KIO 542/23 POSTANOWIENIE dnia 8 marca 2023 roku

Stan prawny na dzień: 16.03.2023

Sygn. akt: KIO 542/23 

POSTANOWIENIE 

z dnia 8 marca 2023 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Irmina Pawlik 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym 

bez udziału stron i uczestników w dniu 8 marca 

2023 r. w 

Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 

27  lutego  2023  r.  przez 

wykonawcę  STRABAG  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością 

siedzibą w Pruszkowie w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Wojewódzką 

Bibliotekę Publiczną – Książnicę Kopernikańską w Toruniu 

postanawia: 

umarza postępowanie odwoławcze; 

2.  nakazuje  zwrot 

z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

odwołującego  STRABAG  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą 

w Pruszkowie  kwoty  18 000 

zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy złotych zero groszy) 

stanowiącej 90% uiszczonego wpisu od odwołania. 

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2 

ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo 

zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.) na niniejsze postanowienie - 

terminie 14  dni  od  dnia jego doręczenia  -  przysługuje skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      ……………………………….……… 


Sygn. akt: KIO 542/23 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawi

ający Wojewódzka Biblioteka Publiczna – Książnica Kopernikańska w Toruniu 

(dalej jako „Zamawiający”) prowadzi postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego pn. 

„Rozbudowa  i  dostosowanie  budynku  Wojewódzkiej  Biblioteki  Publicznej  –  Książnicy 

Kopernikańskiej  do  nowych  funkcji  użytkowych”  (nr  ref.  ADM.3810.1.2023).  Ogłoszenie 

zamówieniu  zostało  opublikowane  w Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  z  dnia  15 

lutego  2023  r.  pod  numerem  2023/S  033-

095545.  Do  ww.  postępowania  o udzielenie 

zamówienia  zastosowanie  znajdują  przepisy  ustawy  z dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo 

zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm., dalej „ustawa Pzp”). Wartość 

szacunkowa zamówienia przekracza progi unijne, o których mowa w art. 3 ustawy Pzp.   

W  dniu  27  lutego 

2023  r.  wykonawca  STRABAG  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  z  siedzibą  w Pruszkowie  (dalej  jako  „Odwołujący”)  wniósł  odwołanie 

wobec treści dokumentów zamówienia, zarzucając Zamawiającemu naruszenie: 

art. 437 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 447 ust. 1 i ust. 2 ustawy 

Pzp poprzez zawarcie w treści 

wzoru Umowy postanowień uprawniających Zamawiającego do odmowy zapłaty na rzecz 

wykonawcy  jakiegokolwiek  wynagrodzenia  (zarówno  częściowego  oraz  końcowego) 

przypadku  braku  przedstawienia  przez  wykonawcę  oświadczeń  częściowych  lub 

końcowych  od  wszystkich  zgłoszonych  podwykonawców  lub  dalszych  podwykonawców 

uregulowaniu wymagalnych należności, bądź – w przypadku faktury końcowej – braku 

dołączenia  przez  wykonawcę  do  faktury  końcowej  oświadczenia  końcowego 

podwykon

awców  i  dalszych  podwykonawców  o  pełnym  zafakturowaniu  zakresu  robót 

wykonanych  zgodnie  z  umowami  o  podwykonawstwo  oraz  o  pełnym  rozliczeniu  tych 

robót  do  wysokości  objętej  płatnością  końcową  tj.:    zawarcie  w  §18  ust.  5  treści  wzoru 

Umowy postano

wień: 

„3.  Do  przedkładanych  faktur  Wykonawca  jest  zobowiązany  załączyć  każdorazowo 

oświadczenia  częściowe  lub  oświadczenia  końcowe  (wg  wzorów  przekazanych  przez 

Zamawiającego), 

od 

wszystkich 

zgłoszonych 

podwykonawców/dalszych 

podwykonawców (z wyłączeniem podwykonawców i dalszych podwykonawców, z którymi 

zostało  już  dokonane  ostateczne  rozliczenie  wraz  ze  złożonym  oświadczeniem 

końcowym  lub  podwykonawców/dalszych  podwykonawców  z  którymi  zawarto  umowę 

polegającą  na  świadczeniu  usługi  serwisowania  po  zakończeniu  inwestycji)  o 

uregulowaniu  wymagalnych  należności.  Oświadczenia  jw.  winny  być  podpisane  przez 


osoby  upoważnione  do  reprezentowania  składających  je  podwykonawców  lub  dalszych 

podwykonawców.  

