KIO 226/23 WYROK dnia 6 lutego 2023 r.

Stan prawny na dzień: 06.03.2023

Sygn. akt: KIO 226/23 
 

WYROK 

z dnia 6 lutego 2023 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Izabela Niedziałek-Bujak 

Protokolant:   

Mikołaj Kraska 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  6  lutego  2023  r.  w  Warszawie 

odwołania wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odw

oławczej  w  dniu  25  stycznia  2023  r.  przez  Odwołującego  – 

Przedsiębiorstwo  Gospodarki  Komunalnej  i  Mieszkaniowej  w  Jarosławiu  Spółka  z 

ograniczoną  odpowiedzialnością,  ul.  Przemyska  15,  37-500  Jarosław,  w  postępowaniu 

prowadzonym przez Zam

awiającego – Gmina Zarzecze, ul. Długa 7, 37-205 Zarzecze 

orzeka: 

Oddala odwołanie. 

2.  Kosztami 

postępowania  obciąża  Odwołującego  i  zalicza  w  poczet  kosztów 

pos

tępowania odwoławczego kwotę 7.500 zł 00 gr. (słownie: siedem tysięcy pięćset 

z

łotych, zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od odwołania. 

Stosownie  do  art.  580  ust.  1  ustawy  z  dnia  11  wr

ześnia  2019  r.  –  Prawo  Zamówień 

Publicznych (Dz. U. 2022 r., poz. 1710 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od dnia 

jego d

oręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do S

ądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodni

czący: 

……………………………… 


Sygn. akt: KIO 226/23 

U z a s a d n i e n i e 

W  post

ępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego  –  Gminę  Zarzecze,  w  trybie 

podstawowym  bez  negocjacji  na 

usługę  odbioru  odpadów  komunalnych  z  nieruchomości 

zamie

szkałych  położonych  na  terenie  Gminy  Zarzecze  w  2023  r.  (sygn.  postępowania: 

ZP.271.35.2022),  og

łoszonym  w  Biuletynie  Zamówień  Publicznych  w  dniu  15.11.2022  r., 

2022/BZP  00440265,  wobec 

czynności  oceny  i  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  z  dnia  20 

stycznia  2023  r.  (Wykonawcy 

–  Zakład  Gospodarki  Komunalnej  w  Tryńczy  Sp.  z  o.o.)  i 

zaniechania  odrzucenia  oferty  wybranej,  Wykonawca  Przeds

iębiorstwo  Gospodarki 

Komunalnej i Miesz

kaniowej w Jarosławiu Sp. z o.o., wniósł w dniu 25.01.2023 r. odwołanie 

do Prezesa Krajowej Izby Odwo

ławczej (sygn. akt KIO 226/23). 

O

dwołujący zarzuciła Zamawiającemu naruszenie: 

1.   art.  112  ust.  2  pkt  2  w  zw.  z  art.  114  pkt  1)  i  art.  16  pkt  1  ustawy  Pzp  przez 

naruszenie  zasad  udzielania  zamówień  publicznych  w  szczególności  zasady 

równości  i  uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania  wykonawców 

przejawiające  się  w  uznaniu,  iż  złożona  przez  ZGK  Tryńcza  oferta  nie  budzi 

wątpliwości, co doprowadziło do sytuacji, w której Zamawiający zaniechał rzetelnego i 

dogłębnego  badania  oferty  wykonawcy  ZGK  Tryńcza,  zwłaszcza  poprzez  brak 

rzetelnej  weryfikacji  wymogu  posiadania  bazy  magazynowo 

–  transportowej  jaką 

winien  posiada

ć  wykonawca  ZGK  Tryńcza,  jako  podmiot  odbierający  odpady  jak  i 

również  w  zakresie  jej  wyposażenia,  które  zostało  określone  w  rozporządzeniu 

Ministra  Środowiska  z  dnia  11  stycznia  2013  roku  w  sprawie  szczegółowych 

wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości 

(Dz. U. z 2013r. poz. 122) 

– dalej: rozporządzenie s.w.o.k.;  

2.  art. 112 ust. 2 pkt 2) w zw. z art. 114 pkt 1) ustawy Pzp i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 

14 grudnia 2012 roku o odpadach (Dz. U. z 2022r. poz. 699 t.j.) 

