KIO 134/23 WYROK dnia 31 stycznia 2023 r.

Stan prawny na dzień: 20.02.2023

Sygn. akt: KIO 134/23 

WYROK 

z dnia 31 stycznia 2023 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodnicząca:      Beata Konik 

Protokolant:            

Tomasz Skowroński 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  27  stycznia  2023  r. 

w  Warszawie  odwołania  wniesionego  do 

Prezesa  Kra

jowej  Izby  Odwoławczej  16  stycznia  2023  roku  przez  odwołującego  Strabag 

spółkę  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Pruszkowie  w  postępowaniu 

prowadzonym  przez  zamawiającego  Miasto  Poznań,  przy  udziale  wykonawcy  Agrobex 

spółki  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Poznaniu  zgłaszającego  

przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Odwołującego  oraz  przy  udziale 

wykonawcy 

Budimex  spółki  akcyjnej  z  siedzibą  w  Warszawie,  zgłaszającego  

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Odwołującego, 

orzeka: 

Umarza postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutu naruszenia wskazanego w pkt 

II.1 petitum 

odwołania dotyczącego naruszenia art. 16 pkt 1,2,3, art. 99 pkt 1, 4 art. 

436 pkt 2 ustawy Pzp, wobec jego wycofania.  

2.  Oddala 

odwołanie.  

Kosztami postępowania odwoławczego obciąża Odwołującego i:  

z

alicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  20  000  zł  00  gr 

(słownie:  dwadzieścia  tysięcy  złotych,  zero  groszy)  uiszczoną  przez 

O

dwołującego  tytułem  wpisu  od  odwołania,  po  3  600  zł  00  gr  (słownie:  trzy 

tysiące  sześćset  złotych,  zero  groszy),  stanowiącą  koszt  poniesiony  przez 

Zamawiającego i Odwołującego z tytułu zastępstwa przed Izbą, oraz kwotę 77 zł 

00  gr 

(słownie:  siedemdziesiąt  siedem  złotych  zero  groszy)  poniesioną  przez 

Zamawiającego z tytułu dojazdu. 


Zasądza  od  Odwołującego  na  rzecz  Zamawiającego  kwotę  3 677  zł  00  gr 

(słownie:  trzy  tysiące  sześćset  siedemdziesiąt  siedem  złotych  zero  groszy) 

stanowiącą  sumę  kosztów  poniesionych  przez  Zamawiającego  z  tytułu 

z

astępstwa przed Izbą oraz z tytułu dojazdu.  

Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo 

zamówień  publicznych,  (Dz.U.  z  2022  r.  poz.  1710  ze  zm.),  na  niniejszy  wyrok  -  w 

terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.  

Przewodniczący:      ……………………..… 


Sygn. akt: KIO 134/23 

UZASADNIENIE 

Miasto  Poznań  w  imieniu  i  na  rzecz  którego  działa  Poznańskie  Inwestycje  Miejskie 

spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Poznaniu  (dalej:  „Zamawiający”), 

prowadzi  w  trybie  przetargu  nieograniczonego, 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego na roboty budowlane pn.: 

„BUDOWA SZKOŁY NA STRZESZYNIE [POZNAŃ]”

nr p

ostępowania: PIM/12/22/ZP69/2019-205. 

Przedmiotowe  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  jest  prowadzone 

na  podstawie  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  Prawo  zamówień  publicznych    (Dz.U.  z 

2022 r. poz. 1710 ze zm.). 

Szacunkowa  wart

ość  zamówienia  jest  wyższa  od  kwot  wskazanych  w  przepisach 

wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 Pzp. 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  unii 

Europejskiej z 4 stycznia 2023 r., nr 2023/S 003-005308. 

W postępowaniu tym Strabag spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w 

Pruszkowie  (dalej: 

„Odwołujący”)  16 stycznia2023 r.  złożyli  odwołanie do  Prezesa Krajowej 

Izby Odwoławczej wobec treści dokumentów zamówienia, wskazując, że: 

Zamawiający  zaniechał  opisu  przedmiotu  przyszłego  zamówienia  w  sposób 

jednoznaczny  i  wyczerpujący  za  pomocą  dokładnych  i  zrozumiałych  określeń, 

uwzględniając wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty 

poprzez  nieokreślenie  sposobu  płatności  i  pozostawienie  dowolności  w  sposobie 

rozliczania  umow

y  poprzez  przekazanie  dopiero  po  podpisaniu  umowy  wiążącego 

TER,  który  będzie  podstawą  rozliczenia  z  Wykonawcą.  Zamawiający 

niekonsekwentnie  wymaga  w  rozdz.  XIV  poz.  1  SWZ  obliczenia  ceny  oferty  i 

załączenia do oferty Tabeli Etapów Rozliczeniowych (TER), pod czas gdy w § 10 ust 

1  umowy  określa,  że  wiążący  Strony  TER  przekaże  najpóźniej  w  kolejnym  dniu 

roboczym po dniu podpisania Umowy. Taki sposób uregulowania przyszłych płatności 

jest  niejasny,  nieznany  Wykonawcy  w  momencie  s

kładania  oferty  i  pozostawia 

dowolność  w  kształtowaniu  wysokości  i  częstotliwości  transz  wypłacanego  w 

przyszłości wynagrodzenia wyłącznie po stronie Zamawiającego. 

Umowa  w  §  20  zawiera  klauzulę  waloryzacyjną  z  zbyt  niskim  limitem  górnym 

możliwości zmiany wynagrodzenia co czyni ją pozorną i niemożliwą do zastosowania 

do  osiągnięcia  zakładanego  celu.  Klauzula  waloryzacyjna  z  przewidzianym  limitem 

7%  całości  zmiany  wynagrodzenia  nie  pozwoli  na  przywrócenia  stanu  równowagi 


ekonom

icznej  między  stronami  umowy,  jest  limitem  niewystarczającym  w  realiach 

rynkowych, jak i limitem jaki nie występuje w innych podobnych postępowaniach. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

1)  art.  16  pkt  1,2,3,  art.  99  pkt  1,  4  art.  436  pkt  2  ustawy 

Pzp  przez  nieokreślenie 

jasnych,  obiektywnych  i  znanych  na  mo

ment  składania  oferty  warunków  zapłaty 

wynagrodzenia,  pozostawiających  dowolność  kształtowania  przez  Zamawiającego 

sposobów,  terminów  jak  i  warunków  zapłaty  przyszłego  wynagrodzenia  po 

podpisaniu umowy przez przekazanie dopie

ro na tym etapie wiążącego TER. 

art. 439 ust. 1 i ust 2 pkt 4 ustawy Pzp w zw. z art. 58 § 1 i 2 i art. 5 kc w zw. 8 ust. 1 

ustawy Pzp poprzez sformułowanie § 20 projektu umowy w sposób uniemożliwiający 

dokonanie  prawidłowej  i  zgodnej  z  celem  przepisów  ustawy  zmiany  wysokości 

wynagrodzenia  wykonawcy  w  sytuacji  zmiany  cen  materiałów  lub  kosztów 

związanych z realizacją zamówienia w przypadku, gdy umowa w sprawie zamówienia 

publicznego,  której  przedmiotem  są  roboty  budowlane  została  zawarta  na  okres 

dłuższy niż 6 miesięcy. 

związku z powyższym, Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie 

Zamawiającemu  zmiany  treści  SWZ  i  załącznika  do  SWZ  Projektowane  postanowienia 

umowy poprzez nadanie im treści zgodnej z przepisami i zasadami prawa oraz określenia ich 

w  sposób  jednoznaczny  i  precyzyjny.  Mając  na  uwadze  zasadę,  iż  gospodarzem 

postępowania  a  jedocześnie  decydentem  w  sprawie  nadawania  brzmienia  poszczególnym 

zapisom  umowy  jest  Zamawiający,  Odwołujący  wskazuje  możliwe  i  rekomendowane  przez 

niego nada

nie brzmienia poszczególnym zapisom: 

ZARZUT 1: 

Zamiast: 

§ 10 

ZASADY PŁATNOŚCI 

1.  Wynagrodzenie  Wykonawcy  będzie  płacone  w  transzach  stanowiących  ustalone  części 

ryczałtowego wynagrodzenia Wykonawcy. Ilość i wysokość transz określa TER, stanowiący 

załącznik  nr  2  do  Umowy.  Zamawiający  przekaże  Wykonawcy  wiążący  Strony  TER 

najpóźniej w kolejnym dniu roboczym po dniu podpisania Umowy. 

2. Wynagrodzenie Wykonawcy będzie wypłacane na podstawie faktur częściowych, zgodnie 

TER  w  miarę  postępu  realizacji  robót  budowlanych  objętych  przedmiotem  Umowy,  po 

od

biorze  robót  budowalnych  objętych  danym  etapem  wg  TER  oraz  faktury  końcowej 

wystawionej po dokonaniu skutecznego odbioru końcowego Przedmiotu Umowy. 

Powinno być: 


§ 10 

ZASADY 

PŁATNOŚCI 

Wynagrodzenie  Wykonawcy  będzie  płacone  w  transzach  stanowiących  ustalone 

części  ryczałtowego  wynagrodzenia  Wykonawcy.  Ilość  i  wysokość  transz  określa 

TER, stanowiący załącznik nr 2 do Umowy. Wiążący Strony TER stanowi wypełniony 

i  dostarczony  wra

z  z  Ofertą  przez  Wykonawcę  formularz  zgodnie  z  wzorem 

stanowiącym załącznik nr 3 do SWZ. 

§ 20 

KLAUZULA WALORYZACJNA 

Zamiast: 

Ustęp 1 pkt. 

7)  Suma  waloryzacji  dokonywanych  na  podstawie  zasad  niniejszego  paragrafu,  rozumiana 

jako  zwiększenie  albo  obniżenie  Wynagrodzenia  należnego  Wykonawcy,  nie  może 

przekroczyć limitu 7% kwoty brutto określnej w § 4 ust. 1 Umowy. 

Powinno być: 

7)  Suma  waloryzacji  dokonywanych  na  podstawie  zasad  niniejszego  paragrafu,  rozumiana 

jako  zwiększenie  albo  obniżenie  Wynagrodzenia  należnego  Wykonawcy,  nie  może 

przekroczyć limitu 20% kwoty brutto określnej w § 4 ust. 1 Umowy. 

W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał, co następuje.  

W pierwszej kolejności Odwołujący wskazał, że ma interes we wniesieniu odwołania.  

Odwołujący wskazał, że formułując zapisy wzoru umowy Zamawiający narusza podstawowe 

obowiązki inwestora (Zamawiającego) wynikające z umowy o roboty budowlane (art. 647 kc), 

m.in. w sposób pozorny określa mechanizm waloryzacyjny, mimo iż przy obecnych realiach 

limit jest niewystarczający i pokryje tylko nie wielką część realnej zmiany cen. Zamawiający 

nie określa też zasad płatności mimo, iż jest to element obligatoryjny wymagany ustawą Pzp. 

