KIO 1773/23 WYROK dnia 7 lipca 2023 r.

Stan prawny na dzień: 09.10.2023

Sygn. akt: KIO 1773/23 

WYROK 

z dnia 7 lipca 2023 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  

−   w składzie: 

Przewodniczący:      Anna Chudzik 
 

Protokolant:   

Tomasz Skowroński  

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 lipca 2023 r. w Warszawie 

odwołania wniesionego do 

Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  22  czerwca  2023  r.  przez  wykonawcę 

Megatherm Sp. z o.o. z siedzibą w Opolu

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Miejski  Zarząd  Budynków  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą 

Wałbrzychu, 

przy udziale wykonawc

ów: 

1)  CEROMA S.C. R. C., A. R. 

z siedzibą w Wałbrzychu,  

Przedsiębiorstwo  Usług  Komunalnych  i  Ochrony  Środowiska  AER  Sp.  z  o.o.  z siedzibą 

Wałbrzychu, 

Z

głaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego, 

orzeka: 

Oddala odwołanie; 

Kosztami postępowania obciąża wykonawcę Megatherm Sp. z o.o. z siedzibą w Opolu i: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15 000  zł  00  gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego 

tytułem wpisu od odwołania; 

zasądza  od  Odwołującego  na  rzecz  Zamawiającego  kwotę  4  674  zł  50  gr 

(słownie: cztery tysiące sześćset siedemdziesiąt cztery złote pięćdziesiąt groszy) 

stanowiącą  uzasadnione  koszty  strony  poniesione  z  tytułu  wynagrodzenia 


pełnomocnika  (3 600,00  zł),  dojazdu  na  rozprawę  (1  023,50  zł)  oraz  opłat 

skarbowych od 

pełnomocnictw (51,00 zł). 

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  –  Prawo 

zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2022  r.  poz.  1710  z  późn.  zm.)  na  niniejszy  wyrok  – 

terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie

Przewodniczący: 


Sygn. akt  KIO 1773/23 
 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  –  Miejski  Zarząd  Budynków  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w Wałbrzychu  – 

prowadzi  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  pn. 

Utrzymanie czystości, porządku i estetycznego wyglądu terenów oraz części nieruchomości 

budynkowych

.  Wartość  zamówienia  przekracza  progi  unijne.  Ogłoszenie  o  zamówieniu 

zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem 2023/S 045-

W  dniu  22  czerwca  2023  r.  wykonawca  Megatherm  Sp.  z  o.o.  wniósł  odwołanie 

zakresie  części  nr  1,  2,  3,  4,  6  i  7  zamówienia,  zarzucając  Zamawiającemu  naruszenie 

p

rzepisów: 

−  art.  226  ust.  1  pkt  8  w  zw.  z  art.  224  ust.  1  ustawy  Pzp,  przez zaniechanie  odrzucenia 

oferty  złożonej  przez  Przedsiębiorstwo  Usług  Komunalnych  i  Ochrony  Środowiska  AER 

Sp. z o.o. (dalej: AER), pomimo że oferta zawiera rażąco niską cenę;   

−  art.  226  ust.  1  pkt  7  ustawy  Pzp  w  zw.  z  art.  3 ust.  1  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej 

konkurencji,  przez  zaniechanie odrzucenia oferty  złożonej  przez  AER,  mimo  że  złożenie 

tej oferty stanowi czyn nieuczciwej konkurencji;  

−  art. 17 ust. 2, w zw. z art. 117 ust. 3. w zw. z art 116 ust. 2 ustawy Pzp, przez zaniechanie 

wezwania wykonawcy „CEROMA” S.C. R. C., A. R. (dalej: Ceroma) do wyjaśnień, w tym 

złożenia dowodów, na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu;  

−  art. 114 ust. 1 w zw. z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy Pzp, przez uznanie, że Ceroma 

wykazała  i  udowodniła  posiadanie  niezbędnych  uprawnień  do  prowadzenia  określonej 

działalności gospodarczej lub zawodowej wymaganej przez Zamawiającego;  

ewentualnie, w przypadku uznania, że odrzucenie oferty AER na tym etapie postępowania 

byłoby przedwczesne :   

−  art. 224 ust. 1 w zw. z art. 224 ust. 3 ustawy Pzp, przez zaniechanie wezwania AER do 

złożenia wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub 

ich  istotny

ch  części  składowych  przy  zaoferowanej  stawce  0,12  złotych  brutto  za 

sprzątanie powierzchni w obrębie budynku. 

Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu:    

−  unieważnienia czynności wyboru ofert AER i Ceroma;  

−  powtórzenia czynności oceny oferty AER i Ceroma;  


Sygn. akt  KIO 1773/23 
 

−  odrzucenia oferty AER z uwagi na to, że jego oferta zawiera cenę lub koszt rażąco niski i 

w konsekwencji stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w zakresie zadania nr 2  

−  wezwania Ceroma do złożenia wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie spełniania 

warunków  udziału  w  postępowaniu  oraz  posiadania  uprawnień  wymaganych  przez 

Zamawiającego  

−  powtórzenia  czynności  badania  i  oceny  ofert  oraz  czynności  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej, 

ewentualnie, w przypadku uznania, że odrzucenie oferty AER na tym etapie postępowania 

byłoby przedwczesne :   

−   wezwania  AER  do  złożenia  wyjaśnień,  w  tym  złożenia  dowodów  w  zakresie  wyliczenia 

ceny lub kosztu, lub ich istotnych części składowych;   

Zarzuty dotyczące oferty AER (zadanie nr 2) 

Odwołujący  podniósł,  że  wykonawca  AER  zaoferował  za  usługę  utrzymania 

codziennej  czystości  powierzchni  wewnętrznej  w  obrębie  budynku  cenę  12  gr  brutto  (tj. 

niecałe 10 gr netto) za 1m

za miesiąc.  

Odwołujący  wskazał,  że  w  ramach  dla  zadania  nr  2  Zamawiający  przewidział  do 

codziennego sprzątania powierzchnię 1 022,47 m

(54 budynki). Zgodnie z załącznikiem nr 

do umowy zakres usług utrzymania czystości jest następujący:  

A) 

Codzienne  utrzymanie  porządku  i  czystości  polegające  w  szczególności  na  zamiataniu, 

zbieraniu  papierów,  tworzyw  sztucznych,  szkła,  gałęzi,  liści,  psich  oraz  gołębich 

odchodów, piachu, błota, mułu i innych odpadów, grabieniu liści i innych zanieczyszczeń, 

w

ycieranie rozlanych  cieczy (przez  codzienne  utrzymanie  porządku  i  czystości rozumieć 

należy świadczenie tych usług od poniedziałku do soboty, oraz przez 4 niedziele lub dni 

świąteczne w całym okresie obowiązywania umowy. O terminach sprzątania w niedziele 

lub  dni  świąteczne,  Zamawiający  poinformuje  wykonawcę  pocztą  elektroniczną  lub 

pisemnie minimalnie na 1 dzień przed koniecznością przystąpienia do realizacji usług);  

B) 

Utrzymanie czystości raz na kwartał: - w korytarzach piwnicznych,  - na strychach.  

C) Zawia

damianie  zarządcy  nieruchomości  i  właściwych  miejskich  służb  technicznych 

dostrzeżonych  uszkodzeniach  i  wadliwym  funkcjonowaniu  instalacji,  urządzeń 

technicznych,  urządzeń  zabawowych  oraz  zepsutych  i  zdewastowanych  elementach 

małej architektury.   

D) Mycie 

tablic  informacyjnych z  nazwami  ulic  i  numerami  budynków,    i  tablic  promujących 

projekty  (1 raz na kwartał).  


Sygn. akt  KIO 1773/23 
 

E) 

Usuwanie ogłoszeń, plakatów, reklam z miejsc do tego nie przeznaczonych.  

Odwołujący  podniósł,  że  AER  zaoferował  za  usługę  utrzymania  czystości  wewnątrz 

budynków łącznie kwotę 99,76 złotych netto za cały miesiąc – 6 dni w tygodniu, co oznacza, 

że w ramach kwoty minimalnego wynagrodzenia pracownika od lipca 2023 r., kiedy stawka 

wynosić  będzie  wraz  z  narzutem  pracodawcy  4.337,28  zł,  AER  może  zaoferować  (bez 

innych  kosztów)  niespełna  4  godziny  pracy  pracownika  w  miesiącu.  Według  zaoferowanej 

przez  AER  ceny,  pracownik  dziennie  będzie  miał  do  posprzątania  54  budynki  w  czasie  10 

minut,  czyli  ok.  5  budynków  na  minutę,  co  oznaczałoby,  że  pracownik  firmy  AER  sprząta 

budynki w tempie 2 m

/s.  

Odwołujący  wskazał,  że  zgodnie  z  §  4  ust.  2  wzoru  umowy,  wynagrodzenie 

wykonawcy  zostanie  ustalone  na  podstawie  cen  jednostkowych  wyszczególnionych 

formularzu  cenowym  wykonawcy.  Podniósł,  że  kwestia  wynagrodzenia  miesięcznego 

wykonawcy  za  miesiąc  świadczenia  usługi  wynika  z  rachunku  matematycznego: 

powierzchnia  1  022,47  m2  x  stawka  brutto  za  m2  0,12  złotych  =  122,70  złotych  brutto  = 

99,75  złotych  netto  –  za  1 miesiąc  kalendarzowy.  Z  powyższego  wynika  również,  że  za 

przepracowany dzień, wykonawca otrzyma wynagrodzenie w kwocie 99,75 złotych / średnio 

25  dni  pracujących  w miesiącu  =  3,99  złotych.  Kwota  3,99  zł  nie  pozwala  na  zapewnienie 

nawet  10  minut  pracy  wynikających  z  wynagrodzenia  minimalnego  pracownika,  które  od 

lipca wynosić będzie 23,50 złotych brutto.   

