Sygn. akt: KIO 152/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 30 stycznia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Małgorzata Rakowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 30 stycznia 2024 r.
w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
15 stycznia 2024 r. przez wykonawcę ZAB-BUD Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie,
ul. Nowosielecka 14a/2, 00-466 Warszawa
w postępowaniu prowadzonym przez Muzeum
Narodowe w Lublinie, ul. Zamkowa 9, 20-117 Lublin
postanawia:
umorzyć postępowania odwoławcze,
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy ZAB-BUD Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie, ul. Nowosielecka 14a/2,
00-466 Warszawa kwoty 20
000 zł 00 gr (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero
groszy),
stanowiącej wniesiony wpis.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
………..…….…….
Sygn. akt: KIO 152/24
Uzasadnienie
Muzeum Narodowe w Lublinie, zwane dalej „Zamawiającym”, działając na podstawie
przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tj.: z dnia 14
lipca 2023 r., Dz. U. z 2023 r., poz. 1605), zwanej dalej „ustawą Pzp”, prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia na „Przebudowę Pałacu Lubomirskich na potrzeby
Muzeum Ziem Wschodnich Dawnej
Rzeczypospolitej”.
Ogłoszenie o przedmiotowym zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 3 stycznia 2024 r. pod pozycją nr 2024/S 00004603-
W dniu 15 stycznia 2024 r. (pismem z tej samej daty) wykonawca ZAB-BUD Sp. z
o.o. z siedzibą w Warszawie, zwany dalej „Odwołującym”, wniósł odwołanie od treści
o
głoszenia o zamówieniu oraz Specyfikacji warunków zamówienia w zakresie warunku
udziału w postępowaniu i zaniechaniom Zamawiającego, zarzucając Zamawiającemu
naruszenie art. 16 pkt 1-
3 ustawy Pzp oraz art. 17 ust. 1 ustawy Pzp w związku z
naruszeniem art. 112 ust. 1 ustawy Pzp w związku z art. 112 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp w
związku z art. 116 ust. 1 ustawy Pzp, poprzez określenie warunku udziału w postępowaniu
dotyczącego zdolności technicznej i zawodowej w sposób nieproporcjonalny do przedmiotu
zamówienia, tj. sformułowanie warunku, który narusza zasadę uczciwej konkurencji, zasadę
równego traktowania, zasadę udzielania zamówienia zapewniającego najlepszą jakość
uzasadnioną charakterem zamówienia, jest nadmierny (zbyt wąski) i nie znajduje
uzasadnienia w przedmiocie zamówienia, przez co postępowanie straciło także walor
przejrzystości.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu aby
zmienił treść ogłoszenia o zamówieniu i SWZ w następujący sposób:
„wykonał (zakończył) co najmniej jedną robotę budowlaną [realizowaną w ramach jednego
zamówienia] polegającą na remoncie, przebudowie lub rozbudowie obiektu w grupie PKOB
1261, 1262, 1263, 1264, 1272 wpisanego do rejestru zabytków nieruchomych, o powierzchni
użytkowej min. 4 000 m2 przy czym zakres realizacji obejmował wykonanie robót
budowlanych i konserwatorskich, w tym podbicie i palowanie podziemnych części budynku
oraz roboty instalacyjne sanitarne, elektryczne i teletechniczne, a wartość robót była nie
mniejsza niż 20.000.000 zł brutto”.
lub ewentualnie:
„wykonał (zakończył) co najmniej jedną robotę budowlaną [realizowaną w ramach jednego
zamówienia] polegającą na remoncie, przebudowie lub rozbudowie obiektu użyteczności
publicznej wpisanego do rejestru zabytków nieruchomych, o powierzchni użytkowej min. 4
000 m2 przy czym zakres realizacji obejmował wykonanie robót budowlanych i
konserwatorskich, w tym podbicie i palowanie podziemnych części budynku oraz roboty
instalacyjne sanitarne, elektryczne i teletechniczne, a wartość robót była nie mniejsza niż
20.000.000 zł brutto”.
K
opia odwołania została przekazana przez Zamawiającego Wykonawcom w dniu 16
stycznia
2024 r. drogą elektroniczną za pośrednictwem poczty e-mail oraz zamieszczona w
dniu 16 stycznia
2024 r. na stronie internetowej, na której są udostępnione dokumenty
zamówienia.
Do postępowania nie zgłosił przystąpienia żaden wykonawca.
Zamawiający w dniu 26 stycznia 2024 r. (pismem z tej samej daty) złożył odpowiedź
na odwołanie, w której oświadczył, że uwzględnia w całości żądania postawione w
odwołaniu. Nadto wskazał, że uwzględnił zarzut odwołania i tym samym wprowadził żądaną
zmianę w rozszerzył przedmiotowy warunek udziału w postępowaniu o wykazanie się
robotami w obiekcie/zespole obiektów o powierzchni użytkowej 3 000 m2. W związku z
powyższym warunek udziału w postępowaniu w pkt 7.2.4.1.1. SWZ [oraz pkt 5.1.9. głoszenia
o zamówieniu], otrzymał brzmienie:
„7.2.4.1.1. wykonał (zakończył) co najmniej jedną robotę budowlaną [realizowaną w ramach
jednego zamówienia] polegającą na remoncie, przebudowie lub rozbudowie obiektu/zespołu
obiektów użyteczności publicznej wpisanego/wpisanych do rejestru zabytków nieruchomych,
o powierzchni użytkowej min. 3 000 m2 przy czym zakres realizacji obejmował wykonanie
robót budowlanych i konserwatorskich, w tym podbicie i palowanie podziemnych części
budynku oraz roboty instalacyjne
sanitarne, elektryczne i teletechniczne, a wartość robót
była nie mniejsza niż 20.000.000 zł brutto.”
