Sygn. akt: KIO 1823/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 11 czerwca 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Mateusz Paczkowski
na
posiedzeniu niejawnym bez udziału stron oraz uczestników postępowania odwoławczego
w dniu 11 czerwca 2024 r.
w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 23 maja 2024 r. przez wykonawcę Aksiom Sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Wojewódzka Biblioteka
Publiczna im.
H. Łopacińskiego w Lublinie
przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego – wykonawcy Digital-Center sp. z o.o.
z
siedzibą w Złotnikach
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 13 500
zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy) na rzecz wykonawcy
Aksiom Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, stanowiącej 90% uiszczonego wpisu.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący:
………….…….…….
Sygn. akt: KIO 1823/24
Uzasadnienie
Wojewódzka Biblioteka Publiczna im. H. Łopacińskiego w Lublinie (dalej: „Zamawiający”),
prowadzi z
zastosowaniem przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze
zm. dalej: „ustawa Pzp”) postępowanie
o
udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pn.: „Dostawa
sprzętu i oprogramowania do digitalizacji – 5 części” (znak postępowania: WBP-ZP/2/2024).
Wartość szacunkowa zamówienia jest powyżej progów unijnych. Ogłoszenie o zamówieniu
zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 13 maja 2024 r.
pod numerem 277769-2024.
W dniu 23 maja 2024 r. odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie,
w
przedmiotowym postępowaniu złożył wykonawca Aksiom Sp. z o.o. z siedzibą
w
Warszawie (dalej: „Odwołujący”).
Odwołanie złożono od następujących czynności Zamawiającego:
opisanie przedmiotu zamówienia w sposób nieproporcjonalny oraz nieuzasadniony
obiektywnymi
potrzebami
Zamawiającego,
utrudniający
uczciwą
konkurencję
i
naruszający zasadę równego traktowania wykonawców w sytuacji, w której możliwe jest
zrealizowanie wymagań postawionych przez Zamawiającego także w inny sposób,
zapewniający osiągnięcie lepszej jakości oraz ceny w zakresie:
Załącznika Nr 1 do SWZ - Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia
CZĘŚĆ III – DOSTAWA I WDROŻENIE SKANERA PŁASKIEGO
1. SKANER
– TYP A
a) poprzez wymaganie opisane jako LP. 1 „GŁOWICA SKANERA” o treści:
„Głowica skanująca może się składać z tylko jednego układu skanującego. W celu
uniknięcia zjawiska tzw. „stitchingu” – łączenia fragmentów obrazów Zamawiający nie
dopuszcza stosowania kilku układów przechwytujących obraz”.
b) poprzez wymaganie opisane jako LP. 2 „SYSTEM OŚWIETLENIA” o treści:
„...oddalone od skanowanego obiektu o minimum 30 cm w celu uzyskania
równomiernego oświetlenia całego obszaru skanowania, oświetlające tylko aktualnie
skanowany fragment.
Nie dopuszcza się zastosowania jakiegokolwiek źródła światła w odległości bliższej
niż 20 cm od skanowanego obiektu”.
c) poprzez wymaganie opisane jako LP. 4 „SZYBA DOCISKOWA” o treści:
„Szklana płyta o wielkości minimum maksymalny deklarowany format skanowania,
dociskająca równomiernie skanowany obiekt, z funkcjami:
1. możliwość automatycznego rozpoczęcia skanowania po zamknięciu szyby
2. podnoszenia i opuszczania bez użycia siły operatora skanera,
3. wymagane jest aby użytkownik miał możliwość automatycznego podnoszenia płyty
dociskowej po wykonanym skanie (parametr minimalny),
4. wymagana jest dostawka umożliwiająca skanowanie obiektów pod kątem 90 stopni
z
możliwością automatycznego podnoszenia płyty dociskowej po wykonanym skanie
pod
kątem minimum 30 stopni.
5. z uwagi na złożoną specyfikę materiałów poddawanych skanowaniu (różne formaty
i
nietypowe podłoża np. kalka, mapy, dokumenty opatrzone pieczęciami lakowymi,
głęboko wszyte w grzbiet strony) i idącą za tym koniecznością jest zachowanie
możliwości operowania skanowanym materiałem przy użyciu rąk operatora, wymaga się,
aby sterowanie płyty dociskowej było realizowane za pomocą panelu sterującego
i
przycisków nożnych.
