Sygn. akt: KIO 504/23
POSTANOWIENIE
z dnia 8 marca 2023 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący:
Agata Mikołajczyk
Protokolant:
Wiktoria Ceyrowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z
udziałem stron w dniu 8 marca 2023 r.
w Warszawie odwo
łania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 23 lutego
2022 r.
przez odwołującego: STRABAG Sp. z o.o. z siedzibą w Pruszkowie (ul. Parzniewska
05800 Pruszków) w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Gdańskie
N
ieruchomości Samorządowy Zakład Budżetowy z siedzibą w Gdańsku (ul. Partyzantów
80254 Gdańsk),
postanawia:
1. uma
rza postępowanie odwoławcze;
2. nakazuje zwrot z
rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
od
wołującego: STRABAG Sp. z o.o. z siedzibą w Pruszkowie (ul. Parzniewska 10,
05800 Pruszków) kwoty 18.000 zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy złotych zero
groszy), sta
nowiącej 90% kwoty uiszczonego wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 1
1 września 2019 r. - Prawo
za
mówień publicznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1710 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w
terminie 14
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
K
rajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
………………..…………………..
Sygn. akt: KIO 504/23
Uzasadnienie
Odwołanie zostało wniesione w dniu 23 lutego 2023 r. przez wykonawcę STRABAG Sp. z
o.o.
z siedzibą w Pruszkowie (Odwołujący) w postępowaniu prowadzonym przez
Zamawiającego: Gdańskie Nieruchomości Samorządowy Zakład Budżetowy z siedzibą w
Gdańsku na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2022 r., poz. 1710 ze zm.), [ustawa Pzp lub Pzp lub Ustawa PZP],
którego
przedmiotem jest
: „„Remont, przebudowa i termomodernizacja wraz ze zmianą sposobu
użytkowania budynków przy ul. Jaśkowa Dolina 7 i Pniewskiego 1 w Gdańsku w ramach
projektu p.n. „Kompleksowa modernizacja energetyczna budynków mieszkalnych i
użytkowych zlokalizowanych na terenie Gminy Miasta Gdańska w latach 2017-2020”. Nr
referencyjny: TZ.250.5.2023.JR. O
głoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dz. Urz.
UE nr 2023/S 032-095104 w dniu 14 lutego 2023 r.
Odwołujący wskazał, że wnosi odwołanie na niezgodną z przepisami czynność
Zamawiającego podjętą w postępowaniu (…) polegającej na ustaleniu treści Specyfikacji
Warunk
ów Zamówienia, w tym załącznika nr 2 do SWZ „Projekt umowy” (dalej „Umowa”) w
sposób naruszający przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych oraz przepisy Kodeksu
cywilnego (dalej
„Kc”). Wskazał na naruszenie przepisów ustawy Pzp:
…) art. 16 pkt 1, 2 i 3 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 647 w zw. z art. 654 Kc
poprzez zawarcie w treści wzoru Umowy postanowień uprawniających Zamawiającego do
odmowy zapłaty na rzecz Wykonawcy jakiegokolwiek wynagrodzenia (zarówno częściowego
oraz końcowego) w przypadku jakichkolwiek zastrzeżeń Zamawiającego do wykonanych
robót, a także odmowy dokonania przez Zamawiającego odbioru przedmiotu Umowy - w
sytuacji wystąpienia w przedmiocie Umowy jakichkolwiek wad lub usterek tj.:
a) zawarcie w §8 ust. 3 lit. a) i c) treści wzoru Umowy postanowień:
„Podstawę do rozliczenia robót będą stanowiły następujące dokumenty:
a) protokoły odbioru częściowego potrwierdzone przez inspektora nadzoru – bez
zastrzeżeń,(…)
c) protokół ostateczny odbioru robót danej części potwierdzony przez inspektora nadzoru –
bez zastrzeżeń”, które warunkują otrzymanie przez Wykonawcę należnego mu
wynagrodzenia z tytułu wykonania robót budowlanych od dokonania protokolarnego odbioru
częściowego lub ostatecznego bez zastrzeżeń, podczas gdy zgodnie z obowiązującymi
przepisami prawa uprawnienie Zamawiającego do odmowy odbioru i tym samym zapłaty
Wykonawcy umówionego wynagrodzenia powinno mieć miejsce wyłącznie w przypadku
wystąpienia wad istotnych, uniemożliwiających, bądź znacząco utrudniających korzystanie z
przedmiotu Umowy, zaś w przypadku zgłoszenia przez Wykonawcę gotowości do odbioru
danych części, bądź całości przedmiotu Umowy z wadami o charakterze nieistotnym –
wówczas Zamawiający zobowiązany jest dokonać odbioru i zapłacić umówione
wynagrodzenie;
b)
zawarcie w §12 ust. 5, 7 i 8 treści wzoru Umowy postanowień:
„5. Jeżeli Zamawiający uzna, że roboty zostały zakończone i nie będzie miał zastrzeżeń, co
do kompl
etności i prawidłowości dokumentacji powykonawczej, w porozumieniu z
Wykonawcą, wyznaczy datę odbioru końcowego robót. (…)
Jeżeli Zamawiający stwierdzi, że roboty nie zostały zakończone lub będzie miał
zastrzeżenia, co do kompletności i prawidłowości dokumentacji powykonawczej, w
porozumieniu
z Wykonawcą wyznaczy termin ponownego złożenia przez Wykonawcę
wniosku o dokonanie odbioru końcowego.
Zamawiający dokona odbioru końcowego robót i sporządzi protokół w terminie 5 dni
kalendarzowych od spełnienia wymagań określonych w ust. 5 lub 7”,
które przyznają Zamawiającemu nieograniczone uprawnienie do odmowy odbioru
przedmiotu Umowy w sytuacji dowolnego uznania, że roboty nie zostały zakończone, bądź
też w sytuacji dowolnego uznania, że sporządzona przez Wykonawcę dokumentacja
powykonawcza jes
t niekompletna/ nieprawidłowa podczas, gdy zgodnie z obowiązującymi
przepisami prawa uprawnienie Zamawiającego do odmowy odbioru końcowego powinno
mieć miejsce jedynie w przypadku wystąpienia wad istotnych, zaś w przypadku zgłoszenia
przez Wykonawcę gotowości do odbioru danych części, bądź całości przedmiotu Umowy z
wadami o charakterze nieistotnym
– wówczas Zamawiający zobowiązany jest dokonać
odbioru końcowego, a postanowienia Umowy nie mogą pozostawiać dowolności w tym
zakresie.
c)
zawarcie w §12 ust. 10 lit. a) oraz ust. 12 treści wzoru Umowy postanowień: „10. Jeżeli w
toku czynności odbiorowych zostaną stwierdzone:
a) wady i usterki nadające się do usunięcia, to Zamawiający może odstąpić od czynności
odbioru przedmiotu umowy. W takim przypadku Wyk
onawca zobowiązany jest do usunięcia
wad i usterek i ponownego zgłoszenia przedmiotu umowy do odbioru (…)
12. Za datę odbioru końcowego uważać się będzie datę określoną w treści protokołu odbioru
przedmiotu umowy
podpisanego bez zastrzeżeń”,
które warunkują możliwość nieograniczonego odstępowania przez Zamawiającego od
czynności odbiorowych i tym samym dokonanie przez Zamawiającego odbioru końcowego
wyłącznie jeśli przedmiot Umowy nie ma żadnych wad, bądź usterek bez podziału na istotne
czy nieistotne,
usuwalne czy nieusuwalne, a jednocześnie sformułowanie „bez zastrzeżeń”
daje Zamawiającemu w zasadzie prawo do zgłoszenia jakichkolwiek uwag i zablokowania
czy przedłużania w ten sposób odbioru końcowego – przy jednoczesnym obwarowaniu
umownego terminu wy
konania przedmiotu umowy karą umowną w wysokości 0,25%
wynagrodzenia brutto (§ 14 ust. 1 lit. b) wzoru Umowy) podczas, gdy zgodnie z
obowiązującymi przepisami prawa uprawnienie Zamawiającego do odmowy odbioru powinno
mieć miejsce wyłącznie w przypadku wystąpienia wad istotnych, uniemożliwiających, bądź
znacząco utrudniających korzystanie z przedmiotu Umowy, zaś w przypadku zgłoszenia
przez Wykonawcę gotowości do odbioru danych części, bądź całości przedmiotu Umowy z
wadami o charakterze nieistotnym
– wówczas Zamawiający zobowiązany jest dokonać
odbioru i zapłacić wykonawcy umówione wynagrodzenie;
…) art. 16 Pzp, art. 8 ust. 1 Pzp, art. 134 ust. 1 pkt 20 Pzp w związku z art. 353(1) Kc i
art. 647 Kc w zw. z art.
