Sygn. akt: KIO 1822/24
WYROK
Warszawa, dnia 18 czerwca 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Andrzej Niwicki
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 czerwca
2024 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 23 maja 2024 r. przez
wykonawcę Trecom S.A. spółka komandytowa z siedzibą w Warszawie w postępowaniu
prowadzonym przez Zamawiającego – Centrum e-Zdrowia w Warszawie
przy udziale wykonawcy Network Experts sp
ółka z o. o. spółka komandytowa z siedzibą w
Warszawie
zgłaszającego przystąpienie do postępowania po stronie Zamawiającego
orzeka:
Oddala odwołanie
kosztami postępowania obciąża wykonawcę
Trecom S.A. s
półka komandytowa z siedzibą w Warszawie i:
zalicza w poczet kosztów postępowania
odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy)
uiszczoną przez Trecom Spółka Akcyjna Spółka Komandytowa z siedzibą w
Warszawie
tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od Trecom S.A. spółka komandytowa z siedzibą w Warszawie na rzecz
Centrum e-Zdrowia w Warszawie
kwotę 3600 zł 00 gr (słownie trzy tysiące sześćset
złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z
tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: ……………………………….………
Sygn. akt: KIO 1822/24
Uzasadnienie
Zamawiający:
Centrum e-Zdrowia w Warszawie
ul. Stanisława Dubois 5A 00-184
Warszawa
prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest usługa opisana jako: Usługa
monitorowania Security Operations Center dla Centrum e-
Zdrowia. Ogłoszenie o
Postępowaniu opublikowano dnia 12 marca 2024 nr 148472-2024 Dz.U. S: 51/2024.
Odwołujący: Trecom Spółka Akcyjna Spółka Komandytowa z siedzibą w Warszawie wniósł
dnia 23 maja 2024r.
odwołanie, które dotyczy działań i zaniechań Zamawiającego.
Informację stanowiącą podstawę dla wniesienia odwołania Odwołujący uzyskał 13 maja
2024r. (informacja o wyborze oferty najkorzystniejszej).
Odwołujący zarzuca Zamawiającemu naruszenie:
Art. 16 pkt 1-
3 pzp przez niezachowanie zasady przejrzystości i proporcjonalności
oraz zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców ze względu na
odrzucenie oferty Odwołującego.
Art. 226 ust. 1 pkt 5 pzp przez niezasadne zaniechanie odrzucenia oferty Network
Experts sp. z o.o. Sp.k., z siedzibą w Warszawie – dalej: Network Experts
ewentualnie
Art. 128 ust. 1 pzp przez zaniechanie wezwania Network Experts do złożenia podmiotowych
środków dowodowych
Art. 239 ust. 1 i 2, art. 242 ust. 1 i 3 pzp przez dokonanie wyboru oferty
najkorzystniejszej z naruszeniem postanowień pzp i Specyfikacji Warunków Zamówienia -
dalej: SWZ -
co doprowadziło do sytuacji, w której wybrana przez Zamawiającego oferta nie
przedstawia najkorzystniejszego stosunku jakości do ceny.
III.
Odwołujący wnosi o (żądania):
Uwzględnienie odwołania w całości i:
a.
nakazanie
Zamawiającemu
unieważnienia
czynności
wyboru
oferty
najkorzystniejszej,
b.
nakazanie Zamawiającemu odrzucenie oferty Network Experts i powtórzenia
czynności oceny ofert bez udziału oferty Network Experts,
ewentualnie
c.
nakazanie Zamawiającemu wezwania Network Experts do złożenia dokumentów
podmiotowych w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej, a następnie powtórzenia
czynności oceny ofert,
d.
nakazanie Zamawiającemu dokonanie wyboru oferty Odwołującego.
Przeprowadzenie dowodu z protokołu Postępowania wraz z załącznikami
W dniu 11 kwietnia 2024
r. minął termin złożenia ofert, złożono 6 ofert.
D
nia 13 maja 2024r. Zamawiający za najkorzystniejszą uznał ofertę złożoną przez Network
Experts, oferta Odwołującego uzyskała 89,76 punktów – wyższą ocenę otrzymała jedynie
oferta Network Experts
Warunki
udziału.
SWZ w Rozdziale V Warunki udziału w postępowaniu stawiała przed wykonawcami m.in.
wymagania dot. zdolności technicznej lub zawodowej (w pkt 1.4.).