Zdaniem Odwołującego, wynagrodzenie za sprzątanie powierzchni wewnątrz nie jest 

czynnością marginalną, której AER nie miał w obowiązku należycie skalkulować i oszacować 

biorąc  pod  uwagę  wszelkie  niezbędne  koszty  realizacji  usługi  sprzątana  budynków 

wewnątrz.  Z  §  4  ust.  2  wzoru  umowy  wynika,  że  sam  Zamawiający  podkreślił  wagę  ceny 

jednostkowej  w  ramach  realizowanych  czynności.  Odwołujący  zaznaczył,  że  zgodnie 

punktem XIII.1 SWZ w części XIII: Wykonawca składający ofertę podaje cenę netto, brutto 

or

az  stawkę  podatku  VAT  w  Formularzu  ofertowym.  Wykonawca  z  należytą  starannością 

określi cenę na wszystkie usługi zawarte w opisie przedmiotu zamówienia.  

Ponadto  Odwołujący  podniósł,  że  wykonawca  AER  w  2022  r.  w  analogicznym 

postępowaniu zaoferował cenę 1,11 zł brutto za 1m

 (prawie 10-

krotnie wyższą), a w 2021 r. 

–  cenę  1,51  brutto  za  1m

  (ponad  13-

krotnie  wyższą),  natomiast  cena  zaoferowana 

obecnym  postępowaniu  w  porównaniu  co  ceny  średniej  pozostałych  wykonawców  za 

sprzątanie  wewnątrz  różni  się  o  ponad  1300%.  Odwołujący  zaznaczył,  że  sposób  oraz 

zakres czynnościowy zlecanych usług w ciągu ww. lat nie zmienił się nawet w najmniejszym 

stopniu, zatem nie uległy drastycznemu zwiększeniu ani zmniejszeniu koszty pozapłacowe, 

jakie  ponieść  musi  wykonawca  w  celu  należytego  wykonywania  usług.    W  ocenie 


Sygn. akt  KIO 1773/23 
 

Odwołującego  zaoferowanie  tak  nielogicznie  niskiej  ceny,  znacznie  bo  ponad  10-krotnie 

niższej niż rok wcześniej ceny, powinno wzbudzić zastrzeżenia i podejrzenia Zamawiającego 

i skutkować wezwaniem do wyjaśnień.  

Zdaniem  Odwołującego,  zaoferowanie  przez  AER  ceny  za  metr  kwadratowy 

powierzchni sprzątanej wewnątrz za cenę 0,12 złotych brutto w 54 budynkach, może zostać 

również  ocenione  jako  czyn  nieuczciwej  konkurencji.  Odwołujący  podkreślił,  że 

wystarczające jest zaistnienie prawdopodobieństwa, że w wyniku działań wykonawcy dojdzie 

do naruszenia interesów innego przedsiębiorcy oraz że takie prawdopodobieństwo zachodzi 

w  przedmiotowej  sprawie.  Podniósł,  że  „manipulowanie  ceną"  polega  cen  jednostkowych 

taki  sposób,  że  część  cen  określana  jest  na  poziomie  rażąco  niskim,  w  oderwaniu  od 

rzeczywistych  kosztów  i  nakładów  związanych  z  realizacją  zamówienia,  a  część  jest  bez 

uzasadnienia  zawyżona,  by  rekompensować  zaniżenie  innych  cen,  przy  czym  celem 

dokonywania takiej operacji jest zamierzona optymalizacja dokonanych wycen. Manipulacja 

cenowa  sprowadza  się  zatem  do  przerzucania  kosztów  pomiędzy  poszczególnymi 

elementami  cenotwórczymi.  Ma  to  szczególnie  istotne  znaczenie  w  przypadkach  tego  typu 

postępowań, w których – jak to ma miejsce w niniejszej spawie – wyliczenie ceny ofertowej 

brutto  jest  brane  pod  uwagę  jedynie  przy  wyborze  oferty  najkorzystniejszej  i  nie  stanowi 

ostatecznego  wynagrodzenia  wykonawcy  za  wykonanie  przedmiotu  zamówienia.  

Wykonawca  mający  doświadczenie  i  wiedzę,  jaka  będzie  rzeczywista  prawdopodobna 

częstotliwość  wykonywania  poszczególnych  czynności,  może  przerzucić  większy  zysk  na 

pozycje,  które  wg  jego  przewidywań  przyniosą  większy  przychód,  przy  jednoczesnym 

zaniżeniu  cen  pozycji,  których  prawdopodobieństwo  wystąpienia  ocenia  jako  znikome. 

Działania 

tego 

rodzaju 

zaburzają 

konkurencję 

postępowaniu, 

powodując 

nieporównywalność  ofert  w  zakresie  rzeczywistych  kosztów,  jakie  Zamawiający  będzie 

musiał  ponieść  na  podstawie  cen  jednostkowych.  Zdaniem  Odwołującego  pozostałe  stawki 

zaproponowane przez AER są sztucznie zawyżone tam, gdzie stawka podatku VAT wynosi 

8% a nie 23%, co przesądza o manipulowaniu ceną.  

Jako zarzut ewentualny Odwołujący podniósł, że Zamawiający nie podjął wymaganej 

na  nim  czynności  wezwania  AER  do  wyjaśnienia,  w  jaki  sposób  wykonawca  AER  chce 

zrealizować  usługę  za  tak  niewyobrażalnie  niską  stawkę,  niepozwalająca  nawet  na 

zatrudnienie człowieka w wymiarze 1/8 etatu.   

Zarzuty dotyczące oferty Ceroma 

Zarzut  dotyczący  warunku  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  zdolności  technicznej  lub 

zawodowej  


Sygn. akt  KIO 1773/23 
 

Odwołujący  podniósł,  że  wykonawca  Ceroma    nie  przedstawił  referencji  na  dowód 

realizacji następujących zadań:  

−  utrzymanie  czystości,  porządku  i  estetycznego  wyglądu  terenów  oraz  części 

nieruchomości  budynkowych  –  część  nr  1  bok  „śródmieście”  27-06-2014  do  nadal 

miejski  zarząd  budynków  sp.  z  o.o.  ul.  Andersa  48,  58-304  Wałbrzych  w  okresie 

27.06.2014-30.06.2018 oraz 1.12.2020nadal;  

−  utrzymanie  czystości,  porządku  i  estetycznego  wyglądu  terenów  oraz  części 

nieruchomości  budynkowych  –  część  nr  3  bok  „podgórze”  27-06-2014  do  31-05-  2022 

miejski  zarząd  budynków  sp.  z  o.o.  ul.  Andersa  48,  58-304  Wałbrzych  27.06.2014-

30.06.2018 oraz 1.12.2020-31.05.2022;  

−  utrzymanie  czystości,  porządku  i  estetycznego  wyglądu  terenów  oraz  części 

nieruchomości  budynkowych  –  część  nr  4 bok „stary  zdrój”  27-06-2014 do  31-05-2022 

miejski  zarząd  budynków  sp.  z  o.o.  ul.  Andersa  48,  58-304  Wałbrzych  27.06.2014-

30.06.2018 oraz 1.12.2020-31.05.2022;  

−  utrzymanie  czystości,  porządku  i  estetycznego  wyglądu  terenów  oraz  części 

nieruchomości  budynkowych  –  część  nr  6  bok  „Sobiecin”  27-06-2014  do  nadal  miejski 

zarząd  budynków  sp.  z  o.o.  ul.  Andersa  48,  58-304  Wałbrzych  27.06.2014-30.06.2018 

oraz 1.12.2020-nadal;  

−  utrzymanie  czystości,  porządku  i  estetycznego  wyglądu  terenów  oraz  części 

nieruchomości  budynkowych  –  część  nr  7  bok  „biały  kamień”  27-06-2014  do  nadal 

miejski  zarząd  budynków  sp.  z  o.o.  ul.  Andersa  48,  58-304  Wałbrzych  27.06.2014-

30.06.2018 oraz 1.12.2020-nadal.  

Zdaniem  Odwołującego,  pomimo  teoretycznego  spełniania  warunków  udziału 

postępowaniu  przez  Ceroma  wyłącznie  na  podstawie  przedstawionych  referencji, 

praktyce  nie  spełnia  on  warunków  udziału  w  postępowaniu.  Odwołujący  podniósł,  że 

wykonawca  ten  działa  w  formie  spółki  cywilnej,  która  nie  jest  na  gruncie  prawa  osobnym 

podmiotem,  lecz  jest  w  istocie  tylko  umową  cywilnoprawną  zawartą  między  wspólnikami. 

Odwołujący  powołał  się  na  przepisy  art.  860  §  1  i  2  oraz  863  §1  i  2  Kc  i  podniósł,  że 

gruncie  zamówień  publicznych  przyjmuje  się,  że  spółka  cywilna  występuje  jako 

konsorcjum,  a  w  rzeczywistości  do  zamówienia  przystępują  działający  łącznie  wspólnicy  – 

spółka  nie  może  być  zatem  samodzielnym  wykonawcą  w  tym  sensie,  że  będzie  ona 

uważana  za  związek  wspólników  mający  na  celu  wspólne  wygranie  przetargu  i  uzyskanie 

zamówienia.   


