Sygn. akt: KIO 183/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 8 lutego 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Agnieszka Trojanowska
Protokolantka: Klaudia Kwadrans
na
posiedzeniu z udziałem stron w sprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 18 stycznia 2024 r. przez wykonawców wspólnie ubiegających się o
zamówienie konsorcjum firm: CLAR SYSTEM Spółka Akcyjna z siedzibą w Poznaniu, ul.
Janickiego 20B, Clar Serwis Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu,
ul. Janickiego 20B, „Solcom – Bayard” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Poznaniu, ul. Janickiego 20B, Hospital System Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą w Poznaniu, ul. Janickiego 20B w postępowaniu prowadzonym przez Szpital
Wielospecjalistyczny im. Dr. Ludwika Błażka w Inowrocławiu, ul. Poznańska 97
Przy udziale uczestnika
po stronie zamawiającego – wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia Naprzód Hospital Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Łodzi, ul. Traktorowa 126 oraz Naprzód Marketing Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Łodzi, ul. Traktorowa 126 oraz Naprzód Service Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Łodzi, ul. Traktorowa 126
postanawia :
Odrzucić odwołanie w zakresie zarzutu naruszenia przez zamawiającego art. 255 pkt 6
ustawy przez zaniechanie unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego pomimo, że postępowanie to obarczone jest niemożliwą do usunięcia
wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie
zamówienia publicznego, umorzyć postępowanie w pozostałym zakresie,
Kosztami postępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie
konsorcjum firm: CLAR SYSTEM Spółka Akcyjna z siedzibą w Poznaniu, ul. Janickiego
20B, Clar Serwis Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, ul.
Janickiego 20B, „Solcom – Bayard” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą w Poznaniu, ul. Janickiego 20B, Hospital System Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, ul. Janickiego 20B i:
Zalicza na poczet kosztów postępowania kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście
tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawców wspólnie ubiegających
się o zamówienie konsorcjum firm: CLAR SYSTEM Spółka Akcyjna z siedzibą w
Poznaniu, ul. Janickiego 20B, Clar Serwis Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, ul. Janickiego 20B, „Solcom – Bayard”
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, ul. Janickiego
20B, Hospital System Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Poznaniu, ul. Janickiego 20B t
ytułem wpisu uiszczonego od odwołania, kwotę
621zł. 00 gr (słownie: sześćset dwadzieścia jeden złotych zero gorszy) tytułem
dojazdu zamawiającego na rozprawę i wydatków pełnomocników w kwocie 68zł 00
gr
(słownie: sześćdziesiąt osiem złotych zero groszy),
Zasądza od wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie konsorcjum
firm: CLAR SYSTEM Spółka Akcyjna z siedzibą w Poznaniu, ul. Janickiego 20B,
Clar Serwis Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, ul.
Janickiego 20B, „Solcom – Bayard” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą w Poznaniu, ul. Janickiego 20B, Hospital System Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, ul. Janickiego 20B na rzecz Szpital
Wielospecjalistyczny im. Dr. Ludwika Błażka w Inowrocławiu, ul. Poznańska 97
kwotę 689 zł 00 (słownie: sześćset osiemdziesiąt dziewięć złotych zero groszy)
tytułem zwrotu kosztów dojazdu i wydatków pełnomocnika (opłaty skarbowej od
pełnomocnictw).
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ………………….......................
Sygn. akt KIO 183/24
Uzasadnienie
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego przez Szpital
Wielospecjalistyczny im. Dr.
Ludwika Błażka w Inowrocławiu w trybie przetargu
nieograniczonego, którego przedmiotem jest „Usługa kompleksowego utrzymania porządku,
czystości i dezynfekcji, transportu wewnętrznego oraz czynności pomocniczych przy pacjencie
w pomieszczeniach Szpitala Wielospecjalistycznego im dr. Ludwika Błażka w Inowrocławiu” (nr
referencyjny postępowania: D-44/2023) zostało wszczęte ogłoszeniem w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej numer 00718707-2023 z 27.11.2023 r.
W dniu 8 stycznia
2024 r. drogą elektroniczną zamawiający zawiadomił o wyborze
najkorzystniejszej oferty.
W dniu 18 stycznia 2024 r.
wykonawcy wspólnie ubiegający się o zamówienie konsorcjum firm:
CLAR SYSTEM Spółka Akcyjna z siedzibą w Poznaniu, ul. Janickiego 20B, Clar Serwis Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, ul. Janickiego 20B, „Solcom –
Bayard” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, ul. Janickiego 20B,
Hospital System Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, ul.
Janickiego 20B
– dalej odwołujący, wnieśli odwołanie.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu:
naruszenie przepisów art. 255 pkt 6 ustawy przez zaniechanie unieważnienia
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego pomimo, że postępowanie to
obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie
niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego;
ewentualnie, gdyby powyższy zarzut nr 1 nie został uwzględniony przez Izbę,
naruszenie przepisu art. 18 ust. 1 i ust. 2 w zw. z art. 74 ust. 1 i ust. 2 ustawy w zw.
z art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji przez nieuprawnione przyjęcie przez zamawiającego, że wykaz
wszystkich środków dezynfekcyjnych, myjąco – dezynfekcyjnych, myjących,
czyszczących, które będą stosowane podczas realizacji usługi na rzecz
z
amawiającego (zwany dalej: „wykazem środków”) złożony przez wykonawcę
konsorcjum
: Naprzód Hospital Sp. z o.o., Naprzód Marketing Sp. z o.o. oraz
Naprzód Service Sp. z o.o. (zwane dalej łącznie: „konsorcjum Naprzód”) stanowi
tajemnicę przedsiębiorstwa tego wykonawcy, i w konsekwencji nie podlega
ujawnieniu wykonawcom uczestniczącym w postępowaniu, co w szczególności
uniemożliwiło zarazem odwołującemu postawienie kolejnych zarzutów mających
swoją podstawę faktyczną w treści wykazu środków konsorcjum Naprzód.
