Sygn. akt KIO 194/24
KIO 237/24
WYROK
Warszawa, dnia 7 lutego 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Maksym Smorczewski
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie odwołań wniesionych do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej:
w dniu 19 stycznia 2024 r. przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia M & H Brol spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Boronowie
i K. S.
, prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Zakład Usług Leśnych ”Salix” K.
S.,
w dniu 22 stycznia 2024 r. przez wykonawcę K. S., prowadzącego działalność gospodarczą
pod nazwą Zakład Usług Leśnych ”Salix” K. S.,
w
postępowaniu prowadzonym przez Skarb Państwa - Państwowe Gospodarstwo Leśne „Lasy
Państwowe”
orzeka:
uwzględnia odwołanie w postępowaniu o sygn. akt KIO 194/24 i nakazuje Skarbowi
Państwa - Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu „Lasy Państwowe” w zakresie części 2
zamówienia (o tytule Pakiet II) unieważnienie czynności odrzucenia oferty wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia M & H Brol spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Boronowie i K. S., prowadzącego działalność
gospodarczą pod nazwą Zakład Usług Leśnych ”Salix” K. S., oraz powtórzenie czynności
badania ofert,
kosztami postępowania o sygn. akt KIO 194/24 obciąża zamawiającego Skarb Państwa
Państwowe Gospodarstwo Leśne „Lasy Państwowe” i:
zalicza do kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł (słownie:
piętnaście tysięcy złotych) uiszczoną przez wykonawców wspólnie ubiegających
się o udzielenie zamówienia M & H Brol spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z
siedzibą w Boronowie i K. S., prowadzącego działalność gospodarczą pod
nazwą Zakład Usług Leśnych ”Salix” K. S., tytułem wpisu od odwołania, kwotę 3
zł (słownie: trzy tysiące sześćset siedemnaście złotych) poniesioną przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia M & H Brol
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Boronowie i K. S.,
prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Zakład Usług Leśnych ”Salix”
K. S.,
tytułem wynagrodzenia pełnomocnika i innych uzasadnionych wydatków
oraz kwotę 3 500 zł (słownie: trzy tysiące pięćset złotych) poniesioną przez Skarb
Państwa - Państwowe Gospodarstwo Leśne „Lasy Państwowe” tytułem
wynagrodzenia pełnomocnika,
zasądza od Skarbu Państwa - Państwowego Gospodarstwa Leśnego „Lasy
Państwowe” na rzecz wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia M & H Brol spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Boronowie i K. S.
, prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Zakład
Usług Leśnych ”Salix” K. S., kwotę 18 617 zł (słownie: osiemnaście tysięcy
sześćset siedemnaście złotych) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego
poniesione tytułem wpisu od odwołania, wynagrodzenia pełnomocnika i innych
uzasadnionych
wydatków,
uwzględnia odwołanie w postępowaniu o sygn. akt KIO 237/24 i nakazuje Skarbowi
Państwa - Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu „Lasy Państwowe” w zakresie
części 1 zamówienia (o tytule Pakiet I) unieważnienie czynności odrzucenia oferty
wykonawcy K. S.
, prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Zakład Usług
Leśnych ”Salix” K. S., oraz powtórzenie czynności badania ofert,
kosztami postępowania o sygn. akt KIO 237/24 obciąża zamawiającego Skarb Państwa
Państwowe Gospodarstwo Leśne „Lasy Państwowe” i:
zalicza do kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł (słownie:
piętnaście tysięcy złotych) uiszczoną przez wykonawcę K. S., prowadzącego
działalność gospodarczą pod nazwą Zakład Usług Leśnych ”Salix” K. S., tytułem
wpisu od odwołania, kwotę 3 617 zł (słownie: trzy tysiące sześćset siedemnaście
złotych) poniesioną przez wykonawcę K. S., prowadzącego działalność
gospodarczą pod nazwą Zakład Usług Leśnych ”Salix” K. S., tytułem
wynagrodzenia pełnomocnika i innych uzasadnionych wydatków oraz kwotę 3 500
zł (słownie: trzy tysiące pięćset złotych) poniesioną przez Skarb Państwa -
Państwowe Gospodarstwo Leśne „Lasy Państwowe” tytułem wynagrodzenia
pełnomocnika,
zasądza od Skarbu Państwa - Państwowego Gospodarstwa Leśnego „Lasy
Państwowe” na rzecz K. S., prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą
Zakład Usług Leśnych ”Salix” K. S., kwotę 18 617 zł (słownie: osiemnaście tysięcy
sześćset siedemnaście złotych) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego
poniesione tytułem wpisu od odwołania, wynagrodzenia pełnomocnika i innych
uzasadnionych
wydatków.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: ……………………..…………
Sygn. akt KIO 194/24
KIO 237/24
UZASADNIENIE
W dniu 19
stycznia 2024 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło
odwołanie wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia M & H Brol
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Boronowie i K. S., prowadzącego
działalność gospodarczą pod nazwą Zakład Usług Leśnych ”Salix” K. S., (dalej jako
„Odwołujący1”) w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na usługi o tytule
„Wykonywanie usług z zakresu gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa Lubliniec w roku
” (dalej jako „Postępowanie”), prowadzonym przez zamawiającego Skarb Państwa -
Państwowe Gospodarstwo Leśne „Lasy Państwowe” (dalej jako „Zamawiający”) w zakresie
części nr 2 zamówienia (o tytule Pakiet II).
Odwołujący1 zarzucił naruszenie „art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. b) Pzp w zw. z art. 128
ust. 1 Pzp w zw. z art. 239 ust. 1 Pzp -
poprzez bezzasadne odrzucenie oferty Odwołującego
w
Pakiecie II wskutek stwierdzenia, że została ona złożona przez wykonawcę
niespełniającego warunków udziału w postępowaniu, w sytuacji gdy Zamawiający przed
odrzuceniem oferty zaniechał wezwania : - Salix K. S. do uzupełnienia oświadczenia JEDZ
oraz wykazu osób skierowanych przez Wykonawcę do realizacji zamówienia w pakiecie I,
lub -
wezwania Odwołującego w pakiecie II i K. S. w pakiecie I łącznie do uzupełnienia: —
oświadczenia JEDZ dotyczącego konsorcjanta Salix, — wykazu osób skierowanych przez
Wykonawcę do realizacji zamówienia, - w taki sposób aby spełniono wymogi w zakresie
warunków udziału łącznie z wymogiem pkt 7.3 SWZ. pomimo iż wezwanie do uzupełnienia
na podstawie art. 128 ust. 1 Pzp wskazanych oświadczeń miało charakter obligatoryjny,
Zamawiający uzyskał informację o błędnym wypełnieniu przez K. S. dokumentów w pakiecie
I a Zamawiający nie wyczerpał procedury uzupełnienia dokumentów, bowiem wcześniejsze
wezwanie z 15.12.2023 r. było w wezwaniem do złożenia (pomimo, że zawierało zwrot
„uzupełnienia") podmiotowych środków dowodowych kierowanym na podstawie art. 126 ust.
