Sygn. akt KIO 1814/24
Warszawa, 13 czerwca 2024 r.
POSTANOWIENIE
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: Przewodniczący: Piotr Kozłowski
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na posiedzeniu z
udziałem stron i uczestnika postępowania odwoławczego
13 czerwca 2024 r. w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwo-
ławczej 22 maja 2024 r.
przez
wykonawcę: Adamietz sp z o.o. z siedzibą w Strzelcach Opolskich [„Odwołujący”]
w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. „Budowa hali sportowej w Cen-
trum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Strzelcach Opolskich” oraz „Remont kom-
pleksu sportowego ORLIK 2012 przy Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego
w
Strzelcach Opolskich” (OR.272.3.2024.KSZCH/IG)
prowadzonym przez
zamawiającego: Powiat Strzelecki [„Zamawiający”]
przy udziale uczestnika
po stronie Zamawiającego: Częstobud sp. z o.o. z siedzibą
w
Częstochowie [„Przystępujący”]
orzeka:
Umarza postępowanie odwoławcze, którego dalsze prowadzenie stało się zbędne.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Odwołującego kwoty 10000 zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy)
uiszczonej przez niego tytułem wpisu od odwołania.
Na niniejsze orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga
za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego
w Warszawie
– Sądu Zamówień Publicznych.
Sygn. akt KIO 1814/24
U z a s a d n i e n i e
Powiat Strzelecki
{dalej: „Zamawiający”} prowadzi na podstawie Ustawy z dnia 11
września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (
t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.)
{
dalej: „ustawa pzp”, „ustawa Pzp”, „pzp” lub „Pzp”} w trybie podstawowym postępowanie
o u
dzielenie zamówienia publicznego na roboty budowlane pn. Budowa hali sportowej
w
Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Strzelcach Opolskich” oraz „Remont
kompleksu sportowego ORLIK 2012 przy Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego
w Strzelcach Opolskich” (OR.272.3.2024.KSZCH/IG). Ogłoszenie o tym zamówieniu 20 lute-
go 2024
r. zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych pod nr 00210699.
Wartość tego zamówienia nie przekracza progów unijnych.
17 maja 2024
r. Zamawiający zawiadomił o rozstrzygnięciu powyższego postępowa-
nia
– wyborze jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez Częstobud sp. z o.o. z siedzibą
w
Częstochowie {dalej: „Częstobud”, „Wykonawca” lub „Przystępujący”}.
22 maja 2024 r.
Adamietz sp z o.o. z siedzibą w Strzelcach Opolskich {dalej: „Odwo-
łujący”} wniósł odwołanie od zaniechania odrzucenia oferty wybranej przez Zamawiającego
jako najkorzystniejszej.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów ustawy pzp
{jeżeli poniżej nie wskazano na inne akty prawne}:
1. Art. 226 ust. 1 pkt 5 i 10
– przez zaniechanie odrzucenia oferty Częstobudu, pomimo że
jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia i zawiera błąd w obliczeniu ceny, gdyż
z działu 4.6., poz.432. przedłożonego kosztorysu ofertowego (dla zadania nr 1), wynika,
że Wykonawca nie uwzględnił w swojej ofercie wykonania zabudowy czerpni wolnosto-
jących, co jest wprost sprzeczne m.in. z postanowieniami Specyfikacjo Technicznej Wy-
konania i Odbioru Robót Budowlanych {„STWiORB”}, jak i przygotowanym przez Zama-
wiającego przedmiarem robót, czyli z warunkami zamówienia wynikającymi z tych do-
kumen
tów zamówienia.
2. Art. 226 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 223 ust. 1
– przez wezwanie Częstobudu do złożenia
wyjaśnień treści złożonej oferty, co faktycznie doprowadziło do przeprowadzenia nego-
cjacji pomiędzy Zamawiającym a Wykonawcą oraz zmiany treści oferty Częstobudu.
3. Art. 226 ust. 1 pkt 5
– przez zaniechanie odrzucenia oferty Częstobudu, pomimo że jej
treść jest niezgodna z warunkami zamówienia w zakresie przedłożonego kosztorysu
ofertowego w takim zakresie, w jakim
Wykonawca sporządził jego fragment odmiennie
niż nakazywały dokumenty zamówienia, co doprowadziło do faktycznego uniemożliwie-
Sygn. akt KIO 1814/24
nia weryfikacji ceny części elementów, które winny składać się na ofertę złożoną w tym
p
ostępowaniu.
