KIO 3400/22 WYROK dnia 9 stycznia 2023 r.

Stan prawny na dzień: 28.03.2023

Sygn. akt: KIO 3400/22 

WYROK 

z dnia 9 stycznia 2023 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący:      Beata Konik 

Protokolant:            

Wiktoria Ceyrowska 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  4  stycznia  2023  r. 

w  Warszawie  odwołania  wniesionego  do 

Prezesa  Kra

jowej  Izby  Odwoławczej  19  grudnia  2022  roku  przez  odwołującego 

Przedsiębiorstwo 

Usług 

Komunalnych 

„Fart-Bis” 

spółkę 

ograniczoną 

odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Kielcach  w  postępowaniu  prowadzonym  przez 

zam

awiającego  Gminę  Suchenidów,    przy  udziale  wykonawcy  MS  –  EKO  spółki  z 

ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w  Warszawie zgłaszającego  przystąpienie 

do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego, 

orzeka: 

1.  Oddala 

odwołanie.  

Kosztami postępowania odwoławczego obciąża Odwołującego i:  

z

alicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych, zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego 

tytułem  wpisu  od  odwołania,  po  3  600  zł  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset 
złotych,  zero  groszy),  stanowiącą  koszt  poniesiony  przez  Zamawiającego  i 

Odwołującego z tytułu zastępstwa przed Izbą. 

Zasądza  od  Odwołującego  na  rzecz  Zamawiającego  kwotę  3  600  zł  00  gr 

(słownie: trzy tysiące sześćset złotych, zero groszy) stanowiącą koszt poniesiony 

przez 

Zamawiającego z tytułu zastępstwa przed Izbą.  


Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 

ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo 

zamówień  publicznych  (Dz.U.  z  2019  r.  poz.  2019  ze  zm.),  tj.  z  dnia  22  lipca  2022  r. 

(Dz.U.  z  2022  r.  poz.  1710),  na  niniejszy  wyrok  -  w  terminie  14  dni  od  dnia  jego 

doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do Sądu Okręgowego w Warszawie.  

Przewodniczący:      ……………………..… 


Sygn. akt: KIO 3400/22 

UZASADNIENIE 

Gmina 

Suchenidów,  (dalej:  „Zamawiający”)  prowadzi  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego 

postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn.: „Odbiór, transport 

i zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych z terenu gminy 

Suchedniów oraz z PSZOK”, numer referencyjny: GNI.271.11.2022.AJ. 

Przedm

iotowe  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  jest  prowadzone 

na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 

r. poz. 2019 ze zm.), tj. z dnia 22 lipca 2022 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 1710). 

Szacunkowa  wartość  zamówienia  jest  wyższa  od  kwot  wskazanych  w  przepisach 

wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 Pzp. 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej z 

28 września 2022 r., nr 2022/S 187-529468. 

W  postępowaniu  tym  wykonawca  Przedsiębiorstwo  Usług  Komunalnych  „Fart-Bis” 

spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Kielcach (dalej: „Odwołujący”) złożył 

odwołanie  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  wobec  czynności  z  7  grudnia  2022  r. 

polegaj

ącej na wyborze oferty najkorzystniejszej i odrzuceniu oferty Odwołującego.  

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

1)  art.  223  ust.  2  pkt  2)  ustawy  Pzp  przez  zaniechanie  poprawienia  w  ofercie 

Odwołującego  oczywistych  omyłek  rachunkowych  polegających  na  podaniu  w  pkt  3 

pkt  1)  formularza  ofertowego  błędnego  wyniku  działania  matematycznego  z 

zsumowania  podanych  w  tabelach  cenowych  nr  1  i  2  łącznych  kwot  brutto  (poz. 

„suma”)  za  odbiór  i  zagospodarowanie  odpadów,  a  w  konsekwencji  podanej  kwoty 

netto za całość przedmiotu zamówienia; 

ewentualnie w razie oddalenia ww. zarzutu 

2)  art.  223  ust.  2  pkt  3)  ustawy  Pzp  przez  zaniechanie  poprawienia  w  ofercie 

Odwołującego  innej  omyłki  polegającej  na  podaniu  w  pkt  3  pkt  1)  formularza 

ofertowego  błędnego  wyniku  działania  matematycznego  z  zsumowania  podanych  w 

tabelach  cenowych  nr  1  i  2  łącznych  kwot  brutto  (poz.  „suma”)  za  odbiór  i 

zagospodarowanie  odpadów,  a  w  konsekwencji  podanej  kwoty  netto  za  całość 

przedmiotu zamówienia; 

art. 226 ust. 1 pkt 10) ustawy Pzp przez bezzasadne odrzucenie oferty Odwołującego 

w sytuacji, gdy nie zawiera ona błędu w obliczeniu ceny; 


4)  art. 226 ust. 1 pkt 11) ustawy Pzp przez bezzasadne odrzucenie oferty 

Odwołującego 

w sytuacji, gdy: 

a) 

podstawą zakwestionowania przez Odwołującego dokonanego przez Zamawiającego 

poprawienia  oferty  Odwołującego  w  oparciu  o  art.  223  ust.  2  pkt  3)  ustawy  Pzp  był 

wadliwy sposób jej poprawienia; 

b) 

dokonane  przez  Odwołującego  zakwestionowanie  poprawienia  jego  oferty  na 

podstawie art. 223 ust. 2 pkt 3) ustawy Pzp było uzasadnione; 

c) 

Zamawiający zastosował w stosunku do oferty Odwołującego podstawę odrzucenia z 

art.  226  ust.  1  pkt  10)  ustawy  Pzp,  która  wyklucza  równoczesne  zastosowania 

prz

esłanki odrzucenia z art. 226 ust. 1 pkt 11) ustawy Pzp. 

związku z powyższym, Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie 

Zamawiającemu: 

unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej; 

unieważnienie czynności odrzucenia oferty Odwołującego; 

powtórzenie czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty Odwołującego; 

poprawienia oferty Odwołującego  na  podstawie art.  223  ust.  2  pkt  2)  w następujący 

sposób: 

treść z pkt 3.1) formularza oferty: 

„Kwota  brutto  4  427  444,88  PLN  (słownie:  cztery  miliony  czterysta  dwadzieścia  siedem 

tysięcy  czterysta  czterdzieści  cztery  złote  88/100)  w  tym  podatek  VAT  327  958,88  PLN, 

Kwota  netto  4  099  486,00  PLN  (słownie:  cztery  miliony  dziewięćdziesiąt  dziewięć  tysięcy 

czterysta osiemdziesiąt sześć złotych 00/100)” 

winna zostać poprawiona na: 

„Kwota brutto 4 099 486,00 PLN (słownie: cztery miliony dziewięćdziesiąt dziewięć tysięcy 

czterysta osiemdziesiąt sześć złotych 00/100)” w tym podatek VAT 303 665, 63 PLN, Kwota 

netto  3  795  820,37  PLN  (słownie:  trzy  miliony  siedemset  dziewięćdziesiąt  pięć  tysięcy 

osiemset dwadzieścia złote 37/100)” 

ewentualnie w razie oddalenia zarzutu nr 1 Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu 

5)  poprawienie 

oferty  Odwołującego  na  podstawie  art.  223  ust.  2  pkt  3)  w  następujący 

sposób: 

treść z pkt 3.1) formularza oferty: 

„Kwota  brutto  4  427  444,88  PLN  (słownie:  cztery  miliony  czterysta  dwadzieścia  siedem 

tysięcy  czterysta  czterdzieści  cztery  złote  88/100)  w  tym  podatek  VAT  327  958,88  PLN, 

Kwota  netto  4  099  486,00  PLN  (

słownie:  cztery  miliony  dziewięćdziesiąt  dziewięć  tysięcy 

czterysta osiemdziesiąt sześć złotych 00/100)” 

winna zostać poprawiona na: 


„Kwota brutto 4 099 486,00 PLN (słownie: cztery miliony dziewięćdziesiąt dziewięć tysięcy 

czterysta osiemdziesiąt sześć złotych 00/100)” w tym podatek VAT 303 665, 63 PLN, Kwota 

netto  3  795  820,37  PLN  (słownie:  trzy  miliony  siedemset  dziewięćdziesiąt  pięć  tysięcy 

osiemset dwadzieścia złote 37/100)”

W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał, co następuje.  

W pierwszej kolejności Odwołujący wskazał, że ma interes we wniesieniu odwołania.  

Odwołujący wskazał, że jest uczestnikiem Postępowania, a także podniósł, że gdyby 

oferta  Odwołującego  nie  została  odrzucona,  to  w  świetle  kryteriów  oceny  ofert  zostałaby 

uznana za najkorzystniejszą. 

Zarzut nr 1. 

Odwołujący wskazał, że stosownie do art. 223 ust. 2 pkt 2) ustawy Pzp Zamawiający 

zobowiązany  jest  do  poprawienia  w  ofercie  oczywistych  omyłek  rachunkowych,  z 

uwzględnieniem  konsekwencji  rachunkowych  dokonanych  poprawek.  Odwołujący  wskazał 

na stanowisko Izby wyrażone w wyroku o sygn. akt KIO 2843/21.  

Odwołujący wskazał, że w pkt XII SWZ Zamawiający określił sposób obliczenia ceny 

oferty. W pkt XII.2 

SWZ Zamawiający wskazał: 

„Wykonawca  poda  cenę  oferty  na  formularzu  oferty  stanowiącym  załącznik  nr  1  do 

niniejszej  SWZ  z  uwzględnieniem  ceny  za  odbiór  1  Mg  odbioru  i  zagospodarowania  1  Mg 

odpadów  zmieszanych,  bioodpadów  i  odpadów  segregowanych  oraz  ilości  odpadów 

wskazanych przez Zamawiającego.” 

W ocenie Odwołującego, powyższy zapis SWZ bezsprzecznie wskazuje, że podstawą 

do obliczenia ceny oferty są ceny jednostkowe za odbiór i zagospodarowanie 1 Mg odpadów 

podawane w formularzu oferty (wg. załącznika nr 1 do SWZ). 

Odwołujący podkreślił, że stosownie do treści formularza oferty, jedynym miejscem w 

którym wykonawca podawał cenę za odbiór i zagospodarowanie 1 Mg odpadów jest tabela 

nr 1 i nr 2. Uwzględniając treść pkt XII.2 SWZ („Wykonawca poda cenę oferty na formularzu 

oferty stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszej SWZ z uwzględnieniem ceny za odbiór 1 Mg 

odbioru  i  zagospodarowania  1  Mg  odpadów”)  cena  oferty  podawana  w  pkt  3.1)  formularza 

oferty miała być wynikiem zsumowania iloczynu cen jednostkowych oraz szacowanych ilości 

odpadów  z  tabeli  nr  1  i  nr  2.  Potwierdza  to  opis  kolumn  z  tabeli  nr  1  i  nr  2,  gdzie 

Zamawiający  bardzo  precyzyjnie  wskazywał,  że  podstawą  do  wyliczenia  wartości 

odebranych  i  zagospodarowanych  odpadów  są  ceny  jednostkowe  brutto  za  odebranie  i 

zagospodarowanie 1 Mg odpadów wskazane w kolumnach nr 4 i nr 5 tabeli nr 1 i nr 2. 

