Sygn. akt: KIO 113/24
WYROK
Warszawa, dnia 5 lutego 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Anna Osiecka-Baran
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu
9 stycznia 2024 r. przez wykonawcę M. M. prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Produkcji Handlu i Usług "STYL-PROJEKT"
M. M.
z siedzibą w Trzebownisku w postępowaniu prowadzonym przez Zespół Opieki
Zdrowotnej w Bolesławcu
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża wykonawcę M. M. prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Produkcji Handlu i Usług
"STYL-PROJEKT" M. M.
z siedzibą w Trzebownisku i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
M. M.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo
Produkcji Handlu i Usług "STYL-PROJEKT" M. M. z siedzibą w
Trzebownisku
tytułem wpisu od odwołania;
zasądza od wykonawcy M. M. prowadzącego działalność gospodarczą pod
firmą Przedsiębiorstwo Produkcji Handlu i Usług "STYL-PROJEKT" M. M. z
siedzibą w Trzebownisku na rzecz zamawiającego Zespół Opieki Zdrowotnej
w Bolesławcu kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero
groszy)
tytułem zwrotu kosztów strony poniesionych w związku z
wynagrodzeniem pełnomocnika.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący:
……………………………………...
Sygn. akt KIO 113/24
U z a s a d n i e n i e
Zespół Opieki Zdrowotnej w Bolesławcu, dalej „Zamawiający”, prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie podstawowym pn. Adaptacja
pomieszczeń pod dostawę Tomografu Komputerowego - wykonanie instalacji gazów
medycznych na
terenie Zespołu Opieki Zdrowotnej w Bolesławcu. Postępowanie
prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.), dalej „ustawa Pzp”. Ogłoszenie o
zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 24
października 2023 r. pod numerem 2023/BZP 00459386.
W dniu 9 stycznia 2024 r. wykonawca M. M.
prowadzący działalność gospodarczą
pod firmą Przedsiębiorstwo Produkcji Handlu i Usług "STYL-PROJEKT" M. M. z siedzibą w
Trzebownisku
, dalej „Odwołujący”, wniósł odwołanie, zarzucając Zamawiającemu
naruszenie:
art. 255 pkt 6 ustawy Pzp
przez unieważnienie postępowania, z uwagi na
okoliczność, iż w treści Specyfikacji Warunków Zamówienia (SWZ) oraz Specyfikacji
Technicznej Wykonania i Odbioru
Robót Budowlanych (STWiORB) Zamawiający prawidłowo
określił wymagania dotyczące zarówno przedmiotu zamówienia, jak i wykonawców. W
STWiORB Zamawiający wyraźnie wskazał, iż Instalacja gazów medycznych, a właściwie
system rurociągowy do gazów medycznych, zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu
Europejskiego i Rady (UE) 2017/745 z dnia 5 kwietnia 2017 r. w sprawie wyrobów
medycznych,
zmiany dyrektywy 2001/83/WE, rozporządzenia (WE) nr 178/2002 i
rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 oraz uchylenia dyrektyw Rady 90/385/EWG i
93/42/EWG, oraz przepisami krajowymi (ustawa o wyrobach medycznych z dnia 7 kwietnia
2022 r. Dz. U. 2022 poz. 974) są wyrobem medycznym klasy IIb.
Wbrew obecnej zmianie stanowiska Zamawiającego zawartej w uzasadnieniu czynności
unieważnienia postępowania, instalacje gazów medycznych to wyrób klasy II b, a nie II a,
nadto klasyfikacja instalacji gazów medycznych jako klasy IIb jest jednolicie traktowana
zarówno przez przepisy dyrektywy Rady 93/42/EWG z dnia 14 czerwca 1993 r. dotycząca
wyrobów medycznych (Dz.U. L 169 z 12.7.1993, str. 1) oraz Rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego i Rady (UE) 2017/745 z dnia 5 kwietnia 2017 r. w sprawie wyrobów
medycznych,
a także przepisy krajowe.
