KIO 470/23 POSTANOWIENIE dnia 3 marca 2023 roku

Stan prawny na dzień: 15.03.2023

Sygn. akt: KIO 470/23 

POSTANOWIENIE 

z dnia 3 marca 2023 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Irmina Pawlik 

Protokolant:   

Aldona Karpińska 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym 

z  udziałem  stron  i  uczestników  w  dniu  3  marca 

2023 r. w Warszawie 

odwołania wniesionego  do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 

20  lutego  2023  r.  przez 

wykonawcę  Fast  Group  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością 

siedzibą  w Warszawie  w postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  Instytut 

Chemii  Bioorganicznej  Polskiej  Akademii  Nauk  Poznańskie  Centrum  Superkomputerowo  – 

Sieciowe z siedzibą w Poznaniu  

przy  udziale  wykonawcy 

AODC  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą 

w Warszawie 

zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

zamawiającego 

postanawia: 

umarza postępowanie odwoławcze; 

2.  nakazuje  zwrot  z  rachunku 

bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

odwołującego  Fast  Group  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą 

w Warszawie  kwoty  15  000 

zł  00  gr  (słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy) 

uiszczone

j tytułem wpisu od odwołania. 

Stosownie  do  art. 

579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo 

zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.) na niniejsze postanowienie - 

terminie 14  dni  od  dnia jego doręczenia  -  przysługuje skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      ……………………………….……… 


Sygn. akt: KIO 470/23 

U z a s a d n i e n i e 

Zama

wiający  Instytut  Chemii  Bioorganicznej  Polskiej  Akademii  Nauk  Poznańskie 

Centrum  Superkomputerowo 

–  Sieciowe  z  siedzibą  w  Poznaniu  (dalej  jako  „Zamawiający”) 

prowadzi  postępowanie  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  na  dostawę,  montaż 

i uruchomienie infrastruktury 

szaf teletechnicznych wyposażonych w system chłodzenia przy 

pomocy klimatyzatorów międzyrzędowych i system dystrybucji zasilania przy pomocy listew 

PDU dla potrzeb uruchomienia przez zamawiającego nowych systemów sieciowych i IT” (nr 

ref.  PN  55/11/2022 

–  kioski  IT_II).  Ogłoszenie  o zamówieniu  zostało  opublikowane 

Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 8 listopada 2022 r. pod numerem  2022/S 

215-616476. Do 

ww. postępowania o udzielenie zamówienia zastosowanie znajdują przepisy 

ustawy z dnia 1

1 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 

1710 ze zm., 

dalej „ustawa Pzp”). Wartość szacunkowa zamówienia przekracza progi unijne, 

o k

tórych mowa w art. 3 ustawy Pzp.   

W  dniu  20  lutego  2023  r.  wykonawca 

Fast  Group  Spółka  z  ograniczoną 

odpo

wiedzialnością  z  siedzibą  w Warszawie  (dalej  jako  „Odwołujący”)  wniósł  odwołanie 

wobec czynności wyboru oferty wykonawcy AODC Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością 

siedzibą w Warszawie (dalej jako „Przystępujący”) jako najkorzystniejszej w postępowaniu, 

odrzucenia  oferty  Odwołującego,  zaniechania  odrzucenia  oferty  Przystępującego  jako 

niezgodnej  z  warunkami  zamówienia,  przyznania  nieprawidłowej  liczby  punktów 

Przystępującemu  w  kryterium  oceny  ofert  P7,  a  ewentualnie  zaniechania  wezwania 

Przystępującego  do  złożenia  podmiotowych  środków  dowodowych.  W  pkt  3  odwołania 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

a)  art.  16  pkt  1  i  2  w  zw.  z  art.  226  ust.  1  pkt  5  ustawy  Pzp  poprzez  odrzucenie  oferty 

złożonej  przez  Odwołującego,  pomimo,  że  jej  treść  nie  jest  niezgodna  z  warunkami 

zamówienia,  co  doprowadziło  do  naruszenia  zasad  przejrzystości  oraz  zachowania 

uczciwej konkurencji i 

równego traktowania wykonawców;  

b)  art.  16  pkt  1  i  2  w  zw.  z  art.  226  ust.  1  pkt  2  lit.  b)  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie 

odrzucenia  oferty  złożonej  przez  Przystępującego,  pomimo,  że  została  złożona  przez 