Odwołujący  zwrócił  uwagę,  że  wskazany  wyżej  sposób  obliczenia  ceny  oferty, 

zgodnie  z  którym  podstawą  obliczenia  ceny  łącznej  oferty  są  ceny  jednostkowe  brutto 


podawan

e  w  kolumnach  nr  4  i  5  tabeli  nr  1  i  nr  2,  potwierdza  również  cytowane  niżej 

pouczenie znajdujące się pod ww. tabelami w formularzu ofertowym: 

„Zamawiający  informuje,  że  wynagrodzenie  Wykonawcy  za  odbieranie  odpadów 

komunalnych  od  właścicieli  nieruchomości  obliczone  będzie,  jako  iloczyn  rzeczywistej 

(wyrażonej  w  Mg)  ilości  takich  odebranych  odpadów  komunalnych  oraz  podanej  w  ofercie 

stawki  na  1  Mg  odebranych  odpadów  komunalnych.  Wynagrodzenie  wykonawcy  za 

zagospodarowywanie  odpadów  komunalnych  obliczone  będzie,  jako  iloczyn  rzeczywistej 

(wyrażonej w Mg) ilości takich zagospodarowanych odpadów komunalnych oraz podanej w 

ofercie stawki na 1 Mg zagospodarowanych odpadów komunalnych.” 

Zdaniem Odwołującego  analiza treści oferty Odwołującego wskazuje, że łączna cena 

jego  oferty  podana  w  pkt  3.1)  formularza  oferty  tj.  kwota  brutto  4  427  444,88  PLN,  w  tym 

podatek VAT 327 958,88 PLN nie odpowiada sumie wartości wskazanych w tabelach nr 1 i 

nr  2  obliczonych  z  uwzględnieniem  podanych  w  nim  cen  jednostkowych  za  odbiór  i 

zagospodarowanie  1  Mg  odpadów.  Wskazana  w  tabeli  nr  1  cena  za  odbiór  i 

zagospodarowanie odpadów, obliczona z uwzględnieniem cen jednostkowych z kolumn 4 i 5 

tabeli wynosi 3.948.666,00 zł brutto, zaś analogiczna cena z tabeli nr 2 wynosi 150.820,00 zł 

brutto.  Suma  tych  wartości  daje  kwotę  4.099.486  zł  brutto,  a  nie  jak  omyłkowo  wskazał 

Odwołujący 4 427 444,88 PLN brutto. 

Powyższe potwierdza, zdaniem Odwołującego, że przy obliczaniu łącznej ceny oferty 

Odwołujący  popełnił  oczywistą  omyłkę  rachunkową  polegającą  na  podaniu  niewłaściwego 

wyniku  zsumowania  kwot  3.948.666,00  zł  brutto  oraz  150.820,00  zł  brutto tj.  4  427  444,88 

PLN brutto zamiast jak być powinno 4.099.486 zł brutto. 

W konsekwencji, w pkt 3.1) formularza oferty Odwołujący podał błędną wartość netto 

oferty tj. 4 099 486,00 PLN zamiast jak być powinno 3.795.820,37 PLN. 

Powyższa niezgodność winna zostać poprawiona na podstawie art. 223 ust. 2 pkt 2) 

ustawy 

Pzp.  Uwzględniając  treść  cytowanego  wyżej  orzeczenia  w  sprawie  KIO  2843/21 

spełnione  są  bowiem  przesłanki  do  kwalifikacji  tej  niezgodności  jako  oczywistej  omyłki 

rachunkowej. 

Odwołujący  podkreślił,  że  powstała  ona  na  skutek  niezamierzonego  działania 

wykona

wcy  w  działaniach  matematycznych.  Skoro  Odwołujący  w  sposób  jednoznaczny 

określił ceny jednostkowe brutto w tabelach nr 1 i nr 2, a sposób obliczenia ceny oferty był 

czytelnie wskazany w treści SWZ, to nie sposób twierdzić, że przyczyną podania w pkt 3.1) 

formularza oferty ceny łącznej oferty, nie odpowiadającej sumie cen z tabeli nr 1 i nr 2, jest 

inna przyczyna niż tylko niezamierzony błąd Odwołującego w działaniach matematycznych. 

Ponadto, skoro Zamawiający określił sposób obliczenia ceny oferty i jednoznacznie wskazał, 

że  podstawą  do  obliczenia  ceny  całkowitej  oferty  są  ceny  jednostkowe  brutto  za  1  Mg 


odpadów,  to  dla  przeciętnego  człowieka  nie  powinno  budzić  wątpliwości  skąd  wynika  ta 

niezgodność  oraz  jak  należy  ją  poprawić.  Wbrew  twierdzeniom  Zamawiającego  sposób 

poprawienia oferty jest wyłącznie jeden i w sposób oczywisty nie przewiduje on możliwości 

poprawiania cen jednostkowych. 

W ślad za wyrokiem w sprawie KIO 2843/21 Odwołujący podniósł, że dla poprawienia 

powstałej  w  jego  ofercie  omyłki  nie  jest  istotne  jej  znaczenie  dla  wysokości  zaoferowanej 

przez  wykonawcę  ceny.  Zmiana  ceny  całkowitej  jest  wyłącznie  pochodną  cen 

jednostkowych. Cena całkowita jest w tym zakresie wtórna, szczególnie, że strony rozliczać 

się będą według cen jednostkowych z tabeli nr 1 i nr 2, a nie według ceny łącznej oferty. 

Zarzut nr 2 

Odwołujący wskazał, że stosownie do art. 223 ust. 2 pkt 3) ustawy Pzp Zamawiający 

poprawia  w  ofercie  inne  omyłki  polegające  na  niezgodności  oferty  z  dokumentami 

zamówienia, niepowodujące istotnych zmian w treści oferty. 

Odwołujący  podniósł,  że  w  razie  uznania  przez  Izbę,  że  omyłka  Odwołującego  nie 

stanowi  oczywistej  omyłki  rachunkowej  Odwołujący  wskazuje,  że  podlega  ona  poprawieniu 

na podstawie art. 223 ust. 2 pkt 3) ustawy Pzp. 

Opisana  w  pkt  II  odwołania  (zarzut  nr  1)  niezgodność  oferty  spełnia  przesłankę 

„omyłki” tj. błędu będącego wynikiem niezamierzonego działania wykonawcy. Uzasadniając 

ten  zarzut  Odwołujący  wskazał,  że  w  sposób  odpowiedni  ponawia  argumentację  z  pkt  II 

odwołania. Nie sposób twierdzić, że celowym było działanie Odwołującego, który w pkt 3.1) 

formularza  oferty  podał  błędny  wynik  zsumowania  kwot  z  tabeli  nr  1  i  nr  2,  obliczonych  z 

uwzględnieniem  cen  jednostkowych  za  odbiór  i  zagospodarowanie  1  Mg  odpadów. 

Uwzględniając  opis  sposobu  obliczenia  ceny  wynikający  z  SWZ  oczywistym  było,  że  tego 

rodzaju  błąd  będzie  podlegał  poprawieniu  w  jeden  możliwy  sposób  tj.  przy  uwzględnieniu 

podanych w ofercie cen jednostkowych za odbiór i zagospodarowanie 1 Mg odpadów. 

Odwołujący podniósł ponadto, że nawet gdyby uznać, że przedmiotowa niezgodność 

nie jest wynikiem omyłki rachunkowej, to dla Zamawiającego winna być czytelna dodatkowa 

przyczyna  zaistnienia  tej  niezgodności,  która  potwierdza,  że  mamy  w  tym  przypadku  do 

czynienia z omyłką. Otóż zwykle jest tak, że w tabelach cenowych podawane są ceny netto, 

a nie ceny brutto. W tym przypadku, w tabelach cenowych nr 1 i nr 2 wykonawcy podawali 

wyłącznie ceny brutto, a kwota netto miała być podana jedynie w pkt 3.1) formularza oferty 

jako  łączna  cena  ofertowa,  będąca  pochodną  wcześniej  podawanej  łącznej  ceny  brutto. 

Kiedy  zatem  Odwołujący  zsumował  łączne  kwoty  brutto  z  tabeli  nr  1  (3  948  666,00)  oraz 

tabeli  nr  2  (150  820,00)  i  otrzymał  kwotę  4.099.486  zł  brutto,  to  omyłkowo,  w  oparciu  o 

doświadczenie  z  innych  przetargów,  wpisując  ją  do  punktu  formularza  zawierającą  łączną 

cenę brutto i netto, przyjął, że jest to kwota netto, która po dodaniu VAT daje kwotę brutto 4 


427  444,88  PLN.  Takie  właśnie  kwoty  omyłkowo  podał  Odwołujący  w  pkt  3.1)  formularza 

oferty. 

Powyższe nie oznacza jednak, co błędnie przyjął Zamawiający, że wypełniając tabele 

nr  1  i  nr  2  oraz  podając  w  niej  ceny  jednostkowe  za  odbiór  i  zagospodarowanie  1Mg 

odpadów,  Odwołujący  działał  w  przekonaniu,  że  podaje  kwoty  netto,  a  nie  brutto.  Takie 

założenie  nie  znajduje  uzasadnienia.  Wymaga  bowiem  podkreślenia,  że  tabele  nr  1  i  nr  2 

operowały  wyłącznie  kwotami  brutto,  a  słowo  „brutto”  zostało  użyte  w  każdej  kolumnie  w 

której wykonawca podawał cenę. Uwzględniając zatem treść oferty (formularz ofertowy) oraz 

wynikający  z  SWZ  opis  sposobu  obliczenia  ceny  oferty  nie  sposób  przyjąć,  że  wypełniając 

kolejne  kolumny  tabel  nr  1  i  nr  2  Odwołujący  podawał  stawki  netto,  a  nie  brutto.  Jest  to 

całkowicie  bezzasadne  założenie,  a  działanie  Zamawiającego  w  tym  zakresie  oznaczało 

niedopuszczalną ingerencję w treść oferty Odwołującego. 

Powyższe potwierdza, że przedmiotowa niezgodność spełnia przesłankę uznania jej 

za będącą wynikiem omyłki. 

Zdaniem  Odwołującego  spełniona  jest  również  przesłanka  z  art.  223  ust.  2  pkt  3) 

ustawy  Pzp  dotycząca  braku  istotności.  Jak  zostało  to  wyjaśnione  w  zarzucie  nr  1  sposób 

poprawienia  omyłki  w  zakresie  łącznej  ceny  ofertowej  jest  wyłącznie  jeden  i  nie  ma  w  tym 

zakresie żadnej dowolności wykonawcy. Cena w zakresie której popełniona została omyłka 

jest  wyłącznie  pochodną  cen  jednostkowych  oraz  ilości  wskazanych  w  tabelach  nr  1  i  nr  2 

formularza  oferty. 

