Sygn. akt KIO 283/23
WYROK
z dnia 15 lutego 2023 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Małgorzata Rakowska
Protokolant: Wiktoria Ceyrowska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 lutego 2023 r. w
Warszawie odwołania wniesionego
do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 1 lutego 2023 r.
przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia, tj. A. B. prowadzący działalność gospodarczą
pod firmą A. B.A&M PARTNERS, EKO PARTNER z siedzibą w Warszawie, Al. Gen. Wł.
Sikorskiego
Warszawa
(lider
konsorcjum)
i A
&M PARTNERS Sp. z o.o. Sp. k. z siedzibą w Warszawie, Al. Gen. Wł. Sikorskiego
18/237, 02-658 Warszawa (partner)
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego
42 Bazę Lotnictwa Szkolnego w Radomiu, ul. Sadków 9, 26-603 Radom
przy udziale wykonawcy Clar System S
półka akcyjna z siedzibą w Poznaniu, ul.
Klemensa
Janickiego 20B, 60-
542 Poznań zgłaszającego przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
1. Oddala od
wołanie.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się
o udzielenie zamówienia, tj. A. B. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą
A.
B.
A&M
PARTNERS,
EKO
PARTNER
z
siedzibą w Warszawie, Al. Gen. Wł. Sikorskiego 18/237, 02-658 Warszawa (lider
konsorcjum) i A
&M PARTNERS Sp. z o.o. Sp. k. z siedzibą w Warszawie, Al. Gen.
Wł. Sikorskiego 18/237, 02-658 Warszawa (partner) i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia, tj. A. B. prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą A. B. A&M PARTNERS, EKO PARTNER z
siedzibą w Warszawie, Al. Gen. Wł. Sikorskiego 18/237, 02-658 Warszawa
(lider konsorcjum) i A
&M PARTNERS Sp. z o.o. Sp. k. z siedzibą w
Warszawie, Al. Gen. Wł. Sikorskiego 18/237, 02-658 Warszawa (partner)
tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (tj.: Dz. U. z 2022 r., poz. 1710) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: …………………..
Sygn. akt KIO 283/23
Uzasadnienie
42 Baza Lotnictwa Szkolnego w Radomiu
, zwana dalej „Zamawiającym”, działając na
podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tj.:
Dz. U. z 2022 r., poz
. 1710), zwanej dalej „ustawą Pzp”, prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia na „Świadczenie usług porządkowych na obiektach wojskowych
administrowanych przez 42 Bazę lotnictwa Szkolnego w Radomiu w 2023 r.”. Postępowanie
prowadzono z podziałem na sześć części.
Ogłoszenie o przedmiotowym zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 12 października 2022 r. pod pozycją nr 2022/S 197-
W dniu 27 stycznia
2023 r. Zamawiający poinformował wykonawców o wyborze oferty
wykonawcy Clar System S
półka akcyjna z siedzibą w Poznaniu, zwanego dalej „wykonawcą
Clar System”, jako najkorzystniejszej.
W dniu 1 lutego 2023 r. (pismem z tej samej daty)
wykonawcy wspólnie ubiegający
się
o udzielenie zamówienia, tj. A. B. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą A. B.
A&M PARTNERS, EKO PARTNER z siedzibą w Warszawie (lider konsorcjum) i A&M
PARTNERS Sp. z o.o. Sp. k. z siedzibą w Warszawie (partner), zwani dalej „Odwołującym”,
wnieśli odwołanie w zakresie części IV, zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
art. 252 ust. 1 ustawy Pzp w związku z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez
ponowny wybór oferty złożonej przez wykonawcę Clar System jako najkorzystniejszej
i zaniechanie odrzucenia oferty tego wykonawcy pomimo, że jej treść jest niezgodna
z warunkami
zamówienia, a analiza złożonej oferty prowadzi do wniosku, iż jej
wykonanie za wskazaną cenę jest nie tylko nie opłacalna, a wręcz prowadziłaby do
powstania strat po stronie wykonawcy,
art. 224, art. 226 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 16 ustawy Pzp poprzez naruszenie
zasad uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców, przejawiające
się w uznaniu, że złożona przez wykonawcę Clar System oferta nie budzi
wątpliwości, co doprowadziło do sytuacji, w której Zamawiający nie dokonał
ponownego rzetelnego
zbadania złożonej oferty oraz nie uwzględnił, iż wskazana
oferta zawiera rażąco niskie ceny, co w konsekwencji skutkowało zaniechaniem
odrzucenia ww. oferty.
