Sygn. akt KIO 2730/24
Sygn. akt: KIO 2730/24
WYROK
Warszawa dnia 3
września 2024 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie
Przewodniczący: Renata Tubisz
Protokolant:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na posiedzeniu/rozprawie w dniu 29 sierpnia 2024 r. w Warszawie
odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 31 lipca 2024r. przez
odwołującego: Konsorcjum: ZISCO B. sp. z o.o. ul. Adama Mickiewicza 75, 43-250
Pawłowice – Lider i Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Technik J. O. ul. Bławatkowa 59,
44-321 Marklowice
– Członek w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Gmina
Świerklany ul. Kościelna 85, 44-266 Świerklany z udziałem przystępującego: Szpec - Kop
D. E. ul. Spacerowa 5, 44-321 Marklowice
po stronie zamawiającego
orzeka:
oddala odwołanie
kosztami postępowania obciąża odwołującego: Konsorcjum: ZISCO B. sp. z o.o. ul. Adama
Mickiewicza 75, 43-
250 Pawłowice – Lider i Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Technik
J.O.
ul. Bławatkowa 59, 44-321 Marklowice – Członek
i:
zalicza w poczet kosztów postępowania kwotę 10 000 zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy
złotych zero groszy), uiszczoną przez Konsorcjum: ZISCO B. sp. z o.o. ul. Adama
Mickiewicza 75, 43-
250 Pawłowice – Lider i Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych
Technik J. O.
ul. Bławatkowa 59, 44-321 Marklowice – Członek, tytułem wpisu od
odwołania
zasądza od odwołującego: Konsorcjum: ZISCO B. sp. z o.o. ul. Adama Mickiewicza
250 Pawłowice – Lider i Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Technik J. O. ul.
Bławatkowa 59, 44-321 Marklowice – Członek na rzecz zamawiającego: Gmina
Świerklany ul. Kościelna 85, 44-266 Świerklany kwotę 3.600 zł 00 gr (słownie: trzy
tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą uzasadnione koszty poniesione z
tytułu wynagrodzenia pełnomocnika zamawiającego
Sygn. akt KIO 2730/24
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (j.t. Dz. U. z 2024 r., poz. 1320) na niniejszy wyrok – w terminie 14
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie
Przewodniczący:………………………………
Sygn. akt KIO 2730/24
Uzasadnienie
Odwołanie
Odwołanie złożono wobec niezgodnych z ustawą Pzp/ustawy czynności Zamawiającego, tj.
wyboru najkorzystniejszej oferty złożonej przez wykonawcę D. E. prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą Szpec-Kop D. E. dalej jako „Szpec- Kop/przystępujący/ wykonawca
wybrany oraz zaniechania odrzucenia oferty Szpec-
Kop jako niespełniającej warunków
udziału w postępowaniu, a niezależnie od tego - zawierającej rażąco niską cenę.
Odwołujący zarzuca zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy:
1. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) w zw. z art. 57 pkt 2 p.z.p. oraz art. 118 ust. 1, 2, 3, art. 119 oraz
art. 122 w zw. z art. 128 p.z.p.-
przez zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez
wykonawcę Szpec- Kop pomimo, że wykonawca Szpec- Kop nie potwierdził spełnienia
warunku udziału w postępowaniu w zakresie zdolności zawodowej (doświadczenia)
określonego w pkt 6.1.2 lit b) SWZ
2. art. 224 ust. 6 i 5 p.z.p. w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 8 p.z.p. - przez zaniechanie odrzucenia
oferty złożonej przez wykonawcę Szpec-Kop, który nie sprostał ciążącemu na nim
obowiązkowi i nie wyjaśnił Zamawiającemu w sposób konkretny i jednoznaczny sposobu
kalkulacji ceny złożonej oferty, a tym samym nie obalił domniemania rażąco niskiej ceny jego
oferty, co skutkować winno odrzuceniem oferty jako zawierającej rażąco niską cenę,
3. art. 16 pkt 1 p.z.p. w zw. art. 17 ust. 2 p.z.p. i art. 239 ust. 1 i 2 p.z.p. -
przez wybór jako
najkorzystniejszej oferty podlegającej odrzuceniu, złożonej przez wykonawcę Szpec- Kop, co
narusza zasady równego traktowania wykonawców i legalizmu.
Mając na uwadze powyższe Odwołujący wnosi o uwzględnienie odwołania przez nakazanie
Zamawiającemu dokonania:
unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty,
powtórzenia czynności badania i oceny oferty,
odrzucenia oferty złożonej przez wykonawcę Szpec- Kop,
powtórzenia czynności wyboru najkorzystniejszych ofert.
Ponadto Odwołujący wnosi o zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego
kosztów postępowania odwoławczego.
Ponadto Odwołujący wnosi o zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego
kosztów postępowania odwoławczego.
Sygn. akt KIO 2730/24
uzasadnienie
odwołania
[interes prawny] Odwołujący ma niewątpliwie interes prawny w złożeniu niniejszego
odwołania, bowiem działania i zaniechania Zamawiającego naruszają przepisy Ustawy, w
tym podstawowe zasady, którymi rządzić się winno postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego. Za najkorzystniejszą uznana została oferta, która powinna podlegać
odrzuceniu, albowiem wykonawca Szpec -
Kop nie potwierdził spełniania warunku udziału w
postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej dotyczącym posiadania
wymaganego doświadczenia, określonego w pkt 6.1.2 SWZ, a niezależnie od tego-
wykonawcy Szpec-
Kop złożył ofertę zawierającą rażąco niską ceną. Po odrzuceniu oferty
Szpec-
Kop, najkorzystniejszą ofertą byłaby oferta złożona przez Odwołującego, a tym
samym Odwołujący uzyskałaby zamówienie dla siebie. Sprzeczny z p.z.p. wybór oferty
Szpec-
Kop niweczy szanse Odwołującego na zawarcie umowy z Zamawiającym.
Odwołujący może zatem ponieść szkodę w postaci utraconych korzyści związanych z
uzyskaniem zamówienia.
[termin] Termin do złożenia niniejszego odwołania został zachowany, bowiem informacja o
dokonaniu wyboru najkorzystniejszych ofert została przekazana wykonawcom w dniu 26
lipca 2024r.
[zarzuty-
warunki udziału w postępowaniu] W ocenie Odwołującego wykonawca Szpec- Kop
nie potwierdził spełnienia warunku udziału w postępowaniu w zakresie zdolności zawodowej
(doświadczenia), określonego w pkt 6.1.2 lit b) SWZ.
Odwołujący jest świadomy, że wykonawca Szpec- Kop powoływał się na udostępnienie
przedmiotowych zasobów przez P&B sp. z o.o. z siedzibą w Pawłowicach [dalej P&B], który
to podmiot przedłożył (dwukrotnie) stosowne oświadczenie w tym zakresie. Zdaniem
Odwołującego jednak, oświadczenie P&B- pierwotne i skorygowane- nie może zostać
uznane za wystarczający dowód pozwalający Zamawiającemu na ustalenie, że zasoby tego
podmiotu zostaną realnie udostępnione wykonawcy Szpec- Kop, a zatem, iż wykonawca
Szpec-
Kop spełnia warunki udziału w postępowaniu.
Po pierwsze
, w treści oferty wykonawca Szpec- Kop oświadczył, że „zamówienie zrealizuje
własnymi siłami”. Oferta datowana jest na dzień 08 lipca 2024r. (data podpisania). Nie ulega
zatem żadnej wątpliwości, iż w dacie złożenia oferty wykonawca Szpec- Kop nie planował
zaangażowania żadnego podwykonawcy, a w szczególności podmiotu udzielającego
zasoby, tj. P&B. Wniosek taki w pełni koresponduje z treścią pierwszego zobowiązania tego
podmiotu, w którym wskazane zostało, że P&B nie zrealizuje żadnych robót w ramach
przedm
iotu zamówienia. Tymczasem, już w piśmie z dnia 16 lipca 2024r.- po upływie
zaledwie 8 dni- wykonawca Szpec-
Kop stwierdził, że zamówienie wykona wspólnie z P&B.
Sygn. akt KIO 2730/24
Należy przyjąć, że oferta wykonawcy Szpec- Kop w sposób naturalny nie przewidywała
kosztów związanych z zaangażowaniem podwykonawcy. Tak samo, P&B nie przewidywał
wykonania prac przy realizacji zamówienia i prace te organizować musiałby w zasadzie w
trybie pilnym, co z pewnością znalazłoby przełożenia na cenę prac. Takie okoliczności rodzą
uzasadnione pytania odnośnie realnej możliwości podjęcia współpracy przez wskazane
podmioty.
Po drugie
, zastrzeżenia budzi sama treść zobowiązania do udostepnienia zasobów.
Odwołujący zwraca uwagę, że Zamawiający- tworząc załącznik nr 5 do SWZ, a zatem
zobowiązanie w trybie art. 118 ust. 3 ustawy Pzp- zawarł w przedmiotowym zobowiązaniu
następującą treść: „Oświadczam, że: xse) zrealizuję jako podwykonawca roboty, których
wskazana zdolność zawodowa dotyczy w nw. zakresie: (należy podać szczegółowy zakres
robót, który zobowiązuje się wykonać podmiot udostępniający zasoby)”.