Wniósł o:
1.uwzględnienie odwołania i uchylenie skutków prawnych zaskarżonych czynności przez
nakazanie z
amawiającemu:
a)unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej i unieważnienia postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego, ewentualnie
b)unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej i nakazanie instytucji
zamawiającej udostępnienie odwołującemu się wykazu środków konsorcjum Naprzód;
2.obciążenie zamawiającego kosztami postępowania odwoławczego, w tym także kosztami
związanymi z dojazdem na wyznaczoną rozprawę lub rozprawy Izby oraz kosztami
wynagrodzenia pełnomocnika w wysokości 3.600,00 zł.
Odwołujący wskazał, że ma interes w uzyskaniu zamówienia bowiem jego oferta jest ofertą
prawidłową i ważną w tym postępowaniu. Oferta odwołującego jest drugą ofertą w rankingu
najkorzystniejszych ofert w ramach dokonanej przez
zamawiającego oceny. Gdyby zaś nie
dopuszczenie się przez zamawiającego uchybień wskazanych w tym odwołaniu, możliwe jest,
że oferta odwołującego się zostałaby wybrana jako najkorzystniejsza. Odwołujący
przeprowadził wywód prawny na temat wykładni art. 505 ust. 1 ustawy oraz przywołał liczne
orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz Izby dotyczące istnienia
interesu prawnego w żądaniu unieważnienia postępowania i rozumienia pojęcia dane
zamówienie tj. wyrok z 11.05.2017 r., C-131/16, Archus sp. z o.o. i Gama Jacek Lipik przeciwko
Polskiemu Górnictwu Naftowemu i Gazownictwu S.A., EU:C:2017:358, TSUE, wyrok z
28.05.2019 r., sygn. KIO 873/19, wyrok z dnia 05.09.2016 r., sygn. KIO 1556/16, wyrok z dnia
04.10.2018 r., sygn. KIO 1888/18, wyrok z 05.11.2018 r., sygn. KIO 2144/18.
W ocenie odwołującego uszło uwadze zamawiającego, że:
1.prowadzone przez niego postępowanie o udzielenie zamówienia obarczone jest niemożliwą
do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w
sprawie zamówienia publicznego,
2.wykaz środków konsorcjum Naprzód nie stanowi dokumentu zawierającego informacje
stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa tego wykonawcy, o której mowa w art. 11 ust. 2 ustawy
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, wobec czego instytucja zamawiająca nie miała podstaw
do zastosowania przepisu art. 18 ust. 2 i 3 ustawy skutkujących nieujawnieniem tego wykazu
odwołującemu się. konsorcjum Naprzód nie wykazało instytucji zamawiającego zgodnie z
obowiązującymi przepisami tego, że wykaz środków – informacje nim objęte stanowią
tajemnicę przedsiębiorstwa tego wykonawcy.
Czytając wyjaśnienia z dnia 14.12.2023 r. – w zestawieniu z treścią Załącznika nr 6 w zw. z
Załącznikiem nr 1a do SWZ - można by odnieść wrażenie, że każdy z wykonawców w oparciu
o treść Załącznika nr 6 do SWZ powinien powziąć takie same informacje dotyczące
powierzchni poszczególnych kategorii pomieszczeń wchodzących w skład poszczególnych
czterech stref czystości, co pozwoliłoby każdemu z wykonawcy przyjąć taką samą podstawę
faktyczną obliczenia ceny (ta podstawa zaś musi być bowiem taka sama zważając, że jest nią
powierzchnia pomieszczenia, do którego cena jednostkowa się odnosi).
Tak jednak
zdaniem odwołującego nie jest.
W załączniku nr 6 do SWZ nie ma bowiem informacji dotyczących wielkości powierzchni
wszystkich kategorii pomieszczeń wchodzących w skład poszczególnych stref czystości.
Odwołujący wymienił występującego w jego ocenie braki/ uchybienia:
1)kolumna CO zawiera niewypełnione wiersze nr 75 (cyt.: „II A = ; II B = % ; IV = %”) – brak
wartości procentowych udziału poszczególnych stref uniemożliwił ustalenie, ile jest
powierzchni należących do danej strefy sprzątania w ramach powierzchni Zakładu
Mikrobiologii,
2)kolumna CO nie zawiera żadnych danych w wierszach od 131 do 136 – brak wartości
procentowych udziału poszczególnych stref uniemożliwił ustalenie, ile jest powierzchni
należących do danej strefy sprzątania w ramach powierzchni Pralni (wiersz 131), powierzchni
Sekcji Urządzeń Ruchu Elektrycznego i AKP (wiersz 133), powierzchni POZ (wiersz 135),
3)inne
informacje niezgodne ze stanem faktycznym i pozostałymi zapisami SWZ i jej
załącznikami.
Konsekwencją powyższych braków załącznika nr 6 do SWZ (które to braki nie zostały
uzupełnione pomimo zwracania na nie uwagi przez wykonawców w ramach zadawanych
pytań), stało się złożenie nieporównywalnych w istocie ofert, które dotyczą sprzątania innego
rodzaju powierzchni.
