Sygn. akt KIO 3374/22
WYROK
z dnia 3 stycznia 2023 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Anna Osiecka-Baran
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 stycznia 2023 r.
w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 19 grudnia 2022 r. przez wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Ekspert Security Duo Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, Ekspert Security MW Spółka
z ogranic
zoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie oraz Ekotrade Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym
przez zamawiającego 42 Bazę Lotnictwa Szkolnego z siedzibą w Radomiu
przy udziale
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Solid
Security Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie oraz Solid
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie, zgłaszających
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się
o udzielenie zamówienia Ekspert Security Duo Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, Ekspert Security MW Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie oraz Ekotrade Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie i zalicza w poczet kosztów
pos
tępowania odwoławczego kwotę 15 0000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy
złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie
zamówienia
Ekspert
Security
Duo
Spółka
z
ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, Ekspert Security MW Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie oraz Ekotrade Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie tytułem wpisu od odwołania.
Sto
sownie do art. 579 i 580 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1710 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………………………………………
Sygn. akt KIO 3374/22
U z a s a d n i e n i e
42 Baza Lotnictwa Szkol
nego z siedzibą w Radomiu, dalej „Zamawiający”, prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu ograniczonego w
dziedzinie obronności i bezpieczeństwa pn. „Usługa w zakresie ochrony fizycznej SUFO w
kompleksach wojskowych będących na zaopatrzeniu gospodarczym 42 Bazy Lotnictwa
Szkolnego w latach 2023
— 2024. Postępowanie prowadzone jest na podstawie przepisów
ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz.
1129 ze zm.), dalej „ustawa Pzp”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej dniu 9 września 2021 r. pod numerem 2022/S 174-
W dniu 19 grudnia 2022 r. wykonawcy
wspólnie ubiegający się o udzielenie
zamówienia Ekspert Security Duo Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Warszawie, Ekspert Security M
W Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Warszawie oraz Ekotrade Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Warszawie, dalej „Odwołujący”, wnieśli odwołanie w zakresie części III zamówienia,
zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
a)
art. 224 ust. 1 i ust. 4 w zw. z art. 395 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy Pzp przez zaniechanie
wezwania konsorc
jum Solid do złożenia wyjaśnień w zakresie zaoferowanej ceny lub kosztu,
lub
ich istotnych części składowych w części III postępowania, pomimo że zaoferowana cena
lub koszt, lub ich istotne części składowe są rażąco niskie w stosunku do przedmiotu
zamówienia, a wskazane koszty realizacji zamówienia w roku 2023 i 2024 nie pozwolą na
pokrycie wszystkich kosztów związanych z wytworzeniem usługi realizowanej na podstawie
umowy, a w szczególności pokrycie kosztów minimalnego wynagrodzenia pracowników w
roku 2023
i 2024 i kosztów pracodawcy, które obowiązany jest on ponieść w związku z
zatrudnieniem, co powinno prowa
dzić do wezwania tego wykonawcy do wyjaśnienia w
zakresie zaoferowanej przez konsorcjum Solid ceny, a to powinno prowadzić co najmniej do
powstania wątpliwości po stronie Zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu
zam
ówienia zgodnie z wymaganiami określonymi w dokumentach zamówienia lub
wynik
ającymi z odrębnych przepisów, co stanowi przesłankę wezwania wykonawcy do
złożenia wyjaśnień w trybie art. 224 ust. 1 ustawy Pzp;
b)
art. 239 w zw. z art. 16 pkt 1 ustawy Pzp przez w
ybór oferty konsorcjum Solid w cz. III
p
ostępowania, pomimo że cena lub koszt, lub ich istotne części składowe zaoferowane przez
konsorcjum Solid nie pozwalają na pokrycie kosztów wytworzenia usługi, a przez wybór
oferty której cena budzi wątpliwości co do prawidłowości kalkulacji prowadzi to do naruszenia
zasady uczciwej konkuren
cji i równego traktowania wykonawców biorących udział w
p
ostępowaniu, gdyż oferta zawierająca rażąco niską cenę lub budząca wątpliwości
Zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z
wymaganiami określonymi w dokumentach zamówienia lub wynikającymi z odrębnych
przepisów została wybrana z pokrzywdzeniem innych wykonawców, w tym Odwołującego.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości, nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej w części III postępowania,
wezwania
konsorcjum Solid do złożenia wyjaśnień w zakresie zaoferowanej ceny lub kosztu
lub ich istotnej części składowej w trybie art. 224 ust. 1 w zw. z art. 224 ust. 4 ustawy Pzp.