484 §2 Kc w zw. z art. 483 Kc i art. 473 §1 Kc ze względu na
zastrzeżenie w §14 ust. 1 lit. b), c), d), e), g), h), i), j) oraz §14 ust. 6 treści wzoru Umowy kar
umownych rażąco wygórowanych oraz w sposób nadużywający swobody Zamawiającego do
kształtowania postanowień umownych, uniemożliwiający Wykonawcy prawidłowe
oszacowanie ryzyk związanych z realizacją Umowy oraz mogący prowadzić do niczym
nieuzasadnionego wzbogacenia się Zamawiającego kosztem Wykonawcy tj.:
a)
zastrzeżenie w §14 ust. 1 lit. b) wzoru Umowy kary umownej „z tytułu zwłoki w wykonaniu
przedmiotu umowy w wysokości 0,25% wynagrodzenia brutto określonego w § 6 ust. 1 za
każdy dzień zwłoki, liczonego od dnia wyznaczonego na wykonanie roboty do dnia
faktycznego odbioru przedmiotu umowy bez ust
erek i wad”, które to postanowienie narusza
równowagę stron Umowy - gdyż w takim wypadku Zamawiający posiada pełną dowolność w
ocenie czy przedmiot Umowy posiada wady, bądź usterki – bez wprowadzenia w tym
zakresie żadnego podziału na usterki o charakterze istotnym, bądź nieistotnym, czy też
usuwalnym, bądź nieusuwalnym. W konsekwencji, wystąpienie jakiejkolwiek - nawet
najmniejszej -
wady, bądź usterki uprawnia Zamawiającego nie tylko do odmowy odbioru
przedmiotu Umowy, ale także do pozbawienia Wykonawcy wynagrodzenia w wysokości
0,25% j
ego wartości liczonej za każdy dzień zwłoki w usunięciu danej wady, bądź usterki.
Tego typu zapis stwarza uzasadnione ryzyko jego nadużywania przez Zamawiającego, który
poprzez żądanie usuwania nieistotnych wad, bądź usterek może celowo dążyć do
odwlekania
przeprowadzenia procedury odbioru końcowego przedmiotu Umowy, aby w
sposób bezpodstawny wzbogacić się kosztem Wykonawcy.
b)
zastrzeżenie w §14 ust. 1 lit. c) wzoru Umowy kary umownej „z tytułu nieterminowego
sporządzenia Harmonogramu rzeczowo – finansowego, o którym mowa w § 4 pkt. 1 lit. a
niniejszej umowy lub nie usunięcia usterek i wad w wyznaczonym terminie w wysokości
0,25% wynagrodzenia umownego brutto określonego w § 6 ust. 1 umowy za każdy dzień
zwłoki” która to kara – w wysokości 0,25% wynagrodzenia umownego brutto tj. w wysokości
równej karze umownej za zwłokę w wykonaniu całego przedmiotu Umowy jest rażąco
wygórowana, ponieważ kara zwłokę w sporządzeniu harmonogramu rzeczowo –
finansowego nie może być równa karze za uchybienie w terminie końcowym realizacji całego
podstawowego zobowiązania umownego. Ponadto Zamawiający powtarza w tym zapisie
karę umowną z tytułu nieusunięcia usterek i wad w wyznaczonym terminie, która to kara jest
już zastrzeżona w §14 ust. 1 lit. d) wzoru Umowy powodując, że wykonawca może zostać w
takim wypadku obarczony ryzykiem zapłaty podwójnej kary umownej z tego samego tytułu.
c)
zastrzeżenie w §14 ust. 1 lit. d) wzoru Umowy kary umownej „z tytułu nie usunięcia
usterek i wad w wyznaczonym
terminie w wysokości 0,25% wynagrodzenia umownego
brutto określonego w § 6 ust. 1 umowy za każdy dzień zwłoki”, która to kara – w wysokości
0,25% wynagrodzenia umownego brutto tj. w wysokości równej karze umownej za zwłokę w
wykonaniu całego przedmiotu Umowy jest rażąco wygórowana, ponieważ kara zwłokę w
usuwaniu usterek i wad nie może być równa karze za uchybienie w terminie końcowym
realizacji całego podstawowego zobowiązania umownego.
d)
zastrzeżenie w §14 ust. 1 lit. e) wzoru Umowy kary umownej „z tytułu nie usunięcia
usterek i wad
w okresie rękojmi i gwarancji w wyznaczonym terminie w wysokości 0,25%
wynagrodzenia umownego brutto określonego w § 6 ust. 1 umowy za każdy dzień zwłoki”
która to kara – w wysokości 0,25% wynagrodzenia umownego brutto tj. w wysokości równej
karze umownej
za zwłokę w wykonaniu całego przedmiotu Umowy jest rażąco wygórowana
ponieważ kara zwłokę w usuwaniu usterek i wad w okresie rękojmi i gwarancji nie może być
równa karze za uchybienie w terminie końcowym realizacji podstawowego zobowiązania
umownego.
e) z
astrzeżenie w §14 ust. 1 lit. g), h), i) oraz j) wzoru Umowy kar umownych związanych z
naruszeniem przez Wykonawcę postanowień Umowy związanych z jego obowiązkami
względem podwykonawców tj. brakiem, bądź nieterminową zapłatą wynagrodzenia,
nieprzedłożeniem do zaakceptowania projektu umowy o podwykonawstwo lub jej zmiany,
nieprzedłożeniem poświadczonej za zgodność z oryginałem kopii umów o podwykonawstwo
oraz brakiem zmiany umowy o podwykonawstwo w zakresie terminu zapłaty - w jednakowej
wysokości – 1 % wynagrodzenia umownego brutto, która to wysokość ma charakter rażąco
wygórowany, co powoduje, że kary nie mają charakteru dyscyplinującego, a wyłącznie
represyjny oraz stwarzają ryzyko bezpodstawnego wzbogacenia po stronie Zamawiającego
kosztem Wykonawcy. Kara
w wysokości 1% wysokości wynagrodzenia jest też niezależna
od skali uchybienia tj. w przypadku braku, bądź nieterminowej zapłaty wynagrodzenia
podwykonawcom, to niezależnie od kwoty niezapłaconej jak i wielkości zwłoki w zapłacie
Wykonawca zostaje pozbawiony 1% wynagrodzenia.
