Sygn. akt: KIO 3386/22
POSTANOWIENIE
z dnia 3 stycznia 2023 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Magdalena Rams
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na posiedzeniu z u
działem stron w dniu 3 stycznia 2023 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 19 grudnia 2022 roku
przez wykonawc
ę FBSerwis Wrocław Sp. z o.o., z siedzibą w Bielanach Wrocławskich,
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Gminę Złoty Stok,
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze;
2. nakaz
ać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
FBSerwis Wrocław Sp. z o.o., z siedzibą w Bielanach Wrocławskich
kwoty 13 500
zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy)
stanowiącej 90% uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (tj.: Dz. U. z 2022 r., poz. 1710 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 14 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………...........................
Sygn. akt: KIO 3386/22
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Gmina Złoty Stok - (dalej „Zamawiający”) prowadzi postępowanie o
udziel
enie zamówienia publicznego pn.: „Odbieranie i zagospodarowanie odpadów
komunalnyc
h powstających na terenie nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych z
terenu Gminy Złoty Stok oraz utworzenie i utrzymywanie punktu selektywnego zbierania
odpadów komunalnych (PSZOK) w 2023 r.”
dalej: „Postępowanie”.
W dniu 19 grudnia 2022
r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wykonawcy
FBSerwis Wrocław Sp. z o.o., z siedzibą w Bielanach Wrocławskich (dalej
„Odwołujący”) zarzucając Zamawiającemu naruszenie: (1) art. 226 ust. 1 pkt 5 poprzez
zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy
KOMA, pomimo, iż jej treść jest niezgodna z
warunkami zamówienia, bowiem nie określa ona instalacji, do której będą przekazywane
wszystkie odpady odbi
erane w ramach przedmiotu zamówienia i wskazane w formularzu
ofertowym, gdyż ww. wykonawca jako jedyną instalację, do której będzie przekazywał
odebrane odpady, wskazał instalację komunalną w Domaszkowicach (tj. Zakład
Un
ieszkodliwiania i Odzysku Odpadów w Domaszkowicach prowadzoną przez
Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej „EKOM” sp. z o.o. w Nysie, która to instalacja nie
przyjmuje zużytych opon (których odbieranie i zagospodarowanie jest objęte przedmiotem
zamówienia; (2) art. 226 ust. 1 pkt 3 oraz art. 226 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 58 ust. 1 ustawy z
dnia 23 kwietnia 1964 r.
– Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360, ze zm.; dalej: „k.c.”)
oraz w zw. z art. 27 ust. 2 pkt 1 oraz art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o
odpadach (Dz. U. z 2022 r. poz. 699, ze zm.; dalej: „ustawa o odpadach”) poprzez
zaniechanie odrzuc
enia oferty złożonej przez wykonawcę KOMA pomimo, iż jest ona
sprzeczna z przywołanymi przepisami ustawy i na mocy art. 58 ust. 1 k.c. nieważna, gdyż
obejmuje zobowiązanie ww. wykonawcy do przekazywania wszystkich odebranych odpadów
do instalacji komunalnej w Domasz
kowicach, tj. do Zakładu Unieszkodliwiania i Odzysku
Odpadów w Domaszkowicach prowadzonego przez Przedsiębiorstwo Gospodarki
Komunalnej „EKOM”sp. z o.o. z siedzibą w Nysie, który to podmiot dla przedmiotowej
instalacji nie posiada zezwolenia na przetwarzan
ie wszystkich odpadów odbieranych w
ramach przedmiotu zamówienia i takich odpadów nie przyjmuje, w szczególności zaś nie
może on przetworzyć zużytych opon, co oznacza, że zawarte w ofercie KOMY zobowiązanie
do przekazania ww. odpadów do przedmiotowej instalacji narusza przywołane przepisy,
bowiem zakłada przekazanie ich do przetworzenia podmiotowi nie posiadającego
uprawnienia do ich zagospodarowania (tj. odpowiedniego zezwolenia na przetwarzanie
odpadów lub pozwolenia zintegrowanego obejmującego przetwarzanie ww. frakcji odpadów)
względnie, na wypadek nieuwzględnienia zarzutów podniesionych w pkt 1-2 powyżej; (3) art.
128 ust. 1 w zw. z art. 115 ust. 1 pkt 3 ustawy PZP w zw. z § 8 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia
Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23 grudnia 2020 w sprawie podmiotowych
środków dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać
zamawiający od wykonawcy (Dz. U. poz. 2415) poprzez zaniechanie wezwania wykonawcy
KOMA do uzupełnienia podmiotowego środka dowodowego, tj. dokumentu potwierdzającego
posiadanie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności
związanej z przedmiotem zamówienia pomimo, iż wykonawca KOMA nie przedstawił takiego
dokumentu.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu unieważnienie
wyboru oferty najkorzystniejszej, odrzucenie oferty wykonawcy KOMA
, względnie, nakazanie
Zamawiającemu wezwanie wykonawcy KOMA do uzupełnienia podmiotowego środka
dowodowego t
j. pełnego dokumentu potwierdzającego ubezpieczenie OC w zakresie
prowadzonej
działalności gospodarcze związanej z przedmiotem zamówienia.
W dniu 3 stycznia 2023
r. Odwołujący złożył pismo, zawierające oświadczenie o cofnięciu
odwołania w całości.
Z uwagi na to
, że odwołanie można cofnąć w każdym czasie do zamknięcia rozprawy, jego
cofnięcie, zgodnie art. 568 pkt 1 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień
publicznych (tj.: Dz. U. z 2022 r., poz. 1710 ze zm.)
oraz § 13 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z 31 grudnia 2020 r. w sprawie postępowania przy rozpoznawaniu
odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą (Dz.U. poz. 2453) oznacza, że postępowanie
odwoławcze podlega umorzeniu. Z tych względów postanowiono jak w sentencji.
Na podstawie § 9 ust. 1 pkt 3a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu wysokości wpisu od odwołania (Dz.
U. poz. 2437), Izba orzekła o dokonaniu zwrotu na rzecz odwołującego z rachunku
bankowego Urzędu Zamówień Publicznych 90% kwoty uiszczonej tytułem należnego wpisu
od odwołania.
Przewodniczący: ………...........................