Sygn. akt: KIO 458/23
WYROK
z 6 marca 2023 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Joanna Gawdzik-Zawalska
Beata Konik
Protokolant:
Oskar Oksiński
po rozpoznaniu na rozprawie 3 marca 2023
roku w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 20 lutego 2023 r. przez wykonawcę Solaris Bus &
Coach
sp. z o.o. z siedzibą w Bolechowie-Osiedlu w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego: Gminę Ostrowiec Świętokrzyski z siedzibą w Ostrowcu Świętokrzyskim przy
udziale wykonawcy Busnex Pol
and sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
1. O
ddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża odwołującego: Solaris Bus & Coach sp. z o.o. z
siedzibą
w Bolechowie-Osiedlu i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną przez odwołującego
tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od odwołującego na rzecz zamawiającego: Gminy Ostrowiec Świętokrzyski
z siedzibą w Ostrowcu Świętokrzyskim kwotę 3 600 zł 00 gr (trzy tysiące sześćset
złotych zero groszy) jako zwrot kosztów postępowania odwoławczego poniesionych
przez zamawiającego z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1710) na niniejszy wyrok -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu
Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………..……………………………
……………………………..……………………………
……………………………..……………………………
Sygn. akt: KIO 458/23
U z a s a d n i e n i e
Gmina Ostrowiec Świętokrzyski z siedzibą w Ostrowcu Świętokrzyskim (dalej: Zamawiający)
prowadzi na podstawie przepisów ustawy z 11 września 2019 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1710, dalej: Pzp
) postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pn.: „Dostawa 9 sztuk
fabrycznie nowych niskopodłogowych, zeroemisyjnych autobusów miejskich o napędzie
elektrycznym wraz
z dostawą, montażem i uruchomieniem 9 punktów ładowania
zajezdniowego
”, numer referencyjny: Or.271.38.2022.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 26 sierpnia 2022 r. w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej pod numerem 2022/S 164-463854.
20 lutego 2023 r. wykonawca
Solaris Bus & Coach sp. z o.o. z siedzibą w Bolechowie-
Osiedlu (dalej:
Odwołujący), wniósł odwołanie wobec czynności i zaniechań Zamawiającego
w postępowaniu i zarzucił mu naruszenie:
1. art. 239 ust. 1 i 2 PZP przez
błędną ocenę oferty wykonawcy Busnex Poland sp. z
o.o. z siedzibą w Warszawie (dalej: Przystępujący) w zakresie pozacenowych
kryteriów oceny ofert P2 i P6 w rezultacie przyjęcia, że pojazdy oferowane przez tego
producenta posiadają poszycie o dodatkowo punktowanych parametrach opisanych
w tych kryteriach, w konsekwencji czego ofercie tej przyznano 12 punktów w ramach
kryterium P2 oraz 10 punktów w ramach kryterium P6, podczas gdy autobusy
te w rzeczywistości nie posiadają oferowanych parametrów.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
w trybie art. 554 ust. 3 pkt 1 PZP unieważnienia czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej i nakazanie
dokonania ponownej oceny ofert, w ramach której
odrzucona zostanie oferta Przyst
ępującego.
Ponadto Odwołujący wniósł o zasądzenie na jego rzecz od Zamawiającego kosztów
postępowania odwoławczego.
W uzasadnieniu swojego stanowiska Odwołujący wskazał m. in.
Spośród pozacenowych kryteriów oceny ofert istotne znaczenie miało kryterium dotyczące
właściwości technicznych i eksploatacyjnych oferowanych pojazdów, o łącznej wadze 30%.
Zamawiający w Rozdziale 21 pkt 2 SWZ (str. 19 – 21) przyjął m. in. następujące kryterium:
P2
Podatność obsługowa poszycia
bocznego -
dopuszcza się jedynie
rozwiązanie będące w bieżącej
produkcji, wykonywane wcześniej
w oferowanym modelu autobusu
(max. 12 punktów)
Poszycie boczne pod linią okien
montowane
bez
klejenia,
spawania, zgrzewania
12 pkt
Inne rozwiązania
0 pkt
Przystępujący w złożonej ofercie zadeklarował spełnienie obu tych kryteriów. 27
października 2022 r. Zamawiający wezwał wykonawcę do złożenia wyjaśnień, co do treści
złożonej oferty w zakresie konstrukcji oferowanych pojazdów wskazując, że „zachodzi
wątpliwość odnośnie zgodności zadeklarowanych w ofercie wykonawcy rozwiązań odnośnie
sposobu montażu poszycia bocznego i zastosowanych do jego wykonania materiałów w
stosunku do rozwiązań stosowanych w produkowanych przez firmę Yutong autobusach”.
Przystępujący 2 listopada br. udzielił żądanych wyjaśnień (odtajnione na podstawie wyroku
KIO 3280/22).
Zamawiający, mimo wielokrotnie sygnalizowanych mu wątpliwości, nie wezwał
Przystępującego do udzielenia dalszych wyjaśnień odnośnie poszycia autobusów Yutong.
Powtórne badanie i ocena złożonych w Postępowaniu ofert doprowadziła do ponownego
wyboru
oferty Przystępującego jako najkorzystniejszej, co ogłoszono 9 lutego br.
