Sygn. akt: KIO 319/23
WYROK
z 20 lutego 2023 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant:
Oskar Oksiński
po rozpoznaniu na rozprawie 20 lutego 2023
roku w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Kr
ajowej Izby Odwoławczej 6 lutego 2023 r. przez odwołującego: AquaRD
sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego:
Gminę Łososina Dolna z siedzibą w Łososinie Dolnej
orzeka:
1. O
ddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża odwołującego: AquaRD sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu
od odwołania,
zasądza od odwołującego na rzecz zamawiającego: Gminy Łososina Dolna z siedzibą
w Łososinie Dolnej kwotę 4 743 zł 00 gr (cztery tysiące siedemset czterdzieści trzy złote
zero groszy) jako
zwrot kosztów postępowania odwoławczego poniesionych przez
zamawiającego z tytułu wynagrodzenia, noclegu i dojazdu pełnomocnika na rozprawę.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1710) na niniejszy wyrok -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia -
pr
zysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu
Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………..……………………………
Sygn. akt: KIO 319/23
U z a s a d n i e n i e
Gmina Łososina Dolna z siedzibą w Łososinie Dolnej (dalej: Zamawiający) prowadzi
na podstawie przepisów ustawy z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U.
z 2022 r. poz. 1710, dalej: Pzp
) postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
w trybie przetargu nieograniczonego pn.:
„Wdrożenie inteligentnego systemu zarządzania
sieciami wodnokanalizacyjnymi na terenie Gminy Łososina Dolna”, numer referencyjny:
IFS.271.3.2023.SA.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 25 stycznia 2023 r. w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej pod numerem 2023/S 018-049982.
6 lutego 2023 r. wykonawca AquaRD sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie (dalej: Odwołujący),
wni
ósł odwołanie, odwołanie dotyczące niezgodnego z przepisami sformułowania warunków
zamówienia, w tym warunków udziału w postępowaniu i Programu Funkcjonalno-Użytkowego
(dalej: PFU)
zarzucając Zamawiającemu:
„naruszenie art. 112 w zw. z art. 116 oraz w zw. z art. 16 ustawy PZP poprzez:
postawienie wymogu dot. Kierownika Wdrożenia posiadającego wykształcenie
wyższe informatycznego oraz posiadanie certyfikatu prowadzenia projektów
PRINCE 2 a także posiadania przez w/w osobę doświadczenia 5 letniego
we wdrażaniu min 2 systemów informacji przestrzennej GIS wraz z modelem
hydraulicznym sieci wodociągowej, 2 systemów wspierających obszar sprzedaży
bądź gospodarkę wodomierzami oraz 2 systemów obiegu spraw i dokumentów
wszystkie działające w technologii www podczas gdy:
przedmiot zamówienia opisany przez Zamawiającego nie uzasadnia
zawężania wykształcenie Kierownika Wdrożenia tylko do wykształcenia
wyższego informatycznego z wyłączeniem kierunków pokrewnych (np.
automatyki) oraz tylko w zakresie p
osiadania określonego certyfikatu
prowadzenia projektów z wyłączeniem innych rozwiązań tego typu;
takie wymagania w ramach doświadczenia w zakresie Kierownika
Wdrożenia ogranicza konkurencję ze względu na fakt, iż wskazuje na
bardzo specyfi
czną konfigurację systemu (wdrażanie 2 systemów
informacji przestrzennej GIS wraz z modelem hydraulicznym sieci
wodociągowej, 2 systemów wspierających obszar sprzedaży bądź
gospodarkę wodomierzami oraz 2 systemów obiegu spraw i dokumentów)
przy jednoczesnym ograniczeniu
technologii zastosowanej do wdrożenia
(technologii www'), co jest wymogiem nieproporcjonalnym, znacząco
ograniczającym konkurencję oraz faworyzuje najprawdopodobniej jeden
podmiot rynkowy oferujący tego typu system w określonej technologii
na polskim rynku;
2.1.2. postawienie w
ymogu posiadania trzech Programistów — tj. osób, które muszą
posiadać doświadczenie min. 3-letnie we wdrażaniu min. 2 systemów informacji
przestrzennej G
IS wraz z mobilnym systemem GIS oraz 2 systemów
wspierających obszar sprzedaży bądź gospodarkę wodomierzami oraz
2 systemów obiegu spraw i dokumentów wszystkie działające w technologii
www; podczas gdy:
taki wymóg w sposób nieuzasadniony i nieproporcjonalny ogranicza
konkurencję poprzez wskazanie bardzo specyficznej konfiguracji systemu
(tj
. doświadczenie we wdrażaniu min 2 systemów informacji przestrzennej
GIS wraz z mobilnym systemem GIS oraz 2 systemów wspierających
obszar sprzedaży bądź gospodarkę wodomierzami oraz 2 systemów
obiegu spraw i dokumentów) przy jednoczesnym ograniczeniu technologii
zastosowanej do wdrożenia (technologii www), co faworyzuje
najprawdopodobniej jeden podmiot rynkowy oferujący tego typu system w
określonej technologii na polskim rynku;
2.1.2.2. w ocenie
Odwołującego wymaganie w odniesieniu do Programisty
doświadczenia we wdrożeniu jakichkolwiek systemów jest nadmiarowe
oraz nieadekwatne w stosunku do roli jaką de facto wykonuje programista,
albowiem rolą programisty jest tworzenie kodu oprogramowania (systemu),
które następnie jest wdrażane, a więc rolą programisty nie są zadania
związane
z
wdrożeniem
systemu;
wymóg jest nieproporcjonalny i nieadekwatny do przedmiotu zamówienia
Zamawiający nie określił, jaką rolę wskazana grupa Programistów (3
osoby) miałaby pełnić w realizacji zamówienia udzielonego w ramach
Postępowania.