Zdaniem  Odwołującego  należy  zatem  stwierdzić,  że  skoro  nie  zmieniają 

się podstawy ceny ofertowej (stawki jednostkowe) to zmiana ceny łącznej będącej wynikiem 

jedynie działań matematycznych, nie wprowadza żadnej nowej treści do oferty. Zmienia się 

jedynie  cena  łączna,  która  jest  wyłącznie  wtórna  w  stosunku  do  cen  jednostkowych  oraz 

założonych  ilości.  W  tych  okolicznościach  nie  sposób  twierdzić,  że  poprawienie  oferty 

skutkowałoby  dokonaniem  istotnej  zmiany  treści  oferty.  Jak  zostało  wskazane,  w  zasadzie 

treść oferty się nie zmienia, a co najwyżej zmienia się w zakresie nieistotnym tj. łącznej ceny 

wynikowej  za  realizację  zamówienia.  Potwierdza  to  okoliczność  w  której  zgodnie  z  treścią 

umowy strony  rozliczają  się po  cenach  jednostkowych za  odbiór  i zagospodarowanie 1  Mg 

odpadów, a łączna cena ofertowa służyła jedynie do porównania złożonych ofert w kryterium 

cena. 

Zarzut 3 

Odwołujący  wskazał  następujący  fragment  uzasadnienia decyzji  o odrzuceniu oferty 

Odwołującego: 

„-  Zamawiający  dokonał  analizy  stanowiska Wykonawcy  wskazanego  w  jego  piśmie  z  dnia 

17.11.2022  r.,  które  wskazywało  natomiast  jednoznacznie,  że  Wykonawca  błędnie  obliczył 

cenę oferty, ponieważ dwukrotnie naliczył podatek VAT, stosując prawidłową jego stawkę 


Biorąc  pod  uwagę  powyższe  oferta  w  związku  z  podwójnym  naliczeniem  podatku  VAT 

zawierała  również  błędy  w  obliczeniu  ceny  w  związku  z  czym  podlegała  odrzuceniu  na 

podstawie art. 226 ust. 1 pkt. 10).” 

Zdaniem  Odwołującego,  całkowicie  dowolne  i  bezzasadne  jest  stwierdzenie 

Zamawiającego, że Odwołujący dwukrotnie naliczył podatek VAT, a z pewnością Odwołujący 

nic takieg

o nie przyznał w swoich wyjaśnieniach z dnia 17.11.2022 r. 

Odwołujący  podkreślił,  że  w  wyjaśnieniach,  analogicznie  jak  zostało  to  wskazane  w 

treści niniejszego odwołania, Odwołujący potwierdził, że wszystkie ceny za tabeli nr 1 i nr 2, 

w  tym  ujęte  w  nich  ceny  jednostkowe  są  kwotami  brutto,  a  w  konsekwencji  cena  łączna 

brutto oferty winna odpowiadać sumie kwot z tabeli nr 1 i nr 2. 

Odwołujący  zauważa,  że  u  podstaw  błędnego  twierdzenia  Zamawiającego,  że 

Odwołujący  dwukrotnie  naliczył  podatek  VAT,  jest  niezrozumiałe  pominięcie  przez 

Zamawiającego  wynikających  z  treści  SWZ  zasad  obliczenia  ceny  oferty.  Gdyby 

Zamawiający  uwzględnił  określone  przez  samego  siebie  zasady  obliczenia  ceny  oferty,  to 

zauważyłby,  że  to stawki  jednostkowe  brutto  z  tabeli  nr  1  i  nr  2  są  podstawą do  obliczenia 

ceny łącznej, a nie na odwrót, jak to czyni Zamawiający. W sytuacji gdy łączne kwoty z pkt 

3.1)  formularza  oferty  nie  odpowiadają  kwotom  z  tabeli  nr  1  i  nr  2  formularza  oferty,  to 

oczywistym  jest,  że  są  one  błędne,  a  zatem  Zamawiający  nie  powinien  przez  ich  pryzmat 

stwierdzać, że Odwołujący dwukrotnie naliczył podatek VAT. 

Nie może być mowy o błędzie w obliczeniu ceny, gdy stwierdzona niezgodność może 

być  poprawiona  na  podstawie  art.  223  ust.  2  pkt  2)  względnie  pkt  3)  ustawy  Pzp.  Należy 

powtórzyć,  że  podstawą  do  poprawienia  przedmiotowej  omyłki  są  powyższe  ceny 

jednostkowe,  a  taki  sposób  działania  Zamawiającego  w  sposób  oczywisty  wyklucza 

możliwość przyjęcia, że Odwołujący dwukrotnie naliczył podatek VAT. 

Odwołujący  powołał  się  na  stanowisko  wyrażone  w  wyroku  Izby  o  sygn.  akt  KIO 

635/22,  gdzie  wskazano: 

„Z  błędem  w  obliczeniu  ceny  lub  kosztu  oferty  będziemy  mieli  do 

czynienia w przypadku nieuwzględnienia bądź nieprawidłowego uwzględnienia w wyliczeniu 

ceny  lub  kosztu  wszystkich  ele

mentów  kosztotwórczych.  Błąd  w  obliczeniu  ceny  jest 

wynikiem błędnego rozpoznania stanu prawnego lub faktycznego przez wykonawcę i polega 

na  przyjęciu  niewłaściwych  podstaw  dokonywanej  kalkulacji  w  świetle  postanowień 

dokumentów zamówienia czy też przepisów prawa. Niewątpliwie nieuwzględnienie realnego 

kosztu zakupu usługi wsparcia stanowi błąd w obliczeniu ceny.” 

Odwołujący podkreślił, że z opisaną w ww. wyroku sytuacją nie mamy do czynienia. Z 

treści  oferty  Odwołującego  (tabele  nr  1  i  nr  2)  wprost  wynika,  że  w  sposób  prawidłowy 

określił on cenę oferty. Podane w tych tabelach ceny są kwotami brutto, a zatem zawierają 

podatek  VAT.  Łącza  cena  brutto  oferty,  zgodnie  z  treścią  SWZ,  ma  być  wynikiem 

zsumowania kwot brutto z tabel nr 1 i nr 2 formularza oferty. Ja

k zostało to wskazane kwota 


ta  została  błędnie  podana  przez  Odwołującego  w  pkt  3.1)  formularza  oferty.  Zamawiający 

jest natomiast zobowiązany na podstawie art. 223 ust. 2 pkt 2), względnie pkt 3) ustawy Pzp 

do poprawienia tej niezgodności. Poprawienie oferty w ten sposób nie daje żadnych podstaw 

do przyjęcia, że oferta zawiera błąd w obliczeniu ceny. 

Zarzut 4 

Odwołujący wskazał, że stosownie do art. 223 ust. 1 pkt 11) ustawy Pzp Zamawiający 

odrzuca  ofertę  jeżeli  wykonawca  w  wyznaczonym  terminie  zakwestionował  poprawienie 

omyłki, o której mowa w art. 223 ust. 2 pkt 3) ustawy Pzp. 

Zdaniem  Odwołującego  powyższy  przepis  należy  rozumieć  w  ten  sposób,  że 

odrzucenie  oferty  następuje  w  sytuacji,  gdy  wykonawca  w  sposób  bezzasadny 

zakwestionował  poprawienie  omyłki  oraz  gdy  sposób  poprawienia  tej  omyłki  przez 

zamawiającego  był  prawidłowy.  Z  taką  sytuacją  nie  mamy  do  czynienia  w  przedmiotowym 

stanie faktycznym. 

Odwołujący  argumentował,  że  w  odpowiedzi  na  pismo  Zamawiającego  z  dnia 

16.11.2022  r.  Odwołujący  wskazał,  że  sposób  poprawienia  jego  oferty  jest  wadliwy,  w  tym 

nie  uwzględnia  określonego  w  SWZ  sposobu  obliczenia  ceny  oferty  (pismo  z  dnia 

17.11.2022  r.). 

Odwołujący  wyjaśnił,  że  Zamawiający  niejako  poprawiał  oferty  „od  tyłu”

Zamiast  za  punkt  wyjścia  przyjąć  ceny  jednostkowe  za  odbiór  i  zagospodarowanie  1Mg 

odpadów, to Zamawiający uznał, że prawidłowa jest cena łączna, a w konsekwencji należy 

poprawić ceny jednostkowe. 

Zdaniem  Odwołującego,  Zamawiający  w  sposób  całkowicie  dowolny,  wbrew  treści 

oferty  oraz  treści  SWZ  (opis  sposobu  obliczenia  ceny  oferty  oraz  treść  wzoru  formularza 

cenowego) uznał, że podane przez Odwołującego w tabelach nr 1 i nr 2 ceny jednostkowe 

są  kwotami  netto  i  należy  do  nich  doliczyć  VAT.  Uzasadniając  twierdzenie  o  wadliwym 

sposobie  poprawienia 

oferty  Odwołujący  powołuje  się  w  sposób  odpowiedni  na  odnoszące 

się do tej kwestii uzasadnienie niniejszego odwołania w zakresie zarzutów nr 1 – 3. 

Wskazany przez Zamawiającego sposób poprawienia oferty Odwołującego był zatem 

w ocenie Odwołującego oczywiście błędny. 

Uwzględniając  powyższe,  zdaniem  Odwołującego,  w  pełni  zrozumiałą  czynnością 

Odwołującego  było  zakwestionowanie  dokonanej  poprawki.  Odwołujący  przekonywał,  że 

k

ierując  do  Zamawiającego  pismo z  dnia  17.11.2022  r.  Odwołujący  miał  prawo  oczekiwać, 

że  Zamawiający  zmieni  swoją  decyzję.  To  oczekiwanie  było  uzasadnione,  gdyż  dopiero 

dokonanie  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  o  którym  mowa  w  art.  253  ust.  1 

ustawy Pzp kończy czynność badania i oceny ofert. 

Odwołujący  zauważył,  że  decyzja  Zamawiającego  o  odrzuceniu  jego  oferty 

potwierdza  dokonanie  przez  Zamawiającego  korekty  informacji  o  poprawieniu  oferty 


Odwołującego.  W  konsekwencji  wyjaśnień  otrzymanych  od  Odwołującego  Zamawiający 

podjął decyzję o odrzuceniu oferty Odwołującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 10) ustawy 

Pzp.  Odrzucenie  oferty  na  tej  podstawie  oznacza 

zdaniem  Odwołującego  brak  możliwości 

poprawienia  oferty  na  podstawie  art.  223  ust.  2  pkt  3)  ustawy  Pzp.  Te  dwie  podstawy 

wykluczają się wzajemnie, a uzasadnienie Zamawiającego w tym zakresie jest wewnętrznie 

sprzeczne.  Zamawiający  nie  może  bowiem  twierdzić,  że  gdyby  Odwołujący  zgodził  się  na 

poprawienie oferty w sposób wskazany przez Zamawiającego, to wtedy nie odrzuciłby jego 

oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 10) ustawy Pzp. Odrzucenie oferty na podstawie art. 

226  ust.  1  pkt  10)  ustawy  Pzp  czyni

,  zdaniem  Odwołującego,  bezprzedmiotową  decyzję  o 

odrzuceniu oferty ma podstawie art. 226 ust. 1 pkt 11) ustawy Pzp. 

