KIO 370/23 WYROK dnia 22 lutego 2023 r.

Stan prawny na dzień: 13.03.2023

Sygn. akt: KIO 370/23 

WYROK 

z dnia 22 lutego 2023 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  

−   w składzie: 

Przewodniczący:      Bartosz Stankiewicz 

Protokolant:    

Adam Skowroński 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 lutego 2023 r. w Warszawie 

odwołania wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  w  dniu  10  lutego  2023  r.  przez  wykonawcę 

Inwestycje, 

Budownictwo, 

Handel 

„Inwest-Complex” 

spółkę 

ograniczoną 

odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Gliwicach  przy  ul.  Góry  Chełmskiej  15  (44-100  Gliwice)  

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  Miasto  Rybnik  z  siedzibą  w  Rybniku 

przy ul. 

Bolesława Chrobrego 2 (44-200 Rybnik) 

orzeka: 

1. Oddala odwo

łanie. 

.  Kosztami  postępowania  obciąża  wykonawcę  Inwestycje,  Budownictwo,  Handel  „Inwest-

Complex

” spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Gliwicach i: 

zalicza na poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: 

piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  tego  wykonawcę  tytułem  wpisu  od 

odwołania; 

zasądza  od  wykonawcy  Inwestycje,  Budownictwo,  Handel  „Inwest-Complex”  spółki  

ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Gliwicach  na  rzecz  zamawiającego  Miasta 

Rybnik k

wotę w wysokości 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) 

st

anowiącą koszty strony poniesione z tytułu zastępstwa procesowego. 

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  d

nia  11  września  2019  r.  Prawo 

za

mówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2022  r.,  poz.  1710  ze  zm.)  na  niniejszy  wyrok  –  

w terminie 1

4 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izb

y Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Pr

zewodniczący: 

……………………… 


Sygn. akt: KIO 370/23 

U z a s a d n i e n i e 

Miasto  Rybnik,  zwane  dal

ej:  „zamawiającym”,  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia publicznego na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo 

za

mówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1710 ze zm.), zwanej dalej: „Pzp”, w trybie 

przetargu nieograniczonego pn.: 

Pełnienie funkcji Koordynatora Nadzoru Inwestorskiego dla 

budowy  wiaduktu  i  bu

dowy  mostu  w  ramach  zadania  związanego  z  przebudową  ul. 

Mikołowskiej  w  Rybniku  o  numerze  referencyjnym:  ZP.271.68.2022,  zwane  dalej 

„postępowaniem”.  

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej w dniu 27 

września 2022 r., pod numerem 2022/S 186-526997.  

Sza

cunkowa  wartość  zamówienia,  którego  przedmiotem  są  usługi,  jest  wyższa  od 

kwot wskazanych w aktach wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 Pzp.  

W  dniu  10  lutego  2023  r.  wykonawca  Inwestycje,  Budownictwo,  Handel 

„Inwest-

Complex

” Sp. z o.o. z siedzibą w Gliwicach (zwany dalej: „odwołującym”) wniósł odwołanie 

na czynności zamawiającego polegające na:  

-  wyborze  jako  najkorzystniejszej  oferty  wykonawcy  A.  C. 

prowadzącego  działalność 

gospodarczą  pod  nazwą  Biuro  Usług  Inżynierskich  „CONCEPT”  A.  C.  z  siedzibą  w 

Katowicach (zwanego dalej: 

„Wykonawcą” lub „CONCEPT”); 

zaniechaniu  czynności  odrzucenia  oferty  CONCEPT  pomimo  iż  oferta  ta  zawiera  rażąco 

n

isko  cenę  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia,  a  ww.  wykonawca  nie  przedłożył 

odpowiednich wyjaśnień, które potwierdzałyby, że zaoferowana cena nie jest rażąco niska; 

zaniechaniu  wezwania  Wykonawcy  do  udzielenia  wyjaśnień  w  nawiązaniu  do  wcześniej 

złożonych  przez  Wykonawcę  wyjaśnień  dotyczących  elementów  oferty  mających  wpływ  na 

wysokość  ceny  oferty  pomimo,  że  Wykonawca  nie  potwierdził  zgodności  z  przepisami 

dotyczącymi  kosztów  pracy,  których  wartość  nie  może  być  niższa  od  minimalnego 

wynagrodzenia  za  pra

cę  albo  minimalnej  stawki  godzinowej  ustalonej  na  podstawie 

właściwych  przepisów,  a  także  pominął  w  złożonych  wyjaśnieniach  zakres  usługi  który  ma 

wpływ na cenę oferty, do wykonania którego jest zobowiązany zgodnie z treścią SWZ; 

- niezgodnej z przepisami 

Pzp oceny wyjaśnień Wykonawcy dotyczących ceny oferty; 

zaniechaniu  czynności  odrzucenia  oferty  Wykonawcy  w  związku  z  tym,  że  oferta  jest 

sprzeczna z treścią SWZ. 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów: 

1) art. 224, 226 ust. 1 pkt 5, pkt 7, pkt 8 w zw. z art. 16 Pzp przez naruszenie zasad uczciwej 

konkurencji  oraz  równego  traktowania  wykonawców,  przejawiające  się  w  uznaniu,  iż  oferta 


złożona  przez  wykonawcę  CONCEPT  jest  najkorzystniejsza,  pomimo,  że  złożone  przez 

Wykonawcę  wyjaśnienia  nie  potwierdzają,  że  cena  usługi  obejmuje  pełny  zakres  usługi 

ok

reślony przez w SWZ przez zamawiającego; 

2)  art.  224  ust.  1  Pzp 

przez zaniechanie  wezwania  Wykonawcy  do  udzielenia  wyjaśnień  w 

nawiązaniu  do  wcześniej  złożonych  przez  Wykonawcę  wyjaśnień  dotyczących  elementów 

oferty mających wpływ na wysokość ceny oferty pomimo, że Wykonawca nie potwierdził że 

cena oferty 

nie jest rażąco niska; 

3)  art.  239  w  zw.  z  art.  224  ust.  1  Pzp 

przez  wadliwy  wybór  oferty  wykonawcy  CONCEPT, 

podczas  gdy  zaoferowana 

cena  usługi  zawiera  cenę  rażąco  niską  zarówno  w  zakresie 

kosztów  pracy  jak  i  kosztów  związanych  z  wymaganym  przez  zamawiającego  zakresem 

usług. 

O

dwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu: 

unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej oraz dokonania ponownej oceny 

ofert złożonych w postępowaniu; 

- ponowne wezwanie wykonawcy CONCEPT 

do złożenia wyjaśnień dotyczących ceny oferty; 

podjęcia  czynności  polegającej  na  odrzuceniu  oferty  CONCEPT  albo  na  wykluczeniu 

Wykonawcy  z  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  oraz  uznaniu  oferty  Wykonawcy  za 

odrzuconą; 

dokonania czynności wyboru oferty odwołującego jako najkorzystniejszej. 

O

dwołujący  wyjaśnił,  że  z  uwagi  na  naruszenie  przez  zamawiającego  przepisów 

prawa, jego oferta 

nie została wybrana jako oferta najkorzystniejsza. W wyniku sprzecznych 

z  przepisami  Pzp  czynności  zamawiającego,  został  tym  samym  pozbawiony  możliwości 

uzyskania  pr

zedmiotowego  zamówienia.  Naruszenie  wyżej  wymienionych  przepisów, 

zdan

iem  odwołującego,  miało  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania,  a  było  skutkiem 

zaniec

hań i czynności podejmowanych przez zamawiającego. 

Odnosząc  się  do  zarzutu  rażąco  niskiej  ceny  oraz  braku  złożenia  wyjaśnień  w  tym 

zakresie  przez 

wykonawcę  CONCEPT,  odwołujący  stwierdził,  że  formułując  przedmiotowy 

zarzut  n

a  podstawie  wyjaśnień  i  oświadczeń  Wykonawcy  złożonych  w  celu  wyjaśnienia 

rażąco  niskiej  ceny  –  miał  podstawy  do  stwierdzenia,  że  wszystkie  złożone  przez 

Wykonawcę  wyjaśnienia  nie  zawierają  dowodów  potwierdzających,  że  zaoferowana  przez 

Wykonawcę  cena  nie  jest  ceną  rażąco  niską.  Odwołujący  podkreślił,  iż  zgodnie  z 

ugruntowanym  stanowiskiem  doktryny  Pzp,  udzielnie  odpowiedzi  na  żądanie  wyjaśnienia 

ceny,  z  równoczesnym  nie  odniesieniem  się  w  treści  wyjaśnień  do  wszystkich  elementów 

cenotwórczych, nie może być uznane za złożenie merytorycznych wyjaśnień. Takie działanie 

wykonawcy powinno zostać zakwalifikowane jako złożenie wyjaśnień, które jedynie pozornie 

stanowią  jakiekolwiek  wyjaśnienie  oferowanej  ceny  oferty.  Odwołujący  wskazał,  że 


sformułowane  przez  Wykonawcę  wyjaśnienia  nie  dowodzą  w  sposób  kompleksowy  i 

jednoznaczny  powstałych wątpliwości,  że cena zaoferowana przez  Wykonawcę jest rażąco 

niska, pomimo, że to na Wykonawcy spoczywał obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera 

rażąco  niskiej  ceny.  Odwołujący  zwrócił  uwagę,  że  zamawiający  –  po  analizie  kolejnych 

wyjaśnień Wykonawcy powinien je ocenić jako niewystarczające i podjąć czynności mające 

na  celu  dalsze  wyjaśnienie  ceny  oferty  Wykonawcy  lub  na  podstawie  otrzymanych  już 

wyjaśnień odrzucić ofertę tego Wykonawcy jako zawierającą rażąco niską cenę i niezgodną 

z warunkami zamówienia.  

