Sygn. akt: KIO 135/24
WYROK
Warszawa, dnia 6 lutego 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Maria Kacprzyk
Protokolantka:
Wiktoria Ceyrowska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 1 lutego 2024 r. w Warszawie,
odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 15 stycznia 2024 r. przez wykonawcę
Freyssinet Polska
sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego Gminę Wizna
przy udziale uczestnika
po stronie zamawiającego: wykonawcy Optem sp. z o.o. z siedzibą
w
Gdańsku zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego,
orzeka:
oddala odwołanie;
kosztami postępowania obciąża odwołującego i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez
wykonawcę Freyssinet Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie tytułem
wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
…………..
Sygn. akt: KIO 135/24
Uzasadnienie
Zamawiający – Gmina Wizna, prowadzi w trybie podstawowym bez negocjacji postępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego pod nazwą „Przebudowa i modernizacja mostu
drogowego w miejscowości Bronowo” w formule zaprojektuj i wybuduj (nr ref.:
DI.271.3.8.2023), dalej zwane:
„Postępowaniem”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych pod
numerem 2023/BZP 00531899/01 z dnia 5 grudnia 2023 r.
Wartość zamówienia nie
przekracza
progów unijnych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 3
ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2023 r. poz.
1605 z późn. zm.), dalej zwanej „Pzp”.
W dniu 12 stycznia 2024
roku Odwołujący – Freyssinet Polska sp. z o.o.z siedzibą
w Warszawie
(dalej: „Odwołujący”), działając na podstawie art. 505 ust. 1, art. 513 pkt 1 i 2,
art. 515 ust. 1 Pzp,
wniósł odwołanie na niezgodną z przepisami Pzp czynności i zaniechania
Zamawiającego, polegające na odrzuceniu oferty Odwołującego jako zawierającej rażąco
niską cenę.
Odwołujący zaskarżonej czynności Zamawiającego zarzucił naruszenie następujących
przepisów:
1) art. 226 ust 1 pkt 8 Pzp w zw z art. 224 ust 6 Pzp
polegające na odrzuceniu oferty
Odwołującego z uwagi na rażąco niską cenę, gdyż zdaniem Zamawiającego oferta
oraz złożone wyjaśnienia nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu, -
podczas, gdy -
cena wskazana przez Odwołującego w ofercie i wyjaśnieniach wynika
z oferowanej przez niego technologii i zaplecza technicznego, co wynika za równo z
oferty, jak i złożonych wyjaśnień;
2) art. 226 ust 1 pkt 5 Pzp
w zw. z § 106 ust 1 pkt 1c) i pkt 3 b) Rozporządzenia Ministra
Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-
budowlanych dotyczących dróg publicznych (Dz. U. poz. 1518) poprzez przyjęcie, że
pomost drewniany będzie mieć trwałość krótszą, niż 50 lat, a jego elementy
wyposażenia będą mieć trwałość krótszą, niż 25 lat i wywnioskowanie, że z tego
powodu treść oferty jest niezgodna z warunkami zamówienia, - podczas, gdy
Zamawiający nie poparł żadną ekspertyzą, ani nie wskazał żadnej polskiej normy
budowlanej, która by w sposób jednoznaczny wskazywała, że trwałość
impregnowanego ciśnieniowo drewnianego pomostu jest krótsza, niż 50 lat i trwałość
tak impregnowanej balustrady drewnianej jest krótsza, niż 25 lat, a także w sytuacji,
gdy zarówno pomost, jak i jego wyposażenie przedmiotu zamówienia zostały już
wykonane z drewna
3) art. 226 ust 1 pkt 5 Pzp
w zw. z art. 151(1) § 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r.
Kodeks pracy (Dz. U. z 2023 r. poz. 1465), (dalej: „kp”) poprzez przyjęcie, że
Odwołujący zastosował wyłącznie jedną stawkę godzinową, z pominięciem dodatku
do wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych i wywnioskowanie, że z tego
powodu treść oferty jest niezgodna z warunkami zamówienia, - podczas, gdy brak
podstaw do przyjęcia, by Odwołujący nie wypłacił swoim pracownikom stosownie do
art. 151(1) § 1 pkt 2 kp dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych, ponieważ
stawka ta pokrywa najniższą stawkę godzinową (27,70 zł oraz 28,10 zł), jak i dodatek
za pracę w godzinach nadliczbowych (13,85 zł oraz 14,05 zł) oraz przewidziane
przez Odwołującego premie.