Wszystkie podniesione wyżej zarzuty wpływają na sposób odpowiedzialności Wykonawcy na 

etapie  realizacji  Umowy  a  z  uwagi,  iż  proponowane  zapisy  naruszają  przepisy  prawa  są 

nieakceptowalne  dla  potencjalnego  oferenta  i  wykonawcy 

przyszłego  zamówienia,  jakim 

może  być  wykonawca  Strabag  sp.  z  o.o.,  to  tym  samym  zachodzi  konieczność  ich 

zaskarżenia. 

Ze  względu  na  powyższe,  skoro  treść  SWZ  i  wzoru  umowy  narusza  zasady  Prawa 

zam

ówień  publicznych  oraz kc, Odwołujący ma  interes  prawny w  złożeniu odwołania,  gdyż 

na  chwilę  obecną  nie  może  złożyć  oferty  z  uwagi  na  brak  możliwości  wyceny  ryzyka  i 


zakresu,  o  j

akim  mowa  w  cześć  I  Odwołania  a  przypadku  wyboru  jego  oferty  w 

Postępowaniu  chce  zawrzeć  prawidłową  i  zgodną  z  powszechnie  obowiązującymi 

przepisami umowę w sprawie zamówienia publicznego. 

Następnie Odwołujący wskazał, że   swoboda 

Zamawiającego 

zakresie 

kształtowania  postanowień  umowy  nie  jest  nieograniczona.  Odwołujący  zwrócił  uwagę  na 

treść orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 18 maja 2015 r., sygn. akt: KIO 897/15, 

w  którym  Izba  zauważyła,  że  ustalenie  przez  Zamawiającego  warunków  umowy  nie  ma 

charakteru  absolutnego,  gdyż  Zamawiający  nie  może  nadużywać  swojego  prawa 

pod

miotowego,  a  granicami  oceny,  czy  do  takiego  nadużycia  doszło  jest  przepis  art.  353

Kodeksu cywilnego oraz klauzula generalna z art. 5 Kodeksu cywilnego 

Odwołujący, w ślad 

za stanowiskiem zaprezentowanym przez Izbę wskazał, iż „Uprawnienie zamawiającego do 

kształtowania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  jego  potrzebami  nie  oznacza  prawa  do 

zupełnie  dowolnego  kształtowania  wymagań  SIWZ  (w  tym  warunków  umowy),  które  mogą 

prowadzić do obciążenia wykonawcy w stopniu wykraczającym ponad uzasadnione potrzeby 

zamawiającego.  Zamawiający  w  szczególności  ma  obowiązek  ukształtować  stosunek 

prawny  w  gr

anicach  określonych  treścią  art.  353

oraz  art.  5  k.c.,  co  oznacza,  że 

postanowienia  umowne  nie  mogą  być  sprzeczne  z  właściwością  stosunku 

zobowiązaniowego,  ustawą  lub  zasadami  współżycia  społecznego.  Właściwość  (naturę) 

stosunku 

należy  rozumieć  jako  nakaz  respektowania  podstawowych  cech  stosunku 

kontraktowego, które stanowią o jego istocie." (wyrok KIO z dnia 6 listopada 2014 roku, sygn. 

akt: KIO 2177/14). 

Odwołujący przypomniał, że Sąd Najwyższy w wyrokach o sygn. IV CSK 478/07 oraz 

II CSK 528/10 stwierd

ził, iż negatywnej ocenie powinna też podlegać umowa o zamówienie 

publiczne, ukształtowana przez Zamawiającego z wykorzystaniem jego  silniejszej pozycji w 

postępowaniu,  gdyż  umowa  taka  powinna  chronić  interesy  nie  tylko  Zamawiającego,  ale 

również Wykonawcy. 

Ad 

1 ustalenie ilości i wysokości transz zgodnie z TER po podpisaniu umowy. 

W  ocenie  Odwołującego,  Zamawiający  niekonsekwentnie  żąda  od  wykonawców 

złożenia  Tabeli  Etapów  Rozliczeniowych  (TER)  wraz  z  ofertą  po  czym  zastrzega,  że  sam 

przekaże  taki  dokument  jako  wiążący  dopiero  po  podpisaniu  umowy.  Zdaniem 

Odwołującego,  TER  jest  wiec  istotnym  elementem  opisu  przedmiotu  zamówienia  i  opisem 

sposobu i warunków płatności za przyszłe zamówienie. Wobec tego zdaniem Odwołującego, 

w

arunki  i  sposób  płatności  winny  znaleźć  się  we  wzorze  umowy  przekazanym  na  etapie 

postępowania  zgodnie  z  wymogiem  art.  436  pkt  2  ustawy  Pzp.  Wymóg  taki  zostanie 

spełniony jeżeli każdy z wykonawców przedłoży uzupełniony TER wraz z ofertą, czego żąda 


wprost Zamawiający, zgodnie z rozdz. XIV SWZ. Zdaniem Odwołującego taki TER powinien 

być  wiążący,  zważywszy,  że  będzie  podlegał  jednakowemu  badaniu  na  etapie  weryfikacji 

ofe

rt. Każdy z wykonawców będzie miał zatem równe szanse i pewność, że po wyborze jego 

oferty  otrzyma  wynagrodzenie  w  transzach  uzgodnionych  i  wyliczonych  jeszcze  na  etapie 

składania oferty, co pozwoli mu na prawidłowe wyliczenie ceny i ryzyka. 

Z

daniem  Odwołującego,  zastrzeżenie  poczynione  przez  Zamawiającego  we  wzorze 

umowy, iż przekaże on wiążący TER po podpisaniu umowy narusza przepisy ustawy Pzp i 

powoduje, że: 

Zamawiający  ma  całkowitą  dowolność  do  zmiany  TER  złożonego  wraz  z  ofertą  na  co 

Wykonawca nie 

będzie miał wpływu; 

2.  TER  przekazany  przez  Zamawiającego  może  być  diametralnie  różny  niż  złożony  przez 

Wykonawcę na etapie składania ofert; 

3.  Wykonawca  nie  będzie  miał  możliwości  ponownej  oceny  i  wyceny  ryzyka,  gdyż  cena 

po

dana  w  ofercie  nie  może  podlegać  zmianie  mimo,  iż  zmianie  ulegną  warunki  bazowe 

przyjęte to wyceny oferty. 

4. Złożenie TER wraz z ofertą przez wykonawców staje się bezprzedmiotowe 

5. Naruszeniu ulega zasada przejrzystości postępowania, równego traktowania wykonawców 

i  zasada  zachowania 

uczciwej  konkurencji,  gdyż  może  dojść  do  sytuacji,  że  każdy  z 

wykonawców  otrzymałby  inny  nieznany  na  moment  składania  oferty  sposób  rozliczenia  co 

może powodować, że wybrany wykonawca otrzyma bardziej lub mniej korzystniejszy sposób 

finansowania według nieznanych na ten moment kryteriów. 

W  ocenie  Odwołującego,  taki  sposób  uregulowania  zasad  płatności  jak 

zaproponowany w Umowie narusza normę art. 436 pkt 2 ustawy Pzp. Odwołujący powołując 

się  na  stanowisko  praktyków  wskazał,  że  warunki  zapłaty  wynagrodzenia  stanowią  kolejne 

obligatoryjne 

postanowienie każdej umowy w sprawie zamówienia publicznego. Dotyczyć to 

będzie  zapewne  takich  aspektów  jak  możliwość  zapłaty  wynagrodzenia  w  częściach, 

określenia formy wynagrodzenia (ryczałt, kosztorysowe, prowizja, wynagrodzenie stałe, inne) 

i  terminu  zapłaty,  informacje  dotyczące  walut  obcych,  w  jakich  mogą  być  prowadzone 

rozliczenia między zamawiającym a wykonawcą, jeżeli zamawiający przewiduje rozliczenia w 

walutach  obcych.  „Klauzula  ta  dotyczyć  będzie  w  szczególności  ustalenia  czy  płatność  za 

wykonan

ie  zamówienia  ma  charakter  jednorazowy  czy  zamawiający  będzie  płacił 

wynagrodzenie w częściach, oraz czy udziela zaliczek na poczet wykonania zamówienia (E. 

Wiktorowska  [w:]  A.  Gawrońska-Baran,  A.  Wiktorowski,  P.  Wójcik,  E.  Wiktorowska,  Prawo 

zamówień  publicznych.  Komentarz  aktualizowany,  LEX/el.  2022,  art.  436.).  Nieokreślenie 

takich  zasad  już  na  etapie  Postępowania,  zgodnie  z  przekazanym  wzorem  Umowy  i 

pozostawienie  dowolności  kształtowania  takich  zasad  jednostronnie  przez  Zamawiającego 


po  podpisaniu  Umowy  stanowi

,  zdaniem  Odwołującego,  naruszenie  art.  436  pkt  2  ustawy 

Pzp. 

Ad 

2 limit waloryzacji został ustalony w sposób sprzeczny z celem wyrażonym w art. 439 ust 

1 i 2 ustawy Pzp, waloryzacja jest pozorna i oderwana od reali

ów, w jakich funkcjonuje. 

Odwołujący  wskazał,  że  przesłanki  waloryzacji  umownej  uregulowane  w  art.  439 

ustawy  Pzp 

stanowią  prawne  narzędzie  dostosowania  stosunku  prawnego  w  celu 

przywrócenia  stanu  równowagi  ekonomicznej  między  stronami  umowy  o  zamówienie 

p

ubliczne,  zachwianego  przez  określone  zdarzenia  mogące  zaistnieć  w  trakcie  jego 

wykonywania.  Trwający  ponad  12  miesięcy  proces  realizacji  zamówienia  publicznego 

(obecnie  w  wyniku  zmiany  ustawy  waloryzuje  się  już  znacznie  krótsze  a  6  miesięczne 

umowy),  niejednokrotnie  skomplikowany  z  uwagi  na  uwarunkowania  techniczne  i  prawne, 

rodzi ryzyko, że rynkowe czynniki zewnętrzne będą istotnie oddziaływały na treść, wysokość 

i  ostatecznie  ekwiwalentność  świadczeń  uzgodnionych  przez  strony  i  spełnianych  na 

podstawie  u

mowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego.  Klauzula  waloryzacyjna  w  swoim 

założeniu ma takie negatywne dla stron umowy oddziaływania zminimalizować, co w istocie 

jest  w  interesie  obu  stron  umowy.  Zadaniem  waloryzacji  umownej  jest  zatem  urealnienie 

wynagrodzeni

a Wykonawcy w przypadku zmian ceny materiałów lub kosztów związanych z 

realizacją  kontraktu  publicznego.  Odwołujący  podkreślił,  iż  ten  mechanizm  urealnienia 

wynagrodzenia  Wykonawcy  w  zależności  od  okoliczności  (wzrostu  lub  spadku  cen  lub 

kosztów)  dotyczy  zarówno  podwyższenia,  jak  i  obniżenia  wynagrodzenia.  Zapewnia  tym 

samym równość stron czy prawidłowy rozkład ryzyk kontraktowych. 

