Sygn. akt KIO 3392/22
POSTANOWIENIE
z dnia 9 stycznia 2023 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: Przewodniczący: Piotr Kozłowski
Protokolant:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na posiedzeniu 9 stycznia 2023 r. w Warszawie
odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwo
ławczej 19 grudnia 2022 r.
przez wykonawc
ę: Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowo-Usługowe LEKARO J. Z.,
Wola Ducka [
„Odwołujący”]
w postępowaniu pn. Odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych
z
nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w granicach administracyjnych Gminy
Halinów (nr ZP.271.32.2022)
prowadzonym
przez zamawiającego: Gmina Halinów [„Zamawiający”]
przy udziale wykonawc
ów wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
EKO-SAM BIS sp. z o.o.
z siedzibą w Jakubowie, RDF sp. z o.o. z siedzibą w Ostrołęce
– zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego
orzeka:
1. U
marza postępowanie odwoławcze.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Odwołującego kwoty 15000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) –
uiszczonej przez niego
tytułem wpisu od odwołania.
3. Znosi wzajemnie pozost
ałe koszty postępowania odwoławczego.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie
14 dni od dnia jego dor
ęczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Sygn. akt KIO 3392/22
U z a s a d n i e n i e
Gmina Halinów {dalej: „Zamawiający} prowadzi na podstawie ustawy z dnia 11
września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.)
{
dalej również: „ustawa pzp” lub „pzp”} w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o
udzielenie zamówienia na usługi pn. Odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów
komunalnych z
nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w granicach
administracyjnych Gminy Halinów (nr ZP.271.32.2022). Ogłoszenie o tym zamówieniu 25
października 2022 r. zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej nr
2022/S_206 pod poz. 587897.
Wartość tego zamówienia przekracza progi unijne.
7 grudnia 2022 r. Zamawi
ający zawiadomił drogą elektroniczną o wyborze jako
najkorzystniejszej oferty złożonej wspólnie przez EKO-SAM BIS sp. z o.o. z siedzibą
w Jakubowie i RDF sp. z o.o. z si
edzibą w Ostrołęce {dalej: „Konsorcjum”}
19 grudnia 2022 r.
Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowo-Usługowe LEKARO J. Z.
z Woli Duckiej {dalej:
„Lekaro” lub „Odwołujący”} wniosło odwołanie od powyższej czynności,
a także od zaniechań Zamawiającego.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów ustawy pzp
{
jeżeli poniżej nie wskazano innych aktów prawnych}:
1. Art. 224 ust. 1 w zw. art. 16 pkt w zw. z art. 224 ust. 3 i 5
– przez zaniechanie
przeprowadzenia
w sposób pogłębiony i merytoryczny badania i oceny ofert,
w
szczególności przez zaniechanie wezwania Konsorcjum do złożenia wyjaśnień, w tym
dowodów, w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub ich istotnych części składowych,
które potwierdzałyby, że cena jego oferty nie jest rażąco niska – pomimo że cena tej
oferty
oraz jej istotne części składowe wydają się rażąco niskie w stosunku
do
przedmiotu zamówienia oraz winny budzić wątpliwości Zamawiającego co do
możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi
w
dokumentach zamówienia oraz wynikającymi z odrębnych przepisów.
2. Art. 128 ust. 1 w zw. z art. 116 ust. 1 w zw. z art. 117 ust. 2 w zw. z art. 16 pkt 1
– przez
zaniechanie wezwania Konsorcjum do
uzupełnienia lub poprawienia złożonych
oświadczeń w sytuacji, gdy nie wykazało ono spełniania warunku udziału
w p
ostępowaniu, o którym mowa w pkt VIII ppkt 2.4 lit. a) SWZ, gdyż RDF sp. z o.o. nie
wykonywała usługi odbioru, transportu i zagospodarowania odpadów w gminie Wyszków
w 2021 r.,
albo
art. 128 ust. 4 w zw. z art. 116 ust. 1 w zw. z art. 117 ust. 2 w zw. z art. 16 pkt 1
– przez
Sygn. akt KIO 3392/22
zaniechanie wezwania Konsorcjum do
udzielenia wyjaśnień co do podziału prac
w ramach konsorcjum i rzeczywistego d
oświadczenia, jakie RDF sp. z o.o. nabyła
w
związku z zamówieniem realizowanym w gminie Wyszków w 2021 r.,
albo
art. 128 ust. 1 w zw. z art. 116 ust. 1 w zw. z art. 117 ust. 2
– przez zaniechanie
wezwania Konsorcjum do u
zupełnienia lub poprawienia złożonych oświadczeń
w sytuacji, gdy nie
wykazało ono spełniania warunku udziału w postępowaniu, o którym
mowa w pkt VIII ppkt 2.4 lit. a) SWZ
, gdyż wykazuje doświadczenie RDF sp. z o.o.,
podczas
gdy usługę odbioru, transportu i zagospodarowania odpadów w gminie Halinów
ma świadczyć EKO-SAM BIS sp. z.o.o., która nie posiada wymaganego doświadczenia,
ale tylko ona posiada uprawnienia do realizacji
zamówienia,
albo
art. 128 ust. 4 w zw. z art. 116 ust. 1 w zw. z art. 117 ust. 2
– przez zaniechanie
wezwania Konsorcjum
do wyjaśnienia złożonych oświadczeń w sytuacji, gdy nie
w
ykazało ono spełniania warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa w pkt VIII
ppkt 2.4 lit. a) SWZ, gd
yż wykazuje doświadczenie spółki RDF sp. z o.o., podczas gdy
usługę odbioru, transportu i zagospodarowania odpadów w Gminie Halinów
ma
świadczyć EKO-SAM BIS sp. z.o.o., która nie posiada wymaganego doświadczenia,
ale
tylko ona posiada uprawnienia do realizacji zamówienia.
