Sygn. akt: KIO 270/24
WYROK
Warszawa, dnia 19 lutego 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Adriana Urbanik
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 25 stycznia 2024
r. przez wykonawcę J. Z. prowadzącą działalność gospodarczą pod
firmą Przedsiębiorstwo Produkcyjno - Handlowo - Usługowe LEKARO J. Z. z siedzibą w
Woli Duckiej
w postępowaniu prowadzonym przez Gminę Halinów
przy udziale
uczestnika po stronie zamawiającego - wykonawców wspólnie ubiegających się
o udzielenie zamówienia Konsorcjum: RDF Sp. z o.o. z siedzibą w Ostrołęce, MPK Pure
Home Sp. z o.o.
z siedzibą w Ostrołęce, EKO-SAM BIS Sp. z o.o. z siedzibą w Jakubowie
orzeka:
umarza postępowanie odwoławcze w zakresie wycofanego zarzutu 1 odwołania w
części dotyczącej niewykazania warunku dysponowania bazą magazynowo-
transportową
oraz dysponowania pojazdami,
oddala odwołanie w pozostałym zakresie,
kosztami postępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia Konsorcjum: RDF Sp. z o.o. z siedzibą w Ostrołęce, MPK Pure Home
Sp. z o.o. z siedzibą w Ostrołęce, EKO-SAM BIS Sp. z o.o. z siedzibą w Jakubowie i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę J. Z.
prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Produkcyjno -
Handlowo -
Usługowe LEKARO J. Z. tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od odwołującego wykonawcy Jolanty Zagórskiej prowadzącej działalność
gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Produkcyjno - Handlowo - Usługowe
LEKARO J. Z. (Wola Ducka 70A, 05-408 Glinianka) na rzecz
przystępującego
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Konsorcjum: RDF
Sp. z o.o. z siedzibą w Ostrołęce, MPK Pure Home Sp. z o.o.
z siedzibą w Ostrołęce, EKO-SAM BIS Sp. z o.o. z siedzibą w Jakubowie
(ul.
Kołobrzeska 5, 07-401 Ostrołęka) kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące
sześćset złotych 00 groszy) obejmującą kwotę wynagrodzenia pełnomocnika.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ………………………….…
Sygn. akt: KIO 270/24
Uzasadnienie
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w postępowaniu w trybie
przetargu nieograniczonego pn.
„Odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów
komunalnych z nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w granicach
administracyjnych Gminy Halinów”, nr referencyjny: ZP.271.23.2023, zostało wszczęte
ogłoszeniem opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 11.10.2023 r.
pod nr 2023/S 196-613918 przez
Gminę Halinów, ul. Spółdzielcza 1, 05-074 Halinów,
zwan
ą dalej: „Zamawiającym”.
Do wyżej wymienionego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
zastosowanie
mają przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605, z późn. zm.), dalej „ustawy Pzp”.
Dnia 25.01.2024
r. (wpływ bezpośredni do Prezesa KIO) odwołanie złożył
wykonawca J. Z.
prowadząca działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo
Produkcyjno - Handlowo -
Usługowe LEKARO J. Z., Wola Ducka 70A, 05-408 Glinianka,
zwany
dalej także „Odwołującym”, wobec dokonanej przez Gminę Halinów czynności
badania i oceny ofert w toku
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów ustawy Pzp:
1) art. 226 ust.1 pkt 2 lit. b i c oraz art. 117 ust. 2 i 3 ustawy Pzp poprzez zaniechanie
odrzucenia oferty złożonej przez konsorcjum w składzie: RDF Sp. z o.o., Kołobrzeska 5,
401 Ostrołęka, MPK Pure Home Sp. z o.o., Kołobrzeska 5, 07-401 Ostrołęka, EKO- SAM
BIS Sp. z o.o., Dobra 12, 05-
306 Jakubów (dalej: „Konsorcjum RDF”) pomimo, że
wykonawca ten nie wykazał spełnienia warunków udziału w postępowaniu i nie przedłożył w
wyznaczonym terminie podmiotowych środków dowodowych.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej;
powtórzenie czynności badania i oceny ofert;
odrzucenie oferty złożonej przez Konsorcjum RDF.
Zamawiający w dniu 25.01.2024 r. (przy użyciu środków komunikacji elektronicznej
za pośrednictwem platformy e-zamówienia) wezwał wraz kopią odwołania, uczestników
postępowania do wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym.