6. oczekuje się również, aby odległość płyty dociskowej po jej podniesieniu zapewniała
swobodny dostęp operatora do całej powierzchni stołu roboczego”.
d) poprzez wymaganie opisane jako LP. 8 „JAKOŚĆ SKANOWANIA” o treści:
„Skaner musi mieć możliwość skanowania mniejszych formatów (obiekty o mniejszych
wymiarach niż A1) w wyższych rozdzielczościach większych niż 600x600dpi (MTF
minimum 12 lp/mm dla formatu A2)”.
e) poprzez wymaganie opisane jako LP. 12 „OPROGRAMOWANIE SKANERA
(REALIZOWANE PRZEZ KOMPUTER SPEŁNIAJĄCY WYMOGI GWARANCYJNE
PRODUCENTA SKANERA)” o treści:
„Oprogramowanie musi zapewniać (bez dodatkowych kosztów):
10. tworzenie wielu plików różnych formatów o różnych rozdzielczościach i trybach koloru
z jednego skanu
11. zapis plików do formatów: TIFF,TIFF LZW, JPEG, JP2, PDF, BIG TIFF”
CZĘŚĆ IV – DOSTAWA I WDROŻENIE SKANERA PŁASKIEGO
2. SKANER
– TYP B
a) poprzez wymaganie opisane jako LP. 5 „SZYBA DOCISKOWA” o treści:
„Szklana płyta o wielkości minimum maksymalny deklarowany format skanowania,
dociskająca równomiernie skanowany obiekt, z funkcjami:
1. możliwość automatycznego rozpoczęcia skanowania po zamknięciu szyby
2. wymagane jest aby użytkownik miał możliwość automatycznego podnoszenia płyty
dociskowej po wykonanym skanie (parametr minimalny). Preferuje się rozwiązanie gdzie
operator będzie miał możliwość automatycznego podnoszenia płyty dociskowej
po
wykonanym skanie pod kątem minimum 30 stopni
3. sterowanie płyty dociskowej musi być realizowane za pomocą panelu sterującego
i
przycisków nożnych,
4. z uwagi na złożoną specyfikę materiałów poddawanych skanowaniu (różne formaty
i
nietypowe podłoża np. kalka, mapy, dokumenty opatrzone pieczęciami lakowymi, głęboko
wszyte w grzbiet strony) i idącą za tym koniecznością jest zachowanie możliwości
operowania skanowanym materiałem przy użyciu rąk operatora.
5. oczekuje się również aby odległość płyty dociskowej po jej podniesieniu zapewniała
swobodny dostęp operatora do całej powierzchni stołu roboczego”.
b) poprzez wymaganie opisane jako LP. 12 „OPROGRAMOWANIE SKANERA
(REALIZOWANE PRZEZ KOMPUTER SPEŁNIAJĄCY WYMOGI GWARANCYJNE
PRODUCENTA SKANERA)” o treści:
„Oprogramowanie skanera : Oprogramowanie musi zapewniać (bez dodatkowych kosztów):
9. tworzenie wielu plików różnych formatów o różnych rozdzielczościach i trybach koloru
z jednego skanu,
10. zapis plików do formatów: TIFF,TIFF LZW, JPEG, JP2, PDF, BigTIFF”
CZĘŚĆ V – DOSTAWA I WDROŻENIE SKANERA Z KOŁYSKĄ „V”
2. SKANER
– TYP C
a) poprzez wymaganie opisane jako LP. 7 „SZYBA DOCISKOWA” o treści:
„Szyba dociskowa w kształcie litery V pozwalająca na równomierny docisk na całej
powierzchni skanowanego obiektu. Możliwość zablokowania szyby”.