f)
zastrzeżenie w §14 ust. 6 wzoru Umowy górnego limitu kar umownych naliczonych
Wykonawcy na poziomie 40% wynagrodzenia umownego brutto, co jest poziomem
wygórowanym i znacząco odstającym od realiów rynkowych, ponieważ limit kar umownych
nie powinien przekraczać wysokości kary z tytułu odstąpienia od umowy (§ 14 ust. 1 lit. a)
wzoru Umowy tj. wysokości 10% wynagrodzenia umownego brutto). Ustalenie górnego limitu
kar umownych na poziomie przekraczającym wysokość kary umownej zastrzeżonej z tytułu
odstąpienia od Umowy z przyczyn leżących po stronie Wykonawcy, która w istocie jest karą
na okoliczność niewykonania zamówienia jest nieproporcjonalne, prowadzi na naruszenia
zasad kontraktowania i bezpodstawni
e wzbogaca Zamawiającego. Zamawiający z tytułu
nieprawidłowego wykonania Umowy (np. nieterminowego wykonania umowy) będzie mógł
naliczyć karę wyższą niż z tytułu niewykonania umowy w całości, co jest nadmiernym i
nieproporcjonalnym obciążeniem Wykonawcy w stosunku do specyfiki realizacji zamówienia,
naruszającym równowagę stron umowy i prowadzącym do naruszenia praw podmiotowych
wykonawców. Ponadto żądanie kar jednostkowych ponad karę za odstąpienie jest
niezasadne i niezgodne z przepisami kodeksu cywilnego
. Prowadzi to także do
uniemożliwienia Wykonawcy prawidłowego oszacowanie ryzyk związanych z realizacją
Umowy, skoro ryzyko obarczenia Wykonawcy karami umownymi wynosi w niniejszym
postępowaniu prawie połowę należnego temu Wykonawcy wynagrodzenia.
…) art. 16 Pzp, art. 8 ust. 1 Pzp, art. 134 ust. 1 pkt 20 Pzp w związku z art. 353(1) Kc, art.
58 Kc oraz art. 647 w zw. art. 656 i art. 636 §1 Kc ze względu na zastrzeżenie w §15 ust. 1
lit. c) w zw. z §15 ust. 6 oraz w §15 ust. 7 treści wzoru Umowy postanowień uprawniających
Zam
awiającego do dowolnego i natychmiastowego odstąpienia od Umowy, bądź też
rozwiązania Umowy tj. uprawnienia Zamawiającego do odstąpienia od Umowy w przypadku
„stwierdzenia niewykonywania lub nienależytego wykonywania przedmiotu umowy przez
Wykonawcę”, co odbyć miałoby się w trybie natychmiastowym (§15 ust. 1 lit. c) w zw. z §15
ust. 6) oraz uprawnienia Zamawiającego do rozwiązania Umowy „w przypadku rażącego
naruszenia przez Wykonawcę jej postanowień bez ponoszenia skutków prawnych”, co
stanowi nadużycie przez Zamawiającego uprawnienia wynikającego ze swobody
kształtowania warunków umowy poprzez skonstruowanie postanowień umowy w sposób go
uprzywilejujący i z naruszeniem zasady równowagi stron stosunku zobowiązaniowego, co
pozostaje
w sprzeczności z zasadami współżycia społecznego i godzi w naturę stosunku
prawnego, gdyż uprawnienie do terminacji umowy powinno zostać poprzedzone wezwaniem
Wykonawcy do usunięcia uchybień przed skorzystaniem z tego prawa w realnym i możliwym
ze względów technologicznych do dotrzymania terminie.
…) art. 433 pkt. 4) ustawy Pzp ze względu na brak określenia przez Zamawiającego
minimalnej wartości lub wielkości świadczenia stron w przypadku ograniczenia przez niego
zakresu rzeczowego przedmiotu umowy
tj. zastrzeżenie w §6 ust 11 Umowy, że
„Wykonawca oświadcza, że zrzeka się prawa do odpowiadającej zmniejszonemu zakresowi
prac części wynagrodzenia określonego w § 6 ust. 1 niniejszej umowy oraz zrzeka się prawa
do dochodzenia odszkodowania, w przypadku o
graniczenia przez Zamawiającego zakresu
prac określonego w § 1 ust. 2 niniejszej umowy”, podczas gdy projektowane postanowienia
Umowy nie mogą przewidywać możliwości ograniczenia zakresu zamówienia przez
Zamawiającego bez wskazania minimalnej wartości lub wielkości świadczeń stron.
Mając na uwadze powyższe zarzuty, Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu
dokonania czynności zmiany treści załącznika nr 2 do SWZ „Projekt umowy” poprzez
nadanie mu treści zgodnej z przepisami prawa:
1. w zakresie zarzut
u nr 1 powyżej Odwołujący wnosi o dostosowanie postanowień wzoru
Umowy do przepisów prawa i wprowadzenie do niego postanowień, które pozwolą na
dokonanie odbioru w sytuacji gdy wystąpią wady nieistotne (które będą mogły zostać
usunięte po odbiorze i których zakres oraz terminy usunięcia zostaną określone w protokole
odbioru końcowego), a uprawnienie Zamawiającego do wstrzymania się z odbiorem
przysługiwać mu będzie wyłącznie w przypadku wad o istotnym charakterze
(uniemożliwiających normalne korzystanie z przedmiotu umowy). Ponadto Odwołujący wnosi
o dostosowanie postanowień wzoru umowy w taki sposób, aby otrzymanie przez wykonawcę
należnego mu wynagrodzenia nie było uzależnione od dokonania odbiorów częściowych (w
przypadku płatności częściowych) oraz odbioru końcowego (w przypadku płatności
końcowej) – bez zastrzeżeń.
Po uwzględnieniu ww. zmiany treść załącznika nr 2 do SWZ „Projekt umowy” powinien
przybrać następującą treść:
− § 8 ust. 3 lit a) oraz c) otrzymują brzmienie:
„Podstawę do rozliczenia robót będą stanowiły następujące dokumenty:
a) protokoły odbioru częściowego potwierdzone przez inspektora nadzoru,(…)
c) protokół ostateczny odbioru robót danej części potwierdzony przez inspektora nadzoru”.
− §12 ust. 5, 7 otrzymują brzmienie:
„5. Jeżeli roboty zostaną zakończone, Zamawiający w porozumieniu z Wykonawcą,
wyznaczy datę odbioru końcowego robót. (…)
7. Jeżeli roboty nie zostaną przez Wykonawcę zakończone, Zamawiający w porozumieniu z
Wykonawcą wyznaczy termin ponownego złożenia przez Wykonawcę wniosku o dokonanie
odbioru końcowego.
− §12 ust. 10 lit. a) oraz ust. 12 otrzymują brzmienie:
„10. Jeżeli w toku czynności odbiorowych zostaną stwierdzone:
a) wady i usterki nadające się do usunięcia, to Zamawiający dokona wówczas odbioru i w
ta
kim wypadku do protokołu odbioru końcowego zostanie załączona lista wad odbiorowych
wraz z terminem ich usunięcia (…)
12. Za datę odbioru końcowego uważać się będzie datę określoną w treści protokołu odbioru
przedmiotu umowy”
2. w zakresie zarz
utu nr 2 powyżej Odwołujący wnosi o zmianę zapisów wzoru Umowy w
zakresie kar umownych tak, aby kary te nie dawały Zamawiającemu dowolności w ustalaniu
ich wysokości, nie były rażąco wygórowane oraz zostały powiązanie z wysokością
wynagrodzenia podwykonawc
y, które nie zostało zapłacone w terminie. W zakresie zarzutu
dotyczącego wygórowanego maksymalnego limitu kar umownych – Odwołujący wnosi o
dostosowanie przyjętego przez Zamawiającego limitu kar do przepisów prawa i realiów
rynkowych poprzez jego zmniejsz
enie i dostosowanie do wielkości przyjętej jako kara za
odstąpienie od Umowy.