postawienie wymogu posiadania Specjalisty ds. Wdrożeń posiadającego
wykształcenie wyższe informatyczne bądź techniczne wyższe z zakresu
inżynierii środowiska bądź ochrony środowiska, podczas gdy jest to wymóg
nieproporcjonalny i naruszający zachowanie uczciwej konkurencji gdyż
przedmiot zamówienia opisany przez Zamawiającego nie wskazuje na to, aby
zasadnym było zawężanie wyksztalcenia Specjalisty ds. Wdrożeń tylko
do wy
kształcenia wyższego informatycznego bądź technicznego wyższego
z zakresu inżynierii środowiska bądź ochrony środowiska z wyłączeniem
innych kierunków technicznych (pokrewnych np. automatyka) które także
umożliwiają realizację przedmiotu zamówienia przez w/w osobę
postawienie wymogu dotyczącego zdolności technicznej w postaci:
jednej usługi polegającej na wdrożeniu zintegrowanego systemu
informatycznego w skład, którego wchodzi system bilingowy w tym
system
do
obsługi
gospodarki
wodomierzowej
oraz
moduł
adm
inistracyjny usprawniający pracę przedsiębiorstwa wod-kan w
postaci systemu obiegu spraw i dokumentów, działające w całości w
technologii
www
w
przedsiębiorstwie
branży
wodociągowo-
kanalizacyjnej,
jedną usługę polegającą na opracowaniu i wdrożeniu modułu
administracyjnego usprawniającego pracę przedsiębiorstwa wod-kan
w postaci systemu obiegu spraw i dokumentów w przedsiębiorstwie
branży wodociągowo-kanalizacyjnej zintegrowanego z systemem
bilingowym, podczas gdy przedm
iotowy wymóg jest nieproporcjonalny
i nieadekwatny oraz naruszający zachowanie uczciwej konkurencji oraz
faworyzuje najprawdopodobniej jeden podmiot na polskim rynku, gdyż
biorąc pod uwagę przedmiot zamówienia wystarczające dla spełnienia
warunku wykonawcy w zakresie zdolności technicznej powinno być
doświadczenie wykonawcy w zakresie wdrożenia zintegrowanego
systemu informatycznego oraz wdrożenia modułu administracyjnego
działającego off-line albo częściowo działającego w technologii www;
2.2. naruszenie art. 99 ust. 1, ust. 2 i ust. 4 w zw. z art. 16 PZP, poprzez:
opisanie ogólnych właściwości funkcjonalno-użytkowych w sposób, który jest
nieproporcjonalny w stosunku do zamierzonych celów a jednocześnie bardzo
obciążający dla wykonawców oraz dodatkowo nie jest przyjmowany w
praktyce rynku tj. pkt. 1.3.
11) PFU przekazania Zamawiającemu po podpisaniu
pro
tokołu odbioru wszystkich nośników instalacyjnych niezbędnych do
legalnego u
żytkowania systemu GIS i oprogramowania narzędziowego oraz
kodów źródłowych Systemu; przekazanie kodów będzie równoznaczne
udzieleniem Zamawiającemu zgody na samodzielną modyfikację i rozwijanie
pro
duktu. Odwołujący zauważa bowiem, iż w praktyce oznacza to dla
wykonawców, że pozbywają się praw do sprzedaży oprogramowania poza
wykonaniem przedmiotu zamówienia, co oznacza dla nich znaczący wzrost
kosztów wdrożenia i opracowania oprogramowania objętego przedmiotem
zamówienia.