b) poprzez wymaganie opisane jako LP. 12 „OPROGRAMOWANIE SKANERA
(REALIZOWANE PRZEZ KOMPUTER SPEŁNIAJĄCY WYMOGI GWARANCYJNE
PRODUCENTA SKANERA)” o treści:
„Oprogramowanie skanera : Oprogramowanie musi zapewniać (bez dodatkowych kosztów):
4. tworzenie wielu plików różnych formatów o różnych rozdzielczościach i trybach koloru
z
jednego skanu”
2) nieuzasadnione potrzebami Zamawiającego ani innym obiektywnie ustalonym czynnikiem
sformułowanie kryteriów oceny ofert w sposób naruszający zasadę równego traktowania
wykonawców i uczciwej konkurencji w zakresie CZĘŚĆ III – DOSTAWA I WDROŻENIE
SKANERA, PŁASKIEGO CZĘŚĆ IV – DOSTAWA I WDROŻENIE SKANERA PŁASKIEGO,
wskazanych w pkt. 5.1.10. Ogłoszenie o zamówieniu "Kryteria udzielenia zamówienia" oraz
Rozdział 17 SWZ: OPIS KRYTERIÓW OCENY OFERT, WRAZ Z PODANIEM WAG TYCH
KRYTERIÓW I SPOSOBU OCENY OFERT (podkreślone):
17.6. Punkty za kryterium „Parametry techniczne” - Pt. Parametry techniczne urządzenia
i inne wymagania dodatkowo punktowane:
Lp.
Funkcje i
parametry
Waga
kryterium
Sposób oceny
Obszar
skanowania
- minimum 841x594 mm (A1)
– 0 pkt.
- minimum 924x700 mm
– 5 pkt.
Szyba dociskowa
możliwość automatycznego podnoszenia płyty
dociskowej po wykonanym skanie - 0 pkt.
możliwość automatycznego podnoszenia płyty
dociskowej po wykonanym skanie do kąta minimum 30
stopni
– 5 pkt.
Tryb zapisu
plików
- 24-bitowy kolor, 8-
bit odcienie szarości, 1 bit czarno-
biały - 0 pkt.
- 48-bitowy kolor, 16-
bit odcienie szarości, 1 bit czarno-
biały – 5 pkt.
Tryb skanowania
- 24-bitowy kolor - 0 pkt.
- 96-bitowy kolor
– 5 pkt.
Zwiększenie
jakości
skanowania
Skaner, w którym zwiększenie rozdzielczości
optycznej skanowania ponad 600x600dpi wymaga
manualnej zmiany położenia głowicy skanującej lub
manualnej wymiany obiektywu lub manualnej zmiany
parametrów ogniskowej obiektywu lub wykonania
kalibracji (ostrości, barw, geometrii) – 0pkt
Skaner, w którym zwiększenie rozdzielczości
optycznej skanowania ponad 600x600dpi nie wymaga
manualnej zmiany położenia głowicy skanującej lub
manualnej wymiany obiektywu lub manualnej zmiany
parametrów ogniskowej obiektywu lub wykonania
kalibracji (ostrości, barw, geometrii) – 5pkt
17.9. Punkty za kryterium „Parametry techniczne” - Pt. Parametry techniczne urządzenia
i inne wymagania dodatkowo punktowane:
Lp.
Funkcje i
parametry
Waga
kryterium
Sposób oceny
Tryb skanowania
- 24-bitowy kolor - 0 pkt.
- 42-bitowy kolor - 5 pkt.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 99 ust. 1-2 i ust. 4 w zw. z art. 16 pkt 1) i 3) w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 1) i pkt 2) ustawy
Pzp poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób nieproporcjonalny oraz
nieuzasadniony obiektywnymi potrzebami Zamawiającego w sposób utrudniający uczciwą
konkurencję i naruszający zasadę równego traktowania wykonawców, w sposób
nieproporcjonalny do wartości i celów jakie zamierza osiągnąć Zamawiający realizując
zamówienie oraz niezapewniający uzyskania najlepszej jakości usług i najlepszych efektów
zamówienia;
2) art. 16 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 99 ust. 4 ustawy Pzp w zw. z art. 242 ust. 1 i 2
ustawy Pzp poprzez ustalenie kryteriów oceny ofert w sposób nieuzasadnionym potrzebami
Zamawiającego ani innym obiektywnie ustalonym czynnikiem oraz naruszający zasadę
równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji.
