Sygn. akt: KIO 3521/22
WYROK
z dnia 12 stycznia 2023 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Izabela Niedziałek-Bujak
Protokolant:
Tomasz Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 stycznia 2023 r. w Warszawie
odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odw
oławczej w dniu 29 grudnia 2022 r. przez
Odwołującego – PHU Komunalnik Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, ul.
Świętego Jerzego 1a, 50-518 Wrocław, w postępowaniu prowadzonym przez
Zam
awiającego – Gminę Legnica, Plac Słowiański 8, 59-220 Legnica
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu unieważnić czynność
unieważnienia postępowania, unieważnić czynność odrzucenia oferty Odwołującego i
nakazuje
powtórzyć czynność badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty
Odwołującego oraz wezwać Odwołującego do uzupełnienia oświadczeń w JEDZ w
zakresie spełnienia warunków udziału w postępowaniu.
2. Kosztami
postępowania obciąża Zamawiającego i:
2.1 z
alicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15.000 zł 00 gr.
(słownie: piętnaście tysięcy złotych, zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego
tytułem wpisu od odwołania;
2.2 z
asądza od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kwotę 18.600 zł 00 gr. (słownie:
osiemnaście tysięcy sześćset złotych zero groszy) tytułem zwrotu kosztów strony
poniesionych w zwi
ązku z wpisem od odwołania oraz wynagrodzeniem
pełnomocnika.
Stosownie do art. 580 ust. 1 ustawy z dnia 11 wr
ześnia 2019 r. – Prawo Zamówień
Publicznych (Dz. U. 2022 r., poz. 1710 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od dnia
jego d
oręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do S
ądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodni
czący:
………………………………
Sygn. akt: KIO 3521/22
U z a s a d n i e n i e
W
postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – Gminę Legnica, w trybie
podstawowym bez negocjacji na
świadczenie usługi odbioru odpadów komunalnych od
właścicieli nieruchomości z terenu Gminy Legnica (sygn. postępowania: IM.
RZP.271.6.1.12.46.2022), og
łoszonym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu
28.11.2022 r., 2022/S 229-660223, wobec
zaniechania wezwania do uzupełnienia
oświadczenia w JEDZ, czynności przedwczesnego odrzucenia oferty własnej i unieważnienia
postępowania z 19.12.2022 r., Wykonawca PHU Komunalnik Sp. z o.o., wniósł w dniu
29.12.2022 r. odwo
łanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej (sygn. akt KIO 3521/22).
O
dwołujący zarzuciła Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 128 ust. 1 w zw. z art. 16 pzp przez jego niezastosowanie i tym samym
zaniechania
wezwania
Odwołującego
do
złożenia/poprawienia/uzupełniania
złożonego przez niego w formie jednolitego dokumentu (JEDZ) oświadczenia o
niepodleganiu wykluczeniu i spełnieniu warunków udziału w postępowaniu
(oświadczenia o którym mowa w art. 125 ust. 1 pzp), a właściwie tylko oświadczenia
w drugim z wymienionych
zakresów, gdyż tylko w nim Zamawiający dostrzegł braki,
gdy tymczasem wystosowanie takiego wezwania
było obowiązkiem Zamawiającego z
uwagi na zidentyfikowanego przez niego braki w dokumencie JEDZ złożonym przez
Odwo
łującego w terminie składania ofert;
2. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c) w zw. z art. 128 ust. 1 i art. 16 pzp poprzez zastosowanie
pierwszego z
powołanych przepisów, a tym samym odrzucenie oferty Odwołującego
bez wyznaczenia mu terminu na złożenie/poprawienie/uzupełnienie JEDZ
(oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1 pzp), zapewne z uwagi na przyjęcie
przez
Zamawiającego niewłaściwej wykładni ów przepisu w ramach której
Zamawiający niezasadnie utożsamił „przewidziany termin” (powołany we wstępnej
