KIO 418/23 POSTANOWIENIE dnia 23 lutego 2023 roku

Stan prawny na dzień: 14.03.2023

Sygn. akt: KIO 418/23 

POSTANOWIENIE 

z dnia 23 lutego 2023 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Justyna Tomkowska 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  bez 

udziału  stron  postępowania  odwoławczego  

w dniu 23 lutego 2023 roku w Warszawie 

odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby 

Odwoławczej  w  dniu  13  lutego  2023  roku  przez  wykonawcę  Comarch  Spółka  Akcyjna  

z siedzibą w Krakowie (Odwołujący) 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego  –  Szpital  Miejski  Specjalistyczny  

im. Gabriela Narutowicza w Krakowie z siedzib

ą w Krakowie 

postanawia: 

umorzyć postępowanie odwoławcze

2.  nakaz

ać Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot z rachunku bankowego kwoty 15 000,00 zł 

(słownie: piętnastu tysięcy złotych zero groszy) na rzecz Odwołującego - Comarch Spółka 

Akcyjna 

z siedzibą w Krakowie uiszczonej przez Odwołującego tytułem wpis od odwołania. 

Stosownie  do  art.  579  i  580  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie 14 

dni  od  dnia  jego doręczenia  -  przysługuje  skarga za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodnicz

ący: 

…………………………… 


Sygn. akt KIO 418/23 

UZASADNIENIE 

Zamawiający:  Szpital  Miejski  Specjalistyczny  im.  Gabriela  Narutowicza  

w  Krakowie  z  siedzib

ą  w  Krakowie  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego w trybie przetargu podstawowym 

na: „ Dostosowanie, modernizację lub dostawę 

oprogramowania  HIS  w  ramach  projektu  Małopolski  System  Informacji  Medycznej”. 

Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 

pod nr 2023/S 025-068185 w dniu 03 lutego 2023 r. 

Dnia  13  lutego  2023  roku  do  Pr

ezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  Warszawie,  

na podstawie art. 505 ust. 1 oraz art. 513 pkt 1 oraz  art. 514 ust. 1 oraz art. 515 ust. 2 pkt 1 

ustawy  z  11.09.2019  r. 

—  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.U.2022  r.  poz.  1710  ze  zm.) 

zwanej 

dalej  „Pzp”,  odwołanie  złożył  w  prowadzonym  postępowaniu  wykonawca  Comarch 

Sp

ółka Akcyjna z siedzibą w Krakowie (dalej jako „Odwołujący”).  

O

dwołanie złożono od niezgodnych z przepisami Pzp czynności Zamawiającego oraz 

bezprawnych  zanie

chań czynności, do których Zamawiający był zobowiązany  odnoszących 

się do treści specyfikacji warunków zamówienia (dalej jako „SWZ”). Zdaniem Odwołującego 

SWZ 

została sformułowana niezgodnie z przepisami ustawy Pzp w zakresie:  

1)  zaniechania  podz

iału  zamówienia  na  części,  jak  również  niedopuszczenia  możliwości 

składania ofert częściowych, brak racjonalnego uzasadnienia zaniechania podziału na części 

oraz  za

niechanie  określenia  w  SWZ  wszystkich  wymaganych  danych  dotyczących 

obowiązku  dokonania  przez  Wykonawcę  integracji  pomiędzy  modułem  Planowanie  Pracy, 

który miałby być wdrażany w ramach zamówienia, a systemem kadrowo-płacowym obecnie 

wykorzystywanymi  przez  Zamawiającego,  a  zatem  sporządzenie  OPZ  w  sposób 

niejednoznaczny,  niewyczerpujący,  bez  uwzględnienia  wszystkich  wymagań  i  okoliczności 

mogących  mieć  wpływ  na  sporządzenie  oferty,  a  także  w  sposób,  który  mógłby  naruszać 

uczciwą  konkurencję  i  zasadę  równego  traktowania  wykonawców,  czym  naruszono  art.  99 

ust. 1 i 4 PZP w zw. z art. 16 oraz 17 ust. 2 PZP w zw. z art. 91 ust. 1 PZP.  