Odwołujący  podniósł,  że  w  odpowiedzi  na  wezwanie  zamawiającego  z  dnia  16  listopada 

r.  o  udzielenie  wyjaśnień  dotyczących  elementów  oferty  złożonej  w  przedmiotowym 

postępowaniu,  mających  wpływ  na  wysokość  ceny  oferty  Wykonawca  złożył  wyjaśnienia  – 

pismo z dnia 18 listopada 2022 r. 

W nawiązaniu do złożonych wyjaśnień Wykonawcy z dnia 

18  listopada  2022  r.,  z

amawiający  ponownie  wezwał  pismem  z  dnia  6  grudnia  2022  r. 

Wykonawcę  do  udzielenia  wyjaśnień  dotyczących  elementów  oferty  złożonej  w 

przedmiotowym  postępowaniu,  mających  wpływ  na  wysokość  ceny  oferty  stwierdzając, 

między  innymi,  że  z  przedstawionych  (18  listopada  2022)  wyjaśnień  nie  wynikało  czy 

wynagrodzenie  osoby  przeznaczonej  do  prowadzenia  sekretariatu  Biura  Koordynatora 

Nadzoru  Inwestorskiego  nie  jest  niższe  od  minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę  albo 

minimalnej  stawki  godzinowej,  ustalonych  na  pod

stawie  przepisów  ustawy  z  dnia  10 

października 2002 o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. W odpowiedzi Wykonawca złożył 

wyjaśnienia – pismo z dnia 8 grudnia 2022 r. 

Dalej odwołujący zwrócił uwagę, że zgodnie z przedstawianą w wyjaśnieniach Wykonawcy z 

dnia 8 grudnia 2022 

r. tabelą cena roboczogodziny przyjęta do kalkulacji wynosiła:  

Lp.  1.  Koordynator  Czynności  Nadzoru  Inwestorskiego,  insp.  nadz.  w  specj.  inżynieryjnej 

mostowej 

–  24,  460  zł  brutto/  godz.  w  tym  23  %  VAT  pomniejszona  o  23%  VAT  stawka 

roboczogodziny wynosi 19, 886 zł netto /godz.; Lp. 2. Inspektor nadzoru ds. robót drogowych 

– 23,761 zł brutto/ godz. w tym 23 % VAT pomniejszona o 23% VAT stawka roboczogodziny 

wynosi 19, 318 zł netto /godz.;  

Lp.  3.  Inspektor  Nadzoru  w  specjalności  inżynieryjnej  w  zakresie  rob.  konstrukcyjno–

budowlanych  23,7

61  zł  brutto/  godz.  w  tym  23  %  VAT  pomniejszona  o  23%  VAT  stawka 

roboczogodziny wynosi 19, 318 zł netto /godz.; 

Lp.  4.  Inspektor  Nadzoru w specjalności  instalacyjnej  w  zakresie sieci,  instalacji  i  urządzeń 

gazowych,  wodociągowych  i  kanalizacyjnych  –  23,761  zł  brutto/  godz.  w  tym  23  %  VAT 

pomniejszona o 23% VAT 

stawka roboczogodziny wynosi 19, 318 zł netto /godz.;  

Lp.  5.  Inspektor  nadzoru  w  specjalności  instalacyjnej  w  zakresie sieci,  instalacji  i  urządzeń 

elektrycznych  i  elektroenergetycznych 

–  23,761  zł  brutto/  godz.  w  tym  23  %  VAT 

pomniejszona o 23% VAT stawka roboczogodziny wynosi 19, 318 zł netto /godz.;  


Lp.  6.  Inspektor  nadzoru  ds.  robót  teletechnicznych  –  23,761  zł  brutto/  godz.  w  tym  23  % 

VAT pomniejszona o 23% VAT stawka roboczogodziny wynosi 19, 318 z

ł netto /godz.;  

Lp.  7.  Inspektor  nadzoru  ds.  geodezji 

–  23,761  zł  brutto/  godz.  w  tym  23  %  VAT 

pomniejszona o 23% VAT stawka roboczogodziny wynosi 19, 318 zł netto /godz.;  

Lp.  8.  Technolog 

–  23,761  zł  brutto/  godz.  w  tym  23  %  VAT  pomniejszona  o  23%  VAT 

stawka roboczogodziny wyn

osi 19, 318 zł netto /godz.; 

Lp.  9.  Specjalista ds.  rozliczeń  –  23,761 zł  brutto/  godz.  w tym  23  %  VAT pomniejszona o 

23% VAT stawka roboczogodziny wynosi 19, 318 zł netto /godz.; 

Lp.  10.  Specjalista  ds.  geologii  lub  geotechniki 

–  23,761  zł  brutto/  godz.  w  tym  23  %  VAT 

pomnie

jszona o 23% VAT stawka roboczogodziny wynosi 19, 318 zł netto /godz.;  

Lp. 12. Osoba do prowadzenia biura KCNI (umowa o pracę)  – przyjęty miesięczny koszt 3 

400,00 zł netto – 23,761 zł brutto/ godz. w tym 23 % VAT pomniejszona o 23% VAT stawka 

roboczogodziny wynosi 19, 318 zł netto /godz. 

Odwołujący  wskazał,  że  wobec  powyższego,  zgodnie  z  przedstawioną  przez  Wykonawcę 

kalkulacją:  

1. Poza stawką roboczogodziny w wysokości 19, 886 zł netto (wskazana stawka jest stawką 

brutto  pracownika ,  nie 

zawiera kosztów pracodawcy oraz podatku VAT w wysokości 23%) 

zgodnie  z  którą  Wykonawca  skalkulował  koszt  wynagrodzenia  Koordynatora  Czynności 

Nadzoru  Inwestorskiego,  inspektora  nadzoru  w  specjalności  inżynieryjnej  mostowej  (lp.  1.), 

żadna z pozostałych stawek roboczogodziny w wysokości 19, 318 zł netto (wskazana stawka 

jest  stawką  brutto  pracownika,  nie  zawiera  kosztów  pracodawcy  oraz  podatku  VAT  w 

wysokości  23%)  nie  jest  równa  obowiązującej  minimalnej  stawce  za  roboczogodzinę  w 

2022r.  w  wysokości  19,70  zł  brutto.  Pomimo  deklaracji  zawartej  w  wyjaśnieniach 

Wykonawcy,  wyliczona  cena  Wykonawcy  nie  została  skalkulowana  w  oparciu  o  minimalne 

wynagrodzenie za pracę ustalone na podstawie art. 2 ust. 3-5 ustawy z dnia 10 października 

2002 r. o minimalnym wynag

rodzeniu za pracę (tekst jednolity Dz. U z 2018 r., poz. 2177) i 

obowiązującą  stawkę  od  1  stycznia  2022  r.  wynoszącą  19,70  zł  brutto  za  godzinę  (brutto 

pracownika

,  nie  zawiera  kosztów  pracodawcy  oraz  podatku  VAT  w  wysokości  23%)  jak 

również w oparciu o minimalne wynagrodzenie za pracę od 1 stycznia 2023 r. tj. minimalna 

stawka godzinowa wzrośnie z 19,70 zł do 22,80 zł, a od 1 lipca 2023r. z 22,80 zł do 23,50 zł 

(brutto  pracownika

,  nie zawiera  kosztów  pracodawcy  oraz  podatku  VAT  w  wysokości  23%) 

zgodnie  z  Ro

zporządzeniem  w  sprawie  wysokości  minimalnego  wynagrodzenia  za  prace 

oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2023 roku.  

2. Zgodnie z treścią SWZ [Rozdz. V, Pkt 1. Funkcje Koordynatora Nadzoru Inwestorskiego, 

ppkt 7)- str. 9] z

amawiający wymagał aby osoba przeznaczona do prowadzenia sekretariatu 

Biura Koordynatora Nadzoru Inwestorskiego miała z Wykonawcą podpisaną umowę o pracę 

zgodnie  z  art.  25  Kodeksu  pracy  i  wykonywała  pracę  w  sposób  określony  w  art.  22  §  1 


ustawy  z  dnia  26  czerwca  19974  r. 