T
reść wyjaśnień, jak i okoliczności, o których mowa poniżej, według Odwołującego,
niewątpliwie świadczyły o tym, że autobusy Yutong oferowane przez Przystępującego nie
posiadają właściwości technicznych i eksploatacyjnych, które uzasadniałyby przyznanie
temu wyko
nawcy dodatkowych punktów w ramach kryterium P2 i P6.
Kryterium P2 dotyczy
ło podatności obsługowej poszycia bocznego w ramach, którego
Zamawiający przewidział przyznanie dodatkowych 12 punktów w przypadku, gdy oferowany
pojazd posiada „poszycie boczne pod linią okien montowane bez klejenia, spawania,
zgrzewania”.
Rozwiązanie takie jest zastosowane m. in. w pojazdach zaoferowanych przez Odwołującego.
Jest również możliwy inny sposób montażu poszycia, który zakłada jego instalacje przy
wykorzystaniu spawania, klejenia lub zgrzewania. Za
mawiający dopuścił to rozwiązanie,
jednak w takim przypadku w ramach kryterium P2 oferta powinna otrzymać 0 pkt.
W prz
ypadku pojazdów oferowanych przez Przystępującego zdaniem Odwołującego było
bezsporne, że posiadają one właśnie poszycie trwale zamontowane najpewniej za pomocą
spawania lub zgrzewania. Potwierdza
ły to chociażby zdjęcia oferowanych przez tego
wykonawcę pojazdów, które już zostały dostarczone innym zamawiającym w Polsce lub też
zdjęcia na stronie producenta pojazdów ilustrujące proces ich produkcji.
Załączone do odwołania zdjęcie, pochodzące ze strony producenta, ilustrowało proces
produkcyjny autobusów Yutong. Odwołujący zwrócił uwagę na zastosowanie kataforezy
do zabezpieczenia antykorozyjnego stosowanej przez producenta. Jest to
obróbka
powierzchniowa
polegająca na powlekaniu techniką elektroforezy (powlekanie elektryczne
kationowe), która polega na elektrochemicznym osadzaniu powłoki epoksydowej
na elemencie metalowym. Ta obróbka antykorozyjna jest wskazana dla elementów
stalowych (mate
riały użyte do produkcji autobusów Yutong), ale również żeliwnych lub
kutych. Przygotowanie elementu przed malowaniem k
ataforetycznym jest równie ważne jak
sama obróbka. Elementy przed nałożeniem samej farby, mogą przechodzić kilka faz
przygotowania
(odtłuszczanie, płukanie, trawienie, fosforanowanie itp.). Po wykonaniu tego
etapu można je umieścić w kąpieli z farby i poddać osadzaniu kationowemu. Po zakończeniu
procesu elementy są ponownie płukane, a następnie wygrzewane, zazwyczaj w
temperaturze od 180
do 200°C, w celu polimeryzacji i ustalenia powłoki. Ten ostatni etap
prowadzi
do uzyskania obojętnej powłoki organicznej na elemencie, która, dzięki swojej
pasywności chemicznej, umożliwia jego ochronę przed korozją. Metoda ta jest nie do
odtworzenia w
warunkach warsztatowych Zamawiającego w przypadku uszkodzenia
(wypadek, kolizja), bowiem wówczas cała konstrukcja narażona jest wtedy na korozję.
Zdjęcia załączone do odwołania miały potwierdzać, że poszycie jest trwale połączone
z konstrukcją pojazdu za pomocą spawów i jako całość zostaje przy wykorzystaniu
kataforezy zabezpieczone antykorozyjnie.
Powyższe potwierdzała też inspekcja dostarczonych w tym roku pojazdów przez
Przystępującego, m. in. dla Gminy Miejskiej Iława czy Gminy Giżycko, na rzecz których
w bieżącym roku została zrealizowana dostawa autobusów Yutong. Jak wynikało
z
załączonych do odwołania zdjęć, pojazdy te cechowały się jednolitym poszyciem wzdłuż
całego boku pojazdu. W szczególności nie posiadały one oddzielnych paneli, typowych
dla demontowalnego poszycia,
jak w przypadku autobusów oferowanych przez
Odwołującego.
W w
yjaśnieniach skierowanych do Zamawiającego Przystępujący – na pytanie dotyczące
sposobu montażu – ograniczył się jedynie do stwierdzenia, że poszycie boczne montowane
jest do konstrukcji szkieletu wykonanej ze stali zabezpieczonej antykorozyjne w procesie
kataforezy przy
użyciu specjalistycznych klipsów. Jednocześnie Przystępujący nie
przedstawił jakichkolwiek schematów, ilustracji czy innych materiałów potwierdzających
sposób montażu poszycia przy użyciu wspomnianych „specjalistycznych klipsów”,
tymczasem właśnie ta kwestia była właśnie przedmiotem wezwania Zamawiającego do
złożenia przez tego wykonawcę wyjaśnień.
W celu zapewnienia Zamawiającego o prawidłowości swojej oferty i zasadności przyznania
mu punktów w ramach pozacenowego kryterium oceny ofert, według Odwołującego,
Przystępujący winien był w sposób wyczerpujący opisać sposób działania wspomnianych
„specjalistycznych klipsów” oraz przedstawić szczegółowe informacje co do konstrukcji
poszycia. Tak lakoniczne (w istocie jednozdaniowe) oświadczenie nie może być uznane za
satysfakcjonujące wyjaśnienie wątpliwości, które zrodziły się u Zamawiającego w trakcie
badania złożonej oferty.