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego w ustawowym terminie
zgłosili przystąpienie wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia Solid
Security Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie oraz Solid
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie, dalej również
„Przystępujący”.
Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, wnosząc o jego oddalenie.
Przystępujący również złożył pismo procesowe, wnosząc o oddalenie odwołania.
U
względniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
stron oraz uczestników postępowania odwoławczego, złożone w pismach
procesowych, jak też podczas rozprawy, Izba stwierdziła, iż odwołanie zasługuje na
oddalenie.
Izba dopuściła w niniejszej sprawie dowody z dokumentacji postępowania,
w szc
zególności z: protokołu postępowania o udzielenie zamówienia, ogłoszenia
o zamówieniu, specyfikacji warunków zamówienia, ofert wykonawców, informacji o wyborze
najkorzystniejszej oferty. Izba wzięła również pod uwagę stanowiska wyrażone w odwołaniu,
odpow
iedzi na odwołanie, piśmie procesowym Przystępującego, a także oświadczenia i
stanowiska stron oraz uczestnika postępowania odwoławczego wyrażone ustnie do
protokołu posiedzenia i rozprawy w dniu 2 stycznia 2022 r.
Izba nie dopuściła i nie przeprowadziła wnioskowanego przez Odwołującego dowodu
z
odwołania Przystępującego z dnia 12 grudnia 2022 r. dotyczącego postępowania
prowadzonego przez 23
Bazę Lotnictwa Taktycznego z siedzibą w Mińsku Mazowieckim. Po
pierwsze,
Izba uznała, że ww. dowód jest nieprzydatny dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy.
Dotyczy
bowiem danych, które nie są przedmiotem oceny w toku niniejszego postępowania
odwoławczego. Po drugie, Izba ustaliła, że ww. odwołanie zostało wycofane, a zgodnie z art.
520 ust. 2 ustawy Pzp c
ofnięte odwołanie nie wywołuje skutków prawnych, jakie ustawa
wiąże z wniesieniem odwołania do Prezesa Izby.
Izba ustaliła, co następuje.
Przedmiotem zamówienia jest świadczenie usług w zakresie ochrony fizycznej SUFO
w kompleksach wojskowych będących na zaopatrzeniu gospodarczym 42 Bazy Lotnictwa
Szkolnego w latach 2023
— 2024.
Zgodnie z Rozdziałem 16 specyfikacji warunków zamówienia Zamawiający oceniał
oferty w oparciu o kryterium ceny brutto 100%.
W formularzu ofertowym należało podać
także stawkę za jedną roboczogodzinę.
Izba ustaliła, że wartość szacunkowa zamówienia została ustalona w oparciu o
internetowe rozpoznanie rynku oraz dane z
lat ubiegłych powiększone o wskaźnik inflacji w
dniu
5 września 2022 r. na kwotę 16 181 116,86 zł na rok 2023t, w tym na kwotę
729,02 zł dla części III oraz na kwotę 18 968 273,36 na rok 2024, w tym na kwotę
454,19 zł dla części III. W postępowaniu w zakresie części III wpłynęły cztery oferty:
•
Przystępującego: 2023 – 3 929 108,04 zł/4 832 802,89 zł; stawka za 1
roboczogodzinę 29,64 zł/36,45 zł; 2024 – 4 005 134,64 zł/4 926 315,60 zł; stawka za 1
roboczogodzinę 29,64 zł/36,45 zł;
•
Odwołującego: 2023 – 3 942 364,14 zł/4 849 107,90 zł; stawka za 1 roboczogodzinę
29,74 zł/36,58 zł; 2024 – 4 038 809,41 zł/4 967 735,57 zł; stawka za 1 roboczogodzinę
29,92 zł/36,80 zł i 28,10 zł/34,56 zł;
•
Konsorcjum Stekop: 2023
– 3 974 178,78 zł/4 888 239,90 zł; stawka za 1
roboczogodzinę 29,98 zł/36,87 zł; 2024 – 4 051 077,48 zł/4 982 825,30 zł; stawka za 1
roboczogodzinę 29,98 zł/36,87 zł;
•
Konsorcjum Seris Konsalnet Ochrona: 2023
– 4 292 325,18 zł/5279 559,97zł; stawka
za
1 roboczogodzinę 32,38 zł/39,82 zł; 2024 – 4 375 379,88 zł/5 381 717,25zł; stawka za 1
roboczogodzinę 32,38 zł/39,82 zł.