–  Kodeks  pracy.  Zdaniem  odwołującego  w  złożonych 

wyjaśnieniach  Wykonawca  przyjął  do  kalkulacji  ceny  oferty  koszt  pracy  osoby  do 

prowadzenia biura (1 etat zgodnie z wymaganiami z

amawiającego) w wysokości 3 400,00 zł 

po

dczas  gdy  zgodnie  z  decyzją  Rady  Ministrów  wysokość  minimalnego  wynagrodzenia  w 

2022  r.  wyno

siła  3  010,00  zł  brutto  (brutto  pracownika,  nie  zawierała  kosztów  pracodawcy 

oraz  podatku  VAT  w  wysokości  23%),  a  koszt  jaki  musiał  ponieść  pracodawca  w  2022r.  w 

z

wiązku z zatrudnieniem pracownika wynosił 3 626,46 zł. Wskazana w wyjaśnieniach stawka 

nie  zawiera

ła  również,  kosztów  Wykonawcy  (pracodawcy)  związanych  z  ewentualnym 

zapewnieniem  zastępstwa  osoby  do  prowadzenia  biura  w  okresie  choroby  czy  urlopu,  a 

zgod

nie  z  treścią  SWZ  (str.  11)  zamawiający  wymagał:  Na  czas  urlopu  lub  nieobecności 

członka personelu, Koordynator zobowiązany jest do zastąpienia go osobą zaakceptowaną 

przez  Zamawiającego.  Pomimo  deklaracji  zawartej  w  wyjaśnieniach  Wykonawcy  (z  dnia  8 

grudnia 2022 r.), wyliczona cena Wy

konawcy stanowiąca koszt pracy osoby do prowadzenia 

biura nie została skalkulowana w oparciu o minimalne wynagrodzenie za pracę ustalone na 

podstawie art. 2 ust. 3-

5 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu 

za  pracę  (tekst  jednolity  Dz.  U  z  2018r.,  poz.  2177  )  i  obowiązującą  stawkę  od  1  stycznia 

2022r. wynoszącą 3 010,00 zł brutto (brutto pracownika , nie zawierała kosztów pracodawcy 

oraz podatku VAT w wysokości 23%) jak również w oparciu o minimalne wynagrodzenie za 

pracę od 1 stycznia 2023 r. tj. minimalna stawka wzrośnie z 3 010,00 zł brutto do 3 490,00 zł 

brutto, a od 1 lipca 2023r. z 3 490,00 zł brutto do 3 600,00 zł brutto (brutto pracownika , nie 

zawiera

ła  kosztów  pracodawcy  oraz  podatku  VAT  w  wysokości  23  %)  zgodnie  z 

Rozporządzeniem  w  sprawie  wysokości  minimalnego  wynagrodzenia  za  prace  oraz 

wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2023 roku. 

Zgodnie z treścią SWZ [Rozdz. V, Pkt 1. Funkcje Koordynatora Nadzoru Inwestorskiego, 

ppkt  20  -  11)  -  str.  20]  z

amawiający wymagał:  11)  Inżynier  Koordynator,  inspektor  nadzoru 

d/s  robót  drogowych  mają  obowiązek  codziennej  8  godzinnej  obecności  na  placu  budowy 

(lub w biurze koordynatora) w okresie wykonywania robót budowlanych. Jak zwrócił uwagę 

odwołujący,  wykonawca  CONCEPT  w  wyjaśnieniach  wskazał  –  dla  niniejszego  zadania 

In

spektorzy Nadzoru: w specjalności konstrukcyjno  – budowlanej, w specjalności drogowej, 

w specjal

ności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń gazowych, wodociągowych 

i kanali

zacyjnych, a także w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń 

elektrycznych  i  elektroenergetycznych  oraz  instalacyjnej  w  zakresie  sieci,  instalacji  i 

urządzeń  teletechnicznych  będą  pełnili  swoje  funkcje  w  wymiarze  półetatowym,  to  jest 

zgodnie  z  przedstawioną  kalkulacją  4  godz.  dziennie.  Wobec  powyższego  zdaniem 

o

dwołującego,  zarówno  kalkulacja  ceny  dotycząca  Inspektora  nadzoru  ds.  drogowych  jak  i 

wyjaśnienia  Wykonawcy  w  tym  zakresie  potwierdzają,  że  treść  złożonej  przez  Wykonawcę 


oferty 

była niezgodna z warunkami zamówienia i zawiera cenę rażąco niską w stosunku do 

przedmiotu zamówienia. 

4. Zgodnie ze SWZ [Rozdz. V, Pkt 1. Funkcje Koordynatora Nadzoru Inwestorskiego, ppkt 19 

-  8)  -  str.  14]  z

amawiający  wymagał:  19.  Szczegółowe  obowiązki  Koordynatora  Nadzoru 

Inwestorskiego: 8) prze

prowadzenie min. 20% badań laboratoryjnych i wszystkich polowych 

wymaganych STWiORB własnym kosztem poprzez niezależne od wykonawcy laboratorium

Odwołujący  stwierdził,  że  poza  deklaracją  Wykonawcy  zawartą  w  wyjaśnieniach  o  treści: 

Równocześnie,  z  całą  odpowiedzialnością  potwierdzamy,  iż  przedmiotowe  zamówienie 

zrealizo

wane  zostanie  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  przez  Zamawiającego  w 

Specyfikacja  Istotnych  Warunków  Zamówienia,  wykonawca  nie  wskazał  w  złożonych 

wyjaśnieniach, w której pozycji kalkulacji  ceny i w jakiej wysokości przewidział koszt badań 

laboratoryjnych  i  wszystkich  polowych  wymaganych  STWiORB  własnym  kosztem  poprzez 

niezależne  od  wykonawcy  laboratorium.  Wobec  powyższego,  zdaniem  odwołującego  treść 

złożonych  wyjaśnień  nie  wskazuje  na  to  żeby  Wykonawca  ujął  wymagane  przez 

z

amawiającego  koszt  w  cenie  złożonej  oferty,  co  potwierdza  że  treść  złożonej  oferty  przez 

Wykonawcę oferty była niezgodna z warunkami zamówienia i zawiera cenę rażąco niską w 

stosunku do przedmiotu zamówienia. 

5. Zgodnie ze SWZ [Rozdz. V, Pkt 1. Funkcje Koordynatora Nadzoru Inwestorskiego, ppkt 19 

/21) - str. 15) oraz ppkt 20/ 12 

– str. 21] zamawiający wymagał: 21) dokonywania weryfikacji i 

akceptacji obmia

ru wykonanych robót, sprawdzenia miesięcznych zestawień ilości i wartości 

wykonanych  robót;  Obmiary  winny  być  zweryfikowane  pod  kątem  zgodności  wykonanych 

robót  z  Dokumentacją  projektową.  Wszystkie  obmiary  wykonanych  robót  winny  być 

sprawdzone przez Inspe

ktora ds. geodezji posiadającego uprawnienia zawodowe w zakresie 

4 [geo

dezyjna obsługa inwestycji] oraz sprawdzone i akceptowane przez Inspektora nadzoru 

danej  branży  oraz  zatwierdzone  przez  Koordynatora  Nadzoru  Inwestorskiego.  Poza 

obowiązkiem  weryfikacji  i  akceptacji  obmiaru  wykonanych  robót  Koordynator  zobowiązany 

był  zgodnie  z  wymaganiami  zamawiającego  określonymi  w  SWZ:  12)  Koordynator 

zobowiązany jest do faktycznego sprawdzenia w terenie min. 80% pomiarów geodezyjnych 

wykonywanych  przez  geodetów  Wykonawcy  robót  budowlanych.  Koordynator  zobowiązany 

jest  do  dołączenia  swoich  kontrolnych  pomiarów  podpisanych  przez  własnego  geodetę  do 

do

kumentów  obmiarowych  wystawianych  przez  Wykonawcę  robót  w  celu  sprawdzenia  i 

potwierdzenia  faktycznych  ilości  wykonanych  robót  wykazywanych  przez  Wykonawcę,  ww. 

dokumenty  należy  dołączyć  do  comiesięcznego  rozliczenia  wykonawcy.  Co  oznaczało,  w 

ocenie odwołującego, wykonanie badań sprawdzających w terenie przez Wykonawcę usługi 

w wysokości co najmniej 80% pomiarów geodezyjnych wykonanych przez wykonawcę robót. 

