Sygn. akt: KIO 111/24
WYROK
Warszawa, dnia 1 lutego 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Izabela Niedziałek-Bujak
Protokolant:
Tomasz
Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 31 stycznia 2024 r. w Warszawie o
dwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 8 stycznia 2024 r. przez
Odwołującego – wykonawcę ANMED Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, ul.
Sobieskiego 32, 48-130 Kietrz, w
postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego –
Gmina Prze
mków, ul. Plac Wolności 25, 59-170 Przemków
przy udziale uczestnika po stronie Zamawiającego – wykonawcy ACE Invest Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością, ul. Spółdzielcza 15, 32-300 Olkusz
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu unieważnienie czynności odrzucenia
oferty Odwołującego, unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej i
ponowną ocenę złożonych ofert z uwzględnieniem oferty Odwołującego.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża Zamawiającego i:
2.1 zalicza w poczet kosz
tów postępowania odwoławczego kwotę 10.000 zł 00 gr. (słownie:
dziesięć tysięcy złotych, zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od
odwołania oraz kwotę 3.600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy)
tytułem wynagrodzenia pełnomocnika Odwołującego.
Zasądza od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kwotę 13.600 zł 00 gr (słownie:
trzynaście tysięcy sześćset złotych zero groszy) tytułem zwrotu kosztów strony
poniesionych w związku z wpisem od odwołania oraz wynagrodzeniem pełnomocnika.
Na orzeczenie - w terminie 14
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
………………………………
Sygn. akt: KIO 111/24
U z a s a d n i e n i e
W postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – Gminę Przemków, w trybie
podstawowym na
„Budowę boiska wielofunkcyjnego w Przemkowie” (sygn. postępowania:
GPI.271.43.2023
), ogłoszonym w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 31.10.2023 r.,
2023/BPZ 00470836/01, wobec
czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, odrzucenia
oferty własnej i zaniechania jej wyboru, wniesione zostało w dniu 09.01.2024 r. do Prezesa
Krajowe
j Izby Odwoławczej odwołanie Wykonawcy ANMED Sp. z o.o. z/s w Kietrzu (sygn.
akt KIO 111/24).
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit b) Pzp poprzez
odrzucenie oferty Odwołującego jako złożonej przez wykonawcę niespełniającego warunków
udziału w postępowaniu, podczas gdy Odwołujący postawiony warunek spełnia.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu unieważnienia
czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, unieważnienia czynności odrzucenia oferty
Odwołującego, dokonanie ponownego badania i oceny ofert, dokonania wyboru oferty
Odwołującego jako najkorzystniejszej.
Zamawiający poinformował o czynnościach w dniu 04.01.2024 r. w zawiadomieniu o
wyborze oferty najkorzystniejszej
i odrzuceniu oferty Odwołującego.
W uzasadnieniu zarzutów Odwołujący odniósł się do decyzji o odrzuceniu jego oferty na
podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit b Pzp i uznaniu,
w oparciu o złożone i uzupełnione
podmiotowe środki dowodowe, że wykonawca nie spełnia warunku udziału w postępowaniu
– dysponuje potencjałem kadrowym, tj. minimum 5 osobami zdolnymi do wykonania
zamówienia. Zamawiający po wyczerpaniu procedury uzupełnienia podmiotowych środków
dowodowych uznał, iż wykonawca przedstawił jedynie osoby odpowiedzialne za kierowanie
robotami i nie wykazał minimum 5 osób zdolnych do wykonania zamówienia.
Skoro Zamawiający w treści warunku dotyczącego wymaganej zdolności technicznej i
zawodowej wykonawcy wskazał jedynie, że wykonawca ma dysponować niezdefiniowanym
potencjałem oraz 5 osobami zdolnymi do wykonania zamówienia, nie definiując żadnych
wymagań dotyczących czegokolwiek, co umożliwi Zamawiającemu ocenę zdolności
wykonawcy do należytego wykonania zamówienia, nie wskazując jednocześnie jakikolwiek
poziomów zdolności tych osób, należy przyjąć, że w praktyce warunek ten jest
bezprzedmiotowy i jego
określenie nie daje Zamawiającemu żadnego narzędzia do
sprawdzenia zdolności wykonawców do realizacji przedmiotu zamówienia. Odwołujący
wykazał wymagany potencjał wskazując na pięć osób posiadających kwalifikacje zawodowe
do sprawowania nadzoru w
branżach opisanych przez Zamawiającego dla potencjału
kadrowego.
Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie wnosząc o jego oddalenie (pismo z 17.01.2024
r.).
Zamawiający w ramach warunku udziału w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej
wymagał zarówno wykazania się personelem do kierowania robotami branży sanitarnej,
elektrycznej, technicznej i drogowej o odpowiednich uprawnieniach do kierowania tymi
robotami, a także personelem zdolnym do wykonania zamówienia (5 osób). Osoby te
należało wskazać w załączniku nr 5 do swz. Zamawiający nie określił minimalnej ilości osób
do kierowania robotami, co oznacza, iż mogła być jedna osoba posiadająca uprawnienia w
wymaganych branżach do kierowania robotami, co stanowiło odrębny warunek od tego, który
dotyczy osób zdolnych do wykonania zamówienia, dla których określona została ich ilość w
postaci pięciu osób do realizacji czynności wykonawczych. Znalazło to wyraz również w
treści załącznika nr 5 do swz, w którym Zamawiający wyodrębnił część dotyczącą
osoby/osób odpowiedzialne za kierowanie robotami, od części dotyczącej osób zdolnych do
wykonania zamówienia. Osoby wykonujące czynności polegające na wykonaniu pracy będą
zatrudnione na podstawie stosunku pracy przez wykonawcę i podwykonawcę.
Stanowisko Izby
Do rozpoznania odwołań zastosowanie znajdowały przepisy ustawy Prawo zamówień
publicznych obowiązujące w dacie wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, (tekst
jednolity Dz. U. z 2023 r., poz. 16
05 z późn. zm.).
Rozpoznając odwołanie Izba miała na uwadze stan faktyczny ustalony w oparciu o
dokumentację postępowania złożoną do akt sprawy, w tym ogłoszenie, swz, ofertę złożoną
przez
Odwołującego oraz stanowiska i wyjaśnienia stron składane na rozprawie i w pismach
procesowych.
Izba ustaliła i zważyła.
Zamawiający prowadzi postępowanie w trybie podstawowym bez negocjacji. Przedmiotem
zamówienia jest budowa boiska wielofunkcyjnego. Przedmiot został podzielony na etapy z
przypisanymi do nich zadani
ami opisującymi roboty w poszczególnych branżach:
elektryczna, budowlana, sanitarna. W pkt 5.5.8 swz Zamawiający określił wymóg
zatrudnienia na podstawie umowy o pracę osób wykonujących wskazane przez
Zamawiającego czynności: roboty sanitarne, elektryczne, teletechniczne, drogowe,
prowadzenia pojazdów używanych do realizacji zamówienia. Zamawiający w kolejnych
punktach określił zasady zmiany osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę,
weryfikacji tego zatrudnienia, jak również odpowiedzialności kontraktowej za naruszenie
obowiązku zatrudnienia na podstawie umowy o pracę.
Zamawiający ustalił w postępowaniu warunek dotyczący zdolności technicznej lub
zawodowej wymagając w pkt 17.5 od wykonawców wykazania łącznie:
Wykonawca spełni warunek, jeżeli wykaże, że w okresie ostatnich 5 lat przed upływem
terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie,
wykonał należycie (tj. uzyskał protokół odbioru końcowego bez uwag lub równoważny
dokument) co najmniej jedno
zamówienie polegające na wykonaniu boiska z nawierzchni
poliuretanowych, w rozumieniu Ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tj. Dz. U. z
2023 r., poz. 682 ze zm.) o wartości równej lub wyższej niż 1 000 000,00 zł brutto (jeden
milion złotych 00/100) każde. Wstępna weryfikacja spełnienia warunku przez wykonawcę
nastąpi na podstawie jego oświadczenia własnego – stanowiącego załącznik nr 2 do SWZ.