części art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c) z terminem otwarcia ofert, gdy tymczasem art. 226
ust. 1 pkt 2 lit. c) pzp
należy wykładać łącznie z art. 128 ust. 1 pzp, co oznacza, że
Zamawiający mógłby odrzucić ofertę Odwołującego dopiero gdyby ten nie zastosował
si
ę do wezwania złożenia/poprawienia/uzupełnienia JEDZ w wyznaczonym ku temu
terminie
(„przewidzianym terminie” w rozumieniu art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c), co w
przedmiotowym
przypadku
nie
miało miejsca z uwagi na zaniechania
wystosowania takiego wezwania przez Zama
wiającego względem JEDZ złożonego
przez
Odwołującego;
3. art. 255 pkt 3 pzp (mając na względzie naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c) w zw. z
art. 128 ust. 1 i art. 16 pzp) poprzez jego zastosowanie i unieważnienie
przedmiotowego postępowania przetargowego z uwagi na to, że cena
najkorzystniejszej oferty, czy te
ż najniższej ofert, rzekomo przewyższa kwotę, którą
Zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, gdy tymczasem
cena ofertowa w
niesłusznie (z uwagi na powyżej wskazane naruszenia) odrzuconej
ofercie
Odwołującego, a więc cena najkorzystniejszej oferty, czy też oferty z
najniższą ceną, jest niższa niż budżet Zamawiającego o 34.387,20 zł – Odwołujący
zaoferował bowiem wykonanie zamówienia za 8.343.648,00 zł zaś Zamawiający
pr
zeznaczył na sfinansowanie przedmiotowego zamówienia 8.378.035,20 zł, co w
konsekwencji oznacza
, że powołana przez Zamawiającego przyczyna unieważnienia
postępowania w rzeczywistości nie istnieje.
Odwołująca wniósł o uwzględnienie odwołania, nakazanie Zamawiającemu unieważnienia
czynności unieważnienia postępowania, unieważnienia odrzucenia oferty Odwołującego,
powt
órzenie
czynności
badania
ofert
i
wezwanie
Odwołującego
do
złożenia/poprawienia/uzupełnienia JEDZ (oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w
postępowaniu) w zakresie zidentyfikowanych przez Zamawiającego błędów.
W uzasadnieniu zarz
utów Odwołujący wskazał na obowiązek wezwania Wykonawcy do
uzupełnienia/złożenia/poprawienia oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1 pzp,
zarówno w sytuacji gdy Wykonawca nie złoży oświadczenia w terminie składania ofert w
ogóle oświadczenia (dokumentu JEDZ), jak i wtedy, gdy Wykonawca co prawda złożył to
oświadczenie, ale jest ono niekompletne lub zawiera błędy (wyrok KIO z 7.07.2022 r., sygn.
akt KIO 1642/22).
Art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c p
zp należy odczytywać łącznie z art. 128 ust. 1 i 3 pzp – co
oznacza, iż zamawiający aby odrzucić ofertę musi najpierw wezwać wykonawcę do złożenia
(poprawienia/uzupełnienia) oświadczenia o niepodleganiu wykluczeniu lub o spełnianiu
w
arunków udziału w postępowaniu. „Przewidziany termin”, wskazany w przepisie, którego
niezachowanie stanowi
przesłankę odrzucenia oferty w myśl art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c pzp nie
może być utożsamiany z „terminem składania ofert” wskazanym w swz, lecz tylko i wyłącznie
z
„terminem” wyznaczonym w ramach wezwania z art. 128 ust. 1 pzp (wyrok KIO z
17.03.2022 r, sygn. akt KIO 551/22).
W
sprawie nie wystąpiły sytuacje, które w myśl art. 128 ust 1 pzp zwalniałyby
Zamawiającego z obowiązku wezwania do uzupełnienia oświadczenia.
Stanowisko Izby
Do rozpoznania zarzut
ów w odwołaniu zastosowanie znajdowały przepisy ustawy z dnia 11
wrze
śnia 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1710 z późn. zm.),
obowi
ązującej w dacie wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, zwana dalej
Usta
wą.
O
dwołanie nie podlegało odrzuceniu i takich wniosków nie formułowano w pismach
procesowych, jak i na posiedzeniu przed otwarciem rozprawy.