Ponadto Zamawiający w pkt 7.4. SWZ na potrzeby postępowania przyjął definicję
„obiektu użyteczności publicznej”. Treść przejętej definicji jest zgodna z § 3 pkt 6
Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w prawie warunków
technicznych, jakim powinny odpowiada budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z 2022 r., poz.
1225) i otrzymała brzmienie:
„budynek użyteczności publicznej - budynek przeznaczony na potrzeby administracji
publicznej, wymiaru sprawiedliwości, kultury, kultu religijnego, oświaty, szkolnictwa
wyższego, nauki, wychowania, opieki zdrowotnej, społecznej lub socjalnej, obsługi bankowej,
handlu, gastronomii, usług, w tym usług pocztowych lub telekomunikacyjnych, turystyki,
sportu, obsługi pasażerów w transporcie kolejowym, drogowym, lotniczym, morskim lub
wodnym śródlądowym, oraz inny budynek przeznaczony do wykonywania podobnych funkcji;
za budynek użyteczności publicznej uznaje się także budynek biurowy lub socjalny”.
Tym samym
dokonał zmiany w treści Specyfikacji Warunków Zamówienia oraz w
ogłoszeniu o zamówieniu uwzględniając żądanie Odwołującego i w dniu 26 stycznia 2026 r.
przekazał Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenie o sprostowaniu/zamianie
ogłoszenia, załączając do odpowiedzi na odwołanie „Przekazane Urzędowi Publikacji Unii
Europejskiej ogłoszenie o sprostowaniu/zamianie ogłoszenia”.
Mając na uwadze powyższe, Izba zważyła co następuje.
Zgodnie z art. 568 pkt 2 ustawy Pzp „Izba umarza postępowanie odwoławcze, w
formie postanowienia w przypadku (…) stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z
innej przyczyny zbędne lub niedopuszczalne”. Zgodnie z tym przepisem podstawą do
umorzenia postępowania jest stwierdzenie przez Izbę, że postępowanie stało się z innej
przyczyny zbędne lub niedopuszczalne. Ustawodawca nie doprecyzował jednak, o jakie
sytuacje chodzi. „Dyspozycją tego przepisu objęte są więc sytuacje utraty bytu prawnego
przez stronę odwołania, na skutek likwidacji lub śmierci odwołującego. Wydaje się również,
że podstawa umorzenia zaistnieje, jeśli zamawiający przed zakończeniem rozprawy
unieważni postępowanie, wówczas spór stanie się bezprzedmiotowy, a ewentualnemu
zaskarżeniu w drodze odwołania będzie podlegała nowa czynność zamawiającego.”
(Komentarz Prawo Zamówień Publicznych, pod red. Marzeny Jaworskiej, Wydawnictwo C.
H. Beck, W-wa 2021, str. 1236).
Niewątpliwym jest, że ustawodawca nie doprecyzował, o jakie konkretnie sytuacje
chodzi, wobec czego zawsze należy dokonać indywidualnej oceny stanu faktycznego. W tym
stanie faktycznym Zamawiający przed otwarciem rozprawy zmienił kwestionowany warunek
udziału w postępowaniu, co oznacza, że czynność, wobec której zostało wniesione
odwołanie, na dzień rozpoznawania sprawy przez Izbę, nie istnieje. Powyższe powoduje
więc, że spór staje się bezprzedmiotowy, a ewentualnemu zaskarżeniu w drodze odwołania
będzie podlegała nowa treść ogłoszenia o zamówieniu i Specyfikacji Warunków Zamówienia.
Nie istnieje bowiem tzw. substrat zaskarżenia, niezbędny do tego, aby Izba mogła rozpoznać
odwołanie merytorycznie i stwierdzić czy Zamawiający dopuścił się naruszenia przepisów
ustawy Pzp, czy też nie. Tym samym postępowanie odwoławcze stało się zbędne, gdyż
przedmiot zaskarżenia przestał istnieć, co stanowi podstawę umorzenia postępowania
odwoławczego w oparciu o art. 568 pkt 2 ustawy Pzp.
Biorąc powyższe pod uwagę, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie
art. 557 ustawy Pzp w zw. z § 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2020
r, poz. 2437)
z którego wynika, że w przypadku umorzenia postępowania odwoławczego
przez Izbę w całości na skutek stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z innej
przyczyny zbędne lub niedopuszczalne, koszty o których mowa w § 5 pkt 2, znosi się
wzajemnie, a
przez art. 574 ustawy Pzp należy rozumieć, że Izba orzeka o dokonaniu zwrotu
Odwołującemu uiszczonego wpisu, w tym przypadku w wysokości 20 000 zł 00 gr, o czym
orzeczono w pkt 2 sentencji orzeczenia.
Przewodnicząca:
………..…….…….