Powszechną
na
rynku
praktyką
jest
dostęp
do
udokumentowanych interfejsów programistycznych, co stanowi wystarczający
zakres pozwalający na ewentualną rozbudowę i modyfikacje systemu
(oprogramowania)
i jednocześnie umożliwia licencjonowanie produktu na
zasadach rynkowych.
W efekcie przedmiotowy zapis narusza wymóg
proporcjonalności wymogów dla przedmiotu zamówienia oraz w konsekwencji
utrudnia
zachowani
e uczciwej konkurencji i równego traktowanie
wykonawców;
2.2.2. opisanie
ogólnych założeń wdrażanego Systemu w sposób, który ogranicza
możliwość wykonawcom implementacji alternatywnych interfejsów graficznych
w ramach oprogramowania, tj. w pkt. 1.4 PFU System mus
i posiadać
możliwość swobodnej nawigacji pomiędzy równocześnie otwartymi modułami
bez
konieczności ich zamykania. Odwołujący zauważa, że Zamawiający
niesłusznie zawęża możliwość nawigacji pomiędzy równocześnie otwartymi
modułami wyłącznie o sposób tzw. „pływających okien” a dodatkowo istotnie
zawęża konkurencyjność, ponieważ funkcjonalność dotycząca „pływających
okien
” jest spełniona na polskim rynku tylko przez najprawdopodobniej
jednego wykonawcę co jest sprzeczne z zasadami uczciwej konkurencji i
prowadzi do bezprawnego uprzywilejowania tego (jednego) wykonawcy z
potencjalnym nieuprawnionym) wyeliminowaniem pozostałych wykonawców.
określenie, że opracowany przez wykonawców system powinien umożliwiać
drukowanie duplikatu dowolnego dokumentu tj. w pkt. 1.5.4 PFU System musi
umożliwiać drukowanie duplikatu dowolnego dokumentu wstecz, wszelkie
dokumenty
sprzed
aży
(w
szcz
ególności
bilingowe)
muszą
być
Przechowywane w postaci binarnej w bazie danych, a nie w Postaci
załączników podczas gdy takie wymaganie oznacza konieczność
przechowywania kopii
każdego wydruku w systemie, w tym: map, raportów,
zestawień, tabel i w efekcie generuje ponadnormatywne obciążenie systemu
danym
i, co przełoży się na jego wydajność, co istotnie utrudnia lub wręcz
uniemożliwia Odwołującemu złożenie rzetelnej oferty oraz uzyskanie przez
Zamawiającego dające się porównać oferty w ramach postępowania,
zamienne stosowanie pojęcia „zalecenie w zakresie możliwości integracji” oraz
„umożliwienie integracji” tj. pkt. 1.5.5 PFU: System musi umożliwiać
i zabezpieczać dostęp do danych poprzez identyfikację użytkowników opartą
na nazwach użytkowników i hasłach – zalecane jest aby system Posiadał
możliwość integracji Active Directory Zamawiającego. Wymagana jest
możliwość nakładania ograniczeń na hasło. Odwołujący zauważa, że taki opis
zamówienia tworzy niespójność, która rodzi potrzebę ponoszenia zbędnych
kos
ztów wdrożenia przez Odwołującego i uniemożliwia mu złożenie rzetelnej
oferty, jak również co narusza wymóg przejrzystego przygotowania
dokumentacji przetargowej,
brak określenia, które z wymaganych przez Zamawiającego komponentów
wymagają określonych funkcjonalności tj. 1.8 PFU: System musi posiadać
możliwość generowania nowych i modyfikowania istniejących wydruków,
raportów i sprawozdań. Brak określenia które komponenty wymagają takiej
funkcjonalności
powoduje
powstanie
ponadnormatywnych
kosztów
implementacji w oprogramowaniu (system
ie) co narusza wymóg przejrzystego
przygotowania dokumentacji przetargowej,
ograniczenie się przez Zamawiającego do jednolitego oprogramowania
bazodanowego tj. pkt. 1.9. PFU System
jest rozwiązaniem zintegrowanym,
tj.: zachodzi w nim: integracja technologiczna (jednolite oprogramowanie
bazodanowe) Odwołujący wskazuje, że Zastosowanie wyłącznie jednej bazy
w tak złożonym systemie jaki ma być opracowany w ramach zamówienia,
może generować nieproporcjonalne koszty dla wykonawców w stosunku do
korzyści płynących z tego rozwiązania, co uniemożliwia złożenie przez
Odwołującego rzetelnej oferty.