Odpowiadając w dniu 14.12.2023 r. na pytanie nr 1 wykonawców do SWZ o treści: „Z uwagi na
kilkumilionowe zadłużenie wobec obecnego wykonawcy usługi prosimy o informację czy
Zamawiający ma zabezpieczone środki na sfinansowanie usługi będącej przedmiotem
postępowania przetargowego?” Zamawiający odpowiedział: „Zamawiający nie posiada
zabezpieczonych środków, które miałby przeznaczyć na realizację usługi będącej
przedmiotem postępowania przetargowego.”
Zarówno z pytania nr 1 jak i odpowiedzi na to pytanie udzielonej przez zamawiającego w dniu
14.12.2023 r. wynika:
obrazowo rzecz ujmując, że zamawiający informuje wszystkich wykonawców, i to jeszcze
przed zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego, że zawrze z wykonawcą, którego
oferta będzie najkorzystniejsza umowę w sprawie zamówienia publicznego, ale nie będzie mu
płacił wynagrodzenia umownego, bo nie ma takich środków a poza tym ma wielomilionowe
zadłużenia.
w technicznoprawnym ujęciu umowa w sprawie zamówienia publicznego, która miałaby
zostać zwarta w wyniku tego postępowania, będzie umową o świadczenie niemożliwe, o której
mowa w art. 387 Kodeksu cywilnego obarczona sankcją nieważności bezwzględnej i to z mocy
samego prawa.
Co do
drugiego z zarzutów odwołujący podniósł, że treścią odpowiedzi z dnia 14.12.2023 r. na
pytanie nr 23 wykonawców zamawiający zobowiązał każdego z wykonawców, by do składanej
oferty załączył wykaz wszystkich środków dezynfekujących, myjąco dezynfekujących
myjących, czyszczących.
Z
ważając na treść Załącznika nr 10 do SWZ odwołujący doszedł do dwóch wniosków:
1)wykonawca konsorcjum
Naprzód w ogóle nie wykazał zamawiającemu, zgodnie z art. 18 ust.
3 ustawy w zw. z art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, że treść wykazu
środków tego wykonawcy stanowi tajemnicę jego przedsiębiorstwa;
2)wykaz środków nie zawiera informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa konsorcjum
Naprzód.
W dniu 18
stycznia 2024 r. zamawiający poinformował o wniesieniu odwołania.
W dniu 22 stycznia 2024 r. do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
przystąpili wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia Naprzód Hospital
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Łodzi, ul. Traktorowa 126 oraz Naprzód
Marketing
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Łodzi, ul. Traktorowa 126
oraz Naprzód Service Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Łodzi, ul.
Traktorowa 126. Wskazali, że mają interes prawny w zgłoszeniu przystąpienia, gdyż prowadzą
działalność gospodarczą w zakresie usług objętych przedmiotem zamówienia i złożyli ofertę w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, która została przez zamawiającego
wybrana jako najkorzystniejsza w postępowaniu. W konsekwencji, przystępującemu zależy na
oddaleniu odwołania, aby móc zawrzeć z zamawiającym umowę w sprawie zamówienia
publicznego. Jednocześnie przystępujący wniósł o oddalenie odwołania. Do zgłoszenia
dołączono dowody przekazania zgłoszenia stronom.
W dniu 7 lutego 2024 r. zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie wnosząc o:
1) odrzucenie
odwołania, w części dotyczącej zarzutu nr 1 tego odwołania, to jest zarzutu
dotyczącego naruszenia przez zamawiającego przepisu „art. 255 pkt 6 ustawy
przez
zaniechanie unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego pomimo, że postępowanie to obarczone jest niemożliwą do usunięcia
wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie
zamówienia publicznego”, na podstawie przepisu art. 528 pkt 3 ustawy, w związku z
jego wniesieniem z naruszeniem zawitego terminu wskazanego w przepisie art. 515
ust. 2 pkt 1) ustawy,
a w przypadku nieuwzględnienia tego wniosku wnoszę o
oddalenie odwołania w części dotyczącej zarzutu nr 1 tego odwołania,
a w pozostałej części, to jest dotyczącej zarzutu nr 2 tego odwołania (naruszenie przepisów art.
18 ust. 1 i ust. 2 w zw. z art. 74 ust. 1 i ust 2 ustawy w zw. z art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 16
kwietnia 1993 roku, o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji)
zamawiający odwołanie uwzględnił.
Ponadto wn
iósł o :
dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z dokumentów powołanych w uzasadnieniu
t
ej odpowiedzi na odwołanie dla wykazania wskazanych tam okoliczności i faktów,
zasądzenie na rzecz zamawiającego kosztów postępowania odwoławczego w tym
kosztów związanymi z dojazdem na wyznaczoną rozprawę, według przedstawionego na
rozprawie spisu kosztów.