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego zgłosili w dniu
26.01.2024 r.
przystąpienie wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie
zamówienia Konsorcjum: RDF Sp. z o.o., ul. Kołobrzeska 5, 07 - 401 Ostrołęka, MPK
Pure
Home
Sp. z o.o.,
ul. Kołobrzeska 5, 07- 401 Ostrołęka, EKO-SAM BIS Sp. z o.o., ul. Dobra 12,
306 Jakubów (wpływ w wersji elektronicznej podpisane podpisem cyfrowym
za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej - ePUAP), zwani dalej
„Przystępującym”. Izba stwierdziła skuteczność przystąpienia do postępowania
odwoławczego Przystępującego.
W dniu 07.02.2024 r.
odpowiedź na odwołanie złożył środkami komunikacji
elektronicznej Zamawiający, w której w szczególności wniósł o oddalenie odwołania w
całości i orzeczenie kosztów postępowania według norm przepisanych.
W dniu 13.02.2024 r. pismo procesowe
złożył środkami komunikacji elektronicznej
Zamawiający, w którym oświadczył, że uwzględnia w całości zarzuty odwołania.
W dniu 13.02.2024 r. pismo procesowe
środkami komunikacji elektronicznej złożył
Przystępujący, w którym przedstawił stanowisko wobec treści odwołania i wniósł o oddalenie
odwołania w całości jako bezzasadnego.
W dniu 14.02.2024 r. odpowiednio podczas
posiedzenia niejawnego z udziałem stron
i rozprawy
w szczególności:
Odwołujący wycofał w części zarzut 1 w zakresie dotyczącym niewykazania warunku
dysponowania bazą magazynowo-transportową oraz dysponowania pojazdami,
w pozostałym zakresie odwołania podtrzymał stanowisko jak w odwołaniu, złożył:
a) wnioski dowodowe:
5 pism gminy Halinów do Urzędu Marszałkowskiego województwa
Mazowieckiego przekazujących wykazy podmiotów wpisanych oraz wykreślonych
z rejestru działalności gospodarczej za lata 2017-2023 na okoliczność
nieposiadania przez członka konsorcjum MPK PURE HOME Sp. z o.o. wpisu w
latach 2019-
22 oraz uzyskanie wpisu do RDR w dniu 27.12.2023 r., a więc po
terminie
składania
ofert,
a w konsekwencji nieposiadania tego wpisu w dniu składania ofert i na okoliczność
wykazania niespełnienia warunku udziału w postępowaniu;
pismo gminy Halinów z 22.01.2024 r. na okoliczność nieposiadania przez
członka konsorcjum MPK PURE HOME Sp. z o.o. wpisu w latach 2019-22
i wykreślenie tego wpisu w dniu 10.10.2018 r. oraz że wpis ponownie został
dokonany w dniu 27.12.2023 r.;
pismo Zamawiającego wzywające Przystępującego do złożenia wyjaśnień
na okoliczność potwierdzenia, że Zamawiający był świadomy w dniu 21.12.2023 r.,
że nie było wymaganego wpisu w rejestrze;
pismo znajdujące się w dokumentach zamówienia, które zostało sporządzone
przez MPK PURE HOME Sp. z o.o., wskazuje drugi akapit na okoliczność
przyznania przez Przystępującego, że MPK PURE HOME Sp. z o.o. nie posiada
wpisu w zakresie odpadu 170103, a także tego, że zamierzeniem Przystępującego
jest to aby odbiorem tego odpadu zajmowała się spółka EKO-SAM BIS Sp. z o.o.,
która nie spełnia warunku dotyczącego doświadczenia, w związku z tym nie może
wykonać zamówienia w zakresie odbioru odpadów,
b)
wniosek o zasądzenie kosztów postępowania odwoławczego i fakturę;
Zamawiający podtrzymał stanowisko o uwzględnieniu odwołania i złożył wniosek
o zasądzenie kosztów postępowania odwoławczego i fakturę;
Przystępujący złożył:
a)
sprzeciw wobec uwzględnienia odwołania przez Zamawiającego,
b) wnioski dowodowe:
dwa dokumenty (korespondencja email wraz z załącznikiem - zaświadczeniem
o wpisie do rejestru) w zakresie figurowania spółki MPK PURE HOME Sp. z o.o.
na okoliczność stanowiska organu, że podmiot nie był wykreślany i wpis jest
aktualny, co
oznacza, że podmiot od 2012 r. nieprzerwanie figuruje w rejestrze,
zrzut ekranu z 14.02.2024 r. obrazujący aktualny stan rejestru działalności
regulowanej i figurowanie w tym rejestrze spółki MPK PURE HOME Sp. z o.o.
na okoliczność daty wpisu do rejestru i numeru rejestrowego na potwierdzenie,
że podmiot od 2012 r. nieprzerwanie figuruje w rejestrze.