Sygn. akt  KIO 1773/23 
 

Odwołujący podniósł, że sam Zamawiający potwierdził, że spółkę cywilną tworzą dwa 

odrębne  podmioty,  o  czym  świadczy  dwukrotne wezwaniu Ceroma  do  wyjaśnień  i  poprawy 

dokumentów (wezwanie z 9 maja 2023 r. oraz z 17 maja 2023 r.). 

Odwołujący  podniósł,  że  przedłożone  referencje  dotyczą  spółki  innej  niż  ubiegająca 

się  o  udzielenie  zamówienia.  Wykonawcą  składającym  ofertę jest  S.C.  CEROMA  R.  C.,  A. 

R.

,  ul.  Św.  Józefa  2,  58-305  Wałbrzych.  Tymczasem  na  wezwanie  Zamawiającego 

wykonawca Ceroma przedstawił referencje dotyczące S.C. CEROMA R. C., A. R., Z. M., ul. 

Św. Józefa 2, 58-305 Wałbrzych. Obecnie spółkę tworzą A. R. prowadzący działalność pod 

nazwą  A.  R.  oraz  R.  C.  prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  nazwą  R.  C..  Natomiast 

wg stanu na 11 grudnia 2020 r. (tj. dzień potwierdzenia realizacji zamówienia przez Ceroma 

S.C.)  usługę  w  ramach  spółki  cywilnej  realizowało  trzech  wspólników:    A.  R.  prowadzący 

działalność pod nazwą A. R., R. C. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą R. C. 

oraz  Z. M. 

prowadzący działalność pod nazwą Z. M. . W związku z powyższym – zdaniem 

Odwołującego  –  wykonawca  Ceroma  nie  wykazał  spełniania  warunków  udziału 

postępowaniu w zakresie posiadanego doświadczenia.  

Odwołujący powołał się na wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 

4  maja  2017  r.  w  sprawie  C387/14  Esaprojekt  i  podniósł,  że  o  zakresie  doświadczenia 

zdobytego  w  konsorcjum  decyduje  zakres  faktycznie  wykonywanych  przez  konsorcjanta 

czynności.   

Odwołujący  podniósł,  że  wykonawca  Ceroma  nie  wykazał,  że  obecni  wspólnicy 

spółki  cywilnej,  tj.  R.  i  C.,  faktycznie mogą  legitymować  się  doświadczeniem  uzyskanym  w 

ramach  realizacji  usługi  dla  MZB  Wałbrzych  łącznie  ze  wspólnikiem  M.  .  Na  podstawie 

przedstawionych  dokumentów  i  dowodów,  uczestnicy  postępowania  nie  mogą  potwierdzić 

obiektywnie,  że  wspólnicy  R.  i  C.  zrealizowali  osobno  lub  łącznie  usługi  wymagane  przez 

Zamawiającego.  Zdaniem  Odwołującego  nie  można  uznać,  że  dotychczasowy  wspólnik 

spółki cywilnej realizujący wspólnie z innymi wspólnikami usługi, nie wykonywał ich wcale lub 

też  wykonywał  je  w  marginalnej  części.  Z.  M.  do  sierpnia  2021  r.  był  pełnoprawnym 

wspólnikiem spółki Ceroma. Faktyczna realizacja usług w ramach spółki dokonywała się przy 

udziale i  aktywnej  realizacji  przedmiotu  zamówienia przez trzy  niezależne  względem  siebie 

podmioty, 

które  podjęty  decyzję  o  wspólnym  prowadzeniu  działania  polegającego  na 

świadczenie  usługi  utrzymania  czystości.  Nabywcami  doświadczenia  są  więc  wspólnicy 

łącznie. W związku z tym Odwołujący podniósł, że na tym etapie postępowania wykonawca 

Ceroma  nie  wykaz

ał, aby A. R. i R. C. legitymowali się wymaganym przez Zamawiającego 

doświadczeniem.  Nie  wskazali  oni  w  dokumentach,  w  jakiej  części  realizowali 

dotychczasowe usługi poszczególni wykonawcy lub wykonawcy którzy w dniu składania ofert 

przystąpili  do  postępowania,  co  pozwoliło  by  na  potwierdzenie  spełniania  przez  nich 


Sygn. akt  KIO 1773/23 
 

warunków udziału w postępowaniu. Odwołujący wskazał, że przypuszcza, iż Z. M. w ramach 

swojej działalności i wkładu do spółki realizował 80% czynności w tym świadczył usługę na 

80%  realizowanej  powierzchni,  a  pozostali  wspólnicy  zrealizowali  po  10%  usługi  –  Z.  M. 

realizował faktycznie usługę utrzymania czystości, R. C. dostarczał sprzęt, A. R. nadzorował 

wykonywanie prac. Wykonawca 

nie przedstawił dowodów na fakt, że spółka cywilna złożona 

z  2  wspólników  jest  w  stanie  sprostać  wymaganemu  doświadczeniu.  Takimi  mogłyby  być: 

uchwały  wspólników  o  podziale  zysków,  umowa  spółki  cywilnej  regulującej  podział  prac, 

zakresu  podziału  wkładów  wspólników,  zakresu  realizacji  prac  w  ramach  umów  dla  MZB 

Wałbrzych.  

Odwołujący  podniósł,  że  Zamawiający,  mimo  ciążącego  na  nim  obowiązków 

prowadzenia  postępowania  w  sposób  niewykluczający  i  równo  traktujący  przedsiębiorców, 

nie  wezwał  wykonawcy  Ceroma  do  przedstawienia  dowodów  potwierdzających  spełnianie 

przez  nich  warunków  udziału  w  postępowaniu.  Odwołujący  zgadza  się,  że  w  przypadku 

zamówień  publicznych, wspólnicy  spółki  cywilnej  i  ich doświadczenie może  być traktowane 

jako doświadczenie jednego wykonawcy złożonego z kilku wspólników, jednak w tej sytuacji 

doszło do zmiany struktury udziałowej spółki cywilnej poprzez odsunięcie od spółki jednego 

trzech podmiotów tworzących grupę wykonawców.  

Odwołujący  podniósł,  że  wykonawca  Ceroma  uzupełnił  oświadczenie,  zgodnie 

którym  każdy  ze  wspólników  zrealizuje  po  50%  usług  wchodzących  w  skład 

poszczególnych części, nie przedstawił jednak dowodów, że w każdej z części wykonawca 

mający świadczyć 50% usług posiada doświadczenie w danym zakresie. W związku z tym – 

zd

aniem  Odwołującego  –  Zamawiający  miał  obowiązek  wezwać  ww.  wykonawcę  do 

przedstawienia  dowodów  świadczących  na  posiadanie  wymaganego  przez  niego 

doświadczenia.  

Zarzut dotyczący uprawnień do prowadzenia działalności gospodarczej lub zawodowej  

Odwołujący  wskazał,  że  Zamawiający  wymagał  przedstawienia  dokumentu 

potwierdzającego  wpis  do  rejestru,  o  którym  mowa  w  art.  49  ustawy  o  odpadach, 

stanowiącego  integralną  część  Bazy  danych  o  produktach  i  opakowaniach  oraz 

gospodarce odpadami, w zakresie o których mowa w ustawie o odpadach, a dotyczącym 

przedmiotu  zamówienia.  Wykonawca  Ceroma  na  wezwanie  Zamawiającego  przedstawił 

następujące wyjaśnienia: 

Wykonawca  informuje,  że  ze  względów  technicznych  brak  jest  możliwości  pobrania 

aktualnego  wpisu  do  rejestru  podmiotów  wprowadzających  produkty,  produkty 

opakowaniach  i  gospodarujących  odpadami  w  zakresie  działu  VII  tego  rejestru  ze  strony 

BDO. W załączeniu link do strony BDO gdzie można uzyskać informację o wpisie do rejestru: 


Sygn. akt  KIO 1773/23 
 

https://bdo.mos.gov.pl/ 

rejestr 

podmiotu 

Wykonawcy: 

https://rejestrbdo. 

mos.gov.pl/Registry/Index?pageNumber=1&placeType=residenceOrBusinessAddress&query 

String=88 

60006130&t=160802

działy: 

https://rejestr-

bdo.mos.gov.pl/Application/Preview/Tables/58e6a6d9-ad5e-4839-93b054199725290f. 

załączeniu screeny.  

Odwołujący zaznaczył, że zgodnie z wzorem umowy wykonawca lub podwykonawca 

(jeżeli będzie realizował usługi), zobowiązany jest posiadać przez cały okres obowiązywania 

umowy  wymagany  wpis  do  rejestru  i  będzie  do  przedłożenia,  potwierdzonej  za  zgodność  

oryginałem przez osobę upoważnioną do reprezentowania wykonawcy lub podwykonawcy, 

kserokopii  obowiązującego  ww.  dokumentu  wydanego dla wykonawcy  lub    podwykonawcy. 

Odwołujący przedstawił print screen z bazy BDO, zgodnie z którym pod podanymi danymi do 

przejrzenia  wpisu  do  BDO,  widnieją  następujący  przedsiębiorcy:  R.  C.,  A. R.,  Z.  M.  S.C. 

„CEROMA”.  