art. 239 w związku z art. 224 ust. 1 ustawy Pzp poprzez wadliwy wybór oferty
pozornie najkorzystniejszej, podczas gdy zaproponowane przez wykonawc
ę Clar
System warunki cenowe zawierają cenę rażąco niską, zaś wykonanie zamówienia za
tak oszacowaną cenę wraz ze spełnieniem wszystkich przedstawionych przez
Zamawiającego wymogów, jak przede wszystkim zatrudnienie osób wyłącznie na
podstawie wskazanych umów oraz wymiary czasu pracy, jest niewykonalne zarówno
w świetle aktualnych regulacji prawnych, jak też warunków rynkowych co
doprowadziło do uznania, iż oferta złożona przez Odwołującego uznana została za
niekonkurencyjną w stosunku do oferty wybranej przez Zamawiającego.
Odwołujący wniósł o:
1) odrzucenie oferty wykonawcy Clar System,
ponowne badanie i ocenę ofert z uwzględnieniem oferty Odwołującego,
wyboru oferty Odwołującego jako oferty najkorzystniejszej w przedmiotowym
postępowaniu.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący podniósł m.in., że oferta wykonawcy Clar
System zawiera rażąco niską cenę w stosunku do oszacowanej kwoty przez Zamawiającego
przedmiotu zamówienia, a w szczególności oferta złożona przez tego wykonawcę zawiera
rażąco niską cenę w zakresie istotnych elementów ceny oferty i rażąco niską w stosunku do
wartości ofert składanych w niniejszym postępowaniu. Podstawą obliczenia ceny oferty jest
kalkulacja Wykonawcy, sporządzona w oparciu o ceny jednostkowe, określone w formularzu
cenowym, stanowiącym integralną część oferty. Na etapie składania ofert Zamawiający
szczegółowo określił formularz cenowy w formie załącznika do SWZ. Cena całkowita oferty
jest wartością służącą do porównania ofert a elementy jednostkowe do sprawdzenia
zastosowania ceny jak ma to miejsce w poz. dla części II nr: 3,4 tabeli dla części III nr 3;4;5
oraz części IV nr 3;4;5;6 formularza kosztorysu ofertowego. Rozliczenia za wykonane usługi
będą natomiast dokonywane w oparciu o zaoferowane przez Wykonawcę w formularzu
cenowym ceny jednostkowe.
Analiza zaoferowanych przez Wykonawcę Clar System cen jednostkowych poddaje w
wątpliwość ich realność oraz możliwość należytego wykonania przedmiotu umowy.
Zastrzeżenia budzi cena jednostkowa zaproponowana przez Wykonawcę która jest rażąco
niska w stosunku do przedmiotu zamówienia i ofert złożonych w przedmiotowym
postępowaniu. Ponadto wskazane ceny rażąco odbiegają od cen rynkowych na podstawie
których Zamawiający szacował wartość zamówienia
Ponadto w wyjaśnieniach Wykonawca Clar System powołuje się na rabaty na środki
czystości dotyczące terenu wewnętrznego co w żaden sposób nie wyjaśnia zastosowania
ceny 0,01 PLN. Wykonawca Clar System nie wyjaśnia w ogóle kwoty 1 grosza na terenie
zewnętrznym co jest niedopuszczalne w tym zakresie.
Jednocześnie Wykonawca Clar System w cenie dotyczącą zatrudnienia pracowników
podaje cenę brutto bez kosztów pracodawcy co w żaden sposób nie kalkuluje ceny
(aktualnie przy minimalnej krajowej zatrudnienie z kos
ztem pracodawcy to 4184,16 zł).