Uwzględniając powyższe Odwołujący stwierdził, że w sprawie nie mamy do czynienia 

z  sytuacją  w  której  Odwołujący  w  sposób  bezzasadny  zakwestionował  poprawienie  omyłki. 

Odrzucenie oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 11) ustawy Pzp dotyczy sytuacji w której 

wykonawca  w  sposób  nieuzasadniony,  w  zasadzie  sprzeczny  z  treścią  złożonej  oferty  nie 

godzi się na poprawienie jego oferty. Taki przypadek oznacza, że wykonawca działa wbrew 

swojemu  obowiązkowi  wynikającemu  z  treści  złożonej  oferty  oraz  wbrew  zasadom 

prowadzenia postepowania wynikającym  z  SWZ.  Sytuacja  ta  w  zasadzie oznacza  odmowę 

podpisania umowy, stąd też ustawodawca wskazuje w art. 98 ust. 6 ustawy Pzp, że odmowa 

wyrażenia  zgody  na  poprawienie  omyłki  skutkuje  przepadkiem  wadium  na  rzecz 

Zamawiającego. 

Odwołujący  zauważył,  że  dokonane  przez  Zamawiającego  „poprawienie”  oferty 

Odwołującego  umożliwiło  wybór  oferty  MS-EKO  sp.  z  o.o.  Wydawałoby  się,  że  w 

przedmiotowej  sprawie  mamy  do  czynienia  z  klasycznym  przypadkiem  omyłki  wykonawcy, 

gdzie  sposób  jej  poprawienia  wprost  wynika  z  treści  SWZ.  Tymczasem,  zamiast  poprawić 

wynik  prostego  działania  matematycznego  Zamawiający  dokonał  samowolnej  zmiany  cen 

jednostkowych  w  ofercie  Odwołującego.  Taką  sytuację,  zdaniem  Odwołującego,  należy 

zakwalifikować jako rażąco naruszenie przepisów ustawy Pzp i zasad konkurencji. Decyzja 

Zamawiającego  winna  zostać  zmieniona,  gdyż  w  przeciwnym  razie  obarczona  byłaby  ona 

wadą mającą wpływ na ważność ewentualnie zawartej umowy. 

W  złożonej  pismem  z  3  stycznia  2023  r.  odpowiedzi  na  odwołanie,  Zamawiający 

wniósł  o  oddalenie  odwołania.  W  złożonym  piśmie  z  3  stycznia  2023  r.  zgłaszający 

przystąpienie wykonawca MS – EKO spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w 

Warszawie  wniósł  o  oddalenie  odwołania,  uznanie  części  stanowiska  Odwołującego  jako 

spóźnionego oraz przedstawił swoje stanowisko procesowe.  


Krajowa  Izba  Odwoławcza,  rozpoznając  na  rozprawie  złożone  odwołanie  

i  uwzględniając  dokumentację  z  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego,  stanowiska  stron złożone  na  piśmie  i  podane  do  protokołu 

rozprawy 

ustaliła, co następuje.  

Odwołującemu  zgodnie  z  treścią  w  art.  505  ustawy  Pzp  przysługują  środki  ochrony 

prawnej.  

Do  przedmiotowego  postępowania  odwoławczego  przystąpienie  w  charakterze 

uczestnika 

postępowania,  po  stronie  Zamawiającego,  w  ustawowym  terminie,  skutecznie 

zgłosił  wykonawca  MS  –  EKO  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  

Warszawie (dalej: 

„Przystępujący”).  

Odwołanie  zostało  rozpoznane  w  granicach  zawartych  w  nim  zarzutów  (art.  555 

ustawy  Pzp),  podtrzymanych  na  rozprawie  z  uwzględnieniem  zasady  kontradyktoryjności 

postępowania (art. 534 ust. 1 ustawy Pzp). Rozpoznając przedmiotowe odwołanie Izba miała 

na  uwadze  treść  akt  postępowania  (§8  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  w  sprawie 

postępowania  przy  rozpoznawaniu  odwołań  przez  Krajową  Izbę  Odwoławczą  z  dnia  30 

grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2453). Izba przy rozpoznaniu sprawy miała na uwadze 

ponadto  stanowiska  Stron  i  Przyst

ępującego  zaprezentowane  zarówno  w  pismach 

procesowych, 

w  tym  w  odpowiedzi  na  odwołanie  jak  i  podczas  rozprawy  oraz  złożone 

dowody.  

Izba ustaliła następujące okoliczności faktyczne jako istotne dla rozstrzygnięcia 

sprawy.  

Na  podstawie  treści  rozdziału  XII  „Sposób  obliczenia  ceny”  SWZ,  Izba  ustaliła,  że 

Zamawiający  wskazał:  „1.  Oferta  musi  zawierać  łączną,  ostateczną  cenę  obejmującą 

wszystkie koszty związane z realizacją przedmiotu zamówienia z uwzględnieniem wszystkich 

opłat  i  podatków.  Dokonując  wyceny  przedmiotu  zamówienia  należy  uwzględnić  wszystkie 

dane  zawarte  w  SWZ  oraz  dokumentach  postępowania,  przy  zachowaniu  należytej 

staranności  oraz  wiedzy  technicznej  i  zawodowej  Wykonawcy.  2.  Wykonawca  poda  cenę 

oferty na formula

rzu oferty stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszej SWZ z uwzględnieniem 

ceny za odbiór 1 Mg odbioru i zagospodarowania 1 Mg odpadów zmieszanych, bioodpadów i 

odpadów  segregowanych  oraz  ilości  odpadów  wskazanych  przez  Zamawiającego. 

Wyliczona  i  zaoferowana 

cena  całkowita  oferty  za  realizację  usługi  będzie  stanowiła 

podstawę do oceny i porównania ofert. (…) 9. Zamawiający zgodnie z art. 223 ust. 2 ustawy 

Pzp w ofercie: oczywiste omyłki pisarskie, 


b)  oczywiste  omyłki  rachunkowe,  z  uwzględnieniem  konsekwencji  rachunkowych 

dokonanych poprawek, 

c)  inne  omyłki  polegające  na  niezgodności  oferty  z  dokumentami  zamówienia, 

niepowodujące  istotnych  zmian  w  treści  oferty  –  niezwłocznie  zawiadamiając  o  tym 

wykonawcę, którego oferta została poprawiona. 10. W przypadku, o którym mowa w ust. 9 lit. 

c),  Zamawiający  wyznaczy  Wykonawcy  odpowiedni  termin  na  wyrażenie  zgody  na 

poprawienie  w  ofercie  omyłki  lub  zakwestionowanie  sposobu  jej  poprawienia.  Brak 

odpowiedzi w wyznaczonym terminie Zamawiający uzna za wyrażenie zgody na poprawienie 

omyłki. 

11.  Zamawiający  odrzuci  ofertę  Wykonawcy,  który  w  wyznaczonym  terminie 

zakwestionuje poprawienie omyłki, o której mowa w art. 223 ust. 2 pkt 3) ustawy Pzp.” 

W  rozdziale  XIII 

„Opis  kryteriów,  którymi  Zamawiający  będzie  się  kierował  przy 

wyborze oferty” SWZ, Zamawiający wskazał kryteria oceny ofert wraz z ich znaczeniem: 

1.  cena ofertowa brutto 

– 60%, 

kryterium  środowiskowe  –  posiadanie  samochodów  do  odbioru  odpadów 

komunalnych spełniających normy emocji spalin min. Euro 5 – 10%, 

3.  termin 

płatności faktury – 20%, 

promocja selektywnej zbiórki odpadów w placówkach oświatowych – 10%.  

Na  podstawie  treści  załącznika  nr  1  do  SWZ  zawierającego  wzór  formularza  oferty 

ustalono, że pkt 3. miał następujące brzmienie: „Zobowiązania Wykonawcy: 

1)  Ofer

uję wykonanie przedmiotu  umowy  za  cenę ryczałtową  –  KRYTERIUM  CENA 

OFERTOWA BRUTTO (C): 

Kwota  brutto  ………….……………….  PLN  (słownie:  ……….)  w  tym  podatek  VAT 

…….. PLN, Kwota netto ……………………… PLN (słownie:…….) 

Uwaga! 

*Cenę należy podać z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku. 

**Wykonawca  zobowiązany  jest  podać  podstawę  prawną  zastosowania  stawki 

podatku  od  towarów  i  usług  (VAT)  innej  niż  stawka  podstawowa  lub  zwolnienia  z  ww. 

podatku, 

Proszę wskazać podstawę prawną zastosowania stawki podatku od towarów i usług 

(VAT) 

innej 

niż 

stawka 

podstawowa 

lub 

zwolnienia 

ww. 

podatku 

………………………………...…… 

Rozbicie  ceny  wskazanej  w  pkt  3  ppkt  1)  formularza  ofertowego  z  podziałem  na 

frakcje. 

Tabela nr 1 - 

Szacowana ilość odpadów do odbioru u źródła. (…) 


Tabela nr 2 - 

Szacowana ilość odpadów z Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych 

(PSZOK) (…)”.  

Zgodnie z  opisem  w  ww.  tabelach  wszystkie ceny  w  nich podane miały być cenami 

brutto. 

Wykonawcy  mieli  za  zadanie  podać  ceny  jednostkowe  brutto  za  1  Mg  odebranych 

odpadów,  cenę  za  1  Mg  zagospodarowanych  odpadów,  wartość  brutto  odebranych 

odpadów,  wartość  brutto  zagospodarowanych  odpadów,  całkowitą  wartość  odebrania  i 

zagospodarowania odpadów. Następnie wartości z ostatniej kolumny zsumować.  

Pod  Tabelą  nr  2  znajduje  się  następująca  adnotacja:  „Zamawiający  informuje,  że 

wynagrodzenie  Wykonawcy  za  odbieranie  odpadów  komunalnych  od  właścicieli 

nieruchomości  obliczone  będzie,  jako  iloczyn  rzeczywistej  (wyrażonej  w  Mg)  ilości  takich 

odebranych  odpadów  komunalnych  oraz  podanej  w  ofercie  stawki  na  1  Mg  odebranych 

odpadów  komunalnych.  Wynagrodzenie  wykonawcy  za  zagospodarowywanie  odpadów 

komunalnych  obliczone  będzie,  jako  iloczyn  rzeczywistej  (wyrażonej  w  Mg)  ilości  tak  ich 

zagospodarowanych  odpadów  komunalnych  oraz  podanej  w  ofercie  stawki  na  1  Mg 

zagospodarowanych odpadów komunalnych.” 

Jak  wynika  z  formularza  oferty  złożonego  przez  Odwołującego  pkt  3.  1)  został 

wypełniony w następujący sposób: „Kwota brutto 4 427 444,88 PLN (słownie: cztery miliony 

czterysta 

dwadzieścia  siedem  tysięcy  czterysta  czterdzieści  cztery  złote  88/100)  w  tym 

podatek  VAT  327  958,88  PLN,  Kwota  netto  4  099  486,00  PLN  (słownie:  cztery  miliony 

dziewięćdziesiąt dziewięć tysięcy czterysta osiemdziesiąt sześć złotych 00/100)”

Zostały  też  wypełnione  przez  Odwołującego  Tabela  1  –  suma:  3  948  666,00  zł  i 

Tabela 2 

– suma: 150 820,00 zł. 