Odwołujący  argumentował,  że  zamówieniowe  klauzule  waloryzacyjne  zyskują  na 

znaczeniu zwłaszcza w aktualnej sytuacji gospodarczej, w której obserwujemy m.in. znaczny 

wzrost cen materiałów i robót budowlanych, braki kadrowe i sprzętowe, wstrzymanie dostaw 

produktów, komponentów produktu lub materiałów, trudności w dostępie do sprzętu czy też 

w  realizacji  usług  transportowych.  Wskazane  przykładowo  czynniki  zewnętrzne  wywierają 

wpływ  na  opłacalność  realizowanego  zamówienia  i  mogą  znacząco  ograniczać  płynność 

przedsiębiorstw,  stąd  niezmiernie  istotne  dla  uczestników  rynku  zamówień  publicznych  jest 

prawidłowe  kształtowanie  oraz  stosowanie  waloryzacji  umownej.  Klauzula  waloryzacyjna 

sformułowana  w  sposób  precyzyjny,  z  poszanowaniem  interesów  stron  kontraktu 

publicznego, pozwoli ochronić interesy finansowe Wykonawcy, zaś Zamawiającemu zapewni 

należytą,  terminową  i  bezpieczną  realizację  zamówienia  publicznego.  Odwołujący  wskazał, 

że tak sformułowana klauzula waloryzacyjna prowadzi do osiągnięcia następujących celów: 

1. jest instrumentem sprzyjającym zwiększeniu konkurencyjności postępowań o udzielenie 

zamówienia publicznego; 

2. jest elementem 

odpowiedniego rozkładu ryzyk kontraktowych; 


3. sprzyja sprawnej realizacji inwestycji; 

4. winna być adekwatna do sytuacji rynkowej z uwzględnieniem nie tylko obecnych trendów, 

ale przeszłych doświadczeń. 

Odwołujący  wskazał,  że  zgodnie  z  zapisami  §  20  ust  1  podpunktu  3):  waloryzacja 

będzie  odbywała  się  przy  zastosowaniu  wskaźnika  waloryzacji,  obliczonego  według 

następującego wzoru: 

W=CBM/100 

gdzie  CBM 

–  oznacza  wskaźnik  ceny  produkcji  budowlano-montażowej  ogółem 

obowiązujący  w  miesiącu  wystawienia  faktury,  opublikowanej  przez  Prezesa  Głównego 

Urzędu Statystycznego na stronie GUS, jako wskaźnik) zmiany w stosunku do daty złożenia 

ofert. 

Jednocześnie  zgodnie  z  §  20  ust  1  pkt  4)  W  sytuacji  wzrostu  cen  w  budownictwie, 

waloryzacja  wynagrodzenia,  poprzez  jego  podw

yższenie,  następować  będzie  gdy  zmiana 

wynagrodzenia  Wykonawcy  z  zastosowaniem  ww.  wskaźnika  waloryzacji  oznaczać  będzie 

zwiększanie o trzy lub więcej procent kwoty wynagrodzenia podlegającej waloryzacji a suma 

waloryzacji dokonywanych na podstawie zasad p

aragrafu, rozumiana jako zwiększenie albo 

obniżenie  Wynagrodzenia  należnego  Wykonawcy,  nie  może  przekroczyć  limitu  7%  kwoty 

brutto określnej w § 4 ust. 1 Umowy. 

Zgodnie z § 2 ust 1 wzoru Umowy termin realizacji całego zadania wynosi 720 dni to 

jest około 24 miesięcy. 

W ocenie Odwołującego wskazany górny limit 7% waloryzacji jest rażąco zaniżony w 

stosunku 

do  obecnych  realiów  rynkowych  i  przenosi  w  sposób  nieuprawniony  na 

Wykonawcę  ryzyko  wystąpienia  wzrostów  cen  ponad  ten  poziom.  Celem  wykazania 

powyższego  Odwołujący  przeprowadził  symulację  z  uwzględnieniem  dostępnych  danych  w 

zakresie  zmian  Wskaźnika  w  ubiegłym  roku  2022  (poprzedzającym  złożenie  oferty)  przy 
założeniu, że otwarcie ofert nastąpiło w styczniu 2022, a do podpisania umowy doszło już w 

lutym. 

Wyniki symulacji 

Odwołujący przedstawił na wykresie, na którym kolorem czerwonym 

zilustrowano  zmianę  wskaźnika  w  stosunku  miesiąc  do  miesiąca,  a  kolorem  zielonym  jego 

wartość narastająco (gdzie miesiąc styczeń =0). 

Zgodnie z tym: 

osiągnięcie dolnego limitu waloryzacji 3% nastąpiłoby w miesiącu kwietniu (3,95%), 

a więc w drugim miesiącu po podpisaniu umowy i 3 miesiącu po złożeniu oferty, 

osiągnięcie  limitu  górnego  waloryzacji  7%  nastąpiłoby  w  miesiącu  lipcu  2022 

(7,74%) to jest w 5 miesiącu od podpisania umowy, a więc miesiąc przed terminem z którym 

zgodnie z zapisami ustępu 1 podpunkt 1) waloryzacja miałaby się dopiero rozpocząć. 


Odwołujący  wskazał,  że  przeprowadzona  symulacja  wskazuje,  iż  gdyby  podpisanie 

umowy miało miejsce lutym ubiegłego roku: 

-walor

yzacji nie podlegały by roboty wykonane w okresie kwiecień – sierpień pomimo, 

iż  wystąpiłoby  w  tym  okresie  przekroczenie  wskaźnika  o  3%,  gdyż  nie  spełniony  byłby 

warunek upływu 6 miesięcy od podpisania umowy z § 20 ust 1 pkt 1 projektowanych zapisów 

Umowy, 

waloryzacja nastąpiła by jednorazowo, wynosiła 4% i objęła roboty pozostające do 

wykonania po 6 miesiącu od podpisania Umowy, 

Wykonawca  ponosiłby  wszelkie  dalsze  koszty  nieprzewidywalnych  wzrostów  cen,  a 

więc wszystkie zmiany wskaźnika za okres kolejnych 1,5 roku realizacji, gdzie tylko według 

ostatnich  dostępnych  danych  za  miesiąc  listopad  2022  wzrost  wskaźnika  w  okresie  luty  – 

listopad  2022  wynosił  narastająco  12,44%,  a  w  ujęciu  rocznym,  w  stosunku  do  listopada 

2021 zmiana wskaźnika wynosiła 14,7%. 

Pow

yższe  oznacza  zdaniem  Odwołującego,  że  zaproponowany  mechanizm 

waloryzacji pokryłby zaledwie ok. 1/4 faktycznego wzrostu cen zarejestrowanego w ciągu 12 

miesięcy-gdzie  przewidywany  czas  realizacji  całego  zadania  przewidywany  jest  na  24 

miesiące. 

Powyższe  w  ocenie  Odwołującego,  jednoznacznie  pokazuje,  że  limit  maksymalnej 

zmiany wynagrodzenia jest zbyt niski i spowoduje, że waloryzacja będzie na tyle minimalna, 

co symboliczna. 

Odwołujący podkreślił, że biorąc pod uwagę obecnie wskazywane limity maksymalne 

zm

iany  wynagrodzenia  to  wynoszone  między  10  a  20%.  Odwołujący  wskazał,  że 

Ministerstwo  Infrastruktury  mając  na  uwadze  świadomość  rosnących  cen,  na  podstawie 

przeprowadzonych  w  Ministerstwie  analiz  i  w  wy

niku  ustaleń  z  branżą  wykonawczą, 

podwyższyło jakiś czas temu limit waloryzacji dla kontraktów zawartych z GDDKiA do 10% 

wartości kontraktu (wcześniej było to maksymalnie 5%). Zdaniem Ministerstwa „wyższy limit 

waloryzacji  pozwoli  na  ustabilizowanie  rynku 

budowlanego  i  pozytywnie  wpłynie  na  tempo 

realizacji ko

ntraktów, a także zniweluje zagrożenie dla ciągłości prac budowlanych” (źródło: 

https://www.gov.pl/web/infrastruktura/dodatkowe-27-mld-zl-na-drogi-krajowe). 

Ponadto Odwołujący wskazał, że w jednym z ostatnich zaś wyroków KIO tj. wyrok z 

dnia 25 października 2022 r sygn. akt: KIO 2532/22, KIO 2536/22, KIO 2544/22 Izba uznała, 

że przy obecnie panującej inflacji znaczących wzrostach cen ustalenie limitu maksymalnego 

zmian  wynagrodzenia  na 10% może  się  okazać  niewystraczające  i  nakazała podnieść  limit 

do 20% wynagrodzenia: 

„W art. 439 ust. 2 pkt 4 Pzp zostało wskazane, że w umowie określa się maksymalną 

wartość  zmiany  wynagrodzenia,  jaką  dopuszcza  zamawiający  w  efekcie  zastosowania 

postanowień dotyczących wprowadzenia zmiany wysokości wynagrodzenia. Z przepisu tego 


wynika zatem, że do  Zamawiającego  należy określenie  wysokości  zmian wynagrodzenia w 

wyniku  zastosowania  określonego  przez  niego  wskaźnika.  Winno  to  jednak  następować  z 

uwzględnieniem  sytuacji  rynkowej  oraz  prognoz  w  tym  zakresie.  Izba  uznała,  że  aktualnie 

zwiększenie  maksymalnej  wartości  zmiany  wynagrodzenia  Wykonawcy  netto  do  20%  jest 

wystarczające dla zapewnienia równowagi kontraktowej stron.” 

Odwołujący  podkreślił,  że  ustalany  limit  górny  możliwości  zmian  wynagrodzenia  nie 

powinien  być  ustalany  wyłącznie  w  odniesieniu  do  planów  finansowych  czy  obecnych 

m

ożliwości  Zamawiającego.  Ryzyko  zmian  waloryzacyjnych  jest  nie  tylko  ryzykiem 

wykonawcy  ale  poprzez  wprowadzenie  jako  elementu  obligatoryjnego  do 

umów,  jest  też 

ryzykiem  Zamawiaj

ącego  wobec  czego  ustalanie  limitów  na  zbyt  niskich  i  odstających  od 

panujących  warunków  i  poziomu  wzrostu  cen  jest  naruszeniem  przepisu  art.  439  ust  1  i  2 

ustawy Pzp. 

