Sygn. akt: KIO 2736/24
Warszawa, 14 sierpnia 2024 roku
POSTANOWIENIE
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Aneta Mlącka
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron w dniu 14 sierpnia 2024 r.
w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 01
sierpnia 2024 r. przez
Odwołującego Sinmed sp. z o.o. (ul. Graniczna 32b, 44-178
Przyszowice)
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Uniwersytecki Szpital
Dziecięcy w Krakowie (ul. Wielicka 265, 30-663 Kraków)
przy udziale uczestników po stronie Zamawiającego:
- Beryl Med Poland sp. z o.o. (ul. Rtm. Witolda Pileckiego 59/151, 02-781 Warszawa),
Skamex S.A. (ul. Częstochowska 38/52, 93-121 Łodź)
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
nakazać zwrot z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz Odwołującego
Sinmed sp. z o.o. (ul. Graniczna 32b, 44-178 Przyszowice) kwoty 150
00 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej uiszczony wpis od
odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
……………………………..
Sygn. akt: KIO 2736/24
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Uniwersytecki Szpital Dziecięcy w Krakowie prowadzi postępowanie o
udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego, którego
przedmiotem jest:
dostawa drobnego sprzętu medycznego – dreny filtry, zestawy
jednorazo
we do separatora komórkowego Spectra Optia.
Ogłoszenie o zamówieniu ukazało się 08 maja 2024 roku w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej pod numerem 271580-2024.
01 sierpnia 2024 roku
Odwołujący Sinmed sp. z o.o. wniósł odwołanie, w którym zarzucił
Zamawiającemu naruszenie: art. 239 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych w z art.
253 ust. 1 pkt 1 zw. z art. 16 pkt 1 i 2 ustawy Prawo zamówień publicznych - poprzez
zaniechanie przyznania Odwołującemu maksymalnej liczby punktów tj. 40 punktów w
kryterium oceny ofert „Jakość" w Zadaniach nr 2 i 3, pomimo, że:
zaoferowane przez Odwołującego w obu Zadaniach wyroby są dostarczane do innych
szpitali, odbiorcy nie zgłaszają żadnych uwag związanych z ich użytkowaniem, co
potwierdza spełnienie przez te wyroby kryteriów jakościowych,
Zamawiający w obu Zadaniach opisał podkryteria przy użyciu pojąć ogólnych, a
zaoferowane
przez Odwołującego wyroby spełniają w pełni każde z opisanych podkryteriów,
- zaoferowane
przez Odwołującego wyroby są wyrobami medycznymi posiadającymi
oznaczenie CE, zgodnymi z wszelkimi wymogami zawartymi w przepisach krajowych i
unijnych, które były testowane przed wprowadzeniem ich do obrotu, podlegając
skrupulatnym badaniom prowadzonym przez upoważnione do tego instytucje, w tym w
zakresie bezpieczeństwa użytkowania, przechodząc wszystkie testy pomyślnie,
oraz przez brak podania uzasadnienia faktycznego sposobu oceny i punktacji przyznanej
ofertom Odwołującego złożonym w Zadaniu nr 2 i 3 w kryterium oceny ofert Jakość" i
wskutek tego prowadzenie postępowanie postępowania w sposób nieprzejrzysty.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania, nakazanie Zamawiającemu unieważnienia
czynności unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty z dnia 23.07.2024 r. w
Zadaniach nr 2
i 3, powtórzenie czynności badania i oceny ofert w Zadaniach nr 2 i 3,
przyznanie Odwołującemu maksymalnej liczby punktów tj. 40 punktów w kryterium oceny
ofert Jakość" w Zadaniu nr 2 oraz maksymalnej liczby punktów tj. 40 punktów w kryterium
oceny ofert Jakość" w Zadaniu nr 3, względnie - innej ilości punktów powodującej, że oferta
Odwołującego zostanie wybrana, podanie uzasadnienia faktycznego sposobu oceny ofert
Odwołującego złożonych w Zadaniu nr 2 i 3 w kryterium Jakość.
12 sierpnia 2024 roku
Zamawiający przesłał do akt sprawy pismo, w którym wskazał, że 08
sierpnia 2024 r. mając na uwadze podniesiony przez Odwołującego zarzut naruszenia art.
239 ust. 1 w zw. z art. 253 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1 i pkt 2 w zakresie braku podania
uzasadnienia faktycznego sposobu oceny i punktacji przyznanej ofertom w prowadzonym
postępowaniu, unieważnił czynność wyboru najkorzystniejszej oferty oraz przystąpił do
badania i oceny ofert złożonych w postępowaniu. Jednocześnie Zamawiający dołączył do
pisma procesowego d
owód w postaci pisma z 8 sierpnia 2024 r. opublikowanego przez
Zamawiającego 8 sierpnia br. na platformie zakupowej eB2B.