Pismem z 16 listopada 2022 r. Zamawiający zwrócił się do Odwołującego w trybie art. 

223  ust.  2  kt  3)  ustawy  Pzp 

z  prośbą  o  wyrażenie  zgody  na  poprawienie  w  ofercie 

Odwołującego innej omyłki polegającej na niezgodności oferty z dokumentami zamówienia. 

Zamawiający  w  treści  pisma  wskazał:  „Po  dokonaniu  analizy  Tabeli  nr  1  oraz  Tabeli  nr  2 

formularza  ofertowego wynika,  że  Wykonawca do  wyceny  jako  ceny  jednostkowe  za  1  Mg 

odebranych odpadów oraz za 1 Mg zagospodarowanych odpadów podał kwoty netto, a nie 

kwoty brutto 

– wartość łączna tabeli nr 1 – 3 948 666,00 zł wartość tabeli nr 2 – 150 820,00 

zł  co  łącznie  daje  kwotę:  4  099  486,00  zł  –  wpisaną  jako  kwota  netto  w  formularzu 

ofertowym. 

Biorąc pod uwagę powyższe, Zamawiający poprawił w kolumnie nr 1 i w kolumnie nr 

2  formularza  ofertowego  wszystkie  kwoty  jednostkowe  za  1  Mg  odebranych  odpadów  oraz 

za 1 Mg zagospodarowanych odpadów z kwot netto na kwoty brutto. Tabela nr 1 i nr 2 po 

poprawieniu  omyłki  wygląda  w  sposób  następujący:  (…)”.  Ponadto  Zamawiający  wskazał, 

że: „Po poprawieniu omyłki po zsumowaniu kwot końcowych w Tabeli nr 1 i Tabeli nr 2 4 264 


559,28 zł + 162 885,60 zł = 4 427 444,88 zł – co jest zgodne z kwotą ogólną oferty wpisaną 

przez Państwa w pkt. 3 ppkt 1) formularza ofertowego. 

Zamawiający  informuje  równocześnie,  że  w  przypadku  braku  akceptacji  przez 

Wykonawcę poprawienia w/w omyłek, oferta podlegała będzie odrzuceniu na podstawie art. 

226 ust

. 1 pkt 11) ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz. 

U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.). 

W  związku  z  powyższym  proszę  o  wyrażenie  zgody  na  poprawienie  wskazanych 

omyłek lub zakwestionowanie ich do dnia 17.11.2022 r. do godziny 13:00.”.  

W  wyznaczonym  terminie  Odwołujący  w  odpowiedzi  na  powyższe  wyraził 

następujące stanowisko: „W odpowiedzi na Państwa pismo z dnia 16.11.2022 r. wzywające 

Przedsiębiorstwo  Usług  Komunalnych  FART  –  BIS  Sp.  z  o.o.  do  wyrażenia  zgody  na 

poprawienie  omyłki  w  trybie  art.  223  ust.  2  pkt  3)  ustawy  Pzp  wskazuję,  że  sposób 

poprawienia przez Państwa omyłki jest błędny. 

Uzasadniając  powyższe,  podkreślam,  że  stosownie  do  treści  SWZ  (informacja  pod 

tabelami nr 1 i nr 2 z załącznika nr do SWZ): 

−  „Wynagrodzenie  Wykonawcy  za  odbieranie  odpadów  komunalnych  od  właścicieli 

nieruchomości  obliczone  będzie,  jako  iloczyn  rzeczywistej  (wyrażonej  w  Mg)  ilości  takich 

odebranych  odpadów  komunalnych  oraz  podanej  w  ofercie  stawki  na  1  Mg  odebranych 

odpadów  komunalnych.  Wynagrodzenie  wykonawcy  za  zagospodarowywanie  odpadów 

komunalnych  obliczone  będzie,  jako  iloczyn  rzeczywistej  (wyrażonej  w  Mg)  ilości  takich 

zagospodarowanych  odpadów  komunalnych  oraz  podanej  w  ofercie  stawki  na  1  Mg 

zagospodarowanych odpadów komunalnych”. 

Uwzględniając  sposób  obliczenia  ceny  oferty  nie  powinno  budzić  wątpliwości,  że 

cena ofertowa służąca do porównania z cenami innych ofert obliczana jest w oparciu o ceny 

jednostkowe  podawane  w  tabelach  nr  1  i  2  formularza  ofertowego.  Cena  ofertowa  ma 

być 

zatem  pochodną  cen  jednostkowych.  W  tej  sytuacji  podstawą  do  poprawienia  ceny  oferty 

muszą być ceny jednostkowe, a nie cena końcowa. 

W treści oferty, w tabeli nr 1 i nr 2 Wykonawca jednoznacznie wskazał wyłącznie ceny 

jednostkowe brutto i nadużyciem jest twierdzenie, że wbrew literalnej treści oferty są to ceny 

netto do których trzeba jeszcze doliczyć podatek VAT. 

Dokonane przez Zamawiającego poprawienie oferty jest nie tylko sprzeczne z treścią 

SWZ,  ale  również  jest  sprzeczne  z  treścią  ustawy  Pzp.  Jest  ponadto  niekorzystne  dla 

Zamawiającego, gdyż prowadzi do bezzasadnego podwyższenia ceny oferty. 

W rzeczywistości podstawą prawną poprawienia oferty winien być art. 223 ust. 2 pkt 

2),  a  nie  art.  223  ust.  2  pkt  3)  ustawy  Pzp.  Sytuacja  zaistniała  w  ofercie  Wykonawcy  to 

klasyczny  przykład  oczywistej  omyłki  rachunkowej.  Dodać  należy  również,  że  zgodnie  z 


jednolitą linią orzeczniczą poprawianie omyłek rachunkowych następuje „z dołu” tj. podstawą 

do poprawienia ceny są ceny jednostkowe, a nie „z góry” gdzie wyjściowa jest cena łączna. 

Uwzględniając powyższe,  wnosimy  o unieważnienie czynności  poprawienia oferty  w 

sposób  wynikający  z  pisma  Zamawiającego  z  dnia  16.11.2022  r.  Następnie  Zamawiający 

winien powtórzyć czynność poprawienia oferty w sposób prawidłowy. Poprawienie to winno 

nastąpić na podstawie art. 223 ust. 2 pkt 2, względnie pkt 3 ustawy Pzp i powinno polegać 

na  poprawieniu  pkt  3  ppkt  1)  formularza  ofertowego  w  następujący  sposób:  zamiast  ceny 

brutto 4 427 444,88 PLN winna być cena brutto 4.099.486,00 PLN oraz zamiast ceny netto 

4.099.486,00  PLN  winna  być  cena  netto  3.795.820,37.  Wymaga  podkreślenia,  że  na  tego 

rodzaju  poprawkę,  dokonaną  na  podstawie  art.  223  ust.  2  pkt  2)  ustawy  Pzp  zgoda 

Wykonawcy nie jest wymagana. 

Informuję,  że  w  razie  braku  unieważnienia  wadliwej  czynności  z  dnia  16.11.2022  r. 

Wykonawca będzie zmuszony do skorzystania z prawa złożenia odwołania do Krajowej Izby 

Odwoławczej.” 

7 grudnia 2022 r. Zamawiający poinformował o wyborze jako najkorzystniejszej oferty 

złożonej przez Przystępującego oraz o odrzuceniu oferty Odwołującego podając następujące 

uzasadnienie  prawne  i  faktyczne: 

„Nie  przyznano  punktacji  ofercie  –  oferta  odrzucona  na 

podstawie art. 226 ust. 1 pkt 10) i 11) ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień 

publicznych (t.j. 

Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.) zgodnie z którymi Zamawiający odrzuca 

ofertę,  jeżeli  Wykonawca  w  wyznaczony  terminie  zakwestionował  poprawienie  omyłki,  o 

której mowa w art. 223 ust. 2 pkt 3) oraz jeżeli zawiera błędy w obliczeniu ceny lub kosztu. 

Uzasadnienie faktyczne: Zamawiający w dniu 09.11.2022 r. dokonał otwarcia ofert w 

przedmiotowym  postępowaniu.  Po  otwarciu  ofert  i  zamieszczeniu  informacji  z  ich  otwarcia 

przystąpił  do  badania  i  oceny  ofert.  W  toku  badania  i  oceny  ofert  Zamawiający  pismem  z 

dnia  16.11.2022  r.  znak:  GNI.271.11.2022.AJ  zawiadomił  Wykonawcę  o  poprawieniu  innej 

omyłki w ofercie. W złożonej przez Wykonawcę ofercie pojawiła się niezgodność pomiędzy 

łączną ceną ofertową brutto w kwocie: 4 427 444,88 zł w tym podatek VAT 8% - 327 958,88 

zł,  kwota  netto:  4  099  666,00  zł  a  kwotami  wskazanymi  Tabeli  nr  1  i  2.  Po  zsumowaniu 

danych  w  Tabeli  nr  1  i  nr  2  wynikało,  że  Wykonawca  do  wyceny  jako  ceny  jednostkowe 

przyjął  ceny  netto,  ponieważ  kwota  łączna  zawarta  w  tabelach  była  tożsama  z  ogólną 

wartością zamówienia netto wpisaną do formularza ofertowego. Zamawiający na wyrażenie 

zgody  na  poprawienie  omyłek  lub  zakwestionowanie  ich  wyznaczył  termin  do  dnia 

17.11.2022  r.  do  godziny  13:00.  Wykonawca  pismem  z  dnia  17.11.2022  r.  zakwestionował 

poprawi

enie  omyłki  przez  Zamawiającego  wskazując,  że  jest  ono  błędne.  Wykonawca 

wskazał,  że  Zamawiający  winien  zmienić  cenę  oferty  brutto  na  kwotę:  4  099  486,00  zł 


natomiast  kwotę  netto  na:  3  795  820,37  zł.  Powyższe  dało  podstawę  Zamawiającemu  do 

odrzucenia Wykonawcy na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 11). 

Wykonawca  zarzucił  Zamawiającemu,  że  poprawienie  oferty  na  podstawie  innej 

omyłki jest niekorzystne dla Zamawiającego, gdyż prowadzi do bezzasadnego podwyższenia 

ceny oferty. Zamawiający jednak nie odnosi się w kwestii możliwości poprawienia w ofercie 

omyłki  w  zależności  od  skutków  finansowych  czy  ekonomicznych,  a  formalnej  i  prawnej 

możliwości jej wprowadzenia. W opisanej sytuacji Wykonawca popełnił błędy, które dają mu 

możliwość do sterowania ofertą i realizacji zamówienia za taką kwotę, która w porównaniu do 

innych  złożonych  ofert  będzie  najniższa.  Takie  przedstawienie  sytuacji  prowadzi  do 

niedopuszczalnej  sytuacji  w  zamówieniach  publicznych,  ponieważ  należy  pamiętać,  że 

Zamawiający  może  dokonywać  popraw  w  ofercie,  ale  tylko  takich,  które  nie  powodują 

istotnych  zmian  w  ofercie,  nie ma również  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  możliwości 
negocjacji  treści  oferty  w  tym  ceny.  W  przedmiotowej  sprawie  można  domniemać,  że 

Wykonawca w sytuacji, w której cena 4 427 444,88 zł brutto byłaby najniższa, to wyraziłby 

zgodę  na  poprawienie  innej  omyłki  i  realizowałby  usługę  za  cenę  wyższą.  W  sytuacji 

odwrotnej  natomiast  jaka ma miejsce,  Wykonawca ciężar  swojego  błędu  w obliczeniu ceny 

próbuje przerzucić na Zmawiającego. 

