Sygn. akt: KIO 2735/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 14.08. 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Agata Mikołajczyk
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym be
z udziału stron w dniu 14 sierpnia 2024 r. w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 1 sierpnia
2024 r. przez
Odwołującego: Impel S.A. z/s we Wrocławiu (ul. Antoniego Słonimskiego 1,
50304 Wrocław) w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego: 15 Wojskowy
Oddział Gospodarczy z/s w Szczecinie (ul. Narutowicza 10A, 70231 Szczecin),
postanawia:
1. Umorz
yć postępowanie odwoławcze;
2. Nakaz
ać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
O
dwołującego: Impel S.A. z/s we Wrocławiu (ul. Antoniego Słonimskiego 1, 50304
Wrocław) kwotę 15.000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy),
stanowiącą kwotę wpisu uiszczonego przez odwołującego od odwołania;
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
…………………………
Sygn. akt: 2735/24
Uzasadnienie
Odwołanie zostało wniesione do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 1 sierpnia
2024r.
przez wykonawc
ę: Impel S.A. z/s we Wrocławiu (Odwołujący) w postępowaniu
prowadzonym
na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.), [ustawa Pzp lub Pzp lub Ustawa PZP] przez
Z
amawiającego: 15 Wojskowy Oddział Gospodarczy z/s w Szczecinie. Przedmiotem
zamówienia publicznego jest „Usługi sprzątania pomieszczeń wewnętrznych budynków,
zewnętrznych powierzchni utwardzonych oraz utrzymanie terenów zielonych w obiektach
administrowanych przez 15 WOG w Szczecinie” dla wszystkich części zamówienia.
Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane w Dz. Urz. UE Dz.U. S: 111/2024 pod Nr 341454-
2024 z dnia 10/06/2024 znak postępowania: 26-ZP-06-24-67.
I.
Wskazanie czynności lub zaniechania czynności Zamawiającego, której zarzuca się
niezgodność z przepisami ustawy oraz zwięzłe przytoczenie zarzutów:
Odwołujący zarzuca Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
1) art. 439 w zw. z art. 16 i 17 Ustawy w zw. art. 58 ustawy Kodeks cywilny oraz art. 431
Ustawy poprzez ustalenie w treści SWZ postanowień dotyczących zasad wprowadzania
zmian wysokości wynagrodzenia wykonawcy w przypadku zmiany ceny materiałów lub
kosztów związanych z realizacją zamówienia niezgodnie z Ustawą podczas, gdy przepis art.
439 Ustawy wymaga sformułowania racjonalnej, skutecznej i pozbawionej wad prawnych
klauzuli w przedmiocie zasad wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia wykonawcy w
przypadku zmiany ceny materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia dla
umów o usługi, których termin realizacji przekracza 6 miesięcy tj.: ustalenie klauzul
skutkujących uchyleniem się Zamawiającego od rzeczywistej partycypacji w zmienionych
kosztach wykonania zamówienia;
art. 436 pkt. 4 b) ustawy prawo zamówień publicznych poprzez wadliwe określenie przez
Zamawiającego zasad waloryzacji wynagrodzenia Wykonawcy w związku ze zmianą
wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę albo wysokości minimalnej stawki
godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r. o
minimalnym wynagrodzeniu za pracę, zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub
ubezpieczeniu zdrowotnemu lub wysokości stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub
zdrowotne oraz zasad gromadzenia i wysokości wpłat do pracowniczych planów
kapitałowych, o których mowa w ustawie z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych
planach kapitałowych.
II.