Jednym z wymagań było: 1.4.1.Wykonawca spełni warunek jeżeli wykaże w wykazie
wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych*,
usług w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, że wykonał co
najmniej dwa zamówienia o wartości minimum 600 000 zł brutto każde lub jedno zamówienie
o wartości nie mniejszej niż 1 200 000 zł brutto w zakresie świadczenia usługi monitorowania
cyberbezpieczeństwa. Jeżeli zamówienie, o którym mowa powyżej jest wykonywane nadal,
wartość wykonanej/zrealizowanej części zamówienia do upływu terminu składania ofert nie
może być niższa niż /…/ o wartości nie mniejszej niż 1 200 000 zł brutto. Pod pojęciem
„świadczenie
usługi
monitorowania
cyberbezpieczeństwa”
Zamawiający
rozumie
świadczenie usług obejmujących swoim zakresem co najmniej usługi Pierwszej i Drugiej Linii
wsparcia opisane w Opisie Przedmiotu Zamówienia.
SWZ w Rozdziale VII pkt 1.2.4) Wykaz wymaganych oświadczeń i dokumentów SWZ
stanowiła, że Zamawiający będzie wymagał: Wykazu usług wykonanych, a w przypadku
świadczeń powtarzających się lub ciągłych również wykonywanych w okresie ostatnich 3 lat,
, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których
usługi zostały wykonane lub są wykonywane, potwierdzające spełnienie warunków
określonych w rozdz. V pkt 1.4.1. SWZ – sporządzony wg wzoru Zał 6 do SWZ oraz
załączeniem dowodów określających, czy te usługi zostały wykonane lub są wykonywane
należycie. Przy czym dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne dokumenty
sporządzone przez podmiot, na rzecz którego usługi zostały wykonane, a w przypadku
świadczeń powtarzających się lub ciągłych są wykonywane. Jeżeli wykonawca z przyczyn
niezależnych od niego nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów – oświadczenie
wykonawcy. W przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych nadal wykonywanych,
referencje bądź inne dokumenty potwierdzające ich należyte wykonywanie powinny być
wystawione w okresie ostatnich 3 miesięcy przed upływem terminu składania ofert.
Załącznik nr 6 miał postać tabeli, w której należało podać:
a.
Rodzaj usługi w tym wskazanie zakresu i nazwy usług,
b.
Nazwa i adres podmiotu, na rzecz którego wykonywano określoną usługę,
c.
Wartość usługi brutto [w zł]
d.
Data wykonania (odbioru) (dzień - miesiąc-rok) VII. Oświadczenia Network Experts
Network Experts oświadczył, że spełnia warunki zamówienia i na dowód
prawdziwości swoich twierdzeń przedstawił List referencyjny wystawiony przez Arteria S.A. z
siedzibą w Warszawie oraz złożył załącznik 6 Wykaz usług
List ten nie może być uznany za potwierdzenie spełnienia warunków, gdyż:
a.
List referencyjny stwierdza: W imieniu grupy kapitałowe Arteria S.A. oświadczam, że
spółka Network Experts sp. z o.o. sp.k. realizuje dla nas świadczenia.
Po pierwsze, z oświadczenia Arteria S.A. wynika, że jest to oświadczenie w imieniu grupy
kapitałowej. Grupa kapitałowa nie jest podmiotem, na rzecz którego wykonywano usługę.
Grupa kapitałowa nie ma podmiotowości, a zatem oświadczenie musiałoby dotyczyć
każdego z przedsiębiorców wchodzących w skład takiej grupy..
Po drugie, brak umocowania Arteria S.A. do składania oświadczeń w imieniu podmiotów
trzecich
– a zatem nie można uznać, iż oświadczenie takie wywołuje skutki
Po trzecie, oświadczenie Arterii S.A. wyraźnie odnosi się do sumy usług, a więc więcej niż
jednego zamówienia i nie jest wiadomym, czy Network Experts wykonał w sposób należyty
dwa zamówienia o wartości min 600 000 zł brutto każde lub jedno zamówienie o wartości nie
mniejszej niż 1 200 000 zł brutto w zakresie świadczenia usługi monitorowania
cyberbezpieczeństwa. Innymi słowy nie jest wykazane czy wykonano jedno zamówienie o
wartości większej lub równej 1.200.000, - zł albo dwa zamówienia o wartości minimum
zł. Arteria S.A. w swoim oświadczeniu odnosi się jedynie do sumy usług
wykonanych od 2000r.
Po czwarte, z oświadczenia Arterii S.A. wynika, że wartość zrealizowanych usług została
ustalona od września 2020 r. co jest błędne, gdyż należało uwzględnić zamówienia z
ostatnich trzech lat licząc wstecz od terminu składania ofert, czyli od kwietnia 2024r. do
kwietnia 2021r.
Po piąte, z oświadczenia Network Experts w załączniku nr 6 – Wykaz usług wynika, że
Network Experts wykonał jedynie jedno zamówienie.
Załącznik nr 6 wskazuje, że jedynym odbiorcą usługi jest Arteria S.A. – co jest sprzeczne z
treścią Listu referencyjnego i nie może być uznane za potwierdzenie spełnienia warunku
przez Network Experts.
c.
Analiza postępowań publicznych w zakresie Security Operation Center na przestrzeni
ostatnich lat wskazuje, że Network Experts nie ubiegał się o tego rodzaju zamówienia przez
2024 r.
W konsekwencji uzasadniony jest wniosek, że Network Experts nawet jeśli wykonał takie
zamówienia to nie spełniają one kryterium wartościowego.
Usługi Security Operation Center ze swojej istoty dotyczą świadczenia jednej usługi o
charakterze ciągłym. Powszechną (i praktycznie jedyną) praktyką jest rozliczanie tych usług
na bieżąco, w okresach miesięcznych lub (rzadziej) kwartalnych. Doświadczenie życiowe
wskazuje, że przedstawiona przez Network Experts referencja nie dotyczy usługi
monitorowania cyberbezpieczeństwa, choć być może są to usługi związane z
bezpieczeństwem (np. konfiguracja, dostawa firewall).
3. Wprawdzie z KRS Network Experts wynika, iż przedsiębiorca ten uzyskał wpis do rejestru
29 września 2016 r. jednak z wpisu Pana P. S. na portalu Linkedin wynika, że działanie w
obszarze SOC, czyli Security Operations Center jest działaniem nowym, prowadzonym przez
Network Experts od ok 4 miesięcy. Dowodem na tę okoliczność jest załączony wypis z aktu
notarialnego z 20 maja 2024 r. Doświadczenie życiowe pozwala twierdzić, że w tak krótkim
okresie czasu nie ma możliwości zrealizowania zamówień odpowiadających wymaganiom
Zamawiającego. Dodać należy, że Pan P. S. jest wspólnikiem i członkiem Zarządu Network
Experts, nie sposób więc uznać, że nie miał wiedzy na temat oferowanych przez Network
Experts usług i czasu, w których zostały uruchomione. 4. Zamawiający prowadzi działalność
związaną przechowywanych danych wrażliwych a zatem wysoki poziom bezpieczeństwa
cybernetycznego jest oczywisty i musi być przestrzegany, co w przypadku Network Experts
nie zostało zachowane. Zamawiający błędnie uznał, że Network Experts posiada wymagane
kompetencje i doświadczenie, choć nie zostały one wykazane.
VIII.
Stanowisko Odwołującego.
Network Experts nie wykazał, by spełniał warunek określony w pkt 1.4.1. i jego oferta
winna być odrzucona.
Network Experts nie skorzystał z instytucji udostępnienia zasobów
Oferta Network Experts winna być odrzucona na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 pzp.
IX.
Podsumowanie i wnioski.
W ocenie Odwołującego przedstawiona wyżej argumentacja dowodzi, iż oferta
Network Experts winna być odrzucona.
Wnoszę o uznanie przedstawionych argumentów za słuszne i uwzględnienie
odwołania w całości.
Zamawiający: Centrum e-Zdrowia Warszawa w odpowiedzi na odwołanie wniósł o oddalenie
odwołania.
Na wstępie wskazał na omyłki w odwołaniu co do terminu na wniesienie, błędną liczbę
złożonych ofert oraz na stwierdzenie o odrzuceniu oferty odwołującego, co nie miało miejsca
w tym postępowaniu.
Zamawiający nie zgadza się z zarzutami naruszenia w postępowaniu jakichkolwiek
przepisów PZP, w szczególności zasad z art. 16 ust. 1 i 3 oraz:
art. 226 ust. 1 pkt 5 PZP, który stanowi iż: Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść
jest niezgodna z warunkami zamówienia;
art. 128 ust. 1 pkt 1 PZP, który stanowi iż: jeżeli wykonawca nie złożył oświadczenia,
o którym mowa w art. 125 ust. 1, podmiotowych środków dowodowych, innych dokumentów
lub oświadczeń składanych w postępowaniu lub są one niekompletne lub zawierają błędy,
zamawiający wzywa wykonawcę odpowiednio do ich złożenia, poprawienia lub uzupełnienia
w wyznaczonym terminie, chyba że: 1) wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu
albo oferta wykonawcy podlegają odrzuceniu bez względu na ich złożenie, uzupełnienie lub
poprawienie lub 2)
zachodzą przesłanki unieważnienia postępowania.
art. 239 ust. 1 i 2 PZP: 1 o wyborze najkorzystniejszej oferty
przedstawiającej
najkorzystniejszy stosunek jakości do ceny lub kosztu lub oferta z najniższą ceną lub
kosztem.
CeZ nie stosował wyłącznie kryteriów jakościowych, i w tym zakresie zarzut jest chybiony.
W SWZ Opis kryteriów, wraz z podaniem wag tych kryteriów i sposobu oceny ofert w tabeli z
pkt 3. CeZ wskazał, iż: przy wyborze oferty Zamawiający będzie się kierował kryteriami i ich
znaczeniem przy zastosowaniu niżej podanych zasad:
1. Cena ofertowa brutto (C) 60%
2. Liczba reakcji Pierwszej Linii Wsparcia na incydenty (RI 1)13% 13
Ocena wg wzoru
3. Liczba reakcji Drugiej Linii Wsparcia na incydenty (RI 2)12% 12
Ocena wg wzoru
4. Długość okresu przejściowego (P) 10% 10
Ocena wg tabeli określonej w pkt. 3.4
5. Analiza złośliwego oprogramowania (A) 5%
5 Ocena wg wzoru. RAZEM 100%
Przedmiotem Postępowania jest świadczenie usługi monitorowania Security Operations
Center wraz z utrzymaniem systemu zarządzania informacjami i zdarzeniami
bezpieczeństwa informatycznego (System SIEM) dla Centrum e-Zdrowia szczegółowo
opisanego w OPZ.
Przechodząc postawionych zarzutów zamawiający wnosi o uznanie argumentów z pisma
Przystępującego z dnia 27 maja 2024 roku za argumentację Zamawiającego, którą podziela.
Odnosząc się do postawionych niezasadnych zarzutów wskazuj na:
Zamawiający w SWZ w rozdziale V ppkt 1.4.1 określił warunki udziału w Postępowaniu
dotyczące zdolności technicznej lub zawodowej.
4.1.4 „Wykonawca spełni warunek jeżeli wykaże w wykazie wykonanych, a w przypadku
świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych*, usług w okresie ostatnich 3 lat
przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy –
w tym okresie, że wykonał co najmniej dwa zamówienia o wartości minimum 600 000 zł
brutto każde lub jedno zamówienie o wartości nie mniejszej niż 1 200 000 zł brutto w
zakresie świadczenia usługi monitorowania cyberbezpieczeństwa.
*Jeżeli zamówienie, o którym mowa powyżej jest wykonywane nadal, wartość
wykonanej/zrealizowanej części zamówienia do upływu terminu składania ofert nie może być
niższa niż dwa zamówienia o wartości minimum 600 000 zł brutto każde lub jedno
zamówienie o wartości nie mniejszej niż 1 200 000 zł brutto.
Pod pojęciem „świadczenie usługi monitorowania cyberbezpieczeństwa” Zamawiający
rozumie świadczenie usług obejmujących swoim zakresem co najmniej usługi Pierwszej i
Drugiej Linii wsparcia opisane w Opisie Przedmiotu Zamówienia.
Odwołujący powołuje się na zapis rozdziale VII Wykaz wymaganych oświadczeń i
dokumentów, pkt 1.2 ppkt 4) gdzie CeZ wskazał, iż: w celu wykazania braku podstaw
wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia oraz spełniania warunków udziału w
postępowaniu określonych przez Zamawiającego w rozdziale V i VI SWZ Wykonawca
zobowiązany jest złożyć wraz z ofertą enumeratywnie wskazane dokumenty (pkt 1.2 ppkt 4)
SWZ zapisano: Wykazu usług wykonanych, a w przypadku świadczeń powtarzających się
lub ciągłych również wykonywanych w okresie ostatnich 3 lat, wraz z podaniem wartości,
przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których usługi zostały wykonane lub są
wykonywane,
– sporządzony według wzoru stanowiącego Zał 6 do SWZ oraz załączeniem
dowodów określających, czy te usługi zostały wykonane lub są wykonywane należycie. W
przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych nadal wykonywanych, referencje bądź
inne dokumenty potwierdzające ich należyte wykonywanie powinny być wystawione w
okresie ostatnich 3 mie
sięcy przed upływem terminu składania ofert. Przystępujący złożył
prawidłowy,
wymagany
przez
CeZ
zał.
o
treści:
Na potwierdzenie czego Network złożył list referencyjny od ARTERIA S.A.:
W wyjaśnieniach dotyczących wykazu usług zał. nr 6 do SWZ Przystępujący wskazał, iż:
data wykonania (odbioru) jest dniem zakończenia procesu wdrożenia usługi monitorowania
cyberbezpieczeństwa po stronie Arteria S.A. a sama usługa jak potwierdzają załączone
referencje pozostaje aktywna do dnia dzisiejszego.
Faktycznie w przedstawionym liście referencyjnym znajduje się sformułowanie: „W imieniu
grupy kapitałowej” jednak cała treść referencji w powiazaniu ze złożonymi wyjaśnieniami
Przystępującego nie pozostawia wątpliwości, iż usługa monitorowania cyberbezpieczeństwa
jest świadczona przez Network Experts Sp. z o.o. Sp.k. na rzecz ARTERIA S.A. od września
2020 roku ciągle i trwa nadal. Ich wartość przekroczyła kwotę wymaganą przez
Zamawiającego tj. 1.200.000 zł brutto.
Dla CeZ zrozumiałe i jednoznaczne były następujące dokumenty:
Zał. nr 6 wykaz usług,
List referencyjny wystawiony przez ARTERIA S.A. na papierze firmowym tej spółki,
opatrzony pieczątką firmową bez powoływania się na pełnomocnictwo od grupy kapitałowej
oraz bez załączania dokumentu pełnomocnictwa,
Wyjaśnienia Przystępującego co do wykazu usług z dnia 07.05.2024 roku.
Treść tych dokumentów należy czytać całościowo, a nie wybiórczo ograniczając się do 4
słów, jak to zrobił Odwołujący. Gdyby faktycznie ARTERIA S.A. chciała złożyć oświadczenie
w imieniu grupy kapitałowej powołałaby się na pełnomocnictwo lub je załączyła. Co więcej
mogłaby się znaleźć przy podpisie adnotacja „w imieniu” albo „ z upoważnienia” czy inna o
podobnym zastrzeżeniu. Takiego zapisu nie ma na liście referencyjnym.
Zamawiający nie zna przyczyn, dla których w referencjach ARTERIA S.A. zamieściła zapis o
grupie kapitałowej. Prawdopodobnie mogło to wynikać z przygotowania listu referencyjnego
na innym, wcześniejszym dokumencie, czy korzystaniu z opcji kopiuj {Ctrl+c} czy wklej
{Ctrl+v}. W zasadzie każdemu zdarza się pomyłka, omyłka czy innego rodzaju „nieszczęście”
przy korzystaniu z wcześniejszych dokumentów, kopiowaniu i wklejaniu fragmentów pism.
Oczywiście działając starannie należy zweryfikować dokument, jednakże niekiedy nie udaje
się wychwycić i poprawić wszystkiego.
CeZ dokonało oceny ofert, wezwało Przystępującego do złożenia wyjaśnień co do wykazu
usług pismem z dnia 07.05.2024 a Przystępujący udzielił odpowiedzi i wyjaśnił wątpliwości
Zamawiającego.
Można oczekiwać, iż Przystępujący, który zajął merytoryczne stanowisko w przedmiocie
odwołania w swoim przystąpieniu złoży dodatkowe dowody na rozprawie, aby przekonać co
do prawdziwości swojego oświadczenia z wykazu usług (zał. nr 6 do SWZ).