Zamawia

jący  dokonał  analizy  stanowiska  Wykonawcy  wskazanego  w  jego  piśmie  z 

dnia  17.11.2022  r.,  które  wskazywało  natomiast  jednoznacznie,  że  Wykonawca  błędnie 

obliczył  cenę  oferty,  ponieważ  dwukrotnie  naliczył  podatek  VAT,  stosując  prawidłową  jego 

stawkę. Wyliczenia matematyczne jeśli chodzi o wyliczenie ogółem kwoty netto, brutto i VAT 

były  prawidłowe.  Dokonanie  nowego  wyliczenia  przez  Zamawiającego  kwot  netto,  brutto  i 

VAT  w  ocenie  Zamawiającego  nie  może  stanowić  podstawy  do  poprawienia  oczywistej 

omyłki  rachunkowej.  Biorąc  pod  uwagę  powyższe  oferta  w  związku  z  podwójnym 

naliczeniem  podatku  VAT  zawierała  również  błędy  w  obliczeniu  ceny  w  związku  z  czym 

podlegała odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt. 10).” 

Izba zważyła co następuje. 

W  pierwszej 

kolejności  Izba  wskazuje  na  treść  przepisów  ustawy  Pzp,  będących 

podstawą orzekania w przedmiotowej sprawie.  

art. 223 ustawy Pzp 

1.  W  toku  badania  i  oceny  ofert  zamawiający  może  żądać  od  wykonawców  wyjaśnień 

dotyczących  treści  złożonych  ofert  oraz  przedmiotowych  środków  dowodowych  lub  innych 

składanych  dokumentów  lub  oświadczeń.  Niedopuszczalne  jest  prowadzenie  między 

zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty oraz, z uwzględnieniem 

ust. 2 i art. 187, dokonywanie jakiejkolwiek z

miany w jej treści. 

2. Zamawiający poprawia w ofercie: 


1) oczywiste omyłki pisarskie, 

2)  oczywiste  omyłki  rachunkowe,  z  uwzględnieniem  konsekwencji  rachunkowych 

dokonanych poprawek, 

3)  inne  omyłki  polegające  na  niezgodności  oferty  z  dokumentami  zamówienia, 

niepowodujące istotnych zmian w treści oferty 

niezwłocznie zawiadamiając o tym wykonawcę, którego oferta została poprawiona. 

3.  W  przypadku,  o  którym  mowa  w  ust.  2  pkt  3,  zamawiający  wyznacza  wykonawcy 

odpowiedni  termin  na  wyrażenie  zgody  na  poprawienie  w  ofercie  omyłki  lub 

zakwestionowanie jej poprawienia. Brak odpowiedzi w wyznaczonym terminie uznaje się za 

wyrażenie zgody na poprawienie omyłki. 

art. 226 ust. 1 pkt 10) i 11) ustawy Pzp 

Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli: 

(…) 

10) zawiera błędy w obliczeniu ceny lub kosztu; 

11) wykonawca w wyznaczonym terminie zakwestionował poprawienie omyłki, o której mowa 

w art. 223 ust. 2 pkt 3; 

(…) 

Izba  stwierdziła,  iż  odwołanie  nie  zasługiwało  na  uwzględnienie  z  następujących 

powodów.  

Izba wskazuje, że zgodnie z art. 223 ust. 2 pkt 2) ustawy Pzp Zamawiający poprawia 

w  ofercie  oczywiste  omyłki  rachunkowe,  z  uwzględnieniem  konsekwencji  rachunkowych 

dokonanych  poprawek

.  Jak  wskazuje  się  w  doktrynie  i  orzecznictwie  Izby,  co  również 

podniósł Odwołujący w treści odwołania, z oczywistą omyłką rachunkową będziemy mieć do 

czynienia,  gdy 

po  pierwsze  w  treści  oferty  Zamawiający  ma  wszelkie  niezbędne  dane  do 

jednoznacznego  ustalenia

,  że  w  sposób  błędny  przeprowadzono  w  ofercie  działanie 

matematyczne.  Ponadto  oczywista 

omyłka  rachunkowa  to  niezgodność  widoczna  na 

pierwszy rzut oka. 

W przypadku takiej omyłki, można zorientować się, że nie było zamiarem 

wykonawcy  popełnienie  omyłki,  a  powstała  ona  na  skutek  błędnego  działania.  (vide:  np. 

stanowisko wyrażone w wyroku Izby z dnia 22 lipca 2021 r. sygn. akt KIO 1662/21). Zatem 

istotą  oczywistej  omyłki  rachunkowej  jest  to,  iż  powstaje  ona  na  skutek  błędu  w 

przeprowadzeniu działania matematycznego. Ponadto podkreślić należy, że powinien istnieć 

jeden  sposób  poprawienia  omyłki.  W  sytuacji,  gdy  istnieje  więcej  niż  jeden  sposób 

poprawienia  omyłki,  co  wpływa  np.  na  cenę  oferty,  zamawiający  nie  może  samodzielnie  

decydować o tym, w jaki sposób poprawić taką omyłkę. W szczególności, nieuprawnione jest 

twierdzenie,  że  zamawiający  powinien  wówczas  przyjąć  możliwość  poprawienia  dającą 


korzystniejszy  wynik  dla  wykonawcy.  W  takiej  sytuacji,  w  ocenie  Izby, 

konieczne  może 

okazać  się  rozważenie,  czy  nie  zaistniała  podstawa  do  odrzucenia  oferty.  Zdecydowanie 

również  należy  podkreślić,  że  nie  jest  możliwe  poprawienie  omyłek  rachunkowych  wskutek 

p

rzeprowadzenia  procedury  wyjaśniającej  treść  oferty,  gdyż  w  takiej  sytuacji  nie  jest 

spełniona przesłanka „oczywistości” zaistniałej omyłki.  

Odnosząc  się  do  stanowiska  Odwołującego  wyrażonego  w  treści  uzasadnienia 

zarzutu nr 1 odwołania, w ocenie Izby stanowisko to nie zasługuje na uwzględnienie. Przede 

wszystkim Odwołujący nie wykazał, że mamy w zaistniałym stanie faktycznym do czynienia 

wystąpieniem „oczywistej omyłki rachunkowej”. Wskazać z całą mocą należy, że nie doszło 

w  ofercie  Odwołującego  do  błędnego  przeprowadzenia  obliczeń.  Działanie  polegające  na 

sumowaniu  poz. 

„suma”  z  Tabeli  1  tj.  wartości  3 948 666,00  z  poz.  „suma”  z  Tabeli  2,  tj. 

wartości 150 820,00 daje wynik  4 099 486,00 zł. Z treści oświadczenia złożonego w pkt 3.1) 

formularza  oferty  Odwołującego  wynika,  że  wartość  ta  została  podana  przez  niego  jako 

kwota  netto.  Po  dodaniu  do  tej  kwoty  wartości  podatku  VAT  wskazanego  przez 

Odwołującego  na  poziomie  327 958,88  zł  otrzymana  wartość  to  4 427 444,88  zł.  Zatem 

słuszne  jest  stanowisko  Zamawiającego  i  Przystępującego,  że  w  kontekście  dokonanych 

obliczeń  matematycznych  oferta  jest  prawidłowa  i  nie  zawiera  błędów  rachunkowych.  Sam 

Odwołujący również na taki błąd rachunkowy nie wskazuje, argumentacja przedstawiona w 

odwołaniu  nie  wskazuje  bowiem,  jakie  działanie  matematyczne  zostało  źle  wykonane. 

Odwołujący  podniósł,  że  podana  przez  niego  w  pkt  3.1)  formularza  oferty  kwota  brutto  nie 

odpowiada  sumie  wartości  wskazanych  w  tabelach  1  i  2.  Odwołujący  w  treści  zarzutu 

wskaz

ał  też,  że  „oczywistość”  omyłki  polega  na  podaniu  niewłaściwego  wyniku  sumowania 

kwot z tabeli 1 i z tabeli 2 tj. 4 427 

444,88 zł, gdy powinno być 4 099 486,00 zł. Odwołujący 

wskazał,  że  w  konsekwencji  powyższego  podał  błędną  wartość  netto,  tj.  zamiast 

486,00  zł,  powinno  być  3 795 820,37  zł.  W  powyższej  argumentacji  Odwołujący 

jednocześnie pomija, że prawidłowo obliczona wartość po zsumowaniu wartości z tabeli 1 i 2 

tj. kwota 4 099 

486,00 zł została podana w treści oświadczenia w pkt 3.1) formularza oferty 

jako kwota netto

. Okoliczność ta w ocenie Izby jest istotna, ponieważ poddaje w wątpliwość, 

czy 

wystąpiła oczywista omyłka rachunkowa  w  treści  oferty Odwołującego. Jak  już  bowiem 

wcześniej wskazano, wszystkie działania matematyczne zostały przeprowadzone poprawnie. 

Żadna  wartość  kwotowa  podana  w  formularzu  ofertowym  nie  jest  wynikiem  błędu  w 

obliczeniach.  Inna  sytuacja  byłaby  gdyby  żadna  wartość  z  oświadczenia  z  pkt  3.1) 

formularza oferty nie odpowiadała sumie wartości z tabeli 1 i 2 wówczas można by rozważać 

czy miało to miejsce w wyniku błędnego przeprowadzenia obliczeń, tj. zaistnienia oczywistej 

omyłki rachunkowej. 

W związku z powyższym zarzut został oddalony.  


Jak stanowi przepis art. 223 ust. 2 pkt 3) ustawy Pzp z

amawiający poprawia w ofercie 

inne omyłki  polegające na  niezgodności  oferty  z  dokumentami  zamówienia,  niepowodujące 

istotnych zmian w treści oferty niezwłocznie zawiadamiając o tym wykonawcę, którego oferta 

została  poprawiona.  Analiza  ww.  przepisu  ustawy  Pzp  prowadzi  do  wniosku,  że  przesłanki 

poprawienia tzw. 

„innej omyłki” są następujące: chodzi o inną omyłkę niż oczywista omyłka 

rachunkowa bądź też oczywista omyłka pisarska, inna omyłka musi polegać na niezgodności 

treści  oferty  z  dokumentami  zamówienia,  jej  poprawienie  nie  może  powodować  istotnych 

zmian  w  treści  oferty,  a  obowiązkiem  zamawiającego  jest  niezwłocznie  zawiadomić 

wykonawcę  celem  umożliwienia  mu  wyrażenia  zgody  na  poprawienie  omyłki  lub 

zakwestionowanie  jej  poprawienia.  W  orzecznictwie  Izby  w

ypracowano  reguły,  którymi 

należy  kierować  się  przy  ocenie  kwestii  dopuszczalności  poprawienia  innej  omyłki: 

„Poprawienie omyłki na zasadach określonych w art. 223 ust. 2 ustawy z dnia 11 września 

2019  roku  - 

Prawo  zamówień  publicznych  może  nastąpić  w  sytuacji,  gdy  z  treści  oferty 

można  wywieść  fakt  istnienia  omyłki,  a  przede  wszystkim  powziąć  wiedzę  o  charakterze 

pomyłki i sposobie jej poprawienia w celu doprowadzenia do zgodności treści oferty z SWZ.” 

