KIO 2200/23 WYROK dnia 14 sierpnia 2023 r.

Stan prawny na dzień: 06.09.2023

Sygn. akt: KIO 2200/23 

WYROK 

z dnia 14 sierpnia 2023 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: 

Przewodnicząca:    Beata Pakulska-Banach 

Członkowie:          Monika Banaszkiewicz  

Marzena Teresa Ordysińska 

          Protokolant:            P

iotr Cegłowski    

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 sierpnia 

2023 r. w Warszawie odwołania wniesionego 

do 

Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 27 lipca 2023 r. przez wykonawców wspólnie 

ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia:  1)  Naftoremont  -  Naftobudowa  Sp.  z  o.o. 

siedzibą  w  Płocku  (pełnomocnik  Konsorcjum),  2)  Hidrofilt  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą 

Gliwicach,  3)  Polimex  Mostostal  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie  w postępowaniu 

prowadzonym przez 

zamawiającego: Gminę Miasto Świnoujście 

przy  udziale:  wykonawcy  Envirotech  Sp.  z  o.o. 

z  siedzibą  w  Poznaniu,  zgłaszającego 

swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

1.  U

względnia odwołanie  i  nakazuje zamawiającemu:  unieważnienie czynności  wyboru 

oferty  najkorzystniejszej  oraz  powtórzenie  czynności  badania  i  oceny  ofert, 

w tym wezwanie  wykonawcy

Envirotech  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Poznaniu  – 

na 

podstawie  art.  223  ust.  1  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  -  do  wyjaśnień 

treści  oferty  w  zakresie:  sposobu  obliczenia  Kosztu  Cyklu  życia  Stacji  Uzdatniania 

Wody  w okresie  5-letnim  (KE)

,  w  szczególności  wyjaśnienia  sposobu  dokonania 

obliczeń  i przyjętych  założeń,  prowadzących  do uzyskania  określonych  wartości 

wskaźników  poszczególnych  kosztów  eksploatacyjnych  wskazanych  przez  tego 

wykonawcę  w załączniku  nr  3  do  SWZ,  stanowiącego  załącznik  do  oferty, 

ze 

szczególnym  uwzględnieniem  wyjaśnień  co do  założeń,  danych  i warunków, 

jakie 

przyjął  wykonawca  przy  obliczaniu  wartości  kosztu  średniego  jednostkowego 

zużycia energii (EN). 


2.  K

osztami postępowania obciąża zamawiającego: Gminę Miasto Świnoujście, i: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  20  000 zł 00 gr 

(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną przez odwołującego 

tytułem wpisu od odwołania, 

zasądza  od  zamawiającego:  Gminy  Miasto  Świnoujście  na  rzecz  odwołującego: 

wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: 1) Naftoremont 

Naftobudowa  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Płocku,  2)  Hidrofilt  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą 

w G

liwicach,  3)  Polimex  Mostostal  S.A.  z  siedzibą  w Warszawie  kwotę  23 

zł 00  gr  (słownie:

dwadz

ieścia  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy), 

tytułem  zwrotu  kosztów  postępowania  odwoławczego  poniesionych  przez 

odwołującego 

związku 

z uiszczonym 

wpisem 

od 

odwołania 

oraz 

wynagrodzeniem pełnomocnika.  

 
 
 
 
Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo 

zamówień  publicznych  (t.  j.  Dz.  U.  z 2022  r.,  poz.  1710  z  późn.  zm.)  na  niniejszy  wyrok  – 

terminie 14  dni  od  dnia jego doręczenia  -  przysługuje skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: ……………….…………… 

Członkowie:         ……………….…………… 

…………………

…………… 


Sygn. akt: KIO 2200/23 

UZASADNIENIE 

Zamawiający  –  Gmina  Miasto  Świnoujście,  prowadzi  postępowanie  o udzielenie 

zamówienia  publicznego  w  trybie  przetargu  nieograniczonego

na 

podstawie  przepisów 

ustawy  z  dnia  11 

września  2019  r.  -  Prawo  zamówień  publicznych  (t.  j. Dz.  U.  z  2022  r. 

poz. 1710 ze 

zm.), zwanej dalej „ustawą Pzp” lub „Pzp”, na realizację zadania pn.: „Budowa 

stacji  uzdatniania  wody  powierzchniowej  słonawej  w  Świnoujściu  wraz  z  infrastrukturą”, 

numer referencyjny: BZP.271.1.4.2023.  

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej  w dniu  3.02.2023  r.  pod  numerem  2023/S  025-

072851.  Wartość  zamówienia 

przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy Pzp. 

Pismem  z  dnia  17

.07.2023  r.  zamawiający  poinformował  wykonawców  o  wyborze 

oferty najkorzystniejszej w postępowaniu, tj. oferty złożonej przez wykonawcę Envirotech Sp. 

z o.o. z siedzibą w Poznaniu.  

W  dniu  27  lipca  2023  roku  wykonawcy

wspólnie  ubiegający  się  o  udzielenie 

zamówienia:  1)  Naftoremont  -  Naftobudowa  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Płocku  (pełnomocnik 

Konsorcjum),  2)  Hidrofilt  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Gliwicach,  3)  Polimex  Mostostal  S.A.  z 

siedzibą w Warszawie, zwani dalej łącznie: „odwołującym”, wnieśli do Prezesa Krajowej Izby 

Odwoławczej odwołanie wobec czynności i zaniechań zamawiającego polegających na:  

zaniechaniu  odrzucenia  oferty  wykonawcy  Envirotech  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w 

Poznaniu  („Envirotech”),  pomimo  że  oferta  ta  jest  niezgodna  z  warunkami 

zamówienia;  

nieprawidłowej  ocenie  oferty  Envirotech  w  zakresie  kryterium  oceny  ofert  -  Koszty 

eksploatacyjne  (Koszt  Cyklu  Życia  Stacji  Uzdatniania  Wody  w  okresie  5-letnim)  - 

skutkującej przyznaniem ofercie Envirotech 21 punktów w ramach tego kryterium; 

ewentualnie,  tj.  na  wypadek  stwierdzenia  przez  Krajową  Izbę  Odwoławczą, 

że odrzucenie  oferty  Envirotech  lub  odebranie  jej  dodatkowych  punktów 

jest niezasadne lub przedwczesne: 

zaniechaniu wezwania Envirotech  do  złożenia  wyjaśnień  w  odniesieniu do kalkulacji 

przedstawionych w załączniku nr 3 do SWZ w zakresie odnoszącym się do sposobu 

obliczenia Kosztu Cyklu Życia Stacji Uzdatniania Wody; a w każdym wypadku 

wyborze oferty wykonawcy Envirotech jako najkorzystniejszej w Postępowaniu. 


Odwołujący zarzucał zamawiającemu naruszenie przepisów Pzp, tj.: 

1.  art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Envirotech, pomimo 

ziszczenia  się  w  stosunku  do  oferty  tego  wykonawcy  przesłanek,  o  których  mowa 

w art. 

226  ust.  1  pkt  5  Pzp  wynikających  z  niezgodności  oferty  z  wymaganiami 

Specyfikacji Warunków Zamówienia („SWZ”) w zakresie:  

a)  pkt.  B.1.1.1.  Programu  Funkcjonalno 

–  Użytkowego,  gdzie  określono  wymóg 

przyjęcia  maksymalnej  wartość  zasolenia  wody  surowej  w  wysokości  4000  mg  Cl/l 

oraz   

b) 

załącznika nr 3 do SWZ, zgodnie z którym w celu obliczenia Kosztu Cyklu Życia Stacji 

Uzdatniania  Wody  należy  uwzględnić  temperaturę  wody  ujmowanej  w  wysokości 

18 st. 

C (dla warunków letnich) oraz 4 st. C (dla warunków zimowych) oraz założenia 

technologiczne  przedstawione  w  PFU,  a  więc  również  zasolenie  wody  surowej 

wysokości 4000 mg Cl/l;  

ewentualnie,  tj.  na  wypadek  stwierdzenia  przez  Krajową  Izbę  Odwoławczą, 

że odrzucenie oferty Envirotech jest niezasadne lub przedwczesne: 

2.  art. 

239 ust.  1 Pzp  w  zw.  z  art.  242 ust.  2 Pzp  poprzez  przyznanie ofercie złożonej 

przez  Envirotech  21  punktów  w  ramach  pozacenowego  kryterium  Koszty 

eksploatacyjne  (Koszt  Cyklu  Życia  Stacji  Uzdatniania  Wody  w  okresie  5-letnim), 

gdy 

tymczasem  kalkulacje  przedstawione  na  potrzeby  tego  kryterium  (w  załączniku 

nr 

3  do  SWZ  złożonym  wraz  z  ofertą)  bazują  na  nieprawidłowych  (niezgodnych  z 

SWZ) założeniach, co powinno skutkować przyznaniem ofercie Envirotech w zakresie 

tego kry

terium 0 punktów lub (przynajmniej) dokonaniem kalkulacji na potrzeby tego 

kryterium z pominięciem parametru Energochłonność (w ramach którego Envirotech 

przyjął niewłaściwe dane);  

ewentualnie,  tj.  na  wypadek  stwierdzenia  przez  Krajową  Izbę  Odwoławczą, 

że odebranie ofercie Envirotech dodatkowych punktów jest przedwczesne

art.  223  ust.  1  Pzp  poprzez  zaniechanie  przeprowadzenia  procedury  wyjaśniającej 

zmierzającej  do  ustalenia  czy  Envirotech  przyjął  w  swojej  ofercie  oraz  kalkulacji 

przedstawionej w załączniku nr 3 prawidłowe dane; a w konsekwencji powyższego;  

4.  art.  16  pkt  1-

3  Pzp  poprzez  naruszenie  zasad  prowadzenia  postępowania  o 

udzielenie  zamówienia  nakazujących  prowadzić  je  w  sposób  zapewniający 


zachowanie  uczciwej  konkurencji,  równe  traktowanie  wykonawców  oraz  zgodnie  z 

regułami proporcjonalności i przejrzystości.  

W  oparciu  o  powyższe  zarzuty  odwołujący  wnosił  o  rozpatrzenie  i  uwzględnienie 

odwołania oraz nakazanie zamawiającemu:  

unieważnienie  czynności  wyboru  oferty  Envirotech  jako  najkorzystniejszej 

Postępowaniu;  

powtórzenie czynności badania i oceny ofert;  

odrzucenie oferty Envirotech jako oferty niezgodnej z warunkami zamówienia;  

ewentualnie,  tj.  na  wypadek  stwierdzenia  przez  Krajową  Izbę  Odwoławczą, 

że nie zachodzą przesłanki odrzucenia oferty Envirotech 

4)  przyznanie  ofercie  Envirotech 

0 punktów w ramach kryterium Koszty eksploatacyjne 

(Koszt  Cyklu  Życia  Stacji  Uzdatniania  Wody  w  okresie  5letnim),  lub  (przynajmniej) 

dokonaniem  kalkulacji  na  potrzeby  tego  kryterium  z  pominięciem  parametru 

Energochłonność; 

ewentualnie,  tj.  na  wypadek  stw

ierdzenia  przez  Krajową  Izbę  Odwoławczą, 

że odrzucenie  oferty  Envirotech  lub  odebranie  jej  dodatkowych  punktów 

jest niezasadne lub przedwczesne; 

wezwanie  Envirotech  do  złożenia  wyjaśnień  zmierzających  do  ustalenia 

czy 

wykonawca  ten  przyjął  w  swojej  ofercie  oraz  kalkulacji  przedstawionej  w 

załączniku nr 3 prawidłowe dane. 