Odwołujący  podniósł,  że  podmiotami  prawnymi  są  wspólnicy  spółki  cywilnej,  a  nie 

spółka.  Powołał  się  na  fragment  wystąpienia  pokontrolne  Wojewody  Dolnośląskiego 

z 18 kwietnia 2016 r. (NK-

KE.431.7.2016.AW), w którym wskazano, że zgodnie z art. 4 ust. 2 

ustawy  o  swobodzie  działalności  gospodarczej  za  przedsiębiorców  uznaje  się  wspólników 

spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej, nie zaś samą 

spółkę, w związku z czym w roli strony postępowania administracyjnego występują wspólnicy 

spółki  cywilnej,  w  związku  z  czym  posiadaczem  odpadów  nie  jest  spółka  cywilna,  lecz  jej 

wspólnicy.  Dyspozycja  art.  43  ust.  2  u.o.o.  nakazuje  więc  zamieszczanie  w  decyzji 

zezwalającej  na  przetwarzanie  odpadów  nr  REGON  oraz  NIP  wspólników  spółki  cywilnej, 

którym przysługuje zezwolenie, o ile zostały nadane.  

Odwołujący  podniósł,  że  to  nie  spółka  jest  beneficjentem  pozwoleń,  zezwoleń 

koncesji, a jej wspólnicy i to im organ powinien wydawać wszelkie decyzje administracyjne, 

a  nie  spółce  cywilnej,  którą  prowadzą,  skoro  nie  ma  ona  osobowości  prawnej  i  nie  jest 

przedsiębiorcą.  Zatem,  każdy  ze  wspólników  spółki  cywilnej  powinien  wystąpić  o  wpis  do 

działalności  regulowanej  albo  wspólnicy  mogą  upoważnić  jednego  z  nich,  aby  o  taki  wpis 

wystąpił  w  ich  imieniu.  Powołał  się  na  wyrok  Wojewódzkiego  Sądu  Administracyjnego 

Warszawie  z  13  kwietnia  2006  r.  VI  SA/Wa  120/06,  zgodnie  z  którym  wspólnik  spółki 

cywilnej,  będący  przedsiębiorcą  w  rozumieniu  przepisów  ustawy  o  swobodzie  działalności 

gospodarczej  i  ustawy  o  transporcie  drogowym,  nieposiadający  licencji,  nie  może 

wykonywać transportu drogowego korzystając z licencji drugiego wspólnika.  

Zdaniem  Odwołującego,  wykonawca  Ceroma  na  wezwanie  Zamawiającego 

przedstawił  wpis  do  BDO  nieistniejącej  już  faktycznie  spółki  cywilnej,  zgodnie  z  którą, 


Sygn. akt  KIO 1773/23 
 

członkami  byli:  A.  R.,  R.  C.  oraz  Z.  M.  .  Wykonawca  nie  przedłożył  żadnych  dowodów 

świadczących  o  podjęciu  kroków  mających  na  celu  zaktualizowanie  informacji  w  bazie 

danych o odpadach. W przedstawionym stanie prawnym, Ceroma S.C. R., C.

, nie posiadają 

zgodnie z przedstawionymi dokumentami wymaganego przez Z

amawiającego uprawnienia w 

zakresie jakim tego wymagał w SWZ, gdyż wpis Ceroma do BDO jest nieaktualny. Wniosek 

o  aktualizację  wpisu  do  rejestru  powinien  zostać  złożony  w  ciągu  30  dni  od  wystąpienia 

zmiany (art. 59 ustawy o odpadach): informacji zawartych w rejestrze,  zakresu prowadzonej 

działalności wymagającej wpisu do rejestru, co wynika z art. 59 ust. 1 ustawy. Ponieważ Z. 

M. 

zakończył  działalność  w  2021  r.,  pozostali  wspólnicy  mieli  ponad  2  lata  na 

zaktualizowanie danych.   

Zdaniem  Odwołującego,  wykonawca  Ceroma  powinien  zostać  wezwany  do 

wyjaśnienia  rozbieżności  w  systemie  BDO  ze  stanem  faktycznym.  Odwołujący  wskazał,  że 

zgodnie  z  piśmiennictwem  to  nie  spółka,  lecz  przedsiębiorcy  tworzący  spółkę  muszą 

legitymować  się  niezbędnymi  uprawnieniami  do  prowadzenia  działalności,  zatem  per 

analogiam,  jeśli  kompetencję  tę  miało  3  przedsiębiorców  działających  w  jednym  celu,  to 

2 z 3 

osobno  tych  przedsiębiorców  może  tych  kompetencji  już  nie  posiadać.  Zgodnie 

danymi w bazie BDO, zarówno A. R., jak i R. C. nie posiadają wpisów w tej bazie BDO.  

N

a  podstawie  dokumentacji  przedmiotowego  postępowania  oraz  biorąc  pod 

uwagę stanowiska stron, Izba ustaliła i zważyła, co następuje: 

Izba ustaliła, że Odwołujący spełnia określone w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp przesłanki 

korzystania  ze  środków  ochrony  prawnej,  tj.  ma  interes  w uzyskaniu  zamówienia, 

naruszenie  przez  Zamawiającego  przepisów  ustawy  Pzp  może  spowodować  poniesienie 

przez ni

ego szkody polegającej na nieuzyskaniu zamówienia. 

Do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  skutecznie  przystąpili 

wykonawcy: 

Przedsiębiorstwo  Usług  Komunalnych  i  Ochrony  Środowiska  AER  Sp.  z  o.o. 

oraz „CEROMA” S.C. R. C., A. R. . Izba stwierdziła, że ww. wykonawcy zgłosili przystąpienia 

do postępowania w ustawowym terminie, wykazując interes w rozstrzygnięciu odwołania na 

Zamawiającego. 

Zrzuty dotyczące oferty wykonawcy AER (część 2 zamówienia) 

Izba  ustaliła,  że  zgodnie  z  §  4  projektu  umowy,  za  wykonanie  usług  będących 

przedmiotem  zamówienia  wykonawcy  przysługuje  wynagrodzenie  ilościowo-ryczałtowe 

miesięczne  ustalone  na  podstawie  cen  jednostkowych  wyszczególnionych  w  formularzu 

cenowym wykonawcy. 

Wynagrodzenie nie przysługuje za zakres usług niewykonanych.  


Sygn. akt  KIO 1773/23 
 

Wykonawcy  zobowiązani  byli  złożyć  wraz  z  ofertą  formularz  cenowy  (załącznik  nr 

3 d

o SWZ), obejmujący wycenę usług dotyczących nieruchomości budynkowych (Wykaz 2A) 

oraz nieruchomości gruntowych (Wykaz 2B). 

W  odniesieniu  do  nieruchomości  budynkowych  Zamawiający  wymagał  wyceny  wg 

następującego wzoru: 

Załącznik  nr 1 do projektowanych postanowień umowy  – Wykaz 2A 

do codziennego sprzątania 

trawniki 

utrzymywanie w 

czystości, 

utrzymywanie 

terenów zielonych 

żywopłoty 

utrzymywanie w 

czystości, 

utrzymywanie 

terenów zielonych 

poza obrysem 

budynku + poza 

granicami działki 

+ inne (6+8+12) 

w obrysie 

budynku 

Lp. 

Jednostka 
miary 

m² 

m² 

m² 

mb 

Ilość 

Cena jedn. Brutto 
zł/m-c 

Stawka 
podatku VAT 

Wartość brutto 
zł/m-c 

Wartość brutto 
zamówienia 
zł/12 m-cy 

Zamawiający  przed  otwarciem  ofert  poinformował,  że  na  realizację  części 

zamówienia zamierza przeznaczyć kwotę 485.789,16 zł. 

W zakresie części 2 zostały złożone oferty z następującymi cenami: 

−  Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej „Mieroszów: 585.761,15 zł, w tym cena 

jednostkowa  brutto  za 

codzienne  sprzątanie  w  obrycie  budynku  0,77  zł  za  1m2/m-c 

(oferta odrzucona), 

−  MEGATHERM Sp. z o.o.:  727.319,04 zł, w tym cena jednostkowa brutto za codzienne 

sprzątanie w obrycie budynku 1,50 zł za 1m2/m-c, 

−  Przedsiębiorstwo  Usług Komunalnych  i Ochrony  AER  Sp.  z  o.o.:  609.746,04 zł,  w tym 

cena jednostkowa brutto za codzienne sprzątanie w obrycie budynku 0,12 zł za 1m2/m-

c. 


Sygn. akt  KIO 1773/23 
 

Odwołanie  w  zakresie  zarzut  dotyczących  oferty  AER  nie  zasługuje  na 

uwzględnienie. 

Na  wstępie  zauważenia  wymaga,  że  Odwołujący  próbował  podczas  rozprawy 

wywieść  z  zaoferowanej  przez  wykonawcę  AER  stawki  zarzut  pozostawania  tego 

wykonawcy  w  zmowie  z  wykonawcą  Ceroma.  Zarzut  taki  nie  został  jednak  sformułowany 

odwołaniu,  a  podnoszenie  go  dopiero  na  rozprawie,  po  upływie  terminu  na  wniesienie 

odwołania, jest niedopuszczalne. Zgodnie z art. 555 ustawy Pzp Izba nie może orzekać co 

do zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu. 