(vide: wyrok KIO z dnia 31 stycznia 2022 r. sygn. akt KIO 109/22); 

„Pojęcie „istotnych zmian 

w  treści  oferty”  jest  nieostre  i  ma  charakter  oceny,  jednak  również  w  tym  przypadku 

orzecznictwo  wypracowało  reguły  o  uniwersalnym  charakterze  umożliwiające  stosowanie 

przepisu. Przede wszystkim, istotna zmiana treści oferty powinna stanowić znaczącą, istotną 

zmianę  treści  oświadczenia  woli  wykonawcy.  Ponadto,  zamawiający  jest  zobowiązany 

poprawić  omyłkę  w  szczególności  wtedy,  gdy  sposób,  w  jaki  ma  być  dokonana  poprawa, 

wynika z  innych  elementów  składających się na ofertę. Omyłki,  o  których  mowa  w  art.  223 

ust.  2  pkt  3  ww.  ustawy,  muszą  mieć  taki  charakter,  aby  ich  poprawy  mógł  dokonać 

zamawiający  samodzielnie,  co  do  zasady  bez  udziału  wykonawcy  w  tej  czynności.  O  tym, 

czy  po  poprawieniu  omyłki  nastąpi  istotna  zmiana  treści  oferty  należy  oceniać,  biorąc  pod 

uwagę  zakres  zmian,  przedmiot  zamówienia  i  całość  oferty.”  (vide:  wyrok  KIO  z  dnia  13 

stycznia  2022  r.  sygn.  akt  KIO  3772/21

);  „Zamawiający  musi  mieć  wiedzę  w  jaki  sposób 

omyłkę  poprawić  bez  konieczności  występowania  do  wykonawcy  o  informacje  w  tym 

zakresie.  Ponadto musi  istnieć  wyłącznie  jeden  możliwy  do  samodzielnego  ustalenia  przez 

zamawiającego sposób poprawienia oferty.” (vide: wyrok KIO z dnia 2 maja 2022 r. sygn. akt 

KIO 949/22). 

Prezentowane jest również stanowisko dopuszczające możliwość uprzedniego 

wyjaśnienia treści oferty z wykonawcą celem poprawienia jej treści w trybie art. 223 ust. 2 pkt 

3) ustawy Pzp, jednak podkreśla się, że powinno to mieć miejsce z poszanowaniem zasad 

wynikających z art. 16 ustawy Pzp: „O ile każdorazowo treść oświadczenia woli składanego 

w  postępowaniu  w  ramach  oferty  należy  rozpatrywać  przez  pryzmat  zamiaru  wykonawcy, 

wyrażającego  się  wolą  uczestnictwa  w  postępowaniu,  a  w  konsekwencji  -  złożenia  oferty 

zgodnej ze specyfikacją- o tyle kluczową sprawą jest, czy w konkretnym stanie faktycznym 


możliwe  jest  ustalenie  treści  oświadczenia  woli  wykonawcy  w  sposób  nienaruszający 

nadrzędnej zasady zachowania uczciwej konkurencji pomiędzy wykonawcami.” (vide: wyrok 

KIO z dnia 10 stycznia 2022 r. sygn. akt KIO 3722/21).  

Niewątpliwie, każdy przypadek zastosowania art. 223 ust. 1 pkt 3) ustawy Pzp należy 

rozpatrywać z uwzględnieniem okoliczności danego stanu faktycznego.  

W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, gdy według Zamawiającego 

omyłkę można było poprawić w opisany przez niego w piśmie z 16 listopada 2022 r. sposób 

na  podstawie  art.  223  ust.  1  pkt  3

)  ustawy  Pzp,  natomiast  w piśmie z  17 listopada 2022 r. 

Odwołujący zaproponował inny sposób poprawienia tej omyłki, przy czym istotne jest, że na 

tamtym etapie Odwołujący zakwestionował nie tylko sposób poprawienia omyłki ale również 

podstawę  prawną,  bowiem  w  piśmie  tym  Odwołujący  wskazał  wprost,  że  podstawą 

p

oprawienia omyłki powinien być art. 223 ust. 1 pkt 2) ustawy Pzp, gdyż mamy do czynienia 

z  oczywistą  omyłką  rachunkową.  Odwołujący  wskazał  na  sposób  poprawienia  tej  omyłki  i 

podniósł,  że  na  jej  poprawienie  nie  jest  wymagana  jego  zgoda,  wnosząc  jednocześnie  o 

unieważnienie  czynności  z  16  listopada  2022  r.  Natomiast  na  etapie  postępowania 

odwoławczego  Odwołujący  zaistniałą  w  ofercie  omyłkę  (a  więc  ten  sam  stan  faktyczny) 

kwalifikuje, po pierwsze, 

jako oczywistą omyłkę rachunkową, a w razie gdyby Izba się z tym 

stanowiskiem nie zgodziła – po drugie, jako inną omyłkę polegającą na niezgodności oferty z 

dokumentami  zamówienia,  niepowodującą  istotnych  zmian  w  treści  oferty.  Jak  już  zostało 

przesądzone,  z  oczywistą  omyłką  rachunkową  na  gruncie  tej  sprawy  nie  mammy  do 

czynienia.  

Odnosząc  się  natomiast  do  stanowiska Odwołującego  w  przedmiocie  uznania błędu 

w ofercie za tzw. 

„inną omyłkę” w rozumieniu art. 223 ust. 2 pkt 3) ustawy Pzp, w ocenie Izby 

nie zasługuje ono na uwzględnienie. Odwołujący wyjaśnił, że zwykle jest tak, że w tabelach 

cenowych podawane są ceny netto, a nie ceny brutto. W tym postępowaniu w tabelach 1 i 2 

wykonawcy

, o czym przesądził Zamawiający, mieli podać tylko ceny brutto, natomiast kwota 

netto  miała  zostać  podana  tylko  w  pkt  3.1)  formularza  oferty,  jako  łączna  cena  ofertowa, 

będąca pochodną  podawanej  łącznie  ceny  brutto.  Następnie  Odwołujący  wyjaśnił,  że  kiedy 

zsumował łącznie kwoty z tabeli 1 i 2 i otrzymał kwotę 4 099 486,00 zł brutto to omyłkowo w 

oparciu o doświadczenie z innych przetargów, wpisując ją do punktu formularza zawierającą 

łączoną cenę brutto i netto przyjął, że jest to cena netto, która po dodaniu  VAT daje kwotę 

brutto 4 427 

444,88 zł. Takie kwoty omyłkowo Odwołujący podał w pkt 3.1) formularza oferty. 

Odwołujący pokreślił, że nie oznacza to, że działał w przekonaniu, że podaje kwoty netto a 

nie brutto. Z tego Odwołujący wywodzi, że mamy do czynienia z omyłką. Natomiast w ocenie 

Odwołującego  zmiana  oferty  w  zakresie  brzmienia  pkt  3.1)  formularza  oferty  zgodnie  z 

wnioskiem odwołania nie byłaby zmianą istotną, gdyż jak wskazuje „w zasadzie treść oferty 

się  nie  zmienia”,  co  Odwołujący  argumentuje  tym,  że  zgodnie  z  treścią  umowy  strony 


rozliczają  się  po  cenach  jednostkowych  za  odbiór  i  zagospodarowanie  1  Mg  odpadów,  a 

łączna  cena  ofertowa  służyła  jedynie  do  porównania  złożonych  ofert  w  kryterium  cena. 

Odwołujący złożył dowód nr 1- formularz ofertowy z 1 sierpnia 2022 r., w celu wykazania, że 

wiedział  iż  w  postępowaniu  w  tabelach  1  i  2  musi  podać  ceny  brutto,  ponieważ  taka  jest 

praktyka u tego Zamawiającego.  

W  ocenie  Izby, 

po  pierwsze,  Odwołujący  swoim  stanowiskiem  potwierdził,  że 

zaistniałą  w  ofercie  Odwołującego  nieprawidłowość  nie  sposób  konwalidować  z 

zastosowaniem dyspozycji przepisu art. 223 ust. 2 pkt 3) ustawy Pzp

. Suma wartości z tabeli 

1 i 2 jak ustalono wcześniej, prawidłowo została obliczona na kwotę 4 099 486,00 zł problem 

w  tym,  że  następnie  wypełniając  formularz  oferty  w  pkt  3.1)  wykonawca  zdefiniował  tą 

wartość jako kwotę netto, doliczył do niej wartość VAT i następnie podał wartość całkowitą 

brutto

.  W  tym  miejscu  należy  podkreślić,  że już na  tym  etapie  rodzą  się  wątpliwości  co  do 

oceny  zaistniałej  nieprawidłowości,  czego  wyrazem  jest  to,  że  zarówno  Zamawiający  jak  i 

Odwołujący postrzegają ją w odmienny sposób. Innymi słowy ten sam błąd można w różny 

sposób interpretować, tak jak zrobił to Zamawiający, ale też tak, jak w zarzucie nr 2 usiłuje 

przekonać  Odwołujący.  Następnie  Izba  zwraca  uwagę,  że  w  treści  zarzutu  Odwołujący 

wskazał,  że  błędnie  został  wypełniony  pkt  3.1)  formularza  oferty  i  wyjaśnia  jak  do  tego 

doszło,  czym  pośrednio  zdaje  się  wskazywać  na  niezgodność  w  ofercie  Odwołującego  z 

dokumentami  zamówienia.  Problem  w  tym,  że  ową  niezgodność  można  interpretować  w 

różny sposób, albo jak twierdzi Odwołujący, że podał jednak w tabeli 1 i 2 ceny brutto, a jego 

pomyłka  polegała  na  wpisaniu  powstałej  po  ich  zsumowaniu  ceny  brutto  w  miejsce  ceny 

netto albo jak wskazał Zamawiający – istnieje wątpliwość, że już na etapie wypełnienia tabeli 

1 i 2 doszło do błędu i zamiast podać tam ceny jednostkowe brutto Odwołujący mógł podać 

ceny  netto.  W  zakresie  stanowiska  co  do  braku 

istotności  wprowadzonej  zmiany  wskazać 

należy,  że  w  świetle  art.  223  ust.  2  pkt  3)  ustawy  Pzp  nie  ma  przeszkód  do  poprawienia 

zarówno  ceny  oferty,  która  w  tym  postępowaniu  stanowi  kryterium  oceny  ofert  i  górna 

granicę  finansowo,  po  której  osiągnięciu  umowa  zostaje  uznana  za  wykonaną,  jak  i  cen 

jednostkowych, które stanowią podstawę rozliczeń między wykonawcą a zamawiającym. Jak 

bowiem wskazuje się w orzecznictwie Izby, istotności zmiany nie rozpatruje się w kontekście 

ewentualnego wpływu na wynik postępowania, czy też wpływu na essentialia negoti przyszłej 

umowy. 