Oświadczył, że przed posiedzeniem przekazał również Izbie i stronom
postępowania link do tego rejestru,
c)
wniosek o zasądzenie kosztów postępowania odwoławczego i fakturę.
Skład
orzekający Krajowej
Izby Odwoławczej
po
zapoznaniu
się
z przedstawionymi
w postępowaniu odwoławczym dowodami, po wysłuchaniu
oświadczeń, jak i stanowisk stron i Przystępującego złożonych ustnie do protokołu
w toku posiedzenia i
rozprawy, ustalił i zważył, co następuje.
Skład orzekający Izby ustalił, że nie została wypełniona żadna z przesłanek
skutkujących odrzuceniem odwołania na podstawie art. 528 ustawy Pzp, zaś wykonawca
wnoszący odwołanie posiadał interes w rozumieniu art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, uprawniający
do jego złożenia.
Skład orzekający Izby, działając zgodnie z art. 542 ust. 1 ustawy Pzp, dopuścił
w niniejszej sprawie dowody z dokumentacji postępowania o zamówienie publiczne
nadesłanej przez Zamawiającego, a także zawnioskowane w odwołaniu, piśmie procesowym
Przystępującego, a także złożone na posiedzeniu.
Przy rozpoznawaniu przedmiotowej sprawy skład orzekający Izby wziął pod uwagę
także stanowisko wynikające ze złożonych pism, to jest odwołania, pisma procesowego
Przystępującego, pisma procesowego Zamawiającego oraz stanowiska i oświadczenia stron
i Przystępującego, złożone ustnie do protokołu.
Izba biorąc pod uwagę oświadczenie Odwołującego, złożone na posiedzeniu
niejawnym z udziałem stron w dniu 14.02.2024 r. o wycofaniu zarzutu 1 odwołania w części
dotyczącej niewykazania warunku dysponowania bazą magazynowo-transportową
oraz dysponowania pojazdami
, postanowiła umorzyć postępowanie w tym zakresie zarzutu
1 wycofanego przez
Odwołującego, biorąc za podstawę art. 568 pkt 1 ustawy Pzp. W
zakresie części umorzonego postępowania Izba nie rozpatruje merytorycznie odwołania co
do
części wycofanej zarzutu.
Odnosząc się do podniesionych w treści odwołania zarzutów, podlegających
rozpoznaniu,
stwierdzić należy, że odwołanie w pozostałym do rozpoznania zakresie
nie z
asługuje na uwzględnienie.
Izba dokonała następujących ustaleń:
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego
przedmiotem jest odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych
z nieruchomości zamieszkałych położonych w granicach administracyjnych Gminy Halinów.
W terminie
składania ofert, oferty złożyli:
Przystępujący 5 199 742,00 zł;
Odwołujący – 5 733 161,64 zł;
3) Remondis Otwock sp. z o.o.
– 5 847 259,53 zł;
PreZero Bałtycka Energia sp. z o.o. – 6 228 857,90 zł.
Przystępujący w toku postępowania o udzielenie zamówienia złożył Zaświadczenie
o wpisie do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych
od właścicieli nieruchomości z dnia 25.06.2012 r., znak: WGKI.6233.2.5.2012. W treści
przedmiotowego zaświadczenia wskazano w szczególności numer rejestrowy:
WGKI.6233.2.5.2012 i
dane Wnioskodawcy: MPK Sp. z o.o., ul. Kołobrzeska 5, 07-401
Ostrołęka, NIP 758-211-70-04, REGON 551318936. Z informacji odpowiadającej odpisowi
pełnemu z rejestru przedsiębiorców KRS pod nr KRS: 0000547629 i pod nr KRS:
wynika odpowiednio, że przedsiębiorca posługujący się numerami: REGON:
NIP: 7582117004
dokonał przekształceń w zakresie formy prowadzonej działalności, i tak
MPK Sp. z o.o.
przekształciła się w MPK PURE HOME SPÓŁKĘ Z OGRANICZONĄ
ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ SPÓŁKĘ KOMANDYTOWĄ, która następnie przekształciła się
w
MPK PURE HOME SPÓŁKĘ Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ.