– dalej u.o.o. przez 

dokonanie, w postępowaniu w wyniku ponownego badania i oceny oferty wykonawcy 

ZGK  Tryńcza,  wyboru  oferty  złożonej  przez  wykonawcę  ZGK  Tryńcza,  jako 

najkorzystniejszej,  podczas  gdy  wzmiankowany  podmiot  nie  posiada  upra

wnień  do 

prowadzenia  działalności  gospodarczej,  o  ile  to  wynika  z  odrębnych  przepisów  tj. 

aktualnego  zezwolenia  na  zb

ieranie  odpadów  niezbędnego  do  magazynowania 

poszczególnych  rodzajów  odpadów,  o  których  mowa  w  Opisie  przedmiotu 

zamówienia  w  rozdziale  VII  pkt  1  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia  (SWZ)  o 

numerze  referencyjnym  ZP.271.35.2022  co 

winno  skutkować  odrzuceniem  przez 

Zamawiającego  złożonej  przez  wykonawcę  ZGK  Tryńcza  oferty.  W  ocenie 


odwołującego  takie  wymogi  należy  mieć  już  na  etapie  składania  oferty,  a  nie 

uzyskania zamówienia;  

3.  art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. b) lub pkt 5) ustawy Pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty 

wykonawcy  ZGK  Tryńcza,  gdyż  została  złożona  przez  wykonawcę  niespełniającego 

warunku  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  uprawnień  do  prowadzenia  określonej 

działalności  gospodarczej  lub  zawodowej,  o  ile  to  wynika  z  odrębnych  przepisów, 

tutaj  ustawy  o  odpadach

,  ewentualnie  jej  treść  jest  niezgodna  z  warunkami 

zamówienia  jakie  określił  zamawiający  w  Opisie  przedmiotu  zamówienia  w 

rozdziale  VII  pkt  1  (SWZ),  co  w  ocenie 

Odwołującego,  wybrany  w  konsekwencji 

wykonawca  ZGK  Tryńcza  nie  jest  zdolny  do  należytego  wykonania  zamówienia, 

zgodnie z 

wymaganiami określonymi przez zamawiającego;  

4.  art.  252  ust.  2  w  zw.  z  art.  226  ust.  1  pkt  13)  ustawy  Pzp  p

rzez  wybór  oferty 

wykonawcy 

ZGK  Tryńcza  po  terminie  związania  z  ofertą  i  zaniechanie  wezwania 

wykonawc

y, którego oferta otrzymała najwyższą ocenę o wyrażenie w wyznaczonym 

przez zamawiającego terminie, pisemnej zgody na wybór jego oferty, co w przypadku 

br

aku  takiej  zgody  zamawiający  winien  zwrócić  się  pisemnie  do  kolejnego 

wykonawcy,  w  tym  przypadku  odwołującego  o  wyrażenie  takiej  zgody.  Skoro 

zamawiający  nie  wezwał  wykonawcy  ZGK  Tryńcza  do  wyrażenia  takiej  zgody 

pisemnie, co 

należy domniemywać jako brak zgody ze strony wybranego wykonawcy, 

zgodnie  z  zasad

ą  pisemności  określoną  w  art.  20  ust.  1  ustawy  Pzp.  to  zdaniem 

Odwołującego 

ofertę 

wykonawcy 

ZGK 

Tryńcza 

należało 

odrzucić. 

