Sygn. akt: KIO 486/23
POSTANOWIENIE
z dnia 2 marca 2023 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Bartosz Stankiewicz
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udzia
łu stron w Warszawie w dniu 2 marca
r. odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 22 lutego
2023 r. przez
wykonawcę YLE INŻYNIEROWIE spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Warszawie przy ul. Władysława Jagiełły 16 lok. 7 (02-495 Warszawa)
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego PKP Polskie Linie Kolejowe spółkę
akcyjną z siedzibą w Warszawie przy ul. Targowej 74 (03-734 Warszawa) – jednostka
prowadząca postępowanie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Centrum Realizacji Inwestycji
Region Południowy z siedzibą w Krakowie przy Placu Matejki 12 (31-157 Kraków)
postanawia:
Umorzyć postępowanie.
Nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 15 000 zł 00
gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) na rzecz wykonawcy YLE
INŻYNIEROWIE spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie tytułem
zwrotu wp
isu od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia
11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1710 ze zm.) na niniejsze postanowienie –
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:………………………….
Sygn. akt: KIO 486/23
U z a s a d n i e n i e
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
z siedzibą w Warszawie – jednostka prowadząca
postępowanie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Centrum Realizacji Inwestycji Region
Południowy z siedzibą w Krakowie zwana dalej: „zamawiającym”, prowadził postępowanie o
udzie
lenie zamówienia publicznego na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019
r. Prawo z
amówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1710 ze zm.), zwanej dalej: „Pzp”,
w trybie przetargu nieograniczonego pn.: Opracowanie dokumentacji projektowej na roboty
budowlane wr
az z pełnieniem nadzoru autorskiego dla zadania pn.: „Wykonanie robót na
obiektach inżynieryjnych na linii kolejowej nr 97 na odcinku Żywiec – Sucha Beskidzka”
realizowanego w ramach projektu pn.: „Modernizacja linii kolejowej nr 97 na odcinku Żywiec
– Sucha Beskidzka”, nr referencyjny sprawy: 9090/IREZA3/12644/03442/22/P, zwane dalej
„postępowaniem”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 29 czerwca 2022 r., pod numerem 2022/S 123-351103.
Szacunkowa wa
rtość zamówienia, którego przedmiotem są usługi, jest wyższa od
kwot wskazanych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 Pzp.
W dniu 22 lutego 2023 r. wykonawca
YLE IZNŻYNIEROWIE Sp. z o.o. z siedzibą w
Warszawie zwany
dalej: „odwołującym”, wniósł odwołanie zarzucając zamawiającemu
naruszenie:
1) art. 253 ust. 1 pkt 2 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1, 2, 3 Pzp przez zaniechanie przedstawienia
uzasadnienia faktycznego oraz uzasadnienia prawnego w zawiadomieniu o wyborze oferty z
dnia 15 lutego
2023 r. w zakresie dotyczącym odrzucenia oferty odwołującego, co udaremnia
o
dwołującemu możliwość skorzystania ze środków ochrony prawnej, a także stanowi
naruszenie zasady przejrzystości postępowania o zamówienie publiczne, a także jawności
postępowania oraz równego traktowanie wykonawców i zachowania uczciwej konkurencji;
2) art. 226 ust. 1 pkt 8 Pzp przez jego zastosowanie i odrzucenia oferty o
dwołującego z
uwagi na brak przedłożenia dowodów wraz z wyjaśnieniami rażąco niskiej ceny, kiedy to
dyspozycja wskazanego przepisu pozwala na odrzucenie oferty jedynie w sytuacji, kiedy ta
zawiera rażąco niską cenę, a nie z uwagi na brak dowodów dołączonych do wyjaśnień.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz nakazanie zamawiającemu:
unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej;
powtórzenie czynności oceny i badania ofert, z udziałem oferty odwołującego;
powtórzenie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej.
W
ramach postępowania odwoławczego nie zostały zgłoszone przystąpienia.
Odwołujący wyjaśnił, że posiada interes w rozumieniu art. 505 ust. 1 Pzp,
uprawniający do złożenia odwołania. Zwrócił uwagę, że jego oferta, w przypadku
uwzględnienia odwołania, powinna być sklasyfikowana na pozycji l w rankingu ofert, tym
samym uzyska on
szansę na pozyskanie zamówienia i zawarcie umowy z zamawiającym.