W dniu 15.01.
2024 r. Zamawiający poinformował, że dokonał wyboru Oferty
Przystępującego jako najkorzystniejszej.
Na podstawie Specyfikacji Warunków Zamówienia w pkt:
1) Vlll
„Warunki udziału w postępowaniu” w ppkt 2.2) lit. a): ”
Udzielenie zamówienia
mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy spełniają warunki dotyczące: 2) Uprawnień
do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej, o ile wynika to
z odrębnych przepisów. Zamawiający uzna ww. warunek za spełniony, jeżeli
Wykonawca wykaże, że posiada: a)
wpis do rejestru działalności regulowanej, o
której mowa w art. 9c ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i
porządku
w
gminach
(t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1469) prowadzonej przez Burmistrza Halinowa w zakresie
objętym przedmiotem zamówienia;”;
XX.
„OŚWIADCZENIA I DOKUMENTY, JAKIE ZOBOWIĄZANI SĄ DOSTARCZYĆ
WYKONAWCY W CELU WYKAZANIA BRAKU PODSTAW WYKLUCZENIA ORAZ
POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU”
w ppkt 4.
9): „4. Zamawiający przed wyborem najkorzystniejszej oferty wzywa
wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym
terminie,
nie krótszym niż 10 dni, aktualnych na dzień złożenia podmiotowych środków
dowodowych: 9)
wpis do rejestru działalności regulowanej, o której mowa w art. 9c
ustawy z dnia
13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.
2023 r. poz.1469), prowadzony przez Burmistrza Halinowa w zakresie
objętym
przedmiotem zamówienia
”.
Na podstawie:
1) ustawy Pzp:
a) art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b i c:
„1. Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli:
została złożona przez wykonawcę:
b)
niespełniającego warunków udziału w postępowaniu, lub
c)
który nie złożył w przewidzianym terminie oświadczenia, o którym mowa w art. 125
ust. 1, lub podmiotowego środka dowodowego, potwierdzających brak podstaw
wykluczenia lub spełnianie warunków udziału w postępowaniu, przedmiotowego środka
dowodowego, lub innych dokumentów lub oświadczeń;”;
b) art. 117 ust. 2 i 3:
„2. Warunek dotyczący uprawnień do prowadzenia określonej działalności
gospodarczej lub zawodowej, o którym mowa w art. 112 ust. 2 pkt 2, jest spełniony,
jeżeli co najmniej jeden z wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia posiada uprawnienia do prowadzenia określonej działalności gospodarczej
lub
zawodowej
i zrealizuje roboty budowlane, dostawy lub usługi, do których realizacji te uprawnienia są
wymagane.
W odniesieniu do warunków dotyczących wykształcenia, kwalifikacji zawodowych lub
doświadczenia wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia mogą
polegać na zdolnościach tych z wykonawców, którzy wykonają roboty budowlane
lub usługi, do realizacji których te zdolności są wymagane.”;
2) ustawy
z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U.
z 2023 r. poz. 1469,
z późn. zm.):
a) art. 9ba ust. 1:
„1. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta prostuje z urzędu wpis
do rejestru zawierający oczywiste błędy lub niezgodności ze stanem faktycznym”,
b) art. 9c ust. 1 i 2:
„1. Przedsiębiorca odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest
obowiązany do uzyskania wpisu do rejestru w gminie, na terenie której zamierza
odbierać odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.
2. Wpisu do rejestru oraz zmiany wpisu w rejestrze dokonuje się na pisemny wniosek
przedsiębiorcy.”,
c) art. 9i:
„W przypadku zakończenia działalności polegającej na odbieraniu odpadów
komunalnych przedsiębiorca odbierający odpady komunalne od właścicieli
nieruchomości jest obowiązany złożyć do właściwego wójta, burmistrza lub
prezydenta miasta, w terminie 14 dni od dnia trwałego zaprzestania wykonywania tej
działalności, wniosek o wykreślenie z rejestru.”,
d) art. 9cb:
„Wójt, burmistrz lub prezydent miasta wykreśla przedsiębiorcę z rejestru
na jego wniosek, a także po uzyskaniu informacji z Centralnej Ewidencji i Informacji
o Działalności Gospodarczej albo Krajowego Rejestru Sądowego o wykreśleniu
przedsiębiorcy.”,
e) art. 9n ust. 1:
„1. Podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli
nieruchomości jest obowiązany do sporządzania rocznych sprawozdań.”.