Mając  powyższe  na  względzie  odwołujący  wnosi  o  nakazanie  Zamawiającemu 

unieważnienia postępowania  w całości, lub w razie uznania przez Izbę, że nie ma podstaw 

do 

unieważnienia  postepowania,  nakazanie  Zamawiającemu  dokonanie  ponownego 

badania  i  oceny  ofert,  nakazanie  odrzucenia  oferty  ZGK 

w  Tryńczy  Sp.  z  o.o., 

nakazanie ponownego dokonania wyboru oferty najkorzystniejszej.  

Stanowiące  podstawę  odwołania  czynności  Zamawiającego  zostały  powtórzone  w 

postępowaniu  w  wykonaniu  wyroku  KIO  z  dnia  27.12.2022  r.,  sygn.  akt  KIO  3218/22 

nakazującego  ponowną  czynność  badania  oferty  ZGK  w  Tryńczy  Sp.  z  o.o.  -  wezwania 

wykonawcy  wybranego  do 

wyjaśnienia  spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu  w 

zakresie 

dysponowania  pojazdami  w  ilości  niezbędnej  do  realizacji  umowy  zgodnie  z 

Specyfikacją Warunków Zamówienia Rozdział IV pkt 2.4.oraz Rozdział X pkt 2.4 i pkt VII.1 

Opisu Przedmiotu 

Zamówienia.  


Izba z kole

i co do zarzutu „Braku rzetelnej weryfikacji wymogu posiadania bazy magazynowo 

-  transportowej  wykonawcy  wybranego    z  naruszeniem  przepisu  art.  16  ustawy  Pzp.

”  nie 

uwzględnia  powyższego  zarzutu  z  powodu  braku  podstawy  prawnej,  ponieważ  wskazanie 

naruszenia  norm  zasady  prawnej  nie  wskazuje  na  naruszenia  przepisu 

obowiązującego 

prawa, czy te

ż postanowień warunków zamówienia ustalonych przez zamawiającego. 

Odwołujący  w  obecnym  odwołaniu  ponownie  podnosi  okoliczności  związane  z  badaniem 

spełnienia warunku udziału w postępowaniu związanego z posiadaniem bazy magazynowo – 

transportowej

,  wskazując  na  zaniechanie  należytej  weryfikacji  warunków,  jakie  powinna 

spełniać  taka  baza.  Ponadto,  Odwołujący  zarzucił  dokonanie  wyboru  oferty  Wykonawcy, 

który  nie  posiada  uprawnień  do  prowadzenia  działalności  gospodarczej,  tj.  aktualnego 

zezwolenia  na  zbieranie  odpadów,  niezbędnego  do  magazynowania  poszczególnych 

rodzajów  odpadów,  o  których  mowa  w  opisie  przedmiotu  zamówienia.  Kolejną  podstawą 

zarzutu  zaniechania  odrzucenia  oferty  wybranej  jest  dokonanie  jej  wyboru  po  terminie 

związania,  przyjmując  jednocześnie  domniemanie  braku  wyrażenia  zgody  przez 

Wykonawcę,  którego  Zamawiający  nie  wezwał  do  wyrażenia  zgody  na  wybór  oferty  po 

upływie terminu jej związania. 

Za

mawiający złożył odpowiedź na odwołanie wnosząc o jego oddalenie w całości (pismo z 

03.02.2023  r.).  W  swoim  stanowisku  Zamawiaj

ący  zwrócił  uwagę  na  próbę  ponownego 

poddania  pod  rozstrzygnięcie  Izby  zarzutu,  którym  został  oddalony  wyrokiem  z  dnia 

27.12.2022 r. (zarzut nr 1), 

ewentualne spóźnienie części zarzutów związanych z weryfikacją 

podmiotową  wykonawców  pod  kątem  posiadania  zezwolenia  na  zbieranie  odpadów. 

Z

amawiający jednocześnie odniósł się merytorycznie do podstawy zarzutów. 