Odwołujący podkreślił, że w wyniku naruszenia przez zamawiającego Pzp został pozbawiony
szansy uzyskania zamówienia, a tym samym może ponieść z tego tytułu znaczną szkodę w
wysokości równej co najmniej cenie zaproponowanej w ofercie.
W dniu 1 marca 2023 r.
odwołujący złożył do akt sprawy pismo zawierające wniosek
o umorzenie postępowania odwoławczego na podstawie art. 568 pkt 2 Pzp oraz nakazanie
dokonania na jego rzecz zwrotu z rachunku UZP p
ełnej kwoty uiszczonej tytułem wpisu. W
uzasadnieniu przedmiotowego wniosku
odwołujący wskazał m. in., że zamawiający dokonał
un
ieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej oraz czynności odrzucenia oferty
odwołującego, co w pełni odpowiada wnioskom wniesionego odwołania, tym samym
przedmiotowe
postępowanie odwoławcze stało się zbędne.
Zamawiający w dniu 2 marca 2023 r. uzupełnił dokumentację postępowania,
informując jednocześnie, że w dniu 24 lutego 2023 r. unieważnił czynności
podj
ęte pismem o
numerze:
IREZA3.292.8.2022.c.42
–
opublikowanym
na
platformie
zakupowej
zamawiaj
ącego oraz pismem o numerze: IREZA3.292.8.2022.c.41 – przekazanym do
wykonawc
ów poprzez moduł „Korespondencja” na platformie zakupowej zamawiającego. W
załączniku do pisma zamawiający załączył zawiadomienie o unieważnieniu czynności
podpisane w dniu 23 lutego 2023 r.
Izba
zważyła, co następuje:
Postępowanie odwoławcze w przedmiotowej sprawie podlegało umorzeniu na
podstawie art. 568 pkt 2 Pzp.
Zgodnie z ww. przepisem: Izba umarza
postępowania odwoławcze, w formie
postanowien
ia, w przypadku: (…)
stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne lub
niedopuszczalne; (…)
Izba
stwierdziła, że z uwagi na unieważnienie w dniu 24 lutego 2023 r. skarżonych
przez od
wołującego czynności w postępowaniu przetargowym, postępowanie odwoławcze
stało się bezprzedmiotowe. W związku z tym, w ocenie składu orzekającego, znalazła
zastosowanie
pierwsza z przesłanek umorzenia postępowania wymienionych w art. 568 pkt
2 Pzp, zgodni
e z którą Izba umarza postępowanie odwoławcze w przypadku stwierdzenia, że
dalsze postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne. W tym stanie rzeczy Izba
zdecy
dowała się na uwzględnienie wniosku odwołującego i na podstawie art. 568 pkt 2 Pzp
umorzyła postępowanie odwoławcze, orzekając w formie postanowienia na podstawie art.
553 zdanie 2 Pzp. Izba
dodatkowo wskazuje, że wydając orzeczenie – zgodnie z art. 552
ust. 1 Pzp
– bierze pod uwagę stan rzeczy ustalony na moment zamknięcia postępowania
odwoławczego. Ustawodawca przewidział zatem sytuację, w której może dojść do zmian w
toku postępowania o udzielenie zamówienia – co Izba zobowiązana jest uwzględnić wydając
orzeczenie.
Or
zekając o kosztach w oparciu o przepisy § 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady
istrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz.U. poz. 2437), Izba nakazała zwrócić na rzecz odwołującego kwotę wpisu w
pełnej wysokości, tj. 15 000 zł, co znosi wzajemnie koszty postępowania odwoławczego. W
ocenie składu orzekającego w przypadku umorzenia postępowania odwoławczego przez
Izbę w całości na skutek stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z innej przyczyny
zbędne, koszty o których mowa w § 5 pkt 2, znosi się wzajemnie, co w kontekście art. 574
Pzp należy rozumieć jako możliwość dokonania zwrotu odwołującemu uiszczonego wpisu,
ponieważ ww. przepis zalicza wpis do kosztów postępowania odwoławczego.
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.
Prze
wodniczący:
…………………………