Podnosząc powyższe zarzuty, Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu wykonania lub powtórzenia czynności polegającej na dokonaniu
ponownego badania i oceny ofert w celu obiektywnego wyboru oferty najkorzystniejszej,
według przyjętych przez Zamawiającego kryteriów oceny.
Odwołujący podał, że posiada interes we wniesieniu niniejszego odwołania, ponieważ złożył
ofertę, której treść odpowiada SWZ i ubiega się o udzielenie mu zamówienia, zaś brak
wybrania jego oferty uniemożliwia osiągnięcie przez Odwołującego przychodu na poziomie
ustalonej ceny ofertowej oraz prowadzi do utraty zakładanego zysku.
W uzasadnieniu zarzut
ów Odwołujący wskazał, że Zamawiający nie postawił wymogów co
do stosowania, ani nie wykluczył określonej technologii przedmiotu zamówienia. Potwierdza
to w pkt 1 uzasadnienia powołując się na opracowanie w ppkt 4) oraz odpowiedzi na pytania
Wykonawców w ppkt 5) używając sformułowań: „zaleca się” wykonanie remontu
polegającego na wymiennie pomostu z zastosowaniem materiałów lekkich oraz mało
podatnych na warunki atmosferyczne, (…) „sugeruje się” zastosowanie pomostu
kompozytowego.
Ponadto Odwołujący zarzucił, że odpowiednio utrzymywany most drewniany spełnia wymogi
§ 106 ust 1 pkt 1 c) oraz pkt 3 b) Rozporządzenia w sprawie przepisów techniczno-
budowlanych dot. dróg publicznych. Wykonawca podnosi, że to Zamawiający jako zarządca
mostu zobligowany jest do wykonywania bieżących napraw oraz robót utrzymaniowych. W
przypadku braku odpowiednich robot utrzymaniowych i przeprowadzania bieżących
koniecznych napraw żaden materiał nie przetrwa czasu określonego w rozporządzeniu.
Zamawiający nie wykazał żadną ekspertyzą, ani nie wskazał żadnej normy budowlanej, która
by jednoznacznie wskazywała, że trwałość pomostu drewnianego jest krótsza, niż 50 lat
i
trwałość balustrady jest krótsza, niż 25 lat. Wykonawca podnosi, że brak jest normy
prawnej zakazującej budowy mostów drewnianych, w tym z przeznaczeniem na ruch
drogowy.
Dodatkowo, Odwołujący podniósł następujące argumenty:
Wykonanie badań gruntowo-wodnych znajduje się w pkt 2.1 Kosztorysu.
Zamawiający w sposób nieuprawniony zakłada, że pracownicy Wykonawcy nie o
trzymają dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych, oraz, że pracują za najniższe
stawki godzinowe przewidziane w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 14 września
2023 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości
minimalnej stawki godzinowej w 2024 r. (Dz.U. 2023 poz. 1893). Uwagi taki byłyby
słuszne, gdyby proponowana stawka godzinowa była niższa od wskazanej w
powyższych przepisach.
W ustawowym terminie, wykonawca Optem sp. z o.o.
z siedzibą w Gdańsku zgłosił
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.
W dniu 30 stycznia 2023
r., Zamawiający, w wykonaniu zarządzenia Izby, złożył odpowiedź
na
odwołanie, w której wniósł o jego odrzucenie jako wniesionego przez podmiot
nieuprawniony, a w przypadku oddalenia wniosku
– o oddalenie odwołania w całości.
W uzasadnieniu wniosku o odrzucenie odwołania, Zamawiający wskazał, że wśród zarzutów
Odwołania wskazanych w petitum nie wskazano zarzutu związanego z odrzuceniem oferty
Odwołującego:
1) na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp
w zw. z uznaniem przez Zamawiającego, iż oferta
Odwołującego nie zawiera zakresu wymaganego w pkt 2.4.2) Programu Funkcjonalno-
Użytkowego,
2) na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp
w zw. z uznaniem przez Zamawiającego, iż oferta
Odwołującego jest niezgodna z warunkami zamówienia – wymaganiami określonym w rozdz.
XXI SWZ.
Zdaniem Zamawiającego, odwołanie winno zostać odrzucone zgodnie z art. 528
pkt 2 Pzp.