Wniosek (żądanie) co do rozstrzygnięcia odwołania:
Odwołujący wnosi o uwzględnienie odwołania w całości oraz nakazanie Zamawiającemu
dokonanie zmiany treści SWZ i ogłoszenia poprzez:
a) Modyfikację §21 załącznika nr 9 dla części 1 - PROJEKT DLA CZĘŚCI I ZAMÓWIENIA
w następujący sposób lub równoważny:
„§ 21 Zmiana Umowy
w zakresie wysokości wynagrodzenia Wykonawcy
„1. Strony zobowiązują się dokonać zmiany wysokości wynagrodzenia należnego
Wykonawcy, o którym mowa w § 13 ust. 2 Umowy, w formie pisemnego aneksu,
każdorazowo w przypadku wystąpienia jednej z następujących okoliczności:
zmiany stawki podatku od towarów i usług,
zmiany wysokości minimalnego wynagrodzenia lub wysokości minimalnej stawki
godzinowej ustalonego na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października 2002r. o
minimalnym wynagrodzeniu za pracę,
zmiany zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu
lub wysokości stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne,
zasad gromadzenia i wysokości wpłat do pracowniczych planów kapitałowych, o których
mowa w ustawie z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (Dz.U.
z 2023 r. poz. 46)
jeżeli zmiany te będą miały wpływ na koszty wykonania zamówienia przez wykonawcę.
W przypadku zaistnienia okoliczności o których mowa w ust.1 Wykonawca przedstawi
Zamawiającemu na piśmie dowody świadczące o wpływie zmian na koszty wykonania
zamówienia. Dowodami mogą być w szczególności dokumenty księgowe Wykonawcy,
umowy o pracę, deklaracje ZUS itp. W przypadku nie przedstawienia dowodów, lub
przedstawienia dowodów, w stosunku do których stwierdzono, iż są fałszywe, Zamawiający
odmówi podpisania zmiany umowy .
Zmiana wysokości wynagrodzenia należnego Wykonawcy w przypadku zaistnienia
przesłanki, o której mowa w ust. 1, będzie odnosić się wyłącznie do niezrealizowanej części
przedmiotu Umowy i będzie obowiązywać od dnia wejścia w życie przepisów zmieniających.
Zamawiający dopuszcza możliwość zmiany (zwiększenia albo zmniejszenia) wysokości
wynagrodzenia należnego Wykonawcy, w części niewypłaconej, na zasadach określonych w
niniejszej umowie oraz w treści art. 439 ustawy Prawo zamówień publicznych w oparciu o
następujące zasady:
Wynagrodzenie umowne może podlegać waloryzacji po zakończeniu każdych 6 miesięcy
świadczenia usługi z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy Umowa została zawarta po upływie
180 dni od dnia upływu terminu składania ofert, początkowym terminem ustalenia zmiany
wynagrodzenia jest dzień otwarcia ofert w postępowaniu o udzielnie zamówienia
publicznego, w wyniku którego zawarto Umowę.
Każda ze stron Umowy może zwrócić się do drugiej strony z wnioskiem o waloryzację w
terminie do 30 dni od dnia upływu każdych kolejnych 6 miesięcy realizacji Umowy. Strona
rozpatruje wniosek w terminie 30 dni od dnia jego wpływu.
Pierwsza waloryzacja może nastąpić po 6 miesiącach realizacji Umowy.
Wynagrodzenie będzie podlegać waloryzacji (wzrost lub obniżenie). w oparciu o ostatnio
opublikowany w chwili składania wniosku o waloryzację półroczny wskaźnik cen towarów i
usług konsumpcyjnych opublikowany w formie komunikatu przez Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego w Dzienniku Urzędowym RP „Monitor Polski” na stronie internetowej Urzędu
(okres poprzedni = 100).
Strony mogą żądać waloryzacji wynagrodzenia, jeżeli wskaźnik wzrostu lub obniżenia cen
towarów i usług, o którym mowa w ust. 4 osiągnie minimum 2% w stosunku do okresu
poprzedniego.
W przypadku likwidacji określonego w ust. 4 wskaźnika cen towarów i usług
konsumpcyjnych, lub zmiany podmiotu, który urzędowo go ustala, mechanizm, o którym
mowa w niniejszym paragrafie stosuje się odpowiednio do wskaźnika i podmiotu, który
zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa zastąpi dotychczasowy wskaźnik lub podmiot.
W wyniku dokonania waloryzacji, całkowite wynagrodzenie może ulec zwiększeniu lub
zmniejszeniu maksymalnie o 15% całkowitego wynagrodzenia brutto.
Zmiana cen materiałów lub zmiana kosztów musi być związana z realizacją Umowy.