Po uwzględnieniu ww. zmiany treść załącznika nr 2 do SWZ „Projekt umowy” powinien
przybrać następującą treść:
− §14 ust. 1 lit. b) otrzymuje brzmienie:
„z tytułu zwłoki w wykonaniu przedmiotu umowy w wysokości 0,05% wynagrodzenia brutto
określonego w § 6 ust. 1 za każdy dzień zwłoki, liczonego od dnia wyznaczonego na
wykonanie roboty do dnia odbioru przedmiotu umowy”
− §14 ust. 1 lit. c) otrzymuje brzmienie:
„z tytułu nieterminowego sporządzenia Harmonogramu rzeczowo – finansowego, o którym
mowa w § 4 pkt. 1 lit. a niniejszej umowy w wysokości 5 000 zł za każdy dzień zwłoki”
− §14 ust. 1 lit. d) otrzymuje brzmienie:
„z tytułu nie usunięcia usterek i wad w wyznaczonym terminie w wysokości 1000 zł za każdy
dzień zwłoki”,
− §14 ust. 1 lit. e) otrzymuje brzmienie:
„z tytułu nie usunięcia usterek i wad w okresie rękojmi i gwarancji w wyznaczonym terminie
w wysokości 1000 zł za każdy dzień zwłoki”
− §14 ust. 1 lit. g) otrzymuje brzmienie:
„z tytułu braku zapłaty lub nieterminowej zapłaty wynagrodzenia należnego podwykonawcom
z tytułu zmiany wysokości wynagrodzenia, o której mowa w art. 439 ust. 5 Pzp – w
wysokości 0,2 % niezapłaconego lub nieterminowo zapłaconego wynagrodzenia umownego
brut
to przysługującego podwykonawcy lub dalszemu podwykonawcy za każdy dzień zwłoki”
− §14 ust. 1 lit. h) otrzymuje brzmienie:
„za nieprzedłożenie do zaakceptowania projektu umowy o podwykonawstwo lub projektu jej
zmiany w wysokości 5 000 zł”
− §14 ust. 1 lit. i) otrzymuje brzmienie:
„za nieprzedłożenie poświadczonej za zgodność z oryginałem kopii umów o
podwykonawstwo, o których mowa § 9 ust. 10 i 13 lub ich zmian w wysokości 5 000 zł”
− §14 ust. 1 lit. j) otrzymuje brzmienie:
„za brak zmiany umowy o podwykonawstwo w zakresie terminu zapłaty, o którym mowa w §
9 ust. 11 w wysokości 5 000 zł”
− §14 ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„Łączna wysokość naliczonych Wykonawcy kar umownych nie może przekraczać 10 %
wynagrodzenia umownego b
rutto określonego w § 6 ust.1”
w zakresie zarzutu nr 3 powyżej Odwołujący wnosi o zmianę zapisów wzoru Umowy
poprzez wprowadzenie obowiązku wezwania Wykonawcy do usunięcia uchybień w realnym i
możliwym ze względów technologicznych do dotrzymania terminie przed skorzystaniem
przez Zamawiającego z uprawnienia do odstąpienia od Umowy oraz usunięcie uprawnienia
Zamawiającego do rozwiązania umowy w przypadku rażącego jej naruszania przez
Wykonawcę bez ponoszenia skutków prawnych, które to uprawnienie stanowi nadużycie
pozycji Zamawiającego względem Wykonawcy, gdyż to Zamawiający posiada w takim
wypadku pełną dowolność w ocenie czy Wykonawca narusza Umowę w sposób rażący czy
też nie, a rozwiązanie Umowy w tym trybie odbywać miałoby się bez ponoszenia skutków
prawnych
przez Zamawiającego – czyli bez ponoszenia względem Wykonawcy jakiejkolwiek
odpowiedzialności odszkodowawczej co stanowi naruszenie art. 471 Kc, czy też
odpowiedzialności co do zapłaty Wykonawcy należnego mu wynagrodzenia, co stanowi
obejście art. 647 Kc
Po uwzględnieniu ww. zmiany treść załącznika nr 2 do SWZ „Projekt umowy” powinien
przybrać następującą treść:
− §15 ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„W przypadkach określonych w ust. 1 lit. b i c odstąpienie od umowy przez Zamawiającego
powinno zos
tać poprzedzone wezwaniem skierowanym do Wykonawcy, w którym
Zamawiający udzieli mu dodatkowego, odpowiedniego terminu na naprawę naruszeń nie
krótszego niż 14 dni”.
− §15 ust. 7 - wykreślony
w zakresie zarzutu nr 4 powyżej Odwołujący wnosi o zmianę zapisów wzoru Umowy
poprzez wprowadzenie stoso
wnego limitu wyłączeń.
Po uwzględnieniu ww. zmiany treść załącznika nr 2 do SWZ „Projekt umowy” powinien
przybrać następującą treść:
− § 6 ust. 11 otrzymuje brzmienie:
„Wykonawca oświadcza, że zrzeka się prawa do odpowiadającej zmniejszonemu zakresowi
prac części wynagrodzenia określonego w § 6 ust. 1 niniejszej umowy oraz zrzeka się prawa
do dochodzenia odszkodowania, w przypadku ograniczenia
przez Zamawiającego zakresu
prac określonego w § 1 ust. 2 niniejszej umowy z zastrzeżeniem, że Zamawiający może
og
raniczyć zakres przedmiotu zamówienia o nie więcej niż 10% wartości przedmiotu umowy,
przy czym o decyzji dotyczącej wyłączenia robót z zakresu Zamawiający musi powiadomić
Wykonawcę z wyprzedzeniem co najmniej 30 dni, przed zaplanowanym w harmonogramie
ter
minem ich wykonania”.
Wykonaw
ca wskazał, że (…) Odwołujący posiada interes we wniesieniu odwołania.
Odwołujący jest podmiotem profesjonalnie działającym na rynku budowlanym, w tym w
sektorze inwestycji realizowanych w trybie Ustawy Pzp. Zapisy zawarte w SWZ, a w
szczególności w załączniku nr 2 do SWZ „Projekt umowy” są niezgodne z Pzp, Kc i prawem
budowlanym. Formułując zapisy wzoru umowy Zamawiający narusza swoje obowiązki, gdyż
w sposób niezgodny z Kc zastrzega postanowienia uprawniające go do odmowy zapłaty na
rzecz Wykonawcy należnego mu wynagrodzenia (zarówno częściowego jak i końcowego) w
każdym przypadku wystąpienia w przedmiocie Umowy jakichkolwiek wad lub usterek, a
ponadto zastrzega kary
umowne w rażąco wygórowanej wysokości, przyznaje sobie prawo
do natychmiastowego odstąpienia bądź rozwiązania Umowy bez ponoszenia konsekwencji
prawnych -
czyli w sposób go uprzywilejujący i z naruszeniem zasady równowagi stron
stosunku zobowiązaniowego, czy też nie określa on minimalnej wartości lub wielkości
świadczenia stron w przypadku ograniczenia zakresu rzeczowego przedmiotu umowy.
Odwołujący zamierza złożyć ofertę w niniejszym postępowaniu, a tym samym ma realne
szanse na realizację zamówienia. W obliczu kwestionowanych niniejszym odwołaniem
postanowień Umowy, Odwołujący nie jest w stanie skalkulować ceny oferty w sposób
uwzględniający wymogi wskazanych wyżej przepisów Pzp. Ponadto należy wskazać, że w
sytuacji, gdy postanowienia Umowy zostały sformułowane w sposób sprzeczny z ustawą Pzp
oraz Kc, w szczególności Odwołujący nie ma możliwości złożenia konkurencyjnej oferty.
Kwestionowane w niniejszym odwołaniu postanowienia Umowy pozbawiają Odwołującego
możliwości uzyskania przedmiotowego zamówienia publicznego i jego realizacji na
najkorzystniejszych dla Zamawi
ającego warunkach oraz warunkach uczciwej konkurencji.