Odwołujący wniósł o:
1) uwzględnienia odwołania,
2) dokonanie modyfikacji treści SWZ w zakresie wskazanym w treści odwołania.
Odwołujący wskazał, że posiada interes w uzyskaniu Zamówienia w rozumieniu art. 505
ustawy Pzp, który wyraża się w tym, że w przypadku prawidłowego przygotowania
i
przeprowadzenia postępowania przez Zamawiającego, nie doszłoby do naruszenia
przepisów ustawy Pzp, mającego istotny wpływ na jego wynik. Odwołujący miałby wówczas
szansę na uzyskanie zamówienia, gdyż jako dostawca sprzętu skanującego jest
zainteresowany udzieleniem mu przedmiotowego zamówienia. W związku z faktem,
iż postanowienia SWZ zostały opisane w sposób sprzeczny z ustawą Pzp poprzez
sformułowanie opisu przedmiotu zamówienia utrudniającego uczciwą konkurencję oraz
w
sposób promujący produkty jednego producenta Odwołujący nie ma możliwości złożenia
zwycięskiej oferty. Kwestionowane w odwołaniu postanowienia SWZ pozbawiają
Odwołującego możliwości uzyskania przedmiotowego zamówienia publicznego i jego
realizacji na najkorzystniejszych dla Zamawiającego warunkach, a co za tym idzie,
Odwołujący może ponieść szkodę w postaci utraconego zysku.
Odwołanie zostało wniesione z zachowaniem ustawowego terminu określonego w art. 515
ust.
1 pkt 1) a) ustawy Pzp. Informację stanowiącą podstawę dla wniesienia odwołania
Odwołujący uzyskał w dniu 13 maja 2024 r. (opublikowanie ogłoszenia o zamówieniu).
W
związku z powyższym odwołanie wniesione w dniu 23 maja 2024 r. należy uznać
za wniesione w
wymaganym zgodnie z ustawą Pzp terminie.
Wpis od odwołania w kwocie 15 000,00 złotych (piętnaście tysięcy złotych zero groszy)
został uiszczony przelewem na rachunek bankowy Urzędu Zamówień Publicznych.
Odwołujący prawidłowo przekazał kopię odwołania Zamawiającemu oraz załączył
potwierdzenie przekazania odwołania Zamawiającemu.
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego w ustawowym terminie
przystąpił wykonawca Digital-Center sp. z o.o. z siedzibą w Złotnikach. Pismem z dnia 11
czerwca 2024 r. wykonawca ten
wniósł o nieuwzględnienie odwołania.
Zamawiający pismem z dnia 11 czerwca 2024 r. złożył odpowiedź na odwołanie
uwzględniając częściowo odwołanie, a w pozostałym zakresie wnosząc o jego oddalenie.
Pismem z dnia 11 czerwca 2024 r.
Odwołujący oświadczył, że cofa odwołanie w całości.
W tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje:
Izba stwierdza
, że w tej sprawie odwoławczej odwołanie zostało skutecznie wycofane przed
terminem posiedzenia i rozprawy z udziałem stron i uczestnika postępowania
odwoławczego. Wymaga odnotowania, że odwołanie można cofnąć w każdym czasie do
zamknięcia rozprawy. Cofnięcie odwołania przez Odwołującego, zgodnie art. 568 pkt 1)
ustawy Pzp oraz § 13 ust. 1 pkt 6) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 31 grudnia
2020 r.
w sprawie postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę
Odwoławczą (Dz.U. 2020 poz. 2453) oznacza, że postępowanie odwoławcze podlega
umorzeniu.
Wobec powyższego, orzeczono jak w sentencji.
O
kosztach postępowania orzeczono na podstawie §9 ust. 1 pkt 3) lit. a) Rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu
od
odwołania (t.j. Dz.U. 2020 z dnia 31 grudnia 2020 r., poz. 2437). Izba orzekła o dokonaniu
zwrotu na rzecz Odwołującego z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych 90%
kwoty uiszczonej tytułem należnego wpisu od odwołania.
Przewodniczący:
………………..…….