KIO 531/23 POSTANOWIENIE dnia 10 marca 2023 r.

Stan prawny na dzień: 16.03.2023

Sygn. akt: KIO 531/23 

POSTANOWIENIE 

z dnia 10 marca 2023 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Jolanta Markowska 

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez 

udziału stron oraz uczestników postępowania 

odwoławczego  w  dniu  10  marca  2023  r.  w  Warszawie  odwołania  wniesionego  do  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 27 lutego 2023 r. przez wykonawcę: SKAMEX Sp. z o.o., 

ul.  Częstochowska  38/52,  93-121  Łódź  w  postępowaniu  prowadzonym  przez 

zamawiającego:  Szpital  Specjalistyczny  w  Kościerzynie  Sp.  z  o.o.,  ul.  Piechowskiego 

400 Kościerzyna,   

przy udziale wykonawcy: 

Cook Medical Sp. z o.o., Pl. Piłsudskiego 1, 00-078 Warszawa 

zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  w  sprawie  o  sygn.  akt  KIO 

531/23 po stronie 

zamawiającego, 

postanawia: 

1.  umarza 

postępowanie odwoławcze; 

2.  nakazuje 

zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

wykonawcy: 

SKAMEX  Sp.  z  o.o.,  ul.  Częstochowska  38/52,  93-121  Łódź  kwoty  

zł  00  gr  (słownie:  sześć  tysięcy  siedemset  pięćdziesiąt  złotych  zero  groszy) 

stanowiącej 90% uiszczonego wpisu od odwołania.  

Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 

ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo 

zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2022r.  poz.  1710  ze  zm.)  na  niniejsze  postanowienie  

w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia  - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

………………………………  


Sygn. akt: KIO 531/23 

Uzasadnienie 

Zamawiający,  Szpital  Specjalistyczny  w  Kościerzynie  Sp.  z  o.o.,  prowadzi 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  przedmiocie:  „dostawa  sprzętu 

uroendoskopowego  jednorazowego  użytku  dla  Szpitala  Specjalistycznego  w  Kościerzynie 

Sp.  z  o.o.

”.  Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Biuletynie  Zamówień 

Publicznych Nr 1/23 w dniu 13 stycznia 2023 r. poz. 2023/BZP 00031857/01.   

Wykonawca,  Skamex  Sp.  z  o.o. 

z  siedzibą  w  Łodzi,  w  trybie  ustawy  z  dnia  11 

września  2019  r.  -  Prawo  zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.U.  z  2022  r.  poz.  11710  ze  zm.), 

zwanej  dalej  „ustawą  Pzp”,  wniósł  w  dniu  27  lutego  2023  r.  odwołanie,  zarzucając 

Zamawiającemu naruszenie:  

1)  art.  239  oraz  art.  226  ust.  1  pkt  5  ustawy  Pzp –  poprzez  bezpodstawne  odrzucenie 

oraz zaniechanie wyboru jako najkorzystniejszej - ofe

rty złożonej przez Odwołującego 

w zakresie zadania 2, 

2)  art. 239 oraz art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp – poprzez bezpodstawne zaniechanie 

odrzucenia  oraz  wybór  jako  najkorzystniejszej  -  oferty  złożonej  przez  wykonawcę 

Cook Medical Sp. z o.o. w zakresie zadania 2,  

3)  art.  16  pkt  1  i  2  ustawy  Pzp  –  poprzez  prowadzenie  postępowania  w  sposób 

sprzeczny z zasadami przejrzystości oraz uczciwej konkurencji i równego traktowania 

wykonawców  w  związku  z  nieuprawnionym  zaniechaniem  odrzucenia  oferty 

wykonawcy Cook w zakresie zadania 2.  

Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu: 

1) unieważnienia wyniku postępowania w zakresie zadania nr 2,   
2) ponownej oceny ofert wykonawcy Cook w zakresie zadania 2,   
3) odrzucenia oferty wykonawcy Cook w zakresie zadania 2;  
4) unieważnienia decyzji o odrzuceniu oferty Odwołującego jako niezgodnej z zapisami 

swz  w  zakresie  zadania  2  i  dokonania  ponownej  czynności  oceny  ofert  w  zakresie 

zadania 2 z uwzględnieniem oferty Odwołującego,   

5) zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego zwrotu kosztów postępowania 

odwoławczego, w tym kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych  

W dniu 2 marca 2023 r. wykonawca Cook Medical 

Sp. z o.o. zgłosił przystąpienie do 

postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego. 


Pismem  z  dnia  8  marca  2023  r. 

Zamawiający  złożył  w  dniu  9  marca  2023  r.  do 

Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odpowiedź na odwołanie. Zamawiający wniósł o: 

 oddale

nie  odwołania  w  nieuwzględnionej  przez  Zamawiającego  części,  tj. 

unieważnienia decyzji o odrzuceniu oferty SKAMEX Sp. z o.o.; 

przeprowadzenie  dowodów  z  dokumentów  postępowania  i  złożonej  oferty  przez 

Odwołującego z załącznikami na: 

okoliczność  nie  spełniania  przez  ofertę  Odwołującego  wymogów  określonych  przez 

Zamawiającego w SWZ; 

brak  naruszeń  zasad  prowadzenia  postępowania  przetargowego  DZP/6/23  przez 

Zamawiającego  i  zgodność  podejmowanych  w  jego  toku  czynności  z  przepisami  prawa 

zamówień publicznych; 

zasądzenie  na  rzecz  Zamawiającego  poniesionych  kosztów  uczestnictwa  w 

niniejszym  postępowaniu  odwoławczym  w  tym  kosztów  zastępstwa  pełnomocnika 

reprezentującego Zamawiającego przed KIO. 