Zgodnie  z  przedsta

wioną  kalkulacją  (z  dnia  8  grudnia  2022  r.  –  tabela  lp.  7)  Wykonawca 

przedstawił  kalkulację  kosztów  dotyczącą  inspektora  ds.  geodezji  –  1  osoba  w  wymiarze 


ćwierćetatowym  (tj.  2  godz.  dziennie)  ze  stawką  roboczogodziny  19,  318  zł  (bez  podatku 

VAT w wysokości 23%), to jest poniżej minimalnej stawki za roboczogodzinę obowiązującej 

w 2022 

r. w wysokości 19,70 zł. W związku z tym, że pomiary geodezyjne wykonywane są 

przez  zespół  składający  się  z  minimum  dwóch  osób  to  jest:  uprawnionego  geodety  i 

pomocnika,  jak  również  zgodnie  z  treścią  w  SWZ  [Rozdz.  V,  Pkt  1.  Funkcje  Koordynatora 

Nadzoru Inwestorskiego, ppkt 12-13 - str. 10): 

12.Wykaz personelu ujęty w SWZ może być 

niewystarczający  i  w  razie  konieczności  może  zostać  uzupełniony  przez  Koordynatora. 

Wykaz  ten  powinien  być  uważany,  jako  wymagania  minimalne  Zamawiającego  dla 

rzetelnego  wypełnienia  obowiązków  Wykonawcy.  13.  Wynagrodzenie  dodatkowych  osób 

zatrudnionych przez Koordynatora należy uwzględnić w cenie oferty. Ewentualne dodatkowe 

wynagrodzenie  należne  członkom  zespołu  Koordynatora  z  tytułu  pracy  w  godzinach 

nadliczbowych, nocnych oraz w dni wolne od pracy nie będzie podlegało odrębnej zapłacie 

przez  Zamawiającego  i  Wykonawca  powinien  je  uwzględnić  w  cenie  oferty.  Zdaniem 

o

dwołującego,  kalkulacja ceny  dotycząca Inspektora  nadzoru  ds.  geodezji jak  i  wyjaśnienia 

Wykonawcy  w  tym  zakresie  potwierdz

iły,  że  treść  złożonej  przez  Wykonawcę  oferty  jest 

nie

zgodna z warunkami zamówienia i zawiera cenę rażąco niską w stosunku do przedmiotu 

zamówienia.  

W  świetle  powyższego,  zdaniem  odwołującego  złożona  przez  Wykonawcę  oferta  jest 

niezgodna z warunkami zamówienia i zawiera cenę rażąco niską w stosunku do przedmiotu 

zamówienia:  

stawka roboczogodziny w oparciu, o którą wykonawca CONCEPT skalkulował cenę swojej 

oferty 

była niższa od minimalnej obowiązującej stawki w 2022 r.;  

minimalne  wynagrodzenie  „osoby  do  prowadzenia  biura”  wskazane  przez  wykonawcę 

CONCEPT 

było niższe od minimalnego wynagrodzenie za pracę obowiązującego w 2022 r., 

nie  zawiera

ło  bowiem  kosztów,  które  zgodnie  z  obowiązującymi  przepisami  musi  ponieść 

pracodawca;  

-  przedstawione  przez 

wykonawcę  CONCEPT  wyjaśnienia  w  zakresie  ceny  oferty  nie 

potwierdz

iły, że Wykonawca kalkulując cenę uwzględnił wszystkie wymagania mające wpływ 

na cenę oferty, określone przez zamawiającego w SWZ dla przedmiotowego zamówienia; 

wyjaśnienia  wykonawcy  CONCEPT  nie  potwierdziły  również  w  jakiej  wysokości  i  w  której 

pozycji zawarł inne koszty między innymi związane:  

• z utrzymaniem biura i etatowego pracownika w przypadku wstrzymania prowadzenia robót 

budowlanych

,  do  czego  Wykonawca  jest  zobowiązany  z  godnie  z  wymaganiami 

z

amawiającego określonymi w SWZ;  

• wniesieniem zabezpieczenia należytego wykonania umowy w wysokości 5 % ceny oferty. 


W  rama

ch  przedmiotowego  postępowania  odwoławczego  nie  zostały  zgłoszone 

przystąpienia.  

W dniu 20 lutego 2023 r. zamawi

ający złożył do akt sprawy odpowiedź na odwołanie, 

w której przestawił argumentację dla wniosku o oddalenie odwołania.  

Na  podstawie  dokumentacji  przedmiotowego 

postępowania  oraz  biorąc  pod 

uwa

gę stanowiska stron, Izba ustaliła i zważyła, co następuje: 

Izba  do

szła  do  przekonania,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek 

skut

kujących  odrzuceniem  odwołania na podstawie  art.  528  Pzp  i  skierowała  odwołanie  na 

rozpra

wę.  

Izba uznała, że odwołujący wykazał, że posiada interes w uzyskaniu zamówienia oraz 

może  ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez  zamawiającego  przepisów  ustawy,  czym 

wy

pełnił materialnoprawne przesłanki dopuszczalności odwołania, o których mowa w art. 505 

ust. 1 Pzp.  

Izba zalicz

yła na poczet materiału dowodowego: 

1) dokumentacj

ę przekazaną w postaci elektronicznej, zapisaną na płycie CD, przesłaną do 

akt sprawy przez z

amawiającego w dniu 17 lutego 2023 r., w tym w szczególności:  

specyfikację warunków zamówienia (zwaną dalej nadal jako: „SWZ”) wraz z załącznikami; 

ofertę złożoną przez wykonawcę A. C. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą 

Biuro Usług Inżynierskich „CONCEPT” A. C. z siedzibą w Katowicach (zwanego dalej jako: 

„wykonawca CONCEPT”); 

- wezwanie z dnia 16 listopada 202

2 r. skierowane do wykonawcy CONCEPT dotyczące m. 

in. kwestii 

rażąco niskiej ceny; 

odpowiedź  wykonawcy  CONCEPT  z  dnia  18  listopada  2022  r.  na  powyżej  wskazane 

wezwanie; 

-  wezwanie  z  dnia  6  grudnia  2022  r.  skierowane  do  wyko

nawcy  CONCEPT  dotyczące 

elementów oferty złożonej w postępowaniu mających wpływ na wysokość ceny; 

odpowiedź  wykonawcy  CONCEPT  z  dnia  8  grudnia  2022  r.  na  powyżej  wskazane 

wezwanie; 

-  wezwanie  z  dnia  12  stycznia  2023  r.  skierowane  do  wykonawcy  CONCEPT  w  sprawie 

złożenia podmiotowych środków dowodowych; 

- dokumenty 

złożone przez wykonawcę CONCEPT w odpowiedzi na powyższe wezwanie; 

- wezwanie z dnia 31 stycznia 2023 r. skierowane do wykonawcy CONCEPT na podstawie 

art. 128 ust. 1 Pzp; 


odpowiedź wykonawcy CONCEPT z dnia 2 lutego 2023 r. wraz z załącznikami, na powyżej 

wskazane wezwanie; 

- in

formację o wyborze najkorzystniejszej oferty w postępowaniu z dnia 3 lutego 2023 r. 

Izba ustal

iła co następuje 

Postanowienia SWZ o

dnoszące się do postawionych zarzutów: 

rozdział  V  ust.  1  pkt  7  SWZ  –  Zamawiający  określa  wymagania  zatrudnienia  przez 

Wykonawcę lub podwykonawcę na podstawie umowy o pracę osób wykonujących wskazane 

przez  zamawiającego  czynności  w  zakresie  realizacji  zamówienia.  Zamawiający  wymaga, 

aby  osoba  p

rowadząca  sekretariat  Biura  Koordynatora  Nadzoru  Inwestorskiego  miała  z 

Wykonawcą  usługi  lub  podwykonawcą  podpisaną  umowę  o  pracę  zgodnie  z    w  art.  25 

Kodeksu  pr

acy  i  wykonywały  pracę    w  sposób  określony  w  art.  22  §  1  ustawy  z  dnia  26 

czerwca  1974  r. 

–  Kodeks  pracy.  W  odniesieniu  do  Wykonawców  mających  siedzibę  poza 

granicami  Polski  Zamawiający  dopuszcza  zatrudnienie  pracowników  na  podstawie 

równoważnych regulacji prawnych kraju macierzystego; 

rozdział  V  ust.  1  pkt  9  SWZ  –  Personel  Koordynatora  Nadzoru  Inwestorskiego  może 

sprawować  dwie  funkcje  jednocześnie  pod  warunkiem  posiadania  stosownych  uprawnień 

budowlanych. Inżynier Kontraktu będący jednocześnie inspektorem ds. robót mostowych nie 

może łączyć pozostałych funkcji np. w branży drogowej i konstrukcyjno-budowlanej

rozdział V ust. 1 pkt 20 ppkt 11 i 12 SWZ –  

Inżynier  Koordynator,  inspektor  nadzoru  d/s  robót  drogowych  mają  obowiązek 

codziennej  8  godzinnej  obecności  na  placu  budowy  (lub  w  biurze  koordynatora)  w  okresie 

wykonywania robót budowlanych (…); 

…) 

Koordynator  zobowiązany  jest  do  faktycznego  sprawdzenia  w  terenie    min.  80% 

pomiarów  geodezyjnych  wykonywanych  przez  geodetów  Wykonawcy  robót  budowlanych. 

