KIO 436/23 WYROK dnia 3 marca 2023 r.

Stan prawny na dzień: 15.03.2023

Sygn. akt: KIO 436/23 

WYROK 

z dnia 3 marca 2023 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:     Aleksandra Patyk 

Protokolant:            

Tomasz Skowroński 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu  1 marca 2023 r. 

w Warszawie odwołania wniesionego 

do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 17 lutego 2023 r. przez wykonawcę Nuctech 

Warsaw  Company  Limited  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  w  postępowaniu 

prowadzonym przez 

Izbę Administracji Skarbowej w Lublinie 

przy  udziale  wykonawcy  MULTICONTROL 

Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie 

zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego 

orzeka: 

Oddala odwołanie. 

Kosztami postępowania obciąża Odwołującego i: 

.1.  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  Odwołującego 

tytułem wpisu od odwołania. 

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  Prawo 

zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2022  r.,  poz.  1710  z  późń.  zm.)  na  niniejszy  wyrok  -  

w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia  - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      …………………………….. 


Sygn. akt: KIO 436/23 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  –  Izba  Administracji  Skarbowej  w  Lublinie  [dalej  „Zamawiający”] 

prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  na 

modernizację  istniejącego  stacjonarnego  urządzenia  RTG  Nuctech  RF6010  do 

prześwietlania  wagonów  kolejowych  zlokalizowanego  na  kolejowym  przejściu  granicznym  

w  Hrubieszowie wraz z rozbudową infrastruktury  towarzyszącej (znak  postępowania:  0601-

ILZ.260.40.2022).  

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej w dniu 14 listopada 2022 r. pod numerem nr 2022/S 219-629245. 

W  dniu  17  lutego  2023 r.  wykonawca  Nuctech Warsaw  Company  Limited  Sp.  z  o.o.  

z  siedzibą  w  Warszawie  [dalej  „Odwołujący”]  wniósł  odwołanie  zarzucając  Zamawiającemu 

naruszenie: 

1.  art.  226  ust.  1  pkt  5)  w  zw.  z  art.  218  ust.  2  w  zw.  z  art.  16  pkt  1  ustawy  Pzp  poprzez 

zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy Multicontrol z uwagi na niezgodność treści oferty 

z  warunkami  zamówienia,  ponieważ  zaoferowane  przez  wykonawcę  urządzenie  RTG  ma 

charakter  modelowy/prototypowy,  co  jest  niezgodne  z  warunkami  zamówienia  określonymi  

w  ust.  3  Rozdziału  I  PFU,  a  w  konsekwencji  naruszenie  zasady  równego  traktowania 

wykonawców oraz zachowania uczciwej konkurencji; 

2. art. 226 ust. 1 pkt 2 

lit. c), względnie lit. a) w zw. z art. 128 ust. 1, 2 i 6 w zw. z art. 16 pkt 1 

ustawy  Pzp  poprzez  dwukrotne  wezwania  wykonawcy  Multicontrol  do  uzupełnienia 

podmiotowych  środków  dowodowych  tj.  skierowana  wezwania  z  26  stycznia  2023  r. 

dotyczącego  uzupełnienia  informacji  z  Krajowego  Rejestru  Karnego  w  zakresie  art.  108  

ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy Pzp wystawionych dla PID Polska sp. z o.o. (ul. Poleczki 32, 02-822 

Warszawa) 

oraz 

zaświadczenia 

właściwego 

naczelnika 

urzędu 

skarbowego 

potwierdzającego,  że  wykonawca  nie  zalega  z  opłacaniem  podatków  i  opłat,  w  zakresie  

art.  109  ust.  1  pkt  1  ustawy  Pzp  wystawionego  dla  J.  R. 

(właściciela  firmy:  Usługi 

Remontowo  Budowlane  R.  J.,  ul.  Skrajnej  13,  15-

663  Białystok)  stanowiących  podmioty 

udostępniające zasoby na rzecz wykonawcy Multicontrol, pomimo iż dokumenty te stanowiły 

przedmiot 

pierwszego wezwania do uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych z 13 

stycznia 2023 r.

, podczas gdy Zamawiający, w związku z nieprzedstawieniem wymaganych 

podmio

towych  środków dowodowych w  odpowiedzi  na  pierwsze  wezwanie do  uzupełnienia 

powinien był odrzucić ofertę wykonawcy Multicontrol ze względu na niezłożenie wymaganych 

podmiotowych środków dowodowych i nie wzywać go ponownie o uzupełnienie tych samym 


dokument

ów,  względnie  odrzucić  ofertę  z  uwagi  na  okoliczność,  iż  wykonawca  podlega 

wykluczeniu z Postępowania w związku z niewykazaniem braku podstaw wykluczenia, co w 

konsekwencji  stanowiło  naruszenie  zasady  równego  traktowania  wykonawców  oraz 

zachowania uczciwej konkurencji. 

Wobec w

w. zarzutów Odwołujący wniósł o:  

1.  merytoryczne  rozpatrzenie  przez  Krajową  Izbę  Odwoławczą  odwołania  i  jego 

uwzględnienie w całości; 

2.  dopuszczenie  i  przeprowadzenie  dowodów  z  dokumentacji  Postępowania,  a  także 

dowodów  opisanych  szczegółowo  w  treści  odwołania  oraz  dowodów,  które  zostaną 

powołane i przedłożone na rozprawie; 

3. nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności z 7 lutego 2023 r. dotyczącej wyboru 

jako najkorzystniejszej oferty MULTICONTROL Sp. z o.o.; 

4. nakazanie Zam

awiającemu:  

4.1. przeprowadzenia ponownego badania i oceny ofert,  

4.2. odrzucenia oferty wykonawcy Multicontrol na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp 

w zw. z art. 218 ust. 2 ustawy Pzp, oraz  

4.3.  odrzucenie  oferty  wykonawcy  Multicontrol  na  podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  2  

lit. c), względnie lit. a), w zw. z art. 128 ust. 1 ustawy Pzp; 

5.  zasądzenie  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kosztów  postępowania 

odwoławczego,  w  tym  kosztów  doradztwa  prawnego,  według  norm  przepisanych  i  zgodnie  

z fakt

urą przedstawioną przez Odwołującego na rozprawie. 

Odwołujący przedstawił stan faktyczny sprawy. 

W zakresie  zarzutu zawartego w punkcie 1.  petitum 

odwołania Odwołujący wskazał, 

że  Zamawiający  w  dokumentacji  przetargowej  nie  zdefiniował  co  rozumie  przez  pojęcie 

urządzeń  prototypowych,  jednak  zgodnie  ze  Słownikiem  PWN  należy  przez  to  rozumieć 

„pierwszy  wykonany  według  dokumentacji  model  maszyny  lub  urządzenia,  stanowiący 

podstawę do dalszej produkcji”. Podobnie definiowane jest pojęcie urządzenia modelowego, 

bowiem zgodnie ze Słownikiem PWN należy przez to rozumieć „stanowiący model, służący 

jako wzór”. W konsekwencji, Zamawiający podkreślając, aby oferowane przez wykonawców 

urządzenia  RTG  nie  były  modelowe  /  prototypowe  zmierza  do  tego,  aby  zainstalowane  

ramach Zamówienia urządzenie było już wcześniej instalowane i stosowane w normalnym 

użyciu, a nie tylko w testach laboratoryjnych.  

W podobny sposób interpretuje taki wymóg Krajowa Izba Odwoławcza, w orzeczeniu 

które  dotyczyło  analogicznego  przedmiotu  zamówienia  i  urządzenia  oferowanego  przez 

wykonawcę Multicontrol  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Izbę  Administracji  Skarbowej 


w Białymstoku  - wyrok KIO z 30.06.2020 r., KIO 1004/20. 

Zamawiający  wprowadzając  zakaz  oferowania  urządzeń  modelowych  lub 

prototypo

wych  określony  w  ust.  3  Rozdział  I  PFU  (który  również  konsekwentnie  stosuje  

w innych postępowaniach dotyczących dostawy urządzeń RTG), ma na celu zapewnienie, że 

zaoferowane  urządzenie  zostało  zweryfikowane  w  praktycznym  użyciu  przez  użytkownika 

(takiego 

jak  Zamawiający).  Powyższy  wymóg  ma  na  celu  ograniczenie  ryzyka,  że 

wykonawca  dostarczy  model  urządzenia,  które  nie  było  do  tej  pory  nigdzie  używane,  co  

z  kolei  zwiększa  ryzyko  występowania  tzn.  problemów  „wieku  dziecięcego”  czyli  awarii  lub 

błędów w działaniu urządzenia, które pojawiają się na etapie użytkowania, co z kolei będzie 

skutkowało koniecznością wyłączania urządzenia z eksploatacji. 

Odwołujący  wskazał,  że  urządzenie  zaoferowane  przez  Multicontrol  nie  spełnia 

wymagań  określonych  w  pkt.  3  Rozdziału  I  PFU.  Wykonawca  Multicontrol  przedłożył  jako 

podmioty  środek  dowodowy  zezwolenie  Prezesa  Państwowej  Agencji  Atomistyki  nr  

D-

209977  z  07.01.2019  r.,  z  którego  wynika  że  Multicontrol  może  wykonywać  działalność,  

o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy – Prawo atomowe, polegające na uruchamianiu 

następujących modeli urządzeń wytwarzających promieniowanie jonizujące:  

- Canis,  

- Smiths Heimann HS100100 T,  

- Smiths Detections HCVP 3025,  

- SilhoutteScan Mobile CAB II. 

Ww. decyzja została zmieniona decyzją nr 1 Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki 

z dnia 21 listopada 2022 r., czyli zaledwie trzy tygodnie przed złożeniem przez Wykonawcę 

oferty  w  dniu  12  grudnia  2022  r.,  poprzez  rozszerzenie  listy  modeli  urządzeń  o  model 

urządzenia zaoferowany w Postępowaniu tj.: 5) Produkcji Multicontrol sp. z o.o. typu: CANIS 

MATIC Portal, CANIS MATIC Gentry oraz CANIS MATIC Rail. 

Oznacza  to,  że  Wykonawca  nie  mógł  przed  dniem  uzyskania  decyzji  od  Prezesa 

Państwowej  Agencji  Atomistyki  (tj.  przed  21  listopada  2022  r.)  uruchamiać  urządzenia  

o  modelu:  CANIS  MATIC  typ:  Rail.  Aby  uznać,  że  urządzenie  RTG  nie  jest  modelowe/ 

prototypowe takie urządzenie musiałby być faktycznie użytkowane przez użytkownika. Biorąc 

pod uwagę, że urządzenie musiałby być dostarczone, uruchomione i przetestowane i oddane 

do  użytkowania  oraz  biorąc  pod  uwagę  terminy  realizacji  tego  typu  zamówień  (tak  jak  

w  przypadku  niniejszego  zamówienia:  kilka  miesięcy),  nie  jest  możliwe,  aby  urządzenie  

o  modelu  CANIS  MATIC  typ:  Rail  było  użytkowane  przez  jakiegokolwiek  użytkownika. 

