Sygn. akt: KIO 200/24
WYROK
Warszawa, dnia 8 lutego 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Marek Bienias
Protokolant:
Tomasz Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 19 stycznia 2024 r. przez wykonaw
ców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: Przedsiębiorstwo Usług Leśnych Forest Sp. z o. o. z siedzibą w Czarne oraz
Z. C.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Handlowo
Usługowe Bio-Zbyt Z. C. w Białym Borze, w postępowaniu prowadzonym przez Skarb
Państwa - Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe Nadleśnictwo Czarnobór,
przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego - wykonawcy
P. U.
prowadzący
działalność gospodarczą pod firmą Zakład Usług Leśnych P. U. z siedzibą w Białej
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: Przedsiębiorstwo Usług Leśnych Forest Sp. z o. o. z siedzibą w Czarne
oraz Z. C.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Handlowo
Usługowe Bio-Zbyt Z. C. w Białym Borze i
Zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Przedsiębiorstwo Usług
Leśnych Forest Sp. z o. o. z siedzibą w Czarne oraz Z. C. prowadzący
działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe Bio-
Zbyt Z. C.
w Białym Borze, tytułem wpisu od odwołania.
Zasądza od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kwotę 3 600 zł 00 gr
(słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
P
rzewodniczący: …………………….………..
Sygn. akt: KIO 200/24
Uzasadnienie
Zamawiający – Skarb Państwa - Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe
Nadleśnictwo Czarnobór – prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn.:
„Wykonywanie usług z zakresu gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa Czarnobór w roku
2024” w części zamówienia nr 1 oraz nr 2 (nr postępowania: SA.270.16.2023).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
pod numerem Dz. Urz. 2023/S 208-656972.
W dniu 19 stycznia 2024 r. wykonawcy
wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia:
Przedsiębiorstwo Usług Leśnych Forest Sp. z o. o. z siedzibą w Czarne oraz Z. C.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe Bio-
Zbyt Z. C.
w Białym Borze wnieśli odwołanie od niezgodnej z przepisami ustawy czynności
podjętej przez Zamawiającego w postępowaniu o udzielnie zamówienia publicznego pn.
„Wykonywanie usług z zakresu gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa Czarnobór w roku
2024” w części zamówienia nr 1 oraz nr 2 (nr postępowania: SA.270.16.2023).
Odwołujący podniósł niezgodność z ustawą czynności i zaniechania Zamawiającego, a
polegających na:
1. wyborze oferty firmy Zakład Usług Leśnych P. U. z siedzibą Biała 23/2 78-421 Drzonowo
(dalej jako „Wykonawca”) w ramach części nr 1 – Leśnictwo Czernica.
2. wyborze oferty firmy Zakład Usług Leśnych P. U. z siedzibą Biała 23/2 78-421 Drzonowo
(dalej jako „Wykonawca”) w ramach części nr 2 – Leśnictwo Czarnolas.
3. zaniechaniu odrzucenia oferty Wykonawcy w części nr I, II.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie poniższych przepisów:
1. art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. b, lit. c ustawy Pzp poprzez jego niezastosowanie i zaniechanie
odrzucenia oferty firmy Zakład Usług Leśnych P. U. z siedzibą Biała 23/2 78-421 Drzonowo w
ramach części nr 1, nr 2 pomimo że Wykonawca nie spełnia warunków udziału w
postępowaniu (względnie nie złożył prawidłowego podmiotowego środka dowodowego);
2. art. 239 ust. 1 poprzez niedokonanie wyboru oferty Odwołującego, która jest jedyną ważną
ofertą, ofertą najkorzystniejszą zgodnie z określonymi w postępowaniu kryteriami oceny
oferty.
Opierając się na przedstawionych zarzutach wykonawca wnosił o:
1. Nakazanie Zamawiającemu dokonania ponownego badania i oceny ofert w tym
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej w zakresie pakietu nr 1, nr 2
2. Nakazanie Zamawiającemu powtórzenia oceny ofert, wskutek którego w zakresie pakietu
nr 1, nr 2 oferta złożona przez firmy Zakład Usług Leśnych P. U. z siedzibą Biała 23/2 78-421
Drzonowo zostanie uznana za nieważną wskutek naruszeń opisanych powyżej
3. względnie jeśli Izba uzna zarzut nr 2 za niezasadny nakazanie Zamawiającemu
powtórzenia oceny ofert, wskutek którego w zakresie pakietu nr 1, nr 2 oferta złożona przez
firmy Zakład Usług Leśnych P. U. z siedzibą Biała 23/2 78-421 Drzonowo zostanie wezwana
do uzupełnienia wymaganego podmiotowego środka dowodowego
4. Nakazanie Zamawiającemu powtórzenia oceny ofert i dokonania wyboru oferty
Odwołującego jako oferty najkorzystniejszej odpowiednio w pakiecie nr 1, nr 2 na podstawie
określonych w postepowaniu kryteriów oceny oferty.
5. Zasądzenie kosztów postępowania odwoławczego.
Odwołujący wskazał, że:
Zamawiający Skarb Państwa Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Nadleśnictwo Czarnobór
reprezentowane przez S. C.
– Nadleśniczego, z siedzibą Nadleśnictwa przy ul. Czarnobór 1,
400 Szczecinek dokonał oceny ofert w postępowaniu pn. „Wykonywanie usług z zakresu
gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa Czarnobór w roku 2024” w części zamówienia nr 1
oraz nr 2, poinformował o wyborze oferty najkorzystniejszej. Zamawiający powyższą
informacje upublicznił na stronach internetowych prowadzonego postepowania w dniu 29
grudnia 2023r.
Dowód nr 1 – informacja o wyborze oferty najkorzystniejszej - pismo z dnia 9 stycznia 2024
roku (w aktach sprawy)
Z decyzją Zamawiającego w zakresie oceny oferty w zakresie odpowiednio:
1. w ramach części nr 1 - Pakiet I – Leśnictwo Czernica wyborze oferty firmy Zakład Usług
Leśnych P. U. z siedzibą Biała 23/2 78-421 Drzonowo (dalej jako „Wykonawca”)
2. w ramach części nr 2 - Pakiet II – Leśnictwo Czarnolas wyborze oferty firmy Zakład Usług
Leśnych P. U. z siedzibą Biała 23/2 78-421 Drzonowo (dalej jako „Wykonawca”)
nie sposób się zgodzić, z przyczyn wskazanych poniżej w uzasadnieniu odwołania.
Podejmując decyzję o uznaniu ww. oferty za ważną w przedmiotowym postępowaniu
Zamawiający naruszył fundamentalne zasady określone w art. 16 ustawy Pzp, nie
zapewniając zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania, jednocześnie
obiektywizmu przy badaniu i ocenie ofert w zakresie postępowania pn. „Wykonywanie usług z
zakresu gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa Czarnobór w roku 2024”, dla każdego z
powyżej wskazanych pakietów.
Zamawiający bowiem w treści pkt. 7.1 ppkt. 3 wskazał, iż w postępowaniu mogą brać udział
Wykonawcy, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu dotyczące zdolności
ekonomicznej lub finansowej Warunek ten, w zakresie sytuacji finansowej, zostanie spełniony,
jeśli Wykonawca wykaże, że posiada środki finansowe lub zdolność kredytową nie mniejszą
niż:
I) dla Pakietu I 49 000,00 zł
II) dla Pakietu II 65 000,00 zł
Istotnym jest, iż specyfikacja w pkt. 7.5. wskazała, że Wykonawca może w celu potwierdzenia
spełniania warunków udziału w postępowaniu, polegać na zdolnościach technicznych lub
zawodowych lub sytuacji finansowej podmiotów udostępniających zasoby, niezależnie od
charakteru prawnego łączących go z nimi stosunków prawnych, z zastrzeżeniem, że w
przypadku powoływania się na zasoby podmiotu udostępniającego zasoby celem wykazania
spełniania warunku udziału w postępowaniu w zakresie doświadczenia, warunek określony w
7.1. ppkt 4) lit a) SWZ co najmniej jeden z takich podmiotów lub Wykonawca (a w przypadku
Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia – co najmniej jeden z takich
Wykonawców) powinien wykazać usługi z zakresu gospodarki leśnej o wartości stanowiącej
co najmniej 50% łącznej wartości usług wymaganej w treści warunku. W odniesieniu do
warunków dotyczących wykształcenia, kwalifikacji zawodowych lub doświadczenia
Wykonawcy mogą polegać na zdolnościach podmiotów udostępniających zasoby, jeśli
podmioty te wykonają usługi, do realizacji, których te zdolności są wymagane. Zamawiający
ocenia, czy udostępniane Wykonawcy przez podmioty udostępniające zasoby zdolności
techniczne lub zawodowe lub ich sytuacja finansowa, pozwalają na wykazanie przez
Wykonawcę spełniania warunków udziału w postępowaniu, o których mowa w pkt 7.1. ppkt 3)
i 4) SWZ, a także bada, czy nie zachodzą wobec tego podmiotu podstawy wykluczenia, które
zostały przewidziane w pkt 6.1.-6.4. SWZ względem Wykonawcy.
Podmiot, który zobowiązał się do udostępnienia zasobów, odpowiada solidarnie z
Wykonawcą, który polega na jego sytuacji finansowej, za szkodę poniesioną przez
Zamawiającego powstałą wskutek nieudostępnienia tych zasobów, chyba że za
nieudostępnienie zasobów podmiot ten nie ponosi winy. Jeżeli zdolności techniczne lub
zawodowe, sytuacja finansowa podmiotu udostępniającego zasoby nie potwierdzają
spełniania przez Wykonawcę warunków udziału w postępowaniu lub zachodzą wobec tego
podmiotu podstawy wykluczenia, Zamawiający żąda, aby Wykonawca w terminie określonym
przez Zamawiającego zastąpił ten podmiot innym podmiotem lub podmiotami albo wykazał,
że samodzielnie spełnia warunki udziału w postępowaniu.
Wykonawca nie może, po upływie terminu składania ofert, powoływać się na zdolności lub
sytuację podmiotów udostępniających zasoby, jeżeli na etapie składania ofert nie polegał on
w danym zakresie na zdolnościach lub sytuacji podmiotów udostępniających zasoby.
Dowód nr 2 - specyfikacja warunków zamówienia pn. „Wykonywanie usług z zakresu
gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa Czarnobór w 2024”, (w aktach sprawy)
Dalej w pkt. 9.2. litera c. specyfikacji wymagano, aby w celu potwierdzenia spełniania
warunków udziału w postępowaniu, o których mowa w pkt 7.1. SWZ, Zamawiający przed
wyborem najkorzystniejszej oferty, działając na podstawie art. 126 ust. 1 PZP wezwie
Wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym terminie,
nie krótszym niż 10 dni, aktualnych na dzień złożenia następujących podmiotowych środków
dowodowych: c) informacji banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej
potwierdzającej wysokość posiadanych środków finansowych lub zdolność kredytową
Wykonawcy, w okresie nie wcześniejszym niż 3 miesiące przed jej złożeniem. Jeżeli z
uzasadnionej przyczyny Wykonawca nie może złożyć wymaganych przez Zamawiającego
podmiotowych środków dowodowych, o których mowa wyżej w pkt 9.2. lit c) SWZ,
Wykonawca składa inne podmiotowe środki dowodowe, które w wystarczający sposób
potwierdzają spełnienie opisanego przez Zamawiającego warunku udziału w postępowaniu
dotyczącego sytuacji finansowej.
W pierwszej kolejności należy podnieść, iż Wykonawca w obu pakietach (nr 1 oraz nr 2)
przedłożył
Zaświadczenie na którym widnieją pieczęcie banku Credit Agricole Bank Polska S.A. z
siedziba przy ul. Legnickiej 48 bud. C-D, 54-
202 Wrocław wystawione dla podmiotu
Gospodarstwo Rolne P. U..
Dowód nr 3 – Zaświadczenie z banku odpowiednio dla pakietu I oraz pakietu II
Zaświadczenie potwierdza, iż Gospodarstwo Rolne P. U. posiada konto rolnicze. Istotnym
jest, iż jest to zaświadczenie wystawione na inny podmiot, niż ten który składa ofertę.
Wykonawcą w rozumieniu przepisów art. 7 pkt. 30 ustawy Pzp jest osobę fizyczną, osobę
prawną albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, która oferuje na
rynku wykonanie robót budowlanych lub obiektu budowlanego, dostawę produktów lub
świadczenie usług lub ubiega się o udzielenie zamówienia, złożyła ofertę lub zawarła umowę
w sprawie zamówienia publicznego.
Wykonawcom, który złożył ofertę w postepowaniu pn. „Wykonywanie usług z zakresu
gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa Czarnobór w 2024” – pakiet nr 1, nr 2 jest firma
Zakład Usług Leśnych P. U. z siedzibą Biała 23/2 78-421 Drzonowo. Ten właśnie podmiot
ubiega się o zamówienie publiczne, dla tego podmiotu zostały złożone podmiotowe środki
dowodowe.
Wszystkie z wyjątkiem informacji banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej
potwierdzającej wysokość posiadanych środków finansowych lub zdolność kredytową
Wykonawcy, w okresie nie wcześniejszym niż 3 miesiące przed jej złożeniem. Bowiem ten
środek dowodowy został złożony dla zupełnie innego podmiotu prowadzącego
Co istotne, firma Zakład Usług Leśnych P. U. z siedzibą Biała 23/2 78-421 Drzonowo, zgodnie
z wypisem z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej prowadzi
działalność w obszarach
Tym samym niewątpliwie nie jest to ten sam podmiot który prowadzi działalność związaną z
Gospodarstwem Rolnym P. U..
Dowód nr 4 – wypis z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej dla firmy
Zakład Usług Leśnych P. U. z siedzibą Biała 23/2 78-421 Drzonowo
W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej informacja, opinia bankowa winna pochodzić od banku
oraz bezwzględnie powinna pozwolić na potwierdzenie faktu spełnienia warunku przez
Wykonawcę składającego ofertę. Jest to niewątpliwie informacja określająca wysokość
zdolności kredytowej czy środków finansowych, którymi dysponuje i obraca dany podmiot.
Złożone przez firmę Zakład Usług Leśnych P. U. z siedzibą Biała 23/2 78-421 Drzonowo
zaświadczenie nie potwierdza ani posiadania rachunku bieżącego, ani nie zawiera
jakiejkolwiek informacji o wysokości posiadanych środków finansowych czy też zdolności
kredytowej dla podmiotu który ofertę złożył. Warto również zauważyć, iż podmiot Zakład Usług
Leśnych P. U. posługuje się w ramach prowadzonej działalności zupełnie innym rachunkiem,
prowadzonym przez zupełnie inny bank (PKO BP S.A.).
Dowód nr 5 – przykładowa faktura wystawiona przez podmiot Zakład Usług Leśnych P. U. z
siedzibą Biała 23/2 78-421 Drzonowo
Odwołujący, już tylko z ostrożności procesowej wskazuje, iż Zamawiający winien był co
najmniej wezwać do uzupełnienia wymaganego podmiotowego środka dowodowego w trybie
art. 128 ust. 1 PZP.
Oczywiście, Wykonawca mógłby polegać na sytuacji finansowej podmiotów udostępniających
zasoby, niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nimi stosunków prawnych, z
zastrzeżeniem, iż musiałby w swojej ofercie wskazać. Składając wraz z ofertą zobowiązanie
podmiotu udostępniającego zasoby do oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów na
potrzeby realizacji niniejszego zamówienia lub inny podmiotowy środek dowodowy
potwierdzający, że Wykonawca realizując zamówienie, będzie dysponował niezbędnymi
zasobami tych podmiotów.
Zobowiązanie podmiotu udostępniającego zasoby, o którym mowa wyżej, potwierdza bowiem,
że stosunek łączący Wykonawcę z podmiotami udostępniającymi zasoby gwarantuje
rzeczywisty dostęp do tych zasobów oraz określa w szczególności: (1) zakres dostępnych
Wykonawcy zasobów podmiotu udostępniającego zasoby; (2) sposób i okres udostępnienia
Wykonawcy i wykorzystania przez niego zasobów podmiotu udostępniającego te zasoby przy
wykonywaniu zamówienia; (3) czy i w jakim zakresie podmiot udostępniający zasoby, na
zdolnościach którego Wykonawca polega w odniesieniu do warunków udziału w
postępowaniu dotyczących wykształcenia, kwalifikacji zawodowych lub doświadczenia,
zrealizuje usługi, których wskazane zdolności dotyczą. Niewiążący wzór zobowiązania do
oddania wykonawcy do dyspozycji niezbędnych zasobów na potrzeby wykonania zamówienia
stanowi Załącznik nr 6 do SWZ.
Podkreślić bezwzględnie należy, iż w ofercie Wykonawcy takiej informacji nie znajdujemy.
Dowód nr 6 – formularze ofertowe złożone przez Zakład Usług Leśnych P. U. z siedzibą Biała
23/2 78-421 Drzonowo dla pakietu nr 1, nr 2
Podmiot, który zobowiązał się do udostępnienia zasobów, odpowiada solidarnie z
Wykonawcą, który polega na jego sytuacji finansowej, za szkodę poniesioną przez
Zamawiającego powstałą wskutek nieudostępnienia tych zasobów, chyba że za
nieudostępnienie zasobów podmiot ten nie ponosi winy. Jeżeli zdolności techniczne lub
zawodowe, sytuacja finansowa podmiotu udostępniającego zasoby nie potwierdzają
spełniania przez Wykonawcę warunków udziału w postępowaniu lub zachodzą wobec tego
podmiotu podstawy wykluczenia, Zamawiający żąda, aby Wykonawca w terminie określonym
przez Zamawiającego zastąpił ten podmiot innym podmiotem lub podmiotami albo wykazał,
że samodzielnie spełnia warunki udziału w postępowaniu.
Istotnym jest jednakże, iż Wykonawca nie może, po upływie terminu składania ofert,
powoływać się na zdolności lub sytuację podmiotów udostępniających zasoby, jeżeli na etapie
składania ofert nie polegał on w danym zakresie na zdolnościach lub sytuacji podmiotów
udostępniających zasoby.
Niewątpliwie, Wykonawców zamówień publicznych, jako podmioty profesjonalne, obowiązuje
podwyższony standard staranności w ramach procedury ubiegania się o zamówienia. O tym
standardzie mówi się w orzecznictwie m.in. właśnie w kontekście przesłanek
potwierdzających spełnianie warunków udziału, czy przesłanek wykluczenia. Tym samym
Wykonawca winien złożyć prawidłowy dokument potwierdzający posiadanie zdolności
finansowej. Nawet gdybyśmy uznali, iż zgodnie z par. 8 ust. 2 Rozporządzenia Ministra
Rozwoju, Pracy
i Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie podmiotowych środków
dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od
wykonawcy uznali, że jeżeli z uzasadnionej przyczyny wykonawca nie może złożyć
wymaganych przez zamawiającego podmiotowych środków dowodowych, o których mowa w
ust. 1, wykonawca składa inne podmiotowe środki dowodowe, które w wystarczający sposób
potwierdzają spełnianie opisanego przez zamawiającego warunku udziału w postępowaniu
lub kryterium selekcji dotyczącego sytuacji ekonomicznej lub finansowej. To po pierwsze
Wykonawca winien uzasadnić niemożność pozyskania wymaganego podmiotowego środka
dowodowego. Po drugie winien przedstawić takie inne podmiotowe środki dowodowe, które w
wystarczający sposób potwierdzają spełnianie opisanego przez zamawiającego warunku
udziału w postępowaniu. Środki dowodowe które potwierdzą fakt spełnienia warunku udziału
przez Wykonawcę składającego ofertę, a nie inny podmiot który w postepowaniu nie
uczestniczy.
Zamawiający w pisemnej odpowiedzi na odwołanie z dnia 5 lutego 2024 r. (pismo z dnia 5
lutego
2024 r.) wnosił o oddalenie odwołania w całości.
Zamawiający wskazał, że:
W ocenie zamawiającego wniesione odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie i winno zostać
oddalone jako bezzasadne.
Wskazać w tym miejscu należy, że zgodnie z ust. 7.1 pkt 3) SWZ warunek dotyczący sytuacji
finansowej Wykonawcy miał zostać spełniony jeśli Wykonawca wykaże, że posiada środki
finansowe lub zdolność finansową nie mniejszą niż wskazane w SWZ, dla Pakietu I -
49.000,00 zł a dla Pakietu II – 65.000,00 zł.
Wykonawca Zakład Usług Leśnych P. U. w toku postępowania przedłożył zaświadczenie
wydane przez Credit Agricole Bank Polska S.A. z treści którego wynika, że na rachunku
bankowym o nr 17 1940 1076 3189 7093 0000 0000 na dzień 31 października 2023 r. posiada
środki finansowe w wysokości 455.011,86 zł. Z uwagi na fakt, że zaświadczenie było
wystawione dla Gospodarstwo rolne P. U.
, Zamawiający zweryfikował nr rachunku
bankowego na wykazie Ministerstwa Finansów podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy
VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT i ustalił, że
w/w konto jest zarejestrowane w w/w wykazie, a co za tym idzie uznano, że Wykonawca
spełnia warunki udziału w postępowaniu. Istotnym jest, że zaświadczenie wystawione przez
bank dotyczyło P. U. posiadającego nr NIP: 673-173-89-18, tj. ten sam NIP, który widnieje w
złożonej przez niego ofercie do postępowania.
Zgodnie z przepisem art. 7 pkt 30 Pzp, na który powołał się Odwołujący w Odwołaniu:
wykonawcą jest osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca
osobowości prawnej.
P. U.
, bez żadnej wątpliwości jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą.
Rachunek bankowy, w ramach którego wykazano posiadanie odpowiednich środków należy
do osoby fizycznej P. U.
, a więc nie dotyczy innego podmiotu niż podmiot składający ofertę
(ten sam nr NIP).
Wykonawca w systemie Ministra Finansów - Wykaz podmiotów zarejestrowanych jako
podatnicy VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT, ma
zarejestrowane trzy konta, w tym to, na którym wykazał posiadanie odpowiednich środków
finansowych, aby spełnić warunek udziału w postępowaniu, co do części 1 i 2 zamówienia.
Zgodnie bowiem z przedmiotowym wykazem konto wskazane przez bank Credit Agricole
Bank Polska S.A. o nr 17 1940 1076 3189 7093 0000 0000, a wskazanie w zaświadczeniu z
dnia 31 października 2023 r. jest przypisane do Przystępującego jako do osoby fizycznej
działającej pod numerem NIP 673-173-89-18, pod którym prowadzona jest działalność
gospodarcza Zakład Usług Leśnych P. U. .
W ocenie Zamawiającego zarzuty przedstawione w odwołaniu z dnia 19 stycznia 2024 r. nie
zasługują na uwzględnienie, z uwagi właśnie na fakt, że Przystępujący P. U. nie posłużył się
zaświadczeniem potwierdzającym spełnienie warunku udziału w postępowaniu a mianowicie
posiadania zdolności finansowej, wystawionym dla innego podmiotu, a dla tożsamego
podmiotu ze składającym ofertę w postępowaniu – mianowicie osoby fizycznej prowadzącej
działalność gospodarczą.
Powyższe determinuje ponoszenie przez niego odpowiedzialności za wykonanie
zobowiązania całym majątkiem. Bez znaczenia jest na jakim rachunku bankowym posiada
środki finansowe.
Przedstawione przez Przystępującego zaświadczenie z banku dotyczy rachunku bankowego,
którego bez wątpienia Przystępujący jest właścicielem jako osoba fizyczna, i którym może
rozporządzać dowolnie, co z kolei potwierdza, że spełnia warunki udziału w postępowaniu
prowadzonym przez Nadleśnictwo Czarnobór część 1 i 2 pn. „Wykonywanie usług z zakresu
gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa Czarnobór” (SA.270.16.2023).
Stan faktyczny
ustalony przez Izbę:
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
pod numerem Dz. Urz. 2023/S 208-656972.
W dniu 19 stycznia 2024 r. wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia:
Przedsiębiorstwo Usług Leśnych Forest Sp. z o. o. z siedzibą w Czarne oraz Z. C.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe Bio-
Zbyt Z. C.
w Białym Borze wnieśli odwołanie od niezgodnej z przepisami ustawy czynności
podjętej przez Zamawiającego w postępowaniu o udzielnie zamówienia publicznego pn.
„Wykonywanie usług z zakresu gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa Czarnobór w roku
2024” w części zamówienia nr 1 oraz nr 2 (nr postępowania: SA.270.16.2023).
Odwołujący podniósł niezgodność z ustawą czynności i zaniechania Zamawiającego, a
polegających na:
1. wyborze oferty firmy Zakład Usług Leśnych P. U. z siedzibą Biała 23/2 78-421 Drzonowo
(dalej jako „Wykonawca”) w ramach części nr 1 – Leśnictwo Czernica.
2. wyborze oferty firmy Zakład Usług Leśnych P. U. z siedzibą Biała 23/2 78-421 Drzonowo
(dalej jako „Wykonawca”) w ramach części nr 2 – Leśnictwo Czarnolas.
3. zaniechaniu odrzucenia oferty Wykonawcy w części nr I, II.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie poniższych przepisów:
1. art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. b, lit. c ustawy Pzp poprzez jego niezastosowanie i zaniechanie
odrzucenia oferty firmy Zakład Usług Leśnych P. U. z siedzibą Biała 23/2 78-421 Drzonowo w
ramach części nr 1, nr 2 pomimo że Wykonawca nie spełnia warunków udziału w
postępowaniu (względnie nie złożył prawidłowego podmiotowego środka dowodowego);
2. art. 239 ust. 1 poprzez niedokonanie wyboru oferty Odwołującego, która jest jedyną ważną
ofertą, ofertą najkorzystniejszą zgodnie z określonymi w postępowaniu kryteriami oceny
oferty.
W wyniku wniesionego odwołania przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: Przedsiębiorstwo Usług Leśnych Forest Sp. z o. o. z siedzibą w Czarne oraz Z.
C.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe Bio-
Zbyt Z. C.
w Białym Borze, Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie z dnia 5 lutego 2024 r.
(pismo z dnia 5 lutego 2024 r.)
wnosił o oddalenie odwołania w całości.
Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego skutecznie przystąpił wykonawca
- P. U.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Zakład Usług Leśnych P. U. z
siedzibą w Białej.
Izba stwierdziła, że ww. wykonawca zgłosił przystąpienie do postępowania w ustawowym
terminie, wykazując interes w rozstrzygnięciu odwołania na korzyść zamawiającego.
Przystępujący przy zgłoszeniu przystąpienia do postępowania odwoławczego wnosił o
oddalenie odwołania.
Stan prawny
ustalony przez Izbę:
Zgodnie z
art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b i c ustawy PZP
Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli
została złożona przez wykonawcę:
b)
niespełniającego warunków udziału w postępowaniu, lub
c)
który nie złożył w przewidzianym terminie oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1,
lub podmiotowego środka dowodowego, potwierdzających brak podstaw wykluczenia lub
spełnianie warunków udziału w postępowaniu, przedmiotowego środka dowodowego, lub
innych dokumentów lub oświadczeń.
Zgodnie z art. 239 ust. 1 ustawy PZP,
Zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę na
podstawie kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia.
Krajowa Izba Odwoławcza – po przeprowadzeniu rozprawy w przedmiotowej
sprawie, po zapoznaniu się ze stanowiskami przedstawionymi w odwołaniu,
odpowiedzi na odwołanie, stanowiskiem przystępującego, konfrontując je z zebranym
w sprawie materiałem procesowym, w tym z dokumentacją postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego oraz po wysłuchaniu oświadczeń i stanowisk stron złożonych
ustnie do protokołu w toku rozprawy – ustaliła i zważyła, co następuje:
Skład orzekający stwierdził, że odwołanie dotyczy materii określonej w art. 513 ustawy PZP
i
podlega rozpoznaniu zgodnie z art. 517 ustawy PZP. Izba stwierdziła również, że nie została
wypełniona żadna z przesłanek określonych w art. 528 ustawy PZP, których stwierdzenie
skutkowałoby odrzuceniem odwołania i odstąpieniem od badania meritum sprawy. Ponadto w
ocenie składu orzekającego Odwołujący wykazał, że posiada legitymację materialną do
wniesienia środka zaskarżenia zgodnie z przesłankami art. 505 ust. 1 ustawy PZP,
tj.
ma
interes w uzyskaniu zamówienia, a naruszenie przez zamawiającego przepisów ustawy PZP
może spowodować poniesienie przez niego szkody polegającej na nieuzyskaniu zamówienia.
Skład orzekający dokonał oceny stanu faktycznego ustalonego w sprawie mając na uwadze
art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy PZP, który stanowi, że Izba uwzględnia odwołanie, jeżeli stwierdzi
naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik
postępowania o udzielenie zamówienia.
Izba
– uwzględniając zgromadzony materiał dowodowy przedłożony przez strony i
przystępującego, po dokonaniu ustaleń poczynionych na podstawie dokumentacji
postępowania, biorąc pod uwagę zakres sprawy zakreślony przez okoliczności podniesione w
odwołaniu oraz stanowiska złożone pisemnie i ustnie do protokołu – stwierdziła, że
sformułowane przez Odwołującego zarzuty nie znajdują oparcia w ustalonym stanie
faktycznym i prawnym, a tym samym rozpoznawane odwołanie nie zasługuje na
uwzględnienie.
Izba zważa, że zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. b, lit. c
ustawy Pzp poprzez jego niezastosowanie i zaniechanie odrzucenia oferty firmy Zakład Usług
Leśnych P. U. z siedzibą Biała 23/2 78-421 Drzonowo w ramach części nr 1, nr 2 pomimo że
Wykonawca nie spełnia warunków udziału w postępowaniu (względnie nie złożył
prawidłowego podmiotowego środka dowodowego), jest w ocenie Izby niezasadny.
Izba zważa, że Zamawiający w rozdziale 7 (Warunki udziału w postępowaniu o udzielenie
zamówienia) w ust. 7.1 pkt 3 wskazał, iż w postępowaniu mogą brać udział Wykonawcy,
którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu dotyczące sytuacji ekonomicznej lub
finansowej
, określając , iż „Zamawiający nie stawia szczególnych wymagań w zakresie opisu
spełniania warunku udziału w postępowaniu w odniesieniu do warunku dot. sytuacji
ekonomicznej. Warunek w odniesieniu do sytuacji finansowej, zostanie
spełniony, jeśli
Wykonawca
wykaże, że posiada środki finansowe lub zdolność kredytową nie mniejszą niż:
I)
dla Pakietu I
zł
II)
dla Pakietu II
zł”,
przy czym nie było sporu co do tego, iż Przystępujący nie korzystał z zasobów podmiotu
trzeciego na wykazanie
ww. warunku, nie składając w przedmiotowym postępowaniu
zob
owiązania do oddania wykonawcy do dyspozycji niezbędnych zasobów na potrzeby
wykonania zam
ówienia, stanowiący załącznik nr 6 do SWZ.
Nadto Izba zważa, że Zamawiający w pkt 9.2 lit. c SWZ wskazał, iż: „W celu potwierdzenia
spełniania warunków udziału w postępowaniu, o których mowa w pkt 7.1. SWZ, Zamawiający
przed wyborem najkorzystniejszej oferty, działając na podstawie art. 126 ust. 1 PZP wezwie
Wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym terminie,
nie krótszym niż 10 dni, aktualnych na dzień złożenia następujących podmiotowych środków
dowodowych:
c)
informacji banku lub
spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej
potwierdzającej wysokość posiadanych środków finansowych lub zdolność kredytową
Wykonawcy, w okresie nie wcześniejszym niż 3 miesiące przed jej złożeniem,
Jeżeli z uzasadnionej przyczyny Wykonawca nie może złożyć wymaganych przez
Zamawiającego podmiotowych środków dowodowych, o których mowa wyżej w pkt 9.2. lit c)
SWZ, Wykonawca
składa inne podmiotowe środki dowodowe, które w wystarczający sposób
potwierdzają spełnienie opisanego przez Zamawiającego warunku udziału w postępowaniu
dotyczącego sytuacji finansowej”.
Biorąc powyższe postanowienia SWZ pod uwagę, Zamawiający w trybie art. 126 ust. 1
ustawy PZP
wezwał Przystępującego do złożenia podmiotowych środków dowodowych.
Na ww. wezwanie
Zamawiającego, Przystępujący złożył m.in. podmiotowy środek dowodowy
w postaci zaświadczenia z banku
Credit Agricole Bank Polska S.A. z treści którego wynika, że
na rachunku bankowym o nr 17 1940 1076 3189 7093 0000 0000 na dzień 31 października
2023 r. posiada środki finansowe w wysokości 455.011,86 zł.
Izba
chciałaby w tym miejscu podkreślić, iż istota sporu w niniejszym postępowaniu dotyczyła
sytuacji, w której to zdaniem Odwołującego bank
Credit Agricole Bank Polska S.A.
wystawił
ww. zaświadczenie dla Gospodarstwa Rolnego P. U., a powinien był wystawić dla Zakładu
Usług Leśnych P. U., ponieważ w przedmiotowym postępowaniu wykonawcą składającym
ofertę był Zakład Usług Leśnych P. U..
W pierwszej kolejności, Izba zważa, że zgodnie z art. 7 pkt 30 ustawy PZP, przez
wykonawc
ę
należy przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną
nieposiadającą osobowości prawnej, która oferuje na rynku wykonanie robót budowlanych lub
obiektu budowlanego, dostawę produktów lub świadczenie usług lub ubiega się o udzielenie
zamówienia, złożyła ofertę lub zawarła umowę w sprawie zamówienia publicznego.
Z kolei w myśl art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo Przedsiębiorców,
p
rzedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niebędąca
osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonująca działalność
gospodarczą, przy czym działalność gospodarczą można podjąć w dniu złożenia wniosku o
wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo po dokonaniu
wpisu do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, chyba że przepisy
szczególne stanowią inaczej (art. 17 ust. 1 ww. ustawy).
W związku z powyższym, Izba chciałaby podkreślić, iż w niniejszym postępowaniu
wykonawcą (przedsiębiorcą) jest P. U., czyli występujący w postępowaniu jako osoba fizyczna
prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą Zakład Usług Leśnych P. U.,
co jednoznacznie potwierdza wpis do
Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności
Gospodarczej.
Nadto
Izba zważa, że ustawa Prawo Przedsiębiorców
w ramach
prowadzenia działalności
gospodarczej
nie zakazuje przedsiębiorcy korzystania z kilku rachunków bankowych, tylko
wskazuje
na obowiązek korzystania przez przedsiębiorcę z rachunku płatniczego. Potwierdza
to również dowód przedstawiony przez Przystępującego w postaci Wykazu podmiotów
zarejestrowanych jako podatnicy VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i
przywróconych do rejestru VAT, z którego wynika, iż Przystępujący posiada 3 numery
rachunków bankowych, co odpowiada numerowi rachunku wskazanego zarówno w
zaświadczeniu wydanym przez Credit Agricole BP S.A. z dnia 31.10.2023 r., czy też w
dowodzie wniesionym
przez Odwołującego w postaci faktury Vat 22/2023, przy czym w
ocenie Izby nie ma znaczenia, że w zaświadczeniu mowa jest o „koncie rolniczym”.
Tym samym, Izba zgadza się z Przystępującym, który stwierdził w piśmie zgłaszającym
przystąpienie do postępowania odwoławczego, iż „konto w ramach którego wykazano
posiadanie odpowiednich
środków należy do osoby fizycznej P. U.”.
Co istotne,
należy zwrócić uwagę, iż zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy Prawo Przedsiębiorców,
identyfikacja przedsiębiorcy w urzędowych rejestrach następuje na podstawie numeru
identyfikacji podatkowej (NIP), który to w przedmiotowym postępowaniu NIP 673-173-89-18
widnieje zarówno w wpisie Przystępującego do CEIDG, w wykazie podmiotów
zarejestrowanych jako podatnicy VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i
przywróconych do rejestru VAT, jak również w samym zaświadczeniu wydanym przez bank
Credit Agricole BP S.A.
z dnia 31.10.2023 r
., co oznacza zdaniem Izby, że nie może być
mowy o „innym podmiocie” składającym ofertę w niniejszym postępowaniu.
Nadto, w ocenie Izby, gdyby
intencją banku
Credit Agricole BP S.A.
było wskazanie w
zaświadczeniu
z dnia 31.10.2023 r.
konta, które miałoby się odnosić wyłącznie do osoby
fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej (gospodarstwo rolne
P. U.
), to by nie
wskazywał w zaświadczeniu numeru identyfikacji podatkowej (NIP), tj. NIP 673-173-89-18.
Poza tym dowód wniesiony przez odwołującego w postaci
wykazu podmiotów
zarejestrowanych jako podatnicy VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i
przywróconych do rejestru VAT, z którego wynika, iż nie figuruje w rejestrze VAT Zakład
Usług Leśnych P. U., to Izba jeszcze raz chciałaby w tym miejscu podkreślić, że
przedsiębiorcą w przedmiotowym postępowaniu jest P. U., a nie Zakład Usług Leśnych P. U.,
a co skutkuje tym, iż prawidłowo z ww. wykazu wynika, iż nie figuruje w rejestrze VAT Zakład
Usług Leśnych P. U. .
Izba zważa, że zgodnie z art. 535 ustawy PZP, dowody na poparcie swoich twierdzeń lub
odparcie twierdzeń strony przeciwnej, strony i uczestnicy postępowania odwoławczego mogą
przedstawiać aż do zamknięcia rozprawy, w związku z czym, Izba nie brała pod uwagę
dowodów wniesionych przez Zamawiającego po zamknięciu rozprawy.
Niezależnie od powyższego, twierdzenia Odwołującego na rozprawie, iż środki zgromadzone
na rachunku
Przystępującego stanowią „kredyt celowy”, „dotację celową”, są w ocenie Izby
stwierdzeniem gołosłownym, ponieważ Odwołujący nie złożył żadnego dowodu świadczącego
o powyższym.
Konkludując, zdaniem Izby, rachunek bankowy wskazany przez bank Credit Agricole Bank
Polska S.A. w zaświadczeniu z dnia 31.10.2023 r. jest przypisany do Przystępującego jako
do osoby fizycznej, tj.
P. U.
prowadzącego działalność gospodarczą
pod firmą Zakład Usług
Leśnych P. U.
pod numerem NIP 673-173-89-18, a tym samym
przedłożone przez
Przystępującego zaświadczenie potwierdza fakt spełnienia warunku udziału w postępowaniu,
zgodnie z wymaganiami określonymi przez Zamawiającego, tj. posiadania odpowiednich
środków finansowych zarówno co do pakietu I i II zamówienia.
Tym samym, zarzut ten, w ocenie Izby jest niezasadny, a w konsekwencji również zarzut nr 2.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 i 575 ustawy
Prawo zamówień publicznych oraz § 2 ust. 1 pkt 2
w
zw. z § 5 pkt 2 lit. b w zw. z § 8 ust. 2 pkt
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. 2020 r. poz. 2437), obciążając
kosztami postępowania
Odwołującego.
Wobec powyższego orzeczono, jak w sentencji.
Przewodniczący: ………………………….