4. Art. 226 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji
– przez zaniechanie odrzucenia oferty Częstobudu, pomimo że
jej złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji polegający na celowym, sztucznym
zaniżeniu wartości ujętej w dziale 4.3. poz. 202. kosztorysu ofertowego (dla zadania nr
dotyczącej wykonanie posadzki sportowej w sali, co w rezultacie pozwoliło Wyko-
nawcy obniżyć wartość globalną swojej oferty i uzyskać zamówienie, czego nie można
jednak uznać za uczciwą konkurencję.
5. Art. 16 ust. 1
– przez prowadzenie postępowania w sposób niezapewniający zachowa-
nia uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców, proporcjonalności i przej-
rzystości, polegające na czynnościach i zaniechaniach, o których mowa w zarzutach
z pkt 1.-4.
Zarzuty z pkt 1.-
4. Zostały dodatkowo sprecyzowane przez podniesienie okoliczności
faktycznych i prawnych w uzasadnieniu odwołania,
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
1. U
nieważnienia wyboru najkorzystniejszej oferty.
2. Ponownego badania i oceny ofert.
3. Odrzucenia oferty
Częstobudu.
4. Wyboru oferty Adamietzu za najkorzys
tniejszą.
6 czerwca 2024 r. wpłynęło do Izby pismo Zamawiającego (opatrzone datą
„06.05.2024 r.”), w którym poinformował o unieważnieniu wyboru oferty oraz o tym, że po-
wtórzy badani i ocenę ofert.
11 czerwca 2024 r. wpłynęło do Izby pismo Przystępującego, w którym wniósł on
o
umorzenie postępowania odwoławczego na podstawie art. 568 pkt 1 ustawy pzp, co na-
stępująco uzasadnił:
Odwołanie zostało wniesione w dniu 22 maja 2024 r. w związku z wyborem jako najko-
rzystniejszej oferty wykonawcy Częstobud sp. z o.o., która to czynność została dokona-
na w dniu 17 maja 2024 r. (Dowód nr 1 – Odwołanie w aktach postępowania)
Zawiadomienie o wniesieniu odwołania zostało przekazane Przystępującemu w dniu 23
maja 2024 roku. W konsekwencji 3-
dniowy termin na złożenie przystąpienia (z uwzględ-
nieniem art. 509 ust. 2 ustawy Pzp) upływał w dniu 27 maja 2024 roku. (Dowód nr 2 –
Przystąpienie w aktach postępowania)
Sygn. akt KIO 1814/24
W dniu 5.06.2024 r. Zamawiający poinformował o unieważnieniu czynności wyboru ofer-
ty najkorzystniejszej oraz wskazał, że powtórzy czynność badania i oceny ofert. (Dowód
nr 3
– pismo z dnia 5.06.2024.r – w załączeniu)
W tym samym dniu poinformował Przystępującego o poprawieniu innych omyłek, wzy-
wając Przystępującego do złożenia sprzeciwu. (Dowód nr 4 – w załączeniu)
W dniu 5 czerwca 2024 r. Przystępujący wyraził zgodę na poprawienie omyłek. (Dowód
nr 5
– w załączeniu)
W dniu 6 czerwca 2024 r. Przystępujący został wezwany do wyrażenia zgody na wybór
oferty Częstobud Sp. z o.o. z uwagi na upływ terminu związania ofertą. (Dowód nr 6 –
w
załączeniu)
W dniu 6 czerwca 2024 r. Częstobud Sp. z o.o. wyraził zgodę na wybór Naszej oferty.
(Dowód nr 7 – w załączeniu)
W dniu 7 czerwca 2024 r. Zamawiający ogłosił ponowny wybór oferty Częstobud
Sp.
z.o.o. jako najkorzystniejszej. (Dowód nr 8 – w załączeniu)
Mając na uwadze fakt, że przedmiotem odwołania wniesionego pismem z dnia
maja 2024 r. była czynności wyboru najkorzystniejszej oferty z dnia 17 maja 2024 r.,
a
czynność ta została unieważniona, a dodatkowo Zamawiający dokonał nowych czynności
w zakresie badania i oceny oferty Przystępującego, w tym w szczególności poprawienia
omyłek, w stosunku do której to czynności podnoszono zarzut zaniechania, od dnia 5 czerw-
ca 2024 r. brak jest już czynności stanowiącej substrat zaskarżenia, a tym samym odwołanie
podlega umorzeniu na podstawie art. 568 pkt. 2) ustawy Pzp.
