Sygn. akt KIO 83/23
POSTANOWIENIE
z 23 stycznia 2023 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolantka: Wiktoria Ceyrowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
z udziałem stron w Warszawie 23 stycznia
2023 r. odw
ołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 9 stycznia 2023 r.
przez odwołującego: Asseco Poland S.A. z siedzibą w Rzeszowie w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego: Centrum Zdrowia w Mikołowie sp. z o.o. z siedzibą
w Miko
łowie
postanawia:
1) umarza
postępowanie odwoławcze;
2) nakazuje zwrot z rachunku bankoweg
o Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
o
dwołującego: Asseco Poland S.A. z siedzibą w Rzeszowie kwoty 13 500 zł 00 gr
(słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy), stanowiącej 90% kwoty
nal
eżnego wpisu.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy
z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1710) na niniejsze postanowienie - w terminie 14 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
d
o Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodnicz
ący: ……………................................…………………
Sygn. akt: KIO 83/23
U z a s a d n i e n i e
Centrum Zdrowia w M
ikołowie sp. z o.o. z siedzibą w Mikołowie (dalej: Zamawiający)
prowadzi na podstawie p
rzepisów ustawy z 11 września 2019 r. — Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1710, dalej: Pzp) postępowanie w trybie
przetargu nieograniczonego pn.:
„Rozwój e-Usług dla Centrum Zdrowia w Mikołowie
w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata
2020 Oś Priorytetowa II Cyfrowe Śląskie Działanie 2.1”, numer: ZP/21/2022, zwane
dalej
postępowaniem.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 28 grudnia 2022 r. w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej pod numerem 2022/S 250-732499.
9 stycznia 2023 r. wykonawca Asseco Poland S.A.
z siedzibą w Rzeszowie (dalej:
Odwołujący), wniósł odwołanie wobec:
czynności opisania przedmiotu zamówienia w sposób sprzeczny z przepisami Pzp
w szczególności z naruszeniem zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania
w
ykonawców,
braku podziału zamówienia na części tj. część dotyczącą oprogramowania oraz część
dotyczącą sprzętu informatycznego,
zarzucając Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów Pzp:
1. art. 99 ust. 2 i 4 w zw. z art. 16 pkt 1 i 3 oraz art. 106 Pzp przez opisanie przedmiotu
zamówienia w sposób naruszający zasady uczciwej konkurencji i równego
traktowania wykonawców oraz zasady proporcjonalności, bez obiektywnego
uzasadnienia potrzebami zamawiającego (a także wskazanie tego jako wymóg
próbki), przez:
− wprowadzenie wymagania aby dostarczane oprogramowanie aplikacyjne
miało kilka wersji kolorystycznych (minimum 3), a użytkownik miał możliwość
wybrani
a zestawu kolorów dla wszystkich formularzy;
− wprowadzenie wymagania aby dostarczane oprogramowanie aplikacyjne
umożliwiało automatyczną realizację wszystkich wizyt zaplanowanych
na bieżący dzień – które to wymaganie ma być również przedmiotem
weryfikacji
podczas analizy próbki oprogramowania aplikacyjnego na etapie
ofertowym,
− wprowadzenie wymagania aby dostarczane oprogramowanie aplikacyjne
umożliwiało przenoszenie sesji użytkownika z jednego stanowiska
komputerowego na drugie w sposób opisany w załączniku OPZ.
2. art. 99 ust. 4 w zw. z art. 16 pkt 1 i 2 Pzp
przez opisanie przedmiotu zamówienia
w sposób utrudniający uczciwą konkurencję przez wprowadzenie nieuzasadnionych
wymagań wskazanych szczegółowo w treści niniejszego odwołania, które wskazują
konkretne rozwiązania zarówno pod względem ścieżki postępowania, jak i pod
względem konkretnych wymagań co do interfejsu użytkownika, które to wymagania
nie są uzasadnione obiektywnymi potrzebami Zamawiającego oraz prowadzą
do nieuprawnionego forowan
ia produktu oferowanego przez jednego wykonawcę,
3. art. 91 ust. 1 w zw. z art. 91 ust. 2 w zw. z art. 16 pkt 1 Pzp przez nieuzasadnione
i ograniczające konkurencję odstąpienie od podziału zamówienia na części
lub dopuszczenia możliwości składania ofert częściowych oraz niewystarczające
uzasadnienie w dokumentacji postępowania przyczyn niedokonania podziału
na części.
20 styc
znia 2023 r. Zamawiający w pisemnej odpowiedzi na odwołanie oświadczył,
że uwzględnia zarzuty nr 1 i 2 oraz wnosi o oddalenie zarzutu nr 3.
Następnie, również 20 stycznia 2023 r. Odwołujący złożył oświadczenie o wycofaniu
odwołania. Izba uznała w tej sytuacji, że odwołanie zostało skutecznie wycofane przed
otwarciem rozprawy.
Zgodnie z art. 520 ust. 2 Pzp c
ofnięte odwołanie nie wywołuje skutków prawnych, jakie
ustawa wiąże z wniesieniem odwołania do Prezesa Izby. W konsekwencji Izba stwierdziła,
że zachodzą przesłanki umożliwiające umorzenie postępowania.
O koszta
ch postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575 Pzp
w zw. z
§ 9 ust. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szcze
gółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysok
ości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020
r. poz. 2437),
nakazując dokonanie na rzecz Odwołującego zwrotu z rachunku Urzędu
Zamówień Publicznych 90% kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Przewodniczący: ……………................................…………………