N

iezasadny jest zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy 

Pzp. Przepis ten stanowi, że zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera rażąco niską cenę 

lub  koszt  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia.  Niezasadność  przedmiotowego  zarzutu 

wynika  z  faktu,  że  Przystępujący  nie  został  wezwany  do  złożenia  wyjaśnień  dotyczących 

zaoferowanej  ceny,  a  dopiero  negatywna  ocena  wyjaśnień  może  prowadzić  do  wniosku  o 

konieczności  odrzucenia  oferty.  Przepis  art.  226  ust.  1  ustawy  Pzp  znajduje  zastosowanie 

wyłącznie  w  sytuacji,  gdy  wykonawca  miał  możliwość  złożenia  wyjaśnień,  jednak  ich  nie 

złożył lub złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub 

kosztu  (art.  224  ust.  6  ustawy  Pzp). 

Brak  możliwości  odrzucenia  oferty  jako  zawierającej 

rażąco  niską  cenę  bez  uprzedniego  wezwania  do  wyjaśnień  wynika  również  z  przepisów 

dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie 

zamówień  publicznych.  Jak  stanowi  art.  69  ust.  1  dyrektywy,  instytucje  zamawiające 

wymagają  od  wykonawców  wyjaśnień  dotyczących  ceny  lub  kosztów  zaproponowanych  w 

ofercie, jeżeli oferta wydaje się rażąco niska w stosunku do odnośnych robót budowlanych, 

dostaw  lub  usług.  Zgodnie  natomiast  z  art.  69  ust.  3  dyrektywy  instytucja  zamawiająca 

ocenia dostarczone informacje w drodze konsultacji z oferentem. Może ona odrzucić ofertę 

wyłącznie w przypadku, gdy dostarczone dowody nie uzasadniają w zadowalającym stopniu 

niskiego  poziomu  proponowanej  ceny  lub  proponowanych  kosztów,  biorąc  pod  uwagę 

elementy, o których mowa w ust. 2

Wobec powyższego, nie można skutecznie podnosić zarzutu zaniechania odrzucenia 

oferty  z  uwagi 

na  zaoferowanie  rażąco  niskiej  ceny  w  sytuacji,  gdy  –  jak  to  ma  miejsce 

w rozpoznawanej  sprawie 

–  wykonawca  nie  był  wezwany  do  złożenia  wyjaśnień  w  tym 

przedmiocie. 

Za niezasadny Izba uznała zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp przez 

zaniechanie odrzucenia oferty  Przystępującego AER.  Przepis ten  stanowi,  że  Zamawiający 

odrzuca  ofertę,  jeżeli  została  złożona  w  warunkach  czynu  nieuczciwej  konkurencji 

w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.  


Sygn. akt  KIO 1773/23 
 

Zdaniem  Odwołującego  Przystępujący  popełnił  czyn  nieuczciwej  konkurencji 

określony w art. 3 ust. 1 ww. ustawy, zgodnie z którym czynem nieuczciwej konkurencji jest 

działanie  sprzeczne  z  prawem  lub  dobrymi  obyczajami,  jeżeli  zagraża  lub  narusza  interes 

innego przedsiębiorcy lub klienta. 

Uzasadniając  przedmiotowy  zarzut  Odwołujący  wskazał,  że  czynem  nieuczciwej 

konkurencji  jest  manipulacja 

ceną,  polegająca  na  określaniu  cen  jednostkowych  w  taki 

sposób,  że  część  cen  określana  jest  na  poziomie  rażąco  niskim,  w  oderwaniu  od 

rzeczywistych  kosztów  i  nakładów  związanych  z  realizacją  zamówienia,  a  część  jest  bez 

uzasadnienia zawyżona, by rekompensować zaniżenie innych cen. Odnosząc ten zarzut do 

oferty  Przystępującego  AER  Odwołujący  ograniczył  się  do  gołosłownego  i  niepopartego 

nawet szerszą argumentacją twierdzenia, że pozostałe stawki zaproponowane przez AER są 

sztucznie zawyżone tam, gdzie stawka podatku VAT wynosi 8 % a nie 23 %, co przesądza 

manipulowaniu  ceną

Odwołujący  nie  określił,  które  konkretnie  elementy  wyceny  zostały 

sztucznie  zawyżone  w  celu  zrekompensowania  zaniżonej  wyceny  usługi  codziennego 

sprzątania w obrysie budynków, nie wskazał, z jakich okoliczności takie twierdzenie wywodzi 

nie  podjął  nawet  próby  udowodnienia  swoich  twierdzeń.  Już  tylko  z  tego  powodu  zarzut 

należy uznać za niezasadny. 

Za  niezasadny 

Izba  uznała  również  zarzut  ewentualny  –  naruszenia  przez 

Zamawiającego  art.  224  ust.  1  ustawy  Pzp,  przez  zaniechanie  wezwania  AER  do  złożenia 

wyjaśnień.  Zgodnie  z  tym  przepisem,  jeżeli  zaoferowana  cena  lub  koszt,  lub  ich  istotne 

części składowe, wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia lub budzą 

wątpliwości  zamawiającego  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie 

wymaganiami  określonymi  w  dokumentach  zamówienia  lub  wynikającymi  z odrębnych 

przepisów,  zamawiający  żąda  od  wykonawcy  wyjaśnień,  w  tym  złożenia  dowodów 

zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub ich istotnych części składowych. 

Po  pierwsze  podkreślenia  wymaga,  że  w  świetle  art.  224  ust.  1  ustawy  Pzp,  dla 

powstania obowiązku wezwania do wyjaśnień nie jest wystarczające, że jakikolwiek element 

oferty budzi  wątpliwości co do  realności  wyceny,  przepis ten  wprost  stanowi,  że  dotyczy  to 

tylko  elementów  istotnych.  Ustawa  nie  określa,  według  jakich  kryteriów  należy  oceniać 

kwestię istotności elementu składowego ceny. W ocenie Izby należy przyjąć, że istotne są te 

elementy, których wartościowy udział w przedmiocie zamówienia jest znaczny lub od których 

– ze względu na ich merytoryczne znaczenie  – zależy osiągnięcie zasadniczych celów, dla 

których  zamówienie  jest  udzielane.  Chodzi  więc  o  elementy  istotne  pod  względem 

wartościowym  lub  merytorycznym,  mogące  zaważyć  na  powodzeniu  zamówienia  jako 

całości. 


Sygn. akt  KIO 1773/23 
 

Podkreślenia  wymaga,  że  w  postępowaniu  odwoławczym  ciężar  dowodu,  że 

zaistniały  określone  w  art.  224  ust.  1  ustawy  Pzp  przesłanki  wezwania  do  wyjaśnień, 

obciążał  –  na  zasadach  ogólnych  –  Odwołującego.  Odwołujący  był  więc  zobowiązany 

wykazać,  że  cena  całkowita  oferty  lub  takie  jej  elementy  składowe,  które  mają  charakter 

istotny, są tak niskie, że obiektywnie powinny wzbudzić wątpliwości co do ich realności. 

Odwołujący  podważył  realność  wyceny  usług  codziennego  sprzątania  w  obrysie 

budynków,  jednak  –  wbrew  ciążącemu  na  nim  obowiązkowi  –  nie  wykazał  zaistnienia 

okoliczności,  które  obligowałyby  Zamawiającego  do  wezwania  wykonawcy  AER  do 

wyjaśnień. Odwołujący przedstawił obliczenia mające potwierdzać nierealność wyceny oraz 

wsk

azał  na  ceny  oferowane  przez  Przystępującego  we  wcześniejszych  postępowaniach, 

pominął  jednak  ustawową  przesłankę  istotności  kwestionowanych  elementów  składowych 

ceny. Stanowisko Odwołującego zmierzało do wykazania, że wycena ww. pozycji jest rażąco 

niska, 

nie  wykazał  on  jednak  najważniejszej  okoliczności,  od  której  ustawa  uzależnia 

obowiązek  przeprowadzenia  procedury  wyjaśniającej,  tj.  istotności  kwestionowanej  pozycji 

cenowej

.  Odwołujący  w  tym  zakresie  ograniczył  się  do  stwierdzenia,  że  wynagrodzenie  za 

s

przątanie powierzchni wewnątrz nie jest czynnością marginalną i wskazał na wyodrębnienie 

takiej  pozycji  przez  Zamawiającego  dla  celów  przyszłych  rozliczeń.  Powyższa  teza  nie 

została  poparta  szerszą  argumentacją,  Odwołujący  nie  przedstawił  w  odwołaniu  twierdzeń, 

które potwierdzałyby istotność tego elementu ceny. Podczas rozprawy Odwołujący podniósł, 

że  usługi  sprzątania  wewnątrz  budynku  są  istotne  pod  względem  merytorycznym  oraz 

punktu  widzenia  ciążących  na  administratorze  nieruchomości  obowiązków,  nie  wykazał 

jednak zasadności tej tezy przy uwzględnieniu, jak mały jest udział tych usług w przedmiocie 

zamówienia,  zarówno  pod  względem  ilościowym,  jak  i  wartościowym.  Należy  bowiem  mieć 

na uwadze, że zakres ilościowy usług codziennego sprzątania wewnątrz budynków stanowi 

poniżej  1%  wszystkich  usług  składających  się  na  przedmiot  zamówienia  (1  022,47  :  105 

057,79  =  0,97%),  a  jego  wycena  ma  nieznaczny 

wpływ  na  cenę  całkowitą.  Jak  bowiem 

wynika z przedstawionej przez Zamawiającego symulacji, nawet gdyby zwiększyć wycenę tej 

pozycji  z  zaoferowanej  przez  Przystępującego  (0,12  zł/m2)  do  kwoty  zaoferowanej  przez 

Odwołującego (1,50 zł/m2), to cena oferty Przystępującego wzrosłaby o niecałe 20 tys. zł, tj. 

o niecałe 3%. Należy przy tym mieć na uwadze, że zaoferowana przez Odwołującego cena 

1,50 zł/m2 jest istotnie wyższa nie tylko od wyceny Przystępującego, ale również dwukrotnie 

wyższa  od  ceny  zaoferowanej  przez  trzeciego  z  wykonawców,  którzy  złożyli  oferty  w  tym 

postępowaniu. 