Zamawiający wskazał, że odwołanie, w części wskazanej w petitum tego pisma powinno
zostać odrzucone, na podstawie przepisu art. 528 pkt 3) ustawy , jako złożone z naruszeniem
przepisu art. 515 ust. 2 pkt 1) tejże ustawy. Wskazując na wadę postępowania
uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia
publicznego o
dwołujący powołuje się na treść Załącznika nr 6 do Specyfikacji Warunków
Zamówienia (SWZ), który to załącznik wraz z dokumentacją zamówienia został opublikowany
w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej oraz na stronie internetowej zamawiającego, w dniu
27 listopada 2023 roku. Zdaniem
zamawiającego, to właśnie od tego dnia, zgodnie z
brzmieniem powołanego co dopiero przepisu art. 515 ust. 2 pkt 1) ustawy, należy liczyć
początek biegu 10 dniowego terminu na wniesienie odwołania. W istocie bowiem zarzuty
odwołującego koncentrują się na treści dokumentu zamówienia, z którą odwołujący mógł się
zapoznać począwszy od dnia jego opublikowania. Co więcej, zamawiający wskazał, że
o
dwołujący znał treść tego dokumentu, ponieważ pozostaje ona niezmienna od czasu
przeprowadzenia poprzedniego postępowania w sprawie zamówienia publicznego, o
tożsamym przedmiocie, w którym odwołujący złożył ofertę (nie podważając przy tym
prawidłowości wypełnienia tego załącznika), po której wyborze w dniu 31 stycznia 2020 roku
zawarł z zamawiającym umowę nr 4/UP/2019 o świadczenie usług kompleksowego utrzymania
porządku, czystości i dezynfekcji, transportu wewnętrznego oraz czynności pomocniczych przy
pacjencie w pomieszczeniach Szpitala Wielospecjalistycznego im. dr. Ludwika Błażka w
Inowrocławiu. Odwołujący świadczy na rzecz zamawiającego usługi do chwili obecnej.
Dowód: - SWZ z 2019 roku z Załącznikiem nr 6, - oferta odwołującego,
- umowa z dnia 31 stycznia 2020 roku.
Zamawiający wskazał, że po opublikowaniu załącznika nr 6, to Jest po 27 listopada 2023 roku,
a przed terminem otwarcia ofert o
dwołujący miał świadomość, że złożenie oferty na podstawie
tego dokumentu może doprowadzić do powstania po jego stronie szkody, w rozumieniu
przepisu art. 505 ust. 2 ustawy , w postaci nieuzyskania umowy na zamówienie publiczne.
Odwołujący dał temu wyraz w pytaniach kierowanych do zamawiającego, w których wyliczał
zastrzeżenia dotyczące Załącznika nr 6 (powtórzone potem w odwołaniu z dnia 18 stycznia
2024 roku) wskazując na jego wadliwość, powołując się na naruszenie zasad równości i
uczciwej konkurencji i twierdząc, że zapisy tego załącznika spowodują złożenie
nieporównywalnych ofert. Jednocześnie, co zamawiający podkreślił, odwołujący nie złożył
odwołania wobec treści tego dokumentu zamówienia, w przewidzianym do tego ustawowym
terminie.
Dowód: - pytania odwołującego z informacją od zamawiającego z dnia 18 grudnia 2023 roku.
Załącznik nr 6 nie uległ zmianie od dnia jego opublikowania i w dniu 8 stycznia 2024 roku —
czyli w dniu, w którym odwołujący dowiedział się o wyborze oferty, nie pojawiły się żadne, nowe
okoliczności związane z treścią tego dokumentu. Zamawiający powołał postanowienie z dnia
12 grudnia 2011 roku, KIO 2569/11.
Zamawiający podziela w tym zakresie stanowisko Izby, z
którego wynika, że takie postępowanie prowadziłoby do przywrócenia terminu na wniesienie
odwołania, a takie odwołanie można byłoby wnosić na każdym etapie postępowania, co
uniemożliwiłoby prowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (tak też KIO
w: uzasadnieniu orzeczenia w sprawie o sygnaturze akt: KIO 2452/11).
Termin na zakwestionowanie postanowień SWZ (w tym postanowień Załącznika nr 6) biegł od
dnia jej opublikowania i nie może być przywrócony przez czynność dokonania wyboru jednej z
ofert, które zostały złożone na formularzach załączonych do SWZ i wypełnionych zgodnie ze
wskazówkami zawartymi w SWZ z Powyższych względów odwołanie powinno zostać
odrzucone jako wniesione po upływie ustawowego terminu, wynikającego z przepisu art. 515
ust. 2 pkt 1) ustawy .
W odpowiedzi na zarzut nr 2 odwołania zamawiający oświadczył, że zarzut ten został przez
niego uwzględniony i pismem z dnia 22 stycznia 2024 roku odtajnił dokument opisany w
odwołaniu, to jest: Wykaz środków.
Dowód: - pismo w sprawie odtajnienia z dnia 22 stycznia 2024 roku.
Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
Izba dopuściła dowody z dokumentacji postępowania tj. SWZ, wyjaśnień SWZ z dnia 14
grudnia 2023 r., informacji dla wykonawców z dnia 18 grudnia 2023 r., odwołania odwołującego
z dnia 1 lutego 2024 r.
Na podstawie tych dowodów Izba ustaliła, co następuje:
ROZDZIAŁ II. Wymagania stawiane wykonawcy
Przedmiot zamówienia
Pomieszczenia komórek organizacyjnych objętych przedmiotem zamówienia określa
załącznik nr 5
Wykaz powierzchni objętych przedmiotem zamówienia z podziałem na strefy określa
Załącznik nr 6
Opis sposobu obliczenia ceny W celu obliczenia ceny oferty, wykonawca wypełnia
formularz cenowy, stanowiący załącznik nr 2 do SWZ:
Wykonawca wskazuje formularzu stanowiącym Załącznik Nr 2 do SWZ ceny
jednostkowe netto, stawkę podatku VAT oraz wartość brutto poszczególnych pozycji jak
również wartość brutto całości danego Zadania.
Rozliczenia będą prowadzone w złotych polskich z dokładnością do dwóch miejsc po
przecinku.