Powyższe potwierdza również zestawienie treści Załącznik 1A do oferty z treścią zezwolenia 

–  zgodnie  z  załącznikiem  Multicontrol  zaoferował  model  urządzenia:  CANIS  MATIC,  typ: 

Rail. 

Zgodnie  z  wiedzą  Odwołującego  powyższe  model  i  typ  urządzenia  nie  jest 


użytkowany,  a  tym  samym  sprawdzony  w  praktycznym,  codzienny  działaniu.  Powyższe 

potwierdza  również  okoliczność,  iż  urządzenie  zostało  dopuszczone  do  obrotu  decyzją 

Prezesa  PPA  dopiero 

21  listopada  2022  r.,  a  więc  zaledwie  na  3  tygodnie  przed  termin 

składania  ofert  w  Postępowaniu  (12  grudnia  2022  r.).  Urządzenie  to  ma  zatem  charakter 

modelowy  /  prototypowy  w  rozumieniu  ust.  3  Programu  PFU,  ponieważ  w  momencie 

składania  oferty  nie  mogło  zostać  w  dostateczny  sposób  sprawdzone  i  zweryfikowane  

codzienny,  praktycznych  użyciu  w  ramach  innego  zamówienia  publicznego  czy  też  

w  ramach  sprzedaży  komercyjnej.  Skoro  zgodnie  z  art.  4  ustawy  –  Prawo  atomowe 

wykonawca Multicontrol nie mógł wykonywać działalności związanej z modelem urządzenia 

Canis  Matic  R

ail,  to  słusznym  jest  wniosek,  że  urządzenie nie  stanowiło przedmiotu obrotu 

przed  21  listopada  2022  r.  Wykonawca  nie  mógł  sprawdzić  jego  funkcjonowania  

w  praktycznym  zużyciu.  Wobec  powyższego,  należy  uznać,  że  wykonawca  Multicontrol 

zaoferował  urządzenie  RTG  o  charakterze  modelowym  /  prototypowym,  co  jest  niezgodne 

warunkami  zamówienia  określonymi  w  rozdziale  I  pkt  3  PFU.  W  konsekwencji,  oferta 

Multicontrol,  której  integralną  częścią  był  Załącznik  nr  1A  jest  niezgodna  z  warunkami 

zamówienia  i  powinna  zostać  odrzucona  przez  Zamawiającego.  W  przeciwnym  razie 

doszłoby do naruszenia zasady równego traktowania wykonawców oraz zasady zachowania 

uczciwej  konkurencji  (art.  16  ustawy  Pzp

),  ponieważ  Zamawiający  wybrałby  ofertę  nie 

spełniających ustalonych przez niego wymagań. 

W zakresie zarzutu zawartego w punkcie 2.  petitum 

odwołania Odwołujący wskazał, 

że  jak  wynika  ze  stanu  faktycznego  niniejszej  sprawy  Zamawiający  wzywał  Wykonawcę 

dwukrotnie,  na  podstawie  art.  128  ust.  1  ustawy  Pzp,  do  uzupełnienia  tych  samych 

po

dmiotowych  środków  dowodowych.  Zarówno  w  przypadku  wezwania  z  dnia  13  stycznia 

2023  r.  („Wezwanie  nr  1”)  jak  i  wezwania  z  dnia  26  stycznia  2023  r.  („Wezwanie  nr  2”) 

Zamawiający  wzywał  Wykonawcę  do  wniesienia  podmiotowych  środków  dowodowych 

dotyczących  podmiotów  udostępniających  zasoby  w  sposób  zgodny  z  postanowienia  SWZ 

oraz wskazanymi w Rozdziale IX ust. 18 rozporządzeniami.  

Skierowane  do  Wykonawcy  Wezwanie  nr  2  powielało  częściowo  Wezwanie  nr  1,  tj.  

w  zakresie  wniesienia  w  sposób  zgodny  z  ww.  regulacjami,  zarówno  do  treści  oraz  formy 

dokumentów,  zgodnej  z  przepisami  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  

30  grudnia  2020  r.  w  sprawie  sposobu  sporządzania  i  przekazywania  informacji  oraz 

wymagań  technicznych  dla  dokumentów  elektronicznych  oraz  środków  komunikacji 

elektronicznej  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  lub  konkursie  (Dz.U.  

z 2020 r., poz. 2452) („Rozporządzenie”): 

1) informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie art. 108 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy Pzp 

wystawionych dla PID Polska sp. z o.o. (ul. Poleczki 32, 02-822 Warszawa) oraz 

2)  zaświadczenia  właściwego  naczelnika  urzędu  skarbowego  potwierdzającego,  że 


wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków i opłat, w zakresie art. 109 ust. 1 pkt 1 ustawy 

Pzp  wystawionego  dla  J.  R. 

(właściciela  firmy:  Usługi  Remontowo  Budowlane  R.  J.,  ul. 

Skrajnej 13, 15-

663 Białystok). 

Jak wynika z dokumentacji postępowania:  

1)  w  odpowiedzi  na  wezwania  z  21.12.2022  r.  do  przedstawienia  podmiotowych  środków 

dowodowych Mulit

control w ogóle nie przedstawił dokumentów wymienionych powyżej;  

2)  w  odpowiedzi  z  na  wezwanie  z  13.01.2023  r.  Multicontrol  przedstawił  ww.  dokumenty, 

przy czym zostały one złożone w formie niezgodnej z przepisami Rozporządzenia:  

a)  zaświadczenia  z  KRK  dotyczące  podmiotu  trzeciego  (PID  Polska  sp.  z  o.o.)  zostały 

przedstawione  jako  cyfrowe  odwzorowanie  dokumentu  wystawionego  w  formie  papierowej 

opatrzone  kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym  wykonawcy  Multicontrol,  podczas  gdy 

powinny  zostać  poświadczone  przez  PID  Polska  sp.  z  o.o.  –  zgodnie  z  §  6  ust.  3  pkt  1) 

Rozporządzenia  poświadczenia  dokonuje  bowiem  odpowiednio  wykonawca,  wykonawca 

wspólnie  ubiegający  się  o  udzielenie  zamówienia,  podmiot  udostępniający  zasoby  lub 

podwykonawca,  w  zakresie  podmiotowych 

środków  dowodowych  lub  dokumentów 

potwierdzających umocowanie do reprezentowania, które każdego z nich dotyczą;  

b)  zaświadczenie  naczelnika  urzędu  skarbowego  potwierdzającego,  że  wykonawca  nie 

zalega  z  opłacaniem  podatków  i  opłat,  w  zakresie  art.  109  ust.  1  pkt  1  ustawy  Pzp 

wystawionego  dla  J.  R. 

zostało  przekazane  jako  cyfrowe  odwzorowanie  dokumentu  (skan) 

poświadczony  za  zgodność  kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym  wykonawcy 

Multicontrol  i  J.  R.

,  podczas  gdy  z  treści  dokumentu  wynikało,  iż  zaświadczenie  zostało 

wystawione jako dokument elektroniczny 

– tym samym, zgodnie z § 6 ust. 1 Rozporządzenia 

wykonawca Multicontrol był zobowiązany już w odpowiedzi na Wezwanie nr 1 przekazać ten 

dokument w formie oryginału. 

Działanie  Zamawiającego  było  zatem  nieprawidłowe,  ponieważ  Wykonawca  już  

w odpowiedzi na Wezwanie nr 1 powinien wnieść podmiotowe środki dowodowe prawidłowe, 

zarówno do co do ich treści jaki i formy zgodnej z wymaganiami wynikającymi z SWZ oraz 

przytoczonych  powyżej  przepisów  Rozporządzenia.  Jeżeli  jednak  tego  nie  uczynił,  to 

Zamawiający  powinien  odrzucić  jego  ofertę,  a  nie  wzywać  wykonawcę  ponownie  do 

uzupełnienia  dokumentów,  ponieważ  stwarzając  dodatkową  szansę  na  uzupełnienie 

dokumentów faworyzował Multicontrol, naruszając zasadę zachowania uczciwej konkurencji 

oraz zasadę równego traktowania wykonawców. 

Odwołujący  uzasadniał,  że  wskazane  w  art.  128  ust.  1  ustawy  Pzp  wezwanie  nie 

może  jednak  być  wielokrotnie  powtarzane,  niejako  do  skutku,  aż  wykonawca  przedstawi 

dok

umenty  o treści  i formie zgodnej  z  wymaganiami zamawiającego. W orzecznictwie  oraz 

doktrynie  jednolicie  przyjmuje  się  zasadę  jednokrotności  wezwania  do  uzupełnienie 

dokumentów.  Zdaniem  Odwołującego  jeżeli  zachodzi  tożsamość  między  dokumentem,  


o  które  wnioskował  Zamawiający  w  pierwszym  wezwaniu  do  Wykonawcy,  to  nie  powinien 

powtarzać tej czynności, czyli jeszcze raz wskazywać Wykonawcy nieprawidłowości i dawać 

mu  kolejną  szansę  na  ich  usunięcie.  Takie  działanie  stanowi  bowiem  naruszenie  zasady 

równego  traktowania  wykonawców  i  uczciwej  konkurencji.  Wykonawca  jako  podmiot 

profesjonalny  powinien  dochować  należytej  staranności  w  podejmowanych  przez  siebie 

działaniach zmierzających do uzyskania zamówienia. Zamawiający w przypadku wadliwego 

złożenia  przez  Wykonawcę  dokumentów  w  odpowiedzi  na  Wezwanie  nr  1  powinien  zatem 

odrzucić  jego  ofertę,  zamiast  dawać  mu  kolejną  szansę  na  usunięcie  zauważonych 

nieprawidłowości.  Odwołujący  przywołał  orzecznictwo  Izby  na  poparcie  powyższych 

twierdzeń. 

Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie z dnia 28 lutego 2023 r. wniósł o oddalenie 

odwołania.  

Odnośnie  zarzutu  zawartego  w  punkcie  1.  petitum  odwołania  Zamawiający  wskazał  

w  szczególności,  że  wykonawca  MULTICONTROL  składając  ofertę:  1.  zaoferował 

urządzenie:  model  Canis  Matic,  typ  Rail,  2.  wykazał  się  posiadaniem  uprawnień,  tj. 

posiadaniem aktualnego zezwolenia wydane przez Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki 

na uruchamianie urządzeń Canis, Canis Matic Portal, Canis Matic Gantry, Canis Matic Rail – 

a  więc  dla  grupy  urządzeń  takich  jak  oferowane  urządzenie,  3.  złożył  oświadczenie,  że  

w  przypadku  wyboru  jego  oferty  zobowiązuje  się  do  realizacji  przedmiotu  zamówienia  na 

zasadach opisanych w SWZ. Mając na uwadze powyższe, Zamawiający uznał, że poniższy 

wymóg: urządzenie RTG nie może być urządzeniem modelowym, ani prototypowym, co nie 

jest  równoznaczne  z  brakiem  możliwości  dostosowania  już  istniejącego  modelu/typu  do 

skonkretyzowanych  potrzeb  i  wymagań  Zamawiającego  -  analizowany  całościowo  (tj.  

z  dopuszczeniem  możliwością  dostosowania)  a  nie  wybiórczo  (jak  to  czyni  Odwołujący)  - 

został  spełniony.  Wynika  to  z  faktu,  że  urządzenie  z  grupy  Canis  funkcjonuje  i  jest 

wykorzystywane  do  świetlenia  wagonów  (Kużnica  -  Białostocka),  natomiast  zaoferowane 

urządzenie  z  grupy  Canis  -  tj.  Canis  Matic  Rail,  po  dostosowaniu  do  już  istniejącego 

modelu/typu (jeżeli istnieje taka konieczność) - do tego celu będzie wykorzystywane. 