Dalej Zamawiający podkreślił, że Odwołujący mimo wiedzy o zakresie oczekiwanych
wyjaśnień oraz mimo wiedzy o konsekwencji przedłożenia niepełnych wyjaśnień – złożył 3
stycznia 2024 r. wyjaśnienia zawierające ogólnikowe twierdzenia, że na zaoferowaną cenę
wpływ ma ukończenia kilku kontraktów (niewymienionych z nazwy), przyjęta polityka
generowania oszczędności zaplecza (bez wskazania konkretnych kwot), wskazując że „nie
może jednak wskazać dokładnego sposobu wyliczenia oferty z uwagi na fakt, iż stanowi to
tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumienie art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o
zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2022 r. poz. 1233).
Ponadto Zamawiający wskazał, że w przedłożonym kosztorysie, w poz. 4.1, oraz w poz.
5.4.4 Odwołujący wskazał metodologię obliczenia kosztu zatrudnienia osób mających
wykonywać zamówienie. W kolumnie „opis prac” wskazał, że w trakcie realizacji zamówienia
zamierza zatrudnić 7 osób, w wymiarze 12 godzin na dobę przez 27 dni, przez okres 5
miesięcy (przez okres 1 miesiąca za zakres, o którym mowa w poz. 4.1 oraz przez okres 4
miesięcy za zakres, o którym mowa w 5.4.4), płacąc stawkę godzinową w wysokości 57 zł.
Zamawiający na tej podstawie przyjął, że każdy z pracowników Odwołującego przepracować
miałby 324 godzin miesięcznie, co oznacza, że pracownicy świadczyć mieliby pracę w
godzinach nadliczbowych.
Zdaniem Zamawiającego koszt związany z planowaną liczbą
godzin nadliczbowych nie został przy obliczeniu ceny uwzględniony.
W zakresie trwałości mostu, Zamawiający podkreślił, że Oferowana przez Odwołującego
technologia polegająca na wykonaniu drewnianego pomostu z pewnością nie stanowi
modernizacji obiektu, którego pomost obecnie jest drewniany, a ponadto nie spełnia
wymagania dotyczącego trwałości pomostu. Ponadto przytoczył, że załączniku do Programu
Funkcjonalno-
Użytkowego określono, że szacunkowa żywotność konstrukcji drewnianej
wynosi 15 lat.
W dniu 1 lutego 2023 r.
Przystępujący w treści którego przychylił się do stanowiska
Zamawiającego oraz wniósł o przeprowadzenie dowodów z fragmentów publikacji
dotyczących trwałości drewna, zdjęć mostów kompozytowych, normy EN 335-2:2006 oraz
wydruku ze strony internetowej Odwołującego.
Na posiedzeniu i rozprawie Strony oraz uczestnicy
podtrzymały dotychczas wyrażone
stanowiska.
Po
przeprowadzeniu
rozprawy,
uwzględniając
ogłoszenie
o
zamówieniu
oraz
dokumenty zamówienia, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
Stron zawarte w odwołaniu i odpowiedzi na odwołanie, a także wyrażone ustnie
na rozprawie i odnotowane w protokole, Izba
ustaliła, co następuje:
Przedmiotem zamówienia jest wykonanie prac projektowych oraz robót budowlanych
w
systemie „zaprojektuj i wybuduj” dla zadania inwestycyjnego przewidzianego do
dofinansowania z Programu: Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji
Strategicznych, zwanego dalej „Programem”, zgodnie ze wstępną promesą Nr
Edycja8/2023/8436/PolskiLad, dotyczącą realizacji przez Gminę Wizna Inwestycji pn:
„Przebudowa i modernizacja mostu drogowego w miejscowości Bronowo” w formule
zaprojektuj i wybuduj, tj. zaprojektowanie i wybudowanie mostu drogowego w miejscowości
Bronowo wraz z uzyskaniem wymaganych przepisami prawa uzgodnień, pozwoleń, decyzji
jak i wszelkich prac budowlano montażowych dot. robót opisanych w Programie
Funkcjonalno-
Użytkowym (PFU) oraz niewymienionych, a koniecznych do prawidłowej
realizacji zamówienia (roz. V ust. 2 SWZ).