Ponadto,  odwołujący  wnosił  o  dopuszczenie  i  przeprowadzenie  dowodu  z  opinii 

biegłego/instytutu naukowo-badawczego na okoliczność ustalenia:  

a) 

prawidłowej  wysokości  parametru  Energochłonność,  przedstawianego  w  załączniku 

nr 3  do 

SWZ,  przy  uwzględnieniu  wymagań  narzuconych  przez  zamawiającego, 

w  

szczególności  zasolenia  na  poziomie  4  000  mg  Cl/l  oraz  temperatury  wody 

ujmowanej w wysokości 18 st. C (dla warunków letnich) oraz 4 st. C (dla warunków 

zimowych);  

b) 

czy  kalkulacje  w  zakresie  parametru  Energochłonność  przedstawione  w  załączniku 

nr 

3 do SWZ złożonym wraz z ofertą Envirotech uwzględniają wymagania narzucone 

przez  Zamawiającego,  w  szczególności  zasolenie  na  poziomie  4  000  mg  Cl/l 

oraz tem

peraturę  wody  ujmowanej  w  wysokości  18  st.  C  (dla  warunków  letnich) 


oraz 4 

st. C (dla warunków zimowych). 

Odwołujący wnosił również o dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów załączonych 

do  odwołania,  wnioskowanych  w  odwołaniu  lub  przedstawionych  na  rozprawie,  na 

okoliczności  wskazane  w  uzasadnieniu  pisemnym  bądź  ustnym,  a  także  o  zasądzenie  od 

z

amawiającego  na  rzecz  odwołującego  kosztów  postępowania  odwoławczego,  w  tym 

kosztów zastępstwa procesowego.  

W uzasadnieniu odwołania odwołujący podnosił co następuje.  

Odwołujący  podał,  że  zamawiający  prowadzi  Postępowanie,  którego  przedmiot 

obejmuje  wykonanie  projektu  i  robót  budowlanych  stacji  uzdatniania  wody  słonawej 

infrastrukturą  towarzyszącą.

Opis  przed

miotu  zamówienia  przedstawiony  został 

przez z

amawiającego w Programie Funkcjonalno - Użytkowym („PFU”).  

Jak  wynika  z  treści  SWZ  (Rozdział  XVIII)  zamawiający  zdecydował  się  oceniać 

złożone  oferty  przez  pryzmat  dwóch  kryteriów:  ceny  (waga  75  punktów)  oraz  Kosztów 

eksploatacyjnych (Koszt Cyklu życia Stacji Uzdatniania Wody w okresie 5-letnim, „Kryterium 

KE”) (waga 25 punktów). Ocena Kryterium KE dokonywana była w oparciu o załącznik nr 3 

do 

SWZ,  który  wypełnić  musieli  wykonawcy  ubiegający  się  o  zamówienie.  W  treści 

załącznika  nr  3  do  SWZ  zamawiający  przedstawił  również  (niezależnie  od  tabeli  kosztów 

życia  stacji  uzdatniania,  którą  wypełnić  mieli  wykonawcy)  wiążące  informacje  co  do 

parametrów,  które  założyć  mieli  wykonawcy  wypełniając  ten  dokument  (szczegóły  w  tym 

zakresie omówione zostaną poniżej). Zamawiający za najkorzystniejszą uznał ofertę złożoną 

przez Envirotech.  

W ocenie odwołującego zmawiający wadliwie ocenił złożoną przez Envirotech ofertę. 

Analiza  jej  treści  prowadzi  bowiem  do  wniosku,  że  pozostaje  ona  niezgodna  z  warunkami 

zamówienia.  Niezależnie  bowiem  od  niewłaściwej  oceny  oferty  tego  wykonawcy  w 

kontekście  Kryterium  KE,  zamawiający  zupełnie  pominął,  że  oferta  ta  jest  niezgodna  z 

wymaganiami PFU. 

Następnie  odwołujący  odniósł  się  do  wymagań  SWZ  istotnych  z  perspektywy 

zarzutów odwołania wskazując w pierwszej kolejności na treść kryterium KE:  

Koszty eksploatacyjne (Koszt Cyklu życia Stacji Uzdatniania Wody w okresie 5-letnim) (KE) 

– waga 25 pkt 

Najwyżej  w  ramach  tego  kryteriom  zostanie  oceniona  oferta  z  najniższym  kosztem 

eksploatacyjnym. 

Podstawą  do  obliczenia  kosztów  eksploatacyjnych  są  wskaźniki  wykazane  przez 


Wykonawcę  zgodnie z  załącznikiem  nr  3  do  SWZ  –  Sposób  obliczenia Kosztu  Cyklu Życia 

Stacji Uzdatniania Wody  

Maksymalna liczb

a punktów – 25.  

Liczba punktów zostanie wyliczona według następującego wzoru:  

KE

ob 

= [ (EN

min

/ EN

ob

) x 0,45 + (RSW

min

/ RSW

ob

)x 0,20 + {(F

min

/ F

ob

) x 0,25 + (G

min

/ G

ob

) x 

0,15 + (H

min

/ H

ob

) x 0,25 + (I

min

/ I

ob

) x 0,10 + (J

min

/ J

ob

) x 0,25} x0,35] x 25 pkt, gdzie:  

KEob 

– liczba punktów, w kryterium koszty eksploatacyjne danej oferty 

EN

min, 

RSW

min 

,  F

min

,  G

min 

,  H

min 

,  I

min

,  J

min 

–  najniższe  koszty  eksploatacyjne  (cząstkowe) 

spośród ocenianych ofert :  

EN

ob, 

RSW

ob 

, F

ob

, G

ob 

, H

ob 

, I

ob

, J

ob 

– koszty eksploatacyjne (cząstkowe) oferty ocenianej  

Wszystkie  oceny  w  tym  kryterium  będą  wyliczone  z  dokładnością  do  dwóch  miejsc 

po przecinku.  

Do kosztów cząstkowych należą:  

EN- 

Średnie jednostkowe zużycie energii  

RSW - straty wody  

F- Koszt wymiany membran RO  

G- Koszt CIPowania membran  

H- Koszt wymiany membran UF  

I- 

Koszt wymiany złóż filtracyjnych  

J- 

Zryczałtowane pozostałe koszty serwisowania SUW  

Wykonawca  określa  koszty  cząstkowe  zgodnie  z  wytycznymi  podanymi  w  Załączniku  3 

do 

SWZ „Sposób obliczenia Kosztu Cyklu Życia Stacji Uzdatniania Wody”.  

Odwołujący podkreślił, że w przypadku Kryterium KE: 

a) 

badany  jest  koszt  cyklu  życia  Stacji  Uzdatniania  Wody  w  5-cio  letniej  perspektywie 

czasowej;  

b) 

do wyliczeń przyjąć należy wskaźniki narzucone przez zamawiającego w załączniku nr 3 

do SWZ;  

c) 

na  łączną  liczbę  punktów  przyznawaną  w  ramach  tego  kryterium  wpływ  ma  szereg 

przyjętych  przez  wykonawcę  parametrów  (kosztów  cząstkowych):  średnie  zużycie  energii 

(energochłonność),  straty  wody,  koszty  związane  z  membranami,  złożami  filtracyjnymi 

oraz koszty serwisowania;  

d) 

każdemu z  tych kosztów  cząstkowych  zamawiający przypisał  określoną wagę/znaczenie 

(od 0,10 do 0,45);  


e) 

ocena  danej  oferty  miała  odbywać  się  poprzez  podstawienie  do  powyższego 

wzoru 

najniższego  kosztu  w  zakresie  danego  parametru  oraz  kosztu  badanej  oferty 

(otrzymany  iloraz  przemnożony  przez  wagę  dawał  liczbę  punktów  w  ramach  danego 

parametru). 

Odwołujący wskazał również, że z SWZ wynika, iż wskaźniki niezbędne do wyliczenia 

Kryterium  KE  służące  do  obliczenia  kosztów  eksploatacyjnych  muszą  być  zgodne 

załącznikiem  nr  3  do  SWZ.  Podobnie  koszty  cząstkowe  także  należy  określić  zgodnie 

załącznikiem nr 3 do SWZ. Podkreślał, że załącznik nr 3 do SWZ powinien być traktowany 

jako element oferty.  

Według  odwołującego,  kluczowe  z  perspektywy  odwołania  jest  to,  że  wykonawcy 

nie 

mieli  swobody  w  zakresie  doboru  wskaźników/  parametrów  przy  wyliczaniu  kosztów, 

których  mowa  w  Kryterium  KE.  Wskazał,  że  jest  to  zrozumiałe,  biorąc  pod  uwagę, 

że w ramach Kryterium KE mowa jest o przyszłych (oczekiwanych) kosztach funkcjonowania 

Stacji Uzdatniania Wody. Gdyby bowiem z

amawiający zostawił w tym zakresie wykonawcom 

swobodę, to prowadzić by to mogło do przyjmowania na potrzeby Kryterium KE parametrów 

zaniżonych (w celu otrzymania jak najniższych kosztów cyklu życia, a przez to wyższej liczby 

punktów w ramach Kryterium KE). Odwołujący podniósł że przyznawanie aż 25 dodatkowych 

punktów  w  ramach  pozacenowego  kryterium  nie  powinno  być  działaniem  pozornym, 

lecz 

odczytywać  to  należy  jako  wyraz  dążenia  zamawiającego  do  realnego  obniżenia 

kosztów  funkcjonowania  planowanej  stacji  uzdatniania  wody.  Dodał,  że  przy  tego  typu 

inwestycjach  niezwykle  istotnym  elementem  są  koszty  związane  z  ich  obsługą/ 

funkcjonowaniem (spośród których koszt energii ma kluczowe znaczenie).   

W  ocenie  odwołującego,  drugim  ryzykiem  związanym  z  taką  sytuacją  jest  to, 

że zamawiający  otrzymałby  nieporównywalne  oferty,  co  zupełnie  przeczy  dokonywaniu 

ich 

oceny  w  kontekście  identycznego  dla  wszystkich  Kryterium  KE.  Odwołujący  nie  zgodził 

się  z  sytuacją,  w  której  Kryterium  KE  miałoby  stanowić  jedynie  elastyczne  narzędzie 

pozwalające doprowadzić do sklasyfikowania danej oferty wyżej od ofert konkurencji. Skoro 

takie  kryterium  zostało  sformułowane,  to  należy  je  oceniać  rzetelnie  i  przez  pryzmat 

określonych wymagań SWZ, a w przeciwnym razie dojść może do sytuacji, że zamawiający 

nie  wybierze  najba

rdziej  efektywnej  kosztowo  oferty,  ale  taką,  która  optymalnie  prezentuje 

się jedynie na papierze. 

Odwołujący  podał,  że  z  powyższych  względów  zamawiający  narzucił  w  SWZ 

definitywnie wiążące wartości, które ująć należało w kalkulacji, w tym: 


a)  pkt  B.1.1.1  PFU: 

„Jako    wartość  obliczeniową  dla  doboru    membran  osmotycznych 

oraz 

wyliczenia  współczynników  energochłonności  procesu  uzdatniania,  należy 

przyjąć maksymalną wartość zasolenia wody surowej w wysokości 4000 mg Cl/l”;  

b) 

załącznik 3 do SWZ: „Wykonawca wyznaczy wskaźnik zużycia energii w przeliczeniu 

na m3 uzdatnionej wody, bazując na założeniach technologicznych przedstawionych 

w PFU”;  

c)  za

łącznik  nr  3  do  SWZ,  gdzie  postawiono  wymóg  uwzględnienia  temperatury  wody 

wysokości 18 st. C (dla warunków letnich) oraz 4 st. C (dla warunków zimowych). 