Najwyżej oceniony wykonawca zobowiązany będzie do złożenia podmiotowego środka
dowodowego w postaci
załącznik nr 6 do niniejszej SWZ.
Wykonawca spełni warunek, jeżeli wykaże, że dysponuje osobą/ osobami
odpowiedzialną/odpowiedzialnymi
za
kierowanie
robotami
branży
sanitarnej,
elektrycznej, teletechnicznej i drogowej, posiadającą posiadającymi uprawnienia
niezbędne do prowadzenia robót objętych przedmiotem zamówienia, zgodnie z ustawą
Prawo budowlane lub odpowiadające im inne ważne uprawnienia budowlane wydane na
mocy wcześniej obowiązujących przepisów, w wybranej specjalności, wpisaną na listę
właściwej Izby Budowlanej. Wstępna weryfikacja spełnienia warunku przez wykonawcę
nastąpi na podstawie jego oświadczenia własnego – stanowiącego załącznik nr 2 do SWZ.
Najwyżej oceniony wykonawca zobowiązany będzie do złożenia podmiotowego środka
dowodowego w postaci
załącznik nr 5 do niniejszej SWZ
Wykonawca spełni warunek jeżeli wykaże, że dysponuje potencjałem oraz minimum 5
osobami
zdolnymi do wykonania zamówienia. Wstępna weryfikacja spełnienia warunku
przez wykonawcę nastąpi na podstawie jego oświadczenia własnego – stanowiącego
załącznik nr 2 do SWZ. Najwyżej oceniony wykonawca zobowiązany będzie do złożenia
podmiotowego środka dowodowego w postaci załącznik nr 5 do niniejszej SWZ.
Do oferty wykonawca załączał oświadczenie o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu
i niepodleganiu wykluczeniu (załącznik nr 2 do swz), tymczasowo zastępujące podmiotowy
środek dowodowy. Wykonawca, którego oferta zostanie najwyżej oceniona, na wezwanie
Zamawiającego, w terminie 5 dni składa podmiotowe środki dowodowe aktualne na dzień ich
złożenia, w tym
• wykaz osób, skierowanych przez Wykonawcę do realizacji zamówienia publicznego,
w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości lub
kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji
zawodowych, uprawnień, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania
zamówienia publicznego, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności oraz
informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami - Załącznik nr 5.
Przygotowany przez Zamawiającego załącznik nr 5 – wykaz osób skierowanych przez
wykonawcę do realizacji zamówienia zawiera tabelę wypełnianą przez wykonawcę z
wydzieloną częścią dotyczącą osób odpowiedzialnych za kierowanie robotami budowlanymi
w branżach: sanitarna, elektryczna, teletechniczna, drogowa oraz częścią dla osób zdolnych
do wykonania zamówienia. Dla obu części zostały przewidziane do wypełnienia te same
kolumny
opisujące: nazwisko i imię, kwalifikacje zawodowe (uprawnienia budowlane),
doświadczenie (ilość lat pracy) i wykształcenie (średnie/wyższe), zakres wykonywanych
czynności (np. kierowania pracami/nadzór), informacje o podstawie do dysponowania
osobami (np. umowa o pracę).
Odwołujący złożył wykaz osób zawierający w części dotyczącej osób odpowiedzialnych za
kierowanie robotami budowlanymi dwie osoby, a
w części dotyczącej osób zdolnych do
wykonania zamówienia również dwie osoby wraz z podaniem danych wymaganych w opisie
kolumn.
Zamawiający wezwał pismem z dnia 28.11.2023 r. do uzupełnienia niekompletnego
podmiotowego środka dowodowego – wykazu osób. W uzasadnieniu wskazane zostało, iż
Podmiotowy środek dowodowy w postaci załącznika nr 5 (wykaz osób) do SWZ,
złożony w dniu 28.11.2023r. jest niekompletny. Zgodnie z zapisem pkt. 17.5. SWZ z dnia
31.10.2023r.:
” Wykonawca spełni warunek jeżeli wykaże, że dysponuje potencjałem oraz minimum 5
osobami
zdolnymi do wykonania zamówienia. ”
Przedłożony przez Wykonawcę załącznik nr 5 nie potwierdza dysponowania wymaganym
przez Zamawiającego potencjałem kadrowym tj. minimum 5 osobami zdolnymi do
wykonania zamówienia.