UWAGA! Jeden grosz jest najmniejszą jednostką monetarną w systemie pieniężnym RP i nie
jest możliwe wyliczenie ceny końcowej, jeśli komponenty ceny (ceny jednostkowe) są
określone za pomocą wielkości mniejszych niż 1 grosz.
Wykonawca zobowiązany jest zastosować stawkę VAT zgodnie z obowiązującymi
przepisami ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Cenę oferty/ceny jednostkowe należy obliczyć, uwzględniając całość wynagrodzenia
wykonawcy za prawidłowe wykonanie umowy. Wykonawca jest zobowiązany skalkulować
cenę na podstawie wszelkich wymogów związanych z realizacją zamówienia.
Cena ofertowa/ceny jednostkowe muszą obejmować wszystkie koszty związane z
realizacją przedmiotu zamówienia, wszystkie inne koszty oraz ewentualne upusty i rabaty a
także wszystkie potencjalne ryzyka ekonomiczne, jakie mogą wystąpić przy realizacji
przedmiotu umowy, wynikające z okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili
zawierania umowy.
Wykonawcy ponoszą wszelkie koszty związane z przygotowaniem i złożeniem oferty.
W formularzu oferty wypełnianym za pośrednictwem Platformy wykonawca poda
wyłącznie cenę oferty, która uwzględnia całkowity koszt realizacji zamówienia w okresie
obowiązywania umowy, obliczoną zgodnie z powyższymi dyspozycjami.
Załącznik nr 6
Poz. 75 dotyczy Zakładu Mikrobiologii Lekarskiej i zawiera opis CO o treści II A =, II B=% IV=%,
Poz. 131 dotyczy Pralni i nie zawiera opisu CO,
Poz. 133 dotyczy Sekcja Urządzeń Ruchu Elektrycznego i AKP i nie zawiera opisu CO,
Poz. 135 dotyczy POZ i nie zawiera opisu CO
Wyjaśnienia z dnia 14 grudnia 2023 r.
Pytanie 1
Z uwagi na kilkumilionowe zadłużenie wobec obecnego wykonawcy usługi prosimy o
informację czy Zamawiający ma zabezpieczone środki na sfinansowanie usługi będącej
przedmiotem postępowania przetargowego?
Odpowiedź:
Zamawiający nie posiada zabezpieczonych środków finansowych, które miałby przeznaczyć
na realizację usługi będącej przedmiotem postępowania przetargowego.
Pytanie 26
W Załączniku Nr 1A do SIWZ - Kalkulacja ceny za lm2 3 prosimy określić JASNO i
KONKRETNIE ile metrów ma mieć strefa I, II A i II B, IIIA i IIIB oraz IV. Zrzucanie na
wykonawców obowiązku sumowania różnych pozycji z tabeli z powierzchniami i wyliczanie z
procentowego udziału powierzchni dla danej strefy jest niezgodne z ustawą PZP.
To na Zamawiającym ciąży obowiązek pełnego opisu przedmiotu zamówienia, w tym podania
metraży, zwłaszcza w tak istotnej kwestii jak kalkulacja ceny. Jest to również niezbędne do
prawidłowego porównania ofert.
Odpowiedź:
Wyszczególnienie powierzchni stanowi załącznik nr 6 do SWZ. Suma powierzchni została
podliczona w kolumnie „J” i jest przyporządkowana do każdego wiersza z osobna. Natomiast
udział procentowy poszczególnych stref został określony w kolumnie „CO”
Pytanie 28
Czy w zakres usługi wchodzą prace specjalistyczne takie jak np. polimeryzacja posadzek,
mycie okien na wysokości, itp. Jeśli tak prosimy o podanie metraży, częstotliwości wykonania
takich czynności. Odpowiedź:
W zakres usługi wchodzą zarówno polimeryzacja posadzek jak i mycie okien na wysokości.
Wyszczególnienie powierzchni stanowi załącznik nr 6 do SWZ. Suma powierzchni została
podliczona w kolumnie „J” i jest przyporządkowana do każdego wiersza z osobna. Natomiast
udział procentowy poszczególnych stref został określony w kolumnie „CO”
Pytanie 39
W
związku z tym, iż w formularzu kalkulacyjnym - zał. nr 1A do SWZ Wykonawca musi podać
„cenę i' % netto za 1 m2”, prosimy o jednoznaczne wskazanie do jakiej ilości m2 ma się odnieść
Wykonawca
wyliczając cenę dla poszczególnych kategorii pomieszczeń tj. I strefy ciągłej
czystości medycznej; II Strefy ogólnej czystości medycznej w podziale na poziomy ryzyka, III
strefy czystości zmiennej z podziałem na poziomy ryzyka oraz IV strefy ciągłego skażenia.
Zamawiający powinien zapewnić Wykonawcom startującym w postępowaniu zachowanie
zasad uczciwej konkurencji, o czym mowa w przepisie art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 11 września
2019 r prawo zamówień publicznych i zapewnić odpowiednie warunki do złożenia ofert
porównywalnych, w przeciwnym wypadku postępowanie może podlegać unieważnieniu. W
związku z powyższym, prosimy o wskazanie prawidłowego metrażu w formularzu cenowym
aby uniknąć błędów w oszacowaniu przez Wykonawcę metrażu i ceny za lm2 dla każdej
kategorii pomieszczeń.