Wykonawca Clar System nie wskazuje również nigdzie kwestii zastępstw urlopowych
powyżej 21 dni co zasadniczo generuje dodatkowy koszt.
Powyższe działanie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji i uznanie działania
przedsiębiorcy Clar System za czyn nieuczciwej konkurencji. Działanie podmiotu Clar
System ma związek z jego działalnością gospodarczą, jest to działanie sprzeczne z prawem
lub dobrymi obyczajami i stanowi ono zagrożenie lub prowadzi do naruszenia interesu
innego przed
siębiorcy lub klienta.
Odwołujący dalej podniósł, ze oczekiwał wyjaśnień rażąco niskiej ceny w tym
dowodów, które by potwierdziły, że przedstawiona kalkulacja wykonawcy Clar System jest
wiarygodna, zaoferowana cena jednostkowa jest realna a wynagrodzenie
uzyskane z tytułu
realizacji zamówienia pozwoli na wygenerowanie zysku. Tego rodzaju manipulacja cenowa
oznacza, że Zamawiający wypłacając wykonawcy wynagrodzenie za wykonanie prac
związanych z utrzymaniem w czystości powierzchni wewnętrznych jednocześnie płaciłby za
prace wykonane w ramach powierzchni zewnętrznych. W konsekwencji prowadziłoby to do
pokrzywdzenia Zamawiającego. Przez takie określenie cen wykonawca osiągnąłby
nienależny zysk. Zgodnie z Umową ceny jednostkowe - poszczególne pozycje formularza
ofertowego będą miały istotne znaczenie przy rozliczeniu i wypłacie wynagrodzenia.
Powyższe oznacza, że poszczególne pozycje kosztorysu ofertowego nie podlegać będą
osobnym rozliczeniom. Obowiązkiem wykonawcy Clar System było udowodnienie, iż
zaproponowana przez niego w ofercie cena ma charakter rynkowy, nie doprowadzi do
wykonania zamówienia poniżej kosztów, nie ma na celu wyeliminowania z rynku
konkurentów. W celu zadośćuczynienia temu obowiązkowi, koniecznością było
przedstawieni
e przez niego szczegółowych kalkulacji obejmujących rozbicie wynagrodzenia
na poszczególne elementy cenotwórcze, niezależnie od tego, że przedmiotem postępowania
jest usługa sprzątania poszczególnych części oraz niezależnie od okoliczności, iż cena za
wyko
nanie zamówienia ma charakter jednostkowy. Tego obowiązku nie wykonał.
Przedłożenie szczegółowego rozbicia ceny ofertowej na poszczególne jego składniki
stanowiło warunek sine qua non możliwości dokonania przez zamawiającego analizy
rynkowego charakteru
oferty. Obowiązek wykazania, że cena nie ma charakteru rażąco
niskiego
spoczywał na wykonawcy Clar System niezależnie od faktu, jak będzie klarowało
się wynagrodzenie za wykonanie zamówienia. Wykonawca Clar System dążył jedynie do
uzyskania wyższej oceny punktowej w ramach kryterium ceny. Przerzucenie kosztów w ten
sposób, że kształtowana jest z jednej strony cena nierynkowo wysoka, zaś z drugiej cena
nierynkowo niska, czy wręcz symboliczna, ma na celu jedynie wykorzystanie bilansu
kryteriów oceny oferty ze szkodą dla Zamawiającego i pozostałych wykonawców.
Zamawiający w dniu 3 lutego 2023 r. przekazał wykonawcom uczestniczącym w
postępowaniu o udzielenie zamówienia kopię odwołania za pośrednictwem Portalu Smart
https://portal.smartpzp.pl/42blsz
W dniu 6 lutego 2023 r. (pismem z tej samej daty) wykonawca Clar System, zwany
dalej „Przystępującym”, zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego, po stronie
Zamawiającego, przekazując kopie przystąpienia Odwołującemu i Zamawiającemu.
