Sygn. akt: KIO 190/24
WYROK
Warszawa, dnia 6 luty 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Magdalena
Rams
Protokolantka: Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 18 stycznia 2024
r. przez wykonawcę Sarpi Dąbrowa Górnicza sp. z o.o., z siedzibą w
Dąbrowie Górniczej, w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Gminę Miasto
Radom,
przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego – konsorcjum Solveco sp. z o.o., z
siedzibą Kędzierzynie – Koźle oraz Saba sp. z o.o., z siedzibą w Płocku,
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu:
unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty;
1.2 odrzucenie oferty konsorcjum Solveco sp. z o.o. oraz Saba sp. z o.o. na
podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) w zw. z art. 117 ust. 1, 3 i 4 ustawy Pzp;
odtajnienie w całości wyjaśnień dotyczących rażąco niskiej ceny złożonych przez
konsorcjum Solveco sp. z o.o. oraz Saba sp. z o.o. z dnia 6 grudnia 2023 r.
2. Kosztami po
stępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia konsorcjum Solveco sp. z o.o., z siedzibą Kędzierzynie – Koźle oraz
Saba sp. z o.o., z siedzibą w Płocku i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
Sarpi Dąbrowa Górnicza sp. z o.o., z siedzibą w Dąbrowie Górniczej tytułem
wpisu od odwołania oraz kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset
złotych zero groszy) poniesioną przez odwołującego tytułem wynagrodzenia
pełnomocnika;
zasądza od wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
konsorcjum
Solveco sp. z o.o., z siedzibą Kędzierzynie – Koźle oraz Saba sp. z
o.o., z siedzibą w Płocku na rzecz wykonawcy Sarpi Dąbrowa Górnicza sp. z o.o.,
z siedzibą w Dąbrowie Górniczej kwotę 18 600 zł 00 gr (słownie: osiemnaście
tysięcy sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione przez odwołującego.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący …………………………
Sygn. akt:
KIO 190/24
UZASADNIENIE
W dniu 18 stycznia 2024 r. do Prezes
a Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wykonawcy SARPI
Dąbrowa Górnicza Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Dąbrowie Górniczej (dalej „Odwołujący”) zarzucając zamawiającemu Miastu Gminie
Radom (dalej „Zamawiający”):
zaniechania przez Zamawiającego odrzucenia oferty Wykonawcy – konsorcjum w
składzie: Solveco Sp. z o.o. i „SABA” Sp. z o.o., mimo że oferta tego wykonawcy
została złożona przez Wykonawcę niespełniającego warunków udziału w
postępowaniu, zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia,
jest niezgodna z przepisami ustawy Pzp, a jej treść jest niezgodna z warunkami
zamówienia;
zaniechania przez Zamawiającego – wbrew zasadzie jawności postępowania -
ujawnienia wyjaśnień dotyczących wyliczenia ceny złożonych dnia 6 grudnia 2023
r. przez Wykonawcę konsorcjum w składzie: Solveco Sp. z o.o. i „SABA” Sp. z
o.o. oraz uzasadnienia zastrzeżenia tych wyjaśnień jako tajemnicy
przedsiębiorstwa, mimo że brak jest przesłanek do uznania tych wszystkich
informacji za tajemnicę przedsiębiorstwa, a w konsekwencji od zaniechania przez
Zamawiającego prowadzenia postępowania w sposób przejrzysty, zapewniający
zachowanie uczciwej konkurencji i równe traktowanie wykonawców,
zaniechania przez Zamawiającego należytego badania i oceny ofert, a w
konsekwencji od niezgodnej z przepisami ustawy Pzp czynności wyboru jako
najkorzystniejszej oferty Wykonawcy -
konsorcjum w składzie: Solveco Sp. z o.o. i
„SABA” Sp. z o.o.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b), pkt 3 i pkt 5 ustawy Pzp w zw. z art. 117 ust. 3 i 4 ustawy
Pzp poprzez zaniechanie przez Zamawiającego odrzucenia oferty Wykonawcy –
konsorcjum w składzie: Solveco Sp. z o.o. i „SABA” Sp. z o.o., mimo że oferta
tego Wykonawcy została złożona przez Wykonawcę niespełniającego warunków
udziału w postępowaniu w zakresie doświadczenia ze względu na fakt, że
Wykonawca zmierzał do wykazania spełnienia tego warunku w oparciu o
doświadczenie konsorcjanta – Solveco Sp. z o.o., a jednocześnie w oświadczeniu
złożonym na podstawie art. 117 ust. 4 ustawy Pzp wskazał, że świadczenia, do
wykonania których to doświadczenie jest wymagane, wykona każdy z
konsorcjantów, w wyniku czego oferta tego Wykonawcy jest także niezgodna z
przepisami ustawy Pzp, a jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia;
2) art. 16 pkt 1 i 2 ustawy Pzp w zw. z art. 18 ust. 1, 2 i 3 ustawy Pzp w zw. z art. 74 ust.