Zgodnie z postanowieniami SWZ, Program Funkcjonalno-
Użytkowy (PFU), stanowiący zał.
nr 9 do SWZ, służy do ustalenia planowanych kosztów prac projektowych i robót
budowlanych oraz prawidłowego przygotowania oferty. PFU ponadto określa rodzaj i zakres
zamówienia niezbędnego do wykonania przedmiotowego zadania. Zamawiający zaznaczył
także, że dokument zatytułowany „Ocena stanu technicznego mostu na rzece Narwi,
zlokalizowanego w miejscowości Bronowo” zawiera ocenę stanu technicznego istniejącego
mostu, określenie zakresu uszkodzeń i niezbędnych napraw oraz proponowaną technologię
wykonania pokładu.
W dniu 8 grudnia 2023 r.
Zamawiający udzielił wyjaśnień o następującej treści:
„Pytanie:
1. W ocenie Stanu Technicznego we wnioskach ogólnych z przeprowadzonych badań
sugeruje się wykonanie pomostu z kompozytów. Czy zamawiający dopuszcza wykonanie
pokładu mostu z bali drewnianych o śr. grubości 18 cm montowanych na "rąb" z wykonaniem
na nich nawierzchni z asfaltu lanego o śr. gr. 5,5 cm.
Odpowiedź:
1. Zgodnie z dołączoną do dokumentacji „Oceną stanu technicznego mostu na rzece Narwi,
zlokalizowanego w miejscowości Bronowo” sugerowane jest zastosowanie materiałów
kompozytowych.
”.
D
o wyznaczonego terminu składania ofert, wpłynęło 3 oferty, w tym oferty Odwołującego
oraz Przystępującego.
W ramach badania i oceny ofert, w dniu 27 grudnia
2023 r. Zamawiający wezwał
Odwołującego do złożenia wyjaśnień w zakresie wyliczenia ceny, w tym złożenia dowodów.
Zawarł także prośbę o informację na temat uwzględnienia elementów mających wpływ na
wartość ww. pozycji, w kwestiach wskazanych poniżej (pytania przykładowe):
1. Jakie elementy w zakresie przebudowy mostu Wykonawca uwzględnił w kalkulacji.
2. Prosimy o przedłożenie szczegółowej kalkulacji w postaci kosztorysu pełnego.
3. Prosimy o wyjaśnienie, z jakiego materiału Wykonawca zamierza wykonać pokład mostu?
4. Czy Wykonawca zawarł porozumienia/umowy wstępne na podwykonawstwo?
W dniu 3 stycznia 2024 r., Odwołujący udzielił wyjaśnień w zakresie ceny oraz oświadczył,
że
uwzględnia ona wszystkie elementy związane z należytym wykonaniem Zamówienia,
gwarantuje należyte jego wykonanie w zakresie zgodnym z wymaganiami zawartymi w
Specyfikacji Warunków Zamówienia, w tym w warunkach umowy, obejmuje całkowite koszty
wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z założeniami PF-U oraz Oceny Stanu
Technicznego, w tym również wszelkie koszty towarzyszące jej wykonaniu. Przedstawił
także kosztorys ofertowy pełny, zawierające opis prac oraz ceny jednostkowe netto.
Wyjaśnił, że oferta zakłada wykonanie pokładu mostu z drewna konstrukcyjnego
impregnowanego ciśnieniowo lub zanurzeniowo, gdzie zastosowany zostanie impregnat
skutecznie zabezpieczający drewno przed grzybami oraz szkodnikami, a zarazem będzie
przyjaznym dla środowiska naturalnego oraz ludzi. Wskazał także zysk na poziomie 15%.
W dniu 10 stycznia 2024 r., Zamawiający poinformował wykonawców o odrzuceniu oferty
Odwołującego. Wskazał m.in. niezgodność treści oferty z jego wymaganiami, z których
wynika, że Zamawiający oczekuje wykonania konstrukcji o trwałości znacznie
przewyższającej trwałość, jaką obecnie posiada obiekt, którego pomost wraz z
wyposażeniem wykonany jest w całości z drewna, zwłaszcza w kontekście jego użytkowania
(most jest wykorzystywany przez okolicznych rolników jako dojazd do pól uprawnych).