W zakresie zarzutu zawartego w punkcie 2. petitum 

odwołania Zamawiający wskazał, 

że  Odwołujący  błędnie  twierdzi,  że  Zamawiający  wzywał  do  uzupełniania  tych  samych 

podmiotowych  środków  dowodowych  więcej  niż  jeden  raz.  W  rzeczywistości  Zamawiający 

wezwał wykonawcę jeden raz do złożenia określonych, podmiotowych środków dowodowych 

i  jeden  raz  do  ich  uzupełnienia.  Zamawiający  przedstawił  chronologię  czynności,  w  tym 

wezwania z dnia 21 grudnia 2022 r. oraz wezwania z dnia 13 i 26 stycznia 2023 r. Zdaniem 

Zamawiającego 

całokształt 

podejmowanych 

czynności 

odniesieniu 

do 

złożenia/poprawienia/uzupełnienia  dokumentów  (odpowiednio  w  trybie  art.  126  ust.  1  


i  art.  128  ust.  1  pzp)  mieścił  się  w  zasadzie  jednokrotności  wezwania  wykonawcy  do 

uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych, z uwagi na to, że dotyczył każdorazowo 

różnych dokumentów oraz różnego rodzaju ich wadliwości. Na taką możliwość wskazuje też 

orzecznictwo - KIO 3753/21 z 11 stycznia 2022 r. 

Po  przeprowadzeniu  rozprawy  z  udziałem  Stron  i  Uczestnika  postępowania 

odwoławczego,  na  podstawie  zebranego  materiału  w  sprawie  oraz  oświadczeń  

i  stanowisk  Stron  i  Uczestnika,  Krajowa  Izba 

Odwoławcza  ustaliła  i  zważyła,  co 

następuje: 

Na  wstępie  Izba  ustaliła,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek,  o  których 

stanowi art. 528 

ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania. 

Izba oceniła, że Odwołujący posiada interes w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość 

poniesienia szkody w związku z ewentualnym naruszeniem przez Zamawiającego przepisów 

ustawy  Pzp,  czym  wypełnił  materialnoprawną  przesłankę  dopuszczalności  odwołania,  

o której mowa w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp. 

Zamawiający  w  dniu  20  lutego  2023  r.  powiadomił  wykonawców  o  wniesionym 

odwołaniu.  

Izba  dopuściła  do  udziału  w  postępowaniu  odwoławczym  wykonawcę 

MULTICONTROL  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  [dalej  „Przystępujący”  lub 

„MULTICONTROL”]  zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  w  dniu  

23 lutego 2023 

r. po stronie Zamawiającego. 

P

rzy  rozpoznawaniu  przedmiotowej  sprawy  Izba  uwzględniła  dokumentację 

postępowania o udzielenie zamówienia przekazaną przez Zamawiającego, w szczególności 

ogłoszenie  o  zamówieniu,  specyfikację  warunków  zamówienia  wraz  z  załącznikami  oraz 

wyjaśnieniami  i  modyfikacjami,  ofertę  Przystępującego  wraz  z  uzupełnieniami,  wezwania 

kierowane  do  Przystępującego  oraz  zawiadomienie  o  wyborze  oferty  najkorzystniejszej 

oferty z dnia 7 lutego 2023 r. 

Skład  orzekający  Izby  wziął  pod  uwagę  również  stanowiska  i  oświadczenia  Stron  

i Uczestnika z

łożone ustnie i pisemnie do protokołu posiedzenia i rozprawy w dniu 1 marca 

2023 r.

, w tym pismo Przystępującego z dnia 1 marca 2023 r., pismo Odwołującego z dnia 1 

marca 2

023 r. oraz odpowiedź na odwołanie. 

Izba  zaliczyła w  poczet materiału sprawy  dowody  złożone  przez  Odwołującego  przy 

piśmie z dnia 1 marca 2023 r., tj.: 

1. wniosek do PPA z 10.10.2018 r.; 

2. wyciąg z umowy dotyczącej urządzenia Canis w Kuźnicy Białostockiej; 

3. wyciąg z instrukcji użytkownika urządzenia Canis, produkcji NCBJ; 


4. wyciąg z oferty Przystępującego w postępowaniu dot. Kuźnicy Białostockiej. 

Ponadto  do  akt  sprawy  Izba  włączyła  dowody  złożone  przez  Przystępującego  wraz  

z pismem z dnia 1 marca 2023 r., tj.: 

1.  pismo  Przystępującego  z  30.12.2022  r.  do  Izby  Administracji  Skarbowej  

w Olsztynie; 

2.  pismo  Przystępującego  z  30.11.2022  r.  do  Izby  Administracji  Skarbowej  

w Gdańsku; 

3. protokół zdawczo-odbiorczy z 19.12.2022 r.; 

4.  pełnomocnictwo  PID  Polska  sp.  z  o.o.  dla  p.  B.  O.  wraz  z  odpisem  pełnym  KRS 

PID Polska sp. z o.o. 

Izba ustaliła, co następuje: 

Przedmiotem  zamówienia  jest  realizacja  zadania  polegającego  na  modernizacji 

istniejącego  stacjonarnego  urządzenia  RTG  Nuctech  RF6010  do  prześwietlania  wagonów 

kolejowych  zlokalizowanego  na  kolejowym  przejściu  granicznym  w  Hrubieszowie  wraz  

z rozbudową infrastruktury towarzyszącej, w ramach którego przewidziano w szczególności 

zakup  i  dostawę  nowego  urządzenia  RTG  do  prześwietlania  wagonów  kolejowych  jego 

instalację  w  miejsce  starego  urządzenia  RTG  przeznaczonego  do  demontażu  oraz 

przebudowę  i  budowę  infrastruktury  towarzyszącej,  a  także  przetransportowanie  i  złożenie 

zdemontowanych 

urządzeń/elementów  w  miejsce  wskazane  przez  Zamawiającego  oraz 

uzyskanie  w  imieniu  i  na  rzecz  Zamawiającego  zezwolenia  Prezesa  Państwowej  Agencji 

Atomistyki na stosowanie/użytkowanie przez Zamawiającego urządzenia RTG. 

Zgodnie  ust.  3  Rozdziału  I  –  Część  opisowa  Programu  funkcjonalno-użytkowego 

(załącznik nr 1 do umowy) [dalej „PFU”] Zamawiający wymagał: Oferowane urządzenie RTG 

musi  być fabrycznie  nowe  (rok  produkcji  2023).  Oferowane  urządzenie  RTG  nie  może  być 

urządzeniem  modelowym,  ani  prototypowym,  co  nie  jest  równoznaczne  z  brakiem 

możliwości  dostosowania  już  istniejącego  modelu/typu  do  skonkretyzowanych  potrzeb  

i wymagań Zamawiającego. 

Zgodnie  z  rozdziałem  V  ust.  1  SWZ,  w  celu  potwierdzenia  zgodności  oferowanego 

urządzenia  RTG  z  minimalnymi  parametrami  i  wymaganiami  zamawiającego  określonymi  

w dokumentacji po

stępowania oraz opisanymi w Programie F-U (załączniku nr 1 do umowy)  

w  szczególności  w  rozdziale  I  ust.  3.  Opis  wymagań  zamawiającego  –  zamawiający  żąda, 

aby wykonawca złożył wraz z ofertą, za pośrednictwem Platformy, załącznik nr 1A do umowy 

–  oświadczenie  wykonawcy  o  zgodności  parametrów  oferowanego  urządzenia  RTG  

z wymaganiami zamawiającego, stanowiące przedmiotowy środek dowodowy. 


W ww. oświadczeniu wykonawcy byli zobowiązani wskazać m.in. wskazać model, typ, 

moc,  rok  produkcji  urządzenia  RTG  oraz  producenta  zaoferowanego  urządzenia  RTG. 

Dodatkowo,  w  ramach  tego  formularza  wykonawcy  mieli  oświadczyć,  że  oferowane  przez 

niego urządzenie RTG spełnia wszystkie minimalne wymagania, parametry, funkcjonalności 

w  zakresie  technologicznym,  jakościowym,  informatycznym,  komunikacyjnym  oraz 

bezpieczeństwa  promieniowania,  które  zostały  opisane  przez  Zamawiającego  (dla  potrzeb 

identyfikacji urządzenia rentgenowskiego) w programie funkcjonalno-użytkowym (załączniku 

nr 1 do umowy) w szczególności w rozdziale I ust. 3. Opis wymagań zamawiającego.  

Zgodnie  z  rozdziałem  VIII  ust.  5  pkt  2  SWZ,  Zamawiający  oceni,  czy  udostępniane 

wykonawcy przez podmioty udostępniające zasoby zdolności techniczne lub zawodowe lub 

ich  sytuacja  finansowa  lub  ekonomiczna,  pozwalają  na  wykazanie  przez  wykonawcę 

spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu  oraz  zbada,  czy  nie  zachodzą  wobec  nich 

podstawy wykluczenia, o których mowa w:  

a) art. 108 ust. 1 pkt 1÷6 oraz art. 109 ust. 1 pkt 1÷4 i 7÷9 ustawy Pzp,  

b) art. 7 ust. 1 ustawy o przeciwdzia

łaniu wspieraniu agresji na Ukrainę oraz  

c) art. 5k rozporządzenia 833/2014 w brzmieniu nadanym rozporządzeniem 2022/576. 

W rozdziale IX ust. 2 

SWZ Zamawiający wskazał katalog oświadczeń i dokumentów 

składanych na wezwanie Zamawiającego w trybie art. 126 ust. 1 ustawy Pzp.  

Zgodnie z rozdziałem IX ust. 9 SWZ, w przypadku gdy podmiotowe środki dowodowe, 

inne  dokumenty  lub  dokumenty  potwierdzające  umocowanie  do  reprezentowania 

odpowiednio wykonawcy, wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia 

publicznego, podmiotu udostępniającego zasoby na zasadach określonych w art. 118 ustawy 

Pzp  lub  podwykonawcy  niebędącego  podmiotem  udostępniającym  zasoby  na  takich 

zasadach,  zwane  dalej  „dokumentami  potwierdzającymi  umocowanie  do  reprezentowania”, 

zost

ały wystawione przez upoważnione podmioty inne niż wykonawca, wykonawca wspólnie 

ubiegający się o udzielenie zamówienia, podmiot udostępniający zasoby lub podwykonawca, 

zwane dalej „upoważnionymi podmiotami”, jako dokument elektroniczny, przekazuje się ten 

dokument. 

