Sygn. akt: KIO 3505/22
POSTANOWIENIE
z dnia 9 stycznia 2023 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Magdalena Rams
Protokolant:
Tomasz Skowroński
po rozpoznaniu na posiedzeniu z
udziałem stron w dniu 9 stycznia 2023 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 27 grudnia 2022 r.
przez wykonawcę BIS BŁYSK sp. z o.o., z siedzibą w Makowie Mazowieckim,
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Gminę Krasne,
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze;
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
BIS BŁYSK sp. z o.o., z siedzibą w Makowie Mazowieckim kwoty 7 500 zł
00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) tytułem zwrotu wpisu od
odwołania.
Stosownie do art.
579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (tj.: Dz. U. z 2022 r., poz. 1710 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w
terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………….…
Sygn. akt: KIO 3505/22
U z a s a d n i e n i e
Zama
wiający – Gmina Krasne - dalej jako „Zamawiający” - prowadzi postępowanie
o udz
ielenie zamówienia publicznego pn. „Odbiór i zagospodarowanie odpadów
komunalnych z nieruchomości zamieszkałych z terenu Gminy Krasne w 2023 r.”, dalej
„Postępowanie”.
W dniu 27 grudnia 2022 r.
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wykonawcy
BIS BŁYSK sp. z o.o., z siedzibą w Makowie Mazowieckim (dalej jako
„Odwołujący”) zarzucając Zamawiającemu naruszenie: (1) art. art. 433 pkt 4 p.z.p. w zw. z
art. 16 pkt 1 i 2 p.z.p., poprzez brak wskazania minimalnej wartości lub wielkości
świadczenia stron w umowie (Zamawiający wprowadza dowolność w ograniczeniu zakresu
zamówienia), co jednocześnie stanowi naruszenie zasad uczciwej i równej konkurencji oraz
zasady przejrzystości; (2) art. 439 ust. 1 i 2 p.z.p. w zw. z art. 16 pkt 1 p.z.p., poprzez brak
określenia klauzuli waloryzacyjnej obejmującej swym zakresem również inny niż
zagospodarowanie odpadów zakres umowy, mimo że jednym z kluczowych elementów
zamówienia jest również odbiór odpadów, co jednocześnie stanowi naruszenie zasady
uczciwej konkure
ncji oraz równego traktowania wykonawców; (3) art. 112 p.z.p. w zw. z § 5
ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie
szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości (Dz. U. poz. 122; dalej jako: „Rozporządzenie”) w zw. z art. 16 pkt 1 i 3 p.z.p.,
poprzez umożliwienie dostępu do zamówienia podmiotom nieposiadającym w pojazdach
lokalizatorów GPS, co stanowi uchybienie w stosunku do przepisów Rozporządzenia i
jednocześnie stanowi ukształtowanie warunków udziału w postępowaniu poniżej
minimalnyc
h poziomów zdolności, co jednocześnie stanowi naruszenie zasady równego
traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji oraz świadczy o braku dochowania w
postępowaniu zasady proporcjonalności.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie Zamawiającemu zmiany
postanowień dokumentów zamówienia, poprzez:
a) wp
rowadzenie do postanowień wzoru umowy postanowienia o następującej treści,
wymaganego przez art. 433 pkt 4 p.z.p.:
Strony nie mogą ograniczyć zakresu zamówienia o więcej niż 20% szacunkowej łącznej
wartości wynagrodzenia Wykonawcy, określonego w § 7 ust. 2 Umowy.
b)
wprowadzenie do wzoru umowy klauzuli waloryzacyjnej w następującym brzmieniu:
W zakresie nieobjętym postanowieniem § 16 ust. 4 lit. h Umowy, Strony będą waloryzowały
ceny jednostkowe netto za 1 Mg, o których mowa w kolumnie 4. Tabeli z § 7 ust. 1 Umowy,
począwszy od 6 miesiąca po podpisaniu Umowy do osiągnięcia limitu waloryzacji +/- 15%
wynagrodzenia umownego netto.