Przytoczył także argumentację o trwałości obiektu mostowego i pomostu. Ponadto
Zamawiający wskazał, że kosztorys przedłożony przez Odwołującego nie posiada pozycji
związanej z wykonaniem badań gruntowo – wodnych, a badania te są niezbędne do
realizacji zamówienia. Wykonawca oferując jedną stawkę godzinową w wysokości 57 zł (lub
54,88 zł) złożył ofertę, która jest sprzeczna z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 13
września 2022 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości
minimalnej stawki godzinowej w 2023 r. wydanego na podstawie art. 2 ust. 5 ustawy z dnia
10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę w zw. z art. 151
§ 1 pkt 2
kodeksu pracy.
Zamawiający podkreślił także, że Odwołujący nie wykazał, że zaoferowana
cena nie jest rażąco niska, złożył gołosłowne wyjaśnienia nie poparte żadnymi dowodami –
przekładając jedynie Kosztorys.
Izba zważyła, co następuje:
Izba nie dopatrzyła się przesłanek, które mogłyby skutkować odrzuceniem odwołania. Izba
ustaliła, że odwołanie zostało wniesione w terminie, nie zawiera braków formalnych oraz
terminowo został uiszczony od niego wpis w wymaganej wysokości. Nie została również
wypełniona żadna z pozostałych przesłanek skutkujących odrzuceniem odwołania
na podstawie art. 528 Pzp.
W tym zakresie Izba nie uwzględniła argumentacji Zamawiającego oraz Przystępującego,
którzy wskazywali, że Odwołujący nie zaskarżył w całości czynności odrzucenia,
ograniczając zarzuty jedynie do petitum odwołania. Takie stanowisko jest nieprawidłowe.
Zarzut składa się z podstawy prawnej oraz podstawy faktycznej, zaś z przepisów nie wynika
nakaz formułowania zarzutu wyłącznie w petitum odwołania. Zarzut musi być
skonkretyzowany, ale nie ma znaczenia, gdzie odwołujący go zamieści, może on także
wynikać wprost z uzasadnienia odwołania, co w niniejszej sprawie miało miejsce.
Odwołujący podjął polemikę z czynnością odrzucenia oferty, a tym samym skonstruował
zarzuty dotyczące czynności i zaniechań Zamawiającego. W konsekwencji odwołanie
podlegało rozpoznaniu jako wniesione przez podmiot uprawniony. Zgodnie z art. 505 ust. 1
Pzp, środki ochrony prawnej (…) przysługują wykonawcy, uczestnikowi konkursu oraz
innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu zamówienia lub nagrody w
konkursie oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego
przepisów Pzp. Aby być uprawnionym do korzystania ze środków ochrony prawnej muszą
być zatem spełnione kumulatywnie dwie przesłanki, mianowicie: interes w uzyskaniu
zamówienia bądź w uzyskaniu nagrody w konkursie oraz poniesienie lub możliwość
poniesienia szkody w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów Pzp.
Izba stwierdziła, że Odwołujący wykazał przesłankę materialnoprawną dopuszczalności
odwołania, o której mowa w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, tj. wykazał interes w uzyskaniu
zamówienia oraz że może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego
przepisów ustawy Pzp.
Odwołanie podlegało oddaleniu w całości, zaś podniesione zarzuty nie potwierdziły się.
Zgodnie z art. 224 ust. 6 Pzp
odrzuceniu, jako oferta z rażąco niską ceną lub kosztem,
podlega oferta wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień w wyznaczonym terminie, lub jeżeli
złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu.Na
podstawie art. 226 ust. 1 pkt 8 Pzp zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera rażąco niską
cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia.
Analiza przepisów Pzp prowadzi do wniosku, że ciężar wykazania, iż oferta nie zawiera
rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa na wykonawcy, który otrzymał wezwanie do
złożenia wyjaśnień. Tym samym złożone przez wykonawcę wyjaśnienia w zakresie ceny
oferty lub kosztu, lub ich istotnych części składowych, winny być konkretne, wyczerpujące i
rozwiewające wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu
zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi w specyfikacji lub wynikającymi z
odrębnych przepisów. Wykonawca zobowiązany jest wyjaśnić w sposób szczegółowy i
konkretny, że zaoferowana cena gwarantuje należytą realizację całego zamówienia. To na
wykonawcy ciąży obowiązek wykazania, jakie obiektywne czynniki pozwoliły mu na
obniżenie ceny oferty oraz w jakim stopniu dzięki tym czynnikom cena oferty została
obniżona. Wyjaśnienia złożone przez wykonawcę powinny poparte być stosownymi
dowodami.