Udowodnienie powyższych okoliczności spoczywa na Wykonawcy. W tym celu Zamawiający
może żądać od Wykonawcy przedstawienia dokumentów potwierdzających te okoliczności.
Zmiana wysokości wynagrodzenia, o którym mowa w niniejszym paragrafie, wymaga
zawarcia aneksu pod rygorem nieważności.
Wykonawca, którego wynagrodzenie zostało zmienione zgodnie z postanowieniami
niniejszego paragrafu, zobowiązany jest do niezwłocznej zmiany wynagrodzenia
przysługującego Podwykonawcy, z którym zawarł umowę, w zakresie odpowiadającym
zmianom cen materiałów lub kosztów dotyczących zobowiązania Podwykonawcy.”
b)
Modyfikację §21 ust. 7 załącznika nr 9 dla części 2 - PROJEKT DLA CZĘŚCI II
ZAMÓWIENIA w następujący sposób lub równoważny:
„§ 21 Zmiana Umowy w zakresie wysokości wynagrodzenia Wykonawcy
„1. Strony zobowiązują się dokonać zmiany wysokości wynagrodzenia należnego
Wykonawcy, o którym mowa w § 13 ust. 2 Umowy, w formie pisemnego aneksu,
każdorazowo w przypadku wystąpienia jednej z następujących okoliczności:
zmiany stawki podatku od towarów i usług,
zmiany wysokości minimalnego wynagrodzenia lub wysokości minimalnej stawki
godzinowej ustalonego na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października 2002r. o
minimalnym wynagrodzeniu za pracę,
zmiany zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu
lub wysokości stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne,
zasad gromadzenia i wysokości wpłat do pracowniczych planów kapitałowych, o których
mowa w ustawie z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (Dz.U.
z 2023 r. poz. 46)
jeżeli zmiany te będą miały wpływ na koszty wykonania zamówienia przez wykonawcę.
W przypadku zaistnienia okoliczności o których mowa w ust.1 Wykonawca przedstawi
Zamawiającemu na piśmie dowody świadczące o wpływie zmian na koszty wykonania
zamówienia. Dowodami mogą być w szczególności dokumenty księgowe Wykonawcy,
umowy o pracę, deklaracje ZUS itp. W przypadku nie przedstawienia dowodów, lub
przedstawienia dowodów, w stosunku do których stwierdzono, iż są fałszywe, Zamawiający
odmówi podpisania zmiany umowy .
Zmiana wysokości wynagrodzenia należnego Wykonawcy w przypadku zaistnienia
przesłanki, o której mowa w ust. 1, będzie odnosić się wyłącznie do niezrealizowanej części
przedmiotu Umowy i będzie obowiązywać od dnia wejścia w życie przepisów zmieniających.
Zamawiający dopuszcza możliwość zmiany (zwiększenia albo zmniejszenia) wysokości
wynagrodzenia należnego Wykonawcy, w części niewypłaconej, na zasadach określonych w
niniejszej umowie oraz w treści art. 439 ustawy Prawo zamówień publicznych w oparciu o
następujące zasady:
Wynagrodzenie umowne może podlegać waloryzacji po zakończeniu każdych 6 miesięcy
świadczenia usługi z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy Umowa została zawarta po upływie
180 dni od dnia upływu terminu składania ofert, początkowym terminem ustalenia zmiany
wynagrodzenia jest dzień otwarcia ofert w postępowaniu o udzielnie zamówienia
publicznego, w wyniku którego zawarto Umowę.
Każda ze stron Umowy może zwrócić się do drugiej strony z wnioskiem o waloryzację w
terminie do 30 dni od dnia upływu każdych kolejnych 6 miesięcy realizacji Umowy. Strona
rozpatruje wniosek w terminie 30 dni od dnia jego wpływu.
Pierwsza waloryzacja może nastąpić po 6 miesiącach realizacji Umowy.
Wynagrodzenie będzie podlegać waloryzacji (wzrost lub obniżenie). w oparciu o ostatnio
opublikowany w chwili składania wniosku o waloryzację półroczny wskaźnik cen towarów i
usług konsumpcyjnych opublikowany w formie komunikatu przez Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego w Dzienniku Urzędowym RP „Monitor Polski” na stronie internetowej Urzędu
(okres poprzedni = 100).