Przedstawienie szczegółowych informacji, co do konstrukcji poszycia oferowanych przez
Przystępującego pojazdów Yutong najpewniej dowiodłoby, że jest ono trwale
zamontowanym do
konstrukcji pojazdu elementem karoserii, a więc nie posiada cech
pożądanych przez Zamawiającego. Zdawkowe wyjaśnienia wykonawcy stanowiły więc
kolejny dowód - obok przedstawionych wyżej informacji pozyskanych ze strony producenta
pojazdów Yutong czy wniosków wywiedzionych z przeprowadzonych inspekcji tych pojazdów
– na tezę podniesioną w odwołaniu, zgodnie z którą pojazdy Yutong nie posiadają
demontowalnego poszycia bocznego pod linią okien, montowanego bez klejenia, spawania
czy zgrzewania. Nieudzielenie merytorycznych wyjaśnień w tym zakresie dodatkowo więc
potwierdza
ło, że pojazdy te nie posiadają oferowanego parametru – w przeciwnym wypadku
profesjonalny wykonawca udzieliłby odpowiednio wszechstronnych wyjaśnień.
Zamawiający wykluczył zastosowanie pojazdów prototypowych lub nieprodukowanych
seryjnie, zatem nie
było możliwe, aby Przystępujący zaoferował autobusy Yutong
z demontowalnym poszyciem w sytuacji, gdy wszystkie dotychczas oferowane i
prezentowane przez tego producenta pojazdy o tym oznaczeniu posiadają poszycie trwale
związane z konstrukcją autobusu. Za niewystarczające należy uznać więc deklaracje
zawarte w w
yjaśnieniach wykonawcy, że „specjalistyczne klipsy” są powszechnie stosowane
przez producenta autobusów Yutong w przypadku oferowanego modelu, gdyż Przystępujący
nie przedstawił żadnych danych świadczących o tym, że model w wariancie ze
„specjalistycznymi klipsami” jest w ciągłej produkcji seryjnej producenta (jak chociażby
informacji o liczbie wyprodukowanych modeli z zastosowaniem wspomnianych klipsów w
latach wcześniejszych).
W konsekwencji
oferta Przystępującego powinna otrzymać 0 punktów w kryterium P2.
Kolejne z pozacenowych kryteriów związane z poszyciem oferowanego autobusu dotyczy
materiału, z którego zostało wykonane. Zamawiający zadeklarował przyznanie 10 punktów
w przypadku zastosowania poszycia wykonanego z blachy ze stali odpornej
na korozję
(zg
odnej z normą PN-EN 10088), aluminium, tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem
szklanym, tworzywa sztucznego przeznaczonego do stosowania na zewnątrz o dużej
odporności na niskie temperatury oraz uszkodzenia mechaniczne, szkła hartowanego,
n
iewymagających dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego.
P6
Materiał poszycia zewnętrznego
nadwozia (w tym elementy ścian
bocznych, dachu, ściany przedniej i
tylnej, drzwi i klap) (max. 10
punktów) Uwaga: Jeżeli
przynajmniej jeden z elementów
poszycia z
ewnętrznego wykonano
z materiału innego niż z blachy ze
stali o
dpornej na korozję (zgodnie z
PN-EN 10088) lub aluminium,
tworzywa sztucznego
wzmocnionego włóknem szklanym,
tworzywa sztucznego
przeznaczonego do stosowania na
zewnątrz o dużej odporności na
niskie temperatury oraz
uszkodzenia mechaniczne, szkła
hartowane
go, niewymagających
dalszego zabezpieczenia
antykorozyjnego
– kryterium P6
zostanie przypisane 0 pkt.
Blachy ze stali odpornej na
korozję (zgodnie z PN-EN
10088) lub aluminium, tworzywa
sztucz
ne wzmocnione włóknem
szklanym, tworzywa sztuczne
przeznaczone do stosowania na
zewnątrz o dużej odporności na
niskie temperatury oraz
uszkodzenia mechaniczne,
szkło hartowane,
niewymagające dalszego
zabezpieczenia
antykorozyjnego
10 pkt.
Inne rozwiązania
0 pkt.
Zamawiający dopuścił wykonanie poszycia z innych materiałów, ale w takim przypadku
oferta powinna otrzymać 0 punktów w kryterium P6.
Według dostępnych informacji, w tym zawartych na stronie producenta pojazdów
oferowanych
przez Przystępującego, autobusy Yutong, mają poszycie wykonane z blachy ze
stali zabezpieczonej metodą kataforezy. Jednak w żadnym wypadku nie jest to blacha ze
stali odpornej na korozję odpowiadająca normie PN-EN 10088, tj. gatunek stali której w
pro
dukcji autobusów Yutong się nie stosuje, a tym bardziej tworzywo sztuczne czy szkło
hartowane opisane w kryterium P6 jako dodatkowo punktowane.
Lakoniczne deklaracje zawarte w Wyjaśnieniach złożonych przez Przystępującego,
że: „W zaoferowanych przez Wykonawcę autobusach, poszycie boczne wykonane jest
z aluminium oraz tworzyw sztucznych przeznaczonych do stosowania na zewnątrz o dużej
odporności na niskie temperatury oraz uszkodzenia mechaniczne” nie pozwalają przyjąć,
że oferta tego wykonawcy spełnia kryterium P6. W szczególności bowiem Przystępujący nie
przedstawił charakterystyki wykorzystanego aluminium, ani też nie wyjaśnił, z jakich
konkretnie „tworzyw sztucznych” zostało wykonane poszycie. Tak gołosłowne zapewnienia
wykonawcy nie mogą stanowić wiarygodnego wyjaśnienia, w jaki sposób spełnia on wymogi
sformułowane przez Zamawiającego w postępowaniu.