Z kolei 12 czerwca 2024 r. wpłynęło do Izby pismo Odwołującego (opatrzone datą 11
czerwca 2024 r.), w którym wniósł on o umorzenie postępowania odwoławczego na podsta-
wie art. 568 pkt 2 ustawy pzp, który uzasadnił z powołaniem się na otrzymane od Zamawia-
jącego zawiadomienie z 5 czerwca 2024 r. o unieważnieniu wyboru najkorzystniej oferty oraz
ponownym badaniu i ocenie ofert.
Powyższa okoliczność wychodzi naprzeciw żądaniom Odwołującego wskazanym
w
treści odwołania z dnia 22 maja 2024 roku. Odwołujący, wskazując na okoliczności prze-
mawiającymi za dokonaniem błędnej decyzji Zamawiającego o dokonaniu wyboru oferty naj-
korzystniejszej innego wykonawcy (Częstobud Sp. z o.o.), wnosił o uwzględnienie odwołania
i nakazanie Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej.
W konsekwencji unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej przez Za-
mawiającego, czynności tej nie ma w postępowaniu (brak substratu zaskarżenia).
Skoro więc Zamawiający unieważnił czynność wyboru oferty najkorzystniejszej w Po-
stępowaniu, substrat zaskarżenia z odwołania z dnia 22 maja 2024 r. należy uznać za nieist-
niejący. Wydaje się zatem, że Krajowa Izba Odwoławcza nie ma podstaw do merytoryczne-
Sygn. akt KIO 1814/24
go rozpoznania odwołania. Substrat zaskarżenia odwołania „odpadł”, a zatem dalsze prowa-
dzenia postępowania odwoławczego stało się z innej przyczyny zbędne lub niedopuszczal-
ne. W tej sytuacji niniejsze postępowanie odwoławcze powinno zostać umorzone.
Izba ustaliła, co następuje:
Zamawiający po unieważnieniu wyboru najkorzystniejszej oferty przeprowadził po-
nownie badanie i ocenę ofert, w tym dokonał nowych czynności względem oferty Częstobu-
du, a następnie ponownie wybrał tę ofertę jako najkorzystniejszą – jak to wynika z dokumen-
tów załączonych do pisma Przystępującego.
Izba
zważyła, co następuje:
Z art. 568 pkt 2 pzp wynika, że Izba umarza postępowanie odwoławcze w razie
stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z innej przyczyny (niż cofnięcie odwołania
lub
uwzględnienie zarzutów przez zamawiającego) zbędne lub niedopuszczalne.
W tej sprawie po wniesieniu odwołania na skutek czynności Zamawiającego – który
nie tylko cofnął prowadzone postępowanie do wcześniejszej fazy, ale w wyniku powtórnego
badania i oceny ofert ponownie
wybrał ofertę Przystępującego, przestał istnieć tzw. substrat
zaskarżenia, co czyni orzekanie o zarzucanych naruszeniach przepisów ustawy pzp bez-
przedmiotowym, czyli
dalsze prowadzenie postępowania odwoławczego w tej sprawie jest
zbędne.
Należy nadmienić, że ta nowa czynność Zamawiającego podlega ewentualnemu za-
skarżeniu odrębnym odwołaniem, w którym Odwołujący będzie mógł się również odnieść do
powtórzonych i nowych czynności Zamawiającego względem oferty Przystępującego.
Z uwagi na powyższe Izba – działając na podstawie art. 553 zd. 2 w zw. z art. 568 pkt
2 pzp
– umorzyła postępowanie odwołanie po przeprowadzeniu posiedzenia z udziałem
Stron i Przystępującego.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku
na podstawie
art. 557 pzp w zw. z § 9 ust. 1 pkt 1 lit a (per analogiam) Rozporządzenia Pre-
zesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz.U. poz. 2437) – nakazując zwrot Odwołującemu kwoty uiszczonej przez niego
tytułem wpisu.