W uzupełnionym wykazie osób Wykonawca przedstawił dodatkowa osobę w pierwszej
części wydzielonej dla osób odpowiedzialnych za kierowanie robotami budowlanymi. Łącznie
w wykazie zostało wskazanych pięć osób posiadających uprawnienia i doświadczenie
zawodowe, skierowane do realizacji zamówienia w zakresie czynności: kierownik budowy i
nadzór nad pracami.
Zamawiający w piśmie z 04.01.2024 r. poinformował wykonawców o wyborze oferty
najkorzystniejszej oraz odrzuceniu oferty
Odwołującego, który nie wykazał spełniania
warunku udziału w postępowaniu, tj. dysponowania potencjałem kadrowym – minimum 5
osobami zdolnymi do wykonania zamówienia.
Uwzględniając powyższe Izba uwzględniła odwołanie.
Zarzuty podniesione względem czynności Zamawiającego polegającej na odrzuceniu oferty
Odwołującego opierają się na odmiennej, niż prezentowana przez Zamawiającego, ocenie
potencjału kadrowego wymaganego treścią warunku udziału w postępowaniu z pkt 17.5 swz.
W ocenie Odwołującego wykazał on bowiem dysponowanie minimum 5 osobami zdolnymi
do wykonania zamówienia, co do których nie był w swz żadnych wymagań szczegółowych,
pozwalających na weryfikację ich przygotowania zawodowego do realizacji czynności w
ramach zamówienia publicznego. Odwołujący na tej podstawie kwestionował odmowę
uwzględnienia wskazanych w wykazie pięciu osób posiadających kwalifikacje i
doświadczenie spełniające warunek udziału dedykowany dla osób odpowiedzialnych za
kierowanie robotami w poszczególnych branżach. Zamawiający kwestionując wykazanie
spełnienia warunku udziału w postępowaniu podkreślał różnicę w opisie wymagań dla osób
odpowiedzialnych za kierowanie robotami i osób zdolnych do wykonania zamówienia, ujęte
w odrębnych tieretach pkt 17.5 swz i wydzielone w załączniku nr 5 – wykazie osób,
stanowiącym podmiotowy środek dowodowy.
Uwzględniając zarzuty Izba uznała, iż brzmienie warunku nadane w pkt 17.5 swz nie
pozwalało na zaostrzenie badania potencjału kadrowego w ten sposób, iż koniecznym dla
wykazania dysponowania osobami zdolnymi do realizacji zamówienia było wskazanie innych
osób, niż spełniające jednocześnie warunek dedykowany dla osób odpowiedzialnych za
kierowanie robotami
w branżach wskazanych przez Zamawiającego. Tym samym Izba
odmiennie,
niż Zamawiający oceniła potencjał wskazany w podmiotowym środku
dowodowym,
w świetle brzmienia warunku, w którym Zamawiający nie wskazał żadnych
ograniczeń prowadzących do braku możliwości potwierdzenie spełnienia obu warunków
dotyczących personelu tymi samymi osobami. Zarówno brak jednoznacznego wyłączenia
takiej możliwości w dokumentacji, jak i brak uzasadnienia dokonania takiej wykładni w
kontekście braku podania jakichkolwiek wymagań względem określonej puli pięciu osób,
prowadzić musiało do uznania, iż Wykonawca mógł traktować czynność kierowania
robotami, jako mieszczącą się w czynności wykonania zamówienia. Zamawiający w żadnym
miejscu nie definiował czynności wykonania zamówienia przez pryzmat konkretnych
obszarów stanowiących element świadczenia objęty zamówieniem. Tym samym nie można
na etapie oceny spełnienia warunku udziału w postępowaniu przyjąć, iż kierowanie czy też
sprawowanie nadzoru nad robotami budowlanymi nie stanowi czynności wykonania
zamówienia. Zamawiający swoje stanowisko argumentował wykładnią literalną warunku, w
którym wyróżnił dwa aspekty oceny podmiotowej potencjału kadrowego, co miało również
odzwierciedlenie we wzorze załącznika nr 5. W ocenie Izby argument ten nie był właściwy.