W  dalszej  kolejności  odwołujący  podnosił,  że  w  ramach  oceny  kosztów 

eksploatacyjnych  największe  znaczenie  w  końcowej  ocenie  ofert  ma  średnie  jednostkowe 

zużycie  energii  (energochłonność,  „EN”)  oferowanych  rozwiązań.  Waga  tego  kryterium 

oceny  wynosi  0,45,  co  oznacza,  że  oferta  o  najniższych  kosztach  eksploatacyjnych  w 

zakresie zużycia energii elektrycznej uzyskuje 11,25 punktów (0,45  x 25 punktów).   

Odwołujący  podał,  że  zgodnie  z  treścią  PFU  nowo  budowana  Stacja  Uzdatniania 

Wody  wykorzystywać  będzie  technologię  jej  odsalania  metodą  odwróconej  osmozy,  przy 

czym p

roces ten jest głównym elementem decydującym o energochłonności całej instalacji. 

W

edług odwołującego w zależności od jakości i temperatury ujmowanej do uzdatniania wody 

surowej  z  ujęcia  Mulnik,  proces  odwróconej  osmozy  odpowiada  za  50%  do  nawet  90% 

całkowitego  zużycia  energii  przez  instalacje  technologicznej  Stacji  Uzdatniania  Wody. 

Zdaniem  odwołującego,  również  w  kontekście  opisanej  w  PFU  technologii,  narzucenie 

przez z

amawiającego  warunków,  które  muszą  być  uwzględnione  w  ramach  wyliczeń 

czyni

onych na potrzeby Kryterium KE uznać należy za w pełni uzasadnione. Skoro bowiem 

technologia  ta  ma  tak  istotny  wpływ  na  zużycie energii,  a  parametr  energochłonności  (EN) 

jest 

najważniejszym elementem składowym Kryterium KE, to niezbędne stało się narzucenie 

wykonawcom warunków, które należało przyjąć w ramach prowadzonych wyliczeń. 

Odwołujący  podkreślił,  że  kluczowe  warunki  (parametry),  które  wpływają  na  poziom 

energochłonności  to  temperatura  oraz  zasolenie.  Zamawiający  w  załączniku  nr  3  do  SWZ 

wskazał: 

„Obliczeń należy dokonać:  

1.  dla  warunków  letnich  –  temperatura  wody  ujmowanej  18  st  C,  wydajność  układu 

uzdatniania 200,0 m3/h i produkcji miesięcznej 144.000 m3/mc, do założeń  przyjąć okres 6 

miesięcy   

2.  dla  warunków  zimowych  –  temperatura  wody  ujmowanej  4  st  C,  wydajność  układu 

uzdatniania 100,0 m3/h i produkcji miesięcznej 72.000 m3/mc, do założeń  przyjąć okres 6  

miesięcy”.  


W  zakresie  zasolenia  zastosowanie 

zaś  znaleźć  powinien  pkt.  B.1.1.1  PFU:  „jako    wartość 

obliczeniową  dla  doboru    membran  osmotycznych  oraz  wyliczenia  współczynników 

energochłonności procesu  uzdatniania, należy przyjąć maksymalną wartość zasolenia wody  

surowej w wysokości 4000 mg Cl/l”. 

Odwołujący  wskazał,  że  z  powyższego  wynika,  iż  obliczenia  procesowe  należało 

przeprowadzić  przy  założeniu,  że  w  okresie  letnim  ujmowana  woda  posiada  temperaturę 

obliczeniową 18°C, a stężenie chlorków wynosi dokładnie 4000 mg/litr. W okresie zimowym 

kolei  ujmowana  woda  posiada  temperaturę  obliczeniową  4°C,  a  stężenie  chlorków  także 

wynosi  dokładnie  4000  mg/litr.  A  zatem,  aby  można  było  mówić  o  ofertach  zgodnych 

z wymaganiami  postawionymi  przez  z

amawiającego  oraz,  co  nie  mniej  ważne, 

porównywalnymi,  wszyscy  wykonawcy  dla kalkulacji  przeprowadzonych i  uzewnętrznionych 

załączniku nr 3 do SWZ musieli przyjąć wyżej wymienione parametry. Odwołujący dodał, 

iż nieprawidłowo przyjęte założenia dotyczące zasolenia oraz temperatury przez Envirotech, 

mają przełożenie na koszty inwestycyjne, a co za tym idzie na cenę oferty.  

W  ocenie  odwołującego  wykonawca  Envirotech  ujął  w  swojej  ofercie  niewłaściwe 

dane,  albowiem 

nie  jest  obiektywnie  możliwe  uzyskanie  wyników,  jakie  wskazał  ten 

wykonawca  w 

zakresie  energochłonności  w  załączniku  nr  3  złożonym  wraz  z  ofertą  przy 

zasoleniu na poziomie 4 000 mg Cl/l.  

O

dwołujący  wyjaśnił,  że  w  odsalaniu  wody  bazującym  na  procesie  odwróconej 

osmozy  woda  zasilająca  o  wysokim  zasoleniu  podawana  jest  pod  ciśnieniem  w  celu 

przepuszczenia  jej  przez  membrany  osmotyczne, 

dzięki  którym  możliwe  jest  zatrzymanie 

praktycznie  wszystk

ich  substancji  rozpuszczonych  (soli).  Na  tych  membranach  następuje 

rozdzielenie strumienia wody zasilającej membranę na dwa strumienie wyjściowe: permeat, 

czyli  wodę  odsoloną  oraz  retentat  (koncentrat).  Aby  zapewnić  chociaż  minimalny  przepływ 

przez membran

ę  ciśnienie  hydrauliczne  wody  zasilającej  musi  być  większe  niż  ciśnienie 

osmotyczne  solanki  (retentatu)  na  końcu  modułu  membranowego.  Odwołujący  dodał, 

że w praktyce  stosuje  się  znacząco  wyższe  ciśnienia,  które  zwiększają  przepływ  wody 

przez 

membranę,  zwiększając  wydajność  instalacji  kosztem  większego  zużycia  energii. 

Bez 

względu na szczegółowe rozwiązania techniczne ciśnienie zasilania membran nie może 

być  mniejsze  niż  ciśnienie  osmotyczne  retentatu.  Dalej  odwołujący  wyjaśniał,  że  ciśnienie 

osmotyczne  związane  jest  ściśle  z  zasoleniem  (na  każde  1000  mg/l  zasolenia  ciśnienie 

osmotyczne  wynosi  0,77  bar  w  temperaturze  równej  25°C).  Przy  uwzględnieniu 

wymaganego  stężenia  chlorków  (4000  mgCl/l)  ogólne  zasolenie  wody  podawanej  na 

membrany  wynosić  będzie  ok.  7200  mg/l,  co  przy  uwzględnieniu  wymagań  w  zakresie 

wodochłonności  procesu    przekłada się  na zasolenie retentatu  równe: (7200 mg/l /  30%)  = 


24000  mg/l.  Dla  takiej  wartości  zasolenia  retentatu  o  temperaturze  25°C  ciśnienie 

osmotyczne wynosi: 0,77*(24000 / 1000) = 16,8 bar. 

Odwołujący podniósł, że wykonawca Envirotech w swojej ofercie wykazał, że pompy 

III  stopnia  mają  ciśnienie  zasilania  (podnoszenia)  równe  jedynie  50  m  słupa  wody,  co  jest 

równoważne  ciśnieniu  5  bar.  Zdaniem  odwołującego  jest  to  wartość  trzykrotnie  niższa 

niż wartość  ciśnienia  osmotycznego,  którego  pokonanie  jest  niezbędne  do  zapewnienia 

wymaganych  efektów  odsalania  przy  określonym  przez  zamawiającego  stężeniu 

obliczeniowym  chlorków.  Uwzględnienie  takich  parametrów  pomp  zasilających  odwróconą 

osm

ozę  w  obliczeniach  współczynnika  energochłonności  zaniża  go,  co  w  konsekwencji 

prowadzi do uzyskania bardzo zaniżonych wartości współczynnika energochłonności.   

W  opinii  o

dwołującego  za  co  najmniej  prawdopodobne  uznać  należy,  że  Envirotech 

nie 

przeprowadził  wymaganych  w  postępowaniu  obliczeń  energochłonności  procesu. 

Dodał, że  ustalenie  czy  obliczenia  zostały  przeprowadzone  błędnie,  czy  też  nie  zostały 

przeprowadzone wcale ma drugorzędne znaczenie z perspektywy skutków dla losów oferty 

są identyczne w obu przypadkach).  

Następnie  odwołujący  dodał,  że  w  PFU  na  str.  74  wskazano,  iż  jednym 

udostępnionych  przez  zamawiającego  dokumentów  była  Koncepcja  techniczno-

technologiczna  SUW  Świnoujście  112017  („Koncepcja”).  Dokument  ten  miał  charakter 

niewiążący, o czym świadczy jednoznaczna deklaracja  zamawiającego: „Uwaga: koncepcja 

stanowi  materiał  pomocniczy  do  określenia  zakresu  zamówienia  i  wyceny  oferty”. 

Odwołujący wyjaśnił, że Koncepcja zawiera szereg informacji na temat planowanej inwestycji 

i  mogła  być  pomocniczo  wykorzystywana  przez  wykonawców  na  etapie  opracowywania 

oferty.  Nie  mogła  jednak  być  traktowana  jako  wyznacznik  parametrów,  które wykonawcy 

winni wziąć pod uwagę w kontekście obliczeń Kryterium KE, gdyż te diametralnie różnią się 

od narzuconych przez z

amawiającego (jak wynika ze str. 112 Koncepcji - przyjęto w jej treści 

poziom zasolenia niemal trzykrotnie niższy (1350 mg/litr) od wskazanego we wiążącym PFU; 

ponadto,  jak  wynika  ze  str.  101 

Koncepcji  temperatura  obliczeniowa  wynosi  15°C). 

Nat

omiast  obliczenia  energochłonności  na  potrzeby  oferty  składanej  w Postępowaniu 

należało wykonać dla temperatury 18°C i 4°C.  

Odwołujący podkreślił, że uwzględnienie w wyliczeniach trzykrotnie niższego poziomu 

zasolenia  oraz  brak  obliczeń  dla  warunków  zimowych,  które  są  bardziej  niekorzystne 

dla 

efektywności  energetycznej  procesu  odsalania,  skutkuje  kilkukrotną  różnicą  pomiędzy 

wartościami podanymi  w  załączniku nr  3 przez firmę Envirotech  a wartościami pozostałych 

oferentów.  Porównanie  wyników,  jakie  w  zakresie  energochłonności  uzyskali  poszczególni 

wykonawcy przedstawia tabela:  


Od

woł

ują

cy 

pod

nió

sł, 

że 

wy

niki

jakie  uzyskał  Envirotech  pozwalają  założyć,  że dla obliczeń  wykonawca  ten  przyjął 

parametry określone w Koncepcji.  

Odwołujący przedstawił obliczenia obrazujące różnice w zużyciu energii elektrycznej 

potrzebnej  do  wyprodukowania  1  m3  wody  odsolonej  (arkusz  1  i  arkusz  2 

–  załączone 

do 

odwołania).  Arkusz  1  to  obliczenia  bazujące  na  danych  z  oferty  odwołującego, 

które pokazują,  że  potrzebna  energia  pomp  pozwalających  na  przefiltrowanie  wody 

wymaganej ilości i o takim zasoleniu wynosi prawie 6900 kilowatogodzin (kWh) na dobę. 

Natomiast arkusz 2 - 

to obliczenia bazujące na danych z oferty Envirotech, które dały wynik 

energochłonności  (1,316  kWh/m3)  -  bardzo  zbliżony  do  współczynnika  energochłonności 

przedstawionego  dla 

warunków  zimowych  przez  firmę  Enivrotech  –  1,326  kWh/m3. 