Zgodnie  z  rozdziałem  IX  ust.  11  pkt  1  SWZ,  poświadczenia  zgodności  cyfrowego 

odwzorowania  z  dokumentem  w  postaci  papierowej,  o  którym  mowa  w  ust.  10,  dokonuje  

w  przypadku:  podmiotowych  środków  dowodowych  oraz  dokumentów  potwierdzających 

umocowanie  do  reprezentowania  - 

odpowiednio  wykonawca,  wykonawca  wspólnie 

ubiegający się o udzielenie zamówienia, podmiot udostępniający zasoby lub podwykonawca, 

w  zakresie  podmiotowych  środków  dowodowych  lub  dokumentów  potwierdzających 

umocowanie do reprezentow

ania, które każdego z nich dotyczą. 


Zgodnie  z  rozdziałem  IX  ust.  15  SWZ,  poświadczenia  zgodności  cyfrowego 

odwzorowania z dokumentem w postaci papierowej, o którym mowa w ust. 10 i ust. 13, może 

dokonać również notariusz. 

W  postępowaniu  złożono  dwie  oferty:  1)  oferta  MULTICONTROL  sp.  z  o.o.  z  ceną 

18.181.800,00 zł brutto oraz okresem gwarancji na urządzenie RTG: 122 miesiące, 2) oferta 

odwołującego Nuctech Warsaw Company Limited sp. z o.o. z ceną 18.345.555,00 zł brutto 

oraz okresem gwarancji na urządzenie RTG: 122 miesiące. 

Zgodnie  z  załącznikiem  nr  1A  do  umowy  MULTICONTROL  zaoferował 

Zamawiającemu urządzenie:  

1) model urządzenia RTG: Canis Matic,  

2) typ urządzenia RTG: (Canis Matic) Rail  

3) moc urządzenia RTG (w Me V): 9/6 MeV  

4) rok produkcji urządzenia RTG: 2023 r.  

producent urządzenia RTG: MULTICONTROL SP. Z O.O. 

W  dniu  21  grudnia  2022 

r.  Zamawiający  wezwał  Przystępującego  w  trybie  art.  126 

ust.  1  ustawy  Pzp 

do  złożenia  oświadczeń  oraz  podmiotowych  środków  dowodowych 

potwierdzających  spełnianie  warunków  udziału  w  postępowaniu  oraz  brak  podstaw 

wykluczenia wymienionych w rozdziale IX ust. 2 pkt 

1÷13 SWZ, a mianowicie: 

1.  oświadczenia  wykonawcy/podmiotów  udostępniających  zasoby  o  niepodleganiu 

wykluczeniu i spełnianiu warunków udziału w postępowaniu, o którym mowa w art. 125 ust. 1 

ustawy  Pzp 

–  aktualnego  na  dzień  składania  ofert  –  składanego  w  formie  Jednolitego 

Europejskiego Dokumentu Zamówienia, zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym KE (UE) 

2016/7  z  dnia  5 stycznia 2016 r. 

ustanawiającym  standardowy  formularz  Jednolitego 

Europejskiego  Dokumentu  Zamówienia  (Dz. Urz. UE  L3/16)  –  wg  wzoru  stanowiącego 

załącznik nr 1 do SWZ; 

2.  oświadczenia  wykonawcy  o  niepodleganiu  wykluczeniu  z  postępowania  na  podstawie 

art. 

5k  rozporządzenia  833/2014  w  brzmieniu  nadanym  rozporządzeniem  2022/576  oraz 

art. 7 ust. 1 ustawy 

o przeciwdziałaniu wspieraniu agresji na Ukrainę – aktualnego na dzień 

składania ofert – wg wzoru stanowiącego załącznik nr 1A do SWZ; 

3.  oświadczenia  podmiotów  udostępniających  zasoby  o  niepodleganiu  wykluczeniu  

z  postępowania  na  podstawie  art. 5k  rozporządzenia  833/2014  w  brzmieniu  nadanym 

rozporządzeniem 2022/576 oraz art. 7 ust. 1 ustawy o przeciwdziałaniu wspieraniu agresji na 

Ukrainę – aktualnego na dzień składania ofert – wg wzoru stanowiącego załącznik nr 1B do 

SWZ; 

4.  oświadczenia  wykonawcy/podmiotów  udostępniających  zasoby  o  aktualności  informacji 

zawartych w oświadczeniach, o których mowa w rozdziale IX ust. 1 pkt 1÷3 SWZ w zakresie 


braku  podstaw  wykluczenia  z  postępowania  –  wg  wzoru  stanowiącego  załącznik  nr 3  do 

SWZ; 

oświadczenia  wykonawcy  o  przynależności  lub  braku  przynależności  do  tej  samej  grupy 

kapitałowej – wg wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do SWZ; 

6. informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie art. 108 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy Pzp 

– sporządzonej nie wcześniej niż 6 miesięcy przed jej złożeniem; 

7.  aktualnego  zezwolenia  wydanego  przez  Prezesa  Państwowej  Agencji  Atomistyki 

zakresie  uruchamiania  urządzeń  wytwarzających  promieniowanie  jonizujące  zgodnie  

z  art. 4  ust. 1  pkt 10  ustawy  z  dnia  29 listopada 2000 r.  Prawo  atomowe  (tekst  jednolity: 

Dz.U. z 2021 r., poz. 1941 ze zm.)

, obejmującego swoim zakresem oferowane urządzenie; 

Zamawiający  zaakceptuje  zezwolenie  wydane  dla  rodziny/generacji  urządzeń  pod 

warunkiem,  że  w  tym  zezwoleniu  będą  wymienione  konkretne  serie/modele  urządzeń 

wchodzące  w  skład  tej  rodziny/generacji,  tak  aby  można  było  stwierdzić,  że  zaoferowany 

model należy do rodziny/generacji, dla której to zezwolenie jest wydane. 

8.  odpisu  lub  informacji  z  Krajo

wego  Rejestru  Sądowego,  w  zakresie  art. 109  ust. 1  pkt 4 

ustawy  Pzp  i  art. 7  ust. 

1  ustawy  o  przeciwdziałaniu  wspieraniu  agresji  na  Ukrainę  – 

sporządzonej  nie  wcześniej  niż  3 miesiące  przed  jej  złożeniem,  jeżeli  odrębne  przepisy 

wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji; 

9.  zaświadczenia  właściwego  naczelnika  urzędu  skarbowego  potwierdzającego,  że 

wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków i opłat, w zakresie art. 109 ust. 1 pkt 1 ustawy 

Pzp, 

wystawionego 

nie 

wcześniej 

niż 

3 miesiące 

przed 

jego 

złożeniem,  

a  w  przypadku  zalegania  z  opłacaniem  podatków  lub  opłat  wraz  z  zaświadczeniem 

Zamawiający  żąda  złożenia  dokumentów  potwierdzających,  że  przed  upływem  terminu 

składania  ofert  wykonawca  dokonał  płatności  należnych  podatków  lub  opłat  wraz  

z  odsetkami  lub  grz

ywnami  lub  zawarł  wiążące  porozumienie  w  sprawie  spłat  tych 

należności; 

10.  zaświadczenia  albo  innego  dokumentu  właściwej  terenowej  jednostki  organizacyjnej 

Zakładu  Ubezpieczeń  Społecznych  lub  właściwego  oddziału  regionalnego  lub  właściwej 

placówki  terenowej  Kasy  Rolniczego  Ubezpieczenia  Społecznego  potwierdzającego,  że 

wykonawca  nie  zalega  z  opłacaniem  składek  na  ubezpieczenia  społeczne  i  zdrowotne,  

w  zakresie  art. 109  ust. 1  pkt 

1  ustawy  Pzp,  wystawionego  nie  wcześniej  niż  3 miesiące 

przed  jego  złożeniem,  a  w  przypadku  zalegania  z  opłacaniem  składek  na  ubezpieczenia 

społeczne  lub  zdrowotne  wraz  z  zaświadczeniem  albo  innym  dokumentem  Zamawiający 

żąda  złożenia  dokumentów  potwierdzających,  że  przed  upływem  terminu  składania  ofert 

wykonawca dokonał płatności należnych składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne 

wraz  odsetkami  lub  grzywnami  lub  zawarł  wiążące  porozumienie  w  sprawie  spłat  tych 

należności; 


11.  wykazu  wykonanych  dostaw,  o  których  mowa  w  rozdziale VIII  ust. 1  pkt 2  lit. c1)  SWZ 

oraz  wykazu  wyk

onanych  robót  budowlanych,  o  których  mowa  w  rozdziale VIII  ust. 1  pkt 2 

lit. c2) SWZ 

– w oświadczeniu zamieszczonym w załączniku nr 2 do SWZ; 

12.  dowodów  określających,  czy  dostawy  oraz  roboty  budowlane  wymienione  

w  wykazie/wykazach,  o  którym  mowa  w pkt 11,  zostały  wykonane  należycie,  przy  czym 

dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne dokumenty sporządzone przez podmiot, 

na  rzecz  którego  dostawy  lub  roboty  budowlane  zostały  wykonane,  a  jeżeli  wykonawca  

przyczyn  niezależnych  od  niego  nie  jest  w  stanie  uzyskać  tych  dokumentów  – 

oświadczenie wykonawcy; 

13.  informacji  banku  lub  spółdzielczej  kasy  oszczędnościowo-kredytowej  potwierdzającej 

wysokość posiadanych środków finansowych lub zdolność kredytową wykonawcy, w okresie 

nie  wcześniejszym  niż  3 miesiące  przed  jej  złożeniem.  Informacja  ta  musi  potwierdzać  

w  sposób  jednoznaczny  spełnianie  warunku  udziału  w  postępowaniu  opisanego  

w rozdziale VIII ust. 1 pkt 2 lit. a) SWZ.  

Jeżeli  z  uzasadnionych  przyczyn  wykonawca  nie  może  złożyć  wymaganej  przez 

Zama

wiającego  informacji,  wykonawca  składa  inne  podmiotowe  środki  dowodowe,  które  

w  wystarczający  sposób  potwierdzają  spełnianie  opisanego  warunku  udziału  

w postępowaniu. 

W  dniu  2  stycznia  2023  r. 

wykonawca  MULTICONTROL  złożył  podmiotowe  środki 

dowodowe, w 

tym decyzję Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki z dnia 21 listopada 2022 

r. zmieniającą zezwolenie Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki z dnia 7 stycznia 2019 r. 

polegającą  na  zmianie  jego  zakresu  dotyczącą:  danych  adresu  siedziby  posiadacza 

zezwolenia, 

typów uruchamianych urządzeń wytwarzających promieniowanie jonizujące oraz 

warunków wykonywania działalności.  