O  istotności  kwestionowanej  części  składowej  ceny  nie  świadczy  –  zdaniem  Izby  – 

fakt  wyodrębnienia  w  formularzu  cenowym  pozycji  dotyczącej  codziennej  sprzątania 

obrysie budynku. Jak słusznie wskazał Zamawiający, wyodrębnienie takie było konieczne 


Sygn. akt  KIO 1773/23 
 

z uwagi na fakt, że  usługa ta objęta jest inną stawką podatku VAT niż wszystkie pozostałe 

usługi składające się na przedmiot zamówienia. 

Zauważenia  wymaga  również,  że  zakres  usługi  codziennego  sprzątania  w  obrysie 

budynku polega 

wyłącznie na utrzymaniu porządku i czystości z parterów klatek schodowych 

do  pierwszych  stopni 

schodowych  prowadzących  na  wyższe  kondygnacje.  Pozostałe 

czynności  wskazane  w  treści  odwołania  nie  są  objęte  usługą  codziennego  sprzątania, 

czynności dodatkowe wykonywane okresowo (raz na kwartał, w przypadku wystąpienia takiej 

potrzeby, 1 raz w okresie obowiązywania umowy, itp.). 

Odnosząc  się  do  argumentacji  Odwołującego  dotyczącej  porównania  wysokości 

zaoferowanej  stawki  do  stawek  oferowanych  przez 

Przystępującego  we  wcześniejszych 

postępowania  (i  złożonych  na  tę  okoliczność  zestawień  i  formularzy)  wskazać  należy,  że 

porównanie to nie może mieć znaczenia dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy. Ocenie 

Izby podlega bowiem obecnie prowadzone postępowanie i występujące w nim okoliczności, 

a ceny zaoferowane w innych postępowaniach mogły być wyższe z różnych powodów, które 

pozostają  poza  zakresem  badania  Izby  w  obecnym  postępowaniu  odwoławczym.  Z  tych 

samych względów za niemający znaczenia dla rozstrzygnięcia sprawy należy uznać dowód 

w  postaci 

wezwania  do  wyjaśnienia  ceny  oferty,  skierowanego  przez  Zamawiającego 

jednym  z  wcześniej  prowadzonych  postępowań.  Niezależnie  od  powyższego  stwierdzić 

należy,  że  złożone  przez  Odwołującego  dowody  nie  mają  wpływu  na  ocenę  podniesionych 

zarzutów  przede  wszystkim  z  tego  powodu,  że  Odwołujący  nie  wykazał  ustawowej 

przesłanki,  od  której  uzależnione  jest  powstanie  obowiązku  wezwania  do  wyjaśnień,  tj. 

istotności  kwestionowanej  części  składowej  ceny.  Zamawiający  natomiast  wykazał,  że  ta 

część składowa ceny nie może być uznana za istotną.  

Zarzuty dotyczące oferty wykonawcy Ceroma (części 1, 3, 4, 6, 7) 

Izba ustaliła następujący stan faktyczny: 

Zgodnie  z  punktem  VI.1.3  SWZ  wykonawcy  zobowiązani  byli  wykazać  spełnianie 

warunków udziału w postępowaniu w zakresie: 

Zdolności  technicznej  lub zawodowej  –  o  udzielenie niniejszego zamówienia ubiegać może 

się Wykonawca, który: 

A) 

w  okresie  ostatnich  pięciu  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert,  a  jeżeli  okres 

prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, wykonał należycie, a w przypadku 

świadczeń  powtarzających  się  lub  ciągłych  również  wykonuje  należycie,  usługę  trwającą 

przez okres co najmniej 10 miesięcy i polegającą na: 

a) 

w zakresie dla części nr 1 określonej w pkt III ust: od 1 do 5 SWZ: 


Sygn. akt  KIO 1773/23 
 

utrzymaniu porządku i czystości  oraz odśnieżaniu i zwalczaniu śliskości  na powierzchni 

min.  6.500,00  m

oraz  obejmującą  utrzymanie  terenów  zielonych  (trawników)  na 

powierzchni co najmniej 3.000,00 m

b) 

w zakresie dla części nr 2 określonej w pkt III ust: od 1 do 5 SWZ: 

utrzymaniu porządku i czystości  oraz odśnieżaniu i zwalczaniu śliskości  na powierzchni 

min.  9.000,00  m

oraz  obejmującą  utrzymanie  terenów  zielonych  (trawników)  na 

powierzchni co najmniej 16.000,00 m

c) 

w zakresie części nr 3 określonych w pkt III ust: od 1 do 5 SWZ: 

utrzymaniu porządku i czystości  oraz odśnieżaniu i zwalczaniu śliskości  na powierzchni 

min.  8.500,00  m

oraz  obejmującą  utrzymanie  terenów  zielonych  (trawników)  na 

powierzchni co najmniej 9.500,00 m

d) 

w zakresie części nr 4 określonych w pkt III ust: od 1 do 5 SWZ: 

utrzymaniu porządku i czystości  oraz odśnieżaniu i zwalczaniu śliskości  na powierzchni 

min.  11.500,00  m

oraz  obejmującą  utrzymanie  terenów  zielonych  (trawników)  na 

powierzchni co najmniej 12.500,00 m

e) 

w zakresie części nr 5 określonych w pkt III ust: od 1 do 5 SWZ: 

utrzymaniu porządku i czystości  oraz odśnieżaniu i zwalczaniu śliskości  na powierzchni 

min.  16.500,00  m

oraz  obejmującą  utrzymanie  terenów  zielonych  (trawników)  na 

powierzchni co najmniej 45.000,00 m

f) 

w zakresie części nr 6 określonych w pkt III ust: od 1 do 5 SWZ: 

utrzymaniu porządku i czystości  oraz odśnieżaniu i zwalczaniu śliskości  na powierzchni 

min.  6.000,00  m

oraz  obejmującą  utrzymanie  terenów  zielonych  (trawników)  na 

powierzchni co najmniej 5.500,00 m

g) 

w zakresie części nr 7 określonych w pkt III ust: od 1 do 5 SWZ: 

utrzymaniu porządku i czystości  oraz odśnieżaniu i zwalczaniu śliskości  na powierzchni 

min.  7.000,00  m

oraz  obejmującą  utrzymanie  terenów  zielonych  (trawników)  na 

powierzchni co najmniej 8.000,00 m

W  punkcie  VI.1.1  lit.  a  SWZ 

Zamawiający  wymagał  wykazania  (w  odniesieniu  do 

wszystkich  części  zamówienia)  spełniania  m.in.  następującego  warunku  udziału 

postępowaniu  dotyczącego  uprawnień  do  prowadzenia  działalność  gospodarczej  lub 

zawodowej: 

wpis do rejestru, o którym mowa w art. 49 Ustawy o odpadach z dnia 14 grudnia 

2012  r.,  stanowiącego  integralną  część  Bazy  danych  o  produktach  i  opakowaniach  oraz 

gospodarce odpadami, w zakresie o których mowa w ustawie o odpadach, a dotyczącym 

przedmiotu zamówienia

Wykonawca Ceroma przedstaw

ił Wykaz usług, obejmujący następujące zadania: 


Sygn. akt  KIO 1773/23 
 

utrzymanie  czystości,  porządku  i  estetycznego  wyglądu  terenów  oraz  części 

nieruchomości  budynkowych  –  część  nr  1  bok  „śródmieście”  27-06-2014  do  nadal 

miejski  zarząd  budynków  sp.  z  o.o.  ul.  Andersa  48,  58-304  Wałbrzych  w  okresie 

27.06.2014-30.06.2018 oraz 1.12.2020 - nadal;  

utrzymanie  czystości,  porządku  i  estetycznego  wyglądu  terenów  oraz  części 

nieruchomości  budynkowych  –  część  nr  3  bok  „podgórze”  27-06-2014  do  31-05-  2022 

miejski  zarząd  budynków  sp.  z  o.o.  ul.  Andersa  48,  58-304  Wałbrzych  27.06.2014-

30.06.2018 oraz 1.12.2020-31.05.2022;  

utrzymanie  czystości,  porządku  i  estetycznego  wyglądu  terenów  oraz  części 

nieruchomości  budynkowych  –  część  nr  4 bok „stary  zdrój”  27-06-2014 do  31-05-2022 

miejski  zarząd  budynków  sp.  z  o.o.  ul.  Andersa  48,  58-304  Wałbrzych  27.06.2014-

30.06.2018 oraz 1.12.2020-31.05.2022;  

utrzymanie  czystości,  porządku  i  estetycznego  wyglądu  terenów  oraz  części 

nieruchomości  budynkowych  –  część  nr  6  bok  „Sobiecin”  27-06-2014  do  nadal  miejski 

zarząd  budynków  sp.  z  o.o.  ul.  Andersa  48,  58-304  Wałbrzych  27.06.2014-30.06.2018 

oraz 1.12.2020-nadal;  

utrzymanie  czystości,  porządku  i  estetycznego  wyglądu  terenów  oraz  części 

nieruchomości  budynkowych  –  część  nr  7  bok  „biały  kamień”  27-06-2014  do  nadal 

miejski  zarząd  budynków  sp.  z  o.o.  ul.  Andersa  48,  58-304  Wałbrzych  27.06.2014-

30.06.2018 oraz 1.12.2020-nadal.  