W odpowiedzi na odwołanie z 28 lutego 2023 r. Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania.
W uzasadnieniu swojego stanowiska
Zamawiający wskazał m. in.:
27 października 2022 r. Zamawiający wezwał Przystępującego do udzielenia wyjaśnień
treści złożonej oferty w zakresie kryteriów P2 i P6. W trakcie badania złożonej oferty
u Zamawiającego zrodziły się bowiem wątpliwości odnośnie do technologii wykonania
pos
zycia bocznego autobusów oferowanych przez Przystępującego, tj. zgodności
zadeklarowanych rozwiązań dotyczących sposobu montażu poszycia bocznego
i zastosowanych do jego wykonania materiałów w stosunku do rozwiązań stosowanych
w produkowanych przez firm
ę Yutong autobusach. Wątpliwości wynikły m.in. z tego,
że na ogólnodostępnej stronie internetowej firmy Yutong przedstawiony został proces
produkcji typu autobusu będącego przedmiotem postępowania. Z zamieszczonych tam
informacji wynikało, ze szkielet autobusu wraz z poszyciem bocznym stanowi jeden
monolityczny element, który jest poddawany zabezpieczeniu antykorozyjnemu w procesie
kataforezy. Taki sposób zabezpieczenia antykorozyjnego nie może być stosowany
w przypadku wykonania poszycia ze stali odpornej
na korozję, aluminium, tworzyw
sztucznych wzmocnionych włóknem szklanym i innych tworzyw wymienionych w kryterium
oceny oferty P6.
2 listopada 2022 r.
Przystępujący przesłał Zamawiającemu wyjaśnienia, w których
poinformował, że na stronie internetowej Yutong nie ma przedstawionego procesu produkcji
modelu autobusu, który został zaoferowany w postępowaniu. W oferowanym autobusie
szkielet nie stanowi jednej monolitycznej konstrukcji z poszyciem bocznym, a poszycie
wykonane jest z aluminium oraz tworzyw sztucznych przeznaczonych do stosowania
na zewnątrz o dużej odporności na niskie temperatury oraz uszkodzenia mechaniczne. Jest
ono montowane do konstrukcji szkieletu wykonanej ze stali zabezpieczonej antykorozyjnie
przy użyciu specjalistycznych klipsów.
Zam
awiający przyjął za wystarczające wyjaśnienia Przystępującego, że poszycie zewnętrzne
autobusu wykonane jest zgodnie z oświadczeniem złożonym w postępowaniu, zawartym
w dokumencie „4_Właściwości techniczno-eksploatacyjne”. Przystępujący wykazał również
sp
ełnianie kryterium Podatność obsługowa poszycia bocznego, tj. „Poszycie boczne pod linią
okien montowane bez klejenia, spawania, zgrzewania”.
Odwołujący twierdził, że pojazdy oferowane przez Przystępującego posiadają poszycie
trwale zamontowane, „najpewniej za pomocą spawania lub zgrzewania”. Swoje
przypuszczenia opiera
ł jedynie na zdjęciach oraz inspekcji pojazdów, dostarczonych Gminie
Miejskiej Iława czy Gminie Giżycko, lub zdjęciach zamieszczonych na stronie producenta
pojazdów (Yutong), ilustrujących proces produkcji autobusów. W żaden sposób nie wykazał
przy tym, że na owych fotografiach uwidocznione są dokładnie te modele autobusów, które
zostały zaoferowane przez Przystępującego w przedmiotowym postępowaniu, w dodatku
spełniające wymogi techniczne Zamawiającego. Odwołujący przedstawił bowiem jedynie
zdjęcia autobusów marki Yutong, nie podając ich żadnych parametrów technicznych, a
zaniechał wykazania, że autobusy dostarczone do powyższych miejscowości zostały
wyprodukowane
z zachowaniem wymogów, które stawiał Zamawiający. Odwołujący nie
przedłożył choćby żadnych dowodów na to, by Gmina Miejska Iława czy Gmina Giżycko
wymagały w swoich postępowaniach oddzielnych, demontowalnych paneli.
To do Zamawiającego należała ocena wyjaśnień Przystępującego i zostały one uznane
za wystarczające. Zamawiający w postępowaniu bazował na oświadczeniach oferentów, nie
wymagał dokumentacji technicznej czy składów chemicznych elementów nadwozia
pojazdów, będących de facto przedmiotowymi środkami dowodowymi.
Zamawiający w postępowaniu żądał przedmiotowych środków dowodowych, które zostały
określone w Rozdziale 12 Specyfikacji Warunków Zamówienia (str. 17) i zgodnie z art. 106
Pzp
uznano je za niezbędne do przeprowadzenia postępowania. Zamawiający przewidział
również możliwość wzywania oferentów do złożenia niezłożonego przedmiotowego środka
dowodowego lub uzupełnienia go o brakującą część. Jednakże Zamawiający nie żądał
złożenia wraz z ofertą przedmiotowych środków dowodowych na okoliczność budowy,
czy materiału poszycia zewnętrznego autobusów, uznając, że wystarczające będą
oświadczenia w tym zakresie, wobec czego nie miał podstaw prawnych do żądania
ich w dalszym etapie postępowania.