art. 239 ust. 1 ustawy Pzp przez
niedokonanie wyboru oferty Odwołującego, jako
najkorzystniejszej z ofert nieodrzuconych,
wszystkie ww.
czynności w konsekwencji doprowadziły do naruszenia przez Zamawiającego
zasad prowadzenia postępowania, a to uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie Zamawiającemu:
uchylenia
czynności Zamawiającego, tj. czynności unieważnienia postępowania oraz
udzielenia
zamówienia Odwołującemu, jako wykonawcy, który złożył najkorzystniejszą ofertę
spośród ofert niepodlegających odrzuceniu.
Do postępowania odwoławczego w ustawowym terminie nie przystąpił żaden
wykonawca.
Zamawiający pismem z dnia 31 stycznia 2024 r. złożył odpowiedź na odwołanie,
wnosząc o oddalenie odwołania w całości.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
stron, złożone w pismach procesowych, jak też podczas rozprawy, Izba stwierdziła, iż
odwołanie zasługuje na oddalenie.
Izba uwzględniła przy rozpoznaniu odwołania dokumentację postępowania,
w
szczególności: specyfikację warunków zamówienia, specyfikację techniczną wykonania i
odbioru r
obót budowlanych, oferty wykonawców, informację o unieważnieniu postępowania.
Izba
wzięła również pod uwagę stanowiska wyrażone w odwołaniu, odpowiedzi na
odwołanie, a także oświadczenia i stanowiska stron wyrażone ustnie do protokołu
posiedzenia i rozprawy w dniu 1 lutego 2024 r.
Izba nie uwzględniła przy rozpoznaniu odwołania graficznej reprezentacji reguł
klasyfikacyjnych i ich wzajemnych relacji
ze str. 5 odpowiedzi na odwołanie, stwierdzając, że
art. 506 ust. 1 ustawy Pzp
wprowadza zasadę prowadzenia postępowania odwoławczego w
języku polskim, zgodnie zaś z art. 506 ust. 2 ustawy Pzp wszystkie dokumenty przedstawia
się w języku polskim, a jeżeli zostały sporządzone w języku obcym, strona oraz uczestnik
postępowania odwoławczego, który się na nie powołuje, przedstawia ich tłumaczenie na
język polski. Graficzna reprezentacja reguł klasyfikacyjnych, która została przedstawiona bez
tłumaczenia, jest więc wadliwa formalnie i nie ma możliwości oparcia na takim materiale
procesowym ustaleń Izby, a jego wada powoduje, że została przez skład orzekający
pominięta.
Uwzględniając powyższe, Izba ustaliła, co następuje.
Przedmiotem zamówienia jest wykonanie adaptacji pomieszczeń pod dostawę
Tomografu Komputerowego -
Wykonanie instalacji gazów medycznych na ternie Zespołu
Opieki Zdrowotnej w Bolesławcu. Szczegółowy opis oraz sposób realizacji zamówienia
zawiera
Opis przedmiotu zamówienia (OPZ) - Załącznik nr 3 do specyfikacji warunków
zamówienia, dalej „SWZ”.
Stosownie do pkt 3.8 SWZ
Wykonawca do realizacji robót przewidzianych zakresem
zamówienia w zakresie instalacji gazów medycznych winien stosować materiały posiadające
wymagane certyfikaty zgodności z Polską Normą oraz posiadać wymagane certyfikaty dla
wyrobów medycznych klasy IIb, instalacje gazów medycznych należy wykonać w
szczególności zgodnie z normą EN ISO 7396-1:2016-07 oraz zgodnie z zapisami zawartymi
w dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót oraz SWZ.