Strony mogą żądać waloryzacji wynagrodzenia, jeżeli wskaźnik wzrostu lub obniżenia cen
towarów i usług, o którym mowa w ust. 4 osiągnie minimum 2% w stosunku do okresu
poprzedniego.
W przypadku likwidacji określonego w ust. 4 wskaźnika cen towarów i usług
konsumpcyjnych, lub zmiany podmiotu, który urzędowo go ustala, mechanizm, o którym
mowa w niniejszym paragrafie stosuje się odpowiednio do wskaźnika i podmiotu, który
zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa zastąpi dotychczasowy wskaźnik lub podmiot.
W wyniku dokonania waloryzacji, całkowite wynagrodzenie może ulec zwiększeniu lub
zmniejszeniu maksymalnie o 15% całkowitego wynagrodzenia brutto.
Zmiana cen materiałów lub zmiana kosztów musi być związana z realizacją Umowy.
Udowodnienie powyższych okoliczności spoczywa na Wykonawcy. W tym celu Zamawiający
może żądać od Wykonawcy przedstawienia dokumentów potwierdzających te okoliczności.
Zmiana wysokości wynagrodzenia, o którym mowa w niniejszym paragrafie, wymaga
zawarcia aneksu pod rygorem nieważności.
Wykonawca, którego wynagrodzenie zostało zmienione zgodnie z postanowieniami
niniejszego
paragrafu, zobowiązany jest do niezwłocznej zmiany wynagrodzenia
przysługującego Podwykonawcy, z którym zawarł umowę, w zakresie odpowiadającym
zmianom cen materiałów lub kosztów dotyczących zobowiązania Podwykonawcy.”
c)
Modyfikację §21 ust. 7 załącznika nr 9 dla części 3 - PROJEKT DLA CZĘŚCI III
ZAMÓWIENIA w następujący sposób lub równoważny:
„§ 21 Zmiana Umowy w zakresie wysokości wynagrodzenia Wykonawcy
„1. Strony zobowiązują się dokonać zmiany wysokości wynagrodzenia należnego
Wykonawcy, o którym mowa w § 13 ust. 2 Umowy, w formie pisemnego aneksu,
każdorazowo w przypadku wystąpienia jednej z następujących okoliczności:
zmiany stawki podatku od towarów i usług,
zmiany wysokości minimalnego wynagrodzenia lub wysokości minimalnej stawki
godzinowej ustalonego na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października 2002r. o
minimalnym wynagrodzeniu za pracę,
zmiany zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu
lub wysokości stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne,
zasad gromadzenia i wysokości wpłat do pracowniczych planów kapitałowych, o których
mowa w ustawie z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (Dz.U.
z 2023 r. poz. 46)
jeżeli zmiany te będą miały wpływ na koszty wykonania zamówienia przez wykonawcę.
W przypadku zaistnienia okoliczności o których mowa w ust.1 Wykonawca przedstawi
Zamawiającemu na piśmie dowody świadczące o wpływie zmian na koszty wykonania
zamówienia. Dowodami mogą być w szczególności dokumenty księgowe Wykonawcy,
umowy o pracę, deklaracje ZUS itp. W przypadku nie przedstawienia dowodów, lub
przedstawienia dowodów, w stosunku do których stwierdzono, iż są fałszywe, Zamawiający
odmówi podpisania zmiany umowy .
Zmiana wysokości wynagrodzenia należnego Wykonawcy w przypadku zaistnienia
przesłanki, o której mowa w ust. 1, będzie odnosić się wyłącznie do niezrealizowanej części
przedmiotu Umowy i będzie obowiązywać od dnia wejścia w życie przepisów zmieniających.
