Sygn. akt KIO 532/23
POSTANOWIENIE
z 13 marca 2023 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
o rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym b
ez udziału stron w Warszawie 27 lutego 2023 r.
przez wykonawc
ę IZAN+ Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie w postępowaniu prowadzonym
przez za
mawiającego: Szpital Uniwersytecki nr 1 im. dr. A. Jurasza z siedzibą w Bydgoszczy
postanawia:
1) umarza
postępowanie odwoławcze;
2) nakazuje zwrot z rachunku bankowego
Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
o
dwołującego IZAN+ Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie kwoty 13 500 zł 00 gr (słownie:
trzy
naście tysięcy pięćset złotych zero groszy), stanowiącej 90% kwoty należnego
wpisu.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy
z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1710) na niniejsze postanowienie - w terminie 14 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
d
o Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodnicz
ący: ……………................................…………………
Sygn. akt: KIO 532/23
U z a s a d n i e n i e
Szpital Uniwersytecki nr 1 im. dr. A. Jurasza
z siedzibą w Bydgoszczy (dalej: Zamawiający)
prowadzi na podstawie p
rzepisów ustawy z 11 września 2019 r. — Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1710, dalej: Pzp)
postępowanie w trybie przetargu
nieograniczonego pn.:
„Świadczenie usługi kompleksowego utrzymania czystości,
higieny, transportu wewnętrznego oraz czynności pomocowych na terenie Szpitala
Uniwersyteckiego nr 1 im. dr. A. Jurasza w Bydgoszczy
”, numer: NLZ.2022.271.116, zwane
dalej
postępowaniem.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 4 stycznia 2023 r. w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej pod numerem 2023/S 003-006124.
27 lutego 2023 r. wykonawca IZAN+ Sp. z o.o. z
siedzibą w Krakowie (dalej: Odwołujący),
wni
ósł odwołanie zarzucając Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów Pzp:
art. 242 ust. 1 pkt 1 Pzp w zw. z art. 240 ust. 1 i 2 w zw. z art. 239 § 2 Pzp w zw.
z art. 16 pkt 1 Pzp przez
określenie w dokumentach postępowania sposobu oceny
ofert w kryterium „Parametry Jakościowe” w taki sposób, że posiadanie
i utrzymywanie w okre
sie realizacji usług choćby jednego z trzech przewidzianych
przez Zamawiającego certyfikatów jakości w choćby jednym ze wszystkich
przewidzianych przez Zamawiającego zakresów powoduje przyznanie maksymalnej
liczby punktów w tym kryterium (30 punktów), w sytuacji gdy:
a)
taki sposób oceny ofert powoduje, że w istocie powyższe kryterium nie spełnia
wymogów kryterium oceny ofert, gdyż nie różnicuje ofert pod względem jakości
zaoferowanych usług, nie zawiera gradacji punktowej (im wyższa jakość
zaoferowanej us
ługi tym więcej punktów dla oferty), ale zrównuje wszystkie
oferty, które zawierają choć jeden certyfikat jakości na jeden zakres i tym
samym wszystkie takie oferty otrzymują jedną i tą samą, maksymalną liczbę
punktów, bez względu na jakość oferowanej usługi (to jest: certyfikowanie
usługi więcej niż jednym certyfikatem jakości w więcej niż jednym zakresie);
b)
taki sposób oceny ofert nie pozwala na wybór oferty faktycznie
najkorzystniejszej
– gdyż zrównuje wszystkie oferty, które zawierają choć jeden
certyfikat na jeden zak
res i wszystkie takie oferty otrzymują maksymalną liczbę
punktów, a nie jest oceniana wyższa jakość oferowanej usługi (to jest:
certyfikowanie usługi więcej niż jednym certyfikatem jakości w więcej
niż jednym zakresie), choć samo kryterium i przedmiotowe środki dowodowe
dają taką możliwość;
c)
taki sposób oceny ofert powoduje naruszenie zasady uczciwej konkurencji
i równego traktowania wykonawców, gdyż wykonawcy oferujący usługi
o wyższej jakości (certyfikowane więcej niż jednym z trzech wskazanych przez
Z
amawiającego certyfikatów w więcej niż w jednym zakresie) nie mają szans
na zdobycie dodatkowych punktów, a wszyscy wykonawcy, których usługa
spełnia minimalny poziom jakości otrzymują maksymalną liczbą punktów.
10 marca 2023 r.
Odwołujący złożył oświadczenie o wycofaniu odwołania. Izba uznała
w tej sytuacji,
że odwołanie zostało skutecznie wycofane przed otwarciem rozprawy.
Zgodnie z art. 520 ust. 2 Pzp c
ofnięte odwołanie nie wywołuje skutków prawnych, jakie
ustawa wiąże z wniesieniem odwołania do Prezesa Izby. W konsekwencji Izba stwierdziła,
że zachodzą przesłanki umożliwiające umorzenie postępowania.
O koszta
ch postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575 Pzp
w zw. z
§ 9 ust. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szcze
gółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysok
ości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020
r. poz. 2437),
nakazując dokonanie na rzecz Odwołującego zwrotu z rachunku Urzędu
Zamówień Publicznych 90% kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Przewodniczący: ……………................................…………………