O
ferta Przystępującego była w ocenie Zamawiającego zgodna z warunkami zamówienia
i została uznana za korzystniejszą, wobec czego nie było podstaw do wyboru oferty
Odwołującego.
Przystępujący w piśmie procesowym z 3 marca 2023 r. poparł stanowisko Zamawiającego
i wniósł o oddalenie odwołania.
Po przeprowadzeniu r
ozprawy Izba, uwzględniając dokumentację postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności treść SWZ, jak
również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska Stron i Przystępującego zawarte
w odwołaniu, odpowiedzi na odwołanie i piśmie procesowym oraz wyrażone ustnie
na rozprawie i odnotowane w protokole, ustaliła i zważyła, co następuje.
Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych skutkujących
odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 Pzp.
Przys
tępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust.
1 Pzp
, tj. istnienie po stronie odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz
możliwości poniesienia przez niego szkody w wyniku kwestionowanych czynności
zamaw
iającego.
Mając na uwadze powyższe Izba merytorycznie rozpoznała złożone odwołanie, uznając,
że nie zasługuje ono na uwzględnienie.
Rozpoznając odwołanie Izba przeprowadziła dowody z:
dokumentacji postępowania, ze szczególnym uwzględnieniem SWZ wraz
z załącznikami,
Oferty Przystępującego wraz z załącznikami,
3. Wezwania
z 27 października 2022 r. skierowanego przez Zamawiającego
do Przystępującego oraz złożonych w odpowiedzi wyjaśnieniach Przystępującego
z 2 listopada 2022 r.,
D
okumentów złożonych przez Odwołującego w toku posiedzenia niejawnego
z udziałem stron:
4. R
ysunek techniczny dotyczący sposobu montażu paneli bocznych autobusów
SOLARIS,
5. Wydruk
zdjęć pochodzących ze strony internetowej producentów autobusów
YUTONG,
6. Wydruk
folderu pochodzącego ze strony internetowej producenta autobusów
YUTONG
(wyłącznie w części zawartych w nim grafik komputerowych, a z
pominięciem tekstu w języku angielskim bez tłumaczenia na język polski),
Wydruk zdjęć autobusów dostarczonych do Bielska Podlaskiego wraz z dokumentem
E-sort (w
części w jakiej dokument sporządzony był w języku polskim),
Wydruk zdjęć autobusów Yutong dostarczonych przez Przystępującego do Iławy
wraz z formularzem ofertowym,
Wydruk zdjęć autobusów Yutong dostarczonych przez Przystępującego do Łomży,
Dokum
entów złożonych przez Przystępującego:
10. W
yciąg ze strony internetowej Yutong dotyczący niewiążącego charakteru
publikowanych przez Yutong
zdjęć i grafik,
11. O
świadczenie producenta Yutong wraz z tłumaczeniem na język polski,
12. W
ydruk zdjęć ukazujących sposób montażu paneli bocznych autobusów Yutong,
13. W
ydruk z katalogu części zamiennych (dotyczący poszycia lewej ściany pojazdu)
pochodzącej ze strony internetowej producenta wraz z tłumaczeniem na język polski,
14. R
ysunki techniczne ukazujące budowę i sposób montażu poszycia autobusu Yutong.
Izba ustaliła, co następuje:
Zgodnie z Rozdziałem 2 SWZ przedmiotem zamówienia jest dostawa 9 sztuk fabrycznie
nowych, jednej marki, niskopodłogowych, zeroemisyjnych, jednoczłonowych autobusów
miejskich o długości min. 8,5 m z napędem elektrycznym przeznaczonych do komunikacji
miejskiej wykonywanej przez operatora publicznego transportu zbiorowego wraz z
dostawą
i montażem infrastruktury ładowania. Przedmiot zamówienia obejmuje również dostawę,
montaż i uruchomienie 9 nowych punktów ładowania zajezdniowego.
Rozdział 12 Informacja o przedmiotowych środkach dowodowych zawiera następujące
postanowienia:
„W celu potwierdzenia, że oferowane przez Wykonawcę autobusy odpowiadają
wymaganiom określonym w SWZ przez Zamawiającego, Zamawiający wymaga,
by Wykonawca złożył wraz z ofertą „Opis parametrów oraz typów zespołów
i podzespołów zaoferowanych przez Wykonawcę” sporządzony według wzoru
stanowiącego załączniki nr 1a do SWZ,
Raport Techniczny drogowego zużycia energii elektrycznej (test SORT 2) przez
oferowany autobus (w kompletacji i wyposażeniu zbliżonym do wyposażenia
i kompletacji autobusów oferowanych w niniejszym postępowaniu). Raport powinien
być wykonany wg wytycznych UITP SORT Project – Standardized on-road test cycles
przez niez
ależną, certyfikowaną jednostkę badawczą, upoważnioną do wykonywania
takiego testu. Dokument ten należy złożyć w formie oryginału lub kserokopii
poświadczonej za zgodność z oryginałem przez Wykonawcę. Przedstawiony w
ofercie Raport z wynikami testu SORT 2
powinien dotyczyć autobusu testowanego
w kompletacji i wyposażeniu zbliżonym do wyposażenia i kompletacji autobusu
oferowanego
w niniejszym postępowaniu, co w rozumieniu Zamawiającego polega
na tym, że podane niżej cechy/właściwości tych autobusów (testowanego
i oferowanego w postępowaniu) są następujące:
− marka/typ pojazdu - marka/typ autobusu testowanego identyczne jak marka/typ
autobusu oferowanego w niniejszym postępowaniu;
− silnik/silniki trakcyjne - marka i typ - identyczne / moc [kW] i moment [Nm] silnika
autobusu testowanego są nie mniejsze niż w oferowanym autobusie;
− skrzynia biegów - marka/typ – identyczne jak w oferowanym autobusie;
− most napędowy - marka/typ oraz przełożenie przekładni głównej – identyczne
jak w oferowanym autobusie;
− ogumienie i koła - rozmiar, indeks nośności, kat. prędkości - identyczne
jak w oferowanym autobusie;
− wymiary pojazdu (długość /szerokość/ wysokość) [m] - wskazane wymiary
autobusu testowanego nie mniejsze od wskazanych wymiarów autobusu
oferowanego w postępowaniu.