2)  wymagania 

dostarczenia  oprogramowania  (modułu  Planowanie  Pracy)  pracującego 

nadmiarowo w dwóch odmiennych technologicznie rozwiązaniach: modelu dwuwarstwowym 

i  trójwarstwowym,  a  więc  sporządzenie  opisu  przedmiotu  zamówienia  bez  uwzględnienia 

wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty, w sposób 

nieuzasadniony  potrzebami  Zamawiającego,  nieefektywny,  ograniczający  uczciwą 

konkurencję  i  zasadę  równego  traktowania  wykonawców,  tj.  poprzez  umożliwienie  złożenia 

oferty tylko przez wąską grupę podmiotów, czym naruszono art. 99 ust. 1 i 4 PZP w zw. z art. 

16 oraz 17 ust. 2 PZP.  


3)  naruszenie art. 240 ust. 2  w zw.  art. 16 

ustawy PZP poprzez określenie kryteriów oceny 

o

fert w sposób uniemożliwiający weryfikację i porównanie poziomu oferowanego wykonania 

przedmiotu  zamówienia  na  podstawie  informacji  przedstawianych  w  ofertach  oraz  

z naruszeniem zasady przejrzystości i zachowania uczciwej konkurencji.  

Odwołujący  wnosił  o  uwzględnienie  odwołania  oraz  o  nakazanie  Zamawiającemu 

zmiany  SWZ  oraz  ogłoszenia  –  zgodnie  ze  szczegółowymi  wnioskami,  opisanymi  pod 

uza

sadnieniem zarzutów odwołania.  

W  zakresie  zarzutu  1 

Odwołujący  wnosił  o  nakazanie  Zamawiającemu  dokonania 

modyfikacji SWZ poprzez:  

1)  Podział  zamówienia  na  części  poprzez  wydzielenie  do  oddzielnego  zamówienia 

(części) całego wdrożenia modułu Planowanie Pracy,  

2) Wprowadzenie do SWZ kompletnej informacji na temat producenta, nazwy i wersji 

posiadanego  systemy  kadrowo-

płacowego  i  całego  systemy  ERP  oraz  uzupełnienia 

informacji nt. zakresu integracji, doku

mentacji interfejsów, mechanizmów i opisu protokołów 

wymiany  danych  systemów,  które  wymagają  integracji,  w  tym  podanie  szczegółowych 

danych  technicznych  niezbędnych  do  przeprowadzenia  integracji  wraz  z  dokumentacją 

dotyczącą sposobu komunikacji tych systemów (zdolność komunikacji, sposób komunikacji, 

opis  transakcji,  konstrukcja  pliku  komunikatu  transakcji

,  pełna  dokumentacja  techniczna 

umożliwiająca integrację, opisane widoki baz danych, procedury składowe i inne informacje, 

które  są  konieczne  do  przeprowadzenia  integracji)  oraz  opisu  interfejsów  wymiany  danych 

wraz z dokumentacją, opisem struktury danych tego systemu zakresu danych do wymiany, 

parametrów  dotyczących  interfejsów  wymiany  danych,  rodzaju  usług  i  mechanizmów 

wymiany danych po stronie systemów funkcjonujących u Zamawiającego  

lub  alternatywnie 

dla pkt 2): potwierdzenia i oświadczenia producenta systemu ERP 

(jeśli  moduł  kadrowo-płacowy  stanowi  część  systemu  ERP)  lub  systemu  kadrowo-

płacowego,  o  możliwości  technicznej  integracji  z  modułem  Planowania  Pracy  oraz  podania 

do  publicznej  wiadomości  kosztów  takiej  integracji  dla  wszystkich  Oferentów  na  takim 

samy

m poziomie w ramach niniejszego zamówienia  

3)  Wprowadzenie  w  OPZ  i  Wzorze  umowy  zobowiązania  Zamawiającego,  

że  w  przypadku  gdy  podczas  wdrożenia  lub  podczas  eksploatacji  wdrożonego  systemu 

medyc

znego,  w  tym  na  etapie  gwarancji,  producenci  systemów,  z  którymi  zostało 

zintegrowane dostarczone oprogramowanie zmienią systemy tak, że będzie to miało wpływ 

na integrację z dostarczonym oprogramowaniem – Zamawiający we własnym zakresie i na 

własny  koszt  pozyska  wszelkie  niezbędne  do  przeprowadzenia  ponownej  integracji 

informacje  i  dane  od  producentów  obecnie eksploatowanych systemów,  z którymi miała by 


nastąpić ponowna integracja lub poprawa mechanizmów integracyjnych oraz że Wykonawca 

nie będzie ponosił odpowiedzialności ani kosztów za brak integracji wynikający z działań lub 

zaniechań Zamawiającego i producentów eksploatowanych systemów.  

