KIO 329/23 WYROK dnia 24 lutego 2023 r.

Stan prawny na dzień: 13.03.2023

Sygn. akt: KIO 329/23 

WYROK 

z dnia 24 lutego 2023 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:     Aleksandra Patyk 

Protokolant:            

Piotr Cegłowski 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 lutego 2023 r. 

w Warszawie odwołania wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  6  lutego  2023  r.  przez  wykonawcę  TDC 

Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu w postępowaniu prowadzonym przez Telewizję 

Polską S.A. z siedzibą w Warszawie 

przy udziale: 

A.  wykonawcy SHADOK AV P. 

Sp. k. z siedzibą w Zabrzu zgłaszającego przystąpienie 

do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego, 

B.  wykonawcy 

UP  LED  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Stalowej  Woli  zgłaszającego 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego, 

orzeka: 

Umarza  postępowanie  odwoławcze  w  zakresie  zarzutów  nr  3,  4,  5,  6  i  7  petitum 

odwołania. 

Uwzględnia  odwołanie  w  zakresie  zarzutu  nr  8  w  zakresie  w  jakim  jego  podstawa 

faktyczna  dotyczyła  zaoferowania  procesora  wyposażonego  w  3  karty  wyjściowe 

niespełniające  warunków  odpowiedniej  ilości  wejść  i  nakazuje  Zamawiającemu 

unieważnienie  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej,  powtórzenie  czynności 

badania  i  oceny  ofert,  w  tym  odrzucenie  oferty  wykonawcy  SHADOK  AV  P.  

Sp. k. z siedzibą w Zabrzu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień 

publicznych.  

Oddala odwołanie w pozostałym zakresie. 

Kosztami  postępowania  obciąża  Odwołującego  w  części  2/3  oraz  Zamawiającego  

w części 1/3 i: 

.1.  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  18 668  zł  00  gr 

słownie:  osiemnaście  tysięcy  sześćset  sześćdziesiąt  osiem  złotych  zero  groszy) 


stanowiącą  koszty  poniesione  przez  Odwołującego  z  tytułu  wpisu  od  odwołania, 

wynagrodzenia pełnomocnika oraz opłat skarbowych od pełnomocnictw; 

zasądza  od  Zamawiającego  na  rzecz Odwołującego  kwotę  6 223  zł  00  gr  (słownie: 

sześć tysięcy dwieście dwadzieścia trzy złote zero groszy) stanowiącą część kosztów 

postępowania  poniesionych  przez  Odwołującego  z  tytułu  wpisu  od  odwołania, 

wynagrodzenia pełnomocnika oraz opłat skarbowych od pełnomocnictw. 

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  Prawo 

zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2021  r.,  poz.  1129  z  późń.  zm.)  na  niniejszy  wyrok  -  

w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia  - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      …………………………….. 


Sygn. akt: KIO 329/23 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający – Telewizja Polska S.A. z siedzibą w Warszawie [dalej „Zamawiający”] 

prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  na 

dostawę ściany LED (znak postępowania: ZP/TXAA/2/2022).  

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej w dniu 

17 października 2022 r. pod numerem nr 2022/S 200-568063. 

W  dniu  6  lutego  2023  r.  wykonawca 

TDC  Polska  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Poznaniu 

dalej „Odwołujący”] wniósł odwołanie zarzucając Zamawiającemu naruszenie: 

1. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c) w zw. z art. 107 ust. 2 w zw. z art. 16 pkt 1-3 ustawy Pzp przez 

bezpodstawne wezwanie Odwołującego do składania przedmiotowych środków dowodowych 

na  potwierdzenie,  że  oferowane  urządzenia  spełniają  wymagania  zawarte  w  Opisie 

Prz

edmiotu  Zamówienia,  tj.:  kart  katalogowych  dla  paneli/kabinetów  LED:  SCEO  LED 

SCREEN  PH1.2-0322-215  i  SCEO  LED  SCREEN  PH1.2-0322-

315  i  tłumaczenia  karty 

katalogowej  procesora  LED,  w  sytuacji,  gdy  oferta  Odwołującego  spełnia  wszystkie 

wymagania  wskazane  w  O

pisie  Przedmiotu  Zamówienia  (dalej  OPZ)  i  Specyfikacji 

Warunków  Zamówienia (dalej  SWZ),  a z  SWZ  nie wynika uprawnienie do  wzywania o ww. 

dokumenty,  podczas  gdy  w  przypadku  innych  wykonawców  wystarczyło  przedstawienie 

lakonicznie wypełnionych Wykazów Urządzeń, co stanowiło przejaw nierównego traktowania 

i skutkowało odrzuceniem oferty Odwołującego; 

2.  art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c) w zw. z art. 107 ust. 2 w zw. z art. 64 w zw. z art. 16 pkt 1-3 

ustawy  Pzp 

przez  odrzucenie  oferty  Odwołującego  wobec  stwierdzenia  przez 

Zamawiającego  nie  złożenia  w  przewidzianym  terminie  przedmiotowego  środka 

dowodowego,  podczas  gdy 

Odwołujący  nie  uchybił  terminowi  do  uzupełnienia 

przedmiotowych środków  dowodowych  – tłumaczenia na  język  polski karty  katalogowej  dla 

procesora  NOVASTAR  H9,  a  nadto  brak  było  podstaw  do  wzywania  Odwołującego  

o  złożenie  ww.  tłumaczenia  oraz  kart  katalogowych  dla  paneli/kabinetów  LED:  SCEO  LED 

SCREEN PH1.2-0322-215 i SCEO LED SCREEN PH1.2-0322-315; 

3.  226 ust. 1 pkt 2 lit. c) w zw. z art. 107 ust. 2 w zw. z art. 16 pkt 1 i 2 ustawy Pzp,  przez 

naruszenie  zasady  uczciwej  konkurencji  i  zachwianie  równej  pozycji  wykonawców  

w  postępowaniu  i  zaniechanie  odrzucenia   oferty  Wykonawcy  UP  LED  Sp.  z  o.o.,  podczas 

gdy 

nie  przedłożył  on  w  wyznaczonym  terminie  wymaganych  podmiotowych  środków 

dowodowych,  z  których  wynikałoby  jednoznacznie  że  jego  oferta  spełnia  warunki 

za

mówienia,  a  zatem  złożona  przez  niego  oferta  podlegała  odrzuceniu,  a  ponadto 


Zamawiający mimo dalszych braków nie wzywał UP LED sp. z o.o. do składania wyjaśnień 

uznając, że spełnia jednoznacznie warunki wskazane w dokumentach zamówienia; 

4. art. 226 ust.  1 pkt 5 w zw. z art. 218 ust. 2 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia 

oferty  UP  LED  sp.  z  o.o.  i 

uznanie,  że  oferta  ww.  wykonawcy  jest  zgodna  z  dokumentami 

zamówienia  pomimo  iż  treść  ww.  oferty  jest  niezgodna  z  wymogami  SWZ,  w  zakresie 

wymogu  wyraźnego  rozróżnienia  wersji  produktu  dla  wszystkich  zaoferowanych  wersji 

kabinetów/paneli  LED  określonego  przez  Zamawiającego  w  dokumentach  dotyczących 

zamówienia  oraz  wymaganych  paramentów  paneli/kabinetów  LED  określonych  w  OPZ  

i SWZ, 

i podlegała odrzuceniu; 

5.  art.  239  ust.  1  i  2  

w  związku  z   art.  16  pkt  1 i 2  ustawy Pzp  poprzez  bezpodstawne 

dokonanie wybor

u oferty wykonawcy UP LED sp. z o.o. na podstawie kryteriów oceny ofert 

określonych  w  dokumentach  zamówienia  w  sytuacji  kiedy  wykonawca  ten  nie  spełnia 

warunków udziału w postępowaniu i nie uzupełnił wymaganych dokumentów terminie, a jego 

oferta  winna  zost

ać  odrzucona  przez  Zamawiającego,  przy  jednoczesnym  zaniechaniu 

wyboru oferty Odwołującego, która nie podlega odrzuceniu i jest ofertą najkorzystniejszą, co 

sprawia,  że  Zamawiający  był  zobowiązany  wybrać  ofertę  Odwołującego  jako 

najkorzystniejszą oraz w konsekwencji nierówne traktowanie wykonawców, brak zachowania 

zasady uczciwej konkurencji, przez co postępowanie straciło walor przejrzystości; 

6.  art.  226  ust.  1  pkt  2  lit.  c)  w  zw.  z  art.  107  ust.  2  w  zw.  z  art.  16  pkt  1  i  2  ustawy  Pzp, 

poprzez  naruszenie  zasady  uczciwej  konkurencji  i  zachwianie  równej  pozycji  wykonawców  

w  postępowaniu,  a  w  konsekwencji  zaniechanie  odrzucenia   oferty  Wykonawcy 

POLNETKOM sp. z o.o. podczas gdy 

nie przedłożył w wyznaczonym terminie wymaganych 

podmiotowych  środków  dowodowych  tj.  karty  katalogowej  dla  ekranu  LED  potwierdzającej 

spełnienie  wymogów  3.1  OPZ  tj.  szczególnie  dodatkowy  chip  modułu  umożliwiający  tzw. 

autokalibra

cję  (3.1.4  OPZ)  redundancji  kart  odbiorczych  oraz  zasilaczy  (3.1.17;  3.1.18; 

3.1.19  OPZ)

,  oraz  procesora  niespełniającego  minimalnych  wymagań  procesowych  i 

technicznych wskazanych w OPZ, 

z których wynikałoby jednoznacznie że jego oferta spełnia 

warunki zam

ówienia, a zatem jego oferta winna podlegać odrzuceniu; 

7. art. 226 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 16 pkt 1 ustawy Pzp poprzez naruszenie zasady uczciwej 

konkurencji  i  zachwianie  równej  pozycji  wykonawców  w  postępowaniu,  a  w  konsekwencji 

zaniechanie odrzucenia 

oferty wykonawcy POLNETKOM sp. z o.o., pomimo iż jej treść jest 

niezgodna  z  treścią  warunków  zamówienia  w  zakresie  wymogu  wyraźnego  rozróżnienia 

wersji  produktu  dla  wszystkich  zaoferowanych  wersji  kabinetów/paneli  LED  określonego 

przez  Zamawiającego  w  dokumentach  dotyczących  zamówienia,  jak  również  zaoferował 

procesor  niespełniający  minimalnych  wymagań  procesowych  i  technicznych  wskazanych  w 

OPZ,  a  w  konsekwencji  także  naruszenie  art.  218  ust.  2  ustawy  Pzp  poprzez  uznanie,  że 

oferty ww. wykonawcy jest zgodn

a z warunkami zamówienia; 


8. art. 226 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 16 pkt 1 ustawy Pzp poprzez naruszenie zasady uczciwej 

konkurencji  i  zachwianie  równej  pozycji  wykonawców  w  postępowaniu,  a  w  konsekwencji 

zaniechanie  odrzucenia  oferty  wykonawcy  SHADOK  AV  sp.  z  o.o.