2.2.7. wymaganie przez Z
amawiającego dostępności systemu wyłącznie z poziomu
przeglądarki internetowej tj. pkt. 1.18 PFU System będzie działać w oparciu
o architekturę internetową/przeglądarkową. Dostęp do całości systemu będzie
realizowany poziomu Przeglądarki internetowej. Odwołujący zauważa,
że wymaganie dostępności systemu w sposób wskazany przez
Zam
awiającego istotnie ogranicza konkurencję oraz pozbawia większość
wykonawców możliwość udziału w zamówieniu ze względu na fakt, iż opisana
funkcjonalność systemu jest spełniona na polskim rynku tylko przez
najprawdopodobniej jednego wykonawcę. Odwołujący wskazuje, że jest to
sprzeczne z zasadami uczciwej konkurencji i prowadzi do bezprawnego
uprzywilejowania tego (jednego) wykonawcy z potencjalnym (nieuprawnionym)
wyeliminowaniem
pozostałych wykonawców. Należy wskazać, że praktyką
rynkową w tym zakresie jest umożliwienie dostępu w inny sposób, w tym
poprzez programy instalowane bezpośrednio na urządzeniach stacjonarnych;
2.2.8. opisanie
elementów składowych systemu przez Zamawiającego w sposób,
który ogranicza konkurencję oraz jest sprzeczny z oczekiwaniami
Zamawia
jącego w innych miejscach tj. pkt. 1.31 PFU w skład wchodzą: system
GIS, billingowy, EOD. Zgodnie z pkt. 1.1.1.1 PFU w skład systemu ma
wchodzić: i) System informacji Przestrzennej (GIS) ii) System monitoringu i
sterowania pracą systemu wodociągowego (SCADA) iii) Model hydrauliczny
sieci wodociągowej iv) System bilingowy v) Wprowadzenie do baz danych GIS
sieci wod-kan wraz z
infrastrukturą vi) Opracowanie modułu administracyjnego
uprawniającego pracę jednostki administracyjnej zakładu wodociągowego vii)
Opr
acowanie modułu hydraulicznego sieci wodociągowej. W konsekwencji
powyższego zapisy te są niespójne, niejasne, wewnętrznie sprzeczne oraz
utrudniają wykonawcom złożenie rzetelnych i dających sic porównać ofert.
Ponadto Odwołujący zauważa, że wymaganie połączenia systemu GIS,
systemu bilingowego i systemu EOD oraz zawarcie tego dodatkowo
w technologii WWW jest wymaganiem nieproporcjonalnym,
które w istotnym
stopniu ogranicza konku
rencję i możliwość wzięcia udziału w zamówieniu
przez większość wykonawców. Takie cechy systemu mogą być jest spełnione
na polskim rynku tylko przez najprawdopodobniej jednego wykonawcę.
Odwołujący wskazuje, że jest to sprzeczne z zasadami uczciwej konkurencji
i prowadzi do bezprawnego uprzywilejowania tego (jednego) wykonawcy
z
potencjalnym
(nieuprawnionym)
wyeliminowaniem
pozostałych
wykonawców.
ograniczenie przez Zamawiającego, który zawężająco stosuje wymaganie
ogólne dotyczące systemu GIS tj. w pkt. 11.1.38 39 oraz 40 PFU:
2.2.9.1 Sys
tem musi posiadać możliwość zmiany kolorystyki interfejsu
programu dla przy
najmniej 3 różnych kompozycji, np. ciemny, jasny,
pośredni. — Odwołujący zauważa, że to wymaganie powoduje
powstanie n
ieuzasadnionych kosztów po stronie wykonawców w tym
Odwołującego a co ma wpływ na sporządzenie przez nich oferty
2.2.9.2 U
żytkownik będzie miał możliwość włączenia oraz wyłączenia
podpowiedzi (nazw poszczególnych ikon/ narzędzi) pod ikonami
w menu.
— Zapis powoduje ograniczenie w zakresie konkurencyjności
preferując jedynie systemy posiadające menu oparte na ikonach
co stanowi ograniczenie konkurencji rynkowej. Takie wymagania mogą
być jest spełnione na polskim rynku tylko przez najprawdopodobniej
jednego wykonaw
cę. Odwołujący wskazuje, że jest to sprzeczne
z zasadami uczciwej konkurencji i prowadzi do bezprawnego
uprzywilejowania
tego
(jednego)
wykonawcy
z
potencjalnym
(nieuprawnionym) wyeliminowaniem
pozostałych wykonawców,
2.2.9.3 Uru
chamiane narzędzia będą uruchamiać się w nowych oknach, które
u
żytkownik będzie mógł swobodnie Przesuwać po ekranie oraz
zmieniać ich rozmiar. System musi posiadać możliwość dokowania
oraz minimalizacji wszystkich okien/formatek u
żywanych narzędzi/
wykazów. Narzędzia powinny być dokowane do prawej krawędzi okna
Programu w formie pionowej. Zapis powoduje ograniczenie w zakresie
konkurencyjności preferując jedynie systemy oparte na tzw.
