KIO 630/23 POSTANOWIENIE dnia 15 marca 2023 r.

Stan prawny na dzień: 16.03.2023

Sygn. akt: KIO 630/23 

POSTANOWIENIE 

z dnia 15 marca 2023 r. 

 
 
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: 

Przewodniczący: 

Monika Szymanowska 

 
 
po rozpoznaniu na posiedzeniu bez 

udziału stron i uczestników postępowania odwoławczego 

w  dniu  15  marca  2023  r.  w  Wa

rszawie  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  w  dniu  6  marca  2023  r.  przez  odwołującego  Skamex  Sp.  z  o. o.  w  Łodzi 

postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  Samodzielny  Publiczny  Szpital 

Kliniczny Nr 2 PUM w Szczecinie 

postanawia: 

u

morzyć postępowanie odwoławcze, 

znieść  wzajemnie  między  stronami  koszty  postępowania  odwoławczego  i  nakazać 

Urzędowi  Zamówień  Publicznych  zwrot  na  rzecz  odwołującego  Skamex  Sp.  z  o. o. 

Łodzi  kwoty  15 000,00 zł  (piętnaście  tysięcy  złotych)  uiszczonej  tytułem  wpisu  od 

odwołania. 

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  art.  580  ust.  1  i  2 

ustawy  z  dnia 11  września 2019 r.  Prawo 

zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2022  r.  poz.  1710  ze  zm.)  na  niniejsze  postanowienie  – 

w terminie 14 dni od dnia jeg

o doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

………………………… 


U z a s a d n i e n i e 

postanowienia z dnia 15 marca 2023 r. w sprawie o sygn. akt: KIO 630/23 

Zama

wiający  –  Samodzielny  Publiczny  Szpital  Kliniczny  nr  2  PUM  w  Szczecinie 

Al. 

Powstańców Wielkopolskich nr 72, 70-111 Szczecin, prowadzi postępowanie o udzielenie 

zamówienia  publicznego  pn.  „Dostawa  kaniul  obwodowych  oraz  rękawic  chirurgicznych”, 

ogłoszeniu  o  zamówieniu  publicznym  opublikowanym  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej  w  dniu 

2  września  2022  r.  pod  numerem  2022/S  169-476291,  zwane  dalej 

„postępowaniem”. 

Postępowanie  na  dostawę,  o  wartości  powyżej  kwoty  określonej  w przepisach 

wydanych  na  podstawie  art.  3  ust.  3  ustawy  z  dnia  18  maja  2021  r. 

Prawo  zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.) 

dalej zwanej „p.z.p.”, jest prowadzone przez 

zamaw

iającego w trybie przetargu nieograniczonego. 

W  dniu  6  marca  2023  r. 

odwołanie  wobec  czynności  i  zaniechań  zamawiającego 

w zakresie 

zadania  (części)  nr  4  postępowania  wniósł  wykonawca  Skamex  Sp.  z  o. o. 

ul. 

Częstochowska 38/52, 93-121 Łódź, dalej zwany „odwołującym”. We wniesionym środku 

zask

arżenia odwołujący postawił zamawiającemu następujące zarzuty naruszenia (pisownia 

oryginalna): 

art. 253 ust. 1 pkt 

1 w związku z art. 107 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych - 

poprzez  bezpodstawne  zaniechanie  uzupełnienia  oferty  złożonej  przez  Wykonawcę 

Anmar  oraz  wybór  tej  oferty  jako  najkorzystniejszej,  w  zakresie  zadania  4.  Zgodnie 

§ 5 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie 

sposobu  sporządzania  i  przekazywania  informacji  oraz  wymagań  technicznych  dla 

dokumentów 

elektronicznych 

oraz 

środków 

komunikacji 

elektronicznej 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  lub  konkursie,  podmiotowe 

środki  dowodowe,  przedmiotowe  środki  dowodowe  oraz  inne  dokumenty  lub 

oświadczenia, sporządzone w języku obcym przekazuje się wraz z tłumaczeniem na 

język  polski.  Firma  Anmar  nie  złożyła  wraz  z  ofertą  w  zakresie  poz.  1-2  oryginałów 

dokumen

tów „Raport z testu rękawic” wystawionych przez Enersol; 

art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp przez zaniechanie odrzucenia 

oferty Anmar pomimo, że w/w 

Wykonawca nie potwierdził wymaganej siły zrywania przed starzeniem dla rozmiarów 

6,0;  6,5;  7,0;  7,5;  8,0;  8,5,  zatem 

nie  spełnił  wymagań  SWZ.  Przedstawione  przez 

Wykonawcę odnośne przedmiotowe środki dowodowe: 

a) 

zakresie  części  4,  poz.  1  złożony  z  ofertą  „Raport  z  testu  rękawic”  dla 

rękawic  Encore  Latex  Micro  nie  odnosi  się  do  wymaganego  przez 

Zamawiającego  parametru,  tj.  siła  zrywania  przed  starzeniem,  a  wprost 


wymienia inny parametr „siła przy zerwaniu w okresie trwałości (N)” oraz „siła 

przy zerwaniu po testach prowokacyjnych (N)