Zamawiający  podniósł  w  uzasadnieniu,  że  w  przedmiotowym  postępowaniu 

O

dwołujący występował do Zamawiającego z zastrzeżeniami co do oferty COOK MEDICAL 

SP. z o.o. i zgłosił swoje uwagi, które Zamawiający ocenił i zweryfikował. W toku weryfikacji 

Zamawiający  podzielił  przedstawioną  przez  Odwołującego  w  „Informacji  po  wyniku”  z  dnia 

24.02.23  r.  argumentację,  powtórzoną  następnie  w  złożonym  odwołaniu  co  do  sposobu,  w 

jakim  uczestnicy  postępowania  winni  rozumieć  wskazany  przez  Zamawiający  w  formularzu 

ofertowym zakres średnic dla zamawianych produktów.  

Mając  to  na  uwadze  oraz  zgłoszone  przez  Odwołującego  dalsze  zastrzeżenia  do 

oferty  COOK  MEDICAL  Sp.  z  o.o.  Zamawiający  ponownie  dokonał  badania  i  oceny 

złożonych ofert dla zadania 2 w przedmiotowym postępowaniu i stwierdził, że oferta COOK 

MEDICAL  także  nie  odpowiada,  wobec  przedstawionej  argumentacji,  opisowi  przedmiotu 

zamówienia.  W  konsekwencji,  w  wyniku  ponownej  oceny  ofert  Zamawiający  dokonał 

odrzucenia oferty firmy COOK MEDICAL Sp. z o.o. w zakresie zadania nr 2, a także kierując 

się  zasadą  traktowania  oferentów  w  jednakowy,  niedyskryminujący  sposób  i  mając  na 

względzie  te  same  kryteria  oceny  ofert  i  powołaną  argumentację  SKAMEX  Sp.  z  o.o., 

Zamawiający  po  ponownej  weryfikacji  oferty  Odwołującego  w  zakresie  zadania  nr  2 

podtrzymał swoją ocenę i odrzucił ofertę SKAMEX Sp. z o.o. jako nie spełniającą wymogów 

Zamawiającego określonych w SWZ.  

Zamawiający  wskazał,  że  kwestionuje  zarzuty  Odwołującego  co  do  naruszenia  art. 

16, 239 oraz 226 ustawy Pzp 

w całości, albowiem z dokumentacji postępowania nie wynika, 

aby  Zamawiający  w  jakikolwiek  sposób  naruszył  zasady  przeprowadzania  postępowania 

przetargowego przez błędną ocenę ofert, czemu Odwołujący nie zaprzeczył. 


Podobne  stanowisko  Zamawiający  zajął  co  do  zarzutu  zaniechania  dokonania 

prawidłowych  czynności  w  toku  oceny  ofert  czy  naruszenia  zasad  postępowania,  w  tym  w 

szczególności równego traktowania uczestników postępowania. Zamawiający podniósł, że w 

toku postępowania stosował wyłącznie zasady, warunki i wymagania określone w przepisach 

prawa  zamówień  publicznych  i  zapisach  SWZ,  nie  dyskryminując  żadnego  z  oferentów 

biorących udział w przedmiotowym postępowaniu. Wskazuje na to choćby brak zastrzeżeń i 

zarzutów, w tym innych odwołań pozostałych oferentów uczestniczących w postępowaniu, w 

tym także na pozostałe zadania (pakiety), których w tym postępowaniu było 4. 

Reasumując  złożone  odwołanie,  Odwołujący  domagał  się  ponownej  oceny  ofert  z 

uwzględnieniem  jego  oferty.  Jak  wynika  z  dalszych  czynności  podjętych  przez 

Zamawiającego  po  wniesieniu  odwołania,  opisanych  także  w  odpowiedzi  na  odwołanie, 

uwzględnił on żądanie odwołania w zakresie pkt 1, 2, 3, 4 oraz także pkt. 5. 

Pismem z dnia 8 marca 2023 r., 

przesłanym do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

w  dniu  9  marca  2023  r.,  tj. 

przed  otwarciem  rozprawy  w  sprawie  odwoławczej,  Odwołujący 

złożył oświadczenie, że cofa wniesione odwołanie. 

W danym stanie faktycznym 

Izba zważyła, co następuje: 

Uwzględniając oświadczenie Odwołującego z dnia 9 marca 2023 r. (pismo z 8 marca 

2023 r.) 

o cofnięciu wniesionego odwołania, Izba, działając na podstawie art. 568 pkt 1 oraz 

art.  553  zdanie  drugie  ustawy 

Pzp,  umorzyła  postępowanie  odwoławcze  w  niniejszej 

sprawie

,  zważywszy,  że  cofnięcie  odwołania  niweluje  wniesione  odwołanie  i  tym  samym 

postępowanie odwoławcze.  

Na  podstawie  §  9  ust.  1  pkt  3  lit.a  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  

30  grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania 

odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania 

(Dz.U.  poz.  2437),  Izba  orzekła  o  dokonaniu  zwrotu  z  rachunku  bankowego  Urzędu 

Zamówień  Publicznych  na  rzecz  Odwołującego  kwoty  stanowiącej  90%  uiszczonego  przez 

Odwołującego wpisu od odwołania.  

Przewodniczący: 

………………………………