Spór dotyczył tego, czy złożony przez Przystępującego w postępowaniu o udzielenie
zamówienia dokument potwierdza wpis do rejestru działalności regulowanej, prowadzonego
przez Burmistrza Halinowa, a zatem
spełnienie warunku zamówienia – uprawnień
do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej. Bezsporne jest, że
wpis do
rejestru działalności regulowanej posiada i posiadała EKO- SAM BIS sp. z o.o. -
jeden
z członków konsorcjum Przystępującego.
Biorąc pod uwagę stan rzeczy ustalony w toku postępowania (art. 552 ust.1 ustawy
Pzp), oceniając wiarygodność i moc dowodową po wszechstronnym rozważeniu zebranego
materiału dowodowego (art. 542 ust. 1 ustawy Pzp), Izba stwierdziła, co następuje.
Odwołujący w ocenie Izby nie wykazał skutecznie zasadności zarzutów odwołania.
Odnośnie zarzutu 1 odwołania - naruszenia art. 226 ust.1 pkt 2 lit. b i c oraz art. 117
ust. 2 i 3 ustawy Pzp (podany
wyżej), w ocenie Izby zarzut nie potwierdził się.
Odwołujący w odwołaniu w szczególności podał: „Stosownie do pkt Vlll.2.2)a) SWZ
kolejnym z warunków udziału w postępowaniu było posiadanie wpisu do rejestru działalności
regulowanej, o której mowa w art. 9c ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu
czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1469) prowadzonej przez
Burmistrza Halinowa w zakresie objętym przedmiotem zamówienia. Warunek ten, a zatem
posiadanie wpisu, wymagany był do spełnienia najpóźniej na dzień składania ofert. Z treści
podmiotowych środków dowodowych przedłożonych przez Konsorcjum RDF wynika, że
warunek dotyczący posiadania wpisu do rejestru działalności regulowanej posiada wyłącznie
wykonawca EKO SAM BIS Sp. z o.o. Warunku tego nie spełnia natomiast MPK Pure Home
Sp. z o.o., pomimo przedłożenia wpisu z dnia 25.06.2012 r., gdyż jak wynika z informacji
uzyskanych
od Zamawiającego (pismo z dnia 22.01.2024 r.) na dzień składania ofert wykonawca ten był
wykreślony z rejestru, a ponownie uzyskał on wpis dopiero w dniu 27.12.2023 r. tj. po dniu
składania ofert. Brak spełnienia warunku posiadania wpisu do rejestru przez MPK Pure
Home Sp. z o.o. powoduje, że podmiot ten nie może świadczyć usług odbioru i przekazania
odpadów do zagospodarowania, a w konsekwencji pozostali członkowie konsorcjum nie
mogą polegać na doświadczeniu ww. podmiotu. Dodać należy, że stosownie do art. 117 ust.
4 ustawy Pzp wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia dołączają
odpowiednio do oferty oświadczenie, z którego wynika, które usługi wykonają poszczególni
wykonawcy. Treść tego oświadczenia ma na celu wykazanie, że w okolicznościach
opisanych w art. 117 ust. 2 i ust. 3 ustawy Pzp członkowie konsorcjum mogą polegać na
doświadczeniu i uprawnieniach posiadanych przez pozostałych członków konsorcjum. Z
treści ww. oświadczenia przedłożonego przez Konsorcjum RDF wynika, że EKO SAM BIS
Sp. z o.o. zamierza świadczyć usługi odbioru odpadów, co jest jednak niedopuszczalne,
gdyż nie posiada wymaganego doświadczenia. Wbrew treści ww. oświadczenia odbiorem
odpadów nie może zajmować się również MPK Pure Home Sp. z o.o. gdyż nie posiada
wpisu do rejestru działalności regulowanej. Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, że
Konsorcjum RDF nie wykazało spełnienia warunków dotyczących posiadania doświadczenia
oraz wpisu do rejestru działalności regulowanej. Opisane okoliczności winny skutkować
odrzuceniem oferty Konsorcjum RDF bez możliwości wezwania do uzupełnienia
dokumentów podmiotowych, gdyż wykonawca ten już skorzystał w powyższym zakresie z
tego uprawnienia.