Przenosząc powyższe rozważania na grunt niniejszej sprawy, w ocenie Izby złożone przez
Odwołującego wyjaśnienia nie były wystarczające do oceny, czy cena jego oferty nie jest
rażąco niska. Odwołujący nie przedstawił w ocenie Izby wystarczających dowodów, by
uznać, że podane w wyjaśnieniach okoliczności, mogły wpłynąć na wysokość ceny.
Odwołujący jedynie obok ogólnych stwierdzeń i oświadczeń dotyczących prawidłowej
kalkulacji przedstawił kosztorys, nie przedkładając żadnych dowodów dotyczących
wyliczonych cen, takich jak przykładowo ofert na wykonanie projektu, rozbiórkę, materiały
budowlane czy też dokumentów księgowych wykazujących wysokość stawki godzinowej
pracowników fizycznych. Zamawiający uważał, że oferta podlega odrzuceniu, ponieważ w
wyjaśnieniach przywołano okoliczności, które przez Odwołującego nie zostały wykazane.
W tym zakresie Odwołujący nie powinien się zasłaniać tajemnicą przedsiębiorstwa, jako
przeszkodą dla ujawnienia informacji związanych z kalkulacją ceny. Również przepisy Pzp
przewidują ochronę dla tego rodzaju informacji, w art. 18 ust. 3 Pzp, zgodnie z którym nie
ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów
ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. z 2022 r. poz.
1233), jeżeli wykonawca, wraz z przekazaniem takich informacji, zastrzegł, że nie mogą być
one udostępniane oraz wykazał, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa. W konsekwencji Odwołujący mógł podać kompletne informacje,
zawierające tajemnicę jego przedsiębiorstwa, z powołaniem się na konieczność ich ochrony.
Działanie przeciwne, tj. niezłożenie tych informacji, spowodowało niesprostanie ciężarowi
dowodu, który spoczywał na Odwołującym.
W ramach
oceny wyjaśnień, Zamawiający zakwestionował także stawkę godzinową
w
wysokości 57 zł oraz brak odrębnej wyceny badań gruntowo-wodnych. W tym zakresie
Odwołujący wyjaśnił, że przyjęta liczba osób i 12-sto godzinny czas pracy był szacunkiem
niezbędnym do określenia czasochłonności, a Izba uznała takie wyjaśnienie za wiarygodne.
Twierdzenia Zamawiającego, że taki czas pracy narusza przepisy prawa pracy o dobowym i
tygodniowym prawie do wypoczynku
były nieuprawnione o tyle, że Odwołujący mógł przyjąć
przecież szacunkową liczbę czasu pracy bez deklaracji konkretnego czasu pracy w danym
dniu. Co do braku zawarcia
badań gruntowo-wodnych w treści kosztorysu jako odrębnego
kosztu, Izba uznała za prawdziwe twierdzenia Odwołującego, że zostały zagregowane w
innej pozycji kosztorysu.
Okoliczności te pozostały jednakże bez wpływu na ocenę Izby oraz
prawidłowość czynności Zamawiającego, ponieważ wyjaśnienia jako takie nie były
wystarczające do oceny, że zaoferowana cena nie jest rażąco niska.
W aspekcie niezgodności treści oferty z warunkami Zamówienia dotyczącej zaoferowanej
technologii budowy pomostu z
drewna konstrukcyjnego impregnowanego ciśnieniowo, Izba
zajęła stanowisko, że dokumenty zamówienia nie określiły jednoznacznie sposobu
wykonania zamówienia, a tym samym brak było możliwości stwierdzenia tego rodzaju
niezgodności. Zamawiający w dokumentach zamówienia zalecał zastosowanie materiałów
kompozytowych, jednakże w żadnym miejscu nie wyłączył wprost materiałów drewnianych.
Na powyższe nie wskazywała także nazwa zamówienia referująca do modernizacji, a nie –
jak twierdził Zamawiający – remontu czy odtworzenia.
W dokumencie zatytułowanym „Ocena stanu technicznego” w części poświęconej wnioskom,
wskazano
jedynie sugerowane rozwiązania: „Z uwagi na niewystarczającą nośność
posadowienia zaleca się wykonanie pomostu cechującego się niską masą własną w celu
redukcji sił przekazywanych na posadowienie bądź pozostawienie ich na obecnym poziomie.