Rozpoznaj
ąc odwołanie Izba miała na uwadze stan faktyczny ustalony w oparciu o
dokumentacj
ę postępowania złożoną do akt sprawy, w tym swz i ofertę Odwołującego.
Izba ustali
ła i zważyła.
W pk
t VI IDW Zamawiający wskazał przedmiotowe środki dowodowe opisane, jako
wymagania, których spełnienia oczekuje od wykonawcy, a dotyczące pojazdów, w tym w
odniesieniu do minimum 2 pojazdów, które spełniają wymagania ustawy z dnia 11.01.2018 r.
o elektro
mobilności i paliwach alternatywnych (pkt 1) oraz pojazdów do odbierania odpadów
komunalnych wyposażonych w silniki spełniające normy EURO: w tym 75% pojazdów
minimum EURO 4 lub
wyższej, w tym dwa pojazdy minimum EURO 6 (pkt2). Zamawiający w
pkt 2
wskazał na zasady punktacji w kryterium wyboru ofert (40%). Punkty przyznawane
miały być za pojazdy wyposażone w silniki spełniające normę EURO 5 (od 3 w górę). W pkt
3 ro
zdziału Zamawiający wskazał dokumentację techniczną producenta danego pojazdu do
odbierania odpadów komunalnych lub inne dokumenty potwierdzające, że zaproponowane w
ofercie pojazdy do odbierania odpadów komunalnych wyposażone są w silniki spełniające
ww. wymagane i punktowane w ramach
kryteriów wyboru ofert minimalne normy EURO.
Zamawiaj
ący zaakceptuje inne przedmiotowe środki dowodowe potwierdzające, że
samochody spełniają wymagania określone w pkt VI IDW. W pkt 4 rozdziału VI IDW
Z
amawiający wskazał:
Je
żeli Wykonawca nie złożył przedmiotowych środków dowodowych lub złożone
przedmiotowe
środki dowodowe będą niekompletne, Zamawiający wezwie do ich złożenia
lub uzupe
łnienia w wyznaczonym terminie, chyba że przedmiotowy środek dowodowy służy
potwierdzeniu zgodno
ści z cechami lub kryteriami określonymi w opisie kryteriów oceny ofert
lub, i pomimo jego z
łożenia oferta podlega odrzuceniu albo zachodzą przesłanki
uniewa
żnienia postępowania – art. 107 ust. 2. i 3. uPzp. Zamawiający może też żądać od
Wykonawców wyjaśnień dotyczących treści przedmiotowych środków dowodowych – art.
107 ust. 4. uPzp.
W rozdziale IX IDW ppkt 1.2
opisane zostały warunki udziału w postępowaniu, w tym
dotyczące posiadania uprawnień (pkt 1.2.1), wpisu do rejestru BDO (pkt 1.2.2), sytuacji
ekonomic
znej lub finansowej (pkt 1.2.3), zdolności technicznej lub zawodowej (1.2.4). W
ramach ost
atniego z warunków Zamawiający wymagał zarówno doświadczenia zawodowego
(pkt 1.2.4.1 lit a i b), jak i dysponowania pojazdami (pkt 1.2.4.2). Z
amawiający w tabeli opisał
rodzaje pojazdów i ich ilości minimalne konieczne do realizacji usługi odbioru odpadów
(łącznie 26 pojazdów). Pod tabelą Zamawiający wskazał m.in. na konieczność zapewnienia,
iż Co najmniej 75% samochodów realizujących zamówienie powinno być wyposażonych w
silniki spełniające min. normę EURO 4 lub wyższą (EURO 5, EURO 6). Zamawiający
wymaga aby co najmniej 2 szt. pojazdów opisanych w tabeli powyżej wiersz nr 2 i nr 3
wyposażone były w silniki spełniające normę EURO 6.
Ocen
a spełnienia warunków według przedłożonych przez Wykonawcę: podmiotowych
środków dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać
Zamawiający od Wykonawcy określonych w pkt. XII IDW. Informacje dotyczące JEDZ-a -
patrz pkt. X IDW .