Zgodnie z postanowieniami STWiORB (str.1)
Instalacja gazów medycznych, a
właściwie system rurociągowy do gazów medycznych, zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM
PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2017/745 z dnia 5 kwietnia 2017 r. w
sprawie wyrobów medycznych, zmiany dyrektywy 2001/83/WE, rozporządzenia (WE) nr
178/2002 i rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 oraz uchylenia dyrektyw Rady 90/385/EWG i
93/42/EWG, oraz przepisami krajowymi (USTAWA O WYROBACH MEDYCZNYCH z dnia 7
kwietnia 2022 r. Dz. U. 2022 poz. 974), są wyrobem medycznym klasy IIb.
W toku postępowania oferty złożyło 2 wykonawców I. R. prowadząca działalność
gospodarczą pod firmą MED- INSTAL I. R. oraz Odwołujący.
Zamawiający dokonał wyboru oferty najkorzystniejszej w dniu 22 listopada 2023 r.
Odwołujący w dniu 27 listopada 2023 r. wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej, zaskarżając czynności Zamawiającego, tj.:
a) zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez I. R. prowadzącą działalność gospodarczą
pod firmą MED- INSTAL I. R.,
b) zaniechanie
zwrócenie się przez Zamawiającego do ww. wykonawcy o udzielenie
wyjaśnień w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub ich istotnych części składowych,
c) dokonanie wyboru oferty najkorzystniejszej,
d) zaniechanie czynności polegającej na wyborze oferty Odwołującego jako
najkorzystniejszej.
D
o postępowanie odwoławczego nie przystąpił żaden wykonawca. Zamawiający w
odpowiedzi na odwołanie uwzględnił zarzuty, co spowodowało umorzenie postępowania
odwoławczego (postanowienie KIO z dnia 8 grudnia 2023 r., sygn. akt KIO 3539/23).
W dniu 4 stycznia 2024 r.
Zamawiający przesłał do wykonawców pismo informujące o
unieważnieniu czynności wyboru oferty najkorzystniejszej oraz unieważnieniu postępowania
na podstawie art. 255 pkt 6 ustawy
Pzp wskazując, że po poddaniu dogłębnej analizie
zarzutów wniesionych przez Przedsiębiorstwo Produkcji Handlu i Usług "STYL-PROJEKT"
M. M.
z siedzibą 36-001 Trzebownisko 53 A doszedł do wniosku, że w toku postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego pn. „Adaptacja pomieszczeń pod dostawę Tomografu
Komputerowego -
Wykonanie instalacji gazów medycznych na ternie Zespołu Opieki
Zdrowotnej w Bolesławcu” doszło do uchybień.
Zamawiający w istocie nie zwrócił się do Wykonawcy MED-INSTAL I. R. o
wyjaśnienie składników cenowych oferty, pomimo tego, że oferowana cena była niższa o
ponad 30% od wartości zamówienia powiększonej o VAT. Był do tego bezwzględnie
zobowiązany na podstawie art. 224 ust. 2 Pzp.
Ponadto rzeczywiście Zamawiający dokonał wyboru oferty Wykonawcy MED-INSTAL
I. R.
, legitymującego się certyfikatem CE dla wyrobów medycznych klasy ryzyka IIa podczas,
gdy w ogłoszonym SWZ wskazano wymóg przedstawienia certyfikatu klasy IIb dla instalacji
gazów medycznych. Stąd też oferta ta powinna zostać odrzucona, na podstawie art. 226 ust.
1 pkt 5) Pzp, jako niespełniająca warunków zamówienia.
Jednakże odrzucenie oferty Wykonawcy MED-INSTAL I. R. było by działaniem
nieprawnym z uwagi na zapisy Rozporządzenia MDR 2017/745 zastępujące Dyrektywę
Medyczną 93/42, na podstawie której Wykonawca MED-INSTAL I. R. prowadził działalność
jako producent wyrobu medycznego instalacji gazów medycznych dzięki wykonanej
certyfikacji wg aktualnie obowiązującego Rozporządzenia MDR 2017/745, spełniając
najnowsze i aktualne wymagania w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i skuteczności
działania produkowanych wyrobów medycznych.