Jednocześnie należy zapewnić odpowiednią odporność na warunki atmosferyczne w celu
uniknięcia dalszych remontów w przyszłości. Historia remontów obiektu wskazuje, że obecny
materiał pomostu – drewno nie spełnia wymagań trwałościowych w warunkach dużej
wilgotności. Sugeruje się zastosowanie pomostu kompozytowego, który posiada niską masę
własną i zapewnia wysokie parametry wytrzymałościowe. Trwałość oraz wytrzymałość
konstrukcji kompozytowych jest kilkukrotnie wyższa od konstrukcji drewnianych, których
szacunkowa żywotność wynosi 15 lat.”. Zamawiający, udzielając wyjaśnień, na jedno z pytań
dotyczące możliwości wykonania pomostu z drewnianych belek, udzielił odpowiedzi, że
zaleca materiał kompozytowy.
Nie sposób zatem zaleceń czy sugestii traktować jako wiążących i jednoznacznych – skoro
Zamawiający oczekiwał wykonania pomostu z określonych materiałów, innych niż drewno
(co byłoby także z uwagi na treść „Oceny stanu technicznego” mostu uzasadnione),
powinien wprost sformułowanie takie zawrzeć w opisie przedmiotu zamówienia. Brak
konkretnego postanowienia zakazującego zastosowania drewna spowodował niespójność
i
nieprecyzyjność przedmiotu zamówienia, która mogła być różnie interpretowana.
Rację ma Zamawiający, referując do przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia
24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg
publicznych (Dz. U. poz. 1518).
dalej: „Rozporządzenie”, gdzie została określona minimalna
trwałość pomostu na 50 lat. Rację ma także twierdząc wraz z Przystępującym, że obecnie
nie buduje się raczej mostów drewnianych, co stanowi wiedzę powszechną i dostrzeganą,
właśnie ze względu na ich zmniejszoną odporność na warunki atmosferyczne czy utrudnioną
ochronę przeciwpożarową. Przepisy Rozporządzenia nakładają jednakże na zarządcę drogi
– a tym samym Zamawiającego – określone obowiązki, takie jak zaplanowanie działań
związanych z jej utrzymaniem, w tym remontów, pozwalających osiągnąć i utrzymać
odpowiedni stan techniczny drogi, a w rezultacie jej funkcjonalność, odpowiedni poziom
bezpieczeństwa ruchu oraz zgodność z przepisami prawa, według założonej strategii w cyklu
życia drogi, przy jak najmniejszym koszcie całkowitym i przy akceptowalnym poziomie
ryzyka. (
§ 111 Rozporządzenia). W konsekwencji to Zamawiający powinien dokonując opisu
przedmiotu zamówienia wskazać, że wyłącza zastosowanie drewna przy modernizacji
mostu
, właśnie w celu ograniczenia kosztów i częstotliwości działań utrzymaniowych i
pielęgnacyjnych. Samo posiłkowanie się wymaganą przepisami trwałością pomostu nie jest
wystarczające dla stwierdzenia, że oferta Odwołującego nie spełnia wymagań zamówienia,
w szczególności że w dokumencie „Ocena stanu technicznego” zawarte są odwołania do
nieaktualnych przepisów prawnych, w tym poprzednio obowiązujących.
Wobec powyższego Izba inicjatywę dowodową Przystępującego dotyczącą trwałości drewna
uznała za nieadekwatną do istoty sporu zaistniałego w niniejszej sprawie.
W konsekwencji Izba uznała, że nie zachodzi niezgodność treści oferty z warunkami
zamówienia. Jednocześnie, odwołanie zostało oddalone w całości, ponieważ Odwołujący nie
wykazał, pomimo spoczywającego na nim ciężarowi dowodu, że zaoferowana cena nie jest
rażąco niska, a to była podstawa odrzucenia jego oferty
Z powyższych powodów Izba uznała, że odwołanie podlegało oddaleniu w całości.
O kosztach postępowania stosownie do wyniku sprawy orzeczono na podstawie art. 575 Pzp
oraz § 8 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. 2020 r. poz. 2437). Izba nie
zasądziła na rzecz Zamawiającego zwrotu kosztów, o których mowa w § 5 pkt 2 ww.
rozporządzenia, z uwagi na niezłożenie rachunków ani spisu kosztów, dokumentujących
poniesione wydatki.
Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji.
Przewodnicząca:
…………..