Gdyby
nawet przyjąć, iż w opisie warunku Zamawiający oddzielnie opisał warunek dla osób
odpowiedzialnych za kierowanie robotami, to druga część wymagania dotycząca ilości osób
zdolnych do wykonania zamówienia, nie oznaczała, iż musiały być to inne osoby. Nie ma
takiego zapisu w swz. Wymagając minimum 5 osób zdolnych do wykonania zamówienia
Zamawiający nie określił w jaki sposób warunek ten może być potwierdzony. SWZ w tym
zakresie wyłącznie precyzowała ilość osób, a nie ich konkretną funkcję, rolę lub zadanie przy
inwestycji budowlanej. Tym samym każda osoba zaangażowana w realizację prac,
niezależnie od funkcji pełnionej na kontrakcie, jest osobą realizującą zamówienie i w taki
sposób powinna być potraktowana na potrzeby oceny potencjału kadrowego. Nie ma
również uzasadnienia dla twierdzenia, iż taki sposób rozumienia zapisów swz miałby czynić
bezzasadnym ujęcie w dwóch tieretach wymagań. Sam Zamawiający wskazał, iż warunek
dotyczący personelu kierowniczego pozwalał dowolnie dobrać liczbę osób kierowanych do
real
izacji tych funkcji. Oznaczało to zatem, iż możliwym było wykazanie dysponowania jedną
osobą posiadającą wymagane uprawnienia do kierowania robotami i w tej sytuacji pozostałe
cztery brakujące osoby mogły zostać w sposób dowolny dobrane do zespołu pracowników,
nawet bez konieczności wykazania jakiegokolwiek przygotowania zawodowego. Odwołujący
wykazał łącznie pięć osób posiadających uprawnienia i doświadczenie opisane w załączniku
nr 5, co zasadniczo prowadzić powinno do wniosku, iż wykazał się wystarczającym
potencjałem kadrowym. Również argument Zamawiającego o potrzebie rożnego traktowania
obu kategorii pracowników oparty na konstrukcji załącznika nr 5 nie miał w ocenie składu
orzekającego uzasadnienia. W tym zakresie Zamawiający podkreślał fakt wyróżnienia dwóch
części tabeli osobno dla personelu kierowniczego i „wykonawczego – realizującego
zamówienie”. Jednak całkowicie pominął istotną okoliczność, że w obu częściach należało
podać takie same dane, tj. dotyczące przygotowania zawodowego, doświadczenia,
posiadanych uprawnień i przypisanej funkcji. To zasadniczo prowadzi do wniosku, że
wszystkie wskazywane osoby, niezależnie od realizowanych prac, mają być skierowane do
realizacji zamówienia. Jeżeli oczekiwaniem Zamawiającego było uzyskanie potwierdzenia
dysponowania osobami zdolnymi do realizacji zamówienia nie tylko przez fakt ustalenia ich
ilości, to powinien ten element badania skonstruować w taki sposób, aby wykonawca mógł
ustalić jakie aspekty przygotowania zawodowego tych pracowników będą weryfikowane lub
jakie elementy prac miał na uwadze. Na obecnym etapie postępowania nie można
kwestionować brzmienia warunku, co oznacza, że Zamawiający mógł jedynie zweryfikować,
czy liczba osób wskazanych w wykazie jest odpowiednia dla uznania, iż wykonawca
dysponuje minimum pięcioma osobami zdolnymi do wykonania zamówienia. Zamawiający
nie mógł natomiast odmówić uznania osób mających realizować funkcje kierownika robót i
osób sprawujących nadzór, jako nie realizujących zamówienie. Bez sprecyzowania, czy
realizującym zamówienia na potrzeby spełnienia warunku udziału w postępowaniu będą
wyłącznie osoby wykonujące roboty budowlane, instalacje, prace projektowe lub inne
elementy zamówienia, nie można na obecnym etapie postępowania ograniczać oceny
wyłącznie do tego aspektu wykonania prac. Zamówienia obejmuje bowiem szerszy zakres,
chociażby związany z przygotowaniem dokumentacji, rozliczeniem. Nie można również w
sposób arbitralny wyłączyć udziału wskazanych osób, jako realizujących faktycznie
czynności stanowiące przedmiot zamówienia, w tym roboty budowlane. Zamawiający nie
wyłączył możliwości łączenia funkcji na kontrakcie, a tym samym nie może na etapie oceny
podmiotowej wprowadzać takich ograniczeń oczekując rozdzielenia zadań na poszczególne
osoby mające realizować zamówienie, czego nie sprecyzował w dokumentacji postępowania
(swz).
