Sygn. akt: KIO 3405/22
WYROK
z dnia 2 stycznia 2023 r.
Krajowa Izba Odwoławcza
− w składzie:
Przewodniczący: Anna Chudzik
Protokolant:
A
dam Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 stycznia 2023 r. w Warszawie
odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej w dniu 19 grudnia 2022 r. przez E.D. prowadzącą
działalność gospodarczą pod nazwą P.P.H.U. CHEM MIX E.B.D,
w postępowaniu prowadzonym przez 24 Wojskowy Oddział Gospodarczy w Giżycku,
przy udziale wykonawcy ZERO VASTUM Sp. z o.o
. z siedzibą w Krakowie, zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego,
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu: unieważnienie czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej, odrzucenie oferty wykonawcy ZERO VASTUM Sp. z o.o.
z
siedzibą w Krakowie na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp oraz powtórzenie
czynności badania i oceny ofert;
2. Kosztami post
ępowania obciąża wykonawcy ZERO VASTUM Sp. z o.o. z siedzibą
w Krakowie i:
zalicza w poczet k
osztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego
t
ytułem wpisu od odwołania;
zasądza od Przystępującego na rzecz Odwołującego kwotę 18 617 zł 00 gr
(słownie: osiemnaście tysięcy sześćset siedemnaście złotych zero groszy),
stanowiącą uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu wpisu od odwołania,
wynagrodzenia pełnomocnika oraz opłaty skarbowej od pełnomocnictwa.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 w
rześnia 2019 r. – Prawo
z
amówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 z późn. zm.) na niniejszy wyrok –
w terminie 14 dni od dnia jego
doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Iz
by Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewo
dniczący:
Sygn. akt KIO 3405/22
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – 24 Wojskowy Oddział Gospodarczy w Giżycku – prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia pn. Odbiór i unieszkodliwienie odpadów
pokonsumpcyjnych
– produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego kat. 3 na rzecz 24
WOG w Giżycku w 2023 roku. Wartość zamówienia jest większa niż progi unijne. Ogłoszenie
o
zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 21 września
2022 r. pod nr 2022/S 182-515274.
W dniu 19 grudnia 2022 r. E.D.
prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą
P.P.H.U. CHEM MIX E.B.D.
wniosła odwołanie wobec wyboru jako najkorzystniejszej oferty
wykonawcy ZERO VASTUM Sp. z o.o. oraz zaniechania odrzucenia oferty tego wykonawcy,
jako zawiera
jącej rażąco niską cenę.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów: art. 226 ust.
1 pkt 8, art. 224 ust. 6 w zw. z art. 16 pkt 1-3 oraz art. 239 ustawy Pzp
i wniósł o nakazanie
Zamawiającemu: unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty, powtórzenia
czynności badania i oceny ofert, odrzucenia oferty wykonawcy ZERO VASTUM jako
zawierającej rażąco niską cenę oraz dokonania wyboru Odwołującego.
Odwołujący wskazał, że zgodnie z treścią załącznika nr 7 do SWZ:
1. Przedmiot
em zamówienia jest odbiór i unieszkodliwienie odpadów pokonsumpcyjnych –
produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego kategorii 3, powstałych w związku
z
żywieniem żołnierzy w punktach żywienia zbiorowego na terenie administrowanym przez
24 WOG w G
iżycku.
Usługa obejmuje odbiór i unieszkodliwienie odpadów pokonsumpcyjnych:
ze stołówki nr 35 na terenie 24 WOG, ul. Nowowiejska 20, 11 - 500 Giżycko.
ze stołówek nr 12, 136 na terenie Jednostki Wojskowej Nr 1460 i 3797 ul. Wojska
Polskiego 23, 12
–250 Orzysz,
ze stołówki na terenie Jednostki Wojskowej Nr 2568 ul. Gen. J. Bema 7, 11-600
Węgorzewo.
ze stołówek (nr 16, 210) na terenie Jednostki Wojskowej Nr 2098 w Bemowie Piskim ul.
Kętrzyńskiego 1, 12-230 Biała Piska oraz z punktów polowych na terenie poligonu Orzysz
oraz na terenie kompleksu wojskowego w Bemowie Piskim.
5) ze stołówki nr 4 na terenie Jednostki Wojskowej Nr 4808 ul. Partyzantów 33, 19-500
Gołdap.
Sygn. akt KIO 3405/22
Ponadto może zaistnieć potrzeba odbierania odpadów pokonsumpcyjnych z tymczasowych
punktów polowych na terenie jednostek wojskowych administrowanych przez 24 WOG.
Zamawiający zastrzega sobie także możliwość odbierania odpadów ze stołówki na terenie
kompleksu wojskowego w Giżycku przy ul. Wojska Polskiego w przypadku jej uruchomienia.
Ponadto
Zamawiający określił następujące wymogi odnośnie odbioru odpadów
pokonsumpcyjnych:
1.2. Odbiór odpadów odbywać się będzie środkiem transportu wykonawcy i na jego koszt wg
potrzeb:
- co najmniej raz w tygodniu,
- w przypadku wytworzonych
odpadów pokonsumpcyjnych powyżej 800 kg w tygodniu,
odbiór realizowany będzie dwa razy w tygodniu lub częściej wg potrzeb (nawet codziennie).
W takim wypadku o konieczności odbioru odpadów Wykonawca zostanie powiadomiony
telefonicznie,
w związku z możliwością przeprowadzania ćwiczeń poligonowych może zachodzić
potrzeba częstszego odbierania odpadów pokonsumpcyjnych - nawet codziennie.
W takim przypadku może zachodzić konieczność odbierania odpadów z punktów polowych
(na terenie poligonu oraz komplek
sów wojskowych) usytuowanych w obrębie
administrowanym przez 24 WOG.
Odwołujący wskazał, że 7 października 2022 r. Zamawiający udzielił następującej
odpowiedzi na pytanie
o liczbę pojemników, które aktualnie znajdują się w poszczególnych
placówkach:
Il
ość pojemników dostarczonych do punktów żywienia uzależniona jest od ilości żywionych
w
danym czasie (co w skali roku ulega bardzo dużym wahaniom). Znaczne zwiększenie
ilości pojemników następuje podczas ćwiczeń poligonowych itp. Ponadto zwiększa się wtedy
c
zęstotliwość odbioru odpadów – a co za tym idzie wymiana pojemników następuje czasami
codziennie lub co drugi dzień (w m. Bemowo Piskie częstotliwość wywozu i ilość pojemników
jest zwiększona przez większą część roku). Średnia ilość pojemników waha się w granicach
od 70 do 200 szt. (60l, 120 l).
Odwołujący zaznaczył, że wymogi dotyczące częstotliwości odbierania odpadów
pokonsumpcyjnych Zamawiający dodatkowo sprecyzował w §1 ust.10 wzoru umowy (zał. nr
4 SWZ):
Wykonawca zobow
iązuje się do odbierania odpadów pokonsumpcyjnych z punktów żywienia
zbio
rowego wymienionych w § 1 ust. 1 w miarę potrzeb co najmniej raz w tygodniu,
w
przypadku wytworzonych odpadów pokonsumpcyjnych powyżej 800 kg w tygodniu, odbiór
Sygn. akt KIO 3405/22
realizowany
będzie dwa razy w tygodniu lub częściej wg potrzeb, nawet codziennie.
Wykonawca zob
owiązany jest do odbioru odpadów w ciągu 2 dni od zgłoszenia
(telefonicznie lub faksem). W przypadku ćwiczeń poligonowych może zachodzić potrzeba
częstszego odbierania odpadów pokonsumpcyjnych nawet codziennie oraz konieczność
odbierania odpadów z punktów polowych usytuowanych w obrębie administrowanym przez
24 WOG.
Dalej Odwołujący wskazał na następujące postanowienia załącznika nr 7 SWZ:
1.3. Wykonawca dostarczy Zamawiającemu na czas obowiązywania umowy niezbędną ilość
pojemników hermetycznie zamykanych o pojemności 60 l oraz 120 l dostosowanych do
przechowywania i transportu odpadów (pojemniki mobilne). Ponadto Wykonawca
zabezpieczy odpowiednią ilość worków do gromadzenia suchego pieczywa. Wykonawca
będzie przeprowadzał dezynfekcję pojemników we własnym zakresie oraz dbał o czystość
i
porządek w miejscu przechowywania odpadów. Raz w tygodniu Wykonawca przeprowadzi
mycie i dezynfekcje pomieszczeń do gromadzenia odpadów oraz kontenerów na zbiórkę
odpadów. Pojemność i ilość pojemników oraz worków na suchy chleb ma zapewnić
Zamawiającemu swobodne gromadzenie odpadów pokonsumpcyjnych do dnia ponownego
odbioru odpadów. Wykonawca po odbiorze pojemnika z odpadami pozostawi nowy
(czysty/zdezynfekowany) celem dalszego gr
omadzenia odpadów.
1.4. Na żądanie Kierownika kuchni/stołówki Wykonawca dostarczy (użyczy nieodpłatnie na
czas obowiązywania umowy) w miejsca odbioru odpadów – kontenery chłodnicze na odpady
– w okresie gdy temperatura powietrza na zewnątrz przekroczy ok. 60C (konstrukcja
kontenera musi zapewnić szczelność trwale nieprzepuszczającą cieczy i gazów, obcych
zapachów, komora wewnętrzna ma umożliwić łatwość mycia i dezynfekcji, kontener musi być
szczelnie zamykany od zewnątrz, bez możliwości dostępu osób trzecich). Wielkość
kontenera musi być dostosowana do ilości wytwarzanych odpadów w danym miejscu.
Odwołujący podkreślił, że w punkcie 1.9 załącznika nr 7 SWZ Zamawiający wskazał,
że: cena powinna obejmować wszystkie koszty związane z odbiorem odpadu (w tym koszt
załadunku, zważenia, transportu, unieszkodliwienia odpadów, dostarczenia i dezynfekcji
pojemników, dezynfekcji pomieszczenia itp.).
Odwołujący wskazał, że pismem z 3 listopada 2022 r. Zamawiający wezwał
wykonawcę ZERO VASTUM do udzielenia wyjaśnień złożonej oferty, w tym złożenie
dowodów dotyczących wyliczenia ceny. Zamawiający wskazał, że cena oferty ww.
wykonawcy
jest niższa o 31,94 % od średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert
niepodlegających odrzuceniu.
Sygn. akt KIO 3405/22
Odwołujący podał, że w odpowiedzi na powyższe wezwanie wykonawca ZERO
VASTUM
przedłożył m.in. kalkulację oferty, w której wymienione powyżej elementy oferty
mających wpływ na wysokość ceny zupełnie pominął. W dołączonej kalkulacji wykonawca
wskazał następujące składniki kosztów brutto w skali miesiąca:
1) pracownik 11 000,00
2) paliwo 15 142,40
dzierżawa ciężarówka 6 750,00
4) utylizacja 12 420,00
łącznie 45 312,40
Odwołujący zaznaczył, że wykonawca ZERO VASTUM pierwotnie oświadczył
w formularzu oferty,
że zamierza powierzyć część zamówienia (transport odpadów
pokonsumpcyjnych) podwykonawcy
– Venestron Sp. z o.o. z siedzibą w Księżym Dworze
(woj. d
olnośląskie). Następnie, w dokumencie JEDZ wykonawca wskazał, że zamierza zlecić
osobom trzecim podwykonawstwo części zamówienia – w zakresie utylizacji ubocznych
produktów pochodzenia zwierzęcego kat 3 – na rzecz EPPO Sp. z o.o. z siedzibą we
Wrocławiu oraz oświadczył, że nie zamierza korzystać z podwykonawcy Venestron Sp. z o.o.
Zdaniem Odwołującego wykonawca przyjął, że pojemniki z odpadami pokonsumpcyjnymi
będą odbierane z punktów wskazanych przez Zamawiającego zlokalizowanych
w
województwie warmińsko-mazurskim i transportowane do zakładów utylizacyjnych
w
województwie dolnośląskim (zakład przetwarzania odpadów w Brzegu Dolnym), co jest
nieracjonalne
i rażąco wątpliwe ekonomicznie.
Ponadto Odwołujący podniósł, że kalkulacja tras i kosztów transportu została oparta
przez wykonawcę ZERO VESTRUM na wprowadzającym w błąd założeniu, że odbiór
odpadów z miejsc wskazanych przez Zamawiającego następować będzie nie częściej niż
1 w tygodniu (czyli tygodniowo kierowca wykon
awcy pokonywać ma nie więcej niż 1.690
km, a w ciągu miesiąca – nie więcej 6.760 km).
Zdaniem Odwołującego, przedstawiona kalkulacja jest oderwana od realiów
rynkowych oraz nie odpo
wiada wymogom Zamawiającego w odniesieniu do wymaganej
częstotliwości wykonywania odbioru odpadów pokonsumpcyjnych, przedstawionych w SWZ
i
dokumentach stanowiących załączniki do SWZ. Analiza tej kalkulacji prowadzi do wniosku,
że każdorazowa sytuacja zwiększenia częstotliwości odbioru odpadów pokonsumpcyjnych –
co jest oczywistym wymogiem wyraźnie sformułowanym przez Zamawiającego – a co za tym
idzie zwiększenie liczby kursów na kilkusetkilometrowych dystansach, prowadzić będzie do
zwielokrotnienia
kosztów transportu odpadów pokonsumpcyjnych.
Sygn. akt KIO 3405/22
Odwołujący zaznaczył, że posiada ważną umowę z podmiotem utylizującym odpady
pokonsumpcyjne zlokalizowanym w Ełku, czyli w nieznacznej odległości (od 30 do 60 km) od
każdego z punktów odbioru odpadów wskazywanych przez Zamawiającego – co pozwala na
racjonalne, elastyczne i ekonomiczne reagowanie na potrzeby Zamawiającego w zakresie
odbioru i unieszkodliwiania
odpadów pokonsumpcyjnych w zależności od stopnia natężenia
ich powstawania.
Pona
dto Odwołujący podniósł, że poza oświadczeniem o dzierżawie jednej
ciężarówki wykonawca ZERO VESTRUM nie podał typu tego samochodu, jego ładowności,
a więc i liczby niezbędnych kursów, które będą przypadać na ten pojazd do wykonania na
trasach objętych zakresem zamówienia. Nie jest możliwe zatem oszacowanie czasu
potrzebnego do przetransportowania odpadów, a zatem nie da się określić, czy kwota
przyjęta jako wynagrodzenie kierowcy jest adekwatna i wystarczająca. Wykonawca, poza
niepopartym jakimkolwiek dokumentem wskazaniem kosztu dz
ierżawy ciężarówki (6.750
PLN/mc) nie wskazał, jakie elementy składają się na koszt transportu, poza zadeklarowanym
zużyciem i kosztem paliwa (którego ceny rosną) – nie uwzględnił kosztów serwisu czy
ubezpieczenia. W ocenie Odw
ołującego nie można także zweryfikować, czy kwota
w
przeliczeniu na godzinę pracy kierowcy stanowi wynagrodzenie wyższe niż minimalna
stawka wynikająca z przepisów prawa pracy, z uwzględnieniem norm i ograniczeń czasu
pracy kierowców zawodowych. Przedłożona kalkulacja i wyjaśnienia nie pozwalają także na
stwierdzenie czy wykonawca osiągnie zysk w związku zaoferowaną ceną.
Odwołujący powołał się na przepisy art. 226 ust. 1 pkt 8 oraz art. 224 ust. 5 ustawy
Pzp i podniósł, że w przypadku wystosowania do wykonawcy wezwania do udzielenia
wyjaśnień ceny, na wykonawcy spoczywa udowodnienia, że zaoferowana przez niego cena
nie jest rażąco niska, tj. w szczególności że dokonując wyceny wykonawca uwzględnił
wszystkie koszty realizacji zamówienia. Oferta podlega odrzuceniu, jeżeli wykonawca nie
udzielił wyjaśnień w wyznaczonym terminie, lub jeżeli złożone wyjaśnienia wraz z dowodami
nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu. Podstawa do odrzucenia oferty
występuje zatem między innymi w sytuacji, w której wyjaśnienia udzielone przez wykonawcę
nie są wystarczające konkretne, kompletne czy rzetelne. W ocenie Odwołującego taka
sytuacja wystąpiła w odniesieniu do wyjaśnień ceny udzielonych przez ZERO VESTRUM.
Wyjaśnienia te w przeważającym zakresie mają lakoniczny, wręcz szczątkowy charakter.
W
prawdzie w ramach wyjaśnień wykonawca przedstawił kalkulację własną, jednakże
kalkulacja ta jest niekompletna oraz oparta na b
łędnych założeniach. Nie da się w żaden
sposób zweryfikować poprawności dokonanych wyliczeń, gdyż do kalkulacji nie
przedstawiono
rzetelnych wyjaśnień w zakresie przyjętych do wyceny założeń, a po drugie
Sygn. akt KIO 3405/22
na potwierdzenie rzetelności kalkulacji nie przedstawiono żadnych dowodów albo są to
dowody szczątkowe.
Na podstawie dokumentacji przedmiotowego post
ępowania oraz biorąc pod
uwag
ę stanowiska stron, Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba ustali
ła, że Odwołujący spełnia określone w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp przesłanki
korzystania ze
środków ochrony prawnej, tj. ma interes w uzyskaniu zamówienia,
a naruszenie przez Zamawia
jącego przepisów ustawy Pzp może spowodować poniesienie
przez niego szkody polega
jącej na nieuzyskaniu zamówienia.
Do p
ostępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego skutecznie przystąpił
wykonawca ZERO VASTUM Sp. z o.o. Izba stwierdzi
ła, że ww. wykonawca zgłosił
przy
stąpienie do postępowania w ustawowym terminie, wykazując interes w rozstrzygnięciu
odw
ołania na korzyść Zamawiającego.
Mimo uwzg
lędnienia przez Zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych
w
odwołaniu, Izba rozpoznała sprawę merytorycznie, na podstawie art. 523 ust. 3 ustawy
Pzp, w związku z wniesieniem przez Przystępującego sprzeciwu wobec tego uwzględnienia.
Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
Zgodnie z załącznikiem nr 7 do SWZ (Opis przedmiotu zamówienia)
1. Przedmiot
em zamówienia jest odbiór i unieszkodliwienie odpadów pokonsumpcyjnych –
produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego kategorii 3, powstałych w związku
z
żywieniem żołnierzy w punktach żywienia zbiorowego na terenie administrowanym przez
24 WOG w G
iżycku.
Usługa obejmuje odbiór i unieszkodliwienie odpadów pokonsumpcyjnych:
ze stołówki nr 35 na terenie 24 WOG, ul. Nowowiejska 20, 11 - 500 Giżycko.
ze stołówek nr 12, 136 na terenie Jednostki Wojskowej Nr 1460 i 3797 ul. Wojska
Polskiego 23, 12
–250 Orzysz,
ze stołówki na terenie Jednostki Wojskowej Nr 2568 ul. Gen. J. Bema 7, 11-600
Węgorzewo.
ze stołówek (nr 16, 210) na terenie Jednostki Wojskowej Nr 2098 w Bemowie Piskim ul.
Kętrzyńskiego 1, 12-230 Biała Piska oraz z punktów polowych na terenie poligonu Orzysz
oraz na terenie kompleksu wojskowego w Bemowie Piskim.
Sygn. akt KIO 3405/22
5) ze stołówki nr 4 na terenie Jednostki Wojskowej Nr 4808 ul. Partyzantów 33, 19-500
Gołdap.
Ponadto może zaistnieć potrzeba odbierania odpadów pokonsumpcyjnych z tymczasowych
punktów polowych na terenie jednostek wojskowych administrowanych przez 24 WOG.
Zamawiający zastrzega sobie także możliwość odbierania odpadów ze stołówki na terenie
kompleksu wojskowego w Giżycku przy ul. Wojska Polskiego w przypadku jej uruchomienia.
…)
Odbiór odpadów odbywać się będzie środkiem transportu wykonawcy i na jego koszt wg
potrzeb:
- co najmniej raz w tygodniu,
- w przypadku wytworzonych
odpadów pokonsumpcyjnych powyżej 800 kg w tygodniu,
odbiór realizowany będzie dwa razy w tygodniu lub częściej wg potrzeb (nawet codziennie).
W takim wypadku o konieczności odbioru odpadów Wykonawca zostanie powiadomiony
telefonicznie,
w związku z możliwością przeprowadzania ćwiczeń poligonowych może zachodzić
potrzeba częstszego odbierania odpadów pokonsumpcyjnych - nawet codziennie.
W takim przypadku może zachodzić konieczność odbierania odpadów z punktów polowych
(na
terenie poligonu oraz kompleksów wojskowych) usytuowanych w obrębie
administrowanym przez 24 WOG.
Zgodnie z rozdz. XVII SWZ (Opis sposobu obliczenia ceny):
1. Cen
ę za wykonanie przedmiotu zamówienia (zamówienie podstawowe oraz zamówienie
opcjonalne) należy wyliczyć w sposób przedstawiony w załączniku nr 2 do niniejszej
specyfikacji Zestawienie cenowe, a następnie uzyskaną RAZEM (uwaga! Cena
zamówienia podstawowego (A) + cena zamówienia opcjonalnego* (B)) przenieść do
Formularza ofertowego-
załącznik nr 1 do SWZ.
Cena podana w formularzu ofertowym powinna obejmować wszystkie koszty związane
z
terminowym i prawidłowym wykonaniem zamówienia, zysk Wykonawcy oraz wszystkie
wymagane przepisami podatki i opłaty, w tym podatek VAT.
Zgodnie z protokołem postępowania, wartość zamówienia została ustalona przez
Zamawiającego na kwotę 1.219.200,00 zł.
Przed otwarciem ofert Zama
wiający podał, że na sfinansowanie zamówienia
podstawowego
zamierza przeznaczyć kwotę 700.000,00 zł brutto.
W
postępowaniu zostały złożone oferty z następującymi cenami:
Sygn. akt KIO 3405/22
1) PPHU CHEM MIX E.B.D.
– 1.233.792,00 zł,
2) UTYL-SERVICE BIS J.S.
– 2.384.640,00 zł,
3) ZERO VASTUM Sp. z o.o.
– 1.233.792,00 zł.
W związku z zaoferowaniem takich samych cen wykonawcy PPHU CHEM MIX E.B.D.
oraz ZERO VASTUM Sp. z o.o.
złożyli oferty dodatkowe z następującymi cenami:
1) PPHU CHEM MIX E.B.D.
– 1.078.272,00 zł,
2) ZERO VASTUM Sp. z o.o.
– 1.010.880,00 zł.
Pismem z 3 listopada 20
22 r. Zamawiający wezwał Przystępującego, do udzielenia
wyjaśnień, w tym złożenia dowodów, dotyczących wyliczenia ceny.
W odpowiedzi Przystępujący złożył następujące wyjaśnienia:
W przedmiocie zarządzania procesem produkcji, świadczonych usług lub metody budowy
oraz wybranych rozwiązań technicznych, wyjątkowo korzystnych warunków dostaw, usług
albo rozwiązań związanych z realizacją robót budowlanych oraz oryginalności dostaw, usług
lub robót budowlanych oferowanych przez Wykonawcę (punkt 1, 2 i 3 wezwania)
Wykonawca wskazuje, że w zakresie zarządzania procesem świadczonych usług, posiada
autorski program informatyczny do realizacji procesów związanych z szeroko pojętą
gospodarką odpadami między innymi zadań BDO, rozliczeń i jest on zintegrowany
z optymalizatorem tras (OptimoRoute). Automatyczne potwierdzanie tras i transfer
dokumentów w czasie rzeczywistym , zmniejszający ilość niezbędnych czynności oraz
za
angażowanych pracowników, pozwala to na optymalizację wszystkich procesów, a co za
tym idzie oszczędność w kilometrach, które musimy pokonać w celu wykonania usługi.
Powyższe prowadzi nie tylko do obniżenia kosztów świadczonych usług, ale także jest
korzys
tne dla środowiska z uwagi na mniejszą emisję dwutlenku węgla do atmosfery.
Dowody: Potwierdzenie wdrożenia oprogramowania (FV), wizualizacja optymalizatora tras.
2. w przedmiocie zgodności z przepisami dotyczącymi kosztów pracy, których wartość
przyjęta do ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę
albo minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na
podstawie przepisów ustawy z dnia
października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz.
2207) lub
przepisów odrębnych właściwych dla spraw, z którymi związane jest realizowane
zamówienie (punkt 4 wezwania)
Koszt wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w realizację usługi został oszacowany
na łączną kwotę 11.000,00 zł brutto/miesiąc dla trybu podstawowego i dodatkowego.
Wykonawca dysponuje s
tałą kadrą kierowców i logistyków, zatrudnionych na podstawie
Sygn. akt KIO 3405/22
stosunku pracy.
Wynagrodzenie pracowników jest adekwatne do wymaganego czasu pracy
poświęconego dla realizacji zamówienia, jak również odpowiada kwalifikacjom pracowników
wymaganym dla realizacji usługi. Zakładając, że dla realizacji usługi wymagane jest
przepracowanie jednego etatu
kierowcy, szacowana wysokość wynagrodzenia pracowników
jest zgodna z
przepisami ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym
wynagrodzeniu za pracę (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2207) oraz rozporządzeniem Rady
Ministrów z dnia 13 września 2022 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za
pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2023 r. (Dz. U. poz. 1952), tj. nie jest
niższa niż 3600 zł brutto/miesiąc lub stawka godzinowa 23,50 zł brutto/godzina.
Dowody: kalkulacja oferty,
3. w przedmiocie zgodności z prawem w rozumieniu przepisów o postępowaniu w sprawach
dotyczących pomocy publicznej (punkt 5 wezwania)
Wyko
nawca wyjaśnia i oświadcza, że w związku ze złożoną ofertą oraz prowadzoną
działalnością gospodarczą nie narusza przepisów ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r.
o
postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2021 r., poz. 743 ze
zm.).
4. w p
rzedmiocie zgodności z przepisami z zakresu prawa pracy i zabezpieczenia
sp
ołecznego, obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie (punkt
6 wezwania)
Całkowite wydatki związane z zatrudnieniem pracownika leżące po stronie Wykonawcy
obejmu
ją również obowiązki wynikające z przepisów prawa pracy i przepisów
o zabez
pieczeniu społecznym, obowiązujących w miejscu, w którym realizowane jest
zamówienie tzw. koszty pośrednie w tym: składki na ubezpieczenia społeczne, urlopy, środki
czystości dla pracowników, wydatki związane z zatrudnieniem logistyka i pracownika do
obsługi biura, szkolenia, badania lekarskie.
Dowody: kalkulacja kosztów, potwierdzenia uiszczanych składek ZUS
5. w przedmiocie zgodności z przepisami z zakresu ochrony środowiska (punkt 7 wezwania)
Wykonawca oświadcza, że kalkulacja kosztów realizacji usługi uwzględnia koszty wykonania
obowiązków z zakresu ochrony środowiska, bezpośrednio związanych z realizacją usługi,
zgodnie z przepisami z zakresu ochrony środowiska, w szczególności ustawy z dnia 27
kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1973 ze zm.) oraz
ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 699 ze zm.), tj. koszt
właściwej utylizacji odpadów został oszacowany na kwotę 12.420,00 zł brutto/mc na
podstawie ilości odpadów dla zamówienia w trybie podstawowym z 15% nadwyżką liczoną
Sygn. akt KIO 3405/22
na podstawie trybu dodatkowego. Wykonawca posiada preferencyjne ceny w instalacjach
zagospodarowujących odpady oraz uboczne produkty pochodzenia zwierzęcego.
Dowody: FV potwierdzająca obowiązujące stawki Wykonawca wskazuje, że jego kalkulacja
była prawidłowa, opierająca się na założeniach zgodnych z obowiązującymi przepisami
i gwarantuje wykonanie
zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi w dokumentach
postępowania.
Przystępujący załączył do wyjaśnień wskazane w piśmie dowody, w tym kalkulację
obejmującą rozbicie kosztów miesięcznych na: koszty pracy, koszty paliwa, dzierżawy
ciężarówki oraz utylizacji.
Pismem z 23 listopada 2022 r. Zamawiający wezwał Przystępującego do złożenia
dodatkowych wyjaśnień w następującym zakresie:
co oznaczają w tabeli o nazwie „Trasy tydzień” (plik pod nazwą „wycena wog
gizycko_signed”) opisy wierszy: „Trasa 1, Trasa 2 (…)” do których przypisano wskazany
kilometraż „Trasa 1: 550, Trasa 2: 340 (…) „ itd.), czy Wykonawca ma na myśli miejscowości
wskazane w pkt.
1.1. Opisu przedmiotu zamówienie (zał. 7 do SWZ)?;
tabela pod nazwą „Zagospodarowanie tryb podstawowy +15 % tryb dodatkowy” (plik pod
nazwą „wycena wog gizycko_signed”) wskazuje pozycję „cena/ Mg brutto: 259,2”, który
z
dowodów potwierdza przywołaną cenę za wskazaną jednostkę miary (załączona faktura
plik o nazwie
„utylizacja potwierdzenie ceny_signed” przedstawia jednostkę miary-szt.)?
tabela pod nazwą „Koszty Łącznie PLN/Brutto” (plik pod nazwą „wycena wog
gizycko_signed”), wskazuje wiersze:
a) pracownik 11 000,00 -
który z dowodów potwierdza wskazany koszt oraz czy poniesiony
koszt odnosi się do pracownika (ww. tabela) czy pracowników (zgodnie z pkt.
2 odpowiedzi z dnia 08.11.2022 r.);
b)
dzierżawa ciężarówka 6 750,00 - który z dowodów potwierdza wskazany koszt; oraz
w czasie jakiego okresu (czy tj.
…./tydzień, …./miesiąc) wskazane składowe generują
przywołany koszt?
Przystępujący złożył dodatkowe wyjaśnienia następującej treści:
1. Odnośnie punktu 2.1 wezwania
Wykonawca wskazuje, że w tabeli o nazwie: „Trasy tydzień” w opisach wierszy Trasa 1,
Trasa
2 itd. Wykonawca ma na myśli miejscowości wskazane w pkt 1.1 Opisu przedmiotu
zamówienia oraz kilometry liczone od baz logistycznych Zero Vastum niezbędne do realizacji
przedmiotu zamówienia..
Sygn. akt KIO 3405/22
2. Odnośnie punktu 2.2 wezwania
Wykonawca wskazuje, że potwierdzeniem przywołanej ceny za wskazaną jednostkę miary
jest załączona do pisma z 8 listopada 2022 r. FV – utylizacja potwierdzenie ceny, w której
przedstawiona jest wartość cenowa za pojemnik 240l, którego waga wynosi 0,1 Mg, co
odpowiada stawce przyjętej do kalkulacji. ( 1 Mg = 259,2 zł )
3. Odnośnie punktu 2.3 ppkt a wezwania
Wykonawca w
skazuje, że wskazany koszt dotyczy jednego pracownika dla potwierdzenia
w
załączniku obecne stawki dla pracujących w Zero Vastum kierowców (lista płac kierowców
zatrudnionych w firmie, bez wskazania imienia i nazwiska zgodnie z obowiązującymi
przepisami RODO).
4. Odnośnie punktu 2.3 ppkt b wezwania
Wykonawca wskazuje, że koszt dzierżawy ciężarówki dotyczy okresu miesięcznego
korzystania i pobierania pożytków z przedmiotu dzierżawy.
W dniu 9 grudnia 2022 r. Zamawiający poinformował o wyborze oferty
Przystępującego jako najkorzystniejszej.
Odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
Zgodnie z art. 224 ust. 2 pkt 1 u
stawy Pzp, w przypadku gdy cena całkowita oferty
złożonej w terminie jest niższa o co najmniej 30% od wartości zamówienia powiększonej
o
należny podatek od towarów i usług, ustalonej przed wszczęciem postępowania lub
średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert niepodlegających odrzuceniu na
pod
stawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i 10, zamawiający zwraca się o udzielenie wyjaśnień,
o
których mowa w ust. 1, chyba że rozbieżność wynika z okoliczności oczywistych, które nie
w
ymagają wyjaśnienia.
Zgodnie z art. 224 ust. 5 ustawy Pzp, o
bowiązek wykazania, że oferta nie zawiera
rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa na wykonawcy.
Art. 224 ust. 6 us
tawy Pzp stanowi, że odrzuceniu, jako oferta z rażąco niską ceną
lub kosztem, podl
ega oferta wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień w wyznaczonym
terminie, lub jeżeli złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie
ceny lub kosztu.
Stosownie do art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy
Pzp Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli
za
wiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia.
Sygn. akt KIO 3405/22
Na wstępie podkreślić należy, że rozstrzygając sprawę w kontekście przywołanych
wyżej przepisów Izba bada czynność Zamawiającego polegającą na ocenie złożonych przez
wykonawcę wyjaśnień i prawidłowość decyzji o nieodrzuceniu oferty tego wykonawcy.
Przedmiotem
odwołania może być bowiem czynność lub zaniechanie zamawiającego (art.
519 pkt 1 i 2
ustawy Pzp). Rozstrzygnięcie przedmiotowej sprawy wymagało odpowiedzi na
pytanie, czy na podstaw
ie złożonych przez Przystępującego wyjaśnień Zamawiający był
uprawniony do wn
iosku, że zaoferowana cena nie jest rażąco niska.
Ponadto p
odkreślenia wymaga, że w świetle powyższych przepisów skierowanie
wezwania do
wyjaśnienia ceny oferty powoduje powstanie po stronie wykonawcy obowiązku
przedstawienia rzetelnych, wyczerp
ujących i popartych dowodami wyjaśnień co do sposobu
kalkulacji ceny, przyjętych założeń, uwzględnionych czynników kosztotwórczych i innych
okolicz
ności mających wpływ na wysokość zaoferowanej ceny. Jak bowiem wynika
z prz
episów art. 224 ust. 5 i 6 ustawy Pzp, na wykonawcy spoczywa ciężar wykazania
prawidłowości ceny, a niewywiązanie się z tego obowiązku skutkuje koniecznością
odrzucenia oferty. Zate
m konsekwencją złożenia wyjaśnień, które nie pozwalają stwierdzić,
że zaoferowana cena jest realna, nie są wyczerpujące i poparte dowodami, jest – w świetle
przywołanych przepisów ustawy – obowiązek odrzucenia oferty.
Następnie zauważyć należy, że podnoszona przez Przystępującego nieznaczna
różnica między cenami ofert Przystępującego i Odwołującego nie może być argumentem
wystarczającym do uznania, że Przystępujący nie zaoferował rażąco niskiej ceny.
O
prawidłowości ceny przesądzają bowiem indywidualne czynniki dotyczące danego
wykonawcy oraz
treść złożonych przez niego wyjaśnień. Nie można zatem wykluczyć, że
nawet bardzo podobne ceny mogą być odmiennie ocenione. Przede wszystkim jednak
ws
kazać należy, że prawidłowość ceny zaoferowanej przez Odwołującego nie jest
przedmiotem postępowania odwoławczego i pozostaje poza zakresem rozstrzygnięcia Izby.
Izba podkreśla, że wykonawca wezwany do wyjaśnień jest obciążony obowiązkiem
wykazania prawidłowości ceny i musi to zrobić w terminie wyznaczonym przez
Zamawiaj
ącego. To bowiem na podstawie złożonych wyjaśnień Zamawiający ocenia
rea
lność zaoferowanej ceny i jeżeli realność ta nie jest wykazana – ma obowiązek odrzucić
ofertę. Zatem w wyjaśnieniach powinny znaleźć się wszystkie założenia przyjęte do kalkulacji
ceny, a wsze
lkie nowe okoliczności wpływające na wysokość ponoszonych kosztów,
wskazane
dopiero w postępowaniu odwoławczym, należy więc uznać za spóźnione.
Przystępujący dopiero podczas rozprawy podniósł, że na obniżenie ponoszonych przez
niego kosztów przejazdów wpływa okoliczność, że realizuje on w niedalekiej odległości inne
zamówienia, o czym miały świadczyć przedstawione przez Przystępującego symulacje.