Na 

posiedzeniu  przed  skierowaniem  odwołania  na  rozprawę  Przewodnicząca  wystąpiła  do 

Odwołującego  o  wskazanie  nowych  okoliczności,  jakie  miałyby  pojawić  się  w  sprawie  po 

unieważnieniu czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, w celu wykazania, iż zarzuty od 1 

do 

3  odwołania  mogą  podlegać  merytorycznej  ocenie.  Jednocześnie  zwrócono  uwagę 

Odwołującemu na fakt, iż zarzut nr 1 jest analogiczny do zarzutu oddalonego wyrokiem Izby 

z  27.12.2022  r.,  a  zarzuty  nr  2  i  3,  posi

adające  wspólną  podstawę  faktyczną,  mogą  być 

ocenione  jako  spóźnione,  gdyż  dotyczą  oceny  podmiotowej  wykonawcy  w  świetle 

niekwestionowanych 

wcześniej  postanowień  swz  i  ogłoszenia,  jak  również  co  do,  których 

Odwołujący  wcześniej  nie  odnosił  się,  pomimo  dokonania  już  raz  wyboru  oferty  ZGK 

Tryńcza.  


Odw

ołujący nie wskazał żadnych nowych okoliczności, które zmieniałyby obraz oferty, w tym 

sytuację  podmiotową  Wykonawcy  ZGK  Tryńcza,  ponad  te,  jakie  istniały  przy  pierwotnej 

czynności  wyboru  oferty  tego  Wykonawcy.  Odwołujący  wskazał  jedynie  na  nowe  dowody, 

potwierdzające brak zezwolenia dla tego podmiotu na zbieranie odpadów.  

J

ednocześnie  skład  orzekający  Izby  uwzględnił,  iż  Zamawiający  po  wyroku  KIO  sygn.  akt 

KIO  3218/22,  wezwaniem  z  28.12.2022  r.  oraz  18.01.2023  r. 

wystąpił  do  ZGK  Tryńcza  o 

wyjaśnienie  treści  oferty  w  zakresie  dysponowania  pojazdami  w  ilości  niezbędnej  do 

realizacji umowy. 

Stanowisko Izby 

Do rozpoznania zarzut

ów w odwołaniu zastosowanie znajdowały przepisy ustawy z dnia 11 

wrze

śnia  2019  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2022  r.,  poz.  1710  z  późn.  zm.), 

obowi

ązującej  w  dacie  wszczęcia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia,  zwana  dalej 

Usta

wą. 

Izba ustaliła, iż w odwołaniu z 5.12.2022 r. (sygn. akt KIO 3218/22) Odwołujący w podstawie 

zarzutów  związanych  z  badaniem  oferty  ZGK  Tryńcza  odnosił  się  do  okoliczności 

związanych  z  dysponowaniem  bazą  magazynowo  –  transportową  i  brakiem  rzetelnego 

zweryf

ikowania  spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu.  Krajowa  Izba  Odwoławcza 

wyrokiem z dnia 27.12

.2022 r. uwzględniła odwołanie w zakresie jednej z podstaw zarzutu, 

wskazu

jąc  jednocześnie  w  uzasadnieniu,  iż:  Izba  z  kolei  co  do  zarzutu  „Braku  rzetelnej 

weryfikacji wymogu posiadania bazy magazynowo - transportowej wykonawcy wybranego  z 

naruszeniem  przepisu  art.  16  ustawy  Pzp.

”  nie  uwzględnia  powyższego  zarzutu  z  powodu 

braku  podstawy  prawnej,  po

nieważ  wskazanie  naruszenia  norm  zasady  prawnej  nie 

wskazuje  na  naruszenia  przepisu 

obowiązującego  prawa,  czy  też  postanowień  warunków 

zamówienia  ustalonych  przez  zamawiającego.  Wyrokiem  tym  Izba  nakazała  ponowne 

badanie  i  ocenę  ofert,  po  uprzednim  wezwaniu  wykonawcy  wybranego  do  wyjaśnienia 

spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  dysponowania  pojazdami  w  ilości 

niezbędnej do realizacji umowy zgodnie z Specyfikacją Warunków Zamówienia Rozdział IV 

pkt 2.4.oraz Rozdział X pkt 2.4 i pkt VII.1Opisu Przedmiotu Zamówienia. 