Dalej Odwołujący ewentualnie zarzuca CeZ naruszenie w pkt II (tytule) ppkt 2 :
Art. 128 ust. 1 pzp poprzez zaniechanie wezwania Network Experts do złożenia
podmiotowych środków dowodowych. Ponieważ jak to zostało wskazane powyżej
Zamawiający wezwał Przystępującego pismem z dnia 07.05.2024 do złożenia wyjaśnień w
zakresie wskazanych w nim wątpliwości CeZ:
Odnosząc się do wątpliwości Odwołującego co do użytego w liście referencyjnym
sformułowania: „Suma wszystkich usług zrealizowanych przez Spółkę Network Expert sp. z
o.o. sp.k. przekroczyła kwotę 1.200.000 zł” należy podkreślić, iż pominięto informacje ze
zdania poprzedzającego: „Nasza współpraca w ramach tego projektu trwa od września 2020
roku, obejmuje ponad 3000 punktów (w tym urządzenia sieciowe oraz punkty końcowe jak
komputery, laptopy czy serwery) i do tej pory pozostaje aktywna”. Nie może budzić
wątpliwości, iż usługa wykonywana jest ciągle i nieprzerwanie od września 2020 roku. Jej
wartość przekroczyła kwotę 1.200.000 zł. Również w wyjaśnieniach Przystępujący wskazał,
iż na dzień składania ofert wartość usług przekroczyła kwotę 1.200.000 zł. Przystępujący
wyjaśnił, w odpowiedzi na pytanie CeZ dotyczącego wyjaśnienia wątpliwości do co warunku
udziału w Postępowaniu czyli wartości zrealizowanych usług monitorowania
cyberbezpieczeństwa w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert
wykonał jedno zamówienie o wartości nie mniejszej niż 1 200 000 zł brutto.
Odwołujący stawia gołosłowną tezę, iż skoro ARTERIA użyła sformułowania „suma
wszystkich usług” to nie wiadomo, czy Network wykonał jedną usługę o wartości powyżej
1.200.000 zł brutto czy wykonał dwa zamówienia o wartości minimum 600.000 zł brutto
każde.
Jednak w przypadku usług o charakterze ciągłym, realizowanych nadal przedsiębiorcy dla
określenia wartości często posługują się sformułowaniem „suma wszystkich usług” dla
wskazania wartości zdezelowanej umowy obliczonej jako suma zapłaconych faktur za
wykonaną usługę. Właśnie w ten sposób Zamawiający rozumie cytowany zapis.
Przystępujący wskazywał na jedną usługę a to oznacza, że dla spełnienia warunku jej
wartość w okresie trzech przed lat przed upływem terminu składania ofert, jej wartość musi
być nie mniejszej niż 1 200 000 zł brutto.
Odwołujący na stronie 5 odwołania w pkt 2 lit. a) tiret trzeci formułuje zarzut do listu
referencyjnego, który rzekomo wskazuje na usługi wykonywane od 2000 roku. Takiego
stwierdzenia nie ma liście referencyjnym ARTERII S.A. Mowa jest w nim o nieprzerwanym
świadczeniu usług monitorowania cyberbezpieczeństwa od września 2020 roku.
Odnośnie twierdzenia Odwołującego na stronie 5 pkt 2 lic c) in fine jakoby „analiza
postępowań publicznych w zakresie Security Operation Center na przestrzeni ostatnich lat
wskazuje, że Network Experts nie ubiegał się o tego rodzaju zamówienia przez 2024r.” nie
dowodzi braku wymaganego doświadczenia określonego w SWZ. Zamawiający nigdzie nie
postawił warunku, iż doświadczenie musi dotyczyć wyłącznie podmiotów zobowiązanych do
stosowania ustawy prawo zamówień publicznych.
Dalej Odwołujący ewentualnie zarzuca CeZ naruszenie w pkt II (tytule) ppkt 3 :
3) Art. 239 ust. 1 i 2, art. 242 ust. 1 i 3 pzp poprzez dokonanie wyboru oferty
najkorzystniejszej z naruszeniem postanowień pzp i Specyfikacji Warunków Zamówienia -
dalej: SWZ -
co doprowadziło do sytuacji, w której wybrana przez Zamawiającego oferta nie
przedstawia najkorzystniejszego stosunku jakości do ceny.
Zarzuty odwołania są gołosłowne, dotyczą wykazu usług i treści listu referencyjnego, co
zostało już wyżej omówione. Odwołujący nie podołał udowodnienia ciążącego na nim
obowiązkowi dowodowemu. Również Zamawiający w niniejszym Postępowaniu nie mógł
naruszyć normy art. 242 ust. 3 PZP co zostało już wykazane powyżej.