Wraz z o
fertą należał złożyć formularz JEDZ wypełniając oświadczania, o którym mowa w
art. 125 ust. 1 i 2 uPzp
w zakresie podstaw wykluczenia i spełniania warunków udziału w
postępowaniu, o których mowa w pkt IX ppkt 1.2 IDW.
Do
oferty należał również załączyć załącznik nr 5 i 9 do IDW.
N
astępnie Zamawiający wskazała w lit. B, iż
Na podstawie art. 126 ust.1 uPzp, Zamawiaj
ący przed wyborem najkorzystniejszej oferty
wezwie Wykonawc
ę, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia w
wyznaczonym terminie, nie k
rótszym niż 10 dni, aktualnych na dzień złożenia poniższych
Podmiotowych
Środków Dowodowych: (…), wśród których wymienione zostały: informacja z
banku
, załącznik nr 3 do IDW (wykaz usług wraz z referencjami), załącznik nr 4 do IDW
(w
ykaz osób), załącznik nr 6 do IDW (wykaz narzędzi), załącznik nr 7 do IDW (oświadczenie
o aktualności oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1 uPzp w JEDZ), kserokopia
upra
wnień, kserokopia wpisu do Rejestru BDO, załącznik nr 10 do IDW.
W
lit. C Zamawiający wskazał: Jeżeli wykonawca nie złożył JEDZ-a, podmiotowych środków
dowodowych, innych dokument
ów lub oświadczeń składanych w postępowaniu lub są one
niekompletne lub zawieraj
ą błędy, Zamawiający wezwie Wykonawcę odpowiednio do ich
z
łożenia, poprawienia lub uzupełnienia w wyznaczonym terminie, chyba że:
1) oferta Wykonawcy podlega odrzuceniu bez względu na ich złożenie, uzupełnienie lub
poprawienie lub
2) zachodz
ą przesłanki unieważnienia postępowania.
W rozdziale XIX IDW w wymaganiach dotyczących oferty Zamawiający wskazał m.in. w pkt
7, iż
Oferta winna zawiera
ć wszystkie podmiotowe środki dowodowe oraz inne dokumenty lub
o
świadczenia wymagane w IDW w formie pisemnej lub w formie dokumentowej, podpisane
elektronicznym podpisem kwalifikowanym. O
świadczenia, załączniki lub dokumenty, dla
których Zamawiający określił wzory w formie załączników do IDW mają być sporządzone
wed
ług tych wzorów co do treści oraz opisu kolumn i wierszy.
W
rozdziale XXII IDW Zamawiający powtórzył opis zasad oceny w kryterium dotyczącym
poj
azdów (waga 40%).
Zgodnie z roz
działem IV IDW pkt 11 Zamawiający przewidział odwróconą kolejność badania
i oceny ofert
– art. 139 ust. 1 uPzp.
W
postępowaniu złożone zostały dwie oferty.
Odwołujący wraz z formularzem ofertowym złożył formularz JEDZ oraz załączniki nr 5 i 9 do
IDW. Wykonawca
wypełnił formularz JEDZ zaznaczając odpowiednie odpowiedzi na pytania,
bez szczegółowego opisu. W części IV lit. B (sytuacja finansowa i ekonomiczna), C
(zdolność techniczna i zawodowa) nie zostały zamieszczone opisy – zaznaczono tylko
odpowiedzi na pytania.
Pismem z dnia 19.12.2022 r.
Zamawiający poinformował o unieważnieniu postępowania na
podstawie art. 255 pkt 3 Ustawy oraz
o odrzuceniu oferty Odwołującego. Odrzucenie oferty
Odwołującego nastąpiło na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c) Ustawy, jako złożonej przez
wykonawcę, który nie złożył w przewidzianym terminie oświadczenia, o którym mowa w art.
125, lub przedmiotoweg
o środka dowodowego, potwierdzających spełnianie warunków
udziału w postępowaniu.