4.  Do  faktury  końcowej  za  wykonanie  przedmiotu  umowy  Wykonawca  dołączy 

o

świadczenia 

końcowe 

(wg 

wzoru 

przekazanego 

przez 

Zamawiającego) 

podwykonawców  i  dalszych  podwykonawców  o  pełnym  zafakturowaniu  zakresu  robót 

wykonanych  zgodnie  z  umowami  o  podwykonawstwo  oraz  o  pełnym  rozliczeniu  tych 

robót  do  wysokości  objętej  płatnością  końcową (z  wyłączeniem  oświadczeń  końcowych 

uwzględnionych 

przy 

poprzednich 

płatnościach 

lub 

oświadczeń 

podwykonawców/dalszych  podwykonawców,  z którymi  zawarto  umowę  polegającą  na 

świadczeniu usługi serwisowania po zakończeniu inwestycji).  

5.  W  przypadku 

niewykonania obowiązków,  o  których  mowa  w  ust.  3  i  4  termin zapłaty 

faktury nie rozpoczyna biegu”

podczas  gdy  ustawa  Pzp  nie  przewiduje  tego  typu  sankcji  dla  wykonawcy,  tj.  w 

przypadku  nieprzedłożenia  przez  wykonawcę  wymaganych  dowodów  zapłaty 

wymagalnego 

wynagrodzenia  podwykonawcom  i  dalszym  podwykonawcom,  przyznają 

one uprawnienie Zamawiającemu do wstrzymania wynagrodzenia należnego wykonawcy 

jedynie  w  części  równej  sumie  kwot  wynikających  z  nieprzedstawionych  dowodów 

zapłaty;  

2.  art.  16  pkt  1  -  3  w  zw.  z  art.  8  ust.  1  ustawy  Pzp  w  zw.  z  art.  647  w  zw.  z  art.  654  Kc 

poprzez zawarcie w treści wzoru Umowy postanowień uprawniających Zamawiającego – 

przypadku  odstąpienia  od  Umowy  -  do  odmowy  zapłaty  na  rzecz  wykonawcy 

jakiegokolwiek wynagrodzenia w przypadku 

jakichkolwiek zastrzeżeń Zamawiającego do 

wykonanych  robót  tj.:  zawarcie  w  §  23  ust.  3  pkt  2  lit.  e)  treści  wzoru  Umowy 

postanowień: „W wypadku odstąpienia od umowy w części lub odstąpienia od umowy z 

przyczyn,  które  nie  obciążają  Wykonawcy,  Wykonawcę  oraz  Zamawiającego  obciążają 

następujące  obowiązki:  Wykonawcy  należy  się  wynagrodzenie  wyłącznie  za  odebrane 

przez  Zamawiającego  bez  zastrzeżeń  roboty  budowlane”,  podczas  gdy  zgodnie 

obowiązującymi  przepisami  prawa  uprawnienie  Zamawiającego  do  odmowy  odbioru 

tym  samym  zapłaty  wykonawcy  umówionego  wynagrodzenia  powinno  mieć  miejsce 

wyłącznie  w  przypadku  wystąpienia  wad  istotnych,  uniemożliwiających,  bądź  znacząco 

utrudniających  korzystanie  z  przedmiotu  Umowy,  zaś  w  przypadku  zgłoszenia  przez 

Wykon

awcę  gotowości  do  odbioru  danych  części,  bądź  całości  przedmiotu  Umowy 

z wadami o charakterze nieistotnym 

– wówczas Zamawiający zobowiązany jest dokonać 

odbioru i zapłacić umówione wynagrodzenie; 

3.  art. 16, art. 8 ust. 1, art. 134 ust. 1 pkt 20 ustawy Pzp w 

związku z art. 353(1) Kc i art. 647 

Kc w zw. z art. 484 §2 Kc w zw. z art. 483 Kc i art. 473 §1 Kc ze względu na zastrzeżenie 

w §14 ust. 2 lit. e), g), h) treści wzoru Umowy kar umownych rażąco wygórowanych oraz 


mogących  prowadzić  do  niczym  nieuzasadnionego  wzbogacenia  się  Zamawiającego 

kosztem wykonawcy tj.:  

a) 

zastrzeżenie w §14 ust. 2 lit. e) wzoru Umowy kary umownej „za zwłokę w wykonaniu 

przedmiotu umowy w wysokości 0,2% wynagrodzenia umownego brutto ogółem (§ 11 

ust. 2 niniejszej umowy) za każdy dzień zwłoki”, która to kara jest rażąco wygórowana 

i  odbiega  od  praktyki  rynkowej,  gdzie  kary  za  przekroczenie  przez  wykonawcę 

terminu końcowego realizacji umowy są zastrzegane na znacznie niższym poziomie;  

b) 

zastrzeżenie w §14 ust. 2 lit. g) wzoru Umowy kary umownej „za zwłokę w usunięciu 