Z
amawiający wskazał, iż przeznaczył na sfinansowanie przedmiotu zamówienia w
odniesieniu do części III kwotę 4 599 866,70 zł brutto na rok 2023 oraz kwotę 5 392 878,66
zł brutto na rok 2024.
Izba ustaliła, że Zamawiający nie wzywał Przystępującego do złożenia wyjaśnień w
zakresie rażąco niskiej ceny.
Zamawiający w dniu 7 grudnia 2022 r. poinformował wykonawców o wyborze oferty
najkorzystniejszej, za którą uznał ofertę Przystępującego.
Uwzględniając powyższe, Izba zważyła, co następuje.
W pierwszej kolejności Izba ustaliła, że nie zaszła żadna z przesłanek, o których
stanowi art. 528 ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania.
W drugiej kolejności Izba stwierdziła, że Odwołującemu przysługiwało prawo do
skorzystania ze środka ochrony prawnej, gdyż wypełniono materialnoprawną przesłankę
interesu w uzyskaniu zamówienia, określoną w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, kwalifikowaną
możliwością poniesienia szkody, będącej konsekwencją zaskarżonych w odwołaniu
czynności.
Dalej, Izba, uwzględniając zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, w
szczególności zakres zarzutów podniesionych w odwołaniu, doszła do przekonania, iż w
niniejszym postępowaniu nie doszło do naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy,
które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie
zamówienia, a tym samym, na podstawie art. 554 ust. 1 ustawy Pzp, rozpoznawane
odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie.
Izba uznała, że nie potwierdził się zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 224
ust.
1 ustawy Pzp, zgodnie z którym jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne części
składowe, wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia lub budzą
wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z
w
ymaganiami określonymi w dokumentach zamówienia lub wynikającymi z odrębnych
przepisów, zamawiający żąda od wykonawcy wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w
zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub ich istotnych części składowych.
Odwołujący podnosił, że zaszły przesłanki do wezwania Przystępującego do złożenia
wyjaśnień w trybie art. 224 ust. 1 w zw. z art. 224 ust. 4 ustawy Pzp, ponieważ na podstawie
otrzymanych informacji Zamawiający winien przy prawidłowej ocenie stwierdzić, że
zaoferowana cena lub koszt,
lub ich istotne części składowe, wydają się rażąco niskie w
stosunku do przedmiotu zamówienia lub budzą jego wątpliwości co do możliwości wykonania
przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi w dokumentach zamówienia
lub wynikającymi z odrębnych przepisów. Zwracał uwagę, że najistotniejszym elementem
składowym usługi polegającej na ochronie osób i mienia jest koszt zatrudnienia pracowników
na podstawie u
mowy o pracę. Przedłożył również swoje wyliczenia dotyczące całkowitego
kosztu pracodawcy, po
dkreślając że Przystępujący osiągnie stratę na kontrakcie, tylko i
wyłącznie związaną z samym wynagrodzeniem, nie mówiąc już, że w swoich wyliczeniach
Odwołujący nie uwzględnił jakichkolwiek kosztów związanych z realizacją zamówienia, jak
koszty
umundurowa
nia, wyposażenia pracowników, kosztów obsługi kadrowo-
administracyjnej, nadzoru, szkoleń bhp, ewentualnych zastępstw chorobowych, zakupu i
dostawy kontenerów wartowniczych na posterunkach itp., gdyż już same koszty osobowe
pokazują, że koszty wytworzenia usługi jedynie w zakresie zatrudnienia pracowników są
wyższe niż cena Przystępującego.
W ocenie składu orzekającego z powyższym stanowiskiem nie sposób się zgodzić.
Dyspozycja
art. 224 ust. 1 ustawy Pzp skierowana jest do zamawiającego i to zamawiający,
ja
ko gospodarz postępowania, ma możliwość zastosowania procedury opisanej tym
przepisem. Ustawodawca w art. 224 ust. 1 ustawy Pzp pozostawił więc zamawiającemu
ocenę zaistnienia podstaw do wezwania wykonawcy do złożenia wyjaśnień w przedmiocie
wyliczenia cen
y. Zamawiający powinien zatem wezwać wykonawcę do złożenia wyjaśnień w
zakresie wyliczenia ceny w sytuacji, gdy zaistnieją wątpliwości co do możliwości wykonania
zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi w dokumentach zamówienia lub
wynikającymi z odrębnych przepisów. Odnosząc powyższe do niniejszego stanu faktycznego
należy wskazać, że Zamawiający nie miał podstaw do wezwania Przystępującego do
wyjaśnień dotyczących ceny, bowiem jego oferta, wbrew twierdzeniom Odwołującego, nie
budziła uzasadnionych wątpliwości co do wysokości zaproponowanych stawek.
