KIO 406/23 WYROK dnia 27 lutego 2023 r.

Stan prawny na dzień: 14.03.2023

Sygn. akt: KIO 406/23 
 

WYROK 

z dnia 27 lutego 2023 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Izabela Niedziałek-Bujak 

Protokolant:   

Tomasz Skowroński 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 lutego 2023 r. w Warszawie 

odwołania wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odw

oławczej  w  dniu  13  lutego  2023  r.  przez  Odwołującego  – 

ZARYS  International  Group 

Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  spółka 

komandytowa,  ul.  Pod  Borem  18,  41-808  Zabrze  w  post

ępowaniu  prowadzonym  przez 

Zam

awiającego  –  Samodzielny  Publiczny  Wielospecjalistyczny  Zakład  Opieki 

Zdrowotnej, ul. Wojska Polskiego 27, 73-110 Stargard 

przy udziale 

Wykonawcy 

–  International  Cleaning  Services  Polska  Z.  K.,  H.  K.  Spółka  jawna,  ul. 

Magnoliowa 12, 81-198 Mosty

, zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego 

po stronie Zamawiającego 

orzeka: 

Oddala odwołanie. 

2.  Kosztami 

postępowania obciąża Odwołującego i: 

2.1 z

alicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  7.500  zł  00  gr. 

(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych, zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego 

tytu

łem wpisu od odwołania oraz koszty pełnomocnika Zamawiającego w wysokości 

zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy); 

2.2 z

asądza  od  Odwołującego  na  rzecz  Zamawiającego  kwotę  3.600  zł  00  gr  (słownie: 

trzy 

tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  tytułem  zwrotu  kosztów  strony 

poniesionych w zwi

ązku z wynagrodzeniem pełnomocnika. 


Stosownie  do  art.  580  ust.  1  ustawy  z  dnia  11  wr

ześnia  2019  r.  –  Prawo  Zamówień 

Publicznych (Dz. U. 2022 r., poz. 1710 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od dnia 

jego d

oręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do S

ądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodni

czący: 

……………………………… 


Sygn. akt: KIO 406/23 

U z a s a d n i e n i e 

W  post

ępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego  –  Samodzielny  Publiczny 

Wielospecjalistyczny  Zakład  Opieki  Zdrowotnej  w  Stargardzie,  w  trybie  podstawowym  bez 

negocjacji  na  do

stawę  środków  ochrony  indywidulanej  na  potrzeby  bieżącej  działalności 

SPWZOZ  w  Stargardzie  w  podziale  na 

8  pakietów  (sygn.  postępowania:  45/TP/D/2022), 

og

łoszonym w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 24.11.2022 r., 00457494/01, wobec 

czynność  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  z  dnia  07.02.2023  r.,  Wykonawca  ZARYS 

International Group Polska Sp. z o.o. sp.k. 

z siedzibą w Zabrzu (Odwołujący), wniósł w dniu 

13.02.2023 r. odwo

łanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej (sygn. akt KIO 406/23). 

O

dwołujący zarzuciła Zamawiającemu naruszenie: 

1.  art.  16  ust.  1  ustawy  Pzp 

przez  prowadzenie  postępowania  z  naruszeniem  zasad 

uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców; 

2.  art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez brak odrzucenia oferty International Cleaning 

Services Polska Z. K., H. K. Sp. j.; 

3.  art. 239 us

t. 1 ustawy Pzp przez wybór oferty w pakiecie nr 4.  

Mając  powyższe  na  względzie  Odwołujący  wnosi  o  nakazanie  Zamawiającemu 

unieważnienia  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  w  pakiecie  nr  4,  nakazanie 

odrzucenia  oferty  ICS  w  pakiecie  nr  4,  powtórzenie  czynności  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej. 

Nie

prawidłowości  wskazane  w  odwołaniu  dotyczyć  mają  oferty  wybranej  na  pakiet  nr  4  w 

zakresie zaoferowanych r

ękawic producenta Maxter Glove Manufacturing Sdn Bhd – numer 

katalogowy XS MX93775, S MX93776, M MX93777, L MX93778 oraz XL MX93779. Z karty 

technicznej  zaoferowanego  asortymentu  wynika, 

że grubość rękawic wynosi min. 0,09 mm, 

co  jest  niezgodne  z  wymaganiami  w  OPZ  oraz  z  wyja

śnieniami  treści  SWZ,  gdyż 

Wykonawca  nie  okre

ślił  maksymalnej  grubości  zaoferowanych  rękawic.  Zamawiający 

wymaga

ł  „rękawice  diagnostyczne  nitrylowe,  bezpudrowe,  grubość  na  palcach  0,1  +/-0,02 

mm” oraz dodatkowo dopuszczone zostały grubości na palcach 0,1 +/-0,05 mm (odpowiedź 

na pytanie nr 42). 