3. Art. 226 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 16 pkt 1
– przez zaniechanie odrzucenia oferty
Konsorcjum w sytuacji, gdy jest ona
niezgodna z warunkami zamówienia z uwagi
na niewskazanie
instalacji, które mogłyby przetworzyć wszystkie odpady objęte
przedmiotem zamówienia wskazanych w rozdziale 2 pkt 3 OPZ.
4. Art. 223 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1
– przez zaniechanie wezwania Konsorcjum
do
wyjaśnienia treści złożonej oferty w sytuacji, gdy jest ona niezgodna z warunkami
zamówienia z uwagi na niewskazanie instalacji, które mogłyby przetworzyć wszystkie
odpady objęte przedmiotem zamówienia wskazanych w rozdziale 2 pkt 3 OPZ.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
1. U
nieważnienia wyboru oferty Konsorcjum.
2. Wezwania Konsorcjum
do złożenia wyjaśnień, w tym dowodów, w zakresie wyliczenia
ceny
lub kosztu, lub ich istotnych części składowych, które potwierdzałyby, że cena nie
jest rażąco niska.
3. Wezwania Konsorcjum do uzupe
łnienia lub wyjaśnienia złożonych oświadczeń odnośnie
warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa w pkt VIII ppkt 2.4 lit. a) SWZ.
4. Odrzucenia oferty Konsorcjum
jako niezgodnej z warunkami zamówienia w zakresie, w
Sygn. akt KIO 3392/22
jakim nie wskazano
instalacji, które mogłaby przetworzyć wszystkie odpady objęte
przedmiotem zamówienia wskazanych w rozdziale 2 pkt 3 OPZ, ewentualnie wezwania
Konsor
cjum do wyjaśnienia oferty w tym zakresie.
W ramach odpowiedzi na
odwołanie z 22 grudnia 2022 r. Zamawiający uwzględnił je
w zakresie zarzutu naruszenia art. 128 ust. 1 w zw. z art. 116 ust. 1 w zw. z art. 117 ust. 2
w zw. z art. 16 pkt 1
– przez zaniechanie wezwania Konsorcjum do uzupełnienia
lub
poprawienia złożonych oświadczeń w sytuacji, gdy nie wykazało ono spełniania warunku
udziału w postępowaniu, o którym mowa w pkt VIII ppkt 2.4 lit. a) SWZ, gdyż RDF sp. z o.o.
nie wykonywała usługi odbioru, transportu i zagospodarowania odpadów w gminie Wyszków
w 2021 r.
W odpowiedzi na odwołanie z 4 stycznia 2023 r. Zamawiający wniósł o oddalenie
odwołania w zakresie pozostałych zarzutów, do których odniósł się merytorycznie.
Na posiedzeniu przed Izb
ą zostały złożone do protokołu następujące oświadczenia:
• Przystępującego, że nie zgłasza sprzeciwu wobec uwzględnienia w powyższym zakresie
odwołania przez Zamawiającego.
• Odwołującego o wycofaniu odwołania w zakresie nieuwzględnionym przez
Zam
awiającego.
W tych okoliczn
ościach Izba zważyła, co następuje:
Skuteczne skorzystanie przez którąkolwiek ze stron postępowania odwoławczego
z
przysługującej jej tzw. czynności dyspozytywnej (czyli uwzględnienia w całości zarzutów
odwołania przez zamawiającego lub cofnięcia odwołania przez odwołującego, względnie
częściowego uznania zarzutów odwołania przez zamawiającego przy jednoczesnym
wycofaniu pozostałych zarzutów przez odwołującego) powoduje zakończenie postępowania
odwoławczego bez merytorycznego rozpoznania zarzutów odwołania.
Zgodnie z art. 522 ust. 3 ustawy pzp
w przypadku uwzględnienia przez
zamawiającego części zarzutów i wycofania pozostałych zarzutów przez odwołującego,
Izba
może umorzyć postępowanie na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron oraz
uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie
wykonawcy, pod warunkiem, że w postępowaniu odwoławczym nie przystąpił w terminie
żaden wykonawca albo wykonawca, który przystąpił po stronie zamawiającego, nie wniósł
Sygn. akt KIO 3392/22
sprzeciwu wobec uwzg
lędnienia części zarzutów. W takim przypadku zamawiający wykonuje
powtarza lub
unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie
z
żądaniem zawartym w odwołaniu w zakresie uwzględnionych zarzutów.
Ponieważ w postępowaniu odwoławczym w powyżej wskazanych sprawach zaistniała
sytuacja odpowiadająca hipotezie przywołanego przepisu, Izba – działając na podstawie art.
568 pkt 3 ustawy pzp
– umorzyła postępowanie odwoławcze w tych sprawach
na posiedzeniu niejawnym
z udziałem Stron i Przystępujących.
Orzek
ając o kosztach postępowania odwoławczego w powyższej sprawie, Izba
uwzględniła, że ponieważ powyżej opisane czynności procesowe Stron nastąpiły
przed otwarciem rozprawy, ich uzasadnione koszty
znoszą się wzajemnie (stąd nie mógł
zostać uwzględniony wniosek Zamawiającego o zasądzenie kosztów zastępstwa przed
Izbą), jednocześnie nakazując dokonanie na rzecz Odwołującego zwrotu kwoty uiszczonej
przez niego
tytułem wpisu, zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz. U. poz. 2437).