3) A
ktualne na dzień składania ofert świadectwo homologacji wraz z załącznikami
oferowanego typu pojazdu wydane przez właściwego ministra. Aktualność
w/w świadectwa określa Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa
i Gospodarki Morskiej z dnia 25 marca 2013
r. w sprawie homologacji typu pojazdów
samochodowych i przyczep oraz ich przedmiotów wyposażenia lub części (tekst
jednolity: Dz. U. z 2015 r. poz. 1475).
W przypadku potwierdzenia przez Wykonawcę spełniania przez oferowany autobus
wymagań określonych w Regulaminie nr 66 EKG ONZ w zakresie wytrzymałości
konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich (tj. spełnienia kryterium P8
Właściwości technicznych i eksploatacyjnych, wskazanego w SWZ) - dokument
potwierdzający spełnienie tych wymagań.
5) W przypadk
u potwierdzenia przez Wykonawcę spełniania przez oferowany autobus
wymagań określonych w części I Regulaminu nr 118 EKG ONZ w zakresie palności
części w pomieszczeniu wewnętrznym, komorze silnika i w każdym oddzielnym
przedziale grzewczym lub odporności na działanie paliw lub smarów materiałów
izolacyjnych stosowanych w komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale
grzewczym (t
j. spełnienia kryterium P9 Właściwości technicznych i eksploatacyjnych,
wskazanego w SWZ) -
dokument potwierdzający spełnienie tych wymagań.
Rysunki wnętrza autobusu, które będą przedstawiały rozmieszczenie siedzących
miejsc pasażerskich dostępnych z poziomu niskiej podłogi (propozycja układu
siedzeń).
W przypadku, gdy Zamawiający stwierdzi, że przedmiotowy środek dowodowy nie został
złożony wraz z ofertą lub został złożony lecz jest niekompletny, wezwie na podstawie art.
107 ust. 2 ustawy
Pzp do jego złożenia lub uzupełnienia o brakującą (niezłożoną) część”.
Zgodnie z Rozdziałem 18 pkt 15 SWZ:
„Na ofertę składają się następujące dokumenty:
1) Formularz ofertowy przygotowany wg wzoru
– załącznik nr 1 oraz załącznik nr 1a
do SWZ.
Pozostałe przedmiotowe środki dowodowe opisane w Rozdziale 12 (...).
W Rozdziale 21 SWZ Zamawiający ustanowił następujące kryteria oceny ofert:
1. cena (C) - 60%,
właściwości techniczne i eksploatacyjne (P) - 30%,
3. okres gwarancji (G) - 5%,
zużycie energii elektrycznej (E) - 5%.
W zakresie kryterium właściwości technicznych i eksploatacyjnych Zamawiający przewidział,
że maksymalna liczba punktów możliwa do przyznania ofercie wynosi 30.
W zakresie podkryteriów P2 i P6 Zamawiający wskazał:
P2 Podatność obsługowa poszycia bocznego - dopuszcza się jedynie rozwiązanie będące
w bieżącej produkcji, wykonywane wcześniej w oferowanym modelu autobusu
(max. 12 punktów):
− Poszycie boczne pod linią okien montowane bez klejenia, spawania, zgrzewania – 12
punktów,
− Inne rozwiązania – 0 punktów.
P6
Materiał poszycia zewnętrznego nadwozia (w tym elementy ścian bocznych, dachu,
ściany przedniej i tylnej, drzwi i klap) (max. 10 punktów) Uwaga: Jeżeli przynajmniej
jeden
z elementów poszycia zewnętrznego wykonano z materiału innego niż z blachy ze
stali
odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088) lub aluminium, tworzywa sztucznego
wzmocnionego włóknem szklanym, tworzywa sztucznego przeznaczonego do
stosowania na zewnątrz o dużej odporności na niskie temperatury oraz uszkodzenia
mechaniczne, szkła hartowanego, niewymagających dalszego zabezpieczenia
antykorozyjnego
– kryterium P6 zostanie przypisane 0 pkt:
− Blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088) lub aluminium,
tworzywa sztuczne wzmocnione włóknem szklanym, tworzywa sztuczne
przeznaczone
do stosowania na zewnątrz o dużej odporności na niskie temperatury
oraz uszkodzenia mechaniczne, szkło hartowane, niewymagające dalszego
zabezpieczenia antykorozyjnego - 10
punktów,
− Inne rozwiązania – 0 punktów.
