Sygn. akt: KIO 3383/22
POSTANOWIENIE
z dnia 3 stycznia 2023 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Robert Skrzeszewski
Protokolant: Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron w dniu 3 stycznia 2023 r.
w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 19
grudnia 2022 r. przez wykonawcę Globalterm sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie w
postępowaniu prowadzonym przez Powiat Starachowicki
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
znieść koszty postępowania odwoławczego wzajemnie i nakazać zwrot z
rachunku Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz wykonawcy Globalterm sp. z o.o. z
siedzibą w Warszawie kwoty 10 000 zł (słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy)
stan
owiącej uiszczony wpis od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust.1 i 580 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1710 wraz ze zm.) na niniejsze
postanowienie - w terminie 14 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:………………………..
Sygn. akt: KIO 3383/22
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający: Powiat Starachowicki wszczął postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego pn.: Wykonanie prac projektowych oraz robót budowlanych w ramach realizacji
projektu pn. „Poprawa efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej w
Powiecie Starachowickim” – numer referencyjny: ZP.272.11.2022.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych
z dnia z dnia 21 października 2022 r. pod numerem 2022/BZP 00404504/01.
O okolicznościach stanowiących podstawę wniesienia odwołania Odwołujący:
Globalterm Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie powziął wiadomość w dniu 13 grudnia 2022
r., w którym otrzymał zawiadomienie o unieważnieniu postępowania oraz odrzuceniu oferty
Odwołującego.
Nie zgadzając się z powyższymi czynnościami Zamawiającego Odwołujący w dniu 19
grudnia 2022 r. wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej od niezgodnych z
przepisami ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z
2022 r., poz. 1710 wraz
ze zm.), zwanej dalej ustawą Pzp czynności podjętych w
postępowaniu oraz od zaniechania czynności, do których Zamawiający jest zobowiązany na
podstawie ustawy Pzp, tj. od:
a)
czynności unieważnienia postępowania,
b)
czynności odrzucenia oferty Odwołującego,
c)
zaniechania przeprowadzenia badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty
Odwołującego,
d)
ewentualnie
– zaniechania poprawienia omyłek w ofercie Odwołującego,
e)
zaniechania czynności wyboru oferty najkorzystniejszej.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu dopuszczenie się naruszenia przepisów prawa
wskazanych bezpośrednio poniżej oraz w uzasadnieniu odwołania: art. 16 pkt 1 i 3 ustawy
Pzp w związku z naruszeniem art. 255 pkt 3 ustawy Pzp w związku z naruszeniem art. 226
ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez bezpodstawne unieważnienie postępowania, w sytuacji
bezpodstawnego odrzucenia oferty złożonej przez Odwołującego jako sprzecznej z
warunkami zamówienia, a także poprzez brak uwzględnienia zasady proporcjonalności przy
oc
enie oferty Odwołującego, co doprowadziło do naruszenia zasady zachowania uczciwej
konkurencji i równego traktowania wykonawców;
- ewentualnie, naruszenie art. 223 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy Pzp poprzez zaniechanie
poprawy innej omyłki polegającej na niezgodności oferty Odwołującego z dokumentami
zamówienia, niepowodującej istotnej zmiany w treści oferty, oraz zaniechanie poprawy w
ofercie Odwołującego omyłki rachunkowej, co w konsekwencji doprowadziło do
bezpodstawnego odrzucenia oferty Odwołującego.
Wsk
azując na powyższe, Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania oraz
nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności unieważnienia postępowania,
unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego,
powtórzenia czynności badania i oceny ofert, z uwzględnieniem oferty
Odwołującego, w tym ewentualnie dokonania poprawienia omyłek (innej oraz rachunkowej)
w ofercie Odwołującego,
dokonania czynności wyboru oferty najkorzystniejszej.
Izba zważyła, co następuje.
Krajowa Izba Odwoławcza rozpoznając przedmiotowe odwołanie na posiedzeniu
niejawnym bez udziału stron stwierdziła, że postępowanie odwoławcze należało umorzyć na
podstawie przepisu art. 522 ust.1 ustawy Pzp .
W dniu 30 grudnia 2022 r. przed wyznaczoną rozprawą do siedziby Krajowej Izby
Odwoławczej wpłynęło oświadczenie Zamawiającego o przychyleniu się do stanowiska
Odwołującego z wnioskiem o umorzenie postępowania odwoławczego.
Pismem z dnia 3 stycznia 2023
r. Zamawiający doprecyzował treść powyższego
oświadczenia stwierdzając, że uwzględnienia w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu.
Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art.525 ust. 1 cyt. ustawy Pzp
Wykonawca może zgłosić przystąpienie do postępowania odwoławczego w terminie 3 dni od
dnia otrzymania kopii odwołania, wskazując stronę, do której przystępuje, i interes w
uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść strony, do której przystępuje.
Izba ustaliła, że w niniejszej sprawie zgłoszenie przystąpienia do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego nie zostało dokonane.
Zgodnie z art.522 ust.1 ustawy Pzp
w przypadku uwzględnienia przez
zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć
postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników
postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod
warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w
terminie żaden wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub
unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu.
Orzekając o kosztach postępowania Izba wzięła pod uwagę treść przepisu art.574 i
576 ustawy Pzp oraz § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
grudnia 2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r.
Ze wskazanych przepisów wynika, iż w przypadku umorzenia postępowania
odwoławczego przez Izbę w całości koszty, o których mowa w § 5 pkt 2, znosi się
wzajemnie, jeżeli przed otwarciem rozprawy zamawiający uwzględnił w całości zarzuty
przedstawione w odwołaniu, a w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie
przystąpił żaden wykonawca albo uczestnik postępowania odwoławczego, który przystąpił do
postępowania po stronie zamawiającego, nie wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia przez
zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu,
- w takim przypadku Izba orzeka o dokonaniu
zwrotu odwołującemu z rachunku
Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Mając powyższe na uwadze, na zasadzie art.568 pkt 3 w związku z art. 522 ust.1
zd.1 ustawy Pzp orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący:………………………..