Koordynato

r    zobowiązany  jest  do  dołączenia  swoich  kontrolnych  pomiarów  podpisanych 

prz

ez  własnego  geodetę  do  dokumentów  obmiarowych  wystawianych  przez  Wykonawcę 

robót  w  celu  sprawdzenia  i  potwierdzenia  faktycznych  ilości  wykonanych  robót 

wykazywanych  przez  Wykonawc

ę,  ww.  dokumenty  należy  dołączyć  do  comiesięcznego 

rozliczenia wykonawcy

rozdział V ust. 1 pkt 19 ppkt 8 i 21 SWZ – Szczegółowe obowiązki Koordynatora Nadzoru 

Inwestorskiego: 

…) 

przeprowadzenie  min.  20%  badań  laboratoryjnych  i  wszystkich  polowych  wymaganych 

STWiORB 

własnym kosztem poprzez niezależne od wykonawcy laboratorium; 

…) 


21)  dokonywania  weryfikacji  i  akceptacji  o

bmiaru  wykonanych  robót,  sprawdzenia 

miesięcznych  zestawień  ilości  i  wartości  wykonanych  robót;  Obmiary  winny  być 

zweryfikowane  pod 

kątem  zgodności  wykonanych  robót  z  Dokumentacją  projektową. 

Wszystkie  obmia

ry wykonanych robót winny być sprawdzone przez Inspektora ds. geodezji 

posiadającego  uprawnienia  zawodowe  w  zakresie  4  [geodezyjna  obsługa  inwestycji]  oraz 

sprawdzone i akceptowane 

przez Inspektora nadzoru danej branży oraz zatwierdzone przez 

Koordynatora  Nadzoru  Inwestorskiego;  ww. 

dokumenty  należy  przekazać  Zamawiającemu 

wraz z tabelą TER (wersja edytowalna)

rozdział  XIX  ust.  2  SWZ  –  Do  porównania  ofert  będzie  brana pod  uwagę  cena  całkowita 

brutto (z VAT) podana w formularzu oferty

pkt 1 załącznika nr 1 do SWZ tj. formularza ofertowego: 

1.  Oferuj

ę  wykonanie  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  specyfikacji 

warunków zamówienia za cenę brutto ........................................ zł, w tym podatek VAT 

Powyższa cena obejmuje: 

Zakres zamówienia 

Całkowita kwota brutto  

za wykonanie 

usługi 

Miesięczne ryczałtowe 

wynagrodzenie brutto 

(B x 0,08) 

Wynagrodzenie 

końcowe 

(B) 

– (11 x C) 

Świadczenie usługi 

Nadzoru 

Pow

yższa  cena  obejmuje  pełny  zakres  zamówienia  określony  w  specyfikacji  warunków 

zamówienia

Pismem z dnia 16 listopada 2022 r. 

zamawiający w pkt 1, na podstawie art. 224 ust. 1 

Pzp, 

wezwał wykonawcę CONCEPT do złożenia wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny. 

Przedmiotowe  wezwania  sprowad

zało  się  właściwie  do  zacytowania  treści  art.  224  ust.  1, 

ust.  3  pkt  1-7  oraz  ust.  5  Pzp.  Ponadto  w  wezwaniu 

zamawiający  poprosił  wykonawcę  o 

potwierdzen

ie wykonania zamówienia zgodnie z określonymi wymaganiami. 

Wykonawca CONCEPT 

w dniu 18 listopada 2022 r. złożył wyjaśnienia w odpowiedzi 

na 

powyższe  wezwanie.  W  treści  odpowiedzi  ww.  wykonawca  zawarł  kalkulację  w  formie 

tabelarycznej

,  która  wskazywała  sposób  wyliczenia  ceny  oraz  przedstawił  wyjaśnienia. 

Tabela  obejmowała  14  wierszy  opisanych  przez  podanie  przedmiotu  wyceny,  kosztu 

miesięcznego  netto,  ilości  miesięcy,  sumy  netto  oraz  sumy  brutto  zawierającej  wskazanie 

stawki roboczogodziny. 

Pismem  z  dnia  6  grudnia  2022  r. 

zamawiający,  na  podstawie  art.  224  ust.  1  Pzp, 

wezwał wykonawcę CONCEPT do złożenia bardziej szczegółowych wyjaśnień dotyczących 

ceny. Wezwanie 

obejmowało 2 pkt o następującej treści:  

Zgodnie  z  SWZ,  Zamawiający  wymaga  aby  osoba  przeznaczona  do  prowadzenia 

sekretariatu  Biura  Koordynatora  Nadzoru  Inwestors

kiego  miała  z  Wykonawcą  podpisaną 


umowę o pracę zgodnie z art. 25 Kodeksu pracy i wykonywała pracę w sposób określony w 

art. 22 

§ 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. — Kodeks pracy. 

Zgodnie  z  wezwaniem  Zamawiającego,  wyjaśnienia  miały  potwierdzać  m.in.,  że  wartość 

przyjęta  do  ustalenia  ceny  nie  jest  niższa  od  minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę  albo 

minimalnej  stawki  godzinowej,  ustalonych  na 

podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  10 

października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2020 r. poz 2207) lub 

przepisów  odrębnych  właściwych  dla  spraw,  z  którymi  związane  jest  realizowane 

zamówienie. 

Z  przedstawionych  wyjaśnień  nie  wynika  czy  wynagrodzenie  osoby  przeznaczonej  do 

prowadzenia  sekretariatu  Biura  Koordynatora  Nadzoru  Inwestorskiego  nie  jes

t  niższe  od 

minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę  albo  minimalnej  stawki  godzinowej,  ustalonych  na 

podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za 

pracę.  

Proszę o złożenie wyjaśnień w powyższym zakresie;  

2. W tabeli k

tóra została przedstawiona w wyjaśnieniach wskazano sposób wyliczenia ceny 

z

a przedmiotową usługę lecz ogólna suma brutto dla poszczególnych funkcji nie zgadza się 

z matematycznym wyliczeniem 

…) 

Proszę o złożenie wyjaśnień odnośnie powyższej rozbieżności

Wykonawca CONCEPT w dniu 8 grudnia 

2022 r. złożył wyjaśnienia w odpowiedzi na 

powyższe  wezwanie.  W  treści  odpowiedzi  ww.  wykonawca  przesłał  skorygowaną  tabelę 

wraz  z  wykazem  szczegółowej  kalkulacji  poszczególnych  elementów  wyceny  oferty  oraz 

korektą  wyliczeń  rachunkowych.  Wyjaśnił  także,  że  różnice  wskazane  przez  Państwa  w 

tabel

i  wynikają  z  zaokrągleń,  które  przyjęto  przy  wyliczeniu  stawki  godzinowej  brutto  z 

dokładnością  do  dwóch  miejsc  po  przecinku.  Stawkę  godzinową  określono  dzieląc 

sumaryczną kwotę brutto przez ilość miesięcy, ilość dniówek w miesiącu oraz ilość godzin w 

dniu  roboczym.  Kwota 

otrzymana  z  tego  rachunku  jest  kwotą  podaną  z  maksymalnym 

przybliżeniem,  która  ma  obrazować  iż  przyjęto  stawkę  wykraczającą  ponad  minimalną 

stawkę  godzinową  przyjętą  w  Rozporządzeniu  lub  planowaną  stawkę  minimalnego 

wynagrodzenia w przyszłym roku podatkowym

Pismem  z  dnia  12  stycznia  2023  r. 

zamawiający  wezwał  wykonawcę CONCEPT na 

podstawie art. 126 ust. 1 Pzp do 

złożenia podmiotowych środków dowodowych.  

Wykonawca  CONCEPT  w  odpowiedzi 

na  powyższe  wezwanie  złożył  podmiotowe 

środki dowodowe w tym wykaz osób sporządzony na wzorze stanowiącym załącznik nr 8 do 

SWZ. 

Pismem z dnia 31 stycznia 2023 r. zamaw

iający wezwał wykonawcę CONCEPT, na 

podstawie  art.  128  ust.  1  Pzp 

do  uzupełnienia  podmiotowego  środka  dowodowego 


składanego  na  potwierdzenie  spełnienia  warunków  udziału  w  postępowaniu  dotyczącego 

zdolności  technicznej  lub  zawodowej,  tj.  wykazu  osób  skierowanych  przez  Wykonawcę  do 

realizacji 

zamówienia publicznego na formularzu zgodnym z treścią załącznika nr 8 do SWZ.  