Odpowiedź:
Wyszczególnienie powierzchni stanowi załącznik nr 6 do SWZ. Suma powierzchni została
podliczona w kolumnie „J” i jest przyporządkowana do każdego wiersza z osobna. Natomiast
udział procentowy poszczególnych stref został określony w kolumnie „CO”
Poprawiony załącznik 1a
Kategoria pomieszczeń
Cena netto za 1m/2 ryczałt mc
Vat
Cena brutto za 1m/2
ryczałt mc
I Strefa ciągłej czystości medycznej
bardzo wysoki poziom ryzyka
- Centralna Sterylizatornia
– część sterylna
pomieszczenie przechowywania materiałów sterylnych w innych komórkach organizacyjnych
- Apteka
– boks aseptyczny
Oddział Anestezjologii i Intensywnej Terapii – Boks czysty
Dział Pralni i Dezynfekcji magazyn bielizny czystej
II Strefa ogólnej czystości medycznej
A-
średni poziom ryzyka
sale chorych
pomieszczenia komunikacji wewnętrznych
Przychodnia Przyszpitalna, Medycyny Pracy
– gabinety niezabiegowe
gabinety diagnostyki nieinwazyjnej
Pracownia Rehabilitacji
Centralna Sterylizatornia
– pomieszczenia części czystej
B. niski poziom ryzyka
ciągi komunikacyjne
windy
szatnie
klatki schodowe
Pomieszczenia administracyjne
Kaplica
sale konferencyjne
magazyny medyczne
III. Strefa czystości zmiennej
bardzo wysoki poziom ryzyka
Blok Operacyjny
Pełnoprofilowe Sale Zabiegowe
Trakt Porodowy
Gabinety diagnostyki inwazyjnej i Pracownia Hemodynamiki
B. wysoki poziom ryzyka
gabinety zabiegowe, opatrunkowe
sale chorych pooperacyjne
Izolatki chorych
Oddział Anestezjologii i Intensywnej Terapii
Stacja dializ
Pracownie Endoskopowe
SOR
IV. Strefa ciągłego skażenia
bardzo wysoki poziom ryzyka
łazienki
toalety
brudowniki
windy brudne
Dział Pralni i Dezynfekcji
Centralna Sterylizatornia
Centralne Laboratorium Analityczne, Zakład Mikrobiologii Lekarskiej, Zakład Patomorfologii,
Bank Krwi-Pracownia Serologiczna
Pomieszczenie Post Mortem
Magazyn odpadów
Czynności pomocnicze przy pacjencie
(zgodnie ze Stanowiskiem wydanym przez Ministerstwo Finansów INTERPRETACJA
OGÓLNA RP z dnia 29 grudnia 2017 r. w sprawie zakresu zastosowania zwolnienia od
podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy z dnia 11 marca
2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221),( Dz. U. MRiF z 2018 r. poz.5)
W dniu 18 grudnia 2023 r. wykonawcy zwrócili się do zamawiającego o wyjaśnienia:
Z uwagi na odpowiedzi na pytania z dnia 14.12.2023 r., które uniemożliwiają złożenie oferty w
sposób prawidłowy, w celu uniknięcia unieważnienia postępowania prosimy o:
Podanie metrażu poszczególnych stref w celu prawidłowego wypełnienia załącznika 1
A. Po przeanalizowaniu odpowiedzi na pytania nr 26 i 39 Wykonawca doszedł do wniosku, że
nie jest możliwym zliczenie metraży w sposób podany w odpowiedziach.
Kolumna J nie zawiera wszystkich powierzchni płaskich, takich jak powierzchnie w kolumnach
od L do P, nie zlicza powierzchni rezonansu i firmy komputerowej, natomiast kolumna CO nie
zawiera stref dla ostatnich wierszy od wiersza 131, dodatkowo powierzchnie, które wchodzą w
zakres sprzątania są ujęte jako nie podlegające usłudze.
Zamawiający zapewne dysponuje metrażami dla każdej strefy, choćby po to żeby porównać
poprawność załącznika 1A.
Dlaczego zamawiający unika podania tych metraży. Zadaniem wykonawcy nie jest zliczanie
kilkuset wierszy dla kilku stref, to zadanie zamawiającego. Na zamawiającym ciąży obowiązek
przedstawienia opisu zamówienia w sposób przejrzysty i rzetelny. Każdy z Wykonawców
powinien otrzymać taki sam metraż dla każdej strefy, o co ponownie prosimy.
Z uwagi na odpowiedzi, które modyfikuję SWZ, prosimy o załączenie zmodyfikowanej
Specyfikacji Warunków Zamówienia o wszystkie zmiany jakie powstały na skutek odpowiedzi
na pytania.
Pytania dot. odpowiedzi z 14.12.2023 r.
Pytanie 1
W związku z tym, że Zamawiający w odp. na pytania nr 26 oraz nr 39 (z 14.12.2023 r.)
dotyczące próśb Wykonawców o jednoznaczne wskazania w formularzu cenowym, do jakiej
ilości m2 mają się odnieść wyliczając cenę dla poszczególnych kategorii pomieszczeń tj:
•
I strefy ciągłej czystości medycznej;
•
II Strefy ogólnej czystości medycznej w podziale na poziomy ryzyka;
•
III strefy czystości zmiennej z podziałem na poziomy ryzyka;
•
IV strefy ciągłego skażenia
odesłał Wykonawców do wyliczenia we własnym zakresie powierzchni z załącznika na 6 do
SWZ, wnosimy aby Zamawiający uaktualnił powyższy załącznik i wskazał udział procentowy,
który jest określony w kolumnie „CO” dla wiersza nr 75 dot. powierzchni Zakładu Mikrobiologii.
