KIO 547/23 POSTANOWIENIE dnia 13 marca 2023 r.

Stan prawny na dzień: 16.03.2023

Sygn. akt: KIO 547/23 

POSTANOWIENIE 

z dnia 13 marca 2023 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Bartosz Stankiewicz 

Krzysztof Sroczyński  

Monika Szymanowska 

Protokolant:    

Piotr Cegłowski 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  z  udzia

łem  stron  i  uczestników  postępowania 

odwoławczego  w  dniu  13  marca  2023  r.  w  Warszawie  odwołania  wniesionego  do  Prezesa 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  27  lutego  2023  r.  przez  wykonawcę  Asseco  Poland 

spółkę  akcyjną  z  siedzibą  w  Rzeszowie  przy  ul.  Olchowej  14  (35‐322  Rzeszów)  

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  Ministerstwo  Sprawiedliwości  

z siedzibą w Warszawie przy Al. Ujazdowskich 11 (00‐567 Warszawa) 

przy  udziale  wykonawcy  Comarch  Polska 

spółki  akcyjnej  z  siedzibą  w  Krakowie  przy  Al. 

Jana Pawła II 39a (31-864 Kraków), zgłaszającego przystąpienie do udziału w postępowaniu 

odwoławczym po stronie odwołującego 

postanawia: 

1.  Umarza 

postępowanie odwoławcze. 

2.  Nakazuje  zwrot  z  rachunku 

bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

wykonawcy 

Asseco  Poland  spółki  akcyjnej  z  siedzibą  w  Rzeszowie  kwoty  13 500  zł  00  gr 

(słownie:  trzynaście  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy),  stanowiącej  90%  uiszczonego 

wpisu. 


Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  us

tawy  z  dnia  11  września  2019  r.  Prawo 

zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1710 ze zm.) na niniejsze postanowienie –  

w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.  

Przewod

niczący:      ……………………………. 

……………………………. 

……………………………. 


Sygn. akt KIO 547/23 

U z a s a d n i e n i e 

Ministerstwo 

Sprawiedliwości z siedzibą w Warszawie, zwane dalej: „zamawiającym”, 

prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  na  podstawie  przepisów 

ustawy z dnia 

z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r., 

poz.  1710  ze  zm.) 

zwanej  dalej:  „Pzp”  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  na  Usługę  dla 

systemu EKW, nr sprawy: BF

‐II.3710.18.2022, zwane dalej „postępowaniem”.  

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej w dniu 15 lutego 2023 r., pod numerem 2023/S 033

Szacunkowa  wartość  zamówienia,  którego  przedmiotem  są  usługi,  jest  wyższa  od 

kwot wskazanych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 Pzp.  

W  dniu  27  lutego  2023  r.  wykonawca  Asseco  Poland  S.A

.  z  siedzibą  w  Rzeszowie 

(zwany 

dalej:  „odwołującym”)  wniósł  odwołanie  od  niezgodnych  z  przepisami  czynności 

zamawiającego, polegających na sformułowaniu ogłoszenia o zamówieniu oraz Specyfikacji 

Warunków  Zamówienia  (zwanej  dalej  jako:  „SWZ”)  z  naruszeniem  przepisów  prawa. 

Odwołujący  łącznie  podniósł  14  zarzutów,  które  dotyczyły  treści:  warunków  udziału  w 

postępowaniu, kryteriów oceny ofert oraz postanowień wzoru umowy. 

W  ramach 

postępowania  odwoławczego  przystąpienie  po  stronie  odwołującego 

zgłosił  wykonawca  Comarch  Polska  S.A.  z  siedzibą  w  Krakowie.  Izba  stwierdziła 

skuteczność  zgłoszonego  przystąpienia  w  związku  z  tym  ww.  wykonawca  stał  się 

uczestnikiem 

postępowania odwoławczego. 

Zamawiający w dniu 12 marca 2023 r. złożył odpowiedź na odwołanie, w której zawarł 

argumentację  dla  wniosku  o  oddalenie  odwołania  w  całości.  W  treści  odpowiedzi  na 

odwołanie  przekazał  informację,  że  zmodyfikuje  niektóre  kwestionowane  w  odwołaniu 

postanowienia SWZ. 