Zamawiający żądał zatem wskazania „szczegółowego zakresu robót”, które zostaną
wykonane przez podwykonawcę udostępniającego zasoby. Żądanie zostało wyróżnione
innym kolorem czcionki i jest
wyraźne. Przedmiotowe żądanie koresponduje z:
ogólnym wymaganiem wynikającym z przepisów prawa, tj. art. 118 ust. 4 pkt 3 p.z.p.,
zgodnie z którym zobowiązanie podmiotu udostępniającego zasoby potwierdza, że
stosunek łączący wykonawcę z podmiotami udostępniającymi zasoby gwarantuje
rzeczywisty dostęp do tych zasobów oraz określa w szczególności czy i w jakim
zakresie podmiot udostępniający zasoby, na zdolnościach którego wykonawca
polega w odniesieniu do warunków udziału w postępowaniu dotyczących
wykształcenia, kwalifikacji zawodowych lub doświadczenia, zrealizuje roboty
budowlane lub usługi, których wskazane zdolności dotyczą,
zapisem pkt 12.1.4 SWZ, w którym Zamawiający zapisał, iż Zamawiający żąda
wskazania przez Wykonawcę w Formularzu Oferty części zamówienia, które
zamierza powierzyć podwykonawcom oraz podania nazw ewentualnych
podwykonawców, jeżeli są już znani Wykonawcy. Należy w tym celu wypełnić punkt
11 Formularza Oferty (Załącznik nr 1 do SWZ).
Jasnym jest, że kierując się przepisami prawa, a także dbając o swój interes, Zamawiający
dążył do uzyskania dokładnych, konkretnych i możliwych do weryfikacji danych dotyczących
zakresu zaangażowania podwykonawcy, w szczególności takiego, na zasobach którego
polegać będzie wykonawca. Tymczasem, uzupełniając oświadczenie z pkt e), w treści
zobowiązania wpisano „wykonanie robót instalacyjno- montażowych”. Z treści zobowiązania
nie wynika jaki będzie zakres robót, ani na czym te roboty w istocie będą polegać.
Odwołujący zwraca uwagę, że pojęcie „roboty instalacyjno- montażowe” jest tak dalece
Sygn. akt KIO 2730/24
ogólne, że bez jego doprecyzowania nie sposób określić zbioru desygnatów tego pojęcia.
Mówiąc kolokwialnie - takie stwierdzenie może oznaczać wszystko i nic. Gdyby „roboty
instalacyjno-
montażowe” miałby stanowić przedmiot umowy podwykonawczej, zapis
umowny musiałby brzmieć- wykonawca Szpec- Kop zleca podwykonawcy P&B roboty
montażowo- instalacyjne polegające na (tu należałoby wskazać jakie roboty wchodzą w
skład przedmiotu umowy) w zakresie ... (tu należałoby wskazać zakres robót). Tylko wtedy
można byłoby określić co w rzeczywistości zostało powierzone do wykonania
podwykonawcy. Bez tego doprecyzowania zapis pozostaje pusty i nic nieznaczący.
Po trzecie należy zauważyć, że zobowiązanie P&B jest jedynym dowodem, przedłożonym
przez wykonawcę Szpec- Bud dla wykazania, iż udostępnienie zasobów jest realne, a
podmiot udzielający zasobów rzeczywiście będzie uczestniczył w wykonaniu zamówienia.
Wykonawca w szczególności nie przedłożył oferty złożonej przez P&B, którą przecież musiał
pozyskać przed 16 lipca 2024r., ani żadnej formy umowy podwykonawczej lub chociażby
listu intencyjnego, wyrażającego wolę i zamiar zawarcia takiej umowy. Tym samym,
analizują realność udostępnienia zasobów i rzeczywiste zaangażowanie podmiotu ich
udzielającego w wykonanie przedmiotu umowy, Zamawiający musiał opierać się wyłącznie
na treści tego oświadczenia, która jest wadliwa. Zamawiający w tym zakresie musi się
opierać na dokumentach przedłożonych przez wykonawcę i nie może czynić w tym
względzie żadnych własnych domysłów lub przypuszczeń. Co więcej - działania zarówno
wykonawcy Szpec-
Kop, jak i P&B musi być rozpatrywane z uwzględnieni podwyższonego
miernika staranności wynikającego z art. 355 ust. 2 k.c., bowiem oba podmioty to
profesjonaliści, co dodatkowo wyklucza możliwość uznania zobowiązania za skuteczne.
Wobec wskazanych wad zobowiązania do udostępniania zasobów, jak i okoliczności jego
złożenia, Odwołujący stoi na stanowisku, iż Zamawiający nie miał podstaw do uznania, że
wykonawca Szpec -
Kop rzeczywiście będzie dysponował zasobami P&B, a wskazana firma
wykona część przedmiotu umowy. Wręcz przeciwnie- zachodziła potrzeba odrzucenia oferty
wykonawcy Szpec- Kop.
Stanowisko Odwołującego znajduje potwierdzenie w orzecznictwie KIO:
1.„Wykonawca powołujący się na zasoby innego podmiotu jest zobowiązany udowodnić, że
stosunek łączący go z podmiotem udostępniający swoje zasoby gwarantuje rzeczywisty do
nich dostęp. Składane przez wykonawcę zobowiązanie podmiotu udostępniającego zasoby
do oddania wykonawcy niezbędnych zasobów na potrzeby realizacji zamówienia,
stanowiące podmiotowy środek dowodowy, zawierające oświadczenie woli tego podmiotu,
nie może mieć zatem jedynie charakteru formalnego. Musi ono potwierdzać, że wykonawca
będzie miał rzeczywisty dostęp do określonych zasobów przez czas niezbędny do realizacji
Sygn. akt KIO 2730/24
zamówienia. W przypadku robót budowlanych zobowiązanie powinno zawierać oświadczenie
co do tego czy i w jakim zakresie podmiot udostępniający zasoby zrealizuje roboty, do
realizacji
których te zdolności są wymagane."- wyrok KIO z 20.03.2023 r., KIO 596/23, LEX
nr 3511241,
2.„Dyspozycja art. 118 ust. 4 p.zp. wymaga, aby wykonawca powołujący się na zasoby
innego podmiotu udowodnił, że stosunek łączący wykonawcę z tym podmiotem gwarantuje
rzeczywisty dostęp do tych zasobów. Dysponowanie zasobami innego podmiotu musi
wynikać z przedstawionych dowodów w sposób jednoznaczny i nie może być przedmiotem
dedukcji czy domniemania. Na podstawie dokumentów przedstawionych w celu
potwierdzenia
rzeczywistego dostępu do zasobów innego podmiotu zamawiający musi mieć
możliwość jednoznacznego ustalenia, że określony zasób podmiotu trzeciego zostanie
realnie udostępniony.” - wyrok KIO z 19.04.2022 r., KIO 892/22, LEX nr 3399608,
3.„Podmiot trzeci zobowiązany jest do zrealizowania robót budowlanych lub usług, do
realizacji
których te zdolności są wymagane. Wykonawca polegający na wiedzy i
doświadczeniu innego podmiotu w sytuacjach określonych art. 118 ust. 2 p.z.p. zobowiązany
jest zatem
do zaangażowania podmiotu trzeciego w sposób rzeczywisty i bezpośredni w
realizację tego przedmiotu zamówienia. Celem ww. przepisu jest, aby udostępniony przez
podmiot trzeci zasób rzeczywiście i realnie został wykorzystany w trakcie realizacji
zamówienia. Wskazać należy, iż przepisy ustawy z 2019 r. Prawo zamówień publicznych
wymagają zatem, aby wykonawca powołujący się na zasoby innego podmiotu udowodnił, że
stosunek łączący wykonawcę z tym podmiotem gwarantuje rzeczywisty dostęp do tych
zasobów. Dysponowanie zasobami innego podmiotu musi wynikać z przedstawionych
dowodów w sposób jednoznaczny i nie może być przedmiotem dedukcji. Na podstawie
dokumentów przedstawionych w celu potwierdzenia rzeczywistego dostępu do zasobów
innego podmiotu zamawiający musi mieć możliwość jednoznacznego ustalenia, że
określony zasób innego podmiotu zostanie realnie udostępniony.” - wyrok KIO z 24.09.2021
r., KIO 2353/21, LEX nr 3271820.
Zobowiązanie P&B stoi wprost w sprzeczności z wymaganiami wynikającymi z przepisów
prawa i orzecznictwa KIO. Nie można oprzeć się wrażeniu, że zobowiązanie zostało
zmienione wyłącznie dlatego, że wymagał tego Zamawiający, zaś realnie zamierzenia stron
nie zmieniły się. Okoliczności sprawy, jak również dokumenty nie pozwalają na wyciągnięcie
innych wniosków. Wobec tego i wobec niemożności czynienia domysłów i przypuszczeń,
ofertę należało odrzucić.
[zarzuty -
rażąco niska cena] Zdaniem Odwołującego - po zapoznaniu się z wyjaśnieniami
złożonymi przez wykonawcę Szpec- Kop, zgodnie z pismem z dnia 16 lipca 2024r.-
Sygn. akt KIO 2730/24
Zamawiający powinien ocenić przedmiotowe wyjaśnienia jako nieuzasadniające ceny oferty
złożonej przez Szpec- Kop, a w konsekwencji, Zamawiający powinien odrzucić ofertę tej
firmy.
Z treści wezwania Zamawiającego z dnia 11 lipca 2024r. wynika, że Zamawiający oczekiwał
wyjaśnień konkretnych, wyczerpujących i popartych stosownymi dowodami. Takich
wyjaśnień Zamawiający z całą pewnością nie otrzymał.
Ma marginesie Odwołujący wskazuje, że w postępowaniu złożono 4 ofert, spośród których
jedynie oferta wykonawcy Szpec-
Kop w sposób wyraźny odstaje w dół (różnica 690.959,62
zł pomiędzy pierwszą, a drugą ofertą), zaś różnica pomiędzy ceną oferty wykonawcy Szpec-
Kop, a średnią arytmetyczną wszystkich ofert złożonych w postępowaniu wynosi aż niemalże
W ocenie Odwołującego wyjaśnienia w zakresie zaoferowanej ceny nie dowodzą realności
ceny. Swoje stanowisko Odwołujący opiera na analizie wyjaśnień i dowodów do nich
załączonych, która zostanie zaprezentowana poprzez odniesienie się do poszczególnych
fragmentów wyjaśnień:
-fragment pierwszy-
„Oświadczam, że przedłożona oferta cenowa uwzględnia i spełnia wszelkie wymagania
określone w SIWZ, jak również jest pełna, tj. obejmuje wszystkie koszty i wydatki jakie
zamierzam ponieść z tytułu należytej oraz zgodnej z obowiązującymi przepisami realizacji
przedmiotowego zadania. Oferta została przygotowana z zachowaniem najwyższej
staranności, według obmiarów załączonych do postępowania przetargowego. Zgodnie z
zapisami SIWZ do złożonej oferty dołączone zostały kosztorysy ofertowe, które pokazują w
jaki sposób została wyliczona przedstawiona cena”.