Zamawiający dopuszcza możliwość zmiany (zwiększenia albo zmniejszenia) wysokości
wynagrodzenia należnego Wykonawcy, w części niewypłaconej, na zasadach określonych w
niniejszej umowie oraz w treści art. 439 ustawy Prawo zamówień publicznych w oparciu o
następujące zasady:
Wynagrodzenie umowne może podlegać waloryzacji po zakończeniu każdych 6 miesięcy
świadczenia usługi z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy Umowa została zawarta po upływie
180 dni od dnia upływu terminu składania ofert, początkowym terminem ustalenia zmiany
wynagrodzenia jest dzień otwarcia ofert w postępowaniu o udzielnie zamówienia
publicznego, w wyniku którego zawarto Umowę.
Każda ze stron Umowy może zwrócić się do drugiej strony z wnioskiem o waloryzację w
terminie do 30 dni od dnia upływu każdych kolejnych 6 miesięcy realizacji Umowy. Strona
rozpatruje wniosek w terminie 30 dni od dnia jego wpływu.
Pierwsza waloryzacja może nastąpić po 6 miesiącach realizacji Umowy.
Wynagrodzenie będzie podlegać waloryzacji (wzrost lub obniżenie). w oparciu o ostatnio
opublikowany w chwili składania wniosku o waloryzację półroczny wskaźnik cen towarów i
usług konsumpcyjnych opublikowany w formie komunikatu przez Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego w Dzienniku Urzędowym RP „Monitor Polski” na stronie internetowej Urzędu
(okres poprzedni = 100).
Strony mogą żądać waloryzacji wynagrodzenia, jeżeli wskaźnik wzrostu lub obniżenia cen
towarów i usług, o którym mowa w ust. 4 osiągnie minimum 2% w stosunku do okresu
poprzedniego.
W przypadku likwidacji określonego w ust. 4 wskaźnika cen towarów i usług
konsumpcyjnych, lub zmiany podmiotu, który urzędowo go ustala, mechanizm, o którym
mowa w niniejszym paragrafie stosuje się odpowiednio do wskaźnika i podmiotu, który
zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa zastąpi dotychczasowy wskaźnik lub podmiot.
W wyniku dokonania waloryzacji, całkowite wynagrodzenie może ulec zwiększeniu lub
zmniejszeniu maksymalnie o 15% całkowitego wynagrodzenia brutto.
Zmiana cen materiałów lub zmiana kosztów musi być związana z realizacją Umowy.
Udowodnienie powyższych okoliczności spoczywa na Wykonawcy. W tym celu Zamawiający
może żądać od Wykonawcy przedstawienia dokumentów potwierdzających te okoliczności.
Zmiana wysokości wynagrodzenia, o którym mowa w niniejszym paragrafie, wymaga
zawarcia aneksu pod rygorem nieważności.
Wykonawca, którego wynagrodzenie zostało zmienione zgodnie z postanowieniami
niniejszego paragrafu, zobowiązany jest do niezwłocznej zmiany wynagrodzenia
przysługującego Podwykonawcy, z którym zawarł umowę, w zakresie odpowiadającym
zmianom cen materiałów lub kosztów dotyczących zobowiązania Podwykonawcy.”
d)
Modyfikację §21 ust. 7 załącznika nr 9 dla części 4 - PROJEKT DLA CZĘŚCI IV
ZAMÓWIENIA w następujący sposób lub równoważny:
„§ 21 Zmiana Umowy w zakresie wysokości wynagrodzenia Wykonawcy
„1. Strony zobowiązują się dokonać zmiany wysokości wynagrodzenia należnego
Wykonawcy, o którym mowa w § 13 ust. 2 Umowy, w formie pisemnego aneksu,
każdorazowo w przypadku wystąpienia jednej z następujących okoliczności:
zmiany stawki podatku od towarów i usług,
zmiany wysokości minimalnego wynagrodzenia lub wysokości minimalnej stawki
godzinowej ustalonego na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października 2002r. o
minimalnym wynagrodzeniu za pracę,
zmiany zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu
lub wysokości stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne,
zasad gromadzenia i wysokości wpłat do pracowniczych planów kapitałowych, o których
mowa w ustawie z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (Dz.U.
z 2023 r. poz. 46)
jeżeli zmiany te będą miały wpływ na koszty wykonania zamówienia przez wykonawcę.