Zgodnie  z  ww.  decyzją  zmieniającą:  „zezwalam  na  uruchamianie  urządzeń 

wytwarzających promieniowanie jonizujące: 

1. Canis; 

2. (…); 

3. (…); 

4. (…); 

5.  produkcji  Multicontrol  sp.  z  o.o.  typu:  CANIS  MATIC  Portal,  CANIS  MATIC  Gantry  oraz 

CANIS MATIC Rail”.  

dniu 13 stycznia 2023 r. Zamawiający, na podstawie art. 126 ust. 1 oraz 128 ust. 1  

i  4  ustawy  Pzp, 

wezwał  Wykonawcę  do  uzupełnienia/złożenia  dokumentów  i  oświadczenia 

oraz złożenia wyjaśnień potwierdzających:  

1. spełnienie warunków udziału w postępowaniu, a mianowicie: 


1)  aktualnego  zezwolenia  wydanego  przez  Prezesa  Państwowej  Agencji  Atomistyki  

w  zakresie  uruchamiania  urządzeń  wytwarzających  promieniowanie  jonizujące  zgodnie  

z  art.  4  ust.  1  pkt  10  ustawy  z  dnia  29  listopada  2000  r.  Prawo  atomowe  (tekst  jednolity: 

Dz.U. z 2021 r., poz. 1941 ze zm.), obejmującego swoim zakresem oferowane urządzenie;  

2) wykazu wykonanych dostaw, o których mowa w rozdziale VIII ust. 1 pkt 2 lit. c1) SWZ oraz 

wykazu wykonanych robót budowlanych, o których mowa w rozdziale VIII ust. 1 pkt 2 lit. c2) 

SWZ 

– w oświadczeniu zamieszczonym w załączniku nr 2 do SWZ; 

2.  brak  podstaw  wykluczenia  podmiotów  udostępniających  zasoby,  w  zakresie  podstaw 

wykluczenia, które zostały przewidziane względem wykonawcy, a mianowicie: 

1) informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie art. 108 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy Pzp 

– sporządzonej nie wcześniej niż 6 miesięcy przed jej złożeniem;  

2)  zaświadczenia  właściwego  naczelnika  urzędu  skarbowego  potwierdzającego,  że 

wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków i opłat, w zakresie art. 109 ust. 1 pkt 1 ustawy 

Pzp,  wystawionego  nie  wcześniej  niż  3  miesiące  przed  jego  złożeniem,  a  w  przypadku 

zalegania  z  opłacaniem  podatków  lub  opłat  wraz  z  zaświadczeniem  Zamawiający  żąda 

złożenia  dokumentów  potwierdzających,  że  przed  upływem  terminu  składania  ofert 

wykonawca  dokonał  płatności  należnych  podatków  lub  opłat  wraz  z  odsetkami  lub 

grzywnami lub zaw

arł wiążące porozumienie w sprawie spłat tych należności;  

3)  zaświadczenia  albo  innego  dokumentu  właściwej  terenowej  jednostki  organizacyjnej 

Zakładu  Ubezpieczeń  Społecznych  lub  właściwego  oddziału  regionalnego  lub  właściwej 

placówki  terenowej  Kasy  Rolniczego  Ubezpieczenia  Społecznego  potwierdzającego,  że 

wykonawca  nie  zalega  z  opłacaniem  składek  na  ubezpieczenia  społeczne  i  zdrowotne,  

w  zakresie  art.  109  ust.  1  pkt  1  ustawy  Pzp,  wystawionego  nie  wcześniej  niż  3  miesiące 

przed  jego  złożeniem,  a  w  przypadku  zalegania  z  opłacaniem  składek  na  ubezpieczenia 

społeczne  lub  zdrowotne  wraz  z  zaświadczeniem  albo  innym  dokumentem  Zamawiający 

żąda  złożenia  dokumentów  potwierdzających,  że  przed  upływem  terminu  składania  ofert 

wykonawca dokonał płatności należnych składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne 

wraz  odsetkami  lub  grzywnami  lub  zawarł  wiążące  porozumienie  w  sprawie  spłat  tych 

należności: – w zakresie dotyczącym odpowiednio podmiotów udostępniających zasoby,  

tj. firm: PID Polska Sp. z o.o.; Usługi Remontowo-Budowlane J. R. . 

dniu 23 stycznia 2023 r. złożył ww. dokumenty oraz udzielił wyjaśnień. 

W  dniu  26  stycznia  2023  r. 

Zamawiający  wezwał  MULTICONTROL  na  podstawie  

art.  128  ust.  1  ustawy  Pzp  do  uzupełnienia  podmiotowych  środków  dowodowych 

p

otwierdzających  brak  podstaw  wykluczenia  podmiotów  udostępniających  zasoby,  

w  zakresie  podstaw  wykluczenia,  które  zostały  przewidziane  względem  wykonawcy,  

a mianowicie: 


1) informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie art. 108 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy Pzp 

– sporządzonych nie wcześniej niż 6 miesięcy przed jej złożeniem – dotyczących podmiotu: 

PID Polska Sp. z o.o.; 

2)  zaświadczenia  właściwego  naczelnika  urzędu  skarbowego  potwierdzającego,  że 

wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków i opłat, w zakresie art. 109 ust. 1 pkt 1 ustawy 

Pzp,  wystawionego  nie  wcześniej  niż  3  miesiące  przed  jego  złożeniem,  a  w  przypadku 

zalegania  z  opłacaniem  podatków  lub  opłat  wraz  z  zaświadczeniem  Zamawiający  żąda 

złożenia  dokumentów  potwierdzających,  że  przed  upływem  terminu  składania  ofert 

wykonawca  dokonał  płatności  należnych  podatków  lub  opłat  wraz  z  odsetkami  lub 

grzywnami lub zawarł wiążące porozumienie w sprawie spłat tych należności – dotyczącego 

J. R. 

(właściciela firmy: Usługi Remontowo Budowlane R. J.). 

W  uzasadnieniu  ww.  pisma  Zamawiający  podał,  że  pismem  z  dnia  13.01.2023  r. 

wezwał  Wykonawcę  –  MULTICONTROL  Sp.  z  o.o.  do  złożenia  podmiotowych  środków 

dowodowych 

potwierdzających 

brak 

podstaw 

wykluczenia 

wobec 

podmiotów 

udostępniających  zasoby,  w  zakresie  podstaw  wykluczenia,  które  zostały  przewidziane 

względem  wykonawcy.  W  odpowiedzi  ww.  Wykonawca  w  dniu  23.01.2023  r.  złożył 

przedmiotowe  dokumenty  za  pośrednictwem  Platformy  e-Zamawiający.  Po  dokonanej 

analizie złożonych dokumentów Zamawiający stwierdził, że:  

1)  informacje  z  Krajowego  Rejestru  Karnego  w  zakresie  art.  108  ust.  1  pkt  1,  2  i  4  ustawy 

Pzp wystawione przez upoważniony podmiot jako dokumenty w postaci papierowej dla PID 

Polska  Sp.  z  o.o.,  ul.  Poleczki  32,  02-822  Warszawa 

–  w  zakresie  dotyczącym  jego 

przedstawicieli,  tj.:  członków  zarządu,  prokurenta  oraz  ww.  podmiotu  zbiorowego  –  zostały 

złożone w nieodpowiedniej formie, tj. poświadczenia zgodności cyfrowych odwzorowań ww. 

dokumentów  z  dokumentami  zapisanymi  w  postaci  papierowej  dokonał  Wykonawca  – 

MULTICONTROL  Sp.  z  o.o. 

–  podmiot  nieuprawniony  do  tej  czynności.  Zgodność  ww. 

dokumentów 

powinien 

potwierdzić 

umocowany 

przedstawiciel 

ww. 

podmiotu 

udostepniającego  zasoby,  którego  te  dokumenty  dotyczą  –  zgodnie  z  informacją 

zamieszczo

ną  w  rozdziale  IX  ust.  11  pkt  1  SWZ  lub  odpowiednio  notariusz  zgodnie  

z informacją rozdziału IX ust. 15 SWZ; 

2)  zaświadczenie  Naczelnika  Pierwszego  Urzędu  Skarbowego  w  Białymstoku,  wystawione 

dla J. R. 

(właściciela firmy: Usługi Remontowo Budowlane R. J., ul. Skrajnej 13 lok 42, 15-

663 Białystok), złożone zostało w formie niezgodnej z tą określoną przez Zamawiającego w 

SWZ.  Przedmiotowy  dokument,  jak  wynika  z  jego  treści,  został  wystawiony  jako  dokument 

elektroniczny 

przez 

odpowiedn

i, 

upoważniony 

do 

tego 

organ.  

W  rozdziale  IX  ust.  9  SWZ  Zamawiający  wskazał,  że  jeżeli  podmiotowe  środki  dowodowe, 

inne  dokumenty  (…),  zostały  wystawione  przez  upoważnione  podmioty  –  inne  niż 

wykonawca,  wykonawca  wspólnie  ubiegający  się  o  udzielenie  zamówienia,  podmiot 


udostępniający zasoby lub podwykonawca – jako dokument elektroniczny, przekazuje się ten 

dokument. Wykonawca przesłał Zamawiającemu cyfrowy obraz elektronicznego dokumentu, 

potwierdzony przez siebie za zgodność z oryginałem. 

Wykonawca MULTICONTROL 

w odpowiedzi na powyższe wezwanie złożył: 

1.  informacje  z  Krajowego  Rejestru  Karnego  w  zakresie  art.  108  ust.  1  pkt  1,  2  i  4  ustawy 

Pzp, wystawione dla PID Polska Sp. z o.o., ul. Poleczki 32, 02-822 Warszawa 

– w zakresie 

dotyczącym:  członków  zarządu,  prokurenta  i  podmiotu  zbiorowego  stanowiące  cyfrowe 

odwzorowanie  dokumentu  papierowego  poświadczone  przez  prezesa  zarządu  PID  Polska 

Sp. z o.o.; 

2.  zaświadczenie  Naczelnika  Pierwszego  Urzędu  Skarbowego  w  Białymstoku 

potwierdzające, że J. R. – właściciel firmy: Usługi Remontowo Budowlane R. J. z siedzibą w 

Białymstoku 

przy 

ul. 

Skrajnej 

lok 

– 

nie 

zalega  

z  opłacaniem  podatków  i  opłat,  w  zakresie  art.  109  ust.  1  pkt  1  ustawy  Pzp  stanowiące 

dokument elektroniczny. 

W dniu 7 lutego 2

023 r. Zamawiający zawiadomił o wyborze oferty MULTICONTROL. 

Oferta Odwołującego uplasowała się na drugim miejscu w rankingu ofert. 

Izba zważyła, co następuje: 

Odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie. 

Nie  zasługiwał  na  uwzględnienie  zarzut  naruszenia  art.  226  ust.  1  pkt  5  w  zw.  

z  art.  218  ust.  2  w  zw.  z  art.  16  pkt.  1  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty 

wykonawcy  MULTICONTROL 

z  uwagi  na  niezgodność  treści  oferty  z  warunkami 

zamówienia,  a  w  konsekwencji  naruszenie  zasady  równego  traktowania  wykonawców  oraz 

zachowania uczciwej konkurencji. 

Zgodnie  z  art.  218  ust. 2  ustawy  Pzp,  tr

eść oferty musi być zgodna z wymaganiami 

zamawiającego określonymi w dokumentach zamówienia. Stosownie do art. 226 ust. 1 pkt 5 

ustawy  Pzp,  zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli  jej  treść  jest  niezgodna  z  warunkami 

zamówienia. 