W uzasadnieni
u faktycznym Zamawiający wskazał, iż złożony w terminie składania ofert
wraz z ofertą JEDZ nie został prawidłowo wypełniony w pełnym zakresie – oświadczenia, o
którym mowa w art. 125 ust. 2 Ustawy Pzp. Zamawiający stwierdził brak oświadczeń
Wykonawcy o tym
, że:
posiada min. 26 pojazdów do realizacji zadania, w tym 75% pojazdów wyposażonych w
silniki spełniające normę min. EURO 4 lub wyższą – w tym dwa pojazdy wyposażone w
siln
iki spełniające normę EURO 6, co naruszać miało pkt VI i IX pkt 1.2 ppkt 1.2.4.2 oraz pkt
X ppkt 1.2 IDW. Zgodnie
z pkt X wykonawca w celu wykazania spełnienia warunków udziału
w pos
tępowaniu zobowiązany był do złożenia wraz z formularzem oferty:
„A. 1) Oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1 i 2 uPzp tj. Jednolity Europejski
Do
kument Zamówienia (JEDZ), w zakresie: (…) 1.2 spełniania warunków udziału w
postępowaniu wskazanych przez Zamawiającego, o których mowa w pkt IX ppkt 1.2 IDW …”
posiada wymagane doświadczenie zawodowe, tj. wykonał/li, a w przypadku świadczeń
powtarzających się lub ciągłych również wykonuje/ją, w okresie ostatnich trzech lat przed
upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym
okresie usługi związane z przedmiotem zamówienia tj.:
a) jedną usługę odbioru odpadów, wykonywaną na rzecz właścicieli nieruchomości w sposób
ciągły przez okres co najmniej 12 miesięcy, która obejmowała odbiór niesegregowanych
(zmieszanych) odpadów komunalnych o kodzie 20 03 01, o łącznej masie minimum 20.000
Mg oraz
b) jedną usługę polegającą na odbiorze odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości
z rejonów zabudowy wielorodzinnej (np. spółdzielni mieszkaniowych lub wspólnot
mieszkaniowych), obejmująca co najmniej 5000 lokali mieszkalnych
co naruszać miało pkt IX pkt 1.2 ppkt 1.2.4.1 oraz pkt X ppkt 1.2 IDW – Rozdział 2 SWZ;
- posiada uprawnienia do prowadzenia
określonej działalności zawodowej:
Uprawnienia
do wykonywania działalności polegającej na odbieraniu odpadów komunalnych
od właścicieli nieruchomości zgodnie z przepisami ustawy z dnia 13 września 1996 r. o
utrzymaniu
czystości i porządku w gminach (Dz. U..2021 poz. 888 tj) i aktualny wpis do
Rejestru BDO prowadzonego przez właściwego Marszałka Województwa zgodnie z ustawą z
dnia 17 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2021 r.,
poz. 779 z późn. zm.) w zakresie
podmiot
ów transportujących odpady, w zakresie kodów odpadów komunalnych objętych
przedmiotem zamówienia,
co narusza
ć miało pkt IX pkt 1.2 ppkt 1.2.1 i 1.2.2 oraz pkt X ppkt 1.2 IDW – Rozdział 2
SWZ.
znajduje się w sytuacji ekonomicznej lub finansowej zapewniającą bezpieczną realizację
zamówienia:
musi posiadać sytuację ekonomiczną i finansową zapewniającą bezpieczną realizację
zamówienia w całym jego okresie, tj. posiadają środki finansowe lub zdolność kredytową w
wysoko
ści min. 1.000.000,00 zł na realizację powyższego zamówienia potwierdzającą
wysokość posiadanych środków finansowych lub zdolność kredytową wykonawcy w ww.
wysokości min. 1.000.000,00 zł
co naruszać miało pkt IX pkt 1.2 ppkt 1.2.3 IDW – Rozdział 2 SWZ.
Odwołanie w całości podlegało uwzględnieniu.
Na
wstępie należy odnotować, iż zapisy swz (IDW) nie były spójne w opisie sposobu
pr
zygotowania oferty oraz przyjętej procedurze odwróconej – badania i oceny ofert w trybie
art. 139 Ustawy
. Zamawiający zamieścił bowiem wprost postanowienia o tym, iż do złożenia
podmiotowych środków dowodowych wykonawca zostanie wezwany, co oznaczało, iż wraz z
ofertą składany miał być sam JEDZ oraz załączniki nr 5 i 9 do IDW (rozdział X lit. A).
