Sygn. akt: KIO 149/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 5 lutego 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Irmina Pawlik
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 5 lutego 2024 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 15 stycznia 2024 r. przez wykonawcę MBA System
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego Szkołę Główną Handlową w Warszawie
przy udziale uczestnika po stronie odwołującego: wykonawcy NTT Technology Spółka
z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Zakręcie
oraz
przy udziale uczestników po stronie zamawiającego:
A.
wykonawcy Aksiom Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie,
B.
wykonawcy Intaris Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie,
postanawia:
1. umarza
postępowanie odwoławcze;
2. nakazuje zwrot
z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
MBA System Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Warszawie kwoty 15
000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy)
uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: …………………….………
Sygn. akt: KIO 149/24
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Szkoła Główna Handlowa w Warszawie (dalej jako „Zamawiający”)
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego pn.
„Sukcesywne dostawy komputerów stacjonarnych dla Szkoły Głównej Handlowej
w
Warszawie (nr referencyjny ADZL.25.1.31.2023). Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 1 grudnia 2023 r. pod
numerem 731903-
2023. Do ww. postępowania o udzielenie zamówienia zastosowanie
znajdują przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.
U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.,
dalej „ustawa Pzp”). Wartość szacunkowa zamówienia
przekracza progi unijne, o
których mowa w art. 3 ustawy Pzp.
W dniu 15 stycznia 2024 r. wykonawca MBA System Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie (dalej jako „Odwołujący 2” lub „MBA”), wniósł
odwołanie wobec postanowień Specyfikacji Warunków Zamówienia (dalej jako „SWZ”),
w
szczególności odpowiedzi na pytanie nr 9 i 13 z dnia 5 stycznia 2024 r.
Odwołujący MBA zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 99 ust. 4 - 6 ustawy Pzp
w zw. z naruszeniem art. 16 pkt 1, 2 i 3 ustawy Pzp w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy
Pzp poprzez opisanie przedmiotu zamówienia (udzielenie odpowiedzi) w sposób
nieproporcjonalny, nieuzasadniony obiektywnymi potrzebami Zamawiającego oraz w sposób
uniemożliwiający uczciwą konkurencję i naruszający zasadę równego traktowania
wykonawców, a także naruszenie wskazanych przepisów poprzez opisanie cech przedmiotu
zamówienia w sposób nieproporcjonalny do wartości i celów jakie zamierza osiągnąć
Zamawiający realizując zamówienie oraz w sposób niezapewniający uzyskania najlepszej
jakości dostaw i najlepszych efektów zamówienia.
Odwołujący MBA wniósł o uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie
Zamawiającemu, aby zmienił treść SWZ poprzez sprostowanie odpowiedzi na pytanie nr 9
i 13 z dnia 5 stycznia 2024
r. w sposób wskazany w uzasadnieniu odwołania.
Zamawiający w 1 lutego 2024 r. złożył pisemną odpowiedź na odwołanie, w której
wskazał, iż dokonał modyfikacji OPZ, stanowiącego załącznik nr 2 do SWZ, w ten sposób, że
wskazane w odwołaniu postanowienia otrzymały brzmienie zgodne z treścią zawartą
w
załączniku nr 2 do odpowiedzi na odwołanie. Zamawiający wyjaśnił, iż zmiana treści SWZ,
została dokonana w piśmie z dnia 1 lutego br. i w tym samym dniu zamieszczona na
Platformie Zakupowej,
za pośrednictwem której prowadzone jest przedmiotowe
postępowanie.
Odwołujący w piśmie z dnia 1 lutego 2024 r. złożył wniosek o umorzenie postępowania
odwoławczego na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy Pzp ze względu na dokonanie przez
Zamawiającego modyfikacji SWZ zgodnych z jego oczekiwaniami. Odwołujący wskazał, iż
dalsze prowadzenie postępowania stało się zbędne oraz bezprzedmiotowe. Podkreślił, iż
Izba nie będzie orzekać merytorycznie co do zarzutów przedstawionych w odwołaniu z uwagi
na brak substratu zaskarżenia. Odwołanie dotyczy nieistniejącej treści SWZ. W takich
warunkach ewentualny sprzeciw od czynności uwzględnienia odwołania nie ma
jakiegokolwiek znaczenia. Z uwagi na powyższe oraz ekonomikę postępowania
odwoławczego i wyznaczony termin posiedzenia, Odwołujący wniósł o niezwłoczne
umorzenie postępowania odwoławczego oraz wydanie stosownego postanowienia w
przedmiotowej sprawie i zwrot pełnego wpisu Odwołującemu.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba
stwierdziła skuteczność przystąpienia zgłoszonego do postępowania
odwoławczego po stronie Odwołującego przez wykonawcę NTT Technology Spółka
z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Zakręcie.