…). Ze względu na powyższe, skoro treść SWZ i wzoru umowy narusza zasady i przepisy
prawa, Odwołujący ma interes prawny w złożeniu odwołania, gdyż w przypadku wyboru jego
oferty w postępowaniu chce zawrzeć prawidłową i zgodną z powszechnie obowiązującymi
przepisami umowę w sprawie zamówienia publicznego.
Zamawiając w odpowiedzi na odwołanie (pismo z dnia 1/03/23 z datą wpływu:
wniósł o:
odrzucenie odwołania jako złożonego przez podmiot nieuprawniony, nie posiadający
interesu prawnego we wniesieniu odwołania oraz zasądzenie na rzecz Zamawiającego
zwrotu kosztów postępowania odwoławczego, w tym poniesionych udokumentowanych
kosz
tów zastępstwa prawnego ewentualnie o (2) oddalenie odwołania (…).
W uzasadnieniu:
I. wniosku o odrzucenie
odwołania wskazał w szczególności: (…)
…) W przedmiotowym stanie faktycznym Odwołujący się na dzień złożenia Odwołania nie
spełniał warunku udziału w postępowaniu. Okoliczność tę uprawdopodabnia treść złożonego
w dniu 24 lutego 2023 roku wniosku o zmianę treści specyfikacji warunków zamówienia.
Wykonawca zawnio
skował o zmianę pkt. 23.1.1 SWZ kształtującego podmiotowe środki
dowodowe w ten sposób, że Wykonawca miał wykazać się minimalnym doświadczeniem w
zakresie robót budowlanych budynków objętych ochroną Konserwatora Zabytków oraz
wykonania robót konserwatorskich doświadczeniem na wymaganą ilość wykonanych w
okresie pięciu ostatnich lat robót budowlanych, w ten sposób by okres którego dotyczy
warunek udziału w postępowaniu dotyczył ostatnich 12 lat. Zamawiający zgodnie z 9 ust. 1
pkt. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23 grudnia 2020 roku w
sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń
jakich może żądać Zamawiający od Wykonawcy nie uwzględni wniosku Wykonawcy
(wynikający z rozporządzenia maksymalny okres badanego doświadczenia wynosi bowiem
5 lat).
Dowód: zapytanie Odwołującego się oraz projekt odpowiedzi Zamawiającego.
Okoliczność ta rodzi uzasadnione przypuszczenie, ze na dzień składania odwołania (tj. 23
lutego 2023 roku) Odwołujący się nie posiadał interesu prawnego w odwołaniu od SWZ.
Skoro bowiem nie spełniał warunków udziału w postępowaniu, nie mógł on także wziąć w
nim udziału, a zatem jego prawa w żaden sposób nie mogły zostać ograniczone. W tym
stanie rzeczy, wobec braku istnienia przesłanki interesu prawnego po stronie Wykonawcy,
uzasadnione jest twierdzenie, że w niniejszej sprawie rozpatrzenie zarzutów stało się
bezprzedmiotowe, a w konsekwencji odwołanie winno zostać odrzucone, bez rozpatrzenia
zarzutów podniesionych przez odwołującego”.
II.
Zarzuty naruszenia art. 16 pkt. 1, 2 i 3 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy prawo zamówień
public
znych w zw. z art. 647 w zw. z art. 654 kodeksu cywilnego dotyczące zapisów
odbiorów przedmiotu zamówienia, w szczególności zaś zapisów § 8 ust. 3 lit. a i c, § 12
ust. 5,7 i 8,
§ 12 ust. 10 lit. a oraz ust. 12 Umowy
Zamawiający kwestionuje ww. zarzut Wykonawcy. Zarzut ten oparty jest na błędnej i niczym
nieuzasadnionej interpretacji zapisów Umowy sprowadzającej się do przypuszczenia, że
Zamawiający przy dokonywaniu czynności odbioru robót wady nieistotne będzie traktował
jako zastrzeżenia (o których mowa w § 8 ust. 3 lit. a i c ) lub wady i usterki (o których mowa
w art. 12 ust. 10 lit. a oraz ust. 12 Umowy). Taka interpretacja zapisów umowy jest niczym
nieuzasadnion
a i nie wynika z wykładni gramatycznej ani przywołanych przez Odwołującego
się zapisów umowy, ani z żadnych innych zapisów umowy. Zamawiający, jako podmiot z
wieloletnim doświadczeniem w prowadzeniu inwestycji budowlanych zna doskonale
orzecznictwo Sadu Na
jwyższego dotyczące odbioru robót i płatności za roboty wykonane.
Przywołane przez Odwołującego się orzeczenia m.in. Sądu Najwyższego Izby Cywilnej z
dnia 12 marca 2021 roku wydane w sprawie V CSKP 14/21, Sądu Najwyższego Izby
Cywilnej z dnia 22 czerwca 20
07 w sprawie o sygn. akt. V CSK 99/07, Sądu Najwyższego
Izby Cywilnej z dnia 7 kwietnia 1998
roku w sprawie Il CKN 673/97 oraz Sądu Najwyższego
Izby Cywilnej z dnia 7 marca 2013 w sprawie Il CSK 476/12 w żadnej mierze nie są
sprzeczne z tym, że Zamawiający może zastrzec nie dokonanie odbioru robót, w sytuacji gdy
wady są istotne, praca nie jest wykonana zgodnie z projektem i zasadami wiedzy
technicznej, przedmiot zamówienia będzie wykonany niezgodnie z projektem zasadami
wiedzy technicznej, a wady będą na tyle istotne, że obiekt nie będzie nadawał się do
użytkowania. Odwołujący błędnie wywodzi o sprzeczności kwestionowanych zapisów umów
z zaprezentowaną linią orzeczniczą. Oczywistym bowiem tak dla Odwołującego, jak i
Zamawiającego jest, że nie każde uchybienie, wada lub zastrzeżenie dotyczące przedmiotu
umowy mogą stanowić podstawę do odmowy odbioru prac. Oczywistym jest także, że przy
tym zakresie prac niemożliwym jest enumeratywne wyspecyfikowanie zakresu prac, które
stanowią podstawę do odmowy odbioru. Postanowienia umowy w tym zakresie będą więc
zawsze mniej lub bardziej ogólne, a subsumcji zapisu umowy, ocenianego przez pryzmat
interpretacji prawa wynikającej z dorobku doktryny i orzecznictwa będzie każdorazowo
dokonywał Zamawiający w konkretnym stanie faktycznym. Jedynie z ostrożności
procesowej, Zamawiający wskazuje, że celem wyjaśnienia wątpliwości Wykonawcy zmieni
postanowienia umowy w zakresie
§ 12 ust. 10 lit. a i § 12 ust. 12 i nada im następujące
brzmienie:
§ 12 ust. 10 pkt. a wady i usterki nadające się do usunięcia i kwalifikowane jako wykonane
niezgodnie z projektem i zasadami wiedzy
technicznej lub wady będą na tyle istotne, że
obiekt nie będzie się nadawaf do użytkowania, to Zamawiający może odstąpić od czynności
odbioru przedmiotu umowy. W t
akim przypadku Wykonawca zobowiązany jest do usunięcia
wad i usterek i ponownego zgłoszenia przedmiotu umowy do odbioru.
§ 12 ust. 12 Za datę odbioru końcowego/częściowego uważać się będzie datę określoną w
treści protokołu odbioru przedmiotu umowy podpisanego bez zastrzeżeń. Zastrzeżenia mogą
dotyczyć jedynie przypadku, gdy przedmiot zamówienia będzie mógł być kwalifikowany jako
wykonany niezgodnie z projektem i zasadami wiedzy technicznej lub wady będą na tyle
istotne, że obiekt nie będzie się nadawał do użytkowania.