J
ednocześnie w opisie sposobu przygotowania oferty wymagał złożenia wszystkich
dokumentów, co nie odpowiadało wcześniejszym postanowieniom, w szczególności zapisom
rozdziału IX i X IDW.
Konsekw
encje braku staranności Zamawiającego w przygotowaniu dokumentów zamówienia
nie mogą obciążać wykonawców, co w niniejszej sytuacji nastąpiło w odniesieniu do
Odwołującego, który załączył do oferty, zgodnie z rozdziałem X lit A, tylko te dokumenty,
które zostały tu wskazane. Zgodnie z dalszymi postanowieniami, pozostałe dokumenty na
potwierdzenie sp
ełnienia warunków udziału w postępowaniu (podmiotowe środki
dowodowe), w
ykonawca miała składać na wezwanie Zamawiającego, w wyznaczonym
terminie, na podstawie art. 126 ust. 1 Ustawy.
W
świetle tych postanowień, Zamawiający nie mógł uznać, iż brak w ofercie podmiotowych
środków dowodowych oznaczał, iż oferta jest niezgodna z warunkami zamówienia.
K
westią zasadnicza w sprawie stało się odniesienie do znaczenia oświadczeń składanych w
JEDZ, w szczególności w części IV kryteria kwalifikacji. Wykonawca wypełniając tą część
JEDZ potwierdzić miał spełniania warunków udziału w postępowaniu opisanych w rozdziale
IX pkt 1.2 IDW, w drodze
oświadczenia, o jakim mowa w art. 125 ust. 1 Ustawy o spełnianiu
warunków udziału w postępowaniu. Podobnie Zamawiający w uzasadnieniu odrzucenia
oferty Odwołującego odnosił się do braków oświadczenia, o jakim mowa w tym przepisie.
Zamawiaj
ący błędnie jednak zinterpretował znaczenie tego oświadczenia, wskazując na
przyjęte w IDW kryterium pozacenowe o wadze 40% i dotyczące samochodów
wyp
osażonych w silniki spełniające normę EURO 5.
Zamawiający na rozprawie tłumaczył, iż w JEDZ należało opisać potencjał techniczny, co
stanowić miało przedmiotowy środek dowodowy, a w związku z ustalonym kryterium oceny
ofert,
oświadczenie w JEDZ nie mgło podlegać uzupełnieniu na podstawie art. 107 ust 3
Ustawy.
Stanowisko
to należało ocenić, jako nieodpowiadające postanowieniom IDW, w których opis
pojazdów stanowił załącznik nr 6 (wykaz narzędzi), składany na wezwanie Zamawiającego,
jako podmiotowy środek dowodowy, na potwierdzenie spełnienia warunku udziału w
postępowaniu. Ponieważ był to załącznik wskazany na potrzeby oceny spełnienia warunku
udziału w postępowaniu, opisanego w rozdziale IX pkt 1.2 ppkt 1.2.4.2, jako podmiotowy
środek dowodowy, wezwanie do jego uzupełnienia kierowane być powinno w oparciu o
przepis art. 128 Ustawy. Zgodnie z art. 128 ust 3 Ustawy
Złożenie, uzupełnieniu lub
poprawienie oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust 1, lub podmiotowych środków
dowod
owych nie może służyć potwierdzaniu spełniania kryteriów selekcji. Kryteria selekcji
zgodnie z
definicją ustawową stanowią obiektywne i niedyskryminacyjne kryteria stosowane
przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo w konkursie, w celu
ograni
czenia liczby wykonawców albo uczestników konkursu, niepodlegających wykluczeniu
i spełniających warunki udziału w postępowaniu albo w konkursie, których zamawiający
zaprosi do składania ofert wstępnych lub ofert, do negocjacji lub dialogu albo do złożenia
prac konkursowych. Tym
samym oświadczenia składanie w JEDZ w części IV dotyczyły
oświadczenia o którym mowa w art. 125 ust. 1 w zakresie spełniania warunków udziału w
postępowaniu i podlegały uzupełnieniu na podstawie art. 128 ustawy.