Odwołujący  zaznaczył,  że  ustalanie  zbyt  niskiego  limitu  górnego  możliwości  zmiany 

wynagrodzenia  nie  może  być  konwalidowane  możliwościami  finansowymi  przy  też  planami 

finansowymi  Zamawiającego.  Zgodnie  z  wyrokiem  KIO  z  dnia  25.05.2022  r.,  KIO  1151/22: 

„wykonanie  obowiązku  z  art.  439  ustawy  Pzp  powinno  odbywać  się  z  uwzględnieniem 

charakteru  danego  przedmiotu  zamówienia  ale  również  możliwości  finansowych 

zamawiającego  w  sposób  nieprowadzący  do  wypaczeniu  celu  ww.  przepisu.  (vide:  wyrok 

KIO  z  dnia  10  września  2021  r.  sygn.  akt  KIO  2355/21)”.  W  ocenie  Odwołującego  w 

momencie  kiedy  limit  wpisuje  się  w  plan  finansowy  Zamawiającego  ale  jednocześnie 

wypacza  sens  klauzuli  bo  jest  zbyt  niski  w  realiach  rynkowych  to  tym  stanowi  naruszenie 

przepisu art. 439 ust 2 pkt 4 Pzp. Jeżeli przy obecnej tendencji zmiany cen i materiałów limit 

taki  zostanie  osiągnięty  po  ok  7  miesiącach  realizacji  umowy  podczas  gdy  umowa  została 

zawarta  na  okr

es  24  miesięcy  to  przerzucenie  większościowego  ryzyka  zmiany  cen  na 

wykonawcę  nie  spełnia  celu,  jaki  istnieje  w  związku  z  wprowadzeniem  mechanizmów 

obligatoryjnej waloryzacji umów. 

W  złożonej  pismem  z  25  stycznia  2023  r.  odpowiedzi  na  odwołanie,  Zamawiający 

wniósł o oddalenie odwołania w całości.  

Zarzut dotyczący warunków zapłaty wynagrodzenia 

W ocenie Zamawiającego zarzut Odwołania dotyczący warunków zapłaty przyszłego 

wynagrodzenia  nie  zasługuje  na  uwzględnienie.  Wbrew  twierdzeniom  Odwołującego, 

określone  przez  Zamawiającego  zasady  wypłaty  wynagrodzenie  w  żadnym  stopniu  nie 

prowadzą  do  jednostronnego  oraz  dowolnego  kształtowania  sposobów,  terminów,  jak  i 

warunków  zapłaty  przyszłego wynagrodzenia Wykonawcy  po  podpisaniu umowy  w  sprawie 

zamówienia publicznego. 


W  odpowiedzi  na  zarzuty  Odwołującego  Zamawiający  wskazał,  że  Zamówienie 

współfinansowane  jest  ze  środków  pochodzących  z  Rządowego  Funduszu  „Polski  Ład” 

Program  Inwestycji  Strategicznych.  Szczegółowe  informacje  w  tym  zakresie  zostały 

zamieszczone  w  paragrafie  5  załącznika  nr  1  do  SWZ  –  projektowanych  postanowień 

umowy, m.in.: 

1.  Zamawiający  sfinansuje  przedmiot  Umowy  -  wynagrodzenie  Wykonawcy  -  ze 

środków  własnych  oraz  z  dofinansowania  zewnętrznego  w  ramach  Rządowego  Funduszu 

„Polski  Ład”  Program  Inwestycji  Strategicznych  na  podstawie  wstępnej  promesy 

nrEdycja2/2021/3654/PolskiLad 

(dalej 

jako: 

„Wstępna 

Promesa”), 

udzielonej 

Zamawiającemu  przez  Bank  Gospodarstwa  Krajowego  z  siedzibą  w  Warszawie  na 

podstawie art. 69a ust. 1 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o 

szczególnych 

rozwiązaniach  związanych  z  zapobieganiem,  przeciwdziałaniem  i  zwalczaniem  COVID-19, 

innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych 

ustaw  (Dz.  U.  poz.  568,  695,  1086,  1262,  1478, 

1747,  2157  i  2255)  oraz  Uchwały  Rady 

Ministrów  nr  84/2021 z dnia 1 lipca  2021 r.  w  sprawie ustanowienia Rządowego Funduszu 

Polski  Ład:  Programu Inwestycji  Strategicznych  i  Regulaminu  Rządowego Funduszu  Polski 

Ład Program Inwestycji Strategicznych. 

Z

amawiający  argumentował,  że  zasady  udzielenia  dofinansowania  w  ramach 

Rządowego  Funduszu  „Polski  Ład”  Program  Inwestycji  Strategicznych  przewidują  ściśle 

określone  sposoby  wypłaty  wynagrodzenia,  od  których  zastosowania  uzależnione  jest 

uzyskanie przez beneficjenta (tj. Zamawiającego) dofinansowania. Zgodnie z Regulaminem 

Drugiej  Edycji  Naboru  Wniosków  o  dofinansowanie  w  ramach  ww.  programu,  beneficjenci 

zobowiązani  są  do  ustalenia  w  umowie  zawartej  w  wykonawcą  warunków  wypłaty 

wynagrodzenia  zgodnie  z  warunkami 

wypłaty  dofinansowania  z  programu.  Dla  niniejszego 

Zamówienia znajdzie zastosowanie następująca reguła: 

c) w przypadku In

westycji realizowanych w okresie dłuższym niż 12 miesięcy na podstawie 

jednej umowy 

– wypłata dofinansowania w dwóch transzach – pierwsza po zakończeniu 

wydzielonego etapu prac w ramach realizacji Inwestycji, druga 

– po zakończeniu 

realizacji Inwestycji: 

• pierwsza transza w wysokości nie wyższej niż 50 % kwoty dofinansowania, 

• druga transza w wysokości pozostałej do zapłaty kwoty dofinansowania; 

Zamawiający  wskazał,  że  w  związku  z  powyższymi  wymogami  narzuconymi 

Zamawiającemu  przez  instytucję  zarządzającą  programem,  Zamawiający  zobowiązany  jest 

do  dostosowania  sposobu 

wypłaty  przyszłego  wynagrodzenia  wykonawcy  do  ściśle 

określonych zasad. Dlatego też Zamawiający przyjął mechanizm określony w paragrafie 10 

załącznika nr 1 do SWZ – projektowanych postanowień umowy. 


Niezależnie  od  powyższego,  w  celu  wyjaśnienia  wszelkich  wątpliwości,  w  dniu 

.01.2023 r. Zamawiający wskazał, że dokonał zmiana SWZ m.in. w ten sposób, że: 

− Rozdział V – Opis przedmiotu zamówienia – pkt 2 otrzymał następujące brzmienie: 

2.  Zakres  robót  budowlanych  został  szczegółowo  określony  w  Dokumentacji 

Projektowej  oraz  pomocn

iczej  /  poglądowej  Tabeli  Etapów  Rozliczeniowych  (TER). 

Podstawą  oceny  jakości  i  odbioru  wykonanych  prac  budowlanych  oraz  opracowania  przez 

Wykonawcę  Programu  Zapewnienia  Jakości  jest  Specyfikacja  techniczna  wykonania  i 

odbioru robót budowlanych (STWIORB). Dokumentacja oraz STWIORB stanowią Załącznik 

nr  2  do 

SWZ.  Pomocniczej  /  poglądowa  TER  stanowi  Załącznik  nr  3  do  SWZ  (uwaga: 

Wykonawca 

nie  składa  TER  wraz  z  ofertą;  do  TER  znajdują  zastosowanie  projektowane 

postanowienia umowne. Stanowiące Załącznik nr 1 do SWZ, w szczególności § 10 umowy); 

− Rozdział XIV – Opis sposobu obliczenia ceny – pkt 1 otrzymał następujące brzmienie: 

1.  Cena  oferty  powinna  być  obliczona  na  podstawie  załączonego  OPZ  – 

Dokumentacji 

Projektowej,  oraz  STWiORB,  z  uwzględnieniem  zasad  określonych  w 

niniejszej  SWZ,  w 

szczególności  treści  projektowanych  postanowień  umownych 

(stanowiących  Załącznik  nr  1  do  SWZ)  oraz  ewentualnych  wyjaśnień  /  zmian  dot.  treści 

SWZ. 

− Zamawiający zrezygnował z wymogu składania TER wraz w ofertą; 

− Paragraf 10 ust. 1 i 2 załącznika nr 1 do SWZ – projektowane postanowienia umowy – 

otrzymał następujące brzmienie: 

1.  Wynagrodzenie  Wykonawcy  będzie  płacone  w  transzach  stanowiących  ustalone  części 

ryczałtowego wynagrodzenia Wykonawcy. Ilość i wysokość transz określa TER. 

2.  Zamawiający  przekaże  Wykonawcy  wiążący  Strony  TER  najpóźniej  w  kolejnym  dniu 

roboczym  po  dniu  podpisania  Umowy.  Zamawiający  zastrzega  możliwość  wprowadzenia 

zmian  w  stosunku  do  poglądowego  TER,  stanowiącego  załącznik  do  SWZ,  w  zakresie 

szczegółowo określonym w uwagach do poglądowego TER. Zmiany zostaną wprowadzone 

wyłącznie w celu dostosowania TER do wymagań wynikających z dofinansowania inwestycji 

z  Rządowego  Funduszu  Polski  Ład:  Program  Inwestycji  Strategicznych  i  nie  będą 

modyfikować łącznego wynagrodzenia Wykonawcy. 

− Tabela Elementów Rozliczeniowych otrzymała nowe brzmienie, zgodnie z załącznikiem. 

Jednocześnie,  w  dokumencie  poglądowym  TER,  stanowiącym  załącznik  nr  3  do 

SWZ, 

Zamawiający przedstawił sposób wypełnienia Tabeli w zależności od wariantów, tj. dla 

wartości równej wartości dofinansowania, dla wartości większej niż wartość dofinansowania 

oraz  dla  wartości  mniejszej  niż  wartość  dofinansowania.  Co  więcej,  w  uwagach  do  TER 

Zamawiający  szczegółowo  opisał,  w  jakim  zakresie  przewiduje  możliwość  modyfikacji 

poglądowego TER. 


związku  z  powyższym,  za  całkowicie  bezpodstawne,  zdaniem  Zamawiającego, 

należy uznać zarzuty Odwołania, z których wynika, że: 

1)  Zamawiający  ma  całkowitą  dowolność  do  zmiany  TER  złożonego  wraz  z  ofertą,  na  co 

Wykonawca nie b

ędzie miał wpływu; 

2)  TER  przeka

zany  przez  Zamawiającego  może  być  diametralnie  różny,  niż  złożony  przez 

Wykonawcę na etapie składania ofert; 

3)  Wykonawca  nie  będzie  miał  możliwości  ponownej  oceny  i  wyceny  ryzyka,  gdyż  cena 

podana  w  ofercie  nie  może  podlegać  zmianie  mimo,  iż  zmianie  ulegną  warunki  bazowe 

przyjęte to wyceny oferty; 

) Złożenie TER wraz z ofertą przez wykonawców staje się bezprzedmiotowe; 

5) Naruszeniu ulega zasada przejrzystości postępowania, równego traktowania wykonawców 

i  zasada  zachowania 

uczciwej  konkurencji,  gdyż  może  dojść  do  sytuacji,  że  każdy  z 

wykonawców  otrzymałby  inny  nieznany  na  moment  składania  oferty  sposób  rozliczenia,  co 

może powodować, że wybrany wykonawca otrzyma bardziej lub mniej korzystniejszy sposób 

finansowania według nieznanych na ten moment kryteriów. 