Przytoczony fragment stanowi ogólne, niekonkretne, niewyczerpujące zapewniania, a zatem
nie realizuje wymagań Zamawiającego co do treści wyjaśnień i nie może tym samym
uzasadniać ceny.
-fragment drugi-
„Wszystkie elementy oferty są jak najbardziej realne i zostały wycenione na bazie aktualnie
stosowanych przez moją firmę składników cenowych, otrzymanych ofert na zakup
materiałów koniecznych do zrealizowania zadania (oferty w załączniku), faktur oraz zgodnie
z SIWZ i załącznikami do SIWZ.”
Przytoczony fragment stanowi ogólne, niekonkretne, niewyczerpujące zapewniania i nie
może tym samym uzasadniać ceny. Co więcej, analiza data dokumentów dołączonych do
Sygn. akt KIO 2730/24
wyjaśnień prowadzi do wniosku, iż przedmiotowe dokumenty falsyfikują wyjaśnienia. Trzeba
bowiem zauważyć, iż:
faktura VAT nr FS/50/05/2024 pochodzi sprzed prawie dwóch miesięcy od daty
złożenia oferty, a zatem nie ma żadnego związku z sposobem skalkulowania ceny. Co
więcej, faktura dokumentuje zakup materiałów o niewielkiej wartości i w niewielkiej ilości, z
czego można wyciągnąć wniosek, że zostały one zużyte w toku bieżącej działalności
wykonawcy Szpec-Kop
faktura VAT nr FS/280/06/2024 pochodzi sprzed prawie dwóch tygodni od daty
złożenia oferty, a zatem nie ma żadnego związku z sposobem skalkulowania ceny. Co
więcej, faktura dokumentuje zakup materiałów o niewielkiej wartości i w niewielkiej ilości, z
czego można wyciągnąć wniosek, że zostały one zużyte w toku bieżącej działalności
wykonawcy Szpec- Kop,
oferta nr 0204472029 została pozyskana w dniu 16 lipca 2024r., a zatem nie miała
żadnego wpływu na wyliczenie ceny, bowiem oferta jest datowana na dzień 08 lipca 2024r.,
oferta nr 0204490537 została pozyskana w dniu 16 lipca 2024r., a zatem nie miała
żadnego wpływu na wyliczenie ceny, bowiem oferta jest datowana na dzień 08 lipca 2024r.,
obie powyższe oferty dotyczą zakupu materiału za łącznie 207.467,13 zł podczas gdy
cena oferty wykonawcy Szpec-
Kop wynosi 3 582 434,87 zł,
obie powyższe oferty mają dwudniowy termin ważności (!), a zatem w praktyce nigdy
nie mogły zostać zrealizowane.
-fragment trzeci-
„Pragnę zauważyć, że posiadam kilkunastoletnie - doświadczenie w zakresie budowy sieci
wodociągowo - kanalizacyjnych oraz przewiertów sterowanych, a co za tym idzie
wypracowałem sobie liczne kontakty handlowe, pozwalające na uzyskanie korzystnych
upustów oraz rabatów na zakup niezbędnych materiałów, które wykorzystuję odkąd
zacząłem prowadzić własną działalność gospodarczą.”
Przytoczony fragment stanowi ogólne, niekonkretne, niewyczerpujące zapewniania i nie
może tym samym uzasadniać ceny. Co więcej, wykonawca Szpec- Kop prowadzi działalność
gospodarczą od 08 czerwca 2022r., zaś przed rozpoczęciem działalności - według wiedzy
Odwołującego – pracował w firmie wykonującej głównie instalacje gazowe.
-fragment czwarty-
Sygn. akt KIO 2730/24
„W ramach prowadzonego przedsiębiorstwa dysponuję doświadczoną i wykwalifikowaną
kadrą. Przy wykonywaniu zamówienia zaangażowanych będzie ok. 5 osób zatrudnionych na
umowę o pracę (Zgodnie z art.13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego z dnia
27.04.2016 r. w sprawne ochrony danych osobowych KODO, wszystkie
środki dowodowe, tj.
umowy o pracę są dostępne do wglądu w siedzibie firmy), a do wyceny przyjęto stawkę
roboczogodziny na poziomie
35 zł, która znacznie przekracza ustawową minimalną stawkę
roboczogodziny, a co za tym idzie wszelkie koszty
związane z opłaceniem wynagrodzenia
pracowników zostały uwzględnione w ofercie.”
Przytoczony fragment stanowi ogólne, niekonkretne, niewyczerpujące zapewniania,
niepoparte żadnymi dowodami, pomimo, iż wykonawca Szpec- Kop takimi dowodami
rzekomo dysponuje i nie może tym samym uzasadniać ceny. Poza tym, wyjaśnienia nie
wytrzymują konfrontacji z zakresem zamówienia, albowiem pięciu pracowników nie jest w
stanie wykonać zamówienia w terminie oczekiwanym przez Zamawiającego. Tytułem
przykładu- Odwołujący delegować zamierzał od 20 do 30 pracowników.
fragment piąty-
Zgodnie z przedłożonymi dokumentami, część zadania zostanie powierzona Podwykonawcy
finnie: P&.B Sp. z o.o. ul. Pszczyńska I43a 44-240 Żory
Jak zostało wyżej wskazane nie wiadomo jaka część zamówienia zostanie powierzona
podwykonawcy. Niemniej, nawet gdyby było to wiadomo, to okoliczności ta nie miałaby
żadnego znaczenia dla ustalenia ceny ofertowej, albowiem w dacie złożenia oferty
wykonawca Szpec-
Kop nie zamierzał angażować podwykonawcy (!), co wynika z jego
własnych oświadczeń i oświadczeń firmy P&B.
fragment szósty-
„zamówienie realizowane będzie w niedalekiej odległości od miejsca prowadzenia przeze
mnie działalności gospodarczej, zatem nie będę zobligowany do ponoszenia żadnych
kosztów dodatkowych, związanych chociażby z transportem długodystansowym, wypłatę
należności z tytułu delegacji pracowników, itp.”,
Okoliczność de facto bez wpływu na cenę.
fragment siódmy-
„przedmiot zamówienia mieści się w zakresie standardowo wykonywanych przez moją firmę
usług, potwierdzają to liczne realizacje zleceń na rzecz GZWiK Świerklany”,
Okoliczność de facto bez wpływu na cenę. Oczywistością jest, że przedmiot zamówienia co
do zasady mieści się w katalogu usług standardowo świadczonych przez wykonawców.
Sygn. akt KIO 2730/24
fragment ósmy-
„dysponuję odpowiednią, doświadczoną i wykwalifikowaną kadrą oraz odpowiednim własnym
sprzętem (koparki, samochody samowyładowcze, samochody brygadowe, zagęszczarki,
zgrzewarki doczołowe oraz elektrooporowe, agregaty prądotwórcze, elektronarzędzia)”.
Przytoczony fragment stanowi ogólne, niekonkretne, niewyczerpujące zapewniania, a zatem
nie realizuje wymagań Zamawiającego co do treści wyjaśnień i nie może tym samym
uzasadniać ceny. Warte podkreślenia, w „wykazie” sprzętu wykonawca Szpec- Kop nie
wskazał ani jednej wiertnicy HDD, który to sprzęt jest kluczowy do możliwości wykonania
zamówienia. Tytułem przykładu- Odwołujący wykorzystywać zamierzał nawet 5 sztuk tego
typu sprzętu.
fragment dziewiąty-
przewierty sterowane będziemy realizowali we własnym zakresie,
Przytoczony fragment pozbawiony jest treści merytorycznej, a poza tym jest nielogiczny,
albowiem nawet gdy wykonawca sam (czytaj-
bez podwykonawców) wykonuje jakiś zakres
prac, to prace to generują koszty, których najwidoczniej wykonawca Szpec- Kop nie
uwzględnił.
fragment dziesiąty-
posiadam uprawnienia zgrzewacza PE bez ograniczeń wydane przez Urząd Dozoru
Technicznego, co poświadcza o znajomości technologii oraz odpowiednim wyszkoleniu do
realizacji zadania.
Przytoczony fragment pozbawiony jest
treści merytorycznej - nie wiadomo jaki wpływ ma
przedmiotowa okoliczność na cenę.
-fragment jedenasty-
posiadam własną kadrę kierowniczą
Przytoczony fragment pozbawiony jest
treści merytorycznej-nie wiadomo jaki wpływ ma
przedmiotowa okoliczność na cenę.
-fragment dwunasty-
„W odpowiedzi na pytanie o wskaźnik kosztów pośrednich na poziomie 35% informujemy, że
zgodnie z definicj
ą kosztów pośrednich, które można określić jako koszty ponoszone przez
firmę budowlaną (a które nie są zaliczane do kosztów bezpośrednich) związane są z
Sygn. akt KIO 2730/24
działalnością produkcyjną firmy na placach budowy oraz zarządzania całym
przedsiębiorstwem.
Koszty pośrednie, jako kalkulacyjne kategorie kosztów robót budowlanych, obejmują dwie
podstawowe grupy kosztów firmy budowlanej, a mianowicie:
koszty zarządu firmy, zajmujące w całości wskaźnika Kp ok. 40%
koszty ogólne budowy, zajmujące w całości wskaźnika Kp ok. 60%
Koszty zarządu firmy obejmują wszystkie koszty ponoszone przez szeroko rozumiane
kierownictwo firmy, a więc nie tylko dyrekcję, ale również komórki obsługujące całe
przedsiębiorstwo (jak magazyn, laboratoria, produkcję pomocniczą, transport itp.).