Ponadto należy wskazać, że MPK Pure Home Sp. z o.o. wprowadziło w
błąd Zamawiającego co do posiadania wpisu do rejestru przedkładając wpis z 2012 r. bez
podania informacji, że wpis ten nie był aktualny na dzień składania ofert. Sama ta
okoliczność uniemożliwia wezwanie Konsorcjum RDF do uzupełnienia podmiotowych
środków dowodowych w powyższym zakresie.”.
W postępowaniu odwoławczym Odwołujący nie podważał skuteczności wykazania
spełniania warunku zamówienia ale twierdził, że na dzień składania ofert Przystępujący nie
mógł wykazać się przedmiotowym wpisem w rejestrze działalności regulowanej, gdyż go tam
nie było, zaś wpis Przystępujący uzyskał dopiero 27.12.2023 r. Tymczasem Przystępujący
konsekwentnie twierdził, iż pozostawał w przekonaniu, że jest wpisany do rejestru, natomiast
o rzekomym wykreśleniu wpisu dowiedział się dopiero z treści odwołania. Przystępujący
złożył potwierdzenie wpisu do rejestru działalności regulowanej z roku 2012 jako nadal
aktualnego.
W
toku postępowania o udzielenie zamówienia Przystępujący złożył w odpowiedzi
na wezwanie do złożenia podmiotowego środka dowodowego na potwierdzenie spełniania
warunku udziału w postępowaniu, określonego w pkt Vlll ppkt 2.2) lit. a) SWZ, Zaświadczenie
o wpisie do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych
od właścicieli nieruchomości z dnia 25.06.2012 r., znak: WGKI.6233.2.5.2012, które w
ocenie Izby potwierdzało spełnianie warunku udziału w postępowaniu w zakresie uprawnień
do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej również
na dzień składania ofert (było ono aktualne).
Jak wynika z treści zaświadczenia zostało ono wystawione na MPK Sp. z o.o.,
ul. Kołobrzeska 5, 07-401 Ostrołęka, NIP 758-211-70-04, REGON 551318936. W toku
postępowania o udzielenie zamówienia kwestię wpisu spółki MPK Pure Home sp. z o.o.
do rejestru działalności regulowanej wyjaśniał Przystępujący Zamawiającemu w odpowiedzi
na wezwanie w trybie art. 128 ust. 4 ustawy
Pzp w przedmiocie treści złożonego
oświadczenia z art. 117 ust. 2 ustawy Pzp. Przystępujący wskazał, że spółka MPK Pure
Home sp. z o.o. nieprzerwanie jest wpisana do rejestru działalności regulowanej
prowadzonego przez Burmistrza Halinowa, a stosowne dokumenty w tym zakresie zostały
przedłożone Zamawiającemu w dniu 15 grudnia 2023 r. Spółka nigdy nie została wykreślona
z prowadzonego przez Burmistrza Halinowa
rejestru działalności regulowanej. Na stan ten
nie wpłynął fakt, że na przestrzeni lat w drodze przekształceń spółka zmieniała nazwę,
bowiem
w rzeczywistości była to jedynie zmiana formy prawnej prowadzonego przez nią
przedsiębiorstwa, która miała charakter wręcz techniczny i nie stanowiła podstawy
do wykreślenia jej z rejestru działalności regulowanej, co potwierdził sam organ
w korespondencji wymienianej z pracownicą MPK Pure Home sp. z o.o. 27 grudnia 2023 r.
(dowód złożony przez Przystępującego na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron
i uczestnika postępowania odwoławczego: korespondencja email wraz z załącznikiem -
zaświadczeniem o wpisie do rejestru). Tego typu zmiany stanowią o aktualizacji danych
w rejestrze
działalności regulowanej, a nie o zaprzestaniu bytu przez przedsiębiorcę, których
skutkiem byłoby wykreślenie z rejestru działalności regulowanej. W rejestrze działalności
regulowanej
zamieszcza się między innymi takie dane jak numer Identyfikacji Podatkowej
(NIP) przedsiębiorcy, który w przypadku przedmiotowej spółki (pomimo przekształceń)
nie uległ zmianie. Powyższe oznacza, że mamy do czynienia z tym samym przedsiębiorcą,
który zmienił formę prawną prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, a nie
z podmiotem, którego byt ustał, np. w związku z upadłością czy ze śmiercią przedsiębiorcy
(w przypadku osób fizycznych).