W t

reści wezwania zamawiający wskazał ponadto: 

Z treści złożonego dnia 23 stycznia 2023 r. dokumentu tj. Załącznika nr 8 do SWZ — wykazu 

osób skierowanych przez Wykonawcę do realizacji zamówienia wynika, że:  

1)  A.  C. 

został  wskazany  jako  Inżynier  Kontraktu  oraz  jako  Inspektor  nadzoru  ds. 

konstrukcyjno-

budowlanych.  W  treści  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia  Zamawiający 

zawarł  następujący  zapis:  „Personel  Koordynatora  Nadzoru  Inwestorskiego  może 

sprawować  dwie  funkcje  jednocześnie  pod  warunkiem  posiadania  stosownych  uprawnień 

budowlanych. Inżynier Kontraktu będący jednocześnie inspektorem ds. robót mostowych nie 

może  łączyć  pozostałych  funkcji  np.  w  branży  drogowej  i  konstrukcyjno-budowlanej.  ”  W 

związku z powyższym proszę o uzupełnienie wykazu osób skierowanych przez Wykonawcę 

do  realizacji  zamówienia  który  potwierdzi  skierowanie  do  realizacji  zamówienia  Inspektora 

nadzoru ds. konstrukcyjno-

budowlanych który nie będzie jednocześnie Inżynierem Kontraktu, 

2)  M(

…)  S(…)  wskazana  jako  osoba  odpowiedzialna  za  obsługę  sekretariatu  będzie 

pracowała w oparciu o umowę cywilnoprawną. W treści Specyfikacji Warunków Zamówienia 

Zamawiający  zawarł  następujący  zapis:  „Czynności,  które  muszą  być  wykonywane  przez 

pracowników Wykonawcy lub Podwykonawcy zatrudnionych na umowę o pracę, tj. czynność 

prowadzenia  sekretariatu  biura  Koordynatora  Nadzoru  Inwestorskiego

”.  W  związku  z 

powyższym  proszę  o  uzupełnienie  wykazu  osób  skierowanych  przez  Wykonawcę  do 

realizacji  zamówienia  który  potwierdzi  skierowanie  do  realizacji  zamówienia  osoby 

odpowiedzialne

j za obsługę sekretariatu która będzie zatrudniona na umowę o pracę

W  odpowiedzi  na 

powyższe  wezwanie  wykonawca  CONCEPT  złożył  uzupełniony 

wyka

z  osób  oraz  wyjaśnił  m.  in.,  że  Funkcję  Inspektora  Nadzoru  robót  konstrukcyjno  – 

budowlanych  powierzymy  Panu  P(

…)  N(…),  który  posiada  stosowne  uprawnienia  w 

specjalności  konstrukcyjno  –  budowlanych  oraz  spełnia  wymagania  SIWZ  w  zakresie 

wskazanej funkcji. 

Pani M(..) S(

…) wskazana w wykazie osób na stanowisko osoby odpowiedzialnej za obsługę 

sekretariatu zatr

udniona zostanie na warunkach Umowy o pracę

W  dniu  3  lutego  2023  r.  zamawia

jący  dokonał  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  w 

postępowaniu. Jako najkorzystniejsza została wybrana oferta wykonawcy CONCEPT. Oferta 

od

wołującego została sklasyfikowana na drugiej pozycji w rankingu.  


T

reść przepisów dotyczących zarzutów:  

-  art.  224  Pzp 

–  1.  Jeżeli  zaoferowana  cena  lub  koszt,  lub  ich  istotne  części  składowe, 

w

ydają  się  rażąco  niskie  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  lub  budzą  wątpliwości 

zamawiającego  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z 

wymaganiami  określonymi  w  dokumentach  zamówienia  lub  wynikającymi  z  odrębnych 

przepisów,  zamawiający  żąda  od  wykonawcy  wyjaśnień,  w  tym  złożenia  dowodów  w 

zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub ich isto

tnych części składowych.  

2. W przypadku gdy cena całkowita oferty złożonej w terminie jest niższa o co najmniej 30% 

od:  

wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, ustalonej przed 

wszczęciem  postępowania  lub  średniej  arytmetycznej  cen  wszystkich  złożonych  ofert 

niepodlegających odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i 10, zamawiający zwraca się 

o  udzie

lenie  wyjaśnień,  o  których  mowa  w  ust.  1,  chyba  że  rozbieżność  wynika  z 

okoliczności oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia;  

2)  wartości  zamówienia  powiększonej  o  należny  podatek  od  towarów  i  usług, 

zaktualizowanej z uwzględnieniem okoliczności, które nastąpiły po wszczęciu postępowania, 

w szczególności istotnej zmiany cen rynkowych, zamawiający może zwrócić się o udzielenie 

wyjaśnień, o których mowa w ust. 1.  

3. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1, mogą dotyczyć w szczególności:  

1) zarządzania procesem produkcji, świadczonych usług lub metody budowy;  

2) wybranych rozwiązań technicznych, wyjątkowo korzystnych warunków dostaw, usług albo 

związanych z realizacją robót budowlanych;  

3) oryginalności dostaw, usług lub robót budowlanych oferowanych przez wykonawcę;  

zgodności z przepisami dotyczącymi kosztów pracy, których wartość przyjęta do ustalenia 

ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki 

godzinowej,  ustalonych  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  10  października  2002  r.  o 

minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2020 r. poz. 2207) lub przepisów odrębnych 

właściwych dla spraw, z którymi związane jest realizowane zamówienie;  

5)  zgodności  z  prawem  w  rozumieniu  przepisów  o  postępowaniu  w  sprawach  dotyczących 

pomocy  pub

licznej;  6)  zgodności  z  przepisami  z  zakresu  prawa  pracy  i  zabezpieczenia 

społecznego, obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie;  

zgodności z przepisami z zakresu ochrony środowiska;  

8)  wypełniania  obowiązków  związanych  z  powierzeniem  wykonania  części  zamówienia 

podwykonawcy.  

4.  W  przypadku  zamówień  na  roboty  budowlane  lub  usługi,  zamawiający  jest  obowiązany 

żądać wyjaśnień, o których mowa w ust. 1, co najmniej w zakresie określonym w ust. 3 pkt 4 

i 6. 


5. Obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa na 

wykonawcy.  

6.  Odrzuceniu,  jako  oferta  z  r

ażąco  niską  ceną  lub  kosztem,  podlega  oferta  wykonawcy, 

który  nie  udzielił  wyjaśnień  w  wyznaczonym terminie,  lub  jeżeli  złożone  wyjaśnienia wraz  z 

dowoda

mi nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu.  

7.  Jeżeli  wartość  zamówienia  jest  równa  lub  przekracza  progi  unijne,  zamawiający 

zawiadamia  Prezesa  Urzędu  oraz  Komisję  Europejską  o  odrzuceniu  ofert,  które  według 

zamawiającego  zawierały  rażąco  niską  cenę  lub  koszt  z  powodu  udzielenia  pomocy 

publicznej, a wykonawca, w terminie wyznaczonym przez zamawia

jącego, nie udowodnił, że 

pomoc  ta  jest  zgodna  z  prawem  w  rozumieniu  przepisów  o  postępowaniu  w  sprawach 

dotyczących pomocy publicznej.; 

-  art.  226  ust.  1  pkt  5  Pzp 

–  Zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli  jej  treść  jest  niezgodna  z 

warunkami zamówienia 

-  art.  226  ust.  1  pkt  8  Pzp 

– Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera rażąco niską cenę 

lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia

-  art.  16  Pzp 

–  Zamawiający  przygotowuje  i  przeprowadza  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia w sposób:  

1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców;  

2) przejrzysty;  

3) proporcjonalny.; 

-  art.  239  Pzp 

–  1.  Zamawiający  wybiera  najkorzystniejszą  ofertę  na  podstawie  kryteriów 

oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia.  

2.  Najkorzystnie

jsza  oferta  to  oferta  przedstawiająca  najkorzystniejszy  stosunek  jakości  do 

ceny lub kosztu lub oferta z najniższą ceną lub kosztem

Izba z

ważyła co następuje. 

Bi

orąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy oraz stanowiska stron 

Izba u

znała, że odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie. 

Rozstrzygając  przedmiotową  sprawę  Izba  w  znacznej  mierze  oparła  się  na 

stanowisku 

zamawiającego,  które  zostało  przedstawione  w  odpowiedzi  na  odwołanie.  W 

ocenie  składu  orzekającego  stanowisko  to  w  sposób  trafny  prezentowało  stan  faktyczny 

sprawy  or

az  zawierało  właściwą  argumentację  dla  podjętych  w  postępowaniu  czynności. 

Ponadto 

konfrontując  stanowiska  odwołującego  oraz  zamawiającego,  Izba  nie  znalazła 

powodów  do  przyjęcia  argumentacji  odwołującego,  uznając  ją  za  ogólnikową  i  gołosłowną, 

co  oznaczało  z  drugiej  strony,  że  Izba  nie  doszukała  się  wątpliwości  w  argumentacji 

zamawiającego.  