,  pomimo iż jej treść  jest 

niezgodna  z  treścią  warunków  zamówienia  w  zakresie  wymogu  wyraźnego  rozróżnienia 

wersji  produktu  dla  wszystkich  zaoferowanych  wersji  kabinetów/paneli  LED  określonego 

przez  Zamawiającego  w  dokumentach  dotyczących  zamówienia  oraz  co  do  zaoferowania 

procesora wyposażonego w 3 karty wyjściowe niespełniające warunków odpowiedniej ilości 

wejść zgodnie z OPZ, a w konsekwencji także naruszenie art. 218 ust. 2 ustawy Pzp poprzez 

uznanie, że oferta ww. wykonawcy jest zgodna z warunkami zamówienia. 

Wobec  w

w.  zarzutów  Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie 

Zamawiającemu: 

1. unieważnienie czynności odrzucenia oferty Odwołującego; 

2.  unieważnienie  czynności  wyboru  oferty  wykonawcy  UP  LED  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością z siedzibą w Stalowej Woli jako najkorzystniejszej; 

3. powtórzenie badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty Odwołującego; 

4.  odrzucenie  oferty  wykonawcy  UP  LED  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  

z siedzibą w Stalowej Woli; 

5.  odrzucenie  oferty  wykonawcy  POLNETKOM  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  

z siedzibą we Wrocławiu; 

6.  odrzucenie  oferty  wykonawcy  SHADOK  AV  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  

z siedz

ibą w Zabrzu; 

7. rozstrzygnięcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. 

 
Zarzut nr 1 

Jako  podstawę  odrzucenia  oferty  Odwołującego  Zamawiający  wskazał,  że 

Odwołujący  nie  złożył  przedmiotowych  środków  dowodowych  na  potwierdzenie,  że 

oferowane  urz

ądzenia  spełniają  wymagania  Zamawiającego  zawarte  w  Opisie  Przedmiotu 

Zamówienia, o których mowa w pkt 10.2.3-10.2.5 SWZ. 

Odwołujący wskazał, że w jego ocenie wezwanie wystosowane przez Zamawiającego 

w  dniu  15  grudnia  2022  r.  o  wskazane  dokumenty  było  zupełnie  niezasadne,  dotyczyło 

bowiem: 

Kart katalogowych dla kabinetów/paneli LED na potwierdzenie wymogów przedstawionych 

przez Zamawiającego w punktach 3.3 OPZ oraz 3.4 OPZ, 

Tłumaczenia  karty  katalogowej  procesora  LED  na  potwierdzenie  wymogów 

przedstawionych przez Zamawiającego w punktach 4.4 OPZ oraz pkt. 4.5 OPZ. 


Odnośnie  wezwania  do  złożenia  kart  katalogowych  dla  kabinetów/paneli  LED    - 

zaoferowane  przez  Odwołującego  ekrany  SCEO®  LED  SCREEN  PH1.2-0322-315  oraz 

PH1.2-0322-

215  są  kabinetami/panelami  LED  wymaganymi  przez  Zamawiającego  

w  punktach  3.3  OPZ  oraz  3.4  OPZ

;  przy  czym  Zamawiający  w  punkcie  10.2.3  SWZ, 

jednoznacznie wskazał, że w ramach kart katalogowych stanowiących przedmiotowe środki 

dowodowe,  należy  dostarczyć  kartę  katalogową  jedynie  na  potwierdzenie,  że  oferowane 

urządzenia  spełniają  wymagania  Zamawiającego  zawarte  odpowiednio  w  pkt  3.1 

(panele/kabinety  LED). 

W  ramach  urządzenia  kabinet/panel  –  zgodnie  z  pkt.  3.1  OPZ; 

zaoferowane  przez  Odwołującego  zostało  (poz.  1a  Wykazu  urządzeń)  urządzenie  SCEO® 

LED  SCREEN  PH1.2-0322-

115,  dla  którego  karta  katalogowa  został  dostarczona  wraz  

z ofertą. Karty katalogowe dla urządzeń zaoferowanych w poz. 2 i poz. 3a Wykazu urządzeń, 

nie  stanowią  przedmiotowych  środków  dowodowych,  zatem  nie  ma  podstaw,  aby 

Zamawiający na podstawie art. 107 mógł wzywać Wykonawców o złożenie przedmiotowych 

środków  dowodach  w  tym  zakresie.  Zgodnie  z  art.  107  ust.  2  ustawy  Pzp  może  jedynie 

wzywać  wykonawców  do  złożenia  lub  uzupełnienia  w  wyznaczonym  terminie 

przedmiotowy

ch środków dowodowych (które należało złożyć wraz z ofertą), o ile przewidział 

to  w  ogłoszeniu  o  zamówieniu  lub  dokumentach  zamówienia  (tak  wyrok  KIO  z  dnia 

16.12.2021 r., KIO 3522/21).  

Odnośnie  wezwania  do  tłumaczenia  karty  katalogowej  –  w  ramach  przedmiotowych 

środków dowodowych tj. karty katalogowej urządzenia Procesor sygnału, zgodnie z pkt. 4.4 

OPZ  oraz  pkt.  4.5  OPZ,  Zamawiający  wymagał  potwierdzenia,  że  oferowane  urządzenia 

spełniają następujące wymagania:  „procesor sygnału o budowie modularnej o parametrach 

pozwalających  na  przyjęcie  minimum  5  sygnałów  4K  i  zasileniu  wszystkich  kabinetów  

w  systemie  redundantnym.  Ilość  kart  wyjściowych  musi  pozwolić  na  pełną  redundancję 

sygnałową  zasilanych  kabinetów.”  Modularność  zaoferowanego  urządzenia  wynika  

z  samego  typu  oferowanego  urządzenia,  a  w  przedstawionej  karcie  katalogowej 

potwierdzone  jest  to  już  na  podstawie  samych  zdjęć  i  rysunków  technicznych,  które  nie 

podlegają  tłumaczeniu.  Możliwość  przyjęcia  5  sygnałów  4K  oraz  ilość  kart  wyjściowych 

wynika  wp

rost  z  ilości  i  typów  przedstawionych  w  wykazie  urządzeń,  zaznaczonych  w 

przedstawionej karcie katalogowej, 

natomiast bez konieczności lub wręcz bez możliwości ich 

tłumaczenia tj.  

• 5x H_1xHDMI2.0+1xDP1.2, które to standardy zarówno HDMI 2.0 jak i DP1.2 nie podlegają 

tłumaczeniu, a same w sobie jako standardy potwierdzają wsparcie sygnałów 4K  

•  4x  H_20xRJ45,  który  to  standard  RJ45  nie  podlega  tłumaczeniu,  a  zaoferowana  wersja 

zapewnia  80  wyjść.  Biorąc  pod  uwagę,  fakt,  że  dla  zasilania  sygnałem  wideo  oferowanych 

ścian  potrzeba  39  wyjść  RJ45,  co  wynika  wprost  z  ilość  kabinetów,  typów  połączeń  oraz 


rozdzielczości  ścian,  powyższe  zapewnia  możliwość  zbudowania  instalacji  redundantnej 

wykorzystującej 78 wyjść RJ45.  

Nadto  Odwołujący  wskazał,  że  wymogi  dotyczące  m.in.  rozdzielczości  i  standardów 

sygnałowych  są  elementami  technicznymi  niepodlegającymi  tłumaczeniu.  Stwierdzić  zatem 

należy,  że  bezsprzecznie  pierwotna  karta  katalogowa  pomimo,  złożenia  jej  w  angielskiej 

wersji  językowej  zapewniała  możliwość  potwierdzenia  spełnienia  przez  oferowany  produkt 

wymogów  przedstawionych  w  punktach  4.4  OPZ  oraz  4.5  OPZ.  Niezbędny  zakres 

tłumaczenia  dokumentu  składanego  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 

należy  oceniać  indywidualnie. W  przedmiotowej  sprawie  Zamawiający  mógł  stwierdzić  na 

podstawie  karty  katalogowej  procesora  LED,  czy  spełnia  wymagania.  Tym  samym 

uzupełnienie tłumaczenia nie ma wpływu na merytoryczną treść oferty i jej ocenę. 

Wskazał, że Zamawiający otrzymał od Odwołującego komplet parametrów w wykazie 

dostaw poprzez wskazanie konkretnej wersji/konfiguracji procesora, co pozwalało nawet bez 

jakiegokolwiek tłumaczenia karty katalogowej na weryfikację z wymogami OPZ, podczas gdy 

od  pozostałych  Wykonawców  otrzymał  lakonicznie  wypełnione  wykazy  urządzeń  wraz  

z  kartami  katalogowymi 

–  owszem  z  tłumaczeniami,  ale  niewykazującymi  wszystkich 

parametrów  wymaganych  w  OPZ  i  nie  powziął  w  związku  z  tym  żadnych  wątpliwości  nie 

zadając  Wykonawcom  żadnych  dodatkowych  pytań  czy  próśb  o  wyjaśnienia  względem 

parametr

ów,  których  na  podstawie  otrzymanych  kart  katalogowych  nie  był  w  stanie 

zweryfikować.  Zamawiający  w  niniejszym  przypadku  dopuścił  się  rażącego  nierównego 

traktowania  wykonawców,  odrzucając  ofertę  Odwołującego  ze  względu  na  rzekome 

niespełnienie  warunków  udziału  w  postępowaniu,  a  jednocześnie nie  zauważa  oczywistych 

podstaw  do  odrzucenia  oferty  innych  Wykonawców,  wobec  braku  uzupełniania 

podmiotowych środków dowodowych oraz niespełnienia warunków udziału w postępowaniu. 

Powyższe  stanowiło  przejaw  naruszenia  zasady  uczciwej  konkurencji  i  zachwianie  równej 

pozycji  wykonawców  w  postępowaniu  i  skutkowało  wadliwym  odrzuceniem  oferty 

Odwołującego oraz wyborem oferty UP LED  sp. z o.o. jako najkorzystniejszej. 

Zarzut nr 2 

Odwołujący  wskazał,  iż  komunikacja  między  Zamawiającym  a  Wykonawcami 

odbywała się wyłącznie za pośrednictwem Platformy Zakupowej – zwanej „Platformą” – pod 

adresem:  https://tvp.eb2b.com.pl/

.  Zamawiający  dnia  15.12.2022  r.  wezwał  poprzez 

Platformę  Odwołującego  do  złożenia  ww.  przedmiotowych  środków  dowodowych. 

Odwołujący  odebrał  wezwanie  w  dniu  23.01.2023  r.  i  w  dniu  26.01.2023  r.  uzupełnił 

przesyłając  przetłumaczoną  na  język  polski  kartę  katalogową  dla  procesora  sygnału 

NOVASTAR  H9.  Termin  na  udzielenie  odpowiedzi  upływał  Odwołującemu  dopiero 


28.01.2023 r., podczas gdy w dniu 27.01.2023 r. Zamawiający dokonał oceny ofert i wyboru 

najkorzystniejszej oferty. 