Wreszcie, omawiając zarzuty Odwołującego się, nie sposób zgodzić się z wnioskami
dotyczącymi zapisów § 12 ust. 5,7,8 Umowy. Nie ulega wątpliwości, że Zamawiający jest
podmiotem upoważnionym do dokonania odbioru prac. Czynności odbioru polegają na
sprawdzeniu kompletności wykonanych prac, ich zgodności z umową oraz zasadami wiedzy
te
chnicznej. Protokół jest podpisywany przez obie strony umowy. Zamawiający, stwierdzając,
iż zgłoszone prace są niezgodne w sposób kwalifikowany z umową, zasadami wiedzy
technicznej (...) nie może być zmuszony do dokonania ich odbioru. Proponowane przez
Odw
ołującego się zmiany w treści 12 ust. 5, 7, 8 Umowy sprowadzają się w istocie do
zakwestionowania prawa Zamawiającego do sprawdzenia oddanego przedmiotu umowy.
Zap
roponowane zaś przez Odwołującego się zapisy są nielogiczne. Dokonując bowiem
literalnej jeg
o wykładni możemy dojść do absurdalnego wniosku, że w każdej sytuacji gdy
Wykonawca zakończy prace, niezależnie czy w całości, czy w części Zamawiający jest
zobowiązany do odbioru robót i podpisania protokołu. Zapisy Umowy należy interpretować w
zgodzie z
powszechnie obowiązującymi przepisami prawa, poglądami doktryny i aktualnym
orzecznictwem, nie zaś filtrując je wyłącznie przez pryzmat podejrzeń, domysłów i
nadinterpretacji.
III. Zarzuty naruszenia art. 16, art. 8 ust. 1, art. 134 ust. 1 pkt. 20 ustawy
prawo zamówień
publicznych w zw. z art. 353(1) kodeksu cywilnego, art. 647 kodeksu cywilnego w zw. z art.
484 2 kodeksu cywilnego w zw. z art. 483 i art. 473
§ 1 kodeksu cywilnego w zw. z art. 654
kodeksu cywilnego w zakresie dotyczącym kar umownych uregulowanych w S 14 ust. 1 lit. b-
j oraz S 14 ust. 6 Umowy
Nie sposób się zgodzić z argumentami Odwołującego się wskazującego na rażące
wygórowanie kar umownych. Przede wszystkim, Zamawiający powołuje się na wyrok (…)
KIO 2293/21 w którym wskazano, że zgodnie z art. 134 ust. 1 pkt 20 p.z.p., Zamawiający
zobowiązany jest podać w SWZ projektowane postanowienia umowy w sprawie zamówienia
publicznego, które zostaną wprowadzone do umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Ustawa przyznaje więc zamawiającym możliwość określenia istotnych postanowień przyszłej
umowy i podania ich do wiadomości wykonawców, a swoboda zamawiającego w tym
zakresie ograniczona jest przepisami ustawy z 2019 r. Prawo zamówień publicznych, w
szczególności art. 433 p.z.p., a także przepisami k.c. dotyczącymi zobowiązań umownych.
Fakt skorzystania przez Zamawiającego z przyznanego ustawowo uprawnienia
kształtowania treści umowy nie może stanowić sam w sobie o naruszeniu przepisów prawa.
W tym miejscu należy wskazać, że Odwołujący się nie podjął nawet próby wykazania, na
czym polega naruszenie przepisów ustawy przez Zamawiającego, nie wskazał z jakim
przepisem zastrzeżone przez Zmawiającego kary umowne miałaby być niezgodne. Klauzule
niedozwolone w zakresie kar umownych określone zostały w art. 433 pkt 1, 2 i 3 ustawy
prawa zamówień publicznych. Próżno w nim jednak szukać potwierdzenia dla tezy o braku
podstaw prawnych do naliczenia kar umownych w zakresie kwestionowanym przez
Odwołującego się. Zaskarżone postanowienia umowne nie naruszają przepisów ustawy
prawo zam
ówień publicznych. Nie odnoszą się one do odpowiedzialności Wykonawcy za
opóźnienie, a jedynie za zwłokę, czyli takie które ma charakter zawiniony przez Wykonawcę.
Postanowienia nie określają także sankcji za zachowanie Wykonawcy niezwiązane
bezpośrednio lub pośrednio z przedmiotem umowy lub jej prawidłowym wykonaniem, ale
pozostają z przedmiotem umowy w ścisłym związku. W tym miejscu Zamawiający wskazuje,
za wyrokiem Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 3 czerwca 2022 r sygn. akt sprawy KIO
/22, że rolą Izby nie jest ocena stopnia ryzyka zastosowanych przez Zamawiającego
rozwiązań, tak samo jak nie jest rolą Izby ocena postanowień wzoru umowy pod kątem ich
racjonalności. Izba ocenia czynności i zaniechania zamawiającego pod kątem ich zgodności
z przepisami
Prawa zamówień publicznych. Zamawiający wskazuje także za wyrokiem (…)
KIO 2696/21, że w sprawie zamówienia publicznego zastrzeganie kar umownych leży po
stronie zamawiającego, który ma prawo do określenia wysokich standardów realizacji
zam
ówienia, a także obwarować obowiązki wykonawcy karami umownymi i oczekiwać, że
przedmiot umowy zostanie wykonany (...) Jeżeli wartości kar umownych dla wszystkich
wykonawców będą takie same, to nie ma możliwości nierównego traktowania wykonawców.
Po wtóre, Zamawiający wskazuje, że funkcją kar umownych jest nie tylko naprawienie
szkody wyrządzonej zamawiającemu (co wynika z art. 480 1 k.c.), ale także funkcja
prewencyjna, motywując wykonawcę do należytego wykonania przedmiotu umowy i
minimalizując ryzyko niedotrzymania jej postanowień. Zastrzeżone przez Zamawiającego
kary umowne pozwalają zrealizować te funkcje. Odwołujący w najmniejszym nawet stopniu
nie wykazał, aby kary te w jakimkolwiek aspekcie (rodzajowym czy kwotowym) były
niezgodne ze wskazanymi wyżej przepisami ustawowymi. W tym miejscu za wyrokiem Sądu
Apelacyjnego w Szczecinie wydanego w sprawie o sygn. akt I ACa 873/19 z dnia 23 lipca
2020 roku należy podkreślić, że „Kary umownej nie można postrzegać wyłącznie jako
zryczałtowanego odszkodowania, lecz należy mieć na względzie także jej funkcję
stymulującą oraz represyjną. Kara umowna ma zabezpieczać należyte wykonanie
zobowiązania jako takiego. Owo szerokie ujęcie jej funkcji nakazuje ostrożne przenoszenie
argumentacji jednych spraw na inne. Za zastr
zeżeniem jej mogą przemawiać nie tylko racje
kompensacyjne, lecz także inne godne ochrony wartości, w tym także te trudniej uchwytne
ekonomicznie".
Zamawiający wyjaśnia, że inwestycja polegająca na remoncie przebudowie
oraz termomodernizacji wraz ze zmianą sposobu użytkowania obiektu przy ul. Jaśkowa
Dolina 7 i Pniewskiego 1 realizowana jest w ramach zadania pn. „Kompleksowa
modernizacja budynków mieszkalnych i użytkowych zlokalizowanych na terenie Gminy
Miasta Gdańska — w latach 2017-2020” w ramach dofinansowania z Projektu Regionalnego
Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020, oś priorytetowa 10.