Dowody złożone przez Odwołującego na potwierdzenie braku wpisu w rejestrze
działalności regulowanej i wykreślenia wpisu z rejestru działalności regulowanej nie wykazały
w ocenie Izby powyższych twierdzeń Odwołującego. Nie nastąpiło zatem w ocenie Izby
wykreślenie Przystępującego z rejestru działalności regulowanej, prowadzonego przez
Burmistrza Halinowa, jak twierdził Odwołujący, czego jednak nie udowodnił. Nie udowodnił
Odwołujący, że Przystępujący złożył wniosek o wykreślenie z rejestru działalności
regulowanej bądź wpis do rejestru działalności regulowanej po roku 2012, zaś Przystępujący
temu konsekwentnie zaprzeczał w toku postępowania odwoławczego.
Izba
wzięła pod uwagę to, że aby możliwe było wykreślenie wpisu, o którym mówił
Odwołujący, konieczne było na podstawie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach
wystąpienie Przystępującego z wnioskiem (art. 9i, art. 9cb, art. 9c ust. 2 ustawy
o utrzymaniu czystości i porządku w gminach), a to jednak nie nastąpiło, a także
w szczególności to, że Zamawiający jako prowadzący przedmiotowy rejestr oświadczył
w piśmie z dnia 22.01.2024 r., na które powołał się Odwołujący (złożone przez
Odwołującego jako dowód 2 na posiedzeniu), że „W dniu 27 grudnia 2023 r. pracownik
Urzędu
Miejskiego
w Halinowie po zbadaniu wątpliwości odnośnie wykreślenia firmy, aktywował przywrócenie
i firma MPK PURE HOME Sp. z o.o. jest wpisana do rejestru działalności regulowanej.”, a
nie dokonał ponownego wpisu.
Na dzień składania ofert zatem Przystępujący spełnił wymagany w SWZ warunek
udziału w postępowaniu, bowiem brak fizyczny wpisu w rejestrze wynikał z błędu
pracownika,
a na podstawie art. 9ba
ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wpis został
sprostowany, co wynika z
ostatniego zdania w piśmie z dnia 22.01.2024 r., na które powołał
się Odwołujący (złożone przez Odwołującego jako dowód 2 na posiedzeniu). Nadto
Przystępujący wykonywał działalność w zakresie przedmiotu zamówienia, gdyż składał
roczne sprawozdania podmiotu odbierającego odpady, w tym za rok 2022, które zostało
sporządzone na podstawie wpisu do rejestru działalności regulowanej (dowód: dokumentacja
zamówienia - pismo Zamawiającego wzywające Przystępującego do złożenia wyjaśnień z
dnia
21.12.2023 r. i wyjaśnienia MPK Pure Home Sp. z o.o.).
Przystępujący zatem nie wprowadził Zamawiającego w błąd co do posiadania wpisu
do rejestru,
przedkładając wpis z 2012 r. bez podania informacji, że wpis ten nie był aktualny
na dzień składania ofert, ponieważ wpis ten nie stracił na aktualności. Z § 7 ust. 1
i 2 r
ozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie
podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może
żądać zamawiający od wykonawcy (Dz. U. poz. 2415, z późn. zm.), nie wynika wymagany
termin wystawienia dokumentu:
„1. W celu potwierdzenia spełniania przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu
dotyczących wymaganych uprawnień do prowadzenia określonej działalności
gospodarczej lub zawodowej, zamawiający może żądać zezwolenia, licencji, koncesji lub
wpisu do rejestru działalności regulowanej.
W przypadku zamówień na usługi, w celu potwierdzenia spełniania przez wykonawcę
warunków udziału w postępowaniu dotyczących wymaganych uprawnień do
prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej, zamawiający może
żądać:
1) odpowiedniego zezwolenia, licencji, koncesji lub potwierdzenia wpisu do rejestru
działalności regulowanej, jeżeli ich posiadanie jest niezbędne do świadczenia
określonych usług w kraju, w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania;
dokumentu potwierdzającego status członka danej organizacji, jeżeli członkostwo w
tej organizacji jest niezbędne do świadczenia określonych usług w kraju, w którym
wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania.”.