Platforma  powiązana  jest  z  automatycznym  przesyłaniem  powiadomień  na  e-mail  

o  zmianach  i  nowych  wiadomościach.  Odwołujący  nie  otrzymał  w  związku  z  wezwaniem  

w  dniu  15.12.2022  r.  żadnego  powiadomienia  na  adres  e-mail  o  wezwaniu.  Dopiero  po 

ręcznym sprawdzeniu Platformy do komunikacji w dniu 23.01.2023 r. okazało się, że widniało 

tam  wezwanie.  Odwołujący  dokonał  weryfikacji  powyższego  błędu  systemu  z  pomocą 

profesjonalnego  zespołu  informatycznego  i  okazało  się,  że  powiadomienia  z  okresu,  kiedy 

Zamawiający  wystosował  wezwanie  traktowane  były  przez  serwery  jako  „wiadomości 

śmieci”.  Serwis  home.pl,  z  którego  korzysta  platforma  tvp.eb2b.com.pl,  a  w  szczególności  

e-

mail  platformy  służący  do  przesyłania  powiadomień  tj.  [email protected],  ze 

względu na niską reputację serwera może być klasyfikowany przez serwery renomowanych 

dostawców  usług  hostingu  jak  Google  czy  Microsoft  jako  wiadomość  śmieć  (SPAM). 

Dodatkowo  po  weryfikacji  ujawniono,  że  adres  z  którego  wysyłane  są  powiadomienia 

znajduje się na „czarnej liście adresów”, co potwierdza analizę operatora IT, wskazując, że 

adres jest na dzień 27.01.2023 r. dalej na czarnej liście.   

Biorąc  pod  uwagę,  że  z Odwołujący  z  wezwaniem zapoznał się dopiero  23.01.2023 

r., uzupełnienie zostało przesłane w terminie 5 dni od tego momentu, zgodnie z wezwaniem, 

a zatem nie sposób stwierdzić, że Odwołujący uchybił terminowi do uzupełnienia wezwania. 

W  pkt  3.8.  SWZ  wskazano,  że  Wykonawcy  korzystają  z  zakładki 

„Komunikacja/Korespondencja.  Dalej,  zgodnie  z  pkt  3.9.  SWZ  za  datę  wpływu  wszelkiej 

korespondencji d

o Zamawiającego uważa się datę wczytania korespondencja na Platformie. 

Brak  jednak  analogicznego  postanowienia  co  do  korespondencji  kierowanej  przez 

Zamawiającego  do  Wykonawców.  Wobec  nieokreślenia    momentu  doręczenia 

korespondencji  od  Wykonawcy  do  adresata 

–  Zamawiającego,  nie  sposób  uznać,  że  

z  momentem  wczytania  dokumentu  do  Platformy  rozpoczął  bieg  termin  do  uzupełnienia 

wezwania dla Odwołującego. Twierdzenia Zamawiającego w tym zakresie są bezpodstawne. 

Z  postanowień  SWZ  dotyczących  sposobu  komunikacji  między  Zamawiającym  

a  Wykonawcą  nie  wynika  domniemanie,  że  zamieszczenie  wezwania  na  platformie  jest 

równoznaczne z jego doręczeniem. 

Odwołujący  prowadząc  korespondencję  dotyczącą  wglądu  do  dokumentacji 

postępowania,  po  otrzymaniu  wiadomości  z  dnia  2022-12-05  10:15:58,  informującej  

o  trwającej  ocenie  ofert  oraz  fakcie,  że  dokumentacja,  o  którą  wnioskowano  zostanie 

udostępniona „gdy Wykonawcy zostaną wezwani do uzupełnienia brakujących dokumentów 

przedmiotowych i  je uzupełnią”,  zaprzestał  przesyłania dodatkowych pytań i  monitorowania 

platformy  dla  niniejszego  postępowania,  do  czasu  otrzymania  od  Zamawiającego 


wnioskowanej  dokumentacji,  sądząc,  że  platforma  w  sposób  standardowy  powiadomi  

o przesłanej nowej korespondencji. Takie powiadomienie nie nadeszło.  

Ponadto, regulamin platformy zakupowej używanej przez Zamawiającego, dostępnej 

pod  adresem:  https://tvp.eb2b.com.pl/cms/page/id/terms-and-conditions

,  także  nie  zawiera 

typowej dla tego typu platform klauzuli odnoszącej się do Wykonawców, iż za datę wpływu 

oświadczeń,  wniosków,  zawiadomień  oraz  informacji  przyjmuje  się  ich  datę  wczytania  do 

systemu. 

Izba  dotychczas  stała  na  stanowisku,  że  iż  system  powiadomień  został  utworzony 

właśnie po to, aby nie było konieczne nieustanne monitorowanie, czy na platformie pojawiła 

się  jakakolwiek  korespondencja.  Zatem  nie  ma  takiego  obowiązku  aby  Wykonawca 

monitorował  tok  postępowania,  logując  się  na  platformę  bez  względu  na  otrzymywane 

powiadomienia lub  ich brak.  Nie można  wyciągać wobec wykonawcy  konsekwencji  z  tytułu 

zaniechania  poszukiwania  aktywności  zamawiającego  na  platformie  w  sytuacji,  gdy 

wykonawca nie otrzymał powiadomień. (tak wyrok KIO z 24 września 2019 r., sprawa o sygn. 

akt: KIO 1748/19).  

W  ocenie  Odwołującego,  działając  w  zaufaniu  do  systemu,  z  którego  korzysta 

Zamawiający,  mógł  on  oczekiwać,  tak  jak  dotychczas,  otrzymania  stosownego 

powiadomienia na wskazany adres mailowy. Fakt, że adres Zamawiającego jest blokowany 

przez  serwery  ma  istotny  wpływ  na  dostęp  do  zamówienia  i  równość  wykonawców  w 

postępowaniu. Nie sposób bowiem uznać, że warunki udziału w postępowaniu są równe dla 

każdego  z  Wykonawców,  skoro  nie  mają  możliwości  korzystać  z  funkcjonalności  portalu, 

bowiem adres zamawiającego nie jest przystosowany do wysyłania wiadomości masowych i 

znajduje się na „czarnej liście”.  

Zauważył,  że  system  powiadomień  został  utworzony  właśnie  po  to,  aby  nie  było 

konieczne  nieustanne  monitorowanie  czy 

na  platformie  pojawiła  się  jakakolwiek 

korespondencja. Odwołujący powołał się na wyrok KIO 415/20.  

Jednocześnie wskazał, że zgodnie z art. 64 ustawy Pzp Zamawiający może korzystać 

w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  tylko  z  takich  narzędzi  i  urządzeń  komunikacji 

elektronicznej,  które  są  niedyskryminujące,  ogólnie  dostępne,  z  produktami  powszechnie 

używanymi  służącymi  elektronicznemu  przechowywaniu,  przetwarzaniu  i  przesyłaniu 

danych,  i  które  nie  ograniczają  wykonawcom  dostępu  do  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia lub konkursu.  Zamawiający dopuścił się tym samym naruszenia art. 16 ustawy 

Pzp  przez  naruszenie  zasady  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców, 

zasady  przejrzystości  i  proporcjonalności,  co  przejawiało  się  w  nierzetelnej  ocenie  oferty 

Odwołującego,  żądaniu  złożenia  przedmiotowych  źródeł  dowodowych,  co  do  którego  brak 

było  podstaw  w  ramach  SWZ  i  wyborze  najkorzystniejszej  oferty  mimo,  że  Odwołującemu 

biegł termin do uzupełnienia przedmiotowych źródeł dowodach i wykazał, że nie miał wpływu 


na uchybienie terminu spowodowane wadliwym działaniem systemu komunikacji wybranego 

przez Zamawiającego.  

Zarzut nr 8 

Odwołujący  wskazał,  iż analiza oferty  Wykonawcy  SHADOK  AV  sp.  z  o.o.  prowadzi 

do  konkluzji,  iż  jego  oferta  powinna  zostać  odrzucona  w  oparciu  o  art.  226  ust.  1  pkt  5 

ustawy Pzp, bowiem oferta tego Wykonawcy nie spełnia warunków zamówienia. W wykazie 

urządzeń Wykonawca zaoferował ten sam produktu dla wszystkich 3 wersji kabinetów/paneli 

LED  bez  wyraźnego  rozróżnienia  Wersji  produktu  –  pomimo  wyraźnego  wskazania  przez 

Zamawiającego takiej konieczności. 

Nadto, Wykonawca zaoferował procesor H5, którego konfigurację zbrandował własną 

marką i wykazał w karcie katalogowej, że konfiguracja Wyposażona jest w 3 karty z portami 

wy

jściowymi typu Ethernet. Odwołujący wskazał, że wyjściowy procesor H5 marki Novastar 

owszem 

umożliwia 

montaż 

do 

kart 

wyjściowych 

https://www.novastar.tech/products/processors/h-series/ 

natomiast 

karta 

wyjściowa  

o  n

ajwiększej  pojemności  tj.  H_20xRJ45  sending  card  wyposażona  jest  w  20  wyjść  typu 

Ethernet.  Oznacza  to,  że  zaoferowany  procesor  może  zostać  wyposażony  w  maksymalnie 

60  wyjść  typu  Ethernet  z  czego  wynika  jego  łączna  pojemność  39  millionów  pikseli  (650 

tysięcy  pikseli  na  każdy  port).  Wykonawca  zaoferował  łącznie  195  kabinetów  LED  

o  rozdzielczości  480x270  pikseli  każdy  co  daje  łącznie  25 272  000  pikseli  i  oznacza,  że 

zapotrzebowanie  na  wyjścia  Ethernet  to  ilość  minimum  39  dla  sygnału  głównego  

a  w  przypadku  ko

nieczności  zbudowania  systemu  redundantnego  zgodnie  z  OPZ;  każde 

wyjście  musi  zostać  podwojone  tj.  do  ilości  minimum  78.  Oznacza  to,  że  z  zaoferowanym 

procesorem wyposażonym w 3 karty wyjściowe kluczowe założenia OPZ są niemożliwe do 

zrealizowania.  

Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie z dnia 17 lutego 2023 r. oświadczył, że: 

1. uwzględnia odwołanie w części dotyczącej zaniechania odrzucenia oferty wykonawcy UP 

LED  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Stalowej  Woli  w  zakresie  odnoszącym  się  do  zarzutu 

przedłożenia fałszywego certyfikatu mającego potwierdzać zgodność oferowanego produktu 

z  dyrektywą  elektromagnetyczną  (EMC)  wystawionego  przez  Shenzhen  Anbotek 

Compliance  Laboratory  Limited  o  numerze  rejestrowym  AT0317110989E  na  podstawie 

raportu  R0317110989E,  a  w  ko

nsekwencji  uwzględnia  odwołanie  w  części  dotyczącej 

dokonania wyboru oferty tego Wykonawcy jako najkorzystniejszej; 

2.  uwzględnia  odwołanie  w  części  dotyczącej  zaniechania  odrzucenia  oferty  wykonawcy 

POLNETKOM Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu w zakresie odnoszącym się do zarzutów 

braku  potwierdzenia  w  złożonej  karcie  katalogowej  dla  ekranu  LED  „potwierdzającej 


spełnienie  wymogów  3.1  OPZ  tj.  szczególnie  dodatkowy  chip  modułu  umożliwiający  tzw. 

autokalibrację  (3.1.4  OPZ)  redundancji  kart  odbiorczych  oraz  zasilaczy  (3.1.17;  3.1.18; 

3.1.19  OPZ)”  oraz  braku  spełnienia  wymagań  Zamawiającego  jakie  powinien  spełniać 

procesor, w który wyposażony został zaoferowany przez tego Wykonawcę Mediaserwera; 

3.  nie  uwzględnia  odwołania  w  części  dotyczącej  wszystkich  pozostałych,  podniesionych  

w odwołaniu, zarzutów. 