Na potrzebę oceny ofert w ramach kryterium pozacenowego właściwości techniczne
i eksploatacyjne (P) wykonawcy, zgodnie z wzorem formularza ofertowego, mieli
zadeklarować określony sposób spełnienia wymogów objętych podkryteriami P1 do P 10.
W postępowaniu zostały złożone trzy oferty:
1. ARP E-
VEHICLES sp. z o.o. z siedzibą w Solcu Kujawskim z ceną 24 661 500,00 zł,
Przystępujący z ceną 20 457 600,00 zł,
Odwołujący z ceną 24 132 600,00 zł.
27 października 2022 r. Zamawiający wezwał Przystępującego na podstawie art. 223
ust. 1 Pzp do udziele
nia wyjaśnień treści złożonej oferty i wskazał:
„W trakcie badania złożonej oferty u Zamawiającego zrodziły się wątpliwości odnośnie
t
echnologii wykonania poszycia bocznego oferowanych przez Państwa autobusów.
Na ogólnodostępnej stronie internetowej firmy YUTONG przedstawiony został między innymi
proces produkcji typu autobusu będącego przedmiotem obecnego postępowania.
Z zamieszczonych
informacji wynika, że szkielet autobusu wraz z poszyciem bocznym
stanowi jeden monolityczny element, który jest poddawany zabezpieczeniu antykorozyjnemu
w procesie kataforezy. Taki sposób zabezpieczenia antykorozyjnego nie może być
stosowany w przypadk
u wykonania poszycia ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN
10088), aluminium, tworzyw sztucznych wzmocnionych włóknem szklanych i innych tworzyw
wymienionych w kryterium oceny oferty P 6.
Zwracamy uwagę na fakt, że Zamawiający w kryteriach oceny ofert przyznawał:
w kryterium P 2 -
12 punktów za wykonanie poszycie boczne pod linią okien bez klejenia,
spawania, zgrzewania, w kryterium P6 -
10 punktów za wykonanie poszycia zewnętrznego
z blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088) lub aluminium, tworzywa
sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym, tworzywa sztuczne przeznaczone
do stosowania na zewnątrz o dużej odporności na niskie temperatury oraz uszkodzenia
mechaniczne,
szkła
hartowanego
niewymagającego
dalszego
zabezpieczenia
antykorozyjnego.
W złożonej ofercie Wykonawca zadeklarował spełnienie obydwu wyżej wymienionych
warunków, które umożliwiają przyznanie odpowiednio 12 i 10 punktów.
Analizując opisany na wstępie proces zabezpieczenia zachodzi wątpliwość odnośnie
zgodności zadeklarowanych w ofercie Wykonawcy rozwiązań odnośnie sposobu montażu
poszycia bocznego i zastosowanych do jego wykonania mater
iałów w stosunku do
rozwiązań stosowanych w produkowanych przez firmę Yutong autobusach.
Zgodnie z zapisami SWZ Zamawiający wymagał zaoferowania autobusów będących w
ciągłej produkcji, nie będących prototypami ani autobusami przed seryjnymi.
Wobec powyższego Zamawiający prosi o złożenie przez Wykonawcę wyjaśnień odnośnie
sposobu montażu poszycia bocznego oraz materiałów użytych do wykonania poszycia”.
W odpowiedzi, 2 listopada 2022 r. Przystępujący wyjaśnił:
„Na stronie internetowej Yutong nie ma przedstawionego procesu produkcji modelu
autobusu, który został zaoferowany w postępowaniu. Szkielet nie stanowi jednej
monolitycznej konstrukcji wraz z poszyciem bocznym (...).
W procesie kataforezy zabezpieczony jest szkielet podwozia i nadwozia. Poszycie
zewnętrzne wykonane jest zgodnie oświadczeniem Wykonawcy, zawartym w dokumencie
„4_ Właściwości techniczno-eksploatacyjne”, tj. blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie
z PN-
EN 10088) lub aluminium, tworzywa sztuczne wzmocnione włóknem szklanym,
tworzywa sztuczne przeznaczone do stosowania na zewnątrz o dużej odporności na niskie
temperatury oraz uszkodzenia mechaniczne, szkło hartowane, niewymagające dalszego
zabezpieczen
ia antykorozyjnego. W zaoferowanych przez Wykonawcę autobusach,
poszycie boczne wykonane jest z aluminium oraz tworzyw sztucznych przeznaczonych do
stosowania na zewnątrz o dużej odporności na niskie temperatury oraz uszkodzenia
mechaniczne. Poszycie boczne montowane jest do konstrukcji szkieletu wykonanej ze stali
zabezpieczonej antykorozyjnie w procesie kataforezy przy
użyciu specjalistycznych klipsów.
Takie rozwiązanie było wcześniej stosowane przez producenta autobusów Yutong w
przypadku zaoferowanego modelu oraz jest ono aktualnie stosowane przez producenta w
formie opcji do wyboru przy produkcji oferowanego modelu.