W  tych  okoliczno

ściach  obecne  odwołanie  podlegało  kontroli  formalnej  w  zakresie 

ewentualnej  podstawy  do  jego  odrzucenia.  C

hociaż  Ustawa  nie  przewiduje  częściowego 

odrzucenia  odwołania,  to  Izba  zobowiązana  jest  ustalić,  czy  podstawa  faktyczna  zarzutów 

nie wyczerpuje przesłanek z art. 528 Ustawy, co może prowadzić do uznania, iż odwołanie 

jedynie w części mogło podlegać rozpoznaniu. 


ocenie  składu  orzekającego  zarzuty  w  odwołaniu  związane  z  badaniem  spełnienia 

warunk

ów  udziału  w  postępowaniu  należało  uznać  bądź  za  spóźnione  (w  zakresie 

posiadania  upra

wnień  do  prowadzenia  działalności),  bądź  jak  oparte  na  tej  samej 

okoliczności,  która  stanowiła  przedmiot  rozstrzygnięcia  przez  Izbę  w  wyroku  z  dnia 

27.12.2022  r.  (posiadania  bazy  magazynowo 

–  transportowej).  Należy  bowiem  wskazać,  iż 

ewentualne  nowe  podstawy  do  odrzucenia  oferty, 

wcześniej  już  wybranej  jako 

najkorzystniejsza, 

musiałyby  wynikać  z  nowych  okoliczności,  które  mogłyby  wynikać  z 

czynności  powtórzonych  przez  Zamawiającego  w  postępowaniu.  W  sytuacji  gdy  te  same 

okoliczności istniały w momencie pierwotnego wyboru oferty najkorzystniejszej należy uznać, 

iż  odwołanie  oparte  na  tych  okolicznościach  wniesione  wobec  czynności  powtórzonych  w 

postępowaniu,  jest  odwołaniem  spóźnionym,  ewentualnie  gdy  stanowiły  one  podstawę 

zarzutów w pierwszym odwołaniu, ponowne sformułowanie zarzutu w odwołaniu w oparciu o 

te sa

me okoliczności, należy uznać za nieskuteczne w świetle art. 528 pkt 4 Ustawy.  

W ocenie s

kładu orzekającego taka sytuacja dotyczy zarzutu zaniechania odrzucenia oferty 

ZG

K  Tryńcza  w  związku  z  brakiem  rzetelnej  oceny  posiadania  bazy  magazynowo  – 

transportowej, 

co  do  której  Odwołujący  ponownie  wskazuje  na  warunki  jakie  powinna  ona 

spełniać, co do których nie pojawiły się żadne nowe okoliczności. Wyjaśnienia Wykonawcy w 

żadnym stopniu nie odnosiły się do wyposażenia bazy, a jedynie miały na celu potwierdzenie 

jej lokalizacji i posiadania tytułu prawnego, co nie zmieniało zakresu badania, jakie wcześniej 

prowadziło  do  uznania  przez  Zamawiającego,  iż  Wykonawca  spełnia  warunek  udziału  w 

postępowaniu, do czego Zamawiający odnosił się w odpowiedzi na odwołanie z 5.12.2022 r., 

a Izba na tej podstawie 

zarzut oddaliła.  

Wywiedziony  w  obecnym 

odwołaniu  warunek  związany  z  posiadaniem  zezwolenia  na 

zbieranie  odpadów,  stanowi  natomiast  uzupełniającą  okoliczność  podniesioną  w  związku  z 

wymogiem  posiadania  bazy  magazynowo 

–  transportowej,  który  nie  mógł  być  skutecznie 

wskazany  w  podstawie  zarzutu.  Oparcie  zarzutu  na  tej  podstawie  pro

wadzić  musiało  do 

uznania, iż naruszony został termin na wniesienie odwołania (w tym zakresie). Wykonawca 