Po  przeprowadzeniu  rozprawy  z  udziałem  Stron  i  Uczestników  postępowania 

odwoławczego,  na  podstawie  zebranego  materiału  w  sprawie  oraz  oświadczeń  

i  stanowisk  Stron  i  Uczestnik

ów,  Krajowa  Izba  Odwoławcza  ustaliła  i  zważyła,  co 

następuje: 

Na  wstępie  Izba  ustaliła,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek,  o  których 

stanowi art. 528 

ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania. 

Nie  zasługiwał  na  uwzględnienie  wniosek  Zamawiającego  o  odrzucenia  odwołania  

w zakresie zarzutu zawartego w punkcie 1. petitum na podstawie art. 528 pkt 3 ustawy Pzp. 

Zamawiający  uzasadniał,  iż  termin  na  zaskarżenie  objętej  zarzutem  czynności  polegającej 

na wezwaniu 

Odwołującego pismem z dnia 15 grudnia 2022 r. do złożenia przedmiotowych 

środków dowodowych, tj. kart katalogowych paneli/kabinetów LED wskazanych w poz. 2a i 3 

wykazu  urządzeń  oraz  tłumaczenia  karty  katalogowej  procesora  LED  upływał  w  dniu  27 

grudnia  2022  r.  Ponadto  Zamawiający  podniósł,  że  gdyby  nawet  przyjąć,  iż  termin  na 

wniesienie  odwołania  na  ww.  czynność  winien  być  liczony  od  dnia  23  stycznia  2023  r.,  tj.  

z chwilą zapoznania się przez Odwołującego z powyższym wezwaniem, to upływałby w dniu 

lutego 2023 r., podczas gdy niniejsze odwołanie wniesiono do Prezesa Izby 6 lutego 2023 

r. 

Zamawiający  nie  twierdził  przy  tym,  że  Odwołujący  uchybił  terminowi  w  zakresie 

zaskarżenia czynności odrzucenia jego oferty. 

Stosownie  do  treści  art.  528  pkt  3  ustawy  Pzp,  Izba  odrzuca  odwołanie,  jeżeli 

stwierdzi, że zostało wniesione po upływie terminu określonego w ustawie. 

W  ocenie  Izby  w  okolicznościach  przedmiotowej  sprawy  brak  było  podstaw  do 

odrzucenia  odwołania  w  części.  Wskazać  należy,  iż  wniesionym  odwołaniem  Odwołujący 

kwestionował m.in. czynność odrzucenia jego oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c 

ustawy  Pzp  z  uwagi  na  niezłożenie  w  wymaganym  przez  Zamawiającego  terminie 

określonych  dokumentów  przedmiotowych  (zarzut  nr  2),  jak  również  bezzasadność 

wezwania  z  dnia  15  grudnia  2022  r.  do  złożenia  dokumentów  przedmiotowych,  które  nie 

zostały  złożone  w  zakreślonym  terminie  (zarzut  nr  1).  W  ocenie  Izby  w  okolicznościach 

przedmiotowej  sprawy 

nie  sposób  pominąć,  iż  czynność  odrzucenia  oferty  Odwołującego 

pozostawa

ła w ścisłym i bezpośrednim związku z czynnością Zamawiającego polegającą na 


wezwaniu  Wykonawcy  pismem  z  dnia  15  grudnia  2022  r.  do 

złożenia  określonych 

dokumentów  przedmiotowych.  Na  powyższe  wskazuje  analiza  okoliczności  faktycznych 

sprawy oraz zawiadomienia o odrzuceniu oferty Wykonawcy, w którym Zamawiający wprost 

odwołuje  się  do  czynności  wezwania  z  dnia  15  grudnia  2022  r.  Innymi  słowy,  okoliczności 

sprawy  wskazują,  że  czynność  odrzucenia  oferty  Odwołującego  była  konsekwencją 

(skutkiem) wcześniejszych czynności w postępowaniu, przez co ocena legalności czynności 

odrzucenia  oferty  Odwołującego  nie  była  możliwa  w  oderwaniu  od  czynności 

poprzedzających  odrzucenie  oferty,  w  tym  w  szczególności  od  dokonanego  wezwania  do 

złożenia  określonego  katalogu  dokumentów  przedmiotowych.  Czynność  odrzucenia  oferty 

wykonawcy  winna  zostać  oceniona  kompleksowo,  z  uwzględnieniem  okoliczności 

faktycznych  wynikających  z  pisma  zawiadamiającego  o  odrzuceniu  oferty  wykonawcy, 

bowiem  odrzucenie  oferty  wykonawcy  nie  może  zostać  oparte  na  niezgodnych  z  prawem 

czynnościach zamawiającego podjętych w toku postępowania o udzielenie zamówienia.  

Wskazać  również  należy,  iż  mimo  że  we  wniesionym  odwołaniu  Wykonawca 

zdecydował się sformułować w petitum odrębne zarzuty dotyczące niezasadnego odrzucenia 

jego  oferty  (zarzut  nr  2)  oraz  niezasadnego  wezwania  do  złożenia  dokumentów 

przedmiotowych (zarzut nr 1), to w stanie faktycznym sprawy obydwa zarzuty oparte 

zostały 

na 

wspólnych  i  ściśle  związanych  podstawach  faktycznych.  Tym  samym  formalne  rozbicie 

ww. zarzutów nie mogło mieć znaczenia podczas oceny prawidłowości czynności odrzucenia 

oferty Odwołującego, a pominięcie okoliczności faktycznych przywołanych w ramach zarzutu 

nr  1 

w  wyniku  uznania zarzutu  za  spóźniony,  byłoby  niewłaściwe  dla  pełnego  rozpoznania 

zarzutu nr 2.  

Z  powyższych  przyczyn  Izba  nie  znalazła  podstaw  do  odrzucenia  odwołania  

w  zakresie  zarzutu 

nr  1  oraz  dokonała  jego  oceny  w  zakresie  niezbędnym  do  dokonania 

oceny zarzutu nr 2 petitum 

odwołania.

Izba oceniła, że Odwołujący posiada interes w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość 

poniesienia szkody w związku z ewentualnym naruszeniem przez Zamawiającego przepisów 

ustawy  Pzp,  czym  wypełnił  materialnoprawną  przesłankę  dopuszczalności  odwołania,  

o której mowa w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp. 

Zamawiający  w  dniu  7  lutego  2023  r.  powiadomił  wykonawców  o  wniesionym 

odwołaniu.  

Izba dopuściła do udziału w postępowaniu odwoławczym wykonawcę SHADOK AV P. 

Sp. k. z siedzibą w Zabrzu [dalej „Przystępujący” lub „SHADOK”] oraz wykonawcę UP LED 

Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Stalowej  Woli  zgłaszających  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego w dniu 10 lutego 2023 r. po stronie Zamawiającego. 

P

rzy  rozpoznawaniu  przedmiotowej  sprawy  Izba  uwzględniła  dokumentację 

postępowania o udzielenie zamówienia przekazaną przez Zamawiającego, w szczególności 


ogłoszenie  o  zamówieniu,  specyfikację  warunków  zamówienia  wraz  z  załącznikami  oraz 

wyjaśnieniami  i  modyfikacjami,  oferty  złożone  w  postępowaniu  wraz  z  uzupełnieniami, 

wezwania  kierowane  do  wykonawców  oraz  zawiadomienie  o  wyborze  oferty 

najkorzystniejszej oferty z dnia 27 stycznia 2023 r. 

Skład  orzekający  Izby  wziął  pod  uwagę  również  stanowiska  i  oświadczenia  Stron  

z

łożone  ustnie  i  pisemnie  do  protokołu  posiedzenia  i rozprawy  w  dniu  20  lutego  2023  r.,  

w  tym  odpowiedź  na  odwołanie,  pismo  procesowe  SHADOK  z  dnia  15  lutego  2023  r.  oraz 

pismo procesowe Odwołującego z dnia 20 lutego 2023 r.  

Izba zaliczyła w poczet materiału sprawy dowody złożone przez Odwołującego, tj.: 

1. deklaracj

ę produktowa NovaStar wraz z tłumaczeniem; 

opinię Group IT Sp. z o.o. Sp. k. z siedzibą w Poznaniu z dnia 27 stycznia 2023 r.; 

wyciąg z czarnej listy adresów IP wraz z tłumaczeniem; 

4.  korespondencję  z  Anbotek  Compliance  Laboratory  Ltd  z  dnia  8.02.2023  r.  wraz  

z tłumaczeniem – dowód pominięty, dotyczy zarzutu umorzonego; 

5.  ofertę  RGBlink  z  lipca  2022  r.  na  urządzenie  UMS4+  z  procesorem  I7  wraz  

z tłumaczeniem – dowód pominięty, dotyczy zarzutu umorzonego; 

6.  korespondencja  e-mail  z  Anbotek  Compliance  Laboratory  Ltd  z  dnia  30  i  31 

stycznia 2023 r. wraz z 

tłumaczeniem – dowód pominięty, dotyczy zarzutu umorzonego. 

Do akt sprawy Izba włączyła również złożone przez Zamawiającego w toku rozprawy 

wydruki zawierające listę aktywności Odwołującego na platformie Zamawiającego oraz listę 

kolejkowania wiadomości e-mail. 

Izba ustaliła, co następuje: 

Przedmiotem zamówienia jest dostawa i instalacja ściany LED wraz ze sterowaniem 

oraz mediaserwerem, będącym źródłem obrazu. 

Opis Przedmiotu Z

amówienia [dalej „OPZ”] stanowił załącznik nr 1 do Wzoru umowy.  

W punkcie 3.1 OPZ opisano specyfikację techniczną kabinetów/paneli LED. 

Zgodnie  z  punktem  3.3  OPZ:  Słup  opisany  w  punkcie  3.2  musi  być  obudowany 

kabinetami/panelami LED, które łączą się pod kątem 90 stopni i muszą być przystosowane 

do połączenia wg rysunku. Dla ekranu na słupie należy wykorzystać te same kabinety/panele 

co dla pozostałej lokalizacji, przy czym kabinety łączone pod kątem 90 stopni muszą zostać 

dostosowane przez producenta  do  bezszwowego połączenia (przerwa między  krawędziami 

elementów świecących nie większa niż 8 mm) poprzez dostosowanie krawędzi kabinetu pod 

kątem  45  stopni.  Oświadczenie  producenta  o  możliwości  takiego  dostosowania  należy 

załączyć do oferty. 


Zgodnie  z  punktem  3.4  OPZ:  Każdy  z  trzech  łuków  ściany  LED  zobrazowany  na 

rysunku z punktu 1.5 musi posiadać następujące parametry techniczne:  

3.4.1  Musi  być  zbudowany  z  kabinetów/paneli  z  własnym  zakrzywieniem  posiadających 

podział na dwa lub cztery w pionie o parametrach opisanych w punkcie 3.1.4  

3.4.2 Łuk o kącie 90 stopni musi być podzielony na 8 do 16 części w pionie dzielących łuk na 

równe części.  

3.4.3 Promień łuku nie może być większy niż 135cm. 

W punkcie 

4.1 OPZ, Zamawiający opisał parametry kontrolerów typu A w ilości 2 szt., 

a w punkcie 

4.2 kontrolerów typu B w ilości 1 szt.  