Izba ustaliła, że odwołujący przedstawił w uzasadnieniu odwołania pięć okoliczności, 

które miały potwierdzić podniesione zarzuty. Okoliczności te dotyczyły: 

przyjęcia  przez  wykonawcę  CONCEPT  nieprawidłowych  stawek  roboczogodziny  pracy 

personelu 

Koordynatora  Nadzoru  Inwestorskiego  za  wyjątkiem  Koordynatora  Nadzoru 

Inwestorskiego  pełniącego  jednocześnie  funkcję  Inspektora  nadzoru  w  specjalności 

inżynieryjnej mostowej; 

nieprawidłowo  przejętego  wynagrodzenia  osoby  przewidzianej  do  prowadzenia  biura 

Koordynatora Nadzoru Inwestorskiego; 

3)  wykonywania  funkcji  Inspektora  nadzoru  ds. 

robót  drogowych  niezgodnie  z  wymogiem 

określonym w rozdziale V ust. 1 pkt 20 ppkt 11 SWZ; 

4)  niewskazania 

przez  wybranego  wykonawcę  w  złożonych  wyjaśnieniach,  w  której  pozycji 

kalkulacji  ceny  i  w  jakiej  wy

sokości  przewidział  koszt  badań  laboratoryjnych  i  wszystkich 

polowych  wymaganych  STWiORB  własnym  kosztem  poprzez  niezależne  od  wykonawcy 

laboratorium; 

5) nieprawidłowej kalkulacji kosztów pracy inspektora ds. geodezji. 

W  odniesieniu 

do  pierwszej  z  powyżej  określonych  okoliczności  skład  orzekający 

stwierdził,  że  zamawiający  wymagał  podania  kosztów  usługi  brutto,  natomiast  odwołujący 

przeliczy

ł  stawki  roboczogodziny  pracy  personelu  z  brutto  na  netto.  W  ocenie  Izby 

zamawiający  nie  miał  obowiązku  przeliczania  przyjętej  przez  wykonawcę  CONCEPT  w 

ofercie stawki roboczogodziny brutto na netto, a 

następnie dopiero tak ustaloną stawkę netto 

poddać  badaniu  w  kontekście  rażąco  niskiej  ceny.  Ponadto  jak  słusznie  argumentował 

zamawiający,  wykonawca  CONCEPT  w  wyjaśnieniu  z  dnia  8  grudnia  2022  r.  wskazał 

następujące stawki roboczogodziny dla podanego personelu: 

-  Koordynator  Nadzoru  Inwestorskiego  a  zarazem  Inspektor  Nadzoru 

w  specjalności 

inżynieryjnej mostowej w wysokości 24,46 zł brutto; 

- Inspektor 

nadzoru ds. robót drogowych w wysokości 23,761 zł brutto; 

-  Inspektor 

nadzoru  w  specjalności  inżynieryjnej  w  zakresie  robót  konstrukcyjno-

budowlanych w 

wysokości 23,761 zł brutto; 

-  Inspektor 

nadzoru  w  specjalności  instalacyjnej  w  zakresie  sieci,  instalacji  i  urządzeń 

gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych w wysokości 23,761 zł brutto; 

-  Inspektor 

nadzoru  w  specjalności  instalacyjnej  w  zakresie  sieci,  instalacji  urządzeń 

elektrycznych i elektroenergetycznych w wysokości 23,761 zł brutto; 

- Inspektor 

nadzoru ds. robót teletechnicznych w wysokości 23,761 zł brutto; 

- Inspektor 

ds. geodezji w wysokości 23,761 zł brutto; 

- Technolog 

w wysokości 23,761 zł brutto; 

- Specjalista 

ds. rozliczeń w wysokości 23,761 zł brutto; 

- Specjalista 

ds. geologii lub geotechniki w wysokości 23,761 zł brutto. 


Powyżej  przyjęte  stawki  spełniały  na  dzień  złożenia  oferty  wymogi  Rozporządzenia  Rady 

Ministr

ów z dnia 14 września 2021 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za 

pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2022 r. określonej na poziomie 19,70 

zł brutto. 

Dodatkowo  z  treści  wyjaśnień  złożonych  przez  wykonawcę  CONCEPT  w  dniu  8  grudnia 

022  r.  oraz  2  lutego  2023  r.  wynikało,  że  wykonawca  ten  będzie  zatrudniał  prawie 

wszystkich  członków  zespołu  koordynatora  nadzoru  na  podstawie  umowy  cywilnoprawnej 

czyli umowy zlecenia. 

W związku z tym osoby te mogą prowadzić różną formę prawną swej 

dz

iałalności  co  przedkłada  się  na  odmienne  zobowiązania  podatkowe  i  składki 

ubezpieczenia społecznego oraz zdrowotnego. 

Izba  stwierdziła,  że  rygor  dowodowy,  który  Pzp  nakłada  na  wykonawcę  w  przypadku 

wezwania go do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny nie oznacza konieczności składania ściśle 

określonego  katalogu  dowodów  w  każdym  przypadku  oraz  odniesienia  się  do  wszystkich 

zagadnień wskazanych przykładowo w ustawie. Zwrócić przy tym należało uwagę na to, że 

w  wezwaniach 

zamawiający  nie  domagał  się  przedłożenia  określonych  dowodów  na 

potwierdzenie sposobu skalkulowania ceny. Z tych względów nic nie stało na przeszkodzie, 

aby wykonawca CONCEPT udowodni

ł brak rażąco niskiej ceny takimi dowodami, które jego 

zdaniem  uzasadniały  przyjętą  wycenę  przedmiotu  zamówienia.  W  ocenie  składu 

orzekającego przedłożone przez wykonawcę wyjaśnienia oraz zawarte w nich kalkulacje były 

wystarczającymi dowodami na potwierdzenie prawidłowości skalkulowania ceny. Co prawda 

p

rzedłożone  kalkulacje  stanowiły  opracowania  wytworzone  przez  wykonawcę,  niemniej 

powyższe  nie  przesądzało  o  tym,  że  pozbawione  są  jakiejkolwiek  mocy  dowodowej. 

Kalkulacje  te 

jak  każdy  dowód  podlegały  ocenie,  a  ich  ocena  nie  doprowadziła  do 

stwierdzenia, że oferta wykonawcy CONCEPT zawierała rażąco niską cenę. 

W  zakresie 

argumentu  związanego  z  nieprawidłowo  przejętym  wynagrodzeniem 

osoby  przewidzianej  do  prowadzenia  biura  Koordynatora  Nadzoru  Inwestorskiego

,  skład 

orzekający ustalił, że wykonawca CONCEPT w wyjaśnianiach z dnia 8 grudnia 2022 r. oraz 2 

lutego 2023 r. potwi

erdził, że osoba wskazana do prowadzenia biura zatrudniona zostanie na 

podstawie umowy o pracę, a także otrzyma wynagrodzenie w kwocie 3 400 zł netto. Ponadto 

jak  wynikało  z  kalkulacji  zawartej  w  wyjaśnieniach  z  dnia  8  grudnia  2022  r.  cała  wartość 

wynagrod

zenia  pracownika  świadczącego  pracę  przez  11  miesięcy  ma  wynosić  46  002  zł 

brutto,  z

atem  matematycznie  wyliczając,  miesięczny  koszt  wynagrodzenia  osoby 

zatrudnionej do prowadzenia biura powinien 

wynosić 4 182 zł brutto, a kwota ta jest wyższa 

niż  wartość  minimalnego  wynagrodzenia  obowiązująca  w  2022  r.  (3 010  zł  brutto)  oraz  w 

2023 r. (3 490 

zł brutto od 1 stycznia do 30 czerwca – 3 600 zł brutto od 1 lipca).  

Ponadto w rozdziale V ust. 1 pkt 16 in fine SWZ 

zamawiający wskazał, że Na czas urlopu lub 

nieobec

ności  członka  personelu,  Koordynator  zobowiązany  jest  do  zastąpienia  go  osobą 


zaakceptowaną przez Zamawiającego. Przedmiotowy fragment wskazywał, że zamawiający 

wymaga

ł,  aby  powyżej  wskazane  postanowienie  dotyczyło  wszystkich  członków  zespołu 

Koordynatora 

Nadzoru  Inwestorskiego,  a  nie  tylko  osoby  odpowiedzialnej  za  obsługę 

sekretariatu.  Należało  także  uznać,  że  zawierając  powyższe  postanowienie  w  SWZ, 

z

amawiający zagwarantował sobie ciągłość obsługi budowy przez cały zespół Inżynierów a 

nie tylko sekretariatu. Koszt ten po

winien być ujęty w cenie ofertowej jednakże zamawiający 

nie wymagał, aby był on szczegółowo czy też odrębnie wskazany. 