W związku z powyższym, w kryterium P2 oraz P6 Wykonawca prawidłowo określił
zastosowane rozwiązania i materiały. Zaoferowane autobusy Yutong to: P2 Podatność
obsługowa poszycia bocznego - dopuszcza się jedynie rozwiązanie będące w bieżącej
produkcji, wykon
ywane wcześniej w oferowanym modelu autobusu (max. 12 punktów) -
Poszycie boczne pod linią okien montowane bez klejenia, spawania, zgrzewania P6 Materiał
poszycia zewnętrznego nadwozia (w tym elementy ścian bocznych, dachu, ściany przedniej
i tylnej, drzw
i i klap) (max. 10 punktów) Uwaga: Jeżeli przynajmniej jeden z elementów
poszycia zewnętrznego wykonano z materiału innego niż z blachy ze stali odpornej na
korozję (zgodnie z PN-EN 10088) lub aluminium, tworzywa sztucznego wzmocnionego
włóknem szklanym, tworzywa sztucznego przeznaczonego do stosowania na zewnątrz o
dużej odporności na niskie temperatury oraz uszkodzenia mechaniczne, szkła hartowanego,
niewymagających dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego – kryterium P6 zostanie
przypisane 0 pkt. - Blachy
ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088) lub
aluminium, tworzywa sztuczne wzmocnione włóknem szklanym, tworzywa sztuczne
przeznaczone do stosowania na zewnątrz o dużej odporności na niskie temperatury oraz
uszkodzenia mechaniczne, szkło hartowane, niewymagające dalszego zabezpieczenia
antykorozyjnego
”.
Zamawiający nie wzywał Przystępującego do dalszych wyjaśnień.
W informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty z 28 listopada 2022 r. Zamawiający
poinformował o wyborze oferty Przystępującego. Oferta uzyskała łącznie 94,38 punktu, w
tym w pozacenowym kryterium właściwości technicznych 24,38 punktu.
W taki sam sposób Zamawiający ocenił ofertę Przystępującego w wyniku przeprowadzenia
powtórnej czynności oceny ofert - ocena punktowa w ramach ww. kryteriów nie uległa
zmianie.
Po przeprowadzeniu dowodów z dokumentów złożonych w postępowaniu przez
O
dwołującego i Przystępującego Izba ustaliła, że:
Wbrew twierdzeniu Odwołującego zaoferowany przez Przystępującego autobus
Yutong typ ZK6890BEVG
może zostać wyprodukowany w wersji spełniającej wymóg
zastosowania demontowalnych paneli poszycia (
dowód nr 14 oraz pomocniczo dowody
nr 12 i 13);
Informacje zawarte na stronie internetowej producenta autobusów Yutong w zakresie
ogólnie rozumianych informacji w postaci graficznej nie mogą być traktowane jako
wiarygodny materiał dowodowy (dowód nr 10);
Dowody złożone przez Odwołującego nie dotyczyły typu autobusu zaoferowanego
przez Przystępującego (dowód nr 4) bądź Odwołujący nie wykazał, że złożone dowody
rzeczywiście dotyczą takiego typu pojazdu jak zaoferowany przez Przystępującego
(dowody nr 7, 8 i 9).
Wobec pow
yższego Izba uznała, że Odwołujący nie udowodnił podstawowej tezy odwołania,
że treść wyjaśnień Przystępującego z 2 listopada 2022 r. nie odpowiadała prawdzie.
Przystępujący udowodnił natomiast, że oferowany przez niego typ autobusu może zostać
skonfiguro
wany w sposób odpowiadający technicznym wymogom Zamawiającego jak
również w sposób zgodny z deklarowanymi cechami punktowanymi w ramach podkryterium
P2 i P6.
Izba uznała również za niezasadne twierdzenie Odwołującego, że obowiązkiem
Przystępującego było złożenie wraz z wyjaśnieniami z 2 listopada 2022 r. dowodów
na potwierdzenie ich treści. Z przytoczonego wyżej wezwania z 27 października 2022 r.
jasno wynika, że Zamawiający wezwał Przystępującego wyłącznie do złożenia wyjaśnień.
Jeśli Zamawiający oczekiwałby poparcia ich dowodami to powinien jasno wyrazić to w treści
wezwania. Twierdzenie, że mimo braku jednoznacznego oczekiwania Zamawiającego
Przystępujący miał obowiązek złożenia dowodów do wyjaśnień nie ma oparcia w przepisach
prawa
. Z tego też względu nie ma podstaw do wyciągnięcia wobec Przystępującego
negatywnych konsekwencji wynikających z niezłożenia dowodów do wyjaśnień. Treść tych
wyjaśnień korespondowała z wezwaniem z 27 października 2022 r., a co najważniejsze –
stanowiła odpowiedź na pytanie będące podstawą wątpliwości Zamawiającego.
W konsekwencji Izba uznała, że udzielając wyjaśnień Przystępujący w sposób wystarczający
zrealizował swój obowiązek wynikający z treści wezwania, a na etapie postępowania
odwoławczego udowodnił, że jest w stanie dostarczyć Zamawiającemu autobus
odpowiadający zadeklarowanym w ofercie cechom i właściwościom (dotyczącym oceny
w ramach podkryterium P2 i P6)
, potwierdzając tym samym złożone wyjaśnienia. Odwołujący
z kolei nie wykazał, by producent autobusów Yutong oferował wyłącznie pojazdy nie
s
pełniające wymogów wynikających z podkryteriów P2 i P6.
Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący: ………............…………………..……………
………............…………………..……………
………............…………………..……………