Zgodnie  z  punktem  4.4  OPZ: 

Zamawiający  dopuszcza  zastąpienie  kontrolerów 

opisanych w punkcie 4.1 oraz 4.2 procesorem sygnału o budowie modularnej o parametrach 

pozwalających  na  przyjęcie  minimum  5  sygnałów  4K  i  zasileniu  wszystkich  kabinetów  

w systemie redundantnym.  

Zgodnie  z  punktem  4.5  OPZ: 

W  przypadku  zastosowania  procesora  sygnałowego 

opisanego  w  punkcie  4.4,  ilość  kart  wyjściowych  musi  pozwolić  na  pełną  redundancję 

sygnałową zasilanych kabinetów. 

Zgodnie z punktem 3.1 SWZ, z zastrzeżeniem wyjątków, o których mowa w niniejszej 

specyfikacji  warunków  zamówienia  –  zwanej  dalej  „SWZ”  –  komunikacja  między 

Zamawiającym  a  Wykonawcami  odbywa  się  za  pośrednictwem  Platformy  Zakupowej  – 

zwanej dalej „Platformą” – pod adresem: https://tvp.eb2b.com.pl/ 

Zgodnie  z  punktem  9.5  SWZ,  podmiotowe  środki  dowodowe,  przedmiotowe  środki 

dowodowe oraz inne dokumenty lub oświadczenia, sporządzone w języku obcym przekazuje 

się  wraz  z  tłumaczeniem  na  język  polski.  W  przypadku  wskazania  przez  Wykonawcę 

dostępności  podmiotowych  środków  dowodowych  lub  dokumentów,  o  których  mowa  w  pkt 

9.4.7  SWZ,  pod  określonymi  adresami  internetowymi  ogólnodostępnych  i  bezpłatnych  baz 

danych,  Zamawiający  może  żądać  od  Wykonawcy  przedstawienia  tłumaczenia  na  język 

polski  pobranych  samodzielnie  przez  Zamawiającego  podmiotowych  środków  dowodowych 

lub dokumentów. 

Zgodnie z punktem 10.1 SWZ, na ofertę składają się: 10.1.1. Formularz oferty zgodny 

w  treści  z  Załącznikiem  nr  1  do  SWZ;  10.1.2.  Wykaz  Urządzeń  zgodny  w  treści  

z Załącznikiem nr 2 do SWZ. 

Zgodnie z punktem 10.2 SWZ, przedmiotowe środki dowodowe oraz dokumenty lub 

oświadczenia składane razem z ofertą: 

10.2.3 karty katalogowe dla:  

10.2.3.1 paneli/kabinetów LED,  

10.2.3.2 kontrolerów typu A i B lub procesora sygnału,  

10.2.3.3 mediaserwera, 


na  potwierdzenie,  że  oferowane  urządzenia  spełniają  wymagania  Zamawiającego  zawarte 

odpowiednio w pkt 3.1 (panele/kabinety LED), pkt 4.1-4.3 (kontrolery typu A i typu B) lub pkt 

4.5  (procesor  sygnału)  oraz  pkt  5  (mediaserwer)  Opisu  Przedmiotu  Zamówienia, 

stanowiącego  Załącznik  nr  1  do  Wzoru  umowy.  Dokumenty  te  podlegają  uzupełnieniu 

zgodnie z art. 107 ustawy Pzp.  

10.2.4  certyfikaty  niezależnych  jednostek  akredytujących  potwierdzające  spełnienie  norm 

EMC 

dla  oferowanej  serii  produktowej  paneli/kabinetów  LED  (niedopuszczalnym  jest 

dołączenie  do  oferty  jedynie  deklaracji  zgodności  CE)  –  na  potwierdzenie,  że  oferowane 

urządzenia  spełniają  wymagania  Zamawiającego  zawarte  w  pkt  3.5  Opisu  Przedmiotu 

Zamówienia,  stanowiącego  Załącznik  nr  1  do  Wzoru  umowy.  Dokumenty  te  podlegają 

uzupełnieniu zgodnie z art. 107 ustawy Pzp;  

10.2.5  oświadczenie  producenta  paneli/kabinetów  LED  (dwustronne  słupy)  dotyczące 

możliwości bezszwowego połączenia krawędzi kabinetów – na potwierdzenie, że oferowane 

urządzenia  spełniają  wymagania  Zamawiającego  zawarte  w  pkt  3.3  Opisu  Przedmiotu 

Zamówienia,  stanowiącego  Załącznik  nr  1  do  Wzoru  umowy.  Dokument  ten  podlega 

uzupełnieniu zgodnie z art. 107 ustawy Pzp. 

W  przedmiotowym  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  oferty  złożyło  czterech 

wykonawców,  tj.  Odwołujący,  UP  LED  Sp.  z  o.o.,  SHADOK  AV  P.  Sp.  k.  z  siedzibą  

w Zabrzu oraz POLNETKOM Sp. z o.o. 

W dniu 27 stycznia 2023 r. za najkorzystniejszą Zamawiający uznał ofertę wykonawcy  

UP LED Sp. z o.o. 

Jednocześnie  Zamawiający  zawiadomił  o  odrzuceniu  oferty  Odwołującego  na 

podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  2  lit.  c  ustawy  Pzp.  Jako  uzasadnienie  faktyczne  ww.  decyzji 

Zamawiający wskazał: Zgodnie z pkt 10.2 Specyfikacji Warunków Zamówienia – dalej: SWZ, 

wraz z ofertą Wykonawca zobowiązany był złożyć m.in. przedmiotowe środki dowodowe na 

potwierdzenie,  że  oferowane  urządzenia  spełniają  wymagania  Zamawiającego  zawarte  

w  Opisie  Przedmiotu  Zamówienia,  o  których  mowa  w  pkt  10.2.3-10.2.5  SWZ.  

W  przypadku  gdy  przedmiotowe  środki  dowodowe  zostały  sporządzone  w  języku  obcym 

należało przekazać je wraz z tłumaczeniem na język polski, o czym mówi pkt 9.5 SWZ.  

W dniu 15 grudnia 

2022 r. Zamawiający wezwał Wykonawcę w trybie art. 107 ust. 2 

ustawy  Pzp  do  złożenia  przedmiotowych  środków  dowodowych  na  potwierdzenie,  że 

oferowane  urządzenia  spełniają  wymagania  Zamawiającego  zawarte  w  Opisie  Przedmiotu 

Zamówienia, tj.:  

1)  kart  katalo

gowych dla  paneli/kabinetów  LED:  (…)  (poz.  2  i  poz.  3a Wykazu  Urządzeń)  - 

zgodnie z pkt 10.2.3.1 Specyfikacji Warunków Zamówienia (dalej: SWZ) i pkt 9.5 SWZ (jeżeli 

ww.  karty  katalogowe  sporządzone  są  w  języku  obcym  należy  przekazać  je  wraz  

z tłumaczeniem na język polski);  


2) tłumaczenia na język polski karty katalogowej dla procesora sygnału (…) (poz. 4b Wykazu 

Urządzeń) – zgodnie z pkt 10.2.3.2 SWZ i pkt 9.5 SWZ. 

W  myśl  pkt  9.5  SWZ  przedmiotowe  środki  dowodowe  oraz  inne  dokumenty  lub 

oświadczenia,  sporządzone  w  języku  obcym  przekazuje  się  wraz  z  tłumaczeniem  na  język 

polski.  Ponieważ  Wykonawca  wraz  z  ofertą  złożył  kartę  katalogową/techniczną  procesora 

sygnału  w  języku  angielskim,  Zamawiający  wezwał  Wykonawcę  do  uzupełnienia 

przetłumaczonego  na  język  polski  dokumentu,  o  którym  mowa  w  pkt  10.2.3.2  SWZ  oraz 

brakujących kart katalogowych dla paneli/kabinetów wraz z ich tłumaczeniem na język polski. 

Wykonawca  zobowiązany  był  złożyć  ww.  dokumenty  w  terminie  5  dni  od  dnia  otrzymania 

wezwania, a więc do dnia 20 grudnia 2022 r.  

W  dniu  26  stycznia  2023  r.,  a  więc  po  upływie wyznaczonego terminu,  złożył  jeden  

z  wymaganych  dokumentów  tj.  przetłumaczoną  na  język  polski  kartę  katalogową  dla 

procesora sygnału. 

Izba zważyła, co następuje: 

W pierwszej kolejności wskazać należy, iż w toku posiedzenia niejawnego z udziałem 

Stron  i  Uczestników  postępowania,  Zamawiający  oświadczył,  iż  uwzględnia  odwołanie  

w części dotyczącej zaniechania odrzucenia oferty wykonawcy UP LED Sp. z o.o. w zakresie 

o

dnoszącym  się  do  zarzutu  przedłożenia  fałszywego  certyfikatu  mającego  potwierdzać 

zgodność oferowanego produktu z dyrektywą elektromagnetyczną (EMC), a w konsekwencji 

w  części  dotyczącej  dokonania  wyboru  oferty  tego  Wykonawcy  jako  najkorzystniejszej,  jak 

r

ównież  w  części  dotyczącej  zaniechania  odrzucenia  oferty  wykonawcy  POLNETKOM  

Sp.  z  o.o.  w  zakresie  odnoszącym  się  do  zarzutów  braku  potwierdzenia  w  złożonej  karcie 

katalogowej  dla  ekranu  LED 

„potwierdzającej  spełnienie  wymogów  3.1  OPZ  tj.  szczególnie 

doda

tkowy  chip  modułu  umożliwiający  tzw.  autokalibrację  (3.1.4  OPZ)  redundancji  kart 

odbiorczych  oraz  zasilaczy  (3.1.17;  3.1.18;  3.1.19  OPZ)”  oraz  braku  spełnienia  wymagań 

Zamawiającego  jakie  powinien  spełniać  procesor,  w  który  wyposażony  został  zaoferowany 

pr

zez tego Wykonawcę Mediaserwer.   

Mając  na  uwadze  złożone  przez  Zamawiającego ww.  oświadczenie,  brak  sprzeciwu 

Wykonawcy UP LED Sp. z o.o. 

zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego 

po stronie Zamawiającego, który mimo prawidłowego zawiadomienia o terminie rozprawy nie 

stawił  się  na  posiedzenie  oraz  brak  zgłoszenia  przystąpienia  wykonawcy  POLNETKOM  

Sp.  z  o.o.  do  postępowania  odwoławczego,  jak  również  oświadczenie  Odwołującego  

o wycofaniu zarzutów dotyczących oferty wykonawcy UP LED Sp. z o.o. oraz POLNETKOM 

Sp. z o.o. w zakresie nieuwzględnionym przez Zamawiającego Izba uznała, że postępowanie 

odwoławcze w zakresie zarzutów nr 3, 4, 5, 6 i 7 petitum odwołania podlega umorzeniu.  


W pozostałym zakresie odwołanie zasługiwało na częściowe uwzględnienie. 