1 Pzp w tzw. procedurze odwróconej”.
Odwołujący1 wniósł o nakazanie Zamawiającemu:
„1. unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego w Pakiecie II,
powtórzenia czynności badania i oceny ofert w postępowaniu w Pakiecie II
z
uwzględnieniem oferty Odwołującego,
3. a w konsekwencji -
dokonania również niezbędnych czynności w pakiecie I”
oraz
o zasądzenie na rzecz Odwołującego1 kosztów postępowania.
Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania w całości oraz „zasądzenie na rzecz
Zamawiającego kosztów postępowania odwoławczego – tj. kosztów udzielonego zastępstwa
adwokackiego”.
P
ostępowaniu odwoławczemu prowadzonego w wyniku wniesienia ww. odwołania
(dalej jako „Odwołanie1”) nadano sygn. akt KIO 194/24.
W dniu 22
stycznia 2024 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło
odwołanie wykonawcy K. S., prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Zakład
Usług Leśnych ”Salix” K. S., (dalej jako „Odwołujący2”) w Postępowaniu w zakresie części nr
zamówienia (o tytule Pakiet I).
Odwołujący2 zarzucił naruszenie
„2. art. 226 ust. 1 pkt 2. lit. b) p.z.p. poprzez uznanie, że Odwołujący nie spełnia warunków
udziału w postępowaniu i podlega wykluczeniu z postępowania, a jego oferta odrzuceniu
podczas gdy Wykonawca wykazał spełnienie wszystkich warunków udziału
w
postępowaniu, w szczególności warunku w postaci dysponowania osobą posiadającą
uprawnienia do pracy ze środkami chemicznymi i nie jest to ta sama osoba, której
dysponowanie Wykonawca zadeklarował ubiegając się, wraz z M&H Brol sp. z o.o.,
o
zamówienie w pakiecie II;
3. art. 128 ust. 1 p.z.p. poprzez zaniechanie wezwania Wykonawcy, przed odrzuceniem
jego
oferty, do przesłania poprawionego JEDZ oraz podmiotowego środka dowodowego
– wykazu osób, w zakresie dysponowania osobą uprawnioną do pracy ze środkami
chemicznymi,
podczas gdy Zamawiający był bezwzględnie zobowiązany do skierowania
do
Wykonawcy takiego wezwania i umożliwienia Odwołującemu ewentualnego
przekazania
poprawionych dokumentów”.
Odwołujący2 wniósł o „nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności
odrzucenia oferty Odwołującego złożonej na pakiet 1 i nakazanie Zamawiającemu
powtórzenia czynności badania ofert” oraz o „obciążenie Zamawiającego kosztami
postępowania odwoławczego, w tym zasądzenie na rzecz Odwołującego równowartości
kwoty wpisu oraz kosztów, o których mowa w §5.2) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30
grudnia 2020r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania”.
Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania w całości oraz „zasądzenie na rzecz
Zamawiającego kosztów postępowania odwoławczego – tj. kosztów udzielonego zastępstwa
adwokackiego”.
P
ostępowaniu odwoławczemu prowadzonego w wyniku wniesienia ww. odwołania
(dalej jako „Odwołanie2”) nadano sygn. akt KIO 237/24.
W zakresie mającym istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy Izba ustaliła, co
następuje:
Zamawiający prowadzi Postępowanie z zastosowaniem przepisów ustawy z dnia 11
września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (dalej jako „Pzp”) w trybie przetargu
nieograniczonego. Wartość zamówienia przekracza progi unijne, o których mowa w art. 3
ust.
1 Pzp. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 10 listopada 2023 r. w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem 684928-2023.
W pkt 7.1
. specyfikacji warunków zamówienia w Postępowaniu (dalej jako „SWZ”)
Zamawiający określił, że „W postępowaniu mogą brać udział Wykonawcy, którzy spełniają
warunki udziału w postępowaniu dotyczące: (…) 4) zdolności technicznej lub zawodowej:
(…) c) Warunek ten, w zakresie osób skierowanych przez Wykonawcę do realizacji
zamówienia, zostanie uznany za spełniony, jeśli Wykonawca wykaże, że dysponuje lub
będzie dysponować: I) dla Pakietu I (…) c) co najmniej 1 osobą, która ukończyła szkolenie w
zakresie pracy ze środkami chemicznymi zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i
Rozwoju Wsi z dnia 8 maja 2013 roku w sprawie szkoleń w zakresie środków ochrony roślin
(tekst jedn. Dz. U. z 2022 r. poz. 824) lub posiadającą odpowiadające im uprawnienia
wydane na podstawie poprzednio obowiązujących przepisów które uprawniają do pracy w
kontakcie ze środkami ochrony roślin albo odpowiadające im uprawnienia wydane w innych
Państwach Członkowskich Unii Europejskiej. II) dla Pakietu II (…) c) co najmniej 1 osobą,
która ukończyła szkolenie w zakresie pracy ze środkami chemicznymi zgodnie z
rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 maja 2013 roku w sprawie
szkoleń w zakresie środków ochrony roślin (tekst jedn. Dz. U. z 2022 r. poz. 824) lub
posiadającą odpowiadające im uprawnienia wydane na podstawie poprzednio
obowiązujących przepisów które uprawniają do pracy w kontakcie ze środkami ochrony
roślin albo odpowiadające im uprawnienia wydane w innych Państwach Członkowskich Unii
Europejskiej.
(…)”.
W pkt 7
.3 SWZ określono, że „Jeżeli Wykonawca ubiega się o udzielenie
zamówienia na kilka Pakietów, nie może celem wykazania spełnienia warunków udziału w
postępowaniu wskazywać w więcej niż jednym Pakiecie: (…) 2) tych samych osób
przewidzianych do realizacji zamówienia do pełnienia takich samych funkcji, przy czym
Zamawiający dopuszcza, aby osoba nadzoru była wskazywana w więcej niż w jednym
Pakiecie
(…)”.
W pkt 9.1
SWZ Zamawiający określił, że „W celu potwierdzenia braku podstaw do
wykluczenia z postępowania, o których mowa w pkt 6.1.-6.4. oraz w celu potwierdzenia
spełniania warunków udziału w postępowaniu, o których mowa w pkt 7.1. Wykonawca
zobowiązany jest złożyć wraz z ofertą: a) oświadczenie Wykonawcy o niepodleganiu
wykluczeniu i spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, złożone na formularzu
jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia („JEDZ”), sporządzonego zgodnie ze
wzorem standardowego formu
larza określonego w rozporządzeniu wykonawczym Komisji
(UE) 2016/7 z dnia 5 stycznia 2016 r. ustanawiającym standardowy formularz jednolitego
europejskiego dokumentu zamówienia (Dz. Urz. UE seria L 2016 r. Nr 3, s. 16). JEDZ
stanowi dowód potwierdzający brak podstaw wykluczenia i spełnienie warunków udziału w
postępowania, na dzień składania ofert, tymczasowo zastępujący wymagane przez
Zamawiającego podmiotowe środki dowodowe. Treść JEDZ określona została w Załączniku
nr 4 do SWZ. JEDZ Wykonawca sporządza, pod rygorem nieważności, w formie
elektronicznej (tj. w postaci elektronicznej opatrzonej kwalifikowanym podpisem
elektronicznym).
W JEDZ należy podać następujące informacje: (…) - na potwierdzenie
spełnienia warunku udziału w postępowaniu dot. zdolności technicznej lub zawodowej w
zakresie osób skierowanych przez Wykonawcę do realizacji zamówienia – informacje nt.
ilości (1) osób które ukończyły z wynikiem pozytywnym szkolenie dopuszczające do pracy z
pilarką zgodnie z § 21 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 24 sierpnia 2006 r. w
sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy wykonywaniu niektórych prac z zakresu
gospodarki leśnej (Dz. U. z 2006 r. Nr 161, poz. 1141) lub posiadających odpowiadające im
uprawnienia wydane na podstawie poprzednio obowiązujących przepisów albo
odpowiadające im uprawnienia wydane w innych Państwach Członkowskich Unii
Europejskiej, (2) osób nadzoru z wykształceniem leśnym wyższym, leśnym średnim lub
posiadających dyplom ukończenia studium zawodowego świadczenia usług na rzecz
leśnictwa oraz (3) osób, które ukończyły szkolenie w zakresie pracy ze środkami
chemicznymi zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 maja
2013 roku w sprawie szkoleń w zakresie środków ochrony roślin (tekst jedn. Dz. U. z 2022 r.
poz. 824) lub posiadające odpowiadające im uprawnienia wydane na podstawie poprzednio
obowiązujących przepisów które uprawniają do pracy w kontakcie ze środkami ochrony
roślin albo odpowiadające im uprawnienia wydane w innych Państwach Członkowskich Unii
Europejskiej, które należy podać w Części IV lit. C (pkt 2) JEDZ. We wskazanej części JEDZ
należy podać informacje nt. danych personalnych (imię i nazwisko) osób skierowanych przez
Wykonawcę do realizacji zamówienia, zakresu wykonywanych przez nich czynności,
posiadanych kwalifikacji zawodowych, uprawnień (jeżeli są wymagane) oraz podstawy
dysponowania, a w stosunku do osób nadzoru należy podać również ich wykształcenie.
Zgodnie z postanowieniami Załącznika I do Rozporządzenia Wykonawczego Komisji (UE)
2016/7 z dnia 5 stycznia 2016 r. ustanawiającego standardowy formularz jednolitego
europejskiego dokumentu zamówienia (Dz. Urz. UE seria L 2016 r. Nr 3, s. 16) w przypadku,
gdy zamówienia dzielą się na części (Pakiety) oraz warunki udziału w postępowaniu
(nazywane w JEDZ kryteriami kwalifikacji) dla poszczególnych części są różne, należy
wypełnić JEDZ dla każdej części (Pakietu).”.
W pkt 9.2
SWZ określono, że „W celu potwierdzenia spełniania warunków udziału
w
postępowaniu, o których mowa w pkt 7.1. SWZ, Zamawiający przed wyborem
najkorzystniejszej oferty, działając na podstawie art. 126 ust. 1 PZP wezwie Wykonawcę,
którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym terminie, nie
krótszym niż 10 dni, aktualnych na dzień złożenia następujących podmiotowych środków
dowodowych:
(…) d) wykaz osób, skierowanych przez Wykonawcę do realizacji zamówienia
publicznego, w
szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, wraz z informacjami
na temat ich kwalifikacji zawodowych, posiadanych uprawnień (jeżeli są wymagane),
wykształcenia (w stosunku do osób nadzoru) niezbędnych do wykonania zamówienia
publicznego, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności oraz informacją o
podstawie do
dysponowania tymi osobami (wzór wykazu osób skierowanych przez
Wykonawcę do realizacji zamówienia stanowi Załącznik nr 10 do SWZ) (…)”.
W złożonym wraz z ofertą w zakresie części 2 zamówienia oświadczeniu, o którym
mowa w art. 125 ust. 1 Pzp, K. S.
, prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Zakład
Usług Leśnych ”Salix” K. S., złożonym na formularzu jednolitego europejskiego dokumentu
zamówienia, sporządzonym zgodnie ze wzorem standardowego formularza określonego w
rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2016/7 z dnia 5 stycznia 2016 r. ustanawiającym
standardowy formularz jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia, w części C
„zdolność techniczna i zawodowa” w wierszu „Może skorzystać z usług następujących
pracowników technicznych lub służb technicznych
, w szczególności tych odpowiedzialnych
za kontrolę jakości: W przypadku zamówień publicznych na roboty budowlane wykonawca
będzie mógł się zwrócić do następujących pracowników technicznych lub służb technicznych
o wykonanie robót:” wskazał „M. S. posiadanie uprawnień na pracę ze środkami ochrony
roślin umowa zlecenie”.
Odwołujący2 w złożonym wraz z ofertą oświadczeniu, o którym mowa w art. 125
ust. 1 Pzp
, na formularzu jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia, sporządzonym
zgodnie ze wzorem standardowego formularza określonego w rozporządzeniu
wykonawczym Komisji (UE) 2016/7
z dnia 5 stycznia 2016 r. ustanawiającym standardowy
formularz jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia, w części C „zdolność
techniczna i zawodowa
” w wierszu „Może skorzystać z usług następujących pracowników
technicznych lub służb technicznych
, w szczególności tych odpowiedzialnych za kontrolę
jakości: W przypadku zamówień publicznych na roboty budowlane wykonawca będzie mógł
się zwrócić do następujących pracowników technicznych lub służb technicznych o wykonanie
robót:” wskazał „M. S. posiadanie uprawnień na pracę ze środkami ochrony roślin umowa
zlecenie
”.
Zamawiający przekazał Odwołującemu1 datowane na 15 grudnia 2023 r. pismo
o
treści „Nadleśnictwo Lubliniec jako prowadzący postępowanie przetargowe pn.
„Wykonywanie usług z zakresu gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa Lubliniec w roku
2024” w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie art. 132-139 ustawy z dnia 11
września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1710, 1812, 1933,
2185, z 2023 r. poz. 412, 825) wzywa do złożenia dokumentów określonych w specyfikacji
warunków zamówienia (SWZ) w punkcie 9.2 i 9.3 celem zbadania przez zamawiającego czy
wykonawca, którego oferta została oceniona jako najkorzystniejsza nie podlega wykluczeniu
oraz spełnia warunki udziału w postępowaniu. Uzupełnienie żądanych przez zamawiającego
dokumentów odbywa się na podstawie art. 126 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r.
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1710, 1812, 1933, 2185, z 2023 r. poz.
(…)”
Zamawiający przekazał Odwołującemu2 datowane na 15 grudnia 2023 r. pismo
o
treści „Nadleśnictwo Lubliniec jako prowadzący postępowanie przetargowe pn.
„Wykonywanie usług z zakresu gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa Lubliniec w roku
2024” w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie art. 132-139 ustawy z dnia 11
września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1710, 1812, 1933,
2185, z 2023 r. poz. 412, 825) wzywa do złożenia dokumentów określonych w specyfikacji
warunków zamówienia (SWZ) w punkcie 9.2 i 9.3 celem zbadania przez zamawiającego czy
wykonawca, którego oferta została oceniona jako najkorzystniejsza nie podlega wykluczeniu
oraz spełnia warunki udziału w postępowaniu. Uzupełnienie żądanych przez zamawiającego
dokumentów odbywa się na podstawie art. 126 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r.
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1710, 1812, 1933, 2185, z 2023 r. poz.
(…)”.
Odwołujący1 przekazał Zamawiającemu sporządzony według wzoru stanowiącego
załącznik nr 10 do SWZ dokument zatytułowany „Wykaz osób skierowanych przez
wykonawcę do realizacji zamówienia” o treści „W związku ze złożeniem oferty w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonym w trybie przetargu
nieograniczonego na „Wykonywanie usług z zakresu gospodarki leśnej na terenie
Nadleśnictwa Lubliniec w roku 2024”, Pakiet _II__, Ja niżej podpisany S. K.
działając
w imieniu
i
na
rzecz
Własnym______________________________ oświadczam, że Wykonawca, którego
reprezentuję skieruje do realizacji zamówienia niżej wskazane osoby:
L.p.
Imię i
nazwisko
Zakres wykonywanych
czynności
Kwalifikacje zawodowe.
Uprawnienia
Wykształcenie Podstawa do
dysponowania
osobami
(…)
M. S.
Wykonywanie
czynności ze środkami
chemicznymi
Posiada ukończone
szkolenie w zakresie pracy
ze środkami chemicznymi
Nie dotyczy
Umowa zlecenie
”.
Odwołujący2 przekazał Zamawiającemu sporządzony według wzoru stanowiącego
załącznik nr 10 do SWZ dokument zatytułowany „Wykaz osób skierowanych przez
wykonawcę do realizacji zamówienia” o treści „W związku ze złożeniem oferty w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonym w trybie przetargu
nieograniczonego na „Wykonywanie usług z zakresu gospodarki leśnej na terenie
Nadleśnictwa Lubliniec w roku 2024”, Pakiet _I__, Ja niżej podpisany S. K.
działając
w imieniu
i
na
rzecz
Własnym______________________________ oświadczam, że Wykonawca, którego
reprezentuję skieruje do realizacji zamówienia niżej wskazane osoby:
L.p.
Imię i
nazwisko
Zakres wykonywanych
czynności
Kwalifikacje zawodowe.
Uprawnienia
Wykształcenie Podstawa do
dysponowania
osobami
(…)
M. S.
Wykonywanie
czynności ze środkami
chemicznymi
Posiada ukończone
szkolenie w zakresie pracy
ze środkami chemicznymi
Nie dotyczy
Umowa zlecenie
”.
Zamawiający przekazał Odwołującemu1 datowane na 4 stycznia 2024 r. pismo
o
treści „Na podstawie art. 128 ust. 4 Ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1710,1812, 1933, 2185) Zamawiający wzywa Wykonawcę
w terminie do 10 stycznia 2024 roku, do złożenia wyjaśnienia w zakresie przedstawionych
środków dowodowych dla Pakietu II w załączniku nr 4 do SWZ, stanowiącym Standardowy
Formularz Jednolitego Europejskiego Dokumentu
Zamówienia w części IV lit. C pkt.2).
Zgodnie z treścią zawartą w w/w oświadczeniu Uczestnika „Konsorcjum Lubliniec” Zakład
Usług Leśnych SALIX K. S. , ul. Kolorowa 17, 46-331 Radłów, osobą wyznaczoną do prac
związanych ze środkami ochrony roślin jest Pani M. S. . Powyższe zostało potwierdzone w
załączniku nr 10 do SWZ stanowiącym wykaz osób skierowanych przez Wykonawcę do
realizacji
zamówienia. W trakcie badania ofert Zamawiający ustalił, że osoba o takim samym
imieniu i nazwisku tj.: Pani M. S.
, w podmiotowych środkach dowodowych została zgłoszona
przez Zakład Usług Leśnych SALIX K. S. , ul. Kolorowa 17, 46-331 Radłów w Pakiecie I do
wykonywania tego samego zakresu czynności. Celem ustalenia, czy Wykonawca spełnia
warunki udziału w postepowaniu określone w pkt. 7 SWZ , Nadleśnictwo Lubliniec jako
Zamawiający wnosi o wykazanie lub wskazanie, że ta osoba nie jest tą samą osobą, co
osoba wskazana
do realizacji zadań w innym pakiecie.”.
Zamawiający przekazał Odwołującemu2 datowane na 4 stycznia 2024 r. pismo
o
treści „Na podstawie art. 128 ust. 4 Ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1710,1812, 1933, 2185) Zamawiający wzywa Wykonawcę
w terminie do 10 stycznia 2024 roku, do złożenia wyjaśnienia w zakresie przedstawionych
środków dowodowych dla Pakietu I w załączniku nr 4 do SWZ, stanowiącym Standardowy
Formularz Jednolitego Europejskiego Dokumentu
Zamówienia w części IV lit. C pkt.2).
Zgodnie z treścią zawartą w w/w oświadczeniu, osobą wyznaczoną do prac związanych ze
środkami ochrony roślin jest Pani M. S. . Powyższe zostało potwierdzone w załączniku nr 10
do SWZ stanowiącym wykaz osób skierowanych przez Wykonawcę do realizacji
zamówienia. W trakcie badania ofert Zamawiający ustalił, że osoba o takim samym imieniu
i nazwisku tj.: Pani M. S.
, w podmiotowych środkach dowodowych została zgłoszona przez
Pana jako Uczestnika „Konsorcjum Lubliniec” w Pakiecie II do wykonywania tego samego
zakresu czynności. Celem ustalenia, czy Wykonawca spełnia warunki udziału
w postepowaniu
określone w pkt. 7 SWZ , Nadleśnictwo Lubliniec jako Zamawiający wnosi
o
wykazanie lub wskazanie, że ta osoba nie jest tą samą osobą, co osoba wskazana do
realizacji zadań w innym pakiecie.”.
Odwołujący1 przekazał Zamawiającemu datowane na 8 stycznia 2024 r. pismo
o
treści „W odpowiedzi na wezwanie z dnia 4 stycznia 2024 r. jako lider konsorcjum
informuję, że w treści JEDZ złożonego przez K. S. wraz z ofertą na pakiet I, członek
konsorcjum popełnił omyłkę. P. S. dokonał korekty pomyłki w odrębnym piśmie skierowanym
do Państwa, dotyczącym potencjału deklarowanego na pakiet I. Mając na uwadze
wyjaśnienia złożone przez p. S., nasze konsorcjum nie powiela potencjału osobowego w
związku ze złożeniem indywidualnej oferty przez p. S. na pakiet I.”.
Odwołujący2 przekazał Zamawiającemu datowane na 8 stycznia 2024 r. pismo
o
treści „W odpowiedzi na wezwanie z dnia 4 stycznia 2024r. informuję, że w treści JEDZ
złożonego wraz z moją ofertą, oraz załączniku nr 10- wykaz osób, na pakiet I popełniłem
omyłkę, którą koryguję w ten sposób, że jako osobę posiadającą uprawnienia do pracy ze
środkami ochrony roślin, którą dysponuję, wskazuję ▪ A. I. – S. . Tym samym nie powielam
potencjału osobowego w związku ze złożeniem indywidualnej oferty na pakiet I oraz oferty
złożonej w ramach konsorcjum na pakiet II.”.
Zamawiający przekazał Odwołującemu1 datowane na 11 stycznia 2024 r. pismo
o
treści „Nadleśnictwo Lubliniec jako Zamawiający, prowadzący postępowanie przetargowe
pn. „Wykonywanie usług z zakresu gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa Lubliniec w
roku 2024” w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie art. 132- 139 ustawy z dnia 11
września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1710, 1812, 1933,
2185, z 2023 r. poz. 412, 825) informuje o odrzuceniu
oferty złożonej na Pakiet II przez
Konsorcjum Lubliniec w składzie : Lider-M&H Brol Sp. z o.o. ul. Nadrzeczna 12 42-283
Boronów, Uczestnik-Zakład Usług Leśnych „Salix” K. S., ul. Kolorowa 17 46-331 Radłów.
Uzasadnienie faktyczne i prawne:
Zamawiający w pkt 7. specyfikacji warunków zamówienia
(SWZ) tj. Warunki udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia stawiał wymóg w
zakresie osób skierowanych przez Wykonawcę do realizacji zamówienia, aby wykazał że
dysponuje lub będzie dysponować co najmniej 1 osobą, która ukończyła szkolenie w
zakresie pracy ze środkami chemicznymi zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i
Rozwoju Wsi z dnia 8 maja 2013 roku w sprawie szkoleń w zakresie środków ochrony roślin
(tekst jedn. Dz. U. z
2022 r. poz. 824), lub posiadającą odpowiadające im uprawnienia
wydane na podstawie poprzednio obowiązujących przepisów które uprawniają do pracy w
kontakcie ze środkami ochrony roślin albo odpowiadające im uprawnienia wydane w innych
Państwach Członkowskich Unii Europejskiej. W trakcie badania oferty, ocenionej jako
najkorzystniejsza, złożonej przez Konsorcjum Lubliniec w składzie: Lider-M&H Brol Sp. z o.o.
ul. Nadrzeczna 12 42-
283 Boronów, Uczestnik-Zakład Usług Leśnych „Salix” K. S., ul.
Kolorowa 17 46-
331 Radłów, Wykonawca w załączniku nr 4 do SWZ stanowiący
standardowy formularz jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia w części IV:
Kryteria kwalifikacji, C:
zdolność techniczna i zawodowa pkt. 2 wskazał Panią M. S. jako
posiadającą uprawnienia na pracę ze środkami ochrony roślin. Powyższe zostało
potwierdzone w
załączniku nr 10 do SWZ stanowiącego wykaz osób skierowanych przez
wykonawcę do realizacji zamówienia, przesłanego na wezwanie z dnia 15.12.2023 r. do
uzupełnienia dokumentów na podstawie art. 126 ust. 1 ustawy Pzp. Tą samą osobę tj. Panią
M. S., w ofercie ocenionej jako najkorzystniejsza,
do realizacji zamówienia w Pakiecie I,
wskazał Zakład Usług Leśnych „Salix” K. S., ul. Klonowa 17 46-331 Radłów. Na podstawie
złożonych oświadczeń, załączników i wyjaśnień, Zamawiający stwierdza że oferta złożona
na realizację Pakietu II przez Konsorcjum Lubliniec w składzie: Lider-M&H Brol Sp. z o.o.
ul. Nadrzeczna 12 42-
283 Boronów, Uczestnik- Zakład Usług Leśnych „Salix” K. S., ul.
Klonowa 17 46-
331 Radłów nie spełnia warunków udziału w postępowaniu i nie wypełnia
zapisu pkt. 7.3 SWZ
stanowiącego że Wykonawca ubiegający się o udzielenie zamówienia
na kilka
Pakietów, nie może celem wykazania spełnienia warunków udziału w postępowaniu
wskazywać w więcej niż jednym Pakiecie: 1) wartości tego samego doświadczenia; 2) tych
samych osób przewidzianych do realizacji zamówienia do pełnienia takich samych funkcji,
przy czym Zamawiający dopuszcza, aby osoba nadzoru była wskazywana w więcej niż w
jednym Pakiecie;
3) tego samego potencjału finansowego. Biorąc pod uwagę powyższe,
Zamawiający odrzuca ofertę złożoną przez Konsorcjum Lubliniec w składzie: Lider-M&H Brol
Sp. z o.o. ul. Nadrzeczna 12 42-
283 Boronów, Uczestnik-Zakład Usług Leśnych „Salix” K. S.,
ul. Kolorowa 17 46-
331 Radłów w Pakiecie II która nie spełnia warunków udziału w
postępowaniu zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. b) ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z2022 r. poz. 1710, 1812, 1933, 2185, z 2023 r. poz. 412,
”.
Zamawiający przekazał Odwołującemu2 datowane na 11 stycznia 2024 r. pismo
o
treści „Nadleśnictwo Lubliniec jako Zamawiający, prowadzący postępowanie przetargowe
pn. „Wykonywanie usług z zakresu gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa Lubliniec w
roku 2024” w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie art. 132-139 ustawy z dnia 11
września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1710, 1812, 1933,
2185, z 2023 r. poz. 412, 825) informuje o odrzuceniu
oferty złożonej na Pakiet I przez
Zakład Usług Leśnych „Salix” K. S., ul. Kolorowa 17 46-331 Radłów. Uzasadnienie faktyczne
i prawne:
Zamawiający w pkt 7. specyfikacji warunków zamówienia (SWZ) tj. Warunki udziału
w postępowaniu o udzielenie zamówienia stawiał wymóg w zakresie osób skierowanych
przez Wykonawcę do realizacji zamówienia, aby wykazał że dysponuje lub będzie
dysponować co najmniej 1 osobą, która ukończyła szkolenie w zakresie pracy ze środkami
chemicznymi zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 maja
2013 roku w
sprawie szkoleń w zakresie środków ochrony roślin (tekst jedn. Dz. U. z 2022 r.
poz. 824), lub posiadającą odpowiadające im uprawnienia wydane na podstawie poprzednio
obowiązujących przepisów które uprawniają do pracy w kontakcie ze środkami ochrony
roślin albo odpowiadające im uprawnienia wydane w innych Państwach Członkowskich Unii
Europejskiej.
W trakcie badania oferty ocenionej jako najkorzystniejszej złożonej przez
Zakład Usług Leśnych „Salix” K. S., ul. Kolorowa 17, 46-331 Radłów, Wykonawca
w
załączniku nr 4 do SWZ stanowiący standardowy formularz jednolitego europejskiego
dokumentu zamówienia w części IV: Kryteria kwalifikacji, C: zdolność techniczna i zawodowa
pkt. 2 wskazał Panią M. S. jako posiadającą uprawnienia na pracę ze środkami ochrony
roślin. Powyższe zostało potwierdzone w załączniku nr 10 do SWZ stanowiącego wykaz
osób skierowanych przez Wykonawcę do realizacji zamówienia, przesłanego na wezwanie z
dnia 15.12.2023 r. do uzupełnienia dokumentów na podstawie art. 126 ust. 1 ustawy Pzp. Tą
samą osobę tj. Panią M. S., Zakład Usług Leśnych „Salix” K. S., ul. Klonowa 17 46-331
Radłów wskazał w ofercie ocenionej jako najkorzystniejszą, złożonej na Pakiet II w
przedmiotowym postępowaniu w załącznikach nr 4 i nr 10 do SWZ, gdzie w/w podmiot
występuje jako Uczestnik Konsorcjum Lubliniec, którego Liderem jest M&H Brol Sp. Z o.o.,
ul. Nadrzeczna 12 42-
283 Boronów. Na podstawie złożonych oświadczeń, załączników i
wyjaśnień, Zamawiający stwierdza że oferta złożona na realizację Pakietu I przez Zakład
Usług Leśnych „Salix” K. Sz., ul. Kolorowa 17 46-331 Radłów nie spełnia warunków udziału
w postępowaniu i nie wypełnia zapisu pkt. 7.3 SWZ stanowiącego że Wykonawca ubiegający
się o udzielenie zamówienia na kilka Pakietów, nie może celem wykazania spełnienia
warunków udziału w postępowaniu wskazywać w więcej niż jednym Pakiecie: 1) wartości
tego samego doświadczenia; 2) tych samych osób przewidzianych do realizacji zamówienia
do pełnienia takich samych funkcji, przy czym Zamawiający dopuszcza, aby osoba nadzoru
była wskazywana w więcej niż w jednym Pakiecie; 3) tego samego potencjału finansowego.
Biorąc pod uwagę powyższe, Zamawiający odrzuca ofertę złożoną przez Zakład Usług
Leśnych „Salix” Krzysztof Szukała, ul. Kolorowa 17, 46-331 Radłów w Pakiecie I która nie
spełnia warunków udziału w postępowaniu zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. b) ustawy z
dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z2022 r. poz. 1710, 1812,
1933, 2185, z 2023 r. poz. 412, 825)
”.
Ustalając stan faktyczny Izba oparła się na dokumentach znajdujących się
w
dokumentacji Postępowania.
Izba zważyła, co następuje:
W świetle art. 505 ust. 1 Pzp, zgodnie z którym „środki ochrony prawnej określone
w
niniejszym dziale przysługują wykonawcy, uczestnikowi konkursu oraz innemu
podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu zamówienia lub nagrody w konkursie oraz
poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów
ustawy”, zarówno Odwołującemu1, jak i Odwołującemu2 przysługiwało prawo do wniesienia
odwołania. Izba nie stwierdziła przy tym, aby zachodziła którakolwiek z określonych w art.
528 Pzp okoliczności skutkujących odrzuceniem Odwołania1 bądź Odwołania2.
Po zapoznaniu się z argumentacją Stron, wyrażoną w pismach wniesionych
w
postępowaniu odwoławczym oraz przedstawionymi w trakcie rozprawy Izba uznała, że
O
dwołanie1 i Odwołanie2 zasługują na uwzględnienie.
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. b) Pzp
„zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została
złożona przez wykonawcę niespełniającego warunków udziału w postępowaniu”. Art. 128
ust. 1
Pzp stanowi, że „jeżeli wykonawca nie złożył oświadczenia, o którym mowa w art. 125
ust. 1, podmiotowych środków dowodowych, innych dokumentów lub oświadczeń
składanych w postępowaniu lub są one niekompletne lub zawierają błędy, zamawiający
wzywa wykonawcę odpowiednio do ich złożenia, poprawienia lub uzupełnienia w
wyznaczonym terminie, chyba że: 1) wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu
albo oferta wykonawcy podlegają odrzuceniu bez względu na ich złożenie, uzupełnienie lub
poprawienie lub 2)
zachodzą przesłanki unieważnienia postępowania”. Stosownie zaś do art.
239 ust. 1 Pzp
„zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę na podstawie kryteriów oceny
ofert określonych w dokumentach zamówienia”.
W świetle treści ww. pism datowanych na 11 stycznia 2024 r. niewątpliwe jest, że
Zamawiający odrzucił oferty Odwołującego1 w zakresie części 2 zamówienia i
Odwołującego2 w zakresie części 1 zamówienia wskutek uznania, że Odwołujący1 nie
spełnia warunku udziału w postępowaniu określonego w pkt 7.1 ppkt 4) lit. c) II) SWZ w
zakresie części 2 zamówienia, a Odwołujący2 nie spełnia warunku udziału w postępowaniu
określonego w pkt 7.1 ppkt 4) lit. c) I) SWZ w zakresie w części 1 zamówienia ze względu na
to, że w złożonych w tych częściach zamówienia oświadczeniach, o których mowa w art. 125
ust. 1 Pzp oraz dokumentach
zatytułowanych „Wykaz osób skierowanych przez wykonawcę
do realizacji zamówienia” sporządzonych według wzoru stanowiącego załącznik nr 10 do
SWZ
wskazano tą samą osobę (M. S.) jako „osobę, która ukończyła szkolenie w zakresie
pracy ze środkami chemicznymi zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju
Wsi z dnia 8 maja 2013 roku w sprawie szkoleń w zakresie środków ochrony roślin (tekst
jedn. Dz. U. z
2022 r. poz. 824) lub posiadającą odpowiadające im uprawnienia wydane na
podstawie poprzednio obowiązujących przepisów które uprawniają do pracy w kontakcie ze
środkami ochrony roślin albo odpowiadające im uprawnienia wydane w innych Państwach
Członkowskich Unii Europejskiej”, co było niezgodne z postanowieniem pkt 7.3 ppkt 2) SWZ.
Nie może przy tym ulegać wątpliwości, że przekazane Odwołującemu1
i
Odwołującemu2 ww. pisma datowane na 15 grudnia 2023 r. były wezwaniami dokonanymi
przez Zamawiającymi na podstawie art. 126 ust 1 Pzp, zgodnie z którym „zamawiający przed
wyborem najkorzystniejszej oferty wzywa wykonawcę, którego oferta została najwyżej
oceniona, do złożenia w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 10 dni, aktualnych na dzień
złożenia podmiotowych środków dowodowych” oraz że Zamawiający nie wzywał
Odwołującego1 i Odwołującego2 na podstawie art. 128 ust. 1 Pzp do poprawienia lub
uzupełnienia w wyznaczonym terminie oświadczeń, o których mowa w art. 125 ust. 1 Pzp,
oraz dokument
ów zatytułowanych „Wykaz osób skierowanych przez wykonawcę do realizacji
zamówienia” sporządzonych według wzoru stanowiącego załącznik nr 10 do SWZ.
Jak wskazała Krajowa Izba Odwoławcza w uzasadnieniu wyroku z dnia 20 kwietnia
2023 r.
, wydanego w postępowaniu o sygn. akt KIO 886/23, dyspozycją art. 128 ust. 1 Pzp
objęta jest również sytuacja, w której złożony przez wykonawcę podmiotowy środek
dowodowy jest formalnie poprawny, ale
nie potwierdza spełniania warunku udziału w
postępowaniu, rzeczony środek dowodowy należy uznać za niekompletny, błędny, a nawet
niezłożony w rozumieniu tego przepisu. W takim stanie rzeczy zamawiający w konsekwencji
zobowiązany jest na podstawie tego przepisu wezwać wykonawcę odpowiednio do jego
uzupełnienia, poprawienia lub złożenia w wyznaczonym terminie.