wykonawcę  niespełniającego  warunków  udziału  w  postępowaniu,  co  doprowadziło  do 

naruszenia  zasad  przej

rzystości  oraz  zachowania  uczciwej  konkurencji  i  równego 

traktowania 

wykonawców;  

c)  art.  16  pkt  1  i  2  w  zw.  z  art.  226  ust.  1  pkt  2  lit.  c)  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie 

odrzucenia  oferty  złożonej  przez  Przystępującego,  pomimo,  że  została  złożona  przez 

wyko

nawcę,  który  nie  złożył  w  przewidzianym  terminie  podmiotowego  środka 


dowodowego,  potwierdzającego  spełnianie  warunków  udziału  w  postępowaniu,  co 

doprowadziło do naruszenia zasad przejrzystości oraz zachowania uczciwej konkurencji 

równego traktowania wykonawców;  

d)  ewentualnie  -  art.  16  pkt  1  i  2  w  zw.  z  art.  128  ust.  1  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie 

wezwania 

Przystępującego do złożenia w wyznaczonym terminie podmiotowych środków 

dowodowych na potwierdzenie spełniania warunku udziału w postępowaniu dotyczącego 

doświadczenia,  co  doprowadziło  do  naruszenia  zasad  przejrzystości  oraz  zachowania 

uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców;  

e)  art. 16 pkt 1 i 2 w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia 

oferty złożonej przez Przystępującego, pomimo, że jej treść jest niezgodna z warunkami 

zamówienia,  z  uwagi  na  okoliczności  opisane  w  uzasadnieniu  odwołania,  co 

doprowadziło do naruszenia zasad przejrzystości oraz zachowania uczciwej konkurencji i 

równego traktowania wykonawców;  

f)  art.  16  pkt  1  i  2  w  zw.  z  art.  239  ust.  1  ustawy  Pzp  poprzez  przyznanie  ofercie 

Przystępującego  6  punktów,  tj.  maksymalnej  liczby  punktów,  zamiast  0  punktów 

w kryterium  oceny  ofert  P7  - 

Parametr  techniczny  nr  7,  co  doprowadziło do  naruszenia 

zasad  przejrzy

stości  oraz  zachowania  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania 

wykonawców;  

g)  art. 16 pkt 1 i 2 w zw. z art. 239 ust. 1 i 2 ustawy Pzp poprzez bezpodstawne dokonanie 

wyboru oferty Przystępującego, która to oferta nie jest ofertą najkorzystniejszą, a przez to 

nierówne traktowanie wykonawców, brak zachowania zasady uczciwej konkurencji, przez 

co postępowanie straciło walor przejrzystości.  

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  oraz  nakazanie  Zamawiającemu,  aby 

unieważnił  czynność  wyboru  oferty  Przystępującego  jako  najkorzystniejszej,  unieważnił 

czynność  odrzucenia  oferty  złożonej  przez  Odwołującego,  dokonał  ponownego  badania 

oceny  ofert,  dokonał  odrzucenia  oferty  złożonej  przez  Przystępującego  ze  względu  na 

okoliczności  wskazane  w  odwołaniu,  ewentualnie  wezwał  Przystępującego  do  złożenia 

wyznaczonym terminie podmiotowych  środków  dowodowych na  potwierdzenie spełniania 

warunku  udziału  w  postępowaniu  dotyczącego  doświadczenia,  przyznał  ofercie 

Przystępującego 0 punktów w kryterium oceny ofert P7 - Parametr techniczny nr 7, dokonał 

ponownego wyboru oferty najkorzystniejszej.  

Izba 

stwierdziła  skuteczność  przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego 

zgłoszonego  po  stronie  Zamawiającego  przez  wykonawcę  AODC  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie. 

Zamawiający  w  dniu  28  lutego  2023  r.  złożył  pisemną  odpowiedź  na  odwołanie, 

której oświadczył, iż uwzględnia odwołanie w całości.  


W dniu 2 marca 2023 

r. Przystępujący złożył pismo procesowe, w którym oświadczył, 

iż  wnosi  sprzeciw  wobec  uwzględnienia  przez  Zamawiającego  zarzutów  odwołania 

dotyczących  oferty  Przystępującego,  tj.  zarzutów  z  pkt  3  lit.  b-f  petitum  odwołania,  jak 

również z pkt 3 lit. g w zakresie, w jakim odnosi się do oferty Przystępującego.  