Biorąc pod uwagę powyższe Przystępujący mógł złożyć dokument poświadczający
wpis do rejestru działalności regulowanej z 2012 r. z uwagi na jego aktualność. Izba zgadza
się ze stanowiskiem Przystępującego, że powyższe potwierdza także korespondencja, jaką
w dniu 27.12.
2023 r. wymieniała pracownica spółki MPK Pure Home sp. z o.o. z pracownicą
Urzędu Gminy Halinów, gdzie organ wskazywał, że „wpis jest aktualny. Nie nastąpiło
wykreślenie na Państwa wniosek ani na podstawie uzyskania informacji z Centralnej
Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo Krajowego Rejestru Sądowego o
wykreśleniu przedsiębiorcy”. Powyższe oznacza, że właściwy organ administracji publicznej
potwierdził,
że względem spółki nie były spełnione przesłanki wykreślenia z rejestru działalności
regulowanej
, o których mowa w przepisie art. 9cb ustawy o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach. Załącznikiem do tej korespondencji było zaświadczenie wydane przez
Burmistrza Halinowa w 2016 r.
, a nie z grudnia 2023 r., które najpewniej byłoby wystawione
z datą grudniową, gdyby wpis do rejestru działalności regulowanej nastąpił w grudniu 2023
r., czyli tak, jak twierdzi Odwołujący (Dowód: korespondencja e-mail wymieniana przez
pracownicę spółki MPK Pure Home sp. z o.o. z pracownicą Urzędu Gminy Halinów).
Ponadto, jak wynika z dowodu złożonego przez Przystępującego - zrzutu ekranu
z 14.02.2024 r. obrazującego aktualny stan rejestru działalności regulowanej - MPK PURE
HOME Sp. z o.o.
figuruje w tym rejestrze z datą wpisu „2012-06-25”, a zatem w ocenie Izby
nie ulega wątpliwości, że podmiot nieprzerwanie figuruje w rejestrze od 2012 r.
Izba zauważa na marginesie, że przesłanki fakultatywne wykluczenia wykonawcy
określone przez Zamawiającego w SWZ to art. 109 ust. 1 pkt 1 i 4 (pkt IX ppkt 2) SWZ) - nie
obejmują przesłanki z art. 109 ust. 1 pkt 8, która mówi o wykluczeniu w przypadku
wprowadzenia w błąd, a więc Zamawiający nie ma podstaw formalnych do wykluczenia
wykonawcy
z powodu wprowadzenia w błąd, ponieważ nie wskazał takiej przesłanki w SWZ.
Skoro zatem Przystępujący, jak już Izba wyżej wskazała, spełnił warunki udziału
w postępowaniu i złożył podmiotowy środek dowodowy (potwierdzenie wpisu do rejestru
działalności regulowanej), to nie jest zasadny zarzut naruszenia przez Zamawiającego
przepisów ustawy Pzp, w tym w zakresie zaniechania odrzucenia oferty Przystępującego.
Zamawiający zatem nie naruszył zarzucanych mu w odwołaniu przepisów ustawy
Pzp.
Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.
W tym stanie rzeczy, Izba umorzyła postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutu
wycofanego
, a także oddaliła odwołanie w zakresie pozostałych zarzutów podlegających
rozpoznaniu na podstawie art. 553 ustawy Pzp
oraz orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku
postępowania - na podstawie art. 557, art. 574 i art. 575 ustawy Pzp oraz w oparciu
§ 8 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. poz. 2437). Na koszty
postępowania odwoławczego składał się wpis uiszczony przez Odwołującego w wysokości
00,00 zł i uzasadnione koszty stron postępowania odwoławczego. Wobec oddalenia
odwołania w całości, koszty ponosi Odwołujący. W związku z tym, iż Przystępujący po
stronie Zamawiającego wniósł sprzeciw wobec uwzględnienia zarzutów odwołania w całości i
złożył wniosek o zasądzenie uzasadnionych kosztów stron postępowania odwoławczego
– wynagrodzenia pełnomocnika (3 600,00 zł), oraz z tego tytułu fakturę, Izba zasądziła takie
koszty na podstawie
§ 5 pkt 2 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania.
Biorąc pod uwagę powyższe orzeczono jak w sentencji.
Przewodnicząca: ………………………….…