W związku z powyższym oraz biorąc pod uwagę, że zaplecze mojej firmy znajduję się na
terenie mojej prywatnej posesji oraz cale biuro firmy prowadzę w dzierżawionym
pomieszczeniu w domu rodzinnym, ca
łe koszty związane z zarządem firmy oraz zapleczem
w moim przypadku odpadają, pozostają jedynie koszty ogólne budowy, a co za tym idzie w
moim przypadku przyjęcie wskaźnika kosztów pośrednich na poziomie 35% jest jak
najbardziej
wytłumaczalne, realne i umożliwia mi uwzględnienie w kalkulacją zysku na
satysfakcjonującym poziomie”.
Przytoczony fragment pozbawiony jest treści merytorycznej - w istocie nie wiadomo jak
wykonawca wyliczył kwestionowane koszty pośrednie. Co więcej, część ogólna fragmentu
zdaje się pozostawać w sprzeczności z częścią szczegółową.
-fragment dwunasty-
„Mając na uwadze powyższe, podkreślam i ponownie zapewniam, że złożona przeze mnie
oferta jest w pełni zgodna z SIWZ i wszelką inną dokumentacją przetargową, zawiera koszty
udzielonej gwarancji, czyni zasadność przepisom prawa (również przepisom z zakresu
Ochrony Środowiska), Jest uzasadniona ekonomicznie oraz jest wiarygodna i realistyczna, a
niezależnie od tego - pozwala na osiągnięcie przeze mnie zysku na satysfakcjonującym
poziomie
”.
Przytoczony fragment stanowi ogólne, niekonkretne, niewyczerpujące zapewniania, a zatem
nie realizuje wymagań Zamawiającego co do treści wyjaśnień i nie może tym samym
uzasadniać ceny.
-podsumowanie-
Zamawiający żądał wyjaśnień i dowodów, a zamiast tego otrzymał ogólne
zapewnienia i dokumenty, które dowodami być nie mogą. W tym miejscu Odwołujący pragnie
przywołać fragment uzasadnienia wyroku KIO z dnia 24 stycznia 2022r., KIO 3738/21 (LEX
nr 3353136):
Sygn. akt KIO 2730/24
„Należy podkreślić, że nawet przed obarczeniem wykonawcy wezwanego w trybie art. 224
ust. 1 pzp (90 ust. 1 po.
pzp) obowiązkiem uregulowanym aktualnie wprost w art. 224 ust. 5
pzp (art. 90 ust. 2 po.
pzp), konsekwentnie wskazywano w orzecznictwie, że dla
zakwalifikowania oferty do dalszego postępowania nie jest wystarczające złożenie
jakichkolwiek wyjaśnień, lecz wyjaśnień odpowiednio umotywowanych, przekonujących, że
zaproponowana oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny (por. uzasadnienia wyroków Sądu
Okręgowego w Warszawie wydanych: 5 stycznia 2007 r. sygn. akt V Ca 2214/06, 13 lutego
2014 r. sygn. akt V Ca 3765/13 (dotyczył wyroku Izby z 22 października 2013 r. sygn. akt
KIO 2354/13) oraz 17 lutego 2014 r. sygn. akt V Ca 3547/13 (dotyczył wyroku Izby z 7
października 2013 r. sygn. akt: KIO 2216/13, KIO 2221/13). Jak trafnie wskazał Sąd
Okręgowy w Warszawie w uzasadnieniu wyroku z 8 czerwca 2006 r. sygn. akt V Ca 459/06
postępowanie wyjaśniające ma utwierdzić zamawiającego, że dokonana przez niego
wstępna ocena oferty jest prawidłowa lub nie. Jeśli lektura wyjaśnień pozostawia istotne
wątpliwości co do tego, że wykonanie przedmiotu zamówienia za cenę wskazaną w ofercie
jest możliwe, zamawiający jest zobowiązany do odrzucenia oferty.
Zaznaczenia przy tym wymaga, że w tej sprawie przy badaniu prawidłowości dokonanej
przez Zamawiającego oceny wyjaśnień za właściwy punkt odniesienia należało przyjąć
wyłącznie treść złożonych mu wyjaśnień, gdyż wezwanie Zamawiającego w trybie art. 224
ust. 1 pzp
wszczęło procedurę, w której Przystępujący (tu: wykonawca Szpec- Kop- przypis
autora
odwołania) obciążony został ciężarem wykazania prawidłowości zaoferowanej ceny, a
złożenie wyjaśnień niepotwierdzających tej okoliczności skutkować powinno obowiązkiem
odrzucenia jego oferty, bez s
twarzania mu kolejnych możliwości złożenia bardziej
szczegółowych czy też lepiej udokumentowanych wyjaśnień.”
Uzupełniająco należy dodać, że działalność wykonawcy Szpec- Kop musi być oceniana z
uwzględnieniem profesjonalnego charakteru prowadzonej przez niego działalności
gospodarczej.
W ocenie Odwołującego, powyżej zostały przedstawione argumenty nakazujące
Zamawiającemu zakwestionowanie wyjaśnień złożonych przez wykonawcę Szpec- Kop,
albowiem są one nierzetelne, niekompletne, gołosłowne i niepoparte żadnymi dowodami.
Wybrana została oferta wykonawcy, który nie udowodnił, że jest w stanie wykonać
zamówienie za zaoferowaną cenę. Aż prawie 50% rozbieżność pomiędzy kwotą, jaką
Zamawiający zamierza przeznaczyć na realizację zamówienia a cenę nakazuje szczególnie
wnikliwą analizę ceny i wyjaśnień, czego niestety w niniejszej sprawie zabrakło.
Wykonawca Szpec-
Kop miał wyjaśnić jak wyliczył cenę, a tego nie zrobił, oferując
z
amawiającemu w zamian puste deklaracje.
Sygn. akt KIO 2730/24
[zarzut-
podstawowe zasady postępowania] W ocenie Odwołującego wybór oferty
podlegającej odrzuceniu- z dwóch niezależnych przyczyn- godzi w podstawowe zasady
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności zasadę
równego traktowania wykonawców i legalizmu.
Odpowiedź zamawiającego na odwołanie z dnia 22 sierpnia 2024r.
Działając w imieniu Zamawiającego Gminy Świerklany w oparciu o pełnomocnictwo, które
załączam, na podstawie art. 521 ust.1 ustawy Pzp, wnoszę odpowiedź na odwołanie
wniesione do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej przez Konsorcjum Firm: ZISCO B. Sp. z
o.o. z siedzibą w Pawłowicach (Lider) oraz Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Technik J.
O.
od czynności zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn.:
„Modernizacja sieci wodociągowej w Gminie Świerklany". W związku z powyższym wnoszę
o:
oddalenie odwołania w całości.
zasądzenie na rzecz Zamawiającego kosztów postępowania odwoławczego.
Uzasadnienie o
dpowiedzi na odwołanie
I.
Zagadnienia formalne
Przed wdaniem się w spór co do istoty spraw Zamawiający wskazuje, że odwołanie z dnia 31
lipca 2024r. zostało wniesione przez osobę nieuprawnioną do reprezentacji Odwołującego i
w związku z tym powinno zostać odrzucone. Wskazać należy, iż odwołanie zostało
podpisane przez adw. S. D. dnia 31 lipca 2024r., jednak na udzielonym przez jego
mocodawców pełnomocnictwie podpisy zostały umieszczone dopiero 2 sierpnia 2024r., czyli
po upływie terminu na złożenie odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Zgodnie z art. 515
PZP „Odwołanie wnosi się w przypadku zamówień, których wartość jest mniejsza niż progi
unijne, w terminie: 5 dni od dnia przekazania informacji o czynności zamawiającego
stanowiącej podstawę jego wniesienia, jeżeli informacja została przekazana przy użyciu
środków komunikacji elektronicznej". Podkreślić należy, iż Odwołujący się udzielili
pełnomocnictwa 2 sierpnia 2024r., czyli po upływie 5 dniowego terminu do wniesienia
odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej, co w ocenie Zamawiającego powinno skutkować
odrzuceniem odwołania na podstawie art. 528 pkt. 2 PZP. Tym samym stwierdzić należy, że
w terminie na wniesienie odwołania w niniejszej sprawie nie doszło do skutecznego
wniesienia odwołania. Postępowanie winno zatem zostać umorzone.
II.
Stan faktyczny
Sygn. akt KIO 2730/24
Dnia 20 czerwca 2024r. Zamawiający umieścił w Biuletynie Zamówień Publicznych
ogłoszenie nr 2024/BZP 00374946/01 dotyczące zamówienia na roboty budowlane pt.:
„Modernizacja sieci wodociągowej w Gminie Świerklany". Przedmiotem zamówienia była
modernizacja polegająca na przebudowie sieci wodociągowej w Gminie Świerklany na
wskazanych w szczegółowym opisie przedmiotu zamówienia ulicach. W powyższym
postępowaniu oferty złożyli Szpec - Kop D. E. (Wykonawca), Construction Development
Center Sp. z o.o., Konsorcjum firm: ZISCO B.
Sp. z o.o. oraz Przedsiębiorstwo Robót
Inżynieryjnych Technik J. O. (Odwołujący się), W. Sp. z o.o. dnia 26 lipca 2024r.
Zamawiający udostępnił informacje o wyborze najkorzystniejszej oferty, którą została oferta
Szpec - Kop D.
E. Zamawiający w następujący sposób uzasadnił swój wybór: „Oferta
najkorzystniejsza wybrana została zgodnie z art. 239 ust. 1 Pzp, na podstawie kryteriów
oceny ofert określonych w Ogłoszeniu o zamówieniu oraz Specyfikacji Warunków
Zamówienia (zwanej dalej: SWZ), tj. na podstawie kryteriów: „Cena" - 98 pkt., „Rozszerzona
gwarancja i rękojmia" - 2 pkt. Wybrana oferta odpowiada wszystkim wymaganiom
określonym w SWZ i uzyskała największą łączną liczbę punktów w kryteriach oceny ofert,
obliczoną zgodnie z wzorem zamieszczonym w pkt. 23.3. SWZ".
Od powyższej decyzji Zamawiającego odwołanie z dnia 26 lipca 2024r. wniosło Konsorcjum
Firm: ZISCO B.