Wymaga podkreślenia, że przepisy ustawy Pzp wyraźnie rozróżniają sytuację, w
której cena przekracza wskaźniki wprost wskazane w przepisach (odniesienie do wartości
zamówienia ustalonej przed wszczęciem postępowania lub do średniej arytmetycznej ofert)
oraz taką, kiedy wskaźniki te nie zostały przekroczone. O ile w pierwszym przypadku
wezwanie wykonawcy do wyjaśnień ma charakter obligatoryjny, o tyle w drugim przypadku
decyzja o skorzystaniu z takiego wezwania
należy wyłącznie do zamawiającego. Bezsporną
okolicznością jest to, iż nie zaszły podstawy do wezwania Przystępującego do złożenia
wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny zgodnie z 30% kryterium arytmetycznym, o którym
mowa w art. 224 ust. 2 ustawy Pzp,
bowiem cena Przystępującego nie jest niższa ani o 30%
od wartości szacunkowej zamówienia powiększonej o VAT, ani od średniej arytmetycznej
ceny ofert złożonych w postępowaniu.
Izba ustaliła, że każdy z oferentów, za wyjątkiem Odwołującego, zaoferował dla
cz
ęści III postępowania taką samą stawkę netto za jedną roboczogodzinę usługi, zarówno
dla 2023 roku jak i dla 2024 roku, a różnica w oferowanych łącznych kwotach na 2023 i 2024
rok wynika jedynie z innej liczby
roboczogodzin przewidzianych dla każdego roku. Jedynie
Odwołujący podał stawki różne dla poszczególnych lat, ale jak słusznie zauważył
Przystępujący, fakt przyjętego przez Odwołującego sposobu kalkulacji, odmiennego od
p
ozostałych wykonawców, nie może przesądzać automatycznie o poprawności jednej i braku
poprawności innej oferty.
Dalej, Izba ustaliła, że różnice w cenach oscylują w przedziale kilku procent, w tym
różnica w cenie za realizację zamówienia wynikająca z porównania ofert Przystępującego i
Odwołującego kształtuje się na poziomie niespełna 1%. Co również istotne, cena
Przystępującego jest niższa od średniej arytmetycznej cen wszystkich ofert jedynie o niecałe
3%. Z
daniem składu orzekającego zaoferowane stawki przez innych wykonawców mogą
wynikać z innego sposobu kalkulacji ceny, w tym kosztów pracy, czy też z innego
za
kładanego przez tych wykonawców zysku.
Izba wskazuje, że wezwanie do wyjaśnień mogłoby przekształcić się w obowiązek
Zamawiającego dopiero w przypadku zaistnienia u niego wątpliwości co do możliwości
wykonania zamówienia po zaoferowanej cenie. Powyższe potwierdza również art. 69 ust. 1
dyrektywy 2014/24/UE, zgodnie z którym Instytucje zamawiające wymagają od wykonawców
wyjaśnień dotyczących ceny lub kosztów zaproponowanych w ofercie, jeżeli oferta wydaje
się rażąco niska w stosunku do odnośnych robót budowlanych, dostaw lub usług. Zatem,
warunkiem skorzystania z wezwania do wyjaśnień jest sytuacja, w której oferta wydaje się
zamawi
ającemu rażąco niska. Punktem odniesienia są występujące u zamawiającego (a nie
u konkurenta) podejrz
enia zaoferowania ceny rażąco niskiej. Tylko w takiej sytuacji
uprawnienie do wezwania do wyjaśnień staje się obowiązkiem zamawiającego.
Wymaga również podkreślenia, że przepisy ustawy Pzp posługują się pojęciami
nacechowanymi elementami subiektywnymi, od
wołują się do „wątpliwości zamawiającego”,
czy wskazują, że „cena wydaje się rażąco niska”. Nie jest więc tak, że Zamawiający w
każdym przypadku zobowiązany jest do przeprowadzenia procedury wyjaśniającej kalkulację
oferty. Jest to konieczne w sytuacji poj
awienia się wątpliwości Zamawiającego. Jeżeli ocena
danych prowadzi do wniosków, że wystąpiły obiektywne przesłanki potwierdzające
prawidłowość kalkulacji, Zamawiający nie ma obowiązku wzywania do wyjaśnień.