Ustosunkowując się do wskazanych twierdzeń Odwołującego, Zamawiający wskazał, 

że  przewiduje  możliwość  wprowadzenia  zmian  do  poglądowego  TER,  tylko  i  wyłącznie  w 

zakresie  szczegółowo  określonym  w  dokumentacji  postępowania.  W  celu  wyjaśnienie 

przewidywanego  zakresu  zmian,  Zamawiający  załączył  do  TER  dokument  pn.  „Opis 

działania TER”, w którym przedstawił dokładny sposób, w jaki zostanie przygotowana przez 

Zamawiającego ostateczna wersja Tabeli Elementów Rozliczeniowych. 

Co równie istotne, zakładane zmiany w TER zostaną wprowadzone wyłącznie w celu 

dostosowania  Tabeli  do  wymagań  wynikających z  dofinansowania  inwestycji  z  Rządowego 

Funduszu  Polski  Ład:  Program  Inwestycji  Strategicznych  i  nie  będą  modyfikować  łącznego 

wynagrodzenia  wybranego  wykona

wcy.  Wynika  to  wprost  z  treści  paragrafu  10  ust.  2 

załącznika nr 1 do SWZ – projektowanych postanowień umowy: 

Zamawiający przekaże Wykonawcy wiążący Strony TER najpóźniej w kolejnym dniu 

roboc

zym  po  dniu  podpisania  Umowy.  Zamawiający  zastrzega  możliwość 

wp

rowadzenia zmian  w stosunku  do  poglądowego TER,  stanowiącego załącznik  do 

SWZ, w zakresie szczegółowo określonym w uwagach do poglądowego TER. Zmiany 

zostaną  wprowadzone  wyłącznie  w  celu  dostosowania  TER  do  wymagań 

wynikających  z  dofinansowania  inwestycji  z  Rządowego  Funduszu  Polski  Ład: 

Program Inwestycji Strategicznych i nie będą modyfikować łącznego wynagrodzenia 

Wykonawcy. 


Jednocześnie,  w  wyniku  zmian  wprowadzonych  do  SWZ,  Zamawiający  zrezygnował  z 

wymogu złożenia TER wraz z ofertą. Z aktualnej treści rozdziału V pkt. 2 Opisu przedmiotu 

zamówienia wynika, że: 

2.  Zakres  robót  budowlanych  został  szczegółowo  określony  w  Dokumentacji  Projektowej 

oraz  pomocniczej  /  poglądowej  Tabeli  Etapów  Rozliczeniowych  (TER).  Podstawą  oceny 

jakości  i  odbioru  wykonanych  prac  budowlanych  oraz  opracowania  przez  Wykonawcę 

Programu  Zapewnienia  Jakości  jest  Specyfikacja  techniczna  wykonania  i  odbioru  robót 

budowlanych (STWIORB). Dokumentacja oraz STWIORB stanowią Załącznik nr 2 do SWZ. 

Pomocniczej  /  poglądowa  TER  stanowi  Załącznik  nr  3  do  SWZ  (uwaga:  Wykonawca  nie 

składa  TER  wraz  z  ofertą;  do  TER  znajdują  zastosowanie  projektowane  postanowienia 

umowne. Stanowiące Załącznik nr 1 do SWZ, w szczególności § 10 umowy); 

Zat

em  zarzut  dotyczący  rzekomej  całkowitej  dowolności  Zamawiającego  w 

kształtowaniu  sposoby  zapłaty  wynagrodzenia  jest,  zdaniem  Zamawiającego,  całkowicie 

bezzasadny.  Z  tych  samych  powodów  na  uwzględnienie  nie  zasługuje  zarzut  dotyczący 

naruszenia  zasad  przejr

zystości  postępowania,  równego  traktowania  wykonawców  i 

zachowania uczciwej konkurencji. 

Zarzut dotyczący maksymalnego limitu waloryzacji 

Zamawiający  nie  zgodził  się  z  zarzutami Odwołującego  dotyczącymi maksymalnego 

limitu  waloryzacji. 

Zdaniem  Zamawiającego,  wbrew  twierdzeniom  Wykonawcy,  klauzula 

waloryzacyjna  ustalona  przez  Zamawiającego  jest  zgodna  z  obowiązującymi  przepisami 

ustawy  Pzp,  należycie  rozdziela  ryzyka  pomiędzy  strony  umowy  oraz  odpowiada  realiom  i 

praktykom rynkowym. 

W  pierwszej  kolejności  Zamawiający  zauważył,  że  argumentacja  Odwołującego 

opiera  się  przede  wszystkim  na  symulacji  przeprowadzonej  z  uwzględnieniem  poziomu 

inflacji  obowiązującej  w  roku  2022.  Takie  założenie  natomiast  jest  niemiarodajne, 

nieobiektywne  oraz  nie 

odzwierciedla  należycie  sytuacji  rynkowej,  w  jakiej  dojdzie  do 

złożenia  ofert  oraz  realizacji  niniejszego  Zamówienia.  Na  dowód  zasadności  powyższego 

zarzutu  Odwołujący  przywołuje  rok  2022,  przy  założeniu,  że  otwarcie  ofert  nastąpiło  w 

styczniu  2022  r.,  a  podpisanie  umowy  w  lutym  2022  r. 

Zamawiający  podkreślił,  że 

Odw

ołujący całkowicie pomija przy tym fakt, że rok 2022 był okresem szczególnym, w którym 

zaistniało  szereg  nadzwyczajnych  oraz  nieprzewidywanych  okoliczności,  powodujących 

gwałtowny  wzrost  inflacji  (w  tym  cen  produkcji  budowlano  montażowej).  Przede  wszystkim 

Zamawiający  zwrócił  uwagę  na  wybuch  konfliktu  zbrojnego  na  Ukrainie,  powodujący  m.in. 

wzrost  cen  energii  i  paliw  oraz  odpływ  części  pracowników,  oraz  na  niedobór  części 

kluczowych  surowców  i  materiałów  na  rynkach  światowych  (np.  stali).  Trudno  zatem, 


zdaniem Zamawiającego, traktować rok 2022 jako miarodajny punkt wyjścia do rozważań na 

temat przewidywanego wzrostu kosztów realizacji robót budowlanych w roku 2023 oraz 2024 

(lata realizacji niniejszego Zamówienia). 

Ponadto, 

Zamawiający  wskazał,  że  jak  wynika  z  materiałów  publikowanych  przez 

Główny  Urząd  Statystyczny  oraz  portale  branżowe,  pod  koniec  2022  r.  sytuacja  na  rynku 

zaczęła się częściowo normować, a ceny części materiałów budowlanych stabilizować, a w 

niektórych  grupach  nawet  obniżać.  Zamawiający  w  tym  zakresie  powołał  się  na  wykres  ze 

strony: 

https://stat.gov.pl/wykres/1.html 

oraz    na 

Wskaźniki  cen  produkcji  budowlano-

montażowej  w  grudniu  2022  r.,  Główny  Urząd  Statystyczny,  publikacja:  23.01.2023  r. 

Zamawiający powołał się też na stanowisko Głównego Urzędu Statystycznego w komentarzu 

do  powyższego  wykresu:  „W  grudniu  2022  r.  w  stosunku  do  listopada  2022  r.  wzrost  cen 

produkcji  budowlanomontażowej  był  wolniejszy  niż  w  poprzednim  miesiącu”,  a  także  na 

wykres 

ze 

strony 

https://rynekpierwotny.pl/wiadomosci-mieszkaniowe/ceny-

materialow

budowlanych/11744/.  

Zamawiający  zauważył, że termin  składania ofert  w  niniejszym  Postępowaniu został 

wyznaczony  na  dzień  07  lutego  2023  r.  Wobec  tego  Wykonawca,  jako  profesjonalny  oraz 

doświadczony  uczestnik  rynku  budowlanego,  dysponujący  pełnymi  danymi  za  rok  2022, 

powinien  założyć,  że  w  roku  2023  inflacja  będzie  kształtować  się  na  podobnym  poziomie. 

Odwołujący  powinien  zatem  uwzględnić  tę  okoliczność  w  cenie  ofertowej,  odpowiednio 

kalkulując ryzyko wzrostu kosztów realizacji inwestycji. 

Zatem  rozważania  Odwołującego,  że  przy  ponad  14-procentowej  inflacji  w  2022  r. 

maksymalny limit waloryzacji na poziomie 7% zostałby skonsumowany już w czerwcu 2022 

r.,  jest,  w  ocenie  Zam

awiającego,  w  niniejszym  przypadku  całkowicie  nieobiektywny.  Po 

pierwsze, taki scenariusz zakłada, iż Wykonawca w cenie ofertowej w ogólne nie uwzględnił 

inflacji, co przy założeniu profesjonalizmu Odwołującego, jest nierealne. Ponadto, należałoby 

założyć, że Wykonawca składając ofertę na początku 2023 r. szacował wskaźnik inflacji na 

poziomie  z  2021  r.,  co  pozostaje  w  rażącej  sprzeczności  z  zapewnieniami  o  jego 

profesjonalności i doświadczeniu na rynku robót budowlanych. 

Zamawiający  wskazał,  że  prowadząc  rozważania  na  temat  adekwatnego 

maksymalnego  limitu  waloryzacji  należy  również  odwołać  się  do  przepisów  prawa,  które 

zawierają wytyczne, pozwalające odpowiednio rozłożyć ryzyko wzrostu cen pomiędzy strony. 

W  tym  zakresie

,  zdaniem  Zamawiającego,  należy  zwrócić  uwagę  m.in.  na  przepis  art.  48 

ustawy  z  dnia  7  października  2022  r.  o  zmianie  niektórych  ustaw  w  celu  uproszczenia 

procedur administracyj

nych dla obywateli i przedsiębiorców (Dz.U. z 2022 r., poz. 2185). Jak 

wynika  z  ust.  1  ww.  przepisu: 

„W  związku  z  istotną  zmianą  cen  materiałów  lub  kosztów 

związanych z realizacją zamówienia publicznego, których zamawiający, działając z należytą 


starannością,  nie  mógł  przewidzieć,  dopuszczalna  jest  zmiana  umowy  w  sprawie 

zamówienia publicznego, zawartej przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy i będącej w 

toku w tym dniu, bez przeprowadzania nowego postępowania o udzielenie zamówienia, która 

polega na: 

(…)”. 