Odwołujący wskazał, że w przypadku oferty wykonawcy Envirotech wykazana energia pomp 

pozwalających  na  przefiltrowanie  wody  w  wymaganej  ilości  i  o  takim  zasoleniu  wynosi 

jedynie  1800  kilowatogodzin  kW

h  na  dobę.  Jest  to  wartość  prawie  czterokrotnie  niższa 

porównywalna  do  danych  przedstawionych  w  Koncepcji  zamawiającego  (1402  kWh  na 

dobę), która to koncepcja została wykonana dla ponad trzykrotnie niższego zasolenia wody 

czterokrotnie  wyższej  temperatury.  Według  odwołującego,  na  skutek  przyjęcia  błędnych 

założeń  Envirotech  w  ramach  parametru  EN  uzyskał  11,25  punktów,  co  skutkowało 

sklasyfikowaniem oferty tego wykonawcy na pierwszej pozycji w rankingu ofert. Tymczasem, 

gdyby  z

amawiający  prawidłowo  ocenił  parametr  EN  w  ofercie  Envirotech,  wykonawca 

ten 

otrzymałby  w  tym  zakresie  0  punktów,  natomiast  odwołujący  11,25  punktów, 

co 

pozwoliłoby mu uzyskać zamówienie.  

Energochłonność (EN)  

Envirotech  

Seen Technologie 
sp. z o.o. 
 

Odwołujący

okres letni  

okres zimowy   1,326  


W  opinii  odwołującego  opisane  przez  niego  wadliwości  w  treści  oferty  Envirotech 

prowadzić  powinny  do  jej  odrzucenia  z  uwagi  na  niezgodność  z  warunkami  zamówienia 

(art. 226  ust.  1  pkt  5  Pzp).

Zamawiający  w  treści  PFU  oraz  załącznika  nr  3  do  SWZ 

kategoryczny  sposób  opisał  swoje  wymagania  w  zakresie  parametrów,  które  uwzględnić 

mieli  wykonawcy.  Zdani

em odwołującego, wymagania zamawiającego są jasne, precyzyjne 

nie  pozostawiają  pola  dla  jakiejkolwiek  uznaniowości,  a  zatem  skutkiem  zdiagnozowanej 

wadliwości powinno być więc odrzucenie oferty Envirotech. 

W  dalszej  kolejności  odwołujący  wskazał,  że  w  sytuacji,  w  której  Krajowa  Izba 

Odwoławcza  uznałaby,  że  nieuzasadnione  (lub  przedwczesne)  byłoby  odrzucenie  oferty 

Envirotech,  zasadne  jest  stwierdzenie,  że  analizowana  okoliczność  powinna  rzutować  na  

punktację przyznaną Envirotech w ramach Kryterium KE. W opinii odwołującego oparcie się 

przez  wykonawcę  w  obliczeniach  przedstawionych  w  załączniku  nr  3  do  SWZ 

na parametrach  niezgodnych  z  narzuconymi  przez  z

amawiającego  prowadzić  powinno 

do 

odebrania  punktów  wykonawcy  Envirotech  przyznanych  w  ramach  Kryterium  KE. 

Odwołujący  stwierdził,  że  nawet jeśli  uznać,  że  odebranie  punktów  przyznanych  w  ramach 

Kryterium KE jest 

niezasadne, gdy w zakresie parametrów innych niż EN Envirotech przyjął 

właściwe  dane,  to  bezspornie  wykonawcy  temu  należy  odebrać  punkty  przyznane  z  tytułu 

właśnie EN. 

Odwołujący  podkreślił  także,  że  jakkolwiek  zarówno  w  zakresie  oceny  zgodności 

oferty  Envirotech  z  PFU,  jak  i  w  zakresie  badania  Kryterium  KE  możliwe  jest 

przeprowadzenie procedury wyjaśniającej (z tego też powodu postawiony został ewentualny 

zarzut), to nie ulega jednak wątpliwości, że nie może to prowadzić do modyfikacji danych czy 

też wyliczeń uzyskanych dla EN w załączniku nr 3 do SWZ. Jakakolwiek próba ingerencji w 

załącznik nr 3 musi być traktowana jako zmiana oferty, co jest działaniem niedopuszczalnym.  

Co  do 

kwestii  ewentualnej  procedury  wyjaśniającej  –  w  opinii  Odwołującego  - 

zaniechanie zbadania oferty  Envirotech  w  kontekście tak  istotnych  aspektów jak parametry 

wpływające  na  ocenę  oferty  w  ramach  Kryterium  KE  jest  całkowicie  niezrozumiałe. 

W jego ocenie z

amawiający nie zweryfikował wpływu narzuconych przez siebie parametrów 

obliczeniowych  instalacji  odsalania  na  zużycie  energii  elektrycznej.  Dysponując 

szczegółowymi  obliczeniami  procesowymi  instalacji  odsalania,  nie  poddano  sprawdzeniu 

nawet podstawowych parametrów oferowanej przez Envirotech instalacji, co jest tym bardziej 

niezrozumiałe,  jeśli  wziąć  pod  uwagę,  że  w  punkcie  6.12  wstępnej  koncepcji  Envirotech 

podał, że wysokość podnoszenia pomp  zasilających odwróconą osmozę wynosi 50 metrów 

słupa  wody,  gdy  dla  znacznie  niższych  parametrów  obliczeniowych  zastosowanych  w 

Koncepcji  z

amawiającego,  wymagane  ciśnienie  zasilania  jest  prawie  trzykrotnie  wyższe  i 

wynosi  140 

metrów  słupa  wody.  Odwołujący  podkreślił,  że  w  przypadku  dochowania 


narzuconych  przez  z

amawiającego  warunków  prowadzenia  obliczeń  współczynników 

energochłonności wymagana wysokość podnoszenia pomp zasilających odwróconą osmozę, 

która decyduje o zużytej przez proces odsalania energii elektrycznej jest rzędu 350 metrów 

słupa wody, co wprost proporcjonalnie przekłada się na zużycie energii elektrycznej.   

Następnie  odwołujący  zwrócił  uwagę,  że  prawidłowe  rozpoznanie  odwołania  może 

wymagać przeprowadzenia dowodu z opinii biegłego lub instytutu naukowo – badawczego, 

ponieważ  materia  stanowiąca  podstawę  odwołania  wymaga  wiadomości  specjalnych.  Za 

takie 

–  zdaniem  odwołującego  -  uznać  należy  w  szczególności  wiadomości  pozwalające 

ustalić czy możliwe jest, że Envirotech przyjął dla obliczeń zaprezentowanych w załączniku 

nr  3  do SWZ  parametry  narzucone  przez  z

amawiającego,  co  jest  okolicznością  sporną 

między stronami. Odwołujący podniósł, że wartości parametrów przyjętych przez wykonawcę 

nie 

wynikają  z  przedłożonych  wraz  z  ofertą  dokumentów.  Dla  ustalenia  jakie  rzeczywiście 

wartości  parametrów  przyjął  Envirotech  konieczne  będzie  przeprowadzenie  obliczeń 

wymagających  eksperckiej  wiedzy.  Odwołujący  wskazał  też  na  konieczność  powołania 

dowodu  z  opinii  biegłego,  w  sytuacji,  gdy  rozstrzygnięcie  sporu  wymaga  wiadomości 

specjalnych.  

W związku z powyższym odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania.  

Pismem z dnia 31.07.2023 r. wykonawca 

Envirotech Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu 

(dalej:  „przystępujący”  lub  jako:  „Envirotech”)  zgłosił  przystąpienie  do postępowania 

odwoławczego  po  stronie  zamawiającego.  Izba  stwierdziła,  że  przystąpienie  zostało 

dokonane zgodnie z wymogami określonymi w art. 525 ust. 1 i 2 ustawy Pzp.  

W  dniu  8.08.2023  roku 

zamawiający  wniósł  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej 

odpowiedź na odwołanie, w której wnosił o oddalenie odwołania w całości.  

Także  w  dniu  8.08.2023  r.  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  wpłynęło 

stanowisko pisemne 

przystępującego, zawierające jego argumentację w sprawie. 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje: 

Zgodnie  z  punktem  III  SWZ 

Przedmiot  zamówienia  -  przedmiotem  postępowania 

jest realizacja  zadania  pn.: 

Budowa  stacji  uzdatniania  wody  powierzchniowej  słonawej 

Świnoujściu  wraz  z  infrastrukturą”.  Przedmiot  zamówienia  obejmuje  wykonanie  projektu 

robót budowlanych stacji uzdatniania wody słonawej z infrastrukturą towarzyszącą;  

Zadanie  1.  Wykonanie  projektu/projektów  budowlanego/budowlanych,  zwanego/zwanych 

dalej 

także  dokumentacją  projektową  (tj.  projektu/projektów  zagospodarowania  działki 


lub 

terenu,  projektu/projektów  architektoniczno-budowlanego  oraz  projektu/projektów 

technicznego)  wraz  ze  specyfikacją  techniczną  wykonania  i  odbioru  robót  budowlanych, 

zgodnie 

z obowiązującym Prawem budowlanym wraz z niezbędnymi dla realizacji inwestycji 

pozwoleniami,  zgodami,  uzgodnieniami  w  tym  uzyskanie  pozwolenia/pozwoleń  na  budowę 

dla 

wykonania następujących obiektów: (…)  

OSTATECZNA KONCEPCJA: Przed wykonaniem 

projektu/projektów Wykonawca w terminie 

3  miesięcy  od  zawarcia  umowy  przedłoży  ostateczną  koncepcję  do  oceny 

przez 

Zamawiającego.  Koncepcja  winna  zawierać:  a)  opis  techniczny  proponowanych 

rozwiązań, zgodnych z PFU b) zagospodarowanie terenu z rozmieszczeniem wszystkich  

obiektów  oraz  sieci,  c)  rzuty  i  przekroje  podstawowych  obiektów  technologicznych 

wchodzących  w  skład  SUW  Wydrzany  II,  d)  karty  katalogowe  wszystkich  urządzeń 

technologicznych,  które  Wykonawca  zamierza  zastosować  na  SUW  Wydrzany  II,  e)  rodzaj 

materiałów z jakich będą wykonane główne elementy sieciowe i instalacyjne oraz urządzeń, 

których mowa w pkt d) powyżej. 

Zadanie  2.  Budowa  SUW  Wydrzany  II  przeznaczonej  dla  uzdatniania  wody  słonawej 

pobieranej ze starorzecza Mulnik wraz z infrastrukturą towarzyszącą, w tym w szczególności: 

rurociągiem  odprowadzającym  koncentrat  (solankę),  rurociągiem  odprowadzającym 

pozostałe  odpady/ścieki  z  procesu  technologicznego  uzdatniania  wody  słonawej 

planowanego  do prowadzenia  na  SUW  Wydrzany  II,  zasilaniem  energ

etycznym  tj.  nową 

stacją  transformatorową  dla  zaspokojenia  potrzeb  energetycznych  obiektu  SUW  Wydrzany 

II,  uzyskanie  pozwoleń  i  zgód  niezbędnych  do  eksploatacji  wytworzonej  infrastruktury 

zgodnej z 

obowiązującym prawem, przeprowadzenie rozruchu technologicznego i uzyskanie 

stabilnych  parametrów  wody  uzdatnionej  zgodnej  z  obowiązującymi  przepisami 

oraz 

wykonanie  i  przekazanie  Zamawiającemu  dokumentacji  powykonawczej,  a  także 

instrukcji  eksploatacji  i  obsługi  obiektu,  szkolenie  pracowników  Zamawiającego, 

zagospodarowanie terenu, itp.

”.  