W  odniesieniu  do  warunku  dotyczącego  uprawnień  do  prowadzenia  działalności 

wykonawca Ceroma przedstawił następujące oświadczenie: 

Wykonawca  informuje,  że  ze  względów  technicznych  brak  jest  możliwości  pobrania 

aktualnego  wpisu  do  rejestru  podmiotów  wprowadzających  produkty,  produkty 

opakowaniach  i  gospodarujących  odpadami  w  zakresie  działu  VII  tego  rejestru  ze  strony 

BDO. W załączeniu link do strony BDO gdzie można uzyskać informację o wpisie do rejestru: 

https://bdo.mos.gov.pl/ 

rejestr 

podmiotu 

Wykonawcy: 

https://rejestrbdo. 

mos.gov.pl/Registry/Index?pageNumber=1&placeType=residenceOrBusinessAddress&query 

String=88 

60006130&t=160802

działy: 

https://rejestr-

bdo.mos.gov.pl/Application/Preview/Tables/58e6a6d9-ad5e-4839-93b054199725290f. 

załączeniu screeny.  

Odwołanie  w  zakresie  zarzutów  dotyczących  oferty  Ceroma  nie  zasługuje  na 

uwzględnienie. 


Sygn. akt  KIO 1773/23 
 

Po  pierwsze  należy  stwierdzić,  że  zarzut  dotyczący  nieprzedstawienia  przez 

wykonawcę  Ceroma  referencji  na  dowód  realizacji  usług  wskazanych  w  wykazie,  został 

sformułowany  w  sposób  niepełny.  Odwołujący  wskazał  jedynie,  uzasadniając  zarzut 

zaniechania  wezwania  wykonawcy  Ceroma  do  wyjaśnień  w  zakresie  spełniania  warunków 

udziału w postępowaniu, że wykonawca nie przedstawił referencji na dowód realizacji zadań 

wskazanych  w  wykazie.  Zarzut  jest  fragmentaryczny,  a 

Odwołujący  całkowicie  pominął 

okoliczność, że usługi zostały zrealizowane na rzecz obecnego Zamawiającego, nie wskazał, 

z  czego  w  takiej  sytuacji  wywodzi  obowiązek  złożenia  referencji,  nie  odniósł  się  do 

dotyczącego takiej sytuacji art. 127 ust. 2 ustawy Pzp, (który stanowi, że wykonawca nie jest 

zobowiązany do złożenia podmiotowych środków dowodowych, które zamawiający posiada, 

jeżeli  wykonawca  wskaże  te  środki  oraz  potwierdzi  ich  prawidłowość  i  aktualność)  ani  nie 

zarzucił w odwołaniu naruszenia tego przepisu. 

Niezasadny  jest  zarzut  dotyczący  zaniechania  wezwania  wykonawcy  Ceroma  do 

złożenia wyjaśnień, w tym złożenia dowodów na potwierdzenie spełniania warunków udziału 

w postępowaniu w zakresie doświadczenia.  

Okolicznością  bezsporną  jest  to,  że  spółka  cywilna,  której  wspólnicy  złożyli  ofertę 

tym  postępowaniu,  składa  się  obecnie  z  dwóch  wspólników,  którzy  powołali  się  na 

doświadczenie  zdobyte  częściowo  w  czasie,  w  którym  w  skład  spółki  wchodziło  trzech 

wspólników. 

Izba  nie  podziela  stanowiska  Odwołującego,  zgodnie  z  którym  obecni  wspólnicy 

spółki  cywilnej  mogą  powołać  się  na  doświadczenie  tylko  w  takim  zakresie,  w  jakim  sami 

wykonywali zamówienia, z wyłączeniem tej części zamówień, które wykonywał były wspólnik. 

Stanowisko  Odwołującego  opiera  się  na  utożsamieniu  sytuacji  wspólników  spółki  cywilnej 

sytuacją  wykonawców  tworzących  konsorcjum.  Podkreślenia  wymaga  jednak,  że  chociaż 

na  gruncie  zamówień  publicznych  obie  te  formy  należy  uznać  za  podobne,  to  nie  można 

pomijać różnić między spółką cywilną a konsorcjum. Podobieństwo polega na tym, że skoro 

spółka  cywilna  nie  ma  podmiotowości  prawnej,  a  podmiotem  praw  i  obowiązków  są  jej 

wspólnicy,  są  oni  traktowani  jak  wykonawcy  wspólnie  ubiegający  się  o  udzielenie 

zamówienia.  Nie  sposób  jednak  pomijać,  że  spółka  cywilna  ma  charakter  wspólnego 

prowadzenia działalności, jak bowiem stanowi art. 860 § 1 Kc, przez umowę spółki wspólnicy 

zobowiązują  się  dążyć  do  osiągnięcia  wspólnego  celu  gospodarczego  przez  działanie 

sposób oznaczony, w szczególności przez wniesienie wkładów, a w wyniku umowy spółki 

powstaje majątek wspólny wspólników (art. 863 Kc). Kodeks cywilny ustanawia też solidarną 

odpowiedzialność  wspólników  za  zobowiązania  spółki  (art.  864  Kc),  prawo  i  obowiązek 

prowadzenia  spraw  spółki  oraz  sposób  ich  wykonywania  (art.  865  Kc)  sposób 

reprezentowania spółki (art. 866 Kc) oraz zasady ustalania udziału w zyskach i stratach (art. 


Sygn. akt  KIO 1773/23 
 

867, art. 868 Kc). Spółka może być więc postrzegana 

− mimo braku podmiotowości prawnej 

−  jako  swego  rodzaju  „jednostka  organizacyjna”,  będąca  formą  prowadzenia  działalności 

gospodarczej  i  realizacji  wspólnych  celów,  charakteryzująca  się  pewną  trwałością 

ustalonymi  więzami  organizacyjnymi,  w  przeciwieństwie  do  konsorcjów  powoływanych  dla 

realizacji  konkretnej  umowy

, które takimi  więzami  prawnymi  i takim  sposobem  działania  się 

nie charakteryzują. Niezasadne jest więc twierdzenie, że spółka cywilna jest dokładnie taką 

samą  formą  jak  konsorcjum  i powinna  być  tak  samo  oceniana  we  wszystkich  aspektach 

związanych  z ubieganiem  się  o udzielenie  zamówienia,  z pominięciem  charakteru  i  istoty 

spółki cywilnej. 

Konieczne  jest 

–  zdaniem  Izby  –  rozróżnienie  postrzegania  spółki  cywilnej  pod 

względem  formalnym,  z  punktu  widzenia  procedury  udzielania  zamówień  publicznych,  od 

oceny  zasobów,  jakimi  wspólnicy  w  ramach  tej  spółki  dysponują.  O  ile  należy  zgodzić  się 

Odwołującym, że przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w formie spółki 

cywilnej  na  gruncie ustawy  Pzp należy traktować  jako  wykonawców  wspólnie ubiegających 

się  o  udzielenie  zamówienia,  to  podkreślenia  wymaga  aspekt,  w  jakim  podejście  takie  jest 

orzecznictwie prezentowane.  Związane  jest to  z  faktem,  że oświadczenie woli,  jakim jest 

złożenie  oferty,  jest  składane  nie  przez  spółkę  cywilną,  a  przez  jej  wspólników,  to  oni 

bowiem, a nie spółka, mogą zaciągać zobowiązania. Z tych samych powodów w odniesieniu 

do każdego ze wspólników, nie zaś spółki, oceniane jest istnienie podstaw do wykluczenia, 

czego  wynika  okoliczność,  że  wspólnicy  odrębnie  składają  wymagane  oświadczenia  oraz 

dokumenty JEDZ.  

Czym innym są natomiast kwestie związane z realizacją kontraktów w ramach umowy 

spółki  i nabywanie  związanego  z  tym  doświadczenia.  W  ocenie  Izby  nośnikiem 

doświadczenia  zdobytego  w  ramach  umowy  spółki  są  niepodzielnie  wspólnicy  tej  spółki.  

J

eżeli  wspólnicy  spółki  cywilnej  w  ramach  działalności  tejże  spółki,  zgodnie  z jej  istotą 

− 

dążąc do osiągnięcia wspólnego celu gospodarczego, zrealizowali określone zadanie, to nie 

można  twierdzić,  że  w przyszłych  postępowaniach  mogą  oni  powołać  się  wyłącznie  na 

doświadczenie zdobyte osobiście, z wyłączeniem doświadczenia tego ze wspólników, który 

odszedł  ze  spółki  i obecnie  nie  ubiega  się  o udzielenie  zamówienia.  Z  punktu  widzenia 

zdobytego doświadczenia to bowiem spółka może być postrzegana jako jego nabywca, gdyż 

jej 

wspólnicy  łącznie  zrealizowali  umowę  działając  w  celu  osiągnięcia  wspólnego  celu 

gospodarczego,  przy 

wykorzystaniu  majątku  wspólnego,  współdziałając  przy  prowadzeniu 

spraw spółki.  