„pływających oknach” podobnie jak w pkt. 11.2.2. I PFU Możliwość
włączania oraz wyłączania Poszczególnych komponentów interfejsu
przez u
żytkownika. Funkcjonalność dotycząca „pływających okien” jest
spełniona na polskim rynku tylko przez najprawdopodobniej jednego
wykonawcę co jest sprzeczne z zasadami uczciwej konkurencji i
prowadzi do bezprawnego uprzywilejowania tego (jednego) wykonawcy
z pote
ncjalnym (nieuprawnionym) wyeliminowaniem pozostałych
wykonawców.
wprowadzenie zapisów do PFU, które z perspektywy Odwołującego
ale i innych wykonawców potencjalnie biorących udział w Postępowaniu, są
nieproporcjonalne oraz tw
orzą ponadnormatywne i nierentowne koszty
ewentu
alnego wykonania zamówienia, które mają wpływ na sporządzenie
i złożenie oferty, tj. w pkt. I. 14, 11.1.42, 11.1.57 oraz 11.1.59:
2.2.10.1 Syst
em musi zapewniać możliwość drukowania i wczytywania
dokumentów (np. faktur) kodem kreskowym - Wymaganie tego typu
rozwiązania generuje ponadnormatywne koszty w stosunku do
korzyści implementacji funkcjonalności w systemie, albowiem w ocenie
Odwołującego trudno zastosować kod kreskowy do map i raportów,
2.2.10.2 Oprogramowanie musi
bezwzględnie zapewniać możliwość sprawnej
dystry
bucji sporządzonych raportów do osób zainteresowanych, w tym
nie będących użytkownikami systemu, raporty powinny być rozsyłane
na dowolne, wskazane konta mailowe zainteresowanych w Tomie
plików powszechnie wykorzystywanych programów. Odwołujący
wskazuje, że wymaganie wbudowania klienta poczty do systemu GIS
jest wymogiem nieadekwatnym oraz prowadzi do ponadnormatywnego
wzrostu kosztów systemu nie wnosząc znaczącej wartości,
2.2.10.3 Oprogramowanie musi
posiadać możliwość zapamiętywania każdego
wykonan
ego nadruku oraz każdego przyjętego do przedsiębiorstwa
dokumentu, pliku gr
aficznego, wiadomości e-mail w centralnym
zbiorze (repozyto
rium) dokumentów, aby umożliwić i zminimalizować
obrót dokumentami papierowymi, dając w zamian prosty dostęp do
wszelkich
dokumentów uprawnionym użytkownikom systemu. W
istocie zapis wskazuje, pows
tanie magazynu dokumentów, który nie
jest standardowym elementem systemu GIS, co w ocenie
Odwołującego
powoduje
wzrost
kosztów
wdrożenia
nieproporcjonalnych
do uzyskanych korzyści,
Musi posiadać wsparcie dla przeglądania i edycji danych
OpenStreetMap
— należy zauważyć, że Wymaganie w zakresie edycji
danych OSM powoduje skokowy wzrost kosztów systemu GIS,
a funkcjonalność nie niesie wartości dla Zamawiającego.
wskazanie
zapisów
niejasnych,
niedookreślonych,
subiektywnych
i niemierzalnych, naruszających wymóg przejrzystego i jednoznacznego opisu
przedmiot
u zamówienia tj.:
zapisu o treści pkt. I. 1.3 6) PFU „aplikacja powinna być dostępna
przez
przeglądarki WWW oraz być dostępna dla nieograniczonej liczby
użytkowników równoczesnych” - Zamawiający nie precyzuje o jaką
aplikację chodzi;
zapisu o treści pkt. 1.1.3 11) PFU wszystkie dostępne operacje
w Systemie powinny być wystawione dla innych systemów poprzez
usługi sieciowe Odwołujący wskazuje, że Zamawiający posługuje
się wysoce nieprecyzyjnym zapisem „wszystkie dostępne operacje”
„system”, „wystawione dla innych systemów”, „poprzez usługi
sieciowe
”, a brak opisania poszczególnych elementów budzi
wątpliwości i komplikuje zrozumienie wymagań związanych z
koniecznością wdrożenia odpowiedniej infrastruktury i struktury
systemu (oprogramowania);
zapisu o treści pkt. 1.1.3 12) PFU „powinien mieć ergonomiczny
i intuicyjny
interfejs użytkownika” — Zamawiający nie wskazuje co być
potwierdzen
iem spełnienia w/w wymagań;
zapisu o treści pkt. 1.1.3. 17) PFU „umożliwiać integrację
użytkowników Active Directory na funkcjonalnym min. Windows 2019”
— Zamawiający nie precyzuje co miałoby być poziomem
funkcjonalnym;
zapisu o treści pkt. 1.1.3 26) PFU „automatycznie uruchamiać
się na serwerach po ich restarcie w trybie Optymalnego Działania
Systemu