lub alternatywnie do pkt 2) i 3)  

4)  Wprowadzenie  do  SWZ  m

ożliwości  wymiany  posiadanego  systemu  kadrowo-

płacowego, oraz  

5)  zapewnienie  udostepnienia  Wykonawcy  na  etapie  realizacji  zamówienia  plików  

w  formacie  CSV  lub  XLS,  zawierających  dane  do  migracji  wraz  z  dokumentacją 

umożliwiającą  pełną  identyfikację  zawartości  tych  plików  w  zakresie  modułu  kadrowo-

płacowego oraz: 

a.  pełnej  listy  baz  danych  ze  wskazaniem  ich  ilości  i  rodzajów  (proste  czy  złożone, 

relacyjne czy obiektowe),  

b. struktury poszczególnych baz danych  

c. rozmiaru baz danych  

d. sposobu migracji z

e wskazaniem na dane, które maja pierwszeństwo  

e. informacji na temat spójności danych  

f.  zakresu  danych  podlegających  migracji  (jakie  dane,  za  jakie  lata,  dane  z  jakich 

obszarów). 

W  zakresie  zarzutu  2 

Odwołujący  wnosił  o  nakazanie  Zamawiającemu  dokonania 

modyfikacji SWZ poprzez nadanie 

wymaganiu następującego brzmienia:  

„Powinien  być  dostępny  interfejs  programu  w  postaci  programu  systemu  Windows  lub 

poprzez  przeglądarkę  internetową.  Aplikacja  w  przeglądarce  nie  może  używać  żadnych 

wtyczek (flash, Java) 

i powinna być napisana w technologii Html5. Funkcjonalności programu 

i interfejsu przeglądarki powinny być takie same oraz powinny umożliwiać jednoczesną pracę 

na tej samej bazie danych

”. 

W  zakresie  zarzut  3 

Odwołujący  wnosił  o  usunięcie  w  rozdziale  19  SWZ:  OPIS 

KRYTERIÓW,  KTÓRYMI  ZAMAWIAJĄCY  BĘDZIE  SIĘ  KIEROWAŁ  PRZY  WYBORZE 

OFERTY,  WRAZ  Z  PODANIEM  WAG  TYCH  KRYTERIÓW  I  SPOSOBU  OCENY  OFERT 

kryterium  oceny  ofert:  Zdeponowanie  kodów  źródłowych  Oprogramowania  (HIS)  

u Zamawiającego. 

Odwołujący  wskazał,  że  ma  interes  w  uzyskaniu  zamówienia,  ponieważ  jest 

podmiotem  zdolny

m  do  jego  wykonania,  posiadającym  w  tym  zakresie  odpowiednie 

kompetencje  i  doświadczenie.  Poprzez  sformułowanie  postanowień  SWZ  i  ogłoszenia  

w  sposób  naruszający  przepisy  ustawy  Odwołujący  może  być  pozbawiony  możliwości 


złożenia  oferty  i  uzyskania  zamówienia,  tym  samym  w  wyniku  naruszenia  przez 

Zamawiającego  przepisów  ustawy  Odwołujący  może  ponieść  szkodę  polegającą  na  braku 

uzyskania przedmiotowego zamówienia.  

wyniku  uregulowania  zapisów  SWZ  i  ogłoszenia  w  sposób  naruszający  przepisy 

ustawy 

Odwołujący  został  pozbawiony  uczestnictwa  w  postępowaniu  na  uczciwych  

i zgodnych z prawem warunkach, w tym możliwości złożenia ważnej i konkurencyjnej oferty 

przez  wykona

wców  gwarantujących  prawidłowe  wykonanie  zamówienia  ze  względu  na 

posiadanie odpowiedniego doświadczenia.  

wyniku działań Zamawiającego Odwołujący został narażony na szkodę. Gdyby nie 

naruszające  przepisy  zaskarżone  elementy  SWZ,  Odwołujący  mógłby  z  powodzeniem 

ubiegać  się  o  zamówienie,  co  w  razie  jego  uzyskania  wiązałoby  się  z  określonymi 

korzyściami  finansowymi.  Na  tym  etapie  postępowania  krąg  podmiotów  mogących 

skutecznie  bronić  swoich  interesów  w  uzyskaniu  zamówienia  obejmuje  każdego 

potencjalnego wykonawcę, mogącego samodzielnie zrealizować zamówienie.  