Zgodnie z pkt XV.2.5) SWZ: „Oferta powinna zawierać: 

a)  wstępną  koncepcję  technologiczną  Stacji  Uzdatniania  Wody  Wydrzany  II,  spełniającą 

kryteria  określone  w  PFU  i  obejmującą  co  najmniej  zakres  zgodny  z  załącznikiem  nr  1  do 

SWZ, 

b)  wypełniony  w  całości  załącznik  nr  3  do  SWZ  -  Sposób  obliczenia  Kosztu  Cyklu  Życia 

Stacji Uzdatniania Wody, 

c) wypełniony formularz ofertowy Wykonawcy - załącznik nr 4 do SWZ; 


d)  wypełniony  w  całości  załącznik  nr  4.1  do  SWZ  -  zestawienie  kosztów  budowy  stacji 

uzdatniania  wody  w  Świnoujściu  z  infrastrukturą  towarzyszącą  (  w  kwocie  łącznej 

odpowiadającej wartości oferty ) (…)”.  

W pkt XVIII SWZ zamawiający wskazał, że: „W celu oceny ofert Zamawiający będzie 

kierować się następującymi kryteriami: 

1.  cena (C) 

– całkowite wynagrodzenie brutto – waga 75 pkt (…) 

Koszty  eksploatacyjne  (Koszt  Cyklu  życia  Stacji  Uzdatniania  Wody  w  okresie  5-letnim) 

(KE)

– waga 25pkt 

Najwyżej  w  ramach  tego  kryterium  zostanie  oceniona  oferta  z  najniższym  kosztem 

eksploatacyjnym. 

Podstawą  do  obliczenia  kosztów  eksploatacyjnych  są  wskaźniki  wykazane 

przez 

Wykonawcę  zgodnie  z  załącznikiem  nr  3  do  SWZ  -  Sposób  obliczenia  Kosztu 

Cyklu Życia Stacji Uzdatniania Wody 

Maksymalna liczba punktów –25. 

Liczba punktów zostanie wyliczona według następującego wzoru: 

KEob  =  [  (ENmin/  ENob)  x  0,45  +  (RSWmin/  RSWob)x  0,20  +  {(Fmin/  Fob)  x  0,25  + 

(Gmin/ Gob) x 0,15 + (Hmin/ Hob) x 0,25 + (Imin/ Iob) x 0,10 + (Jmin/ Job) x 0,25} x0,35] 

x 25 pkt, gdzie: 

KEob 

– liczba punktów, w kryterium koszty eksploatacyjne danej oferty 

ENmin,  RSWmin  ,  Fmin,  Gmin  ,  Hmin  ,  Imin,  Jmin 

–  najniższe  koszty  eksploatacyjne 

(cząstkowe) spośród ocenianych ofert : 

ENob,  RSWob  ,  Fob,  Gob  ,  Hob  ,  Iob,  Job 

–  koszty  eksploatacyjne  (cząstkowe)  oferty 

ocenianej 

Wszystkie  oceny  w  tym  kryterium  będą  wyliczone  z  dokładnością  do  dwóch  miejsc 

po przecinku. 

Do kosztów cząstkowych należą: 

EN- 

Średnie jednostkowe zużycie energii 

RSW - straty wody 

F- Koszt wymiany membran RO 

G- Koszt CIPowania membran 

H- Koszt wymiany membran UF 

I- 

Koszt wymiany złóż filtracyjnych 

J- 

Zryczałtowane pozostałe koszty serwisowania SUW 

Wykonawca określa koszty cząstkowe zgodnie z wytycznymi podanymi w Załączniku 3 

do 

SWZ „Sposób obliczenia Kosztu Cyklu Życia Stacji Uzdatniania Wody”.  


W  załączniku  nr  1  do  SWZ  zamawiający  przedstawił:  Zakres  wstępnej  koncepcji 

technologicznej, 

gdzie wskazał, iż:  

„W odniesieniu do wymagań procesowych, Zamawiający oczekuje od Wykonawcy na etapie 

składania oferty przedstawienia wstępnej koncepcji stacji uzdatniania wody powierzchniowej, 

słonawej  wraz  z  infrastrukturą  (SUW)  spełniającej  kryteria  określone  w  PFU.  Koncepcja 

ma 

obejmować  co najmniej: 

1)  schemat  technologiczny  SUW  ze  wskazaniem  wszystkich  planowanych 

procesów 

technologicznych, 

2) rzut hali  technologicznej,  z  wstępną  lokalizacją poszczególnych  pomieszczeń  i  urządzeń 

(wraz z głównymi wymiarami)  

3) plan zag

ospodarowania terenu ze wstępnym rozmieszczeniem obiektów 

UWAGA! Zamawiający nie będzie traktował rysunków 2) i 3) jako ostateczne, mają one mieć 

jedynie charakter poglądowy;  

4)  potwierdzenie  uzyskania  parametrów  jakości  wody  na  poszczególnych  etapach  procesu 

uzdatniania, na poziomie zgodnym z oczekiwaniami Zamawiającego (tj. zgodnie z PFU pkt. 

B.1.1.2. WYMAGANIA DOTYCZĄCE PROCESU UZDATNIANIA WODY.) 

5)  potwierdzenie  prawidłowości    założeń  technologicznych    i  realizacyjnych  zawartych  

w SIWZ  i  PFU,  z  punktu 

możliwości    realizacji  celu  na  ich    podstawie,  tj.    osiągnięcia 

wymaganych  parametrów wody  uzdatnionej; 

6)  określenie  szacunkowego  zużycia  substancji  chemicznych  z  rozbiciem  na  poszczególne 

etapy procesów uzdatniania wody (w przeliczeniu na 1 m3 uzdatnionej wody); 

7)  przedstawienie  kosztorysu  realizacji  zadania  obejmującego  łącznie  wszystkie  koszty  

realizacji  inwestycji zgodnie z załącznikiem 4 do SWZ 

Ocena  wstępnej  koncepcji  polegać  będzie  na  ocenie  kompletności  i  zgodności  rozwiązań 

PFU .”.  

W załączniku nr 2 do SWZ - Program Funkcjonalno-Użytkowy dla inwestycji „Budowa 

stacji  uzdatniania  wody  powierzchniowej  słonawej  w  Świnoujściu  wraz  z  infrastrukturą”  -

punkcie B.1.1.1. Charakterystyka ogólna zamawiający podał, że: 

„Jako  wartość  obliczeniową  dla  doboru  membran  osmotycznych  oraz  wyliczenia 

współczynników  energochłonności  procesu    uzdatniania,  należy  przyjąć  maksymalną 

wartość za-solenia wody  surowej w wysokości 4000 mg Cl/l.”.  

Z  kolei  w  załączniku  nr  3  do  SWZ  -  Sposób  obliczenia  Kosztu  Cyklu  Życia  Stacji 

Uzdatniania  Wody 

–  zamawiający  podał,  że:  „Dla  tego  kryterium  przyjęto  wagę  w  ocenie 

ofert na   poziomie 25 %, rozbitą na poszczególne elementy składowe: 

•  Zużycie  energii  EN  w  okresie  5  lat,  z  uwzględnieniem  średniego  jednostkowego  zużycia 

energii  EN  (w  przeliczeniu  kWh/m3  wody  uzdatnionej).  Wykonawca  wyznaczy  wskaźnik 


zużycia  energii  w  przeliczeniu  na  m3  uzdatnionej  wody,  bazując  na  założeniach 

technologicznych  przedstawionych  w  PFU.  Wskaźnik  ten  ma  obejmować  zużycie  energii 

wszy

stkich  urządzeń  zamontowanych  w  ciągu  technologicznym  uzdatniania  wody 

w tym 

zagospodarowanie solanki  ( Uwaga :do obliczeń nie należy uwzględniać ogrzewania, 

oświetlenia  i  innych  poborów  energii  w  samym  budynku  SUW  niezwiązanych  z  pracą 

instalacji  uzdatni

ania  wody    oraz  zużycia  energii  przez  pompownię    tłoczącą  wodę  

uzdatnioną  do  sieci oraz pompownię ścieków pozostałych). Obliczeń należy dokonać: 

◦  dla  warunków  letnich  –  temperatura  wody  ujmowanej  18  st  C,  wydajność  układu 

uzdatniania 200,0 m3/h i produ

kcji miesięcznej 144.000 m3/mc, do założeń  przyjąć okres 6 

miesięcy  

◦  dla  warunków  zimowych  –  temperatura  wody  ujmowanej  4  st  C,  wydajność  układu 

uzdatniania  100,0  m3/h  i  produkcji  miesięcznej  72.000  m3/mc,  do  założeń    przyjąć  okres 

miesięcy 

W  obliczen

iach  należy  uwzględnić  również  bilans  energetyczny  związany  z ewentualnym 

zawracaniem  popłuczyn  na  początek  układu  uzdatniania,  w  tym  zużycie  energii  przez 

urządzenia technologiczne wykorzystywane do zawracania popłuczyn. 

• straty wody (w wartości bezwzględnej, liczone jak różnica pomiędzy wodą pobraną, a wodą 

uzdatnioną,  wyznaczone  w  m3/h  oraz  w  m3/miesiąc  dla  produkcji  wody  uzdatnionej  (150 

m3/h w 6 miesięcznym okresie letnim i 100 m3/h w 6 miesięcznym okresie zimowym) (…) 

•  podstawowe  koszty  serwisowania  (w  wartościach  bezwzględnych  oraz  przeliczone 

na m3 

produkcji (…) 

Poszczególne  składowe  koszt  życia  stacji  uzdatniania  należy  skalkulować  zgodnie 

następującą tabelą: 

1. Zużycie energii  EN w okresie 5 lat 

okres letni -6 mc. 

okres zimowy- 6 mc. 

średnie,  jednostkowe  zużycie 

energii  (  w  przeliczeniu    na  1 

m3  produkowanej  wody),  dla  

wydajności  produkcji  wody  na 

poziomie 

m3/h 

temperatury wody 18 st. C 

kWh/m3 

średnie ,  jednostkowe zużycie 

energii  (  w  przeliczeniu    na  1 

m3  produkowanej  wody),  dla   

wydajności  produkcji  wody  na 

poziomie 

m3/h 

temperatury wody 4 st. C 

kWh/m3 


średnioroczny 

wskaźnik 

zużycia  energii  liczony  jako 

C= ( A+B)/2 

EN=C x 1.296.000 m3/rok  x 5 lat 

2. straty  wody , RSW 

okres letni- 6 mc. 

okres zimowy -6 mc. 

Pobór wody surowej dla 
wydajności produkcji wody 
uzdatnionej na poziomie 150m3/h 
, tj. 108.000 m3/mc      ( podać 
wartość średniogodzinową w 
okresie 72 godzin) 

m3/h 

D1 

Pobór wody surowej dla 
wielkości produkcji na poziomie  
100m3/h, tj.72.000 m3/mc  

m3/h 

E1 

Pobór wody  surowej dla 
wydajności produkcji  wody  
uzdatnionej poziomie 150 m3/h , 
w okresie 1 miesiąca tj. 108 000 
m3/mc 

m3/mc 

m3/mc 

Ilość odprowadzanego 
koncentratu dla wydajności 
produkcji  maksymalnej 150 
m3/h, tj. 108.000   m3/mc 

m3/h 

 D2 

Ilość odprowadzanego 
koncentratu dla wielkości 
produkcji na poziomie 100m3/h, 
tj.72.000 m3/mc  

m3/h 

E2 

m3/mc 

 D3 

m3/mc 

E3 

Ilość pozostałych wód 
odprowadzanych do kanalizacji 
dla wielkości produkcji wody 
uzdatnionej 150 m3/h,  tj. 
108.000 m3/mc 

m3/h 

 D4 

Ilość pozostałych wód 
odprowadzanych do kanalizacji 
dla   wydajności produkcji wody 
uzdatnionej 100,0 m3/h , tj. 
72.000 m3/mc 

m3/h 

E4 

m3/mc 

 D5 

m3/mc 

E5 

RSW (straty wody w okresie 5 
lat) = łączny pobór wody surowej 
dla rocznej wielkości produkcji 
na poziomie :   108.000 m3/mc w 
okresie  6 miesięcy letnich  i  
72.000 m3/mc  w okresie 6 
miesięcy zimowych pomniejszony   
o zakładaną roczną ilość wody 
wyprodukowanej tj:1080.000 
m3/rok w odniesieniu do 5 
letniego okresu eksploatacji  

m3/rok 

RSW=[(Dx6+Ex6)-1.080.000 m3]

x 5 lat 

W załączniku nr 8 do SWZ – projekt umowy zamawiający wskazał: 

w § 2: „OSTATECZNA KONCEPCJA: 

Przed  wykonaniem  projektu/projektów,  o  których  mowa  wyżej,  Wykonawca  w  terminie 

miesięcy  od  dnia  zawarcia  umowy  przedłoży  ostateczną  koncepcję  do  oceny 

przez 

Zamawiającego. Koncepcja winna zawierać:  


opis techniczny proponowanych rozwiązań, zgodnych z PFU, 

zagospodarowanie terenu z rozmieszczeniem wszystkich obiektów oraz sieci, 

rzuty  i  przekroje  podstawowych  obiektów  technologicznych  wchodzących  w  skład  SUW 

Wydrzany II, 

karty  katalogowe  wszystkich  urządzeń  technologicznych,  które  Wykonawca  zamierza 

zastosować na SUW Wydrzany II, 

rodzaj  materiałów,  z  jakich  będą  wykonane  główne  elementy  sieciowe  i  instalacyjne 

oraz 

urządzeń,  o których  mowa w tirecie powyżej. 