” - Zamawiający nie definiuje Optymalnego Działania
Systemu;
zapisu o treści pkt. 1.1.3 29) PFU „umożliwiać zmienianie interwału
czasowego zapisu edytowany
ch danych na wartość ustalaną
indywidualnie
” Zamawiający nie wskazuje komponentów, które
powinny spełniać ten wymóg;
zapisu o treści pkt. 1.22. PFU: „System musi posiadać wbudowany,
Przyjazny system
Pomocy oraz opracowaną w języku polskim
dokumentację użytkową”- Zamawiający nie precyzuje pojęcia
„przyjaznego” systemu;
zapisu o treści pkt. 1.3.1 PFU: „System musi zapewniać możliwość
łatwego dotarcia do dokumentów” — Zamawiający nie określił jakich
konkretnie dokumentów będzie żądać od Wykonawców;
2.2.10.9 zapisu o
treści pkt. 1.5.2 PFU „Sysłem musi zachowywać zasadę
jednokrotnego wprowadzania danych
” — Zamawiający nie określił
czym jest jednokrotne wprowadzanie danych;
2.2.10.10 zap
isu o treści pkt. 11.1.29 PFU „Możliwość zdefiniowania wszystkich
obiektów w systemie, rodzajów relacji pomiędzy nimi, reguł
biznesowych, bez koniecz
ności pisania kodu (Programowania) a przy
zastosowaniu pomocy
stosownych mechanizmów zaoferowanych
przez system
” — Odwołujący zauważa, że jest to istotnie
nieprecyzyjny zapis nie dający się zweryfikować w trakcie
ewentualnego odbioru systemu.
brak uzupełnienia PFU o kluczowe z perspektywy z perspektywy wykonawców
in
formacje dla wykonania przedmiotu zamówienia tj.
zapisu o treści 1.3.4) PFU: dostawy sprzętu komputerowego w tym
serwera aplikacji i bazy dan
ych, rozszerzenia pamięci masowej, 2 stacji
klienckich (stanowisk komputerowych stacjonarnych) oraz 5 szt.
urządzeń przenośnych wraz właściwymi systemami operacyjnymi,
zgodnymi z systemem okienkowym, wielowątkowym, obsługującym
aplikacje biurowe i język skryptów; wielkość i wersja bazy danych
powinna przewidywać minimum 5-lelni przyrost danych bez
konieczności aktualizowania oprogramowania bazodanowego -
Odwołujący wskazuje, iż Zamawiający nie wskazał konkretnej
specyfikacji wymaganych urządzeń;
2.2.12.2 zapisu o tr
eści pkt. 11.5.8 PFU W przypadku wydawania warunków
technicznych system będzie analizował możliwości połączenia nowych
klientów do sieci i możliwość wydania warunków. Będzie to realizowane
w połączeniu modułem do hydraulicznego modelowania sieci oraz
na p
odstawie wprowadzonych do systemu projektowanych odcinków
sieci oraz zakładanej ilości poboru wody — Zamawiający nie określił
w jaki sposób mają być archiwizowane odcinki analizy i czy mają brać
udział w późniejszych analizach przyłączenia innych klientów, należy
wskazać, że
powszechną
praktyką
jest
obciążenie
węzła
„wodociągowego określonym rozbiorem, co w konsekwencji oznacza,
że realizacja zadania w opisany sposób przez Zamawiającego preferuje
wybranych dostawców oprogramowania co w sposób istotny narusza
zasadę konkurencyjności”.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
Zmiany do warunków udziału w postępowaniu dotyczących zdolności technicznej
lub zawodowej w rozdziale 18 ust. 4 SWZ:
w zakresie Kierownika Wdrożenia (Rozdział 18 ust. 4 pkt. 4.1 tiret 1) poprzez:
zmianę zapisów z: „Osoba la musi posiadać wykształcenie wyższe
informatyczne oraz posiadać certyfikat prowadzenia Projektów PRINCE
2 na: „Osoba ta musi posiadać wykształcenie wyższe informatyczne
lub wyższe techniczne i wykształcenie z zakresu zarządzania projektami
oraz posiadać certyfikat prowadzenia projektów PRINCE 2 i/lub
certyfikaty/uprawnienia równoważne dotyczące zarządzania projektami”,
zmianę zapisów z: „Osoba ta musi posiadać doświadczenie min 5-letnie
we wdrażaniu min. 2 systemów informacji przestrzennej GIS wraz
z
modelem hydraulicznym sieci wodociągowej, 2 systemów
wspierających obszar sprzedaży bądź gospodarkę wodomierzami oraz
2 systemów obiegu spraw i dokumentów wszystkie działające
w technol
ogii www” na: „Osoba ta musi posiadać doświadczenie
min. 5-
letnie we wdrażaniu min. 2 zintegrowanych systemów
zarządzania w przedsiębiorstwie wodociągowym”.