Zauważenia  wymaga  również,  że  w  świetle  orzecznictwa  spółka  cywilna  może  być 

pracodawcą.  Taki  pogląd  został  niejednokrotnie  wyrażony  przez  Sąd  Najwyższy  (wyrok 

z 7 listopada 1995 r., I PRN 84/95, wyrok z  10 maja 1996 r., I PRN 63/95, wyrok z  6 lutego 


Sygn. akt  KIO 1773/23 
 

1997  r.,  I 

PKN  77/96),  a  w  nowszym  orzecznictwie  został  potwierdzony  w  wyroku 

Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 3 lutego 2011 roku (II FSK 838/2010), w którym 

wskazano,  że  artykuł  3  Kodeksu  pracy  jednoznacznie  określa,  że pracodawcą  mogą  być 

jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. Na gruncie tej ustawy to spółka 

cywilna  jako  organizacja  wspólników,  a nie sami  wspólnicy,  jest  pracodawcą.(…) 

Dodatkowym  argu

mentem  przemawiającym  za  uznaniem  spółki  cywilnej,  a  nie  jej 

wspólników,  za  pracodawcę  jest  to,  że  osoby  zatrudnione  realizują  cel  gospodarczy,  dla 

jakiego  spółka  została  utworzona.  Tym  samym  świadczą  pracę  na  rzecz  spółki,  a  nie  jej 

poszczególnych  wspólników.  Oznacza  to,  że  wspólnicy  spółki  cywilnej  mogą  realizować 

umowy przez wspólnych pracowników (pracowników spółki), co tym bardziej potwierdza, że 

wyodrębnienie  doświadczenia  poszczególnych  wspólników  i  przypisanie  im  konkretnych 

wartości i zakresów wykonanych usług byłoby niecelowe, a nawet niemożliwe.  

W  związku  z  powyższym  Izba  nie  podzieliła  stanowiska  Odwołującego,  jakoby  dla 

potrzeb  spełniania  warunku  udziału  w  postępowaniu  każdy  z  dwóch  obecnych  wspólników 

zobowiązany był „wyodrębnić swoje własne doświadczenie" i  tylko na to doświadczenie się 

powołać.  Jak  już  wyżej  wskazano,  doświadczenie  to  jest  doświadczeniem  wszystkich 

wspólników łącznie, a wyodrębnienie go co do wartości i zakresu w odniesieniu do każdego 

ze  wspólników,  byłoby  sztuczne,  a  wręcz  niemożliwe.  W  konsekwencji  wspólnicy 

kontynuujący  działalność  w  ramach  danej  spółki  cywilnej  mogą  powoływać  się  na  całość 

doświadczenia  zdobytego  w  ramach  tej  spółki.  Zmiana  składu  osobowego  spółki  nie  może 

prowadzić  do  wniosku,  że  wspólnicy,  którzy  w  tej  spółce  pozostali,  nie  dysponują  całością 

doświadczenia  zdobytego  w  ramach  spółki  w szerszym  składzie  osobowym.  Należy  więc 

stwierdzić, że zarówno A. R., jak i R. C. mogą legitymować się całością doświadczenia, jakie 

zdobyli realizując na rzecz Zamawiającego umowy w ramach spółki cywilnej Ceroma s.c. C., 

R., M. .  

Ponadto,  jak  słusznie  zauważył  Przystępujący,  argumentacja  Odwołującego  jest 

w

ewnętrznie  sprzeczna.  Z  jednej  bowiem  strony  Odwołujący  stwierdza,  że  spółka,  czyli 

wspólnicy łącznie, są nabywcami doświadczenia, a z drugiej wyprowadza z tego wniosek, że 

Ceroma  powinna  wskazać  i  udokumentować  realny  zakres  prac  zrealizowanych  przez 

obecnych 

wspólników  w  ramach  umów  na  utrzymanie  czystości  w  MZB  Wałbrzych.  Zatem 

Odwołujący  twierdzi,  że  doświadczenie  wspólników  spółki  cywilnej  jest  „łączne”, 

jednocześnie  oczekuje  potwierdzenia  zakresu  doświadczenia  zdobytego  przez  dwóch 

z t

rzech  wspólników  spółki  cywilnej,  co  –  jak  wskazano  powyższej  –  jest  pozbawione 

podstaw.  

Niezasadny  jest  również  zarzut  dotyczący  niewykazania  przez  Przystępującego 

posiadania niezb

ędnych uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub 


Sygn. akt  KIO 1773/23 
 

zawodowej

.  W  odniesieniu  do  tego  zarzutu  aktualne  pozostaje  stanowisko  Izby  dotyczące 

charakteru spółki cywilnej i potencjału jej wspólników. 

Nie  ulega  wątpliwości,  że  Przystępujący  na  dzień  składania  ofert  był  wpisany  do 

rejestru jako Ceroma s.c. C., R., M. . 

Skoro więc wpis w rejestrze dotyczy A. R., R. C. oraz Z. 

M., 

to nie sposób twierdzić, że A. R. i R. C. (obecni wspólnicy) takiego wpisu nie posiadali. 

Wpis  ten  był  nieaktualny  jedynie  w  odniesieniu  do  Z.  M.,  co  jednak  nie  ma  znaczenia  dla 

niniejszego postępowania, w którym ww. osoba nie jest wykonawcą.  

Niezależnie  od  powyższego,  Przystępujący  wykazał,  że  wniosek  o  aktualizację 

danych  w  BDO  w  zakresie  wspólników  wchodzących  w  skład  jego  spółki  cywilnej  złożył 

27 sierpnia  2021  r.  (

przedłożył  na  tę  okoliczność  urzędowe  potwierdzenie  odbioru  wniosku 

przez organ)

, należy więc stwierdzić, że dochował należytej staranności i nie może ponosić 

negatywnych  skutków  opieszałości  organu  zobowiązanego  do  aktualizacji  danych  w  BDO. 

Przystępujący  wykazał również,  że obecnie  wpis  do  BDO  jest już zaktualizowany.  Ponadto 

Przystępujący zasadnie wskazał, że zmiana polegała jedynie na wykreśleniu nazwiska tego 

wspólnika  z  nazwy  spółki  cywilnej,  a  zakres  wpisu  do  BDO  odnoszący  się  do  obecnych 

wspólników  nie  uległ  zmianie  (ani  takiej  zmiany  nie  wymagał).  Wskazane  osoby,  jako 

wspólnicy  spółki  cywilnej,  pozostają  zarejestrowani  w  BDO  pod  tym  samym  numerem 

rejestrowym co uprzednio, a zakres ich wpisu jest tożsamy (wpis jako transportujący odpady, 

bez zmian w zakresie katalogu odpadów).  

Nie  zasługuje  na  uwzględnienie  argumentacja  Odwołującego,  który  twierdził,  że 

zasadności  zarzutu  świadczy  to,  że  to  wspólnicy,  a  nie  spółka,  podlegają  wpisowi  do 

rejestru. 

Izba  podziela  w  tym  zakresie  stanowisko  Przystępującego,  który  wskazał,  że 

zgodnie z art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012r. o odpadach 

marszałek województwa 

dokonuje  wpisu  do 

rejestru  na  wniosek  podmiotu,  po  stwierdzeniu,  że  wniosek  o  wpis  do 

rejestru  nie  zawiera  braków  formalnych.  Organ,  w  razie  uznania,  że  wpis  nie  może  zostać 

dokonany wydaje decyzje o odmowie dokonania wpisu do rejestru (art. 62 ww. ustawy) oraz 

może  również  wykreślić  podmiot  z rejestru  (art.  64  ww.  ustawy).  Ponadto  Przystępujący 

wykazał,  że  w samym  województwie dolnośląskim  do rejestru BDO  wpisanych jest kilkaset 

spółek  cywilnych.  Zgodzić  należy  się  z Przystępującym,  że  trudno  przyjąć,  aby  Marszałek 

Województwa  Dolnośląskiego  niezasadnie  dokonał  wpisu  tych  podmiotów  do  BDO, 

narażając  je  na  zarzut  niezgodnego  z prawem  działania  w  obszarze  gospodarki  odpadami. 

Trudno 

też uznać, aby postępowanie odwoławcze w przed Izbą było właściwym środkiem do 

weryfikacji praw

idłowości tej praktyki.  


Sygn. akt  KIO 1773/23 
 

Wobec  niestwierdzenia  naruszenia  przez  Zamawiającego  przepisów  ustawy, 

odwołanie podlegało oddaleniu. 

O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 557, art. 574 i art. 575 ustawy 

Pzp oraz § 5 pkt 1 i 2 lit. a, b i d oraz § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów 

z dnia  30  grudnia  2020  r.  w 

sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania 

odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. 

U.  z 

2020  r.  poz.  2437),  stosownie  do  wyniku  postępowania  obciążając  kosztami 

Odwołującego.  Izba  uznała  za  nieuzasadniony  wniosek  Zamawiającego  o  zwrot  kosztów 

dojazdu  trzech  pełnomocników  dwoma  samochodami  na  podobnej  trasie  (z Wałbrzycha  do 

Warszawy  oraz  z  Wrocławia  do  Warszawy)  i  zasądziła  na  rzecz  Zamawiającego  koszty 

dojazdu  w 

wysokości  1 023,50  zł  (podróż  samochodem  na  trasie  Wałbrzych-Warszawa), 

uznając za nieuzasadnione koszty dojazdu w wysokości 823,40 zł z tytułu podróży jednego 

pełnomocników na trasie Wrocław-Warszawa.  

Przewodniczący: