Sygn. akt: KIO 348/23
WYROK
z 21 lutego 2023 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie 21 lutego 2023
roku w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 7 lutego 2023 r. przez wykonawcę W. Investment sp.
z o.o. z siedzibą w Bielsku Białej w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego:
Zakład Karny w Raciborzu z siedzibą w Raciborzu
orzeka:
Uwzględnia zarzuty odwołania dotyczące:
A. wadliwego wyboru oferty F. K.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą F.
K. Wand II Firma Projektowobudowlana,
Nowa Wieś, ul. Rybnicka nr 10, 44-295
Lyski, jako
najkorzystniejszej w postępowaniu, w związku z uznaniem, że
w
ykonawca ten spełnił warunki udziału w postępowaniu w zakresie zdolności
technicznej lub zawodowej,
B.
nieprawidłowego naliczenia punktacji w pozacenowym kryterium oceny ofert
ofercie F. K.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą F. K. Wand II Firma
Projektowobudowlana,
Nowa Wieś, ul. Rybnicka nr 10, 44-295 Lyski
i nakazuje zamawiającemu:
unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty w postępowaniu,
przeprowadzenie ponownej czynności badania i oceny ofert w postępowaniu.
W pozostałym zakresie oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża w ½ odwołującego i w ½ zamawiającego i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy), uiszczoną przez
odwołującego tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od zamawiającego na rzecz odwołującego kwotę 3 750 zł 00 gr (słownie:
trzy tysi
ące siedemset pięćdziesiąt złotych zero groszy) z tytułu proporcjonalnego
rozdzielenia kwoty wpisu od odwołania uiszczonego przez odwołującego,
3.3 w
pozostałym zakresie znosi koszty między stronami.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1710) na niniejszy wyrok -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu
Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………..……………………………
Sygn. akt: KIO 348/23
U z a s a d n i e n i e
Zakład Karny w Raciborzu z siedzibą w Raciborzu (dalej: Zamawiający) prowadzi
na
podstawie przepisów ustawy z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j.
Dz.U. z 2022 r. poz. 1710, dalej: Pzp
) postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w
trybie podstawowym pn.
: „Pełnienie nadzoru inwestorskiego dla zadania pn: Przebudowa
budynków 2 i 3 oraz budowa hali produkcyjnej wraz z infrastrukturą na terenie Zakładu
Karnego
w Raciborzu
”, numer referencyjny: DKw.2232.17.2022.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 29 grudnia 2022 r. w Biuletynie Zamówień
Publicznych pod numerem 2022/BZP 00520036.
7 lutego 2023 r. wykonawca W. Investment
sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku Białej (dalej:
Odwołujący), wniósł odwołanie od czynności i zaniechań dokonania czynności przez
Zamawiającego podjętych w przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego z naruszeniem przepisów Pzp polegających na:
1. wadliwym wyborze jako najkorzystniejszej oferty F. K.
prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą F. K. Wand II Firma Projektowobudowlana, Nowa Wieś,
ul. Rybnicka nr 10, 44-295 Lyski (dalej: Wand),
w związku z uznaniem, że
w
ykonawca ten spełnia kryterium zdolności technicznej lub zawodowej
wykonawcy,
2. zaniechaniu odrzucenia oferty Wand
w związku z brakiem potwierdzenia
spełniania warunków udziału w postępowaniu w zakresie posiadania zdolności
technicznej
i zawodowej wykonawcy,
nieprawidłowym naliczeniu punktacji w pozacenowym kryterium wyboru oraz
niepraw
idłowym uznaniu oferty Wand jako najkorzystniejszej,
4. wadliwym zaniechaniem wezwania W. Investment sp. z o.o. na podstawie
art. 128 ust. 1 Pzp
do złożenia wymaganych dokumentów oraz wyboru tej oferty
jako najkorzystniejszej.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a) Pzp przez brak odrzucenia oferty Wand mimo,
że wykonawca ten podlegał odrzuceniu, w związku z brakiem spełnienia warunków
udziału w postępowaniu określonych w 9. II. 4a SWZ w zakresie zdolności
technicznej i zawodowej,
2. art. 128 Pzp przez brak wezwania
Odwołującego do złożenia dokumentów.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty w postępowaniu,
2. odrzucenia oferty Wand
w związku z zaistnieniem podstaw do odrzucenia oferty tego
w
ykonawcy w związku z brakiem potwierdzenia spełniania warunków udziału
w postępowaniu,
nakazanie dokonania ponownej oceny ofert, co winno doprowadzić do wyboru oferty
Odwołującego jako najkorzystniejszej,
Ponadto
Odwołujący wniósł o zasądzenie na jego rzecz od Zamawiającego kosztów
postępowania, w tym kosztów reprezentacji.
W uzasadnieniu Odwołujący wskazał m. in.:
Zamawiający w treści SWZ wskazał m.in., że o zamówienie mogą ubiegać się wykonawcy,
którzy spełniają następujące warunki udziału w postępowaniu w tym w zakresie zdolności
technicznej lub zawodowej:
9. II. 4a SWZ
„4a. zdolności technicznej lub zawodowej:
W celu potwierdzenia zdolności technicznej lub zawodowej, Wykonawca musi wykazać, że:
a)
nie wcześniej niż w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert,
a jeżeli okres prowadzonej działalności jest krótszy – w tym okresie, prawidłowo
wykonał co najmniej jedną usługę o wartości co najmniej 200.000,00 (dwustu
tysięcy) złotych brutto obejmującą pełnienie nadzoru inwestorskiego albo funkcji
inżyniera kontraktu (obejmującego pełnienie nadzoru inwestorskiego) dla:
• budowy obiektu lub obiektów budowlanych użyteczności publicznej
o kubaturze
– minimum 20.000 m
. W razie posłużenia się więcej niż jednym
obiektem w celu wykazania spełnienia niniejszego warunku udziału
Zamawiający wymaga, aby co najmniej jeden z tych obiektów miał kubaturę
minimum 12.000 m
.”
Odwołujący zauważył, że żadne z wykazanych przez wykonawcę Wand doświadczeń nie
spełniało wymogów stawianych przez Zamawiającego.
W odpowiedzi na wezwanie
Zamawiającego z 11 stycznia 2023 r., Wand złożył wykaz usług
jako po
dmiotowy środek dowodowy, celem spełnienia warunków 9. II. 4a SWZ w zakresie
zdolności technicznej lub zawodowej (wykaz usług wykonanych nie wcześniej niż w okresie
ostatnich 3 lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, wraz
z podaniem ich rodzaju, wartości, daty i miejsca wykonania oraz podmiotów na rzecz których
usługi te zostały wykonane należycie). W wykazie wymienionych zostało 9 usług.
Wykonawca
nie określił rodzaju usług, nie wykazał jaką funkcję pełnił na przedmiotowych
Inwestycjach. Na podstawie
załączonych wyciągów zawierających pozwolenie na budowę
Odwołujący wskazał, że w przypadku Inwestycji opisanej w punktach: 4, 5, 7, 8 i 9
Pan F. K.
pełnił funkcję projektanta (Zamawiający wymagał pełnienia funkcji nadzoru
inwestorskiego albo funkcji inżyniera kontraktu).
Na potwierdzenie prawidłowości wykonania usług nadzoru inwestorskiego Wand przedstawił
środki dowodowe tylko w zakresie Inwestycji nr 1, 4, 7, 8 i 9. Pozostałe inwestycje opisane
w
wykazie usług nie zawierały żadnych środków dowodowych.
Odwołujący podniósł, że w zakresie Inwestycji wskazanych w punktach 4, 5, 7, 8 oraz 9
warunek postawiony w punkcie 9. II. 4a SWZ nie zosta
ł spełniony, gdyż nie dotyczyły one
budowy obiektu czy też obiektów budowlanych. Zamawiający w SWZ precyzyjnie określił,
że warunek zostanie spełniony wyłącznie w przypadku budowy. Zawęził więc możliwość
legitymowania się doświadczeniem wyłącznie w zakresie budowy budynku, nie dopuszczając
przebudowy, modernizacji, termomodernizacji, remontu czy też innych drobniejszych robót
budowlanych, które nie zmieniały charakterystycznych parametrów takich jak: kubatura,
powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji. Z uwagi
na powyższe, doświadczenie wykonawcy Wand wskazane w punktach 4, 5, 7, 8 oraz 9 jego
wykazu usług nie spełniało warunku z 9. II. 4a SWZ.
W
pozostałych punktach (tj. 1, 2 3 oraz 6), wykonawca Wand przedstawił obiekty, które
co prawda klasyfikowane są jako budowa, lecz nie są obiektami użyteczności publicznej.
Zgodnie z
§ 3 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 roku w sprawie
warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie
(Dz.U. 2002.75.690 z późn. zm.) przez budynki użyteczności publicznej należy rozumieć
budynek przeznaczony na potrzeby administracji publicznej, wymiaru sprawiedliwości,
kultury, kultu religijnego, oświaty, szkolnictwa wyższego, nauki, wychowania, opieki
zdrowotnej, społecznej lub socjalnej, obsługi bankowej, handlu, gastronomii, usług, w tym
usług pocztowych lub telekomunikacyjnych, turystyki, sportu, obsługi pasażerów w
transporcie kolejowym, drogowym, lotniczym, morskim lub wodnym śródlądowym, oraz inny
budynek przeznaczony do wykonywania podobnych funkcji; za budynek użyteczności
publicznej uznaje się także budynek biurowy lub socjalny. Zgodnie z wydanymi pozwoleniami
na budowę, przedmiotowe budynki zaklasyfikowane zostały do kategorii XVIII. Dokumenty te
są ogólnie dostępne w Internecie. Zgodnie z załącznikiem do Ustawy Prawo Budowlane
„Kategorie obiektów budowlanych. Współczynnik kategorii obiektu (k). Współczynnik
wielkości obiektu (w)”, Kategoria XVIII obejmuje „budynki przemysłowe, jak: budynki
produkcyjne, służące energetyce, montownie, wytwórnie, rzeźnie oraz obiekty magazynowe,
jak: budynki składowe, chłodnie, hangary, wiaty, a także budynki kolejowe, jak: nastawnie,
podstacje trakcyjne, lokomotywownie, wagonownie, strażnice przejazdowe, myjnie taboru
kolejowego”.
Z
uwagi
na powyższe, żaden ze wskazanych obiektów nie był obiektem użyteczności publicznej, lecz
obiektem przemysłowym.
W zakresie braku
spełnienia warunków do przyznania 40 punków w ramach pozacenowych
warunków udziału Odwołujący wskazał, że Wand podał tożsame inwestycje do oceny oferty
w ramach pozacenowego kryterium
wyboru. W ramach złożonej oferty Wand złożył wykaz
usług, deklarując doświadczenie „ponad wymagania w zakresie warunku udziału”.
W kryterium dodatkowego doświadczenia personelu na stanowisku inspektora w branży
architektonicznej, wskaz
ał właściciela firmy Pana F. K. Z przyczyn opisanych powyżej żadna
z usług w wykazie nie spełniała wymagań SWZ.
Ponadto, w ramach kryterium dodatkowego doświadczenia personelu na stanowisku
inspektora w branży konstrukcyjno – budowlanej podane zostały dwa nazwiska zarówno
Pana F. K., jak i H. K. W przypadku przedmiotowego
postępowania, Zamawiający wykluczył
możliwość łączenia funkcji inspektora nadzoru w branży architektonicznej z inspektorem
nadzoru w branży konstrukcyjno-budowlanej. Zgodnie z punktem IIA 4B SWZ „Zamawiający
nie dopuszcza łączenia przez jedną osobę większej liczby ze wskazanych funkcji, poza
łączeniem funkcji jednego z inspektorów oraz specjalisty do spraw systemu zabezpieczeń”.
Z uwagi na powyższe, nie było możliwości połączenia przedmiotowych funkcji. W ramach
składanych wyjaśnień, Wand sprecyzował, że funkcję inspektora nadzoru w branży
konstrukcyjno
– budowlanej pełnić będzie Pan H. K. Wykonawca Wand nie przedłożył jednak
żadnego środka dowodowego na okoliczność, że Pan H. K. pełnił przedmiotową funkcję,
a w przypadku referencji pochodz
ących od podmiotu Classen-Pol S.A., wprost stwierdzono,
że: „w ostatnich kilku latach pan K. pełnił funkcję inspektora nadzoru” czy też w referencjach
z Aresztu Śledczego „Pan K. pełnił funkcję inspektora nadzory przy następujących
budynkach (...)
”.
Odwołujący nie został ponadto wezwany do złożenia wykazu usług. Jedynym dokumentem
składanym w postępowaniu przetargowym było złożenie oferty wraz z wymaganymi
załącznikami. Zamawiający założył, a priori, że podobnie jak Wand lista Inwestycji w ramach
wymazu usług, będzie tożsama z tymi wskazanymi w formularzu oferty w pozycji
„Dodatkowe doświadczenie personelu”. W opinii Odwołującego, kategoria ta zawierała
wyłącznie „dodatkowe doświadczenie personelu”, natomiast w ramach wymagań
podstawowych Oferenci składali oświadczenie „5. Oferowany przez nas przedmiot
zamówienia spełnia wymagania określone w specyfikacji warunków zamówienia” (wyciąg z
formularza ofertowego). Mimo
to, Zamawiający przyznał Odwołującemu zaledwie łącznie 20
punktów
za dodatkowe doświadczenie personelu. W opinii Odwołującego, Zamawiający, który
dokonał wyłącznie badania oferty uznanej przez niego za najkorzystniejszej, powinien na
podstawie złożonych oświadczeń przyznać zadeklarowana liczbę punktów Odwołującemu
lub też dokonać odpowiedniego badania w tym zakresie.
21 lutego 2023 r.
Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie i wniósł o jego
oddalenie. W
uzasadnieniu swojego stanowiska Zamawiający Nie zgodził się z Odwołującym
i zaprzeczył jego twierdzeniom. W ocenie Zamawiającego nie było podstaw do uznania,
że wykonawca Wand nie wykazał spełnienia warunków udziału w postępowaniu. Punktacja
przyznana ofercie tego wykonawcy w ramach pozacenowego kryterium również była
prawidłowa.
Po przeprowadzeniu rozprawy Izba, uwzględniając dokumentację postępowania
o ud
zielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności treść SWZ, jak również
biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska stron zawarte w odwołaniu i wyrażone
ustnie na rozprawie i odnotowane w protokole, ustaliła i zważyła, co następuje.
Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych skutkujących
odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 Pzp.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust.
1 Pzp
, tj. istnienie po stronie odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz
możliwości poniesienia przez niego szkody w wyniku kwestionowanych czynności
zamaw
iającego.
Mając na uwadze powyższe Izba merytorycznie rozpoznała złożone odwołanie, uznając,
że częściowo zasługuje ono na uwzględnienie.
Rozpoznając odwołanie Izba przeprowadziła dowody z:
1. dokumentacji
postępowania, ze szczególnym uwzględnieniem SWZ wraz
z załącznikami,
2. oferty wykonawcy Wand
wraz z załącznikami oraz dokumentami podmiotowymi
złożonymi przez tego wykonawcę na wezwanie Zamawiającego,
oraz n
ieujętych w dokumentacji postępowania dokumentów złożonych wraz z
odwołaniem przez Odwołującego:
Poświadczenia prawidłowego wykonania usługi Classen Pol SA (pozycja nr 1 wykazu
usług oraz pozycja nr 1 oferty WAND dla dodatkowego doświadczenia Pana F. K.
oraz Pana H. K.);
Poświadczenia prawidłowego wykonania usługi ZK Herby (pozycja nr 8 wykazu
usług)
Poświadczenia prawidłowego wykonania usługi Areszt Śledczy Bytom (pozycja nr 4,
7 i 9 wykazu usług oraz pozycja nr 5 oferty WAND dla dodatkowego doświadczenia
Pana F. K. oraz Pana H. K.);
6. Pozwolenia
na budowę – Kornice hala z portiernią (pozycja nr 4 wykazu usług oraz
pozycja nr 4 oferty WAND dla dodatkowego doświadczenia Pana F. K. oraz Pana
H. K.);
7. Pozwolenia
na budowę – Kornice wysokie składowanie (pozycja nr 3 wykazu usług
oraz pozycja nr 3 oferty WAND dla dodatkowego doświadczenia Pana F. K. oraz
Pana H. K.);
8. Pozwolenia
na budowę – Classen Pol S.A. Zwonowice (pozycja nr 1 wykazu usług
oraz pozycja nr 1 oferty WAND dla dodatkowego doświadczenia Pana F. K. oraz
Pana
H. K.);
9. Pozwolenia
na budowę – Tesco Steel Rybnik (pozycja nr 2 wykazu usług oraz
pozycja nr 2 oferty WAND dla dodatkowego doświadczenia Pana F. K. oraz Pana H.
K.).
Izba ustaliła, co następuje:
Zamawiający określił następujące warunki udziału w postępowaniu (Rozdział 10.II.A.4 SWZ):
„O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy spełniają warunki
dotyczące:
zdolności technicznej lub zawodowej:
W celu potwierdzenia zdolności technicznej lub zawodowej, Wykonawca musi wykazać, że:
a)
nie wcześniej niż w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert,
a jeżeli okres prowadzonej działalności jest krótszy – w tym okresie, prawidłowo
wykonał co najmniej jedną usługę o wartości co najmniej 200.000,00 (dwustu tysięcy)
złotych brutto obejmującą pełnienie nadzoru inwestorskiego albo funkcji inżyniera
kontraktu (obejmującego pełnienie nadzoru inwestorskiego) dla:
• budowy obiektu lub obiektów budowlanych użyteczności publicznej o kubaturze –
minimum 20.000 m
. W razie posłużenia się więcej niż jednym obiektem w celu
wykazania spełnienia niniejszego warunku udziału Zamawiający wymaga,
aby co najmniej jeden z tych obiekt
ów miał kubaturę minimum 12.000 m3.
b)
Dysponuje lub będą dysponować osobami zdolnymi do wykonania zamówienia
spełniającymi m.in. wymagania, o których mowa w art. 37c z uwzględnieniem art. 37f
i 37g ustawy o ochronie zabytków tj.:
• inspektora (1 osobą) posiadającym uprawnienia budowlane do wykonywania
samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie w specjalności
architektonicznej bez ograniczeń bądź też odpowiadające im uprawnienia
budowlane wydane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów
umożliwiające wykonywanie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie;
osoba ta musi posiadać co najmniej 5-letnie doświadczenie zawodowe w
zakresie posiadania i wykonywania uprawnień do wykonywania samodzielnych
funkcji technicznych w budownictwie oraz minimum jedno doświadczenie w
postaci pełnienia funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego dotyczącego obiektu
opisanego w pkt a) powyżej;
• inspektora (1 osobą) posiadającym uprawnienia budowlane do wykonywania
samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie w specjalności
konstrukcyjno
– budowlanej bez ograniczeń bądź też odpowiadające im
uprawnienia budowlane wydane na podstawie wcześniej obowiązujących
przepisów umożliwiające wykonywanie samodzielnych funkcji technicznych w
budownictwie; osoba ta musi posiadać co najmniej 5-letnie doświadczenie
zawodowe
w
zakresie
posiadania
i wykonywania uprawnień do wykonywania samodzielnych funkcji technicznych
w budownictwie oraz minimum jedno doświadczenie w postaci pełnienia
funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego dotyczącego obiektu opisanego
w pkt a) powyżej (…).
Zamawiający nie dopuszcza łączenia przez jedną osobę większej liczby ze wskazanych
funkcji, poza łączeniem funkcji jednego z inspektorów oraz specjalisty do spraw systemu
zabezpieczeń”.
W zakresie pozacenowego kryterium oceny ofert Zamawiający zawarł w SWZ następujące
postanowienia:
„Dodatkowe doświadczenie personelu - znaczenie kryterium – 40 % (1% - 1 pkt)
Jeżeli osoba pełniąca funkcję inspektora nadzoru w branży architektonicznej posiada
doświadczenie w postaci pełnienia funkcji inżyniera nadzoru inwestorskiego dotyczącego
obiektu opisanego w Rozdziale 10.II.A.4 pkt a) SWZ:
• Na poziomie minimalnym (do spełnienia warunku udziału) – 0 (zero) punktów
• Z jednym (1) dodatkowym doświadczeniem w postaci pełnienia funkcji inżyniera
nadzoru inwestorskiego dotyczącego obiektu opisanego w Rozdziale 10.II.A.4 pkt a)
SWZ
–
10 (dziesięć) punktów;
• Z dwoma (2) lub więcej dodatkowym doświadczeniem w postaci pełnienia funkcji
inżyniera nadzoru inwestorskiego dotyczącego obiektu opisanego w Rozdziale 10.II.A.4
pkt a) SWZ
– 20 (dwadzieścia) punktów.
Jeżeli osoba pełniąca funkcję inspektora nadzoru w branży konstrukcyjno-budowlanej
posiada doświadczenie w postaci pełnienia funkcji inżyniera nadzoru inwestorskiego
dotyczącego obiektu opisanego w Rozdziale 10.II.A.4 pkt a) SWZ:
• Na poziomie minimalnym (do spełnienia warunku udziału) – 0 (zero) punktów
• Z jednym (1) dodatkowym doświadczeniem w postaci pełnienia funkcji inżyniera
nadzoru inwestorskiego dotyczącego obiektu opisanego w Rozdziale 10.II.A.4 pkt a)
SWZ
–
10 (dziesięć) punktów;
• Z dwoma (2) lub więcej dodatkowym doświadczeniem w postaci pełnienia funkcji
inżyniera nadzoru inwestorskiego dotyczącego obiektu opisanego w Rozdziale 10.II.A.4
pkt a) SWZ
– 20 (dwadzieścia) punktów.
UWAGA: Wykonawca winien w treści formularza ofertowego zarówno wskazać imiona
i nazwiska osób pełniących funkcję inspektorów nadzoru (te samy osoby następnie musi
wykazać w ramach wykazu osób jako podmiotowego środka dowodowego), jak i opisać ich
doświadczenie w sposób pozwalający dokonać Zamawiającemu oceny w ramach kryterium.
Niedopełnienie tych obowiązków spowoduje przyznanie 0 (zero) punktów ramach kryterium".
W Formularzu ofertowym wykonawca Wand na potrzebę oceny oferty w ramach kryterium
pozacenowego zawarł następujące informacje:
Inspektor nadzoru w branży architektonicznej: Pan F. K.
„Deklaruję posiadanie przez wymienioną osobę doświadczeń ponad wymagania w zakresie
warunku udziału w postępowaniu.
Opis doświadczeń:
1. Budowa hali produkcyjnej z zapleczem socjalnym Classen Pol S.A. w Zwonowicach-
57.600 m
Budowa Zespołu hal produkcyjnych z zapleczem biurowym i socjalnym dla Tesko
Steel sp. z o.o. w Rybniku- 126.006 m
Budowa magazynu wysokiego składowania z zapleczem socjalnym i biurowym
dla Eko-okna S.A. w Kornicach
– 355.163,0 m
4. Budowa hali produkcyjno-magazynowej z zaplecze socjalnym, biurowym i
technicznym dla Eko-okna S.A. w Kornicach 479.133,0 m
5. Przebudowa i remont budynku szpitala w Areszcie
Śledczym w Bytomiu – 14.270 m
Przebudowa i remont cel w zakładzie Karnym w Raciborzu – 12.455 m
”.
Inspektorzy nadzoru w branży konstrukcyjno-budowlanej: Pan F. K i Pan H. K.
„Deklaruję posiadanie przez wymienioną osobę doświadczeń ponad wymagania w zakresie
warunku udziału w postępowaniu.
Opis doświadczeń:
1. Budowa hali produkcyjnej z zapleczem socjalnym Classen Pol S.A. w Zwonowicach-
57.600 m
Budowa Zespołu hal produkcyjnych z zapleczem biurowym i socjalnym dla Tesko
Steel sp. z o.o. w Rybniku - 126.006 m
Budowa magazynu wysokiego składowania z zapleczem socjalnym i biurowym
dla Eko-okna S.A. w Kornicach
– 355.163,0 m
4. Budowa hali produkcyjno-magazynowej z zaplecze socjalnym, biurowym i
technicznym dla Eko-okna S.A. w Kornicach 479.133,0 m
5. Przebudowa i remont budynku szpitala w Areszcie
Śledczym w Bytomiu – 14.270 m
Przebudowa i remont cel w zakładzie Karnym w Raciborzu – 12.455 m
”.
11 stycznia 2023 r. Zamawiający skierował do wykonawcy Wand wezwanie, w którym
wskazał m. in.: „Działając na podstawie art. 274 ust. 1 ustawy z dnia 11 stycznia 2019 r.
Prawo zamówień publicznych (Dz.U. 2022. 1710 ze zm.) wzywam do złożenia następujących
środków dowodowych aktualnych na dzień ich złożenia (…) wykazu usług wykonanych nie
wcześniej niż w okresie ostatnich 3 lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy —
w tym okresie, wraz z podaniem ich rodzaju, wartości, daty i miejsca wykonania oraz
podmiotów, na rzecz których usługi te zostały wykonane, oraz załączeniem dowodów
określających, czy te usługi zostały wykonane należycie, przy czym dowodami, o których
mowa, są referencje bądź inne dokumenty sporządzone przez podmiot, na rzecz którego
usługi zostały wykonane, a jeżeli wykonawca z przyczyn niezależnych od niego nie jest
w stanie uzyskać tych dokumentów - inne odpowiednie dokumenty — wzór wykazu określa
załącznik nr 4 do SWZ”.
W odpowiedzi na
powyższe wezwanie złożył m. in. wykaz usług, w którym zawarł informacje
o następujących robotach:
1. Budowa hali produkcyjnej z zapleczem socjalnym Classen Pol S.A. w Zwonowicach-
57.600 m
Budowa Zespołu hal produkcyjnych z zapleczem biurowym i socjalnym dla Tesko
Steel sp. z o.o. w Rybniku- 126.006 m
Budowa magazynu wysokiego składowania z zapleczem socjalnym i biurowym
dla Eko-okna S.A. w Kornicach
– 355.163,0 m
4. Przebudowa i remont budynku szpitala w Areszci
e Śledczym w Bytomiu – 14.270 m
Remont cel oraz zabudowa i przebudowa kącików sanitarnych w celach
mieszkalnych oddziału I-X Zakładu Karnego w Raciborzu – 12,.455 m
Termomodernizacja dachów wraz z ociepleniem stropu i wymiana instalacji
odgromowej budynków 1A, 1B, 1C, 1D, 1E
Remont i termomodernizacja dachów budynków 1F, 2, 2A, 3 Zakładu Karnego
w Raciborzu
Remont elewacji budynków administracji w Zakładzie Karnym w Raciborzu, przy
ul. Eichendorffa 14
Remont Sali widzeń wraz ze śluzą wjazdową w Zakładzie Karnym w Raciborzu
P
rzebudowa Zakładu Karnego w Raciborzu - pozyskanie nowych miejsc
zakwaterowania dla osadzonych i poprawa infrastruktury jednostki
6. Budowa hali produkcyjno-magazynowej z zaplecze socjalnym, biurowym i
technicznym dla Eko-okna SA w Kornicach 479.133,0 m
7. Prze
budowa i remont budynku administracyjnego w Areszcie Śledczym w Bytomiu
Przebudowa i remont kuchni w zakładzie Karnym w Herbach – 10.455 m
Przebudowa i remont kuchni centralnej oraz ambulatorium w Areszcie Śledczym
w Bytomiu.
Wraz z wykazem usług wykonawca Wand złożył referencje potwierdzające należytą
realizację zadań wymienionych w punktach 1, 4, 7, 8 i 9.
2 lutego 2023 r. Zamawiający poinformował o dokonaniu wyboru jako najkorzystniejszej
w postępowaniu oferty złożonej przez wykonawcę Wand. Zamawiający poinformował,
że oferta tego wykonawcy otrzymała 100 punktów w ramach kryteriów oceny ofert, w tym
40 punktów w ramach kryterium pozacenowego.
Biorąc pod uwagę ustalony i opisany stan faktyczny Izba uznała, że powyższa czynność
Zamawiającego była nieprawidłowa.
W zakresie warunku udziału w postępowaniu Zamawiający mógł wziąć pod uwagę tylko
te z zadań wymienionych w wykazie usług, których prawidłowe wykonanie zostało
potwierdzone załączonymi referencjami, tj:
1. Budowa hali produkcyjnej z zapleczem socjalnym Classen Pol S.A. w Zwonowicach,
Przebudowa i remont budynku szpitala w Areszcie Śledczym w Bytomiu,
Przebudowa i remont budynku administracyjnego w Areszcie Śledczym w Bytomiu,
4. Przebudowa i remont kuchni w
zakładzie Karnym w Herbach,
Przebudowa i remont kuchni centralnej oraz ambulatorium w Areszcie Śledczym
w Bytomiu.
Odwołujący nie podniósł, że złożony przez wykonawcę Wand wykaz usług zawierał same
roboty budowlane, zatem okoliczność ta została przez Izbę pominięta. Odwołujący słusznie
jednak wskazał, że warunek udziału w postępowaniu dotyczył nadzoru nad wykonaniem
budowy obiektu lub obiektów budowlanych użyteczności publicznej.
Same nazwy zadań nie mogą być jednoznaczną podstawą do uznania, że określona
inwestycja nie wpisywała się w zakres warunku udziału w postępowaniu. Oczywiste
jest jednak, że nazwy inwestycji nie biorą się jednak znikąd – i co do zasady – choćby
w przybliżonym stopniu określają charakter danej roboty. Z tego względu, Zamawiający
po
winien powziąć wątpliwości co do sposobu, w jaki wykonawca Wand wykazał spełnienie
warunków udziału w postępowaniu. Pierwsze z wymienionych przez Wand zadań mogło
dotyczyć obiektu, który nie musiał być obiektem użyteczności publicznej, pozostałe –
opierając się wyłącznie na nazwie – mogły dotyczyć remontów i przebudów, a nie budowy.
Z tego względu Izba uznała za zasadny zarzut odwołania w części, w jakiej Odwołujący
twierdził, że wykonawca Wand nie wykazał spełnienia warunku udziału w postępowaniu.
Na obecnym etapie postępowania nie można jednak przesądzić, czy Wand rzeczywiście nie
spełnia warunków udziału w postępowaniu. Z całą pewnością, w obliczu ustalonych faktów
należy uznać, że czynność wyboru oferty wykonawcy Wand była przedwczesna.
Zamaw
iający powinien przede wszystkim wykorzystać dostępne mu narzędzia i najpierw
ustalić,
czy wskazane wyżej zadania rzeczywiście mogły zostać uznane za potwierdzenie spełnienia
przez Wand warunków udziału w postępowaniu. Ponadto wykonawca Wand nie został
we
zwany do uzupełnienia dokumentów, a zatem, nawet gdyby okazało się, że ww. zadania
nie dają podstawy do uznania, że warunki udziału zostały przez wykonawcę spełnione,
to przysługuje mu prawo do takiego uzupełnienia.
Biorąc pod uwagę, że to Zamawiający jest gospodarzem postępowania Izba odstąpiła
od nakazania mu dokonania konkretnych czynności dotyczących oferty wykonawcy Wand.
Izba wskazuje
, że obowiązkiem Zamawiającego jest jednoznaczne ustalenie, czy
wykonawca wykazał spełnienie warunków udziału w postępowaniu wyciągnięcie z tego
ustalenia właściwych konsekwencji.
Izba wskazuje również, że na tym etapie postępowania oferta wykonawcy Wand nie mógł
być odrzucona jako oferta wykonawcy, który nie wykazał spełnienia warunków udziału
w postępowaniu, zatem zarzut Odwołującego w tym zakresie podlegał oddaleniu.
Biorąc pod uwagę, że na potrzebę oceny oferty w ramach kryterium pozacenowego
wykonawca Wand powołał się na te same zadania, co w zakresie warunków udziału
w postępowaniu Izba wskazuje, że z przyczyn takich samych jak opisane w części
dotyczącej warunków, ocena oferty w ramach tego kryterium była przedwczesna.
Zamawiający powinien zatem najpierw ustalić, czy w obliczu dodatkowego doświadczenia
pan
ów F. K. i H. K. przedstawionego tak, jak zostało to wskazane wyżej, były podstawy do
przyznania ofercie Wand jakichkolwiek punktów w ramach kryterium. Podkreślenia wymaga
jednak, że w tym zakresie wykonawcy nie przysługuje prawo do uzupełnienia dokumentów.
Ponadto
– jak słuszne wskazał Odwołujący – wykonawca Wand w nieprawidłowy sposób
wykazał doświadczenia inspektora nadzoru w branży konstrukcyjno-budowlanej. Zgodnie z
treścią kryterium punktowane miało być dodatkowe doświadczenie jednej osoby – „Jeżeli
osoba pełniąca funkcję inspektora nadzoru w branży konstrukcyjno-budowlanej posiada
doświadczenie w postaci pełnienia funkcji inżyniera nadzoru inwestorskiego dotyczącego
obiektu opisanego w Rozdziale 10.II.A.4 pkt a) SWZ
(…)”. Wykonawca Wand nie zawarł przy
tym żadnej informacji, która pozwalałaby na jednoznaczne oddzielenie dodatkowego
doświadczenia pana F. K. od doświadczenia pana H. K. Tym samym Zamawiający nie miał
podstaw przyznania wykonawcy Wand punktów za dodatkowe doświadczenie inspektora
nadzoru w branży konstrukcyjno-budowlanej. Biorąc pod uwagę, że na tym etapie nie da się
w sposób nie budzący wątpliwości ustalić, czy ofercie wykonawcy Wand w ogóle powinny
być przyznane jakieś punkty w ramach kryterium pozacenowego, Izba nie nakazała
Zamawiającemu obniżenia punktacji o konkretną wartość. Obowiązkiem Zamawiającego
jest ustalenie czy jakieś z wymienionych przez wykonawcę zadań daje w ogóle podstawę
do przyznania punktów ofercie.
Zarzut
dotyczący zaniechania wezwania Odwołującego na podstawie art. 128 ust. 1 Pzp
do złożenia wymaganych dokumentów nie potwierdził się. Izba wskazuje, że Odwołujący nie
wyjaśnił i nie uzasadnił przyczyn, dla których Zamawiający miałby zwrócić się do niego z
takim wezwaniem.
Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący: ………............…………………..……………