Sp. z o.o. oraz Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Technik J. O. W
powyższym odwołaniu zarzucili Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów
Ustawy prawo zamówień publicznych:
art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) w zw. z art. 57 pkt 2 p.z.p. oraz art. 118 ust. 1, 2, 3, art. 119
oraz art. 122 w zw. z art. 128 p.z.p.-
przez zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez
wykonawcę Szpec- Kop, pomimo że wykonawca Szpec- Kop nie potwierdził spełnienia
warunku udziału w postępowaniu w zakresie zdolności zawodowej (doświadczenia)
określonego w pkt 6.1.2 lit b) SWZ;
art. 224 ust. 6 i 5 p.z.p. w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 8 p.z.p. - przez zaniechanie
odrzucenia oferty złożonej przez wykonawcę Szpec- Kop, który nie sprostał ciążącemu na
nim obowiązkowi i nie wyjaśnił Zamawiającemu w sposób konkretny i jednoznaczny sposobu
kalkulacji ceny złożonej oferty, a tym samym nie obalił domniemania rażąco niskiej ceny jego
oferty, co skutkować winno odrzuceniem oferty jako zawierającej rażąco niską cenę;
3) art. 16 pkt 1 p.z.p. w zw. art. 17 ust. 2 p.z.p. i art. 239 ust. 1 i 2 p.z.p. -
przez wybór jako
najkorzystniejszej oferty podlegającej odrzuceniu, złożonej przez wykonawcę Szpec- Kop, co
narusza zasady równego traktowania wykonawców i legalizmu.
III.
Zarzut nr 1
Sygn. akt KIO 2730/24
W odniesieniu do zarzutu nr 1 Odwołującego się, Zamawiający wskazuje, iż Wykonawca
Szpec-Kop D. E.
w pkt. 11 Formularza Oferty zadeklarował, że zamówienie wykona siłami
własnymi, natomiast w załączniku nr 5 (Zobowiązanie a trybie art. 118 ust. 3 Pzp) podmiot
udostępniający zasób doświadczenia (P&B Sp. z o.o.) zobowiązał się do merytorycznego
wsparcia wiedzą i doświadczeniem Wykonawcy w trakcie realizacji kontraktu. Oświadczył
również, że nie będzie realizował robót jako podwykonawca. Oświadczenie takiej treści jest
niezgodne z przepisem art. 118 ust. 2 Pzp (W odniesieniu do warunków dotyczących
doświadczenia wykonawcy mogą polegać na zdolności podmiotów udostępniających zasoby,
jeśli podmioty te wykonają roboty budowlane, do realizacji których te zdolności są
wymagane).
W związku z tym, że P&B Sp. z o.o. nie zobowiązała się do wykonania robót jako
podwykonawca, których wskazana zdolność doświadczenia dotyczyła, Wykonawca nie
spełnił warunku udziału w postepowaniu, określonego w pkt. 6.1. lit. b) SWZ (O udzielenie
zamówienia mogą się ubiegać Wykonawcy, którzy w dniu składania ofert oraz przez
czasokres do dnia zawarcia umowy spełniają warunki udziału w postępowaniu dotyczące
zdolności zawodowej (doświadczenia). Za minimalny poziom zdolności uznane zostanie, że
Wykonawca wykonał (zakończył) w okresie ostatnich 5 lat przed terminem składania ofert, a
jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, co najmniej 2 (dwie) roboty
budowlane (każda winna zostać zrealizowana na podstawie odrębnej Umowy) polegające na
budowie, rozbudowie lub przebudowie (modernizacji) sieci wodociągowej) o długości co
najmniej 2 000 m każda.).
Zamawiający pismem z dnia 11.07.2024 r. wezwał Wykonawcę w trybie art. 128 ust. 1 Pzp w
związku z art. 122 Pzp do zastąpienia dotychczasowego podmiotu innym podmiotem, albo
wykazania, że samodzielnie spełnia warunek udziału w postępowaniu wskazany w pkt. 6.1.2.
lit. b) SWZ. W wyżej wskazanym piśmie Zamawiający wskazał, że „Podmiot udostępniający
Panu swój zasób doświadczenia wskazał, iż sposób udostępnienia jego doświadczenia
polegać będzie na merytorycznym wsparciu wiedzą i doświadczeniem w trakcie realizacji
kontraktu i nie będzie on realizował robót, których wskazana zdolność doświadczenia
dotyczy jako podwykonawca, a pełen zakres robót wykona Pan swoimi siłami".
Podkreślić należy, że prawidłowość postępowania Zamawiającego potwierdza uchwała
Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 9.07.2019 nr KIO/KD 47/19: „Zgodnie z treścią art. 22a
ust. 4 Pzp w odniesieniu do warunków dotyczących wykształcenia, kwalifikacji zawodowych
lub doświadczenia, wykonawcy mogą polegać na zdolnościach innych podmiotów, jeśli
podmioty te zrealizują roboty budowlane lub usługi, do realizacji których te zdolności są
wymagane. Z powyższego wynika, że w sytuacji, gdy przedmiotem udzielenia są zasoby
Sygn. akt KIO 2730/24
nierozerwalnie związane z podmiotem ich udzielającym (niemożliwe do samodzielnego
obrotu i dalszego udzielenia ich bez zaangażowania tego podmiotu w wykonanie
zamówienia) to podmiot udostępniający zasoby powinien w sposób wyraźny zobowiązać się
do uczestnictwa w wykonaniu zamówienia, w postaci wykonania robót budowlanych lub
usług, do realizacji których te zdolności są wymagane. Taki charakter mają niewątpliwie
zasoby dotyczące doświadczenia, kwalifikacji zawodowych lub wykształcenia, które w
przedmiotowej sprawie zostały udostępnione wykonawcy przez podmiot trzeci".
Tym samym udostępnienie na rzecz Wykonawcy zasobów przez Budkom powinno przybrać
postać faktycznej realizacji robót, do których udostępniane zdolności były wymagane. Z
dokumentacji postępowania wynika natomiast, że Budkom zobowiązał się do udziału w
realizacji przedmiotowego zamówienia jedynie przez konsultacje i doradztwo przy
wykonywaniu prac. W zaistniałej sytuacji Zamawiający zobowiązany był wezwać Wykonawcę
w trybie art. 26 ust. 3 Pzp do uzupełnienia zobowiązania złożonego przez podmiot trzeci o
wskazanie sposobu realizacji zamówienia zgodnie z treścią art. 22a ust. 4 ustawy Pzp, lub -
stosownie do art. 22a ust. 6 Pzp do zastąpienia ww. podmiotu innym podmiotem lub
podmiotami albo do osobistego wykonania odpowiedniej części zamówienia, z
jednoczesnym wykazaniem zdolności dotyczących wykształcenia, kwalifikacji zawodowych
lub doświadczenia, czego Zamawiający nie uczynił. Powyższe potwierdza, że stanowisko
Kontrolującego było prawidłowe, a stwierdzenie naruszenia przez Zamawiającego art. 26 ust.
3 i art. 22a ust. 6 w zw. z art. 22a ust. 4 Pzp uzasadnione.
W odpowiedzi Wykonawca w dniu 16.07.2024 r. złożył Zamawiającemu ponowne
zobowiązanie P&B Sp. z o.o. w trybie art. 118 ust. 3 Pzp. W zobowiązaniu tym P&B Sp. z
o.o. określił sposób udostępnienia swoich zasobów jako merytoryczne wsparcie wiedzą i
doświadczeniem w trakcie realizacji kontraktu oraz wykonanie robót montażowo-
instalacyjnych oraz zadeklarował, że wykona roboty instalacyjno-montażowe jako
podwykonawca.
Projektant w projekcie zagospodarowania terenu określił, iż prace związane z przebudową
sieci wodociągowej z przyłączami należy wykonać zgodnie z normą PN-B-10725:1997 -
Wodociągi - Przewody zewnętrzne - Wymagania i badania oraz normą PN-B-10736:1999
Roboty ziemne -
Wykopy otwarte dla przewodów wodociągowych i kanalizacyjnych -
Warunki techniczne wykonania. Stąd jasnym jest dla Zamawiającego, iż zakres prac
instalacyjno-
montażowych zadeklarowanych przez podwykonawcę obejmować będzie
wykonanie robót ziemnych wraz z pracami montażowymi wodociągu.
W tym miejscu Zamawiający wskazuje, iż w Specyfikacji Warunków Zamówienia nie
skorzystał z prawa zastrzeżenia kluczowych robót do własnego wykonania przez
Sygn. akt KIO 2730/24
Wykonawcę (art. 121 Pzp: Zamawiający może zastrzec obowiązek osobistego wykonania
przez wykonawcę kluczowych zadań dotyczących zamówień na roboty budowlane).
Zamawiający skorzystał zatem skutecznie z uprawnienia, które ustawodawca zastrzegł na
jego korzyść. Sformułowanie „może" oznacza bowiem, że to Zamawiającemu pozostawiono
wybór czy chce wprowadzić przytoczone zastrzeżenie, czy też go nie wprowadzi.
Podkreślić należy, iż w wyroku z dnia 2.04.2024r. o sygn. akt: KIO 896/24 Krajowa Izba
Odwoławcza słusznie wskazała: „Prowadzenie inwestycji budowlanej jest procesem
złożonym, wielowątkowym i nie polega jedynie na fizycznym wykonaniu robót wskazanych w
projekcie. Jest to proces wymagający koordynacji, uzgodnień z wieloma podmiotami, jego
dokumentowania i dokonywania szeregu czynności przewidzianych przepisami, ale i
wynikającymi z istoty tego procesu. Nie można zatem sprowadzać inwestycji budowlanej do
samych tylko robót budowlanych, których chronologiczne fizyczne wykonanie zagwarantuje
sukces w postaci osiągnięcia zamierzenia budowlanego". W związku z powyższym
Zamawiający wskazuje, iż zobowiązanie P&B Sp. z o.o. jest jedynym dowodem dla
wykazania udostępniania Wykonawcy zasobów doświadczenia, a podmiot udostępniający w
tym dokumencie zobowiązał się do wykonania robót instalacyjno- montażowych jako
podwykonawca.