Zgodnie  z  ugruntowanym  na  tle  poprzedniego  stanu  prawnego  orzecznictwem  Izby, 

zachowującym  obecnie  aktualność,  niezgodność  treści  oferty  z  warunkami  zamówienia, 

stanowiąca przesłankę odrzucenia oferty wykonawcy, o której mowa w art. 226 ust. 1 pkt 5 

ustawy  Pzp,  ma  miejsce  w  sytuacji,  gdy  oferowane  przez  wykonawcę  w  ofercie 

zobowiązanie  nie  odpowiada  zobowiązaniu  określonemu  w  SWZ,  bądź  też  polega  na 

sporządzeniu  i  przedstawieniu  oferty  w  sposób  niezgodny  z  wymaganiami  zamawiającego, 

przy czym chodzi tutaj o takie wymagania SWZ, które dotyczą sposobu opisania, wyrażenia  


i potwierdzenia zobowiązania oferowanego, tj. wymagania co do treści oferty, a nie jej formy 

(por.  wyrok  KIO  z  dnia  31  marca  2016  r.  sygn.  akt:  KIO  396/16  oraz  wyrok  KIO  z  dnia  6 

września 2016 r. sygn. akt: KIO 1565/16). Z kolei termin oferta należy odczytywać w świetle 

art. 66 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 

ze zm.), który stanowi że oświadczenie drugiej stronie woli zawarcia umowy stanowi ofertę, 

jeżeli określa istotne postanowienia tej umowy. Na gruncie Prawa zamówień publicznych to 

zamawiający  ustala  w  SWZ  wymagany  od  wykonawcy  zakres  i  sposób  konkretyzacji 

oświadczenia  woli,  który  będzie  następnie  podstawą  dla  oceny  zgodności  treści  złożonej 

oferty  z  merytorycznymi  wymaganiami  opisu  przedmiotu  zamówienia.  Dodać  należy,  że 

z

astosowanie  ww.  przesłanki  odrzucenia  wymaga  jednoznacznego  wykazania  na  czym 

polega niezgodność oferty z warunkami zamówienia, poprzez wskazanie w ofercie tego, co 

jest  sprzeczne  z  dokumentacją  postępowania  i  w  jaki  sposób  ta  niezgodność  występuje,  

w  konfrontacji  z  wyraźnie  określonymi  i  ustalonymi  warunkami  zamówienia.  Tym  samym 

punktem wyjścia dla stwierdzenia wady oferty jest właściwe ustalenie oraz zinterpretowanie 

dokumentacji sporządzonej w danym postępowaniu, która powinna być rozumiana w sposób 

ścisły,  aby  ograniczyć  pole  dla  ewentualnych  niejasności  i  nieporozumień,  skutkujących 

niedozwoloną uznaniowością przy ocenie ofert. 

Osią  sporu  między  Stronami  było,  czy  zaoferowane  przez  MULTICONTROL 

urządzenie  RTG  –  Canis  Matic  Rail  ma  charakter  prototypowy/modelowy,  co  było 

niedopuszczalne w świetle wymogów ust. 3 rozdziału I PFU. 

W  okolicznościach  przedmiotowej  sprawy  Izba  nie  znalazła  podstaw  do  nakazania 

Zamawiającemu  odrzucenia  oferty  MULTICONTROL  jako  niezgodnej  z  warunkami 

zamówienia.  Wskazać  należy,  iż  zakres  informacji  dotyczących  oferty  Przystępującego, 

którymi dysponował Zamawiający na etapie postępowania o udzielenie zamówienia, wbrew 

twierdzeniom  Odwołującego,  nie  dawał  podstaw  do  odrzucenia  oferty  wykonawcy 

MULTICONTROL  jako  sprzecznej  z  SWZ

.  Zdaniem  Izby  z  faktu,  że  Przystępujący  

w  załączniku  1A  do  umowy  wskazał,  że  oferuje  urządzenie  Canis  Matic  Rail  oraz  że  

w  decyzji  zmieniającej  Prezesa  Państwowej  Agencji  Atomistyki  z  dnia  21  listopada  2022  r. 

dopisano  ww.  urządzenie  na  krótko  przed  upływem  terminu  składania  ofert  (ok.  3  tygodni) 

sprzeczności z warunkami zamówienia nie sposób wywieść.  

Wymaga  z

auważenia,  że  Odwołujący  postawił  daleko  idący  zarzut  dotyczący 

zaniechania odrzucenia oferty  konkurenta,  przy czym  pominął,  iż  odrzucenie oferty  danego 

wykonawcy  może  mieć miejsce  jedynie,  w  sytuacji  gdy  zamawiający  w  sposób  niebudzący 

wątpliwości może ustalić, że oferta wykonawcy jest niezgodna z warunkami zamówienia. Nie 

budzi  wątpliwości  w  orzecznictwie Izby  pogląd,  zgodnie  z  którym  co  do  zasady odrzucenie 

oferty  na  podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  5  ustawy  Pzp  winno  być  poprzedzone  procedurą 

wyjaśnień zgodnie z art. 223 ust. 1 ustawy Pzp. W rozpoznawanej sprawie Odwołujący jako  


profesjonalista, po zapoznaniu się z dokumentacją postępowania, winien mieć świadomość, 

że Zamawiający nie skierował do Przystępującego wezwania w trybie art. 223 ust. 1 ustawy 

Pzp

. Zarzutu w tym zakresie nie sformułował Odwołujący, a podniesiony w odwołaniu zarzut 

naruszenia  art.  226  ust.  1  pkt  5  ustawy  Pzp  Wykonawca 

oparł  wyłącznie  na  formalnej 

analizie  załącznika  nr  1a  do  umowy  oraz  decyzji  Prezesa  Państwowej  Agencji  Atomistyki,  

w szczególności błędnej analizie decyzji zmieniającej z dnia 21 listopada 2022 r., która miała 

prowadzić  do  wniosku,  że  oferowane  przez  Przystępującego  urządzenie  ma  charakter 

prototypowy, bowiem 

zdaniem Odwołującego nie było możliwe, aby urządzenie Canis Matic 

Rail było użytkowane przez jakiegokolwiek użytkownika z uwagi na krótki okres jaki upłynął 

od 

wydania decyzji zmieniającej.  

Następnie  Izba  wskazuje,  że  Odwołujący  nie  odparł  stanowiska  Przystępującego 

zaprezentowanego  w  piśmie  z  dnia  1  marca  2023  r.  Odwołujący  nie  wszedł  w  spór  

z Przystępującym co do istoty, w szczególności nie podważył stanowiska Przystępującego, iż 

oferowane urządzenie Canis Matic Rail stanowi takie samo urządzenie jak występujące pod 

dotychczasowym określeniem Canis, które na przejściu granicznym w Kuźnicy Białostockiej 

–  Grodno  funkcjonuje  prawidłowo  od  3  lat  (okoliczność,  iż  na  ww.  przejściu  granicznym 

pracuje urządzenie Canis potwierdzają zresztą dowody Odwołującego).   

Za  wiarygodne  Izba  uznała  stanowisko  Przystępującego,  który  w  piśmie  z  dnia  1 

marca 2023 r. wyjaśnił, że niezmiennie produkuje i oferuje wyłącznie jeden model urządzenia 

Canis  z  tym,  że  w  jednym  typie  do  kontroli  wagonów  kolejowych  oraz  w  dwóch  typach  do 

kontroli  pojazdów  i  kontenerów,  które  ze  względów  marketingowych  zostały  odpowiednio 

oznaczone ze względu na przeznaczenie (Rail/Gantry/Portal). Ponadto Wykonawca wyjaśnił, 

że  zaktualizował  oprogramowanie  w  urządzeniu  do  kontroli  wagonów  kolejowych  oraz  do 

kontroli  pojazdów  i  kontenerów,  przy  czym  zmiana  oprogramowania  uzasadniała,  także  ze 

względów  marketingowych,  uzupełnienie  nazwy  urządzenia  –  w  ten  sposób  powstało 

określenie Canis Matic. Powyższe – jak wyjaśnił MULTICONTROL - nie skutkowało jednak 

zmianą elementów składowych/komponentów urządzenia, a urządzenie Canis Matic Rail jest 

tym  samym 

urządzeniem  do  kontroli  wagonów,  które  było  produkowane  dotychczas  pod 

oznaczeniem  Canis. 

Innymi  słowy,  oferowane  przez  MULTICONTROL  urządzenie  RTG  do 

kontroli wagonów kolejowych występowało i nadal występuje w jednym modelu i jednej wersji 

– oznaczonym dotychczas jako Canis, a obecnie Canis Matic Rail.  

Stanowisko Przystępującego znajduje potwierdzenie w złożonych przez  Wykonawcę 

pismach  z  dnia  30  listopada  i  30  grudnia  2022  r.  skierowanych  odpowiednio  do  Izby 

Administracj

i  Skarbowej  w  Gdańsku  oraz  Olsztynie,  z  których  wynika,  że  Wykonawca  

w  ramach  wiążących  go  z  ww.  podmiotami  umów,  których  przedmiotem  jest  dostawa 

urządzenia  RTG  Multicontrol  Canis  (Izba  Administracji  Skarbowej  w  Olsztynie)  oraz  Canis 

Gantry  (Izba  Adminis

tracji  Skarbowej  w Gdańsku),  poinformował  Zamawiających  o zmianie 


nomenklatury urządzenia CANIS na Canis Matic Rail oraz Canis Matic Gantry. Ww. pismami 

Przyst

ępujący poinformował ponadto o dokonanych zmianach w zakresie oprogramowania, 

które  nie  spowodowały  odstępstwa  od  wymaganych  w  dokumentacji  przetargowej 

parametrów  urządzenia,  a  urządzenie  Canis  Matic  Gantry  zostało  odebrane  przez 

Zamawiającego  co  potwierdza  protokół  zdawczo  –  odbiorczy  z  dnia  19  grudnia  2022  r.  

W świetle ww. dokumentów oraz wobec braku kontrdowodów Izba nie znalazła podstaw do 

podważenia  stanowiska  Przystępującego,  zwłaszcza  że  Odwołujący  nie  twierdził,  iż 

aktualizacja  stosownego  oprogramowania w  zakresie jakości  obrazu  w  urządzeniach  Canis 

stanowiła  o  powstaniu  nowego  modelowego/prototypowego  urządzenia.  Przyjęcie  zresztą 

poglądu  jakoby  każda  zmiana  oprogramowania  danego  urządzenia  miała  prowadzić  do 

powstania  nowego  modelowego  czy  prototypowego  urządzenia  jest  logicznie  nie  do 

przyjęcia.   

Odnosząc się do kwestii zmiany zezwolenia Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki 

decyzją z dnia 21 listopada 2022 r. zauważyć należy, iż wbrew twierdzeniom Odwołującego, 

przedmiotowa  decyzja  dotyczyła  zmiany  typów  uruchamianych  urządzeń  a  nie  modeli. 