Na uwagę zasługuje fakt, iż nowe Rozporządzenie 2017/745 zezwala jeszcze na
wykonywanie
działalności w oparciu o certyfikat wg Dyrektywy 93/42, w ramach
wprowadzonych okresów przejściowych. Wg Dyrektywy 93/42 Instalacje gazów medycznych
były klasyfikowane jako wyrób medyczny klasy IIb. Jednakże należy zauważyć, że jest to
stare podejście do wymagań, które zostało zmodyfikowane Rozporządzeniem MDR
2017/745 wg której instalacje gazów medycznych są klasyfikowane jako wyrób medyczny
klasy IIa.
Wobec powyższego Zamawiający powinien dopuścić, zapisami w dokumentacji
wykonanie zakresu umowy, zarówno w oparciu o certyfikat wg Dyrektywy 93/42 jak i
Rozporządzenie MDR 2017/745.
Nie dokonując wskazanych wyżej czynności Zamawiający doprowadził do zakłócenia
zasad uczciwej konkurencji oraz nierównego traktowania Wykonawców. Wobec powyższych
okoliczności, Zamawiający zobligowany jest do unieważnienia postępowania z uwagi na jego
wadę której nie można usunąć w drodze powtórzenia nieprawidłowej czynności.
Uwzględniając powyższe, Izba zważyła, co następuje.
W pierwszej kolejności Izba ustaliła, że nie zaszła żadna z przesłanek, o których
stanowi art. 528 ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania.
W drugiej kolejności Izba stwierdziła, że Odwołującemu przysługiwało prawo do
skorzystania ze środka ochrony prawnej, gdyż wypełniono materialnoprawną przesłankę
interesu w uzyskaniu zamówienia, określoną w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, kwalifikowaną
możliwością poniesienia szkody, będącej konsekwencją zaskarżonych w odwołaniu
czynności.
Dalej, Izba, uwzględniając zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, w
szczególności zakres zarzutów podniesionych w odwołaniu, doszła do przekonania, iż w
niniejszym postępowaniu nie doszło do naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy,
które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie
zamówienia, a tym samym, na podstawie art. 554 ust. 1 ustawy Pzp, rozpoznawane
odwołanie zasługiwało na oddalenie.
Izba podzieliła stanowisko Zamawiającego, uznając że unieważnienie postępowania
było prawidłowe, stosownie do art. 255 pkt 6 ustawy Pzp, zgodnie z którym zamawiający
unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli postępowanie obarczone jest
niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu
umowy w
sprawie zamówienia publicznego.
Odwołujący podnosił, że unieważnienie postępowania przez Zamawiającego było
niezasadne, bowiem wbrew
zmianie stanowiska Zamawiającego zawartej w uzasadnieniu
czynności unieważnienia postępowania, instalacje gazów medycznych to wyrób klasy IIb, a
nie klasy IIa.
Z powyższym, zdaniem składu orzekającego, nie sposób się zgodzić.
Zgodnie z art. 51 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)
2017/745 z dnia 5 kwietnia 2017 r.
w sprawie wyrobów medycznych, zmiany dyrektywy
2001/83/WE, rozporządzenia (WE) nr 178/2002 i rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 oraz
uchylenia dyrektyw Rady 90/385/EWG i 93/42/EWG
, dalej „rozporządzenie 2017/745”,
Wyroby dzieli się na klasy I, IIa, IIb oraz III, uwzględniając przewidziane zastosowanie
wyrobów oraz związane z nimi ryzyko. Klasyfikację przeprowadza się zgodnie z załącznikiem
VIII.
W myśl art. 52 ust. 1 ww. rozporządzenia Przed wprowadzeniem wyrobu do obrotu
producenci przeprowadzają ocenę zgodności tego wyrobu, zgodnie z mającymi
zastosowanie procedurami oceny zgodności określonymi w załącznikach IX–XI. Stosownie
do ust. 2 art. 52
Przed wprowadzeniem do używania wyrobu, który nie jest wprowadzony do
obrotu, producenci przeprowadzają ocenę zgodności tego wyrobu, zgodnie z mającymi
zastosowanie procedurami oceny zgodności określonymi w załącznikach IX–XI.