W przypadku zaistnienia okoliczności o których mowa w ust.1 Wykonawca przedstawi
Zamawiającemu na piśmie dowody świadczące o wpływie zmian na koszty wykonania
zamówienia. Dowodami mogą być w szczególności dokumenty księgowe Wykonawcy,
umowy o pracę, deklaracje ZUS itp. W przypadku nie przedstawienia dowodów, lub
przedstawienia dowodów, w stosunku do których stwierdzono, iż są fałszywe, Zamawiający
odmówi podpisania zmiany umowy .
Zmiana wysokości wynagrodzenia należnego Wykonawcy w przypadku zaistnienia
przesłanki, o której mowa w ust. 1, będzie odnosić się wyłącznie do niezrealizowanej części
przedmiotu Umowy i będzie obowiązywać od dnia wejścia w życie przepisów zmieniających.
Zamawiający dopuszcza możliwość zmiany (zwiększenia albo zmniejszenia) wysokości
wynagrodzenia należnego Wykonawcy, w części niewypłaconej, na zasadach określonych w
niniejszej umowie oraz w treści art. 439 ustawy Prawo zamówień publicznych w oparciu o
następujące zasady:
Wynagrodzenie umowne może podlegać waloryzacji po zakończeniu każdych 6 miesięcy
świadczenia usługi z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy Umowa została zawarta po upływie
180 dni od dnia upływu terminu składania ofert, początkowym terminem ustalenia zmiany
wynagrodzenia jest dzień otwarcia ofert w postępowaniu o udzielnie zamówienia
publicznego, w wyniku którego zawarto Umowę.
Każda ze stron Umowy może zwrócić się do drugiej strony z wnioskiem o waloryzację w
terminie do 30 dni od dnia upływu każdych kolejnych 6 miesięcy realizacji Umowy. Strona
rozpatruje wniosek w terminie 30 dni od dnia jego wpływu.
Pierwsza waloryzacja może nastąpić po 6 miesiącach realizacji Umowy.
Wynagrodzenie będzie podlegać waloryzacji (wzrost lub obniżenie). w oparciu o ostatnio
opublikowany w chwili składania wniosku o waloryzację półroczny wskaźnik cen towarów i
usług konsumpcyjnych opublikowany w formie komunikatu przez Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego w Dzienniku Urzędowym RP „Monitor Polski” na stronie internetowej Urzędu
(okres poprzedni = 100).
Strony mogą żądać waloryzacji wynagrodzenia, jeżeli wskaźnik wzrostu lub obniżenia cen
towarów i usług, o którym mowa w ust. 4 osiągnie minimum 2% w stosunku do okresu
poprzedniego.
W przypadku likwidacji określonego w ust. 4 wskaźnika cen towarów i usług
konsumpcyjnych, lub zmiany podmiotu, który urzędowo go ustala, mechanizm, o którym
mowa w niniejszym paragrafie stosuje się odpowiednio do wskaźnika i podmiotu, który
zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa zastąpi dotychczasowy wskaźnik lub podmiot.
W wyniku dokonania waloryzacji, całkowite wynagrodzenie może ulec zwiększeniu lub
zmniejszeniu maksymalnie o 15% całkowitego wynagrodzenia brutto.
Zmiana cen materiałów lub zmiana kosztów musi być związana z realizacją Umowy.
Udowodnienie powyższych okoliczności spoczywa na Wykonawcy. W tym celu Zamawiający
może żądać od Wykonawcy przedstawienia dokumentów potwierdzających te okoliczności.
Zmiana wysokości wynagrodzenia, o którym mowa w niniejszym paragrafie, wymaga
zawarcia aneksu pod rygorem nieważności.
Wykonawca, którego wynagrodzenie zostało zmienione zgodnie z postanowieniami
niniejszego paragrafu, zobowiązany jest do niezwłocznej zmiany wynagrodzenia
przysługującego Podwykonawcy, z którym zawarł umowę, w zakresie odpowiadającym
zmianom cen materiałów lub kosztów dotyczących zobowiązania Podwykonawcy.”