Powyższe dotyczy również oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1 Pzp,
które jest wymienione w przepisie art. 128 ust. 1 Pzp obok podmiotowych środków
dowodowych.
Należy stwierdzać, że wobec treści art. 125 ust. 1 Pzp, który stanowi, iż „do wniosku
o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo do oferty wykonawca dołącza oświadczenie
o niepodleganiu wykluczeniu, spełnianiu warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów
selekcji, w zakresie wskazanym przez zamawiającego” oraz art. 125 ust. 2 Pzp, zgodnie
z
którym „oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, stanowi dowód potwierdzający brak
podstaw wykluczenia, spełnianie warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji,
odpowiednio na dzień składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo
ofert, tymczasowo zastępujący wymagane przez zamawiającego podmiotowe środki
dowodowe
” nie może ulegać wątpliwości, że oświadczenie, o którym w tych przepisach, jest
wyłącznie dokumentem składanym w celu potwierdzenia braku podstaw wykluczenia,
spełnianie warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji, a tym samym nie
stanowi części oferty.
Z kolei określony w pkt 9.2 ppkt d) SWZ wykaz osób, skierowanych przez
Wykonawcę do realizacji zamówienia publicznego, którego wzór stanowi załącznik nr 10 do
SWZ
, jest podmiotowym środkiem dowodowym, co jednoznacznie wynika z zawartego w tym
postanowieniu SWZ sfomułowania „w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału
w
postępowaniu, o których mowa w pkt 7.1. SWZ, Zamawiający przed wyborem
najkorzystniejszej oferty, działając na podstawie art. 126 ust. 1 PZP wezwie Wykonawcę,
którego oferta została najwyżej oceniona”. Zgodnie zaś z art. 7 pkt 17) Pzp, „ilekroć w
niniejszej ustawie jest mowa o
podmiotowych środkach dowodowych - należy przez to
rozumieć środki służące potwierdzeniu braku podstaw wykluczenia, spełniania warunków
udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji, z wyjątkiem oświadczenia, o którym mowa w
art. 125 ust. 1
”.
Wymaga ponadto zauważenia, że skoro zgodnie z pkt 9.2 ppkt d) SWZ ww. wykaz
ma być składany po dokonaniu oceny ofert, nie znajduje logicznego uzasadnienia przyjęcie,
że stanowi on część oferty.
W konsekwencji treść złożonych w Postępowaniu przez M & H Brol spółka
z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Boronowie i K. S., prowadzącego działalność
gospodarczą pod nazwą Zakład Usług Leśnych ”Salix” K. S., oświadczeń, o których mowa w
art. 125 ust. 1 Pzp, oraz złożonych przez Odwołującego1 i Odwołującego2 dokumentów
zatytułowanych „Wykaz osób skierowanych przez wykonawcę do realizacji zamówienia”
sporządzonych według wzoru stanowiącego załącznik nr 10 do SWZ, nie stanowi treści ofert
tych wykonawców.
Bez znaczenia dla rozstrzygnięcia sprawy jest więc przedstawiona w odpowiedziach
na odwołania argumentacja Zamawiającego w zakresie omyłek w treści oferty i możliwości
ich poprawienia.
Wobec powyższego w sytuacji, gdy złożone w Postępowaniu w zakresie części 1 i 2
zamówienia przez K. S., prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Zakład Usług
Leśnych ”Salix” K. S., oświadczenia, o których mowa w art. 125 ust. 1 Pzp, oraz przez
Odwołującego1 i Odwołującego2 dokumenty zatytułowane „Wykaz osób skierowanych przez
wykonawcę do realizacji zamówienia” sporządzone według wzoru stanowiącego załącznik nr
10 do SWZ
nie potwierdzały spełniania warunku udziału w postępowaniu określonego w
zakresie części 2 zamówienia w pkt 7.1 ppkt 4) lit. c) II) SWZ oraz w zakresie części 1
zamówienia w pkt 7.1 ppkt 4) lit. c) I) SWZ, Zamawiający zobowiązany był wezwać
Odwołującego1 i Odwołującego2 do ich złożenia, uzupełnienia lub poprawienia
w wyznaczonym terminie.
Trafne jest przy tym stanowisko Odwołującego1 i Odwołującego2, że Zamawiający
miał obowiązek dokonania tych czynności przed odrzuceniem ich ofert.
W konsekwencji Izba stwierdziła, że Zamawiający naruszył art. 226 ust. 1 pkt 2) lit.
b) Pzp w związku z art. 128 ust. 1 Pzp odrzucając oferty Odwołującego1 i Odwołującego2 -
odpowiednio w zakresie części 2 zamówienia i części 1 zamówienia – przed wezwaniem
Odwołującego1 do złożenia, uzupełnienia lub poprawienia w wyznaczonym terminie
oświadczenia, o których mowa w art. 125 ust. 1 Pzp, K. S., prowadzącego działalność
gospodarczą pod nazwą Zakład Usług Leśnych ”Salix” K. S., i dokumentu zatytułowanego
„Wykaz osób skierowanych przez wykonawcę do realizacji zamówienia” sporządzonego
według wzoru stanowiącego załącznik nr 10 do SWZ oraz Odwołującego2 do złożenia,
uzupełnienia lub poprawienia w wyznaczonym terminie oświadczenia, o których mowa w art.
125 ust. 1 Pzp, oraz dokumentu
zatytułowanego „Wykaz osób skierowanych przez
wykonawcę do realizacji zamówienia” sporządzonego według wzoru stanowiącego załącznik
nr 10 do SWZ.
Naruszenie te
miało wpływ na wynik Postępowania zakresie części 1 i 2
zamówienia, gdyż uniemożliwiło dokonanie w nich wyboru oferty najkorzystniejszej złożonej
odpowiednio
przez Odwołującego2 i Odwołującego1.
Na podstawie art. 554 ust. 1 pkt 1) Pzp, zgodnie z
którym „Izba uwzględnia
odwołanie w całości lub w części, jeżeli stwierdzi: 1) naruszenie przepisów ustawy, które
miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia
(…)”, oraz art. 554 ust. 3 pkt 1) lit. a) i b) Pzp, stanowiącym, iż „uwzględniając odwołanie,
Izba może: jeżeli umowa nie została zawarta: nakazać wykonanie lub powtórzenie czynności
zamawiającego albo nakazać unieważnienie czynności zamawiającego”, Izba:
w punkcie 1. wyroku uwzględniła odwołanie w postępowaniu o sygn. akt KIO 194/24
i nakaz
ała Zamawiającemu w zakresie części 2 zamówienia unieważnienie czynności
odrzucenia oferty
Odwołującego1 oraz powtórzenie czynności badania ofert,
w punkcie 3
. wyroku uwzględniła odwołanie w postępowaniu o sygn. akt KIO 237/24
i nakaz
ała Zamawiającemu w zakresie części 1 zamówienia unieważnienie czynności
odrzucenia oferty
Odwołującego2 oraz powtórzenie czynności badania ofert.
Przedstawiony w Odwołaniu1 zarzut naruszenia „art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. b) Pzp w
zw. z art. 128 ust. 1 Pzp w zw. z art. 239 ust. 1 Pzp
nie był natomiast uzasadniony w
zakresie naruszenia art. 239 ust. 1 Pzp.
W Odwołaniu1 nie przestawiono okoliczności faktycznych i prawnych
uzasadniających uznanie, że czynność odrzucenia oferty Odwołującego1 w zakresie części
2 zamówienia naruszała art. 239 ust. 1 Pzp, wobec czego nie było jakichkolwiek podstaw do
stwierdzenia naruszenia tego przepisu.
O kosztach postępowań odwoławczych o sygn. akt KIO 194/24 i KIO 237/24
orzeczono na podstawie art. 557 i art. 575 Pzp oraz § 2 ust. 1 pkt 2), § 5 pkt 1) i 2) i § 7 ust.
1 pkt 1)
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania.
Zgodnie z art. 557 Pzp „w wyroku oraz w postanowieniu kończącym postępowanie
odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach postępowania odwoławczego”, stosownie zaś do
art. 575 Pzp
„strony oraz uczestnik postępowania odwoławczego wnoszący sprzeciw
ponoszą koszty postępowania odwoławczego stosownie do jego wyniku”. Z § 2 ust. 1 pkt 2)
ww. rozporządzenia wynika, że wysokość wpisu wnoszonego w postępowaniu o udzielenie
zamówienia na usługi o wartości przekraczającej progi unijne, o których mowa w art. 3 ust. 1
Pzp, wynosi 15.0
00 złotych. Stosownie do § 5 pkt 1) i 2) ww. rozporządzenia do kosztów
postępowania odwoławczego zalicza się wpis oraz „uzasadnione koszty stron postępowania
odwoławczego (…) w wysokości określonej na podstawie rachunków lub spisu kosztów,
złożonych do akt sprawy, obejmujące: (…) b) wynagrodzenie i wydatki jednego
pełnomocnika, jednak nieprzekraczające łącznie kwoty 3600 złotych, (…) d) inne
uzasadnione wydatki, w tym koszty przeprowadzenia innych dowodów w postępowaniu
odwoławczym niż dowód z opinii biegłego, dopuszczonych przez Izbę na wniosek strony lub
uczestnika postępowania odwoławczego”. § 7 ust. 1 pkt 1) ww. rozporządzenia stanowi, że
„w przypadku uwzględnienia odwołania przez Izbę w całości, koszty ponosi zamawiający; w
takim przypadku Izba zasądza od zamawiającego na rzecz odwołującego równowartość
kwoty wpisu oraz koszty, o których mowa w § 5 pkt 2”.
Stosownie do § 5 pkt 1) ww. rozporządzenia, do kosztów postępowania
odwoławczego o sygn. akt KIO 194/24 zaliczono wpis w wysokości uiszczonej przez
Odwołującego1, tj. 15.000 złotych.
Odwołujący1 i Zamawiający na rozprawie byli reprezentowani przez
pełnomocników.
Jak wynika ze złożonych na rozprawie faktury i wydruku pochodzącego od banku,
na koszty postępowania odwoławczego Odwołującego1 składają się wynagrodzenie
pełnomocnika w wysokości 5.535 złotych oraz wydatek na opłatę skarbową od
pełnomocnictwa w wysokości 17 złote. Mając na uwadze treść § 5 pkt 2) lit. b) ww.
rozporządzenia, do uzasadnionych kosztów postępowania odwoławczego Odwołującego
wynagrodzenie i wydatki pełnomocnika mogły być zaliczone wyłącznie do kwoty 3.600
złotych.
Jak wynika ze złożonej na rozprawie faktury, na koszty postępowania
odwoławczego Zamawiającego składa się wynagrodzenie pełnomocnika w wysokości 3.500
złotych.
W tym stanie rzeczy zgodnie z § 5 pkt 2) lit. b) i d) ww. rozporządzenia do
uzasadnionych
kosztów
postępowania
odwoławczego
Odwołującego
zaliczono
wynagrodzenie pełnomocnika go reprezentującego w kwocie 3.600 złotych oraz wydatek na
opłatę skarbową od złożenia pełnomocnictwa w kwocie 17 złotych, a do uzasadnionych
kosztów
postępowania
odwoławczego
Zamawiającego
zaliczono
wynagrodzenie
pełnomocnika go reprezentującego w kwocie 3.500 złotych.
Wobec uwzględnienia Odwołania1 stosownie do § 7 ust. 1 pkt 1) ww.
rozporządzenia Izba w punkcie 2. wyroku kosztami postępowania odwoławczego o sygn. akt
KIO 194/24
obciążyła Zamawiającego oraz zasądziła od Zamawiającego na rzecz
Odwołującego1 równowartość kwoty wpisu od odwołania oraz uzasadnione koszty
postępowania odwoławczego Odwołującego1 w wysokości 3.617 złotych.
Stosownie do § 5 pkt 1) ww. rozporządzenia, do kosztów postępowania
odwoławczego o sygn. akt KIO 237/24 zaliczono wpis w wysokości uiszczonej przez
Odwołującego2, tj. 15.000 złotych.
Odwołujący1 i Zamawiający na rozprawie byli reprezentowani przez
pełnomocników.
Jak wynika ze złożonych na rozprawie faktury i wydruku pochodzącego od banku,
na koszty postępowania odwoławczego Odwołującego2 składają się wynagrodzenie
pełnomocnika w wysokości 4.428 złotych oraz wydatek na opłatę skarbową od
pełnomocnictwa w wysokości 17 złote. Mając na uwadze treść § 5 pkt 2) lit. b) ww.
rozporządzenia, do uzasadnionych kosztów postępowania odwoławczego Odwołującego2
wynagrodzenie i wydatki pełnomocnika mogły być zaliczone wyłącznie do kwoty 3.600
złotych.
Jak wynika ze złożonej na rozprawie faktury, na koszty postępowania
odwoławczego Zamawiającego składa się wynagrodzenie pełnomocnika w wysokości 3.500
złotych.
W tym stanie rzeczy zgodnie z § 5 pkt 2) lit. b) i d) ww. rozporządzenia do
uzasadnionych
kosztów
postępowania
odwoławczego
Odwołującego2
zaliczono
wynagrodzenie pełnomocnika go reprezentującego w kwocie 3.600 złotych oraz wydatek na
opłatę skarbową od złożenia pełnomocnictwa w kwocie 17 złotych, a do uzasadnionych
kosztów
postępowania
odwoławczego
Zamawiającego
zaliczono
wynagrodzenie
pełnomocnika go reprezentującego w kwocie 3.500 złotych.
Wobec uwzględnienia odwołania stosownie do § 7 ust. 1 pkt 1) ww. rozporządzenia
Izba w punkcie 4
. wyroku kosztami postępowania odwoławczego o sygn. akt KIO 237/24
obciążyła Zamawiającego oraz zasądziła od Zamawiającego na rzecz Odwołującego2
równowartość kwoty wpisu od odwołania oraz uzasadnione koszty postępowania
odwoławczego Odwołującego2 w wysokości 3.617 złotych.
Przewodniczący: ……………………..…………