Zamawiający  wskazał,  że  podobna  regulacja  została  przewidziana  w  art.  455  ust.  1 

pkt 4 ustawy Pzp, zgodnie z 

którym dopuszczalna jest zmiana umowy bez przeprowadzenia 

nowego postępowania o udzielenie zamówienia: 

„4)  jeżeli  konieczność  zmiany  umowy,  w  tym  w  szczególności  zmiany  wysokości  ceny, 

spowodowana jest okolicznościami, których zamawiający, działając z należytą starannością, 

nie mógł przewidzieć, o ile zmiana nie modyfikuje ogólnego charakteru umowy a wzrost ceny 

spowodowany każdą kolejną zmianą nie przekracza 50% wartości pierwotnej umowy”

Zamawiający  przypomniał,  że  również  kodeksowa  regulacja  dotycząc  waloryzacji 

wynagrodzenia, zawarta w art. 3581 § 3 Kodeksu cywilnego, wskazuje na istotną zmianę siły 

nabywczej pieniądza jako przesłankę do dokonania waloryzacji: „W razie istotnej zmiany siły 

nabywczej pieniądza po powstaniu zobowiązania, sąd może po rozważeniu interesów stron, 

zgodnie  z  zasadami  współżycia  społecznego,  zmienić  wysokość  lub  sposób  spełnienia 

świadczenia pieniężnego, chociażby były ustalone w orzeczeniu lub umowie.”

Podobnie, w przepisie art. 357

§ 1 Kodeksu cywilnego powiązano możliwość zmiany 

sposobu  wykonania  zobowiązania  oraz  wysokości  świadczenia  z  nadzwyczajną  zmianą 

stosunków:  „Jeżeli  z  powodu  nadzwyczajnej  zmiany  stosunków  spełnienie  świadczenia 

byłoby  połączone  z  nadmiernymi  trudnościami albo  groziłoby  jednej  ze stron rażącą  stratą, 

czego  strony  nie  przewidywały  przy  zawarciu  umowy,  sąd  może  po  rozważeniu  interesów 

stron,  zgodnie  z  zasadami  współżycia  społecznego,  oznaczyć  sposób  wykonania 

zobowiązania,  wysokość  świadczenia  lub  nawet  orzec  o  rozwiązaniu  umowy.  Rozwiązując 

umowę  sąd  może  w  miarę  potrzeby  orzec  o  rozliczeniach  stron,  kierując  się  zasadami 

określonymi w zdaniu poprzedzającym.”

Zamawiający  wskazał,  że  należy  również  zwrócić  uwagę  na  przepis  art.  632  §  2 

Kodeksu cywilnego, który także stanowi podstawę podwyższenia wynagrodzenia umownego: 

„Jeżeli  jednak  wskutek  zmiany  stosunków,  której  nie  można  było  przewidzieć,  wykonanie 

dzieła groziłoby przyjmującemu zamówienie rażącą stratą, sąd może podwyższyć ryczałt lub 

rozwiązać umowę.”

W  ocenie  Zamawiającego  z  przywołanych  przepisów  wynika,  iż  waloryzacja 

wynagrodzenia  powinna  wiązać  się  z  tymi  okolicznościami,  których  racjonalnie  działający 

uczestnik rynku nie był w stanie przewidzieć. Skoro Odwołujący, bazując na doświadczeniu z 

roku  2022,  posiada  wiedzę  na  temat  sytuacji  na  rynku  budowlanym,  powinien  uwzględnić 

zakładane  ryzyka  w  cenie  ofertowej.  Punktem  wyjściowym  (bazowym)  dla  Wykonawcy 

powinien  być  rok  2022  i  to  właśnie  w  stosunku  do  tego  okresu  należy  szacować  wzrost 


kosztów realizacji niniejszego Zamówienia (a nie w stosunku do roku 2021, jak przedstawił to 

Wykonawca w Odwołaniu). 

Zdaniem  Zamawiającego  trudno  zatem  zakładać,  że  porównując  koszty  realizacji 

inwe

stycji  w  roku  2023  i  2024  do  roku  2022,  będziemy  mieli  do  czynienia  z  przesłanką 

istotnej  zmiany 

siły  nabywczej  pieniądza  (art.  3581  §  3  KC),  nadzwyczajną  zmiany 

stosunków  grożącą  Wykonawcy  rażącą  stratą  (art.  3571  §  1  KC),  czy  też  nieprzewidzianą 

zmianą stosunków skutkującą po stronie Wykonawcy rażącą stratą (art. 632 § 2 KC). Należy 

raczej  przyjąć,  że  koszty  realizacji  robót  budowlanych  w  nadchodzących  lata  będą 

kształtować się na zbliżonym poziomie jak w 2022 r. 

W  tym  zakresie 

Zamawiający  odwołał  się  m.in.  do  wyroku  Sądu  Apelacyjnego  w 

Katowicach z dnia 14.02.2022 r. (V AGa 399/20), z którego wynika, iż: „Wskazanie w art. 632 

§  2  k.c.,  że  znajdzie  on  zastosowanie  w  razie  zaistnienia  nieprzewidywalnej  zmiany 

stosunków  oznacza,  że  chodzi  o  przypadki  wykraczające  poza  zakres  zwykłego  ryzyka 

umownego.  Odwołanie  się  do  rażącej  straty  podkreśla,  że  chodzi  o  stratę,  która  niweczy 

przeprowadzoną  przez  wykonawcę  kalkulację,  z  uwzględnieniem  zwykłego  ryzyka 

kontraktowego

Zamawiający wskazał, że w podobny sposób wypowiedział się: 

Sąd  Najwyższy  w  wyroku  z  dnia  24.04.2019  r.  (I  CSK  640/18):  Hipotezą  art.  3571  KC 

objęte  są  tylko  zdarzenia  nadzwyczajne  o  charakterze  powszechnym,  niezależne  od  woli 

stron, wykraczające poza typowe ryzyko gospodarcze. 

Sąd Okręgowy w Toruniu w wyroku z dnia 23.12.2019 r. (I C 2164/19): Przepis art. 3571 

KC  wymaga,  aby  nadzwycz

ajna zmiana stosunków miała charakter nieprzewidywalny, a co 

za tym idzie, nie może on wynikać z normalnego ryzyka kontraktowego. 

Zamawiający  ponadto  zaznaczył,  że  ryzyko  wzrostu  kosztów  realizacji  inwestycji 

powinno  zostać  odpowiednio  podzielone  pomiędzy  stronami  umowy  o  roboty  budowlane. 

Brak jest jakichkolwiek przesłanek (zarówno natury prawnej, jak i finansowej), aby kosztami 

waloryzacji wynagrodzenia obciążać tylko i wyłącznie stronę publiczną (tj. Zamawiającego). 

Powyższy wniosek potwierdza m.in. art. 48 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 października 2022 r. 

o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i 

przedsiębiorców: 

„2.  W  przypadku  gdy  zmiana  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego  dotyczy  zmiany 

wysok

ości wynagrodzenia wykonawcy, o której mowa w ust. 1 pkt 1-3: 

1)  strony  ponoszą  zwiększony  koszt  wykonania  zamówienia  publicznego  w  uzgodnionych 

częściach;”

Zamawiający  odniósł,  że  też  do  stanowiska  Odwołującego,  w  którym  jako  przykład 

klauzuli  waloryzacy

jnej  podaje  klauzulę  stosowaną  przez  Generalną  Dyrekcję  Dróg 

Krajowych  i  Autostrad  (GDDKiA).  Takie  porównanie,  w  ocenie  Zamawiającego,  nie  jest 


jednak  adekwatne  do  okoliczno

ści  niniejszej  sprawy,  gdyż  klauzula  GDDKiA  różni  się 

znacznie  od  klauzuli  Zamawiaj

ącego.  Po  pierwsze  należy  zauważyć,  że  GDDKiA,  w 

przeciwieństwie  do  Zamawiającego,  w  opracowanym  wzorze  stosuje  współczynnik 

korekcyjny,  dzielący  ryzyko  wzrostu  cen  pomiędzy  strony  w  proporcji  50/50.  Co  więcej,  w 

przypadku  GDDKiA  górny  limit  waloryzacji  liczony  jest  od  kwoty  wynagrodzenia  netto, 

natomiast w przypadku Zamawiającego jest to kwota wynagrodzenia brutto. 

Klauzula GDDKiA: 

Kwoty  płatne  Wykonawcy  na  podstawie  Subklauzuli  14.3  [Występowanie  o  Przejściowe 

Płatności]  podpunkt  (i)  oraz  podpunkt  (v)  będą  waloryzowane  miesięcznie  począwszy  od 

p

ierwszego  Przejściowego  Świadectwa  Płatności  wystawionego  po  upływie  6  miesiąca  od 

Daty  Rozpoczęcia  do  wystawienia  Przejściowego  Świadectwa  Płatności,  w  którym  łączna 

wartość  korekt  dla  oddania  wzrostu  lub  spadku  cen,  wynikających  z  niniejszej  Subklauzuli, 

osiągnie limit +/- 10 % Zaakceptowanej Kwoty Kontraktowej netto. 

Klauzula Miasta Poznań: 

Suma waloryzacji dokonywanych na podstawie zasad niniejszego paragrafu, rozumiana jako 

zwiększenie  albo  obniżenie  Wynagrodzenia  należnego  Wykonawcy,  nie  może  przekroczyć 

limitu 7% kwoty brutto określnej w § 4 ust. 1 Umowy. 

Zamawiający wskazał, że zakładając przykładową kwotę wynagrodzenia wykonawcy 

na poziomie 1.000.000,00 zł 

netto (1.230.000,00 zł brutto), górny limit waloryzacji będzie kształtował się następująco: 

− Miasto Poznań (7% kwoty brutto) – 86 100,00 zł; przy czy nie został przewidziany 

współczynniki podziału ryzyka; 

− GDDKiA (10% kwoty netto) – 100 000,00 zł; przy czym wprowadzono podział ryzyka 

wzrostu cen 

pomiędzy strony w proporcji 50/50. 

Zatem w ostatecznym rozrachunku klauzula waloryzacyjna Miasta Poznań jest 

korzystniejsza dla wykonawców niż rozwiązanie stosowane przez GDDKiA. Wynika to 

z tego, że: 

górny  limit  waloryzacji  przewidziany  przez  Zamawiającego  liczony  jest  od  kwoty 

wynagrodzenia brutto, a nie netto; 

Zamawiający nie wprowadził współczynnika korekcyjnego, dzielącego ryzyko wzrostu 

cen pomiędzy strony w proporcji 50/50. 