Zamawiający zaprzecza, aby dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty z naruszeniem
warunków Postępowania lub przepisów PZP.
Zamawiający wskazuje, że zarzuty odwołania dotyczące rzekomego niespełniania warunku
udziału w Postępowaniu przez Network de facto stanowi polemikę i luźne rozważania co do
doświadczenia Przystępującego oraz możliwości wywiedzenia treści nie zapisanych w liście
referencyjnym wystawionym przez ARTERIA S.A.
Przystąpienie do postępowania po stronie zamawiającego zgłosił wykonawca Network
Experts sp. z o.o. Sp.k., z siedzibą w Warszawie i wniósł o oddalenie odwołania.
Odwołujący w swym odwołaniu co do zasady kwestionuje prawidłowość dokonanej przez
Zamawiającego czynności oceny oferty Zgłaszającego Przystąpienie, w zakresie spełniania
warunku udziału w postępowaniu.
W zakresie użycia w treści listu referencyjnego sformułowania „ grupa kapitałowa” pozostaje
bez znaczenia, biorąc pod uwagę treść samego oświadczenia. Zaznaczenia wymaga, iż w
nagłówku listu referencyjnego wskazano dane podmiotu wystawiającego dokument, tj.
Arteria S.A. List referencyjny zawiera wskazanie nazwy podmiotu, potwierdzającego
wykonywanie usługi na jego rzecz, którym jest Arteria S.A. Dokument został ponadto
sygnowany pieczęcią firmową spółki Arteria S.A. z oznaczeniem adresu, NIP-u i REGON-u.
Powyższe nie pozostawia wątpliwości, iż List referencyjny został wystawiony przez
usługobiorcę Arteria S.A. i dotyczy tego właśnie podmiotu.
Powyższe spójne jest z treścią oświadczenia Zgłaszającego Przystąpienie, zawartego w
Wykazie
usług, z którego wynika, iż usługa wykonywana była na rzecz ww. podmiotu. W
świetle powyższego, zarzut koncentrujący się na braku umocowania Arteria S.A. do
składania oświadczeń w imieniu podmiotów trzecich, również pozostaje bezzasadny.
Pozostałe argumenty Odwołującego, w świetle wezwania Zamawiającego do złożenia
wyjaśnień i odpowiedzi udzielonej, również pozostają jedynie gołosłownym twierdzeniem.
Zgłaszający Przystąpienie potwierdził bowiem, że w okresie liczonym na dzień składania
ofert, wartość usługi realizowanej na rzecz Arteria S.A. przekroczyła wymaganą przez
Zamawiającego kwotę 1.200.000 zł brutto. Wskazana zaś data wrzesień 2020 r., odnosi się
do momentu zakończenia wdrażania usługi monitorowania cyberbezpieczeństwa, zaś sama
usługa pozostawała aktywna do chwili składania ofert, jak i nadal. Powyższe informacje
jednoznacznie wynikają z wyjaśnień złożonych Zamawiającemu.
W zakresie dotyczącym argumentu, dotyczącego analizy postępowań w zakresie Security
Operation Center, Zgłaszający Przystąpienie, uważa je za pozbawione waloru dowodu. Tak
postawiona teza koncentruje się jedynie na podważaniu zaufania do Zgłaszającego.
Odwołujący nie przedstawił w tym zakresie dowodu. Nawet jednak gdyby taki przedstawił,
nie jest to dowód na fakt, który Odwołujący próbuje wywieść. Powyższe nie dowodzi bowiem,
iż Zgłaszający nie zbudował doświadczenia (wraz z towarzyszącą mu wartością) w zakresie
usługi monitorowania cyberbezpieczeństwa.
Równie gołosłownym argumentem jest powołanie się na treść wpisu P. S. na portalu
Linkedin. Odwołujący celowo manipuluje treścią i znaczeniem tego wpisu. Z wydruku
będącego załącznikiem do aktu notarialnego rep 112/2024, wynika, iż 4 miesiące temu Pan
P. S.
zamieścił wpis o treści przywołanej przez Odwołująceg, co nie jest jednak tożsame z
treścią wywodzoną przez Odwołującego, iż Zgłaszający Przystąpienie prowadzi działania w
obszarze Security Operation Center od 4 miesięcy. Wpis ma charakter marketingowy i
pozostaje bez znaczenia w zakresie przedstawionych w postępowaniu: wykazu usług, listu
referencyjnego, złożonych Zamawiającemu wyjaśnień.