Ocena  koncepcji  polegać  będzie  na  ocenie  zgodności  rozwiązań  zaproponowanych 

przez 

Wykonawcę  z  przepisami  prawa,  zasadami  wiedzy  technicznej,  PFU  oraz  z  ofertą 

Wykonawcy.”;  

w § 13 ust. 1 lit. o) : „Wykonawca zapłaci Zamawiającemu kary umowne w wysokości: 

o

)  w  przypadku  przekroczenia,  na  koniec  pięcioletniego  okresu  monitorowania 

któregokolwiek ze wskaźników Kosztu Cyklu Życia SUW stanowiących podstawę wyliczenia 

Kosztu  Cyklu  Życia  Stacji  Uzdatniania  Wody,  zgodnie  z  załącznikiem  nr  1  do  umowy 

(załącznik nr 3 do swz) w wysokości sumy: 

iloczynu  procentowego  udziału  danego  wskaźnika  w  wielkości  Kosztu  Cyklu  Życia  SUW 

wartości kwoty określonej w § 12 ust. 9 b) umowy, 

oraz 

pięciokrotności  rocznych  kosztów  eksploatacji  ujętych  w  Koszcie  Cyklu  Życia  SUW, 

wynik

ających    z  ponadnormatywnego  zużycia  danego  elementu/medium  w  stosunku  

do 

wskazanego  w  ofercie  (załączniku  nr  3  do  swz),  liczonych  jako  iloczyn 

ponadnormatywnego    zużycia  danego  elementu/medium  eksploatacyjnego  oraz  jego  ceny  

jednostkowej na dzień zakończenia 5 letniego okresu Cyklu Życia SUW.”.  

Wykonawca Envirotech w tabeli 

w załączniku nr 3 podał m.in. następujące wartości:  

Pismem  z  dnia  14.07.2023  r.  zamawiający  poinformował  wykonawców  o  wyborze 

najkorzystniejszej  oferty,    tj.  oferty  złożonej  przez  wykonawcę  Envirotech  Sp.  z  o.o.  z 

siedzibą w Poznaniu.  


Krajowa  Izba  Odwoławcza  rozpoznając  na  rozprawie  złożone  odwołanie                                             

i  uwzględniając  dokumentację  z  niniejszego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

pu

blicznego,  a  także  uwzględniając  dowody  oraz  stanowiska  stron  i  uczestnika 

postępowania  odwoławczego  złożone  na  piśmie  i  podane  do  protokołu  rozprawy, 

zważyła, co następuje.  

W pierwszej kolejności Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust. 1 ustawy 

Pzp, tj. istnienie po stronie odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość 

poniesienia przez niego szkody z uwagi na kwestionowane czynności zamawiającego. 

Ponadto Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych 

skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 ustawy Pzp.  

W  ocenie Izby  w  niniejszej  sprawie  potwierdził  się  zarzut  naruszenia  art.  223  ust.  1 

ustawy  Pzp  poprz

ez  zaniechanie  przeprowadzenia  procedury  wyjaśniającej  zmierzającej 

do ustalenia  czy 

wykonawca  Envirotech  przyjął  w  swojej  ofercie  oraz  kalkulacji 

przedstawionej w załączniku nr 3 prawidłowe dane (zarzut ewentualny – opisany w petitum 

odwołania jako zarzut 3).  

Zgodnie z art. 223 ust. 1 ustawy Pzp w 

toku badania i oceny ofert zamawiający może 

żądać  od  wykonawców  wyjaśnień  dotyczących  treści  złożonych  ofert  oraz  przedmiotowych 

środków dowodowych lub innych składanych dokumentów lub oświadczeń. Niedopuszczalne 

jest  prowadzenie  między  zamawiającym  a  wykonawcą  negocjacji  dotyczących  złożonej 

oferty oraz, z uwzględnieniem ust. 2 i art. 187, dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści. 

W  punkcie 

XVIII  SWZ  zamawiający  określił  kryteria  oceny  ofert,  w  tym  kryterium 

pozacenowe - 

Koszty eksploatacyjne (Koszt Cyklu życia Stacji Uzdatniania Wody w okresie  

5-letnim) (KE) 

– o wadze  25pkt. (pkt XVIII.2.)  

Podstawą do obliczenia kosztów eksploatacyjnych według SWZ miały być wskaźniki 

wykazane przez wykonawcę zgodnie z załącznikiem nr 3 do SWZ. Załącznik nr 3 do SWZ - 

Sposób  obliczenia  Kosztu  Cyklu  Życia  Stacji  Uzdatniania  Wody  wskazywał,  że jednym 

elementów  tego  kryterium  jest  „Zużycie  energii  EN  w  okresie  5  lat”,  z uwzględnieniem 

średniego  jednostkowego  zużycia  energii  EN  (w  przeliczeniu  kWh/m3  wody  uzdatnionej). 

Wykonawca  zobowiązany  był  wyznaczyć  wskaźnik  zużycia  energii  bazując  na założeniach 

technologicznych  przedstawionych  w  Programie  Funkcjonalno-

Użytkowym.  Wskaźnik  ten 

winien  obejmować  zużycie  energii  wszystkich  urządzeń  zamontowanych  w  ciągu 

technologicznym  uzdatniania  wody,  w 

tym zagospodarowanie solanki. Obliczeń  wykonawca 

powinien  dokonać  uwzględniając  temperaturę  wody  ujmowanej  w  wysokości  18  st.  C 


(dla 

warunków  letnich)  oraz  4  st.  C  (dla warunków  zimowych),  przy  czym  jako  wartość 

obliczeniową  dla doboru  membran  osmotycznych  oraz wyliczenia  współczynników 

energochłonności  procesu  uzdatniania,  należało  przyjąć  maksymalną  wartość  zasolenia 

wody surowej w 

wysokości 4000 mg Cl/l. W obliczeniach należało uwzględnić również bilans 

energetyczny  związany  z    ewentualnym  zawracaniem  popłuczyn  na  początek  układu 

uzdatniania,  w  tym  zużycie  energii  przez  urządzenia  technologiczne  wykorzystywane 

do 

zawracania popłuczyn.  

Wskaźnik  średniego,  jednostkowego  zużycia  energii  (EN)  (w  przeliczeniu  na  1  m

produkowanej  wody),  czyli 

wskaźnik  energochłonności,  wskazany  przez  wykonawcę 

Envirotech to 1,073 kWh/m

dla warunków letnich oraz 1,326 kWh/m

 dla okresu zimowego.  

Zamawiający zauważył, że wykonawcy byli zobowiązani do przedstawienia wstępnej 

koncepcji  technologicznej

,  zgodnie  z  załącznikiem  nr  1  do  SWZ.  Koncepcja  miała  mieć 

charakter  wstępny  i  ogólny.  Zakres  obligatoryjnych  informacji  wyznaczał  załącznik  nr  1  i  w 

tym  zakresie  z

amawiający oceniał zgodność i kompletność rozwiązań z PFU. Zamawiający 

podkreślał,  że  na  tym  etapie  nie  wymagał  podania  konkretnych  urządzeń  ani  producentów 

tych urządzeń. Wykonawcy mieli zaproponować i dobrać odpowiednie urządzenia na etapie 

realizacji  i  przygotowania  koncepcji  ostatecznej, 

składając  karty  katalogowe  tych  urządzeń. 

Weryfikacja  o

fert  opierała  się  na  oświadczeniach  zawartych  w  koncepcji  i  informacjach 

zawartych  w  załączniku  nr  3  do  SWZ  –  „Sposób  obliczenia  Kosztu  Cyklu  Życia  Stacji 

Uzdatniania Wody”. 

Ze  stanowiska przedstawionego przez  zamawiającego  wynika, że: „weryfikacja ofert 

wykonawców  w  zakresie  osiągnięcia  określonych  parametrów  następowała  na  podstawie 

oświadczeń  i  danych  podanych  wraz  z  ofertą.  Ich  prawdziwość  zweryfikowana  zostanie 

ostatecznie  na  etapie  realizacji  lub  po  jej  zakończeniu.  Brak  osiągnięcia  parametrów 

wskazanych  w  ofercie  będzie  skutkować  np.  naliczeniem  kar  umownych,  o  których  mowa 

§ 13 ust. 1 lit. o Projektu umowy.”.  

Zamawiający  podkreślał,  że  na  etapie  składania  ofert  wymagał  jedynie  koncepcji 

wstępnej technologicznej stacji uzdatniania wody, która miała charakter ogólny i, że nie jest 

stanie  w  oparciu  o  informacje  tam  zawarte  zweryfikować  czy  wykonawca  do  ustalenia 

np. 

wskaźnika energochłonności układu uzdatniania, czy też zużycia substancji chemicznych 

i  pozostałych  wymaganych  przez  zamawiającego  informacji  bazował  na  wartościach 

zasolenia  wskazanych 

jednoznacznie  przez  zamawiającego  w  dokumentacji  postępowania. 

Zamawiający  wyjaśnił,  że  oczekiwał  od  koncepcji  głównie  szkicu  przyszłej  inwestycji, 

który miał być uszczegółowiony w koncepcji ostatecznej, o której mowa w części III SWZ. 

Z takim podejściem zamawiającego nie sposób się zgodzić.  


Skoro za

mawiający ustanowił pozacenowe kryterium oceny ofert i to o tak znaczącej 

wadze - 

25%, to jest zobowiązany do zweryfikowania prawdziwości (prawidłowości) wartości 

wskaźników  wskazanych  przez  wykonawców  w załączniku nr  3  do  oferty  –  Sposób 

obliczenia Kosztu Cyklu Życia Stacji Uzdatniania Wody. Zamawiający nie może poprzestać 

na 

wartościach  „deklarowanych”  przez  wykonawców,  zakładając,  że  weryfikacja  ich  nastąpi 

na 

etapie  realizacji  zadania,  w  sytuacji,  gdy  uczynił  z tego  kryterium  oceny  ofert.  Różnica 

pomiędzy  wartościami  wskaźników  średniego  jednostkowego  zużycia  energii  EN  podanymi 

załączniku  nr  3  przez  firmę  Envirotech  a  wartościami  tych  wskaźników  podanych 

przez 

pozostałych  oferentów  powinna  skłonić  zamawiającego  do  bardziej  wnikliwej  analizy 

podanych  wartości,  bo  one  stanowiły  w konsekwencji  o klasyfikacji  ofert  w  rankingu. 