Energia, działanie 10.01. Efektywność energetyczna — mechanizm ZIT. Jak każde
przedsięwzięcie współfinansowane ze środków unijnych, wskazane zadanie obwarowane
jest terminem realizacji, dodatkowo aby zrealizować projekt niezbędne jest uzyskanie
odpowiednich wskaźników efektywności energetycznej. W przypadku naruszenia terminów
lub nie osiągnięcia odpowiednich wskaźników efektywności energetycznej w konsekwencji
realizacji zadania niezgodnie z projektem, zasadami wiedzy technicznej zagrożone może być
dofinansowanie projektu. Utrata zaś dofinansowania oznaczać zaś będzie konieczność
pozyskania w szybkim
czasie przez Miasto środków. Jak wiadomo im konieczność
pozyskania środków finansowych pilniejsza, tym koszty takiego pozyskania są wyższe.
Kalkulując wysokość kar umownych Zamawiający musi brać pod uwagę nie tylko
bezpośrednie konsekwencje zwłoki Wykonawcy, ale także konsekwencje dalej idące takie
jak ryzyko utraty dotacji, konieczność pozyskania środków w przypadku utraty dotacji. Nie
bez znaczenia jest także fakt, że remontowanych budynkach mieszkalnych znajdują się
lokale należące do gminnego zasobu z których wykwaterowano mieszkańców i
użytkowników lokali użytkowych. Każde przedłużenie realizacji inwestycji to obciążające
Zamawiającego koszty zakwaterowania lokatorów w lokalach zamiennych oraz utrata
możliwości pobierania czynszu z tytułu najmu zarówno lokali mieszkaniowych jak i
użytkowych. W tym miejscu należy wskazać, że projekty unijne rozliczane są i kontrolowane
przez instytucje zarządzające, które każdorazowo przeprowadzają ocenę ex ante oraz ocenę
ex post postępowań przetargowych. Wysokość przyjętych kar nigdy nie została
zakwestionowa
na przez instytucję zarządzającą. Dodatkowo, należy zaznaczyć, że
Zamawiający zobowiązany jest ramach projektu do zachowania 5-letniego okresu jego
trwałości, tym samym utrzymanie niezmiennego poziomu korzystania z obiektu, stąd tak
ważna jest terminowa realizacja napraw w okresie gwarancji i rękojmi. Podsumowując,
zdaniem Zamawiającego wysokość kar umownych określonych w pkt 2 ppkt a), c), d), e) i f)
jest adekwatna do rangi przedsięwzięcia (całego projektu w ramach RPO), którego wartość
całkowita wynosi ponad 100 000 000 zł, z czego dofinansowanie stanowi blisko 25 000 000
zł. Restrykcje dotyczące zwrotu dofinansowania w przypadku nieterminowej realizacji lub
nieosiągnięcia warunków realizacji przedsięwzięcia są dodatkowym argumentem
zastosowania kar we ws
kazanej wysokości. W tym stanie rzeczy Zamawiający wskazuje, że
zarzut Odwołującego się opisany w pkt 2 ppkt a), c), d), e) i f należy uznać za nietrafiony.
Zamawiający, przeanalizował zarzutu opisany w pkt 2 ppkt b Odwołania i dokona zmiany
wysokości kary umownej w zakresie harmonogramu w ten sposób, że zaskarżone
postanowienie otrzyma brzmienie „(...) z tytułu nieterminowego sporządzenia Harmonogramu
rzeczowo
— finansowego, o którym mowa w 5 4 pkt. 1 lit. a niniejszej umowy w
wyznaczonym terminie w wysoko
ści 0,05% wynagrodzenia umownego brutto określonego w
Ś 6 ust. 1 umowy za każdy dzień zwłoki lub nie usunięcia usterek i wad w wyznaczonym
terminie w wysokości 0,25% wynagrodzenia umownego brutto określonego w Ś 6 ust. 1
umowy za każdy dzień zwłoki. ''
W
orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej ugruntowany jest pogląd, że Zamawiający
działa w interesie publicznym i ryzyko niepowodzenia zamierzonego w danym postępowaniu
celu prowadzi częstokroć do niezaspokojenia uzasadnionych potrzeb szerszej zbiorowości.
Z
atem ryzyko zamawiającego przewyższa normalne ryzyko związane z prowadzeniem
działalności gospodarczej, które występuje, gdy umowę zawierają dwaj przedsiębiorcy.
Zastosowane przez zamawiającego kryteria spełniają warunek niedyskryminacji jeżeli są
istotne
z punktu widzenia rzeczywistych potrzeb zamawiającego. Zamówienia publicznego
udziela się bowiem w ściśle określonym celu, dla zaspokojenia z góry oznaczonych potrzeb
publicznych (vide: (
…) KIO 1578/22).
Po trzecie, odnosząc się do zarzutów związanych z wysokością kar umownych, w pierwszej
kolejności dostrzeżenia wymaga, że postępowanie przed Krajową Izbą Odwoławczą nie ma
na celu dostosowania postanowień SWZ do oczekiwań poszczególnych wykonawców,
bowiem celem postępowania jest weryfikacja postanowień SWZ w świetle Pzp, a więc
również przepisów kodeksu cywilnego. Co do zasady, Zamawiający uprawniony jest do
kształtowania postanowień umowy w sprawie zamówienia publicznego. Przy uwzględnieniu
zasady swobody umów wyrażonej w art. 353 1 kodeksu cywilnego strony zawierające
umowę, co do zasady, mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego
treść lub cel nie sprzeciwiał się właściwości (naturze) stosunku, ustawie lub zasadom
współżycia społecznego. O ile zasada swobody umów wymaga konsensusu obu stron, o tyle
na gruncie zamówień publicznych doznaje ona trojakiego ograniczenia:
1) Zamawiający nie może swobodnie wybrać kontrahenta, 2) Zamawiający określa zasady,
na których umowę chce zawrzeć, 3) strony nie mogą swobodnie zmienić umowy już
zawartej.
Dr
ugie z tych ograniczeń wiąże się z regulacją art. 134 ust. 1 pkt 19 pzp, który wskazuje na
konieczność zawarcia w SWZ istotnych dla stron postanowień, które zostaną wprowadzone
do treści zawieranej umowy w sprawie zamówienia publicznego, ogólne warunki umowy albo
wzór umowy, jeżeli zamawiający wymaga od wykonawcy, aby zawarł z nim umowę w
sprawie zamówienia publicznego na takich warunkach. Wynika z tego również uprawnienie
Zamawiającego do ukształtowania postanowień zgodnie z jego potrzebami i wymaganiami
z
wiązanymi z celem zamówienia, którego zamierza udzielić. Można zatem powiedzieć, że
Zamawiający ma prawo podmiotowe do jednostronnego ustalenia warunków umowy, które
zabezpieczą jego interes w wykonaniu przedmiotu zamówienia zgodnie z jego
uzasadnionymi potrzebami.
Podkreślić należy, że umowy zawierane w wyniku
przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego są uznawane za sui
generis umowy adhezyj
ne (tak np. Sąd Okręgowy w Warszawie w wyroku z dnia 16 lipca
2016 roku, sygn. akt: XXIII Ga 9
24/14 oraz Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 18 lutego 2016
roku, sygn. akt Il CSK 197/15). Jak wskazał Sąd Okręgowy we Wrocławiu w wyroku z 14
kwietnia 2008 r., X Ga 67/08. Na gruncie prawa
zamówień publicznych mamy niewątpliwie
do czynienia ze swoistego rodz
aju ograniczeniem zasady wolności umów (art. 353 1 KC),
które znajduje odzwierciedlenie w treści zawieranej umowy. Zgodnie z charakterem
zobowiązania publicznego Zamawiający może starać się przenieść odpowiedzialność na
wykonawców. W ramach swobody umów Zamawiający może narzucić pewne postanowienia
we wzorze umowy, a Wykonawca może nie złożyć oferty na takich warunkach. Natomiast
składając ofertę musi wziąć pod uwagę rozszerzony zakres ryzyk i odpowiednio
zabezpieczyć swoje interesy, kalkulując cenę ofertową. Należy jednak podkreślić, iż błędem
jest utożsamianie przez Skarżącego podziału ryzyk z naruszeniem zasady równości stron
stosunku zobowiązaniowego. Niezależnie od tego jak dużo ryzyka zostanie w umowie
przypisane wykonawcy to on dokonuje jego wyceny i ujmuje dodatkowy koszt tych ryzyk w
cenie oferty. Składając ofertę zabezpiecza zatem swoje interesy kalkulując cenę ofertową.