1 i 2 ustawy Pzp w zw. z art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o
zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (t.j.: Dz.U. z 2022 r., poz. 1233; zwana dalej:
„ustawą ZNK”) poprzez błędne uznanie, że niemalże cała treść wyjaśnień
dotyczących wyliczenia ceny oferty złożonych przez Wykonawcę – konsorcjum w
składzie: Solveco Sp. z o.o. i „SABA” Sp. z o.o., a także uzasadnienie
zastrzeżenia tych wyjaśnień jako tajemnicy przedsiębiorstwa stanowi tajemnicę
przedsiębiorstwa tego Wykonawcy, choć nie wykazał on przesłanek
warunkujących uznanie informacji za tajemnicę przedsiębiorstwa, w wyniku czego
doszło do naruszenia zasady jawności postępowania oraz prowadzenia
postępowania w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz
równe traktowanie wykonawców, jak również przejrzysty,
3) art. 224 ust. 6 w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp poprzez zaniechanie
odrzucenia oferty Wykonawcy
– konsorcjum w składzie: Solveco Sp. z o.o. i
„SABA” Sp. z o.o., mimo że zawiera ona rażąco niską cenę w stosunku do
przedmiotu zamówienia wskutek złożenia przez tego Wykonawcę wyjaśnień wraz
z dowodami, które nie uzasadniają podanej w ofercie ceny;
art. 17 ust. 2 w zw. z art. 239 ustawy Pzp poprzez nienależyte badanie i ocenę ofert,
a w konsekwencji niezgodny z ustawą Pzp wybór jako najkorzystniejszej oferty
Wykonawcy
– konsorcjum w składzie: Solveco Sp. z o.o. i „SABA” Sp. z o.o.,
mimo że powinna ona zostać odrzucona, a informacje zastrzeżone przez tego
Wykonawcę jako tajemnica przedsiębiorstwa powinny zostać ujawnione
Odwołującemu, czym Zamawiający uniemożliwił weryfikację swoich działań przez
pozostałych wykonawców.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu: unieważnienia
czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, powtórzenia czynności badania i oceny ofert,
ujawnienia Odwołującemu informacji zawartych w wyjaśnieniach dotyczących wyliczenia
ceny złożonych dnia 6 grudnia 2023 r. przez Wykonawcę - konsorcjum w składzie: Solveco
Sp. z o.o. i „SABA” Sp. z o.o., zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego zwrotu
kosztów postępowania odwoławczego, w tym kosztów zastępstwa w postępowaniu
odwoławczym według norm przepisanych, przeprowadzenie dowodu z:
a)
wykazu usług złożonego przez Wykonawcę - konsorcjum w składzie: Solveco Sp. z
o.o. i „SABA” Sp. z o.o., JEDZ konsorcjanta Solveco Sp. z o.o., JEDZ konsorcjanta
„SABA” Sp. z o.o., referencji wydanych przez Gminę Rybno oraz referencji wydanych
przez Miasto Żory (w dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia) na fakt,
że Wykonawca konsorcjum w składzie: Solveco Sp. z o.o. i „SABA” Sp. z o.o.,
wykazując spełnienie warunku doświadczenia, polegał wyłącznie na doświadczeniu
konsorcjanta Solveco Sp. z o.o.;
b)
Oświadczenia wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia,
złożonego przez Wykonawcę - konsorcjum w składzie: Solveco Sp. z o.o. i „SABA”
Sp. z o.o. (w dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia) na fakt, że usługę
usunięcia i poddania ostatecznemu przetwarzaniu odpadów niebezpiecznych w
procesie D10 lub „R” (przyjęcia oraz poddania odpadów objętych zamówieniem
procesowi unieszkodliwienia) będzie realizował każdy z konsorcjantów,
c) pisma Wykonawcy -
konsorcjum w składzie: Solveco Sp. z o.o. i „SABA” Sp. z o.o.
wraz z załącznikami (w dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia) na fakt
treści wyjaśnień i dowodów dotyczących wyliczenia ceny oraz treści uzasadnienia
zastrzeżenia tych wyjaśnień jako tajemnicy przedsiębiorstwa.
W uzasadnieniu podniesionych
zarzutów Odwołujący wskazał, że w postępowaniu o
udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na usługę usunięcia
i zagospodarowania odpadów niebezpiecznych z nielegalnego składowiska zlokalizowanego
przy ul. Ofiar Firleja 7 w Radomiu Zamawiający wybrał jako najkorzystniejszą ofertę
Wykonawcy
– konsorcjum w składzie: Solveco Sp. z o.o. i „SABA” Sp. z o.o. (dalej jako:
„Wykonawca Solveco-SABA”), co nastąpiło w wyniku postępowania prowadzonego z
naruszeniem przepisów prawa, tj.:
W wykazie usług Wykonawca Solveco-SABA wymienił wyłącznie 2 usługi na
wykazanie spełnienia warunku doświadczenia, polegającego na wykonaniu usług
usunięcia i poddania ostatecznemu przetwarzaniu odpadów niebezpiecznych w
procesie D10 lub „R”, w ilości co najmniej 100,00 Mg w ramach każdej usługi. Obie te
usługi – jak wynika z dokumentów JEDZ oraz referencji – wykonał konsorcjant
Solveco Sp. z o.o. Tym samym zgodnie z art. 117 ust. 3 ustawy Pzp oraz rozdziałem
XII pkt 4 SWZ tylko Solveco Sp. z o.o. powinien w
ykonać usługi usunięcia i poddania
ostatecznemu przetwarzaniu odpadów niebezpiecznych w procesie D10 lub „R”,
ponieważ do wykonania tych usług wymagane jest żądane w postępowaniu
doświadczenie. Natomiast w złożonym przez Wykonawcę Solveco-SABA
Oświadczeniu wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
Wykonawca ten podał, że:
Solveco Sp. z o.o. wykona następujący zakres świadczenia wynikającego z umowy o
zamówienie publiczne:
• przygotowanie dokumentacji związanej z realizacją zamówienia;
• transport odpadów do miejsca ostatecznego unieszkodliwienia lub odzysku;
• przyjęcie oraz poddanie części odpadów objętych zamówieniem procesowi
odzysku;
SABA sp. z o.o. wykona następujący zakres świadczenia wynikającego z umowy o
zamówienie publiczne:
• przyjęcie oraz poddanie części odpadów objętych zamówieniem procesowi
unieszkodliwienia,
• przygotowanie dokumentu potwierdzającego unieszkodliwienie odpadów.
W ocenie Odwołującego, oznacza to, że konsorcjant „SABA” Sp. z o.o. będzie realizował
także usługi usunięcia i poddania ostatecznemu przetwarzaniu odpadów niebezpiecznych w
procesie D10 lub „R”, mimo że nie wykazał zdolności (doświadczenia wymaganego w SWZ)
do realizacji tych usług. W ocenie Odwołującego, przedstawiona sytuacja oznacza, że
Wykonawca Solveco-
SABA nie wykazał spełnienia warunku udziału w postępowaniu
dotyczącego doświadczenia, a określonego w rozdziale VII pkt 1 ppkt 1.4 lit. a) SWZ,
ponieważ zamierza wykonać usługi usunięcia i poddania ostatecznemu przetwarzaniu
odpadów niebezpiecznych w procesie D10 lub „R” także przez konsorcjanta „SABA” Sp. z
o.o., który nie posiada wymaganego w SWZ doświadczenia.