W dniu 13 lutego 2023
r. (pismem z tej samej daty) Zamawiający złożył odpowiedź na
odwołanie, w której wniósł o oddalenie odwołania w całości jako bezzasadnego oraz
zasądzenie na rzecz Zamawiającego kosztów postępowania odwoławczego.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym treść ogłoszenia o zamówieniu oraz treść SWZ,
złożone oferty, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska Stron oraz
Przystępującego złożone podczas rozprawy, skład orzekający Izby ustalił i zważył, co
następuje:
Izba nie znalazła podstaw do odrzucenia odwołania w związku z tym, iż nie została
wypełniona żadna z przesłanek negatywnych, uniemożliwiających merytoryczne rozpoznanie
odwołania, wynikających z art. 528 ustawy Pzp.
Izba również stwierdziła, że wypełniono przesłanki istnienia interesu Odwołującego w
uzyskaniu przedmiotowego zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody w wyniku
naruszenia przez Zamawiającego przepisów art. 505 ust. 1 ustawy Pzp.
Izba stwierdziła skuteczność przystąpienia wykonawcy Clar System do udziału w
postępowaniu odwoławczym po stronie Zamawiającego.
Izba rozpoznając sprawę uwzględniła akta sprawy odwoławczej, które zgodnie z § 8
rozpor
ządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku w sprawie
postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą (Dz. U. z 2020
r. poz. 2453)
stanowią odwołanie wraz z załącznikami oraz dokumentacją postępowania o
udzielenie zamówienia w postaci elektronicznej lub kopia dokumentacji, o której mowa w § 7
ust. 2, a t
akże inne pisma składane w sprawie oraz pisma kierowane przez Izbę lub Prezesa
Izb
y w związku z wniesionym odwołaniem.
Izba uwzględniła także stanowiska oraz oświadczenia Stron i Przystępującego
wyrażone w pismach oraz złożone ustnie przez Strony i Przystępującego do protokołu
posiedzenia i rozprawy.
Mając na uwadze powyższe skład orzekający Izby merytorycznie rozpoznał złożone
odwołanie, uznając że odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
Zamawiający w OPZ, stanowiącym załącznik do SWZ w punkcie I ppkt 1 podał
„Wymagana minimalna ilość pracowników do pełnej realizacji usługi - 21 osób.
minimalna ilość pracowników do realizacji usługi na powierzchniach wewnętrznych 14 osób
z których jedna osoba koordynuje i odpowiada za wykonywane prace zgodnie z umową z
tym zastrzeżeniem, które dotyczy trwających prac inwestycyjnych na budynku Nr 3 w
kompleksie 6017 (budynek wyłączony ze sprzątania) i do ukończenia prac inwestycyjnych
(wznowienie usługi sprzątania) Zamawiający określa minimalną ilość pracowników do
realizacji usługi na - 12 osób; Zamawiający nie jest w stanie określić terminów zakończenia
prac inwestycyjnych.;
minimalna ilość pracowników do realizacji usługi na terenach zewnętrznych 7 osób z
których jedna osoba koordynuje i odpowiada za wykonywane prace zgodnie z umową”.
Jednocześnie w punkcie III „Sprzątanie terenów zewnętrznych” określił zakres
sprzątania powierzchni pomieszczeń wewnętrznych, wskazując czynności jakie mają być
wykonywane codziennie
– cały rok, raz w miesiącu, w okresie wiosenno–letnim, w okresie
jeseinno-zimowym.
Zama
wiający w punkcie 5 wyspecyfikował sprzęt jakim powinien dysponować
wykonawca.
Zamawiający w rozdziale XIV „OPIS SPOSOBU OBLICZENIA CENY OFERTY”
podał:
„Wykonawca podaje cenę ofertową brutto na Formularzu Ofertowym (Załącznik nr 3
do SWZ). Wykonawca oprócz ceny globalnej (wartość brutto) podaje ceny
jednostkowe brutto, następnie mnoży podane ceny jednostkowe przez wielkość
powierzchni. Uzyskaną wartość ogólną brutto za 1 miesiąc mnoży przez ilość
miesięcy określoną w formularzu ofertowym. Suma tak wyliczonych kwot stanowi
cenę ofertową wartości brutto.