Zamawiający zaś po wyborze najkorzystniejszej oferty musi zawrzeć umowę na warunkach
przedstawionych we wzorze umowy i zapłacić wskazaną przez Wykonawcę cenę. Umowy
zawierane w trybie udzielenia zamówienia publicznego zbliżone są w swym charakterze do
kategorii umów przystąpienia (umów adhezyjnych). Dominująca pozycja Zamawiającego
wynika nie, jak w przypadku umów adhezyjnych z przewagi ekonomicznej jednego z
kontrahentów, a z faktu, iż jest stroną reprezentującą interes publiczny (vide: wyrok (…) KIO
1578/22). W przedmiotowym stanie faktycznym kary umowne zastrzeżone zarówno z tytułu
zwłoki w wykonaniu przedmiotu umowy, zwłoki w usunięciu wad i usterek jak i te wynikające
z uchybień w zakresie umów z podwykonawcami uzasadnione są wysokością potencjalnych
negatywnych konsekwencji dla Zamawiającego oraz funkcją dyscyplinującą i prewencyjną
kary umownej.
Po czwarte, Zamawiający wskazuje za wyrokiem (…) KIO 2696/21, że Ocena instytucji kar
umowny
ch pod kątem wysokości i przesłanek zastosowania następuje de facto na etapie
realizacji umowy i stosowania jej postanowień. Należy bowiem z całą mocą wskazać, że
Wykonawca kwestionujący zasadność lub wysokość naliczonych kar umownych może na
zasadzie art.
484 S 2 Kodeksu cywilnego wystąpić do Sądu powszechnego z żądaniem
zmniejszenia kary umownej. Nawet zatem w przypadku zastrzeżenia wysokiej kary umownej,
Sąd powszechny na wniosek Wykonawcy może zmniejszyć jej wysokość. Sąd miarkuje karę
umowną, jeśli okaże się, że jest ona rażąco wygórowana, ma niewielki związek z faktyczną
realizacją zlecenia lub jeżeli wierzyciel nie poniósł szkody. W rozumieniu Sądu Najwyższego
miarkowanie kary umownej jest p
rzejawem prawa sądu do ingerencji w stosunki umowne
równorzędnych podmiotów, a katalog kryteriów pozwalających na zmniejszenie kary
umownej jest otwarty. Oceniając wysokość kary umownej w związku z podniesieniem
zarzutu jej miarkowania, z uwagi na jej rażące wygórowanie, należy brać pod uwagę szereg
kryteriów, w tym istnienie szkody oraz jej rozmiar. Względy aksjologiczne przemawiają
bowiem za tym, że zastrzeżenie kary nie powinno prowadzić do nieuzasadnionego
wzbogacenia wierzyciela. Szkoda spowodowana nie
wykonaniem lub nienależytym
wykonaniem zob
owiązania determinuje interes wierzyciela chroniony przez zapłatę kary
umownej, a przewidziane w art. 484
§ 2 KC miarkowanie kary umownej ma przeciwdziałać
dysproporcjom między wysokością zastrzeżonej kary umownej a godnym ochrony interesem
wierzyciela (IV CSK 621/17 - postanowienie SN - Izba Cywilna z dnia 29-052018).
IV.
Zarzut naruszenia art. 16, art. 8 ust. 1, art. 134 ust. 1 pkt. 20 ustawy prawo zamówień
publicznych w zw. z art. 353(1) kodeksu cywilnego, art. 58 kodeksu cywilnego w zw. z art.
656 kodeks
u cywilnego w zw. z art. 636 SI kodeksu cywilnego w zakresie dotyczącym
odstąpienia od umowy uregulowanego w § 15 ust. 1 lit. c oraz § 15 ust. 6 i 7 Umowy
Zamawiający zmieni i nada im następujące brzmienie:
§ 15 ust. 6 Umowy w ten sposób, że nada mu brzmienie W przypadku określonym w ust. 1
lit.
c Zamawiający może odstąpić od umowy po uprzednim bezskutecznym wezwaniu do
usunięcia naruszeń wraz z wyznaczeniem terminu nie krótszego niż 7 dni kalendarzowych.
Zamawiaj
ący usunie § 15 ust. 7 Umowy
V. Zarzut narusz
enia art. 433 pkt. 4 ustawy prawo zamówień publicznych ze względu na
brak określenia przez Zamawiającego minimalnej wartości lub wielkości świadczenia stron w
przypadku ograniczenia przez niego zakresu prac opisanego w
§ 6 ust. 11 Umowy
Zamawiający zmieni § 6 ust. 11 umowy w ten sposób, że nada mu brzmienie: Wykonawca
oświadcza, że zrzeka się prawa do odpowiadającej zmniejszonemu zakresowi prac części
wynagrodzenia określonego w § 6 ust. 1 niniejszej umowy oraz zrzeka się prawa do
dochodzenia odszkodowania, w
przypadku ograniczenia przez Zamawiającego zakresu prac
określonego w § 1 ust. 2 niniejszej umowy z zastrzeżeniem, że Zamawiający może
ograniczyć zakres przedmiotu zamówienia o nie więcej niż 40% wartości przedmiotu umowy,
przy czym o decyzji dotyczącej wyłączenia robót z zakresu Zamawiający musi powiadomić
Wykonawcę z wyprzedzeniem co najmniej 30 dni, przed zaplanowanym w harmonogramie
terminem ich wykonania.
Do postępowania odwoławczego nie zgłosił przystąpienia żaden z wykonawców.
Termin na takie zgłoszenie upływał w dniu 27 lutego 2023 r. Według informacji podanej
przez zamawiającego (pismo z dnia 27/02/23) (…) kopia odwołania została na stronie
prowadzonego postępowania w dniu 22.04.2023 r.”
Odwołujący w piśmie z dnia 7 marca 2023 r. wskazując na art. 520 ustawy Pzp
oświadczył, że cofa odwołanie w sprawie KIO 504/23 i wniósł o dokonanie odpowiedniego
zwrotu wniesionej opłaty od odwołania na rachunek Odwołującego (…).
Izba
zważyła, co następuje:
Zgodnie z art. 520 ust. 1 i 2 ustawy Pzp
: „1.Odwołujący może cofnąć odwołanie do
czasu zamk
nięcia rozprawy. 2. Cofnięte odwołanie nie wywołuje skutków prawnych, jakie
us
tawa wiąże z wniesieniem odwołania do Prezesa Izby”.
W niniejszej sprawie ma zastosowanie wskazany przepis, albowiem Odwo
łujący
piśmie z dnia 7 marca 2023 r., jednoznacznie oświadczył, że wycofuje odwołanie wniesione
w pr
zedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
Zgodnie z art. 568 pkt 1 cytowanej ustawy, Izba postanowi
ła o umorzeniu
postępowania odwoławczego. Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba
mia
ła na uwadze art. 557 ustawy Pzp oraz przepisy rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 30 grudnia 2020 r. w spr
awie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania
(Dz.U. z 2020 r., poz. 2437) i u
względniając wskazane przepisy, nakazała zwrócić na rzecz
Odwo
łującego 90% kwoty wpisu uiszczonego od odwołania w wysokości 20.000 zł.
Ma
jąc powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.
………………………………………