W sytuacji, gdy ten sam dokument
– oświadczenie służyć ma potwierdzeniu spełniania
warunku udziału w postępowaniu i jednocześnie dotyczy treści oferty ocenianej w kryterium
oceny ofert, orzecznictwo
, w tym sądowe wskazuje, iż podlega ono uzupełnieniu w zakresie
koniecznym
do wykazania spełnienia warunku udziału w postępowaniu. Przepisy ustawy nie
wyłączają bowiem obowiązku wezwania wykonawcy do uzupełnienia oświadczenia, o jakim
mowa w art.
125 ust. 1 Ustawy, jeżeli nie zachodzi wyłączenie z art. 128 ust. 3 Ustawy.
Pr
zykładowo można wskazać na wyrok Izby z 22.10.2019 r., sygn. akt KIO 2002/19, który
choć dotyczy stosowania art. 26 ust. 3 Ustawy to zachowuje swoją aktualność w odniesieniu
do kwestii
badania znaczenia dokumentów składanych w postępowaniu.
Jak podnosi się w orzecznictwie, próbka może służyć ustaleniu zgodności przedmiotu oferty
z SIWZ, sprawdzeniu jego szczegółowych parametrów, zwartościowaniu cechy tego
przedmiotu według przyjętych kryteriów pozacenowych, a wreszcie - zbadaniu, czy
oferowane roboty budowl
ane, dostawy lub usługi odpowiadają wymaganiom określonym
przez zamawiającego. W tym ostatnim przypadku mamy do czynienia z dokumentem
potwierdzającym, że oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane spełniają wymagania
określone przez zamawiającego, w postaci próbki, który to dokument podlega uzupełnieniu
na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp
. Natomiast w sytuacji, gdy próbka traktowana jest
w
kategorii treści oferty, nie podlega ona uzupełnieniu, zaś próba dopełnienia oferty
o
niezałączoną do niej próbkę, bądź zamiany próbki nie spełniającej wymagań postawionych
w SIWZ, skutkuje uznaniem, że mamy do czynienia z ofertą niezgodną z SIWZ bądź
następczą - po terminie składania ofert zmianą oferty, co skutkuje odrzuceniem oferty na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp (por. m.in. wyro
k KIO z dnia 17 września 2015 r.,
sygn. akt KIO 1937/15, wyrok KIO z dnia 9 lipca 2013 r., sygn. akt KIO 1496/13, wyrok KIO z
dnia 12 listopada 2013 r., sygn. akt KIO 2511/13). W konsekwencji, odnosząc się do
przewidzianej d
la próbki roli w postępowaniu należy każdorazowo ustalić, jakimi intencjami
kierował się zamawiający, wprowadzając wymóg załączenia jej do oferty. Przyjmuje się, że w
tej mierze rozstrzygające są postanowienia SIWZ opracowanej na użytek konkretnego
postępowania (por. m.in. wyrok KIO z dnia 12 listopada 2013 r., sygn. akt KIO 2511/13,
wyrok KIO z
dnia 17 września 2015 r., sygn. akt KIO 1937/15).
