Sygn. akt: KIO 3390/22
POSTANOWIENIE
z dnia 3 stycznia 2023 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Justyna Tomkowska
Protokolant:
Tomasz S
kowroński
po rozpoznaniu na posiedzeniu z
udziałem Stron i Uczestnika postępowania w dniu
3 stycznia 2023 roku w Warszawie od
wołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 19 grudnia 2022 roku przez wykonawcę REMONDIS OPOLE Spółka
z ogran
iczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Opolu (Odwołujący)
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – Gminę Dąbrowa z siedzibą
w Dąbrowie
przy udziale wykonawcy PHU KOMUNALNIK
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą we Wrocławiu, zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego
po stronie Zamawiającego
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze;
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 13 500
zł 00 gr (słownie: trzynastu tysięcy pięciuset złotych zero groszy) stanowiącej 90% kwoty
uiszczonego wpisu na rzecz
Odwołującego - REMONDIS OPOLE Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Opolu
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z
dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (tekst jednolity Dz.U.2022 r., poz. 1710 ze zmianami) na niniejsze postanowienie
- w terminie 14 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby O
dwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
……………………………
Sygn. akt KIO 3390/22
UZASADNIENIE
Zamawiający: Gmina Dąbrowa z siedzibą w Dąbrowie prowadzi postępowania
o udzielenie
zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego, którego
przedmiotem jest „Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości zamieszkałych z terenu Gminy Dąbrowa w 2023 r. – powtórzenie.”
O
głoszenie o zamówieniu zamieszczono w DzUUE opublikowano pod numerem 2022/S 205-
585110 z dnia 24.10.2022r.
Wartość zamówienia powyżej progów unijnych.
Dnia 19 grudnia 2022roku do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie,
na podstawie art. 513 pkt 1) ustawy z dnia 11
września 2019 r. Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.)
odwołanie w prowadzonym postępowaniu złożył
Wykonawca REMONDIS OPOLE
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Opolu (dalej jako
„Odwołujący”).
Odwołanie złożono odwołanie wobec następujących czynności i zaniechań
Zamawiającego polegających na:
wyborze w p
ostępowaniu jako oferty najkorzystniejszej oferty Wykonawcy
PHU KOMUNALNIK
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu
(dalej jako „Komunalnik” lub „Wykonawca”),
zaniechaniu ujawnienia w całości nieskutecznie zastrzeżonych wyjaśnień ceny
wraz z załącznikami Wykonawcy Komunalnik – w przypadku niezłożenia wraz
z wyjaśnieniami odrębnego uzasadnienia tajemnicy przedsiębiorstwa,
ewentualnie
w przypadku złożenia wraz z wyjaśnieniami ceny przez Wykonawcę Komunalnik odrębnego
uzasadnienia tajemnicy przedsiębiorstwa – zaniechaniu ujawnienia treści uzasadnienia
tajemnicy przedsiębiorstwa, co uniemożliwia ocenę skuteczności zastrzeżenia tajemnicy,
zaniechaniu wezwania Wykonawcy Komunalnik do wyjaśnień rażąco niskiej
ceny oferty w odniesieniu do kluczowych usług składających się na przedmiot zamówienia:
„Odbiór i zagospodarowanie - niesegregowane (zmieszane) odpady
kom
unalne (C1),”
„Odbiór i zagospodarowanie - bioodpady (C5) „
zaniechaniu odrzucenia oferty wykonawcy Komunalnik w sytuacji, gdy oferta
zawiera rażąco niską cenę, w związku z pozycją objętą wezwaniem Zamawiającego do
udzielenia wyjaśnień ceny tj. Odbiór i zagospodarowanie - meble i inne odpady
wielkogabarytowe (+ opony) (C6 i C17) a wykonawca wezwany
do udzielenia wyjaśnień ceny
nie wykazał i nie udowodnił, że jest inaczej.
Odwołujący dowiedział się o czynnościach Zamawiającego z zawiadomienia
o wyborze najkorzystniejszej oferty z dnia 9 grudnia 2022r. Termin na wniesienie
odwołania
został zachowany. Kopia odwołania została prawidłowo przekazana Zamawiającemu.
Odwołujący uiścił wpis w wymaganej wysokości na rachunek UZP.
Odwołujący zarzucał naruszenie następujących przepisów Pzp:
art. 18 ust. 1, ust. 2 i ust. 3 ustawy Pzp, art. 74 ust.1 Pzp w zw. z art. 11 ust. 2
ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji poprzez:
bezzasadne nieujawnienie pełnej treści złożonych wyjaśnień ceny wykonawcy
Komunalnik - w przypadk
u gdyby Wykonawca nie złożył wraz z wyjaśnieniami ceny
odrębnego uzasadnienia tajemnicy przedsiębiorstwa wraz z dowodami, co uniemożliwia
ocenę skuteczności złożonych wyjaśnień ceny,
ewentualnie
bezzasadne nieujawnienie treści złożonego wraz z wyjaśnieniami ceny
uzasadnienia tajemnicy przedsiębiorstwa wykonawcy Komunalnik – w przypadku gdyby
Wykonawca złożył wraz z wyjaśnieniami ceny odrębne uzasadnienie tajemnicy
przedsiębiorstwa wraz z dowodami, co uniemożliwia ocenę skuteczności ochrony informacji
zawartych w wyj
aśnieniach ceny
a w konsekwencji zaniechanie ujawnienia całej treści wyjaśnień dotyczących rażąco
niskiej ceny, gdy wykonawca Komunalnik nie udow
odnił przesłanek przemawiających za
prawidłowym utajnieniem tych informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa – co samo w sobie
ma bezpośredni wpływ na wynik postępowania i konieczność unieważnienia wyboru oferty
najkorzystniejszej.
art. 224 ust. 1 i 4 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 i 2 Pzp - poprzez zaniechanie
wezwa
nia wykonawcy Komunalnik do udzielenia wyjaśnień istotnych elementów składowych
ceny w zakresie zasadniczych elementów składowych zamówienia: "Odbiór
i zagospodarowanie - niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne
(C1),"oraz "Odbiór
i zagospodarowanie - bioodpady (C5)", pomimo
że wycena ofertowa dla tych pozycji wyceny
wykonawcy Komunalnik ma charakter rażąco niskiej w stosunku do przedmiotu zamówienia
i budzi zasadnicze wątpliwości co do możliwości wykonania za nią przedmiotu zamówienia
zgodnie z wymag
aniami określonymi przez Zamawiającego w dokumentach zamówienia
i obowiązującymi przepisami,
art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp - poprzez zaniechanie
odrzucenia oferty wyko
nawcy Komunalnik w sytuacji, gdy oferta zawiera rażąco niską cenę,
w związku z pozycjami objętymi wezwaniem Zamawiającego do udzielenia wyjaśnień ceny,
tj. Odbiór i zagospodarowanie - meble i inne odpady wielkogabarytowe (+ opony) (C6 i C17),
a wykonawca w
ezwany do udzielenia wyjaśnień ceny nie wykazał, że cena jego oferty nie
jest rażąco niska.
Odwołujący wnosił o:
uwzględnienie odwołania,
unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej jako obarczonej
wadą mającą wpływ na wynik postępowania,
odtajnienie złożonych wyjaśnień ceny wykonawcy Komunalnik wraz
załącznikami, ewentualnie odtajnienie treści uzasadnienia tajemnicy przedsiębiorstwa
z załącznikami złożonych przez Komunalnik wyjaśnień ceny,
wezwanie wykonawcy Komunalnik do udziele
nia wyjaśnień ceny w zakresie
poz.
„Odbiór i zagospodarowanie - niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne (C1),"
oraz
„Odbiór i zagospodarowanie - bioodpady (C5)”;
odrzucenie oferty wykonawcy Komunalnik z powodu rażąco niskiej ceny oferty
oraz niewyk
azania w toku postępowania wyjaśniającego przed Zamawiającym, że cena
oferty nie jest rażąco niska, w zakresie pozycji „Odbiór i zagospodarowanie - meble i inne
odpady wielkogabarytowe (+ opony)
” (C6 i C17).
Odwołujący podniósł, że jego oferta zgodnie z rankingiem ofert została
uplasowana na drugiej pozycji rankingowej.
Uwzględnienie odwołania i unieważnienie
wyboru oferty wykonawcy Komunalnik ma bezpośredni wpływ na wynik postępowania
i możliwość wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej w postępowaniu.
W konsekwencji interes praw
ny Odwołującego w uzyskaniu zamówienia w tym postępowaniu
doznał więc uszczerbku, a tym samym Odwołujący może ponieść szkodę w postaci
utraconych zysków z realizacji umowy zawartej z Zamawiającym.
Krajo
wa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba ustaliła, iż nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem
odwołania, odwołanie nie zawierało braków formalnych i mogło zostać rozpoznane
merytorycznie.
Izba ustaliła, że Wykonawca wnoszący odwołanie wykazał interes w korzystaniu ze
środków ochrony prawnej wskazany w treści złożonego odwołania.
Do
postępowania odwoławczego zgłoszenie przystąpienia po stronie Zamawiającego
złożył wykonawca PHU KOMUNALNIK Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
we
Wrocławiu.
Izba potwierdziła skuteczność zgłoszonego przystąpienia. Przystępujący wnosił
o oddalenie odwołania w całości.
Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie, w której wnosił o jego
oddalenie
w całości.
Odwołujący, w dniu 2 stycznia 2023 roku, przed wyznaczonym terminem posiedzenia
i rozprawy przed Izbą na dzień 3 stycznia 2023 roku, złożył oświadczenie
o wycofaniu odwo
łania w całości. Oświadczenie o cofnięciu odwołania zostało złożone przez
osobę umocowaną do działania w imieniu Wykonawcy.
Sk
ład orzekający Izby, działając na podstawie art. 520, art. 568 pkt 1 oraz art. 553
ust. 1 zdanie drugie ustawy Pzp postanowił umorzyć postępowanie odwoławcze w sprawie,
ponieważ oświadczenie o cofnięciu odwołania uznać należy za oświadczenie najdalej idące
złożone przez Stronę, która zainicjowała postępowanie odwoławcze. Złożenie takiego
oświadczenia warunkuje zakończenie postępowania odwoławczego bez konieczności
rozpoznawania zarzutów i merytorycznego stanowiska Izby. Odwołujący podejmuje bowiem
decy
zję o ostatecznym zaniechaniu kontynuowania sporu przed Izbą.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego, Krajowa Izba Odwoławcza
uwz
ględniła okoliczność, iż cofnięcie odwołania miało miejsce co najmniej na dzień, na który
został wyznaczony termin rozprawy lub posiedzenia z udziałem stron i uczestników
postępowania, zatem za rzecz Odwołującego należało zwrócić 90% kwoty wpisu
uiszczoneg
o na rachunek Urzędu Zamówień Publicznych, czyli kwotę 13 500,00 zł,
stosownie do art. 557 i art. 575 ustawy z dnia 11 wrz
eśnia 2019 r. – Prawo zamówień
publicznych.
Przewodnic
zący:
…………………………….