Oferta musi zawierać ostateczną sumaryczną cenę brutto obejmującą wszystkie
koszty związane z realizacją przedmiotu zamówienia zgodnie z opisem przedmiotu
zamówienia oraz postanowieniami umowy określonymi w niniejszej SWZ.
Cena ofertowa musi być jednoznaczna i ostateczna. (…).
Zamawiający pismem z dnia 20 stycznia 2023 r. wezwał wykonawcę Clar System do
złożenia wyjaśnień, w tym złożenie dowodów w zakresie wyliczenia istotnych elementów
ceny oferty dotyczących w szczególności pozycji nr 3, 4, 5 i 6 formularza ofertowego w IV
części postępowania, wskazując że „ceny jednostkowe w ww. pozycjach budzą wątpliwości
Zamawiającego, co do możliwości należytego wykonania przedmiotu zamówienia”.
Wykonawca Clar System, pi
smem z dnia 23 stycznia 2023 r., udzielił wyjaśnień w
zakresie wskazanym w powyższym wezwaniu. Do pisma wykonawca załączył załączniki, z
których dwa zastrzegł jako stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa.
Mając na uwadze powyższe Izba zważyła co następuje:
Z
godnie z art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli (…)
zawiera rażąco niska cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia. Natomiast art.
224 ust. 6 ustawy Pzp stanowi, że odrzuceniu, jako oferta z rażąco niską ceną lub kosztem,
podlega oferta wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień w wyznaczonym terminie, lub jeżeli
złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu.
Przepis art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp nakazuje więc odrzucić ofertę, która zawiera
rażąco niska cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia. Niemniej jednak w
sytuacji gdy zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne części składowe, wydają się rażąco
niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia lub budzą wątpliwości Zamawiającego co do
możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi w
dokumentach zamówienia lub wynikającymi z odrębnych przepisów, Zamawiający żąda od
wykonawcy wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub
ich istotnych części składowych. Jeśli natomiast cena całkowita oferty jest niższa o co
najmniej 30% od wartości zamówienia powiększonej o podatek VAT Zamawiający
obligatoryjnie zwraca się o udzielenie takich wyjaśnień.
Pojęcia „wydaje się” i „budzi wątpliwości zamawiającego” są pojęciami nieostrymi i
mają szerokie możliwości zastosowania. Tak więc Zamawiający, dokonując oceny ofert,
musi ją odnieść do realiów rynkowych i na ich podstawie ocenić czy wrażenie niskiego
poziomu ceny lub kosztu jest
trafne i zobowiązuje do wyjaśnienia ceny oferty danego
wykonawcy. Oznacza to, że Zamawiający zobowiązany jest do żądania od wykonawcy
udzielenia stosownych wyjaśnień tylko w sytuacji zaistnienia okoliczności określonych w tym
przepisie
. Instytucja ta umożliwia weryfikację wiarygodności ceny zaoferowanej przez
wykonawcę i daje możliwość wezwania wykonawcy przez Zamawiającego do złożenia
wyjaśnień rażąco niskiej ceny.
W tym stanie faktycznym nie zaistniały obligatoryjne przesłanki do wezwania
wykonawcy do złożenia wyjaśnień rażąco niskiej ceny, jednak Zamawiający, działając na
podstawie art. 224 ust. 1 ustawy Pzp, wezwał wykonawcę do złożenia wyjaśnień w zakresie
wyliczenia istotnych elementów ceny oferty dotyczących pozycji nr 3, 4, 5 i 6 formularza
ofertowe
go. Powyższe – jak wyjaśnił Zamawiający na rozprawie – było konsekwencją
uwzględnienia poprzedniego odwołania i faktu, że uwzględniając odwołanie w zakresie
dotyczącym m.in. tajemnicy przedsiębiorstwa uwzględnił także kwestię dotyczącą rażąco
niskiej ceny.
Nie miał jednak i nie ma wątpliwości co do ceny oferty wykonawcy Clar System.