W okolicznościach sprawy to nie Zamawiający ma wątpliwości co do stawek
zaoferowanych przez Przystępującego, a wątpliwości te posiada Odwołujący, co z uwagi na
realia rywalizacji rynkowej obydwu
wykonawców wydaje się uzasadnione. Nie jest jednak
uzasadnionym, aby tego typu wątpliwości przerzucać na Zamawiającego i wymagać od
niego, aby korzystał z przysługujących mu uprawnień wyłącznie w celu usunięcia wątpliwości
podmiotów ubiegających się o zamówienie, które w przeciwieństwie do Zamawiającego nie
są związane zasadą bezstronności i obiektywizmu.
Jednoc
ześnie należy wskazać, że w sytuacji gdy Odwołujący podnosi, iż
przedmiotem wyjaśnień winny być stawki zaoferowane przez Przystępującego i winny
wzb
udzić wątpliwości Zamawiającego, to Odwołującego obciąża obowiązek wykazania i
udowodnienia niezbędnych ku temu okoliczności. Uzasadnieniem dla powyższego jest
podstawa prawna zarzutu zaniechania wezwania Przystępującego do wyjaśnień rażąco
niskiej ceny. P
owyższe jest tym bardziej uzasadnione z uwagi na fakt, że Zamawiający nie
miał żadnych wątpliwości co do realności jakiegokolwiek elementu ceny oferty
Przystępującego.
Odwołujący upatruje podstawy do wezwania do złożenia wyjaśnień kalkulacji ceny
podnosząc, że w jego ocenie wydaje się ona rażąco niska oraz nie pokrywa nawet kosztów
zatrudnienia, które należało uwzględnić w cenie, czego dowodem ma być przedłożona
kalkulacja. Niemniej, j
ak słusznie zauważył Przystępujący, Odwołujący przedstawił kalkulacje
kos
ztów realizacji zamówienia jedynie wynikające z przyjętych prze siebie założeń, co nie
oznacza, że dokładnie takie same założenia zobowiązany był przyjąć Przystępujący.
Odwołujący pokazał jedynie obraz przyjętego przez siebie schematu oraz ograniczeń w
jak
ich zamierzał realizować przedmiot zamówienia. Nie uwzględnił przykładowo kalkulacji dla
stanowiska pracowni
ka wykonującego pracę jedynie w porze dziennej dla którego to koszty
zatrudnienia są niższe z uwagi na brak występowania godzin nocnych, a tym samym i
dodatku za pracę w porze nocnej.
Ponadto, w
kalkulacji na okres styczeń — czerwiec 2023 wykazane zostały inne
parametry dot
yczące składek na FP i FGŚP oraz PPK niż w kalkulacji na okres lipiec 2023 —
styczeń 2025. Dodatkowo, Odwołujący raz przyjmuje w kalkulacji za średni miesięczny
normatyw wartość równą 168 godzin, a raz 167 godzin. Dalej, przedstawiona przez
Odwołującego kalkulacja kosztów wynagrodzenia urlopowego zakłada 26 dniowy wymiar
urlopu wypoczynkowego. Natomiast zgodnie z art. 154
§1 Kodeksu Pracy wymiar urlopu
wynosi: 20 dni
— jeżeli pracownik jest zatrudniony krócej niż 10 lat, 26 dni — jeżeli
pracownik jest zatrudniony co najmniej 10 lat.
Wszystkie wyżej wymienione założenia
Odwołującego powodują więc, że nie sposób uznać, aby Zamawiający dopuścił się
naruszenia polegającego na wyborze jako najkorzystniejszej oferty Przystępującego przy
jednoczes
nym zaniechaniu wezwania go do złożenia wyjaśnień w zakresie zaoferowanej
ceny lub kosztu lub ich części składowych.
Biorąc pod uwagę ww. okoliczności Izba uznała, że Zamawiający nie miał podstaw,
aby żądać od Przystępującego wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny. W konsekwencji
powyższej argumentacji zarzuty z odwołania nie zasługiwały na uwzględnienie.
Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku
na podstawie art. 575 ustawy
Pzp oraz w oparciu o przepisy rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący: ………………………………