Załącznik IX ww. rozporządzenia obciąża producenta obowiązkiem, wynikającym z
art. art. 10 ust. 9 rozporządzenia 2017/745, ustanowienia, dokumentowania i wdrożenia
systemu zarządzania jakością produkcji i przeprowadzenia oceny tego systemu przez
jednostkę notyfikowaną.
Załącznik VIII ww. rozporządzenia zawiera zaś reguły klasyfikacji. Zgodnie z regułą
Zastosowanie reguł klasyfikacji zależy od przewidzianego zastosowania wyrobów.
Stosownie do reguły 3.2 Jeżeli dany wyrób przeznaczony jest do używania w połączeniu z
innym wyrobem, reguły klasyfikacji stosowane są oddzielnie do każdego z wyrobów.
Wyposażenie wyrobu medycznego i produktu wymienionego w załączniku XVI klasyfikuje się
oddzielnie, niezależnie od wyrobu, z którym jest używane. Jak stanowi reguła 1 w pkt 4.1
Wszystkie wyroby nieinwazyjne należą do klasy I, chyba że podlegają jednej z poniższych
reguł. W myśl reguły 2 z pkt 4.2
Wszystkie wyroby nieinwazyjne przeznaczone do
przesyłania lub przechowywania krwi, płynów ustrojowych, komórek lub tkanek, płynów lub
gazów do celów ewentualnych infuzji, podawania lub wprowadzania do organizmu należą do
klasy IIa:
— jeżeli mogą zostać połączone z aktywnym wyrobem klasy IIa, klasy IIb lub klasy III, lub
— jeżeli są przeznaczone do przesyłania lub przechowywania krwi lub innych płynów
ustrojowych lub do przechowywania organów, części organów lub komórek i tkanek ciała, z
wyjątkiem worków na krew; worki na krew należą do klasy IIb.
We wszystkich pozostałych przypadkach wyroby takie należą do klasy I.
Jak stanowi art. 2 ust. 4 rozporządzenia 2017/745 „wyrób aktywny” oznacza wyrób,
którego funkcjonowanie zależy od źródła energii innego niż energia generowana przez ciało
ludzkie do tego celu lub przez siłę grawitacji i który działa poprzez zmianę gęstości lub
przetwarzanie tej energii. Za wyroby aktywne nie uznaje się wyrobów przeznaczonych do
przenoszenia między wyrobem aktywnym a pacjentem – bez istotnych zmian – energii,
substancji lub innych elementów. Oprogramowanie również uznaje się za wyrób aktywny.
Zgodnie z art. 2 ust. 6
rozporządzenia 2017/745 „wyrób inwazyjny” oznacza wyrób,
który w całości lub części wnika do wnętrza ciała przez jeden z jego otworów lub przez
powierzchnię ciała.
Przedmiotem zamówienia jest wykonanie instalacji gazów medycznych na terenie
Zespołu Opieki Zdrowotnej w Bolesławcu. Bezspornym między stronami było, że instalacja
gazowa jest wyrobem aktywnym. Spór dotyczył ustalenia czy instalacja gazów medycznych
jest wyrobem medycznym klasy IIa czy klasy IIb.