W  przypadku 

trzeciej  podniesionej  przez  odwołującego  okoliczności  dotyczącej 

inspektora  ds. 

robót  drogowych,  Izba  zwróciła  w  pierwszej  kolejności  uwagę  na  treść 

rozdziału  V  ust.  1  pkt  9  SWZ,  który  dopuścił  możliwość  sprawowania  dwóch  funkcji 

jednocześnie  pod  warunkiem  posiadania  stosownych  uprawnień  budowlanych,  przy  czym 

Inżynier  Kontraktu  będący  jednocześnie  inspektorem  ds.  robót  mostowych  nie  mógł  łączyć 

pozostałych funkcji np. w branży drogowej i konstrukcyjno-budowlanej oraz rozdziału V ust. 1 

pkt 20 ppkt 11 SWZ

, który określał, że inspektor nadzoru ds. robót drogowych ma obowiązek 

codziennej  8  godzinnej  obecności  na  placu  budowy  (lub  w  biurze  koordynatora)  w  okresie 

wykonywania robót budowlanych. Co istotne wykonawca CONCEPT w wyjaśnieniach z dnia 

8 grudnia 2022 r. wskazał, że Inspektor nadzoru ds. robót drogowych i Inspektor nadzoru w 

specjalności  inżynieryjnej  w  zakresie  robót  konstrukcyjno-budowlanych  będą  pełnili  swoje 

funkcje  w  wymiarze  półetatowym  i  tak  też  będą  wynagradzani  w  ilości  4  godzin  dziennie. 

Jednakże  z  wyjaśnień  z  dnia  2  lutego  2023  r.  wynikało,  że  Inspektorem  nadzoru  ds.  robót 

drogowych  i  Inspektorem  na

dzoru  w  specjalności  inżynieryjnej  w  zakresie  robót 

konstrukcyjno-budowlanych 

będzie  ta  sama  osoba,  zatem  można  było  przyjąć,  że  jedna 

osoba pełniąc dwie funkcje będzie obecna codziennie na budowie przez 8 godzin. 

Odwołujący przyznał na rozprawie, że treść postanowienia określonego w rozdziale V ust. 1 

pkt  20  ppkt  11  SWZ 

była  niejednoznaczna.  Zgodnie  natomiast  z  ugruntowaną  w 

orzecznictwie  zasad

ą  wskazującą,  że  wątpliwości  czy  też  niejednoznaczności  treści  SWZ 

należy  interpretować  na  korzyść  wykonawcy.  W  związku  z  tym  treść  ww.  postanowienia 

można było zinterpretować jako obowiązek dotyczący 8-godzinnej obecności inspektora ds. 

robót  drogowych  na  placu  budowy.  Mając  na  uwadze  powyżej  wskazaną  zasadę,  która 

skłania do  interpretacji  niejasnego postanowienia SWZ  na  korzyść  wykonawcy, czyli  w  tym 

przypadku  wykonawcy  CONCEPT, 

w  okolicznościach  przedmiotowej  sprawy  wymóg 

dotyczący obecności mógł zostać zrozumiany w sposób wskazany przez tego wykonawcę w 

wyjaśnianych, co ostatecznie nie mogło skutkować wskazanego zarzutu. 

Co  do  okoliczności  związanej  z  wymogiem  określonym  w  rozdziale  V  ust.  1  pkt  19 

ppkt 8 

SWZ skład orzekający ustalił, że zamawiający nie wymagał wyodrębnienia w ofercie 

ceny  za 

przeprowadzenie  min.  20%  badań  laboratoryjnych  i  wszystkich  polowych 

wyma

ganych STWiORB własnym kosztem poprzez niezależne od wykonawcy laboratorium. 


Co  istotne 

zamawiający dokonując  badania  ceny  oferty  wykonawcy  CONCEPT nie  zwracał 

się  w  wezwaniach  z  wnioskiem  o  wyjaśnienia  ceny  za  przedmiotową  część  zamówienia  w 

z

wiązku z tym ww. wykonawca nie miał obowiązku wskazywania dokładnych wyliczeń w tym 

zakresie.  Ponadto  uzasadnienie 

odwołującego  dla przedmiotowego wydatku  było  hasłowe i 

sprowadzało  się  do  lakonicznego  stwierdzenia,  że  wykonawca  CONCEPT  nie  wskazał  w 

złożonych  przez  siebie  wyjaśnianiach  tej  pozycji.  Tym  samym  argumentacja  odwołującego 

okazała  się  dalece  niewystarczająca,  szczególnie  mając  na  uwadze  brak  wezwania 

wykonawcy CONC

EPT do złożenia wyjaśnień w tym konkretnym zakresie. 

Podobne 

zastrzeżenia  Izba  powzięła  wobec  ostatniej  okoliczności  podniesionej  w 

odwołaniu,  która  dotyczyła  kosztów  pracy  inspektora  ds.  geodezji.  Zamawiający  w 

wezwaniach  kierowanych  do  wykonawcy  CONCEPT 

nie  wymagał  złożenia  wyjaśnień  w 

zakresie 

kosztów pracy inspektora ds. geodezji. Dodatkowo w treści SWZ zamawiający nie 

określił,  że  pomiary  geodezyjne  powinny  być  wykonywane  przez  zespół  składający  się  z 

minimum  dwóch  osób  to  jest:  uprawnionego  geodety  i  pomocnika.  Tym  sam  skład 

orzekający uznał, że to na wykonawcy ciążył obowiązek zrealizowania zadania należycie, z 

uwzględnieniem  minimalnych  wymagań  zamawiającego  określonych  w  SWZ,  w  tym 

ustalenie  czy  zachodzi  konieczność  zapewnienia  dodatkowego  personelu  i  skalkulowania 

tego  kosztu  w 

cenie ofertowej. Wyjaśnienia złożone  przez  wykonawcę CONCEPT  z  dnia 8 

grudnia 2022 r. wskaz

ywały, że zapewniona zostanie obsługa budowy przez Inspektora ds. 

geodezji w wymiarze 2 godzin dziennie, co b

yło zgodne z wymogami postawionymi w SWZ, 

a podana w 

wyjaśnieniach stawka roboczogodziny przekraczała wysokość minimalnej stawki 

godzinowej w 2022 r. 

określonej we właściwym rozporządzeniu. 

Na  marginesie 

Izba  zwróciła  szczególną  uwagę  na  to,  że  wynagrodzenie 

przewidziane  w  ramach  przedmiotowego 

zamówienia  ma  charakter  ryczałtowy,  a  zatem 

stały.  Z  tych  względów  nie  było  konieczności  badania  jego  poszczególnych  elementów  w 

kontek

ście rażąco niskiej ceny. Przy cenie ryczałtowej nie jest bowiem, co do zasady, ważna 

struktura  wewnętrzna  ceny,  tj.  ceny  jednostkowe  (bo  wynagrodzenie  jest  jedno  i  z  góry 

określone  wartością  jednej  ceny  ryczałtowej,  którą  zamawiający  ma  zapłacić  wykonawcy). 

Tym  samym

,  aby  mówić  o  cenie  rażąco  niskiej,  należy  brać  pod  uwagę całkowitą  cenę za 

wykonanie przedmiotu zamówienia, a nie cenę za wykonanie danego elementu zamówienia. 

Innymi słowy wynagrodzenie ryczałtowe jest płatne za całość przedmiotu zamówienia, choć 

rozkłada  się  na  poszczególne  jego  elementy.  Wykonawca  w  ramach  przedmiotowego 

zamówienia,  oferował  kompleksowe  wykonanie  określonej  w  SWZ  usługi.  W  związku  z 

charakterem wy

nagrodzenia ryczałtowego, cena umowna jest ceną przyjętą z góry za całość 

przedmiotu 

zamówienia,  a  nie  ceną  wypadkową  za  jego  poszczególne,  w  rzeczywistości 

wykonane części. 


Reasumując  skład  orzekający  uznał,  że  żaden  z  podniesionych  odwołaniu  zarzutów 

nie znalazł potwierdzenia. W związku z powyższym Izba stwierdziła, że odwołanie podlegało 

oddaleniu i na podstawie art. 553 zdanie pierwsze Pzp orzek

ła jak w sentencji.  

O  kosztach  post

ępowania  odwoławczego  orzeczono  stosownie  do  jego  wyniku,  na 

podstawie art. 557 i 575 Pzp oraz 

§ 5 pkt 1 i 2 lit. b) w zw. z § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia 

Prezesa  Rady  Mini

strów  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów 

ko

sztów  postępowania odwoławczego,  ich  rozliczania oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania 

wpisu  od  odwołania  (Dz.  U.  z  2020  r.  poz.  2437),  zaliczając  na  poczet  niniejszego 

postępowania odwoławczego koszt wpisu od odwołania uiszczony przez odwołującego oraz 

zasądzając  od  odwołującego  na  rzecz  zamawiającego  koszty  poniesione  z  tytułu 

wynagrodzeni

a pełnomocnika, na podstawie złożonej na rozprawie faktury. 

Prz

ewodniczący: 

…………………………