Izba
stwierdziła skuteczność przystąpień zgłoszonych do postępowania odwoławczego
po stronie Zamawiającego przez wykonawcę Aksiom Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie oraz przez wykonawcę Intaris Spółka
z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie.
Izba ustaliła, iż Odwołujący zakresem zaskarżenia objął dwa aspekty.
Po pierwsze Odwołujący zaskarżył wymagania OPZ dla Zestawu komputerowego nr 1
i Zestawu komputerowego nr 2
w zakresie dotyczącym BIOS, wynikające z udzielonej przez
Zamawiającego w dniu 5 stycznia 2023 r. odpowiedzi na pytanie nr 13 o treści:
„Zamawiający potwierdza, że poprzez zapis „Możliwość ręcznego wpisania do BIOSu i
odczytania przez oprogramowanie z poziomu systemu operacyjnego unikalnego numeru
inwentarzowego komputera nadanego przez użytkownika np. SGH-ST-012345 (Asset Tag)”
Zamawiający rozumie możliwość wprowadzenia bezpośrednio w systemie BIOS (BIOS
Setup) numeru inwentarzowego komputera oraz możliwość jego odczytania z poziomu
systemu operacyjnego.” Odwołujący wskazywał na niezasadne narzucenie wykonawcom
sposobu, w jaki informacja o nume
rze inwentarzowym ma zostać wpisana do BIOS-u.
Odwołujący domagał się dokonania modyfikacji przedmiotowego wymagania w następujący
sposób: „Możliwość ręcznego wpisania do BIOSu i odczytania przez oprogramowanie z
poziomu systemu operacyjnego unikalnego numeru inwentarzowego komputera nadanego
przez użytkownika np. SGH-ST-012345 (Asset Tag). Zamawiający dopuszcza wpisanie
przedmiotowego numeru inwentarzowego do BIOSu za pośrednictwem systemu
operacyjnego” - ewentualnie: „Możliwość ręcznego wpisania, w sposób pośredni lub
bezpośredni, do BIOSu i odczytania przez oprogramowanie z poziomu systemu
operacyjnego unikalnego numeru inwentarzowego komputera nadanego przez użytkownika
np. SGH-ST-
012345 (Asset Tag)”.
W oparciu o przekazaną przez Zamawiającego dokumentację postępowania
o
udzielenie zamówienia Izba ustaliła, iż Zamawiający w dniu 1 lutego 2024 r. dokonał
zmiany opisu przedmiotu zamówienia w specyfikacji fabrycznie nowego zestawu
komputerowego nr 1
– SFF maks. 900 szt. oraz w specyfikacji fabrycznie nowego zestawu
komputerowego nr 2 (komputer do sal wykładowych) – SFF maks. 260 szt., w części „BIOS”
piąty wiersz, nadając mu brzmienie: „Możliwość ręcznego wpisania, w sposób pośredni lub
bezpośredni, do BIOSu i odczytania przez oprogramowanie z poziomu systemu
operacyjnego unikalnego numeru inwentarzowego komputera nadanego przez użytkownika
np. SGH-ST-
012345 (Asset Tag). Wymagana jest możliwość odczytania wpisanej wartości
bezpośrednio w BIOS bez konieczności uruchomienia systemu operacyjnego.”
Zamawiający dokonał zatem modyfikacji opisu przedmiotu zamówienia w sposób
czyniący zadość żądaniu Odwołującego, aby wprowadzić możliwość ręcznego wpisania,
w
sposób pośredni lub bezpośredni, do BIOSu i odczytania przez oprogramowanie z
poziomu systemu operacyjnego unikalnego numeru inwentarzowego komputera nadanego
przez użytkownika (żądanie ewentualne). Odwołujący wnosząc o umorzenie postępowania
odwoławczego dał wyraz temu, że dalszy spór w omawiany zakresie stał się zbędny.
Po drugie, zakresem zaskarżenia objęto wymaganie OPZ dla Zestawu komputerowego
nr 1 i Zestawu komputerowego nr 2 w
zakresie dotyczącym obudowy, odnoszące się do
systemu diagnostycznego i sposobu sygnalizowania awarii, wynikające z udzielonej przez
Zamawiającego w dniu 5 stycznia 2023 r. odpowiedzi na pytanie nr 9 o treści „Zamawiający
oczekuje spełnienia warunków określonych w SWZ bez konieczności podłączenia
zewnętrznego monitora np. „diody LED”.” Odwołujący podnosił, iż Zamawiający udzieloną
odpowiedzią wyłączył możliwość realizacji wymaganej funkcjonalności przez wykorzystanie
monitora oraz dodatkowego systemu dźwiękowego, podczas gdy z punktu widzenia
użytkowania komputera nie ma jakiegokolwiek znaczenia w jaki sposób nastąpi sygnalizacja
awarii tj. poprzez diodę LED, powiadomienie dźwiękowe lub też komunikat na monitorze.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu dokonania zmiany OPZ w następujący
sposób „Musi posiadać wbudowany wizualny lub dźwiękowy system diagnostyczny, służący
do sygnalizowania i diagnozowania problemów z komputerem m.in. z: pamięcią RAM,
kontrolerem Video (nie dopuszcza się rozwiązania realizowanego za pomocą karty PCI).