O

dwołujący  wskazał  na nieprawidłowości  do jakich miał  doprowadzić  Zamawiający  kierując 

dwukrotnie 

wezwanie  do  uzupełnienia  przedmiotowych  środków  dowodowych  (wezwania  z 

15.12.2022 r. oraz 13.01.2023 r.). 


Brak 

informacji  o  maksymalnej  grubości  rękawic  na  palcu  nie  mógł  być  uzupełniony  w 

oparciu 

o treść raportu EN455-4, który dotyczył serii próbek w rozmiarze M, a tym samym nie 

ma  potwierdzenia  w  dołączonych  dokumentach  parametrów  dla  wszystkich  oferowanych 

pozostałych rozmiarów opisanych w karcie produktu/ulotce informacyjnej i zaoferowanych w 

za

łączniku nr 7 – formularz asortymentowo-cenowy. 

oparciu  o  powyższe  oferta  International  Cleaning  Services  Polska  Z.  K.,  H.  K.  sp.  j. 

powinna zostać odrzucona jako niezgodna z swz. 

Do 

postępowania  odwoławczego  przystąpił  po  stronie  Zamawiającego  wykonawca  – 

International  Cleaning  Services  Polska  Z.  K.,  H.  K. 

Spółka jawna z siedzibą w Mostach.  W 

piśmie odniósł się do podstawy zarzutów wskazując na dokumenty złożone Zamawiającemu 

na  pierwsze  wezwanie  z  15.12.2022  r.,  tj. 

„karta  produktu”  oraz  raport  z  badań,  z  których 

wynika grubość  na  palcu min.  0,09  mm  oraz max.  0,11  mm. Wezwanie z  13.01.2023 r.  do 

wyjaśnienia  maksymalnej  grubości  rękawic  mierzonych  na  palcu  było  zbędne  w  tych 

okolicznościach.  

Za

mawiający złożył odpowiedź na odwołanie wnosząc o jego oddalenie w całości (pismo z 

23.02.2023 r.).  

Stanowisko Izby 

Do rozpoznania zarzut

ów w odwołaniu zastosowanie znajdowały przepisy ustawy z dnia 11 

wrze

śnia  2019  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2022  r.,  poz.  1710  z  późn.  zm.), 

obowi

ązującej  w  dacie  wszczęcia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia,  zwana  dalej 

Usta

wą. 

Odwo

łanie nie podlegało odrzuceniu.  

Izba  uznała,  iż  Odwołujący  posiada  interes  we  wniesieniu  odwołania  na  czynność  wyboru 

oferty najkorzystniejszej.  

Rozpoznaj

ąc  odwołanie  Izba  miała  na  uwadze  stan  faktyczny  ustalony  w  oparciu  o 

dokumentacj

ę  postępowania  złożoną  do  akt  sprawy  (wskazaną  poniżej),  w  tym  treść  swz, 

dokumenty  składane  Zamawiającemu  w  toku  badania  ofert  oraz  złożone  w  sprawie 

stanowiska stron i Przyst

ępującego.  


Izba ustali

ła i zważyła. 

W  swz,  pkt  X.10  i  11 

do  oferty  należało  dołączyć  przedmiotowe  środki  dowodowe  dla 

każdego  oferowanego  produktu  –  foldery,  katalogi  z  dokładnym  opisem  produktu,  na 

dopuszczenie do obrotu na terenie RP, posiadania certy

fikatów lub deklaracji zgodności, na 

spełnienie norm i wymogów określonych dla poszczególnego asortymentu dookreślonych w 

załączniku  nr  7  do  swz.  Zamawiający  przewidział  możliwość  uzupełnienia  przedmiotowych 

środków dowodowych (ppkt 13). 

załączniku nr 7 do swz – opis przedmiotu zamówienia Zamawiający opisał parametry dla 

produktów  w  podziale  na  pakiety,  w  tym  w  pakiecie  nr  4  dla  rękawic  diagnostycznych 

wymagał  m.in.  grubości  na  palcach  0,1  +/-  0,02  mm.  Ponadto,  Zamawiający  wymagał 

zgodności z normami, potwierdzone raportami z badań producenta lub laboratorium, w tym 

zgodności z normą EN 455-1,2,3,4. Zamawiający wskazał w opisie wymagań pod tabelą na 

kartę techniczną oraz oznaczenie widoczne na pudełku.  

wyjaśnieniach  z  dnia  06.12.2022  r.,  zawierających  odpowiedzi  na  pytania  możliwości 

zaoferowania  rękawic  alternatywnych,  Zamawiający  dopuścił  zarówno  grubość  na  palcach 

0,1 +/-0,03 mm 

(odpowiedź na pytanie nr 5), jak i  0,1+/-0,05 mm (odpowiedź na pytanie nr 

O

dpowiadając  na  prośbę  o  wyjaśnienie  dopuszczalności  weryfikacji  parametrów 

zaoferowanych  rękawic  kartą  techniczną/dokumentem  wystawionym  przez  producenta,  w 

którym potwierdzone zostają parametry na podstawie licznych testów wielu serii, a nie tylko 

jednej,  jak  w  przypadku  raportu,  dzięki  czemu  producent  deklaruje  powtarzalność 

parametrów dla wszystkich dostarczanych rękawic, Zamawiający w odpowiedzi na pytanie nr 

64 od

wołał się do zapisów swz. 

Pismem 

z  dnia  15.12.2022  r.  Zamawiający  wezwał  ICS  Polska  do  uzupełnienia 

przedmiotowych środków dowodowych w zakresie pakietów 4 i 7 – cytując swz. 

W  odpowiedzi  Wykonawca  przek

azał  szereg  dokumentów,  w  tym  raporty  z  badań  na 

zgodność z normą EN455 oraz kartę produktu wystawioną przez producenta. Sprawozdania 

z badań prezentują wyniki dla wybranych partii produktu w rozmiarze M (średni) – szerokość 

i długość, siła zrywu, ilość pudru (EN455-1,2,3) oraz okresu trwałości (EN455-4). W raporcie 

EN455-

4  w  lit.  C  (tabela)  wskazane  zostały  grubości  w  mm  dla  mankietu,  dłoni,  palca.  Dla 

palca grubości wynosiły od 0,09 mm do 0,11 mm (dla 13 próbek).   

wezwaniu z 13.01.2023 r. do wyjaśnień/uzupełnień dotyczących przedmiotowych środków 

dowodowych Zamawi

ający w zakresie pakietu nr 4 wskazał na brak karty technicznej. 


W  odpowiedzi  z  13.01.2023  r. 

ICS  Polska  wskazał  na  dane  zawarte  w  karcie  produktu 

złożonej Zamawiającemu na pierwsze wezwanie w dniu 19.12.2022 r. (w tym na grubość na 

palcu, długość rękawicy i dalsze). Ponadto, Wykonawca załączył kartę techniczną.  

dniu  07.02.2023  r.  Zamawiający  powiadomił  o  wyborze  oferty  najkorzystniejszej  w 

poszczególnych pakietach.  

U

względniając powyższe Izba oddaliła odwołanie w całości.  

Odwołujący kwestionując czynność wyboru oferty najkorzystniejszej na pakiet nr 4 dążył do 

wykazania,  iż  oferta  ICS  Polska  podlegała  odrzuceniu,  jako  niezgodna  z  warunkami 

z

amówienia.  W  odwołaniu  kwestionował  zarówno  stronę  formalną  czynności  weryfikacji 

zgodności  oferty  z  wymaganiami,  jak  również  merytoryczną  zgodność  z  wymaganiem 

dotyczącym grubości rękawicy na palcu, który to parametr Zamawiający opisał przedziałem 

wartości 0,1+/-0,05 mm. 

Izba  oddaliła  odwołanie  w  całości,  gdyż  okoliczności  wskazane  w  podstawie  zarzutu 

zaniechania odrzuceni 

oferty wybranej nie mogły prowadzić do stwierdzenia, iż Wykonawca 

nie 

wykazał  zgodności  oferowanego  produktu  z  warunkami  zamówienia.  Zasadniczym  pod 

względem  uchybienia  o  charakterze  formalnym,  miało  być  umożliwienie  Wykonawcy 

dwukrotnego 

uzupełnienia przedmiotowych środków dowodowych, co w świetle dokumentów 

złożonych  na  wezwanie  z  15.12.2022  r.,  w  ocenie  składu  orzekającego,  nie  miało  miejsca. 

Wprawdzie  Wykonawca  na  drugie 

wezwanie  przekazał  Zamawiającemu  dokument  „karta 

techniczna

”,  to  nie  można  pominąć  zasadniczej  okoliczności,  iż  dokument  przekazany  na 

pierwsze wezwanie 

„karta produktu”, spełniał wymógł związany z dokumentem wystawionym 

przez  producenta

,  potwierdzającym  parametry  produktu  wymagane  w  załączniku  nr  7  do 

swz.  Dla  potwierdzenia 

parametrów  produktu  koniecznym  było  przedłożenie  m.in. 

dokumentu  wystawionego  przez  producenta,  w  którym  ten  potwierdzał  właściwości  i 

parametry  produktu  ofer

owanego,  co  zostało  dopełnione  przez  złożenie  „karty  produktu”. 

„Uzupełnienie” do jakiego miało dojść na wezwanie z 13.01.2023 r. faktycznie nie wpływało 

na  ocenę  merytoryczną  oferty  i  możliwość  potwierdzenia  wszystkich  parametrów 

wymaganych  w  oparciu  o  dokumenty  skutecznie  uzupe

łnione  w  procedurze  przetargowej. 

Izba  w  tym  zakresie  podziela  argumentację  Zamawiającego,  iż  żądanie  uzupełnienia  karty 

,technicznej 

zostało skierowane do Wykonawcy niepotrzebnie, gdyż na podstawie złożonych 

już  dokumentów  Zamawiający  mógł  zweryfikować  wszystkie  parametry  wymagane  wobec 

przedmiotu  dostawy.  W 

tej  sytuacji,  dodatkowe  uzupełnienie  dokumentu,  nie  miało 

znaczenia,  tym  bardziej,  że  dokument  ten  powielał  informacje,  już  potwierdzone  w  innym 

dokumencie wystawionym przez producenta.  


O

dnosząc się natomiast do merytorycznej zgodności oferty z wymaganiami Zamawiającego i 

braku  potwierdzenia  parametru 

dotyczącego  grubości  na  palcu,  Odwołujący  kwestionował 

informację  potwierdzoną  przez  producenta,  jako  niewystarczającą,  gdyż  nie  zawierała  ona 

informacji 

o  maksymalnej  grubości,  jak  również  wskazywał  na  brak  złożenia  dokumentów 

(raportów z badań) dla każdego rozmiaru produktu, jaki może zostać dostarczony w ramach 

obecnego zamówienia. 

Bezspornym 

było,  iż  producent  potwierdził  grubość  na  palcu  mieszczącą  się  w  przedziale 

wskazanym  przez  Zamawiającego  0,1+/-0,05mm,  podając  wartość  0,9  mm  dla  każdego 

rozmiaru  produktu  (karta  produktu).  Ze 

złożonych  raportów  z  badań  wynikało  również,  iż 

poddane  badaniu  partie  produktu 

posiadały  grubość  na  palcu  w  przedziale  od  0,9  mm  do 

0,11 mm, co 

również mieściło się w parametrze dopuszczonym przez Zamawiającego. Tym 

samym  to  na  Odwołującym  spoczywał  ciężar  wykazania,  iż  produkt  faktycznie  nie  spełnia 

wymaganego parametru, do 

czego miało prowadzić stwierdzenie braku przedłożenia raportu 

z  badań  dla  każdego  rozmiaru  produktu.  Odwołujący  nie  przedstawił  żadnych  dowodów 

przeciwnych,  które  pozwoliłyby  podważyć  deklarowaną  przez  producenta  wartość  0,9  mm, 

jak  również  uzasadniałyby  twierdzenie,  iż  różnice  w  grubości  różnych  partii  i  rozmiarów 

miałyby przekraczać granice wskazane w załączniku nr 7 do swz. 

ocenie  składu  orzekającego  nie  było  uprawnionym  twierdzenie,  iż  przedmiotowe  środki 

dowodowe  nie  p

otwierdzały  parametru  wymaganego.  W  szczególności  Odwołujący  nie 

wykazał, aby grubość na palcu była różna w zależności od rozmiaru rękawicy, a z zapisów 

swz  nie  wynikało,  aby  przedmiotowe  środki  dowodowe  były  wymagane  oddzielnie  dla 

każdego  dostępnego  rozmiaru  produktu.  Zamawiający  w  sposób  ogólny  wskazał  na  rodzaj 

dokumentów,  na  podstawie  których  zamierzał  weryfikować  zgodność  z  parametrami 

technicznymi  i  takie  dokumenty  wyk

onawca  przedłożył.  W  szczególności  Zamawiający  nie 

wymagał złożenia raportów z badań dla każdego rozmiaru produktu i tym samym w oparciu o 

deklarację  producenta  możliwe  było  ustalenie,  iż  parametr  0,9  mm  jest  deklarowany  dla 

każdego z rozmiarów.  

świetle powyższego odwołanie zostało oddalone. 


O  kosztac

h postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. § 5, § 8 ust 2 

pkt.  1 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  31  grudnia  2020  r.  w  sprawie 

szcze

gółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysoko

ści  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  (Dz.  U.  poz.  2437).  Izba  zaliczyła  do 

kosztów  postępowania  odwoławczego  wpis  oraz  koszty  Zamawiającego  i  obciążyła  nimi 

Odwołującego w całości. 

Przewodni

czący: 

……………………………………..