”. Jednocześnie załączona karta 

techniczna  potwierdza,  że  siła  zrywania  przed  starzeniem  dla  rękawic 

rozmiarze  od  5.5  do  9,0  wynosi  9N  lub  min.  12,5  N,  zatem  nie  spełnia 

wymagań  Zamawiającego.  Nadmieniamy,  że  „Raport  z testu  rękawic”  przy 

wartościach  dotyczących  siły  zrywania  odnosi  się  jedynie  do  rozmiaru 

podczas  gdy  Zamawiający  wymagał  zaoferowania  rękawic  o rozmiarach 

od 6,0 do 8.5; 

b) 

zakresie  części  4,  poz.  2  złożony  z  ofertą  „Raport  z  testu  rękawic”  dla 

rękawic  Medi-Grip  Latex  Standard  nie  odnosi  się  do  wymaganego  przez 

Zamawiającego  parametru,  tj.  siła  zrywania  przed  starzeniem,  a  wprost 

wymienia  inny  parametr  „siła  zrywu  podczas  okresu  ważności  (N)”  oraz „siła 

zrywu po starzeniu (N)

”. Jednocześnie załączona karta techniczna potwierdza, 

że  siła  zrywania  przed  starzeniem  dla  rękawic  o  rozmiarze  od  5,5  do 

wynosi  9N  lub min. 12.5 N,  zatem  nie spełnia wymagań  Zamawiającego. 

Nadmieniamy, że „Raport  z  testu rękawic”  przy wartościach  dotyczących siły 

zrywania  od

nosi  się  jedynie  do  rozmiaru  7,5,  podczas  gdy  Zamawiający 

wymaga

ł zaoferowania rękawic o rozmiarach od 6,0 do 8.5; 

art.  226  ust.  1  pkt.  1  lit.  c  ustawy  PZP 

–  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty 

Anmar, który na wezwanie z dnia 13.02.2023 r. zgodnie z art. 107 ust. 2 ustawy PZP 

nie  przedłożył  w  wyznaczonym  terminie  wymaganych  przez  Zamawiającego 

„dokumentów  wystawionych  przez  producenta  oferowanych  na  zadaniu  4  rękawic 

potwierdzających  parametr  siła zrywu  przed  starzeniem  dla  rozmiarów  6,0;  6,5;  7,0; 

art.  16  pkt  1  i  2  Pzp  popełnione w  zw.  z  naruszeniem  ww.  przepisów  i wybór  oferty 

Anmar jako najkorzystniejszej. 

Wobec 

powyższego  odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie 

z

amawiającemu:  unieważnienia  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  w  zadaniu  nr 

4 p

ostępowania, powtórzenia czynności badania i oceny ofert, a w konsekwencji odrzucenie 

oferty wykonawcy Anmar Sp. z o. o. w Tychach. 

W dniu 13 marca 2023 r. do Izby 

wpłynęła odpowiedź zamawiającego na odwołanie 

zawierająca stanowisko procesowe o uwzględnieniu środka ochrony prawnej w całości. 

S

kład orzekający ustalił, że w terminie na zgłoszenie przystąpień, określonym w art. 

525  ust.  1  p.z.p.,  który  zgodnie  z  aktami  postępowania  upłynął  13  marca  2023  r.,  żaden 

wykonawców nie zgłosił przystąpienia do postępowania odwoławczego. 


W wywiedzionym stanie faktycznym i prawnym Izba stwie

rdziła spełnienie przesłanek 

opisanych  w  dyspozycji  art.  522  ust.  1  p.z.p.,  tj.  skuteczne 

uwzględnienie  zarzutów 

podniesionych  w  od

wołaniu  i  brak  przystępujących  po  stronie  zamawiającego,  więc 

zobligowana była postępowanie umorzyć, w związku z czym orzeczono jak w sentencji. 

Rozstrzygnięcie  o  kosztach  postępowania  odwoławczego  wydano  na  podstawie 

§ 9 ust.  1  pkt  2  lit.  a  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  r. 

sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania 

o

raz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437). 

Przewodniczący: 

…………………………