w zakresie Programisty poprzez usunięcie tego wymogu tj. usunięcie treści z
Rozdziału 18 ust. 4 pkt. 4.1 tiret 2
w zakresie Specjalisty ds. Wdrożeń (Rozdział 18 ust. 4 pkt. 4.1 tiret 3) poprzez:
zmianę zapisów z: „Osoba ta musi posiadać wykształcenie wyższe
informatyczne
bądź techniczne wyższe z zakresu inżynierii środowiska
bądź ochrony środowiska” na „Osoba ta musi posiadać wykształcenie
wyższe techniczne wyższe z zakresu informatyki, inżynierii środowiska,
ochrony środowiska, automatyki lub innych pokrewnych kierunków”,
Zmianę zapisów z: „Osoba ta musi posiadać doświadczenie min 3-letnie
we wdrażaniu min. 3 systemów informacji przestrzennej GIS wraz
modelem hydraulicznym Sieci
wodociągowej i systemem SCADA
bądź
systemów
wspierających
obszar
sprzedaży
bądź
gospodarki wodomierz
ami działające w technologii www” na: „Osoba
ta musi posiadać doświadczenie min. 3-letnie we wdrażaniu min.
zintegrowanych
systemów zarządzania w przedsiębiorstwie
wodociągowym”;
w zakresie wdrożenia zintegrowanego systemu informatycznego (rozdział 18 ust. 4.2
tiret3 SWZ) poprzez:
zmianę zapisów z: „jedną usługę polegającą na wdrożeniu
zintegrowanego Systemu informatyczn
ego w skład którego wchodzi
system bilingowy w tym
system do obsługi gospodarki wodomierzowej
oraz moduł administracyjny usprawniający pracę przedsiębiorstwa wod-
kan w postaci systemu obiegu spraw i dokumentów, działające w całości
w technologii www w prze
dsiębiorstwie branży wodociągowo-
kanalizacy
jnej. Usługa o wartości co najmniej 500 000,00 zł netto”
na „jedną usługę polegającą na wdrożeniu zintegrowanego systemu
informatycznego w skład którego wchodzi integracja z systemem
bilingowy w przedsiębiorstwie branży wodociągowo-kanalizacyjnej.
Usługa o wartości co najmniej 500 000,00 zł netto”,
w zakresie opracowania i wdrożenia modułu administracyjnego (rozdział 18 ust. 4.2
tiret 4 SWZ) poprzez:
zmianę zapisów z: „jedną usługę polegającą na opracowaniu i
wdro
żeniu
modułu
administracyjnego
usprawniającego
pracę
Przedsiębiorstwa wod-kan w postaci systemu obiegu spraw i
dokume
ntów w przedsiębiorstwie branży wodociągowo-kanalizacyjnej
zintegrowanego
z systemem bilingowym. Usługa o wartości co najmniej
100 000,00 netto
” na: „jedną usługę polegającą na opracowaniu i
wdrożeniu zintegrowanego systemu informatycznego w skład którego
wchodzi integracja z systemem obiegu
spraw i dokumentów w
przedsiębiorstwie branży wodociągowo-kanalizacyjnej zintegrowanego z
systemem bilingowym albo z systemem off-line.
Usługa o wartości co
najmniej
100 000,00 zł netto”;
Modyfikację Programu Funkcjonalno-Użytkowego poprzez wprowadzenie szeregu
zmian szczegółowo wskazanych w petitum odwołania.
P
onadto Odwołujący wniósł o zasądzenie na jego rzecz od Zamawiającego kosztów
postępowania odwoławczego.
W odpowiedzi na odwołanie z 17 lutego 2023 r. Zamawiający zaprzeczył twierdzeniom
Odwołującego i wskazał, że odwołanie powinno zostać oddalone jako bezzasadne. Zamawiający
podniósł również, że w jego ocenie kwestionowane przez Odwołującego postanowienia są
zgodne z prawem i proporcjonalne do uzasadnionych potrzeb
Zamawiającego.
Po przeprowadzeniu rozprawy Izba, uwzględniając dokumentację postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności treść SWZ, jak
również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska stron zawarte w odwołaniu
i odpowiedziach
na odwołanie oraz wyrażone ustnie na rozprawie i odnotowane
w protokole, ust
aliła i zważyła, co następuje.
Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych skutkujących
odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 Pzp.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust.
1 Pzp
, tj. istnienie po stronie odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz
możliwości poniesienia przez niego szkody w wyniku kwestionowanych czynności
zamawiającego.