Tym niemniej wezwanie skierowane do wykonawcy oznacza, że jest on zobowiązany
do wykazania, że zaoferowana przez niego cena nie jest rażąco niska. Wykonawca ma więc
obowiązek złożenia wyjaśnień, które nie mogą mieć charakteru ogólnego, gdyż są składane
celem wykazania, że wątpliwości Zamawiającego dotyczące rażąco niskiej ceny były
nieuzasadnione. Wykonawca zobowiązany jest nie tylko do przedstawienia okoliczności,
które zdecydowały o takim a nie innym skalkulowaniu ceny, ale również do przedstawienia
dowodów na ich poparcie, tak aby na ich podstawie Zamawiający mógł zweryfikować
złożone wyjaśnienia celem stwierdzenia, że cena oferty wykonawcy składającego
wy
jaśnienia nie jest rażąco niska.
Przekładając powyższe na przedmiotowy stan faktyczny stwierdzić należy, że
wyjaśnienia złożone przez wykonawcę Clar System pozwalają na stwierdzenie, że cena
oferty tego wykonawcy nie jest rażąco niska a ceny kwestionowanych pozycji
kosztorys
owych zostały prawidłowo skalkulowane.
Wykonawcy kalkulując cenę oferty zobowiązani bowiem byli uwzględnić wymagania
opisane przez Zamawiającego w OPZ. Jednym z nich było zatrudnienie określonej ilości
osób do realizacji przedmiotowego zamówienia, w tym siedmiu osób do realizacji usługi
sprzątania powierzchni zewnętrznych.
Zamawiający w OPZ określił także zakres sprzątania powierzchni zewnętrznych,
wskazując czynności jakie mają być wykonywane codziennie – cały rok oraz takie, które
mają być wykonywane doraźnie, tj.: w okresie wiosenno–letnim i w okresie jesienno-
zimowym.
W formularzu oferty należało więc podać „wartość brutto za całość zamówienia” oraz
m.in. stawki brutto cen jednostkowych sześciu pozycji tabeli, tj. sprzątania „powierzchni
wewnętrznych – poz. 1”, „powierzchni zewnętrznych utwardzonych – poz. 2”, „powierzchni
zewnętrznych zielonych od 1 kwietnia do 31 października – poz. 3”, „powierzchni pasów
ochronnych i p-
poż. – poz. 4”, „wielkości rowu melioracyjnego i przepustów – poz. 5” i
„powierzchni zewnętrznych zielonych w m-cach styczeń, luty, marzec i grudzień – poz. 6”.
Odnosząc się do sprzątania tych powierzchni (powierzchni zewnętrznych) nie można
pominąć i tego, że pozycja 2 tabeli dotyczy usługi (sprzątania powierzchni zewnętrznych
utwar
dzonych) świadczonej przez cały rok, natomiast pozycje 3, 4, 5 i 6 dotyczą usług
świadczonych doraźnie. Do realizacji tych wszystkich usług (usług wyspecyfikowanych w
pozycjach 2 -
6 tabeli) Zamawiający wymagał zatrudnienia 7 osób. Wobec tego, mając na
uwa
dze to, że usługa jest usługą kompleksową, wykonawca mógł koszt zatrudnienia tych
osób skalkulować w poz. 2 tabeli a więc w pozycji dotyczącej tej usługi, która świadczona
jest przez cały rok. Zamawiający nie rozróżniał przy tym warunków zatrudnienia w zależności
od powierzchni, na których wykonawca będzie świadczył usługę a wskazał jedynie ilość osób
niezbędnych do ich realizowania. W treści SWZ rozdział 14 pkt 2 Zamawiający, podając
sposób wyliczenia ceny, odniósł ją wyłącznie do całkowitej ceny oferty. Nie zamieścił tam
jednak żadnych zapisów dotyczących sposobu kalkulacji poszczególnych pozycji
kosztorysowych.