Na  posiedzeniu  niejawnym  z  udziałem  stron,  zamawiający  wyjaśnił,  że  w  dniu  13 

marca 2023 r. dokonał modyfikacji postanowień SWZ, w tym także w zakresie postanowień 

objętych  odwołaniem  oraz  przesunął  termin  składania  ofert  w  postępowaniu  do  dnia  19 

kwietnia 2023 r. Zamawiający wskazał, że modyfikacje dotyczyły zarzutów: 1, 2, 4, 5, 9, 10, 

12 i 14 oraz podkreślił, że nie uwzględnia ww. zarzutów.  

Odwołujący na posiedzeniu niejawnym wniósł o umorzenie postępowania ze względu 

na  jego 

zbędność  w  zakresie  merytorycznego  rozpoznania  zarzutów  odnoszących  się  do 

zmodyfikowanych przez zamawiającego postanowień SWZ, tj. zarzutów 1, 2, 4, 5, 9, 10, 12 i 

14,  ewentualnie  w  przypadku  nieuwzględnienia  przez  Izbę  wniosku  o  umorzenie  ww. 

zarzutów na podstawie art. 568 pkt 2 Pzp oświadczył, że cofa powyższe zarzuty. Dodatkowo 

odwołujący oświadczył, że cofa pozostałe zarzuty podniesione w odwołaniu.  


S

kład  orzekający  Izby,  działając  na  podstawie  art.  520,  art.  568  pkt  1  oraz  art.  553 

ust.  1  zdanie  drugie  Pzp  postanowił  umorzyć  postępowanie  odwoławcze  w  przedmiotowej 

sprawie,  ponieważ  oświadczenie  o  cofnięciu  odwołania  uznać  należy  za  oświadczenie 

najdalej idące złożone przez stronę, która zainicjowała postępowanie odwoławcze. Zgodnie z 

art. 520 ust. 2 Pzp cofnięte odwołanie nie wywołuje skutków prawnych, jakie ustawa wiąże 

jego  wniesieniem.  Innymi  słowy  cofnięcie  odwołania  niweczy  zainicjowane  postępowanie 

odwoławcze.  Z  związku z tym  cofnięcie odwołania jest jednostronnym  oświadczeniem  woli, 

które z mocy prawa rodzi skutek w postaci umorzenia postępowania.  

Ponadto  Izba  nie  znalazła  powodów  do  umorzenia  postępowania  odwoławczego 

części dotyczącej zarzutów nr: 1, 2, 4, 5, 9, 10, 12 i 14 na podstawie art. 568 pkt 2 Pzp. 

C

zęść modyfikacji  postanowień  SWZ  dotyczących  omawianych  zarzutów została dokonana 

niezgodnie  z 

żądaniami  odwołującego  i  tym  samym  nie  można  było  uznać,  że  ziściła  się 

przesłanka  zbędności  postępowania  odwoławczego  w  tym  zakresie,  co  jest  konieczne  dla 

wypełnienia  hipotezy  art.  568  pkt  2  Pzp.  Przesłanka  zbędności,  jako  przyczyna  umorzenia 

postepowania 

odwoławczego, 

jest 

powiązana 

szeroko 

pojętną 

następczą 

bezprzedmiotowością  wydania  rozstrzygnięcia  merytorycznego,  najczęściej  dlatego,  że  cel 

wniesienia odwołania został już zrealizowany. Zatem brak jednoznacznego spełniania żądań 

odwołania nie spowoduje zbędności wydania orzeczenia – skoro czynności zamawiającego 

nie są zgodne z żądaniami strony trudno uznać, że dalsze procedowanie stało się zbędne. 

W  ustalonym  stanie  rzeczy  brak  merytorycznego 

rozstrzygnięcia  sprawy  przez 

umorzenie  postępowania  mógł  zostać  spowodowany  cofnięciem  odwołania  i  takie 

oświadczenie procesowe odwołujący złożył na posiedzeniu. 

Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego, Izba uwzględniła okoliczność, iż 

cofnięcie odwołania miało miejsce przed otwarciem rozprawy, zatem na rzecz odwołującego 

należało zwrócić 90% kwoty wpisu uiszczonego na rachunek Urzędu Zamówień Publicznych, 

czyli  kwotę  13 500,00  zł,  stosownie  do  art.  557  i  art.  575  Pzp  oraz  §  9  ust.  1  pkt  3  lit.  a) 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  roku  w  sprawie 

szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r., poz. 2437 ze zm.). 

Przewodniczący:      ……………………………. 

……………………………. 

…………………………….