Sygn. akt: KIO 415/23
POSTANOWIENIE
z 27 lutego 2023 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant: Aldona Ka
rpińska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z
udziałem stron w 27 lutego 2023 roku
w
Warszawie, odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 13 lutego
2023 r. przez
wykonawcę: Korporacja Budowlana Doraco sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku
w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Pomorski Uniwersytet Medyczny
w Szczecin
ie działającego w imieniu własnym oraz w imieniu i na rzecz Samodzielnego
Publicznego Szpitala Klinicznego Nr 1 Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie
im. prof. Tadeusza S
okołowskiego z siedzibą w Szczecinie, przy udziale wykonawców:
1. PORR S.A. z
siedzibą w Warszawie,
Warbud S.A. z siedzibą w Warszawie,
Mostostal Warszawa S.A. z siedzibą w Warszawie
zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego
postanawia:
1. Umarza
postępowanie odwoławcze.
2. Nakazuje zwrot
z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
odwołującego Korporacja Budowlana Doraco sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku kwoty
złotych (dwadzieścia tysięcy złotych 00/100) uiszczonej tytułem wpisu
od odwołania.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z 11 wr
ześnia 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1710) na niniejsze postanowienie - w terminie 14 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Warszawie.
…...........……………………………
Sygn. akt KIO 415/23
U Z A S A D N I E N I E
Pomorski Uniwersytet Medyczny
w Szczecinie działającego w imieniu własnym oraz
w imieniu i na rzecz Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego Nr 1 Pomorskiego
Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie im. prof. Tadeusza S
okołowskiego z siedzibą
w Szczecinie
(dalej: Zamawiający) prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego
postępowanie pn. „Budowa budynku kliniczno-dydaktyczno-badawczego Pomorskiego
Uniwersytetu
Medycznego
w
Szczecinie
wraz
z
infrastrukturą
techniczną
i zagospodarowaniem terenu przy ul. Unii Lubelskiej w Szczecinie
”, nr referencyjny
DZP-240/3/PN/202,
(dalej: Postępowanie). Postępowanie jest prowadzone zgodnie
z przepisami Ustawy
z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2022
r. poz. 1710) zwanej dalej
w skrócie Pzp.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 3 lutego 2023 r. w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej pod numerem 2023/S 025-071614.
Izba ustaliła, że 13 lutego 2023 r. wykonawca Korporacja Budowlana Doraco sp. z o.o.
z siedzibą w Gdańsku (dalej: Odwołujący) wniósł odwołanie i zarzucił Zamawiającemu
naruszenie następujących przepisów ustawy Pzp:
1) art. 112 ust. 1 i ust. 2 pkt 4 oraz art. 116 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1 oraz pkt 3 Pzp
poprzez określenie w warunku udziału w postępowaniu w zakresie zdolności
technicznych lub zawodowych w sposób nieproporcjonalny do przedmiotu
zamówienia i nadmierny dla zweryfikowania zdolności wykonawcy do należytego
wykonania zamówienia, wskazujący na możliwość spełnienia warunków udziału przez
nieuzasadnienie wąski krąg wykonawców, podczas, gdy warunki realizacji
zamówienia zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia wynikającym z ogłoszenia
spe
łnia więcej wykonawców, a w konsekwencji w sposób naruszający zasadę
uczci
wej konkurencji i równego traktowania wykonawców, w zakresie w jakim
Zamawiający żąda wykazania, aby doświadczenie osoby skierowanej do pełnienia
funkcji Projektanta Głównego dotyczyło m.in.: budowy, przebudowy lub rozbudowy
budynku (lub zespołu takich budynków projektowanych w ramach jednego zadania)
z pomieszczeniami laboratorium o powierzchni
użytkowej tych pomieszczeń minimum
pięćset) m
2) art. 117 ust. 1 i ust. 4 w zw. z art
. 16 pkt 1, 2 i 3 Pzp poprzez określenie szczególnego
sposobu spełniania przez wykonawców wspólnie ubiegających się o wykonanie
zamówienia w sposób nieuzasadniony i nieproporcjonalny w odniesieniu do wymogu
osobistego wykonania zamówienia w zakresie zdolności, które są wymagane
do wykonania poszczególnych robót. Powyższe powoduje nierówne i niezgodne
z zasadami uczciwej konkurencji traktowanie wykonawców wspólnie ubiegających
się o udzielenie zamówienia, w zakresie w jakim brak jest ograniczeń do zatrudniania
podwykonawców dla poszczególnych zakresów, także wchodzących w skład
specyficznych
doświadczeń opisanych w warunkach udziału (doświadczenia
referenc
yjne), a ograniczenia do wykonywania robót składających się na takie
doświadczenia referencyjne obejmują wyłącznie poszczególnych wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia (dotyczy Roz. VIII pkt 6 i 9 SWZ);
3) art. 99 ust. 1 Pzp oraz art. 16 pkt 1-3 Pzp w zw. z art. art. 441 Pzp i dalej art. 353
k.c.
, art. 5 k.c. oraz art. 58 § 2 k.c. w zw. z art. 8 ust. 1 Pzp przez wyznaczenie
nieproporcjonalnie długiego terminu na skorzystanie z prawa opcji przez
Zamawiającego, tj. przez określenie terminu, w którym Zamawiający może skorzystać
z prawa opcji aż na - najpóźniej na 15 (piętnaście) miesięcy przed upływem terminu
realizacji przedmiotu zamówienia, co uniemożliwia racjonalną ocenę i wycenę
zadania, (rozdz. IV ust. 20, 21SWZ; pkt II.2.11) ust. 2 p
kt 1 ogłoszenia) i powoduje,
że Wykonawca ponosi nieuzasadnione ryzyko braku pokrycia wydatków
poniesionych na konieczne zamówienia materiałów i urządzeń w braku gwarancji
ich zwrotu przez zamawiającego, który planuje w przypadku skorzystania z opcji
zmni
ejszenie wynagrodzenia na podstawie kosztorysu pominiętych robót,
bez uwzględnienia ewentualnego zaangażowania finansowego wykonawcy w ich
realizację;
4) art. 439 ust. 1-
2 Pzp przez określenie w § 42 wzoru umowy zasad waloryzacji
wynagrodzenia wykonawcy,
które naruszają wymóg waloryzacji wysokości
wynagrodzenia w przypadku zmiany cen materiałów lub kosztów, podczas
gdy przewidziana przez zamawiającego metoda waloryzacji dotyczy zwiększenia
się wskaźnika wzrostu cen produkcji budowlano-montażowej w stosunku do wielkości
tego wskaźnika dla miesiąca zawarcia umowy. W konsekwencji to nie wzrost cen
lub kosztów spowoduje uruchomienie procedury waloryzacyjnej a wzrost inflacji
w zakresie cen produkcji budowlano-
montażowej. Ukształtowanie projektowanych
postanowi
eń umowy prowadzi do sytuacji, że mimo wzrostu cen i kosztów
wykonywania zamówienia wynagrodzenie wykonawcy może zostać obniżone z tego
powodu, że mechanizm zmiany wynagrodzenia wbrew art. 439 ust. 1 nie odnosi
się do wzrostu cen lub kosztów tylko do wzrostu wskaźnika inflacji w zakresie cen
produkcji budowlano montażowej. Innymi słowy zmniejszenie się wskaźnika
inflacji
w kolejnych miesiącach po zawarciu umowy spowoduje obniżenie
wynagrodzenia wykonawcy co również narusza zasadę ekwiwalentności świadczeń,
a w konsekwencji wszystkie te postanowienia naruszają uczciwą konkurencję
i uniemożliwiają racjonalną wycenę oferty, jednocześnie powodując, że Zamawiający
nie spełnił wymagań art. 439 Pzp zawarcia w umowie postanowień dotyczących
zasad wprowadzania zmian
wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy
na wypadek zmiany cen lub kosztów związanych z realizacją zamówienia;
5) art. 99 ust. 1 Pzp, art. 16 pkt 1-3 Pzp oraz art. 17 ust. 1 Pzp poprzez wprowadzenie
limitu 3% zmian wartości liczbowych dla określenia równoważności rozwiązań
proponowanych przez wykonawców podczas gdy dla zamówienia realizowanego
w formule zaprojektuj i wybuduj jakikolwiek limit ilościowy takich zmian jest
niemożliwy do przewidzenia i nie realizuje jakiegokolwiek słusznego interesu
zamawiaj
ącego. (dotyczy SWZ rozdział IV pkt. 15).
23 lutego 2023
roku Zamawiający, w odpowiedzi na odwołanie, oświadczył, że uwzględnił
je w zakresie zarzutu nr 3 i 4.
27 lutego 2023
r. Odwołujący w toku posiedzenia niejawnego z udziałem stron złożył
oświadczenie o wycofaniu odwołania w zakresie zarzutów nieuwzględnionych przez
Zamawiającego.
Wobe
c powyższego Izba uznała, że ziściły się przesłanki określone w art. 522 ust. 3 Pzp
zgodnie z którym w przypadku uwzględnienia przez zamawiającego części zarzutów
przedstawionych w odwołaniu i wycofania pozostałych zarzutów przez odwołującego, Izba
może umorzyć postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron
oraz uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania
po stron
ie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie
zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca albo wykonawca, który przystąpił
po stronie zamawiającego nie wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia części zarzutów.
W takim przypa
dku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności
w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu
w zakre
sie uwzględnionych zarzutów.
W konsekwencji Izba umo
rzyła postępowanie o czym, zgodnie z art. 553 Pzp, orzekła
postanowieniem.