Na koniec należy również odnieść się do argumentu przywołanego w odpowiedzi na
odwołanie, a związanego z obowiązkiem zatrudnienia osób wykonujących zamówienia na
podstawie stosunku pracy.
W pkt 5.5.8 swz Zamawiający określił wymóg zatrudnienia na
podstawie umowy o pracę osób wykonujących wskazane przez Zamawiającego czynności:
roboty sanitarne, elektryczne, teletechniczne, drogowe, prowadzenia pojazdów używanych
do realizacji zamówienia. Na tej podstawie nie można wnioskować, iż w warunku udziału w
postępowaniu w części dotyczącej osób zdolnych do wykonania zamówienia, Zamawiający
miał mieć na myśli osoby wykonujące roboty sanitarne, elektryczne, teletechniczne,
drogowe, czy też prowadzenie pojazdów. Takiego wymagania nie da się wyinterpretować z
brzmienia pkt 17.5 swz. Kwestia odpowiedzialności i obowiązków wykonawcy w zakresie
zatrudnienia osób na podstawie umowy pracę stanowi element świadczenia, a nie element
weryfikacji podmiotowej w tym zdolności do realizacji zamówienia. Nałożone w tym
elemencie obowiązki wykonawcy/podwykonawcy nie mogą obecnie nadawać odmiennego
znaczenia postanowieniom pkt 17.5 swz, w szczególności przez nadanie kierunku wykładni
zapisu „zdolności do wykonania zamówienia”.
Należy również odnotować, iż w wezwaniu do uzupełnienia podmiotowego środka
dowodowego Zamawiający w sposób ogólny jedynie wskazał na brak wykazania
dysponowania co najmniej 5 osobami zdolnymi do wykonania zamówienia bez
jakiegokolwiek komentarza wskazującego, że dwie wskazane w wykazie osoby posiadające
kwalifikacje zawodowe i doświadczenie do pełnienia nadzoru nie mogą być zaliczone do
grona osób realizujących zamówienia. Wykonawca na podstawie wezwania nie mógł zatem
ustalić po pierwsze, czy osoby wskazane w wykazie nie spełniają warunku tylko dlatego, że
łącznie wskazanych zostały cztery osoby, czy też, że nie mogą być zaliczone do grona osób
realizujących zamówienie. Ponieważ nie było żadnych wytycznych co do ustalenia jakie
osoby mogą być zaliczone do grupy realizującej zamówienie, każda osoba wpisująca się w
proces realizacji zamówienia stanowiła wystarczający dla wykazania spełnienia warunku
udziału w postępowaniu potencjał kadrowy. Tym samym wskazanie dodatkowej, piątej osoby
mającej sprawować nadzór wypełniało warunek udziału w postępowaniu.
W świetle powyższego orzeczono jak w sentencji.
O
kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 575 Ustawy
Prawa zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy § 5 ust. 2 i § 7 ust. 1 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437). Izba zaliczyła do kosztów postępowania
wpis
oraz wynagrodzenie pełnomocnika Odwołującego w wysokości wskazane w rachunku
złożonym przed zamknięciem rozprawy i obciążyła nimi Zamawiającego.
Przewodniczący: ……………………….