III. Wskazanie interesu Odwołującego:
Odwołujący oświadcza, iż ma interes w złożeniu niniejszego odwołania, ponieważ obecne
postanowienia SWZ naruszają przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych, a w
konsekwencji uniemożliwiają mu złożenie oferty zgodnej z przepisami ustawy Prawo
zamówień publicznych i ubieganie się tym samym o przedmiotowe zamówienie.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie (pismo z dnia 13/08//2024) wskazując na
art. 521 ust.1 ustawy Pzp podał w szczególności: (...) składam odpowiedź na odwołanie z
dnia 01 sierpnia
2024 r., wniesione przez potencjalnego wykonawcę ubiegającego się o
zamówienie Impel S. A. (dalej: Odwołujący), informując o uwzględnieniu zarzutów
odwołania, wnoszę o: 1) umorzenie postępowania odwoławczego na posiedzeniu niejawnym
bez obecności stron, 2) zniesienie wzajemnych kosztów postępowania”. W uzasadnieniu
stanowiska podał: (...) Zamawiający (komisja przetargowa) , po analizie stawianych
zarzutów, uznała za zasadne wprowadzenie istotnych zmian do specyfikacji warunków
zamówienia oraz zapisów umowy. W związku z powyższym Zamawiający dokona zmian
SWZ oraz zapisów umowy w zakresie dotyczącym waloryzacji wynagrodzenia należnego
Wykonawcy, zasad waloryzacji wynagrodzenia w związku ze zmianą wysokości minimalnego
wynagrodzenia, zmian dotyczących zasad gromadzenia i wysokości wpłat do
pracowniczych planów kapitałowych. Pomimo poinformowania wszystkich wykonawców za
pismem z dnia 02.08.2024 r (wysłane w tym samym dniu za pośrednictwem
https://portal.smartpzp.pl/15wog), o wpłynięciu odwołania wraz z przekazaniem jego kopii
oraz wezwaniem do przystąpienia do postępowania odwoławczego, żaden z wykonawców
nie poinformował w ustawowym terminie Zamawiającego o przystąpieniu do postępowania
odwoławczego. Wobec powyższego zasadnym jest zgodnie z art. 522 ust. 1 ustawy Pzp,
umorzenie postępowania odwoławczego na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron i
stosownie do tego wzajemne zniesienie kosztów stron. Mając na uwadze powyższe wnoszę
jak na wstępie. Uwzględnienie odwołania przekazuje się uczestnikom postępowania
odwoławczego, Prezesowi Krajowej Izby Odwoławczej oraz umieszcza się na stronie
internetowej prowadzonego postepowania
”.
Izba
ustaliła i zważyła, co następuje:
Postępowanie odwoławcze podlega umorzeniu w związku z art. 521 ust.1 ustawy
Pzp.
Zgodnie z informacją przekazaną przez Zamawiającego w piśmie z dnia 07/08/24
jego pkt 4
: „Kopia odwołania została zamieszczona na portalu smart.pzp do w dniu
02.08.2024 r.
”.
Uwzględniając art. 524 ustawy Pzp wykonawcy zawiadomieni o toczącym się
postępowaniu odwoławczym, w terminie 3 dni od dnia tego wezwania – jak wymaga przepis
art. 525 ust.1 ustawy Pzp
– przystąpienia do postępowania odwoławczego, w szczególności
po stronie zamawiającego, nie zgłosili.
Mając na uwadze powyższe w niniejszej sprawie ma zastosowanie art. 522 ust.1
ustawy Pzp. Zgodnie ze wskazanym art. 522 ust. 1
Pzp: „W przypadku uwzględnienia przez
zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć
postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników
postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod
warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w
terminie żaden wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub
unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu.”
Działając zatem na podstawie art. 568 pkt 3 ustawy Pzp w zw. z art. 522 ust. 1
ustawy Pzp Izba
postanowiła umorzyć postępowanie odwoławcze w niniejszej sprawie na
posiedzeniu niejawnym bez udziału stron postępowania odwoławczego.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego, Krajowa Izba Odwoławcza miała
na uwadze § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r., poz.
2437). W takim przypadku Izba orzeka o zwrocie
odwołującemu z rachunku Urzędu
Zamówień Publicznych kwoty uiszczonej tytułem wpisu w pełnej wysokości.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.
………………………………………