Zamawiający wyjaśnił, że: „w konsekwencji powyższego unieważnienia czynności, przystąpił
do powtórzenia badania i oceny ofert złożonych w przedmiotowym postępowaniu, a
czynności w tym zakresie są przeprowadzane przez pracowników Zamawiającego, w
szczególności Zamawiający dokonuje ponownej oceny ofert w kryterium jakościowym. Na
dzień złożenia niniejszego dowołania wyniki oceny i badania ofert nie są znane”.
Jednocześnie Zamawiający poinformował, że: „podniesiony przez Odwołującego zarzut
zaniechania przyznania ofercie Odwołującego w kryterium jakościowym maksymalnej liczby
punktów oraz złożony wniosek o przyznanie Odwołującemu maksymalnej liczby punktów w
tym kryterium lub innej liczby punktów skutkującej wyborem oferty Odwołującego jako
najkorzystniejszej jest w ocenie Zamawiającego przedwczesny. Zamawiający działając
zgodnie z zasadami udzielania zamówień na tym etapie nie ma możliwości zagwarantowania
liczby punktów, które zostaną przyznane ofertom w kryterium jakościowym w trakcie ich
ponownego badania, a przychylenie się do wniosku Odwołującego w tym zakresie
ingerowałoby w czynności badania ofert przez Zamawiającego w sposób niezgodny z
zasadami udzielania zamówień publicznych - w szczególności wbrew zasadzie
zapewniającej zachowanie uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców.
Przyznanie ofercie Odwołującego liczby punktów w kryterium jakościowym może być
wyłącznie wynikiem ponownego rzetelnego badania ofert przez Zamawiającego z
poszanowaniem zasad określonych w ustawie prawo zamówień publicznych i nie może
nastąpić na podstawie uznania wniosku Odwołującego wskazującego konkretną liczbę
punktów ponieważ stanowiłoby to naruszenie art. 239 ust. 1, art. 253 ust 1 pkt 1) oraz art. 16
pkt 1 i pkt.2.
Z uwagi na powyższe wniosek o umorzenie niniejszego postępowania jest w
pełni zasadny z uwagi na to, że dalsze prowadzenie postępowania odwoławczego jest
zbędne.”
Izba zważyła co następuje:
Zgodnie z artykułem 568 pkt 2 ustawy Prawo zamówień publicznych Izba umarza
postępowanie odwoławcze, w formie postanowienia, w przypadku stwierdzenia, że dalsze
postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne lub niedopuszczalne.
Z przesłanego dokumentu w postaci informacji o unieważnieniu czynności wyboru
najkorzystniejszej oferty oraz
powtórzeniu czynności badania ofert w zakresie zadania nr 2 i
3 z 08 sierpnia 2024 roku wynika, że Zamawiający unieważnił czynność wyboru oferty
najkorzystniejszej w zakresie zadania nr 2 i 3
z 23 lipca 2024 roku oraz przystępuje do
ponownego badania i oceny ofert w przedmiotowym postępowaniu.
Oznacza to,
że nieaktualna stała się czynność, której dotyczy odwołanie, tj. czynność wyboru
oferty najkorzystniejszej w zakresie zadania nr 2 i 3.
Zamawiający poinformował, że
przystępuje do ponownego badania i oceny ofert w przedmiotowym postępowaniu. Zatem
również czynność dotychczasowego badania i oceny ofert w zakresie zadania nr 2 i 3 stała
się nieaktualna - Zamawiający oświadczył, że dokona ponownej czynności badania i oceny
ofert.
W konsekwencji Izba uwzględniła wniosek Zamawiającego o umorzenie niniejszego
postępowania odwoławczego, uznając, że jest zasadny, z uwagi na fakt, że dalsze
prowadzenie postępowania odwoławczego jest zbędne. Przedmiot zaskarżenia przestał
istnieć, co stanowi podstawę umorzenia postępowania w oparciu o art. 568 pkt. 2 ustawy
Prawo zamówień publicznych. W związku z powyższym postępowanie odwoławcze należało
umorzyć na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Wobec nowych
czynności Zamawiającego, Odwołujący będzie uprawniony do skorzystania
ze środków ochrony prawnej.
W
związku z § 13 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
2020 r.
w sprawie postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę
Odwoławczą (Dz. U. poz. 2453) Izba w sytuacji opisanej w art. 568 pkt 2 Ustawy wydała
postanowienie
o umorzeniu postępowania odwoławczego.
Orzekając o kosztach w oparciu o przepisy § 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz.U. poz. 2437), Izba nakazała zwrócić na rzecz Odwołującego kwotę wpisu.
Przewodnicząca:
………………………………