Izba uznała, że instalacja gazów medycznych należy do klasy IIa, bowiem nie jest
wyrobem inwazyjnym. Zaklasyfikowanie do wyrobów inwazyjnych wymaga, stosownie do
definicji zawartej w
art. 2 ust. 6 rozporządzenia 2017/745, wniknięcia do wnętrza ludzkiego
ciała przez jakikolwiek otwór lub powierzchnię ciała. Tymczasem instalacja gazów służy
transportowi gazów medycznych do urządzeń końcowych. Ponadto, zgodnie z pkt 4.2
(reguła 2) załącznika VIII rozporządzenia 2017/745 wszystkie wyroby nieinwazyjne
przeznaczone do przesyłania lub przechowywania krwi, płynów ustrojowych, komórek lub
tkanek, płynów lub gazów do celów ewentualnych infuzji, podawania lub wprowadzania do
organizmu należą do klasy IIa jeżeli mogą zostać połączone z aktywnym wyrobem klasy IIa,
klasy IIb lub klasy III
. Biorąc pod uwagę powyższą regułę nie sposób zgodzić się z
Odwołującym, że jeśli wyrób medyczny może zostać połączony z aktywnym wyrobem klasy
IIa, to ten
wyrób należy do wyższej klasy wyrobu medycznego – IIb.
Dodatkowo, argumentacja
Odwołującego, że instalacja gazowa jest wyrobem klasy
IIb z uwagi na to, że łączy się z innymi wyrobami klasy IIb nie znajduje uzasadnienia.
Instalacja gazowa jest odrębnym wyrobem medycznym. Tym bardziej, że zgodnie z pkt 3.2
załącznika VIII rozporządzenia 2017/745 jeżeli dany wyrób przeznaczony jest do używania w
połączeniu z innym wyrobem, reguły klasyfikacji stosowane są oddzielnie do każdego z
wyrobów. Zatem twierdzenie, że całość przedmiotu zamówienia w postaci instalacji gazowej
podlega obowiązkowi certyfikacji IIb jest chybione. Nie ma żadnej reguły, która podnosiłaby
klasę instalacji gazowej z IIa do IIb przez samo połączenie z wyrobami wyższej klasy. Jak
słusznie zauważył Zamawiający jest wręcz przeciwnie, gdyż z reguły 4.2 rozporządzenia
wynika, że wyrób nieinwazyjny służący do transportu gazów staje się produktem
klasy IIa przez
możliwość połączenia z produktem klasy IIb. W przeciwnym wypadku byłby
wyrobem klasy I.
Rację należy przyznać też Zamawiającemu, że wobec instalacji gazowej nie znajdzie
zastosowania reguła z pkt 6.4 załącznika VIII ww. rozporządzenia (reguła 12), zgodnie z
którą Wszystkie wyroby aktywne przeznaczone do podawania do organizmu lub usuwania z
niego produktów leczniczych, płynów ustrojowych lub innych substancji należą do klasy IIa, o
ile to podawanie lub usuwanie nie odbywa się w sposób potencjalnie niebezpieczny, biorąc
pod uwagę rodzaj substancji, daną część ciała oraz sposób stosowania, w którym to
przypadku należą do klasy IIb. Jest to zrozumiałe skoro instalacja gazowa nie podaje
bezpośrednio do ciała pacjenta gazów medycznych, a jedynie przesyła gaz do punktu
poboru.
Równocześnie Izba wskazuje, że Odwołujący powołuje się na przepisy, które już nie
obowiązują. Ustawa z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych (Dz.U. 107 poz. 679)
straciła moc zgodnie z art. 147 ustawy o wyrobach medycznych z dnia 7 kwietnia 2022 r.
(Dz.U. z 2022 r. poz. 974)
. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 30 kwietnia 2004 r.
(Dz.U. nr 100, poz. 1027 ze zm.)
obowiązywało do dnia 17 września 2010 r.
Reasumując, Zamawiający w sposób nieprawidłowy wymagał w postanowieniach
SWZ dla przedmiotu
zamówienia - instalacji gazowej – certyfikacji klasy IIb, podczas gdy
wymagać mógł jedynie klasy IIa.
Wobec powyższych okoliczności Izba uznała, że Zamawiający prawidłowo
zastosował przesłankę wynikającą z art. 255 pkt 6 ustawy Pzp, nakazującą unieważnienie
postępowania w przypadku gdy w jego toku wystąpiła niemożliwa do usunięcia wada
uniemożliwiająca zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia
publicznego.