Odwołujący  powoływał  się  na  to,  że wartości  wskazane  przez wykonawcę  Envirotech 

są porównywalne do tych wskazanych w

Koncepcji techniczno-technologicznej budowy stacji 

uzdatniania  wody  w  Świnoujściu  przedstawionej  przez  zamawiającego,  a  wykonanej 

przez 

firmę Nentech s.c., gdzie do obliczeń przyjęto ponad trzykrotnie niższe zasolenie wody 

czterokrotnie wyższą temperaturę, a zatem warunki mniej energochłonne.  

Należy podkreślić,  że  zamawiający  jest  zobowiązany  do  weryfikacji  wszelkich 

oświadczeń  i danych  zawartych  w ofercie,  i  nie  może  poprzestać  jedynie  na deklaracjach 

wykonawcy.  

Nie  jest  trafna  też  argumentacja  zamawiającego,  czy  przystępującego,  iż  całość 

odwołania  opiera  się  na  podanym  parametrze  wysokości  podnoszenia:  ok.  50  m  na 

pompowni  III  stopnia 

i,  że  z  tego  parametru  odwołujący  wyprowadza  wszystkie  zarzuty 

odwołania,  w tym m.in. w zakresie  niezgodności  oferty  z  warunkami  zamówienia albo braku 

przyznania  punków.  Zamawiający  i  przystępujący  w  tym  zakresie  wyjaśnili,  że w zakresie 

ww.  parametru  nastąpiła  oczywista  omyłka  w  ofercie  przystępującego.  Odwołujący  nie 

przeczył, że jest możliwość zaistnienia omyłki w ofercie przystępującego w tym zakresie, ale 

jednocześnie  zaprzeczał  by  wyłącznie  z  tego  parametru  (wysokość  podnoszenia  wody) 

wywodził  wszelkie  swoje  twierdzenia.  Izba podziela  stanowisko  odwołującego, 

że we wniesionym  odwołaniu  twierdzenia  te stanowiły  jedynie  dodatkowy  argument 

przemawiający  za  słusznością  zarzutów  odwołania,  niemniej  jednak  istota  zarzutów 

sprowadzała  się  do  tego,  że  nie  jest  możliwe  osiągnięcie  tak korzystnego  współczynnika 

zużycia  energii,  jak  to  miało  miejsce  w  przypadku  oferty  przystępującego,  jeśli  wykonawca 

rzeczywistości  chciałby  uwzględnić  zaostrzone  wymagania  zamawiającego  (w 

szczególności chodzi o wartość zasolenia wody surowej i temperatury).  

Podkreślić  raz  jeszcze  należy,  że  potwierdzenie  przez  wykonawcę  we  wstępnej 

Koncepcji,  złożonej  wraz  z  ofertą,  uzyskania  parametrów  jakości  wody  na  poszczególnych 

etapach  procesu  uzdatniania,  na  poziomie  zgodnym  z  oczekiwaniami  z

amawiającego, 


czy potwierdzenie 

prawidłowości  założeń  technologicznych  i  realizacyjnych  zawartych  w 

SWZ i PFU, z punktu możliwości realizacji celu na ich podstawie, tj. osiągnięcia wymaganych 

parametrów  wody  uzdatnionej  nie  zwalnia  zamawiającego  z  obowiązku  zbadania  oferty 

w tym zakresie.  

Bezzasadne  jest  także  stanowisko  zamawiającego,  który  stwierdził,  że  weryfikacja 

parametrów  podanych  w  załączniku  nr  3  w  sytuacji,  gdy  wykonawcy  na  etapie  realizacji 

mogli  samodzielnie  dobierać  urządzenia,  byłaby  bezprzedmiotowa,  a  odrzucenie  takiego 

wykonawcy  bezprawne.  Skoro 

zostało  ustalone  kryterium  oceny  ofert  –  Koszty 

eksploatacyjne 

–  podstawą  do  obliczenia  których  miały  być  wskaźniki  podane  przez 

wykonawcę w załączniku nr 3, to tym samym należy uznać, że zamawiający był zobligowany 

do  ich  weryfikacji,  a nie tylko  do 

przyjęcia  deklaracji  wykonawcy  co  do  ich  uzyskania,  przy 

uwzględnieniu  wymagań  opisanych  w  SWZ.  Niewątpliwie  szczegółowe  określenie  sposobu 

realizacji  przedmiotu  zamówienia,  w  tym  przyjętych  rozwiązań  technologicznych, 

szczegółowy  dobór  urządzeń  technologicznych  i  materiałów  nastąpi  dopiero  na  etapie 

tworzenia  ostatecznej  Koncepcji,  która  będzie  poprzedzać  wykonanie  Projektu.  I  w  tym 

zakresie  wykonawca  nie  był  zobowiązany  do  przedstawienia  proponowanych  rozwiązań  w 

ofercie. 

Prawdą  jest  też  twierdzenie  przystępującego,  iż  „Zamawiający  nie  wymagał 

wskazania sposobu obliczeń  innego niż  zaprezentowany  w  SWZ  wzór  Kosztu  Cyklu Życia, 

jak również nie wymagał wskazania/wykazania danych wejściowych innych niż określone w 

załącznikach  do  SWZ.”,  oraz,  że  „Wykonawca  musi  tak  dobrać  ostatecznie  technologię, 

urządzenia  i  parametry  pracy,  aby  uzyskać  co  najmniej  wynik  kosztu  życia  wskazany  w 

ofercie  z  uwzględnieniem  danych  z załącznika  nr  3.  Może  przy  tym  zmienić  zarówno 

urządzenia,  jak  i  –  co  za  tym  idzie  –  parametry  instalacji.  Ważne,  aby  wynik  finalny  tych 

zmian  obejmował  zadeklarowany  przez niego  koszt  życia,  obliczony  przecież  na  podstawie 

wielu zmiennych

”.  

Z  drugiej  zaś  strony,  wykonawcy  niewątpliwie  byli  zobowiązani  do  starannego 

i rzetelnego  obliczenia  Kosztu 

Cyklu  Życia  Stacji  Uzdatniania  Wody,  zgodnie  z  zasadami 

opisanymi  w  załączniku  nr 3  do SWZ,  przy  uwzględnieniu  wymagań  opisanych  w  SWZ  i 

PFU.  Niewątpliwie  też  takie  obliczenia  opierają  się  na  pewnych  założeniach,  danych  i 

warunkach

,  jakie  przyjął  dany  wykonawca  przy obliczaniu  wartości  kosztu  średniego 

jednostkowego zużycia energii (EN). Te założenia muszą być na tyle skonkretyzowane, aby 

prowadz

ić  do uzyskania  określonego  wyniku.  Już na  tym  etapie  przygotowania  oferty  i 

wstępnej  Koncepcji  oferent  musi  dokonać  analizy  jakie  rozwiązania  technologiczne  bierze 

pod uwagę,  czy jaką konfigurację urządzeń  bierze pod uwagę,  aby przy określonych i  dość 

sprecyzowanych  wymaganiach  zamawiającego  (w tym wymaganiach  co  do  zasolenia 

i te

mperatury  wody  uzdatnianej)  być  w  stanie  osiągnąć  określony  współczynnik 


energochłonności.  Sam  przystępujący  w  swoim  stanowisku  pisemnym  twierdził,  że  dla 

swoich  wyliczeń  przyjął  wartości  rzeczywiste  –  katalogowe,  a  więc  poczynił  określone 

założenia w obliczeniach i bazował na określonych danych. Przystępujący stwierdził też, że 

ostatecznie  wykonawca  musi  dobrać  tak:  „technologię,  urządzenia  i  parametry  pracy,  aby 

uzyskać  co najmniej  wynik  kosztu  życia  wskazany  w  ofercie  z  uwzględnieniem  danych 

załącznika  nr 3.  Może  przy  tym  zmienić  zarówno  urządzenia,  jak  i  –  co  za  tym  idzie  – 

parametry instalacji.”.  

Nie  może  być  natomiast  tak  jak  chcą  tego  zamawiający  i  przystępujący,  że 

weryfikacja  tych  parametrów  nastąpi  dopiero  w  trakcie  realizacji  umowy,  w  oparciu  o 

postanowienia  umowy  z  §  13  ust.  1  pkt.  o)  w  postaci  uprawnienia  do  naliczenia  kar 

umownych  wykonawcy  oraz 

rozliczenia  różnicy  kosztów  względem  rzeczywistych 

parametrów i deklarowanych.  

Dalej należy wskazać, że odwołujący przedstawił opinię techniczną prof. dr hab. inż. 

M.  L. T.  w 

sprawie oceny poprawności sposobu obliczeń współczynników energochłonności 

zakresie  postępowania  przetargowego  dla  inwestycji  „Budowa  stacji  uzdatniania  wody 

powierzchniowej  słonawej    w  Świnoujściu  z  infrastrukturą”  (jest  to  dokument  prywatny 

odwołującego).  Jak  stwierdzono  w  opinii,  celem  jej  przygotowania  była  weryfikacja 

poprawności  obliczeń  współczynników  energochłonności  (EN)  przygotowanych na  potrzeby 

przedmiotowego 

postępowania. W ramach przygotowania i sporządzenia tej opinii - jej autor 

wykonał  obliczenia  procesowe  i  dokonał  obliczeń  współczynników  energochłonności 

dla 

warunków  wymaganych  przez  zamawiającego  w  SWZ  i  załącznikach,  a  także  określił 

stężenie  chlorków  i  wartości  temperatury  odsalanej  wody,  która  może  być  oczyszczana 

przy 

przyjętych  w  ofertach  współczynnikach  energochłonności.  Do  obliczeń  wykorzystano 

program  WAVE

,  który  został  udostępniony  jednego  z  producentów  i  dostawców  systemów 

membranowych,  firmę  DUPONT.  Z  przedstawionych  w  opinii  wyliczeń  wynika,  że 

jednostkowe zużycie energii elektrycznej wynosi 1,66 kWh/m3 dla warunków zimowych oraz 

1,25  kWh/m3  dla  warunków  letnich.  Z  opinii  wynika,  że  są  to  minimalne  poziomy  zużycia 

energii 

elektrycznej  związane  jedynie  z  zastosowaniem  procesu  odwróconej  osmozy  dla 

narzuconych przez 

zamawiającego warunków obliczeniowych. 

W  opinii  stwierdzono  ponadto,  że  na  zużycie  energii  elektrycznej  w  instalacji 

odwróconej  osmozy  ma  wpływ  wiele  czynników,  przy  czym  największy  wpływ  ma  jakość 

odsalanej  wody,  determinowana  przez  dwa  podstawowe  parametry:  zasolenie  ogólne 

oraz 

temperaturę.  Przykładowo:  trzykrotny  wzrost  zasolenia  powoduje  ponad  60%  wzrost 

zapotrzebowania na energię elektryczną w danych warunkach temperaturowych.  


Jak  z  powyższego  wynika,  zamawiający  słusznie  w  SWZ  określił  podstawowe 

parametry  dotyczące  zasolenia  i  temperatury  wody,  które  miały  stanowić  podstawę 

dla 

wykonawców  przy  obliczeniu  wartości  współczynnika  energochłonności.  Parametry 

podane  przez  zamawiającego  zostały  zawyżone  w  stosunku  do  rzeczywistych 

(nie 

było sporne,  że  faktyczne  zasolenie  wody  jest  niższe,  niż  parametr  wskazany  przez 

zamawiającego  jako  podstawa  obliczeń).  Parametry  te  musiały  być  jednakowe  dla 

wszystkich wykonawc

ów, ponieważ obliczenia dokonane z ich wykorzystaniem miały służyć 

do 

porównania  ofert.  Natomiast  powstaje  pytanie,  czy  podane  przez  zamawiającego 

parametry 

rzeczywiście  zostały  uwzględnione  przez  przystępującego  w  jego    obliczeniach 

i czy  w  istocie  jest  o

n  w  stanie  zaprojektować  i  zbudować  stację  uzdatniania  wody, 

która jest w stanie  osiągnąć  tak  korzystne  i  konkurencyjne  –  jak  wynikające  z  oferty 

przystępującego (z załącznika nr 3) – wskaźniki zużycia energii.  