Obecnie w kolumnie „J” Zamawiający wskazał metraż dla Zakładu Mikrobiologii, który wynosi
164.8 m2, natomiast w kolumnie „CO” wskazał podział procentowy dla poszczególnych stref w
postaci: „IIA = ; IIB = %; IV = %”.
Pytanie 2
W związku z tym, że Zamawiający w odp. na pytania nr 26 oraz nr 39 (z 14.12.2023 r.)
dotyczące próśb Wykonawców o jednoznaczne wskazania w formularzu cenowym, do jakiej
ilości m2 mają się odnieść wyliczając cenę dla poszczególnych kategorii pomieszczeń tj:
strefy ciągłej czystości medycznej;
II
Strefy ogólnej czystości medycznej w podziale na poziomy ryzyka;
III
strefy czystości zmiennej z podziałem na poziomy ryzyka;
IV
strefy ciągłego skażenia
odesłał Wykonawców do wyliczenia we własnym zakresie powierzchni z załącznika na 6 do
SWZ, prosimy Za
mawiającego o potwierdzenie, że w związku z tym, że powyższy załącznik nie
zawiera w kolumnie „CO” wyszczególnionego udziału procentowego dla poszczególnych stref
powierzchni sprzątania: pralni z wiersza 131, Sekcja Urządzeń Ruchu Elektrycznego i AKP z
wiersza 133 oraz POZ z wiersza 135, prosimy o potwierdzenie, że Wykonawca ma nie
uwzględniać w kalkulacji sprzątania powyższych powierzchni, ponieważ będą one sprzątane
przez Za
mawiającego we własnym zakresie.
Pytanie 3
W związku z tym, że Zamawiający w odp. na pytania nr 26 oraz nr 39 (z 14.12.2023 r.)
dotyczące próśb Wykonawców o jednoznaczne wskazania w formularzu cenowym, do jakiej
ilości m2 mają się odnieść wyliczając cenę dla poszczególnych kategorii pomieszczeń tj:
•
I strefy ciągłej czystości medycznej;
•
II Strefy ogólnej czystości medycznej w podziale na poziomy ryzyka;
•
III strefy czystości zmiennej z podziałem na poziomy ryzyka;
•
IV strefy ciągłego skażenia
odesłał Wykonawców do wyliczenia we własnym zakresie powierzchni z załącznika na 6 do
SWZ, prosimy Zmawiającego o poprawienie omyłki pisarskiej dot. zapisów tabeli, ponieważ w
kolumnie „CO” dla wiersza nr 69 po zsumowania udziału procentowego dla poszczególnych
stref, udział procentowy wynosi 95%, a nie 100%.
Powyższe rozbieżności powodują, że zostanie naruszona zasad równości i uczciwej
konkurencji i spowoduje to złożeniem przez Wykonawców nieporównywalnych ofert, ponieważ
każdy może oszacować do wyliczeń ceny za lmi 2 dla każdej ze stref inny metraż.
Zamawiający poinformował, że:
W odniesieniu do pytań złożonych do postępowania informujemy, że nie jest możliwe
udzielenie odpowiedzi w ustawowym terminie.
W świetle art.135 ust.5 ustawy Pzp nie ma możliwości dokonania zmiany SWZ, opisanej w
treści ww. pytań.
Zmiana treści SWZ prowadząca do zmiany ogłoszenia o zamówieniu, nie może być
udostępniona wcześniej niż udostępnienie sprostowania ogłoszenia o zamówieniu.
Zmiana SWZ nie może być opublikowana wcześniej niż:
przed publikacja sprostowania ogłoszenia o zamówieniu w Dz.U.UE, albo
po upływie 48 godzin od potwierdzenia otrzymania ogłoszenia przez Urząd Publikacji
Unii Europejskiej
W przypadku zmiany SWZ na jeden dzień przed upływem terminu składania ofert,
zamawiający może poinformować o tej zmianie wykonawców najwcześniej po 48 godzinach, a
zatem już po upływie znanego wykonawcom terminu składania ofert. Z prawnego punktu
widzenia taka zmiana nie jest możliwa.
Termin składania ofert w ww. postępowaniu został przez zamawiającego skrócony zgodnie z
art. 138 ust.2 pkt.2 ustawy Pzp.
Pierwotny termin składania ofert został wyznaczony na 12 grudnia 2023 roku.
Przesunięcie terminu otwarcia i składania ofert zamawiający ustalił na dzień 19.12.2023 roku
Odwołujący złożyli kolejne wnioski o wyjaśnienie treści SWZ dnia 15 i 18 grudnia 2023 roku.
Zgodnie z art. 135 ust.5 ustawy Pzp, który stanowi, że w przypadku, gdy wniosek o wyjaśnienie
treści SWZ nie wpłynął w terminie, o którym mowa w art. 135 ust.2 ustawy Pzp, zamawiający
nie ma obowiązku udzielenia wyjaśnień treści SWZ oraz obowiązku przedłużenia terminu
składania ofert.
„ ... w przypadku złożenia wniosku po terminie zamawiający nie ma w ogóle obowiązku
reagowania na niego i udzielenia jakiejkolwiek odpowiedzi.
Krajowa Izba Odwoławcza za błędne uznała stanowisko odwołującego, zgodnie z którym jeśli
zamawiający pomimo złożenia wniosku po terminie, decyduje się na udzielenie odpowiedzi, to
musi odpowiedzieć wyczerpująco i jednoznacznie na wszystkie postawione pytania.