Spełnione zostały bowiem wszystkie przesłanki uprawniające do zastosowania tego
przepisu. Stwierdzić należy, że w postępowaniu doszło do naruszenia przez zamawiającego
przepisów regulujących jego prowadzenie (wada postępowania). Wada ta polega na tym, że
Zamawiający w sposób błędny określił klasę instalacji gazów medycznych, ograniczając krąg
potencjalnych wykonawców, bowiem producenci instalacji gazowych posiadających
certyfikację IIa zgodnie z rozporządzeniem 2017/745 byli wyłączeni od udziału w
postępowaniu.
Nie ulega również wątpliwości, że naruszenie to stanowi wadę niemożliwą do
usunięcia, gdyż na tym etapie postępowania, kiedy zostały złożone oferty, nie można
dokonać zmiany postanowień SWZ, w których doprecyzowane zostanie kryterium klasy
instalacji gazowych
. Należy też stwierdzić, że owa wada postępowania skutkuje brakiem
możliwości zawarcia niepodlegającej unieważnieniu umowy. Nieważność taka może zostać
stwierdzona zarówno w oparciu o art. 58 kodeksu cywilnego, w trybie art. 189 kodeksu
postępowania cywilnego, jak i w oparciu o możliwość przewidzianą w art. 705 kodeksu
cywilnego. Jednocześnie nie stoi na przeszkodzie stwierdzenia nieważności umowy w
oparciu o ww. przepisy, brak wystąpienia przesłanek zawartych w art. 457 ust. 1 ustawy Pzp
w przedmiotowym przypadku. Jak zauważono w Komentarzu do PZP wydanym w 2021 r.,
pod. red. Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych H. Nowaka (strony 1230-1231)
enumeratywne wyliczenie wad powodujących nieważność względną umowy (wzruszalność)
w art. 457 ust. 1 oraz art. 458 Pzp nie wyklucza natomiast możliwości zaistnienia wad
czynności prawnej, powodujących nieważność bezwzględną, w szczególności w świetle art.
58 Kc. Powództwo przewidziane w art. 189 Kpc można wnosić w każdym przypadku, w
którym zachodzi nieważność bezwzględna umowy w sprawie zamówienia publicznego. (…)
Pojęcie aukcji albo przetargu, o którym mowa w art. 705 kodeksu cywilnego, należy przy tym
definiować niezależnie, na podstawie ogólnych uregulowań Kodeksu cywilnego. Te ostatnie
nie wskazują szczegółowych rozwiązań proceduralnych, a wynika z nich jedynie, że aukcja
lub przetarg to postępowania otwarte, konkurencyjne, poprzedzone ogłoszeniem. Mając to
na uwadze, należy wskazać, że dyspozycja art. 705 kodeksu cywilnego znajdzie
zastosowanie do umów w sprawie zamówień publicznych zawartych w wyniku
jakiegokolwiek postępowania otwartego (poprzedzonego ogłoszeniem) prowadzonego w
oparciu o przepisy ustawy Pzp.
Jednocześnie, jak już wyżej wskazano, dokonanie otwarcia ofert przez
Zamawiającego, powoduje, że niemożliwe jest zmodyfikowanie specyfikacji warunków
zamówienia w zakresie ww. parametru opisu przedmiotu zamówienia, zatem zachodzi
konieczność unieważnienia niniejszego postępowania.
W konsekwencji powyższej argumentacji zarzut z odwołania nie zasługiwał na
uwzględnienie.
Skoro więc Zamawiający był uprawniony do unieważnienia niniejszego postępowania,
zgodnie z przepisami ustawy, to
nie dopuścił się naruszenia art. 239 ust. 1 ustawy Pzp oraz
zasad prowadzenia postępowania.
Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku sprawy
na podstawie art. 575 ustawy Pzp
oraz w oparciu o przepisy rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania
(Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący: ……………………………………….