Trzeba  zatem 

zauważyć,  że  na  obecnym  etapie,  nie  można  stwierdzić,  czy  wartość 

współczynnika  energochłonności  podana  przez  Envirotech  jest  prawidłowa,  w  tym  sensie, 

że uwzględnia  założenia  zamawiającego  (temperaturę  i  zasolenie),  a  urządzenia  dobrano 

taki  sposób,  że  umożliwiają  uzyskanie  takiej  wartości,  czy  może  przystępujący  przyjął 

korzystniejsze  założenia,  niż podane  w  SWZ.  Powyższe  kwestie  powinny  zostać  ustalone 

toku postępowania wyjaśniającego. 

W  toku  postępowania  odwoławczego  stwierdzono  ponadto,  że  odwołujący 

przystępujący  różnią  się  także  w  sposobie  rozumienia  istotnego  parametru,  określonego 

przez 

zamawiającego,  a  mianowicie  „maksymalnej  wartości  zasolenia  wody  surowej 

wysokości  4000  mg  Cl/l.”.  Przystępujący  rozumie  to  wymaganie  jako  odnoszące  się 

wyłącznie  do  stężenia  chlorku  sodu  w  wodzie  surowej.  Natomiast  odwołujący  wskazuje, 

że w wymaganiu  jest  mowa  o  „wodzie  surowej”,  co  oznacza,  że  należy  uwzględnić  także 

pozostałe związki rozpuszczone w wodzie.  

Przystępujący  wskazał,  że  jako  dowód  prawidłowych  kalkulacji  przedstawia  kartę 

danych  wejściowych  doboru  odwróconej  osmozy  dla  wydajności  100  m

/h  w  okresie 

zimowym,  z  której  wynika,  że  średnie,  jednostkowe  zużycie  energii  wynosi  1,07  m

/h. 

Wartość ta stanowi prawie 81% całkowitego zużycia energii przez instalację technologiczną 

Stacji Uzdatniania Wody (dowód nr 5 – założenia do doboru jednostki RO o wydajności 100 

m

/h firmy Eurowater).  

Odwołujący,  odnosząc  się  do  ww.  dowodu  powołanego  przez  przystępującego, 

przedstawił  uwagi  do  niego,  w  formie  dodatkowej  opinii  prof.  dr  hab.  inż.  M.  L.  T.  –  autora 

opinii technicznej przedłożonej przez odwołującego - który wskazał, m.in. że: w dokumencie, 

stanowiącym dowód nr 5, są błędy w obliczeniach średniego ciśnienia napędowego procesu, 


które  skutkują  docelowo  nieprawidłową  pracą  tak  zaprojektowanej  jednostki  odwróconej 

osmozy  w  warunkach  wymaganych  przez  zamawiającego.  Stwierdził  też,  że  aby  uzyskać 

wartość  średniego  ciśnienia  napędowego  jaka  przedstawiona  jest  w  tym  dokumencie, 

ciśnienie pomp zasilających musiałoby być znacznie wyższe niż 14 bar, a nie jest to możliwe 

do osiągnięcia przy zastosowaniu urządzeń wskazanych w ofercie.  

Dalej wskazać należy, że zamawiający i przystępujący przedstawili obliczenia oparte 

o program  WAV

E,  który został  udostępniony  przez  jednego  z  producentów  i  dostawców 

systemów  membranowych,  firmę  DUPONT  (ten  sam  na  podstawie  którego  bazował 

odwołujący dokonując swoich obliczeń).  

Wniosek odwołującego o ich pominięcie z uwagi na to, że zostały złożone wyłącznie 

języku angielskim, nie został uwzględniony przez Izbę, ponieważ w istocie jest to ten sam 

rodzaj/typ  dokumentu  (wydruk  raportu  z 

doboru  systemu  odwróconej  osmozy  z  programu 

komputerowego),  którym  posługiwał  się  odwołujący.  Wartości  liczbowe  są  łatwe 

do 

zidentyfikowania,  zaś  układ  i  nazwy  parametrów  są  takie  same  w  przypadku  wszystkich 

przedłożonych dokumentów.  

Natomiast  ww.  dowody  nie  mogą  potwierdzać  prawidłowości  współczynnika 

energochłonności  wskazanego  w  ofercie  przystępującego  bez  wskazania  czy  też 

potwierdzenia   

danych  wyjściowych,  które  przyjął  ten  wykonawca  do  swoich  obliczeń. 

Należy zauważyć  choćby,  że  sam  dowód  przedstawiony  przez  przystępującego 

na posiedzeniu  wskazuje  na 

wartość  współczynnika  energochłonności  –  1,06  kWh/m

przy 

założeniu,  że woda  ma  temperaturę  4.0  °C,  a  w  ofercie  wartość  tego  współczynnika 

przy temperaturze 

4.0  °C  –  wynosi  1,326.  Zatem,  z  dokumentu  wynika  inna  wartość  tego 

współczynnika.  Jest  on  co  prawda  korzystniejszy  niż  wskazany  w  ofercie,  bo  wskazuje 

na 

niższe  zużycie  energii,  co  jest  przecież  dodatkowo  punktowane  przez  zamawiającego 

i co 

stanowi  istotę  tak  skonstruowanego  kryterium  oceny  ofert,  ale  jednak  z  drugiej  strony 

potwierdza,  że  wartość  współczynnika  może  być  całkiem  inna  w  zależności  od  doboru 

poszczególnych parametrów.  

Ponadto,  ocena

,  czy  podane  wartości  poszczególnych  parametrów  są  możliwe  do  

uzyskania w tych konkretnych warunkach przez danego wykonawcę, powinna być dokonana 

przez zamawiającego. A ten z kolei przyznał, że oceniając ofertę przystępującego opierał się 

jedynie na deklarowanych wartościach w załączniku nr 3. 

Niewątpliwie 

oferta 

wykonawcy 

Envirotech 

kontekście 

prawdziwości 

(prawidłowości) wskaźników podanych w załączniku nr 3 nie była poddana wnikliwej analizie 

i weryfikacji, co 

przyznał zamawiający i w odpowiedzi na odwołanie, i na rozprawie (choć w 

późniejszym  wystąpieniu  próbował  modyfikować  nieco  swoje  stanowisko),  a  samą 


weryfikację  odłożono  na etap  realizacji  umowy  i  rozruchu  instalacji  stacji  uzdatniania  wody. 

Niewątpliwie  też weryfikacja  ta  wymaga  dodatkowych  informacji  co  do  podstaw  przyjętych 

założeń,  w tym zgodności    tych  założeń  z  PFU,  i  wskazania  szczegółowego  sposobu 

obliczeń przyjętego  przez wykonawcę.  

Z  tego  też  względu  Izba  uwzględniła  odwołanie  w  zakresie  zarzutu  ewentualnego, 

tj. zarzutu  3  -  naruszenia  art. 223  ust.  1  ustawy  Pzp 

i  nakazała  zamawiającemu  wezwanie 

wykonawcy  Envirotech  do 

wyjaśnień  treści  oferty,  w  tym  sposobu  obliczenia  Kosztu  Cyklu 

życia  Stacji  Uzdatniania  Wody  w  okresie  5-letnim  (KE),  prowadzącego  do  obliczenia 

współczynnika  energochłonności.  Przeprowadzone  wyjaśnienia  będą  w konsekwencji 

stanowić  podstawę  do  ustalenia  zgodności  treści  oferty  z  SWZ,  w  tym  z wymaganiami 

określonymi  w PFU,  a  także  podstawę  do  weryfikacji  sposobu  obliczenia  przez wykonawcę 

Kosztu  Cyklu  życia  Stacji  Uzdatniania  Wody  i  ewentualnego  potwierdzenia  zasadności 

przyznanej punktacji ofercie w tym zakresie.  

Dopiero po wyjaśnieniu powyższych kwestii będzie możliwa ocena: 

1) czy oferta powinna podlegać odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, 

jako 

że jest niezgodna z warunkami zamówienia? oraz 

2)  czy  zasadne  jest  przyznanie  21  punktów  ofercie  wykonawcy  Envirotech  w  ramach 

pozacenowego  kryterium  oceny  ofert: 

Koszty  eksploatacyjne  (Koszt  Cyklu  Życia  Stacji 

Uzdatniania Wody w okresie 5-letnim)

Badanie  i  ocena  w  powołanym  powyżej  zakresie  powinna  być  dokonana  przez 

samego zamawiającego w toku prowadzonego przez niego postępowania, a ewentualnie w 

dalszej  kolejności  przez  Izbę.  Z  tych  też  względów  Izba  nie  rozstrzygnęła  odwołania  w 

zakresie zarzut

ów opisanych w punkcie II.1 i II.2 petitum odwołania. Także z tych względów 

Izba postanowiła nie uwzględnić wniosku odwołującego o przeprowadzenie dowodu z opinii 

biegłego/ instytutu naukowo-badawczego na okoliczności wskazane w treści odwołania.  

O  koszta

ch  postępowania  Izba  orzekła  stosownie  do  wyniku,  na  podstawie 

art. 557 i 

art. 575 ustawy Pzp i w oparciu o § 7 ust. 5 w zw. z § 5 pkt 1 i 2 rozporządzenia 

sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania 

oraz 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437). 

Zgodnie  z  §  5  pkt  1  i  2  do  kosztów  postępowania  odwoławczego  zalicza  się  wpis 

uzasadnione  koszty  stron  postępowania  odwoławczego,  w  tym  m.in.  koszty  związane 

wynagrodzeniem pełnomocnika. Stosownie zaś do § 7 ust. 5 Izba może w uzasadnionych 

przypadkach  odstąpić  od rozdzielenia  kosztów  w  sposób,  o  którym  mowa  w  ust.  1  pkt  3 

oraz ust.  2-

4,  w  szczególności  jeżeli  przemawia  za  tym  rodzaj  zarzutów  uwzględnionych 

p

rzez Izbę lub ich waga dla rozstrzygnięcia odwołania.  


Koszty  postępowania  odwoławczego  Izba  zasądziła  w  całości  od  zamawiającego 

na 

rzecz  odwołującego,  mając  na  uwadze  to,  że  uwzględnienie  zarzutu  ewentualnego, 

tj. zarzutu  zaniechania  wezwania  do 

wyjaśnień  treści  oferty,  ma  ten  skutek,  że  odwołujący 

wygrywa  postępowanie  odwoławcze.  Ponadto,  wskazać  należy  na  istotę  tego  zarzutu, 

a mianowicie 

–  jego  uwzględnienie  prowadzi  do  wyjaśnień  treści  oferty  w  zakresie  objętym 

pozostałymi zarzutami odwołania.  

Wobec  powyższego  Izba  obciążyła  kosztami  postępowania  zamawiającego, 

zasądzając od zamawiającego na rzecz odwołującego koszty postępowania odwoławczego 

związane  z  uiszczonym  wpisem  od  odwołania  (20  000  zł)  oraz  wynagrodzeniem 

pełnomocnika (3 600 zł), tj. łącznie 23 600 zł.    

Mając powyższe na uwadze, Izba orzekła, jak w sentencji. 

Przewodniczący:   ...…………………….…... 

Członkowie:           …………………………… 

……………………………