Jednak  biorąc  pod  uwagę  możliwości  ewentualnej  poprawy  omyłki  nie  można 

zgodzić się aby była to zmiana nieistotna.  

Reasumując  powyższe,  Izba  uznała,  że  ze  względu  na  co  najmniej  dwa  sposoby 

potencjalnego poprawienia zaistniałej omyłki, tj. ten wskazany przez Zamawiającego pismem 

z  16  listopada  2022  r.  oraz  ten  opisany  w  treści  odwołania  w  zarzucie  2  nie  jest  możliwe 

zastosowanie  art.  223  ust.  2  pkt  3)  ustawy  Pzp  celem  konwalidowania  n

ieprawidłowości 

powstałych  w  treści  oferty  Odwołującego.  Podkreślenia  jednak  przy  tym  wymaga,  że 


Odwołujący  nie  sformułował  zarzutu  zaniechania  unieważnienia  przez  Zamawiającego 

czynności z 16 listopada 2022 r. w przewidzianym do tego terminie, wynikającym z art. 515 

ust.  1  pkt  1)  ustawy  Pzp. 

Izba  miała  przy  tym  na  uwadze  treść  pisma  Odwołującego  z  17 

listopada  2022  r.,  gdzie  Odwołujący  wskazał,  że  w  przypadku  zaniechania  unieważnienia 

przez  Zamawiającego  czynności  z  16  listopada  2022  r.  skorzysta  z  prawa  do  wniesienia 

środka  ochrony  prawnej,  czego  nie  uczynił.  Zatem  na  moment  orzekania  stan  faktyczny 

sprawy  jest  taki,  że  omyłka,  jaka  wystąpiła  w  ofercie  Odwołującego  została  poprawiona  na 

skutek czynności Zamawiającego z 16 listopada 2022 r. Złożony dowód nie może przesądzić 

o  uwzględnieniu  stanowiska  Odwołującego.  Słusznie  bowiem  wskazał  Zamawiający  i 

Przystępujący, że stanowisko to jest sprzeczne z tym prezentowanym w odwołaniu. Ponadto 

dowód dotyczy innego postępowania.        

W zakresie  zarzutu  naruszenia  art.  226  ust.  1  pkt  10)  ustawy  Pzp 

zarzut potwierdził 

się, jednak nie ma to wpływu na wynik postępowania, stąd też naruszenie to ma charakter 

formalny.  Ma  rację  Odwołujący,  że  w  okolicznościach  tej  sprawy,  mając  na  uwadze  że 

czynność Zamawiającego z 16 listopada 2022 r. nie została unieważniona zastosowanie tej 

podstawy odrzucenia oferty nie jest możliwe. Omyłka została bowiem poprawiona w sposób 

który wynika z pisma z 16 listopada 2022 r., a Zamawiający nie unieważnił tej czynności, co 

oznacza 

że nie może twierdzić że jednocześnie wystąpił błąd w obliczeniu ceny. Niezależnie 

od  powyższego  wskazać  należy,  że  istota  nieprawidłowości  jaka  zaszła  w  treści  oferty 

Odwołującego  ma  zgoła  odmienny  charakter,  doszło  bowiem  do  omyłki,  której  nie  da  się 

usu

nąć i która powoduje niezgodność treści oferty z dokumentami zamówienia.   

Odnosząc  się  do  zarzutu  naruszenia  art.  226  ust.  1  pkt  11)  ustawy  Pzp,  zarzut  nie 

potwierdził  się  z  następujących  powodów.  Jak  stanowi  art.  223  ust.  2  obowiązkiem 

zamawiającego  jest  poprawienie  omyłek  o  których  mowa  w  pkt  1)  –  3)  tego  przepisu. 

Poprawienie  tych 

omyłek  nie  wymaga  udziału  wykonawcy,  w  tym  sensie,  że  Zamawiający 

jedynie zawiadamia go o ich poprawieniu. Natomiast jeśli chodzi o omyłkę z pkt 3), tj. o tzw. 

„inną  omyłkę”  wykonawca  ma  możliwość  wyrażenia  zgody  na  jej  poprawienie  bądź  ma 

możliwość zakwestionowania jej poprawienia, co nie zostało przewidziane przy oczywistych 

omyłkach.  Zatem  kolejność  zdarzeń  jest  następująca:  zamawiający  poprawia  omyłkę,  a 

następnie w przypadku omyłki z pkt 3) zwraca się do wykonawcy o wyrażenie zgody bądź o 

zakwestionowanie  sposobu  poprawienia.  Ustawodawca  z 

decyzją  wykonawcy  wiąże 

następujące konsekwencje: jeśli wykonawca wyrazi zgodę na poprawienie omyłki, wówczas 

jego  oferta  jest  uwzględniana  w  dalszych  czynnościach  zamawiającego  w  toku 

postępowania,  jeśli  natomiast  zakwestionuje  sposób  poprawienia  omyłki,  wiąże  się  to  dla 

niego z konsekwencją opisaną w art. 226 ust. 1 pkt 11) ustawy Pzp.  


W  zaistniałym  stanie  faktycznym  wykonawca  zakwestionował  sposób  poprawienia 

jego oferty, co w ocenie Izby oznacza, 

że spełniła się przesłanka odrzucenia oferty, o której 

mowa w art. 226 ust. 1 pkt 11) ustawy Pzp

. Izba w tym zakresie przychyla się do stanowiska 

Przystępującego,  zgodnie  z  którym  powody  zakwestionowania  czynności  z  16  listopada 

2022 r. na tym etapie są bez znaczenia, jako podniesione po terminie. W ocenie Izby termin 

na zakwestionowanie tej czynności wynosił 10 dni od przekazania informacji o  jej podjęciu, 

zgodnie  z  art.  515  ust.  1  pkt  1)  lit  a)  ustawy  Pzp. 

Izba  nie  zgadza  się  ze  stanowiskiem 

Odwołującego,  że  ewentualnie  wniesienie  odwołania  mogłoby  zostać  odczytane  przez 

Zamawiającego jako zakwestionowanie poprawienia omyłki. Zwrócić bowiem należy uwagę, 

jak przesądza  art.  514 ust.  1  ustawy  Pzp,  że  odwołanie wnosi  się do  Prezesa Izby,  a jego 

kopię  jedynie  przekazuje  się  zamawiającemu.  Innymi  słowy  odwołanie  nie  jest 

oświadczeniem,  czy  też  stanowiskiem  składanym  wobec  zamawiającego  lecz  wobec 

Prezesa Izby.  

Reasumując,  Izba  w  skomplikowanych  okolicznościach  tej  sprawy  nie  znalazła 

podstaw  do  uwzględnienia  odwołania.  Podkreślić  należy,  że  możliwość  poprawienia  tego 

samego  błędu  w  ofercie  na  dwa  odmienne  sposoby,  przy  czym  każdy  z  tych  sposobów 

powoduje  zgoła  odmienne  konsekwencje,  eliminuje  możliwość  jego  poprawienia. 

Przypomnieć  należy,  że  uwzględniając  sposób  poprawienia  przez  Zamawiającego  cena 

całkowita brutto określona w pkt 3.1) formularza oferty nie została zmieniona, zmianie uległy 

tylko  ceny  jednostkowe  wskazane  w  tabeli,  a 

uwzględniając  sposób  forsowany  przez 

Odwołującego  zmianie,  tj.  obniżeniu,  ulegała  cena  całkowita  brutto  z  pkt  3.1)  formularza 

oferty  przy  jednoczesnej  niezmienności  zaoferowanych  cen  jednostkowych,  co  dawałoby 

ofercie  Odwołującego  pierwsze  miejsce  w  rankingu  ofert.    Jednak  w  okolicznościach  tej 

sprawy, mając na uwadze że omyłka w ofercie Odwołującego została poprawiona w sposób 

wynikający  z  czynności  Zamawiającego  z  16  listopada  2022  r.,  nie  ma  to  znaczenia.  Izba 

wzięła bowiem pod uwagę, że choć nie zaszły przesłanki do poprawienia tzw. „innej omyłki” 

w oparciu o art. 223 ust. 2 pkt 3) ustawy Pzp, to czynność Zamawiającego nie może być na 

tym etapie postępowania negatywnie oceniona z dwóch powodów. Po pierwsze, Odwołujący 

nie  zaskarżył  tej  czynności  w  ustawowym  terminie,  po  drugie  Zamawiający  kierował  się 

stanowiskiem  Odwołującego  zawartym  w  piśmie  z  17  listopada  2022  r.  gdzie  przekonywał 

on,  że  nie  mamy  do  czynienia  z  „inną  omyłką”  lecz  z  oczywistą  omyłką  rachunkową.  Nie 

prezentował  on  wówczas  stanowiska  jak  na  etapie  postępowania  odwoławczego  co  do 

innego,  niż  uczynił  to  Zamawiający,  sposobu  poprawienia  innej  omyłki.  Zatem  na  moment 

orzekania  Izba  była  zobowiązana  uwzględnić  konsekwencje  wynikające  z  czynności  z  16 

listopada 2022 r. Mając to na uwadze stwierdzić należy, że rzeczywiście w okolicznościach 

tej  sprawy  zastosowanie  podstawy  odrzucenia  oferty  w  oparciu  o  błąd  w  obliczeniu  ceny 


zdaje się nie być możliwe, gdyż oferta została poprawiona w sposób opisany w piśmie z 16 

listopada 2022 r. Okoliczność, że Odwołujący czynność tą zakwestionował nie oznacza, że 

przestaje ona automatycznie istnieć. Zdaje się sam Odwołujący to rozumie, co wynika z jego 

pisma  z  17  listopada  2022  r.,  gdzie  wnosi  o  unieważnienie  tej  czynności  przez 

Zamawiającego.  Izba  przy  tym  nie  zgadza  się  ze  stanowiskiem  Odwołującego  zgodnie  z 

którym  odrzucenie  oferty  w  oparciu  o  błąd  w  obliczeniu  ceny  sprawia,  że  stanowisko 

Zamawiającego co do poprawienia oferty i odrzucenia jej w oparciu o art. 226 ust. 1 pkt 10) 

ustawy Pzp należy uznać za nieistniejące. Nie zaszły bowiem żadne okoliczności, z których 

można  by  powyższe  wywodzić,  a  okolicznością  taką  z  pewnością  nie  jest  zastosowanie 

dodatkowej podstawy odrzucenia oferty.   

Mając na uwadze powyższe, orzeczono jak w sentencji.  

O kosztach 

postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art. 

575 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019  ze 

zm.)

 tj. z dnia 22 lipca 2022 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 1710) oraz § 8 ust. 2 związku z § 2 ust. 1 

pkt 2 

i §5 pkt 1) i pkt 2) lit b) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 

r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania 

oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  wysokości  wpisu  od  odwołania  (Dz.  U.  poz. 

Przewodniczący:      ……………………..…