Mając na uwadze powyższe Izba merytorycznie rozpoznała złożone odwołanie w zakresie
zarzutów nieuwzględnionych przez Zamawiającego, uznając, że nie zasługuje ono
na uwzględnienie.
Rozpoznając odwołanie Izba przeprowadziła dowody z:
dokumentacji postępowania, ze szczególnym uwzględnieniem SWZ wraz
z załącznikami (w tym PFU).
Izba ustaliła, co następuje:
Kwestionowane przez Odwołującego i podane w treści odwołania postanowienia SWZ i PFU
były zgodne z brzmieniem tych postanowień w dokumentacji przekazanej do Izby przez
Zamawiającego oraz opublikowanej na stronie internetowej Zamawiającego.
Po przeprowadzeniu dowodu z SWZ wraz z załącznikami Izba uznała, że ewentualne
naruszenia przepisów Pzp, których według Odwołującego miał dopuścić się Zamawiający
formułując sporne postanowienia dokumentacji postępowania nie miały oczywistego
charakteru.
Ustalenie to miało kluczowe znaczenie dla rozstrzygnięcia – oddalenia odwołania.
Zgodnie z art. 534 ust. 1 Pzp st
rony i uczestnicy postępowania odwoławczego są obowiązani
wskazywać dowody dla stwierdzenia faktów, z których wywodzą skutki prawne.
O ile Odwołujący w szczegółowy sposób określił żądania odwołania, tj. wskazał
postanowienia, którymi powinny zostać zastąpione odpowiednie postanowienia dokumentów
zamówienia, o tyle ani zarzuty, ani żądania nie były w dostateczny sposób uzasadnione.
Odwołujący wskazał wprawdzie szereg argumentów na poparcie swoich twierdzeń
dotyczących zarzutów, ale żądania nie zostały uzasadnione. Odwołujący nie przedstawił
również żadnych dowodów na poparcie swojego stanowiska.
Podkreślenia wymaga, że zaprezentowana w toku rozprawy przez Odwołującego
argumentacja była logiczna i spójna z zarzutami podniesionymi w odwołaniu. Odwołujący nie
od
niósł się jednak w żaden sposób do żądań zawartych w odwołaniu. Izba nie jest związana
żądaniami odwołania, ale nie oznacza to, w szczególności w przypadku odwołania, które
zmierza do zmiany postanowień SWZ lub jej załączników, że odwołujący może zaniechać
jakiegokolwiek uzasadnienia swoich żądań. Izba wskazuje, że odwołujący winien w takiej
sytuacji wykazać, że spełnienie jego żądań rzeczywiście doprowadzi do usunięcia
ewentualnych
naruszeń prawa w dotychczasowych warunkach zamówienia. Odwołujący
oświadczył w toku rozprawy, że żądania odwołania należy traktować w sposób
kompleksowy, tj. jako jednolitą całość. Odwołujący wyjaśnił przy tym, że tylko w taki sposób
można doprowadzić do stanu, w którym opisane przez Zamawiającego warunki nie będą
faworyzować jednego, konkretnego producenta i jego produktów. Odwołujący nie wykazał
się jednak jakąkolwiek inicjatywą dowodową zmierzającą do potwierdzenia, że rzeczywiście
obecna treść dokumentów postępowania będzie skutkowała postawieniem tego konkretnego
wykonawcy na uprzywilejowanej pozycji.
Odwołujący w tym zakresie poprzestał na
odczytaniu
informacji pochodzącej (wedle jego oświadczenia) z Internetu, z której wynikać
miało, że w przypadku postępowań o analogicznych warunkach oferty składał tylko jeden
wykonawca.
Izba wskazuje, że tego rodzaju działanie nie może być jednak potraktowane
jako podjęcie próby dowodowej. Izba nie miała bowiem możliwości oceny tej informacji w
sposób zgodny z art. 542 ust. 1 Pzp – informacja ta nie miała postaci umożliwiającej
przeprowadzenie dowodu przez Izbę.
W zakresie pozostałych zarzutów i twierdzeń Odwołujący praktycznie całkowicie poprzestał
na gołosłownej argumentacji, mimo, że uzyskanie dowodów nie przekraczało jego
możliwości. Skoro Odwołujący powoływał się na informacje dotyczące innych,
wcześniejszych postępowań o udzielenie zamówień publicznych, to miał do dyspozycji
instrumenty takie jak np. złożenie wniosku o dostęp do informacji publicznych skierowany do
właściwego zamawiającego. Odwołujący mógł też posłużyć się dokumentami i informacjami
pozyskanymi z Internetu pod warunkiem ich złożenia Izbie jako dowodów.
W konsekwencji Izba oddaliła odwołanie.
Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący: ………............…………………..……………