KIO 563/23 POSTANOWIENIE dnia 15 marca 2023 r.

Stan prawny na dzień: 16.03.2023

Sygn. akt: KIO 563/23 

POSTANOWIENIE 

z dnia 15 marca 2023 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Aleksandra Kot 

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym  bez 

udziału stron oraz uczestnika postępowania 

odwoławczego  w  dniu  15  marca  2023  r.  w  Warszawie  odwołania  wniesionego  do  Prezesa 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  28  lutego  2023  r.  przez  wykonawcę  Przedsiębiorstwo 

Budowlane 

„DOMBUD” S.A. z siedzibą w Katowicach w postępowaniu prowadzonym przez 

za

mawiającego Miasto Katowice, w imieniu i na rzecz którego działa Katowickie Inwestycje 

S.A. z 

siedzibą w Katowicach, 

przy udziale wykonawcy 

Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowe CONCRET sp. z o.o. sp.k. 

z  siedzibą  w  Tychach  zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po 

stron

ie zamawiającego, 

postanawia: 

umarza 

postępowanie odwoławcze; 

nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego 

Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

wykonawcy 

Przedsiębiorstwo Budowlane „DOMBUD” S.A. z siedzibą w Katowicach kwoty 9 

zł (słownie: dziewięć tysięcy złotych 00/100) stanowiącej 90% uiszczonego wpisu od 

odwo

łania. 


Stosownie do art. 579 ust. 1 oraz 

art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo 

zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.) na niniejsze postanowienie – 

w terminie 14 dni od dni

a jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izby O

dwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      …………………………………….. 


Sygn. akt: KIO 563/23 

UZASADNIENIE 

Miasto  Katowice,  w  imieniu  i  na  rzecz 

którego  działa  Katowickie  Inwestycje  S.A. 

siedzibą w Katowicach (dalej: „Zamawiający”) prowadzi na podstawie art. 275 pkt 1 ustawy 

z dnia 1

1 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze 

zm.,  dalej: 

„ustawa  Pzp”)  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  trybie 

podstawowym  bez  negocjacji  p

od  nazwą:  „Budowa  Miejskiego  Domu  Kultury  „Witosa” 

w ramach  zadania  inwestycyjnego  pn.:  MDK  Witosa 

–  budowa  domu  kultury  wraz 

z zagospodarowani

em  terenów  przyległych  w  formie  parku”  (Nr  referencyjny: 

KISA/ZIR/TP/13/2022, dalej: 

„Postępowanie”). 

Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych 

dnia 1 grudnia 2022 r. pod numerem: 2022/BZP 00469985/01. 

28  lutego  2023  r.  wykonawca 

Przedsiębiorstwo  Budowlane  „DOMBUD”  S.A. 

siedzibą  w  Katowicach  (dalej:  „Odwołujący”  oraz  „DOMBUD  S.A.”)  wniósł  odwołanie  od 

niezgodnych  z  przepisami  ustawy  Pzp 

czynności  i  zaniechań  Zamawiającego  w  toku 

Postępowania.  

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów: 

1)  art. 239 ust. 1 i 2  ustawy Pzp (w zw. z art. 266 ustawy Pzp) 

– poprzez wybór oferty 

wykonawcy 

Przedsiębiorstwo  Produkcyjno-Usługowe  CONCRET  sp.  z  o.o.  oraz 

zaniechanie  wyboru  oferty 

Odwołującego  jako  najkorzystniejszej  –  mimo,  że  na 

podstawie  k

ryteriów  oceny  ofert  określonych  w  dokumentach  zamówienia,  to  oferta 

DOMBUD S.A. jest najkorzystniejsza; 

2)  art. 223 ust. 1 ustawy Pzp (w zw. z art. 266 ustawy Pzp) 

– przez zaniechanie żądania 

wyja

śnień  dotyczących  treści  oferty  wykonawcy  Przedsiębiorstwo  Produkcyjno-

Usługowe  CONCRET  sp.  z  o.o.,  przedmiotowych  środków  dowodowych  lub  innych 

dokumentów lub oświadczeń – w zakresie oceny spełniania kryterium pozacenowego 

„Doświadczenie  osoby  wykonującej  zamówienie”,  za  które  przyznał  wykonawcy 

maksymalną ilość punktów; 

3)  w konsekwencji - art. 16 ust. 1 pkt 1) i art. 17 ust 2 ustawy Pzp 

– poprzez wybór jako 

najkorzystniejszej  oferty  wykonawcy 

Przedsiębiorstwo  Produkcyjno-Usługowe 

CONCRET  sp.  z  o.o.,  mimo 

że  oferta  tego  wykonawcy  nie  jest  najkorzystniejszą 

ofertą  w  Postępowaniu  zgodnie  z  kryteriami  oceny  ofert  opisanymi  w  dokumentach 


zamówienia, co narusza zasadę prowadzenia postępowania w sposób zapewniający 

zachowanie  uczciwej  konkurencji  i  równe  traktowanie  wykonawców  oraz  udzielania 

zamówienia wyłącznie wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami ustawy. 

W związku z powyższym Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie 

Zamawiającemu: 

unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty, 

2)  ponowne badanie i ocen

ę ofert, 

3)  wyb

ór oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej. 

I

zba ustaliła, że w dniu 3 marca 2023 r. do niniejszego postępowania odwoławczego 

s

kuteczne  przystąpienie  po  stronie  Zamawiającego  zgłosił  wykonawca  Przedsiębiorstwo 

Produkcyjno-

Usługowe CONCRET sp. z o.o. sp.k. z siedzibą w Tychach.  

14 marca 2023 r. do Prezesa Krajowej Izby 

Odwoławczej wpłynęło pismo wykonawcy 

DOMBUD  S.A.

,  w  którym  Odwołujący  oświadczył,  że  cofa  odwołanie  wniesione  pismem 

z dnia 28 lutego 2023 r.  

Mając  na  uwadze  wskazane  oświadczenie  Izba  uznała,  że  odwołanie  zostało 

skutecznie  wycofane  przed  otwarciem  rozprawy  i  postanowi

ła  umorzyć  postępowanie 

odwo

ławcze  oraz  nakazać  dokonanie  zwrotu  na  rzecz  Odwołującego  90%  uiszczonego 

wpisu  od  od

wołania.  Powyższe  powoduje  zakończenie  postępowania  odwoławczego  bez 

merytorycznego rozpoznania zarz

utów odwołania. 

W  tym  stanie  rzeczy  Izba  na  podstawie  art.  520  ust.  1  ustawy  Pzp

,  umorzyła 

postępowanie  odwoławcze  orzekając  w  formie  postanowienia,  zgodnie  z  art.  568  pkt  1 

ustawy Pzp.  

O koszt

ach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 ustawy 

Pzp w zw. z 

§ 9 ust. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 

2020  r.  w  sprawie  sz

czegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich 

rozliczan

ia oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 

Przewodniczący:      …………………………………….