Wskazać  należy,  iż  zezwolenie  z  dnia  1  stycznia  2019  r.  obejmowało  urządzenia 

wytwarzające  promieniowanie  jonizujące  oznaczone  wówczas  jako  Canis.  Aktualnie 

zmodyfikowana  decyzja  obejmuje  te  same  urządzenia,  których  dotyczyła  ww.  decyzja,  ale  

z  uwzględnieniem  różnych  oznaczeń  dla  poszczególnych  typów  tego  urządzenia  (Rail, 

Gantry,  Portal).  W

skazać  należy,  iż  Odwołujący  nie  polemizował  ze  stanowiskiem 

Przystępującego zawartym w piśmie procesowym z dnia 1 marca 2023 r., zgodnie z którym: 

„podyktowana  względami  marketingowymi  zmiana  nazewnictwa  urządzeń  z  podaniem  w 

nazwie  typu  wskazującego  na  przeznaczenie  (Rail  dla  kolei,  Gantry  i  Portal  dla 

samochodów)  musiała  skutkować  aneksowaniem  zezwolenia  Prezesa  PPA,  bowiem  pełne 

oznaczenie urządzenia musi być dokładnie odzwierciedlone w decyzji zezwalającej na  jego 

uruchomienie i stosowanie”.  

O

ceny  Izby  nie  zmieniły  dowody  złożone  przez  Odwołującego  przy  piśmie  z  dnia  1 

marca  2023  r.  wymienione  na  str.  8  i  9  powyżej,  bowiem  nie  wskazywały  na  niezgodność 

oferty  MULTICONTROL  z  warunkami  zamówienia  oraz  nie  podważały  stanowiska 

za

prezentowanego przez Przystępującego w piśmie procesowym. 

W świetle powyższych okoliczności, w tym mając na uwadze rozkład ciężaru dowodu 

zgodnie  z  art.  534  ust.  1  ustawy  Pzp,  za  niewykazane 

Izba  uznała  stanowisko 

Odwołującego, iż oferowane przez MULTICONTROL urządzenie Canis Matic Rail stanowiło 

urządzenie  prototypowe/modelowe,  a  zatem  niezweryfikowane  w  praktyce  i  codziennym 

użytkowaniu.  Wobec  powyższego  zarzut  naruszenia  art.  226  ust.  1  pkt  5  ustawy  Pzp  nie 

mógł zostać uznany za zasadny. 


Ni

e potwierdził się zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c), względnie lit. a) w zw. 

z  art.  128  ust.  1,  2  i  6  w  zw.  z  art.  16  pkt  1  ustawy  Pzp  poprzez  dwukrotne  wezwanie 

wykonawcy  MULTICONTROL  do  uzupełnienia  podmiotowych  środków  dowodowych,  tj. 

informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie art. 108 ust. 1 pkt 1,  2 i 4 ustawy Pzp 

wystawionych dla  PID  Polska sp. z  o.o.  oraz  zaświadczenia właściwego naczelnika  urzędu 

skarbowego  potwierdzającego,  że  wykonawca  nie  zalega  z  opłacaniem  podatków  i  opłat,  

w zakresie art. 109 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp wystawionego dla J. R. 

stanowiących podmioty 

udostępniające zasoby na rzecz wykonawcy MULTICONTROL. 

Zgodnie z art. 226 ust. 

1 pkt 2 lit. a) oraz c) ustawy Pzp, zamawiający odrzuca ofertę, 

jeżeli  została  złożona  przez  wykonawcę  podlegającego  wykluczeniu  z  postępowania  lub 

który nie złożył w przewidzianym terminie oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1, lub 

podmiotowego  środka  dowodowego,  potwierdzających  brak  podstaw  wykluczenia  lub 

spełnianie  warunków  udziału  w  postępowaniu,  przedmiotowego  środka  dowodowego,  lub 

i

nnych dokumentów lub oświadczeń. 

Stosownie do art. 128 ust. 1 ustawy Pzp, j

eżeli wykonawca nie złożył oświadczenia,  

o którym mowa w art. 125 ust. 1, podmiotowych środków dowodowych, innych dokumentów 

lub  oświadczeń  składanych  w  postępowaniu  lub  są  one  niekompletne  lub  zawierają  błędy, 

zamawiający wzywa wykonawcę odpowiednio do ich złożenia, poprawienia lub uzupełnienia 

w wyznaczonym terminie, ch

yba że: 1) wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu 

albo oferta wykonawcy podlegają odrzuceniu bez względu na ich złożenie, uzupełnienie lub 

poprawienie lub 2) 

zachodzą przesłanki unieważnienia postępowania.  

Poza  sporem  było,  że  w  świetle  dokumentów  zamówienia  Zamawiający  wymagał 

złożenia  m.in.  informacji  z  Krajowego  Rejestru  Karnego  oraz  zaświadczenia  właściwego 

naczelnika  urzędu  skarbowego  wystawionych  dla  podmiotów  udostępniających  wykonawcy 

swoje  zasoby. 

Sporna  była  natomiast  okoliczność,  czy  skierowanymi  do  Przystępującego 

wezwaniami  z  dnia  21  grudnia  2022  r.,  13  stycznia  2023  r.  oraz  26  stycznia  2023  r. 

Zamawiający  naruszył  zasadę  jednokrotnego  wezwania  do  uzupełnienia  danego 

oświadczenia czy dokumentu.  

Mając na uwadze dokonane powyżej ustalenia faktyczne Izba przyjęła argumentację 

Zamawiającego, iż w przypadku spornych dokumentów (informacji z KRK wystawionych dla 

PID  Polska  Sp.  z  o.o.  oraz  zaświadczenia  właściwego  naczelnika  US  wystawionego  dla  J. 

R.) 

dotyczących  podmiotów  udostępniających  zasoby  wykonawcy  MULTICONTROL, 

Zamawiający wezwał Przystępującego do ich złożenia jeden raz w dniu 13 stycznia 2023 r. 

oraz jeden raz do ich uzupełnienia w dniu 26 stycznia 2023 r.  

W  ocenie  Izby 

podkreślić  należy,  iż  podmiotowe  środki  dowodowe  składane  są  na 

wezwanie  Zamawiającego  w  trybie  art.  126  ust.  1  ustawy  Pzp.  Zgodnie  z  tym  przepisem, 

za

mawiający  przed  wyborem  najkorzystniejszej  oferty  wzywa  wykonawcę,  którego  oferta 


została  najwyżej  oceniona,  do  złożenia  w  wyznaczonym  terminie,  nie  krótszym  niż  10  dni, 

aktualnych  na  dzień  złożenia  podmiotowych  środków  dowodowych.  Podnieść  należy,  iż 

sporządzając  wezwanie w  trybie art.  126 ust.  1 ustawy  Pzp  zamawiający  powinien  dołożyć 

należytej  staranności  i  precyzyjnie  wskazać  jakich  oświadczeń  oraz  dokumentów  oczekuje 

od  wykonawcy. 

Powyższe  ma  istotne  znacznie  w  szczególności  w  kontekście  zasady 

jednokrotnego  wezwania  do  uzupełnienia  oświadczeń  lub  dokumentów,  w  sytuacji  gdy 

wyk

onawca w odpowiedzi na wezwanie zamawiającego zgodnie z art. 126 ust. 1 ustawy Pzp 

danego  oświadczenia  lub  dokumentu  nie  złoży.  Wskazać  należy,  iż  wykonawca  który  

w  odpowiedzi  na  prawidłowe  wezwanie  zamawiającego  wystosowane  na  podstawie  

art. 126 ust. 1 

ustawy Pzp nie składa żądanego oświadczenia/dokumentu sam pozbawia się 

możliwości  eliminacji  popełnionych  błędów  np.  dotyczących  formy  dokumentów  

złożonych w odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia w trybie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp.  

W  sytuacji  jednak,  g

dy  skierowane  do  wykonawcy  wezwanie  nie  zostało  sformułowane  

z  dochowaniem 

staranności  i  zasadą  przejrzystości,  to  skutkiem  wadliwej  czynności 

zamawiającego nie może zostać obciążony wykonawca. Należy również zauważyć, że skoro 

wezwanie  w  trybie  art.  126  ust.  1  ustawy  Pzp  kierowane  jest  do  konkretnego  podmiotu,  to 

sporządzając  dokument  zamawiający  winien  wziąć  pod  uwagę  m.in.  czy  jest  ono 

adresowane  do  wykonawcy,  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie 

zamówienia  oraz  np.  czy  wykonawca/wykonawcy  wspólnie  ubiegający  się  o  udzielenie 

zamówienia polegają na zasobach podmiotów trzecich. Inny będzie bowiem katalog (liczba) 

oświadczeń i dokumentów podmiotowych w zależności od konkretnego przypadku.  

W  okolicznościach  niniejszej  sprawy  bezspornie  w  dniu  21  grudnia  2022  r. 

Zamawiający wezwał  wykonawcę MULTICONTROL w trybie art.  126  ust.  1 ustawy  Pzp  do 

złożenia  określonego  katalogu  oświadczeń  oraz  podmiotowych  środków  dowodowych 

potwierdzających  spełnianie  warunków  udziału  w  postępowaniu  oraz  brak  podstaw 

wykluczenia. 

Zdaniem  Izby  całościowa  analiza  wezwania  z  dnia  21  grudnia  2022  r. 

wskazuje,  że  nie  zostało  ono  sporządzone  z  należytą  starannością.  Podkreślić  należy,  iż  

w  odniesieniu  do  części  oświadczeń  i  dokumentów  potwierdzających  spełnianie  warunków 

ud

ziału w postępowaniu oraz brak podstaw wykluczenia Zamawiający wprost podał, że mają 

być one złożone przez wykonawcę oraz podmioty udostępniające zasoby. W odniesieniu do 

niektórych  oświadczeń/dokumentów  Zamawiający  wskazał,  że  oczekuje  ich  złożenia  przez 

wykonawcę,  a  w  odniesieniu  do  części  nie  skonkretyzowano  wprost  podmiotu,  który 

wymagane  dokumenty  i  oświadczenia  winien  złożyć.  W  przypadku  spornego  w  niniejszej 

sprawie 

katalogu  dokumentów  Zamawiający  nie  podał  wprost,  że  informacja  

z  Krajowego  Rejestru 

Karnego  oraz  zaświadczenie  właściwego  naczelnika  urzędu 

skarbowego  winn

y  być  złożone  także  przez  podmioty  udostępniające  Przystępującemu 

określone zasoby. Powyższe prowadzi zatem do wniosku, iż pismem z dnia 21 grudnia 2022 


r.  Zamawiający  nie  wezwał  Przystępującego  do  złożenia  informacji  z  KRK  oraz 

zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego dla podmiotów udostępniających Wykonawcy 

zasoby. 

Tym samym wystosowane przez Zamawiającego wezwanie z dnia 21 grudnia 2022 

r. było niepełne w zakresie dotyczącym dokumentów składanych przez tzw. podmioty trzecie.   