Na  potwierdzenie  prawidłowo  ustalonego  górnego  limitu  waloryzacji  na  poziomie  7% 

wynagrodzenie  brutto,  warto  także  odwołać  się  do  projekcji  inflacji  na  lata  2023  –  2025 

sporządzonej przez Narodowy Bank Polski: 


Źródło: 

https://www.nbp.pl/home.aspx?f=/polityka_pieniezna/dokumenty/projekcja_inflacji.html

Z

daniem Zamawiającego z powyższego zestawienia jasno wynika, że poziom inflacji 

w  kolejnych  latach  powinien 

się  obniżać.  Co  oznacza,  że  limit  waloryzacji  na  poziomie  7% 

wynagrodzenie  brutto 

należycie  rozdziela  ryzyko  inflacyjne  pomiędzy  Zamawiającego  a 

wykonawcę.  Dodatkowo  Zamawiający  zauważył,  że  Odwołujący  wnosi  o  podwyższenie 

górnego  limitu  waloryzacji  do  20%.  Natomiast  klauzula  waloryzacyjna  GDDKiA,  do  której 

szeroko 

odwołuje się Wykonawca, przewiduje górny limit na poziomie 10%. Podsumowując 

Zamawiający  stwierdził,  że  zarzuty  oraz  twierdzenia  zawarte  w  odwołaniu  stanowią 

nieuzasadnioną próbę nadmiernego obciążenia Zamawiającego kosztami waloryzacji, co nie 

powinno  znaleźć  akceptacji  ze  strony  Izby.  Maksymalny  limit  waloryzacji  na  poziomie  7% 

kwoty  brutto  należycie  odzwierciedla  podział  ryzyka  pomiędzy  stronami  oraz  pozwala 

odpowiednio  reagować  na  dynamiczne  zmiany  na  rynku  robót  budowlanych.  Przerzucenie 

większości  ryzyka  na  stronę  publiczną  mogłoby  doprowadzić  do  niekontrolowanego  i 

nieograniczonego  wzrostu  kosztów,  do  zwrócenia  których  zgodnie  z  umową  zobowiązany 

byłby  Zamawiający,  przy  jednoczesnym  niezasadnym  zwolnieniu  z  ryzyka  strony 

wykonawczej. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza,  rozpoznając  na  rozprawie  złożone  odwołanie  

i  uwzględniając  dokumentację  z  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego,  stanowiska  stron złożone  na  piśmie  i  podane  do  protokołu 

rozprawy 

ustaliła, co następuje.  

Odwołującemu  zgodnie  z  treścią  w  art.  505  ustawy  Pzp  przysługują  środki  ochrony 

prawnej,  ponieważ  jest  wykonawcą  zainteresowanym  udziałem  w  tym  postępowaniu  o  

zamówienie publiczne.  

Do  przedmiotowego  postępowania  odwoławczego  przystąpienie  w  charakterze 

uczestnik

ów  postępowania,  po  stronie  Odwołującego,  w  ustawowym  terminie,  skutecznie 

zgłosił wykonawca Agrobex spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu 

oraz  

Budimex spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie.  


Postępowanie odwoławcze zostało umorzone w zakresie zarzutu  naruszenia  art.  16 

pk

t  1,2,3,  art.  99  pkt  1,  4  art.  436  pkt  2  ustawy  Pzp  przez  nieokreślenie  jasnych, 

obiektywnych  i  znanych  na  moment  składania  oferty  warunków  zapłaty  wynagrodzenia, 

pozostawiających dowolność kształtowania przez Zamawiającego sposobów, terminów jak i 

warunków  zapłaty  przyszłego  wynagrodzenia  po  podpisaniu  umowy  przez  przekazanie 

dopiero  na  tym  etapie  wiążącego  TER,  wskazanego  w  części  II.1.  petitum  odwołania,  z 

uwagi na jego wycofanie przez Odwołującego podczas posiedzenia z udziałem Stron.  

W pozostałym zakresie odwołanie zostało rozpoznane na rozprawie.  

Odwołanie  zostało  rozpoznane  w  granicach  zawartych  w  nim  zarzutów  (art.  555 

ustawy  Pzp),  podtrzymanych  na 

rozprawie  z  uwzględnieniem  zasady  kontradyktoryjności 

postępowania (art. 534 ust. 1 ustawy Pzp). Rozpoznając przedmiotowe odwołanie Izba miała 

na  uwadze  treść  akt  postępowania (§8  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  w  sprawie 

postępowania  przy  rozpoznawaniu  odwołań  przez  Krajową  Izbę  Odwoławczą  z  dnia  30 

grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r

. poz. 2453). Izba przy rozpoznaniu sprawy miała na uwadze 

ponadto 

stanowiska  Stron  i  Przystępujących  zaprezentowane  zarówno  w  pismach 

procesowych,  w  tym  w  odpowiedzi  na  odw

ołania  jak  i  podczas  rozprawy  oraz  złożone 

dowody.  

Izba ustaliła następujące okoliczności faktyczne jako istotne dla rozstrzygnięcia 

sprawy.  

Na podstawie załącznika nr 1 do SWZ, Izba ustaliła, że §20 „Klauzula waloryzacyjna” 

ma następujące brzmienie: 

„1.  Zgodnie  z  art.  439  PZP,  Strony  postanawiają,  iż  dokonają  waloryzacji  kwoty 

wynagrodzenia  Wykonawcy  określonego  w  §  4  ust.  1  Umowy  w  wypadku  zmiany  cen 

materiałów,  usług  lub  innych  elementów  kosztotwórczych  związanych  z  realizacją 

zamówienia, według następujących zasad: 

1)  waloryzacji  będzie  podlegać  wynagrodzenie,  objęte  prawidłowo  wystawionymi  fakturami 

po upływie 6 miesięcy od dnia zawarcia Umowy, z zastrzeżeniem pkt. 2 poniżej, 

2)  datą  odniesienia  dla  waloryzacji  będzie  zawsze  dzień  wyznaczony  w  postępowaniu  o 

udzielenie zamówienia jako termin składania ofert, w tym również w przypadku gdy Umowa 

została zawarta po upływie 180 dni od dnia upływu terminu składania ofert. 

3)  waloryzacja  będzie  odbywała  się  przy  zastosowaniu  wskaźnika  waloryzacji,  obliczonego 

według następującego wzoru: 

W=CBM/100 


gdzie  CBM 

–  oznacza  wskaźnik  ceny  produkcji  budowlano-montażowej  ogółem 

obowiązujący  w  miesiącu  wystawienia  faktury,  opublikowanej  przez  Prezesa  Głównego 

Urzędu Statystycznego na stronie GUS, jako wskaźnik) zmiany w stosunku do daty złożenia 

ofert, 

4)  W  sytuacji  wzrostu  cen  w  budownictwie,  waloryzacja  wynagrodzenia,  poprzez  jego 

podwyższenie,  następować  będzie  gdy  zmiana  wynagrodzenia  Wykonawcy  z 

zastosowaniem  ww.  wskaźnika  waloryzacji  oznaczać  będzie  zwiększanie  o  trzy  lub  więcej 

procent kwoty wynagrodzenia podlegającej waloryzacji. 

5)  W  sytuacji  spadku  cen  w  budownictwie,  waloryzacja  wynagrodzenia,  poprzez  jego 

obniżenie,  następować  będzie  gdy  zmiana  wynagrodzenia  Wykonawcy  z  zastosowaniem 

ww.  wskaźnika  waloryzacji,  oznaczać  będzie  zmniejszenie  o  trzy  lub  więcej  procent  kwoty 

wynagrodzenia podlegającej waloryzacji. 

6)  Jeżeli  zmiana  wskaźnika  nie  przekroczy  w  danym  okresie  progów  wskazanych  w 

powyższych pkt. 4 (in plus) i pkt 5 (in minus) waloryzacja nie będzie stosowana, 

7)  Suma  waloryzacji  dokonywanych  na  podstawie  zasad  niniejszego  paragrafu,  rozumiana 

jako  zwiększenie  albo  obniżenie  Wynagrodzenia  należnego  Wykonawcy,  nie  może 

przekroczyć limitu 7% kwoty brutto określnej w § 4 ust. 1 Umowy. 

8)  Zmiana  Wynagrodzenia  W

ykonawcy  dokonana  na  podstawie  §16  ust.  1  pkt  13  Umowy, 

pozos

taje  bez  wpływu  na  możliwość  dokonania  waloryzacji  zgodnie  z  regulacjami 

niniejszego paragrafu, z tym jednakże zastrzeżeniem, że wzrost Wynagrodzenia Wykonawcy 

na  skutek  zmiany  cen materiałów  lub  kosztów związanych  z realizacją zamówienia,  będzie 

wliczany 

do (tj. będzie umniejszał) limit zmiany Wynagrodzenia, o którym mowa w §16 ust. 1 

pkt 13 Umowy. 

9)  Wykonawca  obliczy  wartość  waloryzacji  Wynagrodzenia  dla  każdej  faktury  podlegającej 

waloryzacji. 

Kwota waloryzacji będzie wykazana w treści faktury, jako osobna pozycja. 

10) Waloryzacji nie podlega wynagrodzenie za roboty dodatkowe. 

2.  Jeżeli  wynagrodzenie  Wykonawcy  zostało  zmienione  zgodnie  z  ust.  1  powyżej, 

Wykonawca zobowiązany jest do zmiany wynagrodzenia przysługującego podwykonawcy, z 

którym  zawarł  umowę,  w  zakresie  odpowiadającym  zmianom  cen  materiałów  lub  kosztów 

dotyczących zobowiązania podwykonawcy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki: 

1) przedmiotem umowy są roboty budowlane, dostawy lub usługi, 

2) okres obowiązywania umowy przekracza 6 miesięcy. 

3. Jeżeli zmiana, o której mowa w ust. 2 powyżej, spowodowała zwiększenie wynagrodzenia 

podwykonawcy, Wykonawca zobowiązany jest do zapłaty kwoty tego zwiększenia w terminie 

30 dni od dn

ia otrzymania zapłaty od Zamawiającego.” 

Izba zważyła co następuje. 


W  pierwszej  kolejności  Izba  wskazuje  na  treść  przepisów  ustawy  Pzp,  będących 

podstawą orzekania w przedmiotowej sprawie.  

art. 439 ust. 1 i 2 pkt 4 ustawy Pzp 

1.  Umowa,  której  przedmiotem  są roboty  budowlane,  dostawy  lub  usługi,  zawarta  na  okres 

dłuższy  niż  6  miesięcy,  zawiera  postanowienia  dotyczące  zasad  wprowadzania  zmian 

wysokości  wynagrodzenia należnego  wykonawcy  w  przypadku  zmiany  ceny materiałów  lub 

kosztów związanych z realizacją zamówienia. 

2. W umowie określa się: (…) 

4)  maksymalną  wartość  zmiany  wynagrodzenia,  jaką  dopuszcza  zamawiający  w  efekcie 

zastosowania postanowień o zasadach wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia. 

art. 58 §1 i 2 k.c. 

§  1.  Czynność  prawna  sprzeczna  z  ustawą  albo  mająca  na  celu  obejście  ustawy  jest 

nieważna,  chyba  że  właściwy  przepis  przewiduje  inny  skutek,  w  szczególności  ten,  iż  na 

miejsce nieważnych postanowień czynności prawnej wchodzą odpowiednie przepisy ustawy. 