Szczegółowy opis usterek może być realizowany za pomocą zainstalowanego
oprogramowania diagnostycznego działającego niezależnie od systemu operacyjnego”;
ewentualnie -
„Musi posiadać wbudowany wizualny system diagnostyczny, służący do
sygnalizowania i diagnozowania problemów z komputerem m.in. z: pamięcią RAM,
kontrolerem Video (nie dopuszcza się rozwiązania realizowanego za pomocą karty PCI).
Zamawiający dopuszcza rozwiązanie wykorzystujące monitor komputerowy. Szczegółowy
opis usterek może być realizowany za pomocą zainstalowanego oprogramowania
diagnostycznego działającego niezależnie od systemu operacyjnego.”
W oparciu o przekazaną przez Zamawiającego dokumentację postępowania
o udzielenie
zamówienia Izba ustaliła, iż Zamawiający w dniu 1 lutego 2024 r. dokonał
zmiany opisu przedmiotu zamówienia w specyfikacji fabrycznie nowego Zestawu
komputerowego nr 1
– SFF maks. 900 szt., w części „Obudowa” trzeci wiersz oraz w
specyfikacji fabrycznie nowego Zestawu komputerowego nr 2 (komputer do sal
wykładowych) – SFF maks. 260 szt., w części „Obudowa” czwarty wiersz, które otrzymały
brzmienie: „Musi posiadać wbudowany wizualny (bez użycia monitora) lub dźwiękowy
system diagnostyczny, służący do sygnalizowania i diagnozowania problemów z
komputerem m.in. z: pamięcią RAM, kontrolerem Video (nie dopuszcza się rozwiązania
realizowanego za pomocą karty PCI). Szczegółowy opis usterek może być realizowany za
pomocą zainstalowanego oprogramowania diagnostycznego działającego niezależnie od
systemu operacyjnego”
Zamawiający dokonał zatem modyfikacji opisu przedmiotu zamówienia w sposób
czyniący zadość żądaniu Odwołującego, aby zestaw komputerowy posiadał wbudowany
wizualny lub dźwiękowy system diagnostyczny (żądanie główne). Odwołujący wnosząc
o
umorzenie postępowania odwoławczego dał wyraz temu, że dalszy spór w omawiany
zakresie stał się zbędny.
Biorąc pod uwagę powyższe Izba stwierdziła, że w przedmiotowym przypadku
zachodzi podstawa do umorzenia postępowania odwoławczego w oparciu o art. 568 pkt 2
ustawy Pzp.
Zgodnie z art. 568 pkt 2 ustawy Pzp
Izba umarza postępowania odwoławcze, w formie
postanowienia, w przypadku stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z innej
przyczyny zbędne lub niedopuszczalne.
Art. 552 ust. 1 ustawy Pzp nakazuje, aby Izba orzekając wzięła za podstawę stan
rzeczy ustalony w toku postępowania odwoławczego. Zamawiający w dniu 1 lutego 2024 r.
dokonał modyfikacji opisu przedmiotu zamówienia, zmieniając treść zaskarżonych wymagań
w
sposób, który czynił zadość oczekiwaniom Odwołującego. Powyższe powoduje, że dalsze
prowadzenie postępowania odwoławczego stało się zbędne. Odwołujący wniósł odwołanie
wobec treści opisu przedmiotu zamówienia, która przestała być aktualna. Tym samym nie
istnieje tzw. substrat zaskarżenia, niezbędny do tego, aby Izba mogła rozpoznać odwołanie
merytorycznie i
stwierdzić, czy zamawiający dopuścił się naruszenia przepisów ustawy Pzp,
czy nie. Zakwestionowane wymagania OPZ
na moment zamknięcia rozprawy, miały już inne
brzmienie niż w chwili wnoszenia odwołania, a ich zmodyfikowana treść satysfakcjonowała
Odwołującego, czemu dał wyraz w złożonym w dniu 1 lutego 2024 r. wniosku. Tym samym
brak było dalszego sporu pomiędzy Odwołującym a Zamawiającym.
W ocenie składu orzekającego prowadzenie w takiej sytuacji postępowania
odwoławczego uznać należy za zbędne, co stanowi podstawę do umorzenia postępowania
odwoławczego w oparciu o art. 568 pkt 2 ustawy Pzp.
O
kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557, art. 574
i art. 575 ustawy Pzp
w zw. z § 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020
r. poz. 2437), nakaz
ując dokonanie na rzecz Odwołującego zwrotu z rachunku Urzędu
Zamówień Publicznych kwoty 15 000 uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Przewodnicząca: …………………….………