powinien  bowiem  okoli

czność  tą  podnosić  przy  pierwszej  czynności  wyboru  oferty  ZGK 

Tryńcza,  kwestionując  prawidłowość  czynności  badania  tej  oferty.  Ponadto,  wskazanie  w 

uzasadnieniu

,  iż  warunki  udziału  w  postępowaniu  nie  odzwierciedlają  w  pełni  wszystkich 

wymogów  opisu  przedmiotu  zamówienia,  co  Odwołujący  łączy  z  koniecznością  posiadania 

zezwolenia na zbieranie odpadów, jako warunku koniecznego do magazynowania odpadów, 

wprost  wskazuje,  że  odwołanie  w  tym  zakresie  w  zasadzie  prowadzi  do  kwestionowania 

treści  ogłoszenia  o  zamówieniu  i  specyfikacji  warunków  zamówienia.  Na  obecnym  etapie 

postępowania,  jest  to  działanie  spóźnione  i  nie może  uzasadniać  przyjęcia  do  rozpoznania 

odwołania w tym zakresie. 


świetle powyższego odwołanie podlegało rozpoznaniu wyłącznie w odniesieniu do zarzutu 

zaniechania  odrzuce

nia  oferty  ZGK  Tryńcza  opartego  na  okoliczności  wyboru  tej  oferty  po 

upływie terminu związania, przy braku zgody Wykonawcy na wybór w tej sytuacji jego oferty. 

tym  zakresie  Odwołujący  swój  zarzut  wywodził  z  okoliczności,  która  faktycznie  nie 

w

ystąpiła,  bowiem Wykonawca ZGK  Tryńcza  w oświadczeniu złożonym Zamawiającemu w 

piśmie z dnia 22.12.2022 r. wyraził zgodę na przedłużenie terminu związania ofertą o okres 

kolejnych 30 dni, tj. do 22.01.2023 r. Dokument 

ten w wersji elektronicznej został opatrzony 

po

dpisem  elektronicznym  w  dniu  22.12.2022  r.  Zastrzeżenia  Odwołującego  co  do 

ko

mpletności  informacji  zamieszczonych  w  protokole  ZP,  nie  mogły  w  ocenie  składu 

orzekającego,  podważać  złożonego  w  postępowaniu  oświadczenia.  Sam  protokół 

postępowania nie wyczerpuje pełnej treści dokumentów, jakie składane były w postępowaniu 

i  dopiero  po  zapoznaniu  się  ze  wszystkimi  dokumentami  można  w  sposób  pewny 

kwestionować  fakt  złożenia,  lub  brak  złożenia  wymaganego  oświadczenia.  Odwołujący 

nawet  nie  wystąpił  o  przekazanie  treści  oferty  i  innych  oświadczeń,  poza  wskazanymi  we 

wniosku  z  dnia  09.01.2023  r.  dokumentami  złożonymi  w  związku  z  ponownym  badaniem  i 

oceną  oferty  ZGK  Tryńcza.  Powtórzona  czynność  badania  tej  oferty  była  zawężona 

wyłącznie  do  kwestii  związanych  z  dysponowaniem  sprzętem  niezbędnym  do  realizacji 

zamówienia.  Tym  samym  twierdzenie  o  braku  wezwania  do  wyrażenia  przez  ZGK  Tryńcza 

zgody  o  wydłużenie  terminu  związania  ofertą,  nie  miało  oparcia  w  dokumentacji 

postępowania,  co  czyniło  dalsze  wnioski  również  nieuprawnionymi,  a  w  konsekwencji 

prowadziło do oddalenia odwołania. 

O  kosztac

h postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. § 5, § 8 ust 2 

rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych 

rodz

ajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu 

pobierania wpisu od od

wołania (Dz. U. poz. 2437).  

Na  poczet  kos

ztów  postępowania  odwoławczego  zaliczony  został  wpis  w  wysokości 

zł. i obciążyła nimi w całości Odwołującego.

Przewodni

czący: 

……………………………………..