Zarzuty dotyczące oferty Odwołującego 

Izba  oddaliła  zarzuty  naruszenia  art.  226  ust.  1  pkt  2  lit.  c)  w  zw.  z  art.  107  ust.  2  

w zw. z art. 16 pkt 1-3 ustawy Pzp przez 

bezpodstawne wezwanie Odwołującego do złożenia 

przedmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie, że oferowane urządzenia spełniają 

wymagania  zawarte  w  Opisie  Przedmiotu  Zamówienia,  tj.:  kart  katalogowych  dla 

paneli/kabinetów  LED  wskazanych  w  poz.  2a  i  3  wykazu  urządzeń  i  tłumaczenia  karty 

katalogowej  procesora  LED  oraz  art.  226  ust.  1  pkt  2  lit.  c)  w  zw.  z  art.  107  ust.  2  w  zw.  

z  art.  64  w  zw.  z  art.  16  pkt  1-3  ustawy  Pzp 

przez odrzucenie oferty  Odwołującego  wobec 

stwie

rdzenia  przez  Zamawiającego  niezłożenia  w  przewidzianym  terminie  przedmiotowego 

środka  dowodowego  dotyczącego  tłumaczenia  karty  katalogowej  procesora  oraz  kart 

katalogowych dla paneli/kabinetów LED wskazanych w pozycji 2a i 3 wykazu urządzeń. 

Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy Pzp, 

zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli 

została złożona przez wykonawcę, który nie złożył w przewidzianym terminie oświadczenia, 

o którym mowa w art. 125 ust. 1, lub podmiotowego środka dowodowego, potwierdzających 

brak 

podstaw 

wykluczenia 

lub 

spełnianie 

warunków 

udziału  

w  postępowaniu,  przedmiotowego  środka  dowodowego,  lub  innych  dokumentów  lub 

oświadczeń. 

Po  myśli  art.  107  ust.  2  ustawy  Pzp,  jeżeli  wykonawca  nie  złożył  przedmiotowych 

środków  dowodowych  lub  złożone  przedmiotowe  środki  dowodowe  są  niekompletne, 

zamawiający  wzywa  do  ich  złożenia  lub  uzupełnienia  w  wyznaczonym  terminie,  o  ile 

przewidział to w ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumentach zamówienia. 

Zgodnie  z  art.  64  ustawy  Pzp,  zamawiający  korzysta,  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia  lub  w  konkursie,  tylko  z  takich  narzędzi  i  urządzeń  komunikacji  elektronicznej, 

które  są  niedyskryminujące,  ogólnie  dostępne  oraz  interoperacyjne  w  rozumieniu  ustawy  

z  dnia  17  lutego  2005  r.  o  informatyzacji  działalności  podmiotów  realizujących  zadania 

publiczne  (Dz.U.  z  2021  r. poz.  2070 oraz  z  2022  r. poz.  1087),  z  produktami  powszechnie 

używanymi  służącymi  elektronicznemu  przechowywaniu,  przetwarzaniu  i  przesyłaniu 

danych,  i  które  nie  ograniczają  wykonawcom  dostępu  do  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia lub konkursu.  

Stosownie  do  art.  16  ustawy  Pzp,  z

amawiający  przygotowuje  i  przeprowadza 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej 

konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców, przejrzysty i proporcjonalny. 

Izba  odniesie  się  do  ww.  zarzutów  łącznie,  jako  że  oparte  zostały  na  wspólnych  

i powiązanych okolicznościach faktycznych.  


W ocenie Izby czynność odrzucenia oferty Odwołującego była prawidłowa w zakresie 

w  jakim  dotyczyła  nieuzupełnienia przez  Wykonawcę w  wymaganym  przez Zamawiającego 

terminie tłumaczenia karty katalogowej procesora sygnału.  

Odnosząc  się  do  podniesionego  zarzutu  nie  można  pominąć,  iż  zgodnie  z  art.  20  

ust.  2  ustawy  Pzp,  p

ostępowanie  o  udzielenie  zamówienia  prowadzi  się  w  języku  polskim. 

Dalej  wskazać  należy,  iż  obowiązek  złożenia  przedmiotowych  środków  dowodowych  

w  języku  polskim  wynikał  wprost  z  postanowień  SWZ  (pkt  9.5.),  która  jest  dokumentem 

wiążącym zamawiającego, jak i wykonawców, co oznacza, że obydwie strony postępowania 

o  udzielenie  zamówienia  publicznego  są  związane  warunkami  i  wymogami  specyfikacji. 

Mając na uwadze zatem  ustanowione w niniejszym postępowaniu o udzielenie zamówienia 

reguły  dotyczące  tłumaczeń  dokumentów  przedmiotowych  –  niekwestionowane  przez 

Odwołującego - brak jest, w ocenie Izby, możliwości przypisania Zamawiającemu naruszenia 

art.  107  ust.  2  ustawy  Pzp,  skoro  okolicznością  bezsporną  było,  że  Odwołujący  nie  złożył 

wraz  z  ofertą  tłumaczenia  karty  katalogowej  procesora  sygnału.  W  konsekwencji 

powyższego  za  irrelewantną  dla  istoty  sporu  Izba  uznała  argumentację  Odwołującego 

dotyczącą  możliwości  weryfikacji  spełnienia  wymogów  Zamawiającego  zawartych  w 

punktach 4.4  i 4.5 OPZ na podstawie karty katalogowej procesora sygnału złożonej w języku 

angielskim. 

W  okolicznościach  rozpoznawanej  sprawy  Izba  wzięła  również  pod  uwagę,  że 

Zamawiający  w  sposób  równy  traktował  wykonawców  zainteresowanych  przedmiotowym 

zamówieniem,  bowiem  wezwanie  do  złożenia  tłumaczeń  przedmiotowych  środków 

dowodowych  skierowano 

również  do  wykonawcy  POLNETKOM  Sp.  z  o.o.  Tym  samym 

ocena  oferty  Odwołującego  na  podstawie  dokumentów  złożonych  w  języku  angielskim 

stanowiłaby naruszenie zasady równego traktowania wykonawców. 

Następnie podnieść należy, iż nie znalazła uznania Izby argumentacja Odwołującego 

jakoby  Wykonawca 

w  wyznaczonym  przez  Zamawiającego  5  –  dniowym  terminie  uzupełnił 

przedmiotowy 

środek  dowodowy  w  postaci  tłumaczenia  karty  katalogowej  procesora 

sygnału.  

Poza  sporem 

między  Stronami  było,  że  komunikacja  między  Zamawiającym  

a wykonawcami odbywała się wyłącznie za pośrednictwem platformy zakupowej wskazanej 

w  specyfikacji.  Bezspornie  w  dniu 

15  grudnia  2022  r.  Zamawiający  zamieścił  na  platformie 

zakupowej wezwanie skierowane do Odwołującego w przedmiocie uzupełnienia tłumaczenia 

karty  katalogowej  procesora  sygnału  wyznaczając  Wykonawcy  5-dniowy  termin.  

przedmiotowym wezwaniem Odwołujący zapoznał się w dniu 23 stycznia 2023 r., bowiem 

–  jak  twierdził  –  powiadomienia  e-mail  o  zmianach  i  nowych  wiadomościach  na  platformie 

zakupowej 

z  okresu  kiedy  Zamawiający  wystosował  wezwanie  traktowane  były  przez 

serwery 

renomowanych  dostawców  usług  hostingu  jako  „wiadomości  śmieci”  (SPAM)  

z uwagi na niską reputację serwera platformy Zamawiającego. Ponadto Odwołujący twierdził, 


że  adres  e-mail  z  którego  wysyłane  są  powiadomienia  o  wiadomościach  na  platformie 

zakupowej 

znajduje się na „czarnej liście adresów”. Z powyższych okoliczności Odwołujący 

wywodził, że termin na udzielenie odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego upływał w dniu 

28  stycznia  2023  r. 

oraz  że  uzupełniając  żądany  przez  Zamawiającego  dokument  

w dniu 26 stycznia 2023 r. 

nie uchybił wyznaczonemu terminowi.  

Zdaniem Izby okoliczność, iż e-mail zawierający powiadomienie o nowej wiadomości 

zamieszczonej  na  platformie  zakupowej 

wpłynął  do  folderu  SPAM  poczty  elektronicznej 

Odwołującego  nie  uniemożliwiała  Wykonawcy  zapoznania  się  z  jej  treścią.  Odwołujący 

pomija, iż zgodnie z art. 61 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (tj. Dz. U.  

z  2022  r.  poz.  1360  ze  zm.)  Kodeks  cywilny 

[dalej  „KC”],  oświadczenie  woli  wyrażone  

w postaci elektronicznej jest złożone innej osobie z chwilą, gdy wprowadzono je do środka 

komunikacji elektronicznej w taki sposób, żeby osoba ta mogła zapoznać się z jego treścią. 

W  świetle  powyższego  przepisu,  dla  skutecznego  złożenia  oświadczenia  woli  wyrażonego  

w  postaci  elektronicznej  miarodajna  jest  chwila,  w  której  "wprowadzono  je  do  środka 

komunikacji  elektronicznej".  Chociaż  nie  wynika  to  wprost  z  komentowanego  przepisu,  to  

z  jego  kontekstu  należy  wyprowadzić  wniosek,  że  chodzi  tu  o  środek  komunikacji 

elektronicznej należący do adresata lub kontrolowany przez niego. Wskazuje na to końcowe 

sformułowanie  tego  przepisu,  wymagające  zapewnienia  adresatowi  możności  zapoznania 

się  z  treścią  oświadczenia  woli.  Możność  taka  zachodzić  będzie  tylko  wówczas,  gdy 

oświadczenie woli wyrażone w postaci elektronicznej stanie się dostępne w kontrolowanym 

przez niego środku komunikacji elektronicznej.  

Zgodnie  z  teorią  doręczenia,  leżącą  u  podstaw art.  61  §  2 KC,  ryzyko  niedojścia 

oświadczenia  woli  do  adresata  spoczywa  na  składającym  oświadczenie. Po  wprowadzeniu 

oświadczenia  woli  do  środka  komunikacji  elektronicznej  adresata  ryzyko  niemożności 

zapoznania  się  z  treścią  oświadczenia  woli,  spoczywa  na  odbiorcy  oświadczenia.  W  tym 

miejscu  wskazać  należy,  iż  zgodnie  ze  stanowiskiem  Sądu  Najwyższego  wyrażonym  

w  postanowieniu  z  dnia  10  grudnia  2003  r.  sygn.  akt:  V  CZ  127/03 

oświadczenie  woli  

w  postaci  elektronicznej  dokonywane  on  line  zostaje  złożone  z  chwilą  jego  przejścia  do 

systemu  informatycznego  prowadzonego  i  kontrolowaneg

o  przez  odbiorcę,  to  jest  

w  momencie  przyjęcia  oświadczenia  przez  serwer  odbiorcy  i  zarejestrowania  na  nim 

odpowiednich danych. 

rozpoznawanej  sprawie  za  kluczową  Izba  uznała  okoliczność,  iż  Odwołujący  

w istocie sam 

potwierdził, że sporna wiadomość e-mail (powiadomienie o nowej wiadomości 

na  platformie) 

dotarła  do  niego,  co  oznacza,  iż  oświadczenie  Zamawiającego  dotarło  do 

Wykonawcy  oraz  że  miał  on  możliwość  zapoznania  się  z  jego  treścią.  Powyższego  nie 

zmienia fakt, że wiadomość e-mail wpłynęła do folderu SPAM, co wynika ze złożonego przez 

Odwołującego  „rysunku  1”  załączonego  do  opinii  Group  IT  Sp.  z  o.o.  Sp.  k.  z  siedzibą  


w Poznaniu z dnia 27 stycznia 2023 r., w którym czytamy, że mail przetargowy trafił/został 

dostarczony do SPAMu. Ok

oliczność, iż wiadomość e-mail została umieszczona w folderze 

SPAM  nie  oznacza  bowiem

,  że  wykonawca  pozbawiony  został  realnej  możliwości 

zapoznania  się  z  jej  treścią.  W  ocenie  Izby  Odwołujący  jako  profesjonalista  powinien  mieć 

świadomość  działania  filtrów  antyspamowych  i  zapewnić  sobie  taką  konfigurację  poczty 

elektronicznej,  w  tym  rzeczonych  filtrów,  aby  zagwarantować  sobie  możliwość  odbioru 

wiadomości  z  obsługującego  go  serwera.  Korzystanie  z  systemu  powiadomień  o  zmianach  

i  nowych  wiadomościach  na  platformie  zakupowej  i  podnoszony  w  orzecznictwie  Izby  brak 

obowiązku wykonawcy w zakresie stałego monitorowania platformy zakupowej nie oznacza, 

że  wykonawca  zwolniony  jest  z  kontroli  klasyfikacji  wiadomości  uznawanych  za  SPAM, 

zwłaszcza  że  filtry  antyspamowe  nie  są  rozwiązaniem  doskonałym.  Niedochowanie 

staranności  w  tym  przedmiocie,  zdaniem  Izby,  nie  może  być  ocenione  jako  brak  realnej 

możliwości zapoznania się z oświadczeniem woli znajdującym się w folderze SPAM. 