wad  stwierdzonych  przy  odbiorze 

–  w  wysokości  0,2%  wynagrodzenia  umownego 

brutto ogółem (§ 11 ust. 2 niniejszej umowy) za każdy dzień zwłoki”, która to kara – 

wysokości  0,2%  wynagrodzenia  umownego  brutto  tj.  w  wysokości  równej  karze 

umownej  za  zwłokę  w  wykonaniu  całego  przedmiotu  Umowy  jest  rażąco 

wygórowana,  ponieważ  kara  zwłokę  w  usuwaniu  wad  stwierdzonych  przy  odbiorze 

nie  może  być  równa  karze  za  uchybienie  w  terminie  końcowym  realizacji  całego 

podstawowego zobowiązania umownego; 

c) 

zastrzeżenie w §14 ust. 2 lit. h) wzoru Umowy kary umownej „za zwłokę w usunięciu 

wad stwierdzonych w okresie rękojmi za wady lub gwarancji jakości, w tym za zwłokę 

w  usunięciu  wad  stwierdzonych  przy  odbiorze  –  w  wysokości  0,2%  wynagrodzenia 

umownego 

brutto  ogółem  (§  11  ust.  2  niniejszej  umowy)  za  każdy  dzień  zwłoki, 

liczony  od  upływu  terminu  wyznaczonego  na  usunięcie  poszczególnych  wad”,  która 

to kara 

– w wysokości 0,2% wynagrodzenia umownego brutto tj. w wysokości równej 

karze  umownej  za  zwłokę  w  wykonaniu  całego  przedmiotu  Umowy  jest  rażąco 

wygórowana ponieważ kara za zwłokę w usuwaniu wad w okresie rękojmi i gwarancji 

nie  może  być  równa  karze  za  uchybienie  w  terminie  końcowym  realizacji 

po

dstawowego zobowiązania umownego.  

4.  naruszenie  art.  8  ust.  1  w  zw.  z  art.  439  ust.  1  i  2  ustawy 

Pzp  w  zw.  z  art.  58  §1  Kc 

poprzez  sformułowanie  treści  wzoru  Umowy  w  sposób  uniemożliwiający  dokonanie 

zmiany  wysokości  wynagrodzenia  wykonawcy  w  sytuacji  zmiany  cen  materiałów  lub 

kosztów związanych z realizacją przedmiotu Umowy - gdy umowa w sprawie zamówienia 

publicznego, której przedmiotem są roboty budowlane została zawarta na okres dłuższy 

niż 6 miesięcy tj. zawarcie w §22 treści wzoru Umowy klauzul waloryzacyjnych mających 

charakter  pozorny  i  niemożliwy  do  osiągnięcia  oraz  oderwany  zarówno  od  realiów 

rynkowych, jak i warunków realizacji przedmiotu Umowy co do sposobu jak i wysokości 

ich liczenia.  


Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu dokonania zmiany treści załącznika nr 

10  do  SWZ  „Projekt  umowy”  poprzez  nadanie  mu  treści  zgodnej  z  przepisami  prawa, 

zaproponowanej w odwołaniu. 

Izba 

stwierdziła, iż w terminie ustawowym do postępowania odwoławczego nie zgłosił 

przystąpienia żaden wykonawca. 

Zamawiający w dniu 7 marca 2023 r. złożył pisemną odpowiedź na odwołanie. 

Odwołujący  w  dniu  8  marca  2023  r.  złożył  pismo,  w  którym  oświadczył,  iż  cofa 

odwołanie  w  sprawie  o  sygn.  akt  KIO  542/23  i  wnosi  o  dokonanie  odpowiedniego  zwrotu 

wniesionej opłaty. 

Zgodnie  z 

art.  520  ustawy  Pzp  Odwołujący  może  cofnąć  odwołanie  do  czasu 

zam

knięcia  rozprawy  (ust.  1).  Cofnięte  odwołanie  nie  wywołuje  skutków  prawnych,  jakie 

ustawa wiąże z wniesienie odwołania do Izby (ust. 2).  

M

ając  na  uwadze  powyższe  Izba  uznała,  że  zachodzą  podstawy  do  umorzenia 

postępowania  odwoławczego  w  oparciu  o  art.  568  pkt  1  ustawy  Pzp,  w  myśl  którego  Izba 

umarza  postępowanie  odwoławcze,  w  formie  postanowienia,  w  przypadku  cofnięcia 

odwołania. 

O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i art. 575 

ustawy Pzp w zw. z  § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie 

szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 

r.  poz.  2437),  nakazując  dokonanie  na  rzecz  Odwołującego  zwrotu  z  rachunku  Urzędu 

Zamówień Publicznych 90% kwoty uiszczonej tytułem wpisu.  

Przewodniczący:      ……………………………….………