Odwołujący zauważył, że zgodnie z rozdziałem XIX pkt 8 ppkt 8.6 SWZ oświadczenie, o
którym mowa w art. 117 ust. 4 ustawy Pzp (oświadczenie, z którego wynika, które usługi
wykonają poszczególni wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia) jest
elementem składowym oferty, ponieważ Zamawiający określił, że „Oferta musi zawierać
następujące oświadczenia i dokumenty: (…) Oświadczenie, o którym mowa w pkt 5 Rozdział
XII SWZ (jeżeli dotyczy).” Powoduje to, iż przedstawiona sytuacja wyczerpuje także
przesłanki odrzucenia oferty unormowane w:
• art. 226 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp – oferta Wykonawcy Solveco-SABA jest niezgodna z
przepisami ustawy Pzp, w tym z art. 117 ust. 3 ustawy Pzp,
• art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp – treść oferty Wykonawcy Solveco-SABA jest
niezgodna z warunkami zamówienia, w tym z rozdziałem XII pkt 4 SWZ.
Odwołujący wskazał, że Zamawiający wezwał Wykonawcę Solveco-SABA do złożenia
wyjaśnień dotyczących wyliczenia ceny. Wykonawca Solveco-SABA złożył takie wyjaśnienia
w piśmie datowanym na dzień 6 grudnia 2023 r., jednak Zamawiający nie ujawnił
Odwołującemu treści tych wyjaśnień oprócz dwóch pierwszych akapitów, w których
przyznano, że Zamawiający był zobowiązany do wystosowania tego wezwania do złożenia
wyjaśnień oraz przedstawiono rozumienie ceny rażąco niskiej. Odwołujący wskazał, że
godnie z art. 11 ust. 2
ustawy ZNK przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się informacje
techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające
wartość gospodarczą, które jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich
elementów nie są powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem
informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób, o ile uprawniony do korzystania z
informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu należytej staranności, działania w
celu utrzy
mania ich w poufności. Wykonawca Solveco-SABA – jak wynika ze struktury
wyjaśnień – wyodrębnił w piśmie z dnia 6 grudnia 2023 r. część I zawierającą wyjaśnienia
dotyczące wyliczenia ceny (mniej niż 1,5 strony), część II zawierającą uzasadnienie
zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa (0,5 strony) oraz część III zawierającą kalkulację
(0,75 strony). Wszystkie informacje zawarte w tych trzech częściach Zamawiający uznał za
tajemnicę przedsiębiorstwa, uniemożliwiając ich weryfikację przez pozostałych wykonawców.
Z takim działaniem nie sposób się zgodzić, tym bardziej, że tajemnicą przedsiębiorstwa bez
wątpienia nie są informacje służące wykazaniu, że inne informacje stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa, a tych również Zamawiający nie ujawnił (część II). Ponadto należy zwrócić
uwagę na ugruntowany w doktrynie i judykaturze pogląd, że jako tajemnicę przedsiębiorstwa
można traktować poszczególne informacje, a nie całą treść dokumentów. Jak wskazano w
wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 24 marca 2023 r. (sygn. akt: KIO 679/23),
„Praktyka zastrzegania jako tajemnicy przedsiębiorstwa całej treści dokumentów, wyjaśnień
rażąco niskiej ceny i załączników jest postrzegana jako negatywna. Takie działanie jest nie
tylko sprzeczne z przepisami p.z.p., ale także utrudnia, jeśli w ogóle nie uniemożliwia,
przyporządkowanie poszczególnych argumentów odnoszących się do tajemnicy
przedsiębiorstwa konkretnym informacjom zawartym w piśmie.” Odwołujący wskazał, że
m
imo braku znajomości przyczyn podanych przez Wykonawcę Solveco-SABA celem
wykazania, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa, Odwołujący
przeczy, że Wykonawca Solveco-SABA skutecznie zastrzegł niemal całą treść pisma z dnia 6
grudnia 2023 r. jako tajemnicę przedsiębiorstwa. Wymaga to bowiem złożenia
wyczerpującego uzasadnienia, z treści którego będzie wynikało, dlaczego określone
informacje mają przymiot tajemnicy przedsiębiorstwa oraz w przypadku gdy Wykonawca
powołuje się na dane okoliczności, takie jak np. że zawiera stosowne umowy z pracownikami
i kontrahentami, które zobowiązują ich do zachowania w poufności przekazywanych
informacji, powinien ten fakt wykazać (tak w wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 29
marca 2023 r., sygn. akt: KIO 717/23). Wykonawca Solveco-
SABA nie sprostał temu
obowiązkowi, o czym świadczy chociażby lakoniczność uzasadnienia (części II pisma) oraz
brak przedstawienia jakichkolwiek dowodów na tą okoliczność. Oznacza to, że treść pisma
Wykonawcy Solveco-
SABA z dnia 6 grudnia 2023 r. powinna zostać ujawniona
Odwołującemu w całości. Jak bowiem wskazano w wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z
dnia 5 października 2021 r. (sygn. akt: KIO 2427/21), „Ograniczenie jawności postępowania
jest wyjątkiem od zasady i należy go interpretować ściśle.”
Zdaniem Odwołującego, już sam fakt bezpodstawnego zaniechania przez Zamawiającego
udostępnienia Odwołującemu pełnej treści pisma Wykonawcy Solveco-SABA z dnia 6
grudnia 2023 r. winien „co do zasady skutkować nakazaniem Zamawiającemu unieważnienia
czynności wyboru oferty najkorzystniejszej i nakazaniem odtajnienia zastrzeżonych
dokumentów. Zasady jawności i przejrzystości postępowania, ale także zasada równego
traktowania wykonawców, wymagają bowiem, aby wykonawcy ubiegający się o udzielenie
zamówienia mieli pełny dostęp do dokumentów o jawnym charakterze i aby mogli skorzystać
ze środków ochrony prawnej dysponując kompleksową wiedzą o tym, na podstawie jakich
informacji zamawiający dokonał wyboru oferty najkorzystniejszej, w tym m.in. na podstawie
jakich informacji dokonał oceny, że wyjaśnienia złożone przez wykonawcę wezwanego w
trybie art. 224 ust. 1 lub 2 p.z.p. wykazują, iż cena oferty nie jest rażąco niska.” (tak w
wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 24 marca 2023 r., sygn. akt: 679/23).
Z ostrożności Odwołujący wskazał, że zarzuca, że złożone przez Wykonawcę Solveco-SABA
wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w jego ofercie ceny, co powinno
skutkować odrzuceniem tej oferty jako oferty z rażąco niską ceną. Wobec przedstawionych
przypadków naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp, zasadnym jest zarzut
nienależytego badania i oceny ofert, a w konsekwencji sprzecznego z przepisami ustawy
Pzp wyboru jako najkorzystniejszej oferty Wykonawcy
– konsorcjum w składzie: Solveco Sp.
z o.o. i „SABA” Sp. z o.o.
Izba ustaliła co następuje:
Izba ustaliła, że Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
na usługę usunięcia i zagospodarowania odpadów niebezpiecznych z nielegalnego
składowiska zlokalizowanego przy ul. Ofiar Firleja 7 w Radomiu.
Izba ustaliła, że w Rozdziale VII SWZ Zamawiający określił warunki udziału w postępowaniu.
W pkt 1.4 Zamawiający wskazał w zakresie warunku udziału w postępowaniu dotyczącego
zdolności technicznej lub zawodowej:
Określenie warunku: Wykonawca spełni warunek, jeżeli udowodni, że:
a)
w zakresie doświadczenia - posiada niezbędne doświadczenie umożliwiające
realizację zamówienia na odpowiednim poziomie jakości, tj. wykaże, że w okresie
ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzonej
działalności jest krótszy - w tym okresie, należycie wykonał a w przypadku świadczeń
powtarzających się lub ciągłych wykonuje usługi z należytą starannością, tj. co
najmniej dwie usługi polegające na usunięciu i poddaniu ostatecznemu przetwarzaniu
odpadów niebezpiecznych w procesie DIO lub „R", w ilości co najmniej 100,00 Mg w
ramach każdej usługi.
UWAGA:
Zamawiający nie dopuszcza sumowania mniejszych, cząstkowych usług objętych odrębnymi
umowami lub zleceniami.
Ww. wykonane lub wykonywane usługi muszą być potwierdzone dowodami określającymi,
czy usługi te zostały wykonane lub są wykonywane należycie; przy czym dowodami. o
których mowa. są referencje bądź inne dokumenty sporządzone przez podmiot, na rzecz
którego usługi zostały wykonane, a w przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych
są wykonywane, a jeżeli wykonawca z przyczyn niezależnych od niego nie jest w stanie
uzyskać tych dokumentów — oświadczenie wykonawcy; w przypadku świadczeń
powtarzających się lub ciągłych nadal wykonywanych referencje bądź inne dokumenty
potwierdzające ich należyte wykonywanie powinny być wystawione w okresie ostatnich 3
miesięcy.
Izba ustaliła, że w Rozdziale XII SWZ Zamawiający zawarł informacje dotyczący
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia. Zamawiający wskazał:
Wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie zamówienia. W takim
przypadku, Wykonawcy ustanawiają pełnomocnika do reprezentowania ich w
postępowaniu o udzielenie zamówienia albo do reprezentowania w postępowaniu
i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego.
W przypadku Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
oświadczenie, o którym mowa w pkt 1 Rozdział IX SWZ (tj. JEDZ) składa z ofertą
każdy z Wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie. Oświadczenie to
potwierdza brak podstaw wykluczenia oraz spełnianie warunków udziału w
postępowaniu w zakresie, w jakim każdy z Wykonawców wykazuje spełnianie
warunków udziału w postępowaniu. Jednocześnie w przypadku Wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia, Wykonawca przedstawia
wraz z oświadczeniem, o którym mowa powyżej także oświadczenie
potwierdzające brak podstaw wykluczenia uwzględniające przesłanki
wykluczenia z art. 5k rozporządzenia 833/2014 oraz art. 7 ust. 1 ustawy o
szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na
Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego tego podmiotu na
druku stanowiącym Załącznik nr 7 do SWZ.
W przypadku Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
warunek uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub
zawodowej, o którym mowa w pkt 1.2 Rozdział VII SWZ, będzie spełniony, jeżeli
co najmniej jeden z wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia posiada uprawnienia do prowadzenia określonej działalności
gospodarczej lub zawodowej i zrealizuje usługi, do których realizacji te
uprawnienia są wymagane.
W odniesieniu do warunków dotyczących kwalifikacji zawodowych lub doświadczenia
o których mowa w ppkt 1.4 lit. a) i b) Rozdział VII SWZ, wykonawcy wspólnie
ubiegający się o udzielenie zamówienia mogą polegać na zdolnościach tych z
wykonawców, którzy wykonają usługi, do realizacji których te zdolności są
wymagane.
W przypadkach, o którym mowa w pkt. 3 i 4, wykonawcy wspólnie ubiegający się o
udzielenie zamówienia dołączają do oferty oświadczenie, z którego wynika, które
usługi wykonają poszczególni wykonawcy. Oświadczenie należy złożyć wg
wymogów Załącznika nr 8 do SWZ. Oświadczenie to jest podmiotowym środkiem
dowodowym.
Oświadczenie o którym mowa w pkt. 5 niniejszego Rozdziału sporządza się w postaci
elektronicznej, w formatach danych określonych w przepisach wydanych na
podstawie art. 18 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności
podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2023 r. poz. 57 ze zm.), z
zastrzeżeniem formatów, o których mowa w art. 66 ust. 1 ustawy, z
uwzględnieniem rodzaju przekazywanych danych.
Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia obowiązani są na
wezwanie Zamawiającego, złożyć podmiotowe środki dowodowe, o których mowa
w pkt 3 Rozdział IX SWZ, przy czym podmiotowe środki dowodowe, o których
mowa:
a)
w pkt. 3 ppkt 32., 3.3. i 3.4. Rozdział IX SWZ składa odpowiednio
Wykonawca/Wykonawcy, który/którzy wykazuje/-ą spełnienie warunku;
b)
w pkt. 3 ppkt 3.1. Rozdział IX SWZ składa każdy z Wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia.
Izba ustaliła, że w Postępowaniu zostały złożone następujące oferty:
Izba ustaliła, że Konsorcjum Solveco złożyło ofertę najkorzystniejszą cenowo. Izba ustaliła,
że Zamawiający pismem z dnia 12 grudnia 2023 r. wezwał Konsorcjum Solveco do złożenia
wyjaśnień na podstawie art. 128 ust. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z
2023 r., poz. 1605 z późn. zm.) — zwana dalej ustawa Pzp, dot. oświadczenia, o którym
Hydrogeotechnika Sp. z o. o. ul.
Ściegiennego 262A
25-116 Kielce
6 188 400,00 zł
Sarpi
Dąbrowa Górnicza Sp. z o. o. ul.
Koksownicza 16
523 Dąbrowa Górnicza
zł
KONSORCJUM FIRM:
Mo-BRUK S.A. - Lider Konsorcjum
Niecew 68
33-322 Korzenna
Raf-Ekologia Sp. z o. o. - Partner Konsorcjum ul.
Trzecieskiego 14 38-460 Jedlicze
zł
KONSORCJUM FIRM:
SOLVECO sp. z o. o. - Lider Konsorcjum ul.
Szkolna 15B
225 Kędzierzyn-Koźle
SABA sp. z o.o. - Partner Konsorcjum ul.
Przemysłowa 34 09-400 Płock
zł
mowa w art. 125 ust. 1 ustawy PZP (JEDZ).
Zamawiający wskazał: „W złożonym
oświadczeniu, o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy PZP tj. Jednolitym Europejskim
Dokumencie Zamówienia (JEDZ) — potwierdzającym spełnianie warunków udziału w
postępowaniu i brak podstaw wykluczenia dot. Partnera Konsorcjum tj. SABA sp. z o. o.,
wskazaliście Państwo w części Il: Informacje dotyczące wykonawcy, sekcja C: Informacje na
temat polegania na zdolnościach innych podmiotów, że będziecie polegać na zdolnościach
innych podmiotów oraz wskazując w części IV: Kryteria kwalifikacji, sekcja C: Zdolność
techniczna i zawodowa, że będziecie polegać na zdolnościach Lidera Konsorcjum. Mając na
uwadze powyższe prosimy o złożenie wyjaśnień w zakresie określonym powyżej i
jednoznaczne określenie czy w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w
postępowaniu będą Państwo polegać na zdolnościach innych podmiotów. Zgodnie z
przepisem art. 128 ust. 4 ustawy PZP oraz pkt. 5 Rozdziału IX SWZ odpowiednio
Zamawiający może żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści oświadczenia, o
którym mowa w art. 125 ust. 1, lub złożonych podmiotowych środków dowodowych lub
innych dokumentów lub oświadczeń składanych w postępowaniu oraz Zamawiający może
żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści oświadczenia, o którym mowa w pkt 1
niniejszego Rozdziału (tj. JEDZ) (...).
Izba ustaliła, że pismem z dnia 14 grudnia 2023 r. Konsorcjum Solveco wskazało, że SABA
sp. z o.o., zgodnie z oświadczeniem zawartym w JEDZ będzie polegać na zdolnościach
Solveco w celu spełnienia warunku udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej
lub zawodowej w zakresie doświadczenia. Lider Konsorcjum udostępniający zasób w postaci
doświadczenia złożył dokument JEDZ, w którym oświadczył, że spełnia warunku udziału w
postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej.
Izba ustaliła, że celu wykazania spełnienia warunków udziału w postępowaniu w zakresie
zdolności technicznej lub zawodowej – doświadczenie, Konsorcjum Solveco złożyło wykaz
wykonanych usług. Izba ustaliła, że Konsorcjum powołało się na dwie umowy, które zostały
zrealizowane wyłącznie przez Lidera Konsorcjum – Solveco.
Izba ustaliła, że pismem z dnia 4 grudnia 2023 r. Zamawiający wezwał Konsorcjum Solveco
do złożenia wyjaśnień na podstawie art. 224 ust. 1 w związku z brzmieniem art. 224 ust. 2
pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. 2023 r., poz. 1605 z późn. zm.) w tym
złożenia dowodów w zakresie wyliczenia ceny złożonej oferty. Zamawiający wskazał, że
zaoferowana przez wykonawcę cena w kwocie 5 508 000,000 zł jest niższa o co najmniej 30
% od wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, która w tym
prz
ypadku wynosi 10 462 500,00 zł. Obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco
niskiej ceny spoczywa na Wykonawcy.
Izba ustaliła, że Konsorcjum Solveco złożyło wyjaśnienia w piśmie z dnia 6 grudnia 2023 r.
Wyjaśnienia zostały zastrzeżone przez wykonawcę jako poufne z uwagi na uznanie ich treści
za informacje stanowiącą tajemnicę przedsiębiorstwa.
Izba ustaliła, że Zamawiający pismem z dnia 10 stycznia 2024 r. poinformował wykonawców
o wyborze oferty Konsorcjum Solveco jako najkorzystniejszej.
Izba zważyła co następuje:
W ocenie Izby zarzuty podniesione w odwołaniu okazały się zasadne, co skutkowało
uwzględnieniem odwołania.
Odnosząc się w pierwszej kolejności do zarzutu naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b), pkt 3 i
pkt 5 ustawy Pzp w zw. z art. 117 ust. 3 i 4 ustawy Pzp poprzez zaniechanie przez
Za
mawiającego odrzucenia oferty Konsorcjum Solveco, wskazać należy na wstępie, że
zgodnie z art. 58 ustawy Pzp, w
ykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie
zamówienia. W ust. 4 przywołanej regulacji ustawodawca wskazał, że w odniesieniu do
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia zamawiający może
określić wymagania związane z realizacją zamówienia w inny sposób niż w odniesieniu do
pojedynczych wykonawców, jeżeli jest to uzasadnione charakterem zamówienia i
proporcjonalne do jego przedmiotu.
Ponadto w ust. 5 omawianego przepisu zostało
wskazane, że przepisy dotyczące wykonawcy stosuje się odpowiednio do wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia.
Jednocześnie, Izba wskazuje na regulację zawartą w art. 117 ustawy Pzp. Ust. 1 przepisu
ustawodawca wskazał, że zamawiający może określić szczególny, obiektywnie uzasadniony,
sposób spełniania przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
warunków udziału w postępowaniu, jeżeli jest to uzasadnione charakterem zamówienia i jest
proporcjonalne.
Zgodnie zaś z ust. 2 - 4 warunek dotyczący uprawnień do prowadzenia
określonej działalności gospodarczej lub zawodowej, o którym mowa w art. 112 ust. 2 pkt 2,
jest spełniony, jeżeli co najmniej jeden z wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia posiada uprawnienia do prowadzenia określonej działalności
gospodarczej lub zawodowej i zrealizuje roboty budowlane, dostawy lub usługi, do których
realizacji te uprawnienia są wymagane. W odniesieniu do warunków dotyczących
wykształcenia, kwalifikacji zawodowych lub doświadczenia wykonawcy wspólnie ubiegający
się o udzielenie zamówienia mogą polegać na zdolnościach tych z wykonawców, którzy
wykonają roboty budowlane lub usługi, do realizacji których te zdolności są wymagane. W
przypadku, o którym mowa w ust. 2 i 3, wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie
zamówienia dołączają odpowiednio do wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu
albo do oferty oświadczenie, z którego wynika, które roboty budowlane, dostawy lub usługi
wykonają poszczególni wykonawcy.
Izba podkreśla, że zawiązanie konsorcjum przez wykonawców oznacza tylko i wyłącznie to,
że dwa podmioty na podstawie wybranej przez siebie formy prawnej nawiązują współpracę
pomiędzy sobą w celu ubiegania się do udzielenie zamówienia. Konsorcjum jest wyłącznie
formą porozumienia co do podjęcia wspólnych działań przez dwa lub więcej podmioty. Art.
58 ust. 5 ustawy Pzp wprowadza nakaz
odpowiedniego stosowania wobec wykonawców
wspólnie ubiegających się o zamówienie przepisów o wykonawcy. Jak podkreśla Sąd
Najwyższy, „w piśmiennictwie trafnie zauważa się, że pojęcie „odpowiedniości” stosowania
określonego przepisu oznacza, że niektóre jego postanowienia będzie można stosować bez
żadnej modyfikacji, inne trzeba będzie odpowiednio zmodyfikować, a jeszcze innych w ogóle
nie będzie można stosować” (tak Uchwała składu siedmiu sędziów SN z dnia 17 stycznia
2013 r. sygn. akt III CZP 51/13). Możliwość odpowiedniego stosowania przepisów otwiera
drogę do wykładni celowościowej i funkcjonalnej. Celem oraz funkcją art. 58 ustawy Pzp jest
niewątpliwie umożliwienie udziału w rynku zamówień publicznych szerszej grupy
wykonawców, czyli takich którzy indywidualnie nie byliby w stanie spełnić wymagań
zamawiającego. Jednakże wykładania celowościowa oraz funkcjonalne przepisu art. 58
ustawy Pzp nie może doprowadzić do obejścia innych regulacji wynikających z ustawy Pzp,
w szczególności do naruszenia zasady stanowiącej, że celem postępowania przetargowego
jest wyłonienie wykonawcy, który poprzez zdobyte doświadczenia daje rękojmie należytego
wykonania zamówienia. W kontekście odpowiedniego stosowania przepisów należy właśnie
przywołać wskazaną powyżej regulację z art. 117 ust. 1 ustawy Pzp. Przepis ten uprawnia
zamawiającego do określenie szczególnego, obiektywnie uzasadnionego, sposobu
spełniania przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia warunków
udziału w postępowaniu, jeżeli jest to uzasadnione charakterem zamówienia i jest
proporcjonalne.
A zatem Zamawiający ma możliwość zastosowania wobec wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zmówienia odmiennych zasad wykazania warunków
udziału w postępowaniu niż te które mają zastosowania do indywidulanych wykonawców. To
w
gestii Zamawiającego, mając na uwadze przedmiot zamówienia, jego charakter, stopień
skomplikowania
leży decyzja co do ewentualnego wprowadzania w SWZ postanowień
określających szczególny i obiektywny sposób spełnienia warunków udziału w postępowaniu
przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia. W kontekście
omawianego zarzutu podkreślić należy w sposób szczególny dwie kwestie. Po pierwsze,
zamawiający jest odpowiedzialny na kształt postanowień SWZ i do zamawiający należy
takie kształtowane warunków udziału w postępowaniu i sposobu ich wykazania, aby uzyskać
pewien stopień komfortu, że zamówienie będzie realizowane przez doświadczonego
wykonawcę, a w konsekwencji ryzyko jego niewłaściwego wykonania jest minimalizowane.
Zamawiający kieruje się przy tym zasadą proporcjonalności. Wykonawcy zaś przysługuje
środek ochrony prawnej w postaci możliwości wniesienia odwołania i zaskarżania tych
postanowień SWZ, które naruszą tą zasadę. Po drugie, art. 117 ust. 3 i 4 ustawy Pzp to
narzędzie, które ustawodawca wprowadził do ustawy Pzp w celu eliminowania
patologicznych sytuacji związanych z fikcyjnym udostępnieniem zasobów pomiędzy
konsorcjantami.
Przenosząc powyższe rozważania na stan faktyczny sprawy, Izba wskazuje, że analiza
okoliczności faktyczny sprawy prowadzi do wniosku, że dwie spółki zawarły umowę
konsorcjum. Na potrzeby wykazania spełnienia warunku udziału w postępowaniu w zakresie
posiadanego doświadczenia w wykazie złożonym przez konsorcjum zostały wskazane dwie
umowy, które były wykonane wyłącznie przez jednego członka konsorcjum – lidera. Z treści
zaś oświadczenia złożonego przez Konsorcjum w trybie art. 117 ust. 4 ustawy Pzp wynika,
że drugie członek konsorcjum będzie realizował zamówienie. Zdaniem Izby taka sytuacja nie
jest prawidłowa, a co więcej możliwość oceny doświadczenia w sposób proponowany przez
Konsorcjum Solveco nie wynika z postanowień SWZ. Zdaniem Izby, oświadczenie
wymagane przez ustawodawcę na podstawie art. 117 ust. 4 ustawy Pzp jest następstwem
dokonanych pomiędzy konsorcjantami ustaleń w zakresie wzajemnego uzupełninia
kompetencji czy doświadczenia. Ma więc charakter następczy/wtórny i jest konsekwencją
sposobu wykaz
ania przez konsorcjantów spełnienia warunków udziału w postępowaniu. W
analizowanym stanie faktycznym Zamawiający opisując sposób spełnienia warunków udziału
w postępowaniu wskazał wyłącznie w odniesieniu do warunku dotyczącego uprawnień do
prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej, o którym mowa w pkt 1.2
Rozdział VII SWZ, że uzna warunek za spełniony, jeżeli co najmniej jeden z wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia posiada uprawnienia do prowadzenia
określonej działalności gospodarczej lub zawodowej i zrealizuje usługi, do których realizacji
te uprawnienia są wymagane. W zakresie pozostałych warunków Zamawiający nie poczynił
odrębnych zastrzeżeń co do sposobu wykazania ich spełnienia przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia. Takie zastrzeżenia mógł niewątpliwe uczynić w
oparciu o przepis art. 117 ust. 1 ustawy Pzp. Zatem ocena spełnienia spornego warunku
udziału w postępowaniu odbywa się w oparciu o przepis art. 58 ust. 5 ustawy Pzp, a więc
stosuje się przepisy dotyczące wykonawcy. Rodzi się zatem zasadne pytanie czy
wystarczającym było spełnienie warunku dotyczącego doświadczenia wyłącznie przez
jednego członka konsorcjum, pomimo, iż z treści oświadczenia z art. 117 ust. 4 wynika, że
drugi członek konsorcjum będzie również realizował zamówienie. Zdaniem Izby, biorąc pod
uwagę treść SWZ oraz wskazane przepisy ustawy Pzp, obaj członkowie konsorcjum winni
wykazać, że spełniają sporny warunek udziału w postępowaniu, bowiem obaj wykonawcy
zadeklarowali, że będą wykonywać zamówienie. Gdyby przyjąć stanowisko Konsorcjum
Solveco za prawidłowe, to do realizacji zamówienia zostałby dopuszczony wykonawca, które
nie spełnia wymagań Zamawiającego w zakresie posiadanego zamówienia, a tym samym
nie jest spełnione cel jakiemu służy wprowadzenie w SWZ warunków udziału w
postępowania. Jak Izba wskazała powyżej, celem takich warunków jest minimalizowanie
ryzyka powierzenia wykonania zamówienia wykonawcy niedoświadczonemu, który może je
wykona
ć po prostu w sposób nieprawidłowy.
Argumenty podnoszone przez Konsorcjum Solveco
w piśmie procesowym oraz podczas
rozprawy choć w swej istocie były zasadne bowiem koncertowały się na konkurencyjności,
otwarciu rynku dla mniejszych
wykonawców, istoty nawiązywania współpracy pomiędzy
wykonawcami w formie konsorcjum, to jednak nie mają odniesienia do sytuacji z jaką mamy
do czynienia w ramach tego konkretnego postępowania. Konsorcjum Solveco mogło
kwestionować postanowienia SWZ na etapie ich publikacji powołując się na zasadę
proporcjonalności i art. 117 ust. 1 ustawy Pzp i dążyć do wprowadzenia postanowień o
możliwości odmiennego sposobu wykazania spełnienia spornego warunku udziału w
postępowaniu przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia.
Znane są Izbie SWZ, w których zamawiający dopuszczają możliwość zsumowania wartości
umów, czy też wprost dopuszczają konieczność wykazania się doświadczeniem wyłącznie
przez jednego członka konsorcjum. Takich jednakże postanowień nie ma w tym
postępowaniu przetargowym. Tym samym, zdaniem Izby, Odwołujący zasadnie podniósł
zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b), pkt 3 i pkt 5 ustawy Pzp w zw. z art. 117 ust. 3 i
4 ustawy Pzp. Z
okoliczności faktycznych przedmiotowej sprawy wynika, że spółka SABA
będzie wykonywała zamówienie, pomimo, że nie spełnia spornego warunku udziału w
postępowaniu. Zdaniem Izby rozważania Konsorcjum Solveco co zakresu i rodzaju
czynności jakie byłby ewentualnie wykonane przez SABA w ramach faktycznego realizacji
zamówienia nie mają znaczenia dla oceny zasadności zarzutu. Z oświadczenia złożonego
przez
wykonawcę wraz z ofertą na podstawie art. 117 ust. 4 ustawy Pzp wynika wprost, że
SABA będzie realizował usługę przyjęcie oraz
poddanie
odpadów
objętych
zamówieniem procesowi unieszkodliwienia, co mieści się w zakresie wymaganego przez
Zamawiającego doświadczenia opisanego w spornym warunku udziału w postępowaniu.
Skoro zatem wykonawca zadeklarował, że będzie wykonywał zamówienie, to winien również
spełnić warunek pierwotny ustanowiony przez Zamawiającego tj. wykazać, że ma w tym
zakresie niezbędne doświadczenie. Tego zaś Konsorcjum Solveco nie wykazało, bowiem
wymagane doświadczenie ma wyłącznie jeden członek konsorcjum. Gdyby dopuścić
interpretację przepisów proponowaną przez Konsorcjum Solveco, to w istocie realizacja
zamówienia mogłaby się odbywać się wykonawcę, który nie posiada wymaganego
doświadczenia. A stoi w sprzeczności z postanowieniami SWZ i warunkami określonymi
przez Zamawiającego. W konsekwencji Izba uznała zarzut za zasadny.
Zdaniem Izby zasadny okazał się również zarzut naruszenia art. 16 pkt 1 i 2 ustawy Pzp w
zw. z art. 18 ust. 1, 2 i 3 ustawy Pzp w zw. z art. 74 ust. 1 i 2 ustawy Pzp w zw. z art. 11 ust. 2
ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (t.j.: Dz.U. z 2022 r.,
poz. 1233; zwana dalej: „ustawą ZNK”). Zamawiający w sposób nieprawidłowy ocenił
zasadność zastrzeżenia przez Konsorcjum Solveco wyjaśnień dotyczących rażąco niskiej
ceny. W ocenie Izby Konsorcjum Solveco nie wykazało w sposób prawidłowy przesłanek
koniecznych do zastrzeżenia treści wyjaśnień jako informacji stanowiących tajemnicę
przedsiębiorstwa.