Sygn. akt KIO 3405/22
Biorąc pod uwagę, że jest to okoliczność, której nie wskazano w wyjaśnieniach, obecne
twierdzenia w tym za
kresie należy uznać za spóźnione.
W
ocenie Izby nie ma wątpliwości, że Przystępujący w złożonych wyjaśnieniach nie
wykazał prawidłowości zaoferowanej ceny. Część opisowa wyjaśnień stanowi w większości
zbiór ogólnikowych twierdzeń, które nie pozwalają zweryfikować prawidłowości ceny. Z kolei
załączona do wyjaśnień kalkulacja ceny pokazuje, że nie wszystkie czynniki kosztotwórcze
zostały w niej ujęte. Dotyczy to kosztów wskazanych przez Odwołującego elementów
przedmiotu zamówienia, tj. kosztów pojemników hermetycznie zamykanych o pojemności 60
l oraz 120 l dostosowanych do przechowy
wania i transportu odpadów (pojemniki mobilne),
kosztów worków na suche pieczywo, kosztów dostawy kontenerów chłodniczych na odpady,
kosztów przeprowadzenia mycia i dezynfekcji pomieszczeń do gromadzenia odpadów oraz
kontenerów na zbiórkę odpadów (raz w tygodniu). Ww. koszty, które wykonawca będzie
musiał ponieść w związku z obowiązkami nałożonymi przez Zamawiającego, nie figurują
w
przedłożonej kalkulacji. Wykonawca nie powołał się też na dysponowanie zapasami
magazynowymi pojemni
ków czy worków ani nie przedstawił w tym zakresie żadnych
dowodów.
Dodatkowo
Przystępujący nie wykazał, jakie przyjął założenia dotyczące kosztów
transportu o
dpadów do miejsca utylizacji . Okolicznością przyznaną przez Przystępującego
jest
to, że odpady mają być transportowane do zakładu przetwarzania odpadów w Brzegu
Dolnym, oddalonego od ponad
600 km od miejsca odbioru odpadów. Przedstawione przez
Pr
zystępującego obliczenia dotyczące długości tras i związanych z tym kosztów paliwa nie
uwzględniają tej okoliczności.
Ponadto cz
ęść przedstawionych w kalkulacji danych opiera się na błędnych
założeniach. Wynika z niej, że wykonawca kalkulował cenę przyjmując, że odbiór odpadów
z miejsc wskazanych przez Zamawiaj
ącego następować będzie nie częściej niż raz
w tygodniu, podczas gdy zgodnie z OPZ
częstotliwość odbioru odpadów ma być
dostosowana do potrzeb Zamawiającego i może być większa.
Kalkulacja nie zawiera
również kompletnych danych w zakresie założeń dotyczących
koszt
ów pracy. Nie wykazano, że przyjęty koszt pracy jednego pracownika jest
wystarczający, z uwzględnieniem ograniczeń dotyczących czasu pracy kierowców,
zwłaszcza w kontekście odległości miejsca wykonywania zamówienia od zakładu utylizacji
odpadów.
Dalej wsk
azać należy, że Przystępujący uwzględnił w kalkulacji koszty dzierżawy
ciężarówki, nie wykazał jednak, że jeden pojazd jest w stanie obsłużyć to zamówienie, nie
Sygn. akt KIO 3405/22
wskazał chociażby jego ładowności, od której zależna jest konieczna do wykonania liczba
kursów. W tym zakresie – odnosząc się do stanowiska Przystępującego prezentowanego na
rozprawie
– podkreślić należy, że to nie Odwołujący miał obowiązek wykazywać, że
ładowność ciężarówki, którą dysponuje Przystępujący jest za mała. Ciężar dowody obciążał
Przystępującego, stosownie do art. 224 ust. 5 oraz art. 537 pkt 1 ustawy Pzp. Ponadto za
niewykazane Izb
a uznała, że Przystępujący nie ponosi kosztów ubezpieczenia pojazdu, gdyż
ponosi je leasingobiorca. Nie potwierdza tego z
łożone na rozprawie upoważnienie do
podnajmu przedmiotu leasingu
, w którym wskazano, że korzystający jest zobowiązany do
pokrycia potencjalnych kosztów związanych ze zmianą składki ubezpieczeniowej. Nie
stanowi to dowodu na to, że Przystępujący nie jest zobowiązany do pokrycia kosztów
z
wiązanych z ubezpieczeniem pojazdu.
Powy
ższe prowadzi do wniosku, że Zamawiający naruszył przepisy art. 226 ust. 1 pkt
8 i art. 224 ust. 6 ustawy Pzp (a w kons
ekwencji również art. 16 oraz art. 239 ustawy Pzp),
przez zaniechanie
odrzucenia oferty Przystępującego ze względu na zaoferowanie rażąco
niskiej ceny. Ponieważ naruszenie to miało wpływ na wynik postępowania, odwołanie –
stosownie do art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp
– podlegało uwzględnieniu.
O kosztach post
ępowania orzeczono na podstawie art. 557, art. 574 i art. 575 ustawy
Pzp oraz
§ 5 pkt 1 i 2 lit. b oraz § 7 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczeg
ółowych rodzajów kosztów postępowania
oławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.
U. z 2020 r. poz. 2437), stosownie do wyniku po
stępowania obciążając kosztami
Przystępującego.
Prze
wodniczący: