KIO 2658/24 WYROK dnia 5 września 2024 roku

Stan prawny na dzień: 17.10.2024

Sygn. akt: KIO 2658/24 

WYROK 

z dnia 5 września 2024 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodnicząca:     Ewa Sikorska 

Protokolant:         

Oskar Oksiński 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  2  września  2024  roku  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  2  sierpnia  2024  r.  przez 

wykonawcę  Przedsiębiorstwo  Konserwacji  Zabytków  „MATEUSZ”  Spółka  z 

ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa w Warszawie  

Uczestnik postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego: wykonawca T. D. 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  –  Marecki  Ośrodek  Kultury  im. 

Tadeusza Lużyńskiego w Markach 

orzeka: 

1. oddala 

odwołanie, 

2.  kosztami  postępowania  obciąża  wykonawcę  Przedsiębiorstwo  Konserwacji  Zabytków 

„MATEUSZ”  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  Spółka  komandytowa  w 

Warszawie 

zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego: kwotę 10 000 zł 00 gr 

(słownie:  dziesięć  tysięcy  złotych  zero  groszy)  oraz  kwotę  3 600  zł  00  gr  (słownie:  trzy 

tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy),  poniesione  przez  wykonawcę  Przedsiębiorstwo 

Konserwacji Zabytków „MATEUSZ” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka 

komandytowa w Warszawie 

tytułem – odpowiednio – wpisu od odwołania i wynagrodzenia 

pełnomocnika. 


Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  września  2019  roku  – 

Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1320), na niniejszy wyrok, w terminie 14 

dnia od dnia jego doręczenia, przysługuje skarga, za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby 

Odwoławczej, do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

………………………………….. 


Sygn. akt: KIO 2658/24 

Uzasadnienie 

Zamawiający  –  Marecki  Ośrodek  Kultury  im.  Tadeusza  Lużyńskiego  w  Markach  – 

prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  którego  przedmiotem  jest 

renowacja  ceglanej  elewacji  oraz  wykonanie  niezbędnych  prac  zabezpieczających  w 

budynku zlokalizowanym przy ul. Fabrycznej 2 w Markach. 

Postępowanie  prowadzone  jest  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  11  września 

2019  roku 

–  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2024  roku,  poz.  1320),  zwanej  dalej 

ustawą P.z.p. 

W  dniu  2  sierpnia  2024  r. 

wykonawca  Przedsiębiorstwo  Konserwacji  Zabytków 

„MATEUSZ”  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  Spółka  komandytowa  w  Warszawie 

(dalej:  odwołujący)  wniósł  odwołanie wobec  zaniechania i czynności  zamawiającego  z  dnia 

22  lipca  2024  roku,  tj.  wobec  odrzucenia  oferty  odwołującego  oraz  wobec  wyboru  jako 

najkorzystniejszej w postępowaniu oferty złożonej przez Adver T. D. . 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie: 

art. 223 ust. 1 ustawy P.z.p. poprzez zaniechanie wezwania odwołującego do 

wyjaśnienia  treści  oferty  w  zakresie  pozycji  opisanych  w  pkt  4,  6  i  20  kosztorysu 

szczegółowego  złożonego  przez  odwołującego,  jak  i  w  zakresie  sposobu  skonstruowania 

kosztorysu  szczegółowego,  w  szczególności  niedołączenia  załącznika  lub  ewentualnie  art. 

223 ust. 2 pkt 3 ustawy P.z.p. poprzez zaniechanie jego zastosowania i niedokonanie przez 

zamawiającego  poprawienia  w  ofercie  odwołującego  innych  omyłek  polegających  na 

niezgodności  oferty  z  dokumentami  zamówienia,  niepowodujących  istotnych zmian  w treści 

oferty tj. nieskorygowania oczywistych omyłek w pkt 4, 6 i 20 kosztorysu szczegółowego; 

art.  226  ust.  1  pkt  5  ustawy  P.z.p.  poprzez  odrzucenie  oferty  odwołującego, 

pomimo  że  oferta  ta  nie  podlegała  odrzuceniu,  bowiem  jej  treść  była  zgodna  z  warunkami 

zamówienia i nie zawierała merytorycznych odstępstw od zamierzeń zamawiającego; 

art. 239 ust. 1 i 2 ustawy P.z.p. poprzez dokonanie wyboru oferty wykonawcy 

Adver  T.  D. 

jako  najkorzystniejszej  w  postępowaniu,  pomimo  że  oferta  ta  nie  była 

najkorzystniejsza i jednocześnie poprzez zaniechanie wyboru oferty odwołującego, pomimo 

że była ona najkorzystniejszą w postępowaniu; 


art.  16  i  17  w  zw.  z  art.  226  ust.  1  pkt  5  ustawy  P.z.p.  poprzez  nierówne 

traktowane  traktowanie  odwołującego  prowadzące  do  naruszenia  konkurencyjności  a 

przejawiające  się  w  odrzuceniu  oferty  odwołującego  z  powodu  niezałączenia  tabeli 

elementów scalonych i załącznika dla cen jednostkowych i analogii, mimo że inni wykonawcy 

tj.  Anpol  Inwestycje,  FK  Grupa  Sp.  z  o.o.,  Green  World  R.  Z.,  Adver  T.  D.  oraz  ARS 

MICHAEL M. 

również nie załączyli tego rodzaju tabeli lub załącznika, a ich oferty nie zostały 

odrzucone, ale ocenione i sklasyfikowane w rankingu ofert; 

art.  16  w  zw.  z  art.  85  ust.  1  ustawy  P.z.p.  poprzez  niepodjęcie  przez 

zamawiającego  odpowiednich  środków  w  celu  zagwarantowania,  że  udział  wykonawcy 

Adver  T.  D. 

w  postępowaniu  nie  zakłóci  konkurencji,  w  szczególności  nieprzekazania 

pozostałym  wykonawcom  istotnych  informacji  pozyskanych  wskutek  zaangażowania 

wykonawcy  Adver  T.  D. 

w  przygotowanie  postępowania  poprzez  opracowanie  przez  tegoż 

wykonawcę  na  rzecz  Zamawiającego  kosztorysu  inwestorskiego  (przedmiaru),  będącego 

następnie podstawą do opracowania kosztorysów przez poszczególnych wykonawców; 

art.  108  ust.  ustawy  P.z.p.  poprzez  niewykluczenie  z  postępowania 

wykonawcy  Adver  T.  D.

,  pomimo  że  wykonawca  ten  był  wcześniej  zaangażowany  w 

przygotowanie postępowania przez zamawiającego w ten sposób, że przygotował kosztorys 

inwestorski dla zamawiającego, o czym nie byli powiadomieni pozostali wykonawcy. 

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania poprzez: 

nakazanie 

z

amawiającemu 

unieważnienia 

czynności 

wyboru 

najkorzystniejszej oferty, 

nakazanie z

amawiającemu powtórzenia czynności badania i oceny ofert, 

wykluczenie wykonawcy Adver T. D. z p

ostępowania; 

obciążenie  zamawiającego  kosztami  postępowania,  w  tym  kosztami 

zastępstwa w postępowaniu. 

Odwołujący  podniósł,  że  ma  interes  we  wniesieniu  odwołania,  ponieważ 

bezpodstawne  działania  i  zaniechania  zamawiającego  uniemożliwiają  mu  uzyskanie 

zamówienia,  którego  dotyczy  postępowanie.  Odwołujący  złożył  ofertę  w  postępowaniu  i 

przysługuje  mu  status  wykonawcy.  Odwołujący  ubiega  się  o  udzielenie  zamówienia 

będącego  przedmiotem  postępowania,  które  wchodzi  w  zakres  ekonomicznego 

zainteresowania  o

dwołującego.  Oferta  wykonawcy  winna  była  zostać  oceniona  jako 

najkorzystniejsza  w  p

ostępowaniu i sklasyfikowana na pierwszym miejscu w rankingu ofert. 

Nie  stało  się  tak  wyłącznie  wskutek  nieprawidłowości  w  postępowaniu  po  stronie 


z

amawiającego, który błędnie stosując przepisy ustawy P.z.p. odrzucił ofertę odwołującego i 

dokonał wyboru drugiej w kolejności oferty wykonawcy Adver T. D. . Nadto, w postępowaniu 

doszło  do  zaburzenia  konkurencyjności,  bowiem  wykonawca  Adver  T.  D.  brał  udział  w 

przygotowaniu  dokumentów  zamówienia  (kosztorysu  inwestorskiego),  o  czym  zamawiający 

nie  poinformował  wykonawców,  jak  też  nie  podjął  żadnych  środków  mających  zapewnić 

konkurencyjność. 

Odwołujący podniósł, że w przypadku uwzględnienia odwołania dojdzie do ponownej 

oceny ofert, w efekcie do wyboru oferty o

dwołującego jako najkorzystniejszej i odwołującemu 

zostanie  udzielone  zamówienie  stanowiące  przedmiot  postępowania.  Jednocześnie  wybór 

oferty  wykonawcy  Adver  T.  D. 

oznacza,  że  odwołujący  poniesie  szkodę  w  postaci 

utraconego  zysku  z  realizacji  zamówienia,  którego  dotyczy  postępowanie,  bowiem  oferta 

tego wykonawcy jest mniej korzystna niż oferta odwołującego. 

Odwołujący wskazał, że zamawiający zaniechał oceny oferty odwołującego i ofertę tę 

odrzucił,  wskazując,  że  odwołujący  nie  dołączył  do  oferty  tabeli  elementów  scalonych  oraz 

załącznika - dla analiz indywidulanych i analogii - kalkulacji szczegółowej cen jednostkowych 

wraz  z  uzasadnieniem.  W  ocenie  zamawiającego  tego  rodzaju  „braki”  nie  podlegają 

uzupełnieniu, nie mogą być poprawione, w konsekwencji oferta odwołującego nie odpowiada 

oczekiwaniom 

odwołującego wskazanym w SWZ. 

Odwołujący  stwierdził,  że  zamawiający  wytknął  mu  również,  że  niektóre  pozycje  w 

kosztorysie nie odpowiadają rzeczywistemu zakresowi prac i oferta odwołującego w warstwie 

merytorycznej nie odpowiada oczekiwaniom z

amawiającego, bowiem:  

w  pkt  4  kosztorysu  wyceniono  „wstępnie  oczyszczenie  powierzchni  -  kamień 

porowaty  piaskowiec"  podczas  gdy  należało  wycenić  „wstępne  oczyszczenie  powierzchni 

muru ceglanego”,  

w pkt 6 wyceniono „mycie powierzchni roztworami detergentów bez względu na ilość 

powtórzeń  -  kamień  porowaty  -  piaskowiec"  podczas  gdy  powinno  być  „Oczyszczanie 

elewacji  ceglanej  - 

bez  względu  na  ilość  powtórzeń  -  metodą  nadciśnieniową  przy  użyciu 

mączki kwarcowej z dodatkiem wody”, 

w  pkt  20  kosztorysu  wyceniono  demontaż,  podczas  gdy  powinien  być  wyceniony 

„ponowny montaż zdemontowanych wcześniej urządzeń". 

W  ocenie  o

dwołującego  zamawiający  nie  miał  podstaw  do  odrzucenia  oferty 

o

dwołującego. 


Odnosząc  się  do  zarzutu  niezastosowania  art.  223  ust.  1  ustawy  P.z.p.  poprzez 

zaniechanie  wezwania  o

dwołującego  do  wyjaśnienia  treści  oferty  w  zakresie  sposobu 

sk

onstruowania kosztorysu szczegółowego jak i w zakresie pozycji opisanych w pkt 4, 6 i 20 

kosztorysu szczegółowego, odwołujący wskazał: 

Błędnym  jest  uznanie  przez  zamawiającego,  że  odwołujący  nie  zamieścił  w 

kosztorysie szczegółowym tabeli elementów scalonych. Tabela elementów scalonych została 

zawarta na str. 2 kosztorysu ofertowego o

dwołującego, czego nie dostrzegł zamawiający. 

Podobnie błędnym jest uznanie, że niezałączenie do kosztorysu załącznika dla analiz 

indywidulanych i analogii - 

kalkulacja szczegółowa cen jednostkowych wraz z uzasadnieniem 

stanowi  brak  oferty  skutkujący  jej  odrzuceniem.  Odwołujący  wskazał,  że  zamawiający  w 

treści SWZ nie narzucił żadnego wzoru rzeczonego załącznika, nie stawiając w tym zakresie 

żadnych  wymagań  formalnych  dla  wykonawców.  Z  tego  względu  odwołujący,  konstruując 

kosztorys szczegółowy dla pozycji „z analogii” nie umieścił cen jednostkowych „z analogii” w 

odrębnym kosztorysie (stanowiącym załącznik do kosztorysu szczegółowego), ale ceny takie 

podał  wprost  w  kosztorysie  szczegółowym,  przy  konkretnych  pozycjach  cenowych  dodając 

dopisek  „z  analogu.  Pozycje,  których  dotyczyła  „analogia",  zostały  wymienione  w 

poszczególnych  punktach  kosztorysu  szczegółowego  odwołującego,  co  jest  całkowicie 

czytelne i przejrzyste. 

Jednocześnie,  w sporządzonym  przez  siebie kosztorysie  odwołujący nie  przewidział 

pozycji  „dla  analiz  indywidualnych”,  stąd  zbędnym  było  dołączanie  do  kosztorysu 

dodatkowego  załącznika.  Sposób  skonstruowania  kosztorysu,  z  podaniem  cen  z  „analogii” 

nie  w  odrębnym  załączniku,  ale  w  kosztorysie  szczegółowym,  nie  stanowi  zatem  o 

niezgodności treści oferty z warunkami zamówienia. Sposób prezentacji cen z „analogii" ma 

wyłącznie  charakter  techniczno-formalny,  a  nie  merytoryczny,  stąd  nie  może  stanowić  o 

braku oferty. Jeżeli zarazem zamawiający miał wątpliwości, które pozycje zostały wycenione 

na zasadzie „z analogii” lub dlaczego do kosztorysu szczegółowego odwołujący nie załączył 

załącznika dla analiz indywidulanych, winien był wezwać odwołującego do wyjaśnień w trybie 

art. 223 ust. 1 ustawy. 

Podobnie,  opis  pozycji  zawartych  w  pkt  4,  6  i  20  kosztorysu  szczegółowego  nie 

stanowił  o  braku  oferty,  a  wątpliwości  co  do  opisu  pozycji  zamawiający  winien  był 

rozstrzygnąć w drodze wezwania w trybie art. 223 ust. 1 ustawy P.z.p. 

Odwołujący  wyjaśnił,  błędny  opis  zamieszczony  w  rzeczonych  pozycjach  miał 

wyłącznie charakter omyłki pisarskiej, o oczywistym charakterze. 


Otóż, pozycjom 4, 6 i 20 w przedmiarze inwestorskim przypisano następujące numery 

KNR: dla pozycji 4.: „TZKNC N-K/VI 1/1b”, dla pozycji 6.: TZKNC N-K/VI 1/2b, a dla pozycji 

20.: „TZKNC N-K/XII t.19-a". Odwołujący, opierając się na przedmiarze inwestorskim, podał 

takie  same  symbole  KNR  dla  poszczególnych  pozycji  kosztorysu  ofertowego,  co  widoczne 

jest w kolumnie „Podstawa” kosztorysu ofertowego. Wyłącznie wskutek błędu technicznego 

(automatyzacji  opracowywania  kosztorysu),  podanie  poprawnego  symbolu  KNR  dla  pozycji 

4,  6,  20  skutkowało  automatycznym  rozwinięciem  domyślnego  słownego  opisu  danego 

symbolu KNR, czego nie poprawił „ręcznie” odwołujący. Przykładowo pod pozycją TZKNC N-

K/VI  1/  lb  normy  KNR  zawarty  jest  opis  „wstępnie  oczyszczenie  powierzchni  -  kamień 

porowaty  - 

piaskowiec”.  Odwołujący  konstruując  kosztorys  nie  dokonał  „ręcznej  zmiany” 

domyślnego (katalogowego) opisu normy na opis wskazany w przedmiarze, co było zwykłym 

błędem nie wpływającym w jakikolwiek sposób na treść oferty. 

Odwołujący  dodał,  że  każdorazowo  w  pozycjach  4,6  i  20  zawarto  sformułowanie 

„analogia”,  co  oznaczało,  że  dana  pozycja  została  oszacowana  analogicznie  do  podanego 

symbolu  normy  (opisu  katalogowego).  Skoro  bowiem  KNR  nie  przewiduje  dla  symbolu 

TZKNC  N-

K/VI  1/  lb  „czyszczenia  cegły”,  a  najbliższym  rodzajowo  jest  „czyszczenie 

kamienia/piaskowca”,  to  dodanie  słowa  „analogia”  świadczy  za  tym,  że  zamiarem 

o

dwołującego nie było wykonanie robót polegających na czyszczeniu kamienia, ale cegły, co 

zostało wycenione na zasadzie analogii dla norma dot. czyszczenia kamienia. 

Analogiczny  błąd  techniczny  zaistniał  przy  opisie  słownym  pozycji  6  i  20,  co 

jakkolwiek  nie  wpływało  na  treść  oferty.  Nadto  pozycję  „demontaż”  odwołujący  wycenił  w 

pozycji  2.  kosztorysu  ofertowego.  Pozycjom  2  i  20  o

dwołujący  zatem  przez  pomyłkę  nadał 

ten  sam  opis  słowny,  co  winno  było  zostać  wyjaśnione  przez  zamawiającego  bowiem 

stanowiło o sprzeczności oferty, wymagającej wyjaśnienia. 

Tym  samym,  podanie  przez  o

dwołującego  błędnego  opisu  słownego  przy 

jednoczesnym  podaniu  poprawnego  symbolu  KNR  danej  pozycji  kosztorysu  prowadziło  do 

sprzeczności  oferty,  która  winna  była  zostać  wyjaśniona  w  trybie  art.  223  ustawy  P.z.p.  O 

sprzeczności  opisów  przy  pozycjach  4  i  6  świadczy  zarazem  fakt,  że  obiekt  będący 

przedmiotem  zamówienia jest  w  całości ceglany  i  nie ma żadnych  elementów  kamiennych. 

Podanie  przez  o

dwołującego  przy  pozycjach  4  i  6,  że  dane  pozycje  dotyczą  zabiegów 

konserwatorskich  przy  budowli  kamiennej,  a  nie  ceglanej,  stanowiło  o  oczywistej  pomyłce 

pisarskiej  (wynikłej  z  pozostawienia  katalogowego  opisu  symbolu  KNR),  która  winna  była 

zostać albo wyjaśniona, albo wręcz poprawiona w trybie art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy P.z.p. 

Odwołujący  wskazał,  że  z  treści  oświadczenia  zamawiającego  o  odrzuceniu  oferty 

o

dwołującego wprost wynika, że zamawiający miał świadomość, na czym polegały pomyłki w 


pozycjach  4,  6  i  20  kosztorysu 

ofertowego.  Pomyłki  te,  opisane  powyżej,  miały  zatem 

charakter innych omyłek i winny były zostać poprawione w trybie art. 233 ust. 2 pkt 3 ustawy, 

co nie wpłynęłoby na treść oferty. 

Odwołujący  podniósł,  że  obowiązkiem  zamawiającego  jest  poprawienie  w  ofercie 

innych  omyłek  o  ile  nie  powodują  istotnych  zmian  w  treści  oferty.  Przyjmuje  się,  że 

dopuszczalnym  jest  poprawianie  wszelkiego  rodzaju  błędów,  omyłek,  nieścisłości  i  innych 

niedoskonałości  oferty,  o  ile  tylko  nie  spowodują  one  zniekształcenia  woli  wykonawcy  w 

istotnym zakresie, przy czym ustawodawca wprowadził zasadę ostatecznego akceptowania 

dokonywanych  przez  zamawiającego  poprawek  w  odniesieniu  do  tych  dokonanych  przez 

siebie zmian, które dotyczą niezgodności oferty ze SWZ. 

Odnosząc  się  do  zarzutu  naruszenia  226  ust.  1  pkt  5  ustawy  P.z.p.  poprzez 

odrzucenie oferty odwołującego, pomimo że oferta ta nie podlegała odrzuceniu, bowiem jej 

treść  była  zgodna  z  warunkami  zamówienia  i  nie  zawierała  merytorycznych  odstępstw  od 

zamierzeń  zamawiającego,  odwołujący  podniósł,  że  oferta  odwołującego  była  w  całości 

zgodna  z  treścią  SWZ,  a  jej  ewentualne  niejasności  lub  nieścisłości  winny  były  zostać 

wyjaśnione  lub  poprawione  w  trybie  art.  233  ustawy  P.z.p.  Przyczyny  odrzucenia  oferty 

wskazane przez zamawiającego nie mogą być zatem kwalifikowane jako te określone w art. 

226 ust. 1 pkt 5 ustawy P.z.p. 

Odwołujący  stwierdził,  że  aby  mówić  o  niezgodności  treści  oferty  z  treścią 

specyfikacji,  niezgodność  ta  musi  dotyczyć  zapisów  specyfikacji,  przy  czym  niezgodność 

taka  winna  być  oczywista.  Zamawiający  może  więc  odrzucić  ofertę  gdy  jej  treść  z  całą 

pewnością  nie  odpowiada  treści  SWZ.  Nie  może  dokonać  takiej  czynności  w  sytuacji,  gdy 

treść oferty nie została należycie zbadana, w tym w szczególności wyjaśniona - w przypadku 

wątpliwości  co  do  jej  zgodności  z  SWZ.  Odwołujący  przywołał  wyrok  Krajowej  Izby 

Odwoławczej z 17 lutego 2011 r., sygn. akt KIO 218/11. 

W  ocenie  odwołującego,  w  okolicznościach  niniejszej  sprawy  zamawiający, 

nieprawidłowo  zastosował  art.  226  ust.  1  pkt  5 ustawy  P.z.p.,  bowiem  przepis  ten  nie  miał 

zastosowania do oferty odwołującego, która była w całości zgodna z wymaganiami SWZ. 

Odnosząc  się  do  zarzutu  nierównego  traktowania  wykonawców  i  naruszenia 

konkurencyjności  wskutek  odrzucenia  oferty  odwołującego  a  nie  odrzucenia  ofert  innych 

wykonawców,  które  również  nie  zawierały  takich  samych  elementów  w  kosztorysie, 

odwołujący  wskazał,  że  zamawiający  nie  przeprowadził  rzetelnej  oceny  ofert  a  dokonana 

przez niego ocena naruszyła zasadę równego traktowania wykonawców. 


Odwołujący  wskazał,  że  zamawiający  odrzucił  ofertę  odwołującego  bowiem  –  w 

ocenie  zamawiającego  –  nie  zawierała  elementów  istotnych  tj.  tabeli  elementów  scalonych 

oraz załącznika dla analiz indywidulanych i analogii, w sytuacji, gdy: 

tabeli  elementów  scalonych  do  swojej  oferty  oraz  załącznika  dla  analiz 

indywidulanych  i  analogii  nie  załączył  również  wykonawca  Anpol  Inwestycje  Sp.  z  o.o., 

którego  oferta  nie została odrzucona,  ale oceniona i  sklasyfikowana na miejscu  6 rankingu 

ofert. 

tabeli  elementów  scalonych  do  swojej  oferty  oraz  załącznika  dla  analiz 

indywidulanych i analogii nie załączył także wykonawca FK Grupa Sp. z o.o. 

Oferta  tego  wykonawcy  zawierała  dodatkowo  brak  cen  jednostkowej  w  poz.  17 

kosztorysu, jak też nie zawierała określenia ceny brutto. Mimo tego oferta tego wykonawcy 

nie  została  odrzucona,  ale  oceniona  i  sklasyfikowana  przez  zamawiającego  na  miejscu  5 

rankingu ofert. 

wykonawca Green World R. Z. 

również nie zawarł w swym kosztorysie tabeli 

elementów scalonych oraz załącznika dla indywidulanych i analogii, a mimo tego oferta nie 

została odrzucona przez zamawiającego. Nadto oferta tego wykonawcy zawierała ewidentne 

inne  braki, 

tj.  nie  zawierała  ceny  w  kwocie  brutto  jak  i  w  nie  określała  w  kosztorysie  cen 

jednostkowych  materiału  w  pozycji  11  i  17.  Nie  przeszkodziło  to  zamawiającemu  do 

dokonania oceny tej oferty i sklasyfikowania na 2 miejscu w rankingu ofert. 

r

ównież oferta wybranego wykonawcy, tj. Adver T. D., nie zawiera załącznika 

w  dla  analiz  indywidulanych  i  analogii,  a  mimo  tego  została  oceniona  i  wybrana  przez 

za

mawiającego jako najkorzystniejsza. 

Oferta  wybranego  wykonawcy  nie  zawiera  również  wyceny  wszystkich  pozycji  cen 

materiału  użytego  do  scalenia  kolorystycznego  w  pozycji  11  i  17,  co  również  nie  stanowiło 

przeciwskazań do oceny oferty. 

wykonawca ARS MICHAEL M. W. 

w ogóle natomiast nie załączył kosztorysu 

ofertowego, co nie przeszko

dziło zamawiającemu ocenić jego ofertę i przyznać 29.09 pkt 

Dopiero  po  wyborze  oferty  najkorzystniejszej,  na  prośbę  odwołującego  do 

przekazania  oferty  ARS  MICHAEL  M.  W.,  z

amawiający  dostrzegł,  że  wykonawca  ten  nie 

załączył  kosztorysu  i  postanowił  „sprostować”  czynność  oceny  oferty  tego  wykonawcy  na 

czynność odrzucenia oferty. Innymi słowy, zamawiający dokonał oceny ofert dwukrotnie, raz 

22 lipca 2024 roku a drugi raz w dniu 25 lipca 2024 roku. 


W  ocenie  odwołującego  powyższe  świadczy  za  tym,  że  zamawiający  w  sposób 

odmienny  potraktował  nie  załączenie  przez  odwołującego  do  kosztorysu  tabeli  elementów 

scalonych  (która  to  była  w  rzeczywistości  załączona)  oraz  załącznika  dla  analiz 

indywidulanych  i  analogii.  Niezałączenie  tych  dokumentów  w  przypadku  odwołującego 

z

amawiający potraktował jako nieusuwalną wadę i brak oferty, skutkującą jej odrzuceniem, a 

niezałączenie tych samych dokumentów przez innych wykonawców (w tym przez wybranego 

wykonawcę) nie uznał za jakikolwiek błąd lub brak i dokonał oceny tak złożonych ofert innych 

wykonawców. 

Powyższe  świadczy  o  oczywistym  naruszeniu  przez  zamawiającego  względem 

o

dwołującego  zasady  równego  traktowania,  jak  i  świadczy  o  naruszeniu  uczciwej 

konkurencji.  Odwołujący,  będąc  w  takiej  samej  sytuacji  formalnej  jak  pięciu  innych 

wykonawców,  nie  załączając  tego  samego  rodzaju  dokumentów  jako  jedyny  został  uznany 

za niespełniającego warunków zamówienia. 

Odnosząc  się  do  zarzutu  naruszenia  art.  16  w  zw.  z  art.  85  ust.  1  ustawy  P.z.p. 

poprzez niepodjęcie przez zamawiającego odpowiednich środków w celu zagwarantowania, 

że udział wykonawcy Adver T. D. w postępowaniu nie zakłóci konkurencji; 

Odwołujący wskazał, że przedmiar (kosztorys inwestorski) został sporządzony przez 

z

amawiającego  w  dniu  18  czerwca  2024  roku  przy  użyciu  oprogramowania  do 

kosztorysowania  pod  nazwą  „Norma  EXPERT",  wersja  5.15.200.12  przy  użyciu  licencji  nr 

seryjny 17255. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 1 lipca 2024 roku pod 

numerem  2024/BZP  00391059. 

Kosztorys  ofertowy  złożony  przez  wykonawcę  Adver  T.  D. 

został  również  sporządzony  w  dniu  18  czerwca  2024  roku  (czyli  przed  ogłoszeniem  przez 

z

amawiającego  o  postępowaniu)  również  przy  użyciu  oprogramowania  do  kosztorysowania 

pod nazwą „Norma EXPERT”, wersja 5.15.200.12 i przy użyciu tej samej licencji, której użył 

z

amawiający tj. numer seryjny 17255. Z powyższego wynika zatem wniosek, że wykonawca 

Adver  T.  D. 

brał  udział  w  przygotowaniu  kosztorysu  inwestorskiego  dla  zamawiającego. 

Alternatywny wniosek mogący wynikać ze zbieżności dat sporządzenia obydwu kosztorysów 

przy  użyciu  tej  samej  licencji  do  oprogramowania  „Norma  EXPERT”  jest  taki,  że  to 

z

amawiający udostępnił wykonawcy Adver T. D. posiadaną przez siebie licencję programu w 

celu  przygotowania  przez  wykonawcę  oferty  w  postępowaniu  i  to  jeszcze  przed  publikacją 

ogłoszenia o postepowaniu. Oba powyższe scenariusze, prowadzą do wniosku, że Adver T. 

D. 

w  jakiś  sposób  powiązany  jest  z  zamawiającym  i  miał  wpływ  na  przygotowanie 

dokumentacji  do  zamówienia  (sporządził  kosztorys  inwestorski  dla  zamawiającego)  albo 

korzystał  z  oprogramowania  zamawiającego  w  przygotowaniu  własnej  oferty,  zanim  doszło 

do  ogłoszenia  o  postępowania.  O  zaistnieniu  którejkolwiek  z  ww.  sytuacji  zamawiający  nie 


poinformował  wykonawców  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia,  co  zakłóciło 

konkurencyjność postępowania. 

Odwołujący  stwierdził,  że  w  postępowaniu  zamawiający  ani  nie  przeprowadził 

procedury  wyjaśnień,  czy  ewentualny  udział  Adver  T.  D.  w  przygotowaniu  kosztorysu 

inwestorskiego  mógłby  prowadzić  do  naruszenia  konkurencyjności  postępowania,  ani  nie 

poinformował  wykonawców  o  wcześniejszym  zaangażowaniu  tegoż  wykonawcy  w 

przygotowanie  zamówienia.  Zamawiający  nie  wyjaśnił  też,  że  wykonawca  Adver  T.  D. 

korzystał z zasobów zamawiającego w celu przygotowania własnej oferty i to jeszcze przed 

dniem ogłoszenia o zamówieniu (jeżeli taka sytuacja miała miejsce, na co może wskazywać 

data kosztorysu Adver). 

Odwołujący  stwierdził,  że  skoro  więc,  wykonawca  Adver  T.  D.  sporządził  kosztorys 

przed ogłoszeniem o zamówieniu, to o postępowaniu wiedział zanim zostało ono ogłoszone. 

Nadto, sporządzenie kosztorysu przez Adver T. D. w przy użyciu tej samej licencji, której użył 

z

amawiający  do  sporządzenia kosztorysu ofertowego świadczy,  za tym,  że  wykonawca ten 

mógł  doradzać  zamawiającemu  w  przygotowaniu  postępowania.  Wszystkie  te  okoliczności 

zostały  zatajone  w  postępowaniu,  co  skutkowało  naruszeniem  art.  85  ustawy  P.z.p.,  w 

konwekcji naruszeniem art. 16 ustawy P.z.p. 

Odnosząc  się  do  zarzutu  naruszenia  art.  108  ust.  1  pkt  6  ustawy  P.z.p.  poprzez 

niewykluczenie z postępowania wykonawcy Adver T. D., odwołujący wskazał, że jeżeli Adver 

T.  D. 

doradzał  zamawiającemu  w  przygotowaniu  dokumentów  zamówienia,  w  tym 

przygotował  kosztorys  inwestorski,  to  nawiązał  takie  relacje  z  zamawiającym  i  poznał 

przedmiot zamówienia, w taki sposób, który powoduje zakłócenie konkurencyjności. Żaden z 

innych  wykonawców  nie  miał  bowiem  możliwości  dokonać  przedmiarów  przedmiotu 

zamówienia i zapoznania się z nim w tak szczegółowy sposób. 

W  zaistniałej  sytuacji,  wykonawca  Adver  T.  D.  winien  był  zostać  wykluczony  z 

postępowania,  a  zaniechanie  to  należy  kwalifikować  jako  naruszenie  art.  108  ust.  1  pkt  6 

ustawy P.z.p. 

W  odpowiedzi  na  odwołanie  z  dnia  19  sierpnia  2024  roku  zamawiający  wniósł  o 

oddalenie odwołania w całości. 

Zamawiający  podniósł,  że  zamawiający  przygotowują  opis  przedmiotu  zamówienia 

oraz  warunki  zamówienia  zobowiązany  był  do  umieszczenia  w  SWZ  szczegółowych 

wymagań  dotyczących  realizacji  zamówienia  wskazanych  w  decyzji  Mazowieckiego 

Wojewódzkiego  Konserwatora  Zabytków  oraz  jednostki  udzielającej  dotacje  na  wykonanie 

renowacji  ceglane  elewacji.  Zgodnie  z  otrzymanymi  wytycznymi  zamawiający  zobowiązany 


był  do  określenia  konkretnych  warunków  udziału  (wiedza  i  doświadczenie,  kadra 

pracownicza),  zastosowanie  rozliczenia  kosztorysowego  (żądanie  szczegółowego 

kosztorysu  ofertowego 

–  kosztorys  szczegółowy  musi  zawierać  następujące  elementy: 

stronę  tytułową,  przedmiar  robót,  kalkulację  szczegółową  zastosowanych  cen 

jednostkowych, tabelę elementów scalonych oraz w załączniku – dla analiz indywidualnych i 

analogii 

–  kalkulację  szczegółową  cen  jednostkowych  wraz  z  uzasadnieniem),  oraz 

zastosowanie  zaakceptowanej  w  dniu  19.06.2024r.  przez  Mazowieckiego 

Wojewódzkiego 

Konserwatora  Zabytków  metody  czyszczenia  elewacji.  Wobec  powyższego  zamawiający  w 

Specyfikacji  Warunków  Zamówienia  opisał  sposób  przygotowania  oferty  w  następujący 

sposób:  „Rozdział  XIII.  Sposób  przygotowywania  ofert  ust.  2  pkt  b  SWZ  do  oferty  należało 

dołączyć:  „szczegółowy  kosztorys  ofertowy  –  kosztorys  szczegółowy  musi  zawierać 

następujące  elementy:  stronę  tytułową,  przedmiar  robót,  kalkulację  szczegółową 

zastosowanych  cen 

jednostkowych,  tabelę  elementów  scalonych  oraz  w  załączniku  –  dla 

analiz  indywidualnych  i  analogii 

–  kalkulację  szczegółową  cen  jednostkowych  wraz  z 

uzasadnieniem.” 

Odwołujący  w  ocenie  zamawiającego  nie  dołączył  tabeli  elementów  scalonych  oraz 

załącznika  –  dla  analiz  indywidualnych  i  analogii  –  kalkulację  szczegółową  cen 

jednostkowych wraz z uzasadnieniem. 

Zamawiający stwierdził, że nie sposób się zgodzić z odwołującym, że wskazanie na 

stronie  nr  2  kosztorysu 

ofertowego  poniższego  zapisu  (Tabela  nr  1)  można  uznać  za 

prawidłowe sporządzenie tabeli elementów scalonych. 

Zgodnie  z  obowiązującymi  przepisami  tabelę  wartości  elementów  scalonych 

sporządza się jako sumaryczne zestawienie wartości nakładów rzeczowych oraz pozostałych 

składników  kalkulacyjnych  ceny  kosztorysowej  odniesionych  do  elementów  obiektu  lub 

zbiorczych rodzajów robót. Suma tak ustalonych kwot stanowi wartość kosztorysową robót. 

Przy obliczaniu ceny kosztorysowej dla całego obiektu tabelę wartości elementów scalonych 

stanowi  jedna  pozycja  sumarycznego 

zestawienia  składników  kalkulacyjnych  ceny 

kosztorysowej

.  Tabela  może  zawierać  również  wskaźniki  techniczno-ekonomiczne.  W 

związku  z  powyższym  w  ocenie  zamawiającego  tabela  elementów  scalonych  z  kosztorysu 

o

dwołującego  nie  może  zostać  uznana  za  prawidłowo  sporządzoną  oraz  za  zgodną  z 

przepisa

mi  w  zakresie  metod  kosztorysowania  obiektów  i  robót  budowlanych.  Kosztorys 

ofertowy stanowi  element  oświadczenia woli  wykonawcy.  Brak  złożenia z  ofertą  kosztorysu 

lub złożenie kosztorysu zawierającego braki, takie jak w niniejszym przypadku, nie podlega 

uzupełnieniu, ani nie może być samodzielnie poprawione przez zamawiającego. Wykonawca 

nie  dołączył  do  kosztorysów  ofertowych  ww.  elementów,  złożył  zatem  ofertę  niezgodną  z 


warunkami  zamówienia,  nie  zawierającą  wszystkich  wymaganych  przez  zamawiającego 

danych.  Oferta  w  swej  warstwie 

merytorycznej  musi  odpowiadać  oczekiwaniom 

z

amawiającego  wyrażonym  w  specyfikacji  warunków  zamówienia.  Wykonawca  nie  podał 

istotnych  informacji  wymaganych  w  SWZ  i  w  konsekwencji  oferta 

odwołującego  podlega 

odrzuceniu z 

uwagi na fakt, iż jej treść nie odpowiada warunkom zamówienia. 

Zamawiający wskazał, że przedstawione przez odwołującego w przedmiarze, a także 

kosztorysie,  niektóre  pozycje  ofertowe nie odpowiadają rzeczywistemu zakresowi  prac, jaki 

ma zostać zrealizowany. Są to pozycje o numerach: 

wyceniono “wstępne oczyszczenie powierzchni - kamień porowaty - piaskowiec”, 

podczas gdy powinno się wycenić “wstępne oczyszczenie powierzchni muru ceglanego” 

wyceniono  “mycie  powierzchni  roztworami  detergentów  bez  względu  na  ilość 

powtórzeń  -  kamień  porowaty  -  piaskowiec”,  podczas  gdy  powinno  się  wycenić 

“Oczyszczenie  elewacji  ceglanej  -  bez  względu  na  ilość  powtórzeń  -  metodą 

niskociśnieniową przy użyciu mączki kwarcowej z dodatkiem wody” 

wyceniono demontaż, podczas gdy powinno się tutaj wycenić ponowny montaż 

zdemontowanych wcześniej urządzeń. 

Zamawiający wskazał, że zgodnie z decyzją MWKZ z dnia 17 stycznia 2024, wraz z 

uzupełnieniem  z  dnia  19  czerwca  2024,  przedmiotowe  prace  należy  wykonać  metodą 

niskociśnieniową przy użyciu mączki kwarcowej z dodatkiem wody. Zamawiający zauważył, 

iż czymś zupełnie innym jest zaoferowanie prac dotyczących materiału jakim jest piaskowiec, 

zamiast prac prowadzonych na całkiem innej materii, jaką jest cegła. 

Biorąc  pod  uwagę  powyższe  zamawiający  stwierdził,  że  odwołujący  złożył  ofertę 

niezgodną  z  warunkami  zamówienia,  wskazującą  wykonanie  innych  prac  na  materiale 

zupełnie  innym  niż  ten  określony  przedmiotem  zamówienia.  Oferta  w  swej  warstwie 

merytorycznej  musi  odpowiadać  oczekiwaniom  zamawiającego  wyrażonym  w  Specyfikacji 

Warunków Zamówienia wraz z załącznikami. 

Zamawiający  stwierdził,  że  po  szczegółowej  weryfikacji  oferty  odwołującego 

najistotniejsze  w  procesie  odrzucenia  oferty  o

dwołującego  było  zidentyfikowanie  błędnego 

merytorycznie  przygotowania  kluczowego  punktu  6.,  w  którym  określona  jest  metoda 

wykonania  prac.  W  zamówieniu  na  czyszczenie  ceglanej  elewacji  właśnie  punkt  6.  jest 

najważniejszy,  bo  określa  technologicznie  proces  czyszczenia  cegły.  W  SWZ  jasno 

wskazano  uzgodnioną  z  Mazowieckim  Wojewódzkim  Konserwatorem  Zabytków  metodę 

czyszczenia elewacji: „oczyszczanie elewacji ceglanej metodą niskociśnieniową przy użyciu 


mączki  kwarcowej  z  dodatkiem  wody”,  podczas  gdy  odwołujący  zaproponował  „mycie 

powierzchni roztworami detergentów bez względu na ilość powtórzeń – kamień porowaty – 

piaskowiec”.  Zaproponowanie  odmiennej  metody  nie  może  być  zakwalifikowane  jako 

„oczywista  omyłka  pisarska”,  a  art.  223  ust.  1  i  art.  187  stanowią,  że  niedopuszczalne  jest 

dokonywanie jakichkolwiek zmian w treści oferty. 

Metoda czyszczenia została zatwierdzona w decyzji Mazowieckiego Wojewódzkiego 

Konserwatora  Zabytków  i  nie  jest  możliwa  jej  zmiana.  Oczyszczanie  metodą 

niskociśnieniową  przy  użyciu  mączki  kwarcowej  z  dodatkiem  wody  jest  bardzo  łagodną 

metodą  mechaniczną,  która  nie  powoduje  naruszenia  warstwy  spieku  cegły,  co  jest  istotne 

dla jej trwałości. Mamy tu do czynienia z substancją zabytkową, która musi być potraktowana 

z  najwyższą  ostrożnością  i  delikatnością,  aby  zachować  unikalne  dziedzictwo  lokalne  dla 

przyszłych pokoleń. Cegły na elewacji MOK są tak czułe, że nawet modna obecnie metoda 

laserowa  jest  dla  nich  zbyt  inwazyjna  i  narusza  warstwę  spieku,  co  potwierdziły  wykonane 

próby.  W  takim  przypadku  zaproponowanie  metody  chemicznej,  nieuzgodnionej  z  MWKZ  i 

dodatkowo wysoce inwazyjnej czyli „mycia wodą z detergentem” jest merytoryczną podstawą 

do  odrzucenia  tej  oferty.  W  procesie  mycia  wodą  z  detergentem,  jego  substancja  czynna 

może  agresywnie  penetrować  wewnętrzne  warstwy  cegły,  co  przyczynia  się  do  jej  erozji  i 

degradacji, a w konsekwencji sprzeniewierza się celowi wykonywania prac. 

W  tabeli  „kalkulacja  szczegółowa  cen  jednostkowych”  poz.  6.  pokazuje,  że 

o

dwołujący  wyliczył  tylko  robociznę  dla  zaproponowanej  przez  siebie  metody  (nie 

uwzględniła  ani  materiałów,  ani  sprzętu).  To  błąd  merytoryczny,  wskazujący  na  złe 

przygotowanie  kosztorysu.  Uzupełnienie tego  punktu  o  materiały  i  sprzęt  byłoby  ingerencją 

merytoryczną w treść oferty i jako takie nie mogło zostać wykonane w trybie art. 223 ustawy 

P.z.p

.  Z  zestawienia  tych  informacji  wynika,  że  odwołujący  złożył  oświadczenie  woli 

wykonania czyszczenia elewacji wodą z detergentem, przy czym jest to nieznany detergent 

(o  nieznanym  składzie  chemicznym),  dostępny  bezpłatnie,  a  czyszczenie  będzie 

wykonywane bez użycia sprzętu. 

W  ocenie  zamawiającego  nie  można tłumaczyć,  że  omyłką  pisarską  jest  wskazanie 

innego materiału niż podany w specyfikacji, bo właśnie przy stosowaniu „analogii” należy ją z 

odpowiednią starannością opisać w przeznaczonym do tego polu tekstowym. „Analogia” jest 

pojęciem pojemnym i to składający ofertę ma wyraźnie napisać, wykonanie jakich prac i na 

jakim materiale deklaruje oraz prawidłowo je opisać. 

Wskazane  przez  z

amawiającego  wady  kosztorysu  w  pkt.  4,  6.  i  20.  oraz 

niedołączenie  przez  odwołującego  tabeli  elementów  scalonych  oraz  załącznika  z 

UZASADNIENIAMI  dla  analiz  indywidualnych  i  analogii,  stanowią  rażące  uchybienia, 


świadczące  o  niestarannym  przygotowaniu  oferty.  Zamawiający  zaznaczył,  że  „Tabela 

elementów scalonych” nie jest tożsama z „Podsumowaniem”, które zamieścił  odwołujący, a 

w  programach  NORMA  można  ją  łatwo  wygenerować,  z  tych  samych  danych,  co 

podsumowanie.  Załącznik  z  uzasadnieniem  dla  analiz  indywidualnych  i  analogii  nie  musiał 

mieć  ustalonej  formy  graficznej,  ale  musiał  zawierać  uzasadnienie  dla  zastosowanych 

analogii.  Te  elementy  są  od  nas  wymagane  przez  Departament  Ochrony  Zabytków 

Ministerstwa  Kultury  i  Dziedzictwa  Narodowego  i  bez  nich  dokumentacja  nie  zostałaby 

przyjęta przez grantodawcę. 

Zamawiający zauważył, że kluczowym elementem odrzucenia oferty jest niezgodność 

SWZ  w  zakresie  zaproponowanej  metody.  W  związku  z  prawidłowym  odrzuceniem  oferty 

o

dwołującego, najkorzystniejsza jest oferta Adver T. D. i ona została wybrana. 

Zamawiający poinformował, że Adver T. D. dysponował tymi samymi informacjami, co 

pozostali  oferenci,  a  termin  na  składanie  ofert  był  na  tyle  długi,  że  każdy  z  potencjalnych 

oferentów  mógł  dokładnie  zapoznać  się  zarówno  z  dokumentacją,  jak  i  przeprowadzić 

własną  wizję  lokalną  oraz  pomiary  (w  przypadku  wątpliwości  co  do  przedstawionego 

przedmiaru).  Przypominamy,  że  renowacja  dotyczy  ELEWACJI  budynku  publicznego, 

ogólnodostępnego i czynnego w dniach roboczych przynajmniej w godzinach 8:00-16:00. 

Samo  sporządzanie  przez  podmiot  komponentów  wstępnej  dokumentacji  nie  jest 

podstawą  do  wykluczenia  z  udziału  w  przetargu.  Zamawiający  poinformował,  że  dla 

dochowania  należytej  staranności  wykonał  więcej  niż  jedną  dokumentację  wstępną,  a 

budynek  był  kilkukrotnie  oglądany  przez  przedstawicieli  Mazowieckiego  Wojewódzkiego 

Konserwatora Zabytków dla dokładnego ustalenia szczegółów wszystkich koniecznych prac. 

Jedna  z  wykonanych  dokumentacji  (kosztorys  inwestorski  wykonany  przez  firmę  GOOD 

WOOD)  zawierała  błędy  matematyczne  w  wyliczeniu  powierzchni  elewacji,  dlatego 

zamawiający zdecydował się udostępnić przedmiar, który zgadza się z pomiarami budynku. 

Odwołujący nie wskazał przy tym, jaką konkretnie przewagę konkurencyjną miał jego 

konkurent,  bo  wszyscy  korzystali  z  tych  samych  dokumentów,  a  czas  na  złożenie  oferty 

swobodnie pozwalał na zapoznanie się z nimi oraz dokonanie wizji lokalnej i własną ocenę 

budynku. 

Ponadto 

zamawiający  wskazał,  że  oferta  odwołującego  opiewała  na  niższą  kwotę 

715,32)  niż  oferta  Adver  T.  D.  (763  803,19)  więc  zarzuty  odwołującego  o 

niezachowaniu konkurencji nie znajdują uzasadnienia. 


Zamawiający zwrócił uwagę, że kwestie sporządzenia opisu przedmiotu zamówienia 

oraz  sporządzenia  projektu  umowy  tj.  określenie  warunków  realizacji  zamówienia  zostało 

dokonane po analizie rynku i dokonaniu szacowania zamówienia. 

Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego przystąpił wykonawca T. 

D. 

(przystępujący).  Przystępujący  w  oświadczeniu  złożonym  na  posiedzeniu  i  rozprawie 

Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 2 września 2024 roku poparł stanowisko zamawiającego i 

wniósł o oddalenie odwołania. 

Izba ustaliła, co następuje: 

Zgodnie z rozdziałem XIII. Sposób przygotowywania ofert ust. 2 pkt b SWZ do oferty 

należało dołączyć  szczegółowy  kosztorys  ofertowy  –  kosztorys  szczegółowy musi  zawierać 

następujące  elementy:  stronę  tytułową,  przedmiar  robót,  kalkulację  szczegółową 

zastosowanych  cen  jednostkowych,  tabelę  elementów  scalonych  oraz  w  załączniku  –  dla 

analiz  indywidualnych  i  analogii 

–  kalkulację  szczegółową  cen  jednostkowych  wraz  z 

uzasadnieniem. 

Zamawiający  udostępnił  wykonawcom  przedmiar  robót.  W  przedmiarze  ujęto  m.in. 

następujące pozycje wraz z ich opisami: 

wstępne oczyszczenie powierzchni muru ceglanego, 

6  -  Oczyszczenie  elewacji  ceglanej 

–  bez  względu  na  ilość  powtórzeń  -  metodą 

niskociśnieniową przy użyciu mączki kwarcowej z dodatkiem wody, 

ponowny montaż zdemontowanych wcześniej urządzeń. 

W przygotowanie postępowania zaangażowany był wykonawca T. D. (przystępujący). 

Zgodnie z protokołem postępowania pkt 4: 

Wstępne konsultacje rynkowe/wcześniejsze zaangażowanie wykonawcy 

(…) 

Wskazać środki mające na celu zapobieżeniu zakłócenia uczciwej konkurencji w przypadku, 

o którym mowa w art. 85 ust. 1 ustawy: 

W związku z zaangażowaniem wykonawców firmy Adver T. D. oraz firmy Green World R. Z. 

w  wycenę  prac  koniecznych  do  wykonania  (przygotowanie  kosztorysu  inwestorskiego) 

zamawiający  na  etapie  opracowywania  dokumentacji  postępowania  opisu  przedmiotu 

zamówienia oraz tworzenia projektu umowy nie korzystał z konsultacji z wyżej wymienionymi 


firmami oraz nie przekazywał im wcześniej żadnych dodatkowych informacji. Zaangażowanie 

powyższych  firm  polegało  jedynie  na  wycenie  prac  zgodnie  z  wytycznymi  Mazowieckiego 

Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. 

Końcowy  opis  przedmiotu  zamówienia  oraz  projekt  umowy  został  sporządzony  w  dniu 

28.06.2024r.  po  zatwierdzeniu  metod  renowacji  elewacji  przez  wytycznymi  Mazowieckiego 

Wojewódzkiego  Konserwatora  Zabytków  zgodnie  z  decyzja  z  dnia  19.06.2024r.  Ponadto 

dokumentacja postępowania SWZ oraz projekt umowy przygotowany była przez pracownika 

Urzędu  Miasta  Marki,  który  nie  maił  kontaktu  z  wykonawcami  firmą  Adver  T.  D.  oraz  firmą 

Green World R. Z. 

na etapie przygotowywania dokumentów w tym kosztorysów. 

Zamawiający  publikując  postępowanie  przetargowe  na  stronie  internetowej  zamieścił 

wszystkie  dokumenty  niezbędne  do  przygotowania  oferty  a  termin  na  składanie  ofert  był 

odpowiedni  do  zapoznania  się  z  dokumentacją  postępowania  oraz  odpowiedni  dla 

prawidłowej  wyceny  prac.  Ponadto  z  samego  faktu  zaangażowania  w  przygotowanie 

postępowania  wykonawcy  lub  podmiotu,  który  należy  z  wykonawcą  do  tej  samej  grupy 

kapitałowej  nie  wynika  domniemanie  prawne,  że  wykonawca  taki  miał  przewagę 

konkurencyjną nad innymi uczestnikami postępowania (nie stanowi to podstawy wykluczenia 

z  postępowania  wykonawcy).  Sam  fakt  wcześniejszej  znajomości  przedmiotu  zamówienia 

może, lecz nie musi zatem utrudniać konkurencji. 

W  związku  z  powyższym  oraz  w  związku  z  faktem,  że  oferty  podmiotów  wyceniających 

przedmiot  zamówienia  nie  były  ofertami  cenowo  najtańszymi  należy  uznać,  że  wykonawcy 

opracowujący  kosztorysy  mieli  większą  wiedzę  niż  reszta  uczestników  postępowania 

(dowód: protokół postępowania) 

W  postępowaniu  złożono  7  ofert,  zgodnie  z  poniższym  zestawieniem  (dowód: 

informacja z sesji otwarcia ofert z dnia 16 lipca 2024 roku): 

 Lp. 

Nazwa i adres 
wykonawcy  

I Kryterium  
Cena brutto  

II Kryterium  
Gwarancja i rękojmia  

Green World R. Z.  
ul. Pilska 58  
64-810 Zelgniewo  

973 498,69 PLN  

60 miesięcy  

Przedsiębiorstwo 
Konserwacji 
Zabytków MATEUSZ 
Sp. z o.o., s.k,  
ul. Suwalska 36e/32  
03-252 Warszawa  

760 715,32 PLN  

60 miesięcy  

Adver T. D.  
ul. Deotymy 43A/51  
01-441 Warszawa  

763 803,19 PLN  

60 miesięcy  


KATANGA G. K. Sp. 
z o.o.  
ul. Złotoglin 128  
27-

215 Parszów  

1 218 556,03 PLN  

60 miesięcy  

FK GRUPA SP. Z 
O.O.  
ul. POLIGONOWA 
2/24  
04-051 WARSZAWA  

1 050 208,76 PLN  

60 miesięcy  

Anpol Inwestycje Sp. 
z o.o.  
ul. Urocza 6,  
05-500 Stara Iwiczna  

1 006 006,27 PLN  

60 miesięcy  

ARS MICHAEL M. W.  
ul. J. Zaruby 9/171  
02-796 Warszawa  

1 575 630,00 PLN  

36 miesięcy  

Odwołujący  wraz  z  ofertą  złożył  kosztorys  ofertowy.  W  kosztorysie  wskazał 

następujące pozycje wraz z ich opisami: 

poz. 4 

– wstępne odczyszczenie powierzchni – kamień porowaty – piaskowiec 

poz.  6 

–  mycie  powierzchni  roztworami  detergentów  bez  względu  na  ilość  powtórzeń  – 

kamień porowaty – piaskowiec 

poz.  20 

–  demontaż  obiektów  płaskich  do  konserwacji;  obiekt  mały,  stopień  trudności  – 

prosty 

Na  stronie  2  kosztorysu  ofertowego,  zatytułowanej  „Tabela  elementów  scalonych” 

znajduje się następująca treść: 

L.p. 

Nazwa 

RAZEM 

Kosztorys 

Słownie: siedemset sześćdziesiąt tysięcy siedemset piętnaście i 32/100 zł 

Odwołujący nie złożył wraz z ofertą załącznika – dla analiz indywidualnych i analogii – 

kalkulacji  szczegółowej  cen  jednostkowych  wraz  z  uzasadnieniem.  Odwołujący  podał  ceny 

jednostkowe 

„z  analogii”  w  odrębnym  kosztorysie  w  kosztorysie  szczegółowym,  przy 

konkretnych pozycjach  cenowych dodając  dopisek „analogia” (dot.  pozycji  2,  6,  10,  14,  15, 

– dowód: oferta odwołującego, formularz ofertowy 


W  ofercie  przystępującego  na  str.  16  kosztorysu  znajduje  się  tabela  elementów 

scalonych o treści: 

W  ofercie  przystępującego  znajduje  się  „Załącznik  do  kosztorysu  –  kalkulacja 

szczegółowa  cen  jednostkowych  dla  analiza  indywidualnych  i  analogii  wraz  z 

uzasadnieniem. 

Dowód: oferta przystępującego 

Pismem  z  dnia  22  lipca  2024  roku  zamawiający  poinformował  o  odrzuceniu  oferty 

odwołującego, wskazując, co następuje: 

Zamawiający działając na podstawie art. 226 ust. 1 pkt. 5) ustawy z dnia 11.09.2019r. 

Prawo zamówień  publicznych  (Dz.U.  2023  poz. 1605  ze zm.)  dokonał  odrzucenia Państwa 

oferty z przedmiotowego postępowania w zakresie części nr 4. 

Uzasadnienie prawne 

Zgodnie  z  zapisami  art.  226  ust.  1  pkt.  5)  ustawy  z  dnia  11.09.2019r.  Prawo  zamówień 

publicznych  „Zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli  jej  treść  jest  niezgodna  z  warunkami 

zamówienia”. 

Uzasadnienie faktyczne 

Zgodnie  z  Rozdziałem  XIII.  Sposób  przygotowywania  ofert  ust.  2  pkt  b  SWZ  do  oferty 

należało dołączyć: „szczegółowy kosztorys ofertowy – kosztorys szczegółowy musi zawierać 

następujące  elementy:  stronę  tytułową,  przedmiar  robót,  kalkulację  szczegółową 

zastosowanych  cen  jednostkowych,  tabelę  elementów  scalonych  oraz  w  załączniku  –  dla 


analiz  indywidualnych  i  analogii 

–  kalkulację  szczegółową  cen  jednostkowych  wraz  z 

uzasadnieniem.” 

Wykonawca  nie  dołączył  tabeli  elementów  scalonych  oraz  załącznika  –  dla  analiz 

indywidualnych  i  analogii 

–  kalkulację  szczegółową  cen  jednostkowych  wraz  z 

uzasadnieniem. 

Kosztorys  ofertowy  stanowi  element  oświadczenia  woli  Wykonawcy.  Brak  złożenia  z  ofertą 

kosztorysu  lub  złożenie  kosztorysu  zawierającego  braki,  takie  jak  w  niniejszym  przypadku, 

nie podlega uzupełnieniu, ani nie może być samodzielnie poprawione przez Zamawiającego. 

Wykonawca  nie  dołączył  do  kosztorysów  ofertowych  ww.  elementów,  złożył  zatem  ofertę 

niezgodną  z  warunkami  zamówienia,  nie  zawierającą  wszystkich  wymaganych  przez 

Zamawiającego  danych.  Oferta  w  swej  warstwie  merytorycznej  musi  odpowiadać 

oczekiwaniom  Zamawiającego  wyrażonym  w  specyfikacji  warunków  zamówienia. 

Wykonawca  nie  podał  istotnych  informacji  wymaganych  w  SWZ  i  w  konsekwencji  oferta 

Wykonawcy  podlega  odrzuceniu  z  uwagi  na  fakt,  iż  jej  treść  nie  odpowiada  warunkom 

zamówienia. 

Ponadto  przedstawione  przez  Wykonawcę  w  przedmiarze,  a  także  kosztorysie,  niektóre 

pozycje  ofertowe  nie  odpowiadają  rzeczywistemu  zakresowi  prac,  jaki  ma  zostać 

zrealizowany. Są to pozycje o numerach: 

wyceniono “wstępne oczyszczenie powierzchni - kamień porowaty - piaskowiec”, podczas 

gdy powinno się wycenić “wstępne oczyszczenie powierzchni muru ceglanego” 

wyceniono “mycie powierzchni roztworami detergentów bez względu na ilość powtórzeń - 

kamień  porowaty  -  piaskowiec”,  podczas  gdy  powinno  się  wycenić  “Oczyszczenie  elewacji 

ceglanej  - 

bez  względu  na  ilość  powtórzeń  -  metodą  niskociśnieniową  przy  użyciu  mączki 

kwarcowej z dodatkiem wody” 

wyceniono  demontaż,  podczas  gdy  powinno  się  tutaj  wycenić  ponowny  montaż 

zdemontowanych wcześniej urządzeń. 

Zgodnie z decyzją MWKZ z dnia 17 stycznia 2024, wraz z uzupełnieniem z dnia 19 czerwca 

2024,  przedmiotowe  prace  należy  wykonać  metodą  niskociśnieniową  przy  użyciu  mączki 

kwarcowej  z  dodatkiem  wody.  Trzeba  też  zauważyć,  iż  czymś  zupełnie  innym  jest 

zaoferowanie prac dotyczących materiału jakim jest piaskowiec, zamiast prac prowadzonych 

na całkiem innej materii, jaką jest cegła. 

Biorąc pod uwagę powyższe Wykonawca złożył ofertę niezgodną z warunkami zamówienia, 

wskazującą  wykonanie  innych  prac  na  materiale  zupełnie  innym  niż  ten  określony 

Przedmiotem  Zamówienia.  Oferta  w  swej  warstwie  merytorycznej  musi  odpowiadać 

oczekiwaniom  Zamawiającego  wyrażonym  w  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia  wraz  z 

załącznikami. 


Pismem  z  dnia  22  lipca  2024  roku  zamawiający  poinformował  o  wyborze,  jako 

najkorzystniejszej, oferty złożonej przez przystępującego (dowód: pismo z dnia 22 lipca 2024 

roku). 

Izba zważyła, co następuje: 

Odwołanie jest bezzasadne. 

W pierwszej kolejności Izba stwierdziła, że odwołujący jest uprawniony do korzystania 

ze środków ochrony prawnej w rozumieniu art. 505 ust. 1 ustawy P.z.p. Okoliczność ta nie 

była pomiędzy stronami sporna. 

Izba uznała za nieuzasadnione zarzuty naruszenia: 

art.  223  ust.  1  ustawy  P.z.p.  poprzez  zaniechanie  wezwania  odwołującego  do 

wyjaśnienia  treści  oferty  w  zakresie  pozycji  opisanych  w  pkt  4,  6  i  20  kosztorysu 

szczegółowego  złożonego  przez  odwołującego,  jak  i  w  zakresie  sposobu  skonstruowania 

kosztorysu  szczegółowego,  w  szczególności  niedołączenia  załącznika  lub  ewentualnie  art. 

223 ust. 2 pkt 3 ustawy P.z.p. poprzez zaniechanie jego zastosowania i niedokonanie przez 

zamawiającego  poprawienia  w  ofercie  odwołującego  innych  omyłek  polegających  na 

niezgodności  oferty  z  dokumentami  zamówienia,  niepowodujących  istotnych zmian  w treści 

oferty tj. nieskorygowania oczywistych omyłek w pkt 4, 6 i 20 kosztorysu szczegółowego; 

art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy P.z.p. poprzez odrzucenie oferty odwołującego, pomimo 

że  oferta  ta  nie  podlegała  odrzuceniu,  bowiem  jej  treść  była  zgodna  z  warunkami 

zamówienia i nie zawierała merytorycznych odstępstw od zamierzeń zamawiającego; 

Stosownie do art. 223 ust. 1 ustawy P.z.p. w toku badania i oceny ofert zamawiający 

może  żądać  od  wykonawców  wyjaśnień  dotyczących  treści  złożonych  ofert  oraz 

przedmiotowych środków dowodowych lub innych składanych dokumentów lub oświadczeń. 

Niedopuszczalne  jest  prowadzenie  między  zamawiającym  a  wykonawcą  negocjacji 

dotyczących  złożonej  oferty  oraz,  z  uwzględnieniem  ust.  2  i  art.  187,  dokonywanie 

jakiejkolwiek zmiany w jej treści. 

Na  podstawie  przepisu  art.  223  ust.  1  ustawy  P.z.p.  zamawiający  może  żądać  od 

wykonawców  między  innymi  złożenia  wyjaśnień,  których  celem  jest  uzyskanie 

jednoznacznych  informacji  dotyczących  całości  lub  części  oferty,  które  są  nieprecyzyjne, 

niejasne,  dwuznaczne, budzą  wątpliwości  interpretacyjne,  tak aby  możliwa była ocena,  czy 


badana  oferta  w  danym  zakresie  spełnia  wymagania  postawione  przez  zamawiającego. 

Uruchomienie  procedury  z  art.  223  ust.  1  ustawy  P.z.p.  oznacza,  że  zamawiający  miał 

wątpliwości  co  do  jednoznacznego  stwierdzenia  o  zgodności  lub  niezgodności  oferty  z 

warunkami  zamówienia,  których  rozwianie  może  nastąpić  wyłącznie  przy  udziale 

wykonawcy. 

W ocenie Izby w rozpoznawanym przypadku brak jest podstaw do zastosowania art. 

223  ust.  1  ustawy  P.z.p.  w  odniesieniu  do  tych  niezgodności  treści  oferty  odwołującego  z 

warunkami  zamówienia,  które  polegają  na  opisie  pozycji  4,  6  i  20  kosztorysu  ofertowego, 

braku 

tabeli elementów scalonych oraz w załączniku – dla analiz indywidualnych i analogii – 

kalkulacji szczegółowej cen jednostkowych wraz z uzasadnieniem. 

W szczególności stwierdzić należy, że opisy pozycji 4, 6 i 20 kosztorysu ofertowego 

nie  budziły  wątpliwości  w  zakresie  ich  interpretacji.  Opisy  te  były  precyzyjne  i  jasne  i 

dotyczyły  zaoferowanego  przez  odwołującego  sposobu  wykonania  zamówienia.  Opisy  te 

różniły  się  od  tych,  które  znajdowały  się  w  przedmiarze  udostępnionym  przez 

zamawiającego, przy czym różnice te nie były nieznaczne, ale sprowadzały się do wskazania 

innej  metodologii  wykonania  części  zamówienia.  Zatem  w  sytuacji,  w  której  zamawiający 

zwróciłby  się  do  odwołującego  o  ich  wyjaśnienie,  złożone  wyjaśnienia  musiałyby 

doprowadzić  do  diametralnej  zmiany  treści  tych opisów,  co  byłoby  sprzeczne  z  dyspozycją 

art. 223 ust. 1 ustawy P.z.p. 

W  ocenie  Izby  w  rozpoznawanej  sprawie  nie  zaszły  również  przesłanki  do 

zastosowania przez zamawiającego art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy P.z.p.  

Stosownie  do  art.  223  ust.  2  pkt  3  ustawy  P.z.p.,  zamawiający  poprawia  w  ofercie 

wykonawcy  inne  omyłki  (aniżeli  oczywiste  omyłki  pisarskie  i  rachunkowe)  polegające  na 

niezgodności  oferty  ze  specyfikacją  istotnych  warunków  zamówienia,  niepowodujące 

istotnych  zmian  w  treści  oferty.  Powołany  przepis  ma  charakter  wyjątku  od  zasady,  iż 

złożona  oferta  od  początku  powinna  odpowiadać  w  pełni  s.w.z.  (art.  218  ust.  2  ustawy 

P.z.p.). Warunkiem skutecznej poprawy omyłki w ofercie odwołującego jest okoliczność, że 

dokon

ana  poprawa  nie  może  prowadzić  do  istotnej  zmiany  treści  oferty.  Ponadto,  aby 

dokonać  poprawienia  innej  omyłki  w  rozumieniu  art.  223  ust.  2  pkt  3  ustawy  P.z.p, 

zamawiający musi mieć wiedzę w jaki sposób omyłkę poprawić, a wiedza tu musi wynikać z 

zapisów  s.w.z.  oraz  z  treści  oferty  wykonawcy.  Istota  omyłki  polega  na  tym,  że  jej 

zauważenie i uznanie, że dana treść została błędnie wpisana, możliwe jest bez konieczności 

występowania do wykonawcy o  informacje w tym zakresie. Ponadto musi istnieć wyłącznie 

jede

n możliwy do samodzielnego ustalenia przez zamawiającego sposób poprawienia oferty 


(zob.  wyrok  Krajowej  Izby  Odwoławczej  z  dnia  17  października  2019  roku  sygn.  akt:  KIO 

W rozpoznawanej sprawie wskazane wyżej warunki umożliwiające poprawienie oferty 

odwołującego  nie  zaistniały.  Wskazać  należy,  że  odwołujący  w  kosztorysie  ofertowym  w 

trzech  pozycjach  wskazał  inną  metodologię  wykonania  robót  niż  wymagane  przez 

zamawiającego.  Jednocześnie  Izba  nie  podziela  stanowiska  odwołującego,  iż  zamawiający 

w dokumentach postępowania nie wymagał oczyszczenia elewacji metodą niskociśnieniową 

przy użyciu mączki kwarcowej z dodatkiem wody. Metoda ta była wskazana w przedmiarze 

robót  (poz.  6),  który  był  udostępniony  wykonawcom.  Odwołujący  wskazał  inną  metodę 

czyszczenia,  a  ponadto  zmienił  opis  pozycji  4  i  20.  Ustalenie,  czy  treść  tych  pozycji  była 

zgodna  z  intencjami  odwołującego  oraz  ich  ewentualna  poprawa  nie  byłyby  możliwe  bez 

uzyskania  wyjaśnień  od  odwołującego.  Uzyskanie  zaś  tego  rodzaju  informacji  od 

odwołującego  wykraczałoby  poza  dyspozycję  art.  223  ust.  1  zdanie  drugie  ustawy  P.z.p., 

zgodnie  z  którą  niedopuszczalne  jest  prowadzenie  między  zamawiającym  a  wykonawcą 

negocjacji dotyczących złożonej oferty oraz, z uwzględnieniem ust. 2 i art. 187, dokonywanie 

jakiejkolwiek  zmiany  w  jej  treści.  Poprawienie  oferty  odwołującego  po  uprzednim  złożeniu 

wyjaśnień przez odwołującego doprowadziłoby do istotnych zmian w jego ofercie. 

Izba  wskazuje,  że  dyspozycja  art.  223  ust.  1  ustawy  P.z.p.  nie  służy  również 

konwalidacji oferty w zakresie niezłożenia wymaganych dokumentów. Odwołujący nie złożył 

wraz  z  ofertą  kalkulacji  szczegółowej  cen  jednostkowych  wraz  z  uzasadnieniem  dla  analiz 

indywidualnych i analogii, mimo wyraźnego wskazania w ust. 2 pkt b SWZ, że kalkulacja taka 

winna znaleźć się w osobnym załączniku.  

O  ile  można  przychylić  się  do  stanowiska  odwołującego,  iż  informacje  w  zakresie 

analogii  zawarł  w  kosztorysie  ofertowym,  zatem  były  one  możliwe  do  ustalenia,  to  nadal  w 

ofercie  brak  było  informacji  dotyczących  analiz  indywidualnych  oraz  uzasadnienia  dla 

wymaganej  kalkulacji  szczegółowej.  Braki  te  nie  mogą  być  konwalidowane  poprzez 

zastosowanie art. 223 ust. 1 ustawy P.z.p.  

Nie  zasługuje  również  na  uwzględnienie  stanowisko  odwołującego,  jakoby  w  jego 

ofercie znalazła się wymagana w ust. 2 pkt b SWZ tabela elementów scalonych. Z ustaleń 

dokonanych  przez  Izbę  wynika,  że  na  str.  2  kosztorysu  ofertowego  odwołującego, 

zatytułowanej  „Tabela  elementów  scalonych”  znajduje  się  tabela,  niemniej  jednak  jej  treść 

nie  odpowiada  wymogom  ustalonym  dla  tabeli  elementów  scalonych.  W  tabeli  tej  znajduje 

się  wyłącznie  informacja  „Kosztorys”  oraz  cena  760 715,32  zł,  która  to  kwota  odpowiada 

cenie wynikającej z kosztorysu ofertowego odwołującego. 


Izba  nie  podziela  stanowiska  odwołującego  wyrażonego  na  rozprawie  w  dniu  2 

września  2024  roku,  iż  nie  istnieją  przepisy  prawne  regulujące  treść  tabeli  elementów 

scalonych. Przepis taki znajduje się w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 

20 grudnia 2021 r. (Dz. U. poz. 2458) w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania 

kosztorysu  inwestorskiego,  obliczania  planowanych  kosztów  prac  projektowych  oraz 

planowanych  kosztów  robót  budowlanych  określonych  w  programie  funkcjonalno-

użytkowym,  które  w  §  7  pkt  5  stanowi,  iż  tabela  wartości  elementów  scalonych  to  tabela 

sporządzona w postaci sumarycznego zestawienia wartości robót określonych przedmiarem 

robót, łącznie z narzutami kosztów pośrednich i zysku, odniesionych do elementu obiektu lub 

zbiorczych  rodzajów  robót.  Treść  tabeli  znajdującej  się  na  str.  2  kosztorysu  ofertowego 

odwołującego nie odpowiada zatem wskazanej wyżej definicji. 

Tym samym Izba uznała, że zamawiający, nie żądając od odwołującego wyjaśnień na 

podstawie art. 223 ust. 1 ustawy P.z.p., nie dokonując poprawy jego oferty na podstawie art. 

223  ust.  3  pkt  3  ustawy  P.z.p.  oraz  odrzucając  ofertę  na  podstawie  art.    226  ust.  1  pkt  5 

ustawy P.z.p., nie naruszył wskazanych przepisów ustawy P.z.p. 

tym  miejscu  wskazać  należy,  że  dokumenty  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia publicznego,  od momentu  ich  udostępnienia,  są  wiążące  dla zamawiającego  – 

jest  on  obowiązany  do  przestrzegania  warunków  w  nich  umieszczonych.  Jak  wskazuje  art. 

§  4  Kodeksu  cywilnego  jest  to  zobowiązanie,  zgodnie  z  którym  organizator  od  chwili 

udostępnienia  warunków,  a  oferent  od  chwili  złożenia  oferty,  zgodnie z  ogłoszeniem  aukcji 

albo  przetargu  są  obowiązani  postępować  zgodnie  z  postanowieniami  ogłoszenia,  a  także 

warunków  aukcji  albo  przetargu.  Z  uwagi  na  to,  że  –    obok  ogłoszenia  –  zamawiający 

konkretyzuje  warunki  przetargu  zarówno  odnośnie  do  zamówienia  (umowy),  jak  i 

prowadzenia postępowania w specyfikacji warunków zamówienia, to SWZ oraz załączniki do 

niej 

należy uznać za warunki przetargu w rozumieniu K.c. Udostępnienie  tych dokumentów 

jest  zatem  czynnością  prawną  powodującą  powstanie  zobowiązania  po  stronie 

zamawiającego,  który  jest  związany  swoim  oświadczeniem  woli  co  do  warunków 

prowadzenia  postępowania  i  kształtu  zobowiązania  wykonawcy  wymienionych  w 

dokumentach. 

Zaznaczyć  przy  tym  należy,  iż  co  do  zasady,  dla  oparcia  i  wyprowadzenia 

konsekwencji prawnych z norm  SWZ

, jej postanowienia winny być sformułowane w sposób 

precyzyjny  i  jasny.  Precyzyjne  i  jasne  formułowanie  warunków  przetargu,  a  następnie  ich 

literalne i ścisłe egzekwowanie jest jedną z podstawowych gwarancji, czy wręcz warunkiem 

sine qua non, 

realizacji zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. 

Z  uwagi  na  powyższe  wskazać  należy,  że  uwzględnienie  zarzutów  i  żądań 

odwołującego  we  wskazanym  wyżej  zakresie  doprowadziłoby  do  tego,  że  zamawiający 


odstąpiłby  od  przestrzegania  warunków  zamówienia,  które  sam  określił  w  przedmiotowym 

postępowaniu.  Tego  rodzaju  odstępstwa,  oprócz  naruszenia  wskazanych  wyżej  przepisów 

ustawy  P.z.p.,  stanowiłyby  naruszenie  zasad  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego, w tym zasady zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania. 

Izba uznała za nieuzasadniony zarzut naruszenia art. 16 i 17 w zw. z art. 226 ust. 1 

pkt 5 ustawy P.z.p. poprzez nierówne traktowane traktowanie odwołującego prowadzące do 

naruszenia  konkurencyjności  a  przejawiające  się  w  odrzuceniu  oferty  odwołującego  z 

powodu  niezałączenia  tabeli  elementów  scalonych  i  załącznika  dla  cen  jednostkowych  i 

analogii, mimo że inni wykonawcy tj. Anpol Inwestycje, FK Grupa Sp. z o.o., Green World R. 

Z.,  Adver  T.  D.  oraz  ARS  MICHAEL  M.  W. 

również  nie  załączyli  tego  rodzaju  tabeli  lub 

załącznika,  a  ich  oferty  nie  zostały  odrzucone,  ale  ocenione  i  sklasyfikowane  w  rankingu 

ofert. 

Z  ustaleń  dokonanych  przez  Izbę  wynika,  że  do  oferty  wykonawcy  T.  D.  zostały 

załączone  zarówno  tabela  elementów  scalonych,  jak  i  kalkulacja  szczegółowa  cen 

jednostkowych  wraz  z  uzasadnieniem. 

Tym  samym  Izba  uznała,  że  podstawa  faktyczna 

zarzutu nie istnieje, co oznacza konieczność jego oddalenia. 