Przepis art. 118 ust. 3 Pzp jasno wskazuje, że Wykonawca, który polega na zdolnościach
podmiotów udostepniających zasoby, składa wraz z ofertą zobowiązanie podmiotu
udostępniającego zasoby do oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów na potrzeby
danego zamówienia lub inny podmiotowy środek dowodowy potwierdzający, że wykonawca
realizując zamówienie, będzie dysponował niezbędnymi zasobami tych podmiotów.
Wykonawca nie miał obowiązku przedłożenia oferty złożonej przez P&B Sp. z o.o., listu
intencyjnego czy umowy podwykonawczej. Ustawa wyraźnie wskazuje w art. 118 ust. 3, iż
Wykonawca składa zobowiązanie lub inny podmiotowy środek dowodowy.
Projektu umowy podwykonawczej z podmiotem udostępniającym zasoby Zamawiający
owszem będzie wymagał od Wykonawcy ale, zgodnie z przepisem art. 464 ust. 1, w trakcie
realizacji zamówienia (Wykonawca zamówienia na roboty budowlane zamierzający zawrzeć
umowę o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane, jest obowiązany, w
trakcie realizacji zamówienia, do przedłożenia zamawiającemu projektu tej umowy), co
potwierdza również zapis § 15 ust. 6 projektowanych postanowień umowy, stanowiących
załącznik nr 8 do SWZ.
IV.
Zarzut nr 2
Sygn. akt KIO 2730/24
W odniesieniu do zarzutu nr 2 dotyczącego rażąco niskiej ceny, wskazać należy, że zgodnie
z orzecznictwem Krajowej Izby Odwoławczej za rażąco niską cenę uważa się „cenę
nierealistyczną, za którą nie jest możliwe wykonanie zamówienia w należyty sposób i która
wskazuje na zamiar realizacji zamówienia poniżej kosztów własnych wykonawcy, nie
pozwala na wygenerowanie przez niego zysku. Za cenę rażąco niską uważana jest cena
niewiarygodna w porównaniu do cen rynkowych podobnych zamówień i innych ofert,
wskazująca, że przy zachowaniu reguł rynkowych wykonanie umowy przez wykonawcę za
podaną cenę byłoby nieopłacalne, odbiegająca od wartości przedmiotu zamówienia w
sposób nieuzasadniony obiektywnymi względami pozwalającymi wykonawcy bez strat i
finansowania wykonania zamówienia z innych źródeł niż wynagrodzenie umowne, to
zamówienie wykonać" (wyrok KIO z 21.10.2021r., sygn. akt KIO 2833/21). Zamawiający
poddał wyjaśnienia przesłane przez Wykonawcę Szpec-Kop D.E. wnikliwej analizie oraz
uznał, iż wyjaśnienia Wykonawcy w zakresie zaoferowanej ceny wykonania zamówienia
publicznego, po przeanalizowaniu szeregu okoliczności, dowodzą jej realności.
Podkreślić należy, że na niekorzyść Wykonawcy Szpec-Kop D. E. nie powinny działać
wybrane przez Wykonawcę oszczędne metody wykonania zamówienia w postaci
ograniczenia wielkości prywatnego zysku czy własnoręcznego dozoru robót, czy
współwykonawstwa prac przez samego Właściciela firmy. Wyjaśnienia nie były ogólnikowe,
ale zostały poparte fakturami i ofertami dot. materiałów zarówno sprzed dnia złożenia oferty
w przetargu jak i bardziej aktualnych, bo pozyskanych w toku procedury wyjaśnień przed
Zamawiającym.
Wskazać należy, iż zgodnie z wyrokiem KIO z dnia 23.04.2013r. sygn. akt KIO 848/13 „sama
zanotowana dysproporcja cen zaoferowanych przez kilku wykonawców, tj. od około 14% do
25% nie daje jeszcze podstaw do założenia, że cena najniższa podana przez jednego z
wykonawców jest ceną rażąco niską, gdyż zależne jest to od efektywności oraz kosztów
prowadzenia działalności określonego podmiotu. Oznacza to również, iż z uwagi na
indywidualne uwarunkowania każdego z podmiotów (w tym posiadane doświadczenie,
kontakty handlowe, rozwiązania organizacyjne, ilość świadczonych jednocześnie usług -
skali działalności), wykonanie zamówienia za taką samą cenę nie będzie możliwe dla
każdego wykonawcy. Wykonawca może przedstawić cenę oferty nawet znacząco
odbiegającą od pozostałych cen zaoferowanych przez innych wykonawców oraz od kwoty,
którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, podanej przed
otwarciem ofert -
jeżeli potrafi ją uzasadnić''.
Powyższe oznacza, że dysproporcja cen zaoferowanych przez kilku wykonawców, nie daje
jeszcze podstaw do założenia, że cena najniższa podana przez jednego z wykonawców, jest
Sygn. akt KIO 2730/24
ceną rażąco niską, gdyż zależne jest to efektywności oraz kosztów prowadzenia działalności
określonego podmiotu. Po drugie, podstawą odrzucenia oferty jest zaoferowanie ceny
„rażąco niskiej", a nie ceny „niskiej".
Wnoszący odwołanie jest niekonsekwentny w ocenie prawidłowości dat pozyskania
dokumentów, ponieważ kwestionuje zarówno jedne jak i drugie (patrz str. 6 Odwołania
„fragment drugi"). Podkreślenia wymaga również, że zgodnie z utrwalonym orzecznictwem
KIO, wyjaśnienia Wykonawcy mają pokazać Zamawiającemu, że nie doszło do
zaproponowania w ofercie rażąco niskiej ceny. Tym samym Wykonawca ma przekonać
Zamawiającego a nie pozostałych wykonawców. Jak słusznie wskazała Krajowa Izba
Odwoławcza w wyroku z dnia 5 lutego 2024r. sygn. akt KIO 95/24 „Celem instytucji rażąco
niskiej ceny nie jest kreowanie po stronie wykonawcy obowiązku wykazywania
szczegółowych kalkulacji odnoszących się do nawet najdrobniejszych kosztów wykonania
zamówienia, ale wymaganie przedstawienia takich wyjaśnień, które przekonają
zamawiającego co do powodzenia realizacji zamówienia za cenę wskazaną w ofercie
poprzez zaakcentowanie aspektów mających wpływ na daną wycenę i wykazanie, że te
okoliczności są realne i uzasadnione poprzez złożenie dowodów". Przedstawione
wyjaśnienia okazały się zaś w pełni przekonywujące dla Zamawiającego.
Wskazać należy, iż Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 19.05.2023r. sygn. akt KIO
1240/23 trafnie podkreśliła, że „jeżeli wyjaśnienia wykonawcy wraz z załączonymi dowodami
uzasadniają podaną w ofercie cenę, to tym samym wykonawca wywiązał się należycie ze
spoczywającego na nim ciężaru wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny. Za
oczywiste uznała przy tym, że uzasadniając cenę zaoferowaną w postępowaniu, wykonawca
ma obowiązek wykazać rzeczywiste koszty, jakie poniesie na realizację zamówienia oraz
przychody, jakie planuje uzyskać z tytułu realizacji zamówienia w odniesieniu do całego
okresu realizacji, a także zysk. Wykonawca powinien wykazać, że przychody, jakie
spodziewa się osiągnąć z tytułu realizacji zamówienia, co najmniej w całości pokryją koszty
związane z jego realizacją".
W ramach sprawdzenia ceny przez Zamawiającego zarówno Wnoszący Odwołanie jak i
wybrany Wykonawca Szpec-
Kop przedstawili oferty cenowe dotyczące poziomu cen
przewidzianych dokumentacją przetargową do wykonania robót budowlanych. Podstawowym
materiałem do wykonania zadania będą rury wodociągowe PE100 RC SDR11 PN160
średnicy 110. W wyjaśnieniach Wykonawcy Szpec-Kop są one zawarte w ofercie nr
0204472029 z dnia 16.07.2024 w pozycji nr 4 („RURA TYTAN typ 2/2 wodociągowa PE100-
RC 110x10.0mm, sztanga 12 m, PN16 SDR 11 (...), dwuwarstwowa"), gdzie w Hurtowni
Hydraulicznej ONNINEN sp. z o.o. Teolin 18b, Gmina Nowosolna, posiadającej 36 oddziałów
Sygn. akt KIO 2730/24
w Polsce (w tym magazyn Rybnik ul. Prosta 135c/1 oddalony tylko 9 km od miejsca realizacji
kontraktu), cena jednostkowa wynosi 29,71 zł netto/m, przy zapotrzebowaniu na 3.000 m.
Dla porównania w ofercie cenowej Wnoszącego Odwołanie w/w pozycja materiałowa jest
zawarta w ofercie nr OF/41/06/2024 z dnia 27-06-
2024 r. z Przedsiębiorstwa Handlowego
„PROGRES" Michał Grzonka, ul. Jaśminowa 93K, Rybnik (porównywalna odległość do
miejsca realizacji zadania publicznego) pod pozycją 1, gdzie przy porównywalnym
zapotrzebowaniu (choć formalnie rzecz biorąc mniejszym) rzędu 2.877 m, został
zaoferowany materiał o cenie jednostkowej 31.59 zł netto/m. Z porównania widać, że różnica
cenowa jest niewielka rzędu 6.35% i wynosi 1.88 zł netto/m. Drugim podstawowym
materiałem w realizacji zadania publicznego będzie rura do wody PE100-RC32 PN16
SDR11, której cena w/w ofercie Hurtowni Hydraulicznej Onninen dla Wykonawcy Szpec-Kop
w pozycji nr 3 wynosi 2.94 zł netto/m, natomiast w w/w ofercie Firmy „Progres" dla
Wnoszącego Odwołanie wynosi 3.45 zł netto/mb (poz. nr 5). Różnica wynosi 51 groszy netto
(metr), czyli 17.5%.