Bez  wpływu  na  powyższą  ocenę  pozostaje  zatem  podnoszona  przez  Odwołującego 

okoliczność, iż adres e-mail z którego wysyłane były powiadomienia znajduje się na „czarnej 

liście  adresów”  oraz  że  w  dniu  13  –  15  grudnia  2022  r.  e-maile  ze  skrzynki  mailowej 

[email protected] 

zostały zakwalifikowane przez serwer pocztowy Microsoft jako 

SPAM, 

skoro jak wskazano powyżej, sporna wiadomość dotarła do Odwołującego i miał on 

możliwość zapoznania się z jej treścią. Ponadto zauważyć należy, iż w dniu 15 grudnia 2023 

r. Zamawiający skierował wezwania do uzupełnienia dokumentów przedmiotowych – oprócz 

Odwołującego  -  do  dwóch  innych  wykonawców,  którzy  nie  zgłaszali  problemów  

z  odebraniem  wiadomości.  Trafnie  również  wskazał  Zamawiający,  iż  brak  jest  jednej 

uniwersalnej  „czarnej  listy  adresów”  oraz  kryteriów  powodujących  wpis  na  listę,  co 

potwierdza  także  złożony  przez  Odwołującego  dowód  w  postaci  wyciągu  z  czarnej  listy 

adresów IP w którym czytamy, że istnieją dziesiątki czarnej listy domen - „każda z własnymi 

regułami i obraźliwymi kategoriami, na których można się skupić”.  

W  okolicznościach  sprawy  Izba  wzięła  również  pod  uwagę,  iż  nie  polegało  na 

prawdzie 

stanowisko  Odwołującego,  jakoby  Wykonawca  po  otrzymaniu  od  Zamawiającego 

wiadomości  z  dnia  5  grudnia  2022  r.  o  trwającej  ocenie  ofert  zaprzestał  przesyłania 

dodatkowych  pytań  i  monitorowania  platformy  niniejszego  postępowania.  Powyższe  stoi  w 

sprzeczności  z  przedstawionym  przez  Zamawiającego  dowodem  w  postaci  listy  aktywności 

Odwołującego na platformie zakupowej, którego Odwołujący nie kwestionował. Z rzeczonego 

dokumentu  wynika,  iż  w  dniu  4  stycznia  2023  r.  Odwołujący  był  aktywny  na  platformie 

zakupowej  niniejszego  postępowania,  bowiem  pobrał  zestawienie  ofert  złożonych  w 

postępowaniu,  miał  zatem  możliwość  pobrania  zamieszczonego  na  platformie  zakupowej 

wezwania.  


Wziąwszy  pod  rozwagę  powyższe  okoliczności  Izba  doszła  do  przekonania,  że 

Odwołujący  uzupełniając  tłumaczenie  karty  katalogowej  procesora  sygnału  w  dniu  26 

stycznia  2023  r.,  podczas  gdy  termin  na  dokonanie  tej  czynności  zgodnie  z  wezwaniem 

Zamawiającego  upływał  w  dniu  20  grudnia  2022  r.,  nie  złożył  w  przewidzianym  terminie 

przedmiotowego  środka  dowodowego,  przez  co  jego  oferta  podlega  odrzuceniu  zgodnie  z 

dyspozycją art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy Pzp. 

Izba  podzieliła  natomiast  stanowisko  Odwołującego  dotyczące  braku  podstaw  do 

odrzucenia  oferty  Wykonawcy  z  uwagi  na  niezłożenie  w  przewidzianym  terminie  kart 

katalogowych dla 

kabinetów, o których mowa w punkcie 2a i 3 wykazu urządzeń z uwagi na 

nieprecyzyjność  specyfikacji  warunków  zamówienia,  która  nie  może  być  odczytywana  na 

niekorzyść wykonawcy.  

Bezsporne  między  Stronami  postępowania  odwoławczego  było,  że  Odwołujący  

w  poz.  1a,  2a 

oraz  3  wykazu  urządzeń  zaoferował  ten  sam  model  paneli/kabinetów  LED, 

lecz o innej 

wersji. Jednocześnie wraz z ofertą Odwołujący złożył kartę katalogową wyłącznie 

dla 

urządzenia  zaoferowanego  w  poz.  1a  wykazu  urządzeń,  podczas  gdy  zdaniem 

Zamawiającego  karty  katalogowe  Wykonawca  winien  złożyć  również  dla  urządzeń 

wskazanych  w  poz.  2a  oraz  3  wykazu

,  czemu  Zamawiający  dał  wyraz  wzywając 

Odwołującego do uzupełnienia brakujących dokumentów przedmiotowych pismem z dnia 15 

grudnia 2022 r. 

Dokonując  analizy  zarzutu  Izba  zważyła,  że  w  punkcie  10.2.3  SWZ  Zamawiający 

wskazał,  że  w  ramach  kart  katalogowych  stanowiących  przedmiotowe  środki  dowodowe, 

należy  dostarczyć  kartę  katalogową  na  potwierdzenie,  że  oferowane  urządzenia  spełniają 

wymagania  Zamawiającego  zawarte  odpowiednio  w  pkt  3.1  (panele/kabinety  LED)  OPZ.  

Z  powyższego  wynika  zatem,  iż  w  punkcie  10.2.3  specyfikacji  Zamawiający  nie  ustanowił 

wymogu  złożenia  kart  katalogowych  dotyczących  paneli/kabinetów  LED  spełniających 

wymagania zawarte w punkcie 3.3 i 3.4 OPZ.  

Jednocześnie w wykazie urządzeń (załącznik nr 2 do SWZ) w poz. 1a Zamawiający 

wymagał  podania  określonych  informacji  dla  następujących  elementów:  „Kabinet/panel  – 

zgodnie z pkt. 3.1 OPZ”, w poz. 2 „Kabinet/panel – zgodnie z pkt. 3.3 OPZ” oraz w poz. 3a 

„Kabinet/panel – zgodnie z pkt. 3.4 OPZ”. Z kolei jak wynika z Opisu Przedmiotu Zamówienia 

stanowiącego  załącznik  nr  1  do  Wzoru  umowy  specyfikacja  techniczna  kabinetów/paneli 

LED została ujęta w punkcie 3.1 OPZ. Punkty 3.3 oraz 3.4 OPZ dotyczyły natomiast budowy 

słupa  obudowanego kabinetami/panelami  LED,  które  zgodnie  z  wymogami  Zamawiającego 

miały być takie same dla ekranu na słupie oraz dla pozostałej lokalizacji i nie zawierały listy 

parametrów technicznych, analogicznej jak zawarta w punkcie 3.1 OPZ. Sporządzony wykaz 

urządzeń  (załącznik  nr  2  do  SWZ)  nie  został  zatem  odpowiednio  skorelowany  z  opisem 

przedmiotu  niniejszego  zamówienia,  ponieważ  referował  do  kabinetów/paneli,  o  których 


mowa w punkcie 3.3 OPZ oraz 3.4 OPZ

, podczas gdy w ww. punkty dotyczyły budowy słupa 

i  łuków  ściany.  Jednocześnie  jak  już  wskazano  powyżej  w  treści  specyfikacji  nie  było 

wymogu złożenia kart katalogowych dotyczących paneli/kabinetów LED zgodnie z punktem 

3.3  i  3.4  OPZ

,  a  zaoferowane  przez  Odwołującego  ekrany,  dla  których  brak  było  kart 

katalogowych dotyczyły właśnie kabinetów/paneli LED wymaganych przez Zamawiającego w 

punktach 3.3 OPZ i 3.4 OPZ

, co znajduje potwierdzenie w złożonym wykazie narzędzi. 

Mając  na  uwadze  nieprecyzyjność  specyfikacji  warunków  zamówienia,  w  tym  

w  szczególności  brak  jednoznacznego  wymogu  złożenia  wraz  z  ofertą  kart  katalogowych 

dotyczących  paneli/kabinetów  LED,  o  których  mowa  w  poz.  2a  oraz  3  wykazu  urządzeń 

(referujących odpowiednio do punktów 3.3 oraz 3.4 OPZ), brak było podstaw do odrzucenia 

oferty Odwołującego z uwagi na niezłożenie ww. dokumentów na wezwanie Zamawiającego. 

Powyższe  pozostaje  jednak  bez  wpływu  na  prawidłowość  czynności  odrzucenia  oferty 

Odwołującego  na  podstawie art.  226 ust.  1 pkt 2 lit.  c  ustawy  Pzp,  w  omówionym  powyżej 

zakresie 

dotyczącym braku złożenia tłumaczenia karty katalogowej.  

Zarzuty dotyczące oferty SHADOK AV P. Sp. k. z siedzibą w Zabrzu 

Nie  zasługiwał  na  uwzględnienie  zarzut  naruszenia  art.  226  ust.  1  pkt  5  w  zw.  

z art. 16 pkt 1 ustawy Pzp 

przez naruszenie zasady uczciwej konkurencji i zachwianie równej 

pozycji  wykonawców  w  postępowaniu,  a  w  konsekwencji  zaniechanie  odrzucenia  oferty 

wykonawcy  SHADOK  AV  P. 

Sp.  k.,  pomimo  iż  jej  treść  jest  niezgodna  z  treścią  warunków 

zamówienia  w  zakresie  wymogu  wyraźnego  rozróżnienia  wersji  produktu  dla  wszystkich 

zaoferowanych  wersji  kabinetów/paneli  LED  określonego  przez  Zamawiającego  w 

dokumentach zamówienia. 

Zgodnie  z  art.  218  ust. 2  ustawy  Pzp,  tr

eść oferty musi być zgodna z wymaganiami 

zamawiającego określonymi w dokumentach zamówienia. Stosownie do art. 226 ust. 1 pkt 5 

ustawy  Pzp,  zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli  jej  treść  jest  niezgodna  z  warunkami 

zamówienia. 