Odwołujący w dniu 2 marca 2023 r. złożył pismo procesowe, w którym wskazał, iż cofa 

zarzuty  będące  przedmiotem  sprzeciwu  Przystępującego  (tj.  zarzuty  z  pkt  3  lit.  b-f  petitum 

odwołania oraz pkt 3 lit. g w zakresie, w jakim odnosi się do oferty Przystępującego).  

Przystępujący  w  dniu  2  marca  2023  r.  złożył  pisemny  wniosek  o  umorzenie 

postępowania odwoławczego na  podstawie art. 568 pkt  1  ustawy  Pzp  w  zakresie zarzutów 

wycofanych przez Odwołującego oraz na podstawie art. 568 pkt 3 ustawy Pzp w pozostałym 

zakresie.

B

iorąc pod uwagę powyższe, Izba umorzyła postępowanie odwoławcze. 

Zgodnie  z  art.  520  ust.  1  ustawy  Pzp  odwołujący  może  cofnąć  odwołanie  do  czasu 

zamknięcia  rozprawy,  zaś  w  myśl  ust.  2  tego  przepisu  cofnięte  odwołanie  nie  wywołuje 

skutków prawnych, jakie ustawa wiąże z wniesieniem odwołania do Prezesa Izby. W oparciu 

o ww. przepis Odwołujący – jako podmiot będący dysponentem wniesionego środka ochrony 

prawnej - 

jest uprawniony także do wycofania odwołania w części.  

W  przedmiotowym  przypadku  Odwołujący  zdecydował  się  wycofać  te  zarzuty,  wobec 

których wniesiono sprzeciw, tj. zarzuty dotyczące oferty Przystępującego oznaczone w pkt 3 

odwołania  lit.  b-f  oraz  lit.  g  w  zakresie  odnoszącym  się  do  oferty  Przystępującego).  Tym 

samym  w  powyższym  zakresie  zachodzi  podstawa  do  umorzenia  postępowania 

odwoławczego  w oparciu  o  art.  568  pkt  1  ustawy  Pzp,  w  myśl  którego  Izba  umarza 

postępowanie odwoławcze, w formie postanowienia, w przypadku cofnięcia odwołania.  

Z  kolei  w  odnies

ieniu  do  pozostałych  zarzutów,  tj.  wskazanych  w  pkt  3  lit.  a  petitum 

odwołania oraz w pkt 3 lit. g w zakresie odnoszącym się do odrzucenia oferty Odwołującego, 

Przystępujący  nie  wniósł  sprzeciwu  wobec  czynności  uwzględnienia  przez  Zamawiającego 

ww.  zarzutów.  Odpowiednie  zastosowanie  znajdzie  tu  zatem  art.  522  ust.  2  ustawy  Pzp, 

zgod

nie  z  którym   jeżeli  uczestnik  postępowania  odwoławczego,  który  przystąpił  do 

postępowania  po  stronie  zamawiającego,  nie  wniesie  sprzeciwu  co  do  uwzględnienia  w 

całości  zarzutów  przedstawionych  w  odwołaniu  przez  zamawiającego,  Izba  umarza 

postępowanie,  a zamawiający  wykonuje,  powtarza  lub  unieważnia  czynności  w 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia,  zgodnie  z  żądaniem  zawartym  w  odwołaniu.  Tym 

samym  w  powyższym  zakresie  zachodzi  podstawa  do  umorzenia  postępowania 

odwoławczego  w  oparciu  o  art.  568  pkt  3  ustawy  Pzp,  w  myśl  którego  Izba  umarza 

postępowanie odwoławcze, w formie postanowienia, w przypadku o którym mowa w art. 522 


ustawy Pzp. 

Mając na uwadze powyższe Izba na podstawie art. 568 pkt 1 i 3 ustawy Pzp umorzyła 

postępowanie odwoławcze 

kosztach  postępowania  odwoławczego  Izba  orzekła  na  podstawie  art.  557  i  575 

ustawy  Pzp  oraz   

§  9  ust.  1  pkt  2  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  w  sprawie 

szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 

r.  poz.  2437)

,  nakazując  dokonanie  zwrotu  Odwołującemu  z  rachunku  Urzędu  kwoty 

uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.

Przewodniczący:      ……………………………….………