Na wstępie wskazać należy, że zgodnie z art. 18 ust. 1 - 3 ustawy Pzp, postępowanie o
udzielenie zamówienia jest jawne.
Zamawiający może ograniczyć dostęp do informacji
związanych z postępowaniem o udzielenie zamówienia tylko w przypadkach określonych w
ustawie. Nie ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu
przepisów UZNK, jeżeli wykonawca, wraz z przekazaniem takich informacji, zastrzegł, że nie
mogą być one udostępniane oraz wykazał, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa. Wykonawca nie może zastrzec informacji, o których mowa w art. 222 ust.
5 ustawy Pzp.
Ponadto, zgodnie z art. 11 ust. 2 UZNK, przez tajemnicę przedsiębiorstwa
rozumie się informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne
informacje posiadające wartość gospodarczą, które jako całość lub w szczególnym
zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są powszechnie znane osobom zwykle zajmującym
się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób, o ile uprawniony do
korzystania z informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu należytej
staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności. Na tajemnicę przedsiębiorcy
składają się dwa elementy: materialny (informacja o określonej treści, mająca wartość
gospodarczą) oraz formalny - wola utajnienia danych informacji. Tajemnicę przedsiębiorcy
stanowią informacje znane jedynie określonemu kręgowi osób i związane z prowadzoną
przez przedsiębiorcę działalnością, wobec których podjął on wystarczające środki ochrony w
celu zachowania ich w poufności. Informacja staje się "tajemnicą", kiedy przedsiębiorca
przejawia wolę zachowania jej, jako niedostępnej dla osób trzecich. Oba te elementy -
przesłanki uznania określonej informacji za tajemnicę przedsiębiorstwa - mają charakter
obiektywny. Stwierdzenie ich istnienia nie może się opierać wyłącznie na przekonaniu
samego przedsiębiorcy, wymaga odwołania się obiektywnych kryteriów i poddania ich
analizie w okoliczności faktycznych konkretnej sprawy. Okoliczności te winny być wykazane
przez wykonawcę w treści uzasadnienia składanego zamawiającemu uzasadniającego
zastrzeżone określonych informacji.
Izba wskazuje,
że ustawodawca w art. 18 ust. 3 nałożył na wykonawcę zastrzegającego
określone informacje jako tajemnica przedsiębiorstwa obowiązek wykazania, iż spełnione są
przesłanki uzasadniające takie zastrzeżenia. Obowiązek „wykazania” winien być traktowany
jako zbliżony do obowiązku „udowodnienia” w rozumieniu KPC. W konsekwencji za błędne
należy uznać stanowisko, jakoby sam fakt traktowania przez przedsiębiorcę określonych
informacji jako poufnych miałby być wystarczający dla potwierdzenia ich wartości
gospodarczej, gdyż oznaczałoby to zwolnienie wykonawcy z wykazywania tej pierwszej i
podstawowej przesłanki wynikającej z art. 11 UZNK. Za wykazanie nie może być uznane
ogólne uzasadnienie, sprowadzając się de facto do przytoczenia jedynie elementów definicji
legalnej tajemnicy przedsiębiorstwa, wynikającej z przepisu art. 11 UZNK czy gołosłowne
zapewnienie, że zastrzegana informacja ma walor tajemnicy przedsiębiorstwa. A z taką
sytuacją mamy do czynienia w analizowanym stanie faktycznym.
Izba wskazuje, że uzasadnienie zastrzeżenia wyjaśnień Konsorcjum Solveco z dnia 6
grudnia 2023 r. jak o tajemnicy
przedsiębiorstwa ogranicza się do przytoczenia definicji z art.
11 ust. 2 UZNK oraz oświadczenia wykonawcy, że zastrzeżone informacje są poufne i mają
charakter techniczny, technologiczny, organizacyjny lub posiadają inną wartość
gospodarczą. Trudno uznać takie uzasadnienie spełnia przesłanki wynikające z art. 18 ust. 3
ustawy Pzp w zw. z art. 11 UZNK. Brak jest jakiegokolwiek uzasadnienia w czym wykonawca
upatruję wartości gospodarczej zastrzeżonych informacji, w jaki sposób mogą one zostać
wykorzystane przez innego wykonawcę poza ramami tego postępowania przetargowego,
jakie konkretne kroki Konsorcjum podjęło w celu zachowania zastrzeżonych informacji w
poufności. Okoliczność, iż wykonawca uważa zastrzeżone informacje za istotne i poufne jest
niewystarczająca do uznania ich za tajemnicę przedsiębiorstwa. Jak Izba wskazała powyżej,
wykonawcy
musi wykazać obiektywną wartość zastrzeżonych informacji. Nie ma żadnych
wątpliwości, że treść uzasadnienia zwarta w piśmie wykonawcy z dnia 6 grudnia 2023 r. nie
spełnia ustawowych wymagań do uznania informacji zawartych w wyjaśnieniach za
tajemnicę przedsiębiorstwa. W konsekwencji Izba uznała zarzut za zasadny.
Izba pozostawiła zarzut naruszenia art. 224 ust. 6 w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp
bez rozpoznania. Odwołujący wskazał w odwołaniu, iż jest to zarzut podniesiony z
ostrożności, precyzując podczas posiedzenia z udziałem stron, że zarzut jest zarzutem
ewentualnym wobec zarzutu głównego tj. naruszenia art. 18 ust. 3 ustawy Pzp w zw. z art. 11
ust. 2 UZNK. Zatem, wobec potwierdzenia się zasadności zarzutu głównego, zarzut
ewentualny należało pozostawić bez rozpoznania.
Mając na uwadze powyższe, Izba orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 574 i art. 575
ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy
§ 7 ust. 1 pkt 2 w zw. z § 5 pkt 1 i pkt 2 lit. b)
rozporządzenia w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r.
poz. 2437).
Przewodniczący ……………………………..