Odnosząc się do zarzutów dotyczących pozostałych ofert Izba wskazuje, że oferty te 

zostały  sklasyfikowane  na  dalszych  miejscach  niż  oferta  najkorzystniejsza.  Ewentualne 

naruszenia  przepisów  ustawy  P.z.p.  przez  zamawiającego  w  odniesieniu  do  tych  ofert  nie 

mają  zatem  wpływu  na  wynik  postępowania,  co  jest  podstawą  do  odrzucenia  zarzutów 

odwołania  podniesionych  w  tym  zakresie.  Izba  wskazuje  na  treść  art.  554  ust.  1  ustawy 

P.z.p.,  zgodnie  z  którym  Izba  uwzględnia  odwołania,  jeżeli  stwierdzi  naruszenie  przepisów 

ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie 

zamówienia. 

Izba uznała za nieuzasadnione zarzuty naruszenia: 

art.  16  w  zw.  z  art.  85  ust.  1  ustawy  P.z.p.  poprzez  niepodjęcie  przez 

zamawiającego  odpowiednich  środków  w  celu  zagwarantowania,  że  udział  wykonawcy 

Adver  T.  D. 

w  postępowaniu  nie  zakłóci  konkurencji,  w  szczególności  nieprzekazania 

pozostałym  wykonawcom  istotnych  informacji  pozyskanych  wskutek  zaangażowania 

wykonawcy  Adver  T.  D. 

w  przygotowanie  postępowania  poprzez  opracowanie  przez  tegoż 

wykonawcę  na  rzecz  zamawiającego  kosztorysu  inwestorskiego  (przedmiaru),  będącego 

następnie podstawą do opracowania kosztorysów przez poszczególnych wykonawców; 


art.  108  ust.  ustawy  P.z.p.  poprzez  niewykluczenie  z  postępowania  wykonawcy 

Adver  T.  D.

,  pomimo  że  wykonawca  ten  był  wcześniej  zaangażowany  w  przygotowanie 

postępowania przez zamawiającego w ten sposób, że przygotował kosztorys inwestorski dla 

zamawiającego, o czym nie byli powiadomieni pozostali wykonawcy. 

Z  ustaleń  dokonanych  w  sprawie  wynika,  że  zamawiający  podjął  środki  mające 

zagwarantować,  że  wcześniejsze  zaangażowanie  przystępującego  w  przygotowanie 

postepowania  nie  zakłóci  konkurencji,  czemu  wyraz  dał  w  pkt.  4  protokołu  postępowania. 

Zgodnie z jego treścią: 

Zaangażowanie  powyższych  firm  (w  tym  przystępującego  –  przyp.  wł.)  polegało 

jedynie  na  wycenie  prac  zgodnie  z  wytycznymi  Mazowieckiego  Wojewódzkiego 

Konserwatora Zabytków. 

Końcowy opis przedmiotu zamówienia oraz projekt umowy został sporządzony w dniu 

28.06.2024r.  po  zatwierdzeniu  metod  renowacji  elewacji  przez  wytycznymi  Mazowieckiego 

Wojewódzkiego  Konserwatora  Zabytków  zgodnie  z  decyzja  z  dnia  19.06.2024r.  Ponadto 

dokumentacja postępowania SWZ oraz projekt umowy przygotowany była przez pracownika 

Urzędu  Miasta  Marki,  który  nie  maił  kontaktu  z  wykonawcami  firmą  Adver  T.  D.  oraz  firmą 

Green World R. Z. 

na etapie przygotowywania dokumentów w tym kosztorysów. 

Zamawiający publikując postępowanie przetargowe na stronie internetowej zamieścił 

wszystkie  dokumenty  niezbędne  do  przygotowania  oferty  a  termin  na  składanie  ofert  był 

odpowiedni  do  zapoznania  się  z  dokumentacją  postępowania  oraz  odpowiedni  dla 

prawidłowej  wyceny  prac.  Ponadto  z  samego  faktu  zaangażowania  w  przygotowanie 

postępowania  wykonawcy  lub  podmiotu,  który  należy  z  wykonawcą  do  tej  samej  grupy 

kapitałowej  nie  wynika  domniemanie  prawne,  że  wykonawca  taki  miał  przewagę 

konkurencyjną nad innymi uczestnikami postępowania (nie stanowi to podstawy wykluczenia 

z  postępowania  wykonawcy).  Sam  fakt  wcześniejszej  znajomości  przedmiotu  zamówienia 

może, lecz nie musi zatem utrudniać konkurencji. 

Zgodnie  z  art.  85  ust.  1 ustawy  P.z.p. j

eżeli wykonawca lub podmiot, który należy z 

wykonawcą do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o 

ochronie 

konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2024 r. poz. 594), doradzał lub w inny sposób 

był  zaangażowany  w  przygotowanie  postępowania  o  udzielenie  tego  zamówienia, 

zamawiający  podejmuje  odpowiednie  środki  w  celu  zagwarantowania,  że  udział  tego 

wykonawcy w postępowaniu nie zakłóci konkurencji, w szczególności przekazuje pozostałym 

wykon

awcom istotne informacje, które przekazał lub uzyskał w związku z zaangażowaniem 

wykonawcy  lub  tego  podmiotu  w  przygotowanie  postępowania,  oraz  wyznacza  odpowiedni 


termin na złożenie ofert. Zamawiający wskazuje w protokole postępowania środki mające na 

celu zapobieżenie zakłóceniu konkurencji. 

W myśl art. 108 ust. 1 pkt 6 ustawy P.z.p. z postępowania o  udzielenie zamówienia 

wyklucza się wykonawcę, jeżeli, w przypadkach, o których mowa w art. 85 ust. 1, doszło do 

zakłócenia konkurencji wynikającego z wcześniejszego zaangażowania tego wykonawcy lub 

podmiotu, który należy z wykonawcą do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z 

dnia  16  lutego  2007  r.  o  ochronie  konkurencji 

i konsumentów, chyba że spowodowane tym 

zakłócenie  konkurencji  może  być  wyeliminowane  w  inny  sposób  niż  przez  wykluczenie 

wykonawcy z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia. 

Z  powyższego  wynika,  że  czynność  wykluczenia  wykonawcy  na  podstawie  art.  108 

ust. 1 pkt 6 ustawy P.z.p. nie ma charakteru bezwzględnego i powinno mieć miejsce dopiero 

wówczas, gdy zakłócenie konkurencji nie może być wyeliminowane w inny sposób. Rodzi to 

dla  zamawiającego  obowiązek  poczynienia  starań  mających  na  celu  zagwarantowanie,  że 

wcześniejszy  udział  wykonawcy  w  postępowaniu  nie  zakłóci  konkurencji.  Art.  85  ust.  1 

ustawy  P.z.p.  wskazuje  na  takie  czynności  zamawiającego,  jak  przekazanie  pozostałym 

wykonawcom  istotnych  informacji

,  które  zamawiający  przekazał  lub  uzyskał  w  związku  z 

zaangażowaniem  wykonawcy  lub  tego  podmiotu  w  przygotowanie  postępowania,  oraz 

wyznacza  odpowiedni  termin  na  złożenie  ofert.  Ponadto  zamawiający  ma  obowiązek 

wskazania  w 

protokole  postępowania  środków  mających  na  celu  zapobieżenie  zakłóceniu 

konkurencji.  

Wskazany  w  art.  85  ust.  1  ustawy  P.z.p.  katalog  czynności  podejmowanych  przez 

zamawiającego  w  celu  wyeliminowania  zakłócenia  konkurencji  nie  ma  charakteru 

zamkniętego.  Zamawiający  może  podejmować  takie  czynności,  jakie  uzna  za  stosowne. 

Czynności  te  podlegają  kontroli  ze  strony  wykonawców,  którzy  są  uprawnieni  do  ich 

kwestionowania w drodze wnoszenia środków odwoławczych. 

Z  treści  pkt.  4  protokołu  postępowania  wynika,  że  środki,  jakie  podjął  zamawiający 

polegały na tym, że zamawiający, publikując postępowanie na stronie internetowej zamieścił 

wszystkie  dokumenty  niezbędne  do  przygotowania  oferty  i  wyznaczył  termin  na  składanie 

ofert,  który  był  odpowiedni  do  zapoznania  się  z  dokumentacją  postępowania  oraz  dla 

prawidłowej  wyceny  prac.  Ponadto  dokumentacja  postępowania  SWZ  oraz  projekt  umowy 

przygotowany  był  przez  pracownika  który  nie  miał  kontaktu  z  przystępującym  na  etapie 

pr

zygotowywania  dokumentów,  w  tym  kosztorysów.  Jednocześnie  zamawiający  uczynił 


zadość  obowiązkowi  wynikającemu  z  art.  85  ust.  1  zd.  drugie  i  wskazał  podjęte  w  tym 

zakresie środki w protokole postępowania. 

Z  powyższego  wynika,  że  zarzut,  jakoby  zamawiający  nie  podjął  środków  w  celu 

wyeliminowania  zakłócenia  konkurencji  nie  znajduje  podstaw.  Zamawiający  podjął  takie 

czynności i wskazał je w protokole postępowania. Jeżeli natomiast odwołujący poddawał w 

wątpliwość  skuteczność  podjętych  przez  zamawiającego  środków,  to  takiego  zarzutu  w 

odwołaniu  nie  podniósł.  Odwołujący  jako  uzasadnienie  zarzutu  stwierdził,  że  zamawiający 

nie podjął takich środków w ogóle, co nie znajduje uzasadnienia w świetle ustalonego stanu 

faktycznego. 

Odnosząc  się  do  argumentu  odwołującego,  iż  zamawiający  nie  poinformował 

wykonawców  o  wcześniejszym  zaangażowaniu  przystępującego  w  przygotowanie 

postępowania,  Izba  wskazuje,  że  z  żadnego  przepisu  ustawy  P.z.p.  nie  wynika  obowiązek 

przekazywania  wykonawcom  takiej  informacji.  Z  art.  85  ust.  1  ustawy  P.z.p.  wynika 

natomiast  obowiązek  przekazania  wykonawcom  istotnych  informacji,  które  zamawiający 

przekazał  lub  uzyskał  w  związku  z  zaangażowaniem  wykonawcy  w  przygotowanie 

postępowania.  Z  treści  pkt.  4  protokołu  postępowania  wynika,  że  zamawiający  tego 

obowiązku dopełnił. 

Oddalenie  wskazanych  wyżej  zarzutów  jest  równoznaczne  z  uznaniem  za 

nieuzasadniony  zarzutu  naruszenia  art.  239  ust.  1  i  2  ustawy  P.z.p.  poprzez  dokonanie 

wyboru oferty 

przystępującego jako najkorzystniejszej w postępowaniu, pomimo że oferta ta 

nie była najkorzystniejsza i jednocześnie poprzez zaniechanie wyboru oferty odwołującego, 

pomimo  że  była  ona  najkorzystniejszą  w  postępowaniu.  Izba  podtrzymuje  w  tym  zakresie 

argumentację wskazaną wyżej. 

Z uwagi na powyższe orzeczono jak na wstępie.  

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 575 ustawy z 

dnia  11  września  2019  r.  –  Prawo  zamówień  publicznych,  stosownie  do  wyniku 

po

stępowania oraz na podstawie § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 

dnia  30  grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania 

odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. 

U. z 2020 r. poz. 2437). 

Przewodniczący: 

………………………………