Skoro zamawiający zgodnie z prawem może w ogóle nie udzielić jakiejkolwiek odpowiedzi, to
na zasadzie wnioskowania z większego na mniejsze, ad maiori ad minus, ma także prawo
udzielić odpowiedzi niepełnej, nieodnoszącej się do całości pytania...”( Wyrok z dnia 16
września 2021 r., KIO 2358/21
Obaj wykonawcy złożyli oferty z następującymi oświadczeniami:
8) OŚWIADCZAMY, że zapoznaliśmy się ze Specyfikacją Warunków Zamówienia i
akceptujemy wszystkie warunki w niej zawarte.
9) OŚWIADCZAMY, że uzyskaliśmy wszelkie informacje niezbędne do prawidłowego
przygotowania i złożenia niniejszej oferty.
Izba zważyła, co następuje:
Izba dopuściła Konsorcjum Naprzód w charakterze uczestnika postępowania.
Konsorcjum Naprzód nie wniosło sprzeciwu wobec uwzględnienia przez zamawiającego
zarzutu nr 2.
Powyższy stan faktyczny nadaje się do subsumpcji pod normę prawną art. 522 ust. 2 ustawy,
który stanowi, że jeżeli uczestnik postępowania odwoławczego, który przystąpił do
postępowania po stronie zamawiającego, nie wniesie sprzeciwu co do uwzględnienia w całości
zarzutów przedstawionych w odwołaniu przez zamawiającego, Izba umarza postępowanie, a
zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie
zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu. Tym samym w okolicznościach
badanej sprawy konieczne okazało się wydanie orzeczenia umarzającego postępowanie
odwoławcze. Zgodnie z art. 568 pkt. 3 ustawy Izba w takim przypadku wydaje postanowienie.
Powyższe zostało odzwierciedlone w pkt 1 in fine sentencji orzeczenia.
Zgodnie z art. 528 pkt. 3 ustawy Izba odrzuca odwołanie, które zostało wniesione po upływie
terminu na jego wniesienie. W myśl art. 515 ust. 3 ustawy pkt 1 odwołanie w przypadkach
innych niż określone w ust. 1 i 2 wnosi się w terminie:
10 dni od dnia, w którym powzięto lub przy zachowaniu należytej staranności można
było powziąć wiadomość o okolicznościach stanowiących podstawę jego wniesienia, w
przypadku zamówień, których wartość jest równa albo przekracza progi unijne.
W
ocenie Izby ten właśnie przepis ma zastosowanie w przedmiotowej sprawie. Izba nie
podziela stanowiska zamawiającego, że odwołującemu rozpoczął biec termin na wniesienie
odwołania w tej sprawie w dniu publikacji ogłoszenia o zamówieniu w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej. Natomiast podziela stanowisko zamawiającego i przystępującego, że
odwołanie w tej sprawie jest spóźnione.
W ocenie Izby w zakresie zarzutu zaniechania unieważniania postepowania z powodu wad w
opisie przedmiotu zamówienia termin na wniesienie odwołania rozpoczął swój bieg w dniu 18
grudnia 2023 r., kiedy to zamawiający ostatecznie i kategorycznie nie zmienił załącznika nr 6
odmawiając udzielenia odpowiedzi na pytania wykonawców, z uwagi na złożenie ich po
terminie, ani nie zmienił terminu składania ofert. Z tą datą odwołujący bowiem uzyskał
świadomość, że postępowanie dotknięte jest wadą, której zamawiający nie dostrzega i nie
zamierza usunąć, a wobec nie przesunięcia terminu składania ofert wada ta ma charakter
nieusuwalny. Odwołujący sam wskazał w pytaniach z 14 i 18 grudnia 2024 r. jaką szkodę może
z tego tytułu ponieść, to jest, że będzie zmuszony złożyć ofertę w warunkach
nieporównywalności ofert i do może generować u niego szkodę w postaci nieuzyskania
zamówienia. Art. 505 ust. 1 ustawy nie uzależnia możliwości wniesienia odwołania od
wystąpienia szkody w postaci nie dokonania wyboru oferty wykonawcy jako najkorzystniejszej,
co próbuje przedstawić odwołujący, ale umożliwia wykonawcom wnoszenie odwołań w
sytuacji
, gdy szkoda jeszcze nie została poniesiona, ale jest możliwa. Tym samym w ocenie
Izby w zakresie pierwszej części zarzutu termin dla wniesienia odwołania rozpoczął swój bieg
w dniu 18 grudnia 2023 r. i zakończył w dniu 28 grudnia 2023r.
Z kolei w zakresie zaniechania unieważniania postepowania z powodu wad niezabezpieczenia
środków na sfinansowanie zamówienia, termin na wniesienie odwołania rozpoczął swój bieg w
dniu 14 grudnia 2023 r., kiedy to zamawiający poinformował, że takich zabezpieczonych
środków nie posiada, a zatem w tym przypadku termin na wniesienie odwołania upłynął w dniu
27 grudnia 2024 r. Co do wystąpienia przesłanki szkody z art. 505 ust. 1 ustawy, to w ocenie
Izby argumentacja podniesiona powyżej jest całkowicie adekwatna.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie art. 575 oraz art.
574 ustawy pzp, a także w oparciu o przepisy § 5 pkt 1 i 2 oraz § 8 ust. 1 zdanie 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r., poz. 2437 ze zm.) zaliczając na poczet tego
postępowania odwoławczego koszt wpisu od odwołania uiszczony przez odwołującego oraz
nakazując odwołującemu zwrot poniesionych przez zamawiającego kosztów dojazdu 621 zł i
wydatków pełnomocnika 68zł. (opłaty skarbowe).
Przewodnicząca:……………………………..