Zgodnie  z  ugruntowanym  na  tle  poprzedniego  stanu  prawnego  orzecznictwem  Izby, 

zachowującym  obecnie  aktualność,  niezgodność  treści  oferty  z  warunkami  zamówienia, 

stanowiąca przesłankę odrzucenia oferty wykonawcy, o której mowa w art. 226 ust. 1 pkt 5 

ustawy 

Pzp,  ma  miejsce  w  sytuacji,  gdy  oferowane  przez  wykonawcę  w  ofercie 

zobowiązanie  nie  odpowiada  zobowiązaniu  określonemu  w  SWZ,  bądź  też  polega  na 

sporządzeniu  i  przedstawieniu  oferty  w  sposób  niezgodny  z  wymaganiami  zamawiającego, 

przy czym chodzi tutaj o 

takie wymagania SWZ, które dotyczą sposobu opisania, wyrażenia  

i potwierdzenia zobowiązania oferowanego, tj. wymagania co do treści oferty, a nie jej formy 

(por.  wyrok  KIO  z  dnia  31  marca  2016  r.  sygn.  akt:  KIO  396/16  oraz  wyrok  KIO  z  dnia  6 


września 2016 r. sygn. akt: KIO 1565/16). Z kolei termin oferta należy odczytywać w świetle 

art. 66 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 

ze zm.), który stanowi że oświadczenie drugiej stronie woli zawarcia umowy stanowi ofertę, 

jeżeli określa istotne postanowienia tej umowy. Na gruncie Prawa zamówień publicznych to 

zamawiający  ustala  w  SWZ  wymagany  od  wykonawcy  zakres  i  sposób  konkretyzacji 

oświadczenia  woli,  który  będzie  następnie  podstawą  dla  oceny  zgodności  treści  złożonej 

oferty  z  merytorycznymi  wymaganiami  opisu  przedmiotu  zamówienia.  Dodać  należy,  że 

z

astosowanie  ww.  przesłanki  odrzucenia  wymaga  jednoznacznego  wykazania  na  czym 

polega niezgodność oferty z warunkami zamówienia, poprzez wskazanie w ofercie tego, co 

jest 

sprzeczne  z  dokumentacją  postępowania  i  w  jaki  sposób  ta  niezgodność  występuje,  

w  konfrontacji  z  wyraźnie  określonymi  i  ustalonymi  warunkami  zamówienia.  Tym  samym 

punktem wyjścia dla stwierdzenia wady oferty jest właściwe ustalenie oraz zinterpretowanie 

dokumentacji sporządzonej w danym postępowaniu, która powinna być rozumiana w sposób 

ścisły,  aby  ograniczyć  pole  dla  ewentualnych  niejasności  i  nieporozumień,  skutkujących 

niedozwoloną uznaniowością przy ocenie ofert. 

Odnosząc  się  do  podniesionego  zarzutu  podkreślić  należy,  iż  Odwołujący  nie 

przedstawił  żadnej  argumentacji  wskazującej  na  wymóg  wyraźnego  rozróżnienia  wersji 

produktu  dla  oferowanych  przez 

wykonawców  wersji  kabinetów/paneli  LED.  Gdyby  nawet 

przyjąć,  iż  wymóg  ten  Odwołujący  wywnioskował  z  nazwy  kolumny  nr  5  tabeli  zawartej  

w wykazie urządzeń (załącznik nr 2 do SWZ) zatytułowanej „Typ/Model/Wersja”, to w ocenie 

Izby  z 

powyższego  nie  sposób  wywieść  obowiązku  podania  przez  wykonawcę  wszystkich 

trzech  elementów,  tj.  typu,  modelu  i  wersji  dla  oferowanego  przedmiotu  zamówienia. 

Wskazać  należy,  iż  użytego  przez  Zamawiającego  znaku  „/”  nie  należy  odczytywać  jako 

spójnika  „i”.  Zastosowany  przez  Zamawiającego  ukośnik  to  znak  graficzny  pełniący  różne 

funkcje  w  języku  pisanym.  Ukośnika  używa  się  między  innymi  zamiast  albo,  lub,  na,  za,  a 

także do rozdzielania słów, liczb i całych wyrażeń.  

Mając na uwadze powyższe, jak również bezsporną między Stronami okoliczność, iż 

SHADOK w załączniku nr 2 do SWZ podał ten sam model dla każdego kabinetu/panelu LED 

poz.  1a,  2  i  3a  wykazu  urządzeń),  brak  było  podstaw  do  odrzucenia  oferty  Wykonawcy  

z uwagi na niezgodność z warunkami zamówienia.   

Potwierdził się natomiast zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 16 pkt 1 

ustawy  Pzp 

przez  naruszenie  zasady  uczciwej  konkurencji  i  zachwianie  równej  pozycji 

wykonawców w postępowaniu, a w konsekwencji zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy 

SHADOK AV P. 

Sp. k., pomimo iż jej treść jest niezgodna z treścią warunków zamówienia w 

zakresie 

zaoferowania  procesora  wyposażonego  w  3  karty  wyjściowe  niespełniające 

warunków odpowiedniej ilości wejść zgodnie z OPZ. 


Uzupełniająco  Izba  wskazuje,  że  analiza  uzasadnienia  faktycznego  ww.  zarzutu 

prow

adzi  do  wniosku,  że  Odwołujący  z  liczby  kart  wyjściowych  wyposażonych  w  porty 

Ethernet  procesora  oferowanego  przez  SHADOK  wywodził  brak  możliwości  zapewnienia 

pełnej  redundancji  zasilanych  kabinetów  zgodnie  z  wymogiem  zawartym  w  punkcie  4.5 

Opisu Przedmiotu Zamówienia. 

R

ozpoznając  przedmiotowy  zarzut  Izba  wzięła  pod  uwagę  stanowiska 

zaprezentowane  przez  Strony  postępowania  odwoławczego  w  toku  rozprawy  oraz 

argumentację Przystępującego SHADOK AV P. Sp. k. zawartą w piśmie procesowym z dnia 

15  lutego  2023  r.  W  szczególności  Izba  miała  na  uwadze,  że  Zamawiający  nie 

zakwestionował  stanowiska  Odwołującego  dotyczącego  rozumienia  wymogu  „pełnej 

redundancji”,  o  którym  mowa  w  punkcie  4.5.  Opisu  Przedmiotu  Zamówienia  jako 

„zdublowanie sygnału od procesora do ściany LED”. Zamawiający nie twierdził przy tym, że 

wymóg  pełnej  redundancji  nie  ma  zastosowania  w  przypadku  rozwiązania  zastępczego,  tj. 

procesora  sygnału.  Izba  uwzględniła  argumentację  Zamawiającego  podniesioną  w  toku 

rozprawy,  zgodnie  z  którą,  wymóg  referujący  do  pełnej  redundancji  miał  odbywać  się  na 

etapie  od  kontrolera  do  ściany  LED,  jak  i  w  samym  kabinecie,  przy  czym  na  gruncie 

specyfikacji dopuszczalna była możliwość zastąpienia kontrolerów procesorem sygnału. Izba 

wzięła  również  pod  uwagę,  że  Zamawiający  nie  polemizował  z  Odwołującym,  który 

akcentował,  że  zaoferowane  przez  Przystępującego  SHADOK  urządzenie  posiada 

redundancję  wyłącznie  na  poziomie  ściany  LED,  na  co  wskazuje  argumentacja  zawarta  w 

piśmie  procesowym  z  dnia  15  lutego  2023  r.,  a  nie  od  procesora  sygnału  do  ściany  LED. 

Wymóg  pełnej  redundancji  rozumianej  jako  konieczność  podwojenia  (zdublowania)  wyjść 

Ethernet 

procesora sygnałowego  potwierdza  także  złożona  przez  Odwołującego  deklaracja 

produktowa NovaStar. Tym samym p

rezentowane przez Zamawiającego oraz Odwołującego 

stanowisko  w  zakresie  rozumienia 

wymogu  „pełnej  redundancji”  w  przypadku  procesora 

sygnałowego Izba uznała za spójne.  

Z kolei Przystępujący SHADOK AV P. Sp. k. w piśmie procesowym z dnia 15 lutego 

2023 r. 

stał na stanowisku, że „zdublowanie nie stanowiło wymogu dla tego postępowania i 

dla procesora sygnałowego zaoferowanego przez firmę Shadok AV”, przyznając tym samym, 

że  nie  uwzględnił  powyższego  wymogu  (pełnej  redundancji  rozumianej  jako  zdublowanie 

sygn

ału) dla procesora sygnałowego. Dostrzec również należy, iż Przystępujący nie podał w 

piśmie procesowym ani w złożonej wraz z ofertą karcie katalogowej procesora  liczby wyjść 

typu  Ethernet

,  w  które  wyposażony  jest  oferowany  procesor,  uniemożliwiając  tym  samym 

rzeczywistą weryfikację wymogu Zamawiającego określonego w punkcie 4.5 OPZ .  

Mając na uwadze powyższe Izba uwzględniła zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 

ustawy  Pzp  w  ww. 

zakresie  i  nakazała  Zamawiającemu  odrzucenie  oferty  wykonawcy 

SHADOK AV P. Sp. k. jako niezgodnej 

z warunkami zamówienia.  


Wobec 

powyższego orzeczono jak w sentencji. 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  Izba  orzekła  na  podstawie  art.  557  i  575 

ustawy Pzp w zw. z § 5 pkt 1 i pkt 2 lit. b) i d) oraz § 7 ust. 2 pkt 1 i ust. 3 rozporządzenia 

Prezesa  Rady  Ministrów  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania 

odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od odwołania  

z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).  

Przedmiotem  oceny  Izby  były  zarzuty  nr  1,  2  oraz  8  petitum  odwołania.  Izba 

uwzględniła odwołanie w zakresie zarzutu nr 8 w części dotyczącej zaoferowania procesora 

wyposażonego w 3 karty wyjściowe niespełniające warunków odpowiedniej ilości wejść oraz 

nie uwzględniła odwołania w pozostałym zakresie. 

Biorąc powyższe pod uwagę Izba kosztami postępowania obciążyła Zamawiającego 

w  części  1/3  i Odwołującego w  części  2/3.  Na koszty  postępowania odwoławczego składał 

się  wpis  uiszczony  przez  Odwołującego  w wysokości  15  000  zł,  koszty  poniesione  przez 

Odwołującego z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika w kwocie 3 600 zł oraz czterech opłat 

skarbowych od pełnomocnictw w kwocie 68 zł (łącznie 18 668 zł 00 gr). Odwołujący poniósł 

dotychczas  koszty  postępowania  odwoławczego  w  wysokości  18  668  zł  tytułem  wpisu  od 

odwołania,  wynagrodzenia  pełnomocnika  oraz  opłat  skarbowych  od  pełnomocnictw, 

tymczasem odpowiadał za nie do wysokości 12 445 zł (18 668 zł x 2/3). Wobec powyższego 

Izba zasądziła od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kwotę 6 223 zł stanowiącą różnicę 

pomiędzy kosztami poniesionymi dotychczas przez Odwołującego a kosztami postępowania, 

za jakie odpowiadał w świetle jego wyniku.  

Przewodniczący:      ……………………………..