§ 2. Nieważna jest czynność prawna sprzeczna z zasadami współżycia społecznego. 

art. 5 k.c. 

Nie  można  czynić  ze  swego  prawa  użytku,  który  by  był  sprzeczny  ze  społeczno-

gospodarczym  przeznaczeniem  tego  prawa  lub z  zasadami  współżycia społecznego.  Takie 

działanie  lub  zaniechanie  uprawnionego  nie  jest  uważane  za  wykonywanie  prawa  i  nie 

korzysta z ochrony. 

Izba  stwierdziła,  iż  odwołanie  nie  zasługiwało  na  uwzględnienie  z  następujących 

powodów. 

Jak wynika z art. 439 ustawy Pzp

, w przypadku umów zawartych na okres dłuższy niż 

6 miesięcy, obowiązkiem zamawiających jest określenie zasad, przy których będzie możliwa 

zmiana  wysokości  wynagrodzenia  należnego  wykonawcy  w  sytuacji  zmian  cen  materiałów 

lub  kosztów  związanych  z  realizacją  zamówienia.  Zamawiający  zobowiązany  jest  więc 

określić  w  umowie  w  jakich  okolicznościach  może  dojść  do  waloryzacji  wynagrodzenia,  od 

którego terminu  będzie ona możliwa,  sposób  zmiany  wynagrodzenia  i metodę  przeliczenia, 

liczbę okresów waloryzacyjnych oraz maksymalną granicę wartości zmiany wynagrodzenia. 

W  pierwszej  kole

jności  podkreślenia  wymaga,  że  Izba  ma  świadomość,  iż  aktualna 

sytuacja  rynkowa  w  sektorze  budownictwa, 

w  tym  w  szczególności  akcentowane  takie 

problemy  jak  zmiany 

cen  towarów  i  usług,  trudności  z  realizacją  dostaw  materiałów  oraz 

braki  kadrowe,  sprawiaj

ą  że  sposób  uregulowania  w  przyszłej  umowie  postanowień  w 


zakresie waloryzacji ma niebagatelne znaczenie dla stron realizujących inwestycje w ramach 

procesu zamówień publicznych.  

Jednocześnie jednak należy mieć na uwadze, że ciężar dowodu spoczywa na stronie, 

która  z  danego  twierdzenia  wywodzi  dla  siebie  skutki  prawne.  Oznacza  to,  że  Odwołujący 

jako strona wnosząca o zmianę kwestionowanych postanowień zgodnie ze sformułowanym 

żądaniem,  powinien  wykazać  zasadność  żądania.  W  ocenie  Izby  słusznie  Zamawiający 

po

dniósł, że nie miało to miejsca w przedmiotowej sprawie odwoławczej.  

W treści  odwołania Odwołujący  nie kwestionował  braku wskazania któregokolwiek z 

elementów klauzuli waloryzacyjnej lecz skoncentrował się na twierdzeniu, zgodnie z którym 

sposób  określenia  powyższych  elementów  klauzuli  waloryzacyjnej  w  zakresie  przez 

Odwołującego kwestionowanym, nie odzwierciedla celu art. 439 ustawy Pzp, tj. nie zapewnia 

realnej  waloryzacji  wynagrodze

nia  wykonawcy  w  tym  postępowaniu.  Argumentacja 

odwołania  sprowadza  się  bowiem  do  twierdzenia,  że  projektowany  przez  Zamawiającego 

limit  7%  kwoty  brutto jest rażąco zaniżony  w  stosunku  do  obecnych realiów  rynkowych i  w 

sposób  nieuprawniony  obciąża  wykonawcę  ryzykiem  wzrostu  cen  ponad  ten  poziom.  Na 

potwierdzenie  powyższego,  Odwołujący  przeprowadził  symulację  uwzględniającą  zmianę 

wskaźnika cen produkcji budowlano – montażowej ogółem w okresie styczeń 2022 – listopad 

2022. Odnosząc się do wniosków Odwołującego z ww. symulacji Izba zwraca uwagę, że po 

pierwsze, rację ma Zamawiający iż kalkulując ofertę w tym postępowaniu, Odwołujący winien 

wziąć  pod  uwagę  sytuację  z  2022  r.,  w  tym  konsekwencje  wydarzeń  jakie  miały  wówczas 

miejsce  i 

okoliczność,  że  mogą  wywoływać  skutki  w  2023  r.  i  latach  następnych.  Izba 

rozumie, że symulacja ta odbyła się na danych historycznych i znanych już liczbach, jednak 

należy jednocześnie pamiętać,  że rok  2022  r.  był  szczególny ze  względu na  wydarzenia  w 

Ukrainie  i  związane  z  nimi  konsekwencje.  Nadmienić  należy  wydarzenia  roku  2022  r. 

powodowały  możliwość  rozważenia  skorzystania  z  dyspozycji  art.  455  pkt  4)  ustawy  Pzp. 

Jednocześnie  nie  sposób  pominąć,  że  w  odwołaniu  zabrakło  przełożenia  na  aktualną 

sytuację i realia w których będzie składana oferta, w tym Odwołujący nie wykazał że nie jest 

możliwe  oszacowanie  pewnego  ryzyka  wzrostu  cen,  z  którym  -  uwzględniając  aktualną 

sytuację - należy się liczyć.  

Mając  na  uwadze  tę  część  argumentacji,  jaka  odnosi  się  do  porównania  klauzuli 

waloryzacyjnej 

sformułowanej  w  tym  postępowaniu  z  klauzulą  stosowaną  przez  Generalną 

Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, słusznie podniósł Zamawiający, że są to zupełnie inne 

mechanizmy waloryzacyjne i ciężko je ze sobą porównać.     

Odnosząc się do złożonych dowodów Izba wskazuje, że dowód 1 – artykuł prasowy z 

20 stycznia 2023 r. odnos

i się do prognozy wzrostu cen w branży budowlanej o blisko 20%. 

Zwrócić należy uwagę, że jest to zwykła informacja prasowa zawierająca wypowiedź osoby 

reprezentującej  jedynie wybiórczy  zakres  właściwy  dla  branży  budowlanej  (Stowarzyszenie 


Wykonawców Elewacji), ponadto została sporządzona po terminie wniesienia odwołania i w 

ocenie  Izby 

nie można uznać tego  dowodu na przesądzającego  i miarodajnego  w  zakresie 

prognozy  dla  całej  branży  budowlanej.  Dowód  nr  2  zawiera  jedynie  stanowisko 

przedstawicieli  stowarzys

zenia  i  pewien  postulat  wobec  czego  również  nie  można  mu 

przypisać  przesądzającego  charakteru.  W  zakresie  dowodu  nr  3  słusznie  podniósł 

Zamawiający,  że  nie  sposób  zweryfikować  jakich  zamówień  dotyczą  te  dowody  w 

szczególności, czy są to zamówienia porównywalne z zamówieniem będącym przedmiotem 

tego  postępowania.  Ponadto  zauważyć  należy,  że  każde  zamówienie  rządzi  się  swoimi 

okolicznościami,  a  każda  z  klauzul  waloryzacyjnych  danej  umowy  jest  skonstruowana  w 

odmienny  sposób  niż  w  tym  postępowaniu,  wobec  czego  nie  sposób  dokonać 

bezpośredniego przełożenia postanowień innych umów na to postępowanie.  

W tym miejscu skład orzekający w tej sprawie wskazuje, że podziela pogląd wyrażony 

w  orzecznictwie  Izby,  zgodnie  z  którym  celem  klauzul  waloryzacyjnych  jest  przywrócenie 

stanu  równowagi  ekonomicznej  między  stronami  umowy,  która  została  zachwiana  przez 

określone zdarzenia mające miejsce w trakcie jej realizacji. Jednocześnie zauważyć należy, 

że wprowadzając obowiązek ustanowienia klauzuli waloryzacyjnej w umowie, ustawodawca 

pozostawił  swobodzie  zamawiającemu  możliwość  doprecyzowania  jej  elementów.  Należy 

również zauważyć, że wykonanie obowiązku z art. 439 ustawy Pzp powinno odbywać się z 

uwzględnieniem  charakteru  danego  przedmiotu  zamówienia  ale  również  możliwości 

fin

ansowych  zamawiającego  w  sposób  nieprowadzący  do  wypaczeniu  celu  ww.  przepisu. 

(vide 

wyrok KIO z dnia 10 września 2021 r. sygn. akt KIO 2355/21). 

W  ocenie  składu  orzekającego  w  przypadku  odwołań  dotyczących  treści  SWZ 

trafność  zarzutu  niejednokrotnie  determinowana  jest  charakterem  lub  zakresem  żądań. 

Zatem aby odwołanie w tego rodzaju sprawach mogło zostać uznane za zasadne, powinno 

oprócz wskazania wadliwości postanowień proponowanych przez Zamawiającego, zawierać 

również  uzasadnienie  żądania  określonej  zmiany.  W  ocenie  Izby  w  odwołaniu  Odwołujący 

nie  wykazał  dlaczego  zmiana  maksymalnej  zmiany  umowy  z  7%  na  20%  jest  zasadna, 

zgodnie z ciężarem dowodu to Odwołujący, który domaga się tego rodzaju zmiany powinien 

swoje żądanie uzasadnić w sposób przekonujący, co nie miało miejsca w tym postępowaniu.  

Jakkolwiek  Izba  nie  kwestionuje  dynamiki  zmiany  cen  na  rynku  to  jednak  nie 

oznacza,  że  ryzyko  związane  ze  zmianą  cen  materiałów  lub  kosztów  nie  może  zostać 

rozłożone  między  obie  strony  umowy  o  zamówienie  publiczne.  Ryzyko  takie  winno  zostać 

zatem  uwzględnione  przez  wykonawcę  w  cenie  ofertowej.  Wykonawca  jako  profesjonalista 

na  podstawie  własnego  rozeznania,  wiedzy,  analizy  trendów  co  do  kierunków  wzrostu  cen 

czy  też  ich  stabilizacji  winien  oszacować  koszty  realizacji  zamówienia  i  złożyć  ofertę 

odzwierciedlającą uwarunkowania rynkowe (vide wyrok KIO z dnia 21 lutego 2022 r., sygn. 

akt  KIO  235/22).  W  ocenie  Izby

,  Odwołujący  nie  wykazał,  że  mając  na  uwadze 


doświadczenie ze wzrostem cen w 2022 r. oraz aktualną tendencję rynkową nie jest możliwe 

oszacowanie ceny oferty z uwzględnieniem tych okoliczności.  

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.  

O kosztach 

postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art. 

575 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 

1710 ze zm.) 

oraz § 8 ust. 2 związku z § 2 ust. 2 pkt 2 w związku z §5 pkt 1 i  2) lit. a) i b) 

ro

zporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych 

rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu 

pobierania wpisu wysokości wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437).  

Przewodnicząca:      ……………………..…