Waloryzacja będzie odbywała się w oparciu o wskaźnik cen towarów i usług
konsumpcyjnych, publikowany przez prezesa GUS, mierzon
y w cyklu miesięcznym i
odpowiadający temu samemu miesiącowi w roku poprzednim, na podstawie którego
przekroczenie uprawnia do zmiany wynagrodzenia Wykonawcy. Wykonawca wykaże wpływ
zmiany wskaźnika, o którym mowa w zdaniu poprzednim, na koszt wykonania zamówienia
przedkładając Zamawiającemu dokumenty potwierdzające zmianę kosztów realizacji
Umowy. Zmiana wynagrodzenia nie przekroczy wysokości zmiany kosztów ustalonej na
podstawie złożonych przez Wykonawcę dokumentów.
Jeżeli wynagrodzenie Wykonawcy zostanie zwaloryzowane zgodnie z art. 439 ust. 1-3 p.z.p.,
Wykonawca zobowiązany jest do zmiany wynagrodzenia przysługującego Podwykonawcy i
odpowiednio Podwykonawca dalszemu Podwykonawcy, z którym zawarł umowę, jeżeli
łącznie spełnione są następujące warunki: przedmiotem umowy są roboty budowlane,
dostawy lub usługi oraz okres obowiązywania umowy wraz z aneksami przekracza 6
miesięcy. Waloryzacja będzie się odbywać na analogicznych zasadach jak waloryzacja
wynagrodzenia Wykonawcy z zastrzeżeniem, że wskaźniki waloryzacji wynagrodzenia będą
kalkulowane w odniesieniu do dnia zawarcia umowy pomiędzy Wykonawcą a
Podwykonawcą, lub Podwykonawcą, a dalszym Podwykonawcą.
c)
wykreślenie z rozdz. VI pkt 4 lit. d) SWZ sformułowania:
Zamiast lokalizatorów opisanych powyżej pojazdy powinny być wyposażone w urządzenia
umożliwiające rejestrowanie obrazu wideo trasy przejazdu.
Wideorejestrator powinien mieć na tyle szerokie pole widzenia, aby swoim zasięgiem
obejmował zasyp pojazdu, a także drogę oraz pobocze (chodniki) po obu stronach drogi -
tak, aby umożliwiał lokalizację pojemnika np. w okolicy wjazdu na posesję lub
wyodrębnionego miejsca w ogrodzeniu. Wideorejestrator powinien być zamontowany tak,
aby wibracje pojazdu nie mogły wpływać na trwałość wideorejestratora i jakość nagrywanego
obrazu. Nagrany materiał ma mieć naniesiony znacznik czasu i daty na nagraniu. Zapis
powinien być prowadzony od momentu wyjazdu z bazy Wykonawcy aż do momentu
rozładunku i wyjazdu z instalacji komunalnej. System musi umożliwiać uzyskanie nagrania
trasy przejazdu i ich fragmentów w plikach wideo AVI, MPEG lub MP4, w rozdzielczości
obrazu nie mniejszej niż HDTV 720p (1280x720 pikseli).
I
zba ustaliła, że do postępowanie odwoławczego po stronie Zamawiającego nie przystąpił
żaden wykonawca.
Izba ust
aliła, iż w dniu 5 stycznia 2023 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło
oświadczenie Zamawiającego o uwzględnieniu odwołania w całości wraz z wnioskiem o
umorzenie postępowania.
Izba uznała, że Zamawiający uwzględnił zarzuty przedstawione w odwołaniu i stwierdziła, że
zachodzą przesłanki umożliwiające umorzenie postępowania odwoławczego i, zgodnie z
przepisem art. 522 ust. 1
ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych,
orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do treści art. 575 ustawy Pzp
w zw. z § 9 ust. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020
r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysoko
ści i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437), nakazując
zwrot odwołującemu kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Przewodniczący: ……………………………….…