Powyższe  zdaniem  Izby  znajduje  potwierdzenie  w  dalszych  czynnościach 

(wezwaniach)  podejmowanych  przez  Zamawiającego  w  toku  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia.  Dostrzec  należy,  iż  w  wezwaniu  skierowanym  do  Przystępującego  w  dniu  

13 stycznia 2023 r. jako podstawę prawną Zamawiający wskazał m.in. art. 126 ust. 1 ustawy 

Pzp, co w ocenie Izby potwierdza, 

że wezwanie skierowane do MULTICONTROL w dniu 21 

grudniu  2022  r.  w  trybie  art.  126  ust.  1  ustawy  Pzp  było  niepełne  jeśli  chodzi  o  katalog 

dokumentów  dotyczących  podmiotów  udostępniających  zasoby,  których  wymagał 

Zamawiający. Stąd też wskazany przez Zamawiającego w piśmie z dnia 13 stycznia 2022 r. 

brak 

dokumentów,  tj.  stosownych  informacji  z  Krajowego  Rejestru  Karnego,  zaświadczeń 

właściwego  naczelnika  urzędu  skarbowego  oraz  zaświadczeń  albo  innych  dokumentów 

właściwej terenowej jednostki organizacyjnej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w zakresie 

dotyczącym  odpowiednio  podmiotów  udostępniających  Przystępującemu  zasoby  oraz 

skorelowana  z  tym  podstawa  prawna  wezwania  (art.  126  ust.  1  ustawy  Pzp). 

Powyższa 

okoliczność  została  jednak  pominięta  przez  Odwołującego.  Jakkolwiek  Izba  dostrzega,  że  

w wezwaniu z dnia 13 stycznia 2023 r. jako podstawę prawną wskazano także art. 128 ust. 1 

ustawy  Pzp, 

co  akcentował  Odwołujący,  niemniej  jednak  kompleksowa  analiza  rzeczonego 

pisma  prowadzi  do  wniosku,  że  ww.  podstawa  prawna  powiązana  była  z  koniecznością 

uzupełnienia zezwolenia  Prezesa  Państwowej  Agencji  Atomistyki,  które Zamawiający uznał 

za  niekompletne  oraz  poprawienia  załącznika  nr  2  do  SWZ  –  wykazu  wykonanych  dostaw  

i robót budowlanych, tj. dokumentów złożonych w odpowiedzi na wezwanie z dnia 21 grudnia 

2022  r

.  Ponadto  przedmiotowym  wezwaniem  Zamawiający  zwrócił  się  do  wykonawcy 

MULTIC

ONTROL  na  podstawie  art.  128  ust.  4  ustaw  Pzp  do  wyjaśnienia  treści  załącznika  

nr 2 do SWZ. Powyższe okoliczności dowodzą, że skierowane do Przystępującego pismem  

z  dnia  13  stycznia  2023  r. 

wezwanie  było  kilkuwątkowe,  bowiem  dotyczyło  uzupełnienia 

określonych  dokumentów,  ich  wyjaśnienia  oraz  wezwania  do  złożenia.  Nie  jest  zatem 

prawidłowa wyrywkowa analiza pisma z dnia 13 stycznia 2023 r. bez jego uzasadnienia oraz  

z pominięciem wcześniejszych czynności Zamawiającego dokonanych w postępowaniu.  

Uwzględniając  powyższy  stan  rzeczy,  tj.  iż  wezwanie  skierowane  do 

MULTICONTROL  w  dniu 

13  stycznia  2023  r.  stanowiło  pierwsze  wezwanie  do  złożenia  na 

podstawie  art.  126  ust.  1  ustawy  Pzp  informacji  z  KRK  wystawionego  dla  PID  Polska  

Sp. z o.o. oraz zaświadczenia właściwego naczelnika urzędu skarbowego dla J. R., brak było 

podstaw do uznania, że pismem z dnia 26 stycznia 2023 r. Zamawiający po raz drugi wezwał 

MULTIC

ONTROL  do  uzupełnienia  podmiotowych  środków  dowodowych  w  zakresie  ww. 


dokumentów. Zdaniem Izby zakresy obu wezwań nie były tożsame, bowiem wezwanie z dnia 

13 stycznia 2023 r. dotyczyło złożenia zgodnie z art. 126 ust. 1 ustawy Pzp podmiotowych 

środków  dowodowych  potwierdzających  brak  podstaw  wykluczenia  podmiotów 

udostępniających zasoby. Z kolei wezwanie z dnia 26 stycznia 2023 r. stanowiło wezwanie 

do  uzupełnienia  ww.  dokumentów  z  uwagi  na  wadliwą  formę  dokumentów  złożonych  w 

odpowiedzi  na  pismo  z  dnia  13  stycznia  2023  r.  Zasada  jednokrotnego  wezwania  do 

uzupełnienia  dokumentów  nie  została  zatem  naruszona  przez  Zamawiającego.  W  tym 

miejscu w

skazać należy, iż Odwołujący nie kwestionował prawidłowości dokumentów (formy) 

uzupełnionych  przez  MULTICONTROL  na  wezwanie  Zamawiającego  z  dnia  26  stycznia 

2023 r.  

Powyższej  oceny  Izby  nie  zmienia  błędne  stanowisko  Przystępującego  jakoby 

złożone przez Wykonawcę w odpowiedzi na wezwanie z dnia 13 stycznia 2023 r. dokumenty 

miały  prawidłową  formę.  Zgodna  z  przepisami  ustawy  Pzp  była  czynność  Zamawiającego  

z  dnia  26  stycznia  2023 

r.  polegająca  na  wezwaniu  MULTICONTROL  do  uzupełnienia 

podmiotowych  środków  dowodowych  potwierdzających  brak  podstaw  wykluczenia 

podmiotów udostępniających zasoby w zakresie art. 108 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 oraz art. 109 ust. 1 

pkt 1 ustawy Pzp.   

W  zakresie  zaświadczenia  Naczelnika  Pierwszego  Urzędu  Skarbowego  

w Białymstoku wystawionego dla p. J. R. wskazać należy, iż Przystępujący pomija § 6 ust. 1 

rozporządzenia 

Prezesa 

Rady 

Ministrów 

dnia 

grudnia 

r.  

w sprawie sposobu sporządzania i przekazywania informacji oraz wymagań technicznych dla 

dokumentów  elektronicznych  oraz  środków  komunikacji  elektronicznej  w  postępowaniu  

o  udzielenie  zamówienia  publicznego  lub  konkursie  (Dz.  U.  z  2022  r.  poz.  2452)  [dalej 

„rozporządzenie”].  Zgodnie  z  w  ww.  przepisem,  w  przypadku  gdy  podmiotowe  środki 

dowodowe,  przedmiotowe środki  dowodowe,  inne dokumenty,  w tym  dokumenty,  o  których 

mowa  w art.  94  ust.  2 ustawy,  lu

b  dokumenty  potwierdzające  umocowanie  do 

reprezentowania  odpowiednio  wykonawcy,  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  

o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  podmiotu  udostępniającego  zasoby  na  zasadach 

określonych w art. 118 ustawy lub podwykonawcy niebędącego podmiotem udostępniającym 

zasoby  na  takich  zasadach,  z

wane  dalej  „dokumentami  potwierdzającymi  umocowanie  do 

reprezentowania”,  zostały  wystawione  przez  upoważnione  podmioty  inne  niż  wykonawca, 

wykonawca  wspólnie  ubiegający  się  o  udzielenie  zamówienia,  podmiot  udostępniający 

zasoby  lub  podwykonawca,  zwane  dale

j  „upoważnionymi  podmiotami”,  jako  dokument 

elektroniczny,  przekazuje  się  ten  dokument.  Analogiczne  postanowienie  zostało  zawarte  

w  rozdziale  IX  ust.  9  SWZ.  Z  powyższego  wynika,  że  przepisy  aktu  wykonawczego  do 

ustawy Pzp jednoznacznie wskazują formę podmiotowych środków dowodowych składanych 

przez 

wykonawcę  wystawionych  przez  upoważniony  podmiot  jako  dokument  elektroniczny. 


Zasadą  jest,  że  w  przypadku  postępowań  prowadzonych  przy  użyciu  środków  komunikacji 

elektronicznej,  wykonawca  powinien  przesłać  zamawiającemu  „oryginał”  dokumentu 

elektronicznego.  

Z  kolei  w  przypadku  informacji  z  KRK  wystawionych  dla  PID  Polska  Sp.  z  o.o. 

wskazać  należy,  iż  MULTICONTROL  w  odpowiedzi  na  wezwanie  Zamawiającego  z  dnia  

13  stycznia 2023 r.  do  złożenia rzeczonych dokumentów  nie wykazał, że  p.  B. O. (członek 

zarządu Wykonawcy) posiada umocowanie do działania w imieniu podmiotu trzeciego – PID 

Polska  Sp.  z  o.o.

,  w  tym  do  poświadczenia  zgodności  cyfrowych  odwzorowań  ww. 

dokumentów  z  dokumentami  zapisanymi  w  postaci  papierowej.  Na  posiadane 

pełnomocnictwo 

dla 

p. 

B. 

O. 

Pr

zystępujący 

nie 

powołał 

się 

także  

w odpowiedzi na wezwanie z dnia 26 stycznia 2023  r. 

Przystępujący pomija, że wykazanie 

braku podstaw wykluczenia podmiotów udostępniających zasoby jest zadaniem Wykonawcy, 

do  którego  należy  złożenie  Zamawiającemu  odpowiednich  dokumentów,  w  tym 

pełnomocnictw,  które  umożliwią  weryfikację  sytuacji  podmiotowej  danego  wykonawcy  czy 

podmiotu  trzeciego.  Ponadto 

wskazać  należy,  że  kwestię  podmiotów  uprawnionych  do 

p

oświadczenia  zgodności  cyfrowego  odwzorowania  z  dokumentem  w  postaci  papierowej 

reg

uluje § 6 ust. 2 – 4 ww. rozporządzenia, jak również  postanowienia rozdziału IX ust. 11 

pkt 1 oraz ust. 15 SWZ. 

Wobec powyższego złożone przez Przystępującego pełnomocnictwo 

PID  Polska  Sp.  z  o.o.  dla  p.  B.  Os.  wraz  z 

odpisem  pełnym  KRS  PID  Polska  

S

p. z o.o. Izba uznała za bez znaczenia dla istoty sprawy, bowiem czynność Zamawiającego  

z  dnia  26  stycznia  2023  r. 

polegająca  na  wezwaniu  Wykonawcy  do  uzupełnienia  ww. 

dokumentów poświadczonych przez uprawniony podmiot była prawidłowa. 

W  świetle  powyższych  okoliczności  Izba  nie  znalazła  podstaw  do  odrzucenia  oferty 

MULTICONTROL na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c) 

ustawy Pzp, względnie lit. a) w zw. 

z art. 128 ust. 1, 2 i 6 w zw. z at. 16 pkt 1 ustawy Pzp. 

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji. 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  Izba  orzekła  na  podstawie  art.  557  i  575 

ustawy  Pzp  w  zw.  z  §  5  pkt  1  oraz  §  8  ust.  2  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  

w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania 

oraz 

wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od odwołania  z  dnia  30  grudnia  2020  r. 

(Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).  

Przewodniczący:      ……………………………..