Podniesiony
przez Zamawiającego argument o braku możliwości uzupełnienia oświadczenia
w JEDZ z uwagi na jego znaczenie dla oceny ofert w kryterium oceny ofert, nie m
ógł się
ostać w zestawieniu z orzecznictwem, ale przede wszystkim treścią przepisu art. 128
Ustawy. R
ównież na gruncie poprzedniej regulacji art. 26 ust. 3 Ustawy, który to przepis
doty
czył wszystkich dokumentów, nie tylko składanych na potwierdzenie spełnienia warunku
udziału w postępowaniu, w orzecznictwie wyraźnie wskazywano na znaczenie dokumentu
dla ust
alenia treści oferty. Przykładowo w wyroku z 5 kwietnia 2019 r., sygn. akt III Ca
, Sąd Okręgowy w Łodzi wskazał, że w sytuacji, kiedy nie został spełniony jeden z
warunków przewidzianych w SIWZ w postaci przedstawienia przez wykonawcę dokumentu
określonego w art. 25 ust. 1 pkt 2 u.z.p., odnoszącego się do przedmiotu zamówienia i
mającego zaświadczać, że przedmiot opisany w ofercie odpowiada wymaganiom
postawionym przez zamawiającego dla przedmiotu zamówienia, a wykonawca, pomimo
stosownego wezwania w trybie art. 26 ust. 3 u.z.p., żądanych dokumentów nie uzupełnił w
wyznaczonym terminie, ich brak powi
nien skutkować odrzuceniem jego oferty z mocy art. 89
ust. 1
pkt. 2 u.z.p. Choć dokonanie wstępnej oceny zgodności treści oferty z treścią SIWZ na
potrzeby ustalenia listy rankingowej odbywa się na podstawie oświadczenia wykonawcy
zawartego w ofercie, zawi
erającego zobowiązanie się wykonawcy do świadczenia zgodnego
z wymaganiami zamawiającego, to jednak później zgodność ta zostaje zweryfikowana w
oparciu o dokumenty składane w trybie art. 26 ust. 1 u.z.p.
P
rzenosząc powyższe na przedmiot sporu, należy odnotować, iż oświadczenia składane w
JEDZ
nie stanowiły treści oferty identyfikującej przedmiot świadczenia, ale służyły
wstępnemu potwierdzeniu spełnienia warunków udziału w postępowaniu, co Zamawiający
następnie miał weryfikować w oparciu o dokumenty składane na jego żądanie w odniesieniu
do oferty
najwyżej ocenionej. Bez tego oświadczenia Zamawiający nie mógł dokonać
weryfikacji podmiotowej wykonawcy, jak również przesądzić o niezgodności oferty z
wymaganiami
przedmiotu zamówienia. Zamawiający w tej sytuacji zobowiązany był wezwać
do uzup
ełnienia oświadczeń w JEDZ i dopiero po wyczerpaniu tej procedury może przystąpić
do oceny ofert i badania jej zgodności z wymaganiami.
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c Ustawy odrzuceniu podlega oferta wykonawcy,
który nie
złożył w przewidzianym terminie oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1, lub
podmiotowego środka dowodowego, potwierdzających brak podstaw wykluczenia lub
spełnianie warunków udziału w postępowaniu, przedmiotowego środka dowodowego, lub
innych d
okumentów lub oświadczeń.
Zamaw
iający błędnie zastosował przesłankę odrzucenia oferty identyfikując, jako termin
przewidziany -
termin na składanie ofert. Brak złożenia oświadczenia w JEDZ, podlegający
uzupełnieniu w terminie wskazanym przez Zamawiającego, mógł prowadzić do wyczerpania
przesłanki ustawowej, po uprzednim wezwaniu wykonawcy do uzupełnienia brakującego
oświadczenia. Ponieważ Zamawiający nie podjął się czynności, do której zobowiązują go
przepisy Ustawy, nie
mógł następnie wywodzić skutku, który wiąże się z brakiem reakcji na
wezwanie do
uzupełnienia.
Na
obecnym etapie postępowania Zamawiający nie dokonał oceny ofert w kryterium, tym
samym skład orzekający nie może odnieść się do postanowień IDW opisujących kryteria, co
do k
tórych skuteczności zgłaszał uwagi Odwołujący. To Zamawiający zobowiązany jest
najpierw dokonać oceny ofert, co może dopiero stanowić podstawę przyszłych zarzutów
Odwołującego lub drugiego wykonawcy, który złożył ofertę w postępowaniu.
W
świetle powyższego orzeczono jak w sentencji.
O kosztac
h postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. § 5, § 7 ust. 1
pkt. 1 r
ozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2020 r. w sprawie
gółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
ści i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437).
Na poczet kos
ztów postępowania odwoławczego zaliczony został wpis w wysokości
zł. oraz wynagrodzenie pełnomocnika Odwołującego, w wysokości dopuszczonej
przepisami rozpo
rządzenia.
Przewodni
czący:
……………………………………..