Te

rmin  na  wniesienie  odwołania  został  dochowany.  Odwołujący  uiścił  wpis  od 

odwołania  w  wymaganej  wysokości  na  rachunek  UZO,  a  Zamawiający  otrzymał  kopię 

odw

ołania. 

Krajowa Izba O

dwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje: 

Izba  ust

aliła,  że  odwołanie  nie  podlegało  odrzuceniu,  spełniało  wymogi  formalne  

i możliwe było jego merytoryczne rozpoznanie. 

Ustalono,  że  Odwołującemu  przysługuje  prawo  do  wniesienia  odwołania  zgodnie  

z art. 505 ust. 1  ustawy Pzp,  bowiem ma interes  w uzyskaniu 

przedmiotowego zamówienia  

może  ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez  Zamawiającego  ustawy  Pzp.  

Ustalono  także,  że  do  postępowania  odwoławczego  nie  dokonano  przystąpień  po 

żadnej ze Stron.  

Ustalono 

następnie,  że  21  lutego  2023  roku,  przed  wyznaczonym  terminem 

posiedzenia  i  rozprawy  przed  Iz

bą  na  dzień  23  lutego  2023  roku,  Zamawiający  w  złożył 

odpowiedź na odwołanie, w której uwzględnił jego zarzuty w całości. Zamawiający wskazał, 

że dokona zmiany treści SWZ - zgodnie z żądaniami zawartymi w odwołaniu. 


W  zakresie zarzutu  nr  1 

Zamawiający zaznaczył, iż: Wymaganie OPZ: Załącznik nr 1 – 

Opi

s przedmiotu zamówienia lp. 1447-1492 zostanie usunięte z SWZ. 

W  zarzucie  nr  2 

Zamawiający  wskazał,  iż:  Wymaganie  OPZ:  Załącznik  nr  1  –  Opis 

przedmiotu zamówienia lp. 1447-1492 zostanie usunięte z SWZ. 

W zarzucie nr 3 

Zamawiający podał, że zmianie ulega waga kryterium. Kryteriami będą: 

1)  Cena (waga 60%); 

2)  Koszt licencji silnika bazodanowego Oprogramowania (HIS) (waga 25%); 

3)  Okres wsparcia technicznego (waga 15%). 

Jedn

ocześnie Zamawiający dodał,  że  usuwa  w rozdziale 19  SWZ: OPIS  KRYTERIÓW, 

KTÓRYMI ZAMAWIAJĄCY BĘDZIE SIĘ KIEROWAŁ PRZY WYBORZE OFERTY, WRAZ Z 

PODANIEM WAG TYCH KRYTERIÓW I SPOSOBU OCENY OFERT kryterium oceny ofert: 

Zdeponowanie kodów źródłowych Oprogramowania (HIS) u Zamawiającego. 

Skoro  zatem 

Zamawiający  uwzględnił  zarzuty  przedstawione w  odwołaniu w  całości  

a po stronie Zamawiającego nie przystąpił żaden wykonawca, to mając na uwadze powyższe 

okoliczn

ości faktyczne Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że postępowanie odwoławcze 

podlega  umorzeniu  na  podstawie  art.  522  ust.  1  ustawy  Pzp.  Zgodnie 

z  przywoływanym 

przepisem 

W  przypadku  uwzględnienia  przez  zamawiającego  w  całości  zarzutów 

przedstawio

nych  w  odwołaniu,  Izba  może  umorzyć  postępowanie  odwoławcze  

n

a  posiedzeniu  niejawnym  bez  obecności  stron  oraz  uczestników  postępowania 

odwoławczego,  którzy  przystąpili  do  postępowania  po  stronie  wykonawcy,  pod  warunkiem  

że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden 

wykonawca

. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności 

w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu. 

Stosownie  do  art.  568  pkt  3  ustawy  Pzp, 

Izba  umarza  postępowania  odwoławcze,  

w formie postanowienia, w przypadku, 

o którym mowa w art. 522. 

W związku z powyższym Izba, działając na podstawie art. 522 ust. 1 i art. 568 pkt 3 

ustawy Pzp, 

postanowiła jak w pkt 1 sentencji. 


Izba  nakazała  zwrot  Odwołującemu  kwoty  uiszczonej  tytułem  wpisu  od  odwołania, 

st

osownie do przepisu § 9 ust. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 

30  grudnia  2020  r.  w  sprawie  s

zczegółowych  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich 

rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r.  poz. 

Przewodniczący: 

……………………………