Koszt zatrudnienia pracowników – jak wskazał Zamawiający - stanowił największy
koszt w realizacji tej usługi. Koszt ten przez wykonawcę Clar System został uwzględniony w
pozycji formularza oferty dotyczącej zadania nr 2 tabeli i szczegółowo opisany w złożonej na
wezwanie tabeli nr 2 „etaty i koszty zatrudnienia”. W tabeli tej wykonawca wykazał, że
kalkulując cenę uwzględnił wszystkie obligatoryjne koszty zatrudnienia jakie musi ponieść
pracodawca, w tym także te, na brak których wskazywał Odwołujący, a mianowicie koszty
pracodawcy oraz koszty zastępstw urlopowych i chorobowych. Wykonawca podał także
wysokość otrzymywanego dofinansowania do wynagrodzeń (PEFRON).
Jak dalej wyjaśnił pozostałe koszty, tj. materiały eksploatacyjne, sprzęt, wyposażenie
pracowników zostały uwzględnione nie tylko w pozycji 2, ale i w pozostałych pozycjach
dotyczących realizacji sprzątania powierzchni zewnętrznych. Koszty te zostały szczegółowo
wyspecyfikowane w tabeli nr 1 dotyczącej „zestawienia kosztów związanych z realizacją
usługi” a ponadto wykonawca na tę okoliczność złożył dowody w postaci m.in. ofert
handlowych dostawców. W tabeli tej podano także wysokość zysku jaki uzyska wykonawca
przy realizacji przedmiotowego zamówienia. A ponadto, jak wyjaśnił wykonawca Clar
System, sprzęt dedykowany do realizacji zamówienia (sprzątania terenów zewnętrznych) jest
własnością wykonawcy i został już w całości zamortyzowany.
Nieza
leżnie od powyższego podkreślić należy, że cena całkowita oferty
najkorzystniejszej wynosi 1 473
190,65 zł i jest niższa jedynie o 1,35% od wartości
szacunkowej zamówienia. Wartość szacunkowa zamówienia została bowiem oszacowana
na kwo
tę 1 493 098,60 zł. Natomiast cena całkowita oferty Odwołującego wynosi
693,77 zł i jest wyższa od oferty wykonawcy Clar System jedynie o 8,45%. W
kontekście powyższego, jak i braku wykazania przez Odwołującego zasadności tego
zarzutu, Izba uznała, że w tym przypadku nie może być mowy o cenie rażąco niskiej. Tym
samym Izba uznała, że zarzut ten nie potwierdził się.
Izba odniosła się wyłącznie do zarzutu dotyczącego rażąco niskiej ceny i
argumentów, które w odniesieniu do tego zarzutu były zawarte w odwołaniu. Izba nie
od
nosiła się natomiast do kwestii związanych z zarzutem niezgodności treści oferty
wykonawcy Clar System z warunkami zamówienia, gdyż Odwołujący w tym zakresie nie
przedstawił żadnego uzasadnienia. Zarzut stanowią bowiem konkretne fakty świadczące o
naruszen
iu przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp i do ich skonkretyzowania w
odwołaniu zobowiązany jest Odwołujący, tj. wskazania nie tylko jego podstawy prawnej
zarzutu
, ale i faktycznej, która to wyznacza zakres rozpoznania odwołania. Tymczasem
takich obligat
oryjnych elementów zarzutu odwołanie nie zawiera. Czas na sprecyzowanie
zarzutu, jak słusznie podniósł wykonawca Clar System, już minął. Wobec tego zarzut
podlega oddaleniu.
Oddaleniu podlega także wskazany jedynie w uzasadnieniu odwołania zarzut czynu
nieuczciwej konkurencji. Zarzut ten nie zawiera bowiem wskazania nie tylko jego podstawy
prawnej, ale i faktycznej, która to wyznacza zakres rozpoznania odwołania. Odwołujący nie
wskazał o jaki czyn nieuczciwej konkurencji chodzi, jak i czego on dotyczy. Zarzut nie został
więc skonkretyzowany.
Biorąc powyższe pod uwagę, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 574 ustawy z
dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (tj.: Dz. U. z 2022 r., poz. 1710)
oraz w oparciu o przepisy
§ 8 ust. 2 pkt 1) w zw. z § 5 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz.U. z 2020 r., poz. 2437).
Przewodniczący: …………………..