Odwołujący nie sprostał ciężarowi dowodu, zaś przywołane argumenty albo pozostają bez
znaczenia albo są gołosłowne, zaś sformułowane zarzuty są chybione. Postępowanie ma
charakter kontradyktoryjny. Tymczasem jedynym dowodem przedstawionym przez
Odwołującego jest akt notarialny, z którego wynika, iż na portalu Linkedin, Pan P. S., 4
miesiące wcześniej, zamieścił wpis o określonej treści. Dowód ten nie potwierdza jednak
nieprawidłowości po stronie Zamawiającego, bowiem tego dotyczą zarzuty odwołania.
Powyższy rozkład ciężaru dowodu potwierdza orzecznictwo.
Mając na względzie powyższe, bezspornie uznać należy, iż czynność Zamawiającego
polegająca na dokonaniu oceny ofert oraz skutkująca dokonaniem wyboru Zgłaszającego
Przystąpienie, była prawidłowa. Powyższe skutkować winno uznaniem zarzutów
sformułowanych przez Odwołującego za bezpodstawne, zaś odwołanie za podlegające
oddaleniu.
Krajowa Izba Odwoławcza po rozpatrzeniu sprawy na rozprawie, uwzględniając
dokumentację postępowania oraz stanowiska stron i uczestnika przedstawione na piśmie i
do protokołu ustaliła i zważyła, co następuje.
Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Odwołujący co do zasady kwestionuje prawidłowość czynności oceny oferty przystępującego
w zakresie spełniania warunku udziału w postępowaniu.
Skład orzekający pomija niniejszym oczywiste omyłki przedstawione w odwołaniu, a to
dotyczące rzekomo odrzucenia oferty odwołującego, liczby złożonych ofert oraz terminu
kalendarzowego na wniesienie odwołania, jako nie mające znaczenia dla istoty sporu.
W zakresie pozostałych zarzutów należy stwierdzić, że użycie w treści listu referencyjnego
sformułowania „grupa kapitałowa” w istocie pozostaje bez znaczenia, biorąc pod uwagę treść
samego oświadczenia jako pochodzącego od spółki akcyjnej Arteria, co wynika z nagłówka
listu referencyjnego, gdzie
wskazano dane podmiotu wystawiającego dokument, tj. Arteria
S.A. List referencyjny zawiera wskazanie nazwy podmiotu, potwierdzającego wykonywanie
usługi na jego rzecz, którym jest Arteria S.A. Dokument został ponadto opatrzony pieczęcią
firmową spółki Arteria S.A. z oznaczeniem danych indywidualnych. Powyższe nie pozostawia
wątpliwości, iż List referencyjny został wystawiony przez usługobiorcę Arteria S.A. i dotyczy
tego właśnie podmiotu.
Powyższe pozostaje w zgodności z treścią oświadczenia przystępującego, zawartego w
Załączniku nr 6 – Wykaz usług, z którego wynika, iż usługa wykonywana była na rzecz ww.
podmiotu.
Wykonawca wezwany do złożenia wyjaśnień potwierdził, że w okresie liczonym na
dzień składania ofert, wartość usługi realizowanej na rzecz Arteria S.A. przekroczyła
wymaganą przez Zamawiającego kwotę 1.200.000 zł brutto. Wskazana data wrzesień 2020
r.,
odnosi
się
do
momentu
zakończenia
wdrażania
usługi
monitorowania
cyberbezpieczeństwa, zaś sama usługa pozostawała aktywna do chwili składania ofert, jak i
nadal. Powyższe wynika z wyjaśnień złożonych Zamawiającemu jakkolwiek brak jest
informacji o
wartości świadczonych nadal usług poza stwierdzeniem, że łącznie jest to kwota
przekraczająca wartość na datę wdrożenia.
Izba nie uznała waloru dowodowego wpisu P. S. na portalu Linkedin, skądinąd
niejednoznacznego
co do okresu funkcjonowania spółki w przedmiotowej branży.
Mając na względzie powyższe, uznać należy, iż czynność oceny ofert i wyboru
najkorzystniejszej nie naruszył wskazanych przepisów ustawy.
W takim stanie rzeczy orzeczono, jak w sentencji.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 oraz
art. 575 i 576
ustawy Pzp, a także w oparciu o przepisy rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz. U. z 2020 r., poz. 2437 ze zmianami).
Przewodniczący:
………….................