Z doświadczenia Zamawiającego wynika, że różnica w cenach materiałów rzędu kilku-
kilkunastu procent jest zjawiskiem normalnym i wynika z różnicy marż Dostawców
materiałowych, na które rzutują koszty prowadzenia działalności, zakładane zyski,
operatywność bądź uzyskane rabaty Wykonawców. Wyżej przedstawione oferty Dostawców
dla Wykonawcy Szpec-Kop D. E.
jak i Wnoszącego Odwołanie są w istocie porównywalne
pod względem ilościowym jak i cenowym. Jak wynika z wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z
dnia 30 listopada 2021r. sygn. akt KIO 3357/21 „podkreśla się, że punktem odniesienia dla
określenia rażąco niskiej ceny są przede wszystkim: wartość przedmiotu zamówienia, ceny
zaproponowane w innych ofertach, złożonych w postępowaniu oraz wiedza, doświadczenie
życiowe i rozeznanie warunków rynkowych jakimi dysponują członkowie komisji przetargowej
zamawiającego".
Za chybiony należy uznać argument Wnoszącego odwołanie (str. 7, pkt 3), że „obie
powyższe oferty dla Szpec-Kop mają dwudniowy termin ważności", a zatem w praktyce
nigdy nie mogły zostać zrealizowane. To co Wnoszący Odwołanie uznaje za dwudniowy
termin ważności oferty, jest w istocie co najmniej terminem trzydniowym, ponieważ oferta
Onninen nr 0204472029 z 16.07.2024 r. obowiązywała do 19.07.2024 r. a w praktyce
prowadzenia działalności gospodarczej cztery dni robocze, bo 16, 17, 18, 19 lipca. Kolejny
bezpod
stawny argument Wnoszącego odwołanie zawarty jest na str. 7 pkt 5, gdzie
wskazano, jakoby Wykonawca Szpec-
Kop uzyskując korzystne dla siebie rabaty u
Dostawców materiałowych na niewielkie zamówienia określone ofertą Dostawcy
materiałowego nr 0204472029 oraz 0204490537, nie był w stanie co najmniej utrzymać
podobnych rabatów na rozszerzony asortyment armatury wodociągowej i większe
Sygn. akt KIO 2730/24
zamówienie. Przeczy to ogólnie znanym zasadom prowadzenia działalności gospodarczej,
ofertowania z upustami oraz nade wszystko zdrowego rozsądku i logiki.
Jako niczym niepoparte należy uznać twierdzenia Odwołującego (str. 7, pkt 5) zawarte w
zdaniu: „obie powyższe oferty dotyczą zakupu materiału za łącznie 207.467,13 zł, podczas
gdy cena oferty wykonawcy Szpec-
Kop wynosi 3 582 434,87 zł", ponieważ wnoszący
Odwołanie narzuca retorykę sensacji i chce porównywać rzeczy nieporównywalne: z jednej
strony oferty materiałowe Wykonawcy Szpec-Kop, potwierdzające jego zdolność do
uzyskania korzystanych ofert materiałów wodociągowych na kluczowy materiał do
wykonania zamówienia publicznego a z drugiej strony przytaczając kwotę całkowitej
realizacji zadania Wykonawcy Szpec-
Kop w postępowaniu.
Zamawiający uważa, że wykazana ilość Pracowników Szpec-Kop, daje rękojmię
terminowego wykonania zamówienia publicznego (oczywiście przy normalnych warunkach
pogodowych, ale to dotyczyłoby każdego wybranego Wykonawcy). Podkreślenia wymaga, iż
oprócz 5 pracowników zatrudnionych na umowę o pracę wskazanych w ofercie Wykonawcy,
pracę będzie wykonywał również sam właściciel Szpec-Kop Pan D.E. będący w jednej
osobie kierownikiem robót i wiertniczym, co w ocenie Zamawiającego również ma wpływ na
zaoferowaną przez Wykonawcę cenę. Zamawiający podzielił Zamówienie publiczne na kilka
części po to, aby nie zaburzać funkcjonowania społeczności lokalnej (zajęcie pasa dróg) jak i
prawidłowej eksploatacji sieci wodociągowej z przepinkami i włączeniami dostaw wody.
Zamawiający nie żądał przedstawienia „WYKAZU SPRZĘTU" wykazanie, że Odwołujący się
skieruje do jednoczesnego wykonania zamówienia 5 wiertnic ma za zadanie stwarzać
jedynie wrażenie dominacji na części lokalnego rynku, a w sytuacji tego konkretnego
zamówienia, podzielonego na kilka części, nie znajduje uzasadnienia.
V.
Zarzut nr 3
W ocenie Zamawiającego poprzez wybór oferty Szpec - Kop jako najkorzystniejszej nie
naruszył on art. 16 pkt 1 p.z.p. w zw. art. 17 ust. 2 p.z.p. i art. 239 ust. 1 i 2 p.z.p. Podkreślić
należy, iż Zamawiający przez czas trwania postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego na roboty budowlane, którego przedmiotem była modernizacja sieci
wodociągowej w Gminie Świerklany traktował wszystkich potencjalnych wykonawców równo,
sprawiedliwie, bez stosowania jakichkolwiek przywilejów ani środków dyskryminujących z
poszanowanie zasad uczciwej konkurencji. Podkreślenia wymaga, to że na każdym etapie
przedmiotowego postępowania Zamawiający prowadził je w sposób przejrzysty co w sposób
znaczny wspierało zachowanie zasad równego traktowania wykonawców oraz uczciwej
konkurencji. Przeprowadzenia przez Zamawiającego niniejszego postępowania o udzielenie
zamówienia w sposób przejrzysty oraz zgodny z przepisami Ustawy prawo zamówień
Sygn. akt KIO 2730/24
publicznych doprowadziło do wyboru oferty Szpec - Kop jako najkorzystniejszej.
Zamawiający w następujący sposób uzasadnił swój wybór „Oferta najkorzystniejsza wybrana
została zgodnie z art. 239 ust. 1 Pzp, na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w
Ogłoszeniu o zamówieniu oraz Specyfikacji Warunków Zamówienia (zwanej dalej: SWZ), tj.
na podstawie kryteriów: „Cena" - 98 pkt., „Rozszerzona gwarancja i rękojmia" - 2 pkt.
Wybrana oferta odpowiada wszystkim wymaganiom określonym w SWZ i uzyskała
największą łączną liczbę punktów w kryteriach oceny ofert, obliczoną zgodnie z wzorem
zamieszczonym w pkt. 23.3. SWZ". W ocenie Zamawiającego zarzut dotyczący naruszenia
przez Zamawiającego zasady równego traktowania Wykonawców jest w pełni niezasadny.
Wobec powyższych wnoszę jak w petitum.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła
Odwołujący zaskarżył czynność wyboru oferty najkorzystniejszej - przystępującego w
sprawie po stronie zamawiającego, wykonawcy wybranego. Odwołujący uważa, że
wykonawca wybrany nie spełnia warunków udziału w postępowaniu, jego oferta zawiera
rażąco niską cenę, a przez to jest sprzeczna z warunkami zamówienia.
Odwołujący zarzuca zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy Pzp:
1. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) w zw. z art. 57 pkt 2 p.z.p. oraz art. 118 ust. 1, 2, 3, art. 119
oraz art. 122 w zw. z art. 128 p.z.p.-
przez zaniechanie odrzucenia oferty złożonej
przez wykonawcę Szpec- Kop pomimo, że wykonawca Szpec- Kop nie potwierdził
spełnienia warunku udziału w postępowaniu w zakresie zdolności zawodowej
(doświadczenia) określonego w pkt 6.1.2 lit b) SWZ.
W ocenie Izby t
rudno zaakceptować pogląd odwołującego co do tego, że z treści złożonej
oferty przez wykonawcę wybranego wynika, że podmiot ten nie będzie korzystał z zasobów
podmiotu trzeciego. Jak sam odwołujący przyznaje do oferty było załączone oświadczenie
podmiotu trzeciego, które zostało skorygowane na wezwanie zamawiającego. W wyniku tego
wezwania wykonawca wybrany
złożył poprawione oświadczenie podmiotu trzeciego, co do
podwykonawstwa rob
ót określonych w zakresie doświadczenia zawodowego, posiadanego
przez podmiot udost
ępniający zasoby.
Tak więc trudno zaakceptować w świetle złożonej oferty, w rozumieniu oferty sensu largo,
przez wykonawcę wybranego pogląd odwołującego, że (cytat odwołania) „Po pierwsze, w
treści oferty wykonawca Szpec- Kop oświadczył, że „zamówienie zrealizuje własnymi siłami”.
Oferta datowana jest na dzień 08 lipca 2024r. (data podpisania). Nie ulega zatem żadnej
Sygn. akt KIO 2730/24
wątpliwości, iż w dacie złożenia oferty wykonawca Szpec- Kop nie planował zaangażowania
żadnego podwykonawcy, a w szczególności podmiotu udzielającego zasoby, tj. P&B sp. z
o.o.
Wniosek taki w pełni koresponduje z treścią pierwszego zobowiązania tego podmiotu, w
którym wskazane zostało, że P&B nie zrealizuje żadnych robót w ramach przedmiotu
zamówienia. Tymczasem, już w piśmie z dnia 16 lipca 2024r.- po upływie zaledwie 8 dni-
wykonawca Szpec-
Kop stwierdził, że zamówienie wykona wspólnie z P&B sp. z o.o. Należy
przyjąć, że oferta wykonawcy Szpec- Kop w sposób naturalny nie przewidywała kosztów
związanych z zaangażowaniem podwykonawcy. Tak samo, P&B sp. z o.o. nie przewidywał
wykonania prac przy realizacji zamówienia i prace te organizować musiałby w zasadzie w
trybie pilnym, co z pewnością znalazłoby przełożenia na cenę prac. Takie okoliczności rodzą
uzasadnione pytania odnośnie realnej możliwości podjęcia współpracy przez wskazane
podmioty
” (koniec cytatu). Tak więc, w ocenie Izby, z jednej strony odwołujący twierdzi, że
oferta wykonawcy wybranego nie przewiduje podwykonawstwa, które jest naturalną
konsekwencją przepisów ustawy Pzp, w przypadku robót budowlanych, gdy występuje
podmiot trzeci to jest tutaj P&B sp. z o.o. Z drugiej strony
odwołujący też nie zauważa
konsekwencji,
jakie wynikają gdy wykonawca powołuje się na zasoby podmiotu trzeciego,
przedstawiając jego doświadczenie zawodowe, niezbędne do spełnienia warunków udziału w
postępowaniu. Tym bardziej gdy zamawiający wezwał wykonawcę wybranego w trybie
art.128 ust.1 ustawy Pzp.
Podsumowując sporne zagadnienie, Izba stwierdza, że nie można
zgodzić się z argumentacją odwołującego co do jego interpretacji treści oferty wykonawcy
wybranego jako rzekomo
realizującego zamówienie siłami własnymi, czyli bez podmiotu
trzeciego.
Izba nie zgadza się również z poglądem odwołującego, że pojęcie „roboty instalacyjno –
montażowe” jest nie zdefiniowane, niedookreślone, któremu nie można przypisać
konkretnego znaczenia,
chociażby przeciwstawiając tego rodzaju robotom np. roboty
ziemne-odkrywkowe
czy też przewiertowe, niezbędne do ułożenia i montażu
przedmiotowych instalacji.
Tak więc Izba nie podzieliła poglądu odwołującego w zakresie udziału, w realizacji
przedmiotowego
zamówienia, podmiotu udostepniającego zasób to jest (cytat odwołania)
„Wobec wskazanych wad zobowiązania do udostępniania zasobów, jak i okoliczności jego
złożenia, Odwołujący stoi na stanowisku, iż Zamawiający nie miał podstaw do uznania, że
wykonawca Szpec -
Kop rzeczywiście będzie dysponował zasobami P&B sp. z o.o., a
wskazana firma wykona część przedmiotu umowy. Wręcz przeciwnie- zachodziła potrzeba
odrzucenia oferty wykonawcy Szpec- Kop.
” (koniec cytatu). Bowiem, w ocenie Izby,
odwołujący nie dostrzega skutków prawem przewidzianych czynności zamawiającego, to jest
obowiązku wezwania wykonawcy w trybie art. 128 ust.1 ustawy Pzp, czemu sprostał
Sygn. akt KIO 2730/24
zamawiający. Przepis ten stosuje się do błędnych oświadczeń wykonawców, przewidując
obowiązek zamawiającego wezwania do złożenia poprawionych oświadczeń o charakterze
podmiotowym składanych w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
Izba p
odsumowując zarzut dotyczący podmiotu trzeciego (P&B sp. z o.o.), a właściwie co do
gwarantowanego jego
udziału w realizacji zamówienia stwierdza, że wykonawca wybrany
składając wyjaśnienia jak i załączone oświadczenie i zobowiązanie podmiotu trzeciego (do
pisma z dnia 16.07.2024r.)
, na wezwanie zamawiającego z dnia 11.07.2024r. wyczerpał
obowiązującą procedurę art.128 ust.1 ustawy Pzp. Tym samym zarzut odwołania nie
potwierdził się.
2. art. 224 ust. 6 i 5 p.z.p. w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 8 p.z.p. - przez zaniechanie
odrzucenia oferty złożonej przez wykonawcę Szpec- Kop, który nie sprostał
ciążącemu na nim obowiązkowi i nie wyjaśnił Zamawiającemu w sposób konkretny i
jednoznaczny sposobu kalkulacji ceny złożonej oferty, a tym samym nie obalił
domniemania rażąco niskiej ceny jego oferty, co skutkować winno odrzuceniem oferty
jako zawierającej rażąco niską cenę,
W ocenie Izby wykonawca wybrany
złożył odpowiednie i wyczerpujące oraz konkretne
wyjaśnienia co do zaoferowanej ceny. Podobny pogląd reprezentuje zamawiający,
zwłaszcza gdy wyjaśnienia są adekwatne do wezwania zamawiającego. Istotne znaczenie
ma także okoliczność, że wykonawca wybrany złożył oferty, jakie otrzymał od hurtowni na
konieczne
materiały do wykonania zamówienia. Zdaniem Izby nie jest właściwa
argumentacja odwołującego, który jako zarzut do przedstawionych ofert hurtowni postawił
kwestię, że są ważne kilka dni. Według wiedzy i doświadczenia życiowego Izby normalną
praktyką handlowców jest skracanie terminów ważności oferty, aby przekonać potencjalnych,
zainteresowanych klientów do przystąpienia niezwłocznego do oferty/zakupu. Skoro takie
praktyki stosują handlowcy wobec detalicznych klientów, to tym bardziej ze względu na tzw.
strategię korzyści „hurtu/masy” stosują hurtownie wobec klientów hurtowych. Z kolei co do
argumentacji odwołującego, że wykonawca wybrany przedstawił faktury na zakup „małych”
ilości materiałów w stosunku do ilości materiałów niezbędnych do przedmiotowego
zamówienia, to taka argumentacja jest nieprzekonywująca co do jej podzielenia jako
zasadnej. Nie można oczekiwać, wymagać od wykonawców, aby składając ofertę mieli
zgromadzony na magazynie materiał niezbędny, to jest wystarczający do pełnego wykonania
zamówienia i jego gromadzenia co najmniej do ostatecznego rozstrzygnięcia przetargu. Izba
wzięła pod uwagę przy rozstrzygnięciu przedmiotowego zarzutu dowody składane przez
przystępującego na posiedzeniu/rozprawie, które potwierdzały porównywalność cen w
Sygn. akt KIO 2730/24
okresie od składania oferty, do rozpoznania sprawy przez Izbę, z których wynika stabilizacja
cen na rynku.
Co do zarzutu odwołującego, że wykonawca wybrany dysponuje tylko 5 (pięcioma)
pracownikami, to Izba
tę argumentację uznaje za nieuprawnioną i bezskuteczną, ponieważ
żadne standardy nie wymagają, aby oferent składając ofertę, posiadał odpowiednią ilość
zatrudnionych osób. Tym bardziej argumentacja bezzasadna, że na taki wymóg jako
obowiązujący w tym postępowaniu, co do ilości zatrudnionych osób na etapie składania
oferty,
odwołujący się nie powołał.
Izba nie podziela poglądu odwołującego, że wyjaśnienia zarzutu rażąco niskiej ceny powinny
zawierać tylko szczegółowe informacje, kalkulacje, kosztorysy oraz dowody takie jak faktury,
oferty, umowy
, które to elementy i tak znajdowały się w wyjaśnieniach wykonawcy
wybranego.
Bowiem ważne są także ogólne wyjaśnienia, przedstawiające warunki w jakich
działa wykonawca to jest czy jest przedsiębiorcą wykorzystującym tylko pracę najemną, czy
też w dużym zakresie wykonuje pracę własnymi siłami jako właściciel firmy, czy prowadzi
działalność w wynajętym, dzierżawionym obiekcie, czy we własnej nieruchomości, co ma
bezpośredni i znaczący wpływ na koszty prowadzonej działalności. Również Izba wzięła pod
uwagę okoliczności, na które powoływał się w wyjaśnieniach wykonawca wybrany,
świadczące o tym, że prowadzi działalność gospodarczą w pobliskiej okolicy z miejscem
realizacji robót, co obniża koszty delegacji, czy też koszty transportu pracowników, sprzętu
technicznego, czy też materiałów budowlanych. Odwołujący nie zakwestionował zgodności
tych wyjaśnień wykonawcy wybranego z rzeczywistym stanem rzeczy, tylko zanegował
jakikolwiek
ich wpływ na wycenę robót będących przedmiotem zamówienia, co w ocenie Izby
ma znaczenie przy wycenie zamówienia.
Izba nie podzieliła oceny odwołującego, wyjaśnień wykonawcy wybranego co do
wynagrodzenia oferty wykonawcy wybranego,
tak jak to oczekiwał odwołujący, który sam
przyznał, że oferta wykonawcy wybranego waha się od średniej arytmetycznej złożonych
ofert na poziomie niespełna 20%. Natomiast w ocenie Izby, przy warunkach w jakich
funkcjonuje wykonawca wybrany, wynagrodzenie jakiego oczekuje ten wykonawca jest
usprawiedliwione i nie wskazuje na rażąco niską cenę złożonej oferty.
Podsumowując zarzut rażąco niskiej ceny, w ofercie wykonawcy wybranego, nie został
skutecznie wykazany przez
odwołującego, a uczestniczący w toku postępowania
odwoławczego zamawiający i wykonawca wybrany skutecznie bronili zasadności
skalkulowanego wynagrodzenia, co
potwierdziło właściwą ocenę wyjaśnień wykonawcy
wybranego przez
zamawiającego. W tym stanie rzeczy zarzut rażąco niskiej ceny w ofercie
wykonawcy wybranego nie potwierdził się.
Sygn. akt KIO 2730/24
3. art. 16 pkt 1 p.z.p. w zw. art. 17 ust. 2 p.z.p. i art. 239 ust. 1 i 2 p.z.p. -
przez wybór
jako najkorzystniejszej oferty podlegającej odrzuceniu, złożonej przez wykonawcę
Szpec-
Kop, co narusza zasady równego traktowania wykonawców i legalizmu.
W ocenie Izby zarzut trzeci jest konsekwencj
ą zarzutu 1 i 2, powyżej ocenionych przez Izbę
jako niezasadnych oraz niewykazanych.
W tym miejscu Izba stwierdza, że podziela w tym
zakresie argumentację zamawiającego przedstawioną powyżej w uzasadnieniu (odpowiedź
zamawiającego na odwołanie) co do zarzutu trzeciego
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art.557 i art.574 ustawy z
dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2022 r. poz. 1710 ze zm.)
stosownie do jego wyniku, zgodnie z § 8 ust. 2 pkt 1) w zw. z § 5 pkt 2 lit. b) rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z
dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437), zaliczając w poczet postępowania
odwoławczego koszt wpisu od odwołania, uiszczony przez odwołującego w kwocie
.000,00 złotych oraz zasądzając na rzecz zamawiającego od odwołującego zwrot kwoty
,00 zł na rzecz zamawiającego stanowiącą uzasadnione koszty poniesione z tytułu
wynagrodzenia pełnomocnika zamawiającego.
Przewodniczący:………………………………………